[...] planerade att göra nån slags quick fix remix på Pär Ströms senaste fånerier på Newsmill, men det kanske jag inte kommer orka. Så, istället för att ackompanjera en längre och [...]
Blogg:Nerd Life Deluxe B-L-O to tha double G » Blog Arch, 2009-10-12, 17:16
[...] april 2009 · 6 kommentarer Om man lyssnar till okunniga och oseriösa debattörer som Pär Ström och Camilla Lindberg (fp) så går det att luras till att tro att “jämställdheten har gått [...]
Blogg:Myten om att Sverige har jämställdhet « Veronica S, 2009-05-01, 11:19
[...] och detta är helt förfärligt. Dessa män har fått ett enormt starkt stöd av manslobbyn med Per Ström som yttersta banerförare, och Pelle Billing som gläfsande [...]
Blogg:Stockholmsvänstern » Det är männens problem att ha, 2009-04-27, 15:08
Två tredjedelar av all skattefinansierad sjukvård konsumeras av kvinnor medan männen dör i förtid.
Den orättvisan måste genast rättas till. =oD
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-04-16, 14:34
Per, om du och feministerna inte kommer överens om verklighetsbeskrivningen eller inte kan/vill samarbete - varför då inte jobba för jämställdhet på varsitt håll utifrån varsitt perspektiv? Målet är ju ändå detsamma - jämställdhet i form av lika rättigheter och skyldigheter.
På så vis kanske pajkastningen kunde upphöra och energin kunde ägnas åt att främja jämställdhet.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2009-04-16, 14:43
Men det kanske är en utopisk önskan
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2009-04-16, 14:44
Tack Pär,
Du är tuff som sticker ut hakan!
Du sätter fingret på det som irriterar mig med feminister.
den jämställdhet som du talar om ställer jag mig helhjärtat bakom!
Permalänk | Anmäl
Björn, 2009-04-16, 14:48
Klockrent skriver, tack
Har en manlig kollega som sökte fullt barnbidrag efter mamman avled (cancer), svaret från försäkrings kassan - vi kräver mammans påskrift, han fick bråka flera månader för att få rätt till fullt barnbidrag
Det visar hur korkat samhället funkar idag
Permalänk | Anmäl
Mr Ä, 2009-04-16, 14:49
Bra artikel.
Feminism för mig är att könsroller helt förkastas och att vad en så kallad majoritet av människor som delar ens kön gör inte har någon vikt alls. Om 9 av 10 kvinnor inte klarar av inträdeskraven för något fysiskt krävande yrke är väl inte det ett problem, men då ska ingen höja på ögonbrynen åt den där tionde som ändå klarar kraven. Å andra sidan är det ju så många kvinnor som subtilt motas bort från blotta tanken på ett fysiskt krävande yrke, av könsroller i media och i det sociala.
Det är synd, samhället skulle gagnas av att män och kvinnor betänkte alla möjliga val i livet utifrån ett okonstlat och naturligt perspektiv istället för genom kognitiva spår som satts i huvudet på dem. Då skulle rätt person verkligen hamna på rätt plats - meritokrati är extremt viktigt för samhället. Och tänk på all press individer skulle slippa. Homofobin och krogvåld skulle också mattas av.
Men - kan vi lösa upp könsroller med endast sociala förändringar, förändrad utbildning av barn och kulturell uppryckning? Kanske det behövs vissa politiska aktioner och lösningar - nu pratar jag inte om kvotering, som är kontra-produktivt, kontroversiellt och alltid får SvD och anti-feminister att skrika och gasta tills man blir lomhörd.
Permalänk | Anmäl
Axel Edgren, 2009-04-16, 14:59
"Den kvinnokamp som ursprungligen vad högst motiverad har haft så stora framgångar att det knappast finns några fler problem att bekämpa."
Detta läserr jag samma dag som en åklagare på fullt allvar föreslår att åtala banrmorskor för medhjälp till våldtäkt om de skriver ut p-piller för personer under 15 år.
Hjälp.
Permalänk | Anmäl
Joakim U G Andersson, 2009-04-16, 15:01
Axel: kvotering anses ju av många feminister vara ett fantastiskt verktyg - så länge det är kvinnor som gynnas. Är det män som gynnas blir det genast annat ljud i skällan - då är det diskriminerande mot kvinnor. Kanske inte så konstigt att många människor är emot kvotering...
Permalänk | Anmäl
Q, 2009-04-16, 15:03
"Ett av många exempel från den senaste tiden är krav på att kvinnor ska undantas från uppsägningar när företag måste skära ned personalen. "
Källa?
Permalänk | Anmäl
Joakim U G Andersson, 2009-04-16, 15:04
Utmärkt artikel som jag tror ger uttryck för åsikter som delas av många men som inte uttrycks just eftersom det alltför ofta förvrids till något ont och kätterskt. Därför behövs debattörer som Pär Ström som förhoppningsvis kan bereda väg för en mer upplyst jämställdhetsdiskurs. Jag kan bara föreställa mig vilka reaktioner och inkvisitoriska påhopp Ström tvingas genomlida på grund av detta.
Permalänk | Anmäl
Daniel, 2009-04-16, 15:17
"Trots att våld huvudsakligen drabbar män kretsar hela den mediala och politiska debatten kring våld mot kvinnor."
Ja, du proffstyckaren Pär. Inte fan är det kvinnornas fel att män pucklar på både kvinnor och män. Men du har rätt i att männens våld mot andra män borde uppmärksammas mera.
Mäns våldsutövning oavsett vilket kön den drabbade har är kanske vårt största samhällsproblem. Har du några käcka förslag på hur vi ska komma till rätta med problemet?
Permalänk | Anmäl
Johan L, 2009-04-16, 15:17
Jag håller också med Pär: Våld som drabbar kvinnor och män måste debatteras mer. Men jag som är tyckande feminist (inte ens proffs) menar att våldsutövning som drabbar män och kvinnor beror på den mansbild som existerar idag, en bild som många män tvingas leva upp till på grund av könsstrukturer.
Permalänk | Anmäl
Josefine Arlesten, 2009-04-16, 15:21
Joakim U G Andersson, vad har att en åklagare vill anmäla barnmorskor som skriver ut p-piller tll barn med jämställdheten/feminismen att göra?? _ Eller är det kanske så att du förutsätter att barnmorskan är en kvinna och åklagaren är en man och att han åtalar henne pga. av att hon är kvinna? Det är ju väldig trångsynt och ojämställt av dig isåfall.
Permalänk | Anmäl
Johan_j, 2009-04-16, 15:30
Män ska vara fogliga och bete oss som kärringar annars är vi förtryckare.
Permalänk | Anmäl
Punkten, 2009-04-16, 15:55
Modigt Pär Ström! Du har helt rätt och är en pionjär, tro mig, allt fler kommer sälla sig till dig i den här frågan.
Permalänk | Anmäl
Bruno Larsson, 2009-04-16, 15:53
Klockrent! Väl skrivet, väl rutet och väl valda exempel. Håller absolut med, detta är vad som gör att feminismen får mig att må illa. JÄMNSTÄLLDHET vill vi ha i denna och andra frågor, men feminsm, positiv särbehandlig och så vidare, vad är det? Den vite medelålders (eller i alla åldrar för den delen) mannen har snart fått nog, sluta slå oss innan det är för sent. Låt oss fastkedja den positiva samhällsutvecklingen i en sund värderingsgrund där ingen särbehandlas eller diskrimineras på grund av sitt kön, där människor av bägge könen har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter - men där det är OKEJ att jobba i en mansdominerad bransch som man. Eller kvinna. Eller stå i köket som man. Eller kvinna.
Vi behöver dessutom mer särartsfeminism enligt mig - alltså att man accepterar att män och kvinnor är OLIKA i både kropp och sinne, men LIKA mycket värda.
Tycker för övrigt detsamma gäller all positiv och negativ särbehandling på grund av ras/religion/kön/sexualitet/etc... Om det är fel att diskriminera svarta för att de är svarta så är det fel att diskriminera vita för att de är vita, och detsamma gäller för alla. Alla är vi människor med olika attribut, och irrelevanta attribut ska så förbli där de så bör vara. Hudfärg har ingen betydelse för hur bra man säljer tidningar, hur bra man säljer tidningar har betydelse för hur bra man säljer tidningar. Etc. Konsekvent, inte inkoherent.
Permalänk | Anmäl
Simon, 2009-04-16, 15:54
Det var en bra artikel, Pär, som tar upp många av de galenskaper vi ser idag pga den moderna feminismen. Denna tokfeminism kom någon gång på 90-talet, svepte bort den gamla någorlunda vettiga feminismen och skapade en demonisering av mannen. Lustigt nog är de främsta inspirationerna för denna ideologi den amerikanska kristna högern och gammal rasbiologi.
Jag tror dock att tokfeminismen som statsideologi snart är ett minne blott. Om några år kan vi skratta gott åt hur det var. Och bäst hjälp för detta har vi av galningar som de i FI och ROKS.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-04-16, 15:57
Tack Pär för en välskriven artikel!
Själv är jag ett typiskt gubbslem - medelålders, vit - och när jag är sexuell är jag hetero. Ibland när jag hör om att kvinnor förtrycks av olika maktstrukturer undrar jag på vilket sätt de förtrycks som inte jag blir. Mina kvinnliga kollegor har samma lön som jag, har samma chefer, bor i samma land med samma ledning. De som förtrycker dem förtrycker mig lika mycket. Jag är inte heller välkommen i företagsledningarna eller partitopparna.
Kan det vara så att alla grupper i samhället vill ha någon annan grupp under sig i maktstegen? Att kvinnorna inte nöjt sig med att bli jämställda utan vill upp ett pinnhål? Det är helt mänskligt antar jag.
Men trist.
Permalänk | Anmäl
Mikael, 2009-04-16, 16:15
Din text och analys är så viktig, Per Ström. Tack för ditt engagemang! Vi är många som tidigare kallat oss feminister, men som nu istället kallar oss humanister och jämställdhetsförespråkare.
Permalänk | Anmäl
KimhZa Bremer, 2009-04-16, 16:33
Öhhh??? Du skriver.
Citerar:
Dels att underlägena för kvinnor långtifrån är så många och så stora som det hävdas i den allmänna debatten, dels att det parallellt finns underlägen för män. De senare möts dock med gäspningar - i bästa fall – eller tystas medvetet ned.
Det är nog inte oss "vanliga kvinnor" du menar här??? Jag gillar MÄN, som kompisar/vänner! Men också som en livskamrat, om kemin fungerar....Femiminsm är INTE för mig????Men det handlar ju om respekt för varandra!
Glöm INTE kvinnor/flickor från en del andra länder!!!! Själv respekterar jag män...
Hunsa män? Vet du vad du pratar om? Så infernaliskt dumt inlägg!
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2009-04-16, 16:49
"I vårdnadstvister tilldöms 95 procent av all enskild vårdnad mamman."
-
"Däremot är det ett känt faktum att män är mer tävlingsinriktade och statistiskt sett satsar hårdare på karriären än kvinnor (och också betalar ett pris för det på det mänskliga planet)"
-
Pär, du verkar tycka att det är naturligt att män ska ha högre lön än kvinnor, eftersom de satsar mer på karriären än kvinnor gör. Du medger samtidigt att denna hårdsatsning på yrket medför att männen får betala ett pris på det mänskliga planet, vilket rimligen innebär att männen har mindre tid över för sina barn. Ändå tycker du det är konstigt och orättvist att kvinnorna i allmänhet får vårdnaden om barnen vid en skilsmässa? Jag hörde en domare kommentera det faktum att mammorna så ofta får vårdnaden om barnen. Orsaken till det, förklarade domaren, var att domstolen var förpliktigad att ge vårdnaden till den förälder som hade haft den huvudsakliga omvårdnaden om barnet före skilsmässan. Den föräldern var i de allra flesta fall mamman.
-
"Vilken ledarskribent skulle våga skriva ”Bryt kärringväldet i skolan”, och sedan föreslå bryska åtgärder mot den kvinnliga lärarkåren?"
-
Ack, Pär Ström, har du inte funderat på vad det beror på att det finns så få manliga lärare i skolan? När det gäller förskolan tror jag personligen att det kan handla om ren diskriminering, eftersom en del föräldrar (och kanske också en del personal) kanske har misstankar om att män som vill jobba med barn är pedofiler. Ju äldre barnen är, ju mindre är dock motståndet mot männen, och på gymnasiet finns det inte alls. Varför är då männen i minoritet även på gymnasiet? Svaret är nog ganska enkelt. I takt med att läraryrket har blivit alltmer kvinnodominerat har lärarlönen också sjunkit. Kvinnodominerade yrken är generellt sett lägre betalda än mansdominerade, i synnerhet om man jämför yrken som kräver ungefär lika lång studietid. Den "relativa lönen" (lönen i förhållande till den lön man får i andra yrken) har sjunkit kraftigt för gymnasielärare från 1950-talet till idag, samtidigt som yrket har förvandlats från ett mansdominerat yrke till ett kvinnodominerat. Så varför vill män inte bli lärare längre? Jo, därför att såväl status som lön har sjunkit för det yrket. Så enkelt är det nog.
-
Det kan förresten konstateras att pojkarna i allt högre grad tappar intresset för skolan över huvud taget. Pojkarnas betyg sjunker generellt. Men det spelar ingen roll när de söker jobb, för pojkarna söker sig till "mansyrken", där lönen generellt är högre och betygskraven ofta är lägre än för "kvinnoyrkena". Lite hårdraget kan man säga att pojkarna inte behöver plugga så mycket i skolan. De får sin höga lön ändå.
-
Vad beträffar särskilda bidrag som ges till kvinnor inom film och teater, så kan man väl bara konstatera att de flesta filmer och pjäser regisseras av män och har manliga huvudpersoner. Själv gläds jag över de filmer som görs och de pjäser som sätts upp med kvinnor i huvudrollen, för det är så skönt att kunna identifiera sig med huvudpersonen.
-
De flesta lärare och bibliotekarier vet att det går att få flickor att läsa böcker om pojkar, men det är nästan omöjligt att locka pojkarna att läsa böcker om flickor. Det är som om det vore förnedrande för pojkar att intressera sig för flickors liv. När pojkarna och flickorna har kommit upp i tonåren och börjat gå på bio tillsammans, så är flickorna redan inskolade i konsten att intressera sig för historier om manliga huvudpersoner. Pojkarna å sin sida vägrar nästan alltid att se flimer om flickor, om det inte handlar om porrfilmer förstås. På detta sätt skapas en ständig marknad för filmer och pjäser om män, medan filmer om kvinnor och flickor blir till något sorts konstigt särintresse. Själv är jag i alla fall mycket tacksam för de filmer och pläser som görs om kvinnor, och jag är definitivt glad om staten satser lite pengar på sånt.
-
Varför heter det kvinnomord och inte mansmord? Återigen är skälet enkelt. De allra flesta mord begås av män. Nej, inte alla, men de flesta. Den typiske mördaren är en man, och de flesta mordoffer är också män. Ganska många mord begås av män som lever i kriminella miljöer. Andra begås av män som sitter och super och som i fyllan och villan mördar en supbroder. Ytterligare andra mord begås därför att männen med sin högre testostronhalt helt enkelt är mer aggressiva än kvinnor, genomsnittligt sett. Det är väl typiskt att de skolskjutningar som har ägt rum nästan alltid har utförts av pojkar, eller i några fall av vuxna män. I två av de senaste skolskjutningarna, den i Tyskland i år och den i Kauhajoki i Finland förra året, sköt en manlig student ihjäl nio andra elever eller studenter. Av de nio studenterna var, i båda fallen, åtta flickor. De två pojkarna som utförde skolskjutningarna i Tyskland och Finland dödade tillsammans två pojkar och sexton flickor.
-
När en person mördar en annan person av motsatt kön, så är i de allra flesta fall mördaren en man och offret en kvinna. Därför talar man om kvinnomord, inte om mansmord. Det är inte ett dugg konstigt. Men apropå ojämlikhet när det gäller mordrapporteringar, så syftar ju ordet "kvinnomord" på att en kvinna är offret. Vi kanske skulle fokusera mer på mördaren och mindre på offret? Vi kanske skulle börja tala om mördarmän och mördarkvinnor? Vi skulle i så fall finna att de flesta mord verkligen begås av mördarmän, även om mördarkvinnor förvisso också existerar.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2009-04-16, 16:51
Micke Nilsson. Du har en egen åsikt där faktiskt???
*Män ska vara fogliga och bete oss som kärringar annars är vi förtryckare.*
Män ska inte vara fogliga/inte heller kvinnor. men Gud när ska bägge parter lära sig respektera varandras olikheter? och lev med dem? Det vore ett stort steg framåt:-)
Läs boken. Män är från Mars/Kvinnor från Venus:-)
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2009-04-16, 16:54
Joakim: Skanska var företaget som ville undanta tjejer från turordningen. Det rapporterades allmänt i pressen. Av nån underliga anledning (man undrar vilken) så missade du det, men läste om idiotåklagaren med P-pillren.
Sådant kallas i din krets "genusglasögon" och bland oss andra ideologisk enögdhet!
Permalänk | Anmäl
Lövet, 2009-04-16, 17:19
När män blir arbetslösa vill kvinnorna skilja sig, enligt en ny studie...
Permalänk | Anmäl
Yossarina, 2009-04-16, 17:23
Omskärelse av pojkar är ytterligare ett område där män (läs pojkar) diskrimineras. Flickor har haft ett lagskydd sedan 1982, även mot varianter där ingen kroppsvävnad skärs av, men pojkars förhudar får man fortsätta att skära bort. När ska denna vidriga diskriminering förbjudas?
Permalänk | Anmäl
Per, 2009-04-16, 17:37
Eftersom Per Ström är intellektuellt hederlig av sig så tar jag för givet att han läser följande artiklar i Svenska Dagbladet, samt en från Dagens Nyheter, innan han dömer ut genuspedagogiken, som ju handlar om att öka människors frihet från begränsande könsrollsmönster. Och det kan naturligtvis ingen sann liberal vara.
-
Notera gärna att i Stockholm, vilket nämns i en av artiklarna så är det ofta föräldrarna som är pådrivande. Det finns till och med föräldradrivna förskolor med genuspedagogisk profil. Jag anser dock inte att föräldrar ska tvingas sätta sina barn i genuspedagogiska förskolor, men möjligheten ska finnas för dem som så önskar. Är inte det liberalt och fint, så säg!
-
Varsågod, Per!
Och förklara gärna lite närmare hur du menar att män hunsas av genuspedagogiken.
-
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=871439
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/manligtkvinnligt/artikel_18973.svd
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/manligtkvinnligt/artikel_18974.svd
Här en intervju med två före detta elever i genuspedagogisk förskola
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/manligtkvinnligt/artikel_21269.svd
Här om hur personalen i förskolor i Gävle filmades, vilket visade hur personalen bemötte barnen olika och hur t ex flickorna servade pojkarna.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/manligtkvinnligt/artikel_19752.svd
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2009-04-16, 17:44
Ett misstag! Artikeln från DN handlar om könsrollsuppfattningar bland unga, inte om genuspedagogik.
Men DN har på sin Insidan många artikelserier om könsroller och genuspedagogik.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2009-04-16, 17:49
Pär,
det är bra att du säger ifrån. Här kommer ett tips på ännu ett område som är förvånansvärt höljt i dunkel: doktorander på våra universitet. Där jag verkar får institutionen dubbelt så mycket i ersättning när en kvinna doktorerar som när en man gör detsamma. Var tror du institutionens vilja att hjälpa/stötta/uppmuntra hamnar?
Permalänk | Anmäl
Toin, 2009-04-16, 17:49
Apropå pojkars skolresultat
Claes Borgström om pojkars sämre skolresultat
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=315333
Om de 40 miljoner som satsas på att förbättra pojkars skolresultat
http://www.jamombud.se/jamsides/news/satsningpapojkarssko.asp
Om gamla ideal som påverkar skolresultaten
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/barnunga/artikel_304942.svd
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2009-04-16, 18:16
Vad Pär Ström inte tycks lyckas greppa är jämställdhetsarbete är viktigt är just för att båda kön begränsas av könsroller. Anledningen att fokus har legat på kvinnans rätt är att vi kvinnor sammantaget dragit det avsevärt kortaste strået i könsrollslotteriet. Mycket är bättre, men oerhört mycket kvarstår fortfarande. Inte minst de begränsingar våra cementerade könsroller faktiskt betytt för män.
Problemet är bara att Pär Ström tycks helt oreflekterande inför detta faktum. Bara för att det är synd om kvinnorna betyder inte det per definition att det inte är synd om männen. Allt måste inte vara svartvitt. Det är inget krig.
För övrigt tycker jag att det är provocernade korkat att inleda med ett uttalande om "feminsterna" som vore det en homogen grupp, i alla fall om syftet är att uppnå konstruktiv diskussion. Erkänn, Pär, att allt du söker är bråk och polarisering. Det är därför det är så oerhört svårt att ta dig på allvar, vilket i förlängningen gör varje utspel du gör till ett bakslag för mäns rättigheter i jämställdhetsarbetet.
Permalänk | Anmäl
moisthlm, 2009-04-16, 18:18
"Erkänn, Pär, att allt du söker är bråk och polarisering."
Hehe, vem är det som söker detta?! Knappast en så beskedlig person som PS. Han rör om i en varböld och det är så uppenbart att han gör det.
Fler män måste börja protestera för att verklig jämställdhet ska kunna uppnås. Den statsfeministiska varianten av "jämställdhet" vi har idag är ett skämt som sker på männens bokstavliga (vilket kollektiv betalar mest skatt och startar alla företag som genererar välfärd?) och bildliga bekostnad.
Detta vore inte möjligt om inte svenska mähän till män fortsatte att jaga kjolstyg trots alla spottloskor. Kan inte bögar sköta manskampen så att det händer något; heteromännen är ju totala offer för kvinnliga könsmakt. Därför ser det ut som det gör.
Permalänk | Anmäl
Per, 2009-04-16, 18:25
Både män och kvinnor kan få sin frihet begränsade av könsrollsuppfattningar. Ett av Pers favoritexempel med männens underläge i vårdnadstvister är ännu ett exempel på förlegade och frihetsbegränsande könsrollsmönster som kan övervinnas med genusperspektiv.
Mäns våld mot män kan också bero på könsrollsuppfattningar.
Artikelserie i DN om mäns våld
http://www.dn.se/insidan/ar-man-brutala-av-naturen-1.468882
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2009-04-16, 18:31
Jag är inte hunsad! Jag jobbar heltid medan min fru jobbar halvtid. Den andra halvan ägnar hon åt mig, barnen och hemmet. Så har jag bestämt att det ska vara och hon tycker att det är bra! Eftersom jag alltid är utvilad så belönar jag henne också rikligt! Ingen dammsugning för mig inte!
Permalänk | Anmäl
Man, 2009-04-16, 18:32
Niklas Koupa kan du sluta drälla med dina länkar! Om du skriver ett kärnfullt kondensat av artiklarna så kan man kommentera dem utan att behöva läsa tiotals spaltmetrar.
Permalänk | Anmäl
Snälla, 2009-04-16, 18:34
Bra skrivet Per!!! Tack
Jag har ett barn som nu är 16 år. När jänta föddes så kom mamman och jag överens om delad vårdnad. Mamman och jag separerade när jäntan var ca 1 år, delvis pga.att vi var oense om vissa detaljer som rörde barnets skötsel och uppfostran, och delvis för att jag hade fått äran att uppleva den andra mörka sidan av denna annars så behagliga kvinna. Jag deklarerade att jag skulle ha barnet varannan vecka och var beredd att ta mitt fulla ansvar.
Mamman såg det som ett hot/konkurens och sa att hon skulle förstöra mitt liv och jag skulle inte få träffa min dotter, vi grälade mycket och hon vart ofta våldsam när jag försökte att kräva min rätt, hon attackerar mej med div. tillhyggen och jag försvarar mej. Hon anmäler mej för misshandel, hon hade en lite bula i bakskallen och söndergråtna ögon.
På rättegången så säger hon att jag sparkat henne i magen 9 gånger när hon var gravid, jag blir dömd fast det är hon som är den skyldige. Hon kräver att jag ska skriva över vårdnaden på henne mot min vilja. Jag ringer familerätten och dom säger att om mamman vill ha ensam vårdnad så kommer hon att få det vare sej jag vill eller inte, men du har ju kvar din umjänges rätt, så jag skrev på, dum som jag var. Sen har jag genom åren kämpat för att få ha min dotter och flera gånger anlitat advokat, men med dåligt resultat, tills för ca.3 år sedan då det fungerat bättre eftersom jäntan börjat bestämma skälv, men jäntan har hela tiden bott hos sin mamma fram tills i november 2008 då jag skaffade en större lägenhet så att hon kunde flytta till mej, mamman har helt klart psykiska problem och kommer inte överens med nogon en längre tid, hon har fortfarande sina raseriutbrott och blir lika våldsam, så dottern blev helt enkelt tvungen att flytta till mej(glad blev jag) och soc blev inkopplat.
Det känns tungt och som ett svek av sammhället att det går att göra på det här viset och att jag missat stora delar av hennes uppväxt, särskilt när hon var liten.
Jag har precis fått erfara att det på försäkringskassan finns minst 2 smyg mansdiskriminerande detaljer i deras stadgar.
När vi flyttade till den nya lägenheten så kom vi med soc överens om att jag inte skulle betala mitt underhåll längre.
Jag ringde till försäkringskassan och bad om att få ett avslut och att jag inte skulle betala för november, hon frågade när min dotter flyttade till mej, och det var ju 1:a Nov, hon säger inget och vi lägger på, efter ett tag kommer en påminnelse för Nov. iaf., jag ringer igen och får beskedet att eftersom hon flyttat till mej i Nov. så ska jag betala för Nov. även fast det är den första och hon bor hos mej hela månaden. I 95% av fallen så flyttar barnen från mamman till pappan och det är vi män som får betala underhåll i en extra månad fast barnen bor hos oss.
Sen så sökte jag bostadsbidrag och skrev mantalskrev mej och min dotter på den här adressen, på skattemyndigheten så sa dom att hon kan skriva på skälv eftersom hon är 16 år, vi skrev på och skickade in papperen, när svaret kom så stog det att för att få bostadsbidrag för hemmaboende barn så måste man vara vårdnadshavare.
Jag säger bara det, vad mycket onödigt lidande, det är lätt att hålla sej för skratt när man tänker på det här.
Det behövs nogot nytt i politiken, ett parti som vågar säga vad dom tycker, därför så ska jag rösta på sverigedemokraterna.
Permalänk | Anmäl
Anonym, 2009-04-16, 18:41
Hehe, Yossarina är smartast i hela kommentarsfältet :D
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-04-16, 19:19
Här ska ni få läsa min artikel om genuspedagogikens demokratifrämjande potential! ^^
http://newsmill.se/artikel/2008/09/14/jamstalldhetens-verkliga-pris
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2009-04-16, 19:27
Angående "Fi:s kamp-sång" så var det många artister på den kongressen och dåvarande styrelsen hade inte tagit reda på exakt vilka sånger och ramsor som skulle framföras. Hade dom hört texten som länkas till ovan och dessutom förstått hur denna text skulle klippas ur sitt sammanhang och misstolkas så hade de förståss inte släppt fram den.
I sin urklippta form låter den naturligtvis förskräcklig, det håller jag med om. Det finns naturligtvis ingenting hos Feministiskt initiativ som påskiner att feminister skulle vilja slita män i stycken. Jämställdhet är målet, inte kvinnlig dominans.
För att ändå förtydiga ramsan som hänvisas till så vill jag berätta att tjejerna berättade historien innan de sjöng. Sången handlar om en tjej gruppen känner som blev insläpad i några buskar och grovt missandlad och våldtagen en kväll på väg hem. När gärningsmannen lämnat platsen så hör hon en förbipasserande och ropade på hjälp. Den förbipasserande mannen kommer. Och våldtar henne han också innan han lämnar platsen.
Sången handlar om vännernas känslomässiga reaktion på hur just dessa två män behandlat deras vän. Den handlar inte om män i allmänhet.
Och så är det en sång och inte ett politiskt manifest av något slag. Kulturen är fri i vårt land. Betydligt radikalare saker återfinns inom kulturen utan att några reaktioner normalt väcks. Det problematiska i detta var att ett sådant kulturellt inslag inte var lämpligt i ett politiskt sammanhang, för att det kan tolkas som att det är en del av det politiska budskapet - vilket inte var avsikten.
Avslutar med att länka till Schymans kommentar:
http://www.youtube.com/watch?v=n-Db21Lo9yk
Permalänk | Anmäl
Anna Svensson, 2009-04-16, 19:52
Pär, förstår inte din ilska mot feminister. Det är ju tack vare feministernas envetna kamp för jämställdhet som de nått framgång och att Sverige idag är ett bättre land att leva i för alla människor, män som kvinnor. Självklart finns många problem kvar, så feminismen behövs sannerligen.
Om nu männen är så förfördelade som du påstår (håller INTE med) varför skapar då inte männen motsvarande rörelse för jämställdhet. Pär, du borde också lyfta blicken från situationen i Sverige. I många länder pågår vidrigt kvinnoförtryck där männen har all makt. Därför kanske flicka-kampanjer behövs!!!
Dina exempel på manshatet i Sverige känns nästan pinsamt. Det är inte män som mördas för att dem är män, det är inte män som våldtas och tvingas ha strategier för att inte utsättas för sexuellt våld, det är inte män som får sämre betalt för samma arbete, det är inte män som prostituerar sig...
Självklart missgynnas män som grupp ibland i Sverige idag, men det är sannerligen inte något som feminister eller feminismen är orsak till. Tvärtom kämpar ju feminister för alla människor, mot begränsande könsroller och att ALLA ska kunna välja hur de vill leva sina liv.
Sluta beskyll feminister för mäns ensamhet, att män inte får vårdnaden om barn i samma utsträckning och att prostatacancer inte får samma mediautrymme som bröstcancer. Kanske problemet finns hos männen?
Per, sluta vara så gnällig och kämpa för jämställdhet i stället!
Permalänk | Anmäl
Daniel Lind, 2009-04-16, 20:19
Skarpt och initierat. Skönt att slippa flosklerna för en stund.
Permalänk | Anmäl
abuse, 2009-04-16, 21:26
Joakim
.
"Detta läserr jag samma dag som en åklagare på fullt allvar föreslår att åtala banrmorskor för medhjälp till våldtäkt om de skriver ut p-piller för personer under 15 år."
.
Medhjälp nej så hemskt? Och själva våldtäktsmännen skulle vara flickornas pojkvänner då eller?
Permalänk | Anmäl
Erik E, 2009-04-16, 21:23
Jadu Per, livet är tufft ibland eller vad säger man?
___
Genus handlar inte bara om kvinnor, genus handlar om könsrollerna. Könsroller är kulturella uppfattningar om hur män och kvinnor ska vara. Finns inga sådana? Nej för det har ju inget att göra med att män faktiskt är ensama i större utsträckning för att de inte fått lära sig att känna efter, prata om känslor, beskriva sina känslor. För det är ju bara bögar som gör sånt? Jag kan nog säga att jag inte är den enda bruden här som gjort slut med en kille för att han va så omöjlig att prata med.
____
Mansrollen är som flera här redan påpekat ett problem för männen själva. Men jag tror också att det finns ett glapp, förhoppningsvis kommer vi se skillnader när 80 och 90 talisterna växer upp för jag tror att smhället idag uppfostrar indevider bättre att faktiskt reflektera över sådant som känslor. Även om man kommer fortsätta få kommentarer ett tag till från sina killkompisar i stil med "Jag va ute och gick i skogen idag, det va så vackert, men säg inte att jag sagt så för det låter bögigt!"
____
För mig är särartsfeminismen ett problem. Jag vill inte att någon på ovetenskapliga grunder ska få förklara för mig hur jag är bara för att jag är född kvinna. Jag har hela mitt liv brottats med omgivningen, både killar och tjejer som kommenterar och tycker jag är konstig för att jag är så okvinnlig.
Men du dricker ju så mycket, du är inte intresserad av smink och mode, du går så manligt, du är så rakt på sak, du har för mycket sexlust (tjejer tycker inte om sex har någon fått för sig, en av de värsta myterna jag vet)
___
Och nej, jag är inte butchig, jag har lågt testosteron, jag jobbar som modell och har mycket kvinnliga former, jag är känslosam och gråter lätt. men jag har andra "okvinnliga" sidor. Var passar jag in i särartsfeministernas definitioner? Man eller kvinna?
__
Och varför blev jag som jag blev? För att jag är uppvuxen på en bongård med fina föräldrar, mycket arbete och bara killar till syskon vänner och kusiner. Kultur och uppväxt alltså. Detta formar könsrollerna MINST lika mycket som kromosomer och hormoner. men det vill man inte se utan kvinnor ÄR på ett visst sätt och män ÄR på en visst sätt.
___
Och nej, jag är inte röd politiskt jag är liberal, därför kan jag bara kämpa för en sak, allas rätt att vara sig själva som de trivs med utan att få skit för att de är omanliga eller okvinnliga. Sen finns det andra strukturella problem vi måste jobba med. Ann Sidbrant gjorde ett utmärkt uttalande där med många poänger.
___
Jobba för att ingen vare sig män eller kvinnor ska lida av strukturella föreställningar! Låt alla vara sig själva!
Permalänk | Anmäl
Hanna Marie Björklund, 2009-04-16, 22:06
Bra artikel som vanligt av Per Ström. Konstigt att så många läser in biologi i den. Den handlar ju om den slagsida i jämställdhetsdebatten feminismen skapat.
Det ligger ideologi bakom fenomenet att se kvinnor som offer och män som förövare. Ideologin/perspektivet heter könsmaktsperspektivet. Konstigt att detta verkar ha passerat så många kommentatorer, då det varit genusvetenskapens huvudspår i åtminstone tio år.
Permalänk | Anmäl
Shps, 2009-04-16, 22:17
Varje år tar polisen emot ungefär hälften så många anmälningar där en man blivit misshandlad av sin kvinnliga partner, som där en kvinna blivit misshandlad av sin manlige partner. Detta berörs inte över huvud taget. Vad värre är: Detta är efter ett enormt arbete med att uppmuntra kvinnor att anmäla om de blir misshandlade i sin relation. Alltså har större andel av de kvinnliga offren börjat anmäla. Diverse olika undersökningar har också visat att kvinnor använder våld något OFTARE än män, och betydligt oftare med hjälp av knivar eller andra tillhyggen. Alltså: Det är inte "mäns våld mot kvinnor" som är problemet. Problemet är "våld i nära relationer".
Genusmaffian hade ju kunnat få viss legitimitet om de tog upp sådana här saker, men istället väljer de att sjunga om hur de skall lemlästa alla män, fortsätta skrika om "mäns våld mot kvinnor", och trycka undan studier som gjorts angående mäns situation.
Man kan också ta upp frågan om hur många mansjourer det finns i Sverige, och vilken budget dessa får jämfört med ROKS.
Permalänk | Anmäl
Svempa, 2009-04-16, 22:25
Hanna Marie Björklund
.
"Genus handlar inte bara om kvinnor, genus handlar om könsrollerna. Könsroller är kulturella uppfattningar om hur män och kvinnor ska vara."
.
Enkel studie i kulturell medvetenhet: Ta samma påstående igen men byt ut män mot svarta och kvinnor mot vita och förklara nu varför rasroller är förlegade uppfattningar då alla borde vara precis som vita.... trillade poletten ner som mäklarn sade?
.
"Finns inga sådana? Nej för det har ju inget att göra med att män faktiskt är ensama i större utsträckning för att de inte fått lära sig att känna efter, prata om känslor, beskriva sina känslor."
.
Tvärtom, män har vid olika tidsperioder fått lära sig exakt de där sakerna. Vad hände sedan? Jo kvinnorna svek för Sean Connery och killar som jag är sexigare när det gäller även om vi är omöjliga.
.
"För det är ju bara bögar som gör sånt?"
.
Den åsikten verkar kvinnor ha eftersom det är det lättaste sättet i världen att sabba alla chanser med en kvinna att bete sig så. Den enda rimliga slutsatsen är att kvinnor tar för givet en man med det beteendet inte vill ha sex med kvinnor.
.
"Jag kan nog säga att jag inte är den enda bruden här som gjort slut med en kille för att han va så omöjlig att prata med."
.
Jag kan säga så här. Du är inte enda bruden som envisats med att bli ihop med en sådan kille som mig (jag förstår du känner fler tjejer med den preferensen) och heller inte enda bruden som inte fattar varför det är så vanligt.
.
"Mansrollen är som flera här redan påpekat ett problem för männen själva."
.
Mansrollen är som påpekades redan på 80-talet skapad av kvinnors sexuella preferenser. Därav orsaken mjukare fjantideal inte går att bibehålla. För att citera Mikael Persbrandt "den nya mjuka mansrollen, vad är det för skit?" Samma år valdes han sexigast i landet av sveriges kvinnor Heh heh.
.
"förhoppningsvis kommer vi se skillnader när 80 och 90 talisterna växer upp för jag tror att smhället idag uppfostrar indevider bättre att faktiskt reflektera över sådant som känslor."
.
Har ingen betydelse så länge kvinnor som du pratar om omöjliga män ni dumpade vilket bevisar det var sådana män ni valde framför mesarna.
.
"Även om man kommer fortsätta få kommentarer ett tag till från sina killkompisar i stil med "Jag va ute och gick i skogen idag, det va så vackert, men säg inte att jag sagt så för det låter bögigt!"
.
Hahaha ja just det, den klassiska situationen. Många tjejer jag känner har likadant. Jättefina killkompisar, omöjliga pojkvänner. Här är ett tips: När det är de omöjliga killarna du har som kompisar och mjukisarna du bonkar skiten ur på helgerna så säg till. Tills dess kan du få mitt nummer... om du ber snällt (nädå skojade bara)
.
"För mig är särartsfeminismen ett problem. Jag vill inte att någon på ovetenskapliga grunder ska få förklara för mig hur jag är bara för att jag är född kvinna."
.
Otur för dig eftersom det inte är särartsfeminismen som gör det utan hela den moderna medicinen, hjärnforskningen och evolutionspsykologin som gör det. Samt förståss logiken den kan vi skylla på Aristotles-da-man.
.
"Jag har hela mitt liv brottats med omgivningen, både killar och tjejer som kommenterar och tycker jag är konstig för att jag är så okvinnlig."
.
Vad skulle vara okvinnligt med dig? Du pratar precis som de flesta kvinnor jag legat med och de flesta av deras kompisar. Du har killkompisar som är rätt och pojkvänner som är omöjliga. Vad okvinnligt med dig? hähä
.
"Men du dricker ju så mycket, du är inte intresserad av smink och mode, du går så manligt, du är så rakt på sak, du har för mycket sexlust (tjejer tycker inte om sex har någon fått för sig, en av de värsta myterna jag vet)"
.
Myten säger inte tjejer inte tycker om sex. Myten säger tjejer inte tycker om sex lika mycket som män. Det betyder det krävs mycket mer för att få en kvinna i säng än en man. Och det är ingen myt det är bevisade fakta. Man lät en skitsnygg kvinna och en skitsnygg kille gå runt och försöka fixa sex av motsatta könet gissa vem som fick flest nej? (Ledtråd, vinnaren hade 75% ja)
.
"Och nej, jag är inte butchig, jag har lågt testosteron, jag jobbar som modell och har mycket kvinnliga former, jag är känslosam och gråter lätt. men jag har andra "okvinnliga" sidor. Var passar jag in i särartsfeministernas definitioner? Man eller kvinna?"
.
Var passar Marilyn Monroe in på särartsfeministernas definitioner? Jo på den manliga skalan. Att se ut som kvinna och jobba som modell säger ingenting om kvinnlighet. Du förväxlar att vara sexig med att vara kvinnlig. Ungefär som Elita L som förväxlade att bete sig som en fjortis med att vara gullig.
.
"Och varför blev jag som jag blev? För att jag är uppvuxen på en bongård med fina föräldrar, mycket arbete och bara killar till syskon vänner och kusiner."
.
Precis som Anna Nicole Smith och femton andra av Playboys mest kända playmates.
.
"Kultur och uppväxt alltså. Detta formar könsrollerna MINST lika mycket som kromosomer och hormoner. men det vill man inte se utan kvinnor ÄR på ett visst sätt och män ÄR på en visst sätt."
.
Kultur och uppväxt doesnt matter shit honey, läs lite om när en liten pojke tränades att tro denne var flicka av ett professionellt forskarteam i hela sin uppväxt. Känner du till vad transsexuell betyder förresten? Många kvinnliga modeller är transsexuella. Dvs kvinnlig kropp, manlig hjärna och utåtagerande beteende. Mest känd är en flicka från Bondfilmen "For your eyes only" hon var snyggast vid poolen och dessutom den enda av dem som föddes som man.
.
"Och nej, jag är inte röd politiskt jag är liberal, därför kan jag bara kämpa för en sak, allas rätt att vara sig själva som de trivs med utan att få skit för att de är omanliga eller okvinnliga."
.
Besvara gärna denna fråga. Varför har du sex med omöjliga pojkvänner när du har så fina killkompisar? Du kan väl ha sex med dem om du tror biologi inte påverkar vad som är naturligt för könet.
.
"Sen finns det andra strukturella problem vi måste jobba med. Ann Sidbrant gjorde ett utmärkt uttalande där med många poänger."
.
Ann Sidbrant blev ju helt motbevisad på allt hon sade. Försöker du stärka mina fördomar gällande modeller? Det behövs inte jag har modeller bland ex:en.
.
"Jobba för att ingen vare sig män eller kvinnor ska lida av strukturella föreställningar! Låt alla vara sig själva!"
.
Där instämmer jag. Du får fortsätta bekräfta fördomarna om modeller så bekräftar jag att vi killar är lika dumma som ni tror. Inte för att vi killar inte har nån koll utan för att det är så jobbigt att ragga upp er om man visar man har koll. Mina tjejkompisar brukar säga likadant om killar. Då brukar jag påpeka för dem (efter några öl) att skillnaden är att med smarta killar så sticker killen EFTER ligg, inte före. Men jag fick kul av ditt inlägg så ha det glatt du också.
Permalänk | Anmäl
Erik E, 2009-04-16, 23:45
TACK PÄR STRÖM
Permalänk | Anmäl
Johan Nilsson Svensson, 2009-04-17, 00:00
Ända sen feminismens början har feminism och jämställdhetsfrågor varit något som de flesta män inte ens velat ta i med tång, alternativt varit magnifikt ointresserade av. Förmodligen för att de inte sett nån vinning i det.
I takt med att könsrollerna förändras och kvinnors kamp på jämställdhetsområdet börjar män inse att de faktiskt också påverkas negativt av könsroller i vissa fall. Då börjar det plötsligt gruffas i de manliga leden. Förvånad, någon?
Jag vill också påpeka att de flesta feminister inte jobbar MOT män, utan FÖR alla människors lika möjligheter och värde. De förväntningar som dagens samhälle ställer på både män och kvinnor begränsar individens valfrihet - från båda håll. Värnplikten, som Pär Ström tog upp, är ett bra exempel på nåt som bygger på förlegade könsroller (endast män är lämpade att kriga) och helt vettlöst diskriminerande i dagens samhälle. Men hjälp oss kämpa mot såna förlegade könsroller, istället för att beskylla dem på feministerna! Ni kan inte först lämna kvinnorna att själva driva jämställdhetskampen och sen gnälla på att de inte gör som ni vill.
Så fortsätt skriva debattartiklar Pär Ström, och kämpa mot könsrollstänket. Men skyll inte allt på feministerna.
Permalänk | Anmäl
Hedda, 2009-04-17, 01:29
Du gör samma fel som de flesta liberaler gör i sin kritik mot feminismen, för mycket fokus på det formella!
Om situationen är sådan som den är och har varit att kvinnor och män lever ojämställt även fast de har haft samma rättigheter och möjligheter i samhället. Det är kulturella normer som skapar ojämlikheten, och de är samma normer som genomsyrar vårat samhälle, våra lagar, vårt beteende.
Kvotering är ett sätt att försöka bryta dessa normer och ge kvinnor en chans, om det hade funnits bättre sätt att ge kvinnor möjlighet att ta del av de delar av samhället som tidigare bara män har sysslat med.
Permalänk | Anmäl
Autokraties, 2009-04-17, 01:46
Gör som jag: Gift dig med en utländsk kvinna. De uppskattar garanterat den svenske mannen, som man tycker är som sänd från himlen jämfört med deras landsmän. Ta sen dina pensionspengar och stick ifrån det här matriarkala helvetet som du så väl beskrivit. Lämna det och se från utsidan hur de ensamma mammornas totalt oregerliga söner (och numer även döttrar) faller sönder i kriminalitet i brist på manliga normer och värderingar, synnerligen väl underblåsta av den enkönade uppväxt man fått på dagis och i skola. Varför plågas här längre? Ta pengarna och stick!
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2009-04-17, 04:24
Tack Pär för ännu en underbar artikel! Du är en man att se upp till, du är oerhört modig när du sticker ut hakan i denna fråga som inte verkar gå att föra i lugn och saklig ton.
Stå på dig!
Permalänk | Anmäl
Hans, 2009-04-17, 05:34
81 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Två tredjedelar av all skattefinansierad sjukvård konsumeras av kvinnor medan männen dör i förtid.
Den orättvisan måste genast rättas till. =oD
Per, om du och feministerna inte kommer överens om verklighetsbeskrivningen eller inte kan/vill samarbete - varför då inte jobba för jämställdhet på varsitt håll utifrån varsitt perspektiv? Målet är ju ändå detsamma - jämställdhet i form av lika rättigheter och skyldigheter.
På så vis kanske pajkastningen kunde upphöra och energin kunde ägnas åt att främja jämställdhet.
Men det kanske är en utopisk önskan
Tack Pär,
Du är tuff som sticker ut hakan!
Du sätter fingret på det som irriterar mig med feminister.
den jämställdhet som du talar om ställer jag mig helhjärtat bakom!
Klockrent skriver, tack
Har en manlig kollega som sökte fullt barnbidrag efter mamman avled (cancer), svaret från försäkrings kassan - vi kräver mammans påskrift, han fick bråka flera månader för att få rätt till fullt barnbidrag
Det visar hur korkat samhället funkar idag
Bra artikel.
Feminism för mig är att könsroller helt förkastas och att vad en så kallad majoritet av människor som delar ens kön gör inte har någon vikt alls. Om 9 av 10 kvinnor inte klarar av inträdeskraven för något fysiskt krävande yrke är väl inte det ett problem, men då ska ingen höja på ögonbrynen åt den där tionde som ändå klarar kraven. Å andra sidan är det ju så många kvinnor som subtilt motas bort från blotta tanken på ett fysiskt krävande yrke, av könsroller i media och i det sociala.
Det är synd, samhället skulle gagnas av att män och kvinnor betänkte alla möjliga val i livet utifrån ett okonstlat och naturligt perspektiv istället för genom kognitiva spår som satts i huvudet på dem. Då skulle rätt person verkligen hamna på rätt plats - meritokrati är extremt viktigt för samhället. Och tänk på all press individer skulle slippa. Homofobin och krogvåld skulle också mattas av.
Men - kan vi lösa upp könsroller med endast sociala förändringar, förändrad utbildning av barn och kulturell uppryckning? Kanske det behövs vissa politiska aktioner och lösningar - nu pratar jag inte om kvotering, som är kontra-produktivt, kontroversiellt och alltid får SvD och anti-feminister att skrika och gasta tills man blir lomhörd.
"Den kvinnokamp som ursprungligen vad högst motiverad har haft så stora framgångar att det knappast finns några fler problem att bekämpa."
Detta läserr jag samma dag som en åklagare på fullt allvar föreslår att åtala banrmorskor för medhjälp till våldtäkt om de skriver ut p-piller för personer under 15 år.
Hjälp.
Axel: kvotering anses ju av många feminister vara ett fantastiskt verktyg - så länge det är kvinnor som gynnas. Är det män som gynnas blir det genast annat ljud i skällan - då är det diskriminerande mot kvinnor. Kanske inte så konstigt att många människor är emot kvotering...
"Ett av många exempel från den senaste tiden är krav på att kvinnor ska undantas från uppsägningar när företag måste skära ned personalen. "
Källa?
Utmärkt artikel som jag tror ger uttryck för åsikter som delas av många men som inte uttrycks just eftersom det alltför ofta förvrids till något ont och kätterskt. Därför behövs debattörer som Pär Ström som förhoppningsvis kan bereda väg för en mer upplyst jämställdhetsdiskurs. Jag kan bara föreställa mig vilka reaktioner och inkvisitoriska påhopp Ström tvingas genomlida på grund av detta.
"Trots att våld huvudsakligen drabbar män kretsar hela den mediala och politiska debatten kring våld mot kvinnor."
Ja, du proffstyckaren Pär. Inte fan är det kvinnornas fel att män pucklar på både kvinnor och män. Men du har rätt i att männens våld mot andra män borde uppmärksammas mera.
Mäns våldsutövning oavsett vilket kön den drabbade har är kanske vårt största samhällsproblem. Har du några käcka förslag på hur vi ska komma till rätta med problemet?
Jag håller också med Pär: Våld som drabbar kvinnor och män måste debatteras mer. Men jag som är tyckande feminist (inte ens proffs) menar att våldsutövning som drabbar män och kvinnor beror på den mansbild som existerar idag, en bild som många män tvingas leva upp till på grund av könsstrukturer.
Joakim U G Andersson, vad har att en åklagare vill anmäla barnmorskor som skriver ut p-piller tll barn med jämställdheten/feminismen att göra?? _ Eller är det kanske så att du förutsätter att barnmorskan är en kvinna och åklagaren är en man och att han åtalar henne pga. av att hon är kvinna? Det är ju väldig trångsynt och ojämställt av dig isåfall.
Män ska vara fogliga och bete oss som kärringar annars är vi förtryckare.
Modigt Pär Ström! Du har helt rätt och är en pionjär, tro mig, allt fler kommer sälla sig till dig i den här frågan.
Klockrent! Väl skrivet, väl rutet och väl valda exempel. Håller absolut med, detta är vad som gör att feminismen får mig att må illa. JÄMNSTÄLLDHET vill vi ha i denna och andra frågor, men feminsm, positiv särbehandlig och så vidare, vad är det? Den vite medelålders (eller i alla åldrar för den delen) mannen har snart fått nog, sluta slå oss innan det är för sent. Låt oss fastkedja den positiva samhällsutvecklingen i en sund värderingsgrund där ingen särbehandlas eller diskrimineras på grund av sitt kön, där människor av bägge könen har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter - men där det är OKEJ att jobba i en mansdominerad bransch som man. Eller kvinna. Eller stå i köket som man. Eller kvinna.
Vi behöver dessutom mer särartsfeminism enligt mig - alltså att man accepterar att män och kvinnor är OLIKA i både kropp och sinne, men LIKA mycket värda.
Tycker för övrigt detsamma gäller all positiv och negativ särbehandling på grund av ras/religion/kön/sexualitet/etc... Om det är fel att diskriminera svarta för att de är svarta så är det fel att diskriminera vita för att de är vita, och detsamma gäller för alla. Alla är vi människor med olika attribut, och irrelevanta attribut ska så förbli där de så bör vara. Hudfärg har ingen betydelse för hur bra man säljer tidningar, hur bra man säljer tidningar har betydelse för hur bra man säljer tidningar. Etc. Konsekvent, inte inkoherent.
Det var en bra artikel, Pär, som tar upp många av de galenskaper vi ser idag pga den moderna feminismen. Denna tokfeminism kom någon gång på 90-talet, svepte bort den gamla någorlunda vettiga feminismen och skapade en demonisering av mannen. Lustigt nog är de främsta inspirationerna för denna ideologi den amerikanska kristna högern och gammal rasbiologi.
Jag tror dock att tokfeminismen som statsideologi snart är ett minne blott. Om några år kan vi skratta gott åt hur det var. Och bäst hjälp för detta har vi av galningar som de i FI och ROKS.
Tack Pär för en välskriven artikel!
Själv är jag ett typiskt gubbslem - medelålders, vit - och när jag är sexuell är jag hetero. Ibland när jag hör om att kvinnor förtrycks av olika maktstrukturer undrar jag på vilket sätt de förtrycks som inte jag blir. Mina kvinnliga kollegor har samma lön som jag, har samma chefer, bor i samma land med samma ledning. De som förtrycker dem förtrycker mig lika mycket. Jag är inte heller välkommen i företagsledningarna eller partitopparna.
Kan det vara så att alla grupper i samhället vill ha någon annan grupp under sig i maktstegen? Att kvinnorna inte nöjt sig med att bli jämställda utan vill upp ett pinnhål? Det är helt mänskligt antar jag.
Men trist.
Din text och analys är så viktig, Per Ström. Tack för ditt engagemang! Vi är många som tidigare kallat oss feminister, men som nu istället kallar oss humanister och jämställdhetsförespråkare.
Öhhh??? Du skriver.
Citerar:
Dels att underlägena för kvinnor långtifrån är så många och så stora som det hävdas i den allmänna debatten, dels att det parallellt finns underlägen för män. De senare möts dock med gäspningar - i bästa fall – eller tystas medvetet ned.
Det är nog inte oss "vanliga kvinnor" du menar här??? Jag gillar MÄN, som kompisar/vänner! Men också som en livskamrat, om kemin fungerar....Femiminsm är INTE för mig????Men det handlar ju om respekt för varandra!
Glöm INTE kvinnor/flickor från en del andra länder!!!! Själv respekterar jag män...
Hunsa män? Vet du vad du pratar om? Så infernaliskt dumt inlägg!
"I vårdnadstvister tilldöms 95 procent av all enskild vårdnad mamman."
-
"Däremot är det ett känt faktum att män är mer tävlingsinriktade och statistiskt sett satsar hårdare på karriären än kvinnor (och också betalar ett pris för det på det mänskliga planet)"
-
Pär, du verkar tycka att det är naturligt att män ska ha högre lön än kvinnor, eftersom de satsar mer på karriären än kvinnor gör. Du medger samtidigt att denna hårdsatsning på yrket medför att männen får betala ett pris på det mänskliga planet, vilket rimligen innebär att männen har mindre tid över för sina barn. Ändå tycker du det är konstigt och orättvist att kvinnorna i allmänhet får vårdnaden om barnen vid en skilsmässa? Jag hörde en domare kommentera det faktum att mammorna så ofta får vårdnaden om barnen. Orsaken till det, förklarade domaren, var att domstolen var förpliktigad att ge vårdnaden till den förälder som hade haft den huvudsakliga omvårdnaden om barnet före skilsmässan. Den föräldern var i de allra flesta fall mamman.
-
"Vilken ledarskribent skulle våga skriva ”Bryt kärringväldet i skolan”, och sedan föreslå bryska åtgärder mot den kvinnliga lärarkåren?"
-
Ack, Pär Ström, har du inte funderat på vad det beror på att det finns så få manliga lärare i skolan? När det gäller förskolan tror jag personligen att det kan handla om ren diskriminering, eftersom en del föräldrar (och kanske också en del personal) kanske har misstankar om att män som vill jobba med barn är pedofiler. Ju äldre barnen är, ju mindre är dock motståndet mot männen, och på gymnasiet finns det inte alls. Varför är då männen i minoritet även på gymnasiet? Svaret är nog ganska enkelt. I takt med att läraryrket har blivit alltmer kvinnodominerat har lärarlönen också sjunkit. Kvinnodominerade yrken är generellt sett lägre betalda än mansdominerade, i synnerhet om man jämför yrken som kräver ungefär lika lång studietid. Den "relativa lönen" (lönen i förhållande till den lön man får i andra yrken) har sjunkit kraftigt för gymnasielärare från 1950-talet till idag, samtidigt som yrket har förvandlats från ett mansdominerat yrke till ett kvinnodominerat. Så varför vill män inte bli lärare längre? Jo, därför att såväl status som lön har sjunkit för det yrket. Så enkelt är det nog.
-
Det kan förresten konstateras att pojkarna i allt högre grad tappar intresset för skolan över huvud taget. Pojkarnas betyg sjunker generellt. Men det spelar ingen roll när de söker jobb, för pojkarna söker sig till "mansyrken", där lönen generellt är högre och betygskraven ofta är lägre än för "kvinnoyrkena". Lite hårdraget kan man säga att pojkarna inte behöver plugga så mycket i skolan. De får sin höga lön ändå.
-
Vad beträffar särskilda bidrag som ges till kvinnor inom film och teater, så kan man väl bara konstatera att de flesta filmer och pjäser regisseras av män och har manliga huvudpersoner. Själv gläds jag över de filmer som görs och de pjäser som sätts upp med kvinnor i huvudrollen, för det är så skönt att kunna identifiera sig med huvudpersonen.
-
De flesta lärare och bibliotekarier vet att det går att få flickor att läsa böcker om pojkar, men det är nästan omöjligt att locka pojkarna att läsa böcker om flickor. Det är som om det vore förnedrande för pojkar att intressera sig för flickors liv. När pojkarna och flickorna har kommit upp i tonåren och börjat gå på bio tillsammans, så är flickorna redan inskolade i konsten att intressera sig för historier om manliga huvudpersoner. Pojkarna å sin sida vägrar nästan alltid att se flimer om flickor, om det inte handlar om porrfilmer förstås. På detta sätt skapas en ständig marknad för filmer och pjäser om män, medan filmer om kvinnor och flickor blir till något sorts konstigt särintresse. Själv är jag i alla fall mycket tacksam för de filmer och pläser som görs om kvinnor, och jag är definitivt glad om staten satser lite pengar på sånt.
-
Varför heter det kvinnomord och inte mansmord? Återigen är skälet enkelt. De allra flesta mord begås av män. Nej, inte alla, men de flesta. Den typiske mördaren är en man, och de flesta mordoffer är också män. Ganska många mord begås av män som lever i kriminella miljöer. Andra begås av män som sitter och super och som i fyllan och villan mördar en supbroder. Ytterligare andra mord begås därför att männen med sin högre testostronhalt helt enkelt är mer aggressiva än kvinnor, genomsnittligt sett. Det är väl typiskt att de skolskjutningar som har ägt rum nästan alltid har utförts av pojkar, eller i några fall av vuxna män. I två av de senaste skolskjutningarna, den i Tyskland i år och den i Kauhajoki i Finland förra året, sköt en manlig student ihjäl nio andra elever eller studenter. Av de nio studenterna var, i båda fallen, åtta flickor. De två pojkarna som utförde skolskjutningarna i Tyskland och Finland dödade tillsammans två pojkar och sexton flickor.
-
När en person mördar en annan person av motsatt kön, så är i de allra flesta fall mördaren en man och offret en kvinna. Därför talar man om kvinnomord, inte om mansmord. Det är inte ett dugg konstigt. Men apropå ojämlikhet när det gäller mordrapporteringar, så syftar ju ordet "kvinnomord" på att en kvinna är offret. Vi kanske skulle fokusera mer på mördaren och mindre på offret? Vi kanske skulle börja tala om mördarmän och mördarkvinnor? Vi skulle i så fall finna att de flesta mord verkligen begås av mördarmän, även om mördarkvinnor förvisso också existerar.
Micke Nilsson. Du har en egen åsikt där faktiskt???
*Män ska vara fogliga och bete oss som kärringar annars är vi förtryckare.*
Män ska inte vara fogliga/inte heller kvinnor. men Gud när ska bägge parter lära sig respektera varandras olikheter? och lev med dem? Det vore ett stort steg framåt:-)
Läs boken. Män är från Mars/Kvinnor från Venus:-)
Joakim: Skanska var företaget som ville undanta tjejer från turordningen. Det rapporterades allmänt i pressen. Av nån underliga anledning (man undrar vilken) så missade du det, men läste om idiotåklagaren med P-pillren.
Sådant kallas i din krets "genusglasögon" och bland oss andra ideologisk enögdhet!
När män blir arbetslösa vill kvinnorna skilja sig, enligt en ny studie...
Omskärelse av pojkar är ytterligare ett område där män (läs pojkar) diskrimineras. Flickor har haft ett lagskydd sedan 1982, även mot varianter där ingen kroppsvävnad skärs av, men pojkars förhudar får man fortsätta att skära bort. När ska denna vidriga diskriminering förbjudas?
Eftersom Per Ström är intellektuellt hederlig av sig så tar jag för givet att han läser följande artiklar i Svenska Dagbladet, samt en från Dagens Nyheter, innan han dömer ut genuspedagogiken, som ju handlar om att öka människors frihet från begränsande könsrollsmönster. Och det kan naturligtvis ingen sann liberal vara.
-
Notera gärna att i Stockholm, vilket nämns i en av artiklarna så är det ofta föräldrarna som är pådrivande. Det finns till och med föräldradrivna förskolor med genuspedagogisk profil. Jag anser dock inte att föräldrar ska tvingas sätta sina barn i genuspedagogiska förskolor, men möjligheten ska finnas för dem som så önskar. Är inte det liberalt och fint, så säg!
-
Varsågod, Per!
Och förklara gärna lite närmare hur du menar att män hunsas av genuspedagogiken.
-
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=871439
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/manligtkvinnligt/artikel_18973.svd
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/manligtkvinnligt/artikel_18974.svd
Här en intervju med två före detta elever i genuspedagogisk förskola
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/manligtkvinnligt/artikel_21269.svd
Här om hur personalen i förskolor i Gävle filmades, vilket visade hur personalen bemötte barnen olika och hur t ex flickorna servade pojkarna.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/manligtkvinnligt/artikel_19752.svd
Ett misstag! Artikeln från DN handlar om könsrollsuppfattningar bland unga, inte om genuspedagogik.
Men DN har på sin Insidan många artikelserier om könsroller och genuspedagogik.
Pär,
det är bra att du säger ifrån. Här kommer ett tips på ännu ett område som är förvånansvärt höljt i dunkel: doktorander på våra universitet. Där jag verkar får institutionen dubbelt så mycket i ersättning när en kvinna doktorerar som när en man gör detsamma. Var tror du institutionens vilja att hjälpa/stötta/uppmuntra hamnar?
Apropå pojkars skolresultat
Claes Borgström om pojkars sämre skolresultat
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=315333
Om de 40 miljoner som satsas på att förbättra pojkars skolresultat
http://www.jamombud.se/jamsides/news/satsningpapojkarssko.asp
Om gamla ideal som påverkar skolresultaten
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/barnunga/artikel_304942.svd
Vad Pär Ström inte tycks lyckas greppa är jämställdhetsarbete är viktigt är just för att båda kön begränsas av könsroller. Anledningen att fokus har legat på kvinnans rätt är att vi kvinnor sammantaget dragit det avsevärt kortaste strået i könsrollslotteriet. Mycket är bättre, men oerhört mycket kvarstår fortfarande. Inte minst de begränsingar våra cementerade könsroller faktiskt betytt för män.
Problemet är bara att Pär Ström tycks helt oreflekterande inför detta faktum. Bara för att det är synd om kvinnorna betyder inte det per definition att det inte är synd om männen. Allt måste inte vara svartvitt. Det är inget krig.
För övrigt tycker jag att det är provocernade korkat att inleda med ett uttalande om "feminsterna" som vore det en homogen grupp, i alla fall om syftet är att uppnå konstruktiv diskussion. Erkänn, Pär, att allt du söker är bråk och polarisering. Det är därför det är så oerhört svårt att ta dig på allvar, vilket i förlängningen gör varje utspel du gör till ett bakslag för mäns rättigheter i jämställdhetsarbetet.
"Erkänn, Pär, att allt du söker är bråk och polarisering."
Hehe, vem är det som söker detta?! Knappast en så beskedlig person som PS. Han rör om i en varböld och det är så uppenbart att han gör det.
Fler män måste börja protestera för att verklig jämställdhet ska kunna uppnås. Den statsfeministiska varianten av "jämställdhet" vi har idag är ett skämt som sker på männens bokstavliga (vilket kollektiv betalar mest skatt och startar alla företag som genererar välfärd?) och bildliga bekostnad.
Detta vore inte möjligt om inte svenska mähän till män fortsatte att jaga kjolstyg trots alla spottloskor. Kan inte bögar sköta manskampen så att det händer något; heteromännen är ju totala offer för kvinnliga könsmakt. Därför ser det ut som det gör.
Både män och kvinnor kan få sin frihet begränsade av könsrollsuppfattningar. Ett av Pers favoritexempel med männens underläge i vårdnadstvister är ännu ett exempel på förlegade och frihetsbegränsande könsrollsmönster som kan övervinnas med genusperspektiv.
Mäns våld mot män kan också bero på könsrollsuppfattningar.
Artikelserie i DN om mäns våld
http://www.dn.se/insidan/ar-man-brutala-av-naturen-1.468882
Jag är inte hunsad! Jag jobbar heltid medan min fru jobbar halvtid. Den andra halvan ägnar hon åt mig, barnen och hemmet. Så har jag bestämt att det ska vara och hon tycker att det är bra! Eftersom jag alltid är utvilad så belönar jag henne också rikligt! Ingen dammsugning för mig inte!
Niklas Koupa kan du sluta drälla med dina länkar! Om du skriver ett kärnfullt kondensat av artiklarna så kan man kommentera dem utan att behöva läsa tiotals spaltmetrar.
Bra skrivet Per!!! Tack
Jag har ett barn som nu är 16 år. När jänta föddes så kom mamman och jag överens om delad vårdnad. Mamman och jag separerade när jäntan var ca 1 år, delvis pga.att vi var oense om vissa detaljer som rörde barnets skötsel och uppfostran, och delvis för att jag hade fått äran att uppleva den andra mörka sidan av denna annars så behagliga kvinna. Jag deklarerade att jag skulle ha barnet varannan vecka och var beredd att ta mitt fulla ansvar.
Mamman såg det som ett hot/konkurens och sa att hon skulle förstöra mitt liv och jag skulle inte få träffa min dotter, vi grälade mycket och hon vart ofta våldsam när jag försökte att kräva min rätt, hon attackerar mej med div. tillhyggen och jag försvarar mej. Hon anmäler mej för misshandel, hon hade en lite bula i bakskallen och söndergråtna ögon.
På rättegången så säger hon att jag sparkat henne i magen 9 gånger när hon var gravid, jag blir dömd fast det är hon som är den skyldige. Hon kräver att jag ska skriva över vårdnaden på henne mot min vilja. Jag ringer familerätten och dom säger att om mamman vill ha ensam vårdnad så kommer hon att få det vare sej jag vill eller inte, men du har ju kvar din umjänges rätt, så jag skrev på, dum som jag var. Sen har jag genom åren kämpat för att få ha min dotter och flera gånger anlitat advokat, men med dåligt resultat, tills för ca.3 år sedan då det fungerat bättre eftersom jäntan börjat bestämma skälv, men jäntan har hela tiden bott hos sin mamma fram tills i november 2008 då jag skaffade en större lägenhet så att hon kunde flytta till mej, mamman har helt klart psykiska problem och kommer inte överens med nogon en längre tid, hon har fortfarande sina raseriutbrott och blir lika våldsam, så dottern blev helt enkelt tvungen att flytta till mej(glad blev jag) och soc blev inkopplat.
Det känns tungt och som ett svek av sammhället att det går att göra på det här viset och att jag missat stora delar av hennes uppväxt, särskilt när hon var liten.
Jag har precis fått erfara att det på försäkringskassan finns minst 2 smyg mansdiskriminerande detaljer i deras stadgar.
När vi flyttade till den nya lägenheten så kom vi med soc överens om att jag inte skulle betala mitt underhåll längre.
Jag ringde till försäkringskassan och bad om att få ett avslut och att jag inte skulle betala för november, hon frågade när min dotter flyttade till mej, och det var ju 1:a Nov, hon säger inget och vi lägger på, efter ett tag kommer en påminnelse för Nov. iaf., jag ringer igen och får beskedet att eftersom hon flyttat till mej i Nov. så ska jag betala för Nov. även fast det är den första och hon bor hos mej hela månaden. I 95% av fallen så flyttar barnen från mamman till pappan och det är vi män som får betala underhåll i en extra månad fast barnen bor hos oss.
Sen så sökte jag bostadsbidrag och skrev mantalskrev mej och min dotter på den här adressen, på skattemyndigheten så sa dom att hon kan skriva på skälv eftersom hon är 16 år, vi skrev på och skickade in papperen, när svaret kom så stog det att för att få bostadsbidrag för hemmaboende barn så måste man vara vårdnadshavare.
Jag säger bara det, vad mycket onödigt lidande, det är lätt att hålla sej för skratt när man tänker på det här.
Det behövs nogot nytt i politiken, ett parti som vågar säga vad dom tycker, därför så ska jag rösta på sverigedemokraterna.
Hehe, Yossarina är smartast i hela kommentarsfältet :D
Här ska ni få läsa min artikel om genuspedagogikens demokratifrämjande potential! ^^
http://newsmill.se/artikel/2008/09/14/jamstalldhetens-verkliga-pris
Angående "Fi:s kamp-sång" så var det många artister på den kongressen och dåvarande styrelsen hade inte tagit reda på exakt vilka sånger och ramsor som skulle framföras. Hade dom hört texten som länkas till ovan och dessutom förstått hur denna text skulle klippas ur sitt sammanhang och misstolkas så hade de förståss inte släppt fram den.
I sin urklippta form låter den naturligtvis förskräcklig, det håller jag med om. Det finns naturligtvis ingenting hos Feministiskt initiativ som påskiner att feminister skulle vilja slita män i stycken. Jämställdhet är målet, inte kvinnlig dominans.
För att ändå förtydiga ramsan som hänvisas till så vill jag berätta att tjejerna berättade historien innan de sjöng. Sången handlar om en tjej gruppen känner som blev insläpad i några buskar och grovt missandlad och våldtagen en kväll på väg hem. När gärningsmannen lämnat platsen så hör hon en förbipasserande och ropade på hjälp. Den förbipasserande mannen kommer. Och våldtar henne han också innan han lämnar platsen.
Sången handlar om vännernas känslomässiga reaktion på hur just dessa två män behandlat deras vän. Den handlar inte om män i allmänhet.
Och så är det en sång och inte ett politiskt manifest av något slag. Kulturen är fri i vårt land. Betydligt radikalare saker återfinns inom kulturen utan att några reaktioner normalt väcks. Det problematiska i detta var att ett sådant kulturellt inslag inte var lämpligt i ett politiskt sammanhang, för att det kan tolkas som att det är en del av det politiska budskapet - vilket inte var avsikten.
Avslutar med att länka till Schymans kommentar:
http://www.youtube.com/watch?v=n-Db21Lo9yk
Pär, förstår inte din ilska mot feminister. Det är ju tack vare feministernas envetna kamp för jämställdhet som de nått framgång och att Sverige idag är ett bättre land att leva i för alla människor, män som kvinnor. Självklart finns många problem kvar, så feminismen behövs sannerligen.
Om nu männen är så förfördelade som du påstår (håller INTE med) varför skapar då inte männen motsvarande rörelse för jämställdhet. Pär, du borde också lyfta blicken från situationen i Sverige. I många länder pågår vidrigt kvinnoförtryck där männen har all makt. Därför kanske flicka-kampanjer behövs!!!
Dina exempel på manshatet i Sverige känns nästan pinsamt. Det är inte män som mördas för att dem är män, det är inte män som våldtas och tvingas ha strategier för att inte utsättas för sexuellt våld, det är inte män som får sämre betalt för samma arbete, det är inte män som prostituerar sig...
Självklart missgynnas män som grupp ibland i Sverige idag, men det är sannerligen inte något som feminister eller feminismen är orsak till. Tvärtom kämpar ju feminister för alla människor, mot begränsande könsroller och att ALLA ska kunna välja hur de vill leva sina liv.
Sluta beskyll feminister för mäns ensamhet, att män inte får vårdnaden om barn i samma utsträckning och att prostatacancer inte får samma mediautrymme som bröstcancer. Kanske problemet finns hos männen?
Per, sluta vara så gnällig och kämpa för jämställdhet i stället!
Skarpt och initierat. Skönt att slippa flosklerna för en stund.
Joakim
.
"Detta läserr jag samma dag som en åklagare på fullt allvar föreslår att åtala banrmorskor för medhjälp till våldtäkt om de skriver ut p-piller för personer under 15 år."
.
Medhjälp nej så hemskt? Och själva våldtäktsmännen skulle vara flickornas pojkvänner då eller?
Jadu Per, livet är tufft ibland eller vad säger man?
___
Genus handlar inte bara om kvinnor, genus handlar om könsrollerna. Könsroller är kulturella uppfattningar om hur män och kvinnor ska vara. Finns inga sådana? Nej för det har ju inget att göra med att män faktiskt är ensama i större utsträckning för att de inte fått lära sig att känna efter, prata om känslor, beskriva sina känslor. För det är ju bara bögar som gör sånt? Jag kan nog säga att jag inte är den enda bruden här som gjort slut med en kille för att han va så omöjlig att prata med.
____
Mansrollen är som flera här redan påpekat ett problem för männen själva. Men jag tror också att det finns ett glapp, förhoppningsvis kommer vi se skillnader när 80 och 90 talisterna växer upp för jag tror att smhället idag uppfostrar indevider bättre att faktiskt reflektera över sådant som känslor. Även om man kommer fortsätta få kommentarer ett tag till från sina killkompisar i stil med "Jag va ute och gick i skogen idag, det va så vackert, men säg inte att jag sagt så för det låter bögigt!"
____
För mig är särartsfeminismen ett problem. Jag vill inte att någon på ovetenskapliga grunder ska få förklara för mig hur jag är bara för att jag är född kvinna. Jag har hela mitt liv brottats med omgivningen, både killar och tjejer som kommenterar och tycker jag är konstig för att jag är så okvinnlig.
Men du dricker ju så mycket, du är inte intresserad av smink och mode, du går så manligt, du är så rakt på sak, du har för mycket sexlust (tjejer tycker inte om sex har någon fått för sig, en av de värsta myterna jag vet)
___
Och nej, jag är inte butchig, jag har lågt testosteron, jag jobbar som modell och har mycket kvinnliga former, jag är känslosam och gråter lätt. men jag har andra "okvinnliga" sidor. Var passar jag in i särartsfeministernas definitioner? Man eller kvinna?
__
Och varför blev jag som jag blev? För att jag är uppvuxen på en bongård med fina föräldrar, mycket arbete och bara killar till syskon vänner och kusiner. Kultur och uppväxt alltså. Detta formar könsrollerna MINST lika mycket som kromosomer och hormoner. men det vill man inte se utan kvinnor ÄR på ett visst sätt och män ÄR på en visst sätt.
___
Och nej, jag är inte röd politiskt jag är liberal, därför kan jag bara kämpa för en sak, allas rätt att vara sig själva som de trivs med utan att få skit för att de är omanliga eller okvinnliga. Sen finns det andra strukturella problem vi måste jobba med. Ann Sidbrant gjorde ett utmärkt uttalande där med många poänger.
___
Jobba för att ingen vare sig män eller kvinnor ska lida av strukturella föreställningar! Låt alla vara sig själva!
Bra artikel som vanligt av Per Ström. Konstigt att så många läser in biologi i den. Den handlar ju om den slagsida i jämställdhetsdebatten feminismen skapat.
Det ligger ideologi bakom fenomenet att se kvinnor som offer och män som förövare. Ideologin/perspektivet heter könsmaktsperspektivet. Konstigt att detta verkar ha passerat så många kommentatorer, då det varit genusvetenskapens huvudspår i åtminstone tio år.
Varje år tar polisen emot ungefär hälften så många anmälningar där en man blivit misshandlad av sin kvinnliga partner, som där en kvinna blivit misshandlad av sin manlige partner. Detta berörs inte över huvud taget. Vad värre är: Detta är efter ett enormt arbete med att uppmuntra kvinnor att anmäla om de blir misshandlade i sin relation. Alltså har större andel av de kvinnliga offren börjat anmäla. Diverse olika undersökningar har också visat att kvinnor använder våld något OFTARE än män, och betydligt oftare med hjälp av knivar eller andra tillhyggen. Alltså: Det är inte "mäns våld mot kvinnor" som är problemet. Problemet är "våld i nära relationer".
Genusmaffian hade ju kunnat få viss legitimitet om de tog upp sådana här saker, men istället väljer de att sjunga om hur de skall lemlästa alla män, fortsätta skrika om "mäns våld mot kvinnor", och trycka undan studier som gjorts angående mäns situation.
Man kan också ta upp frågan om hur många mansjourer det finns i Sverige, och vilken budget dessa får jämfört med ROKS.
Hanna Marie Björklund
.
"Genus handlar inte bara om kvinnor, genus handlar om könsrollerna. Könsroller är kulturella uppfattningar om hur män och kvinnor ska vara."
.
Enkel studie i kulturell medvetenhet: Ta samma påstående igen men byt ut män mot svarta och kvinnor mot vita och förklara nu varför rasroller är förlegade uppfattningar då alla borde vara precis som vita.... trillade poletten ner som mäklarn sade?
.
"Finns inga sådana? Nej för det har ju inget att göra med att män faktiskt är ensama i större utsträckning för att de inte fått lära sig att känna efter, prata om känslor, beskriva sina känslor."
.
Tvärtom, män har vid olika tidsperioder fått lära sig exakt de där sakerna. Vad hände sedan? Jo kvinnorna svek för Sean Connery och killar som jag är sexigare när det gäller även om vi är omöjliga.
.
"För det är ju bara bögar som gör sånt?"
.
Den åsikten verkar kvinnor ha eftersom det är det lättaste sättet i världen att sabba alla chanser med en kvinna att bete sig så. Den enda rimliga slutsatsen är att kvinnor tar för givet en man med det beteendet inte vill ha sex med kvinnor.
.
"Jag kan nog säga att jag inte är den enda bruden här som gjort slut med en kille för att han va så omöjlig att prata med."
.
Jag kan säga så här. Du är inte enda bruden som envisats med att bli ihop med en sådan kille som mig (jag förstår du känner fler tjejer med den preferensen) och heller inte enda bruden som inte fattar varför det är så vanligt.
.
"Mansrollen är som flera här redan påpekat ett problem för männen själva."
.
Mansrollen är som påpekades redan på 80-talet skapad av kvinnors sexuella preferenser. Därav orsaken mjukare fjantideal inte går att bibehålla. För att citera Mikael Persbrandt "den nya mjuka mansrollen, vad är det för skit?" Samma år valdes han sexigast i landet av sveriges kvinnor Heh heh.
.
"förhoppningsvis kommer vi se skillnader när 80 och 90 talisterna växer upp för jag tror att smhället idag uppfostrar indevider bättre att faktiskt reflektera över sådant som känslor."
.
Har ingen betydelse så länge kvinnor som du pratar om omöjliga män ni dumpade vilket bevisar det var sådana män ni valde framför mesarna.
.
"Även om man kommer fortsätta få kommentarer ett tag till från sina killkompisar i stil med "Jag va ute och gick i skogen idag, det va så vackert, men säg inte att jag sagt så för det låter bögigt!"
.
Hahaha ja just det, den klassiska situationen. Många tjejer jag känner har likadant. Jättefina killkompisar, omöjliga pojkvänner. Här är ett tips: När det är de omöjliga killarna du har som kompisar och mjukisarna du bonkar skiten ur på helgerna så säg till. Tills dess kan du få mitt nummer... om du ber snällt (nädå skojade bara)
.
"För mig är särartsfeminismen ett problem. Jag vill inte att någon på ovetenskapliga grunder ska få förklara för mig hur jag är bara för att jag är född kvinna."
.
Otur för dig eftersom det inte är särartsfeminismen som gör det utan hela den moderna medicinen, hjärnforskningen och evolutionspsykologin som gör det. Samt förståss logiken den kan vi skylla på Aristotles-da-man.
.
"Jag har hela mitt liv brottats med omgivningen, både killar och tjejer som kommenterar och tycker jag är konstig för att jag är så okvinnlig."
.
Vad skulle vara okvinnligt med dig? Du pratar precis som de flesta kvinnor jag legat med och de flesta av deras kompisar. Du har killkompisar som är rätt och pojkvänner som är omöjliga. Vad okvinnligt med dig? hähä
.
"Men du dricker ju så mycket, du är inte intresserad av smink och mode, du går så manligt, du är så rakt på sak, du har för mycket sexlust (tjejer tycker inte om sex har någon fått för sig, en av de värsta myterna jag vet)"
.
Myten säger inte tjejer inte tycker om sex. Myten säger tjejer inte tycker om sex lika mycket som män. Det betyder det krävs mycket mer för att få en kvinna i säng än en man. Och det är ingen myt det är bevisade fakta. Man lät en skitsnygg kvinna och en skitsnygg kille gå runt och försöka fixa sex av motsatta könet gissa vem som fick flest nej? (Ledtråd, vinnaren hade 75% ja)
.
"Och nej, jag är inte butchig, jag har lågt testosteron, jag jobbar som modell och har mycket kvinnliga former, jag är känslosam och gråter lätt. men jag har andra "okvinnliga" sidor. Var passar jag in i särartsfeministernas definitioner? Man eller kvinna?"
.
Var passar Marilyn Monroe in på särartsfeministernas definitioner? Jo på den manliga skalan. Att se ut som kvinna och jobba som modell säger ingenting om kvinnlighet. Du förväxlar att vara sexig med att vara kvinnlig. Ungefär som Elita L som förväxlade att bete sig som en fjortis med att vara gullig.
.
"Och varför blev jag som jag blev? För att jag är uppvuxen på en bongård med fina föräldrar, mycket arbete och bara killar till syskon vänner och kusiner."
.
Precis som Anna Nicole Smith och femton andra av Playboys mest kända playmates.
.
"Kultur och uppväxt alltså. Detta formar könsrollerna MINST lika mycket som kromosomer och hormoner. men det vill man inte se utan kvinnor ÄR på ett visst sätt och män ÄR på en visst sätt."
.
Kultur och uppväxt doesnt matter shit honey, läs lite om när en liten pojke tränades att tro denne var flicka av ett professionellt forskarteam i hela sin uppväxt. Känner du till vad transsexuell betyder förresten? Många kvinnliga modeller är transsexuella. Dvs kvinnlig kropp, manlig hjärna och utåtagerande beteende. Mest känd är en flicka från Bondfilmen "For your eyes only" hon var snyggast vid poolen och dessutom den enda av dem som föddes som man.
.
"Och nej, jag är inte röd politiskt jag är liberal, därför kan jag bara kämpa för en sak, allas rätt att vara sig själva som de trivs med utan att få skit för att de är omanliga eller okvinnliga."
.
Besvara gärna denna fråga. Varför har du sex med omöjliga pojkvänner när du har så fina killkompisar? Du kan väl ha sex med dem om du tror biologi inte påverkar vad som är naturligt för könet.
.
"Sen finns det andra strukturella problem vi måste jobba med. Ann Sidbrant gjorde ett utmärkt uttalande där med många poänger."
.
Ann Sidbrant blev ju helt motbevisad på allt hon sade. Försöker du stärka mina fördomar gällande modeller? Det behövs inte jag har modeller bland ex:en.
.
"Jobba för att ingen vare sig män eller kvinnor ska lida av strukturella föreställningar! Låt alla vara sig själva!"
.
Där instämmer jag. Du får fortsätta bekräfta fördomarna om modeller så bekräftar jag att vi killar är lika dumma som ni tror. Inte för att vi killar inte har nån koll utan för att det är så jobbigt att ragga upp er om man visar man har koll. Mina tjejkompisar brukar säga likadant om killar. Då brukar jag påpeka för dem (efter några öl) att skillnaden är att med smarta killar så sticker killen EFTER ligg, inte före. Men jag fick kul av ditt inlägg så ha det glatt du också.
TACK PÄR STRÖM
Ända sen feminismens början har feminism och jämställdhetsfrågor varit något som de flesta män inte ens velat ta i med tång, alternativt varit magnifikt ointresserade av. Förmodligen för att de inte sett nån vinning i det.
I takt med att könsrollerna förändras och kvinnors kamp på jämställdhetsområdet börjar män inse att de faktiskt också påverkas negativt av könsroller i vissa fall. Då börjar det plötsligt gruffas i de manliga leden. Förvånad, någon?
Jag vill också påpeka att de flesta feminister inte jobbar MOT män, utan FÖR alla människors lika möjligheter och värde. De förväntningar som dagens samhälle ställer på både män och kvinnor begränsar individens valfrihet - från båda håll. Värnplikten, som Pär Ström tog upp, är ett bra exempel på nåt som bygger på förlegade könsroller (endast män är lämpade att kriga) och helt vettlöst diskriminerande i dagens samhälle. Men hjälp oss kämpa mot såna förlegade könsroller, istället för att beskylla dem på feministerna! Ni kan inte först lämna kvinnorna att själva driva jämställdhetskampen och sen gnälla på att de inte gör som ni vill.
Så fortsätt skriva debattartiklar Pär Ström, och kämpa mot könsrollstänket. Men skyll inte allt på feministerna.
Du gör samma fel som de flesta liberaler gör i sin kritik mot feminismen, för mycket fokus på det formella!
Om situationen är sådan som den är och har varit att kvinnor och män lever ojämställt även fast de har haft samma rättigheter och möjligheter i samhället. Det är kulturella normer som skapar ojämlikheten, och de är samma normer som genomsyrar vårat samhälle, våra lagar, vårt beteende.
Kvotering är ett sätt att försöka bryta dessa normer och ge kvinnor en chans, om det hade funnits bättre sätt att ge kvinnor möjlighet att ta del av de delar av samhället som tidigare bara män har sysslat med.
Gör som jag: Gift dig med en utländsk kvinna. De uppskattar garanterat den svenske mannen, som man tycker är som sänd från himlen jämfört med deras landsmän. Ta sen dina pensionspengar och stick ifrån det här matriarkala helvetet som du så väl beskrivit. Lämna det och se från utsidan hur de ensamma mammornas totalt oregerliga söner (och numer även döttrar) faller sönder i kriminalitet i brist på manliga normer och värderingar, synnerligen väl underblåsta av den enkönade uppväxt man fått på dagis och i skola. Varför plågas här längre? Ta pengarna och stick!
Tack Pär för ännu en underbar artikel! Du är en man att se upp till, du är oerhört modig när du sticker ut hakan i denna fråga som inte verkar gå att föra i lugn och saklig ton.
Stå på dig!