Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Socialdemokratins framtid

En Löfven-effekt går att tyda i United Minds opinionsmätning som presenteras idag. Ser framtiden ljus ut för S?  Läs (105) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Europa

Foto: Scanpix
Samuel Sirén, 49, piratkopieringsmotståndare:

Även vi äldre som aldrig "fildelar" måste rösta på piratpartiet

Jagr en ganska konservativ medelålders man som aldrig någonsin har "fildelat". (Och jag tycker illa om piratkopiering.) Ändå har jag nu gått med i piratpartiet, har för avsikt att rösta på dem i EU-valet och ge dem ett icke enbart symboliskt penningbidrag till deras valkampanj. Det skriver matematikern SAMUEL SIRÉN.


Om författaren

Samuel Siren är 49 år och finansiell matematiker. Han har ingen erfarenhet av "fildelning" alls.

Orsaken till att jag nu med eftertryck väljer piratpartiet är förstås att alla andra partier helt uppenbart är beredda att införa sinnessjukt oproportionerligt repressiva lagar och kontroller för att en ganska oväsentlig näring (nöjesindustrin) under några år till skall kunna klamra sig fast vid en fullständigt obsolet och förlegad affärsmodell.

Det vore ju en sak om det handlade om krig och terrorism, om akut brist på mat eller på rent vatten. Då skulle man ju kunna förstå om situationen faktiskt vore så fruktansvärt allvarlig att vissa tillfälliga inskränkningar i den personliga integriteten vore nödvändiga.

Men nu handlar det inte om något som är ens det minsta lilla oundgängligt för någons överlevnad eller hälsa, utan om att en i sig ganska oväsentlig industri skall kunna hålla fast vid ett förlegat sätt att tjäna alldeles för mycket pengar, att dagens trubadurer, skådespelare och andra gycklare och deras finansiärer överhuvudtaget inte skall behöva anpassa sin affärsmodell till utveckligen.

En total, en helt osannolik, en fullständigt patologisk brist på sinne för alla proportioner. Ungefär som att jämna ett helt samhälle med marken bara för att kejsaren under några veckor skall kunna ta morgonpromenader ostört på just den platsen.

Skrämmande är också hur politikerna som en skock får förefaller kontrolleras av nöjesindustrins lobbyister. Denna undfallenhet inför nöjeslobbyisterna kan givetvis bero på att politikerna på riktigt låter sig duperas och övertygas av olika nöjeslobbyister om att ungdomars och andras "fildelning" är ett så fruktansvärt allvarligt samhällsproblem att alla svenskar och övriga européer för all framtid måste acceptera väldigt väsentliga inskränkningar i den personliga integriteten. En betydligt mera sinister förklaring till denna anmärkningsvärda undfallenhet är att politikerna cyniskt utnyttjar och exploaterar nöjeslobbyisterna och nöjeslobbyisternas argument för att själva kunna bygga upp en infrastruktur för (en till sist) total övervakning av medborgarna. Kan förstås själv inte bedöma vilken av dessa två förklaringar som är den mest korrekta. Svaret varierar dessutom rimligen från parti till parti och från politiker till politiker. Väldigt obehagligt är det likafullt.

Hursomhelst, låt oss inse: EU-valet spelar normalt nästan ingen roll alls. Det har faktiskt ingen som helst praktisk betydelse för någonting om Sveriges moderater eller Sveriges sossar får några enstaka mandat hit eller dit. Sådana "strömandat" som det i praktiken är fråga om hät har ingen betydelse överhuvudtaget.

Däremot, om det svenska piratpartiet skulle komma in i EU-parlamentet, skulle detta faktiskt spela en väldigt stor roll: Förekomsten av piratpartiet i EU-parlamentet skulle utgöra ett kraftigt bakslag för Europas alla antidemokrater och övervakningsförespråkare, och det skulle få de etablerade svenska och europeiska partierna att vakna upp och förstå att människor i Sverige och Europa tar privatliv och personlig integritet på djupaste allvar.

Vi kan i EU-valet alltså välja att av slentiran och gammal vana rösta på ett sätt som inte spelar någon roll alls, eller att aktivt välja att rösta på ett sätt som just nu, i just denna tid, vid just denna kritiska tidpunkt faktiskt spelar en alldeles oerhört stor roll.

Det finns i EU-valet den 7 juni egentligen bara ett enda rimligt val: Rösta på piratpartiet! Inte alls för att piratpartiet i sig är så utomordentligt bra - det tycker jag ju faktiskt inte ens själv! -, utan därför att piratpartiet i EU-parlamentet nog beklagligtvis är det enda sättet att verkligen ruska om de etablerade partierna, att på ett sätt som inte kan missförstås visa för politikerna att här i Sverige värnar vi medborgare fortfarande om vårt privatliv, vår personliga integritet och vår frihet!









Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/6646

131 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Heja dig! Heja pirat! 5,1% and counting!!!

Permalänk | Anmäl #1 Svempa, 2009-04-30, 11:31

At last, äntligen ett vettigt inlägg i fildelningsdebatten!!!

Permalänk | Anmäl #2 Klerken, 2009-04-30, 11:37

Jag vet att jag tillhör den absoluta minoritet av ungdomar som är aktiva på internet, men som samtidigt inte tänker rösta på PP. EU handlar om så mycket mer än fildelning och i frågor som rör integritet är det fler partier än PP som är aktiva i. De är absolut viktiga frågor, men inte tillräckligt för att man ska lämna allt annat åt sidan.

Permalänk | Anmäl #3 ÄRRHÅ, 2009-04-30, 11:39

Klerken. Exakt så skriver folk varje gång någon visar sig positiv till PP. Och det är ju inte direkt sällan, varken här eller i annan media.

Permalänk | Anmäl #4 ÄRRHÅ, 2009-04-30, 11:41

Jag är också medelålders man som aldrig fildelat. Jag är dessutom upphovsrättsinnehavare. Jag lägger också min röst på Piratpartiet av exakt samma anledning som Samuel.

Permalänk | Anmäl #5 Kenneth Eriksson, 2009-04-30, 11:43

Själv är jag ingen EU-supporter och röstar inte i deras val men det verkar vara ända sättet att klart markera att de här galna lagarna som införs måste bort. Suck dags att svälja stoltheten och rösta på Piratpartiet som verkar behöva mer medlemmar som Samuel Sirén för att flå bort flummigheten och fokusera på individuella rättigheter.

Permalänk | Anmäl #6 Tor, 2009-04-30, 11:44

Vill bara tacka för ett klockrent inlägg i debatten.

Permalänk | Anmäl #7 Robert, 2009-04-30, 11:47

Helt rätt. En röst på PP är mer än att rösta för fildelning och Pirate Bay. En röst på PP verkar vara det enda sätt att tvinga den tondöva överheten att lyssna.

Oavsett om man hejar på höger- eller vänsterblocket i Sverige kan man riskfritt rösta på PP till EU. En röst på PP påverkar inte vem som blir statsminister 2010 men det tvingar både Reinfeldt och spion-Bodström att lyssna.

Permalänk | Anmäl #8 Putte, 2009-04-30, 11:47

Bra artikel, och man kan inte annat än hålla med.
De allra mest långtgående inskränkningarna och censuren av internet har regeringen lagt i direktiven till spelutredningen. Där handlar det om det svenska spelmonopolet. Det illustrerar tydligt Samuel Siréns tes om "patologisk brist på sinne för alla proportioner".

Det ligger en djup ironi i att vi nästan har överlevt hela detta vansinnets decennium, där så många länder gjort grova inskränkningar pga terroristhotet. Det gick inte hem i Sverige, men efter alla dessa år åker vi dit pga nöjeslobbyister och spelmonopol!

Notera att INGA av regeringspartierna + S numera bedriver denna politik i sina valkampanjer eller tar med den i partiprogram. De håller i stället tyst om saken och försöker genomföra inskränkningarna i smyg när de har makten. Skrivs det sedan något i pressen om det är de förvånade och förlägna.

Permalänk | Anmäl #10 Mats Forssblad, 2009-04-30, 11:50

Förhoppningsvis kommer fler inse att Piratpartiets syfte är att försvara individens rätt till integritet trots de stora tekniska möjligheterna till övervakning som finns och utvecklas.

Att sedan både riksdag, regering och domstolar i Sverige inte förstår konsekvenserna av att välja kapitalets sida i konflikten är skandalöst. Vi väljer en riksdag för att representera oss, inte övervaka oss.

Permalänk | Anmäl #11 default persson, 2009-04-30, 11:55

Bra skrivet!

Själv brinner jag för Piratpartiets grundläggande idéer och hoppas att bygga om hela världen till något positivt!

Självklart behövs rösterna nu i denna kritiska stund! *thumbs up*

Permalänk | Anmäl #12 ATIX, 2009-04-30, 12:04

Det som är skrämmande är inte "hur politikerna som en skock får förefaller kontrolleras av nöjesindustrins lobbyister", utan hur en pöbel kan påverka ett demokratiskt samhälle med respekt för äganderätten.

Varför inte - i god demokratisk ordning - besluta att Wallenbergs förmögenhet skall delas mellan alla medborgare? Jag är övertygad om att det går att få en majoritet för det (särskilt om man formulerar frågan på "rätt" sätt).

Varför inte - i god demokratisk ordning - besluta att alla får gå in och hämta vilken vara som helst, t.ex. cd-skivor och dvd-filmer, i alla varor. Och allting som är tänkt att hindra detta, lås, övervakningskameror, vakter, etc, det klassar vi som uttryck för ett repressivt samhälle.

Och varför inte - i god demokratisk ordning - besluta att alla har rätt att bo och äta gratis hemma hos Samuel Sirén?

Det är inte demokrati piratpartiet önskar, det är pöbelvälde.

Fattar du nu hur fel du har, Samuel?

P.S. Eftersom gratisätarna verkligen visat sig vara en pöbel (t.ex. genom skadegörelse hos motståndare) sätter jag inte ut mitt riktiga namn. D.S.

Permalänk | Anmäl #13 Rulle, 2009-04-30, 12:07

ÄRRHÅ:
”Klerken. Exakt så skriver folk varje gång någon visar sig positiv till PP. Och det är ju inte direkt sällan, varken här eller i annan media.”
 
 
Jo jag har tyckt mig ana att min inställning har bred uppslutning. Det är inte piratkopieringen jag försvarar utan är som författaren till artikeln synnerligen upprörd över den allvarliga integritetskränkande jurisdiktion som håller på att införas för nöjes- och förströelse- industrin skull. Dessa ingrepp i vår frihet saknar alla proportioner. Även om jämförelsen är fel mellan stöld och upphovsrättskränkning kan man göra jämförelsen med någon som ställer ifrån sig sin cykel utan att låsa den och sen begär att samhället skall införa ett STASI-samhälle för att de skall kunna ställa ifrån sig cykeln utan att läsa den.
 
Frågan om immateriella rättigheter och inskränkningar är en mycket komplex och snårig fråga som har många rimliga och perspektiv som står i motsats till varandra. Det är mycket illa att den fått som nästan enda debattankare den synnerligen simplistiska och enfaldiga piratdebatten med nöjes- och förströelse- industrin som enda fokus.

Permalänk | Anmäl #14 Klerken, 2009-04-30, 12:19

Har vi en hel nu (ung) generation som lider av förföljelsemani? Man verkat helt okritiskt ha anammat den nyliberala samhällssynen där all kontroll anses skadlig och farlig. Varför tror ni att någon är intresserad av er utom i rent kommersiella syften? Kamma er nu alla piratare, det finns så många oändligt mycket viktigare frågor att engagera sig i.

Permalänk | Anmäl #15 Sten Nilsson, 2009-04-30, 12:27

Tack! Du är en hjälte! ;) Jag befinner mig i samma situation och har dragit samma slutsatser. Jag är dessutom kvinna, och alltså på alla sätt motsatsen till den stereotypa bilden av (PP)-sympatisörer som "unga, manliga fildelare".
Detta är en medborgarrättsrörelse - en motkraft mot det rent anti-demokratiska samhälle vi nu är på väg mot.

Permalänk | Anmäl #16 Maria, 2009-04-30, 12:31

@Rulle

Hmmm en plebokrati blir ju demokrati när massan når en majoritet av befolkningen.

Varför ska du dra ytterligheterna, så det är bättre att vara ständigt övervakad i bästa stasimaner?

Varför drar du paralleller med Samuels inlägg om upphovsbrott (döma av din gratisätar kommentar), han skriver om konsekvenserna av lagar som stiftas på sistone som inte direkt folkligt förankrade.

Apropå gratisätare, jag skulle lika gärna sätta dig i det facket med utsugarpriser som råder från mediaindustrin och rätten att rullar tummarna resten av livet, samt den samhällsfientliga påverkan de har på våra FOLKvalda inte INDUSTRIvalda "får"

Samuel har inte fel, han kritiserar de etablerade partiernas brist att tillvarata samhällets intressen (behöver inte gå emot andra intressen) inte din royalty generation eller upphovsbrott

Permalänk | Anmäl #17 Sebbe, 2009-04-30, 12:45

Hmm, bra skrivet. Jag håller med. Det blir Pitatpartiet.

Spelar ingen roll hur penningkåt upphovsrättsindustrin och de de företräder är. Min frihet, integritet och ett demokratiskt samhälle är viktigare.

Det är verkligen skönt att se att vanliga människor börjar vakna och inse att FRA, IPRED, Acta, Telekompaketet och alla andra integritetskränkande lagar skapar ett hemskt samhälle.

Permalänk | Anmäl #18 Arne, 2009-04-30, 13:00

@Rulle

Vilka är det du pratar om? För det stämmer inte alls in på en enda Pirat Partist jag någonsin pratat med. Du har troligen byggt upp din egen idé om vad PP står för och utgår sedan från att den är sann, istället för att läsa på och sätta dig in. Det brukar bli så när man är rädd för någonting nytt. Kan inte vara lätt att gå omkring och vara rädd hela tiden, jag lider med dig.

Permalänk | Anmäl #19 Joel, 2009-04-30, 13:17

En självklarhet att rösta på Piratpartiet i EU-valet, det borde det vara för alla som värnar den personliga integriteten. Det har inget med upphovsmakares rätt till betalning för sina arbeten, det är sättet IPRED-lagen tänker göra det möjligt.
Jag är "äldre" och kvinna men tänker skydda vår rätt till ett rättssäkert Sverige, betyder det Piratpartiet för att få politiker att vakna, då är det en självklarhet.

Gräddfil ska användas i maten inte för obskyr underhållningsindustris möjlighet att mjölka magra rättslösa kossor som inte ens har möjlighet till jämlikt försvar.

Läs min artikel "IPRED kan avgöra valet 2010"
här på Newsmill.

Vänligen Vilda Pia

Permalänk | Anmäl #20 Pia "Vilda" Nordin, 2009-04-30, 13:46

Instämmer med artikelförfattaren

Permalänk | Anmäl #21 Mats, 2009-04-30, 13:45

Mycket bra skrivet. Sätter fingret på exakt vad det handlar om. Uppenbarligen har de etablerade partierna fått tunghäfta då det visar sig att all makt som skall utgå från folket istället utgår ifrån lobbyister för en förlegad affärsmodell och att det, hör och häpna, inte tolereras av väljarna.
Ser fram emot ett intressant valresultat och gammelpolitikernas häpna nunor och kommentarer när de tvingas inse att folket inte låter sig kuvas i denna fråga och att det inte längre går att tiga ihjäl kritiken.

Permalänk | Anmäl #22 A.Persson, 2009-04-30, 13:53

@Rulle

Ditt inlägg är förvirrat eftersom du jämställer fysisk äganderätt med intellektuellt ägande. Jag anser att det inte kan eller bör göras. PP blir mitt val av flera anledningar, bland annat samma som Samuels ovan. Samt att det intellektuella ägandet måste blanseras mot nyttan för samhället i stort. Vi tjänar inte på att låsa int kunskap eller kultur i bankvalven och sedan straffa de som vill ta del av den.

@ Sten Nilsson
Nä, lite övervakning har ju aldrig skadat någon. Man slutade inte tvångssterilisera Svenska medborgare förrän 1976. Som tur är har staten rent mjöl i påsen nu för tiden.

Permalänk | Anmäl #23 null, 2009-04-30, 14:03

Jag är också medelålders man som inte fildelar. Jag lägger också min röst på Piratpartiet av exakt samma anledning som Samuel.

Permalänk | Anmäl #24 Mats, 2009-04-30, 14:08

Ett mycket bra inlägg i debatten. Kan konstatera att jag sitter i ungefär samma sits som artikelförfattaren verkar göra. Jag överväger att rösta på PP med en stilla förhoppning om att de förvaltar sina nytillkomna röster på ett ansvarsfullt sätt. Det lär vara fler än artikleförfattaren och jag som kommer göra på samma sätt av precis samma anledning...
Jag är med! -All in!

Permalänk | Anmäl #25 Martin R., 2009-04-30, 14:09

Det förekommer en missvisande bild i medias analys kring Piratpartiet, att det bara skulle vara något som de mycket unga röstar på, mycket unga pojkar.

Dags att media och politikerna inser att det är en falsk bild som vill göra Piratpartiet till "ungdomsnyck". Vi är många äldre OCH kvinnor som kommer att rösta eller blivit medlemmar oavsett om man håller med om allt innehåll.
Rättssäkerheten och skyddet mot den personliga integriteten är livsviktigt nu och i framtiden.

IPRED är ett hot mot oss alla, kan någon ha missat det?

Permalänk | Anmäl #26 Pia "Vilda" Nordin, 2009-04-30, 14:21

Det är många äldre (55+)i min bekantskapskrets som tänker rösta PP och jag är säker på att de flesta aldrig fildelat men tycker att den personliga integriteten är viktig. FRA och IPRED skrämmer många och äldre personer har också erfarenhet av hur det är att leva och arbeta övervakade myndigheter och förstår hur illa det kan bli.
Dessutom är det många som är genomtrötta på sossarnas elitism och inte tänkt rösta all, då kan man ju lika bra rösta PP i en viktig fråga.

Permalänk | Anmäl #27 Jakobsson, 2009-04-30, 14:22

Väl talat, Sirén. Jag är också en gammal surstöt , icke fildelare, samt dessutom upphovsrättsinnehavare. Jag ska absolut missnöjesrösta på PP. Häng på, alla gam´pôjkar och mogna damer!!

Permalänk | Anmäl #28 Claes Samson, 2009-04-30, 15:06

Själv är jag 65 år, jag har aldrig röstat i ett EU-val, men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig, min röst går till, PIRATPARTIET

Permalänk | Anmäl #29 Mullis, 2009-04-30, 15:14

Alldeles ovanligt korkat inlägg. Särskilt din kommentar om att nöjesindustrin skulle vara "oväsentlig". För ett par år sedan inbringade den svenska musikindustrin mycket stora exportintäkter-var väl tredje eller fjärde största exportnäringen. Men visst ja, Sverige i ett framtida Stalinsamhälle ska väl bara ha stålverk och andra "riktiga" industrier. Kul att jobba där har jag hört. Grattis ungdomar som slipper ha "oriktiga" jobb i musikindustrin utan kan glädjas åt att jobba för storkapitalet i gruvor och stålverk.

Permalänk | Anmäl #30 King Kong, 2009-04-30, 15:28

Underbart skrivet! Kan inte annat än att lyckönska för fina formuleringar. Jag håller fullständigt med dej. Hade själv inte en tanke att rösta i EU-valet, men nu blir det ju helt plötsligt viktigt.

Permalänk | Anmäl #31 kolis, 2009-04-30, 15:33

King Kong

Tänk en gång till...det är inte upphovsrätten någon är ute efter som en "gratis" tillgång. Det är sättet med IPRED-lagens utformning att indriva den som upprör.
Den som inte förstår rättsosäkerheten med lagen är bara att beklaga.
Jag är själv Formgivare.

Permalänk | Anmäl #32 Pia "Vilda" Nordin, 2009-04-30, 15:43

KingKong, du tillskriver artikelförfattaren åsikter som han inte har. Vad han säger är att inskränkningar i medborgarnas personliga integritet - tillfälligt - kunde vara befogat om det rådde krigstillstånd eller om det krävdes akut skydd för deras liv och hälsa. Men nu handlar det om nöjesindustrins "rätt" att behålla en förlegad affärsmodell,. Den är - i det perspektivet - betydelselös.

Permalänk | Anmäl #33 Claes Samson, 2009-04-30, 15:44

Jag är en medelålders kvinna som aldrig fildelat. Av samma skäl som Samuel har jag gått med i Piratpartiet, givit dem ett symboliskt bidrag till valkampanjen och jag tänker lägga min röst på dem i EU-valet

Permalänk | Anmäl #34 Carolin Robson, 2009-04-30, 16:00

Mycket bra skrivet. Jag är själv 52 år. Har arbetat under många år med internetfrågor, säkerhet och sekretess.
Fildelningen handlar inte bara om att kunna "tanka hem" saker utan att betala för sig. Det handlar mycket mer om nya sätt att ta del av ett utbud. Att delar av det som tas hem är olagligt beror mer på att lagliga alternativ till rimliga kostnader saknas, än att den som laddar ner inte vill betala. Dessutom vet jag att många ändå går och köper originalmusik och film som är bra. Vi ska också komma ihåg att mycket fildelas lagligt. Allt är inte upphovsrättsskyddat.
Jag kommer att ge min röst till Piratpartiet. Inte på grund av att jag är för fildelningen, utan för att jag är emot integritetskränkning och den brist på rättssäkerhet som Ipred-lagen medför.

Permalänk | Anmäl #35 pr1vat3, 2009-04-30, 16:15

Här sitter jag, en medelåldersman som till skillnad från andra fildelar jämt och glatt.
Jag råkar också ha skapat upphovsskyddat material (böcker), och får ett fjuttigt 2-3% av inköpspriset från bokförlagen. Ändå skulle det vara mycket billigare för mig att helt ge borta de pengarna och få ett friare tillgång till elektroniska kopior av bocker mm som jag behöver då och då. Gissa vem jag ska rösta på.
Förresten, som många redan vet, finns det enkla sätt att helt kringgå IPRED, FRAlagen m.m. och aldrig få konsekvenser (förutom att betala 50-150 kr i månaden mer för vissa nödvändiga nättjänster - de pengarna kommer nog att minska mina vanliga inköp av musik, biobiljetter o.s.v.).

Permalänk | Anmäl #36 ES, 2009-04-30, 16:16

Det är ingen som råkar ha en samling med bra sidor/artiklar/länkar med syfte att uppmärksamma vikten av Piratpartiet i EU-parlamentsvalet? Gärna blandade källor, men alltså sådant som biter på vanliga Svensson i alla åldrar.

Permalänk | Anmäl #37 Patrick, 2009-04-30, 16:23

tack Samuel, har god lust att söka upp dig och skaka din hand.
otroligt uppfriskande. medelåldern har just nu ett behov av att rentvå sig från denna vansinnesutveckling, och det gör du bra.
glad valborg

Permalänk | Anmäl #38 carl-johan, 2009-04-30, 16:45

Hur kan våra folkvalda politiker missa det missnöje IPRED-lagen innebär som sprider sig som en löpeld?
Hela tiden pratas om de unga pojkarnas Piratparti, helt missvisande hur det ser ut idag.
Vi är ju inte bara medelålders som kommer att rösta på Pirat vi är också föräldrar till den generation som nu visat framfötterna i viljan att påverka sin egen framtid med de unika kunskaper inom ett media vi äldre har kommit på efterkälke i.
Jag tror på de unga krafternas förmåga, annars skulle jag säga att jag fött barn till en icke föränderlig värld där de alltid kommer att vara i underläge för gammal makt, en makt som inte hängt med i utvecklingen. Det tänker jag inte vara en del utav.

Permalänk | Anmäl #39 Pia "Vilda" Nordin, 2009-04-30, 16:59

Hej!
Jag är 69 år och tänker rösta på piratpartiet. Har faktiskt varit medlem från början. Vår generation begriper nog bäst vad det är som håller på att hända.(Starta en seniorklubb!)
.
Eftersom jag är jazzfreak har jag laddat ner alla de LP, EP, CD och även stenkakor som jag faktiskt köpt under ett helt liv. Mycket enklare än att rippa varenda skiva till det format jag föredrar. Och tänk, jag har inte minsta dåligt samvete för det.

Samuel, det var ett mycket bra inlägg i debatten.

MVH
Svenne

Permalänk | Anmäl #40 Sr, 2009-04-30, 17:07

Jag är 46år och har varit moderat sedan jag som 13-åring startade min skolas första MSU-förening. på den tiden stod moderaterna för den lilla människans rätt och värderade den personliga integriteten högt. Sedan 4-5 år tillbaka har moderaterna och deras allianskollegor bytt fot totalt och delar idag socialdemokraternas centralistiska och diktatoriska människosyn. Att regeringen så totalt sålt ut rättsäkerhet och integritet till amerikansk nöjesindustri är en stor skam för Sverige!
Jag är medlem i piratpartiet senad -06 då det är det enda parti som tar dessa frågor på allvar!

Rösta piratpartiet!

Permalänk | Anmäl #41 AndersS08, 2009-04-30, 17:23

Bakgrund:
Jag har i många val röstat på Moderaterna. Jag har borgerliga grundvärderingar.

Chocken:
Att se hur mitt privatliv ska massavlyssnas av FRA (ja, även Lagrådet ansåg att integritetskränkningen sker i det ögonblick FRA får tillgång till data)

samt

att ett litet särintresse med en föråldrad affärsmodell (den internationella skivindustrin) ska få en speciell privatpolislag som är helt rättsosäker, med husrannsakningar osv.

Det var droppen för mig.

Att kämpa för individens rättigheter har jag trott att Moderaterna värnat om. Istället har de gjort tvärtom. Sålt ut mitt privatliv och min integritet. Jag höll på att sätta kaffet i halsen när justitieminister Ask presenterade privatpolislagen/IPRED. Ask satt framför TV-kamerorna i lokalerna hos en av lobbyingorganisationerna som ville ha in IPRED! Moderaterna har blivit ett öppet korporativistiskt parti.

Resultatet:
Jag röstar från och med nu på Piratpartiet. Och inga valfläsklöften nu i elfte timmen kommer att få mig att gå tillbaka till M.

Permalänk | Anmäl #42 Staffan Ljungkvist, 2009-04-30, 17:27

Efter ha lyssnat på Rick Falkvinge (Tack för länken vem det nu var)så har jag bestämt att rösta PP till EU, helt givet. Lika bra göra något vettigt av rösten även om jag är emot EU. Det är en för viktig medborgarfråga för att ignoreras, och de kommer göra en stor skillnad även om det bara är en eller två ynka platser de får i 750 pers stora EU parlamentet..

Permalänk | Anmäl #43 Punkten, 2009-04-30, 18:03

Är det inte intresant hur gammelmedia försöker skapa en bild av PP som en slags dagisrörelse för unga pojkar och här ser man tydligt hur många äldre sympatisörer vi är!
Undrar om gammelmedia är så enormt dåligt informerade eller om de försöker manipulera oss medvetet?

Permalänk | Anmäl #44 Jakobsson, 2009-04-30, 18:08

Jag gjorde mig precis som medlem till Piratpartiet, det känns riktigt bra, trots att jag inte håller med i allt. Men så är ju de flesta partiers program, enfråga eller maktfullkomlighets partier som tror sig styra över sina väljare.
Slut med det. Integritet och rättssäkerhet på vårt internet och för huvudtaget är viktigare än något annat som sittande politiker tror sig kunna gömma undan i debatten kring miljö och jobb.

Snart vill jag se i media vilka medlemmar Piratpartiet i verkligheten har?! Kanske blir det snart en pensionärsförening...hahha..

Permalänk | Anmäl #45 Pia "Vilda" Nordin, 2009-04-30, 18:10

pensionärsförening... PPPRO vore helt ok tycker jag.

Permalänk | Anmäl #46 Jakobsson, 2009-04-30, 18:12

Tack för inlägget.
Även jag 45 plus ger min röst till PP.
Alla ska ha sin rätt till sina verk,
men nöjesindustrins försvar av en dinosauriestruktur är löjeväckande, enfaldigt och hämmar
starkt demokratins utveckling där nätet ger fler människor än någonsin en plattform att växa och utvecklas ifrån.
Jag förstår att de de som styr vill behålla makten, hur många ger ifrån sig makt frivilligt?
Jag önskar alla kreativa människor i världen säckar med pengar från en ny frisk struktur.

Permalänk | Anmäl #47 Vakna, 2009-04-30, 18:19

Hmm fast PP verkar vilja gå med i de EU positva blocken.. Får tänka över detta ett par gånger till.. Får bli en kompromiss någonstans.

Permalänk | Anmäl #48 Punkten, 2009-04-30, 18:52

Vore roligt att höra fler "gamla" och kvinnor som röstar på våra ungdomar i EU-valet, Piratpartiet, om inte bara deras rätt utan oss allas rätt till ett rättssäkert internet och slut på intrånget av vår integritet för att upphovsrätten ska ges lön.
Det får de finna rättssäkra vägar till, ingen annan bransch har den lyxiga vägen till diskutabel inkomst.

Permalänk | Anmäl #49 Pia "Vilda" Nordin, 2009-04-30, 18:52

Hög tid, som det verkar, för bildandet av Piratpartiets Åldringsförbund.

Permalänk | Anmäl #50 Claes Samson, 2009-04-30, 19:39


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  2. Sveland gör feminismen en otjänst
  3. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  4. Reinfeldt gör samma misstag som Fogh Rasmussen
  5. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  6. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  7. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  8. Nu öppnar vi fjärrvärmenäten för restvärme
  9. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  10. Genomtänkta gymnasieval kan minska ungdomsarbetslösheten
  1. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  2. Reinfeldt gör samma misstag som Fogh Rasmussen
  3. Sveland gör feminismen en otjänst
  4. Medier som är beroende av poliser för information är inte oberoende
  5. Genomtänkta gymnasieval kan minska ungdomsarbetslösheten
  6. Lägre lön för unga är värt att pröva
  7. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  8. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  9. Den svenska schlagern är död
  10. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  1. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  2. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  3. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  4. Det långa maktinnehavet bäddade för S-krisen
  5. S sammanbrott är dåligt för Sverige och demokratin
  6. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  7. Ta makten över pensionskapitalet!
  8. Socialdemokratin måste stå emot högerns världsbild
  9. Carema-debatten visar att högern är rökt
  10. Därför måste demokratin försvara sig mot islamismen

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.