[...] av mina vänner Peter Hammarstedt, aktiv och en av de drivande i djurrättsorganisationen Sea Shepherd var med på South Park härom [...]
Blogg:Vegankrubb » Blog Archive » Kompromisslö, 2009-11-19, 18:11
[...] tv-serien där man får följa ekopiraterna,”Whale Wars”, i kanalen Animal Planet. I en debattartikel på Newsmill ger han sin syn på organisationens kontroversiella metoder och det laglösa havet, bl. a skriver [...]
Blogg:Följ ekopirater i “Whale Wars” &laqu, 2009-05-07, 19:16
[...] Vardagsliv Valar & ligister maj 7, 2009, 18:25 Sparat under: Vardagsliv Kärleken till valarna fick oss att börja sänka fiskefartyg [...]
Blogg:Valar & ligister « slipspraxis, 2009-05-07, 17:26
"Sedan 1997 har organisationen sänkt tio illegala valfångstfartyg och rammat ytterligare sju stycken till havs."
|
"Eller har jag en skyldighet att använda alla till buds stående medel, så länge varken djur eller människa kommer till skada, för att stoppa den olagliga slakten?"
|
Hur får du det att gå ihop? Skulle väl säga att risken för att människor kommer till skada är rätt stor om ni rammar folk ute på havet och försöker sänka deras båtar med våld?
|
Hur vet ni att de fartyg ni rammar med all säkerhet är ute för att olagligt jaga val? Försöker ni endast hindra dem ni tar på bar gärning eller är ni ute och jagar båtar i "förebyggande" syfte?
|
Är beundransvärt att ni är så engagerade men är väldigt tveksam till era metoder...
Permalänk | Anmäl
Johan_k, 2009-05-07, 14:29
Helt rätt agerat. Fortsätt.
Permalänk | Anmäl
Joakim Johansson, 2009-05-07, 14:54
Är newsmill en sida för kriminella gäng? Tror den kriminelle författaren att de sjömän som jobbar på båtarna har familjer? Newsmill borde skämmas att låta en sån här fanatiker komma till tals.
Permalänk | Anmäl
FredrikN, 2009-05-07, 14:59
Rättfärdiga vâld och använda metoder som inte ska bör tillâtas i ett demokratiskt samhälle?..
Varför inte börja med en Lorena Bobitt-procedur pâ de män som vâldtar kvinnor och stening av de kvinnor som bedrar siga män?
Permalänk | Anmäl
SephoraBaby, 2009-05-07, 15:08
havens Batman har talat....
Permalänk | Anmäl
Carl Åström, 2009-05-07, 15:15
Land ska med lag byggas. Jag tror att det finns faror med att ta lagen i sina egna händer. Uppenbarligen anser P H att ändamålet helgar medlen. Man ser inte skogen när träden är i vägen.
Permalänk | Anmäl
Mikael Alatalo, 2009-05-07, 15:33
Kriminalitet brukar vara inkomstbringande och de hederliga konkurreras ut. Pengar ger makt. Makten ändrar lagar.
Om Peter Hammarstedts beskrivning av verkligheten är korrekt, är det inte han som är kriminell - ännu.
Moral? Det är en balansgång. Får vi ge oss på dem, om de gör något annat än dödar valar? Vad skulle det vara i så fall? TV-grammet 9 maj bör vara intressant.
Permalänk | Anmäl
Christer Brodén, 2009-05-07, 15:40
"När japanska valfångare dödar utrotningshotade valar i ett valskyddsområde trots ett internationellt förbud, förväntas jag då bara sitta stilla och titta på dödandet? Eller har jag en skyldighet att använda alla till buds stående medel, så länge varken djur eller människa kommer till skada, för att stoppa den olagliga slakten?"
Smart om dom bryter mot lagen så får jag göra det. Lite dagisnivå över det försvars argumentet. Det är bara en tidsfråga innan någon skadas. Bara för du inte bryr vad som händer dig själv gör dig inte rätt att leka "Valfångar-Terminator".
"Sedan 1997 har organisationen sänkt tio illegala valfångstfartyg och rammat ytterligare sju stycken till havs."
Skitbra, det läcker ut en massa olika oljor och bränsle, det är säkert jättebra för valarna och allt annat som lever i haven. Du är ett riktigt föredöme. Jag antar att Greenpeace stöder er?
Lika smart som att bränna ner regnskogen, så det inte går att såga ner skogen till timmer.
Permalänk | Anmäl
Gustav, 2009-05-07, 15:42
Underbart Peter! Ni har min respekt och beundran! Jag kan inte vara nog tacksam för att det finns männsikor som er! <3
Permalänk | Anmäl
Gaia, 2009-05-07, 16:05
Jag tror att många människor i vår del av världen har en övertro på att myndigheter löser alla problem. En curlingbefolkning, så att säga. Hur många tar egentligen ansvar för sina egna handlingar, väljer kläder som inte tillverkats under slavliknande förhållanden? Köper mat som inte består av plågade djur? Lever klimatsmart? Det är lätt att se flisan i sin grannes öga men inte bjälken i sitt eget.
Permalänk | Anmäl
Erik P Johansson, 2009-05-07, 16:17
GO GO GO!
Älskar er!
Permalänk | Anmäl
Andreas, 2009-05-07, 16:27
Helt rätt! Fortsätt kämpa mot orättvisor och förtryck mot såväl människor som djur.
Fan om man väljer att harpunera valar och plåga dem för att tjäna pengar (dessutom illegalt) så är det fan inte mer än rätt att ramma dem!
Permalänk | Anmäl
Axel, 2009-05-07, 16:31
Men man slår inte in dörrar genom att gå in i dem med axeln, då bryter man bara nyckelbenet. Sparka istället, och se till att hela fotsulan går i, eller fäll ut brevlådan och hoppa på den; de flesta dörrar är ju bara masonit och det blir raskt ett stort hål vilket man lätt kan riva upp. Använd handskar så att du inte skadar händerna.
Permalänk | Anmäl
MH, 2009-05-07, 16:28
Väl rutet!
Permalänk | Anmäl
J. Kristoffer, 2009-05-07, 16:28
Det många av ni som lämnat kommentarer här på sidan verkar ha bortsett ifrån är att Sea Shepherd inte begår något som helst brott genom att ramma dessa valfångstfartyg eller kasta illaluktande medel på deras däck, tvärtom är det dom står på rätt sida lagen, då valfångstfartygen inte har någon som helst rätt att döda valar i dessa vatten.
Fortsätt kämpa, ni har mitt och mångas hjärtan hos er!
Permalänk | Anmäl
M.B, 2009-05-07, 16:35
Bravo Peter. Ni har min respekt och slår hårt på de jävlarna. Det måste svida på de och de måste känna smärta innan de slutar med sina mordiska korståg.
Permalänk | Anmäl
John, 2009-05-07, 16:38
Tycker du gör helt rätt. Skandal att vi kan skicka massa fartyg till Somalia, men inga för att förhindra valfångst.
Permalänk | Anmäl
Blackspire, 2009-05-07, 16:42
Jag ogillar verkligen "utomparlamentariska metoder", men i frågan om valfångsten är jag beredd att stödja dessa metoder.
Dessa svin till "människor" som jagar våra största däggdjur är inte värda att kallas homo sapiens.
Permalänk | Anmäl
DDR2, 2009-05-07, 16:46
Helt rätt - på dem bara!
Greenpeace blev en del av etablissemanget för länge sedan - de sitter nog hellre i möte och diskutera årets marknadsföringsbudget än att vara ute på frontlinjen...
Permalänk | Anmäl
John, 2009-05-07, 16:52
Instämmer i supportkören. Tur att det finns folk som du som går från ord till handling. Ni har som sagt lagen på er sida.
Vad jag finner upprörande - förutom den vidriga slakten i sig själv - är FN:s, EU:s och svenska politikers passivitet i frågan. Våra politiker/ledare måste se till att bygga bättre system för att kontrollera att internationella lagar och avtal efterlevs. Valfångarnationerna borde också utsättas för mer internationell "shaming" för sin oetiska, olagliga verksamhet.
Hoppas att dokumentärserien leder till ökad debatt och tryck på världens ledare - och att ni kan samla in mer pengar till ert viktiga arbete.
Permalänk | Anmäl
Åsa SH, 2009-05-07, 16:54
Ni är mina havets hjältar. Valen måste överleva till varje pris *TACK*
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2009-05-07, 16:54
Bra jobbat!
Permalänk | Anmäl
Henrik, 2009-05-07, 16:56
Jag beundrar ert engagemang och jag är glad att det finns människor som engagerar sig för utrotningshotade djur. Samtidigt så är även jag lite tveksam till metoden att ta lagen i egna händer, även fast jag förstår att ni gör det eftersom inga länder tar ansvaret för att se efter att lagen följs. Men fortfarande, om man generaliserar principen att man får ta lagen i egna händer om staternas laguppehållande organ inte gör detta till resten av samhället så faller det juridiska systemet nog sönder ganska fort. Dock så skriver du ju att ni aldrig dömts för något brott? Beror det på brist på bevisning i rätten eller på grund av någonting annat? Vore intressant att veta hur man avsiktligt kan ramma och sänka fartyg utan att dömas för något brott! :)
Permalänk | Anmäl
Olle Burvall, 2009-05-07, 16:57
Jag antar att ni vet att de flesta valarna som fiskas inte är utrotningshotade?
Sen så har jag svårt att förstå varför man skulle prioritera valarnas liv över dem som fiskar valarna. Skulle gärna döda alla valar i världen bara jag räddade en person pga av det, samma sak gäller alla utrotningshotade djur.
Permalänk | Anmäl
ost, 2009-05-07, 17:04
Jag antar att ni vet att de flesta valarna som fiskas inte är utrotningshotade?
Sen så har jag svårt att förstå varför man skulle prioritera valarnas liv över dem som fiskar valarna. Skulle gärna döda alla valar i världen bara jag räddade en person pga av det, samma sak gäller alla utrotningshotade djur.
Permalänk | Anmäl
ost, 2009-05-07, 17:06
Jag har full respekt för er och era metoder, tyvärr behövs ni..
Permalänk | Anmäl
Nils, 2009-05-07, 17:09
Keep up the good work.
Till alla som kritiserar: Jag tror (får intrycket av) att Peter är väl medveten om de "etiska frågetecken" som finns kring det han gör. Saker är den att samma frågetecken finns kring många av de val vi slentrianmässigt gör varje dag (t ex kring alla köp vi gör). Hur medvetna är vi om dem? Är lätt att undfly kritik genom att stå tillbaka och försvinna som en atom i samhället, och istället bara kasta bajs på de som sticker ut hakan.
Jag tror att Peters största synd är att hans handlingar utmanar illusionen "jag är en god människa", som alla människor går och bär på. Klart man skäms när ens egen "godhet" sträcker sig till att svära åt nyheterna på tv.
Permalänk | Anmäl
Messin Baba, 2009-05-07, 17:12
Fantastisk berättelse och ett enormt empati. Jag hoppas att du får många många efterföljare/lärjungar.
Permalänk | Anmäl
Micke, 2009-05-07, 17:15
Fint. Lite civilkurage. Samma medicin som byggde vår demokrati.
Låt inte dessa fega paragrafryttare, som aldrig tänkt en tanke som inte var laglig, som kommenterar komma åt dig.
Permalänk | Anmäl
ndrj, 2009-05-07, 17:18
Fy fan så bra!!!
Världen behöver fler människor som du!
Permalänk | Anmäl
Orr, 2009-05-07, 17:17
Bra jobbat! Så länge ni bara skadar egendom och inte några människor så har ni mitt helhjärtade stöd!
Permalänk | Anmäl
Jens L, 2009-05-07, 17:19
Jag har full förståelse för handlingarna. Syftet är att få slut på dödandet av oskyldiga djur. I sådana fall vet vi alla att det räcker knappast med att prata med ansvariga, eller skriva internationella överrenskommelser. Ingen lyssnar ändå. Jag hoppas att frågan blir mer seriöst tagen framöver och att valfångsterna minskas drastiskt (att den upphör helt inom snar framtid är nog en utopi tyvärr). Förhoppningsvis slipper både djur och människor att ta skada.
Permalänk | Anmäl
Benny B, 2009-05-07, 17:29
Bra jobbat!
SephoraBaby: Bedra sin man är väl inte ett brott enligt internationella lagar? Bobitt-procedur tycker jag är helt ok. Bör även tillämpas på pedofiler.
Ta lagen i egna händer måste kanske göras tillslut. Om man ropar på polisen och de inte kommer då måste man göra något.
Permalänk | Anmäl
Mattias, 2009-05-07, 17:27
Respekt!!
Permalänk | Anmäl
Henrik Gadd, 2009-05-07, 17:31
Jag beundrar människor som följer sitt hjärtas röst. Att människor inte tänker längre än ekonomi när det handlar om havets varelser övergår mitt förstånd. När du skriver här påverkar du folks medvetande. Jättebra.
Permalänk | Anmäl
Robert, 2009-05-07, 17:34
Tycker det är lysande och berättigat att någon gör något smått drastiskt, för att visa omvärlden vilken smutsig business som bedrivs utan att något land tar ansvar.
"Två medlemmar av vår besättning togs som gisslan ombord ett valfångstfartyg när de skulle överlämna ett protestbrev. Kaptenen på vårt fartyg sköts i bröstet men en skottsäker väst blev hans räddning."
En säkerhetsstyrka med på båten för att eliminera de illegala tjuvfiskare som tar till våld hade kunnat vara en idé.
Permalänk | Anmäl
Aron, 2009-05-07, 17:33
"Är newsmill en sida för kriminella gäng? Tror den kriminelle författaren att de sjömän som jobbar på båtarna har familjer? Newsmill borde skämmas att låta en sån här fanatiker komma till tals.
Av: FredrikN"
Utanför Somalias kust pågår också överträdelser av lagen och gärningsmännen där har även de familjer. Menar du att de också ska få fortsätta sin verksamhet? Det som jag ser skiljer dessa två platser åt är någon förlorar pengar utanför Somalia men inte inom valfångsten. Klart folk gör något åt saken då. Men valar förlorar ingen pengar på, och vill då heller inte slösa några på att råda bot på problemet. Klart de ska sänka valfångstfartyg säger jag!
Permalänk | Anmäl
NiklasNiklasN, 2009-05-07, 17:39
"olagliga metoder". är det olagligt att ingripa när någon annan begår lagbrott? Nej tvärtom är det ofta olagligt att INTE ingripa. Ingen hade klagat ifall någon typ av internationell polis hade stoppat valfångarna och eventuellt sänkt deras skepp, men nu när det är en privatperson så blir folk upprörda. Jag förstår att folk kan tycka att det är lite tveksamt, men det är väl inget konstigt med att människor tar tag i saken när lagens långa arm vägrar.
Permalänk | Anmäl
nille, 2009-05-07, 17:43
Intressant här har vi i ett helt gäng förstoppade samhällsbevarare som talar om lag och rätt men fullständigt bortser från det lag brott som valfångarna begår.
Lite civillolydnad friskar bara upp debatten, så kör på bara.
Jag beundrar ert mod och ert rättspatos.
Permalänk | Anmäl
Jakobsson, 2009-05-07, 17:44
Bra gjort. Jag hoppas era metoder ar sa sofistikerade att ni inte skadar manniskor pa de fartyg ni forstor, eller att ni sjalva blir skadade. Hoppas pa en debatt och ett internationellt engagemang sa att tjuvjakten kan stoppas. Lycka till!
Permalänk | Anmäl
Harry Peronius, 2009-05-07, 17:48
Om det finns hjältar i vår tid är det troligtvis dessa människor.
Permalänk | Anmäl
Andreas Petersson, 2009-05-07, 17:48
Gud vad skönt att höra att det finns folk som kämpar för djuren!
Ni är ett hopp i denna annars grymma värld.
Lycka till med ert arbete och hoppas att ingenting ont händer er.
Permalänk | Anmäl
Madeleine, 2009-05-07, 17:49
Keep up the good work! Jag ska skänka en slant till er som stöd!
Permalänk | Anmäl
Vicky, 2009-05-07, 17:51
FredrikN: dåligt argument. Vakterna i Treblinka hade också familjer.
Och tänker du skriva "MEN LOL JÄMFÖR DU VALFÅNGST MED NAZISMEN!?!?!" nu så tycker jag du ska tänka efter lite först.
Permalänk | Anmäl
Staffan, 2009-05-07, 17:49
Och ni som säger att SSCS är hjältar och välgörare etc är vegetarianer allihop antar jag?
Permalänk | Anmäl
Staffan, 2009-05-07, 17:50
Ekoterrorism var ordet.
Permalänk | Anmäl
Stefan Siverud, 2009-05-07, 17:55
I klimatkampen är allt tillåtet.
Gud gav oss bara en jord.
Guds frid,
Leif Waldemark, rektor
Permalänk | Anmäl
Leif Waldemark, 2009-05-07, 17:56
Klimatkamp? Ekoterrorism?
Hur är det med läskunnigheten?
Permalänk | Anmäl
Staffan, 2009-05-07, 18:00
Att titta på de moraliska tveksamheterna med ett öppet sinne och med kärleken som högsta mål/värde. Skulle göra att vi fick ett bättre samhälle.
Och som någon säger vad skulle hända om vi tog med och Peters och Sea Shepards metoder till vårt dagliga samhälle skulle definitivt göra att vi fick ett samhälle med mer kärlek och mindre våld.
Exempel 1: Peter och Sea Shepard hindrar valmördarna genom att finnas i vägen precis när dödandet kunde hänt. Om man ställer sig ivägen mellan någon som ska skjuta någon annan eller till och med slår bort dess arm, det är en god gärning!
Exempel 2: Peter och Sea Shepard hindrar valmördarn genom att desarmera deras mordverktyg. I det dagliga samhället är det som man hittar en bomb/granat på gatan och desarmerar den även det är en god gärning!
JA överför Peter och Sea Shepard metoder till det dagliga samhället, där civilkurage och hjälp era medmänniskor och var med och bygg en bättre värld!
Lycka till med att desarmera nästa mordvapen.
Permalänk | Anmäl
HUB, 2009-05-07, 18:05
157 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"Sedan 1997 har organisationen sänkt tio illegala valfångstfartyg och rammat ytterligare sju stycken till havs."
|
"Eller har jag en skyldighet att använda alla till buds stående medel, så länge varken djur eller människa kommer till skada, för att stoppa den olagliga slakten?"
|
Hur får du det att gå ihop? Skulle väl säga att risken för att människor kommer till skada är rätt stor om ni rammar folk ute på havet och försöker sänka deras båtar med våld?
|
Hur vet ni att de fartyg ni rammar med all säkerhet är ute för att olagligt jaga val? Försöker ni endast hindra dem ni tar på bar gärning eller är ni ute och jagar båtar i "förebyggande" syfte?
|
Är beundransvärt att ni är så engagerade men är väldigt tveksam till era metoder...
Helt rätt agerat. Fortsätt.
Är newsmill en sida för kriminella gäng? Tror den kriminelle författaren att de sjömän som jobbar på båtarna har familjer? Newsmill borde skämmas att låta en sån här fanatiker komma till tals.
Rättfärdiga vâld och använda metoder som inte ska bör tillâtas i ett demokratiskt samhälle?..
Varför inte börja med en Lorena Bobitt-procedur pâ de män som vâldtar kvinnor och stening av de kvinnor som bedrar siga män?
havens Batman har talat....
Land ska med lag byggas. Jag tror att det finns faror med att ta lagen i sina egna händer. Uppenbarligen anser P H att ändamålet helgar medlen. Man ser inte skogen när träden är i vägen.
Kriminalitet brukar vara inkomstbringande och de hederliga konkurreras ut. Pengar ger makt. Makten ändrar lagar.
Om Peter Hammarstedts beskrivning av verkligheten är korrekt, är det inte han som är kriminell - ännu.
Moral? Det är en balansgång. Får vi ge oss på dem, om de gör något annat än dödar valar? Vad skulle det vara i så fall? TV-grammet 9 maj bör vara intressant.
"När japanska valfångare dödar utrotningshotade valar i ett valskyddsområde trots ett internationellt förbud, förväntas jag då bara sitta stilla och titta på dödandet? Eller har jag en skyldighet att använda alla till buds stående medel, så länge varken djur eller människa kommer till skada, för att stoppa den olagliga slakten?"
Smart om dom bryter mot lagen så får jag göra det. Lite dagisnivå över det försvars argumentet. Det är bara en tidsfråga innan någon skadas. Bara för du inte bryr vad som händer dig själv gör dig inte rätt att leka "Valfångar-Terminator".
"Sedan 1997 har organisationen sänkt tio illegala valfångstfartyg och rammat ytterligare sju stycken till havs."
Skitbra, det läcker ut en massa olika oljor och bränsle, det är säkert jättebra för valarna och allt annat som lever i haven. Du är ett riktigt föredöme. Jag antar att Greenpeace stöder er?
Lika smart som att bränna ner regnskogen, så det inte går att såga ner skogen till timmer.
Underbart Peter! Ni har min respekt och beundran! Jag kan inte vara nog tacksam för att det finns männsikor som er! <3
Jag tror att många människor i vår del av världen har en övertro på att myndigheter löser alla problem. En curlingbefolkning, så att säga. Hur många tar egentligen ansvar för sina egna handlingar, väljer kläder som inte tillverkats under slavliknande förhållanden? Köper mat som inte består av plågade djur? Lever klimatsmart? Det är lätt att se flisan i sin grannes öga men inte bjälken i sitt eget.
GO GO GO!
Älskar er!
Helt rätt! Fortsätt kämpa mot orättvisor och förtryck mot såväl människor som djur.
Fan om man väljer att harpunera valar och plåga dem för att tjäna pengar (dessutom illegalt) så är det fan inte mer än rätt att ramma dem!
Men man slår inte in dörrar genom att gå in i dem med axeln, då bryter man bara nyckelbenet. Sparka istället, och se till att hela fotsulan går i, eller fäll ut brevlådan och hoppa på den; de flesta dörrar är ju bara masonit och det blir raskt ett stort hål vilket man lätt kan riva upp. Använd handskar så att du inte skadar händerna.
Väl rutet!
Det många av ni som lämnat kommentarer här på sidan verkar ha bortsett ifrån är att Sea Shepherd inte begår något som helst brott genom att ramma dessa valfångstfartyg eller kasta illaluktande medel på deras däck, tvärtom är det dom står på rätt sida lagen, då valfångstfartygen inte har någon som helst rätt att döda valar i dessa vatten.
Fortsätt kämpa, ni har mitt och mångas hjärtan hos er!
Bravo Peter. Ni har min respekt och slår hårt på de jävlarna. Det måste svida på de och de måste känna smärta innan de slutar med sina mordiska korståg.
Tycker du gör helt rätt. Skandal att vi kan skicka massa fartyg till Somalia, men inga för att förhindra valfångst.
Jag ogillar verkligen "utomparlamentariska metoder", men i frågan om valfångsten är jag beredd att stödja dessa metoder.
Dessa svin till "människor" som jagar våra största däggdjur är inte värda att kallas homo sapiens.
Helt rätt - på dem bara!
Greenpeace blev en del av etablissemanget för länge sedan - de sitter nog hellre i möte och diskutera årets marknadsföringsbudget än att vara ute på frontlinjen...
Instämmer i supportkören. Tur att det finns folk som du som går från ord till handling. Ni har som sagt lagen på er sida.
Vad jag finner upprörande - förutom den vidriga slakten i sig själv - är FN:s, EU:s och svenska politikers passivitet i frågan. Våra politiker/ledare måste se till att bygga bättre system för att kontrollera att internationella lagar och avtal efterlevs. Valfångarnationerna borde också utsättas för mer internationell "shaming" för sin oetiska, olagliga verksamhet.
Hoppas att dokumentärserien leder till ökad debatt och tryck på världens ledare - och att ni kan samla in mer pengar till ert viktiga arbete.
Ni är mina havets hjältar. Valen måste överleva till varje pris *TACK*
Bra jobbat!
Jag beundrar ert engagemang och jag är glad att det finns människor som engagerar sig för utrotningshotade djur. Samtidigt så är även jag lite tveksam till metoden att ta lagen i egna händer, även fast jag förstår att ni gör det eftersom inga länder tar ansvaret för att se efter att lagen följs. Men fortfarande, om man generaliserar principen att man får ta lagen i egna händer om staternas laguppehållande organ inte gör detta till resten av samhället så faller det juridiska systemet nog sönder ganska fort. Dock så skriver du ju att ni aldrig dömts för något brott? Beror det på brist på bevisning i rätten eller på grund av någonting annat? Vore intressant att veta hur man avsiktligt kan ramma och sänka fartyg utan att dömas för något brott! :)
Jag antar att ni vet att de flesta valarna som fiskas inte är utrotningshotade?
Sen så har jag svårt att förstå varför man skulle prioritera valarnas liv över dem som fiskar valarna. Skulle gärna döda alla valar i världen bara jag räddade en person pga av det, samma sak gäller alla utrotningshotade djur.
Jag antar att ni vet att de flesta valarna som fiskas inte är utrotningshotade?
Sen så har jag svårt att förstå varför man skulle prioritera valarnas liv över dem som fiskar valarna. Skulle gärna döda alla valar i världen bara jag räddade en person pga av det, samma sak gäller alla utrotningshotade djur.
Jag har full respekt för er och era metoder, tyvärr behövs ni..
Keep up the good work.
Till alla som kritiserar: Jag tror (får intrycket av) att Peter är väl medveten om de "etiska frågetecken" som finns kring det han gör. Saker är den att samma frågetecken finns kring många av de val vi slentrianmässigt gör varje dag (t ex kring alla köp vi gör). Hur medvetna är vi om dem? Är lätt att undfly kritik genom att stå tillbaka och försvinna som en atom i samhället, och istället bara kasta bajs på de som sticker ut hakan.
Jag tror att Peters största synd är att hans handlingar utmanar illusionen "jag är en god människa", som alla människor går och bär på. Klart man skäms när ens egen "godhet" sträcker sig till att svära åt nyheterna på tv.
Fantastisk berättelse och ett enormt empati. Jag hoppas att du får många många efterföljare/lärjungar.
Fint. Lite civilkurage. Samma medicin som byggde vår demokrati.
Låt inte dessa fega paragrafryttare, som aldrig tänkt en tanke som inte var laglig, som kommenterar komma åt dig.
Fy fan så bra!!!
Världen behöver fler människor som du!
Bra jobbat! Så länge ni bara skadar egendom och inte några människor så har ni mitt helhjärtade stöd!
Jag har full förståelse för handlingarna. Syftet är att få slut på dödandet av oskyldiga djur. I sådana fall vet vi alla att det räcker knappast med att prata med ansvariga, eller skriva internationella överrenskommelser. Ingen lyssnar ändå. Jag hoppas att frågan blir mer seriöst tagen framöver och att valfångsterna minskas drastiskt (att den upphör helt inom snar framtid är nog en utopi tyvärr). Förhoppningsvis slipper både djur och människor att ta skada.
Bra jobbat!
SephoraBaby: Bedra sin man är väl inte ett brott enligt internationella lagar? Bobitt-procedur tycker jag är helt ok. Bör även tillämpas på pedofiler.
Ta lagen i egna händer måste kanske göras tillslut. Om man ropar på polisen och de inte kommer då måste man göra något.
Respekt!!
Jag beundrar människor som följer sitt hjärtas röst. Att människor inte tänker längre än ekonomi när det handlar om havets varelser övergår mitt förstånd. När du skriver här påverkar du folks medvetande. Jättebra.
Tycker det är lysande och berättigat att någon gör något smått drastiskt, för att visa omvärlden vilken smutsig business som bedrivs utan att något land tar ansvar.
"Två medlemmar av vår besättning togs som gisslan ombord ett valfångstfartyg när de skulle överlämna ett protestbrev. Kaptenen på vårt fartyg sköts i bröstet men en skottsäker väst blev hans räddning."
En säkerhetsstyrka med på båten för att eliminera de illegala tjuvfiskare som tar till våld hade kunnat vara en idé.
"Är newsmill en sida för kriminella gäng? Tror den kriminelle författaren att de sjömän som jobbar på båtarna har familjer? Newsmill borde skämmas att låta en sån här fanatiker komma till tals.
Av: FredrikN"
Utanför Somalias kust pågår också överträdelser av lagen och gärningsmännen där har även de familjer. Menar du att de också ska få fortsätta sin verksamhet? Det som jag ser skiljer dessa två platser åt är någon förlorar pengar utanför Somalia men inte inom valfångsten. Klart folk gör något åt saken då. Men valar förlorar ingen pengar på, och vill då heller inte slösa några på att råda bot på problemet. Klart de ska sänka valfångstfartyg säger jag!
"olagliga metoder". är det olagligt att ingripa när någon annan begår lagbrott? Nej tvärtom är det ofta olagligt att INTE ingripa. Ingen hade klagat ifall någon typ av internationell polis hade stoppat valfångarna och eventuellt sänkt deras skepp, men nu när det är en privatperson så blir folk upprörda. Jag förstår att folk kan tycka att det är lite tveksamt, men det är väl inget konstigt med att människor tar tag i saken när lagens långa arm vägrar.
Intressant här har vi i ett helt gäng förstoppade samhällsbevarare som talar om lag och rätt men fullständigt bortser från det lag brott som valfångarna begår.
Lite civillolydnad friskar bara upp debatten, så kör på bara.
Jag beundrar ert mod och ert rättspatos.
Bra gjort. Jag hoppas era metoder ar sa sofistikerade att ni inte skadar manniskor pa de fartyg ni forstor, eller att ni sjalva blir skadade. Hoppas pa en debatt och ett internationellt engagemang sa att tjuvjakten kan stoppas. Lycka till!
Om det finns hjältar i vår tid är det troligtvis dessa människor.
Gud vad skönt att höra att det finns folk som kämpar för djuren!
Ni är ett hopp i denna annars grymma värld.
Lycka till med ert arbete och hoppas att ingenting ont händer er.
Keep up the good work! Jag ska skänka en slant till er som stöd!
FredrikN: dåligt argument. Vakterna i Treblinka hade också familjer.
Och tänker du skriva "MEN LOL JÄMFÖR DU VALFÅNGST MED NAZISMEN!?!?!" nu så tycker jag du ska tänka efter lite först.
Och ni som säger att SSCS är hjältar och välgörare etc är vegetarianer allihop antar jag?
Ekoterrorism var ordet.
I klimatkampen är allt tillåtet.
Gud gav oss bara en jord.
Guds frid,
Leif Waldemark, rektor
Klimatkamp? Ekoterrorism?
Hur är det med läskunnigheten?
Att titta på de moraliska tveksamheterna med ett öppet sinne och med kärleken som högsta mål/värde. Skulle göra att vi fick ett bättre samhälle.
Och som någon säger vad skulle hända om vi tog med och Peters och Sea Shepards metoder till vårt dagliga samhälle skulle definitivt göra att vi fick ett samhälle med mer kärlek och mindre våld.
Exempel 1: Peter och Sea Shepard hindrar valmördarna genom att finnas i vägen precis när dödandet kunde hänt. Om man ställer sig ivägen mellan någon som ska skjuta någon annan eller till och med slår bort dess arm, det är en god gärning!
Exempel 2: Peter och Sea Shepard hindrar valmördarn genom att desarmera deras mordverktyg. I det dagliga samhället är det som man hittar en bomb/granat på gatan och desarmerar den även det är en god gärning!
JA överför Peter och Sea Shepard metoder till det dagliga samhället, där civilkurage och hjälp era medmänniskor och var med och bygg en bättre värld!
Lycka till med att desarmera nästa mordvapen.