Turkiet har på sistone tagit stora steg för att lösa kurdfrågan i Turkiet. En kurdisk kanal har öppnats och 2010 ska kurdiska institut vid landets universitet öppnas. Den nuvarande regeringen har även en uppriktig vilja att genomföra EU reformer. Problemet är bara att starka krafter i landet motsätter sig ett demokratiskt Turkiet i EU. Här har vi den turkiska militären , den kemalistiska byråkratin men även PKKs politiska parti DTP. DTP är inte ett parti som representerar kurderna i Turkiet, utan sina väljare som är kurdiska vänsternationalister. Om DTP tar avstånd från PKKs våld och terror kan partiet utgöra en viktig faktor i lösningen av kurdfrågan.
Enligt mig har DTP målat in sig i ett hörn. EU och senaste president Obama gjorde klart för DTP politikerna att ta avstånd från PKKs terror. Detta vägrar man att göra. Nu har det uppdagats att PKK medlemmar finns även inom DTP.
En fråga som många borde söka svar på är varför PKK och DTP motstätter sig en demokratisering i Turkiet.
Hur ska EU reformer genomföras när nationalisterna i Turkiet kan peka på det kurdiska "separatisthotet" i östra Turkiet.
Jag ser inte ett socialdemokratiskt DTP som vill se en demokratisering av Turkiet, utan endast vänsternationalistiska kurder som representerar 5,5% av landets kurder som vill upprätthålla status-quo läget i Turkiet. Ett intresse som sammanfaller med kemalisternas och ultra-nationalisternas.
Permalänk | Anmäl
Osman, 2009-04-20, 10:18
Turkiet må behöva stöd och uppmuntran, men det är ändå Turkiet självt, som skall reformera sig.
I Sverige var det när vi fick en revolt inom kristendomen (frikyrkorörelsen i förening med en socialt medveten nykterhetsrörelse), som väg banades för det nya. Det hårdaste motståndet fanns i den kristendom, där revolten skedde.
Finns det något liknande inom Islam?
Permalänk | Anmäl
Christer Brodén, 2009-04-20, 16:30
Christer: De mest reformvänliga krafterna i Turkiet är konservativa. De som motsätter sig EU mest är konstigt nog dom sekulära krafterna. Ett demokratiskt Turkiet ligger inte i sekularisternas intresse då maktbalansen kommer att förskjutas. Jag kan inte se något islamisthot i Turkiet. Landets konservativa sunniter motsätter sig politisk islamism, och ser istället landets alla problem i ett turkiskt EU medlemskap. Vidare har Turkiet en stor religiös minoritet (aleviter) som skulle motsätta sig religiöst präglade lagar och inte minst landets militär som ser sig själv som sekularismens beskyddare.
Idag är det dom konservativa krafterna som vill se en fortsatt demokratisering av landet och liberalisering av ekonomin. Den gamla kemalistiska eliten motsätter sig detta. Ett slutet Turkiet ligger däremot i deras inresse.
När det gäller minoriteternas situation så delar jag inte skribentens syn. Allt fler syrianer och assyrer som en gång lämnade sina hemtrakter i Turkiet väljer att flytta tillbaka. Väldigt många gör anspråk på de fastigheter som man en gång lämnade och får tillbaks dessa efter korta juridiska processer. När det gäller kurdfrågan så har vissa viktiga steg tagits, men en fortsatt demokratiseringen på den punkten motarbetas av militären, den kemalistiska juristokratin men även av de krafter som utger sig för att kämpa för kurdernas rättigheter. Det finns väldigt starka krafter som inte vill se ett demokratiskt och öppet Turkiet. Turkiet är i slutändan landet som hade en mer demokratisk grundlag 1960 från den som man har nu, men att ändra den nuvarande grundlagen är nästintill omöjligt eftersom statsideologin kemalismen till varje pris försvaras av 11 visa män av 12 möjliga i Författningsdomstolen.
Ett islamisthot kan Turkiet stå inför om landet inte demokratiseras. Idag är det lustigt nog lättare att vara kurd i Sverige än i östra Turkiet där majoriteten av befolkningen är kurder, utan även att vara att vara muslim i Sverige. Dom konservativa i Turkiet diskrimineras av i statsideologin kemalismens namn av sekularisterna.
Viljan för ett mer demokratiskt Turkiet finns bland befolkningen, speciellt bland kurderna och anatoliens mer konservativa turkar. Dock finns inte samma vilja bland landets militär, kemalistiska byråkrati och bland vissa starka ekonomiska oligarker.
Personligen anser jag inte att varken Europa eller USA har råd att förlora Turkiet. I Turkiet försegår ett slags "fredligt inbördeskrig" sedan 2002 där olika läger bekämpar varandra. "Islamisterna" i AK P anses vara pro-EU och USA medan grupperingen som kallas för Ergenekon/djupa staten vill att Turkiet ska stärka sina band till Ryssland, Iran och Kina. Ett slutet Turkiet contra ett demokratiskt och öppet Turkiet där status-quo läget som existerat i landet bryts.
Här är liberalerna i landet allierade med dom konservativa mot kemalister, ultra-nationalister och kurdiska vänsternationalister. De senare är väl medvetna om att deras makt och inflytande kommer att försvinna om landet demokratiseras. Där ligger problemet och en del av svaret på varför den nuvarane regeringen betraktas som en fiende mot CHP(kemalisternas), milären men även mot PKKs politiska parti DTP.
Permalänk | Anmäl
Osman, 2009-04-20, 18:11
Jag har inget att tillägga, men vill tacka Osman för den detaljerade beskrivningen av den politiska situationen i Turkiet, som onekligen är mycket facinerande.
Jag ska dock erkänna att jag hajar till över betecknigen "konservativa", då det är den etikett jag skulle sätta på kemalister som vill bevara de sekulära och nationalistiska traditionerna (på samma sätt som jag idag skulle uppfatta en svensk som beskriver sig som "konservativ" som en traditionell socialdemokrat).
Är det korrekt att du avser de grupper av människor som ofta är troende religösa, som önskar sig mindre stränga krav på sekularitet i det offentliga livet och som av demokratiska reformer och ett närmande till EU hoppas på större religonsfrihet?
Permalänk | Anmäl
Tim Davidsson, 2009-04-20, 19:37
hej Osman!
forst vilja bara pa peka att jag inte har svenska tangenter pa mitt skrivbord, hoppas ni har over seende med det.
Man far inte vara sa snabb pa att kritisera DTP och PKK for deras kamp for kurdernas rattigheter. Kurdernas kamp i turkiet stracker sig 100 ar tillbaka i tiden, da kurdiska skribenter som familjen Bedirxan, blev fordrivna och var tvungna att skriva tidningar och sina verk pa kurdiska utomlands i ex Kairo (Egypten). Detta agde rum vid slutet av 1800-talet, bara som ex pa hur lang kurdfientigheten i turkiet strecker sig.
Allt man tidigare trodde och ville ge PKK skulden har idag visat sig att Ergenekon (den djupa staten) ligger bakom, media i turkiet vill forfarande kasta skulden av det Ergenekon gjorde pa PKK, idag finns personer som varit med i Ergenekon som ar bosatta i Sverge ( Abdulkadir Agan som ett exempel), han beskriver detaljerat pa hur perioden mellan 92-96 gick till ( i sin bok), (Turkiet kraver hans utlammning, men Sverge har an sa lange nekat). Vilka som var Ergenekons maltavla, och hur man gjorde sig av med liken (dods brunnar som kallas idag, gamla olje brunnar var en av deras offers grav) finns ganska detaljerat i boken.
Vissa val observatorer fran sverige var i turkiet, och speciellt i de kurdiska omraderna, dar forklara hur odemokratisk valet gick till mot DTP. Du kanske horde talas om pasta, kol och till och med tvattmaskiner som utdelades av AKP (staten som ville visa omvarden att ingen stodjer DTP eller PKK).
PKK har utlyst 5 langvariga ensidiga eldupphor samt manga korta for att ge den politirka arenan att uppfylla sin uppgift, men staten har aldrig nermat sig ett eldupphor eller gjort nagot annant for att tysta vapnen. Presitenten Ozal narmade sig fred samtal och hade brev vexling men PKKs ledare Abdullah Ocalan, men han kom att dodas, och pa sa satt kom aldrig nagon fredsamtal igang.
innan man kritiserar bor man veta partiet historik samt vad kraven ar for deras handlingar, PKK har varit tvungen att kriga, inga andra mojligheter har lamnats till de.
I dagens lage ar det ingen som pratar om staters terror, pa ett manupulativt satt forsoker man ge skulden till fred alskande partier som DTP och PKK, som andast vill ha sina manskliga rattigheter.
just nu sa har PKK utlyst ensidig eldupphor tills 1 juni, i stravan att att de nya valen som agde rum ska ge nagon demokratisk utdelning, trotts att krigarnas liv stor pa spel, detta parti alskar fred, de gor allt for att fa fred och sina rattigheter. Man maste sluta anklaga fredsalskare for terorister. 5 ensida vapenvilor bor racka som bevis...
Permalänk | Anmäl
Zerdo, 2009-04-21, 14:11
I oktober 2008, (parlamentsvalen hölls i juli 2007) hände detta:
http://www.youtube.com/watch?v=_ZunnT36oIc
Inspelningen ovan är från den turkiska militären. Den visar hur 100-150 PKK gerillor gräver skyttegravar och sätter upp sina vapen inför en attack mot en turkisk bas som skördade över 20 dödsoffer.
Militärens obemannade flygplan från Israel kände till attacken flera dagar innan den ägde rum , men valde att inte agera.
Ett ganska enkelt och bra exempel på hur djupa staten och PKK kan samverka för gemensamma syften och mål. Djupa staten finns inte bara inom staten, utan även i PKK och politiska partier. Den finns även inom regeringspartiet om ni frågar mig.
Ett odemokratiskt Turkiet är lättare att härska över. Ett slut på kurdfrågan i Turkiet kommer innebära att behovet av PKK upphör. Samtidigt kommer dom civila krafterna att kunna återta kontroll och makten från militären.
PKK sägs ha mellan 40-50.000 avlönade medlemmar enbart i Tyskland.
Lägg därtill att det fanns en svart ekonomi i östra Turkiet värd 100 miljarder dollar per år under hela 90-talet, så inser vem som helst att det även finns ekonomiska intressen som inte vill se ett slut på konflikten.
Militärer, PKK, byråkrater, poliser har sedan 1984 smugglat framförallt heroin, vapen och bränsle tillsammans.
Militärer har dessutom sugit ut landets statskassa genom att peka på konflikten.
Men status-quo läget kommer att brytas. Det ligger inte i USA:s intresse att kurdfrågan inte får en lösning eller att den kemalistiska eliten fortsätter att söndra och härska.
För när kemalisterna planer på en militärkupp avslöjades, testade man istället att genomföra en juristokratisk kupp. En kemalistisk riksåklagare ville att Författningsdomstolen skulle stängas ner. Detta hindrades enligt mig genom påtryckningar av USA och EU. Samma Författningsdomstol som fastslog att parlamentet inte kunde välja president om inte 367 av parlamentets 550 ledamöter fanns närvarande i parlamentet. CHP och några andra partier valde då att inte närvara i parlamntet innan valet 2007 , så AK P inte kunde välja president trots att man hade tillräckkligt många röster.
Djupa staten i ett nötskal.
Så USA räddade alltså Erdogan och hans "islamistparti" AK P.
För Ergenekon härvan är mycket djupare än så. Här har vi människor som ville se ett Turkiet allierat med Ryssland och inte med USA. En del oligarker vill inte heller se att upphandlingar värda miljarder dollar går rätt till eftersom kakan blir mindre för dom.
Om bara våldet upphör kommer kurdfrågan och landets övriga demokratiproblen att upphöra.
Men förvånas inte om PKK genomför omfattande dödliga attacker i sommar. Inte heller ska ni bli förvånade om "islamistspöket" återuppstår.
Tim: Visst har du rätt! Kemalisterna är dom omoderna, medan Ahmet som ber fem gånger om dagen vill se yttrandefrihet, en lösning på kurdfrågan och uppmärksammar religisöa minoriteters ställning.
Turkiet är inte ett lätt land att förstå.
Vad får tex kurderna som är ett konservativt släkte (65% ber fem ggr om dagen och 80% fastar under Ramadan) att sluta upp bakom marxist leninister i DTP/PKK där ingen av parlamentsledamöterna varken fastar eller ber?
Varför är kemalisternas CHP starkast i pronvinserna vid Egeiska kusten och längst Medelhavet? Egeiska havet ligger ju nära EU medan Medelhavet får besök av miljoner europeer varje år. Samtidigt röstar man alltså på ett parti som anser att judar inte ska få äga fastigheter i Turkiet eller få deltaga i upphandlingar och att EU vill stycka Turkiet i tusen bitar.
När det gäller kurdfrågan så är det viktigt att få ett slut på PKK. Kampen för fler kulturella rättigheter för kurderna hindras av PKKs våld. Ett våld som välkomnas av mörka krafter inom militären och byråkratin.
För det är inte en slump att PKK som utlyste en ensidig vapenvila 1999 valde att ta upp den efter valet 2007 med många döda. När man förlorade parlamentsvalet mot AK P 2007, så insåg organisationen att man började tappa mark. Ett stark AK P bland kurderna låg inte heller i kemalisternas (djupa statens) intresse och idag har alltså militären, kemalisterna, ultra-nationalisterna och PKK/DTP en gemensan fiende och det är regeringspartiet AK P.
Samma AK P som vi alla får hålla tummarna för inte gör som deras föregångare och rättar sig i militärens och byråkratins led. För gör dom det och inte fortsätter med EU reformerna lär Turkiet snabbt förvandlas till en tickande bomb.
EU ska vara med i desarmeringen av den här bomben!
Om Ergenekon härvan får en lösning kommer vägarna för EU reformer, ny eller ändrad grundlag och fler kulturella rättigheter för kurderna att stå öppna.
Just nu sitter dom högst upp i makten!
AK P kan stängas ner när som helst av dom 11 vise männen i Författningsdomstolen. DTP folket vill att partiet ska stängas ner så att PKKs väpnade kamp kan legitimeras. Detta ligger inte i regeringens intresse. Så Författningsdomstolen kan göra en "fräckis" där och gå PKK tillmötes.
En mindre soppa alltså!
Permalänk | Anmäl
Osman, 2009-04-22, 01:22
Att PKK bedriver narkotika handel ar bara en smutskastning av deras fiender, det finns inga belag pa att de bedriver narkotika handel, visa mig ett enda bevis om du far med sanningen. Den europeiska polisen har inte fangslat en enda pkk;are for narkotika brott. Men att Turkiet har bedrivit narkotika handel kom ett nyligen bevis pa, landet holl pa att sjunka in i ett ekonomisk kris under 1990-talet under Ciller och Mehmet Agar ledning. Detta undveks genom att via Iran och Afghanistan over Turkiet smugla det till Europa, ca 20 miljarder dollar blev affaren.
det som tjanar pengar pa att kriga vill ofta inte offra nagot sjalva, om man ser det fran millitaren, och politikernas sida sa kan man se en sadan bild, (dessa skickar ej sina soner eller bekanta till krigs omraden, dessutom tjanar stora summor)men samma fenomen kan jag inte se hos PKK, da dessa lever usla liv i berg utan tillgang till det ”harliga livet”, nagot som alla stravar efter, speciellt de som sitter pa makt och pengar. Jag har aldrig hort nagon som blivit multi miljoner fran PKK och lever ett lyxliv,kampen har trotts allt pagatt i 30 ar, eftersom det ar en sa stor fiffel och narkotika handel, bor det finnas manniskor som badar i lyx. Namn isafall nagon PKKare som badar i lyx, efter som du papekade det.
Nar det galler DTP att tjana pengar, sa maste jag pa peka att man maste vara realistisk i sina komentarer. DTP ar det storsta legitima demokratiska hotet for dagens Turkiet, vi vet ocksa att manga av de ledande medlamarna blivit mordade (Ahmet Sincar, Buldan Savas bara for att namna nagra) av Ergenekon. Vissa av medlemmarna (Ahmet Turk som ex) som har ledande rollen idag har suttit 10 tals ar i fangelse, att pasta att dessa sitter i makten for egen vinning ar ingenting annat an vansinne, detta visar hur langt man far fran sanningen. Leyla Zana a andra sidan har vunnit priser for sin kamp for manskliga rattitigheter, om jag inte har fel sa ar hon en av de dominerade till Nobels fred pris. Hon pa pekar att en losning utan PKK ar inte mojlig. Vad far en sadan person som under hela sitt liv kampat for kurdernas rattigheter och suttit i fangelse i 16 ar att ha fel, medan far dig att ha ratt? Vad har hon att vinna pa genom att stodja PKK? Ingenting annat an erlande fran Turkiet. Hon ar en sadan kvinna som inte ger vika for det som ar fel, vem an det ar.
Du vet sakert hur hatade DTP ar i Turkiet, de hade ca 50 kommuner, efter senaste valet dubblade de sina kommuner till 100, konstit nog de som du nara nog kallar maffia har inte fifflat alls, du vet sakert hur mycket turkisk media skulle smutts kasta de, for de letar ju efter den minsta att hacka pa nar det galler kurder.
Idag sa sag jag pa nyheterna att man tankt protestera mot att ergenokon sitter inne, dvs ”Cumhurriyet mitingleri” for stod for ergenekon, vilka ar det som arangerar dessa protester, ju det ar media,CHP och MHP i turkiyet vet vi att media=staten och staten=millitaren. Millitaren ar valdigt oroad over att gamla generaler sitter inne. Eftersom allt erlande som millitaren gjort har sin grund knuten till den kurdiska befolkningen sa kommer manga saker bli avslojade, darfor satter man stopp for det nu, och forsoker som alltid lyfta over skulden till kurderna och speciellt mot PKK.
Att det ska bli blod bad i sommar kastar du skulden pa PKK redan nu utan att undersoka orsakerna, trotts att de just nu utlyst ensidig vapenvila for att ge utrymme for demokrati och kurdernas rattigheter. Du har en valdigt negativ bild av sanningen, du vill inte se haller de anstrangningar PKK gor for att fa en fredlig losning. Du ser liksom millitaren en losning i forentelsen av PKK istallet for en dialog. Vi vet att liknade handelse har agt rum pa andra hall i varlden, ex IRA, ETA mfl lostes aldrig genom forentelse, idag ser vi att genom dialog har dessa folkgrupper som dessa grupper pasta sig representera kommit till ett fredligt overenskommelse. Kurdernas rattigheter kan andast och bor andast losas genom dialog med de grupper som representerar kurder dvs PKK och DTP.
Varfor har aldrig Turkiet gatt tillmotes PKKs vapenvilor, jo, eftersom den bevapnade konflikten upphor, da finns det inga skal att kriga mer. Sa losningen sitter inte i att forinta nagon.
Man maste se parternas vilja att losa konflikten, just nu har PKK utlyst en vapen vila, vi far hoppas att deras hander inte hanger ensamt i luften utan att aven nagon som representerar Turkiet kan bemota den, och satta stopp for detta erlande.
Permalänk | Anmäl
Zerdo, 2009-04-22, 18:04
Tjena Zerdo:
Precis som jag skriver Zerdo så fanns en svart ekonomi i östra Turkiet under hela 90-talet värd 100 miljarder dollar/år. Byråkrater, militärer, poliser med flera åkte till östra Turkiet och tjänstgjorde men kom sedan hem stenrika. Jag skriver ju att statstjänstemän smugglade narkotikan tillsammans med PKK. För var kommer heroinet ifrån? Svaret är ju Afghanistan och genom PKK kontrollerat område och sedan in i östra Turkiet. Därifrån genom Anatolien och slutligen till Europa.
Så här skriver amerikanska DEA (Drug Enforcement Administration) om PKK och narkotikahandeln:
"According to historic DEA reporting, the PKK may receive its funding from a number of illicit means, including kidnapping and drugs. Government and press reporting indicates that the PKK may be involved with merely taxing traffickers passing through their controlled territories. Other reports indicate that the PKK may be more directly involved with drug trafficking and possibly controlling a significant portion of the heroin market in Europe. "
Jag har redan redogjort för min syn på PKK. PKK väpnade kamp är inte legitim idag. Istället handlar det om dett:
Abdulmelik Firat: PKK is an economi network
http://vvanwilgenburg.blogspot.com/2009/03/abdulmelik-firat-pkk-is-econo...
DTP (PKK) motsätter sig även Ergenekon utredningen konstigt nog. Det är ju ultra-nationalister, fd medlemmar ur mördarförband som kidnappade och dödade kurder under 90-talet, generaler etc som nu står åtalade. Trots detta så motsätter sig alltså PKKs parti DTP Ergenekon utredningen och det tror jag har att göra med detta:
PKK was created by deep state
http://vvanwilgenburg.blogspot.com/2009/04/tayyar-pkk-was-created-by-dee...
Lägg märke till hur du anstränger dig för att legitimera PKKs väpnade kamp och terror. Jag säger som så här:
I sommar lär PKK genomföra en rad olika blodiga terrordåd i östra Turkiet. Eventuellt kommer man slå till i städer i västra Turkiet.
Det ligger i den djupa statens intresse.
Ett odemokratiskt Turkiet där status-quop läget upprätthålls ligger inte bara i militärens, den kemalistiska byråkratins och nationalisternas intresse, utan även i dom kurdiska vänsternationalisternas intresse i DTP/PKK.
Zerdo:
Varför kan inte kurdfrågan i Turkiet lösas utan inblandning av PKK?
Varför kräver dom folkvalda kurdnationalistiska parlamentarikerna i DTP att den turkiska staten sätter sig ned med PKK och förhandlar? Vad är i så fall DTPs roll i parlamentet?
Varför kräver DTP att PKKs grundare Abdullah Öcalan ska friges ur fängelset och tom göras delaktig i lösningen av kurdfrågan? Är det kravet realistiskt?
Vilket turkiskt regeringsparti är villig att riskera starndade förhandlingar med PKK?
Kan kurdfrågan i Turkiet lösas utan PKK och Öcalan?
Dom här frågorna är fundamentala. För det är bara att glömma att den turkiska staten sätter sig ned med PKK och för direkta förhandlingar. Att Öcalan ska få vara med i ett hörn är befängt. Den mannen är hatad av över 55 miljoner turkar.
DTP har målat in sig i ett hörn. Man kommer ingenstans med den politiken somman för nu (agera språkrör åt PKK och Öcalan).
Status quo- läget vad gäller kurdfrågan fortsätter.
Nu återstår att se om AK P kan fortsätta med EU reformerna och sparka undan benen ytterligare för vänsternationalisterna i landet.
Permalänk | Anmäl
Osman, 2009-04-22, 23:00
Mer om PKK och narkotikahandeln:
US labels PKK drug smuggling kingpin - 2 June 2008
The PKK is widely believed to control most of the drug smuggling from Central Asia to Western Europe. US experts and administration officials believe that the PKK has taken advantage of Turkey's strategic location between the poppy fields of Central Asia and the vast market of Europe and has used drug smuggling to finance its activities since as early as the 1980s. The terrorist group both "taxed" the drug traffickers and directly engaged in trafficking, according to narcotics specialists. According to Interpol data, the PKK was orchestrating 80 percent of the European drug market in 1992. Other sources similarly indicate that the PKK controlled between 60 and 70 percent of the European illegal drug market in 1994.
forts: http://www.usakpedia.com/content/US_labels_PKK_drug_smuggling_kingpin_-_...
Permalänk | Anmäl
Osman, 2009-04-22, 23:08
Hej Osman!
Det verkar bli en lang debatt mellan mig och dig utan slut.
Genom PKK kontrollerade omraden pa pekade du, Men PKK kontrollerar vissa omraden av norra Irak, resterade omraderna som de har sina trupper utspridda kan knappast kallas for kontroll. Smugglingen sker ju over gransen mellan Iran och Turkiet, vet vi att bade staterna ar i dags laget i krig med PKK och PJAK. Smugglingen sker mycket av lokalbefolkningen vid millitarens sida. Men du namnde aldrig nagon som akt dit for smuggling som har kopplingar till PKK eller nagon PKKare som lever i lyx med drog pengar. det finns inga bevis, det ar bara smustkastning.
Istallet valde du att ge en reportas fran tidningen Zaman och Melik Firat dar de i tal pastar att PKK smuglat. I tal kan man anklaga vem som halst, jag kan ju saga att Osman smugglar narkotika, men vad har jag for bevis for det, utan bevis sa ar innehallet tomt.
Melik Firat ar son till Seh Said PIran fran Dersim (eller nu narande namn som andrats efter upproret till Tunceli), han har under hela sitt liv jobbat at staten. I borjan av 1990 talet sa besokte denne man Abdullah Ocalan i Syrien, och kravde han stod for att bli ledare for DEP. Melik Firat pastod att konflikten skulle losas om han blev ledare, och har stod folk inom statsapparaten som var villiga att losa konflikten. Men Ocalan sa till honom att ga till DEP och bli medlem vinn deras hjarta och bli ledare. Men han blev aldrig medlem, utan kravde av sittande DEP politiker att blir ledare, dessa nekade honom detta. Idag vet vi att han jobbar med AKP och startat andra partier som Kadek. Da maste vi idag stalla oss fragan vilka var det som han fick stod av da han la fram det forslaget for Ocalan? Utan tvekan staten, bli inte haller forvanad om denne man bli anklagat for delaktighet i Ergenekon.
Tidningen Zaman ar knuten till AKP och Faytullah Gulen, nu mera bo satt i USA. Det forvanar mig inte att du tar exempel fran en turkisk tidning for att soka stod for ditt tal. Ett helt onodigt krig pagar just nu, for att legitimera kriget sa anvander staten just media. Det allra mesta media i turkiet ar under millitarens kontroll, och de som inte ar det stangs ofta ner under perioder, just for att bryta deras vilja att starta pa nytt. Det ar sa staten tystar ner folk, de dodar inte direkt utan genom straff krossa deras politiska vilja. Pa sa satt kan de aven kalla sig for demokrater. Dessa metod kanner du sakert igen, och har satt exempel pa.
Jag vill namna nagra ord ocksa om Gulen, Gulen pastar att han ar Mehdi Zaman, Mehdi ar en ledare som kommer att komma innan domedagen for att ater plasera Islam pa sin bana, for innan det sa har Islam sparat ur. Men enligt Hadiserna sa vet inte Mehdi sjalv att han ar Mehdi, och kommer fran borjan att insistera att han inte ar Mehdi, men folk kommer att saga att alla tecken visar dig.
Gulen har utlyst sig sjalv till Mehdi, om du laser hans bok, pa fram sidan sa finns det ett stort M innan hans namn. Gulen har aven andrat Bediuzaman Said Nursi Elkurdis verk, och plock ut det som namns om kurder och andrat det till att mena turkisk. Han har ocksa pastatt att det som kommer ut fran MGK ar som om det kommer fran mosken och en Mulla sager det. Han har skolor i 93 lander, da maste man fraga sig vart har han hitta alla dessa pengar de han ar mulla och ar till uppgift att predika i mosken. Nagonting ar lurt, tycker du inte det, eller klingar det som det ska i dina oron. Jag sjalv ar saker pa att usa ligger bakom hans sekulariserade islam.
Att amerikanerna kallar PKK for terrorister och smust kastar de ar en helt ny sida som jag inte vill ga in pa, men kort kan jag beratta att de och israel haft den absolut avgorande rollen for utlamning av Ocalan 1998, redan da ville de ransa sin vag for att ta kontrollen i mellanostern, de insag att Ocalan inte ville sammarbeta eller hamna under deras vingar, insag de att han blir problem for deras politik i mellanostern. Vi far inte haller glomma att de var mest for dods straff for Ocalan, genom att hanga honom vet de att konflikten mellan kurder och turkar blir annu djupare, med en konflikt kan mellan kurder och turkar kan USA och speciellt Israel ha en stark allierad vid sin sida i mellanostern. Da blir det enklare for de att kontroll, att knyta en svag demokrati ar mycket anklare an att knyta an demokrati till sig. Aven Ecevit stalde fragan om varfor Ocalan lamnats till turkiet. Som du ser ar konflikten inte enbart knuten till turkiet. Ocalan namnde att efter 30 ar sa inser jag att vi inte krigat mot turkiet, utan vi har krigat mot NATO. Du vet sakert att ergenekon har sina rotter i NATO, precis som Italienska Gladio. Men italienarna gjorde sig av med Gladio.
Som du vet gick USA in i Irak, idag vet vi att de aldrig hade bevis for att Irak satt pa karnvapen eller holl pa att anrika uran. Irak har en strategisk lage, inte minst gransar den mot iran, och ar dessutom centralt i arabverlden. Som du vet var Saddam sunni, men amerikanerna valde att inte hanga honom sjalva, utan gav honom i handerna till hans forna fienders Siihterna. Genom att Siiter hanger honom kommer de att for en lang tid framover att vara fiender med suniter som stodde Saddam. Som du ocksa han bevittna sa finns det ingen ljusframtid for Irak.
Pa fragan om varfor man ska losa konflikten med PKK och Ocalan, sa ar svaret ankelt. Det ar de som haft kurdiska kampen i sina hander i 30 ar, som Ocalan sa, sa ar det tid for att uppratta en oberoende komition som undersoker de verkliga handelserna, och vilka som ligger bakom konflikten och insisterar i att kriga. Vi ser har att Ocalan och PKK stravar efter att losa fragan. Som du ocksa visade i en av dina hanvisningar sa saboterades eldupphoret som Ocalan och Ozal hade kommit overens om, detta agde rum i borjan av 90 talet, du ser hur lang tid PKK stravat efter att losa konflikten. Men av turkiet och dess fiender har den fatt namnet terror, idag ar det sjalva terroristerna som delar ut det namnet.
Kolla pa dessa lankar;
http://firatnews.com/
http://www.youtube.com/watch?v=bQue-8O4Q_Q&feature=PlayList&p=64635879A0...
internationella komplotten mot Ocalan finns olika delar, ta dig tid att titta, det kan vara vardefullt;
http://www.youtube.com/watch?v=mVHtkEljZLs
Pa sondagar sa finns det en mycket vardefull diskussion program pa Rojtv av ledande politiker, profesorer och PKK, de diskuterar det politiska laget i turkiet och mellanosten, den gar varje sondag, kolla sondag kl 20.30 www.roj.tv, klicka pa live. Kanske du kan se bilden fran kurdernas hall.
Om du har fragor eller vill fortsatta att diskutera detta amne, vilket jag tror att du vill sa kan du na mig pa mail; swaro_@hotmail.com det ar allt for tid kravande att sitta och diskutera, det jag vill att du ska gora ar att se bilden fran kurdernas sida och inte enbart har turkisk media som kalla. I ovrigt onskar jag dig lycka i livet
Permalänk | Anmäl
Zerdo, 2009-04-23, 11:19
var har du fatt att PKK och DTP motsatter sig ergenekons rattegang, de ar ju de storst krafterna att ergenekon ska komma till ytan, din hanvisning har ingen frukt. DTP gor allt i sin makt att dra egenekons rattegan till den kurdiska sidan, ergenekons offer var ju kurder, DTP och de som har PKK koppling, hur kan det inte vara i deras intresse att inte avsloja ergenekon, det har jag mycket svart att fosta. Det finns inga som halst belagg pa att sa ar fallet, det ar bara smutskastning fran Zaman och andra media.
som du sakert ar bekant med sa agde det rum tva explotioner i Istanbul (Gungoren) forra aret, media kastade direk ansvaret pa PKK, men tyska underrattelse tjansten sa att detta inte ar i PKKs intressa, de pastod daremot att det kan vara just Ergenekon som vill utlosa kaos, vid kaos kan de lattare ta kontrollen, och rikta fokus panagonting annat an sig sjalva. Detta utalande gor tyska underrattelse tjansten som har terror stamplat PKK.
ar du snall och visar mig kallor dar DTP eller PKK inte vill losa ergenekon fallet. eller andra bevis som utalanden eller agerande som DTP och PKK gjort som stoder ditt utlagg. fram med de!
fall inte oskyldiga i utan bevis ar du snall.
Permalänk | Anmäl
Zerdo, 2009-04-23, 11:56
osman kolla pa hur Ilker Basbug star framfor klagomuren, de kanske du far en finger visning om hur starkt turkiyet ar knuten med usa och israel.
http://www.youtube.com/watch?v=kuPQ1HbMjdc
Permalänk | Anmäl
Zerdo, 2009-04-23, 12:03
Zerdo:
50% av ungturkarna var osmanska judar! Hela 90% av dom var frimurare! Mustafa Kemal var frimurare!
Turkiets ÖB Basbugus rötter är från Balkan. Han är alltså inte jude! Däremot ligger Turkiets förra ÖB Basbugus far begravd i Israel. Många säger att han är jude!
Det spelar mig mindre roll vad folk har för sin etniskt bakgrund eller religiös tillhlrighet. Jag skulle inte bry mig omj en kurd eller jude blev ÖB. Problemet ligger inte där när det göller Turkiet, utan i statsidelogin kemalismen som nu sakta men säkert ersätts md demokrati.
Permalänk | Anmäl
Osman, 2009-05-03, 18:07
Människor är Människor.
Alla tycker och tänker olika.
USA är världens reformerade kristna fullmakt
Israel är världens judiska fullmakt
Turkiet är världens muslimska fullmakt
Ryssland är världens ortodox-kristna fullmakt
Kina är världens buddisktiska fullmakt
Indien är världens hinduiska fullmakt
SVERIGE är världens ateistiska fullmakt.
Klasskillnaderna är olika och många i alla dessa länder.
Folkslagen är många.
Population är väldigt varierad. Från miljoner till miljarder
Historien är olika. Växlar mellan krig- fred
I alla dessa länder förekommer förtryck mot någon slags grupp dagligen.
Det kvittar om det är homosexuella, arbetslösa, troende, kvinnor, barn, fattiga, färgade, transexuella , socialbidragstagare, romer, pensioner, judar, muslimer, kristna, ateister, nationalister, rasister, osv.
Listan är såååå lång att jag kan sitta här till imorgon.
Min poäng är att alla oavsätt vem du är eller vad du tycker finns det alltid någon som inte gillar vem du är eller vad du står för.
Sånt är livet , demokrati kan tolkas på många sätt.
Demokratin trampar alltid någon på "fötterna". Men alla blir trampad någon gång vid något tillfälle.
Det är hur väl vi reser oss efter fallet som avgör om vi är vinnare.
Vi får inte glömma att vinnare och förlorare båda på finns i en demokrati.
Hur ska vi annars skilja dem åt?
Vad vinner man på att gå i det förflutna?
Vad vinner man på att stänga ute Turkiet?
Vad tjänar demokratin på det?
Svar: Absolut Inget!
Ingen är perfekt, Ingen är fulländad. Glöm inte det!
Försök att se objektivt det är vad Demokratin handlar om!
Permalänk | Anmäl
Fröken Sverige, 2010-03-24, 12:11
15 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Turkiet har på sistone tagit stora steg för att lösa kurdfrågan i Turkiet. En kurdisk kanal har öppnats och 2010 ska kurdiska institut vid landets universitet öppnas. Den nuvarande regeringen har även en uppriktig vilja att genomföra EU reformer. Problemet är bara att starka krafter i landet motsätter sig ett demokratiskt Turkiet i EU. Här har vi den turkiska militären , den kemalistiska byråkratin men även PKKs politiska parti DTP. DTP är inte ett parti som representerar kurderna i Turkiet, utan sina väljare som är kurdiska vänsternationalister. Om DTP tar avstånd från PKKs våld och terror kan partiet utgöra en viktig faktor i lösningen av kurdfrågan.
Enligt mig har DTP målat in sig i ett hörn. EU och senaste president Obama gjorde klart för DTP politikerna att ta avstånd från PKKs terror. Detta vägrar man att göra. Nu har det uppdagats att PKK medlemmar finns även inom DTP.
En fråga som många borde söka svar på är varför PKK och DTP motstätter sig en demokratisering i Turkiet.
Hur ska EU reformer genomföras när nationalisterna i Turkiet kan peka på det kurdiska "separatisthotet" i östra Turkiet.
Jag ser inte ett socialdemokratiskt DTP som vill se en demokratisering av Turkiet, utan endast vänsternationalistiska kurder som representerar 5,5% av landets kurder som vill upprätthålla status-quo läget i Turkiet. Ett intresse som sammanfaller med kemalisternas och ultra-nationalisternas.
Turkiet må behöva stöd och uppmuntran, men det är ändå Turkiet självt, som skall reformera sig.
I Sverige var det när vi fick en revolt inom kristendomen (frikyrkorörelsen i förening med en socialt medveten nykterhetsrörelse), som väg banades för det nya. Det hårdaste motståndet fanns i den kristendom, där revolten skedde.
Finns det något liknande inom Islam?
Christer: De mest reformvänliga krafterna i Turkiet är konservativa. De som motsätter sig EU mest är konstigt nog dom sekulära krafterna. Ett demokratiskt Turkiet ligger inte i sekularisternas intresse då maktbalansen kommer att förskjutas. Jag kan inte se något islamisthot i Turkiet. Landets konservativa sunniter motsätter sig politisk islamism, och ser istället landets alla problem i ett turkiskt EU medlemskap. Vidare har Turkiet en stor religiös minoritet (aleviter) som skulle motsätta sig religiöst präglade lagar och inte minst landets militär som ser sig själv som sekularismens beskyddare.
Idag är det dom konservativa krafterna som vill se en fortsatt demokratisering av landet och liberalisering av ekonomin. Den gamla kemalistiska eliten motsätter sig detta. Ett slutet Turkiet ligger däremot i deras inresse.
När det gäller minoriteternas situation så delar jag inte skribentens syn. Allt fler syrianer och assyrer som en gång lämnade sina hemtrakter i Turkiet väljer att flytta tillbaka. Väldigt många gör anspråk på de fastigheter som man en gång lämnade och får tillbaks dessa efter korta juridiska processer. När det gäller kurdfrågan så har vissa viktiga steg tagits, men en fortsatt demokratiseringen på den punkten motarbetas av militären, den kemalistiska juristokratin men även av de krafter som utger sig för att kämpa för kurdernas rättigheter. Det finns väldigt starka krafter som inte vill se ett demokratiskt och öppet Turkiet. Turkiet är i slutändan landet som hade en mer demokratisk grundlag 1960 från den som man har nu, men att ändra den nuvarande grundlagen är nästintill omöjligt eftersom statsideologin kemalismen till varje pris försvaras av 11 visa män av 12 möjliga i Författningsdomstolen.
Ett islamisthot kan Turkiet stå inför om landet inte demokratiseras. Idag är det lustigt nog lättare att vara kurd i Sverige än i östra Turkiet där majoriteten av befolkningen är kurder, utan även att vara att vara muslim i Sverige. Dom konservativa i Turkiet diskrimineras av i statsideologin kemalismens namn av sekularisterna.
Viljan för ett mer demokratiskt Turkiet finns bland befolkningen, speciellt bland kurderna och anatoliens mer konservativa turkar. Dock finns inte samma vilja bland landets militär, kemalistiska byråkrati och bland vissa starka ekonomiska oligarker.
Personligen anser jag inte att varken Europa eller USA har råd att förlora Turkiet. I Turkiet försegår ett slags "fredligt inbördeskrig" sedan 2002 där olika läger bekämpar varandra. "Islamisterna" i AK P anses vara pro-EU och USA medan grupperingen som kallas för Ergenekon/djupa staten vill att Turkiet ska stärka sina band till Ryssland, Iran och Kina. Ett slutet Turkiet contra ett demokratiskt och öppet Turkiet där status-quo läget som existerat i landet bryts.
Här är liberalerna i landet allierade med dom konservativa mot kemalister, ultra-nationalister och kurdiska vänsternationalister. De senare är väl medvetna om att deras makt och inflytande kommer att försvinna om landet demokratiseras. Där ligger problemet och en del av svaret på varför den nuvarane regeringen betraktas som en fiende mot CHP(kemalisternas), milären men även mot PKKs politiska parti DTP.
Jag har inget att tillägga, men vill tacka Osman för den detaljerade beskrivningen av den politiska situationen i Turkiet, som onekligen är mycket facinerande.
Jag ska dock erkänna att jag hajar till över betecknigen "konservativa", då det är den etikett jag skulle sätta på kemalister som vill bevara de sekulära och nationalistiska traditionerna (på samma sätt som jag idag skulle uppfatta en svensk som beskriver sig som "konservativ" som en traditionell socialdemokrat).
Är det korrekt att du avser de grupper av människor som ofta är troende religösa, som önskar sig mindre stränga krav på sekularitet i det offentliga livet och som av demokratiska reformer och ett närmande till EU hoppas på större religonsfrihet?
hej Osman!
forst vilja bara pa peka att jag inte har svenska tangenter pa mitt skrivbord, hoppas ni har over seende med det.
Man far inte vara sa snabb pa att kritisera DTP och PKK for deras kamp for kurdernas rattigheter. Kurdernas kamp i turkiet stracker sig 100 ar tillbaka i tiden, da kurdiska skribenter som familjen Bedirxan, blev fordrivna och var tvungna att skriva tidningar och sina verk pa kurdiska utomlands i ex Kairo (Egypten). Detta agde rum vid slutet av 1800-talet, bara som ex pa hur lang kurdfientigheten i turkiet strecker sig.
Allt man tidigare trodde och ville ge PKK skulden har idag visat sig att Ergenekon (den djupa staten) ligger bakom, media i turkiet vill forfarande kasta skulden av det Ergenekon gjorde pa PKK, idag finns personer som varit med i Ergenekon som ar bosatta i Sverge ( Abdulkadir Agan som ett exempel), han beskriver detaljerat pa hur perioden mellan 92-96 gick till ( i sin bok), (Turkiet kraver hans utlammning, men Sverge har an sa lange nekat). Vilka som var Ergenekons maltavla, och hur man gjorde sig av med liken (dods brunnar som kallas idag, gamla olje brunnar var en av deras offers grav) finns ganska detaljerat i boken.
Vissa val observatorer fran sverige var i turkiet, och speciellt i de kurdiska omraderna, dar forklara hur odemokratisk valet gick till mot DTP. Du kanske horde talas om pasta, kol och till och med tvattmaskiner som utdelades av AKP (staten som ville visa omvarden att ingen stodjer DTP eller PKK).
PKK har utlyst 5 langvariga ensidiga eldupphor samt manga korta for att ge den politirka arenan att uppfylla sin uppgift, men staten har aldrig nermat sig ett eldupphor eller gjort nagot annant for att tysta vapnen. Presitenten Ozal narmade sig fred samtal och hade brev vexling men PKKs ledare Abdullah Ocalan, men han kom att dodas, och pa sa satt kom aldrig nagon fredsamtal igang.
innan man kritiserar bor man veta partiet historik samt vad kraven ar for deras handlingar, PKK har varit tvungen att kriga, inga andra mojligheter har lamnats till de.
I dagens lage ar det ingen som pratar om staters terror, pa ett manupulativt satt forsoker man ge skulden till fred alskande partier som DTP och PKK, som andast vill ha sina manskliga rattigheter.
just nu sa har PKK utlyst ensidig eldupphor tills 1 juni, i stravan att att de nya valen som agde rum ska ge nagon demokratisk utdelning, trotts att krigarnas liv stor pa spel, detta parti alskar fred, de gor allt for att fa fred och sina rattigheter. Man maste sluta anklaga fredsalskare for terorister. 5 ensida vapenvilor bor racka som bevis...
I oktober 2008, (parlamentsvalen hölls i juli 2007) hände detta:
http://www.youtube.com/watch?v=_ZunnT36oIc
Inspelningen ovan är från den turkiska militären. Den visar hur 100-150 PKK gerillor gräver skyttegravar och sätter upp sina vapen inför en attack mot en turkisk bas som skördade över 20 dödsoffer.
Militärens obemannade flygplan från Israel kände till attacken flera dagar innan den ägde rum , men valde att inte agera.
Ett ganska enkelt och bra exempel på hur djupa staten och PKK kan samverka för gemensamma syften och mål. Djupa staten finns inte bara inom staten, utan även i PKK och politiska partier. Den finns även inom regeringspartiet om ni frågar mig.
Ett odemokratiskt Turkiet är lättare att härska över. Ett slut på kurdfrågan i Turkiet kommer innebära att behovet av PKK upphör. Samtidigt kommer dom civila krafterna att kunna återta kontroll och makten från militären.
PKK sägs ha mellan 40-50.000 avlönade medlemmar enbart i Tyskland.
Lägg därtill att det fanns en svart ekonomi i östra Turkiet värd 100 miljarder dollar per år under hela 90-talet, så inser vem som helst att det även finns ekonomiska intressen som inte vill se ett slut på konflikten.
Militärer, PKK, byråkrater, poliser har sedan 1984 smugglat framförallt heroin, vapen och bränsle tillsammans.
Militärer har dessutom sugit ut landets statskassa genom att peka på konflikten.
Men status-quo läget kommer att brytas. Det ligger inte i USA:s intresse att kurdfrågan inte får en lösning eller att den kemalistiska eliten fortsätter att söndra och härska.
För när kemalisterna planer på en militärkupp avslöjades, testade man istället att genomföra en juristokratisk kupp. En kemalistisk riksåklagare ville att Författningsdomstolen skulle stängas ner. Detta hindrades enligt mig genom påtryckningar av USA och EU. Samma Författningsdomstol som fastslog att parlamentet inte kunde välja president om inte 367 av parlamentets 550 ledamöter fanns närvarande i parlamentet. CHP och några andra partier valde då att inte närvara i parlamntet innan valet 2007 , så AK P inte kunde välja president trots att man hade tillräckkligt många röster.
Djupa staten i ett nötskal.
Så USA räddade alltså Erdogan och hans "islamistparti" AK P.
För Ergenekon härvan är mycket djupare än så. Här har vi människor som ville se ett Turkiet allierat med Ryssland och inte med USA. En del oligarker vill inte heller se att upphandlingar värda miljarder dollar går rätt till eftersom kakan blir mindre för dom.
Om bara våldet upphör kommer kurdfrågan och landets övriga demokratiproblen att upphöra.
Men förvånas inte om PKK genomför omfattande dödliga attacker i sommar. Inte heller ska ni bli förvånade om "islamistspöket" återuppstår.
Tim: Visst har du rätt! Kemalisterna är dom omoderna, medan Ahmet som ber fem gånger om dagen vill se yttrandefrihet, en lösning på kurdfrågan och uppmärksammar religisöa minoriteters ställning.
Turkiet är inte ett lätt land att förstå.
Vad får tex kurderna som är ett konservativt släkte (65% ber fem ggr om dagen och 80% fastar under Ramadan) att sluta upp bakom marxist leninister i DTP/PKK där ingen av parlamentsledamöterna varken fastar eller ber?
Varför är kemalisternas CHP starkast i pronvinserna vid Egeiska kusten och längst Medelhavet? Egeiska havet ligger ju nära EU medan Medelhavet får besök av miljoner europeer varje år. Samtidigt röstar man alltså på ett parti som anser att judar inte ska få äga fastigheter i Turkiet eller få deltaga i upphandlingar och att EU vill stycka Turkiet i tusen bitar.
När det gäller kurdfrågan så är det viktigt att få ett slut på PKK. Kampen för fler kulturella rättigheter för kurderna hindras av PKKs våld. Ett våld som välkomnas av mörka krafter inom militären och byråkratin.
För det är inte en slump att PKK som utlyste en ensidig vapenvila 1999 valde att ta upp den efter valet 2007 med många döda. När man förlorade parlamentsvalet mot AK P 2007, så insåg organisationen att man började tappa mark. Ett stark AK P bland kurderna låg inte heller i kemalisternas (djupa statens) intresse och idag har alltså militären, kemalisterna, ultra-nationalisterna och PKK/DTP en gemensan fiende och det är regeringspartiet AK P.
Samma AK P som vi alla får hålla tummarna för inte gör som deras föregångare och rättar sig i militärens och byråkratins led. För gör dom det och inte fortsätter med EU reformerna lär Turkiet snabbt förvandlas till en tickande bomb.
EU ska vara med i desarmeringen av den här bomben!
Om Ergenekon härvan får en lösning kommer vägarna för EU reformer, ny eller ändrad grundlag och fler kulturella rättigheter för kurderna att stå öppna.
Just nu sitter dom högst upp i makten!
AK P kan stängas ner när som helst av dom 11 vise männen i Författningsdomstolen. DTP folket vill att partiet ska stängas ner så att PKKs väpnade kamp kan legitimeras. Detta ligger inte i regeringens intresse. Så Författningsdomstolen kan göra en "fräckis" där och gå PKK tillmötes.
En mindre soppa alltså!
Att PKK bedriver narkotika handel ar bara en smutskastning av deras fiender, det finns inga belag pa att de bedriver narkotika handel, visa mig ett enda bevis om du far med sanningen. Den europeiska polisen har inte fangslat en enda pkk;are for narkotika brott. Men att Turkiet har bedrivit narkotika handel kom ett nyligen bevis pa, landet holl pa att sjunka in i ett ekonomisk kris under 1990-talet under Ciller och Mehmet Agar ledning. Detta undveks genom att via Iran och Afghanistan over Turkiet smugla det till Europa, ca 20 miljarder dollar blev affaren.
det som tjanar pengar pa att kriga vill ofta inte offra nagot sjalva, om man ser det fran millitaren, och politikernas sida sa kan man se en sadan bild, (dessa skickar ej sina soner eller bekanta till krigs omraden, dessutom tjanar stora summor)men samma fenomen kan jag inte se hos PKK, da dessa lever usla liv i berg utan tillgang till det ”harliga livet”, nagot som alla stravar efter, speciellt de som sitter pa makt och pengar. Jag har aldrig hort nagon som blivit multi miljoner fran PKK och lever ett lyxliv,kampen har trotts allt pagatt i 30 ar, eftersom det ar en sa stor fiffel och narkotika handel, bor det finnas manniskor som badar i lyx. Namn isafall nagon PKKare som badar i lyx, efter som du papekade det.
Nar det galler DTP att tjana pengar, sa maste jag pa peka att man maste vara realistisk i sina komentarer. DTP ar det storsta legitima demokratiska hotet for dagens Turkiet, vi vet ocksa att manga av de ledande medlamarna blivit mordade (Ahmet Sincar, Buldan Savas bara for att namna nagra) av Ergenekon. Vissa av medlemmarna (Ahmet Turk som ex) som har ledande rollen idag har suttit 10 tals ar i fangelse, att pasta att dessa sitter i makten for egen vinning ar ingenting annat an vansinne, detta visar hur langt man far fran sanningen. Leyla Zana a andra sidan har vunnit priser for sin kamp for manskliga rattitigheter, om jag inte har fel sa ar hon en av de dominerade till Nobels fred pris. Hon pa pekar att en losning utan PKK ar inte mojlig. Vad far en sadan person som under hela sitt liv kampat for kurdernas rattigheter och suttit i fangelse i 16 ar att ha fel, medan far dig att ha ratt? Vad har hon att vinna pa genom att stodja PKK? Ingenting annat an erlande fran Turkiet. Hon ar en sadan kvinna som inte ger vika for det som ar fel, vem an det ar.
Du vet sakert hur hatade DTP ar i Turkiet, de hade ca 50 kommuner, efter senaste valet dubblade de sina kommuner till 100, konstit nog de som du nara nog kallar maffia har inte fifflat alls, du vet sakert hur mycket turkisk media skulle smutts kasta de, for de letar ju efter den minsta att hacka pa nar det galler kurder.
Idag sa sag jag pa nyheterna att man tankt protestera mot att ergenokon sitter inne, dvs ”Cumhurriyet mitingleri” for stod for ergenekon, vilka ar det som arangerar dessa protester, ju det ar media,CHP och MHP i turkiyet vet vi att media=staten och staten=millitaren. Millitaren ar valdigt oroad over att gamla generaler sitter inne. Eftersom allt erlande som millitaren gjort har sin grund knuten till den kurdiska befolkningen sa kommer manga saker bli avslojade, darfor satter man stopp for det nu, och forsoker som alltid lyfta over skulden till kurderna och speciellt mot PKK.
Att det ska bli blod bad i sommar kastar du skulden pa PKK redan nu utan att undersoka orsakerna, trotts att de just nu utlyst ensidig vapenvila for att ge utrymme for demokrati och kurdernas rattigheter. Du har en valdigt negativ bild av sanningen, du vill inte se haller de anstrangningar PKK gor for att fa en fredlig losning. Du ser liksom millitaren en losning i forentelsen av PKK istallet for en dialog. Vi vet att liknade handelse har agt rum pa andra hall i varlden, ex IRA, ETA mfl lostes aldrig genom forentelse, idag ser vi att genom dialog har dessa folkgrupper som dessa grupper pasta sig representera kommit till ett fredligt overenskommelse. Kurdernas rattigheter kan andast och bor andast losas genom dialog med de grupper som representerar kurder dvs PKK och DTP.
Varfor har aldrig Turkiet gatt tillmotes PKKs vapenvilor, jo, eftersom den bevapnade konflikten upphor, da finns det inga skal att kriga mer. Sa losningen sitter inte i att forinta nagon.
Man maste se parternas vilja att losa konflikten, just nu har PKK utlyst en vapen vila, vi far hoppas att deras hander inte hanger ensamt i luften utan att aven nagon som representerar Turkiet kan bemota den, och satta stopp for detta erlande.
Tjena Zerdo:
Precis som jag skriver Zerdo så fanns en svart ekonomi i östra Turkiet under hela 90-talet värd 100 miljarder dollar/år. Byråkrater, militärer, poliser med flera åkte till östra Turkiet och tjänstgjorde men kom sedan hem stenrika. Jag skriver ju att statstjänstemän smugglade narkotikan tillsammans med PKK. För var kommer heroinet ifrån? Svaret är ju Afghanistan och genom PKK kontrollerat område och sedan in i östra Turkiet. Därifrån genom Anatolien och slutligen till Europa.
Så här skriver amerikanska DEA (Drug Enforcement Administration) om PKK och narkotikahandeln:
"According to historic DEA reporting, the PKK may receive its funding from a number of illicit means, including kidnapping and drugs. Government and press reporting indicates that the PKK may be involved with merely taxing traffickers passing through their controlled territories. Other reports indicate that the PKK may be more directly involved with drug trafficking and possibly controlling a significant portion of the heroin market in Europe. "
Jag har redan redogjort för min syn på PKK. PKK väpnade kamp är inte legitim idag. Istället handlar det om dett:
Abdulmelik Firat: PKK is an economi network
http://vvanwilgenburg.blogspot.com/2009/03/abdulmelik-firat-pkk-is-econo...
DTP (PKK) motsätter sig även Ergenekon utredningen konstigt nog. Det är ju ultra-nationalister, fd medlemmar ur mördarförband som kidnappade och dödade kurder under 90-talet, generaler etc som nu står åtalade. Trots detta så motsätter sig alltså PKKs parti DTP Ergenekon utredningen och det tror jag har att göra med detta:
PKK was created by deep state
http://vvanwilgenburg.blogspot.com/2009/04/tayyar-pkk-was-created-by-dee...
Lägg märke till hur du anstränger dig för att legitimera PKKs väpnade kamp och terror. Jag säger som så här:
I sommar lär PKK genomföra en rad olika blodiga terrordåd i östra Turkiet. Eventuellt kommer man slå till i städer i västra Turkiet.
Det ligger i den djupa statens intresse.
Ett odemokratiskt Turkiet där status-quop läget upprätthålls ligger inte bara i militärens, den kemalistiska byråkratins och nationalisternas intresse, utan även i dom kurdiska vänsternationalisternas intresse i DTP/PKK.
Zerdo:
Varför kan inte kurdfrågan i Turkiet lösas utan inblandning av PKK?
Varför kräver dom folkvalda kurdnationalistiska parlamentarikerna i DTP att den turkiska staten sätter sig ned med PKK och förhandlar? Vad är i så fall DTPs roll i parlamentet?
Varför kräver DTP att PKKs grundare Abdullah Öcalan ska friges ur fängelset och tom göras delaktig i lösningen av kurdfrågan? Är det kravet realistiskt?
Vilket turkiskt regeringsparti är villig att riskera starndade förhandlingar med PKK?
Kan kurdfrågan i Turkiet lösas utan PKK och Öcalan?
Dom här frågorna är fundamentala. För det är bara att glömma att den turkiska staten sätter sig ned med PKK och för direkta förhandlingar. Att Öcalan ska få vara med i ett hörn är befängt. Den mannen är hatad av över 55 miljoner turkar.
DTP har målat in sig i ett hörn. Man kommer ingenstans med den politiken somman för nu (agera språkrör åt PKK och Öcalan).
Status quo- läget vad gäller kurdfrågan fortsätter.
Nu återstår att se om AK P kan fortsätta med EU reformerna och sparka undan benen ytterligare för vänsternationalisterna i landet.
Mer om PKK och narkotikahandeln:
US labels PKK drug smuggling kingpin - 2 June 2008
The PKK is widely believed to control most of the drug smuggling from Central Asia to Western Europe. US experts and administration officials believe that the PKK has taken advantage of Turkey's strategic location between the poppy fields of Central Asia and the vast market of Europe and has used drug smuggling to finance its activities since as early as the 1980s. The terrorist group both "taxed" the drug traffickers and directly engaged in trafficking, according to narcotics specialists. According to Interpol data, the PKK was orchestrating 80 percent of the European drug market in 1992. Other sources similarly indicate that the PKK controlled between 60 and 70 percent of the European illegal drug market in 1994.
forts: http://www.usakpedia.com/content/US_labels_PKK_drug_smuggling_kingpin_-_...
Hej Osman!
Det verkar bli en lang debatt mellan mig och dig utan slut.
Genom PKK kontrollerade omraden pa pekade du, Men PKK kontrollerar vissa omraden av norra Irak, resterade omraderna som de har sina trupper utspridda kan knappast kallas for kontroll. Smugglingen sker ju over gransen mellan Iran och Turkiet, vet vi att bade staterna ar i dags laget i krig med PKK och PJAK. Smugglingen sker mycket av lokalbefolkningen vid millitarens sida. Men du namnde aldrig nagon som akt dit for smuggling som har kopplingar till PKK eller nagon PKKare som lever i lyx med drog pengar. det finns inga bevis, det ar bara smustkastning.
Istallet valde du att ge en reportas fran tidningen Zaman och Melik Firat dar de i tal pastar att PKK smuglat. I tal kan man anklaga vem som halst, jag kan ju saga att Osman smugglar narkotika, men vad har jag for bevis for det, utan bevis sa ar innehallet tomt.
Melik Firat ar son till Seh Said PIran fran Dersim (eller nu narande namn som andrats efter upproret till Tunceli), han har under hela sitt liv jobbat at staten. I borjan av 1990 talet sa besokte denne man Abdullah Ocalan i Syrien, och kravde han stod for att bli ledare for DEP. Melik Firat pastod att konflikten skulle losas om han blev ledare, och har stod folk inom statsapparaten som var villiga att losa konflikten. Men Ocalan sa till honom att ga till DEP och bli medlem vinn deras hjarta och bli ledare. Men han blev aldrig medlem, utan kravde av sittande DEP politiker att blir ledare, dessa nekade honom detta. Idag vet vi att han jobbar med AKP och startat andra partier som Kadek. Da maste vi idag stalla oss fragan vilka var det som han fick stod av da han la fram det forslaget for Ocalan? Utan tvekan staten, bli inte haller forvanad om denne man bli anklagat for delaktighet i Ergenekon.
Tidningen Zaman ar knuten till AKP och Faytullah Gulen, nu mera bo satt i USA. Det forvanar mig inte att du tar exempel fran en turkisk tidning for att soka stod for ditt tal. Ett helt onodigt krig pagar just nu, for att legitimera kriget sa anvander staten just media. Det allra mesta media i turkiet ar under millitarens kontroll, och de som inte ar det stangs ofta ner under perioder, just for att bryta deras vilja att starta pa nytt. Det ar sa staten tystar ner folk, de dodar inte direkt utan genom straff krossa deras politiska vilja. Pa sa satt kan de aven kalla sig for demokrater. Dessa metod kanner du sakert igen, och har satt exempel pa.
Jag vill namna nagra ord ocksa om Gulen, Gulen pastar att han ar Mehdi Zaman, Mehdi ar en ledare som kommer att komma innan domedagen for att ater plasera Islam pa sin bana, for innan det sa har Islam sparat ur. Men enligt Hadiserna sa vet inte Mehdi sjalv att han ar Mehdi, och kommer fran borjan att insistera att han inte ar Mehdi, men folk kommer att saga att alla tecken visar dig.
Gulen har utlyst sig sjalv till Mehdi, om du laser hans bok, pa fram sidan sa finns det ett stort M innan hans namn. Gulen har aven andrat Bediuzaman Said Nursi Elkurdis verk, och plock ut det som namns om kurder och andrat det till att mena turkisk. Han har ocksa pastatt att det som kommer ut fran MGK ar som om det kommer fran mosken och en Mulla sager det. Han har skolor i 93 lander, da maste man fraga sig vart har han hitta alla dessa pengar de han ar mulla och ar till uppgift att predika i mosken. Nagonting ar lurt, tycker du inte det, eller klingar det som det ska i dina oron. Jag sjalv ar saker pa att usa ligger bakom hans sekulariserade islam.
Att amerikanerna kallar PKK for terrorister och smust kastar de ar en helt ny sida som jag inte vill ga in pa, men kort kan jag beratta att de och israel haft den absolut avgorande rollen for utlamning av Ocalan 1998, redan da ville de ransa sin vag for att ta kontrollen i mellanostern, de insag att Ocalan inte ville sammarbeta eller hamna under deras vingar, insag de att han blir problem for deras politik i mellanostern. Vi far inte haller glomma att de var mest for dods straff for Ocalan, genom att hanga honom vet de att konflikten mellan kurder och turkar blir annu djupare, med en konflikt kan mellan kurder och turkar kan USA och speciellt Israel ha en stark allierad vid sin sida i mellanostern. Da blir det enklare for de att kontroll, att knyta en svag demokrati ar mycket anklare an att knyta an demokrati till sig. Aven Ecevit stalde fragan om varfor Ocalan lamnats till turkiet. Som du ser ar konflikten inte enbart knuten till turkiet. Ocalan namnde att efter 30 ar sa inser jag att vi inte krigat mot turkiet, utan vi har krigat mot NATO. Du vet sakert att ergenekon har sina rotter i NATO, precis som Italienska Gladio. Men italienarna gjorde sig av med Gladio.
Som du vet gick USA in i Irak, idag vet vi att de aldrig hade bevis for att Irak satt pa karnvapen eller holl pa att anrika uran. Irak har en strategisk lage, inte minst gransar den mot iran, och ar dessutom centralt i arabverlden. Som du vet var Saddam sunni, men amerikanerna valde att inte hanga honom sjalva, utan gav honom i handerna till hans forna fienders Siihterna. Genom att Siiter hanger honom kommer de att for en lang tid framover att vara fiender med suniter som stodde Saddam. Som du ocksa han bevittna sa finns det ingen ljusframtid for Irak.
Pa fragan om varfor man ska losa konflikten med PKK och Ocalan, sa ar svaret ankelt. Det ar de som haft kurdiska kampen i sina hander i 30 ar, som Ocalan sa, sa ar det tid for att uppratta en oberoende komition som undersoker de verkliga handelserna, och vilka som ligger bakom konflikten och insisterar i att kriga. Vi ser har att Ocalan och PKK stravar efter att losa fragan. Som du ocksa visade i en av dina hanvisningar sa saboterades eldupphoret som Ocalan och Ozal hade kommit overens om, detta agde rum i borjan av 90 talet, du ser hur lang tid PKK stravat efter att losa konflikten. Men av turkiet och dess fiender har den fatt namnet terror, idag ar det sjalva terroristerna som delar ut det namnet.
Kolla pa dessa lankar;
http://firatnews.com/
http://www.youtube.com/watch?v=bQue-8O4Q_Q&feature=PlayList&p=64635879A0...
internationella komplotten mot Ocalan finns olika delar, ta dig tid att titta, det kan vara vardefullt;
http://www.youtube.com/watch?v=mVHtkEljZLs
Pa sondagar sa finns det en mycket vardefull diskussion program pa Rojtv av ledande politiker, profesorer och PKK, de diskuterar det politiska laget i turkiet och mellanosten, den gar varje sondag, kolla sondag kl 20.30 www.roj.tv, klicka pa live. Kanske du kan se bilden fran kurdernas hall.
Om du har fragor eller vill fortsatta att diskutera detta amne, vilket jag tror att du vill sa kan du na mig pa mail; swaro_@hotmail.com det ar allt for tid kravande att sitta och diskutera, det jag vill att du ska gora ar att se bilden fran kurdernas sida och inte enbart har turkisk media som kalla. I ovrigt onskar jag dig lycka i livet
var har du fatt att PKK och DTP motsatter sig ergenekons rattegang, de ar ju de storst krafterna att ergenekon ska komma till ytan, din hanvisning har ingen frukt. DTP gor allt i sin makt att dra egenekons rattegan till den kurdiska sidan, ergenekons offer var ju kurder, DTP och de som har PKK koppling, hur kan det inte vara i deras intresse att inte avsloja ergenekon, det har jag mycket svart att fosta. Det finns inga som halst belagg pa att sa ar fallet, det ar bara smutskastning fran Zaman och andra media.
som du sakert ar bekant med sa agde det rum tva explotioner i Istanbul (Gungoren) forra aret, media kastade direk ansvaret pa PKK, men tyska underrattelse tjansten sa att detta inte ar i PKKs intressa, de pastod daremot att det kan vara just Ergenekon som vill utlosa kaos, vid kaos kan de lattare ta kontrollen, och rikta fokus panagonting annat an sig sjalva. Detta utalande gor tyska underrattelse tjansten som har terror stamplat PKK.
ar du snall och visar mig kallor dar DTP eller PKK inte vill losa ergenekon fallet. eller andra bevis som utalanden eller agerande som DTP och PKK gjort som stoder ditt utlagg. fram med de!
fall inte oskyldiga i utan bevis ar du snall.
osman kolla pa hur Ilker Basbug star framfor klagomuren, de kanske du far en finger visning om hur starkt turkiyet ar knuten med usa och israel.
http://www.youtube.com/watch?v=kuPQ1HbMjdc
Zerdo:
50% av ungturkarna var osmanska judar! Hela 90% av dom var frimurare! Mustafa Kemal var frimurare!
Turkiets ÖB Basbugus rötter är från Balkan. Han är alltså inte jude! Däremot ligger Turkiets förra ÖB Basbugus far begravd i Israel. Många säger att han är jude!
Det spelar mig mindre roll vad folk har för sin etniskt bakgrund eller religiös tillhlrighet. Jag skulle inte bry mig omj en kurd eller jude blev ÖB. Problemet ligger inte där när det göller Turkiet, utan i statsidelogin kemalismen som nu sakta men säkert ersätts md demokrati.
Människor är Människor.
Alla tycker och tänker olika.
USA är världens reformerade kristna fullmakt
Israel är världens judiska fullmakt
Turkiet är världens muslimska fullmakt
Ryssland är världens ortodox-kristna fullmakt
Kina är världens buddisktiska fullmakt
Indien är världens hinduiska fullmakt
SVERIGE är världens ateistiska fullmakt.
Klasskillnaderna är olika och många i alla dessa länder.
Folkslagen är många.
Population är väldigt varierad. Från miljoner till miljarder
Historien är olika. Växlar mellan krig- fred
I alla dessa länder förekommer förtryck mot någon slags grupp dagligen.
Det kvittar om det är homosexuella, arbetslösa, troende, kvinnor, barn, fattiga, färgade, transexuella , socialbidragstagare, romer, pensioner, judar, muslimer, kristna, ateister, nationalister, rasister, osv.
Listan är såååå lång att jag kan sitta här till imorgon.
Min poäng är att alla oavsätt vem du är eller vad du tycker finns det alltid någon som inte gillar vem du är eller vad du står för.
Sånt är livet , demokrati kan tolkas på många sätt.
Demokratin trampar alltid någon på "fötterna". Men alla blir trampad någon gång vid något tillfälle.
Det är hur väl vi reser oss efter fallet som avgör om vi är vinnare.
Vi får inte glömma att vinnare och förlorare båda på finns i en demokrati.
Hur ska vi annars skilja dem åt?
Vad vinner man på att gå i det förflutna?
Vad vinner man på att stänga ute Turkiet?
Vad tjänar demokratin på det?
Svar: Absolut Inget!
Ingen är perfekt, Ingen är fulländad. Glöm inte det!
Försök att se objektivt det är vad Demokratin handlar om!