"Antisemitism och islamofobi bygger i grunden på samma mänskliga företeelse, rädslan för det annorlunda och främmande."
Fel direkt, harry Rson Svensson. Ingetdera av dem bygger på främlingsfientlighet.
Antisemitismen bygger på rädsla för människor som är intellektuellt starkare.
Islamofobin bygger på rädsla för människor som är numerärt starkare.
Beakta motsatsställningarna arab - jude, antisemitism - islamofobi, socialism - kapitalism, kvalitet - kvantitet, så kanske du inser varför olika människor solidariserar sig med den ena eller andra sidan.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-04-06, 14:42
Med andra ord, Bo Ts resonemang här och på andra ställen är så pass intelligensbefriat och poänglöst, så det råder fullständig klarhet i att han INTE är Jude !
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-06, 19:27
Harry !
Jag vet inte var du har fått för dig att det var Pippin den Lille som ledde de kristna styrkorna vid slaget vid Poitiers(Tours) år 732 ?
I Phillip K Hittis klassiska "History of the Arabs" framgår det klart att det var Karl Martell (se sid 500-501, tionde uppl. 1970), likaså nämns detta på följande Wikipedia-site:
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Tours
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-06, 19:35
Amir har fullständigt rätt, men Karl Martell var farfar till Karl den Store, vilket inte förändrar något i mitt resonemang. Snarare stärks det av detta faktum, då farfaderns betrifter verkar legitimerande för sonsonens kejsarstatus.
Permalänk | Anmäl
Harry Rson Svensson, 2009-04-06, 20:13
Bo T :
" Antisemitismen bygger på rädsla för människor som är intellektuellt starkare " -
Judar ,som i Europa till övervägande delen bestod av sk östjudar, har genom den Europeiska antisemitismens historia föraktfullt betraktats som i alla bemärkelser underlägsna , inte minst intellektuellt.
Så , att antisemiter såg judar som "smarta" faller på sin egen orimlighet. Judarna har beskrivits som onda , primitiva varelser som på sin höjd kan använda en barnslig form av list för att tillfredställa "ociviliserade" behov hos dem.
Om vi för argumentationens skull antar att du har rätt.
Så måste dessa judar ha betraktats som "annorlunda och främmande" för att deras påstådda intellektuella överlägsenhet skall ha uppfattats som ett hot.
" Islamofobin bygger på rädsla för människor som är numerärt starkare " -
Numerärt starkare än vem ???
Muslimer kommer inte ens i närheten av , den andel judar utgjorde av Europas befolkning innan andra världskriget.
Muslimer är i minoritet av världsbefolkningen, 75-80% av jordens befolkning är inte muslimer. Om du sedan räknar bort Icke troende personer etc så är de ännu färre.
" Beakta motsatsställningarna arab - jude, antisemitism - islamofobi, socialism - kapitalism, kvalitet - kvantitet, så kanske du inser varför olika människor solidariserar sig med den ena eller andra sidan " -
Arab är ingen religion , det finns arabiska judar , som för att ytterligare komplicera situationen i större utsträckning är ättlingar till " Israels folk" än andra folk i mellanöstern medan europeiska judar till övervägande delen består av turkmongoliska inslag (khazarer) , konverterade östeuropeer (slaver , mayarer och inte minst romer(Polen) ) och således är mindre semiter och släkt med
" Israels folk" än vad tex palestinier är.
Gårdagens antisemiter är idag islamofober , så det finns ett samband. Att sionister cyniskt utnyttjar dessa "modiga" islamofober som "vågar" vara "politiskt inkorrekta" gör inte det till en motsättning mellan islamofobi och antisemitism. För sionisterna i Israel vet mer än någon annan att dessa (Gert wilders , SD , Dansk Folkeparti etc) är inget annat än samma gamla nazipack i ny gestalt , så varför inte utnyttja dessa för Israels väl och ve , är deras smutsiga resonemang.
Förut var det judar som buntades ihop med världsbolsjevismen.
Alla judar är knappast kapitalister , sionismen och staten Israel såg sig själva som socialister då det begav sig.
Att en vedervärdig människa som BO T delar in människor i kvantitet och kvalitet bekräftar bara observationen om nazisten som nu är Israelvän , och inte minst så belyser det sionismens grund i ett 1800-tals Europa genomsyrat av rasism och kolonialism .
Antingen är han en självförhäligande judisk extremist i starkt behov att kompensera sitt eget misslyckande i livet.
Eller så är han en "nazistisk slaggprodukt" som vet sitt eget bästa att hålla sig väl med judarna, då det vore för uppenbart att ge sig på dem. I så fall har han ingen funktion i världen än att vända kappan efter rådande maktförhållanden och slicka , det han uppfattar , uppåt.
Eller vågar vi spekulera i ett eventuellt medlemskap i någon frikyrka som vill tidigarelägga armageddon.
Permalänk | Anmäl
anti-sionist/anti-nazist/anti-idioter, 2009-04-06, 21:07
Bo T :
" Antisemitismen bygger på rädsla för människor som är intellektuellt starkare " -
Judar ,som i Europa till övervägande delen bestod av sk östjudar, har genom den Europeiska antisemitismens historia föraktfullt betraktats som i alla bemärkelser underlägsna , inte minst intellektuellt.
Så , att antisemiter såg judar som "smarta" faller på sin egen orimlighet. Judarna har beskrivits som onda , primitiva varelser som på sin höjd kan använda en barnslig form av list för att tillfredställa "ociviliserade" behov hos dem.
Om vi för argumentationens skull antar att du har rätt.
Så måste dessa judar ha betraktats som "annorlunda och främmande" för att deras påstådda intellektuella överlägsenhet skall ha uppfattats som ett hot.
" Islamofobin bygger på rädsla för människor som är numerärt starkare " -
Numerärt starkare än vem ???
Muslimer kommer inte ens i närheten av , den andel judar utgjorde av Europas befolkning innan andra världskriget.
Muslimer är i minoritet av världsbefolkningen, 75-80% av jordens befolkning är inte muslimer. Om du sedan räknar bort Icke troende personer etc så är de ännu färre.
" Beakta motsatsställningarna arab - jude, antisemitism - islamofobi, socialism - kapitalism, kvalitet - kvantitet, så kanske du inser varför olika människor solidariserar sig med den ena eller andra sidan " -
Arab är ingen religion , det finns arabiska judar , som för att ytterligare komplicera situationen i större utsträckning är ättlingar till " Israels folk" än andra folk i mellanöstern medan europeiska judar till övervägande delen består av turkmongoliska inslag (khazarer) , konverterade östeuropeer (slaver , mayarer och inte minst romer(Polen) ) och således är mindre semiter och släkt med
" Israels folk" än vad tex palestinier är.
Gårdagens antisemiter är idag islamofober , så det finns ett samband. Att sionister cyniskt utnyttjar dessa "modiga" islamofober som "vågar" vara "politiskt inkorrekta" gör inte det till en motsättning mellan islamofobi och antisemitism. För sionisterna i Israel vet mer än någon annan att dessa (Gert wilders , SD , Dansk Folkeparti etc) är inget annat än samma gamla nazipack i ny gestalt , så varför inte utnyttja dessa för Israels väl och ve , är deras smutsiga resonemang.
Förut var det judar som buntades ihop med världsbolsjevismen.
Alla judar är knappast kapitalister , sionismen och staten Israel såg sig själva som socialister då det begav sig.
Att en vedervärdig människa som BO T delar in människor i kvantitet och kvalitet bekräftar bara observationen om nazisten som nu är Israelvän , och inte minst så belyser det sionismens grund i ett 1800-tals Europa genomsyrat av rasism och kolonialism .
Antingen är han en självförhäligande judisk extremist i starkt behov att kompensera sitt eget misslyckande i livet.
Eller så är han en "nazistisk slaggprodukt" som vet sitt eget bästa att hålla sig väl med judarna, då det vore för uppenbart att ge sig på dem. I så fall har han ingen funktion i världen än att vända kappan efter rådande maktförhållanden och slicka , det han uppfattar , uppåt.
Eller vågar vi spekulera i ett eventuellt medlemskap i någon frikyrka som vill tidigarelägga armageddon.
Permalänk | Anmäl
anti-sionist/anti-nazist/anti-idioter, 2009-04-06, 21:28
"Islamofobi" - ett ord som i sej är omdiskuterat pga dess oklara innebörd. Varför då hela tiden använda det i debatter om islam?
Jag avskyr själv islam men jag har ingen fobi mot den läran och är inte själv drabbad av den. Är jag då islamofob?
Min avsky bottnar i den djupt orättvisa behandlingen av kvinnor, framför allt straffet stening som är följden av islam och sharia.
2008 var det 8-9 (som var kända)(http://www.iranrights.org/english/document-531.php) unga kvinnor som väntade på att bli stenade till döds i Iran. Jag hoppas verkligen att jag slipper läsa nyheten om att någon av dessa fått sitt straff utmätt.
I Somalia samma år stenades en 13-årig flicka ihjäl för att hon blivit våldtagen, detta pga sharia straxt innan hade införts med hjälp av militärt våld där hon bodde. Hon fick visst grävas upp tre gånger ur gropen för att de skulle kunna kontrollera om hon fortfarande levde...
http://www.jihadwatch.org/dhimmiwatch/archives/023285.php
För mej räcker detta för att vilja utrota all islam i världen. Men det finns förstås fler skäl - se bara på talibanernas härjningar i olika delar av världen. Så mycket lidande och död för islams skull...
Och finns det ens någon sanning överhuvudtaget i den islamiska läran? Är det verkligen "Guds ord"? Om det verkligen vore Guds ord är det då inte konstigt att det bara var en enda person av alla miljarder människor som fått höra Guds mening? Om Gud ville ge mänskligheten ett budskap och en samling levnadsregler att följa - skulle Gud då nöjt sej med att bara viska dessa till en enda man?? Oavsett religion tror jag inte en riktig Gud beter sej så korkat. Nej om Allah hörde röster så kom nog dessa inte från någon Gud ialla fall...
Jag är inte emot islam av "rädsla för det okända" - utan för att jag lider med islams kvinliga offer. De manliga offren påverkar mej inte i lika hög grad, fråga mej inte varför, det bara är så. Kanske för att det är just män som står för nästan alla våldsbrott i världen?
Hur Harry Rson Svensson kan få "islamofobi" till att bottna i "rädsla för det främmande" och samtidigt blunda för kvinnoförtrycket och medkänslan som bevekelsegrund känns mycket konstigt och verklighetsfrämmande.
Permalänk | Anmäl
Shimmeringblade, 2009-04-06, 23:10
mikael Jakobsson !
Du skrev:
"Muslimska pirater från de Ottomanska "Barabarstaterna" satte också under århundraden skräck i Medelhavet då de inte bara kapade kristna skepp och slaktade alla män ombord (kvinnorna blev i regel sexslavar då turkarna redan då hade en förkärlek för ljushåriga kvinnor) utan också gjorde räder mot städer där de rövade bort hela befolkningar."
.
Det där var väl en ganska ensidig beskrivning av Slaveriet i början av medeltiden, ändå ?
Jag har precis läst ut Dick Harrisons första bok i serien om Slaveriet, och där finner man ju att slavhandeln gick helt och hållet i båda riktningarna. Dessutom, att det fanns en stark representation av Judiska slavhandlare (säkert en minoritet bland samtliga dåtidaJudar, men en betydande andel av slavhandlarna - och ingen kollektiv skuld på dagens judar för detta).
.
Slavhandeln fruktades på båda sidor och handelsvägarna korsade varandra.
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-06, 23:38
Har ni någon gång hört begreppet dum svensk? Alla våra grannar tycker vi är dumma svenskar. Betalar högst skatt, tar in flest invandrare. Och om som det inte skulle vara nog så GER vi dem undervisning och uppassning så länge de vill. Det enda de behöver göra är att rösta rött. Ja, jag är dum svensk. Fråga vilken invandrare som helst.
Fan inte konstigt att etiska svenskar är förbannade nu efter så lång tid av lurendrejerier och att de sossen kallar svensk multikulti är bara ett sätt att stjäla. Dax att betala tillbaka. UrSvensken säger ifrån.
Permalänk | Anmäl
Henrik C, 2009-04-07, 01:39
Oj intressant historierevisionism, tydligen var hela Europa Islamofobiskt..
-
Då måste hela islamiska världen ha varit kristofobisk, med undantag att de tolererade dhimmis i sina riken medan kristna hoppade över tolerera biten helt och hållet..
Permalänk | Anmäl
Punkten, 2009-04-07, 04:04
Ja, Micke !
Just så var det under medeltiden.
Någon "Dhimmi"-status fanns inte i den Kristna världen, där Judar förföljdes med pogromer upprepade gånger. Där korståg utövades mot avvikande kristna sekter. Där, efter reformationen, katoliker och protestanter slog ihjäl varandra.Muslimer överhuvudtaget var inte tillåtna (med få undtantag), förutom som krigsfångar eller slavar. Och som du redan nämnt, så hade Kristna och Judar Dhimmi-status i den muslimska världen (I Persien hade även Zoroastrerna detta).
Huvudet på spiken Micke !
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-07, 07:09
Glömde nämna att Judarnas säkraste tillflykt från de Kristna var de Muslimska länderna, där de hade en RELATIVT bättre och säkrare situation än under Kristna härskare.
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-07, 07:10
@Shimmeringblade, 2009-04-07, 00:10
Kan inte mer än hålla med. Vi hatar islam p.g.a att vi vet vad den går för. Vi vet vad islam är.
Permalänk | Anmäl
Henrik C, 2009-04-07, 07:14
Att islamska begrepp som Umma, Jihad, dar el harb, dar el muslim, taqqyia, dhimmie, kuffr, de fem stöttepelarna, sharia, vågenskålen (51%) till paradiset - snabbaste vägen till paradiset. Att dessa ord inte nämns...att Islams kvinnoförtryck fallit bort - att väst står för sina övergrepp medan inget nämns om Islams övergrepp - vad har Profeten Muhammad gjort under sitt liv?!?!...att västvärlden får en totalt skönskriven version av Islam i skolor,medior och att all kritik möts med islamofobi - debatter där vissa utestängs, debattörer går där ifrån, "vissa" ska representera "alla" utan röstning ...JA ALLT DETTA ÄR ORSAKEN TILL "ISMAMOFOBI"...när politiker ljuger för sitt folk, när media inte fyller sin funktion samt en konstant indoktrinering av egen befolkning med att man inte får veta sanningen - det leder till misstro mot muslimer...
är själv född i kristet land - jag står inte för det kristna gjort, tror inte på en gud...kallar mig ateist...jag uppmanar alla som tar avstånd från religion att kalla sig ateister oavsett kultur...att vara född på denna planet är också en kultur och en spirituell/filosofiskt sunt sätt.
Amir...kan inte du förklara vad ovanstående ord (måhända felstavade) egentligen betyder?
I sverige skapar man inte trovärdigthet genom att ljuga - man får trovärdighet genom att tala sanningen, inte förvränga den...i dekadenta landet sverige så märker man på puben att allt fler vaknar upp till en serverad lögn...det man inte säger om Islam samt dess historia...inga ärliga debatter, inte alla fakta. Detta alla muslimer - detta skapar rasism/nazism på riktigt...därför är det viktigt att alla kort läggs på bordet. För så funkar det i väst!
Permalänk | Anmäl
haha, 2009-04-07, 09:41
Att islamska begrepp som Umma, Jihad, dar el harb, dar el muslim, taqqyia, dhimmie, kuffr, de fem stöttepelarna, sharia, vågenskålen (51%) till paradiset - snabbaste vägen till paradiset. Att dessa ord inte nämns...att Islams kvinnoförtryck fallit bort - att väst står för sina övergrepp medan inget nämns om Islams övergrepp - vad har Profeten Muhammad gjort under sitt liv?!?!...att västvärlden får en totalt skönskriven version av Islam i skolor,medior och att all kritik möts med islamofobi - debatter där vissa utestängs, debattörer går där ifrån, "vissa" ska representera "alla" utan röstning ...JA ALLT DETTA ÄR ORSAKEN TILL "ISMAMOFOBI"...när politiker ljuger för sitt folk, när media inte fyller sin funktion samt en konstant indoktrinering av egen befolkning med att man inte får veta sanningen - det leder till misstro mot muslimer...
är själv född i kristet land - jag står inte för det kristna gjort, tror inte på en gud...kallar mig ateist...jag uppmanar alla som tar avstånd från religion att kalla sig ateister oavsett kultur...att vara född på denna planet är också en kultur och en spirituell/filosofiskt sunt sätt.
Amir...kan inte du förklara vad ovanstående ord (måhända felstavade) egentligen betyder?
I sverige skapar man inte trovärdigthet genom att ljuga - man får trovärdighet genom att tala sanningen, inte förvränga den...i dekadenta landet sverige så märker man på puben att allt fler vaknar upp till en serverad lögn...det man inte säger om Islam samt dess historia...inga ärliga debatter, inte alla fakta. Detta alla muslimer - detta skapar rasism/nazism på riktigt...därför är det viktigt att alla kort läggs på bordet. För så funkar det i väst!
Permalänk | Anmäl
Haha, 2009-04-07, 09:42
re Amir
Några som inte får axla sin historias ok är om några muslimer...Islams historia är fylld av slakt även sinsemellan muslimer - det krävs inte mycket för att man kan avförklara någon muslim och sedan mörda denna - vill man inte gå med i jihad så dör man...nu har tredje jihad startat - får se hur många miljoner som dör innan den stoppas...väst kan inte stoppa den än...för få har dött...att stoppa den nu kan istället orsaka en större uppslutning till jihad 3.
Vad hände under de 2 första jihaden?? Hur många döda?
Tvätta din egen buk amir innan du sneglar på andras.
Permalänk | Anmäl
Haha, 2009-04-07, 09:47
re amir
är själv jävligt trött på att stå för världens alla fel - speciell som muslimer skiter mest i den...väst må ha dålig moral men jag ska inte belastas för Islams totalt urusla moral - Islam har ignen moral - Islams moral är mot dess och dess massmördande profet...det står så i era texter...ändå ska jag belastas pengamässigt/skuldmässigt/moralmässigt medan muslimska länder inte gör ett skit.......OCH DU AMIR ÄR EN TYPISK MUSLIM SOM SKA GNUGGA ALLT IN I VÅRA ANSIKTEN...att Islam är bland de totalitära systam som dödat flest människor i hela världen är väl inget du ojjar dig om eller ens tar notis om - din avksy mot väst är solklar..."en muslim kan få dödsstraff för att ha dödat en människa - dock inte för att ha dödat en kuffr" - för det är ju plikten.
Det tar nog inte lång tid att googla på alla massakrer som muslimer har gjort - det är dags att muslimska länder tvättar sina händer för en gång skull. Dags att stå för det de egna leden gjort...tills dess kan Amir vara tyst med sitt löjliga moralpolisorerande...alla ser igenom dig ändå.
Vem ska lyfta Europas andra upplysning? Politiker eller folket?
Permalänk | Anmäl
Haha, 2009-04-07, 09:54
Haha har uppenbara problem med att läsa vad jag skrev och inte skrev.
.
1. På medeltiden var de muslimska länderna till större del mer toleranta jämfört med de kristna.
2. Slaveri fanns i båda världarna.
.
Om du tror att jag stödjer lagar som dömer olika straff beroende på olika religionstillhörighet, så har du inte alls läst vad jag skrivit tidigare.
.
Du har inga data som talar för att Islam "dödat flest" - påhitt från din sida.
Själv är jag emot ALLA övergrepp mot civila. Det är bara att läsa vad jag skrivit tidigare i mina debatt-kommentarer.
.
Spar dina kommentarer till de "riktiga" fanatikerna.
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-07, 10:14
http://markhumphrys.com/islam.killings.html
beräknat 270 miljoner döda...jag skrev att Islam är bland de värsta - vilket jag anser att jag har rätt i. Kristendomen kommer säkert i närheten - därför bör dessa religioner förbjudas. Vet du Amir - vissa passager i Mein Kampf har tydliga likheter till koranen...konstiga är att "västs" bok blev förbjuden men inte "ursprunliga" om man ska dra en grov linje Att 61% av koranen är hattal mot mig - det är väl helt ok, men förvänta dig samma tillbaka.
Vad du är för ser man igenom på - eftersom allt bara handlar om "oss" hela tiden och aldrig om du och dina gelikar.
Slaver i avskaffades i väst för länge sedan - slaveri förekommer fortfarande...speciellt i muslimska länder...där det fortfarande tas slavar samt sexslavar...
Det är upp till väst att rannsaka sin historia - vilket vi till stor del har gjort...upp tll judar, japaner samt muslimer att rannsaka sin historia...då slipper man hör argument från "du" som pratar om oss - vilken skön tystnad - vilket skönt läte sedan "när" du berättar om "er".
Alltid handlar det om oss - aldrig om er...så har vi båda blivit skolade av skolan och politiker samt media. Inget är Islams fel eller muslimers fel...det är alltid vi som gjorde fel - tror du på det själv eller?
Föröljdes inte judar på grund av felaktiga devis om att "judas" var förrädaren? Eller andra skäl?
Judar har alltid blivit förföljda i Islam, såsom andra religioner med - I muslimska länder så är bara ett fåtal % ickemuslimer...såväl som i Gaza, som I Iran, som i Yemen, Som i Egypten o,s,v...
Kristna mot judar - eller varför inte 1990 algeriet med 110.000 "efter en inte riktig muslim förklaring"...eller var det en enkel arabisering? Först islamering, sedan arabisering - de som inte är ´"äkta" "är inte muslimer". Eller varför inte när Jordanien blev trötta på PLO och rensade i Gaza m.fl och dödade 3000 "Palestinier" (folkgrupp uppfunnen 1972) varför skrek ingen om "massakern"? Irak - förmodat fler än 300000 shiamuslimer dödade av saddams välde som hämnd mot att shiamuslimer hjälpt Iran + alla kurder. Vad skönt att prata om Islams historia för en gång skull...ska nog fortsätta med det.
Inte undra på att Islam sprider sig i fängelser i USA, England samt att det i en bar i sverige står en bondläpp med svart-naziinspirerad keps och säger In shalla (säkert felstavat igen) - det står glasklart i Sunna och hadeeth varför vissa skulle vilja bli Islamister - och nej, att tala fakta gör en inte till en "fanatiker" att göra som fanatiker gör är att vara fanatiker...jag gör inte som fanatiker gör - däremot börjar ursäktande från Islamsk sida samt "västs" ursäktande för allt som vi inte står för - att faktiskt börja likna, gissa vad, fanatism. Så trots allt jag skriver idag så kommer jag inte ringa och hota, spränga eller slåss fastän jag får räkna med motsatsen om jag vore offentlig...där har du en viss poäng.
Permalänk | Anmäl
haha, 2009-04-07, 11:40
Lite kommentarer om författarens historia.
Spanska inkvisationen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_Inquisition
upskattad 87000 - mellan 1540-1700
Vilket är en löjligt låg siffra från muslimskt perspektiv.
Amir - hur många blir dödae av muslimer varje år?
Permalänk | Anmäl
haha, 2009-04-07, 11:50
Tack för responsen, Amir & anti-sionist/anti-nazist/anti-idioter.
Reaktionerna visar att jag träffade mitt i prick. Igen.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-04-07, 14:31
Bo T
Den frasen hade du kunnat skriva, oavsett vilken respons du än hade fått.
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-07, 17:13
Sjovt så glemmer Harry Rson helt at omtale det osmaniske rige, og dets gentagne forsøg på at erobre Europa. Det osmaniske rige udgjorde vel helt frem til starten af 1700 tallet en trussel mod Europa. Men OK de arabiske muslimer og islamister plejer også at glemme tyrkerne.
Og hvordan tror Harry Rson at det er muligt at skabe et (næsten) sekulart samfund uden at såre religiøse mennesker. Kik på historien og mærk dig de mange kultuelle kampe.
Når muslimer klynker og kalder det islamifobi, så er det fordi de ikke er vandt til at leve i et demokrati, der bl.a. er skabt af at kritisere religion.
Permalänk | Anmäl
Niels Christensen , 2009-04-07, 17:22
Hahas inlägg är smått skrattretande.
.
Det är ju alldeles självklart att expanderande riken under medeltiden, expanderade medelst krigföring. Detta oavsett religion. Den ekonomiska och demografiska drive som ledde till en dylik våldsam expansion var religionsobunden, och återfinns i samtliga riken, både före och efter medeltiden.
.
Att som, din referens/länk räkna in detta som orsakat av Islam är osakligt, lika osakligt som att påstå att de dysnastiska förändringarna i Japan på medeltiden berodde på Shinto-religionen.
.
Således, riken, befolkningsgrupper och imperier som expanderar gör det med det ena eller andra ideologiska eller religiösa förtecknet - den viktigaste drivkraften återfinns dock på ett helt annat plan.
.
Kriget mellan Jordanien och PLO hade politiska skäl, likaså Saddam - ateistens, diktaturvälde i Irak - vad har detta med Islam att göra.
.
I övrigt har du grovt missuppfattat min inställning till Västerlandet. Eftersom jag personligen är storkonsument av Västerländsk kultur, litteratur, konst,historia och kulturhistoria, SAMT är halvsvensk - så blir ditt "angrepp" mer eller mindre ett slag i luften.
.
Jag är minst lika svensk eller europeisk som du, men jag står med fötterna i två världar och vägrar envist att döma ut den ena eller andra kulturen - kanske för att jag är hemmastad på båda ställena - något man inte kan säga om dig emellertid. :):) hahahaha
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-07, 18:06
Rättelse
.
"...dysnastiska..."
ska vara
.
"dynastiska"
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-07, 18:08
Islam var på den tiden som de där Borg i Star Trek, De försökte assimilera alla, det var praktiskt med dhimmi, utan dem skulle deras riken inte snurra runt särskilt bra.
-
Medan Kristna världen var som klingons, inget tålamod, sprängde alla Borg i bitar.
-
Två olika skolor
Permalänk | Anmäl
Punkten, 2009-04-07, 19:18
Hmmm - Star Trek....intressant analogi !
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-07, 19:43
Intressant artikel ur ett historiskt perspektiv!
Och åter igen Amir åste jag beundra dig för att du orkar ta denna debatt om och om igen. Jag skäms lite för att vara (delvis) svensk när jag läser så mycket dumt som skrivs här.
___________________
Ni menar alltså på allvar att islam är den enda religionen som det skett dödande inom? Att alla andra religioner inte har något liknande alls? Och att när någon blir dödad med dumma ursäkter som hos talibanerna så kan det vara någon annan i en helt annan del av världen med helt andra värderingars fel?
___________
Är det alltså så att min kära väninna som är muslim från bosnien men som bott i sverige sen hon var sex år och numera arbetar som skolkurator, att du hatar henne på grund av vad talibanerna gör?? "Jag hatar islam för vad islam gör" Vad islam gör? Islam gör ingenting, det är en religion och en ide, människor gör saker.
______________
Olika tolkningar av olika ider både religiösa och politiska har orsakat bra och dåliga saker på olika platser genom olika tider i historien. Jag hoppas innerligt att personen i fråga inte hatar alla muslimer också (han säger att han hatar islam) för då borde man enligt den logiken hata alla socialister och komunister (gott om folkmord där) alla kristna(kolla häxprocesserna!) alla hinduer(änkebränning och kast system) osv osv. Blir mycket hat tillssit. Jobbigt liv säger jag.
Permalänk | Anmäl
Hanna Marie Björklund, 2009-04-07, 21:11
http://vladtepesblog.com/?p=6948
Jag utnyttjar bara min yttrandefrihet så länge jag kan - den sista natt(njutningen).
"Ni menar alltså på allvar att islam är den enda religionen som det skett dödande inom?"
Jag hävdar enbart att Islam är en av de värsta totalitära systemen som dessutom mördat bland de flesta...läs systemen (plural)...jag hävdar också at oskyldiga människor dör varje dag och först när muslimska världen gått till botten med sin egen historia och det de gjort - först då är de redo för en ny start med omvärlden...men i sverige ska locket läggas på.
Trots uppmaning så har jag inte sett honom skriva något om hans "andra" sida.
Expanderande riken under medeltiden?? det händer saker i dagesn värld: t.ex Libanon samt flera länder i Afrika - men skratta du, skratt bevisar inget det heller förutom hur du tolkar det jag skriver.
Osakligt skriver Amir om att Islam beräknats mördat 270 miljoner över c:a 1500 år samt att de fortsätter mördandet och förtrycker i dagens tid...är det min tur att skratta nu - nej, jag tycker synd om de som blir "murder of justice" i shariadomstolar, trakasserade, mördade, våldtagna...så jävla moderna är muslimer inte...de är så moderna att minioriteter inte vågar berätta om sin egen vardag.
Ikväll sändens ett program runt 23.00 svt 1 - kurder i Turkiet har inte vanliga mänskliga rättigheter - och så skriver någon i en annan blogg om hur modernt Turkiet är...Assyrier/armener är inte en etnisk folkgrupp eller kultur i Turkiet - det var "moderate muslim" modernt. Men skratta ni - för en dag märker ni vem som har rätt.
Missuppfattat din inställning - inte alls - jag märker hur du resonerar, vilka meningar du använder och vad jag hittills har läst av det du skrivit.
Att Andreas Malm skriver om hatet mot muslimer i Europa samt blandar in inkvisationen är skrattretande - hur mycket muslimer har sverige haft i sin svenska historia - men redan ska jag dras övern en idiotkam om något som hände i spanien - spansk kultur är mycket olik min kultur - ändå ska "mussar" ha de som argument - andra argument de använder är att nämna KKK, vilket också är ett totallöjligt exempel. Alltid ska den "vita" mannen lägga fram alla bevis fastän det är muslimer som har alla kort att lägga på bordet...väst har tagit itu med sin historia.
En anna trött skönmålning är att beskriva att katolska kyrkan har 1.2 MDR anhängare medan Islam har 1.5 MDR anhängare - för det första finns det Sunni och Shia som har två olika synpunkter angående profeten och hans farbröder. Så då var de inte längre 1.5 MDR. Sedan har man alla tvångkonverterade som egentligen inte tror ett dyft på Islam: kommentar: "för 800 år sedan kom araberna och knullade oss i häcken" - på så sätt krymper Islam ännu mera för att inte tala om alla muslimer (som borde kalla sig ateister) som inte har någon religion, vilket är ganska många - hade de flesta varit "riktiga muslimer m.a.o troende sp hade jihad 3 redan varit i full gång vilket i sig indikerar att Islamska världen fortfarande är rätt splittrad...."efter Islanering kommer arabisering" varav många icke-arabiska muslimer hatar araber - sedan finns det...var det fyra?, stora olika tolkningar av Islam vilket gör splittringen ännu större...Islam är itne lika splittrad som de 34000 olika kyrkorna av kristendomen - men Islam är tillräckligt splittrat.
Amir: vad spelar det för roll om Islam var mer tolerant under medeltiden i jämförelse med kristendome? Kolla nu på populationer i muslimska länder.
Amir, du har fortfarande inte besvarat vissa frågor jag ställt dig eller gått med på uppmaningar...du verkar undvika många ämnen för att istället skriva glåord.
Jajja, Holland är stängt - en person ska till rättegång för att ha uttryckt sig via en videofilm - han får heller inte resa till flera länder eller säga sin åsikt - Detta har givetvis inget med muslimer att göra...vi europeer bara älskar att tysta andra människor - för hur vore det om man sade detman egentligen tycker och tänker.
p.s en person skrev om sharia i Somalia. I swat-dalen i Pakistan så får inte 80000 tjejer gå i skolan - det har varit allt från misshandel, trakasserier, mord, gruppvåldtäkter samt syraattacker på unga kvinnor det vill säga barn. 40000 pojkar får heller inte heller gå i skolan.
Jag säger såhär: Achmed läkaren/pizzbagaren/servicemekanikern etc är inte det som oroar mig...det är barnen som trycks ner i "Islamska" (för att låna det ordet" slummen som ger mest upphov till självmordsbombare/jihadister...det är inte de gamla som vi ska titta etra på - det är de som bor i slummen, de som förvägras skola och ett sansat leverna...det är de som går i processioner på gatan såsom hitlerjugend en gång gjorde.
Jag har läst och sett det jag anser mig behöva veta på en grundnivå...att bevisa något för Amir är inget jag strävar efter, jag märker hur han argumenterar, allt jag hittills skrivet är något som jag en gång förut har läst - är ni nyfikna så hittar ni det säkert ni med...svårare än så är det faktiskt inte.
För att nämna några i en liten historia:
Mao Zedong, Hitler, Gandhi, Stalin, Chiang Kai Shek, Siddarta Gautoma, Zatahustra, Jesus och Muhammed (profeten) satt i en domstol i Haag för brott mot alla möjliga saker - vilka tror ni skulle få vilka straff enligt en västerländsk rättsstandard.
Permalänk | Anmäl
haha, 2009-04-07, 23:38
Jag skulle vilja veta varför men överhuvudtaget väljer att bli muslim? Är det för att man som man vill få vissa fördelar gentemot kvinnor eller i samhället på annat sätt? Är det sharia-lagstiftningen som lockar?
Varför måste man bekänna sej till en viss "tro"? Hur kan man sätta sådan tilltro till vad en människa för så länge sedan "hörde" i sitt huvud? Att höra inre röster är ju inte direkt något unikum för denna Muhammed, det drabbar många människor även idag men då ses de som psykiskt sjuka och läggs in för medicinering. Några som hör röster anser sej dock helt friska och väljer att skriva böcker om vad de hör, t.ex så har bokserien "Samtal med Gud" tillkommit på det viset.
Jag har inte läst dom böckerna men kan slå vad om att där ingenstans står något om att samma Gud tidigare skulle ha pratat med en viss Muhammed och sagt åt honom att starta ny religion kallad islam. Eller har jag fel? Någon som har läst?
Någonstans måste ju all världens muslimer börja tänka själva någon gång och inse det ohållbara med att dyrka islam som något kommet från "den enda sanna Guden" om det inte finns någonting som stödjer en sådan uppfattning men väldigt mycket som pekar mot en annan förklaring.
Jag har läst att amerikanska militären idag på teknisk väg och på avstånd kan skicka in ljud som t.ex röster i folks huvuden och på så sätt förmedla valfritt budskap. Kan någon bekräfta riktigheten i det? Detta kunde i så fall vara ytterligare en teoretisk förklaring till varför somliga hör röster. Finns det fler förklaringar?
Permalänk | Anmäl
Shimmeringblade, 2009-04-08, 00:32
Shimmeringblade,
Gudatron ligger inte i logiken, den kommer alltid i andra hand..
-
Tror du seriöst att de logiskt tagit åt sig religionen? Hur kan man förklara att Noah räddade hela sitt folk genom att bygga en gigantisk båt.. eller att människan kommer från Adam och Eva 6000bc och i islams fall att människan skapades ur leran..?
-
Indoktrination, sökande efter trygghet och självpåtvingad hjärntvätt är vad det handlar om.
Permalänk | Anmäl
Punkten, 2009-04-08, 03:04
Lite mer info till Amir som kanske borda rannsaka sin andra halva.
http://www.christiannewstoday.com/christian_news_report_221.html
Så har det sett ut väldigt länge, och inte bara under medeltiden...folk flyttar. ett exempel Libanon från 50 år tillbaka till nutid. Samma sak på många ställen i Turkiet - enligt SVT 1 23.00 igår kväll.
http://ajewwithaview.wordpress.com/2009/04/07/203/
Yemen soon Juden-rein...väst borde skicka in Judar och andra kulturer i Yemen (läs moderna muslimer) så att deras samhället blir multikulturellt. Utlänningarna ska självklart ha staligt stöd samt specialla lagar men även tillstånd att vara beväpnade.
http://www.webnewswire.com/node/450416
Levande bränd över misstanke.
http://www.todayszaman.com/tz-web/detaylar.do?load=detay&link=170502&bol...
Media helps increase honor killings.
Moderna Turkiet - en av få demokratiska muslimska stater.
Kanske Amirs skrattar mer åt mig nu då jag undrar hur många muslimer som aldrig kommer att beblanda sig med våran kultur...för alla ska få gifta sig med våra tjejer - men inte vi med deras då de aningen flyger från ablkonger eller "åker" hem varav ingen ser de mer.
http://www.ansamed.info/en/news/ME03.@AM59231.html
Hejdå frihet för homosexualla - Marocco.
http://vladtepesblog.com/?p=6637
UN votes to ban criticism of "defamation of religion"
Alltså får man inte säga något om Islam - bara om alla andra. Skrattar du Amir - skriv att du skrattar. Detta leder i längden till att du får skriva men inte jag - skrattar du?
Det finns många liknande exempel varje dag
Permalänk | Anmäl
haha, 2009-04-08, 15:01
Det är då för väl att Muslimerna blev stoppade dels i Spanien och dels i nuvarande Österrike - om inte så hade hela Europa idag varit som Mellanöstern.
Samtliga religioner som delar upp folk i, tror ni på det här så kommer ni till himmlen och alla andra usch och fy ni kommer till helvetet är fullständigt åt helvete.
Hur kan någon människa gå med på något sådant? Seriöst, tänk efter - hur kan du som kristen/muslim/jude gå med på att just eran grupp är bättre än alla andra och kommer klara er fin fint medans alla andra, tja dom får väl brinna i helvetet. Hur kan man gå med på en sådan gud överhuvudtaget?
Som sagt, samtliga religioner som har som bas att dela upp samt kontrollera människor är inget annat än maktmedel. Fundera själv, tänk själv - tänk innan det är för sent.
Den dagen vi förlorar religionsfriheten, den dagen så förlorar vi vår civilisation - det har ingenting med Islamofobi att göra.
Permalänk | Anmäl
Strindberg, 2009-04-08, 22:23
http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=4136...
En svensk tidning med engelsk artikel.
Förklarar lite smått några av de termer jag mnämnt förut men som Amir, på uppmaning av mig, inte vilte förklara - dock så förklaras få av dessa termer väldigt vagt.
Permalänk | Anmäl
haha, 2009-04-09, 13:36
Hatet mot religioner står religioner för. Konkurrens om makt.
Permalänk | Anmäl
Patrik Hockum, 2009-04-11, 14:23
Islamofobin är nog inte islamofobi. Judar för inte fram sin religion med våld som islam gör, den bygger på våld.
Är det då fel att vara emot en religion som
man vet vad den står för? Kvinnoförtryck, religiösa självmord där man tar andra med sig i döden, Islam tål inte kritik, det gör judendomen.
Tecknar man en bild på mohammed då ska man plötsligt avrättas.
Permalänk | Anmäl
Peter, 2009-10-02, 14:58
I den bästa av världar så skulle man välkomna allt som inte direkt skadar nån annan och så skulle samhällen och grupper fungera perfekt i harmoni med varandra och viljan att stötta andra bara för att man identifierade sig med varandra skulle vara utraderad.
Istället skulle t.ex. skattebetalningsviljan vara lika stor mellan ett gäng etniskt och kulturellt lika socialdemokrater och ett gäng med muslimska teokrater från mellanöstern som inte har någon erfarenhet av vare sig ett sekulariserat samhälle, en demokrati eller höga skatte och socialförsäkringssystem etc.
Men frågan om Islam handlar snart inte om en minoritets svårigheter i ett främmande land, snart är det vi sekulära kulturella ”judar” och ”kristna” som är minoriteter i det muslimska Europa vars folk inte längre kommer ha långa traditioner av demokrati och sekulära ambitioner.
Det är inget sjukt att påpeka det faktum att prognosen ser ut så här om förhållandena som råder nu fortsätter. Innan detta århundrade är slut så kommer Europa att vara muslimskt om inget ändras. Ansedda tidningen Telegraph i England skriver här om att en femtedel av Europa kommer vara muslimskt 2050:
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/5994045/A-fifth-of-Euro...
Det innebär en fördubbling vart 20:e år, vilket skulle innebära 40 % år 2070 och över 50 % år 2080. Men du behöver inte bara lita på mig, läs för dig själv:
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/5994047/Muslim-Europe-t...
http://www.israelnationalnews.com/Blogs/Message.aspx/1982
Europa kommer att bli muslimskt om inget förändras, precis som dom kristna och judiska länderna i mellanöstern och nordafrika blivit - sedan profeten Muhammad red in från öknen med sitt svärd.
Med tanke på judarnas och dom kristnas situation i den muslimska världen idag 2009, så undrar man ju hur det kommer gå till och bli, eftersom det bara kommer ta 70 år.
Det har ju varit riktigt illa förr, under 1400 år uppskattas 270 miljarder ”icketroende” blivit mördade av jihadister. Islam har redan utplånat det kristna mellanöstern och det kristna Nordafrika. Man uppskattar att upp emot 60 miljoner kristna fått sätta livet till under denna erövring. Även ca. 80 miljoner Hinduer har mördats, vilket är hälften av alla världens Hinduer.
Det värsta är att i Koranen så finns det många uppmaningar till det här, enligt den är varje muslim faktiskt skyldig att delta i kampen att sprida Islam och Allah är inte nöjd förrän hela världen lyder under sharialagar. Om man sen tittar runt om i världen i alla krigs och konfliktzoner, hur många är inte muslimer inblandade i?
Sen sextiotalet har muslimska terrorbrott varit fler än alla andra terrorbrott utförda av nån annan terrorgrupp i något land och på någon kontinent tillsammans!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Terrorism
Religiöst motiverade terrorbrott. Hur många andra religioner är så blodiga och våldsamma?
Men hur ska man kunna betänka det här om man är politiskt korrekt idag, och alltså delar syn på förhållandet mellan väst och islam med Osama Bin Laden och t.ex. inte inser att Palestina aldrig varit en stat och att israelerna alltså inte kan ockupera palestinskt land förrän det bildas en palestinsk stat. Inte heller betänker man att Palestina ju egentligen varit hemvisten för kristna och judar – ända tills krigarprofeten Muhammad föddes på 400talet och red in från öknen och svärdskonverterade, mördade eller gjorde alla icke muslimer till dhimmies (andra klassens straffbeskattade medborgare, helt utan rättigheter).
Istället säger man att kristendomen är lika farlig och ett större hot idag och hänvisar till nån udda abortkliniksbombare från bibelbältet i USA, och insuinerar att Carola Häggqvist och hennes pingstvänner är lika hemska som det folkvalda regeringspartiet Hamas i Palestina som enligt FN och EU är en terrororganisation, för att dra till med dom kristna korstågen som den största slagdängan om nån tvivlar på den dogmatiska värderelativismen där alla religioner och hundraser är lika farliga och alla kulturer är lika värda som våra västerländska demokratiska och humanistiska kulturer som inte existerar och typ byggts upp utifrån av dom snälla välgörare som flyr hit :D medan väst till sitt ursprung är ren barbari som t.ex. Fredrik Reinfeldt och Måna Sahlin är inne på.
Att sen korstågen var hjälptrupper skickade av Europa efter att Påven i den fd. ”storslagna kristna staden” Konstantinopel desperat skrivit och bett väst om hjälp sedan profeten Mohammad skickat ett brev där han krävde att Konstantinopel skulle islamiseras och konverteras, om man ville behålla freden med Islam. Som vi alla vet, så heter ju Konstantinopel Istanbul idag och kristna och judar är förtryckta minoriteter i sina ursprungsländer, precis som alla andra olika religioner som fått smaka på islam.
Och att inte acceptera att kuva sig under Islam det beskrivs av dom politiskt korrekta och Osama Bin Laden som oprovocerade hemska erövringståg! :D
Folk kan få leva i villfarelser bäst dom vill, så länge det inte påverkar mig. Men jag räds faktiskt den här utvecklingen och lallandet inför problemen och hoten som det innebär. Carola och Mohammed Omar är inte samma hot, bokstavstrogenheten är i MAJORITET och inte i minoritet bland världens muslimer idag 2009!
Det finns undantag som Bosnien och Turkiet, men dom flesta muslimer är faktiskt extrema med västerländska mått mätt. Allt från deras syn på mänskliga rättigheter, hur dom behandlar kvinnor, bögar och minoriteter, hur dom kan stödja barbariska straff som stening, offentliga halshuggningar, avkapningar av händer och fötter osv p.g.a. att det står i Koranen och haditherna.
Säg dom extremt stora kristna populationerna som inte har löst problematiken med hedersmord än och knappt ens börjat fundera på om det verkligen är rätt med hedersmord? Det var ju en retorisk fråga, hedersmord fastän det är en kulturell sedvänja, är nästan uteslutande ändå ett muslimskt problem. Det säger lite om hur attityderna och nivån av moderinsering bland dessa grupper och för inte så länge sedan så kom det fram i Norge att en moské lärde ut att man skulle kasta homosexuella från en klippa. Det ledde till att regeringen ville få landets moskéer och koranskolor att stå upp mot den här åsikten.
Men inte en enda ville fördöma det, inte ens fast Norges regering hotade med att dom som inte ville fördöma det, inte skulle få några miljoner i stöd!
Av ledande muslimer runt om i hela världen och ännu mer så i väst – så lärs det ut såna här åsikter och åsikter att avfällingar från islam ska dödas, att judar och kristna är apor och att muslimer aldrig ska odla vänskap med ickemuslimer (kuffaar).
Muslimer är erkända som dom mest integrationsmotvilliga som gärna bygger samhällen i samhällen. Huvuddelen av alla överfallsvåldtäkter, grova våldsbrott, rån och annan ”rasistisk” brottslighet – utförs av muslimer mot ickemuslimer.
Och även i Europa så hyser muslimer skrämmande åsikter, siffror som att 20 % skulle bli glada om deras söner gick med i al-Qaida, 15 % skulle inte bry sig, 39 % vill hellre leva under sharialagar istället för deras lands mänskliga lagar osv osv finns i hela väst!
Samtidigt så finns det stora rörelser av muslimer som medvetet, aktivt och öppet eller slutet arbetar för att islamisera sina värdländer, jobbar för att etablera sin religion och förvandla värdländerna till muslimska teokratier. Att så många av dom t.o.m. öppet kan erkänna det här framför kameror och reportrar – visar ju hur sjukt hemma dom känner sig här – och hur jävla tafatta och fel ute alla som resonerar som att dom blir så här pga dom inte känner sig hemma.
Det är ju tvärtom, dom känner sig så hemma att dom kan komma med vilka sjuka krav som helst. Självklart ställer dom krav för att dom inte fått igenom alla sina önskningar, men ett steg närmare en muslimsk stat blir inte ett steg längre från den, hur mycket önsketänkande som än ingår från islamistiska apologeter.
Alla Koranskolor/inriktningar, förespråkar dödsstraff för den som lämnar Islam. Vad vanligt folk inte fattar är att huvuddelen av dom muslimer som kommer hit har ett rättsmedvetande från perioden mellan Jesus födelse och medeltiden och inte har upplevt en muslimsk reformation av religionen, dom lever just nu på 1500talet och har precis börjat uppleva några muslimska varianter av Galileo Galilei – men Darwin är fortfarande långt borta.
Att inte se allvaret i att såna här grupper blir i majoritet i ens land är ju så korkat att man knappt kan tro att det är sant. Titta ut i världen – i ALLA fall som detta hänt, har Islam tagit över och kristna, zoroastrier och judar har fördrivits, flytt, dödats eller konverterat. Säg en muslimsk demokrati och ett muslimskt land som frivilligt konverterat till Islam… Det finns ingen/inget!
Permalänk | Anmäl
Dinosaur, 2009-11-30, 22:54
I do not opine that every single student in whole world has a passion of definition essay writing! Nevertheless, people that don't know how to write should take help of professional essays online service and be happy with a result.
Permalänk | Anmäl
ELLACy, 2010-01-29, 12:56
Following my investigation, millions of people in the world receive the home loans from good creditors. Thus, there's a good chance to receive a financial loan in all countries.
Permalänk | Anmäl
MorrisonAlba30, 2010-03-14, 02:40
Every university student realizes that to buy a term paper at custom writing services can save free time and money. Thus I can suggest to buy the term paper instead of to write it by their own.
Permalänk | Anmäl
PenningtonELSA18, 2010-03-26, 17:05
We can just imagine about such great talent in thesis proposal just about this post writing. We normally take the assistance of the master buy thesis service. In such situation this fits me the best.
Permalänk | Anmäl
Long32Rosetta, 2010-03-30, 06:21
41 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"Antisemitism och islamofobi bygger i grunden på samma mänskliga företeelse, rädslan för det annorlunda och främmande."
Fel direkt, harry Rson Svensson. Ingetdera av dem bygger på främlingsfientlighet.
Antisemitismen bygger på rädsla för människor som är intellektuellt starkare.
Islamofobin bygger på rädsla för människor som är numerärt starkare.
Beakta motsatsställningarna arab - jude, antisemitism - islamofobi, socialism - kapitalism, kvalitet - kvantitet, så kanske du inser varför olika människor solidariserar sig med den ena eller andra sidan.
Med andra ord, Bo Ts resonemang här och på andra ställen är så pass intelligensbefriat och poänglöst, så det råder fullständig klarhet i att han INTE är Jude !
Harry !
Jag vet inte var du har fått för dig att det var Pippin den Lille som ledde de kristna styrkorna vid slaget vid Poitiers(Tours) år 732 ?
I Phillip K Hittis klassiska "History of the Arabs" framgår det klart att det var Karl Martell (se sid 500-501, tionde uppl. 1970), likaså nämns detta på följande Wikipedia-site:
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Tours
Amir har fullständigt rätt, men Karl Martell var farfar till Karl den Store, vilket inte förändrar något i mitt resonemang. Snarare stärks det av detta faktum, då farfaderns betrifter verkar legitimerande för sonsonens kejsarstatus.
Bo T :
" Antisemitismen bygger på rädsla för människor som är intellektuellt starkare " -
Judar ,som i Europa till övervägande delen bestod av sk östjudar, har genom den Europeiska antisemitismens historia föraktfullt betraktats som i alla bemärkelser underlägsna , inte minst intellektuellt.
Så , att antisemiter såg judar som "smarta" faller på sin egen orimlighet. Judarna har beskrivits som onda , primitiva varelser som på sin höjd kan använda en barnslig form av list för att tillfredställa "ociviliserade" behov hos dem.
Om vi för argumentationens skull antar att du har rätt.
Så måste dessa judar ha betraktats som "annorlunda och främmande" för att deras påstådda intellektuella överlägsenhet skall ha uppfattats som ett hot.
" Islamofobin bygger på rädsla för människor som är numerärt starkare " -
Numerärt starkare än vem ???
Muslimer kommer inte ens i närheten av , den andel judar utgjorde av Europas befolkning innan andra världskriget.
Muslimer är i minoritet av världsbefolkningen, 75-80% av jordens befolkning är inte muslimer. Om du sedan räknar bort Icke troende personer etc så är de ännu färre.
" Beakta motsatsställningarna arab - jude, antisemitism - islamofobi, socialism - kapitalism, kvalitet - kvantitet, så kanske du inser varför olika människor solidariserar sig med den ena eller andra sidan " -
Arab är ingen religion , det finns arabiska judar , som för att ytterligare komplicera situationen i större utsträckning är ättlingar till " Israels folk" än andra folk i mellanöstern medan europeiska judar till övervägande delen består av turkmongoliska inslag (khazarer) , konverterade östeuropeer (slaver , mayarer och inte minst romer(Polen) ) och således är mindre semiter och släkt med
" Israels folk" än vad tex palestinier är.
Gårdagens antisemiter är idag islamofober , så det finns ett samband. Att sionister cyniskt utnyttjar dessa "modiga" islamofober som "vågar" vara "politiskt inkorrekta" gör inte det till en motsättning mellan islamofobi och antisemitism. För sionisterna i Israel vet mer än någon annan att dessa (Gert wilders , SD , Dansk Folkeparti etc) är inget annat än samma gamla nazipack i ny gestalt , så varför inte utnyttja dessa för Israels väl och ve , är deras smutsiga resonemang.
Förut var det judar som buntades ihop med världsbolsjevismen.
Alla judar är knappast kapitalister , sionismen och staten Israel såg sig själva som socialister då det begav sig.
Att en vedervärdig människa som BO T delar in människor i kvantitet och kvalitet bekräftar bara observationen om nazisten som nu är Israelvän , och inte minst så belyser det sionismens grund i ett 1800-tals Europa genomsyrat av rasism och kolonialism .
Antingen är han en självförhäligande judisk extremist i starkt behov att kompensera sitt eget misslyckande i livet.
Eller så är han en "nazistisk slaggprodukt" som vet sitt eget bästa att hålla sig väl med judarna, då det vore för uppenbart att ge sig på dem. I så fall har han ingen funktion i världen än att vända kappan efter rådande maktförhållanden och slicka , det han uppfattar , uppåt.
Eller vågar vi spekulera i ett eventuellt medlemskap i någon frikyrka som vill tidigarelägga armageddon.
Bo T :
" Antisemitismen bygger på rädsla för människor som är intellektuellt starkare " -
Judar ,som i Europa till övervägande delen bestod av sk östjudar, har genom den Europeiska antisemitismens historia föraktfullt betraktats som i alla bemärkelser underlägsna , inte minst intellektuellt.
Så , att antisemiter såg judar som "smarta" faller på sin egen orimlighet. Judarna har beskrivits som onda , primitiva varelser som på sin höjd kan använda en barnslig form av list för att tillfredställa "ociviliserade" behov hos dem.
Om vi för argumentationens skull antar att du har rätt.
Så måste dessa judar ha betraktats som "annorlunda och främmande" för att deras påstådda intellektuella överlägsenhet skall ha uppfattats som ett hot.
" Islamofobin bygger på rädsla för människor som är numerärt starkare " -
Numerärt starkare än vem ???
Muslimer kommer inte ens i närheten av , den andel judar utgjorde av Europas befolkning innan andra världskriget.
Muslimer är i minoritet av världsbefolkningen, 75-80% av jordens befolkning är inte muslimer. Om du sedan räknar bort Icke troende personer etc så är de ännu färre.
" Beakta motsatsställningarna arab - jude, antisemitism - islamofobi, socialism - kapitalism, kvalitet - kvantitet, så kanske du inser varför olika människor solidariserar sig med den ena eller andra sidan " -
Arab är ingen religion , det finns arabiska judar , som för att ytterligare komplicera situationen i större utsträckning är ättlingar till " Israels folk" än andra folk i mellanöstern medan europeiska judar till övervägande delen består av turkmongoliska inslag (khazarer) , konverterade östeuropeer (slaver , mayarer och inte minst romer(Polen) ) och således är mindre semiter och släkt med
" Israels folk" än vad tex palestinier är.
Gårdagens antisemiter är idag islamofober , så det finns ett samband. Att sionister cyniskt utnyttjar dessa "modiga" islamofober som "vågar" vara "politiskt inkorrekta" gör inte det till en motsättning mellan islamofobi och antisemitism. För sionisterna i Israel vet mer än någon annan att dessa (Gert wilders , SD , Dansk Folkeparti etc) är inget annat än samma gamla nazipack i ny gestalt , så varför inte utnyttja dessa för Israels väl och ve , är deras smutsiga resonemang.
Förut var det judar som buntades ihop med världsbolsjevismen.
Alla judar är knappast kapitalister , sionismen och staten Israel såg sig själva som socialister då det begav sig.
Att en vedervärdig människa som BO T delar in människor i kvantitet och kvalitet bekräftar bara observationen om nazisten som nu är Israelvän , och inte minst så belyser det sionismens grund i ett 1800-tals Europa genomsyrat av rasism och kolonialism .
Antingen är han en självförhäligande judisk extremist i starkt behov att kompensera sitt eget misslyckande i livet.
Eller så är han en "nazistisk slaggprodukt" som vet sitt eget bästa att hålla sig väl med judarna, då det vore för uppenbart att ge sig på dem. I så fall har han ingen funktion i världen än att vända kappan efter rådande maktförhållanden och slicka , det han uppfattar , uppåt.
Eller vågar vi spekulera i ett eventuellt medlemskap i någon frikyrka som vill tidigarelägga armageddon.
"Islamofobi" - ett ord som i sej är omdiskuterat pga dess oklara innebörd. Varför då hela tiden använda det i debatter om islam?
Jag avskyr själv islam men jag har ingen fobi mot den läran och är inte själv drabbad av den. Är jag då islamofob?
Min avsky bottnar i den djupt orättvisa behandlingen av kvinnor, framför allt straffet stening som är följden av islam och sharia.
2008 var det 8-9 (som var kända)(http://www.iranrights.org/english/document-531.php) unga kvinnor som väntade på att bli stenade till döds i Iran. Jag hoppas verkligen att jag slipper läsa nyheten om att någon av dessa fått sitt straff utmätt.
I Somalia samma år stenades en 13-årig flicka ihjäl för att hon blivit våldtagen, detta pga sharia straxt innan hade införts med hjälp av militärt våld där hon bodde. Hon fick visst grävas upp tre gånger ur gropen för att de skulle kunna kontrollera om hon fortfarande levde...
http://www.jihadwatch.org/dhimmiwatch/archives/023285.php
För mej räcker detta för att vilja utrota all islam i världen. Men det finns förstås fler skäl - se bara på talibanernas härjningar i olika delar av världen. Så mycket lidande och död för islams skull...
Och finns det ens någon sanning överhuvudtaget i den islamiska läran? Är det verkligen "Guds ord"? Om det verkligen vore Guds ord är det då inte konstigt att det bara var en enda person av alla miljarder människor som fått höra Guds mening? Om Gud ville ge mänskligheten ett budskap och en samling levnadsregler att följa - skulle Gud då nöjt sej med att bara viska dessa till en enda man?? Oavsett religion tror jag inte en riktig Gud beter sej så korkat. Nej om Allah hörde röster så kom nog dessa inte från någon Gud ialla fall...
Jag är inte emot islam av "rädsla för det okända" - utan för att jag lider med islams kvinliga offer. De manliga offren påverkar mej inte i lika hög grad, fråga mej inte varför, det bara är så. Kanske för att det är just män som står för nästan alla våldsbrott i världen?
Hur Harry Rson Svensson kan få "islamofobi" till att bottna i "rädsla för det främmande" och samtidigt blunda för kvinnoförtrycket och medkänslan som bevekelsegrund känns mycket konstigt och verklighetsfrämmande.
mikael Jakobsson !
Du skrev:
"Muslimska pirater från de Ottomanska "Barabarstaterna" satte också under århundraden skräck i Medelhavet då de inte bara kapade kristna skepp och slaktade alla män ombord (kvinnorna blev i regel sexslavar då turkarna redan då hade en förkärlek för ljushåriga kvinnor) utan också gjorde räder mot städer där de rövade bort hela befolkningar."
.
Det där var väl en ganska ensidig beskrivning av Slaveriet i början av medeltiden, ändå ?
Jag har precis läst ut Dick Harrisons första bok i serien om Slaveriet, och där finner man ju att slavhandeln gick helt och hållet i båda riktningarna. Dessutom, att det fanns en stark representation av Judiska slavhandlare (säkert en minoritet bland samtliga dåtidaJudar, men en betydande andel av slavhandlarna - och ingen kollektiv skuld på dagens judar för detta).
.
Slavhandeln fruktades på båda sidor och handelsvägarna korsade varandra.
Har ni någon gång hört begreppet dum svensk? Alla våra grannar tycker vi är dumma svenskar. Betalar högst skatt, tar in flest invandrare. Och om som det inte skulle vara nog så GER vi dem undervisning och uppassning så länge de vill. Det enda de behöver göra är att rösta rött. Ja, jag är dum svensk. Fråga vilken invandrare som helst.
Fan inte konstigt att etiska svenskar är förbannade nu efter så lång tid av lurendrejerier och att de sossen kallar svensk multikulti är bara ett sätt att stjäla. Dax att betala tillbaka. UrSvensken säger ifrån.
Oj intressant historierevisionism, tydligen var hela Europa Islamofobiskt..
-
Då måste hela islamiska världen ha varit kristofobisk, med undantag att de tolererade dhimmis i sina riken medan kristna hoppade över tolerera biten helt och hållet..
Ja, Micke !
Just så var det under medeltiden.
Någon "Dhimmi"-status fanns inte i den Kristna världen, där Judar förföljdes med pogromer upprepade gånger. Där korståg utövades mot avvikande kristna sekter. Där, efter reformationen, katoliker och protestanter slog ihjäl varandra.Muslimer överhuvudtaget var inte tillåtna (med få undtantag), förutom som krigsfångar eller slavar. Och som du redan nämnt, så hade Kristna och Judar Dhimmi-status i den muslimska världen (I Persien hade även Zoroastrerna detta).
Huvudet på spiken Micke !
Glömde nämna att Judarnas säkraste tillflykt från de Kristna var de Muslimska länderna, där de hade en RELATIVT bättre och säkrare situation än under Kristna härskare.
@Shimmeringblade, 2009-04-07, 00:10
Kan inte mer än hålla med. Vi hatar islam p.g.a att vi vet vad den går för. Vi vet vad islam är.
Att islamska begrepp som Umma, Jihad, dar el harb, dar el muslim, taqqyia, dhimmie, kuffr, de fem stöttepelarna, sharia, vågenskålen (51%) till paradiset - snabbaste vägen till paradiset. Att dessa ord inte nämns...att Islams kvinnoförtryck fallit bort - att väst står för sina övergrepp medan inget nämns om Islams övergrepp - vad har Profeten Muhammad gjort under sitt liv?!?!...att västvärlden får en totalt skönskriven version av Islam i skolor,medior och att all kritik möts med islamofobi - debatter där vissa utestängs, debattörer går där ifrån, "vissa" ska representera "alla" utan röstning ...JA ALLT DETTA ÄR ORSAKEN TILL "ISMAMOFOBI"...när politiker ljuger för sitt folk, när media inte fyller sin funktion samt en konstant indoktrinering av egen befolkning med att man inte får veta sanningen - det leder till misstro mot muslimer...
är själv född i kristet land - jag står inte för det kristna gjort, tror inte på en gud...kallar mig ateist...jag uppmanar alla som tar avstånd från religion att kalla sig ateister oavsett kultur...att vara född på denna planet är också en kultur och en spirituell/filosofiskt sunt sätt.
Amir...kan inte du förklara vad ovanstående ord (måhända felstavade) egentligen betyder?
I sverige skapar man inte trovärdigthet genom att ljuga - man får trovärdighet genom att tala sanningen, inte förvränga den...i dekadenta landet sverige så märker man på puben att allt fler vaknar upp till en serverad lögn...det man inte säger om Islam samt dess historia...inga ärliga debatter, inte alla fakta. Detta alla muslimer - detta skapar rasism/nazism på riktigt...därför är det viktigt att alla kort läggs på bordet. För så funkar det i väst!
Att islamska begrepp som Umma, Jihad, dar el harb, dar el muslim, taqqyia, dhimmie, kuffr, de fem stöttepelarna, sharia, vågenskålen (51%) till paradiset - snabbaste vägen till paradiset. Att dessa ord inte nämns...att Islams kvinnoförtryck fallit bort - att väst står för sina övergrepp medan inget nämns om Islams övergrepp - vad har Profeten Muhammad gjort under sitt liv?!?!...att västvärlden får en totalt skönskriven version av Islam i skolor,medior och att all kritik möts med islamofobi - debatter där vissa utestängs, debattörer går där ifrån, "vissa" ska representera "alla" utan röstning ...JA ALLT DETTA ÄR ORSAKEN TILL "ISMAMOFOBI"...när politiker ljuger för sitt folk, när media inte fyller sin funktion samt en konstant indoktrinering av egen befolkning med att man inte får veta sanningen - det leder till misstro mot muslimer...
är själv född i kristet land - jag står inte för det kristna gjort, tror inte på en gud...kallar mig ateist...jag uppmanar alla som tar avstånd från religion att kalla sig ateister oavsett kultur...att vara född på denna planet är också en kultur och en spirituell/filosofiskt sunt sätt.
Amir...kan inte du förklara vad ovanstående ord (måhända felstavade) egentligen betyder?
I sverige skapar man inte trovärdigthet genom att ljuga - man får trovärdighet genom att tala sanningen, inte förvränga den...i dekadenta landet sverige så märker man på puben att allt fler vaknar upp till en serverad lögn...det man inte säger om Islam samt dess historia...inga ärliga debatter, inte alla fakta. Detta alla muslimer - detta skapar rasism/nazism på riktigt...därför är det viktigt att alla kort läggs på bordet. För så funkar det i väst!
re Amir
Några som inte får axla sin historias ok är om några muslimer...Islams historia är fylld av slakt även sinsemellan muslimer - det krävs inte mycket för att man kan avförklara någon muslim och sedan mörda denna - vill man inte gå med i jihad så dör man...nu har tredje jihad startat - får se hur många miljoner som dör innan den stoppas...väst kan inte stoppa den än...för få har dött...att stoppa den nu kan istället orsaka en större uppslutning till jihad 3.
Vad hände under de 2 första jihaden?? Hur många döda?
Tvätta din egen buk amir innan du sneglar på andras.
re amir
är själv jävligt trött på att stå för världens alla fel - speciell som muslimer skiter mest i den...väst må ha dålig moral men jag ska inte belastas för Islams totalt urusla moral - Islam har ignen moral - Islams moral är mot dess och dess massmördande profet...det står så i era texter...ändå ska jag belastas pengamässigt/skuldmässigt/moralmässigt medan muslimska länder inte gör ett skit.......OCH DU AMIR ÄR EN TYPISK MUSLIM SOM SKA GNUGGA ALLT IN I VÅRA ANSIKTEN...att Islam är bland de totalitära systam som dödat flest människor i hela världen är väl inget du ojjar dig om eller ens tar notis om - din avksy mot väst är solklar..."en muslim kan få dödsstraff för att ha dödat en människa - dock inte för att ha dödat en kuffr" - för det är ju plikten.
Det tar nog inte lång tid att googla på alla massakrer som muslimer har gjort - det är dags att muslimska länder tvättar sina händer för en gång skull. Dags att stå för det de egna leden gjort...tills dess kan Amir vara tyst med sitt löjliga moralpolisorerande...alla ser igenom dig ändå.
Vem ska lyfta Europas andra upplysning? Politiker eller folket?
Haha har uppenbara problem med att läsa vad jag skrev och inte skrev.
.
1. På medeltiden var de muslimska länderna till större del mer toleranta jämfört med de kristna.
2. Slaveri fanns i båda världarna.
.
Om du tror att jag stödjer lagar som dömer olika straff beroende på olika religionstillhörighet, så har du inte alls läst vad jag skrivit tidigare.
.
Du har inga data som talar för att Islam "dödat flest" - påhitt från din sida.
Själv är jag emot ALLA övergrepp mot civila. Det är bara att läsa vad jag skrivit tidigare i mina debatt-kommentarer.
.
Spar dina kommentarer till de "riktiga" fanatikerna.
http://markhumphrys.com/islam.killings.html
beräknat 270 miljoner döda...jag skrev att Islam är bland de värsta - vilket jag anser att jag har rätt i. Kristendomen kommer säkert i närheten - därför bör dessa religioner förbjudas. Vet du Amir - vissa passager i Mein Kampf har tydliga likheter till koranen...konstiga är att "västs" bok blev förbjuden men inte "ursprunliga" om man ska dra en grov linje Att 61% av koranen är hattal mot mig - det är väl helt ok, men förvänta dig samma tillbaka.
Vad du är för ser man igenom på - eftersom allt bara handlar om "oss" hela tiden och aldrig om du och dina gelikar.
Slaver i avskaffades i väst för länge sedan - slaveri förekommer fortfarande...speciellt i muslimska länder...där det fortfarande tas slavar samt sexslavar...
Det är upp till väst att rannsaka sin historia - vilket vi till stor del har gjort...upp tll judar, japaner samt muslimer att rannsaka sin historia...då slipper man hör argument från "du" som pratar om oss - vilken skön tystnad - vilket skönt läte sedan "när" du berättar om "er".
Alltid handlar det om oss - aldrig om er...så har vi båda blivit skolade av skolan och politiker samt media. Inget är Islams fel eller muslimers fel...det är alltid vi som gjorde fel - tror du på det själv eller?
Föröljdes inte judar på grund av felaktiga devis om att "judas" var förrädaren? Eller andra skäl?
Judar har alltid blivit förföljda i Islam, såsom andra religioner med - I muslimska länder så är bara ett fåtal % ickemuslimer...såväl som i Gaza, som I Iran, som i Yemen, Som i Egypten o,s,v...
Kristna mot judar - eller varför inte 1990 algeriet med 110.000 "efter en inte riktig muslim förklaring"...eller var det en enkel arabisering? Först islamering, sedan arabisering - de som inte är ´"äkta" "är inte muslimer". Eller varför inte när Jordanien blev trötta på PLO och rensade i Gaza m.fl och dödade 3000 "Palestinier" (folkgrupp uppfunnen 1972) varför skrek ingen om "massakern"? Irak - förmodat fler än 300000 shiamuslimer dödade av saddams välde som hämnd mot att shiamuslimer hjälpt Iran + alla kurder. Vad skönt att prata om Islams historia för en gång skull...ska nog fortsätta med det.
Inte undra på att Islam sprider sig i fängelser i USA, England samt att det i en bar i sverige står en bondläpp med svart-naziinspirerad keps och säger In shalla (säkert felstavat igen) - det står glasklart i Sunna och hadeeth varför vissa skulle vilja bli Islamister - och nej, att tala fakta gör en inte till en "fanatiker" att göra som fanatiker gör är att vara fanatiker...jag gör inte som fanatiker gör - däremot börjar ursäktande från Islamsk sida samt "västs" ursäktande för allt som vi inte står för - att faktiskt börja likna, gissa vad, fanatism. Så trots allt jag skriver idag så kommer jag inte ringa och hota, spränga eller slåss fastän jag får räkna med motsatsen om jag vore offentlig...där har du en viss poäng.
Lite kommentarer om författarens historia.
Spanska inkvisationen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_Inquisition
upskattad 87000 - mellan 1540-1700
Vilket är en löjligt låg siffra från muslimskt perspektiv.
Amir - hur många blir dödae av muslimer varje år?
Tack för responsen, Amir & anti-sionist/anti-nazist/anti-idioter.
Reaktionerna visar att jag träffade mitt i prick. Igen.
Bo T
Den frasen hade du kunnat skriva, oavsett vilken respons du än hade fått.
Sjovt så glemmer Harry Rson helt at omtale det osmaniske rige, og dets gentagne forsøg på at erobre Europa. Det osmaniske rige udgjorde vel helt frem til starten af 1700 tallet en trussel mod Europa. Men OK de arabiske muslimer og islamister plejer også at glemme tyrkerne.
Og hvordan tror Harry Rson at det er muligt at skabe et (næsten) sekulart samfund uden at såre religiøse mennesker. Kik på historien og mærk dig de mange kultuelle kampe.
Når muslimer klynker og kalder det islamifobi, så er det fordi de ikke er vandt til at leve i et demokrati, der bl.a. er skabt af at kritisere religion.
Hahas inlägg är smått skrattretande.
.
Det är ju alldeles självklart att expanderande riken under medeltiden, expanderade medelst krigföring. Detta oavsett religion. Den ekonomiska och demografiska drive som ledde till en dylik våldsam expansion var religionsobunden, och återfinns i samtliga riken, både före och efter medeltiden.
.
Att som, din referens/länk räkna in detta som orsakat av Islam är osakligt, lika osakligt som att påstå att de dysnastiska förändringarna i Japan på medeltiden berodde på Shinto-religionen.
.
Således, riken, befolkningsgrupper och imperier som expanderar gör det med det ena eller andra ideologiska eller religiösa förtecknet - den viktigaste drivkraften återfinns dock på ett helt annat plan.
.
Kriget mellan Jordanien och PLO hade politiska skäl, likaså Saddam - ateistens, diktaturvälde i Irak - vad har detta med Islam att göra.
.
I övrigt har du grovt missuppfattat min inställning till Västerlandet. Eftersom jag personligen är storkonsument av Västerländsk kultur, litteratur, konst,historia och kulturhistoria, SAMT är halvsvensk - så blir ditt "angrepp" mer eller mindre ett slag i luften.
.
Jag är minst lika svensk eller europeisk som du, men jag står med fötterna i två världar och vägrar envist att döma ut den ena eller andra kulturen - kanske för att jag är hemmastad på båda ställena - något man inte kan säga om dig emellertid. :):) hahahaha
Rättelse
.
"...dysnastiska..."
ska vara
.
"dynastiska"
Islam var på den tiden som de där Borg i Star Trek, De försökte assimilera alla, det var praktiskt med dhimmi, utan dem skulle deras riken inte snurra runt särskilt bra.
-
Medan Kristna världen var som klingons, inget tålamod, sprängde alla Borg i bitar.
-
Två olika skolor
Hmmm - Star Trek....intressant analogi !
Intressant artikel ur ett historiskt perspektiv!
Och åter igen Amir åste jag beundra dig för att du orkar ta denna debatt om och om igen. Jag skäms lite för att vara (delvis) svensk när jag läser så mycket dumt som skrivs här.
___________________
Ni menar alltså på allvar att islam är den enda religionen som det skett dödande inom? Att alla andra religioner inte har något liknande alls? Och att när någon blir dödad med dumma ursäkter som hos talibanerna så kan det vara någon annan i en helt annan del av världen med helt andra värderingars fel?
___________
Är det alltså så att min kära väninna som är muslim från bosnien men som bott i sverige sen hon var sex år och numera arbetar som skolkurator, att du hatar henne på grund av vad talibanerna gör?? "Jag hatar islam för vad islam gör" Vad islam gör? Islam gör ingenting, det är en religion och en ide, människor gör saker.
______________
Olika tolkningar av olika ider både religiösa och politiska har orsakat bra och dåliga saker på olika platser genom olika tider i historien. Jag hoppas innerligt att personen i fråga inte hatar alla muslimer också (han säger att han hatar islam) för då borde man enligt den logiken hata alla socialister och komunister (gott om folkmord där) alla kristna(kolla häxprocesserna!) alla hinduer(änkebränning och kast system) osv osv. Blir mycket hat tillssit. Jobbigt liv säger jag.
http://vladtepesblog.com/?p=6948
Jag utnyttjar bara min yttrandefrihet så länge jag kan - den sista natt(njutningen).
"Ni menar alltså på allvar att islam är den enda religionen som det skett dödande inom?"
Jag hävdar enbart att Islam är en av de värsta totalitära systemen som dessutom mördat bland de flesta...läs systemen (plural)...jag hävdar också at oskyldiga människor dör varje dag och först när muslimska världen gått till botten med sin egen historia och det de gjort - först då är de redo för en ny start med omvärlden...men i sverige ska locket läggas på.
Trots uppmaning så har jag inte sett honom skriva något om hans "andra" sida.
Expanderande riken under medeltiden?? det händer saker i dagesn värld: t.ex Libanon samt flera länder i Afrika - men skratta du, skratt bevisar inget det heller förutom hur du tolkar det jag skriver.
Osakligt skriver Amir om att Islam beräknats mördat 270 miljoner över c:a 1500 år samt att de fortsätter mördandet och förtrycker i dagens tid...är det min tur att skratta nu - nej, jag tycker synd om de som blir "murder of justice" i shariadomstolar, trakasserade, mördade, våldtagna...så jävla moderna är muslimer inte...de är så moderna att minioriteter inte vågar berätta om sin egen vardag.
Ikväll sändens ett program runt 23.00 svt 1 - kurder i Turkiet har inte vanliga mänskliga rättigheter - och så skriver någon i en annan blogg om hur modernt Turkiet är...Assyrier/armener är inte en etnisk folkgrupp eller kultur i Turkiet - det var "moderate muslim" modernt. Men skratta ni - för en dag märker ni vem som har rätt.
Missuppfattat din inställning - inte alls - jag märker hur du resonerar, vilka meningar du använder och vad jag hittills har läst av det du skrivit.
Att Andreas Malm skriver om hatet mot muslimer i Europa samt blandar in inkvisationen är skrattretande - hur mycket muslimer har sverige haft i sin svenska historia - men redan ska jag dras övern en idiotkam om något som hände i spanien - spansk kultur är mycket olik min kultur - ändå ska "mussar" ha de som argument - andra argument de använder är att nämna KKK, vilket också är ett totallöjligt exempel. Alltid ska den "vita" mannen lägga fram alla bevis fastän det är muslimer som har alla kort att lägga på bordet...väst har tagit itu med sin historia.
En anna trött skönmålning är att beskriva att katolska kyrkan har 1.2 MDR anhängare medan Islam har 1.5 MDR anhängare - för det första finns det Sunni och Shia som har två olika synpunkter angående profeten och hans farbröder. Så då var de inte längre 1.5 MDR. Sedan har man alla tvångkonverterade som egentligen inte tror ett dyft på Islam: kommentar: "för 800 år sedan kom araberna och knullade oss i häcken" - på så sätt krymper Islam ännu mera för att inte tala om alla muslimer (som borde kalla sig ateister) som inte har någon religion, vilket är ganska många - hade de flesta varit "riktiga muslimer m.a.o troende sp hade jihad 3 redan varit i full gång vilket i sig indikerar att Islamska världen fortfarande är rätt splittrad...."efter Islanering kommer arabisering" varav många icke-arabiska muslimer hatar araber - sedan finns det...var det fyra?, stora olika tolkningar av Islam vilket gör splittringen ännu större...Islam är itne lika splittrad som de 34000 olika kyrkorna av kristendomen - men Islam är tillräckligt splittrat.
Amir: vad spelar det för roll om Islam var mer tolerant under medeltiden i jämförelse med kristendome? Kolla nu på populationer i muslimska länder.
Amir, du har fortfarande inte besvarat vissa frågor jag ställt dig eller gått med på uppmaningar...du verkar undvika många ämnen för att istället skriva glåord.
Jajja, Holland är stängt - en person ska till rättegång för att ha uttryckt sig via en videofilm - han får heller inte resa till flera länder eller säga sin åsikt - Detta har givetvis inget med muslimer att göra...vi europeer bara älskar att tysta andra människor - för hur vore det om man sade detman egentligen tycker och tänker.
p.s en person skrev om sharia i Somalia. I swat-dalen i Pakistan så får inte 80000 tjejer gå i skolan - det har varit allt från misshandel, trakasserier, mord, gruppvåldtäkter samt syraattacker på unga kvinnor det vill säga barn. 40000 pojkar får heller inte heller gå i skolan.
Jag säger såhär: Achmed läkaren/pizzbagaren/servicemekanikern etc är inte det som oroar mig...det är barnen som trycks ner i "Islamska" (för att låna det ordet" slummen som ger mest upphov till självmordsbombare/jihadister...det är inte de gamla som vi ska titta etra på - det är de som bor i slummen, de som förvägras skola och ett sansat leverna...det är de som går i processioner på gatan såsom hitlerjugend en gång gjorde.
Jag har läst och sett det jag anser mig behöva veta på en grundnivå...att bevisa något för Amir är inget jag strävar efter, jag märker hur han argumenterar, allt jag hittills skrivet är något som jag en gång förut har läst - är ni nyfikna så hittar ni det säkert ni med...svårare än så är det faktiskt inte.
För att nämna några i en liten historia:
Mao Zedong, Hitler, Gandhi, Stalin, Chiang Kai Shek, Siddarta Gautoma, Zatahustra, Jesus och Muhammed (profeten) satt i en domstol i Haag för brott mot alla möjliga saker - vilka tror ni skulle få vilka straff enligt en västerländsk rättsstandard.
Jag skulle vilja veta varför men överhuvudtaget väljer att bli muslim? Är det för att man som man vill få vissa fördelar gentemot kvinnor eller i samhället på annat sätt? Är det sharia-lagstiftningen som lockar?
Varför måste man bekänna sej till en viss "tro"? Hur kan man sätta sådan tilltro till vad en människa för så länge sedan "hörde" i sitt huvud? Att höra inre röster är ju inte direkt något unikum för denna Muhammed, det drabbar många människor även idag men då ses de som psykiskt sjuka och läggs in för medicinering. Några som hör röster anser sej dock helt friska och väljer att skriva böcker om vad de hör, t.ex så har bokserien "Samtal med Gud" tillkommit på det viset.
Jag har inte läst dom böckerna men kan slå vad om att där ingenstans står något om att samma Gud tidigare skulle ha pratat med en viss Muhammed och sagt åt honom att starta ny religion kallad islam. Eller har jag fel? Någon som har läst?
Någonstans måste ju all världens muslimer börja tänka själva någon gång och inse det ohållbara med att dyrka islam som något kommet från "den enda sanna Guden" om det inte finns någonting som stödjer en sådan uppfattning men väldigt mycket som pekar mot en annan förklaring.
Jag har läst att amerikanska militären idag på teknisk väg och på avstånd kan skicka in ljud som t.ex röster i folks huvuden och på så sätt förmedla valfritt budskap. Kan någon bekräfta riktigheten i det? Detta kunde i så fall vara ytterligare en teoretisk förklaring till varför somliga hör röster. Finns det fler förklaringar?
Shimmeringblade,
Gudatron ligger inte i logiken, den kommer alltid i andra hand..
-
Tror du seriöst att de logiskt tagit åt sig religionen? Hur kan man förklara att Noah räddade hela sitt folk genom att bygga en gigantisk båt.. eller att människan kommer från Adam och Eva 6000bc och i islams fall att människan skapades ur leran..?
-
Indoktrination, sökande efter trygghet och självpåtvingad hjärntvätt är vad det handlar om.
Lite mer info till Amir som kanske borda rannsaka sin andra halva.
http://www.christiannewstoday.com/christian_news_report_221.html
Så har det sett ut väldigt länge, och inte bara under medeltiden...folk flyttar. ett exempel Libanon från 50 år tillbaka till nutid. Samma sak på många ställen i Turkiet - enligt SVT 1 23.00 igår kväll.
http://ajewwithaview.wordpress.com/2009/04/07/203/
Yemen soon Juden-rein...väst borde skicka in Judar och andra kulturer i Yemen (läs moderna muslimer) så att deras samhället blir multikulturellt. Utlänningarna ska självklart ha staligt stöd samt specialla lagar men även tillstånd att vara beväpnade.
http://www.webnewswire.com/node/450416
Levande bränd över misstanke.
http://www.todayszaman.com/tz-web/detaylar.do?load=detay&link=170502&bol...
Media helps increase honor killings.
Moderna Turkiet - en av få demokratiska muslimska stater.
Kanske Amirs skrattar mer åt mig nu då jag undrar hur många muslimer som aldrig kommer att beblanda sig med våran kultur...för alla ska få gifta sig med våra tjejer - men inte vi med deras då de aningen flyger från ablkonger eller "åker" hem varav ingen ser de mer.
http://www.ansamed.info/en/news/ME03.@AM59231.html
Hejdå frihet för homosexualla - Marocco.
http://vladtepesblog.com/?p=6637
UN votes to ban criticism of "defamation of religion"
Alltså får man inte säga något om Islam - bara om alla andra. Skrattar du Amir - skriv att du skrattar. Detta leder i längden till att du får skriva men inte jag - skrattar du?
Det finns många liknande exempel varje dag
Det är då för väl att Muslimerna blev stoppade dels i Spanien och dels i nuvarande Österrike - om inte så hade hela Europa idag varit som Mellanöstern.
Samtliga religioner som delar upp folk i, tror ni på det här så kommer ni till himmlen och alla andra usch och fy ni kommer till helvetet är fullständigt åt helvete.
Hur kan någon människa gå med på något sådant? Seriöst, tänk efter - hur kan du som kristen/muslim/jude gå med på att just eran grupp är bättre än alla andra och kommer klara er fin fint medans alla andra, tja dom får väl brinna i helvetet. Hur kan man gå med på en sådan gud överhuvudtaget?
Som sagt, samtliga religioner som har som bas att dela upp samt kontrollera människor är inget annat än maktmedel. Fundera själv, tänk själv - tänk innan det är för sent.
Den dagen vi förlorar religionsfriheten, den dagen så förlorar vi vår civilisation - det har ingenting med Islamofobi att göra.
http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=4136...
En svensk tidning med engelsk artikel.
Förklarar lite smått några av de termer jag mnämnt förut men som Amir, på uppmaning av mig, inte vilte förklara - dock så förklaras få av dessa termer väldigt vagt.
Hatet mot religioner står religioner för. Konkurrens om makt.
Islamofobin är nog inte islamofobi. Judar för inte fram sin religion med våld som islam gör, den bygger på våld.
Är det då fel att vara emot en religion som
man vet vad den står för? Kvinnoförtryck, religiösa självmord där man tar andra med sig i döden, Islam tål inte kritik, det gör judendomen.
Tecknar man en bild på mohammed då ska man plötsligt avrättas.
I den bästa av världar så skulle man välkomna allt som inte direkt skadar nån annan och så skulle samhällen och grupper fungera perfekt i harmoni med varandra och viljan att stötta andra bara för att man identifierade sig med varandra skulle vara utraderad.
Istället skulle t.ex. skattebetalningsviljan vara lika stor mellan ett gäng etniskt och kulturellt lika socialdemokrater och ett gäng med muslimska teokrater från mellanöstern som inte har någon erfarenhet av vare sig ett sekulariserat samhälle, en demokrati eller höga skatte och socialförsäkringssystem etc.
Men frågan om Islam handlar snart inte om en minoritets svårigheter i ett främmande land, snart är det vi sekulära kulturella ”judar” och ”kristna” som är minoriteter i det muslimska Europa vars folk inte längre kommer ha långa traditioner av demokrati och sekulära ambitioner.
Det är inget sjukt att påpeka det faktum att prognosen ser ut så här om förhållandena som råder nu fortsätter. Innan detta århundrade är slut så kommer Europa att vara muslimskt om inget ändras. Ansedda tidningen Telegraph i England skriver här om att en femtedel av Europa kommer vara muslimskt 2050:
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/5994045/A-fifth-of-Euro...
Det innebär en fördubbling vart 20:e år, vilket skulle innebära 40 % år 2070 och över 50 % år 2080. Men du behöver inte bara lita på mig, läs för dig själv:
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/5994047/Muslim-Europe-t...
http://www.israelnationalnews.com/Blogs/Message.aspx/1982
Europa kommer att bli muslimskt om inget förändras, precis som dom kristna och judiska länderna i mellanöstern och nordafrika blivit - sedan profeten Muhammad red in från öknen med sitt svärd.
Med tanke på judarnas och dom kristnas situation i den muslimska världen idag 2009, så undrar man ju hur det kommer gå till och bli, eftersom det bara kommer ta 70 år.
Det har ju varit riktigt illa förr, under 1400 år uppskattas 270 miljarder ”icketroende” blivit mördade av jihadister. Islam har redan utplånat det kristna mellanöstern och det kristna Nordafrika. Man uppskattar att upp emot 60 miljoner kristna fått sätta livet till under denna erövring. Även ca. 80 miljoner Hinduer har mördats, vilket är hälften av alla världens Hinduer.
Det värsta är att i Koranen så finns det många uppmaningar till det här, enligt den är varje muslim faktiskt skyldig att delta i kampen att sprida Islam och Allah är inte nöjd förrän hela världen lyder under sharialagar. Om man sen tittar runt om i världen i alla krigs och konfliktzoner, hur många är inte muslimer inblandade i?
Sen sextiotalet har muslimska terrorbrott varit fler än alla andra terrorbrott utförda av nån annan terrorgrupp i något land och på någon kontinent tillsammans!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Terrorism
Religiöst motiverade terrorbrott. Hur många andra religioner är så blodiga och våldsamma?
Men hur ska man kunna betänka det här om man är politiskt korrekt idag, och alltså delar syn på förhållandet mellan väst och islam med Osama Bin Laden och t.ex. inte inser att Palestina aldrig varit en stat och att israelerna alltså inte kan ockupera palestinskt land förrän det bildas en palestinsk stat. Inte heller betänker man att Palestina ju egentligen varit hemvisten för kristna och judar – ända tills krigarprofeten Muhammad föddes på 400talet och red in från öknen och svärdskonverterade, mördade eller gjorde alla icke muslimer till dhimmies (andra klassens straffbeskattade medborgare, helt utan rättigheter).
Istället säger man att kristendomen är lika farlig och ett större hot idag och hänvisar till nån udda abortkliniksbombare från bibelbältet i USA, och insuinerar att Carola Häggqvist och hennes pingstvänner är lika hemska som det folkvalda regeringspartiet Hamas i Palestina som enligt FN och EU är en terrororganisation, för att dra till med dom kristna korstågen som den största slagdängan om nån tvivlar på den dogmatiska värderelativismen där alla religioner och hundraser är lika farliga och alla kulturer är lika värda som våra västerländska demokratiska och humanistiska kulturer som inte existerar och typ byggts upp utifrån av dom snälla välgörare som flyr hit :D medan väst till sitt ursprung är ren barbari som t.ex. Fredrik Reinfeldt och Måna Sahlin är inne på.
Att sen korstågen var hjälptrupper skickade av Europa efter att Påven i den fd. ”storslagna kristna staden” Konstantinopel desperat skrivit och bett väst om hjälp sedan profeten Mohammad skickat ett brev där han krävde att Konstantinopel skulle islamiseras och konverteras, om man ville behålla freden med Islam. Som vi alla vet, så heter ju Konstantinopel Istanbul idag och kristna och judar är förtryckta minoriteter i sina ursprungsländer, precis som alla andra olika religioner som fått smaka på islam.
Och att inte acceptera att kuva sig under Islam det beskrivs av dom politiskt korrekta och Osama Bin Laden som oprovocerade hemska erövringståg! :D
Folk kan få leva i villfarelser bäst dom vill, så länge det inte påverkar mig. Men jag räds faktiskt den här utvecklingen och lallandet inför problemen och hoten som det innebär. Carola och Mohammed Omar är inte samma hot, bokstavstrogenheten är i MAJORITET och inte i minoritet bland världens muslimer idag 2009!
Det finns undantag som Bosnien och Turkiet, men dom flesta muslimer är faktiskt extrema med västerländska mått mätt. Allt från deras syn på mänskliga rättigheter, hur dom behandlar kvinnor, bögar och minoriteter, hur dom kan stödja barbariska straff som stening, offentliga halshuggningar, avkapningar av händer och fötter osv p.g.a. att det står i Koranen och haditherna.
Säg dom extremt stora kristna populationerna som inte har löst problematiken med hedersmord än och knappt ens börjat fundera på om det verkligen är rätt med hedersmord? Det var ju en retorisk fråga, hedersmord fastän det är en kulturell sedvänja, är nästan uteslutande ändå ett muslimskt problem. Det säger lite om hur attityderna och nivån av moderinsering bland dessa grupper och för inte så länge sedan så kom det fram i Norge att en moské lärde ut att man skulle kasta homosexuella från en klippa. Det ledde till att regeringen ville få landets moskéer och koranskolor att stå upp mot den här åsikten.
Men inte en enda ville fördöma det, inte ens fast Norges regering hotade med att dom som inte ville fördöma det, inte skulle få några miljoner i stöd!
Av ledande muslimer runt om i hela världen och ännu mer så i väst – så lärs det ut såna här åsikter och åsikter att avfällingar från islam ska dödas, att judar och kristna är apor och att muslimer aldrig ska odla vänskap med ickemuslimer (kuffaar).
Muslimer är erkända som dom mest integrationsmotvilliga som gärna bygger samhällen i samhällen. Huvuddelen av alla överfallsvåldtäkter, grova våldsbrott, rån och annan ”rasistisk” brottslighet – utförs av muslimer mot ickemuslimer.
Och även i Europa så hyser muslimer skrämmande åsikter, siffror som att 20 % skulle bli glada om deras söner gick med i al-Qaida, 15 % skulle inte bry sig, 39 % vill hellre leva under sharialagar istället för deras lands mänskliga lagar osv osv finns i hela väst!
Samtidigt så finns det stora rörelser av muslimer som medvetet, aktivt och öppet eller slutet arbetar för att islamisera sina värdländer, jobbar för att etablera sin religion och förvandla värdländerna till muslimska teokratier. Att så många av dom t.o.m. öppet kan erkänna det här framför kameror och reportrar – visar ju hur sjukt hemma dom känner sig här – och hur jävla tafatta och fel ute alla som resonerar som att dom blir så här pga dom inte känner sig hemma.
Det är ju tvärtom, dom känner sig så hemma att dom kan komma med vilka sjuka krav som helst. Självklart ställer dom krav för att dom inte fått igenom alla sina önskningar, men ett steg närmare en muslimsk stat blir inte ett steg längre från den, hur mycket önsketänkande som än ingår från islamistiska apologeter.
Alla Koranskolor/inriktningar, förespråkar dödsstraff för den som lämnar Islam. Vad vanligt folk inte fattar är att huvuddelen av dom muslimer som kommer hit har ett rättsmedvetande från perioden mellan Jesus födelse och medeltiden och inte har upplevt en muslimsk reformation av religionen, dom lever just nu på 1500talet och har precis börjat uppleva några muslimska varianter av Galileo Galilei – men Darwin är fortfarande långt borta.
Att inte se allvaret i att såna här grupper blir i majoritet i ens land är ju så korkat att man knappt kan tro att det är sant. Titta ut i världen – i ALLA fall som detta hänt, har Islam tagit över och kristna, zoroastrier och judar har fördrivits, flytt, dödats eller konverterat. Säg en muslimsk demokrati och ett muslimskt land som frivilligt konverterat till Islam… Det finns ingen/inget!
I do not opine that every single student in whole world has a passion of definition essay writing! Nevertheless, people that don't know how to write should take help of professional essays online service and be happy with a result.
Following my investigation, millions of people in the world receive the home loans from good creditors. Thus, there's a good chance to receive a financial loan in all countries.
Every university student realizes that to buy a term paper at custom writing services can save free time and money. Thus I can suggest to buy the term paper instead of to write it by their own.
We can just imagine about such great talent in thesis proposal just about this post writing. We normally take the assistance of the master buy thesis service. In such situation this fits me the best.