[...] för araber bosatta i Israel. Den israelisk-svenske vänsteraktivisten Dror Feiler skriver i sin artikel bl a följande: “Vad ska man kalla den praxis som ger judiska medborgare i Israel exklusiv [...]
Blogg:Durban II « Christers blogg, 2009-04-24, 13:18
[...] document is as much measured by the points in which is speaks as one those on which it is silent. Dror Feiler writes (sorry once again in Swedish) very well about the things of which this document is silent. Possibly [...]
Blogg:Confusion, in whose interest? « A Heart in New Yor, 2009-04-23, 01:44
[...] http://www.dn.se/nyheter/varlden/iran-accepterar-fns-syn-pa-forintelsen-1.849424 http://newsmill.se/artikel/2009/04/21/eu-delegaternas-tystnad-kring-israels-rasistiska-politik-ar-de... http://www.svd.se/ego/_s185/http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2775219.svd [...]
Blogg:Tillnyktring angående FN på gång? « Kent Ekeroth, 2009-04-22, 09:39
Den är inte per jure inte olaglig (UN resolution 242) innan Israel får en möjlighet att förhandla om den. Vilka ska de förhandla med? Svara mig på det du som vet? Hamas?
Permalänk | Anmäl
E Mattias Bengtsson, 2009-04-21, 20:17
I Hamas stadgar står att Israel ska utplånas.
Hur ska Israel kunna förhandla med en sådan motpart?
C:a 12 km av Gaza,s gräns finns mot Egypten. Det är alltså ett Arabland som hjälper till att "stänga in" Gaza.........
Permalänk | Anmäl
Hulda, 2009-04-21, 20:37
Förresten Dror; du har ju fått mycket utrymme i svensk massmedia... När var du senast i något av de ockuperade områdena och spred samma yttrandefrihetsbudskap som du gör här?
Permalänk | Anmäl
E Mattias Bengtsson, 2009-04-21, 21:09
Tack Dror Feiler för att lite förstånd samt fakta tillförs till den svenska debatten!
Huda: Egypten är en USA stöd diktatur Ska vi inte kritisera Israel bara för att ett arabland begår samma brott?
Permalänk | Anmäl
Viktor Abdulal, 2009-04-21, 21:21
Jag är lite nyfiken på hur de där reglerna ang. mark och giftermål fungerar. Gäller de endast mot palestiner/araber eller gäller det även icke judiska medborgare som är afrikaner, europeer, asiater osv?
|
Gör det det handlar det väl snarare om någon form av protektionism än rasism? Hur definierar de egentligen vilka som är judiska medborgare och icke-judiska medborgare? Räcker det att man konverterar till judendomen eller att en av en föäldrar måste vara jude? Om någon har koll på det så hade det varit intressant att veta då det känns som att fakta i artiklar som denna gärna utnyttjas för att få fram sin åsikt.
Permalänk | Anmäl
Johan_j, 2009-04-21, 22:25
Är det bara jag som ser likheterna med Gaza och ghettona i Warszawa? Bokstavligt talat inmurat och instängt.
Vi skall inte glömma förintelsen... och allt som kommer med den. Jag förundras hur lätt det är att med selektivt minne se saker från ett offerperspektiv och ~60 år senare se sina handlingar som inget annat än rättfärdiga.
Permalänk | Anmäl
Kris, 2009-04-21, 22:46
Tack för att någon har kurage nog för att våga uttala det som många tänker men inte vågar säga, nämligen att Israel ÄR en rasistisk stat.
För min del får Israel gärna föra vilken politik som majoriteten av Israels befolkningen önskar, rasistisk eller ej. Sådan är demokratin.
Men omvärldens hycklande "korrekta" politiker föraktar jag.
an vi en gång för alla inse att omvärlden har för länge sedan betalat sin skuld till Israel, det går inte år 2009 att skylla på orätter som skedde för 50 år sedan under 2:a världskriget? Omvärlden behöver inte längre ha kroniskt dåligt samvete längre utan behandla Israel som vilket annat land som helst.
Slutligen kan jag inte låta blia att förundras över Israelernas brist på emapti. Om det är något folk som verkligen har upplevt etnisk rensing, förföljelse och lidande så är det Israelerna. Så de om några borde visa medkännande och stöd när motsvarande övgrepp sker, i nutid, i andra delar av världen, t ex östeuropa och Afrika. Men icke, Israels empati för utsatta östeuropeer och afrikaner lyser med sin frånvaro. Skäms.
Permalänk | Anmäl
Johan M. Magnusson, 2009-04-21, 22:47
Tack för att någon har kurage nog för att våga uttala det som många tänker men inte vågar säga, nämligen att Israel ÄR en rasistisk stat.
För min del får Israel gärna föra vilken politik som majoriteten av Israels befolkningen önskar, rasistisk eller ej. Sådan är demokratin.
Men omvärldens hycklande "korrekta" politiker föraktar jag.
an vi en gång för alla inse att omvärlden har för länge sedan betalat sin skuld till Israel, det går inte år 2009 att skylla på orätter som skedde för 50 år sedan under 2:a världskriget? Omvärlden behöver inte längre ha kroniskt dåligt samvete längre utan behandla Israel som vilket annat land som helst.
Slutligen kan jag inte låta blia att förundras över Israelernas brist på emapti. Om det är något folk som verkligen har upplevt etnisk rensing, förföljelse och lidande så är det Israelerna. Så de om några borde visa medkännande och stöd när motsvarande övgrepp sker, i nutid, i andra delar av världen, t ex östeuropa och Afrika. Men icke, Israels empati för utsatta östeuropeer och afrikaner lyser med sin frånvaro. Skäms.
Permalänk | Anmäl
Johan M. Magnusson, 2009-04-21, 22:48
"Vem ska Israel förhandla med? Hamas?" Tja, eftersom de är den valda representationen för palestinierna, så får väl svaret bli "Ja". Har ni hört att som man sår får man skörda?
Permalänk | Anmäl
Alias Aliasson, 2009-04-21, 22:49
Tack för att någon har kurage nog för att våga uttala det som många tänker men inte vågar säga, nämligen att Israel ÄR en rasistisk stat.
För min del får Israel gärna föra vilken politik som majoriteten av Israels befolkningen önskar, rasistisk eller ej. Sådan är demokratin.
Men omvärldens hycklande "korrekta" politiker föraktar jag.
an vi en gång för alla inse att omvärlden har för länge sedan betalat sin skuld till Israel, det går inte år 2009 att skylla på orätter som skedde för 50 år sedan under 2:a världskriget? Omvärlden behöver inte längre ha kroniskt dåligt samvete längre utan behandla Israel som vilket annat land som helst.
Slutligen kan jag inte låta blia att förundras över Israelernas brist på emapti. Om det är något folk som verkligen har upplevt etnisk rensing, förföljelse och lidande så är det Israelerna. Så de om några borde visa medkännande och stöd när motsvarande övgrepp sker, i nutid, i andra delar av världen, t ex östeuropa och Afrika. Men icke, Israels empati för utsatta östeuropeer och afrikaner lyser med sin frånvaro. Skäms.
Permalänk | Anmäl
Johan M. Magnusson, 2009-04-21, 22:49
Naturligtvis var det en glädje för oss alla att se både att så många länder dels bojkottade konferensen och att de resterande västländerna tågade ut under psykopatens tal. Skönt också att detta verkar vara vad även majoriteten härinne anser.
Dom spridda applåderna kom ju till föga förvåning från delegater från de övriga islamistiska länderna.
Orsaken till att hela konferensen blivit ett skämt är ju att dokumentet som islamisterna försökte få igenom bl.a innehöll punkterna: 1. Holocaust är en myt. 2. Zionism är lika med rasism. 3. Kritik mot islam ska likaställas med brott mot de mänskliga rättigheterna.
Lite kul att se de rasistiska muslimska länderna så rörande eniga. Märkligt nog så är det också i Sverige mest på vissa muslimska och tokvänster bloggar man kan se stöd för dessa psykopater-märkligt kan tyckas när man nu bor i Sverige och inte i saudiarabien eller nordkorea.
De mest patetiska är ju när man tänker på vilket förtryck, diktatur och diskriminering folk lever under i de muslimska länderna, att dessa ledare sen har mage att snacka så mycket trams. Snacka om avsaknad av självinsikt
Permalänk | Anmäl
johannes, 2009-04-21, 23:11
Dror Feiler är en person som jag fullt ut högaktar för att han rakryggat vågat uttala sin åsikt om vad som kan och är fel med Israel. Jag kom ihåg min chock när nyheten lästes upp i Sveriges Radio att Folke Bernadotte hade blivit kallblodigt mördad i Jerusalem. Har även arbetat ihop med en ung man som var motorcykel ordonnans med de Bernadottes vita bussar och kommer ihåg hur förvånad jag blev när han berättade att han åkt tvärs genom Berlin bara någon vecka innan Sovjets arméer omslutit staden. Så länge vi har upplysta män av Dror Feiler och den nyligen hädangångna författaren Pinters kaliber kan vi hysa förhoppning om att allt skall till slut ställas till rätta. Inlägget från David Jacobsson skämmer ut den sionistiska rörelsen.
Permalänk | Anmäl
Kurt, 2009-04-21, 23:31
Hade han fått som han hade velat, så hade Israel förvandlats till en kommunistisk diktatur där alla med fel åsikter hade avrättas
Du är en demagog och du ljuger David Jacobson.Därmed är det du säger värdemässigt på samma nivå som Ahmadinejads retorik.
Permalänk | Anmäl
Micke, 2009-04-21, 23:51
Drors originala inlägg tyder som vanligt på en person som aldrig varit i området Israel /Gaza/Västbanken. Åk till Tel Aviv och diskutera denna fråga om Israel och dess försvar för sin existens mot omkringliggande stater. Fortsätt sedan till andra stater i närområdet och diskutera frågan om Israel. Har själv träffat många människor på plats i detta område och problemet för Israel är ju som tidigare påpekats med vem de ska förhandla. Frågan får ingen lösning så länge som grannstater och Irans nuvarande ledning (jag vet att den inte stöds av folket) och Syrien får fritt spelrum. Vilka förödande konsekvenser har inte dessa staters agerande fått för deras eget folk och för palestinier och libaneser? Innan man utttalar sig i denna fråga så läs på och besök området. Mvh Bo.
Permalänk | Anmäl
Bo, 2009-04-21, 23:52
Drors originala inlägg tyder som vanligt på en person som aldrig varit i området Israel /Gaza/Västbanken. Åk till Tel Aviv och diskutera denna fråga om Israel och dess försvar för sin existens mot omkringliggande stater. Fortsätt sedan till andra stater i närområdet och diskutera frågan om Israel. Har själv träffat många människor på plats i detta område och problemet för Israel är ju som tidigare påpekats med vem de ska förhandla. Frågan får ingen lösning så länge som grannstater och Irans nuvarande ledning (jag vet att den inte stöds av folket) och Syrien får fritt spelrum. Vilka förödande konsekvenser har inte dessa staters agerande fått för deras eget folk och för palestinier och libaneser? Innan man utttalar sig i denna fråga så läs på och besök området. Mvh Bo.
Permalänk | Anmäl
Bo, 2009-04-21, 23:54
Jag har svårt att fatta hur debatten om detta inte kan lyfta från en sandlådenivå. Det blir inflammerat av samma anledningar som för barn som klamrar sig fast i vi och dem – ni gjorde ju så, så därför kan vi göra så. Är det så svårt att se att synen på de brott mot mänskliga rättigheter som sker i Iran eller Nordkorea inte har någonting med att göra hur man ser på de övergrepp som skedde i Gaza. Inte heller har förintelsen något med detta att göra. Låter det som ett tankeexperiment som är alltför provocerande? Hur kan man någonsin rättfärdiga ett sånt ofattbart övervåld mot den palestinska befolkningen som det som skedde i Gaza, med de övergrepp som sker i delar av den muslimska världen, eller andra historiska övergrepp. Det får aldrig falla tillbaka på prestige eller skrivbordstänkande. Detta är kött och blod och mänsklig katastrof. Hur kan man förlora det perspektivet? Dror Feiler ger oss ju en hjälp att förstå detta. Vissa kanske är låsta av hans ofta polemiska kompromisslösa inställning, men om man vägrar att se hans klara kommentar så har man att svara för sina egna belastade perspektiv. Det är endast en distans till lidandet som kan möjliggöra ett försvar för Israels handlande. Den distansen är typisk för en ankdamm, såväl som den är förutsättningen för en aggressiv brist på empati.
Permalänk | Anmäl
Kjell Nordeson, 2009-04-22, 00:10
Kurt skrev:
Inlägget från David Jacobsson skämmer ut den sionistiska rörelsen.
Kurt om du läser Davids tidigare inlägg här på Newsmill så kommer du snart att upptäcka att så gott som samtliga av dessa inlägg skadar den zionistiska saken på ett så tydligt sätt att man kan misstänka att just detta är avsikten.
David yttrar visserligen åsikter som är väldigt typiska för de mest rabiata zionisterna...men han gör det på ett såpass kontraproduktivt sätt att man häpnar...följdaktligen är han antingen en ovanligt obegåvad zionist eller så är han en förklädd antizionist.
Själv fördömmer jag antisemitism och alla andra former av rasism...därmed fördömmer jag naturligtvis även zionismen som ju är en av dagens mest rasistiska politiska organisationer. Så det är med blandade känslor som jag läser Davids inlägg...dels finner jag dem motbjudande men samtidigt så misskrediterar de zionismen mer än jag, (och förmodligen de flesta andra antizionister), någonsin förmår göra.
Dror Feiler
Till dig vill jag framföra ett stort och hjärtligt tack för att du åter vågar stå på sanningens och rättvisans sida. Jag är som jag nämnt ovan antizionist och har många judiska vänner som också är antizionister, det är viktigt att människor lär sig att skilja på jude och zionist...något som kan vara svårt då zionister och pro-zionister är så snabba med att kleta antisemitstämpel på alla som på något sätt kritiserar zionismen och dess dagliga förbrytelser.
Permalänk | Anmäl
A.I, 2009-04-22, 00:53
Johan M. Magnusson: "...Så de om några borde visa medkännande och stöd när motsvarande övgrepp sker, i nutid, i andra delar av världen, t ex östeuropa och Afrika. Men icke, Israels empati för utsatta östeuropeer och afrikaner lyser med sin frånvaro. Skäms..."
Skäms själv Johan, som inte känner till Israels engagemang, bl.a. inom sjukvården i Etiopen, Angola, Swaziland, Sri Lanka, hjälpen till Sarajevo under balkankriget, räddningsteam redo att rycka in vid katastrofer... Du är helt enkelt ignorant om vad Israel gör för att hjälpa men arrogant nog att fördöma. Så är det med de flesta hatare.
Det är inte lite fördomar man finner bland kommentarerna här. Dror Feiler har rätt till sin åsikt men det verkar vara en åsikt driven av djup och extrem ideologi. Han målar en falsk bild. Det är inte för inte han tar sig artistiska friheter.
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2009-04-22, 02:30
Är det inte en värre "skandal" att Israels ockupations- och apartheidpolitik kan fortsätta år ut och år in", skriver DROR FEILER.
Nej - det är ingen skandal därför att du har inte bevisat att någon av dina påstående är riktiga. Folket i Israel röstar i demokratiska val den regering dem vill ha. Det att du själv är jude ger dig ingen monopol på sanning om Israel. Efter att jag har läst dig några gånger kan jag bara säga - håll dig till det du kan. Lått vara politiken ifred - Det är inte ditt kunskaps område - men du kan tycka.
Permalänk | Anmäl
Feliks. Kochanski, 2009-04-22, 06:35
Det var en mycket bra artikel, Dror, och jag kan inte annat än stämma in i din fråga: "Vad ska vi kalla en stat vars lagar inte är lika för alla?"
Vi kan ha stora sympatier för Israel, och de problem de har haft med Hamas som ledde till attackerna mot Gaza nyligen t ex. Det är inte lätt att skapa en nation för ett folk där ett annat folk bor... men det ska inte vara lätt! Israel behöver dock inte vara rasistiskt och dominerad av sionism. Det finns goda krafter också.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-04-22, 07:12
Tack, Dror Feiler!
Jag håller med om vartenda ord, den som någon gång satt sin fot i Israel eller på Västbanken kan inte annat än nicka igenkännande. Det som är så skrämmande är att den här debatten inte går att föra utan att den urartar i att folk står och skriker "rasist" till varandra. Israel uppfyller alla kriterier för att vara en rasistiskt ordnad stat, men att framföra den kritiken mot en stat kan omöjligt likställas med att hysa antisemitiska åsikter eller ett ifrågasättande av rätten till dess existens. Sådana beskyllningar är bara löjliga - om jag kritiserar USA, skulle jag då automatiskt tycka att USA inte borde få finnas till? Fjanterier! Självklart har staten Israel rätt att existera, det som är gjort kan iksom inte bli ogjort. Men det MÅSTE finnas utrymme att kritisera landet, det är samma regler för alla.
Permalänk | Anmäl
LisaL, 2009-04-22, 07:21
Bra inlägg av Dror. (Vem han nu är)
Jag förundras alltid av hur svårt folk i allmänhet (och kommenterare i synnerhet) har att se mer än två alternativ. Att jag kritiserar hur Israel behandlar palestiner betyder inte att jag sympatiserar med Iran.
Vi (Sverige och andra "demokratiska stater") måste se till att kritisera alla brott mot mänskliga rättigheter oberoende var och av vem de begås. Vi måste självklart också vara öppna för kritik mot våra egna brister.
För att återknyta till ämnet:
Rasism är alltid rasism och bör bekämpas, oberoende av dess omfattning.
Permalänk | Anmäl
FredrikE, 2009-04-22, 07:23
Vad vet en tonsättare, musiker och konstnär om världspolitik förutom att upprepa det andra demagoger redan sagt?... Det är precis som konst; jag vet vad jag tycker om men inte försöker jag pracka pâ andra min syn?...
Permalänk | Anmäl
Sephora Baby, 2009-04-22, 07:31
Det här har jag väntat på; jag stödjer Dror Feiler till 100%.
Permalänk | Anmäl
Daniela, 2009-04-22, 07:40
Mycket intressant att läsa kommentarer som jämför Israel == Judar, att bara göra den jämförelsen visar på hur att många som kritiserar de som kritiserar Israel inte bryr sig om rätt eller fel utan bara att det inte ska finnas kritik. Samma sak gäller att kritisera Israel betyder inte att man stödjer Irans politik.
Att uttrycka sin åsikt är också fortfarande en grundbult i ett demokratiskt samhälle, så det är bara pinsamt när folk anser andra bara ska vara tysta i ett hörn.
Permalänk | Anmäl
Karl, 2009-04-22, 07:59
Vad det gäller David Jacobsson har jag länge och väl hävdat att han egentligen heter Daoud ibn Yaqoub och är en arbetslös marockansk taxi-chaffis från Rissne....:)
.
Detta har han ihärdigt förnekat, men med tanke på alla hans galna inlägg så gör han verkligen Israels sak illa, sida upp och ned !
.
En gång i en debatt blev han så provocerad så att han skrev:
"Jag är ju Jude för FAN !"
.
Men jag tvekar fortfarande......
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-22, 08:12
Så typiskt! Kommentarerna handlar om skribenten och om Hamas. Nästan inget om det faktiska i artikeln. Att människor som inte är judar i många fall saknar de rättigheter som den judiska befolkningen i Israel har, dvs särbehandlas. Det är faktiskt det som artikeln handlar om och ställningstagandet bör vara det samma som vi gjorde mot Sydafrika under apartheidregimen. Läs annars Susan Nathans, judinna och israelisk medborgare, bok "ett annat Israel". I grund och botten handlar det om vår egen demokratiska övertygelse. Innebär den att alla människor skall ha samma rättigheter eller inte, oavsett var de bor och deras ursprung. Tydligen är frågan svår för de som försvarar den israeliska apartheidpolitiken eftersom de genast börjar diskutera Hamas och det av Israel sönderbombade Gaza i stället för det som denna artikeln handlar om.
Permalänk | Anmäl
Thomas Wijk, 2009-04-22, 08:16
Ifall en annan nation hade agerat på samma sätt som israel mot sin minoritet så skulle man inte bli kallad för rasist om man framförde kritik. Men pga. judarnas tragiska historia så accepteras vilka metoder som helst för att förtrycka och fördriva "dom andra". Ska det vara så enkelt för Israel att skylla på att kritiken grundar sig i judehat och inte i deras apartheidpolitik.
Permalänk | Anmäl
Micke, 2009-04-22, 08:53
Det är sypiskt för över-intelektuella ashkenasiska judar att syssla med själv kritik. Det har jag länge vetat om, men det passar inte in i Israel-Palestina debatten. För när såg man någon Palestinsk företrädare - eller arab, muslim eller annan sympatisör av Palestinierna, som någonsin anvönde sig av själv kritik? Det existerar knappast för de förtrycks då snabbt av sina egna. Det kanske inte är exakt rasism när man mördar och hotar människor för att de har en avvikande åsikt, men det är vad t.ex. Hamas gör mot de som eventuellt skulle klaga på hur de sköter sitt jobb som folkvalda. Så mitt tips är att skriv en bok, skriv lite poesi eller gör något annat intelektuellt istället, bäste Dror.
Permalänk | Anmäl
petersanning, 2009-04-22, 09:05
Sverige 2009:
Tre av tre artiklar här på Newsmill om gårdagens skandal är på Ahmadinejads sida och utmålar Israel som rasistiskt.
En av fyra känner sig glad för Ahmadinejad.
OK, jag kan inte säga att jag blir förvånad efter ett kvartssekel av Israelfientlig mediarapportering. Lägg till en decennielång och pågående massimport av människor från länder vars antisemitism närmast är på tysk 30-talsnivå så blir det än mindre förvånande. Men även om jag kanske inte blir förvånad så är det djupt oroande och bådar inte gott för framtiden. Verklighetsfrämmande ideologi plus massinvandring plus långvarig recession kommer inte att bli någon höjdarkombination direkt.
Permalänk | Anmäl
Gestalt, 2009-04-22, 09:16
Om det är så att det inte är tillåtet för kristna och muslimer att köpa land i Israel trots att de är Israeliska medborgare. Då begår Israel religiös förföljelse och vi är tillbaka på samma metoder som Islam använde på 1200 talet för att sprida sin religion. MEN, det är fortfarande religionsförtryck och inte rasism.
Att Iran anser sig vara förmer än sina arabiska vänner och anser sig vara de enda som tack vare sitt kulturarv och bakgrund kan styra händelserna inom Islam och i mellanöstern. Det är rasism.
Men mitt belägg har lika stor trovärdighet som Drors här eftersom ingen av oss har källor som vi anropar. Jag förstår heller inte riktigt Drors agenda och vad han vill. Vad jag förstår vill han exakt samma sak som Israel. Att bomberna slutar falla över Israel och att Gaza och västbanken blomstrar under palestinskt styre? Så varför är han då på den sida som vill döda alla judar i mellanöstern? Förstår ej.
Permalänk | Anmäl
Örjan, 2009-04-22, 09:29
Hej Dror! Jag är en gammal anhängare av dina musikaliska verk. Älskar ännu Lokomotiv Konkret, vars konserter jag bevistat många gånger. Tycker du skrev bra i denna artikel. Håller med. Däremot håller jag inte med din kommunistiska grundsyn. Tvärtom.
Permalänk | Anmäl
JG, 2009-04-22, 09:50
Dror och hans israelhatande och judehatande vänner känner antingen inte till fakta eller är antisemiter.
Israel är inte mer rasistiskt än Sverige, Norge, England, USA osv.
Däremot är man en ockupationsmakt vilket gör att i de ockuperade områdena gäller, för icke israeliska medborgare, jordansk lag och inte israelisk. Och det har inget med apartheid eller rasism att göra.
Israeliska medborgare, oavsett etnisk tillhörighet, har nämligen alla samma rättigheter. Så skulle det också vara om Sverige skulle varit en ockupationsmakt.
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2009-04-22, 10:49
Dror Feiler har missat en väsentlig sak, det råder nämligen krig mellan judar och araber.
I vilka andra krig har fiendefolk samma rättigheter som den egna befolkningen?
Den dag det är fred kan man diskutera diskriminering, idag är det enbart dåligt förklätt judehat att peka ut Israel som rasiststat.
Dessutom är araberna ställning i Israel mycket bättre än judarnas ställning i arabvärlden. Varför ignoreras den muslimska rasismen?
Är muslimsk rasism religionsfrihet?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-04-22, 10:51
Kan det vara så att övervåldet mot befolkningen i Gaza kan fortgå p.g.a. att Israel håller på att "avhumanitisera" Palestinierna som grupp? Först stänger de in Gaza mellan murar, och när väl bomber faller o byggnader o människor förstörs och dör så släpps inte medier in för att rapportera om detta. Finns det ingen information om vad som pågår så "drar stormen" snart förbi.
Metoden känns igen från flera konflikter iaf. sorgliga är väl att vi blundar (igen) och tittar bort.
Permalänk | Anmäl
M, 2009-04-22, 10:53
Så mycket okunnighet om Dror Feiler.
"Dror och hans israelhatande och judehatande vänner"
"Dror Feiler har missat en väsentlig sak, det råder nämligen krig mellan judar och araber."
"Vad vet en tonsättare, musiker och konstnär om världspolitik"
Dror vgjorde värnplikt i Israel som fallskärmsjägare. Redan 1970 visade sig hans engagemang, då han vägrade tjänstgöra i ockuperade områden.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-04-22, 11:24
M
Vissa tidningsredaktörer och journalister gnäller över att de inte fick komma in i Gaza under striderna. Tur för dem må jag säga, för då slapp de uppvisa sin feghet.
Vem tror väl att TV4:s Poreseryd eller SR:s Cecilia Udén skulle gått in och riskerat sina liv? Det är naturligtvis inget annat än fegt gnäll.
Glöm inte hur många svenska journalister vi hade i Irak vid USA:s invasion. Just det NOLL. Ingen tidnings eller nyhetsredaktion vågade sända in en enda journalist. Så de rapporter vi fick var från den norske frilansjournalisten Åsne Seierstad.
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2009-04-22, 12:04
Ein Stein skrev:
"Dessa lagar har inget med rasism att göra. De är tillkomna av säkerhetsskäl och är till för att förhindra att terrorister lagligt tar sig in till Israel."
NONSENS !
Dessa lagar kom till enbart för att hindra ursprungsbefolkningen (palestinierna), från att komma in !
- men du kanske använder ordet "terrorister" i den betydelse som zionister ger ordet...i så fall stämmer det du säger, eftersom ordet "terrorister" inte betyder terrorister i Israel....i deras språkbruk betyder ordet palestinier!!!
Permalänk | Anmäl
A.I, 2009-04-22, 12:45
Mycket bra inlägg av Dror Feiler! Israel grundades efter etnisk rensning, något de flesta svenskar som bryr sig nog känner till vid det här laget. Det enda sättet att upprätthålla en sådan stat är rasism mot de ursprungliga invånarna. Israel är definitivt inte ensamt, tänk på hur det gick till när USA, Australien, Sydafrika etablerades som stater. Vi i Norden kan ju ägna en tanke åt samerna. Ursprungsbefolkningarna måste nedvärderas, deras historia måste beljugas, deras rättigheter måste krympas på tusen och ett sätt.
Permalänk | Anmäl
Kjell Johansson, 2009-04-22, 13:09
Men är verkligen Israel en rasistisk stat?
Som många påpekat så torde judarna och palestinierna tillhöra samma ras varför det inte torde vara relevant att tala om "rasism"
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2009-04-22, 14:34
Lars Johansson
Judar är ingen ras. Judar är ett multietniskt folk bestående av många raser och inte endast av semiter vilket många tycks tro. Det finns bla. europeiska, kinesiska ,indiska, afrikanska och indianska judar, alltså judar som har sitt ursprung i alla möjliga raser och länder.
Kravet för att bli jude är att konvertera till judendomen. Potentiellt kan alltså varenda människa på jorden bli jude om denne så önskar. Därför är det ickejudiskt att vara rasist.
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2009-04-22, 15:00
Ein Stein skrev:
.
"...Därför är det ickejudiskt att vara rasist..."
.
Skojar du ! Vem som helst kan vara rasist, oavsett etniska, sociala, religiösa eller ekonomiska ursprung. Din "tes" är lika felaktig som Mohamed Omars om att muslimer inte kan vara rasister.
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-22, 15:04
Måste bara, från djupet av mitt hjärta, uttrycka min beundran och respekt för det kurage och den medmänsklighet som du givit uttryck för i olika sammanhang
Permalänk | Anmäl
Linnéa, 2009-04-22, 15:14
Måste bara, från djupet av mitt hjärta, uttrycka min beundran och respekt för det kurage och den medmänsklighet som du givit uttryck för i olika sammanhang
Permalänk | Anmäl
Linnéa, 2009-04-22, 15:16
Ein Stein skrev:
Potentiellt kan alltså varenda människa på jorden bli jude om denne så önskar.
Så enligt dig så har vem som helst i världen ("potentiellt") rätten att bli jude och sedan deltaga i zionisternas kriminella okupation av palestiniernas land...han/hon blir automatiskt en ättling till någon som kanske bodde i Palestina för 2000 år sedan och har därför automatiskt rätten till palestinskt land.....?
jaha....
Permalänk | Anmäl
A.I, 2009-04-22, 15:34
Orsaken till att denna konflikt aldrig fått ett slut måste väl vara det faktum att den Palestinska flyktingfrågan aldrig lösts.
Värre konflikter än denna med långt större flyktingströmmar har ju fått en lösning. Jag talar tex om de miljontals flyktingar från Polen, Tjeckoslovakien som fick börja om på nytt i Tyskland.
Hade man löst flyktingfrågan på något vettigt sätt så hade man också löst konflikten
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2009-04-22, 15:55
De Palestinska flyktingarna har använts som slagträ av länder som tex Jordanien och Egypten. Sen har dessa länder gått och slutit fred med Israel och klivit av konflikten och lämnat flyktingarna kvar med svarte petter.
Arabförbundet, dess medlemsstater och det internationella samfundet har hanterat frågan illa
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2009-04-22, 15:57
Israels förre premiärminister var för en tid sedan inne på samma linje när han sade: "Utan en tvåstatslösning får vi apartheid i Israel."
M.a.o. man är på väg mot rasism.
Permalänk | Anmäl
Jan Martinsson, 2009-04-22, 16:55
Feiler borde väl förklara litet närmare sitt engagemang för det "icke rasistiska" Hamasistan & Fatahstan rensade på vartenda jude + samtliga andra juderein arabstater.
För övrigt även i Israel "förföljda" araber - ca 20% av befolkningen vill för inget i världen bo i något arabland. T.o.m. när den _andra arab-Palestina staten_ bildas vill de stanna jusi ... i det "rasistiska" Israel.
Snacka om rasism herr Feiler!
Permalänk | Anmäl
Ali Baba, 2009-04-22, 17:19
99 kommentarerSkriv kommentar
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Den är inte per jure inte olaglig (UN resolution 242) innan Israel får en möjlighet att förhandla om den. Vilka ska de förhandla med? Svara mig på det du som vet? Hamas?
I Hamas stadgar står att Israel ska utplånas.
Hur ska Israel kunna förhandla med en sådan motpart?
C:a 12 km av Gaza,s gräns finns mot Egypten. Det är alltså ett Arabland som hjälper till att "stänga in" Gaza.........
Förresten Dror; du har ju fått mycket utrymme i svensk massmedia... När var du senast i något av de ockuperade områdena och spred samma yttrandefrihetsbudskap som du gör här?
Tack Dror Feiler för att lite förstånd samt fakta tillförs till den svenska debatten!
Huda: Egypten är en USA stöd diktatur Ska vi inte kritisera Israel bara för att ett arabland begår samma brott?
Jag är lite nyfiken på hur de där reglerna ang. mark och giftermål fungerar. Gäller de endast mot palestiner/araber eller gäller det även icke judiska medborgare som är afrikaner, europeer, asiater osv?
|
Gör det det handlar det väl snarare om någon form av protektionism än rasism? Hur definierar de egentligen vilka som är judiska medborgare och icke-judiska medborgare? Räcker det att man konverterar till judendomen eller att en av en föäldrar måste vara jude? Om någon har koll på det så hade det varit intressant att veta då det känns som att fakta i artiklar som denna gärna utnyttjas för att få fram sin åsikt.
Är det bara jag som ser likheterna med Gaza och ghettona i Warszawa? Bokstavligt talat inmurat och instängt.
Vi skall inte glömma förintelsen... och allt som kommer med den. Jag förundras hur lätt det är att med selektivt minne se saker från ett offerperspektiv och ~60 år senare se sina handlingar som inget annat än rättfärdiga.
Tack för att någon har kurage nog för att våga uttala det som många tänker men inte vågar säga, nämligen att Israel ÄR en rasistisk stat.
För min del får Israel gärna föra vilken politik som majoriteten av Israels befolkningen önskar, rasistisk eller ej. Sådan är demokratin.
Men omvärldens hycklande "korrekta" politiker föraktar jag.
an vi en gång för alla inse att omvärlden har för länge sedan betalat sin skuld till Israel, det går inte år 2009 att skylla på orätter som skedde för 50 år sedan under 2:a världskriget? Omvärlden behöver inte längre ha kroniskt dåligt samvete längre utan behandla Israel som vilket annat land som helst.
Slutligen kan jag inte låta blia att förundras över Israelernas brist på emapti. Om det är något folk som verkligen har upplevt etnisk rensing, förföljelse och lidande så är det Israelerna. Så de om några borde visa medkännande och stöd när motsvarande övgrepp sker, i nutid, i andra delar av världen, t ex östeuropa och Afrika. Men icke, Israels empati för utsatta östeuropeer och afrikaner lyser med sin frånvaro. Skäms.
Tack för att någon har kurage nog för att våga uttala det som många tänker men inte vågar säga, nämligen att Israel ÄR en rasistisk stat.
För min del får Israel gärna föra vilken politik som majoriteten av Israels befolkningen önskar, rasistisk eller ej. Sådan är demokratin.
Men omvärldens hycklande "korrekta" politiker föraktar jag.
an vi en gång för alla inse att omvärlden har för länge sedan betalat sin skuld till Israel, det går inte år 2009 att skylla på orätter som skedde för 50 år sedan under 2:a världskriget? Omvärlden behöver inte längre ha kroniskt dåligt samvete längre utan behandla Israel som vilket annat land som helst.
Slutligen kan jag inte låta blia att förundras över Israelernas brist på emapti. Om det är något folk som verkligen har upplevt etnisk rensing, förföljelse och lidande så är det Israelerna. Så de om några borde visa medkännande och stöd när motsvarande övgrepp sker, i nutid, i andra delar av världen, t ex östeuropa och Afrika. Men icke, Israels empati för utsatta östeuropeer och afrikaner lyser med sin frånvaro. Skäms.
"Vem ska Israel förhandla med? Hamas?" Tja, eftersom de är den valda representationen för palestinierna, så får väl svaret bli "Ja". Har ni hört att som man sår får man skörda?
Tack för att någon har kurage nog för att våga uttala det som många tänker men inte vågar säga, nämligen att Israel ÄR en rasistisk stat.
För min del får Israel gärna föra vilken politik som majoriteten av Israels befolkningen önskar, rasistisk eller ej. Sådan är demokratin.
Men omvärldens hycklande "korrekta" politiker föraktar jag.
an vi en gång för alla inse att omvärlden har för länge sedan betalat sin skuld till Israel, det går inte år 2009 att skylla på orätter som skedde för 50 år sedan under 2:a världskriget? Omvärlden behöver inte längre ha kroniskt dåligt samvete längre utan behandla Israel som vilket annat land som helst.
Slutligen kan jag inte låta blia att förundras över Israelernas brist på emapti. Om det är något folk som verkligen har upplevt etnisk rensing, förföljelse och lidande så är det Israelerna. Så de om några borde visa medkännande och stöd när motsvarande övgrepp sker, i nutid, i andra delar av världen, t ex östeuropa och Afrika. Men icke, Israels empati för utsatta östeuropeer och afrikaner lyser med sin frånvaro. Skäms.
Naturligtvis var det en glädje för oss alla att se både att så många länder dels bojkottade konferensen och att de resterande västländerna tågade ut under psykopatens tal. Skönt också att detta verkar vara vad även majoriteten härinne anser.
Dom spridda applåderna kom ju till föga förvåning från delegater från de övriga islamistiska länderna.
Orsaken till att hela konferensen blivit ett skämt är ju att dokumentet som islamisterna försökte få igenom bl.a innehöll punkterna: 1. Holocaust är en myt. 2. Zionism är lika med rasism. 3. Kritik mot islam ska likaställas med brott mot de mänskliga rättigheterna.
Lite kul att se de rasistiska muslimska länderna så rörande eniga. Märkligt nog så är det också i Sverige mest på vissa muslimska och tokvänster bloggar man kan se stöd för dessa psykopater-märkligt kan tyckas när man nu bor i Sverige och inte i saudiarabien eller nordkorea.
De mest patetiska är ju när man tänker på vilket förtryck, diktatur och diskriminering folk lever under i de muslimska länderna, att dessa ledare sen har mage att snacka så mycket trams. Snacka om avsaknad av självinsikt
Dror Feiler är en person som jag fullt ut högaktar för att han rakryggat vågat uttala sin åsikt om vad som kan och är fel med Israel. Jag kom ihåg min chock när nyheten lästes upp i Sveriges Radio att Folke Bernadotte hade blivit kallblodigt mördad i Jerusalem. Har även arbetat ihop med en ung man som var motorcykel ordonnans med de Bernadottes vita bussar och kommer ihåg hur förvånad jag blev när han berättade att han åkt tvärs genom Berlin bara någon vecka innan Sovjets arméer omslutit staden. Så länge vi har upplysta män av Dror Feiler och den nyligen hädangångna författaren Pinters kaliber kan vi hysa förhoppning om att allt skall till slut ställas till rätta. Inlägget från David Jacobsson skämmer ut den sionistiska rörelsen.
Hade han fått som han hade velat, så hade Israel förvandlats till en kommunistisk diktatur där alla med fel åsikter hade avrättas
Du är en demagog och du ljuger David Jacobson.Därmed är det du säger värdemässigt på samma nivå som Ahmadinejads retorik.
Drors originala inlägg tyder som vanligt på en person som aldrig varit i området Israel /Gaza/Västbanken. Åk till Tel Aviv och diskutera denna fråga om Israel och dess försvar för sin existens mot omkringliggande stater. Fortsätt sedan till andra stater i närområdet och diskutera frågan om Israel. Har själv träffat många människor på plats i detta område och problemet för Israel är ju som tidigare påpekats med vem de ska förhandla. Frågan får ingen lösning så länge som grannstater och Irans nuvarande ledning (jag vet att den inte stöds av folket) och Syrien får fritt spelrum. Vilka förödande konsekvenser har inte dessa staters agerande fått för deras eget folk och för palestinier och libaneser? Innan man utttalar sig i denna fråga så läs på och besök området. Mvh Bo.
Drors originala inlägg tyder som vanligt på en person som aldrig varit i området Israel /Gaza/Västbanken. Åk till Tel Aviv och diskutera denna fråga om Israel och dess försvar för sin existens mot omkringliggande stater. Fortsätt sedan till andra stater i närområdet och diskutera frågan om Israel. Har själv träffat många människor på plats i detta område och problemet för Israel är ju som tidigare påpekats med vem de ska förhandla. Frågan får ingen lösning så länge som grannstater och Irans nuvarande ledning (jag vet att den inte stöds av folket) och Syrien får fritt spelrum. Vilka förödande konsekvenser har inte dessa staters agerande fått för deras eget folk och för palestinier och libaneser? Innan man utttalar sig i denna fråga så läs på och besök området. Mvh Bo.
Jag har svårt att fatta hur debatten om detta inte kan lyfta från en sandlådenivå. Det blir inflammerat av samma anledningar som för barn som klamrar sig fast i vi och dem – ni gjorde ju så, så därför kan vi göra så. Är det så svårt att se att synen på de brott mot mänskliga rättigheter som sker i Iran eller Nordkorea inte har någonting med att göra hur man ser på de övergrepp som skedde i Gaza. Inte heller har förintelsen något med detta att göra. Låter det som ett tankeexperiment som är alltför provocerande? Hur kan man någonsin rättfärdiga ett sånt ofattbart övervåld mot den palestinska befolkningen som det som skedde i Gaza, med de övergrepp som sker i delar av den muslimska världen, eller andra historiska övergrepp. Det får aldrig falla tillbaka på prestige eller skrivbordstänkande. Detta är kött och blod och mänsklig katastrof. Hur kan man förlora det perspektivet? Dror Feiler ger oss ju en hjälp att förstå detta. Vissa kanske är låsta av hans ofta polemiska kompromisslösa inställning, men om man vägrar att se hans klara kommentar så har man att svara för sina egna belastade perspektiv. Det är endast en distans till lidandet som kan möjliggöra ett försvar för Israels handlande. Den distansen är typisk för en ankdamm, såväl som den är förutsättningen för en aggressiv brist på empati.
Kurt skrev:
Inlägget från David Jacobsson skämmer ut den sionistiska rörelsen.
Kurt om du läser Davids tidigare inlägg här på Newsmill så kommer du snart att upptäcka att så gott som samtliga av dessa inlägg skadar den zionistiska saken på ett så tydligt sätt att man kan misstänka att just detta är avsikten.
David yttrar visserligen åsikter som är väldigt typiska för de mest rabiata zionisterna...men han gör det på ett såpass kontraproduktivt sätt att man häpnar...följdaktligen är han antingen en ovanligt obegåvad zionist eller så är han en förklädd antizionist.
Själv fördömmer jag antisemitism och alla andra former av rasism...därmed fördömmer jag naturligtvis även zionismen som ju är en av dagens mest rasistiska politiska organisationer. Så det är med blandade känslor som jag läser Davids inlägg...dels finner jag dem motbjudande men samtidigt så misskrediterar de zionismen mer än jag, (och förmodligen de flesta andra antizionister), någonsin förmår göra.
Dror Feiler
Till dig vill jag framföra ett stort och hjärtligt tack för att du åter vågar stå på sanningens och rättvisans sida. Jag är som jag nämnt ovan antizionist och har många judiska vänner som också är antizionister, det är viktigt att människor lär sig att skilja på jude och zionist...något som kan vara svårt då zionister och pro-zionister är så snabba med att kleta antisemitstämpel på alla som på något sätt kritiserar zionismen och dess dagliga förbrytelser.
Johan M. Magnusson: "...Så de om några borde visa medkännande och stöd när motsvarande övgrepp sker, i nutid, i andra delar av världen, t ex östeuropa och Afrika. Men icke, Israels empati för utsatta östeuropeer och afrikaner lyser med sin frånvaro. Skäms..."
Skäms själv Johan, som inte känner till Israels engagemang, bl.a. inom sjukvården i Etiopen, Angola, Swaziland, Sri Lanka, hjälpen till Sarajevo under balkankriget, räddningsteam redo att rycka in vid katastrofer... Du är helt enkelt ignorant om vad Israel gör för att hjälpa men arrogant nog att fördöma. Så är det med de flesta hatare.
Det är inte lite fördomar man finner bland kommentarerna här. Dror Feiler har rätt till sin åsikt men det verkar vara en åsikt driven av djup och extrem ideologi. Han målar en falsk bild. Det är inte för inte han tar sig artistiska friheter.
Är det inte en värre "skandal" att Israels ockupations- och apartheidpolitik kan fortsätta år ut och år in", skriver DROR FEILER.
Nej - det är ingen skandal därför att du har inte bevisat att någon av dina påstående är riktiga. Folket i Israel röstar i demokratiska val den regering dem vill ha. Det att du själv är jude ger dig ingen monopol på sanning om Israel. Efter att jag har läst dig några gånger kan jag bara säga - håll dig till det du kan. Lått vara politiken ifred - Det är inte ditt kunskaps område - men du kan tycka.
Det var en mycket bra artikel, Dror, och jag kan inte annat än stämma in i din fråga: "Vad ska vi kalla en stat vars lagar inte är lika för alla?"
Vi kan ha stora sympatier för Israel, och de problem de har haft med Hamas som ledde till attackerna mot Gaza nyligen t ex. Det är inte lätt att skapa en nation för ett folk där ett annat folk bor... men det ska inte vara lätt! Israel behöver dock inte vara rasistiskt och dominerad av sionism. Det finns goda krafter också.
Tack, Dror Feiler!
Jag håller med om vartenda ord, den som någon gång satt sin fot i Israel eller på Västbanken kan inte annat än nicka igenkännande. Det som är så skrämmande är att den här debatten inte går att föra utan att den urartar i att folk står och skriker "rasist" till varandra. Israel uppfyller alla kriterier för att vara en rasistiskt ordnad stat, men att framföra den kritiken mot en stat kan omöjligt likställas med att hysa antisemitiska åsikter eller ett ifrågasättande av rätten till dess existens. Sådana beskyllningar är bara löjliga - om jag kritiserar USA, skulle jag då automatiskt tycka att USA inte borde få finnas till? Fjanterier! Självklart har staten Israel rätt att existera, det som är gjort kan iksom inte bli ogjort. Men det MÅSTE finnas utrymme att kritisera landet, det är samma regler för alla.
Bra inlägg av Dror. (Vem han nu är)
Jag förundras alltid av hur svårt folk i allmänhet (och kommenterare i synnerhet) har att se mer än två alternativ. Att jag kritiserar hur Israel behandlar palestiner betyder inte att jag sympatiserar med Iran.
Vi (Sverige och andra "demokratiska stater") måste se till att kritisera alla brott mot mänskliga rättigheter oberoende var och av vem de begås. Vi måste självklart också vara öppna för kritik mot våra egna brister.
För att återknyta till ämnet:
Rasism är alltid rasism och bör bekämpas, oberoende av dess omfattning.
Vad vet en tonsättare, musiker och konstnär om världspolitik förutom att upprepa det andra demagoger redan sagt?... Det är precis som konst; jag vet vad jag tycker om men inte försöker jag pracka pâ andra min syn?...
Det här har jag väntat på; jag stödjer Dror Feiler till 100%.
Mycket intressant att läsa kommentarer som jämför Israel == Judar, att bara göra den jämförelsen visar på hur att många som kritiserar de som kritiserar Israel inte bryr sig om rätt eller fel utan bara att det inte ska finnas kritik. Samma sak gäller att kritisera Israel betyder inte att man stödjer Irans politik.
Att uttrycka sin åsikt är också fortfarande en grundbult i ett demokratiskt samhälle, så det är bara pinsamt när folk anser andra bara ska vara tysta i ett hörn.
Vad det gäller David Jacobsson har jag länge och väl hävdat att han egentligen heter Daoud ibn Yaqoub och är en arbetslös marockansk taxi-chaffis från Rissne....:)
.
Detta har han ihärdigt förnekat, men med tanke på alla hans galna inlägg så gör han verkligen Israels sak illa, sida upp och ned !
.
En gång i en debatt blev han så provocerad så att han skrev:
"Jag är ju Jude för FAN !"
.
Men jag tvekar fortfarande......
Så typiskt! Kommentarerna handlar om skribenten och om Hamas. Nästan inget om det faktiska i artikeln. Att människor som inte är judar i många fall saknar de rättigheter som den judiska befolkningen i Israel har, dvs särbehandlas. Det är faktiskt det som artikeln handlar om och ställningstagandet bör vara det samma som vi gjorde mot Sydafrika under apartheidregimen. Läs annars Susan Nathans, judinna och israelisk medborgare, bok "ett annat Israel". I grund och botten handlar det om vår egen demokratiska övertygelse. Innebär den att alla människor skall ha samma rättigheter eller inte, oavsett var de bor och deras ursprung. Tydligen är frågan svår för de som försvarar den israeliska apartheidpolitiken eftersom de genast börjar diskutera Hamas och det av Israel sönderbombade Gaza i stället för det som denna artikeln handlar om.
Ifall en annan nation hade agerat på samma sätt som israel mot sin minoritet så skulle man inte bli kallad för rasist om man framförde kritik. Men pga. judarnas tragiska historia så accepteras vilka metoder som helst för att förtrycka och fördriva "dom andra". Ska det vara så enkelt för Israel att skylla på att kritiken grundar sig i judehat och inte i deras apartheidpolitik.
Det är sypiskt för över-intelektuella ashkenasiska judar att syssla med själv kritik. Det har jag länge vetat om, men det passar inte in i Israel-Palestina debatten. För när såg man någon Palestinsk företrädare - eller arab, muslim eller annan sympatisör av Palestinierna, som någonsin anvönde sig av själv kritik? Det existerar knappast för de förtrycks då snabbt av sina egna. Det kanske inte är exakt rasism när man mördar och hotar människor för att de har en avvikande åsikt, men det är vad t.ex. Hamas gör mot de som eventuellt skulle klaga på hur de sköter sitt jobb som folkvalda. Så mitt tips är att skriv en bok, skriv lite poesi eller gör något annat intelektuellt istället, bäste Dror.
Sverige 2009:
Tre av tre artiklar här på Newsmill om gårdagens skandal är på Ahmadinejads sida och utmålar Israel som rasistiskt.
En av fyra känner sig glad för Ahmadinejad.
OK, jag kan inte säga att jag blir förvånad efter ett kvartssekel av Israelfientlig mediarapportering. Lägg till en decennielång och pågående massimport av människor från länder vars antisemitism närmast är på tysk 30-talsnivå så blir det än mindre förvånande. Men även om jag kanske inte blir förvånad så är det djupt oroande och bådar inte gott för framtiden. Verklighetsfrämmande ideologi plus massinvandring plus långvarig recession kommer inte att bli någon höjdarkombination direkt.
Om det är så att det inte är tillåtet för kristna och muslimer att köpa land i Israel trots att de är Israeliska medborgare. Då begår Israel religiös förföljelse och vi är tillbaka på samma metoder som Islam använde på 1200 talet för att sprida sin religion. MEN, det är fortfarande religionsförtryck och inte rasism.
Att Iran anser sig vara förmer än sina arabiska vänner och anser sig vara de enda som tack vare sitt kulturarv och bakgrund kan styra händelserna inom Islam och i mellanöstern. Det är rasism.
Men mitt belägg har lika stor trovärdighet som Drors här eftersom ingen av oss har källor som vi anropar. Jag förstår heller inte riktigt Drors agenda och vad han vill. Vad jag förstår vill han exakt samma sak som Israel. Att bomberna slutar falla över Israel och att Gaza och västbanken blomstrar under palestinskt styre? Så varför är han då på den sida som vill döda alla judar i mellanöstern? Förstår ej.
Hej Dror! Jag är en gammal anhängare av dina musikaliska verk. Älskar ännu Lokomotiv Konkret, vars konserter jag bevistat många gånger. Tycker du skrev bra i denna artikel. Håller med. Däremot håller jag inte med din kommunistiska grundsyn. Tvärtom.
Dror och hans israelhatande och judehatande vänner känner antingen inte till fakta eller är antisemiter.
Israel är inte mer rasistiskt än Sverige, Norge, England, USA osv.
Däremot är man en ockupationsmakt vilket gör att i de ockuperade områdena gäller, för icke israeliska medborgare, jordansk lag och inte israelisk. Och det har inget med apartheid eller rasism att göra.
Israeliska medborgare, oavsett etnisk tillhörighet, har nämligen alla samma rättigheter. Så skulle det också vara om Sverige skulle varit en ockupationsmakt.
Dror Feiler har missat en väsentlig sak, det råder nämligen krig mellan judar och araber.
I vilka andra krig har fiendefolk samma rättigheter som den egna befolkningen?
Den dag det är fred kan man diskutera diskriminering, idag är det enbart dåligt förklätt judehat att peka ut Israel som rasiststat.
Dessutom är araberna ställning i Israel mycket bättre än judarnas ställning i arabvärlden. Varför ignoreras den muslimska rasismen?
Är muslimsk rasism religionsfrihet?
Kan det vara så att övervåldet mot befolkningen i Gaza kan fortgå p.g.a. att Israel håller på att "avhumanitisera" Palestinierna som grupp? Först stänger de in Gaza mellan murar, och när väl bomber faller o byggnader o människor förstörs och dör så släpps inte medier in för att rapportera om detta. Finns det ingen information om vad som pågår så "drar stormen" snart förbi.
Metoden känns igen från flera konflikter iaf. sorgliga är väl att vi blundar (igen) och tittar bort.
Så mycket okunnighet om Dror Feiler.
"Dror och hans israelhatande och judehatande vänner"
"Dror Feiler har missat en väsentlig sak, det råder nämligen krig mellan judar och araber."
"Vad vet en tonsättare, musiker och konstnär om världspolitik"
Dror vgjorde värnplikt i Israel som fallskärmsjägare. Redan 1970 visade sig hans engagemang, då han vägrade tjänstgöra i ockuperade områden.
M
Vissa tidningsredaktörer och journalister gnäller över att de inte fick komma in i Gaza under striderna. Tur för dem må jag säga, för då slapp de uppvisa sin feghet.
Vem tror väl att TV4:s Poreseryd eller SR:s Cecilia Udén skulle gått in och riskerat sina liv? Det är naturligtvis inget annat än fegt gnäll.
Glöm inte hur många svenska journalister vi hade i Irak vid USA:s invasion. Just det NOLL. Ingen tidnings eller nyhetsredaktion vågade sända in en enda journalist. Så de rapporter vi fick var från den norske frilansjournalisten Åsne Seierstad.
Ein Stein skrev:
"Dessa lagar har inget med rasism att göra. De är tillkomna av säkerhetsskäl och är till för att förhindra att terrorister lagligt tar sig in till Israel."
NONSENS !
Dessa lagar kom till enbart för att hindra ursprungsbefolkningen (palestinierna), från att komma in !
- men du kanske använder ordet "terrorister" i den betydelse som zionister ger ordet...i så fall stämmer det du säger, eftersom ordet "terrorister" inte betyder terrorister i Israel....i deras språkbruk betyder ordet palestinier!!!
Mycket bra inlägg av Dror Feiler! Israel grundades efter etnisk rensning, något de flesta svenskar som bryr sig nog känner till vid det här laget. Det enda sättet att upprätthålla en sådan stat är rasism mot de ursprungliga invånarna. Israel är definitivt inte ensamt, tänk på hur det gick till när USA, Australien, Sydafrika etablerades som stater. Vi i Norden kan ju ägna en tanke åt samerna. Ursprungsbefolkningarna måste nedvärderas, deras historia måste beljugas, deras rättigheter måste krympas på tusen och ett sätt.
Men är verkligen Israel en rasistisk stat?
Som många påpekat så torde judarna och palestinierna tillhöra samma ras varför det inte torde vara relevant att tala om "rasism"
Lars Johansson
Judar är ingen ras. Judar är ett multietniskt folk bestående av många raser och inte endast av semiter vilket många tycks tro. Det finns bla. europeiska, kinesiska ,indiska, afrikanska och indianska judar, alltså judar som har sitt ursprung i alla möjliga raser och länder.
Kravet för att bli jude är att konvertera till judendomen. Potentiellt kan alltså varenda människa på jorden bli jude om denne så önskar. Därför är det ickejudiskt att vara rasist.
Ein Stein skrev:
.
"...Därför är det ickejudiskt att vara rasist..."
.
Skojar du ! Vem som helst kan vara rasist, oavsett etniska, sociala, religiösa eller ekonomiska ursprung. Din "tes" är lika felaktig som Mohamed Omars om att muslimer inte kan vara rasister.
Måste bara, från djupet av mitt hjärta, uttrycka min beundran och respekt för det kurage och den medmänsklighet som du givit uttryck för i olika sammanhang
Måste bara, från djupet av mitt hjärta, uttrycka min beundran och respekt för det kurage och den medmänsklighet som du givit uttryck för i olika sammanhang
Ein Stein skrev:
Potentiellt kan alltså varenda människa på jorden bli jude om denne så önskar.
Så enligt dig så har vem som helst i världen ("potentiellt") rätten att bli jude och sedan deltaga i zionisternas kriminella okupation av palestiniernas land...han/hon blir automatiskt en ättling till någon som kanske bodde i Palestina för 2000 år sedan och har därför automatiskt rätten till palestinskt land.....?
jaha....
Orsaken till att denna konflikt aldrig fått ett slut måste väl vara det faktum att den Palestinska flyktingfrågan aldrig lösts.
Värre konflikter än denna med långt större flyktingströmmar har ju fått en lösning. Jag talar tex om de miljontals flyktingar från Polen, Tjeckoslovakien som fick börja om på nytt i Tyskland.
Hade man löst flyktingfrågan på något vettigt sätt så hade man också löst konflikten
De Palestinska flyktingarna har använts som slagträ av länder som tex Jordanien och Egypten. Sen har dessa länder gått och slutit fred med Israel och klivit av konflikten och lämnat flyktingarna kvar med svarte petter.
Arabförbundet, dess medlemsstater och det internationella samfundet har hanterat frågan illa
Israels förre premiärminister var för en tid sedan inne på samma linje när han sade: "Utan en tvåstatslösning får vi apartheid i Israel."
M.a.o. man är på väg mot rasism.
Feiler borde väl förklara litet närmare sitt engagemang för det "icke rasistiska" Hamasistan & Fatahstan rensade på vartenda jude + samtliga andra juderein arabstater.
För övrigt även i Israel "förföljda" araber - ca 20% av befolkningen vill för inget i världen bo i något arabland. T.o.m. när den _andra arab-Palestina staten_ bildas vill de stanna jusi ... i det "rasistiska" Israel.
Snacka om rasism herr Feiler!