[...] En kommentar i http://newsmill.se/artikel/2009/04/23/feminismen-ett-hot-mot-samhallet [...]
Blogg: Feminism I, 2009-06-09, 09:53
[...] är 4 år, som han fråntagits rätten att vara pappa till. “Vi får inte ens träffas” berättar han. “Bara för att klargöra för alla som genast nu dömer mig efter gängse svenska mall, vill [...]
Blogg:vad finns det för anledning att ställa mäns och kvinnors pri, 2009-04-30, 14:23
[...] kan väl slå fast en del enkla fakta först. Det finns män som blir slagna av kvinnor. Det finns män som är utmärkta pappor som förlorar umgängesrätten med sina barn och detta är helt förfärligt. Dessa män har fått [...]
Blogg:Stockholmsvänstern » Det är männens problem att ha, 2009-04-27, 15:08
[...] kan börja med upplysningen att fler gett sig in i ämnet mansförtryck på ursprungsplatsen Newsmill. Länkad här är bitterbloggaren Daddy, men annars har Schyman och Birgitta Olsson mfl gett sig in [...]
Blogg:Nerd Life Deluxe B-L-O to tha double G » Blog Arch, 2009-04-25, 11:14
Du har en del poänger i det du skriver, även om mycket är ganska tillspetsat. Ganska många av dina påståenden är dock i behov av en ordentlig källa, såsom:
"Vi ser inte kvinnliga utövare av våld trots att det även där finns många rapporter som visar att kvinnor är minst lika våldsamma som män."
Permalänk | Anmäl
Hannes, 2009-04-24, 07:27
Det är många män som far illa i vårdnadstvister, och det är tråkigt att du är en av dessa. Men låt inte de orättvisor du har blivit utsatt för göra att du inte ser vad andra är utsatta för. Framför allt våldet mot kvinnor är ett jätteproblem, t o m större än att män ofta har svårt att få en rättvis chans att få vårdnaden om sina barn vid skilsmässa
Permalänk | Anmäl
anders svensson, 2009-04-24, 07:31
Det känns som att du, kanske med rätta, är en väldigt arg och bitter människa, men jag kan inte för allt i världen se sambandet mellan allt som är fel i samhället och feminismen, som du påstår finns där så tydligt. Att säga att kvinnor är underordnade män är inte en beskyllning av mannen - mannen som individ är inte av naturen en förövare, och det finns inga feminister som påstår det heller. Att du blivit fråntagen ditt föräldraskap är förstås en personlig tragedi för dig, och det beklagar jag. Men att beskylla feminismen för det är tråkigt, då feminismen som jag ser det bara fört gott med sig sedan dess reella inträde för lite mer än 100 år sedan. Jag hoppas att du får en chans att bli en glad människa, så småningom.
Permalänk | Anmäl
Elias P, 2009-04-24, 07:39
Bra artikel Joakim!
Tyvärr så hör masspsykoser till mänsklighetens historia.
Folk orkar inte med krångliga budskap utan vill ha något lättsmält. Typ svart-vit eller ont-gott. Idag 2009 är koldioxiden människans största "hot". Vad blir nästa hot? Vattnet?
Permalänk | Anmäl
TÅGMICKE, 2009-04-24, 07:51
Det är en sorglig historia du verkar varit utsatt för, men din kritik är helt felriktad. Feminism innebär att män och kvinnor ska ha ett lika delat ansvar för sina barn, där mannen måste ta sitt ansvar! Det är snarare tvärtom, de värdekonservativa strömningarna i samhället, där kvinnan ses som den ensamt ansvariga för barnen och den "naturliga" föräldern, som har försatt dig och många andra orättvist behandlade pappor i hopplösa situationer.
Att blint beskylla alla problem i samhället på feminism är rent ut sagt omåttligt korkat och lägger ditt debattinlägg på samma nivå som rasistrer som beskyller alla samhällsproblem på invandrare. Den logiska tankevolten du utför är häpnadsväckande.
Permalänk | Anmäl
Marcus B, 2009-04-24, 08:00
Bra skrivet. Feminismen är en hemsk form av kollektivism, och hör inte hemma i ett land som Sverige. Jämställdhet däremot, ja tack.
Permalänk | Anmäl
NG, 2009-04-24, 08:00
Anders Svensson:
Du har inte läst artikeln. Det påpekas i den att kvinnor begår hälften av partnervåldet och en majoritet av våldet mot barn.
Vilka barn tror du det är som främst utövar partnervåld när de blir vuxna?
Permalänk | Anmäl
profanum_vulgus, 2009-04-24, 08:04
Hannes, det är enkelt för som alltid när en fråga blir monopoliserad av makten så har feminismens företrädare i Sverige på ett effektivt sätt förhindrat all forskning och statistik vad kvinnors våld mot män avser. Det material från jämförbara samhällen, som finns är från Canada och England.
Kommentarerna här påminner förövrigt just om den inställning som jag försttåt rådde i Tyskland under 30-talet; Ja, ja det är några som råkat illa ut men det är nog inte så farligt våra makthavare vet nog vad de gör.
Det hemska med dessa nätverk med maktambitioner är just att de verkar inom myndigheter mot enskilda så medborgare i allmänhet vet egentligen inte mycket om den negativa verksamheten ina man drabbas själv (eller anhöriga) men då är man redan stigmatiserad. Det som hänt nu är att dessa människor som drabbats av dessa övergrepp i feminismens namn fått möjlighet att berätta om sina öden, genom det fria nätet något som varit omöjligt tidigare då gammelmedia styrt debatten med järnhand. Ytterligare en anledning till den ökade uppmärksamheten runt frågorna är att det börjar bli så många att nästan varje människa känner någon som råkat illa ut.
Permalänk | Anmäl
Jakobsson, 2009-04-24, 08:09
Mycket bra artikel Jocke, Du lyfter fram en del som faktiskt förnekas av den kvinnliga ligan som sprider nazi-liknande proppaganda. Tyvärr har jag också sett andra Mansföreningar försöka sig på samma proppaganda som de kvinnliga. Igenom att utsätta oliktänkande för en viss terror.
Dock är den kvinnliga anti-man syndromen mer inrotad. De Mansfientliga har ju haft en lång tid på sig att arbeta mot männen för Kvinnor när det gäller könsdebatter. Kvinnorna som driver och är medlemmar i dessa "kvinnorfrids-föreningarna" har ju på nått sätt en större och starkare gemenskap och samma mål, Att krossa sin fiende.
Det belönas med återkommande bidrag år efter år. Varför? Ju för de som driver "yrkesmässigt" frågor om dessa fall där barnen har fått vika hädan är ju just kvinnor. De läser till Socionomer, Barn psykologer och andra instanser som driver frågorna frammåt mot män. Om man tittar på Rättssamhället omkring vårdnadsfrågor, så ligger ju barnets öde i en eller 2 handläggares händer per fall. Tingsrätterna förlitar sig på Socialtjänstens uppgifter "lögner som sanning" och efter deras lilla klipp och klistra lek till sammans med ena parten gör att man sedan står maktlös, Nertryckt i skorna, Spottad och bajsad på. Men vem bryr sig då? Ingen. Ett barn har ännu en gång förlorat en förälder i kriget mellan Penis och Snippa.
Återigen Jocke.. Förbannat bra artikel.
Permalänk | Anmäl
Mikael Karlsson, 2009-04-24, 08:28
@TÅGMICKE, 2009-04-24, 08:51
--------------------
Jag anser att ignorans är mänsklighetens största hot. Som information kan nämnas att "vatten" är ett allvarligt problem och har varit så väldigt länge. Långt innan CO2-frågan hade uppmärksammats. En enkel web-sökning hade gett dig den informationen.
Angående artikeln; "Godwin´s law" någon?
Permalänk | Anmäl
Trött, 2009-04-24, 08:29
Socinomer, helst kvinnliga, = småleende psykiska vampyrer som inte kan inte vänta på att sätta tänderna i utsatta barn, rusar fram och klappar dom på huvudet och skriker felfelfelfelfelfelfelfelfel, idiot förklarar barnet, dess miljö, och samhället ni representerar, allt bara för att ni inte klarar av att handskas med er egen känslomässiga pallett, och få betalt, fyfan va vilken flax va? både kunna torka av era egna neurotiska föreställningar på barnen och få betalt för det, kan det bli bättre?
Man är ju inte klok som man, det har man fått veta sedan barnsben, inte en man så långt ögat kunde nå, från dagis, till sjätte klass, inte en enda man, så undrar ni varför vi hatar er?
Ni tar allt.
Permalänk | Anmäl
pocoloco, 2009-04-24, 08:42
Maria: Du verkar vara en trevlig människa du. Otroligt mysig!
Permalänk | Anmäl
Lövet, 2009-04-24, 08:46
Joakim, jag är med på noterna, även om jämförelsen med nazismen ställer till det något ; det finns helt enkelt ingen feministsk gren av betydelse som är tillnärmelsevis så elakartad.
Men ideologier som har försökt göra någon av de universella konflikterna - ras, klass, religion etc - till överordnad kraft har alltid styrt mot katastrof och - även sin egen - undergång.
Få anser idag att män och kvinnor ska ha olika, orättivisa villkor. Den inställningen är helt enkelt demokratisk.. De behövs inga läror, ismer från 1800-talet eller naiva pamfletter och hatsånger.
Och självklart ska även fäder kunna kräva rättvisa.
Permalänk | Anmäl
Claes Samson, 2009-04-24, 08:49
PS. Ojdå, oklar syftning. Det bör stå så här i första meningen, näst sista stycket: Det flesta anser idag att män och kvinnor ska ha lika, rättvisa villkor. DS
Permalänk | Anmäl
Claes Samson, 2009-04-24, 09:05
PPS. Attans! Inte "Det flesta", utan "De flesta". Sorry, troll i tangenterna.
Permalänk | Anmäl
Claes Samson, 2009-04-24, 09:07
En mycket bra artikel, Joakim Ramstedt! Som Jakobsson skriver så finns det mycket aningslöshet i kommentarerna här. De har väl ännu inte insett de hatbrott som den moderna feminismen sysslar med. Som jag skrivit några gånger förut, så anser jag att vi kan tvingas lagstifta mot denna form av feminism. Det är naturligtvis en extrem åtgärd, och man får hoppas att vi kan undvika det. Särskilt nu när det har gått troll i att lagstifta mot kritik av kristendom, islam med mera, och tryckfriheten är hotad på så många plan, så är det inte särskilt lägligt.
Men som Jakobsson också skriver har "feminismens företrädare i Sverige på ett effektivt sätt förhindrat all forskning och statistik vad kvinnors våld mot män". BRÅ's statistik är värdelös genom denna av feminismen inspirerad bias, där endast 'mäns våld mot kvinnor' behandlas. Dessa ovetenskapliga metoder prackas universiteten på genom att man politiskt utser professorer i pseduvetenskapen 'genusvetenskap'.
Samma förvridning ser man i lagstiftning, domstolar och, som många påpekat, soctanter. Här behövs röjas rejält.
Till all lycka ser det ut som om de flesta människor nu är redo att kasta ut PK-maffian, som försöker tysta oss och hindra oss att tala om de stora samhällsproblemen.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-04-24, 09:11
Joakim vi har ett jättestort problem man kan inte synliggöra män som offer för då måste man problematisera kvinnors våld som i stor utsträckning är en form av verbala våld och ett sexualiserade våldet (falska anklagelser om incest och våldtäkt). I och med att man inte får problematisera kvinnors våld blir det osynligt och får fritt spelrum.
Problemet är att kvinnor i stor utsträckning 'vådsverkar genom ombud' och det vill inte ombuden veta av.
Permalänk | Anmäl
Fiona, 2009-04-24, 09:22
De övergrepp som utövas mot män inom sociala myndigheter och i våra domstolar i dag har fått dödlig utgång i minst två fall, Stefan Holmlin och Conny Olausson. Dessa två tog sina liv efter en lång rad övergrepp, som hade sin grund i att de krävde att få vara en del av sina barns liv, från myndigheter och myndighetspersoner. Kränkningarna har sedan fortsatt mot deras efterlämnade anhöriga genom myndigheter och t.ex. gammelmedia som vägrade Stefans föräldrar rätten att utforma hans dödsruna underförstått för att det skulle kunna vara av ondo för det feministiska projektet.
Dessa män är inte ensamma det är jag säker på, men eftersom deras öden möts av absolut tystnad från medier och myndigheter är det svårt att få en samlad bild. Vi kommer säkert få känedom om många fler tragiska fall genom de nya sociala medierna där inte den politiska agendan styr yttrandefriheten.
Permalänk | Anmäl
Jakobsson, 2009-04-24, 09:27
Hear, hear!
Permalänk | Anmäl
Lennart Svanberg, 2009-04-24, 09:38
Först och främst Joakim, en mycket bra artikel, synd bara att många här inte förstår vad det är du vill säga.
Till Marcus B, du säger att feminismen är lika delat ansvar för barnen där pappan ska ta sitt ansvar - jamen, när de inte får det då? När mammorna själviskt tar de under sina vingar och totalt stänger ute den pappa som inget annat vill än att ta hand om sina barn? Det är ju det som det hela handlar om, det är ju det som är skillnaden och det stora problemet!!
Du, Marcus, och ni andra som kritiskt hytter med näven åt det som står i den här artikeln har bevisligen gått i totalt andra skor än den som skriver den.
Permalänk | Anmäl
Rospiggen, 2009-04-24, 09:49
Bra skrivet! Som vanligt : )
Anders Svensson
Du skriver:
"Framför allt våldet mot kvinnor är ett jätteproblem, t o m större än att män ofta har svårt att få en rättvis chans att få vårdnaden om sina barn vid skilsmässa"
Hur vet du att våld mot kvinnor är ett större problem än att män har svårt att få en rättvis chans i en vårdnadstvist?
Våld mot kvinnor är ett stort problem, men det betyder inte att man ska ignorera att de flesta män som hamnar i en vårdnadstvist förlorar vårdnaden och många gånger kontakten med sina barn.
På samma sätt som de flesta drar upp de pappor som inte vill träffa sina barn i en diskussion om mammor som hindrar pappan att träffa barnen, så drar du upp våldet mot kvinnor som ett sätt att leda över intresset från pappors rätt i samhället.
Det finns pappor och mammor som skiter i sina barn.
Det finns även alltför många mammor som hindrar pappor att träffa sina barn och de gör det med samhällets godkännande.
Maria
En korkad och barnslig kommentar! Usch!!!
Elias
Att se att feminismen bara gör bra saker är naivt.
Föregångarna inom feminismen har gjort ett jättejobb för oss kvinnor, men nu går de för långt när de sjunger hatsånger om män, kallar män för djur, pedofiler mm och det i tv.
Har du missat det?
Joakim är säkert arg och det med all rätt.
Att hindras från att träffa sitt barn måste vara det mest fruktansvärda som kan hända en förälder.
Hoppas för gud skull att du aldrig drabbas av detta.
Permalänk | Anmäl
Lilla My, 2009-04-24, 09:56
"Vihar ett samhälle där över 7000 barn per år med våld skiljs från en livsviktig förälder. I över 95 procent av fallen är det pappan"
Och detta görs säkert i 99% av fallen på goda grunder.
Permalänk | Anmäl
Jan Carlèn Söderman, 2009-04-24, 10:36
Jag är för Kvinnojourer men emot Kidnappning av barn. Låter det som jag säger emot mig själv?
Kanske, Men jag har också ståndpunkten att när man för "Kvinna och barn" under jorden så skall detta endast ske av myndigheter. Inte av en bunke kvinnor som i sitt manshat inte bryr sig om lagens långa arm. Dom går öppet ut och hojtar ; Vi bryr oss inte hur domstolen dömt. Men visst, Ni kvinnojourer det är bra att ni finns för de kvinnor som blir utsatta. MEN för godsskull följ lagen, Kidnappa inga barn. Kalla inte alla med penis för Pedofil. Bli i stället organisationer med som stödjer Kvinnor. För det är ju er idiologi.
Jag gjorde ett test. Jag kontaktade en kvinnojour och sa att mamman misshandlade mitt barn. "För att se hur de reagerade" . Jag fick då svaret att Kvinnojourstanten "som för övrigt nåddes igenom 112 "larmtjänst" var trött och ville gå och lägga sig och att hon inte ville hjälpa mig eftersom jag inte var kvinna. ..hmmm... Har då Kvinnojouren verkligen barnens bästa i tanke? NEJ det anser inte jag. Man visade igenom sitt agerande att man verkligen offrar barn för sin syn på mannen.
En annan sak, Hur agerar de hos en som är transexuell och varit pappa? men nu är Mamma? En som opererat sig eller dylikt?
hmmm?!? Ibland dyker bara vissa frågor upp och man måste söka svaren?! Jag tänker dock inte operera mig eller käka hormoner för att testa svaret på denna fråga. Så lång vågar jag nog inte gå.
Permalänk | Anmäl
Mikael Karlsson, 2009-04-24, 10:37
Det känns som att artikeln handlar mest om egen bitterhet från författarens sida. Det har gjorts en mängd idiotiska uttalanden från feminister genom åren och inom vissa av dessa rörelser är man snarare mot än för jämställdhet. Vad man inte ska glömma är dock att kvinnor i alla sammanhang systematiskt har underordnats mannen. Det är ren fakta! Även om Sverige idag blivit världens mest jämställda land finns här fortfarande områden där kvinnor har en betydligt sämre ställning än männen, som på till exempel arbetsmarknaden. Här är de bristen på jämställdhet som är det största hotet.
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2009-04-24, 10:37
Jag beklagar att du förlorat rätten till ditt barn, det finns nog inte mycket som kan vara värre än det.
Dock tycker jag att du har helt fel om feminismen. Feminism står för att det ska vara jämställt mellan kvinnor och män (INTE att kvinnor automatiskt ska ha rätten om ett barn, eller automatiskt blir en bättre förälder). Du har missuppfattat feminismen helt. Visst, det finns alltid extremister som missuppfattar budskapet åt ena eller andra hållet, men grundtanken är att alla ska ha det lika bra, män som kvinnor.
Det är fel av dig att ta ut din ilska över att din dotters mamma fått rätten till henne och inte du över något som feminismen. Ta ut din ilska över rätt personer istället - din dotters mamma och rättssystemet. Feminismen har inget med det här att göra.
Permalänk | Anmäl
tina, 2009-04-24, 11:14
Feminism har aldrig stått för jämställdhet _per definition_ utan endast kvinnans rätt och aldrig arbetar på områden där kvinnor har övertaget.
Permalänk | Anmäl
JH, 2009-04-24, 11:23
Det hemska är att män faktiskt blir presenterade som monster. Så vitt jag kan minnas så har jag på senare tid läst både om monstret Joseph Fritzl (en man som jag i övrigt hyser högsta möjliga avsky för) den notoriske, galne massmördaren Thomas Quick, samt en rad hemska pedofilhistorier som publiceras gång på gång flera upplagor. Självklart är det allvarliga brott men synen på män och kriminalitet blir till synes ganska skändad. Sen läser man om en kvinnlig brottsling. Hela Sverige jublar när dubbelmördaren Annika får "komma hem". Nog för att det iofs kan ha varit dags för benådning för hennes del men inte enligt lag med Kalifornisk domstol där hon dömdes.
Hur som helst, det jag vill komma till är att synen på mäns och kvinnors kriminalitet blir helt vanskapt i media precis som skribenten menar på, och det är fakta.
Märk väl att jag INTE hyser någon sympati med någon av nämnda brottslingar. De är enbart menade som exempel.
Permalänk | Anmäl
Viktor, 2009-04-24, 11:35
Ha ha. Är du allvarlig? Om feminismen är den dominerande hegemonin i samhället som du verkar tro är det väldigt konstigt att vi har så få kvinnor i ledande ställning.
Det behövs en mer nyanserad debatt, radikala feminister har ofta lätt för att kollektivt anklaga män för allt som är orättvist medan de blundar för orättvisor som drabbar män.
Vem som har lättast att få vårdnaden om barn är en sådan orättvisa där kvinnor har fördelen. Men jag är av den fasta övertygelsen att den feministiska ideologin också har lösningen på detta problem. Genom ökad jämställdhet och genom att krossa könsnormerna kan vi nå fram till ett samhälle där det inte är könet som avgör hur du blir behandlad.
Du säger att du förlorade vårdnaden om ditt barn för att du var en för bra pappa. Det vore intressant att höra vad moderns sida av saken.
Men en sak är helt säker: om du går femtio år tillbaka i tiden till en tid då feminismen inte var lika stark. Då skulle ingen ens ha övervägt att ge dig vårdnaden om barnet. Och om en pappa ville ta ut föräldraledighet möttes han av hånskratt.
Så redan utgångspunkten i ditt resonemang är lite felaktig. Att klaga på förhållanden som faktiskt blivit bättre tack vare feminismen är kanske inte ett helt lyckat drag om du vill verka trovärdig i det du skriver.
Det är förövrigt inte heller dina löjliga liknelser med Hitler och nazismen.
Permalänk | Anmäl
Mattis Lindmark, 2009-04-24, 11:39
Det är verkligen sorgligt det du berättar. Att du fråntagits "rätten" till din dotter. Men är det inte snarare så att det är din dotter som fråntagits rätten till sin pappa? Du skriver inget om orsakerna mer än att du är orättvist behandlad och dömd på felaktiga grunder, det omöjliggör en djupare orsaksanalys. Vad skulle exempelvis din dotters mor säga om hon läser det här? Vad skulle de övriga inblandade säga, exempelvis socialtjänsten som ju utgår från barnens bästa? Vari grundas deras uppfattning av din oförmåga att ta hand om din dotter? Har du psykiska problem? Är aggressiv? Uttryckt dig hotfullt inför barnet? Antisocial personlighet? Oförmåga att se till barnets bästa, självcentrerad som sätter egna behov i främsta rummet??
När det gäller dit hat mot feminister så bottnar det uppenbart i att du fråntagits vårdnaden av din dotter. Har barnets mor och socialtjänsten uttryckt att deras oro för barnet utgår från ett genusperspektiv? Har de uttryckligen gjort bedömningen att de som feminister anser att du som man per defintion är mindre lämplig att ta hand om din dotter än modern? Nämns inte barnperspektivet och barnets bästa i den utredning som ligger till grund för beslutet om att du inte anses lämpliga att träffa ditt barn? Utifrån din artikel att döma har de enbart utgått från ett feministiskt perspektiv och i så fall är det milt uttryckt allvarliga tjänstefel som begåtts och i så fall är dina farhågor inte ogrundade.
Men att anklaga en folkrörelse som pågått snart hundra år för att vara orsaken till självmord bland unga är minst sagt en överdrift. Bakom många självmord bland unga finns inte minst orsaker som sexuella övergrepp bland andra trauman. Det bottnar knappast i feminism som ideologi.
Att skylla allt från nationellt förfall till drogmissbruk bland unga på feminister är verkligen att skjuta sig själv i foten. Din artikel andas ett sällsynt kvinnohat som inte hör hemma någonstans år 2009. Kan du inte skriva ett nytt inlägg där du istället ger konkreta förslag på hur d u vill avskaffa feminismen och på vilket sätt du tror att det kommer ge oss ett bättre samhälle?
Din artikel andas bitterhet mot kvinnor i allmänhet men ditt ex i synnerhet. Vill du ha sympatier gällande vårdnadsfrågan så vore det lämpliga om alla parter fick komma till tals.
Permalänk | Anmäl
Arne Wass, 2009-04-24, 11:36
Mycket bra artikel Joakim.
Ett av de största problemen i vårat land är just alla mesiga män som låter dessa idiotiska kvinnor komma till tals, och få igenom sina förslag om så kallad genusforskning.
Hoppas att folket en dag får höra hur mycket pengar som försvinner till våra "duktiga" pedagoger som tittat på hur trumpeter är manligt och så vidare...
Permalänk | Anmäl
seww, 2009-04-24, 11:36
@ Tina och de andra om .ismer
2009 borde de flesta människor som i en eller annan form upplevt .ismer inse att den vägen inte leder någon annanstans än till elände.
Det går inte att kollektivt driva en fråga under skyddet av en .ism, för vem äger tolkningsföreträdet, vem säger att det ena är mer korrekt än det andra, vem har rätten att förträda det sanna innehållet i en .ism
Nationalism, islamism, feminism har alla det gemensamma i att de är totalitära, själva essensen inom dessa uppfattningar antas vara sanna och därmed kan de inte kritiseras. T.ex. påståendet att alla människor har samma förutsättningar och förmågor. Är det sant eller inte?
Så vad är det som ger feminismen rätt att tolka jämlikhet, rättvisa och vad som är bäst för både män och kvinnor?
Varför kan inte Ramstedt ta ut sin fulla ilska över feminismen, för att den har rätt?
Varför ska han ta ut det över sin dotters mamma, hon kanske bara följt den givna normen. Till sist har du en idé om hur han i så fall ska ta ut sin frustration på sitt sin dotters mamma?
mvh /F
Permalänk | Anmäl
Cases, 2009-04-24, 11:49
Jag tror inte att Jocke har en bitterhet mot kvinnor i allmänt, Men det är ju faktiskt så att det sprids offantligt mycket pengar kring Kvinnor och deras "utsatthet". Dessa pengar kunde passat mycket bättre till att lägga på bättre utbildningar för att främja barn i utsatta situationer vid tex. tvister och separationer.
Ta fallet där mamman "trotts att pappan tilldömts vårdnaden" flydde till Norge och kidnappade sina barn med sig. Socialtjänsten var hemma hos mamman vid ett par tillfällen och visste var hon befann sig. Sa det nått till Pappan? Inte nått. Och ja Arne Wass. Man kan faktiskt gå in och peka på dessa Feministiska grupper som är med och medverkar till Kidnappning av barn och de får till och med stålar från Staten till att bedriva verksamheterna vidare.
Först och främst vet jag ingen annan organisation som arbetar så för könsrelaterade frågor som får lika mycket stålar...
Om man driver en förening för att driva frågor om jämstäldhet inom tvsiter.. tror du då man får lika mycket i bidrag som de kvinnojourer och andra Anti mans organisationer får? Om man i dessa föreningar begår brott ... tror du då man får behålla dessa bidrag så som kvinnojourerna får?
Jag tror inte det.
Då är det kanske inte så konstigt att det byggs upp ett hat mot dessa Feministiska anti mans organisationer.
Permalänk | Anmäl
Mikael Karlsson, 2009-04-24, 11:52
"man inte ska glömma är dock att kvinnor i alla sammanhang systematiskt har underordnats mannen. Det är ren fakta! "
Nej det är en å s i k t och dessutom i sig själv en felaktig sådan. Din användning av den universella kvalificeraren "alla" gör hela ditt inlägg till en oxymoron.
...för övrigt innebär uttalanden som "Detta är fakta" ingenting. Stolleargument blir inte sakligt riktigare bara för att stollen påstår att de är fakta.
Permalänk | Anmäl
Lövet, 2009-04-24, 11:55
Nativiteten slår ut naiviteten.
Jämställdheten har en kort historia, ett fåtal decennier. När min mamma födde mig fick hon sparken.
Jämställdheten möter nu en kraftigare megatrend som påverkar i motsatt riktning, islamiseringen av Europa. Den kommer att överflygla den svagare jämställdhetstrenden.
Tidpunkten när jämställdheten slutar att öka för att istället minska är nära, kanske rör det sig om något decennium. Det är mest en fråga om att kunna räkna.
Den kultur där kvinnans underordning är störst innebär störst nativitet. Den kulturen kommer att dominera andra kulturer. Av samma skäl som de bäst anpassade djuren och växterna brer ut sig på konkurrenternas bekostnad. The survivel of the fittest. Genom globaliseringen kommer det inte längre att finnas några platser på jorden som inte berörs.
Detta betyder i Sverige en återgång till förhållanden liknande dem för flera hundra år sedan.
En del svenska män kommer inte gilla detta. Många kommer att se fram mot det. Jag har sett flera fall där svenska yngre män har gift sig med muslimska kvinnor och blivit mycket nöjda. Ständig uppassning och god tillgänglighet till sex.
Det blir värre för kvinnorna. Mina kvinnliga barnbarn och barnbarns barn kommer nog inte gilla det.
Men det struntar väl dagens feminister i. Bara de hinner bli inkvoterade i en företagsstyrelse.
Har feminismen rätt fokus?
Permalänk | Anmäl
goran, 2009-04-24, 12:03
När får pappor komma till tals, när de är dömda på förhand och när samhället lusletar fel för att kunna misskreditera honom.
Nu anklagar de dig Joacim för att vara bitter. Samma anklagelser som sas till kvinnor när de ville visa på sin maktlösa underordning i det offentliga.
Permalänk | Anmäl
Fiona, 2009-04-24, 12:05
Bra artikel Joakim,
den hjärntvätt och skuldkastning som svenska folket och framför allt män utsatts för de senaste decenierna av feminazisterna måste börja bekämpas på allvar, tack för att du är en av de första som gör det.
Permalänk | Anmäl
Martinus, 2009-04-24, 12:07
Problemet med feminsimen är mansbilden - inte den som offentligen hånas, utan den som feministerna bär inom sig. De tycks uppfatta män som starka, stabila, självsäkra och ytterst målmedvetna. Vore det faktiskt så här kunde vi män faktiskt kosta på oss att ha överseende med de sköra och bräckliga kvinnornas klagolåtar. Emellertid är det inte så väldigt mycket som skiljer mannen på gatan från dito kvinna. Män är lika ofta osäkra, oroliga och bekymrade. De bara visar det på ett annat sätt.
Feministerna projicerar alltså sina känslor på idealbilden av en attraktiv man (alternativt fadersfigur) som förväntas lystra till deras jämmer och plocka upp dem på sin vita häst. Om männen faktiskt var de bastanta klippor som de utmålas som, ja då vore det inte annat än rätt och riktigt att ta feminismen på allvar.
Dagens feminism är grovt taget bara ett rop efter den starke mannen och därigenom en ytterst konservativ ideologi. Hur kan jag veta det här? Mycket enkelt, genom att lyssna. Feministerna är fullkomligt fixerade vid män med traditionella attribut för framgång. De glåpord de spyr ur sig är ingenting annat än den försmådda kvinnans. Fenomenet är gammalt, det är bara terminologin som är ny.
Permalänk | Anmäl
Rick, 2009-04-24, 12:17
Mycket bra skriven artikel Joakim!
Könssegregering är det rätta ordet för feminism och genusidioti. Sverige är ett av världens mest könssegregerade länder.
Barnets rätt att vårdas av båda sina biologiska föräldrar respekteras inte.
På kvinnofridens altare offras barnet och fadern.
Permalänk | Anmäl
Tommy Jonsson, 2009-04-24, 12:45
@Tina: Jag tycker du är lite naiv när du skriver att feminismens budskap är att "alla ska ha det lika bra". Denna fromma förhoppning skulle nämligen de flesta skriva under på, feminist eller inte feminist. Nej, feminism handlar om något annat, nämligen om tron på att samhället genom osynliga strukturer missgynnar kvinnor, och att kvinnor därför ska ha rätt till kompensation i form av lagstiftning.
-
Som feminist tycker man därför att kvinnor ska ha förtur till olika attraktiva positioner i samhället. Positiv särbehandling kallas det, och tanken är att mannens eventuella bättre meriter kommer sig av de osynliga strukturella orättvisorna. Därför anser feministen att det är rättvist att på detta sätt missgynna män. Ett annat konkret exempel på detta tänkande är Gudrun Schymans förslag att män ska betala högre skatt. Tanken är att denna skatt i viss mån ska kompensera för samhällets påstådda orättvisor.
Permalänk | Anmäl
Anders B, 2009-04-24, 13:11
Det stora problemet för barnen och samhället är inte pappor, inte får träffa sina barn därför att mamman, i förhållandet sätter stopp för det.
Utan det är alla pappor som inte tar sitt ansvar och skiter i sina barn och låter dom växa upp med en ensamstående mamma.
Barn som växer upp utan sina pappor för att papporna struntar i dom är ett mycket, mycket större problem antalsmässigt än den lilla, lilla, promille som förvägras sin faderilga kontakt av mamman till deras barn.
Den pytte lilla gruppen män hörs oregelbundet av i debatten och som vanligt av med sina rättshaveristiska argumentation och konspirations teorier vilket gör att jag ofta har full förståelse för motparten och barnen som fått stolligheterna nerkörda till fruckost ,lunch ,och middag år efter år tills dom fick nog skärp er ni män och och sluta upp med ert kvinnohat ni jag skäms som man för det ni står för.
Permalänk | Anmäl
Tomas Almgren, 2009-04-24, 13:21
Det stora problemet för barnen och samhället är inte pappor, inte får träffa sina barn därför att mamman, i förhållandet sätter stopp för det.
Utan det är alla pappor som inte tar sitt ansvar och skiter i sina barn och låter dom växa upp med en ensamstående mamma.
Barn som växer upp utan sina pappor för att papporna struntar i dom är ett mycket, mycket större problem antalsmässigt än den lilla, lilla, promille som förvägras sin faderilga kontakt av mamman till deras barn.
Den pytte lilla gruppen män hörs oregelbundet av i debatten och som vanligt av med sina rättshaveristiska argumentation och konspirations teorier vilket gör att jag ofta har full förståelse för motparten och barnen som fått stolligheterna nerkörda till fruckost ,lunch ,och middag år efter år tills dom fick nog skärp er ni män och och sluta upp med ert kvinnohat ni jag skäms som man för det ni står för.
Permalänk | Anmäl
Tomas Almgren, 2009-04-24, 13:21
Gudruns påstående är fel.
Feminismen bygger på en global lögn!
Därför har sverige blivit ett av världens mest könssegregerade länder.
Permalänk | Anmäl
Tommy Jonsson, 2009-04-24, 13:22
Vilken fruktansvärd smörja! Logisk analys och röd tråd saknas ju fullständigt i ditt resonemang.
.
Jag tvekar inte på något sätt till att du mött en fasansfull verklighet. Visst är det så att män förfördelas i vårdnadstvister i Sverige, och det är självklart helt förkastligt. Men har du aldrig reflekterat över varför? Att det är den traditionella bilden av könsroller som är boven i dramat, inte feminism eller jämställdhetssträvan?
.
Att arbeta för jämställdhet är ju per definition att jobba för färders rätt att vara pappor. Det är ju i våra traditionella roller föreställningen att bara mamman är god nog ligger. Att vissa radikalfeminister sedan kidnappat denna tanke är sant, men det har ju inget med jämställdhet att göra.
Permalänk | Anmäl
moisthlm, 2009-04-24, 13:30
Tomas Almgren här ovan bevisar precis vad som gått snett med feminsimen. I sann totalitär anda hånar han den förment "pytte lilla grupp" män som inte får se sina barn. Eftersom gruppen (enligt honom) är liten kan dess rättigheter bli satta på undantag. För varje barn som blir bestulet på sin pappa och varje pappa som blir bestulen på sitt barn är det emellertid en individuell katastrof . Men individer räknas visst inte i den enda stora ideologin, inte sant?
Feminsimen har lockat till en hel hop män med ytterst tvivelaktig agenda. Bakom fraseologin anar jag dock en strävan att framstå som den vite riddaren: "kom till mig alla kvinnor, jag ska beskydda er..."
Sann jämställdhet och jämlikehet i ett samhälle bygger på ömsesidig respekt, också gällande "pytte små grupper". Att TA antagligen inte vet vad faderskänslor är framgår ur påståendet att fäder som kämpar för att få vara tillsammans med sina barn betecknas som rättshaverister. Feminister brukar säga att mödrar och fäder är lika viktiga. TA tycker något annat, varför månne?
Permalänk | Anmäl
Rick, 2009-04-24, 13:52
Nu blandar du allt ihop det lite grann. För det första finns det inte en feminism, men flera. För det andra: att män demoniseras och blir fråntagna sina barn kan lika gärna bero på för lite feminism. Trots allt har en viktig feministisk fråga varit att kämpa mot ideer som att kvinnors natur gör de bättre lämpade att ta hand om barnen mens män kan gå på jobbet och vara alfahannar eller något sådant. Problemet är att många kvinnor, också feminister, inte vill acceptera att om kvinnor ska släppas in på traditionellt manliga domäner, ja då måste de också släppa in män på tradionellt kvinnliga. Många kvinnor vill gärna ha det första men inte det senare. Här har män en viktig uppgift att peka på skevheter bla i myndigheters praxis. Men du begriper väl att det inte räcker att bara ryta i och peka på uppenbara orättvisor? I så fall hade väl kvinnor fått rösträtt mycket tidigare. Man måste jobba systematiskt. Slå sig ihop med andra, starta pressgrupper osv. Det tar lång tid att ändra gamla strukturer.
Permalänk | Anmäl
Kerstin Dahl, 2009-04-24, 13:56
Ni män som är så rädda för att feministerna har för mycket makt i samhället; varför inte börja jobba som "socionomer, lärare, undersköterskor, och förskolelärare själva så kan ni motverka ojämnvikten, öka rättssäkerheten samt vara med och forma våra barn genom att vara sunda manliga förebilder? Då får kanske vi som är verksamma i dessa "kvinnoyrken" kanske lite högre lön på samma gång.
Permalänk | Anmäl
Martin Å, 2009-04-24, 13:57
JÄMLIKHET är vad som är viktigt och då menar jag verklig jämlikhet. Jobba och ta hand om barn lika mycket. Bra för man, kvinna och barn. Inga undanflykter. Skaffa jobb, försörja sig, sköta barn lika viktigt för både man och kvinna. Övertygad att många skulle må bättre om de kunde leva efter detta. JÄMLIKHET
För övrigt vilken modern medveten kvinna vill ta ifrån sina barn pappan. Kan den modern som gör detta verkligen få rätt till vårdnad. Låter inte egoistiskt utan ointelligent. Stå på dig.
Permalänk | Anmäl
Eva Alderhag, 2009-04-24, 14:07
Martin Å:
ja det borde judarna i nazityskland ha tänkt på, eller de svarta i sydafrika.
Permalänk | Anmäl
profanum_vulgus, 2009-04-24, 14:16
De som inte vill ha jämställdhet kring barnet är ett fåtal kvinnor och män.
Ett stort problem är också alla som har som yrke att verka för könssegregering i samhället. Där bör penningflödet stoppas.
Permalänk | Anmäl
Tommy Jonsson, 2009-04-24, 15:00
Jag hoppas att ni som håller med Joakim Ramstedt om att feminsismen är en ohygglig massrörelse jämförbar med nazismen aldrig någonsin kommer att rösta på Sverigedemokraterna. Saken är ju att er kvinnosyn är precis likadan som de värsta islamisterna.
-
Välkommen bland mullorna, Joakim Ramstedt och kompisar. Eller ni kanske föredrar Hamas i stället?
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2009-04-24, 15:33
166 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Du har en del poänger i det du skriver, även om mycket är ganska tillspetsat. Ganska många av dina påståenden är dock i behov av en ordentlig källa, såsom:
"Vi ser inte kvinnliga utövare av våld trots att det även där finns många rapporter som visar att kvinnor är minst lika våldsamma som män."
Det är många män som far illa i vårdnadstvister, och det är tråkigt att du är en av dessa. Men låt inte de orättvisor du har blivit utsatt för göra att du inte ser vad andra är utsatta för. Framför allt våldet mot kvinnor är ett jätteproblem, t o m större än att män ofta har svårt att få en rättvis chans att få vårdnaden om sina barn vid skilsmässa
Det känns som att du, kanske med rätta, är en väldigt arg och bitter människa, men jag kan inte för allt i världen se sambandet mellan allt som är fel i samhället och feminismen, som du påstår finns där så tydligt. Att säga att kvinnor är underordnade män är inte en beskyllning av mannen - mannen som individ är inte av naturen en förövare, och det finns inga feminister som påstår det heller. Att du blivit fråntagen ditt föräldraskap är förstås en personlig tragedi för dig, och det beklagar jag. Men att beskylla feminismen för det är tråkigt, då feminismen som jag ser det bara fört gott med sig sedan dess reella inträde för lite mer än 100 år sedan. Jag hoppas att du får en chans att bli en glad människa, så småningom.
Bra artikel Joakim!
Tyvärr så hör masspsykoser till mänsklighetens historia.
Folk orkar inte med krångliga budskap utan vill ha något lättsmält. Typ svart-vit eller ont-gott. Idag 2009 är koldioxiden människans största "hot". Vad blir nästa hot? Vattnet?
Det är en sorglig historia du verkar varit utsatt för, men din kritik är helt felriktad. Feminism innebär att män och kvinnor ska ha ett lika delat ansvar för sina barn, där mannen måste ta sitt ansvar! Det är snarare tvärtom, de värdekonservativa strömningarna i samhället, där kvinnan ses som den ensamt ansvariga för barnen och den "naturliga" föräldern, som har försatt dig och många andra orättvist behandlade pappor i hopplösa situationer.
Att blint beskylla alla problem i samhället på feminism är rent ut sagt omåttligt korkat och lägger ditt debattinlägg på samma nivå som rasistrer som beskyller alla samhällsproblem på invandrare. Den logiska tankevolten du utför är häpnadsväckande.
Bra skrivet. Feminismen är en hemsk form av kollektivism, och hör inte hemma i ett land som Sverige. Jämställdhet däremot, ja tack.
Anders Svensson:
Du har inte läst artikeln. Det påpekas i den att kvinnor begår hälften av partnervåldet och en majoritet av våldet mot barn.
Vilka barn tror du det är som främst utövar partnervåld när de blir vuxna?
Hannes, det är enkelt för som alltid när en fråga blir monopoliserad av makten så har feminismens företrädare i Sverige på ett effektivt sätt förhindrat all forskning och statistik vad kvinnors våld mot män avser. Det material från jämförbara samhällen, som finns är från Canada och England.
Kommentarerna här påminner förövrigt just om den inställning som jag försttåt rådde i Tyskland under 30-talet; Ja, ja det är några som råkat illa ut men det är nog inte så farligt våra makthavare vet nog vad de gör.
Det hemska med dessa nätverk med maktambitioner är just att de verkar inom myndigheter mot enskilda så medborgare i allmänhet vet egentligen inte mycket om den negativa verksamheten ina man drabbas själv (eller anhöriga) men då är man redan stigmatiserad. Det som hänt nu är att dessa människor som drabbats av dessa övergrepp i feminismens namn fått möjlighet att berätta om sina öden, genom det fria nätet något som varit omöjligt tidigare då gammelmedia styrt debatten med järnhand. Ytterligare en anledning till den ökade uppmärksamheten runt frågorna är att det börjar bli så många att nästan varje människa känner någon som råkat illa ut.
Mycket bra artikel Jocke, Du lyfter fram en del som faktiskt förnekas av den kvinnliga ligan som sprider nazi-liknande proppaganda. Tyvärr har jag också sett andra Mansföreningar försöka sig på samma proppaganda som de kvinnliga. Igenom att utsätta oliktänkande för en viss terror.
Dock är den kvinnliga anti-man syndromen mer inrotad. De Mansfientliga har ju haft en lång tid på sig att arbeta mot männen för Kvinnor när det gäller könsdebatter. Kvinnorna som driver och är medlemmar i dessa "kvinnorfrids-föreningarna" har ju på nått sätt en större och starkare gemenskap och samma mål, Att krossa sin fiende.
Det belönas med återkommande bidrag år efter år. Varför? Ju för de som driver "yrkesmässigt" frågor om dessa fall där barnen har fått vika hädan är ju just kvinnor. De läser till Socionomer, Barn psykologer och andra instanser som driver frågorna frammåt mot män. Om man tittar på Rättssamhället omkring vårdnadsfrågor, så ligger ju barnets öde i en eller 2 handläggares händer per fall. Tingsrätterna förlitar sig på Socialtjänstens uppgifter "lögner som sanning" och efter deras lilla klipp och klistra lek till sammans med ena parten gör att man sedan står maktlös, Nertryckt i skorna, Spottad och bajsad på. Men vem bryr sig då? Ingen. Ett barn har ännu en gång förlorat en förälder i kriget mellan Penis och Snippa.
Återigen Jocke.. Förbannat bra artikel.
@TÅGMICKE, 2009-04-24, 08:51
--------------------
Jag anser att ignorans är mänsklighetens största hot. Som information kan nämnas att "vatten" är ett allvarligt problem och har varit så väldigt länge. Långt innan CO2-frågan hade uppmärksammats. En enkel web-sökning hade gett dig den informationen.
Angående artikeln; "Godwin´s law" någon?
Socinomer, helst kvinnliga, = småleende psykiska vampyrer som inte kan inte vänta på att sätta tänderna i utsatta barn, rusar fram och klappar dom på huvudet och skriker felfelfelfelfelfelfelfelfel, idiot förklarar barnet, dess miljö, och samhället ni representerar, allt bara för att ni inte klarar av att handskas med er egen känslomässiga pallett, och få betalt, fyfan va vilken flax va? både kunna torka av era egna neurotiska föreställningar på barnen och få betalt för det, kan det bli bättre?
Man är ju inte klok som man, det har man fått veta sedan barnsben, inte en man så långt ögat kunde nå, från dagis, till sjätte klass, inte en enda man, så undrar ni varför vi hatar er?
Ni tar allt.
Maria: Du verkar vara en trevlig människa du. Otroligt mysig!
Joakim, jag är med på noterna, även om jämförelsen med nazismen ställer till det något ; det finns helt enkelt ingen feministsk gren av betydelse som är tillnärmelsevis så elakartad.
Men ideologier som har försökt göra någon av de universella konflikterna - ras, klass, religion etc - till överordnad kraft har alltid styrt mot katastrof och - även sin egen - undergång.
Få anser idag att män och kvinnor ska ha olika, orättivisa villkor. Den inställningen är helt enkelt demokratisk.. De behövs inga läror, ismer från 1800-talet eller naiva pamfletter och hatsånger.
Och självklart ska även fäder kunna kräva rättvisa.
PS. Ojdå, oklar syftning. Det bör stå så här i första meningen, näst sista stycket: Det flesta anser idag att män och kvinnor ska ha lika, rättvisa villkor. DS
PPS. Attans! Inte "Det flesta", utan "De flesta". Sorry, troll i tangenterna.
En mycket bra artikel, Joakim Ramstedt! Som Jakobsson skriver så finns det mycket aningslöshet i kommentarerna här. De har väl ännu inte insett de hatbrott som den moderna feminismen sysslar med. Som jag skrivit några gånger förut, så anser jag att vi kan tvingas lagstifta mot denna form av feminism. Det är naturligtvis en extrem åtgärd, och man får hoppas att vi kan undvika det. Särskilt nu när det har gått troll i att lagstifta mot kritik av kristendom, islam med mera, och tryckfriheten är hotad på så många plan, så är det inte särskilt lägligt.
Men som Jakobsson också skriver har "feminismens företrädare i Sverige på ett effektivt sätt förhindrat all forskning och statistik vad kvinnors våld mot män". BRÅ's statistik är värdelös genom denna av feminismen inspirerad bias, där endast 'mäns våld mot kvinnor' behandlas. Dessa ovetenskapliga metoder prackas universiteten på genom att man politiskt utser professorer i pseduvetenskapen 'genusvetenskap'.
Samma förvridning ser man i lagstiftning, domstolar och, som många påpekat, soctanter. Här behövs röjas rejält.
Till all lycka ser det ut som om de flesta människor nu är redo att kasta ut PK-maffian, som försöker tysta oss och hindra oss att tala om de stora samhällsproblemen.
Joakim vi har ett jättestort problem man kan inte synliggöra män som offer för då måste man problematisera kvinnors våld som i stor utsträckning är en form av verbala våld och ett sexualiserade våldet (falska anklagelser om incest och våldtäkt). I och med att man inte får problematisera kvinnors våld blir det osynligt och får fritt spelrum.
Problemet är att kvinnor i stor utsträckning 'vådsverkar genom ombud' och det vill inte ombuden veta av.
De övergrepp som utövas mot män inom sociala myndigheter och i våra domstolar i dag har fått dödlig utgång i minst två fall, Stefan Holmlin och Conny Olausson. Dessa två tog sina liv efter en lång rad övergrepp, som hade sin grund i att de krävde att få vara en del av sina barns liv, från myndigheter och myndighetspersoner. Kränkningarna har sedan fortsatt mot deras efterlämnade anhöriga genom myndigheter och t.ex. gammelmedia som vägrade Stefans föräldrar rätten att utforma hans dödsruna underförstått för att det skulle kunna vara av ondo för det feministiska projektet.
Dessa män är inte ensamma det är jag säker på, men eftersom deras öden möts av absolut tystnad från medier och myndigheter är det svårt att få en samlad bild. Vi kommer säkert få känedom om många fler tragiska fall genom de nya sociala medierna där inte den politiska agendan styr yttrandefriheten.
Hear, hear!
Först och främst Joakim, en mycket bra artikel, synd bara att många här inte förstår vad det är du vill säga.
Till Marcus B, du säger att feminismen är lika delat ansvar för barnen där pappan ska ta sitt ansvar - jamen, när de inte får det då? När mammorna själviskt tar de under sina vingar och totalt stänger ute den pappa som inget annat vill än att ta hand om sina barn? Det är ju det som det hela handlar om, det är ju det som är skillnaden och det stora problemet!!
Du, Marcus, och ni andra som kritiskt hytter med näven åt det som står i den här artikeln har bevisligen gått i totalt andra skor än den som skriver den.
Bra skrivet! Som vanligt : )
Anders Svensson
Du skriver:
"Framför allt våldet mot kvinnor är ett jätteproblem, t o m större än att män ofta har svårt att få en rättvis chans att få vårdnaden om sina barn vid skilsmässa"
Hur vet du att våld mot kvinnor är ett större problem än att män har svårt att få en rättvis chans i en vårdnadstvist?
Våld mot kvinnor är ett stort problem, men det betyder inte att man ska ignorera att de flesta män som hamnar i en vårdnadstvist förlorar vårdnaden och många gånger kontakten med sina barn.
På samma sätt som de flesta drar upp de pappor som inte vill träffa sina barn i en diskussion om mammor som hindrar pappan att träffa barnen, så drar du upp våldet mot kvinnor som ett sätt att leda över intresset från pappors rätt i samhället.
Det finns pappor och mammor som skiter i sina barn.
Det finns även alltför många mammor som hindrar pappor att träffa sina barn och de gör det med samhällets godkännande.
Maria
En korkad och barnslig kommentar! Usch!!!
Elias
Att se att feminismen bara gör bra saker är naivt.
Föregångarna inom feminismen har gjort ett jättejobb för oss kvinnor, men nu går de för långt när de sjunger hatsånger om män, kallar män för djur, pedofiler mm och det i tv.
Har du missat det?
Joakim är säkert arg och det med all rätt.
Att hindras från att träffa sitt barn måste vara det mest fruktansvärda som kan hända en förälder.
Hoppas för gud skull att du aldrig drabbas av detta.
"Vihar ett samhälle där över 7000 barn per år med våld skiljs från en livsviktig förälder. I över 95 procent av fallen är det pappan"
Och detta görs säkert i 99% av fallen på goda grunder.
Jag är för Kvinnojourer men emot Kidnappning av barn. Låter det som jag säger emot mig själv?
Kanske, Men jag har också ståndpunkten att när man för "Kvinna och barn" under jorden så skall detta endast ske av myndigheter. Inte av en bunke kvinnor som i sitt manshat inte bryr sig om lagens långa arm. Dom går öppet ut och hojtar ; Vi bryr oss inte hur domstolen dömt. Men visst, Ni kvinnojourer det är bra att ni finns för de kvinnor som blir utsatta. MEN för godsskull följ lagen, Kidnappa inga barn. Kalla inte alla med penis för Pedofil. Bli i stället organisationer med som stödjer Kvinnor. För det är ju er idiologi.
Jag gjorde ett test. Jag kontaktade en kvinnojour och sa att mamman misshandlade mitt barn. "För att se hur de reagerade" . Jag fick då svaret att Kvinnojourstanten "som för övrigt nåddes igenom 112 "larmtjänst" var trött och ville gå och lägga sig och att hon inte ville hjälpa mig eftersom jag inte var kvinna. ..hmmm... Har då Kvinnojouren verkligen barnens bästa i tanke? NEJ det anser inte jag. Man visade igenom sitt agerande att man verkligen offrar barn för sin syn på mannen.
En annan sak, Hur agerar de hos en som är transexuell och varit pappa? men nu är Mamma? En som opererat sig eller dylikt?
hmmm?!? Ibland dyker bara vissa frågor upp och man måste söka svaren?! Jag tänker dock inte operera mig eller käka hormoner för att testa svaret på denna fråga. Så lång vågar jag nog inte gå.
Det känns som att artikeln handlar mest om egen bitterhet från författarens sida. Det har gjorts en mängd idiotiska uttalanden från feminister genom åren och inom vissa av dessa rörelser är man snarare mot än för jämställdhet. Vad man inte ska glömma är dock att kvinnor i alla sammanhang systematiskt har underordnats mannen. Det är ren fakta! Även om Sverige idag blivit världens mest jämställda land finns här fortfarande områden där kvinnor har en betydligt sämre ställning än männen, som på till exempel arbetsmarknaden. Här är de bristen på jämställdhet som är det största hotet.
Jag beklagar att du förlorat rätten till ditt barn, det finns nog inte mycket som kan vara värre än det.
Dock tycker jag att du har helt fel om feminismen. Feminism står för att det ska vara jämställt mellan kvinnor och män (INTE att kvinnor automatiskt ska ha rätten om ett barn, eller automatiskt blir en bättre förälder). Du har missuppfattat feminismen helt. Visst, det finns alltid extremister som missuppfattar budskapet åt ena eller andra hållet, men grundtanken är att alla ska ha det lika bra, män som kvinnor.
Det är fel av dig att ta ut din ilska över att din dotters mamma fått rätten till henne och inte du över något som feminismen. Ta ut din ilska över rätt personer istället - din dotters mamma och rättssystemet. Feminismen har inget med det här att göra.
Feminism har aldrig stått för jämställdhet _per definition_ utan endast kvinnans rätt och aldrig arbetar på områden där kvinnor har övertaget.
Det hemska är att män faktiskt blir presenterade som monster. Så vitt jag kan minnas så har jag på senare tid läst både om monstret Joseph Fritzl (en man som jag i övrigt hyser högsta möjliga avsky för) den notoriske, galne massmördaren Thomas Quick, samt en rad hemska pedofilhistorier som publiceras gång på gång flera upplagor. Självklart är det allvarliga brott men synen på män och kriminalitet blir till synes ganska skändad. Sen läser man om en kvinnlig brottsling. Hela Sverige jublar när dubbelmördaren Annika får "komma hem". Nog för att det iofs kan ha varit dags för benådning för hennes del men inte enligt lag med Kalifornisk domstol där hon dömdes.
Hur som helst, det jag vill komma till är att synen på mäns och kvinnors kriminalitet blir helt vanskapt i media precis som skribenten menar på, och det är fakta.
Märk väl att jag INTE hyser någon sympati med någon av nämnda brottslingar. De är enbart menade som exempel.
Ha ha. Är du allvarlig? Om feminismen är den dominerande hegemonin i samhället som du verkar tro är det väldigt konstigt att vi har så få kvinnor i ledande ställning.
Det behövs en mer nyanserad debatt, radikala feminister har ofta lätt för att kollektivt anklaga män för allt som är orättvist medan de blundar för orättvisor som drabbar män.
Vem som har lättast att få vårdnaden om barn är en sådan orättvisa där kvinnor har fördelen. Men jag är av den fasta övertygelsen att den feministiska ideologin också har lösningen på detta problem. Genom ökad jämställdhet och genom att krossa könsnormerna kan vi nå fram till ett samhälle där det inte är könet som avgör hur du blir behandlad.
Du säger att du förlorade vårdnaden om ditt barn för att du var en för bra pappa. Det vore intressant att höra vad moderns sida av saken.
Men en sak är helt säker: om du går femtio år tillbaka i tiden till en tid då feminismen inte var lika stark. Då skulle ingen ens ha övervägt att ge dig vårdnaden om barnet. Och om en pappa ville ta ut föräldraledighet möttes han av hånskratt.
Så redan utgångspunkten i ditt resonemang är lite felaktig. Att klaga på förhållanden som faktiskt blivit bättre tack vare feminismen är kanske inte ett helt lyckat drag om du vill verka trovärdig i det du skriver.
Det är förövrigt inte heller dina löjliga liknelser med Hitler och nazismen.
Det är verkligen sorgligt det du berättar. Att du fråntagits "rätten" till din dotter. Men är det inte snarare så att det är din dotter som fråntagits rätten till sin pappa? Du skriver inget om orsakerna mer än att du är orättvist behandlad och dömd på felaktiga grunder, det omöjliggör en djupare orsaksanalys. Vad skulle exempelvis din dotters mor säga om hon läser det här? Vad skulle de övriga inblandade säga, exempelvis socialtjänsten som ju utgår från barnens bästa? Vari grundas deras uppfattning av din oförmåga att ta hand om din dotter? Har du psykiska problem? Är aggressiv? Uttryckt dig hotfullt inför barnet? Antisocial personlighet? Oförmåga att se till barnets bästa, självcentrerad som sätter egna behov i främsta rummet??
När det gäller dit hat mot feminister så bottnar det uppenbart i att du fråntagits vårdnaden av din dotter. Har barnets mor och socialtjänsten uttryckt att deras oro för barnet utgår från ett genusperspektiv? Har de uttryckligen gjort bedömningen att de som feminister anser att du som man per defintion är mindre lämplig att ta hand om din dotter än modern? Nämns inte barnperspektivet och barnets bästa i den utredning som ligger till grund för beslutet om att du inte anses lämpliga att träffa ditt barn? Utifrån din artikel att döma har de enbart utgått från ett feministiskt perspektiv och i så fall är det milt uttryckt allvarliga tjänstefel som begåtts och i så fall är dina farhågor inte ogrundade.
Men att anklaga en folkrörelse som pågått snart hundra år för att vara orsaken till självmord bland unga är minst sagt en överdrift. Bakom många självmord bland unga finns inte minst orsaker som sexuella övergrepp bland andra trauman. Det bottnar knappast i feminism som ideologi.
Att skylla allt från nationellt förfall till drogmissbruk bland unga på feminister är verkligen att skjuta sig själv i foten. Din artikel andas ett sällsynt kvinnohat som inte hör hemma någonstans år 2009. Kan du inte skriva ett nytt inlägg där du istället ger konkreta förslag på hur d u vill avskaffa feminismen och på vilket sätt du tror att det kommer ge oss ett bättre samhälle?
Din artikel andas bitterhet mot kvinnor i allmänhet men ditt ex i synnerhet. Vill du ha sympatier gällande vårdnadsfrågan så vore det lämpliga om alla parter fick komma till tals.
Mycket bra artikel Joakim.
Ett av de största problemen i vårat land är just alla mesiga män som låter dessa idiotiska kvinnor komma till tals, och få igenom sina förslag om så kallad genusforskning.
Hoppas att folket en dag får höra hur mycket pengar som försvinner till våra "duktiga" pedagoger som tittat på hur trumpeter är manligt och så vidare...
@ Tina och de andra om .ismer
2009 borde de flesta människor som i en eller annan form upplevt .ismer inse att den vägen inte leder någon annanstans än till elände.
Det går inte att kollektivt driva en fråga under skyddet av en .ism, för vem äger tolkningsföreträdet, vem säger att det ena är mer korrekt än det andra, vem har rätten att förträda det sanna innehållet i en .ism
Nationalism, islamism, feminism har alla det gemensamma i att de är totalitära, själva essensen inom dessa uppfattningar antas vara sanna och därmed kan de inte kritiseras. T.ex. påståendet att alla människor har samma förutsättningar och förmågor. Är det sant eller inte?
Så vad är det som ger feminismen rätt att tolka jämlikhet, rättvisa och vad som är bäst för både män och kvinnor?
Varför kan inte Ramstedt ta ut sin fulla ilska över feminismen, för att den har rätt?
Varför ska han ta ut det över sin dotters mamma, hon kanske bara följt den givna normen. Till sist har du en idé om hur han i så fall ska ta ut sin frustration på sitt sin dotters mamma?
mvh /F
Jag tror inte att Jocke har en bitterhet mot kvinnor i allmänt, Men det är ju faktiskt så att det sprids offantligt mycket pengar kring Kvinnor och deras "utsatthet". Dessa pengar kunde passat mycket bättre till att lägga på bättre utbildningar för att främja barn i utsatta situationer vid tex. tvister och separationer.
Ta fallet där mamman "trotts att pappan tilldömts vårdnaden" flydde till Norge och kidnappade sina barn med sig. Socialtjänsten var hemma hos mamman vid ett par tillfällen och visste var hon befann sig. Sa det nått till Pappan? Inte nått. Och ja Arne Wass. Man kan faktiskt gå in och peka på dessa Feministiska grupper som är med och medverkar till Kidnappning av barn och de får till och med stålar från Staten till att bedriva verksamheterna vidare.
Först och främst vet jag ingen annan organisation som arbetar så för könsrelaterade frågor som får lika mycket stålar...
Om man driver en förening för att driva frågor om jämstäldhet inom tvsiter.. tror du då man får lika mycket i bidrag som de kvinnojourer och andra Anti mans organisationer får? Om man i dessa föreningar begår brott ... tror du då man får behålla dessa bidrag så som kvinnojourerna får?
Jag tror inte det.
Då är det kanske inte så konstigt att det byggs upp ett hat mot dessa Feministiska anti mans organisationer.
"man inte ska glömma är dock att kvinnor i alla sammanhang systematiskt har underordnats mannen. Det är ren fakta! "
Nej det är en å s i k t och dessutom i sig själv en felaktig sådan. Din användning av den universella kvalificeraren "alla" gör hela ditt inlägg till en oxymoron.
...för övrigt innebär uttalanden som "Detta är fakta" ingenting. Stolleargument blir inte sakligt riktigare bara för att stollen påstår att de är fakta.
Nativiteten slår ut naiviteten.
Jämställdheten har en kort historia, ett fåtal decennier. När min mamma födde mig fick hon sparken.
Jämställdheten möter nu en kraftigare megatrend som påverkar i motsatt riktning, islamiseringen av Europa. Den kommer att överflygla den svagare jämställdhetstrenden.
Tidpunkten när jämställdheten slutar att öka för att istället minska är nära, kanske rör det sig om något decennium. Det är mest en fråga om att kunna räkna.
Den kultur där kvinnans underordning är störst innebär störst nativitet. Den kulturen kommer att dominera andra kulturer. Av samma skäl som de bäst anpassade djuren och växterna brer ut sig på konkurrenternas bekostnad. The survivel of the fittest. Genom globaliseringen kommer det inte längre att finnas några platser på jorden som inte berörs.
Detta betyder i Sverige en återgång till förhållanden liknande dem för flera hundra år sedan.
En del svenska män kommer inte gilla detta. Många kommer att se fram mot det. Jag har sett flera fall där svenska yngre män har gift sig med muslimska kvinnor och blivit mycket nöjda. Ständig uppassning och god tillgänglighet till sex.
Det blir värre för kvinnorna. Mina kvinnliga barnbarn och barnbarns barn kommer nog inte gilla det.
Men det struntar väl dagens feminister i. Bara de hinner bli inkvoterade i en företagsstyrelse.
Har feminismen rätt fokus?
När får pappor komma till tals, när de är dömda på förhand och när samhället lusletar fel för att kunna misskreditera honom.
Nu anklagar de dig Joacim för att vara bitter. Samma anklagelser som sas till kvinnor när de ville visa på sin maktlösa underordning i det offentliga.
Bra artikel Joakim,
den hjärntvätt och skuldkastning som svenska folket och framför allt män utsatts för de senaste decenierna av feminazisterna måste börja bekämpas på allvar, tack för att du är en av de första som gör det.
Problemet med feminsimen är mansbilden - inte den som offentligen hånas, utan den som feministerna bär inom sig. De tycks uppfatta män som starka, stabila, självsäkra och ytterst målmedvetna. Vore det faktiskt så här kunde vi män faktiskt kosta på oss att ha överseende med de sköra och bräckliga kvinnornas klagolåtar. Emellertid är det inte så väldigt mycket som skiljer mannen på gatan från dito kvinna. Män är lika ofta osäkra, oroliga och bekymrade. De bara visar det på ett annat sätt.
Feministerna projicerar alltså sina känslor på idealbilden av en attraktiv man (alternativt fadersfigur) som förväntas lystra till deras jämmer och plocka upp dem på sin vita häst. Om männen faktiskt var de bastanta klippor som de utmålas som, ja då vore det inte annat än rätt och riktigt att ta feminismen på allvar.
Dagens feminism är grovt taget bara ett rop efter den starke mannen och därigenom en ytterst konservativ ideologi. Hur kan jag veta det här? Mycket enkelt, genom att lyssna. Feministerna är fullkomligt fixerade vid män med traditionella attribut för framgång. De glåpord de spyr ur sig är ingenting annat än den försmådda kvinnans. Fenomenet är gammalt, det är bara terminologin som är ny.
Mycket bra skriven artikel Joakim!
Könssegregering är det rätta ordet för feminism och genusidioti. Sverige är ett av världens mest könssegregerade länder.
Barnets rätt att vårdas av båda sina biologiska föräldrar respekteras inte.
På kvinnofridens altare offras barnet och fadern.
@Tina: Jag tycker du är lite naiv när du skriver att feminismens budskap är att "alla ska ha det lika bra". Denna fromma förhoppning skulle nämligen de flesta skriva under på, feminist eller inte feminist. Nej, feminism handlar om något annat, nämligen om tron på att samhället genom osynliga strukturer missgynnar kvinnor, och att kvinnor därför ska ha rätt till kompensation i form av lagstiftning.
-
Som feminist tycker man därför att kvinnor ska ha förtur till olika attraktiva positioner i samhället. Positiv särbehandling kallas det, och tanken är att mannens eventuella bättre meriter kommer sig av de osynliga strukturella orättvisorna. Därför anser feministen att det är rättvist att på detta sätt missgynna män. Ett annat konkret exempel på detta tänkande är Gudrun Schymans förslag att män ska betala högre skatt. Tanken är att denna skatt i viss mån ska kompensera för samhällets påstådda orättvisor.
Det stora problemet för barnen och samhället är inte pappor, inte får träffa sina barn därför att mamman, i förhållandet sätter stopp för det.
Utan det är alla pappor som inte tar sitt ansvar och skiter i sina barn och låter dom växa upp med en ensamstående mamma.
Barn som växer upp utan sina pappor för att papporna struntar i dom är ett mycket, mycket större problem antalsmässigt än den lilla, lilla, promille som förvägras sin faderilga kontakt av mamman till deras barn.
Den pytte lilla gruppen män hörs oregelbundet av i debatten och som vanligt av med sina rättshaveristiska argumentation och konspirations teorier vilket gör att jag ofta har full förståelse för motparten och barnen som fått stolligheterna nerkörda till fruckost ,lunch ,och middag år efter år tills dom fick nog skärp er ni män och och sluta upp med ert kvinnohat ni jag skäms som man för det ni står för.
Det stora problemet för barnen och samhället är inte pappor, inte får träffa sina barn därför att mamman, i förhållandet sätter stopp för det.
Utan det är alla pappor som inte tar sitt ansvar och skiter i sina barn och låter dom växa upp med en ensamstående mamma.
Barn som växer upp utan sina pappor för att papporna struntar i dom är ett mycket, mycket större problem antalsmässigt än den lilla, lilla, promille som förvägras sin faderilga kontakt av mamman till deras barn.
Den pytte lilla gruppen män hörs oregelbundet av i debatten och som vanligt av med sina rättshaveristiska argumentation och konspirations teorier vilket gör att jag ofta har full förståelse för motparten och barnen som fått stolligheterna nerkörda till fruckost ,lunch ,och middag år efter år tills dom fick nog skärp er ni män och och sluta upp med ert kvinnohat ni jag skäms som man för det ni står för.
Gudruns påstående är fel.
Feminismen bygger på en global lögn!
Därför har sverige blivit ett av världens mest könssegregerade länder.
Vilken fruktansvärd smörja! Logisk analys och röd tråd saknas ju fullständigt i ditt resonemang.
.
Jag tvekar inte på något sätt till att du mött en fasansfull verklighet. Visst är det så att män förfördelas i vårdnadstvister i Sverige, och det är självklart helt förkastligt. Men har du aldrig reflekterat över varför? Att det är den traditionella bilden av könsroller som är boven i dramat, inte feminism eller jämställdhetssträvan?
.
Att arbeta för jämställdhet är ju per definition att jobba för färders rätt att vara pappor. Det är ju i våra traditionella roller föreställningen att bara mamman är god nog ligger. Att vissa radikalfeminister sedan kidnappat denna tanke är sant, men det har ju inget med jämställdhet att göra.
Tomas Almgren här ovan bevisar precis vad som gått snett med feminsimen. I sann totalitär anda hånar han den förment "pytte lilla grupp" män som inte får se sina barn. Eftersom gruppen (enligt honom) är liten kan dess rättigheter bli satta på undantag. För varje barn som blir bestulet på sin pappa och varje pappa som blir bestulen på sitt barn är det emellertid en individuell katastrof . Men individer räknas visst inte i den enda stora ideologin, inte sant?
Feminsimen har lockat till en hel hop män med ytterst tvivelaktig agenda. Bakom fraseologin anar jag dock en strävan att framstå som den vite riddaren: "kom till mig alla kvinnor, jag ska beskydda er..."
Sann jämställdhet och jämlikehet i ett samhälle bygger på ömsesidig respekt, också gällande "pytte små grupper". Att TA antagligen inte vet vad faderskänslor är framgår ur påståendet att fäder som kämpar för att få vara tillsammans med sina barn betecknas som rättshaverister. Feminister brukar säga att mödrar och fäder är lika viktiga. TA tycker något annat, varför månne?
Nu blandar du allt ihop det lite grann. För det första finns det inte en feminism, men flera. För det andra: att män demoniseras och blir fråntagna sina barn kan lika gärna bero på för lite feminism. Trots allt har en viktig feministisk fråga varit att kämpa mot ideer som att kvinnors natur gör de bättre lämpade att ta hand om barnen mens män kan gå på jobbet och vara alfahannar eller något sådant. Problemet är att många kvinnor, också feminister, inte vill acceptera att om kvinnor ska släppas in på traditionellt manliga domäner, ja då måste de också släppa in män på tradionellt kvinnliga. Många kvinnor vill gärna ha det första men inte det senare. Här har män en viktig uppgift att peka på skevheter bla i myndigheters praxis. Men du begriper väl att det inte räcker att bara ryta i och peka på uppenbara orättvisor? I så fall hade väl kvinnor fått rösträtt mycket tidigare. Man måste jobba systematiskt. Slå sig ihop med andra, starta pressgrupper osv. Det tar lång tid att ändra gamla strukturer.
Ni män som är så rädda för att feministerna har för mycket makt i samhället; varför inte börja jobba som "socionomer, lärare, undersköterskor, och förskolelärare själva så kan ni motverka ojämnvikten, öka rättssäkerheten samt vara med och forma våra barn genom att vara sunda manliga förebilder? Då får kanske vi som är verksamma i dessa "kvinnoyrken" kanske lite högre lön på samma gång.
JÄMLIKHET är vad som är viktigt och då menar jag verklig jämlikhet. Jobba och ta hand om barn lika mycket. Bra för man, kvinna och barn. Inga undanflykter. Skaffa jobb, försörja sig, sköta barn lika viktigt för både man och kvinna. Övertygad att många skulle må bättre om de kunde leva efter detta. JÄMLIKHET
För övrigt vilken modern medveten kvinna vill ta ifrån sina barn pappan. Kan den modern som gör detta verkligen få rätt till vårdnad. Låter inte egoistiskt utan ointelligent. Stå på dig.
Martin Å:
ja det borde judarna i nazityskland ha tänkt på, eller de svarta i sydafrika.
De som inte vill ha jämställdhet kring barnet är ett fåtal kvinnor och män.
Ett stort problem är också alla som har som yrke att verka för könssegregering i samhället. Där bör penningflödet stoppas.
Jag hoppas att ni som håller med Joakim Ramstedt om att feminsismen är en ohygglig massrörelse jämförbar med nazismen aldrig någonsin kommer att rösta på Sverigedemokraterna. Saken är ju att er kvinnosyn är precis likadan som de värsta islamisterna.
-
Välkommen bland mullorna, Joakim Ramstedt och kompisar. Eller ni kanske föredrar Hamas i stället?