Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Fildelning

Foto: Scanpix
Jon Karlung om industrin som kunde ha tagit oss ur krisen:

Fildelningslagen är en ekonomisk katastrof för Sverige

"Att trafiken på svenska internet halverats är djupt tragiskt. Nu äventyras en hel framtidsbransch. Som nation riskerar vi att förlora den särställning vi lyckats skaffa oss." Det skriver internetleverantören Bahnhofs vd JON KARLUNG.


Om författaren

Jon Karlung är vd för inernetleverantören Bahnhof.

 

Bahnhof hanterar drygt 10 procent av den offentligt utbytta svenska internettrafiken. Fram till den första april låg trafiktopparna på 25 Gbit/s. Under en enda dag, samma dag som ipred-lagen trädde i kraft, minskade trafiken med nästan hälften. I dag - den 3:e april - ligger topparna på 15 Gbit/s. Det är en enorm minskning, inte bara för oss utan för hela den svenska delen av Internet - för alla operatörer.

Det är antagligen bara ett hack i kurvorna vi ser. Så var det till exempel i Finland. När deras implementation av EU:s ipreddirektiv infördes 2006 minskade den finska trafiken med 30 procent. Inom ett par månader hade trafikmängderna kommit i kapp och till och med ökat jämfört med innan.

Men den finländska lagen är mildare än den svenska, och här har branschorganisationerna förberett sig längre. Blir det en hård strid mellan illegala fildelare och branschorganisationer kanske situationen blir bestående.

Då förlorar Sverige den tätposition vi har haft inom bredbandsutbyggnaden. Mer än 100 miljarder i nedplöjt kapital på ett av världens bästa bredbandsnät har i så fall investerats i onödan. Vårt motorvägsnät kommer att trafikeras av åsnekärror.

Det tragiska i detta är förstås inte att musiker, regissörer och författare plötsligt får betalt. Det får de i och för sig inte i någon större utsträckning eftersom de som fildelat tidigare knappast köper fler filmer eller böcker, men det är en annan historia.

Det som är tragiskt är att lagstiftaren infört en lag som juridiskt slår fast en förlegad affärsmodell. Istället för att samlas kring en modell där fildelningen blir en distributionsmodell för media, tvingas konsumenterna tillbaka till plast- och vinylstadiet. Och alltså inte bara det. Halveras trafiken permanent på den svenska delen av Internet äventyras en hel bransch.

Kanske glädjer det faktum att fildelarna nu kan jagas av privata företag en och annan ledsen trubadur. Kanske blir amerikanska skivbolagsdirektörer nöjda. Helt säkert håller feta advokatbyråer i Stockholms innerstad, specialiserade på att bevara och skydda förlegade affärsmodeller, klang- och jubelfest.

Men att trafiken på svenska internet halverats är också djupt tragiskt. Nu äventyras nämligen en hel framtidsbransch. Som nation riskerar vi att förlora den särställning vi lyckats skaffa oss.

Det är kreativitet och en ny generations upptäckarglädje som format Internetsverige - inte upphovsrättsindustrins lobbyister eller de tjänstemän på regeringskansliet som inte förstått det breda näringspolitiska perspektivet av IPRED. För effekterna är stora för en bransch som ska ta efter där Volvo och Saab är ute ur matchen.

Bahnhof svarade alldeles nyligen på en remiss om statlig censur av Internet. Det handlade om att staten vill blockera och censurera utländska spelsajter. Den stora inspirationen för utredarna i detta sammanhang var Italien. Tjänstemännen hade varit på studiebesök och var eld och lågor över den fina italienska censurlagstiftningen.

Samtidigt konstaterade de i "spelutredningen" att Sydeuropa har ungefär fem gånger lägre bredbandsutnyttjande och bredbandsutbyggnad jämfört med Sverige. Man ligger med andra ord långt bakom oss rent näringspolitiskt i dessa sammanhang.

Jämförelsen med Italien är bra ur flera synvinklar. Med IPRED behöver Sverige bara ett bredbandsnät som är hälften så stort som tidigare. Vi är då nästan nere på Italiensk nivå.

Men IPRED innebär förutom Italiensk bredbandsstandard också ett klassiskt Italienskt korporativistiskt synsätt på näringspolitik. Man öppnar upp en gräddfil för starka privata särintressen som får fritt spelrum och en egen kanal in i rättsväsenden. I värsta fall kan dörren rentav öppnas för mer eller mindre utpressningsliknande modeller. Jag tycker det påminner om helt andra organisationer - från bland annat Sicilien.

Finns det kanske en orsak till att Spotify, MySQL eller Skype inte utvecklades i Italien?

 














Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/5610

92 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Bra artikel. Jon, spelutredningen som du skrev en remiss på - i den finns hela raden av censuråtgärder redan i direktiven! Det är alltså regeringen som beställde blockering av utländska sajter.
Någon så långtgående censur av internet har man inte föreslagit av någon annan anledning. Inte pga pedofiler, terrorism eller något annat brott. Nej, bara för att hindra människor från att spela poker så att någon tjänar pengar utanför Sveriges gränser.
Det mest skrattretande med detta helt nya paradigm i svensk censur är att man kallar det för att avskaffa spelmonopolet!
Det visar tillsammans med datalagringsdirektivet, Ipred, FRA och andra ogenomtänkta begränsningar av integritet och internet senaste året, att våra politiker är helt ute och cyklar.
Framförallt finns här ett enormt demokratiskt underskott. Partierna som driver igenom detta

* har inte gått till val på förändringarna
* har inte stått för förändringarna
* har undvikit offentlig debatt
* låter besluten komma som beställning från EU ( fast detta är oftast en lögn, EU säger vanligen något helt annat eller har, som med t ex Ipred, inga krav)
* fattar inte ett jävla dugg om vad de gör

Permalänk | Anmäl #1 Mats Forssblad, 2009-04-03, 09:41

"Men att trafiken på svenska internet halverats är också djupt tragiskt. "
Höh? Inte bara "tragiskt" utan *djupt* tragiskt. Snacka om att ord förlorar sin betydelse. Nej Karlung, det är inte tragiskt. Möjligen lite tråkigt, om inte annat så för Bahnhof.
Sen förstår jag inte argumentet - skulle alltså den svenska ekonomin vara beroende av fildelning? Är det fildelning som ska ta Sverige ur krisen? Internet finns väl kvar även om nedladdning av piratkopierat material minskar? Är bredband helt plötsligt meningslöst om man inte får använda det till fildelning?

Permalänk | Anmäl #2 Anders A Nilsson, 2009-04-03, 09:58

Bra artikel! Ju mer information som flödar mellan människor i ett samhälle, desto lättare för samhället att blomstra. Det vi kan hoppas på är att IPRED får tillräckligt många artister att lägga ut sin musik med någon Creative Commons-licens eller liknande. Så kan Guillou, Marklund och Petter sälja sina verk till närmast sörjande.

För dom som inte förstår det, är det naturligtvis bra för svenska IT-industrin att kunderna pressar mjuk- och hårdvaran i vår IT-infrastruktur till bristningsgränsen. Det driver på utvecklingen och kräver ständiga innovationer som sedan kan exporteras till övriga världen.

Permalänk | Anmäl #4 Daniel Janzon, 2009-04-03, 10:36

Bredband med mycket höga hastigheter, speciellt vid uppladdning, blir helt onödigt för de flesta användare. Det leder till att bredband inte byggs ut. 1 Gbit uppkoppling från BBB lär i och med detta kanske skippas helt och hållet.

Permalänk | Anmäl #5 HR, 2009-04-03, 10:40

@Anders: Läs gärna slutstycket i artikeln en gång till. Om detta är alternativet så är lite hushållsfildelning bra mkt trevligare... IPRED, FRA, IPRED2, ACTA, Medinarapporten är alla ett samlat angrepp mot privatlivet på nätet och måste bekämpas innan det är för sent!

Permalänk | Anmäl #6 PMyran, 2009-04-03, 10:42

Klockrent och väldigt sanna ord. Tyvärr lär våra ”folkvalda” inte inse att ett fritt informationsflöde också skapar idéer och främjar frihet, medan censur och hård lagstiftning kväver nytänkande och ökar inlåsningen till ett förlegat system som gynnar några få stora aktörer. Givetvis ska skapare få ersättning för sina verk men det måste finnas en gyllene medelväg mellan utvecklingen som IFPI, APB och även regering och riksdag driver på och ett helt fritt Internet.

Permalänk | Anmäl #8 Fredric, 2009-04-03, 11:01

: Anders A Nilsson sa:

Sen förstår jag inte argumentet - skulle alltså den svenska ekonomin vara beroende av fildelning? Är det fildelning som ska ta Sverige ur krisen? Internet finns väl kvar även om nedladdning av piratkopierat material minskar? Är bredband helt plötsligt meningslöst om man inte får använda det till fildelning?

Nu är det ju så att internet-trafiken sjönk med 30% MEN trafiken på thepiratebay var helt normal. Hade inte sjunkit alls. Så vad betyder det? Om det nu var fildelningen som gjorde att trafiken sjönk, hur kan det komma sig att trafiken från Sverige var helt normal på TPB?
Det kan ju bara betyda att det inte var fildelarna som slutade ladda utan det var gemene man, typ alla sveriges barnfamiljer som exempel, som drog ur sladden efter som dom har blivit så skrämda av denna parodi-lag. Och det har folk mage att kalla bra?? jojo.

Permalänk | Anmäl #9 jesse, 2009-04-03, 11:14

Tar inte långtid innan program kommer som endast kommer att gynna pedofiler och andra med obehagliga intresse, dvs mandöljer sin ip adress.

Permalänk | Anmäl #10 Per Karlsson, 2009-04-03, 11:20

Vad man dessutom inte talar om är att mycket av IT utvecklingen har letts av människor som piratkopierat. Jag har varit i IT-branschen sen början av 90-talet och antalet där som vuxit upp utan att någon gång piratkopierat verktyg de behöver för att utvecklas är försvinnande liten.

Att det dyker upp människor som är duktiga på musik, grafik, IT o.s.v. nu beror nog på att de kunnat piratkopiera verktyg, som är prissatta för en professionell marknad, medan de lär sig. Har Photoshop exempelvis förlorat på att ungar lär sig använda verktyget när det växer upp? Knappast, när de är vuxna och kommer ut i arbetslivet kan de avancerade verktyg som de inte skulle haft råd att köpa annars, ens med de rabatterade studentversioner som finns.

Nu kan man ju tro att priserna ska sjunka om det bli mindre piratkopiering men det tycks aldrig ske. Jämför priserna på dataspel mellan xbox360 (som kan kopieras) och PS3 som inte kan kopieras exempelvis.

Permalänk | Anmäl #11 Johan Y, 2009-04-03, 11:20

Tror fan att internetleverantörerna gråter. De har levt på piratkopieringen i 10 år och nu är det äntligen någon som röjer upp i träsket. Tyvärr så går rättighetsägarna efter enskilda användare som visserligen begår brott men som inte tjänar de grova pengarna som Bahnhof, Bredbandsbolaget, Telia mm gör. De borde åka på feta avgifter om några.

Det sagt så är ju PB och PP helt vrickade. Så banal och svenskt vänstervriden debatt där kreatörer ställs mot bortskämda konsumenter.

Ironiskt att det ofta är samma ljushuvuden som propagerar för mindre konsumtion som stjäl mest och således konsumerar utan att tillföra något som helst och därför enbart är skadliga för samhället och människors gemensamma välbefinnande.

Permalänk | Anmäl #12 Erik L, 2009-04-03, 12:12

Skulle alla Sveriges barnfamiljer sluta använda internet pga IPRED? Skrattretande.

Permalänk | Anmäl #13 Anders A Nilsson, 2009-04-03, 12:36

Bra artikel. Jag håller med Jon Karlung i det han skriver.

Permalänk | Anmäl #14 Jack Sparrow, 2009-04-03, 12:56

Bra artikel. Jag håller med Jon Karlung i det han skriver.

Permalänk | Anmäl #15 Jack Sparrow, 2009-04-03, 12:57

Finns ju inget bevis för att minskningen i internettrafik är fildelning, det kan lika gärna vara massa orsakar till att människor använder internet mindre för vi har fra och ipred lagar som leder till att många känner sig osäkra.

Man behöver inte göra något olagligt för att känna sig otrygg på internet efter detta, räcker att man gör något som är pinsamt eller skriver något man skäms för till sina vänner.

Permalänk | Anmäl #16 Peder, 2009-04-03, 12:58

Bra skrivet. Världen är i desperat behov av ökad kopiering och kommunikation, inte mindre.

Permalänk | Anmäl #17 Björn Högberg, 2009-04-03, 13:07

"Istället för att samlas kring en modell där fildelningen blir en distributionsmodell för media, tvingas konsumenterna tillbaka till plast- och vinylstadiet."

Vilket absurd domedagspredikan!

Käre Jon. Du och alla som fildelar är välkomna in på iTunes Music Store, Spotify eller något av de andra på marknaden förekommande lagliga alternativen och ta del av upphovsrättsligt skyddat materiel. Lagligt nedladdad musik kommer även i fortsättningen att levereras digitalt och inte på plast och vinyl. Tro mig!

När ska folk förstå att att IPRED är ett (möjligen)nödvändigt ont som tillkommit för att en hel generation bortskämda internetanvändare fått för sig att det är helt okej att konsumera utan att betala för sig?
Det är alltså, tvärtemot vad som brukar anges i debatten, fildelarna själva och INTE musikindustrin/artisterna/upphovsmännen som är anledningen att vi idag sitter här. Hade folk betalat för sig så hade Bahnhofs servrar tuggat på som vanligt.

Jag gissar t ex att debattören inte skulle vilja att folk surfade runt på hans bandbredd utan att han fick möjligheten att skicka en faktura.
Alla som jobbar vill ha betalt för sitt arbete. Det gäller både artister, musiker, och författare och VD'ar på ISP'er.

Synd att inte Jon Karlung vill vara en röst för lagligt användande av internet. Då hade jag gladeligen bytt ISP och gett av mina upphovsrättspengar till honom.

Permalänk | Anmäl #18 lillakalven, 2009-04-03, 13:16

Om en låt skulle kosta 50 öre att ladda ner på ett lagligt sätt så skulle jag betala för mig. Det är en rimlig kostnad för att få en digital kopia på en låt.
.
Så länge bolagen kräver ockerpriser för deras (oftast skit-)låtar så kan dem inte förvänta sig att folk kommer att betala för det. En ytterst liten del av den musik som produceras idag har dessutom en lång livstid. En vanlig låt kanske man lyssnar på ett par gånger bara, eller under en månad. Sedan har det kommit något nytt som man kanske vill lyssna på, då man har tröttnat på det gamla. Bara ett fåtal låtar lyckas bli riktiga klassiker som håller i 10-20 år. Därför är en låt inte värd mer än 50 öre sisådär.

Permalänk | Anmäl #20 Jack Sparrow, 2009-04-03, 13:58

Ironiskt att ordet "ljushuvud" dyker upp i ett föregående inlägg som precis verkar visa på en ytterst rudimentär förståelse av problematiken. Det här med integritet och demokrati verkar inte bekymra kommentatorn alls. Vågar man gissa på att kommentatorn själv inte är alltför drivande i någon form av utveckling? "Det var bättre förr" mentaliteten håller liksom inte.

Permalänk | Anmäl #21 Trött, 2009-04-03, 13:57

Sen när har jag propagerat för en återgång till dåtiden? Skulle att ruinera kreatörer vara framtiden? Är det den utvecklingen du vill driva så kör på då. Hej konsument...

Permalänk | Anmäl #22 Erik L, 2009-04-03, 14:04

Den nya lagen är därmed bevisad som teknik fientlig.
Punkt.

Permalänk | Anmäl #23 jontew, 2009-04-03, 14:07

Menar ni alltså på fullt allvar att det finns människor - som alltså inte sysslar med t.ex. pedofili - som inte vågar använda internet längre för att de känner sig "osäkra"?

Permalänk | Anmäl #24 Anders A Nilsson, 2009-04-03, 14:15

Rösta med plånboken nu mina vänner, oavsett vad de lagstiftar fram så är det alltid konsumenten som har makten. Om hela världens befolkning bestämde sig för att driva CocaCola i konkurs så skulle de kunna göra det också genom att sluta köpa deras produkter.

Håll lite koll bara och sluta köpa produkter vars företag stöder den här idiotin. Jag kommer med handen på hjärtat inte att köpa mer film/musik eller biobiljetter. Jag låter det gå ett halvår och hoppas att fler gör detsamma. Lägg pengarna på andra intressen istället eller samla på bank till en semester och skratta när försäljningssiffrorna dalar. Sträck ut ett digital långfinger och förklara för USA maffian att inga pengar finns att hämta.

Permalänk | Anmäl #25 Mangan, 2009-04-03, 14:19

Är det något som internet har lärt mig under alla år är att det finns oändligt mycket musik utanför det som spelas på radio, tv och med internet kan alla konkurrera på samma villkor. Därför får inte de större bolagen en enda krona från mig mer, ladda ned och betala musiken via Paypal istället.

Permalänk | Anmäl #26 Robin, 2009-04-03, 14:21

Javisst tjänar Bahnhof på ökad Internettrafik.
Men det gör Sverige och svenskarna också!

Javisst är Jon Karlung kapitalist.
Men han är humanist också!

Jon Karlung kan bli framtidens VD, Bahnhof framtidens företag.
En framtid av ljus och öppenhet, mod och ärlighet.

Men bara om vi vill.

Och det vill vi!

Permalänk | Anmäl #27 Andreas Winkler, 2009-04-03, 14:23

När folk börjar använda VPN eller saker som http://offsystem.sourceforge.net eller www.i2p2.de så behövs det ännu mer bandbredd för att skicka samma mängd information. Så då får operatörerna ännu mer trafik att ta hand om.. och pedofilerna får det ännu lättare att gömma sig.

Permalänk | Anmäl #28 sommarosol, 2009-04-03, 14:24

"Fel i medierna om att fildelningen minskat"

Fildelningen minskade direkt med 30 procent, skriver tidningarna om nya Ipred-lagen, med hänvisning till TT. Men uttalandet från källan Netnod om att man inte har tillgång till all datatrafik, och att det inte går att dra några slutsatser om minskad trafik på grund av Ipredlagen – det har tidningarna valt att ta bort. Ingen nämner heller att Netnods datatrafik gick ner lika mycket samma tid förra året.

Läs artikeln här; http://www.second-opinion.se/so/view/310

Intressant hur felaktigheter sprids så fort och så många artiklar och diskussioner nu åtgår från fel statistik,
vänliga hälsningar
Maria Bjaring
Second Opinion

Permalänk | Anmäl #29 Maria Bjaring, 2009-04-03, 14:30

Seriöst: hur kan man hävda att fildelning är något som för världen framåt? Att prata om fritt meningsutbyte etc och sätta likhet mellan "demokrati på nätet" och att rätten att skicka runt piratkopior är ytterst suspekt. Att en miljon kopior av samma amerikanska poplåt sprids runt via P2P kan knappast anses vara av demokratiskt värde.

Demokrati och upplysning är att utbyta intelligenta tankar och kreative alster, och jag kan inte se att IPRED slår mot dessa kanaler som t.ex. bloggande, sociala nätverk. Där har vi innovationer som driver nätet framåt, inte masskopiering av mestadels trista standardverk.

Och om Bahnhof byggt sin affärsmodell på vild piratkopiering är det bara att beklaga, och dessutom djupt omoraliskt.

Permalänk | Anmäl #31 Jakob, 2009-04-03, 14:51

Lillakalven... Det är intressant det du skriver. Sätt du framför det på är likt det sätt politikerna resonerar på. Tyvärr är inte allt så svart och vitt och man måste se till helheten för att se att fildelningen faktiskt gynnar svenskt (och andra länders) näringsliv.

Det är inte alltid de direkta konsekvenserna som är slutresultatet...

Angående fildelningen så är den en stor faktor till att Sverige har den ställningen it-mässigt som vi har idag. Som det skrevs ovan är det anledningen till att vi hela tiden pressar gränserna för bandbredden. Visst spotify, I-tunes osv. finns och är lagliga alternativ. Men du tror väl inte att konsumenterna först hade betalat dyra pengar för ett bredband (under uppbyggnaden har ju, om vi ser tillbaka på det, internet varit relativt dyrt) för att sedan betala mer pengar när man köper produkten?

Det är vanlig marknadsstrategi att det krävs "early adoptors" som är villiga att betala för att en produkt ska kunna utvecklas så som internet gjort. I fallet med internet har skaran early adopters varit oerhört stor då intresset för snabbt internet som underlättar nerladdning varit så stort.

Tack vare denna bandbredd (som tillkommit pga. bland annat fildelning) har möjligheten för alternativ som spotify och i-tunes uppkommit.

Faran är nu att vi begränsar internetanvändandet och därmed möjligheten till utveckling, t.ex. alternativet att streama hd-filmer (eller nästa generations kvalité)

Om sedan musikindustrin, filmindustrin och spelindustrin inte kan anpassa sig till denna omställning ska vi för guds skull inte lagstifta för att begränsa den? De har haft otaliga möjligheter till att anpassa sina marknadsstrategier men det kostar pengar, och kan de som de nu gör, få igenom lagar till deras förmån är det betydligt billigare för dem.

Hade det funnits bra alternativ (med rimliga priser) att ladda ner laglig film/musik och spel (och nu pratar jag inte om material som är ½-1 år gammalt utan lika färskt som det piratkopierade materialet) utan massa tjafs, utan virus och risk för dålig kvalité, så hade nog en majoritet av befolkningen gjort det...

Nu existerar inte detta alternativ och då fildelar man istället.

Jag tänker inte betala 700 kr för ett spel, 300 kr för en film eller 200 kr för en skiva när jag vet att 90% av vinsten går till företag som har gigantiska vinstmarginaler men är så bortskämda med att ha det att de inte kan anpassa sig.

Nä det som kommer hända är att konsumtionen av film/musik kommer minska i längden om de fortsätter begränsa utvecklingen... Och då står de stackars filmbolagen där och undrar vad som hände...

Jag är glad att jag är kund till Banhof! I alla fall en internetleverantör som försöker göra något åt den polisiära stat vi nu går mot....

Permalänk | Anmäl #32 Christian P, 2009-04-03, 14:53

1. Använd vpn, ex: https://perfect-privacy.com/
2. kryptera hårddisken: http://www.truecrypt.org/
3. Öppna din router för alla.
4. ????
5: Profit!

Permalänk | Anmäl #33 Henrik Bergdahl, 2009-04-03, 14:54

Håller helt med.

Musik/film -bolag har dessutom mest sig själva att skylla. De försöker hålla fast vid en gammal förlegad affärsmodell genom att försöka sälja saker på vinyl i affärer istället för att sälja det till ett reducerat pris digitalt över internet - det borde vara en mycket billigare distributionsform eftersom det försvinner en massa transporter, skivor, fodral etc. Men istället försöker man desperat hålla fast vid sina skivor, förlegade affärsmodell och priser - om nödvändigt genom att finansiera stora lobbyorganisationer och vilseleda lättlurade politiker som inte bättre förstår. Med tanke på vad de lägger ut på detta så verkar det inte vara en branch i kris direkt.

Teknikskiften har genom historien lett till att affärsmodeller har fått omprövas om göras om för att passa den nya tekniken. Här försöker man göra tvärtom, dvs. tvinga tillbaka sten å flinta när det finns multifunktionsarmeknivar. Om man istället följt med utvecklingen och utvecklats med den så kanske detta inte vart ett så stort problem. De flesta laddar nog hellre ned låten/filmen till en rimlig kostnad istället för att piratkopiera och riskera virus etc.

Om vi nu ska prata miljö så orsakar nog disitribution via skivor en hel del onödiga utsläpp oxå.. Borde vara straffskatt för det. :)

Iom. denna lag borde förresten alla straffskatter på CD/DVD etc. försvinna. Nu har ju industrin möjlighet att stämma folk och säger ju sig vilja göra det och då borde ju behovet av den skatten försvinna.

Permalänk | Anmäl #34 Björn, 2009-04-03, 14:52

Trafiken minskar p.g.a. flaskhalsarna i anonymiseringstjänsterna.
Fildelningen minskar nog inte, den tar bara lite längre tid.
//egon (via californien)

Permalänk | Anmäl #35 egon, 2009-04-03, 14:56

Mister Bahnhof, du har helt rätt!
1. IPREDlagen är en skam för rättsstaten Sverige och det skall bli tragikomiskt att se hur domstolarna skall hantera denna heta potatis!
2. Denna lag motarbetar teknikutvecklingen i Sverige och det är som du insiktsfullt påpekar inte bra för IT-landet Sverige!
3. Det blir ännu obehagligare när politiker vill censurera vissa områden på nätet. Vad blir då nästa steg? Ingrepp i yttrandefriheten?

Permalänk | Anmäl #36 TÅGMICKE, 2009-04-03, 15:09

Utvecklingen går hand i hand med ekonomin. Om det inte finns film och musik på nätet minskar intresset för att köpa Ipod, Routrar, laptops fetare Bredband, Plattv, allt teknink som har med musik och bild att göra. Detta resulterar i sämre tider för teknikförsäljarna och minskade intäckter till staten. Dessutom blir ungdomsgenerationen mindre sugna på att använda nätet och skapar därför mindre it-företag i slutändan. Det finns faktiskt en anledning till varför Skype, Spotify, mySql mm är svenska företag.

Permalänk | Anmäl #37 Duval, 2009-04-03, 15:31

Att Sverige står och faller med mängden av fildelningstrafik tycker jag låter väl mycket kvack i egen fågelholk.

Permalänk | Anmäl #38 Kent Tommy, 2009-04-03, 15:52

Erik L:

Du har inte förstått mkt av vad som händer.

Det är ingen som tjänar pengar på fildelning. Istället sprids värde gratis. Dvs nåt som gynnar alla i slutändan.

Det har inget med vänster att göra.. tvärt om. De företag som inte klarar av att existera på marknaden och hänga med utvecklingen.. och dra nytta av denna för allas välstånd.. har inget på marknaden att göra. De ska INTE ha nåt statligt stöd i form av lagar som gynnar nåt som begränsar skapande av värde bara för att ha kvar nåt som bara suger ut näring ur samhället och inte behövs. Skivbolagen är en onödigt mellanhand i sin nuvarande form som måste bort. Ju förr desto bättre. Att skapa lagar för att försvara en gammal affärsmodell i form av ett mer eller mindre monopol dessutom, som missgynnar alla på sikt... DET är kommunism o vänster om något.

Permalänk | Anmäl #39 m96, 2009-04-03, 16:04

Vote Jon Karlung for president!
Alternativt sälj Sverige till Norge för 1:-

/MedelålderstvåbarnsfarssomärvettskrämdöverutvecklingenochkommerröstapåPiratpatiet.

Permalänk | Anmäl #40 CRS, 2009-04-03, 16:14

@Christian P... Mycket välformulerat och intressant! Jag gissar att du är verkar en bransch där du inte drabbas av konsekvenserna av illegal fildelning.

Vad som verkar vara svårt att förstå för oinvigda är frustrationen som uppstår när du som musiker/författare/upphovsman tvingas inse att bara för att ditt medium är lått att konvertera till ettor och nollor så förväntas du bara acceptera stöld av detsamma med mindre än att du löper risken att kallas "bakåtsträvare", "teknikfientlig" eller "girigbuk".

Jag håller helt och fullt med om att man måste pressa tekniken för att den ska gå framåt, men varför detta ska på enskilda yrkesgruppers bekostnad förstår jag inte. Menar du att konstnärer ska vara tacksamma för att få vara med och utveckla IT-Sverige på bekostnad av upphovsrätten? Försök att skriva en bok eller producera en skiva så tror jag att du snart kommer att inse orimligheten i ditt resonemang. Vill du att ditt verk ska bli bra så kommer det att ta tid och tid är tyvärr pengar. Risken är stor att det inte kommer att finnas några kvalitetsfilmer att streama i HD-kvalitet när upphovsmännen inte får betalt för sitt jobb. Då sitter vi istället och fildelar en massa skitprodukter. Hur gagnar det vårt samhälle?

"Jag tänker inte betala 700 kr för ett spel, 300 kr för en film eller 200 kr för en skiva när jag vet att 90% av vinsten går till företag som har gigantiska vinstmarginaler men är så bortskämda med att ha det att de inte kan anpassa sig."

Det här, Christian, är jag rörande överens med dig om. Dock kan alternativet till att betala hutlösa priser för spel/film/musik inte, i ett civiliserat samhälle, vara att stjäla och därmed beröva upphovsmännen den (definitivt alltför)lilla inkomst av sitt arbete dom trots allt kan få. Men det är en helt annan diskussion...

Permalänk | Anmäl #41 lillakalven, 2009-04-03, 16:58

Efter att ha läst artikeln får jag en känsla av att hela den svenska internettrafiken var ett korthus, uppbyggd av stöldgodstrafik. Om detta är dess förutsättningar låt den då gå omkull.

Permalänk | Anmäl #42 Gorm Chandler, 2009-04-03, 17:04

Ja, Sverige förlorar sin position som demokratiskt samhälle. Vi blir mer och mer en övervakningstat. eller på ren svenska, en bananrepublik där bolagen styr.

Permalänk | Anmäl #43 Galna kocken, 2009-04-03, 17:27

Hahaha! Att internetleverantörer ger sig in i debatten och börjar gnälla om förlorad inkomst p.g.a IPRED är löjligt!!!
-
För dom ser — i likhet med olagliga fildelare — bara till sitt eget och missar därmed poängen: vilket är att upphovshovsmän förlorar rättmätiga inkomster på olaglig fildelning!!!
-
Att de pengar som olagliga fildelare inte behöver lägga ut på musik och film givetvis spenderas på annat är självklart. Men detta rättfärdigar inte på något sätt olaglig fildelning!
Eller anser dom, på fullt allvar, att upphovsmän ska acceptera olaglig fildelning bara för att andra ska gynnas istället??
I så fall är dom väldigt enfaldiga...

Permalänk | Anmäl #44 Citat, 2009-04-03, 17:44

Buhuuuu snyft JON KARLUNG
Din branch och din affärsmodell fungerar tydligen inte om den inte får nyttjas till att bryta lagar, snyft. men då får du väl hitta på ngt annat och skaffa dig ett annat jobb kanske sälja T-shrts med Bahnhofs tryck på eller varför inte ut och spela "live". Du är löjeväckande när du använder samma argument som musikbranchen hånas för.

Permalänk | Anmäl #45 Martin.M, 2009-04-03, 17:48

Helt menlöst av Jon, hans jämförelser är på dagisnivå med sandkrig och dylikt. Jag tycker personligen lagen är bra men inte fn slutar jag fildela för det! Det finns mer än 100 sätt att vara "dold" om man verkligen vill och orkar ta reda på hur man gör. Det enda IPRED gör är att snabba på utvekligen av nästa generations fildelarprogram. Om 4 månader är nog nättrafiken den "normala" men alla använder sig av anonymitetstjänster, krypterad trafik, "slutna" nätverk, 1TB externa hårddiskar etc. Inte ens Antipiratbyrån kan vara så naiva att tro att detta löser grundproblemet dvs folk är lata, snåla och bortskämda precis som jag. Kramar till alla

Permalänk | Anmäl #46 P-G, 2009-04-03, 18:15

Ska musiker/kreatörer ge upp alla sina rättigheter bara för att folk istället ska ha råd att köpa nya mp3-spelare, och i så fall varför?
-
Ska kanske hela film och musikbranschen överlåta alla sina rättigheter till konsumenten bara för att internetleverantörer, dator- och hårdisktillverkare ska öka sin försäljning och därmed omsättning/vinst?
-
Nej, nej och åter nej!!! För varför ska dom gynna andra på bekostnad av egna rättmätiga inkomster?
Om någon kan ge en rationell och logisk förklaring på varför detta är så angeläget och eftersträvansvärt är jag villig att lyssna. Men om det enbart handlar om konsumentens frihet på bekostnad av upphovsmannens rättigheter och lagliga inkomst så behöver ni inte besvära er för det håller inte..!
-
Ju fortare ni förstår det här desto bättre. För då kan diskussionen om priser, tillgänglighet och utveckling faktiskt kan gå vidare istället för att, som nu, fastna i ett dödläge där inget förändras!

Permalänk | Anmäl #47 Citat, 2009-04-03, 18:19

Detta visar ju på att folk har en betalningsvilja bara man får något för det man betalar.
Betalar gärna för ett snabb uppkoppling för jag tycker jag får någonting för detta. Betalar INTE 170kr för en plast bit med låtar från ABBA, tyvärr.
Alla kulturarbetare som gnäller över att folk tar i från dom, sluta skapa och ta ett hederlig jobb då!
Samma gnäll som när kassett bandet kom, videobandet mm mm mm.
Förbannat trött på bortskämda författare, musiker och skådespelare som hoppar på IPRED tåget och hurrar för en helt vansinnig lag och hånar sina eventuella kunder.
Jag hoppas verkligen dessa bortskämda personer från kulturen får börja jobba eller blir arbetslösa!

Permalänk | Anmäl #48 Petter, 2009-04-03, 18:29

Att de politiker som nu sett till att IPRED-lagen genomförts, att de i detta ämne dessutom gett film/musik branschen ett oerhört rikt konto att bekämpa internetsfären, där bara den utpekade "brottslingen" knappt har en möjlig att försvara eller förklara "det som hänt" är fullständigt absurt för en rättsstat som Sverige.
Ska moderaterna med alliansen försöka vinna valet 2010, blir det knappasten självklar seger när Sveriges valbara ungdomar känner sig lurade av den nya IPRED-lagem fråm moderat sittande regering.
Jag kommer sälv att frångå all politisk agenda och välja i valet det parti

Permalänk | Anmäl #49 Pia "Vilda" Nordin, 2009-04-03, 19:03

Det finns för det första inget som isolerar orsaken till nedgången i trafikströmmen än. För det andra vet ingen om nedgången håller i sig. Och för det tredje har trafiken ökat väldigt mycket på sistone, så att nedgången nu gör att trafiken ligger ungefär på en normal nivå. Om några månader, när privatgestapo har fått göra sitt kan man säga något säkert om IPREDs effekt på trafiken.

Permalänk | Anmäl #50 Namne, 2009-04-03, 19:05


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Därför är otrohetstrenden här
  2. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  3. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  4. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  5. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  6. Sveland gör feminismen en otjänst
  7. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  8. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  9. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  10. Bildt måste återta Sveriges roll för Afrikas horn
  1. Därför är otrohetstrenden här
  2. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  3. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  6. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  7. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  8. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  9. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  10. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  1. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  2. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  3. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  4. Därför är otrohetstrenden här
  5. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  6. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  7. Genom sitt angreppssätt har Björn Ulvaeus blivit en del av det förtryck han ifrågasätter
  8. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  9. Sverige bör visa att man står på Israels sida
  10. Det långa maktinnehavet bäddade för S-krisen

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.