Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Rasism-konferensen

Foto: Scanpix
Muhamed Omar om den iranske presidentens utspel under rasismkonferensen i Genève:

Mahmoud Ahmadinejad är en hjälte

"Ahmadinejad skulle kunna hyckla som alla andra 'moderata arabregimer' och uppnå fördelar från västmakterna, men han väljer i stället att vara ärlig, och för det för han lida spott och spe. Men det kommer att löna sig en vacker dag", skriver MOHAMED OMAR.


Om författaren

Mohamed Omar är författare och islamist.

Mahmoud Ahmadinejad, en av de absolut populäraste ledarna i den muslimska världen, inklusive i sitt hemland Iran, fick stående ovationer efter sitt tal på FN-konferensen mot rasism i Genève den 20 april, kallad Durban II. Durban II är en uppföljning av konferensen i Durban år 2001. Den gången försökte man få igenom en resolution som jämställer sionism med rasism, och Israels statsterror fördömdes kraftigt, vilket, föga förvånade, resulterade i att USA och Israel hoppade av. Självkritik tycks vara en okänd dygd bland sionisterna och deras vänner.

Parallellt med föreberedelserna för Durban II har det pågått en sionistisk kampanj för att undergräva konferensens legitimitet. På en konferens mot rasism kommer självklart världens mest rasistiska stat, Israel, att hamna högt upp på agendan, något som sionisterna inte kan tolerera. Israels brott skall inte få belysas inför öppen ridå på en internationell, prestigefylld arena.

I sina ansträngningar att sabotera konferensen har man använt sig av diverse fula metoder, bland annat utpressning. Man vet att en massiv kritik mot deras folkmordspolitik väntar dem, en rasistisk politik som inte går att försvara med argument och som därför måste tystas ner. Det sionistiska projektet är genomruttet inifrån och ut och klarar inte av en öppen granskning. Israels allierade i USA och Europa krävde följaktligen att konferensen bannlyste kritik av Israel, annars skulle man bojkotta den. Så tolerant och dialoginriktad är den självglorifierande "upplysta", moderna västerländska civilisationen.

Med en sådan ingrodd arrogant mentalitet dömer man ut sig i förhand från ett demokratiskt, reflekterande och självkritiskt samtal. Det var därför jag, och många muslimer med mig, inte höjde på ögonbrynen när vissa representanter för västmakterna stod upp och tågade ut ur salen mitt under den iranske presidentens tal. En av dem som ogenerat sin visade lojalitet mot den sionistiska apartheidstaten var Sveriges delegat Hans Dahlgren. Tänk att vi kunde sjunka så lågt!

När dessa uppblåsta typer lämnade salen visade de tydligt inför hela världen vilka hycklare de är. De påstår sig vilja främja yttrandefrihet, men vill inte lyssna till meningsmotståndare, de påstår sig vilja stävja rasism, men stödjer världens mest rasistiska regim - Israel. Den 20 april föll maskerna från dessa arroganta hycklare. Och deras rätta ansikten var inte vackra att se på.

"Varför är det så att dessa så kallade främjare av yttrandefriheten fruktar att lyssna till andras åsikter?", frågade Ahmadinejad. Man har inget annat än förakt till övers för yttrandefriheten när det verkligen gäller: friheten att yttra obehagliga, bittra sanningar. Tack och lov var det endast en mycket liten grupp som lämnade konferensen. Den överväldigande majoriteten stannade kvar och jublade och applåderade Ahmadinejads modiga framträdande.

Det sägs att Iran är en diktatur, men det är inte så iranierna upplever sitt lands styre, enligt tillförlitliga opinionsundersökningar från World Public Opinion (www.wordlpublicopinion.org). Sanningen är att Ahmadinejad är en populär politiker, om än inte lika älskad av det iranska folket som Khomeini en gång var (och är än idag efter sin bortgång). Efter Durban II kommer hans ställning att bli än starkare i den muslimska världen.
Den franske utrikesministern Bernard Kouchner, var en av dem som redan innan konferensen på sedvanligt demagogiskt manér kallade legitim Israelkritik för "antisemitism". Han varnade, att om Israel kritiserades, skulle de europeiska envoyéerna vägra att lyssna, stå upp och gå därifrån. Och så skedde alltså. Den västerländska "demokratiska" och "civiliserade" debattkulturen man älskar att skryta med är inte värd ett ruttet lingon när det väl kommer till kritan.

Vad var det då Ahmadinejad sade, som man inte ville att världen skulle få höra? Det var idel självklarheter, inga konstigheter. Han sade att Israel är en rasistisk stat, vilket det är. Västerländska medier har försökt minska trovärdigheten i hans budskap genom att kalla det "antisemitiskt". Det är rent nonsens. Det bor tusentals judar i Iran som åtnjuter trosfrihet och skydd från den islamiska republiken. Under en intervju med CNN:s Larry King Live försäkrade presidenten att "Iranier inte har någonting emot vare sig judarna eller deras religion".

Ahmadinejad är inte rasist, det kan han inte vara, och samtidigt hävda, att han är en god muslim. Islam och rasism är som eld och vatten, de två kan inte förenas. Antisemitstämpeln sätts på honom av Israels advokater helt enkelt eftersom man inte vill att folk ska ta honom på allvar och lyssna på vad han verkligen säger.
Men den tiden, då en liten klick västmakter kunde diktera för resten av världen vad de fick och inte fick höra och veta, är förbi. Vi står inför en ny era, en multipolär världsordning, där nya stormakter som Iran kommer att spela en allt större roll. USA befinner sig i en djup ekonomisk kris och man har kört ner sig i både Irak och Afghanistan. USA:s makt minskar, medan Irans växer.

Ahmadinejd ger röst åt de muslimska massorna. Vi är många som är stolta över honom och som jublade högt när han tog sig modet att stå inför FN-församlingen och säga sanningen. Han har aldrig, som sionisterna och deras medlöpare försöker påskina, föreslagit att judar skall utplånas eller skadas på något sätt, vad han sagt är att den sionistiska entiteten, Israel, skall försvinna ur historiens blad, det vill säga upphöra att existera som statsbildning. Israel, inte israelerna, det rasistiska systemet, inte människorna, måste bort. Judar har varit välkomna förr i Palestina, och de kommer antagligen att vara det även i fortsättningen - som grannar och vänner.

Ahmadinejad är enligt min mening en hjälte och han banar väg för en framtida post-sionistisk världsordning. Jag, och många andra bedömare, upplever att sionismen håller på att ruttna inifrån och att det inte kommer att dröja länge innan Israel kollapsar. Den dagen kommer de som kämpat för palestiniernas rättigheter att få den respekt och den uppskattning de förtjänar, medan de hycklande, rasistiska sionisterna, och deras opportunistiska och skrupellösa anhängare kommer att ställas i skamvrån. De har investerat i ett konkurshotat företag.

För att förändring ska ske måste människor våga ta första steget. Ärlighet varar längst. Ahmadinejad skulle kunna hyckla som alla andra "moderata arabregimer" och uppnå fördelar från västmakterna, men han väljer i stället att vara ärlig, och för det för han lida spott och spe. Men det kommer att löna sig en vacker dag. Därför säger jag till palestinierna som lider under Israels förtryck: Ha tålamod!








Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/6290

154 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Jösses! Hur långt från verkligheten kan/vill du komma?
Iran är en totalitär diktatur med inslag av Islamistisk extremism, kvinnofientlig hållning och motstånd mot mänskliga fri och rättigheter. Altså ungefär så långt från vårt Svenska synsätt man kan komma. Vad gör du här?

Permalänk | Anmäl #1 Johan, 2009-04-21, 13:16

Yttrandefriheten är väl inte så där helt oantastad av regimen i Iran heller, eller!?

Freedom House rapport om Iran
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=22&year=2008&country=7413

Human Rights Watch om hängningar av ungdomar i Iran

http://www.hrw.org/en/news/2008/11/04/iran-hangs-seventh-juvenile-offend...

(New York, November 4, 2008) - Iran hanged a juvenile offender on October 30, 2008, the seventh this year, only two days after Iranian authorities "categorically denied" that it still executes juveniles, the International Campaign for Human Rights in Iran and Human Rights Watch said today. Both organizations appealed to Iranian authorities to end such executions immediately.

Iran is the only country to have executed juvenile offenders so far this year. It also leads all countries of the world in executing juvenile offenders, accounting for more than 80 percent of (or 27 of 33) such executions during the past three and a half years. At least 130 juvenile offenders are on death row in Iran.

Human Rights watch om stening
http://www.hrw.org/en/news/2007/07/10/iran-prevent-stoning-condemned-mother

Iran’s top Judiciary official must act immediately to prevent the execution by stoning of Mokarrameh Ebrahimi, a 43-year-old mother of three, Human Rights Watch said today.

In a letter to the official, Ayatollah Mahmud Hashemi Shahrudi, Human Rights Watch urged prompt action to prevent the stoning and called on the Iranian authorities to revoke regulations under the country’s Islamic Penal Code that permit execution by stoning. Despite a written stay of execution, local officials stoned to death Jafar Kiani, the father of two of Ebrahimi’s children on July 5.

“Government officials stoned Jafar Kiani to death despite a stay of execution from Iran’s top Judiciary official,” said Joe Stork, deputy director of the Middle East and North Africa division at Human Rights Watch. “Ayatollah Shahrudi must make sure that Mokarrameh Ebrahimi does not meet the same terrible end.”

Kiani and Ebrahimi were convicted of adultery 11 years ago and sentenced to death by stoning by Branch 1 of the Criminal Court in Takistan, a city in the north central province of Ghazvin. On June 20, 2007, Ayatollah Shahrudi issued a written order staying the execution, which had been scheduled for the following day. Previously, in 2002, he had ordered a moratorium on executions by stoning to Iran’s judges.

Despite the written stay of execution and the 2002 moratorium order, officials stoned Kiani on July 5 in Aghche-kand, a small village near Takistan.

“Unless Iran excises stoning from the penal code, officials will feel free to impose such sentences and then carry them out,” Stork said.

Human Rights Watch opposes capital punishment in all circumstances because of its cruel, inhumane, and irrevocable nature. Iran is party to the International Covenant on Civil and Political Rights, which states in Article 6 that “in countries which have not abolished the death penalty, sentence of death may be imposed only for the most serious crimes.” According to Article 7 of the covenant, “no one shall be subjected to torture or to cruel, inhuman or degrading treatment or punishment.”

Permalänk | Anmäl #2 Niclas Kuoppa, 2009-04-21, 13:51

Problemet är väl att det är lite för helsnurrigt för att man ska kunna ta det på allvar. Kanske är alltihop nån slags konstfacksinstallation?

Permalänk | Anmäl #3 Anders A Nilsson, 2009-04-21, 13:52

Anders Svensson skriver: "helt i linje med vad de flesta muslimer i Sverige anser."

Hur vet du vad de flesta muslimer i Sverige anser?

Känner du någon muslim?

Permalänk | Anmäl #4 Niclas Kuoppa, 2009-04-21, 13:54

Man får inte glömma bort att de muslimer med de åsikter mot Judar som framförs här var lika hatiska mot Judar så som Hitler var 1933 långt innan Staten Israel fanns. Det fanns en speciell SS bataljon med muslimer i förintelselägren som det talats tyst om.
Man måste komma ihåg att upprinnelsen till bråket i mellanöstern främst beror på att vissa muslimer aldrig velat att Staten Israel skulle blivit verklighet och när krigen eskalerar driver den muslimska världen kriget så att staten Israel måste ta till hårdhandskarna.
Irans President är lika skicklig på att manipulera människor som Josef Goebbels var, han var lögnarnas mästare.

Permalänk | Anmäl #5 Micke A, 2009-04-21, 13:59

Omar nämner en opinionsstudie, här är den.
-----------------------------------------
The WorldPublicOpinion.org (WPO) survey is based on personal interviews with a national representative sample of 710 Iranians ages 16 years and older, interviewed between Jan. 13-Feb. 9, 2008 by "a major Iranian survey organization."

http://www.worldpublicopinion.org/pipa/articles/brmiddleeastnafricara/52...

Political Freedom and Governance

Most Iranians support a number of democratic principles, including the long-run goals of "ensuring free elections" (82% important, including 55% very important) and "ensuring a free press" (78% important, including 50% very important). Iranians express much greater support for a government in which "the Supreme Leader, along with all leaders, can be chosen and replaced by a free and direct vote of the people" (86% support, including 71% strongly support) than for a government in which "the Supreme Leader rules according to religious principles and cannot be chosen or replaced by a direct vote of the people" (38% support, including 19% strongly support). [TFT, QQ 14e-f, 23a-b]

Nevertheless, on separate questions a clear majority of Iranians express satisfaction with the "process by which the authorities are elected in this country" (62%, including 18% very satisfied and 44% somewhat satisfied) and approved of "the way President Ahmadinejad is handling his job as president" (66%). [WPO, QQ 40, 45] These approval ratings lie roughly midway between Iranian support for the "ideal" of a free and direct popular vote for political leaders (86% support - see paragraph above) and support for a religious autocracy (38%). While many observers characterize the present Iranian political system as a religious autocracy, evidently many Iranians do not see it that way.

Low pressure for more press freedom -- Although a majority of Iranians support the principle of having a free press, support for this principle can drop sharply under certain circumstances. When asked a two-sided question, more Iranians opted for government "having the right to prevent the media from publishing things that the government thinks would be destabilizing" (45%) than for the media "having the right to publish news and ideas without any government control" (31%). Iranians tend to perceive that their press enjoys some freedom (45%); the proportion who believes the Iranian press enjoys a lot of freedom (17%) is matched by those who believe Iran has little or none (21%). Nevertheless, only a third of Iranians believe the press in Iran should be given more freedom (34%), compared to about half who prefer either the same amount of press freedom (43%) or less press freedom (9%). [WPO, QQ 57c, 66-68]

Will of the people -- On the whole, Iranians appear to be relatively content with their government's responsiveness to the people. Iranians on average give their country a positive score of 5.9 (on a 0 to 10 scale, 0 meaning "not at all" and 10 meaning "completely") on being "governed according to the will of the people."1 Asked what the ideal level of government responsiveness would be, Iranians said an 8.4 on the same 0 to 10 scale. The 2.5 point gap between the average perceived rating, 5.9, and the average ideal rating, 8.4, is considerably less than the average gap on this scale obtained for 19 countries on a WorldPublicOpinion.org survey conducted between November 2007 - March 2008 (8.0 average ideal - 4.5 average perceived = 3.5 gap, across 19 countries).2 [WPO, QQ. 55-56. Also, see "World Public Opinion on Governance and Democracy," May 13, 2008]

Permalänk | Anmäl #6 Niclas Kuoppa, 2009-04-21, 14:06

Som andra påpekat är Iran en diktatur med starka inslag av extrem islamism. Du skönmålar den, och mycket av vad du skriver är bara ren och falsk propaganda.
Ahmadinejads tal var också demagogiskt och säkert 'över gränsen' för många.
Men du har en poäng i att antisemitstämpeln har en tendens att plockas fram så fort man kritiserar sionism och Israel. Detta är absurt, eftersom det finns tydliga rasistiska inslag i sionismen - det är ett faktum.
Dessutom borde man visa vilja till dialog, det var utomordentlig fånigt av Sverige att delta i den skrämda utrusningen.

Permalänk | Anmäl #7 Mats Forssblad, 2009-04-21, 14:08

Omar!

Jag läser ett antal påståenden, känsloyttringar och annat, men ingen källa eller förklaring vad du baserar dina argument gentemot Israel på. Samtidigt visar du tydligt att du vet att källor bör användas när Iran skall beskyddas.
Hur vore det med lite konsekvens?
Eller faller din argumentation då?

Permalänk | Anmäl #8 Palle, 2009-04-21, 14:11

Hjälte?????......Hjältar är de människor som lever sina liv utan maktambitioner.

Permalänk | Anmäl #9 Jan Carlèn Söderman, 2009-04-21, 14:13

Så Mahmoud Ahmadinejad är så långt i från en hjälte man kan komma

Permalänk | Anmäl #10 Jan Carlèn Söderman, 2009-04-21, 14:14

Det är för tragiskt, Mohamed Omar, att du har gått på Mahmoud Ahmadinejads lätt genomskådade bluff. Du har rätt i att han inte är antisemit men om du verkligen på fullt allvar tror att han bryr sig ett minsta dyft om muslimer i allmänhet och palestinier i synnerhet, är du mer än lovligt naiv. Ahmadinejad är en cynisk maktmänniska av samma typ som Italiens Berlusconi.

Varför tror du att Ahmadinejad är "en av de absolut populäraste ledarna i den muslimska världen"? Vilka är det som hjälpt honom till den position han har idag?

SVAR: Israel och Bush-administrationen

Mahmoud Ahmadinejads återkommande utfall mot Israel syftar till att förstärka Irans inflytande i mellanöstern genom att destabilisera deras värsta konkurrenter om makten i regionen: Egypten och SaudiArabien.

Permalänk | Anmäl #11 Lögndetektorn, 2009-04-21, 14:17

Det är klart att Muhamed Omar inte tycker Ahmadinejad är någon otäck diktator. Han är ju handplockad av Gud eller rättare sagt några präster som säger sig vara utsedda av Gud. Bättre kan det ju inte bli, så länge man undviker att fråga de tusentals iranska invandrare som flytt till Sverige. De lär ha en annan åsikt.

Permalänk | Anmäl #12 ÄRRHÅ, 2009-04-21, 14:20

Ja vad säger man, Mohamed Omar är den person som utgör det största hotet mot demokratin i Sverige. Om valet hade stått mellan Mohamed Omar och Jimmy Åkesson hade utan att tveka valt Åkesson.

Postskriptum. ”Men det kommer att löna sig en vacker dag" är det ett hot?
Pps. Är det smart av mig att inte använda mitt riktiga namn?

Permalänk | Anmäl #13 Lucian, 2009-04-21, 14:24

Tänk om svenskar skulle börja behandla araber på samma sätt som araber behandlar och ser på kvinnor. Iran har mest heroinmissbrukare och prostituerade i hela världen per capita.
Artikelförfattaren borde flytta dit.

Permalänk | Anmäl #14 Malmöbo, 2009-04-21, 14:25

Anders A Nilsson, skrev: ”Problemet är väl att det är lite för helsnurrigt för att man ska kunna ta det på allvar. Kanske är alltihop nån slags konstfacksinstallation?”

Amerikanerna, som redan har erfarenhet av religiösa fundamentalister, har skapat begreppet Poes lag

Poe's Law states:
“Without a winking smiley or other blatant display of humor, it is impossible to create a parody of Fundamentalism that SOMEONE won't mistake for the real thing.”

http://rationalwiki.com/wiki/Poe%27s_Law

Permalänk | Anmäl #15 Lucian, 2009-04-21, 14:28

"Den dagen kommer de som kämpat för palestiniernas rättigheter att få den respekt och den uppskattning de förtjänar, medan de hycklande, rasistiska sionisterna, och deras opportunistiska och skrupellösa anhängare kommer att ställas i skamvrån."

Muhamed Omar. Man undrar, är det normal muslimsk samtalston att hota sin omgivning? Hot och våld verkar vara melodin.

Inte undra på att demokrati och islam inte går att integrera.

Permalänk | Anmäl #16 Bo T, 2009-04-21, 14:30

So what did Ahmadinejad say:

What Ahmadinejad said was:
"'If the Europeans are telling the truth in their claim that they have killed six million Jews in the Holocaust during the World War II - which seems they are right in their claim because they insist on it and arrest and imprison those who oppose it, why the Palestinian nation should pay for the crime. Why have they come to the very heart of the Islamic world and are committing crimes against the dear Palestine using their bombs, rockets, missiles and sanctions.' [...] 'If you have committed the crimes so give a piece of your land somewhere in Europe or America and Canada or Alaska to them to set up their own state there.' [...] Ahmadinejad said some have created a myth on holocaust and hold it even higher than the very belief in religion and prophets [...] The president further said, 'If your civilization consists of aggression, displacing the oppressed nations, suppressing justice-seeking voices and spreading injustice and poverty for the majority of people on the earth, then we say it out loud that we despise your hollow civilization.'"
Following World War II, they resorted to military aggression to make an entire nation homeless under the pretext of Jewish suffering. They sent migrants from Europe, the United States and other parts of the world in order to establish a totally racist government in the occupied Palestine. In fact, in compensation for the dire consequences of racism in Europe, they helped bring to power the most cruel and repressive racist regime in Palestine."

More or less true.

"It is all the more regrettable that a number of Western governments and the United States have committed themselves to defend those racist perpetrators of genocide, while the awakened, conscious and free-minded people of the world condemn aggression, brutalities and bombardments of civilians of Gaza."

True.

"Ladies and gentlemen: What are the root causes of U.S. attacks against Iraq, or invasion of Afghanistan? Was the motive behind the invasion of Iraq anything other than the arrogance of the then-U.S. administration and the mounting pressures ... to expand their sphere of influence, seeking the interest of giant arms manufacturing companies, affecting another culture with thousands of years of historical background, eliminating potential and practical threats of Muslim countries against the Zionist regime? Or, to control and plunder energy resources of the Iraqi people. Why indeed were almost a million people killed and injured, and a few more millions were displaced and became homeless? Why indeed have the Iraqi people suffered enormous losses amounting to hundreds of billions of dollars? ... Wasn't the military action against Iraq planned by the Zionists and their allies in the then-U.S. administration, in complicity with the arms manufacturing companies, and the owner of the world?"

That's true too. You list all the top people responsible for the Iraq policy, and then mark off how many of them are fervent supporters of Israel. Everyone knows about the Israel lobby.

"The United States and its allies not only have failed to contain the production of drugs in Afghanistan, but also the illicit cultivation of narcotics multiplied in the course of their presence. The basic question is what was the responsibility of the then-U.S. administration and its allies? Did they represent countries of the world? Have they been mandated by them? Have they been authorized on behalf of the people of the world to interfere in all parts of the globe, and of course mostly in our region? Aren't these measures a clear example of egocentrism, racism, discrimination, or infringement on the dignity and independence of nations?"

Yes.

Ladies and gentlemen: Who is responsible for the current global economic crisis? Where did the crisis start from? From Africa? From Asia? Or was it first from the United States?"

Right again...

"Dear friends, today, the human community is facing a kind of racism that has tarnished the image of humanity. In the beginning of the third millennium, the word Zionism personifies racism that falsely resorts to religion, and abuses religious sentiment to hide their hatred and ugly faces.

Yep.

However, it is of great importance to bring into focus the political goals of some of the world's powers and those who control huge economic resources and interests in the world, and mobilize all their resources, economic and political influence, and world media to render support in vain to the Zionist regime, and maliciously to diminish to indignity and disgrace this regime."

And he's right again...
What an evil racist Ahmadinejad is.

Permalänk | Anmäl #17 Vlad-Drakul, 2009-04-21, 14:32

Om jag har fattat dig rätt, Muhamed Omar, skulle du tycka att vi i Sverige, eller kanske helt enkelt hela världen, ska ha det som det är i Iran? Jag hoppas verkligen att svaret är nej!

Permalänk | Anmäl #18 Ramona Fransson, 2009-04-21, 14:39

Muhamed Omar har nu gått ett steg för långt.
Ahmedinejad är definitivt ingen Muslimsk hjälte.
.
Han representerar en diktatur och en teokratisk ordning som inte kan accepteras i en framtida demokratisk muslimsk värld.
.
Jag tror inte att han är antisemit, men däremot är han förintelseförnekare - och det är inacceptabelt ur samtliga synvinklar.
.
Visst måste Israel granskas, kritiseras och excesserna måste motarbetas. Men för en sansad Muslimsk opinion så gäller det att inte sammanblandas med ryktesspridare, lögnhalsar och rudimentärt utbildade förståsigpåare.
.
Alla goda, hållbara, bevisbara och tunga argument mot Israel och Israels agerande i regionen, kommer annars att riskera att DRUKNA i en störtflod av halvsanningar, populism, urbana myter, konspirationsteorier, arabisk främlingsfientlighet och ren och skär antisemitism.
.
Bevare oss från detta !
Räcker det inte med alla obildbara lantisar som styrt de arabiska länderna de senaste 50 åren ? Har inte den muslimska världen fått nog av "hilly-billys" av sorten Nasser, Assad och Saddam Hussein ? Ska en ny idiot uppvuxen och utbildad i ett dike ta över och SABOTERA ännu mer ?

Permalänk | Anmäl #19 Amir , 2009-04-21, 14:41

Jag är verkligen stolt över Mohamed Omar och vet inte hur skulle jag kunna tacka dig för din fina och ärliga artikel där du avslöjer faktum som de flesta i världen vill inte se.

Permalänk | Anmäl #20 Rabiei, 2009-04-21, 14:45

Det är debattartiklar som denna som är vår upplysta yttrandefrihets baksida.

Permalänk | Anmäl #21 Gustaf, 2009-04-21, 14:45

Mohamed Omar!

Naturligtvis har Ahmedinejad ratt i att Israel ar en rasistisk stat. Det ar ju sjalva fundamentet for Israel, att det ska vara en ”Judisk” stat. Zionister betraktar Judenheten som en ras, till skillnad fran troende Judar, som framst ser det som en religios tillhorighet.

Sen tycker jag att om man vill att, manniskor i allmanhet och, inte bara Muslimer ska lyssna sa maste man uttrycka sej litet mer diplomatiskt. Som det nu blev slocknade samtalet vilket ju inte nagon vinner pa.

Permalänk | Anmäl #22 Goran Bockman, 2009-04-21, 14:45

Det är bra att Omar får rätt att uttrycka sin åsikt. Det enda som jag inte förstår är varför han inte bor i IRAN utan i Sverige? Jag skulle definitivt vilja bo i det land där ledaren är min hjälte.

Sedan är det så, nej 90% av alla svenskar vill INTE att vi inför samma regler och institutioner som Iran. Men det kanske Omar har missat?

Sedan undrar jag vilken ras palestinier är? Är arab en ras? Men perser är väl inte araber och Islam är väl en religion? Sedan är det väl fritt att utöva sin religion i Israel, men det är straffbart att döda andra människor?

Däremot kan det diskuteras om gruppbestraffningar är rätt respektive fel, men som rasfråga betraktat är jag mer orolig för andra grupperingar i mellanöstern än Israel. Ta Saudiarabien som exempel, vad krävs det som västerlänning att komma in i Saudi idag?

Permalänk | Anmäl #23 Örjan, 2009-04-21, 14:45

Micke A.
Beror verkligen ” bråket i mellanöstern”, som du valjer att kalla det, pa att ” vissa muslimer aldrig velat att Staten Israel skulle blivit verklighet och när krigen eskalerar driver den muslimska världen kriget så att staten Israel måste ta till hårdhandskarna”?!

Kan du, med ett uns av sanningsenlighet, forneka att Zionisterna fordrev Palestinierna fran sitt land med terror och mord som i Deir Yassin, i Jaffa Acre osv. och stal deras egendom.

Kan du forneka att man sedan nekade de fordrivna ratten som aven FN erkanner att atervanda till sitt land? Kan dessa omstandigheter mojligen ha nagot att gora med att manga, inte bara Muslimer, inte ar sa fortjusta i detta kolonialprojekt som kallas Israel?

Var Judenrat och den Judiska polisen i gettona som hjalpte Nazisterna att deportera Judarna i god ordning till dodslagren ocksa Muslimer?

Var Kapos som hjalpte till att morda sina broder och systrar ocksa Muslimer? Nej majoriteten var Zionister. De sanna Judarna som Bund och Socialisterna vagrade att hjalpa fienden utrota Judarna.

Varfor erbjod Zionisterna i Sternligan t.o.m. att strida pa Hitlers sida?
Las mer: http://www.jewsagainstzionism.com/antisemitism/holocaust/index.cfm

Permalänk | Anmäl #24 Goran Bockman, 2009-04-21, 14:48

Nästa ärende:
.
Signaturen Micke A skrev:
.
"...lika hatiska mot Judar så som Hitler var 1933 långt innan Staten Israel fanns. Det fanns en speciell SS bataljon med muslimer i förintelselägren som det talats tyst om..."
.
1) Det fanns en Handzar-division underställd SS, på Balkan under andra världskriget - de hade inget direkt med skötseln av förintelselägren att göra.
.
2) Den muslimska världen bär INGEN kollektiv skuld för Handzar-divisionens agerande
.
3) Den Judiska världen bär heller INGEN kollektiv skuld för att Hitler-Tyskland hade cirka 150 000 aktiva JUDISKA soldater i Wehrmacht:
http://www.rense.com/general20/jewso.htm
.
4) Godstågen som gick till förintelselägren utgick från det antisemistiska Europa. Inte från de muslimska och/eller arabiska länderna i Mellan Östern.
.
5) Det var den Sionistiska koloniseringen av Palestina som Palestinierna motsatte sig på -20 och 30-talen. Det var inte klassisk antisemitism.

Permalänk | Anmäl #25 Amir , 2009-04-21, 14:48

Ja, Palestinierna, muslimerna och de andra som bor i området har ju aldrig gjort något fel eller behandlat varandra illa internt... Tur då att de har israelerna att skylla på när det blir problem.

Permalänk | Anmäl #26 Palle, 2009-04-21, 14:53

Jag håller med dig, Amir. Det bästa vore att muslimerna fick rösta fram de mest rasistiska, antisemitiska och antidemokratiska regimerna i historien.

Det skulle nämligen ge muslimerna möjlighet att se vad en sådan politik leder till i praktiken. Teori är en sak, praktik en annan.

När röken hade skingrats skulle utvecklingen mot demokrati gå snabbt, som i Tyskland efter kriget.

Permalänk | Anmäl #27 Bo T, 2009-04-21, 14:51

Sorry, mitt förra inlägg skulle länka till denna sida:

http://www.hrw.org/en/news/2009/04/20/gaza-hamas-should-end-killings-tor...

och nedan "bekräftas" att judarna äger medierna vilket ju Omar brukar påvisa i tv och tidningar...

http://fredimellanostern.wordpress.com/2009/04/15/palestinier-ger-israel...

Permalänk | Anmäl #28 Palle, 2009-04-21, 14:58

Jag undrar om Muhamed Omar är en karraktär skapad av Björn Gustavsson eller någon i Killingänget. Men ok om jag förstår Omar rätt så har den stora gruppen Iranska flyktingar i Sverige kommit hit för vårt fantastiska klimat, goda mat och vackra miljö inte som vi trodde för att man riskerar att kastas i fängelse och avrättas för sina åsikter i hemlandet.
Men det är klar att om man som Muhamed Omar upplever sig vara utsatt för en gigantisk, global sionistisk konspiration så kanske man både tappar humör, vett och sans. Men var lugn Muhamed Omar numera finns det både piller och behandlingar för det typen av tillstånd som du befinner dig i.

Permalänk | Anmäl #29 Trött, 2009-04-21, 15:11

Ett statsskick vars idé är att skapa en stat enbart för det Judiska folket är och förblir en rasistisk ideologi. Ingen skulle längre säga att Apartheit eller det Ariska Tyska riket var totalt vridna ideer om hur samhällen skall byggas. Om Israel skall lyckas med denna exklusivt Judiska stat så måste de ju fördriva alla andra från Israel och om det inte klassas som rasism att välja ut folk baserat på tro så har jag läst fel ordbok. Men väst sållar mygg och sväljer kameler.

Permalänk | Anmäl #30 nanne, 2009-04-21, 15:17

nanne !
.
Inte nog med att man vill bli av med sina nära släktingar Palestinierna, utan man vill dessutom importera RYSSAR och UKRAINARE som varken är Judar eller troende ! Mer än 300 000 av dessa ligister har importerats sen 1990-talet, och de ägnar sig åt att motarbeta, håna och förfölja både Palestinier och troende Judar.
.
Kan någon männsiak förklara vad syftet med en Judisk stat ("som borgen och skydd för världens Judar") egentligen var, när nu Sionisterna hämtar in Moskvas och Kievs undre värld till det heliga landet ??

Permalänk | Anmäl #31 Amir , 2009-04-21, 15:28

"Ett statsskick vars idé är att skapa en stat enbart för det Judiska folket är och förblir en rasistisk ideologi."

Nanne. Tycker du att våldtäktsoffer ska låsas in tillsammans med våldtäktsmännen? Eller anser du att det är bättre att skilja dem åt?

Det är nämligen exakt det det handlar om.

Kalla det rasism om du vill, jag kallar det frihet från förtryck.

Permalänk | Anmäl #32 Bo T, 2009-04-21, 15:29

nanne skrev:
.
"...sållar mygg och sväljer kameler..."
.
För Guds skull - säg inget om KAMELER, för då kanske David Jacobsson vaknar till liv igen, och börjar köra sina allra grövsta förolämpningar ånyo !
.
Risken är att han då blir utvisad på livstid från Newsmill ! Och det vore faktiskt någon slags "förlust" ! :):)

Permalänk | Anmäl #33 Amir , 2009-04-21, 15:31

Amir. Håller du fortfarande på med dina rasistiska uppdelningar av judarna?

Permalänk | Anmäl #34 Bo T, 2009-04-21, 15:31

Bo Tingeling är ute och cyklar igen:
.
"...Nanne. Tycker du att våldtäktsoffer ska låsas in tillsammans med våldtäktsmännen? Eller anser du att det är bättre att skilja dem åt?..."
.
I detta uttalande jämställer han Palestinierna med Våldtäktsmän !!!
Lider du av samma frontallobssyndrom som David Jacobsson gör, eller ?

Permalänk | Anmäl #35 Amir , 2009-04-21, 15:33

Läs vad Bo T skrev ovan - och döm själva vem som är rasist och vem som inte är det ! :):)
.
När, var och hur gjorde jag en "rasistisk uppdelning av Judarna" ???
.
Citat tack !

Permalänk | Anmäl #36 Amir , 2009-04-21, 15:35

Iran har bla en religiös polis som tillrättavisar kvinnor som klär sig "fel". Heroinmissbruket är gigantiskt och prostitution är ofta det enda sättet som finns för kvinnor att försörja sig. Människor stenas, hängs och stympas. Homosexuella hängs. - Flyktingar tycks vara den näst största exportprodukten efter olja. - Jag tycker att Omars favoritland Iran ganska rejält misslyckats med att glädja sin egen befolkning. - För mig är det alltid samma gåta varför folk som Omar helt sonika inte lämnar Sverige och flyttar till ex Iran.
Omar borde läsa mer om all prostitution som finns i iran och kvinnornas situation. Kvinnorna behandlas minst lika nedlåtande av araberna som judarna av hitler.

Permalänk | Anmäl #37 Malmöbo, 2009-04-21, 15:42

Hej herr Omar!
1. Hitler, Stalin och Lenin var också väldigt poulära bland deras folk på sin tid!
2. "Islam och rasism går inte ihop"? Tror du på detta själv? Uttrycker man rasistiska tankar så är man rasist.

Permalänk | Anmäl #38 TÅGMICKE, 2009-04-21, 15:45

Det kommer att bli ett av de värsta krigen, det kommande kriget mellan islamistiska länderna och väst. Vi kommer att ha folk som Omar mitt ibland oss som kommer att attackera oss i ryggen. Jag hoppas att våra säkerhetstjänster har kartlagt dem väl, för de kommer att bli det största hotet mot oss.

Permalänk | Anmäl #39 Maltese, 2009-04-21, 15:47

Muhammed Omar var hoppet om en västerländsk form av islam, en viktig röst som kunde föra en dialog om samförstånd mellan islam och väst. Men något hände, antingen bluffade Mohammed Omar hela tiden eller så har han blivit utsatt för hot från islamister. Oavsett vilket bidrar Muhammed Omar nu till att allt fler avskyr islam och att det tycks omöjligt att vara intellektuell, liberal och tolerant som muslim. Islam är helt och fullt en fascistoid ideologi som hotar alla normer och värderingar vi mödosamt kämpat oss till i de västerländska demokratierna.

Permalänk | Anmäl #40 Gunnar, 2009-04-21, 15:48

För EN ENDA GÅNG kan jag hålla med TÅGMICKE:
.
"...Uttrycker man rasistiska tankar så är man rasist..."

Permalänk | Anmäl #41 Amir , 2009-04-21, 15:54

Skrattretande att läsa vissa kommentarer. Mohammed Omar har helt rätt i att det är absurt att man stämplas som antisemit så fort man kritiserar staten Israel. Och han har också rätt i att den yttrandefrihet som Väst utmålar som så fantastisk inte var mycket värd igår när man inte ens kunde sitta och lyssna på kritik av denna ACK SÅ HELIGA stat. GUD FÖRBJUDE att man kritiserar Israel och dess illgärningar.

Permalänk | Anmäl #42 Christopher Lawrence, 2009-04-21, 15:58

Nanne!

Var hittar du att Israel är en stat ENDAST för judar?
Baserar du detta uttalande på något eller har du lagt till ett ord som passar in i din argumnetation?

Permalänk | Anmäl #43 Palle, 2009-04-21, 16:07

Politisk islam är fascistisk. I Somalia införs sharia och talibanerna skapade ordning, på samma sätt som Hitler och Mussolino skapade ordning i sina länder.

Irans president talar om rasism. I Iran diskrimineras alla som inte är av rätta läran och folk som inte är av bokens folk är knappast ens människor. jag tror inte man för gifta sig med en hindu, en "kodyrkare".

Permalänk | Anmäl #44 Johan_22, 2009-04-21, 16:06

BoT!
Din surnade gamla Zionistiska Hasbara kanns ratt trott numera. Borjar du sjalv ledsna pa att standigt prutta ut dina rokridaer av fantastiska logner?

Demokrati Israel style ar att lata ”Araberna” rosta, men inte fa nagot inflytande i Knesset. Vad ska du hitta pa for logn for att dolja det? Hmm?

Permalänk | Anmäl #45 Goran Bockman, 2009-04-21, 16:15

""Hej herr Omar!
1. Hitler, Stalin och Lenin var också väldigt poulära bland deras folk på sin tid!
2. "Islam och rasism går inte ihop"? Tror du på detta själv? Uttrycker man rasistiska tankar så är man rasist.""

TagMicke!

Var har Mohamed Omar uttryckt rasistiska tankar?! Ar du ocksa en en san dar sinnesslo Hasbararobot som forsoker saga att Antisionism=Antisemitism?

Permalänk | Anmäl #46 Goran Bockman, 2009-04-21, 16:22

Goran, jag tror TÅGMICKE syftade på Ahmedinnejad ?

Permalänk | Anmäl #47 Amir , 2009-04-21, 16:26

Herr Omar!

Judarna är i Israel för att stanna för evigt och de har bott där fram till dags dato i mer än 3000 år! Mellan åren 1880-1947 köpte judar landområd av jordägare som bodde i Turkiet och 70 % av landet var obrukad jord, träskmark. Förresten, vem är det som ockuperar judarnas heliga tempelområde sedan flera hundra år??

Palestinier är ej heller något eget folkslag, de är araber. Före 1948 kallades de judar som bodde i Israel för palestinier.

Det sk Palestinamandatet som Storbritannien förvaltade efter 1917 omfattade 120 000 kvadratkilometer. Av detta gavs 80 procent bort till araberna när Transjordanien bildades 1922, ett land som aldrig tidigare funnits. Här bor dessutom majoriteten av de så kallade palestinierna.

Det är Israels Gud som styr över världen och över Israel och judarna i synnerhet, och han har tidsagendan i sin hand. Oavsett vad Herr Omar och Irans president tycker!

Permalänk | Anmäl #48 Ture S., 2009-04-21, 16:31

Om alla de som gick ut hadde suttit kvar ja då hadde nästan ingen brytt sig om vad Ahmadinejad sa. Men som det blev nu diskuterar vi saken. Och om vissa personer nu tog illa upp får man väll bara sägga välkomen till den fria världen.

Personligen tycker jag inte att man behöver lyssna på när en av parterna i världens kanske mest infekterad konflikt ägnar sig åt att berättiga sitt handlande. Möjligtvis om det finns chans till ett slut på konflikten villket Ahmadinejad helt uppenbart inte är intresserad av.

Permalänk | Anmäl #49 Kim Moberg, 2009-04-21, 16:28

Herr Ture S !
.
I området har det bott människor som härstammar från Abrahams säd och sedermera Jakobs säd.
.
1. En del förblev Samariter och erkänner bara de 5 första moseböckerna
.
2. En del blev Karaiter och erkänner endast stora delar av Gamla testamentet, men inte Mishnah och Talmud
.
3. En del blev Rabbinitiska Judar - och erkänner Hela Gamla Testamentet samt Talmud och Mishnah
.
4. En del konverterade till varierande Kristna samfund
.
5. En stor del konverterade till Islam
.
Palestinierna av idag härstammar till överväldigande del från grupperna 4 och 5.
Dom blev inte "importerade" av de arabiska arméerna. Dom är inte "främmande" för landområdet.

Permalänk | Anmäl #50 Amir , 2009-04-21, 16:30

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Därför är otrohetstrenden här
  2. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  3. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  4. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  5. Sveland gör feminismen en otjänst
  6. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  7. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  8. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  9. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  10. Bildt måste återta Sveriges roll för Afrikas horn
  1. Därför är otrohetstrenden här
  2. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  3. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  6. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  7. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  8. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  9. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  10. Bildt måste återta Sveriges roll för Afrikas horn
  1. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  2. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  3. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  4. Därför är otrohetstrenden här
  5. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  6. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  7. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  8. Sverige bör visa att man står på Israels sida
  9. Det långa maktinnehavet bäddade för S-krisen
  10. Genom sitt angreppssätt har Björn Ulvaeus blivit en del av det förtryck han ifrågasätter

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.