Jag uppskattar Kristian Luuk, han gör popcirkus BRA och det lilla jag tyvärr tvingades se av förra årens upplagor av "melodifestivalen" så var Luuk det ända som var liiiite sevärt. Så nu vet alla vad du tycker, det finns miljontals till åsikter, vem fan bryr sig om vad du tycker? Eller om vad jag tycker. Ingen. Sluta gnäll, gnällspik.
Permalänk | Anmäl
L. Pettersson, 2009-03-14, 17:42
Orkar knappt tycka till om själva ämnet, men OK. Jag har inget emot "snuskiga komiker" i Melodifestivalen. Snarare tvärtom. För övrigt kan väl Lills tappade kjol ses som snuskigt komiskt så det har ju stolta traditioner.
Annars blir jag mest bedrövad över nivån på svenskan i debattartiklar nuförtiden (läs: på Newsmill):
"folkliggare" - Är det någon som ligger med mycket folk, eller?
"stadsministern" - Mellanstadieienivå på det felet.
Permalänk | Anmäl
Gestalt, 2009-03-14, 18:57
Helt rätt. Att dra ett "under bältet skämt" går alltid hem. Intelligensbefriat och patetiskt. Pedra är inte och kommer aldrig att bli vare sig en stor komiker eller bra skådis. Allt djupare i ned i mörkret som på medeltiden.
Permalänk | Anmäl
Jonas, 2009-03-14, 18:59
Jag har svårt att ta till mig ditt inlägg eftersom du gör så många stavfel!? Vadå, utbildningsradion?
Kan du inte köra texten genom ett rättstavningsprogram innan publicering? Open Office eller liknande.
Vad gäller innehållet i ditt inlägg; folk ser på de dom vill se på, själv "röstar jag med fötterna" om det är skräp (vilket det är oftast) slår jag på datorn eller läser en bok. Man behöver inte se på dåliga komiker, oavsett kön.
Perre
Permalänk | Anmäl
Perre, 2009-03-14, 19:02
Är det inte public service i sin prydno??
Permalänk | Anmäl
Bonde, 2009-03-14, 20:24
Vad är det för jävla stil, Petterson? Bara för att du kommenterar på Internet betyder det inte att det är okej att bete sig som en ilsken grottman!
Och vad Pär anbelangar så uppskattar jag hans kommentar men håller inte helt med honom. Att inte bry sig är att inte posta här. Simpel satans logik.
Permalänk | Anmäl
A.Winkler, 2009-03-14, 20:45
Kan bara instämma. Sämre och löjligare programledare har sällan skådats. Fotbollsgalan och liknande framstår som Emmy-vinnare i jämförelse. SVT får skärpa sig ordentligt tills finalen.
Permalänk | Anmäl
Herman78, 2009-03-14, 21:04
Det är en lågkonjunktur (eller låg konjunktur) inom media i dessa dagar. Se t ex TV4 eller Kanal 5 och deras programutbud.
Jag väntar bara på "Bordell-TV direkt" eller något annat lågt.
Det blir hysteriskt när tant Mede hela tiden greppar minsta halmstrå för att få med något ynka humoristiskt i sina framföranden. Vulgärhumor är inte rolig i dessa sammanhang.
Finns det ingen på SVT som vågar vara seriös och ta med en programledare som ger programmet högre status?
Permalänk | Anmäl
PA Elmquist, 2009-03-14, 21:56
Det är ju 53 % som tycker att dom blir glada av Petra, så det verkar ju vara du som inte fattar...... Har du inger viktigt eller seriöst att blogga om????? SEB löner, Obamas omställningspaket, ekonomiska läget i sverige???? Du framstår ju bara som en otroligt patetisk varelse som orkar bli upprörd av en programledare när värden står på tanden till totalkollaps.
Permalänk | Anmäl
BJrn, 2009-03-14, 22:14
Om nu ingen bryr sig om vad du, L. Pettersson, skriver, så varför kommentar du över huvud taget artikeln? Inkonsekvent!
Permalänk | Anmäl
Erik Lundström, 2009-03-14, 22:37
Nja ,kanske har du rätt i din analys.Men jag tycker att Mede var superproffsig.Hon var klar och tydlig,tror inte hon stakade sig en enda gång.Hon ledde hela programet utan attt vara ett kuttersmycke som TV4s kvinnliga programledare alltid är! Luuk o Schyffert faller mig absolut inte på läppen då deras syn på publiken har ett väldigt von oben perspektiv och deras ironier i stortsätt bara går ut på att förnedra både artister och publik.De är mycket bättre och smartare än packet helt enkelt.
Permalänk | Anmäl
Ulrika, 2009-03-14, 22:43
Men du fattar inte, Petra Medes underbara bög-bitchiga humor passar ju melodifestivalen som handen i handsken..!
Permalänk | Anmäl
GQ, 2009-03-14, 23:02
Själv en gammal heteroproggare från mitten av förra seklet undrar jag varför sex bara är accepterat som provokation numera? På 70talet knullade vi för att det var naturligt och skönt. Och kul.
Nu kallas det våldtäkt om en 16 åring förför en 14 åring som är kär och kåt.
Kära nån.
Och när fick vi se en snopp eller murra på tv senast?
Hur ska det gå?
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2009-03-14, 23:30
Nu trycks väl ändå ett decennium av mer eller mindre lyckade vågade satsningar ihop? Mede och Schyfferts "vågade" satsningar har inget med varandra att göra. Dessutom HAR ju svt förstaplaceringen igen. Uppdrag slutfört.
Permalänk | Anmäl
Http://mkse.com, 2009-03-14, 23:41
Intressant analys från en person som inte fattat någonting. Det är ju Petra Mede och Kristian Luuk som bidragit till att Melodifesitvalen är mer underhållande än förr.
Permalänk | Anmäl
Niki Lauda, 2009-03-15, 00:04
Det är OK om man vänder sig till en yngre publik, det skadar inte med lite bredd i programutbudet. Men det håller på att balla ur fullständigt p g a urusla manus, det är inte roligt, möjligen kan man asflabba om man har dålig allmänbildning. När vuxna personer kör med humor som tillhör den yngre tonåren för att bli populära så befinner vi oss på ett sluttande plan. Har hört att man måste börja köra hårdrock i P2 också för att hänga med. Tack och godnatt!
Permalänk | Anmäl
Robert, 2009-03-15, 00:32
Pär Lernström skriver:
Han anser att SVT håller på att förlora sin själ.
.
HAHAHAHAHAHAHAHAHEHEHEHEHEHEHEHOHOHOHOHOHOHIHIHIHIAHAHAAA
hahahaha
hehe
Men snälla lilla vän, sen när har maktens megafon en själ? är du inte riktigt klok? Vad snackar du om?
Ärligt talat kan jag inte riktigt uttala mig om svt eftersom jag i avsky slängde min tv för flera år sedan. Men ärligt fan talat, tror du verkligen svt har haft en själ? nånsin? SVT är en politisk konstruktion som hör hemma i en diktatur, inte i ett öppet samhälle. Eller snarare så är svt en studie i överfemtio nuckor som klamrar sig fast med hjälp av LAS. Att du ens gitter skriva en debattartikel i försvar för något så ruttet som svt klargör ju med all önskvärd tydlighet din tomhet.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-03-15, 03:02
Jag tycker att dessa sexskämt bara är ett "billigt" sätt att försöka göra sig rolig, när man inte har förmågan att vara humoristisk på ett mera intelligent sätt. Ja blir bara trött på sexskämten, och förlorar respekten för programledaren.
Permalänk | Anmäl
bull, 2009-03-15, 06:33
Bush-eran är förbi. Nu är det Obama som gäller. Därför är det Pär som bör ompröva sina kunskaper och insikter om vett och etikett, snarare än att TV ska ompröva val av programledare. Petra M är bäst som programledare hittills för Melodifestivalen.
Permalänk | Anmäl
yastory, 2009-03-15, 06:41
Det är talande att det inte ens hörs ett småfnitter bland 13 000 människor när Mede drar sina skämt. Tycker inte att hon fick in en enda poäng under hela kvällen. Om man ska ha en komiker som programledare så kan man väl ta någon som faktiskt är rolig.
Permalänk | Anmäl
Frida , 2009-03-15, 08:36
Nåja. Varför skulle just melodifestivalen vara nåt slags påklistrat "fint" program bland det andra skräpet? Jag ser hellre såna skämt där än tvingas kolla på usla svenska komiker som drar scriptade skämt i särskilda program där man låser in kontemporär svensk humor så att ingen utveckling sker.
Permalänk | Anmäl
Kim Jong Il, 2009-03-15, 08:39
Pär Lernström,
För mig känns det som att Du är sur för att folkets vilja - avseende den låt som vann - fick råda - och att expertspecialisternas kom till korta.
Vad är det för fel med humor i Melodifestivalen ?
Permalänk | Anmäl
Josef Boberg, 2009-03-15, 08:51
Ja, ja - förlorat själv eller inte. Svenska folket gillar det alla kategorier. Så något rätt måste SVT ha gjort ändå som valde Petra Mede som programledare. I vanliga fall är melodifestivalen tråkig när det gäller programledarna betraktat, denna gång var det riktigt underhållande att följa festivalen. Tack vare Petra Mede - med snuskiga skämt eller inte. Förresten tappar något sin själ bara för att det är snuskigt?
Permalänk | Anmäl
Angostura Bitter, 2009-03-15, 09:07
"Det är ju 53 % som tycker att dom blir glada av Petra, så det verkar ju vara du som inte fattar......" 53% av se som tittar och vi andra räknas inte eller?
om Petra är komiker så är jag jultomten....
Permalänk | Anmäl
Jonas Smedslund, 2009-03-15, 09:16
Det som skrivs stämmer nog.
Det som gör mig mest förbannad är att tävlingen i princip är uppgjord.
Bobby Ljunggren äger Lionheart där Björkman är signad som artistl Lionheart&Mariann records får med en förkrossande majoritet av bidrag i denna "tävling" år ut och år in. INGA bidrag från allmänheten kommer med TROTS att det finns privata låtskrivare med mer omfattande musikalisk utbildning än hos Lionheart.
Universal äger Lionheart. Warner äger Mariann. Dvs Dom två största bidragsägarna är multinationella jättar. Resten av bidragen kommer från jätten Sony. Tillsammans har dom i princip alla bidrag.
Dom får kanonreklam PÅ VÅRA SKATTEPENGAR. Eva Hamilton på SVT vägrar att svara på vad festivalen kostar. Jag tänker inte betala för att Lionheart med polare ska tjäna pengar med MINA pengar varje år.
Det är dags att stoppa korruptionen!
Permalänk | Anmäl
Danne, 2009-03-15, 09:27
Petra var helt enastående. Ett stort tack till sveriges roligaste människa! Det skulle var spännande att få lära känna henne. Det var länge sen vi hade så roligt som igår kväll.
Permalänk | Anmäl
Peter Kowalewski, 2009-03-15, 09:54
I dessa tider då pratar mycket om värdegrund på arbetsplatser och i skolor känns det trist när dessa så kallade komiker som t.ex. Petra Mede träder fram och rent av mobbar alla utom sig själva. De saknar humor och man upplever dom endast som självcentrerade och att de är en grupp för inbördes beundran där detta är ett sätt att umgås (allt kramande i " Grillad"). I Gillad så slängde deltagarna ur sig en massa negativa omdömen om varandra (som inte ens var roliga) för att sedan krama om varandra som om man ville säga "att det var inte så illa menat men...". Vad ger det för signaler till tittarna? Det var bara en deltagare som höll måttet i grillad och det var Anders Ekborg med sin historia om kurskamraten Per Morberg. Jag vill inte betala licens för förnedringsteve, jag vill skratta för livet är så allvarligt i sig och betydligt mer dramatiskt än den värsta TV-serie.
Margareta
Permalänk | Anmäl
Margareta kvick, 2009-03-15, 10:12
Ja, det gäller kanske att skratta med för att visa att man inte är mossig, eller? Att skrapa ihop billiga poäng på att låta munnen gå och att få människor att hänge sig åt kollektiva gapflabb borde inte vara tillräckligt för programdirektörer och ansvariga inom SVT. men det är tydligen den krassa verkligheten. Manusförfattarna borde åtminstone städas ut ur så fort som möjligt.
Permalänk | Anmäl
Robert, 2009-03-15, 11:02
Jag delar din åsikt. Programmet blir pinsamt. Detsamma gäller skämt av liknande art vid t ex idrottsgalan och guldbaggegalan. Jämför den svenska produktionen med utländska som Oscargalan. De spelar i en annan division.
Permalänk | Anmäl
Oscar, 2009-03-15, 11:05
Den som skrivit manus till gårdagens Melodifestival känns totalt humorbefriad. Jag älskar Kristian Luuk och tycker att svensk humor många gånger håller en bra nivå, satt t ex klistrad framför "I Manegen..", "Nilecity" och "Percy Tårar" när det begav sig...men det som sändes igår var bland det sämsta jag sett. Det känns som att det blivit en slags inavel i komikersverige, en korsbefruktning och ryggdunkning som bara leder till dåliga, plumpa och sunkiga skämt. Symptomatiskt var när "dalmasens" skämt tagit slut och han skulle leverera poängen. Inte ens då blev det bra.
Permalänk | Anmäl
Freddie, 2009-03-15, 11:48
Kanske är det ett nytt grepp på hela Melodifestivalen, att göra sig rolig på artisternas bekostnad eller att sätta ett eller annat plumt sex skämt? Vi får den television som folket förtjänar och kanske har SVT äntligen förstått att det är bättre att "glida med" folket än att försöka uppfostra, utbilda eller informera och roa. Ner i de djupa folkdjupen och se till att alla gillar det så vi får in tv license avgiften. Sex är ändå bara sex och det är väl bra att även kvinnor kan dra skämt inom området så det inte bara är ägnat åt män. Synen på artisteriet tycker jag ändå är lite sorgligt eftersom det oftast är människor som lägger ner hela sin själ i att bll bra på något som roar det stora flertalet och att bli som en bricka i en komidiennes sätt att väcka uppmärksamhet känns lite märkligt att delta i som åskådare. Men jag tycker artisterna har klarat det med bravur så varför gnälla, är det så här SVT vill ha det....so let it be.
Permalänk | Anmäl
Sebbe, 2009-03-15, 12:18
Melodifestivalen är ett skämt!
Det som hänt är att svenska folket och SVT insett detta och att då ställa upp en "snygg och korrekt" programledare skulle bara bli skrattretande. Man kan inte ha en allvarlig programledare till ett program som ingen tar på allvar. Humor och melodifestivalen passar som handen i handsken. Nu ligger båda på så pass kass nivå så att det gör ont i öronen att lyssna på det men det är ändå den enda rätta kombinationen.
Permalänk | Anmäl
Z, 2009-03-15, 12:24
Konservatism är och kommer alltid förbli motsatsen till utveckling. Om man inte tycker om att samhället förändras och utvecklas så föreslår jag att man bygger en liten koja i skogen och bosätter sig där.
Permalänk | Anmäl
Jonas, 2009-03-15, 13:32
Man kanske inte ska köra "stå upp" temat i melodifestivalen varje år, men att variation gör programmet intressantare borde en mediamänniska som Per Lernström inse. (Önskemålet om "Snygga och korrekta" programledare låter för övrigt som klippt ur en sketch). Årets tema fungerade bra och Petra Mede gjorde ett kanonjobb.
Permalänk | Anmäl
Erik U, 2009-03-15, 13:51
Till föregående talare:
Ja, då är du väl definitivt en jultomte då...
Permalänk | Anmäl
Angostura Bitter, 2009-03-15, 14:40
Lika konspiratorisk som artikelförfattaren är, lika konspiratorisk kan man vara åt ett annat håll. Så fort det är en kvinnlig programledare, partiledare eller företagare skall det nödvändigtvis komma en skur med i mångt och mycket helt oväsentliga frågor, överdrivet kritiskt formulerade frågor och en hel rad andra kommentarer som gör att man inser att jämställdhetsarbetet i det här landet inte har kommit längre än att så fort en del kvinnor ställer sig upp och sticker om än så litet ut blir de konstant kritiserade. Kritiken mot Luuk var inte tillnärmelsevis inte lika stor trots att han gjorde en betydligt sämre insats... .
Permalänk | Anmäl
MMM, 2009-03-15, 16:24
Jag tror att kultur och underhållning är inne i en utvecklingsprocess, en kultursvängning, ett paradigmskifte, någon form av utveckling till det bättre. Det är nog som med ekonomin, dumheten måst ner i botten innan det vänder till det bättre. Men det lär nog dröja ett tag. Så passa på och njut! Bröd och underhållning åt folket, sex, drugs and rockn´roll. Skål!
Permalänk | Anmäl
Robert, 2009-03-15, 16:32
Nog kan vi ha olika åsikter om vilka programledare som passar. Melodifestivalen är en show och då tycker jag att det passar med skämtsamma programledare. Att skämta om/med artisterna är inte något problem om det görs på rätt sätt. Artisterna är en aning spända. Deras spänning lättas upp om man skämtar med dem, på ett juste sätt. Jag tycker att Petra Medes skämt var justa och de lättade förmodligen upp stämningen bland artisterna. Fråga artisterna vad de tyckte så får ni se om det stämmer eller ej. Jag tycker att Petra skötte jobbet bra.
Permalänk | Anmäl
JG, 2009-03-15, 16:45
Nog kan vi ha olika åsikter om vilka programledare som passar. Melodifestivalen är en show och då tycker jag att det passar med skämtsamma programledare. Att skämta om/med artisterna är inte något problem om det görs på rätt sätt. Artisterna är spända. Deras spänning lättas upp om man skämtar med dem, på ett juste sätt. Jag tycker att Petra Medes skämt var justa och de lättade förmodligen upp stämningen bland artisterna. Fråga artisterna vad de tyckte så får ni se om det stämmer eller ej. Jag tycker att Petra skötte jobbet bra.
Permalänk | Anmäl
JG, 2009-03-15, 17:05
"blir det fel"
Blir det? Av kommentarerna att döma var det uppskattat, och marknaden bestämmer i en konkurrenssitutation.
Och att döma programledare med en skönhetstävling eller på någon annan sorts moralisk grund istället för efter resultat verkar vara en luddig uppgift. För om så vore kan man ju såga till exempel den nämnda Gårdinger. Han har om jag minns rätt varit programledare för åtminstone en serie program som vad jag förstår okritiskt stödde spökletar-lurendrejeri, något som förmodligen kan uppröra eller skada enskilda mer än populära och förlösande sexskämt.
Permalänk | Anmäl
Torbjörn Larsson OM, 2009-03-15, 20:42
http://marianova.com/users/annikamarusarz/blog/ballar-av-stal
Det här inlägghet tyckte jag var bra då det fktikt visar på likheter mellan Ballar av stål och konstfackseleven Anna Odell. Intressant att komiker inte behövs tas på allvar och att de kan komma undan med vad som helst. Ja nästa vad som helst i alla fall. Men det kanske är dags för SVT att axla lite "konstnärliga" ambitioner och kräva moraliskt ansvar precis som man gör med Anna Odell. Konsten står ju vad det verkar för högre värden i jämförelse med komiken.
Permalänk | Anmäl
liz, 2009-03-16, 14:02
Men , eftersom musiken blir sämre måste det ju kompenseras med roliga programledare. Och även om humorn är lite omogen så är det sånt som folk gillar .
Permalänk | Anmäl
Eddie, 2009-03-16, 20:05
Problemet är inte nytt. De senaste tio åren i svensk TV har inte bjudit på särskilt många humorprogram med någon form av sting. Parlamentet har varit skrikigt, fånigt och tråkigt under lång tid. Ingen politisk satir med bett har bedrivits. Handlar detta om avsaknad av duktiga människor (Björn Gustafsson är väl undantaget), eller om att SVT numera inte vågar kritisera regeringen?
Permalänk | Anmäl
Svempa, 2009-03-17, 23:08
@ liz:
Tack för länken, tycker också att det var ett bra inlägg, eftersom på andra sidan marknadens gröna gräs står moralens gränsland med sina vassa stenar och farliga stup.
Och humor ska vara kul, på komikernas eller publikens kostnad, inte tredje man: det är lättjekomik i den mån det är roligt alls.
Permalänk | Anmäl
Torbjörn Larsson OM, 2009-03-19, 23:37
SVT har tappat sin själ. Genom ett oräkneligt flöde av omorganisationer har det gamla internskämtet blivit verklighet: Bara vi slapp programmen, skulle det här företaget funka riktigt bra.
Kommersiella kanaler jobbar enligt "tillräckligt-bra-kvalitet". Programmen ska vara tillräckligt bra för att att samla tillräckligt många tittare så att tillräckligt många annonsörer blir tillräckligt nöjda.
Ett program som PÅ SPÅRET görs av folk som älskar uppdraget. Det är det jag och resten av publiken KÄNNER. Ingen massproducerad stereotyp.
Nu anses tydligen också erfarenhet av kommersiell tv vara en merit för den som ska ha ett toppjobb på SVT. Jag tycker mera det skulle funka som ett levande varningsmärke..
Permalänk | Anmäl
Bo Wanngård, 2009-03-23, 17:51
Buy replicalouis vuitton from our replica handbags store. We provide louis vuitton replica include louis vuitton handbags, cheap Louis Vuitton replica
lv
vitton
replica handbags
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-21, 12:23
The Nike Air Max 90 current model is not a Moire we see every jwes. We see from time to time, so it is very important to some people. Well, the Air Max 90 Current will Moire another later this year in an eye catching Red / White colorway.
running shoes
air force ones Hurley International LLC,
jordan shoes Leather Will it end up being upstaged?
cheap nike marketing and distribution of shoes.
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-22, 10:58
48 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jag uppskattar Kristian Luuk, han gör popcirkus BRA och det lilla jag tyvärr tvingades se av förra årens upplagor av "melodifestivalen" så var Luuk det ända som var liiiite sevärt. Så nu vet alla vad du tycker, det finns miljontals till åsikter, vem fan bryr sig om vad du tycker? Eller om vad jag tycker. Ingen. Sluta gnäll, gnällspik.
Orkar knappt tycka till om själva ämnet, men OK. Jag har inget emot "snuskiga komiker" i Melodifestivalen. Snarare tvärtom. För övrigt kan väl Lills tappade kjol ses som snuskigt komiskt så det har ju stolta traditioner.
Annars blir jag mest bedrövad över nivån på svenskan i debattartiklar nuförtiden (läs: på Newsmill):
"folkliggare" - Är det någon som ligger med mycket folk, eller?
"stadsministern" - Mellanstadieienivå på det felet.
Helt rätt. Att dra ett "under bältet skämt" går alltid hem. Intelligensbefriat och patetiskt. Pedra är inte och kommer aldrig att bli vare sig en stor komiker eller bra skådis. Allt djupare i ned i mörkret som på medeltiden.
Jag har svårt att ta till mig ditt inlägg eftersom du gör så många stavfel!? Vadå, utbildningsradion?
Kan du inte köra texten genom ett rättstavningsprogram innan publicering? Open Office eller liknande.
Vad gäller innehållet i ditt inlägg; folk ser på de dom vill se på, själv "röstar jag med fötterna" om det är skräp (vilket det är oftast) slår jag på datorn eller läser en bok. Man behöver inte se på dåliga komiker, oavsett kön.
Perre
Är det inte public service i sin prydno??
Vad är det för jävla stil, Petterson? Bara för att du kommenterar på Internet betyder det inte att det är okej att bete sig som en ilsken grottman!
Och vad Pär anbelangar så uppskattar jag hans kommentar men håller inte helt med honom. Att inte bry sig är att inte posta här. Simpel satans logik.
Kan bara instämma. Sämre och löjligare programledare har sällan skådats. Fotbollsgalan och liknande framstår som Emmy-vinnare i jämförelse. SVT får skärpa sig ordentligt tills finalen.
Det är en lågkonjunktur (eller låg konjunktur) inom media i dessa dagar. Se t ex TV4 eller Kanal 5 och deras programutbud.
Jag väntar bara på "Bordell-TV direkt" eller något annat lågt.
Det blir hysteriskt när tant Mede hela tiden greppar minsta halmstrå för att få med något ynka humoristiskt i sina framföranden. Vulgärhumor är inte rolig i dessa sammanhang.
Finns det ingen på SVT som vågar vara seriös och ta med en programledare som ger programmet högre status?
Det är ju 53 % som tycker att dom blir glada av Petra, så det verkar ju vara du som inte fattar...... Har du inger viktigt eller seriöst att blogga om????? SEB löner, Obamas omställningspaket, ekonomiska läget i sverige???? Du framstår ju bara som en otroligt patetisk varelse som orkar bli upprörd av en programledare när värden står på tanden till totalkollaps.
Om nu ingen bryr sig om vad du, L. Pettersson, skriver, så varför kommentar du över huvud taget artikeln? Inkonsekvent!
Nja ,kanske har du rätt i din analys.Men jag tycker att Mede var superproffsig.Hon var klar och tydlig,tror inte hon stakade sig en enda gång.Hon ledde hela programet utan attt vara ett kuttersmycke som TV4s kvinnliga programledare alltid är! Luuk o Schyffert faller mig absolut inte på läppen då deras syn på publiken har ett väldigt von oben perspektiv och deras ironier i stortsätt bara går ut på att förnedra både artister och publik.De är mycket bättre och smartare än packet helt enkelt.
Men du fattar inte, Petra Medes underbara bög-bitchiga humor passar ju melodifestivalen som handen i handsken..!
Själv en gammal heteroproggare från mitten av förra seklet undrar jag varför sex bara är accepterat som provokation numera? På 70talet knullade vi för att det var naturligt och skönt. Och kul.
Nu kallas det våldtäkt om en 16 åring förför en 14 åring som är kär och kåt.
Kära nån.
Och när fick vi se en snopp eller murra på tv senast?
Hur ska det gå?
Nu trycks väl ändå ett decennium av mer eller mindre lyckade vågade satsningar ihop? Mede och Schyfferts "vågade" satsningar har inget med varandra att göra. Dessutom HAR ju svt förstaplaceringen igen. Uppdrag slutfört.
Intressant analys från en person som inte fattat någonting. Det är ju Petra Mede och Kristian Luuk som bidragit till att Melodifesitvalen är mer underhållande än förr.
Det är OK om man vänder sig till en yngre publik, det skadar inte med lite bredd i programutbudet. Men det håller på att balla ur fullständigt p g a urusla manus, det är inte roligt, möjligen kan man asflabba om man har dålig allmänbildning. När vuxna personer kör med humor som tillhör den yngre tonåren för att bli populära så befinner vi oss på ett sluttande plan. Har hört att man måste börja köra hårdrock i P2 också för att hänga med. Tack och godnatt!
Pär Lernström skriver:
Han anser att SVT håller på att förlora sin själ.
.
HAHAHAHAHAHAHAHAHEHEHEHEHEHEHEHOHOHOHOHOHOHIHIHIHIAHAHAAA
hahahaha
hehe
Men snälla lilla vän, sen när har maktens megafon en själ? är du inte riktigt klok? Vad snackar du om?
Ärligt talat kan jag inte riktigt uttala mig om svt eftersom jag i avsky slängde min tv för flera år sedan. Men ärligt fan talat, tror du verkligen svt har haft en själ? nånsin? SVT är en politisk konstruktion som hör hemma i en diktatur, inte i ett öppet samhälle. Eller snarare så är svt en studie i överfemtio nuckor som klamrar sig fast med hjälp av LAS. Att du ens gitter skriva en debattartikel i försvar för något så ruttet som svt klargör ju med all önskvärd tydlighet din tomhet.
Jag tycker att dessa sexskämt bara är ett "billigt" sätt att försöka göra sig rolig, när man inte har förmågan att vara humoristisk på ett mera intelligent sätt. Ja blir bara trött på sexskämten, och förlorar respekten för programledaren.
Bush-eran är förbi. Nu är det Obama som gäller. Därför är det Pär som bör ompröva sina kunskaper och insikter om vett och etikett, snarare än att TV ska ompröva val av programledare. Petra M är bäst som programledare hittills för Melodifestivalen.
Det är talande att det inte ens hörs ett småfnitter bland 13 000 människor när Mede drar sina skämt. Tycker inte att hon fick in en enda poäng under hela kvällen. Om man ska ha en komiker som programledare så kan man väl ta någon som faktiskt är rolig.
Nåja. Varför skulle just melodifestivalen vara nåt slags påklistrat "fint" program bland det andra skräpet? Jag ser hellre såna skämt där än tvingas kolla på usla svenska komiker som drar scriptade skämt i särskilda program där man låser in kontemporär svensk humor så att ingen utveckling sker.
Pär Lernström,
För mig känns det som att Du är sur för att folkets vilja - avseende den låt som vann - fick råda - och att expertspecialisternas kom till korta.
Vad är det för fel med humor i Melodifestivalen ?
Ja, ja - förlorat själv eller inte. Svenska folket gillar det alla kategorier. Så något rätt måste SVT ha gjort ändå som valde Petra Mede som programledare. I vanliga fall är melodifestivalen tråkig när det gäller programledarna betraktat, denna gång var det riktigt underhållande att följa festivalen. Tack vare Petra Mede - med snuskiga skämt eller inte. Förresten tappar något sin själ bara för att det är snuskigt?
"Det är ju 53 % som tycker att dom blir glada av Petra, så det verkar ju vara du som inte fattar......" 53% av se som tittar och vi andra räknas inte eller?
om Petra är komiker så är jag jultomten....
Det som skrivs stämmer nog.
Det som gör mig mest förbannad är att tävlingen i princip är uppgjord.
Bobby Ljunggren äger Lionheart där Björkman är signad som artistl Lionheart&Mariann records får med en förkrossande majoritet av bidrag i denna "tävling" år ut och år in. INGA bidrag från allmänheten kommer med TROTS att det finns privata låtskrivare med mer omfattande musikalisk utbildning än hos Lionheart.
Universal äger Lionheart. Warner äger Mariann. Dvs Dom två största bidragsägarna är multinationella jättar. Resten av bidragen kommer från jätten Sony. Tillsammans har dom i princip alla bidrag.
Dom får kanonreklam PÅ VÅRA SKATTEPENGAR. Eva Hamilton på SVT vägrar att svara på vad festivalen kostar. Jag tänker inte betala för att Lionheart med polare ska tjäna pengar med MINA pengar varje år.
Det är dags att stoppa korruptionen!
Petra var helt enastående. Ett stort tack till sveriges roligaste människa! Det skulle var spännande att få lära känna henne. Det var länge sen vi hade så roligt som igår kväll.
I dessa tider då pratar mycket om värdegrund på arbetsplatser och i skolor känns det trist när dessa så kallade komiker som t.ex. Petra Mede träder fram och rent av mobbar alla utom sig själva. De saknar humor och man upplever dom endast som självcentrerade och att de är en grupp för inbördes beundran där detta är ett sätt att umgås (allt kramande i " Grillad"). I Gillad så slängde deltagarna ur sig en massa negativa omdömen om varandra (som inte ens var roliga) för att sedan krama om varandra som om man ville säga "att det var inte så illa menat men...". Vad ger det för signaler till tittarna? Det var bara en deltagare som höll måttet i grillad och det var Anders Ekborg med sin historia om kurskamraten Per Morberg. Jag vill inte betala licens för förnedringsteve, jag vill skratta för livet är så allvarligt i sig och betydligt mer dramatiskt än den värsta TV-serie.
Margareta
Ja, det gäller kanske att skratta med för att visa att man inte är mossig, eller? Att skrapa ihop billiga poäng på att låta munnen gå och att få människor att hänge sig åt kollektiva gapflabb borde inte vara tillräckligt för programdirektörer och ansvariga inom SVT. men det är tydligen den krassa verkligheten. Manusförfattarna borde åtminstone städas ut ur så fort som möjligt.
Jag delar din åsikt. Programmet blir pinsamt. Detsamma gäller skämt av liknande art vid t ex idrottsgalan och guldbaggegalan. Jämför den svenska produktionen med utländska som Oscargalan. De spelar i en annan division.
Den som skrivit manus till gårdagens Melodifestival känns totalt humorbefriad. Jag älskar Kristian Luuk och tycker att svensk humor många gånger håller en bra nivå, satt t ex klistrad framför "I Manegen..", "Nilecity" och "Percy Tårar" när det begav sig...men det som sändes igår var bland det sämsta jag sett. Det känns som att det blivit en slags inavel i komikersverige, en korsbefruktning och ryggdunkning som bara leder till dåliga, plumpa och sunkiga skämt. Symptomatiskt var när "dalmasens" skämt tagit slut och han skulle leverera poängen. Inte ens då blev det bra.
Kanske är det ett nytt grepp på hela Melodifestivalen, att göra sig rolig på artisternas bekostnad eller att sätta ett eller annat plumt sex skämt? Vi får den television som folket förtjänar och kanske har SVT äntligen förstått att det är bättre att "glida med" folket än att försöka uppfostra, utbilda eller informera och roa. Ner i de djupa folkdjupen och se till att alla gillar det så vi får in tv license avgiften. Sex är ändå bara sex och det är väl bra att även kvinnor kan dra skämt inom området så det inte bara är ägnat åt män. Synen på artisteriet tycker jag ändå är lite sorgligt eftersom det oftast är människor som lägger ner hela sin själ i att bll bra på något som roar det stora flertalet och att bli som en bricka i en komidiennes sätt att väcka uppmärksamhet känns lite märkligt att delta i som åskådare. Men jag tycker artisterna har klarat det med bravur så varför gnälla, är det så här SVT vill ha det....so let it be.
Melodifestivalen är ett skämt!
Det som hänt är att svenska folket och SVT insett detta och att då ställa upp en "snygg och korrekt" programledare skulle bara bli skrattretande. Man kan inte ha en allvarlig programledare till ett program som ingen tar på allvar. Humor och melodifestivalen passar som handen i handsken. Nu ligger båda på så pass kass nivå så att det gör ont i öronen att lyssna på det men det är ändå den enda rätta kombinationen.
Konservatism är och kommer alltid förbli motsatsen till utveckling. Om man inte tycker om att samhället förändras och utvecklas så föreslår jag att man bygger en liten koja i skogen och bosätter sig där.
Man kanske inte ska köra "stå upp" temat i melodifestivalen varje år, men att variation gör programmet intressantare borde en mediamänniska som Per Lernström inse. (Önskemålet om "Snygga och korrekta" programledare låter för övrigt som klippt ur en sketch). Årets tema fungerade bra och Petra Mede gjorde ett kanonjobb.
Till föregående talare:
Ja, då är du väl definitivt en jultomte då...
Lika konspiratorisk som artikelförfattaren är, lika konspiratorisk kan man vara åt ett annat håll. Så fort det är en kvinnlig programledare, partiledare eller företagare skall det nödvändigtvis komma en skur med i mångt och mycket helt oväsentliga frågor, överdrivet kritiskt formulerade frågor och en hel rad andra kommentarer som gör att man inser att jämställdhetsarbetet i det här landet inte har kommit längre än att så fort en del kvinnor ställer sig upp och sticker om än så litet ut blir de konstant kritiserade. Kritiken mot Luuk var inte tillnärmelsevis inte lika stor trots att han gjorde en betydligt sämre insats... .
Jag tror att kultur och underhållning är inne i en utvecklingsprocess, en kultursvängning, ett paradigmskifte, någon form av utveckling till det bättre. Det är nog som med ekonomin, dumheten måst ner i botten innan det vänder till det bättre. Men det lär nog dröja ett tag. Så passa på och njut! Bröd och underhållning åt folket, sex, drugs and rockn´roll. Skål!
Nog kan vi ha olika åsikter om vilka programledare som passar. Melodifestivalen är en show och då tycker jag att det passar med skämtsamma programledare. Att skämta om/med artisterna är inte något problem om det görs på rätt sätt. Artisterna är en aning spända. Deras spänning lättas upp om man skämtar med dem, på ett juste sätt. Jag tycker att Petra Medes skämt var justa och de lättade förmodligen upp stämningen bland artisterna. Fråga artisterna vad de tyckte så får ni se om det stämmer eller ej. Jag tycker att Petra skötte jobbet bra.
Nog kan vi ha olika åsikter om vilka programledare som passar. Melodifestivalen är en show och då tycker jag att det passar med skämtsamma programledare. Att skämta om/med artisterna är inte något problem om det görs på rätt sätt. Artisterna är spända. Deras spänning lättas upp om man skämtar med dem, på ett juste sätt. Jag tycker att Petra Medes skämt var justa och de lättade förmodligen upp stämningen bland artisterna. Fråga artisterna vad de tyckte så får ni se om det stämmer eller ej. Jag tycker att Petra skötte jobbet bra.
"blir det fel"
Blir det? Av kommentarerna att döma var det uppskattat, och marknaden bestämmer i en konkurrenssitutation.
Och att döma programledare med en skönhetstävling eller på någon annan sorts moralisk grund istället för efter resultat verkar vara en luddig uppgift. För om så vore kan man ju såga till exempel den nämnda Gårdinger. Han har om jag minns rätt varit programledare för åtminstone en serie program som vad jag förstår okritiskt stödde spökletar-lurendrejeri, något som förmodligen kan uppröra eller skada enskilda mer än populära och förlösande sexskämt.
http://marianova.com/users/annikamarusarz/blog/ballar-av-stal
Det här inlägghet tyckte jag var bra då det fktikt visar på likheter mellan Ballar av stål och konstfackseleven Anna Odell. Intressant att komiker inte behövs tas på allvar och att de kan komma undan med vad som helst. Ja nästa vad som helst i alla fall. Men det kanske är dags för SVT att axla lite "konstnärliga" ambitioner och kräva moraliskt ansvar precis som man gör med Anna Odell. Konsten står ju vad det verkar för högre värden i jämförelse med komiken.
Men , eftersom musiken blir sämre måste det ju kompenseras med roliga programledare. Och även om humorn är lite omogen så är det sånt som folk gillar .
Problemet är inte nytt. De senaste tio åren i svensk TV har inte bjudit på särskilt många humorprogram med någon form av sting. Parlamentet har varit skrikigt, fånigt och tråkigt under lång tid. Ingen politisk satir med bett har bedrivits. Handlar detta om avsaknad av duktiga människor (Björn Gustafsson är väl undantaget), eller om att SVT numera inte vågar kritisera regeringen?
@ liz:
Tack för länken, tycker också att det var ett bra inlägg, eftersom på andra sidan marknadens gröna gräs står moralens gränsland med sina vassa stenar och farliga stup.
Och humor ska vara kul, på komikernas eller publikens kostnad, inte tredje man: det är lättjekomik i den mån det är roligt alls.
SVT har tappat sin själ. Genom ett oräkneligt flöde av omorganisationer har det gamla internskämtet blivit verklighet: Bara vi slapp programmen, skulle det här företaget funka riktigt bra.
Kommersiella kanaler jobbar enligt "tillräckligt-bra-kvalitet". Programmen ska vara tillräckligt bra för att att samla tillräckligt många tittare så att tillräckligt många annonsörer blir tillräckligt nöjda.
Ett program som PÅ SPÅRET görs av folk som älskar uppdraget. Det är det jag och resten av publiken KÄNNER. Ingen massproducerad stereotyp.
Nu anses tydligen också erfarenhet av kommersiell tv vara en merit för den som ska ha ett toppjobb på SVT. Jag tycker mera det skulle funka som ett levande varningsmärke..
Buy replicalouis vuitton from our replica handbags store. We provide louis vuitton replica include louis vuitton handbags, cheap Louis Vuitton replica
lv
vitton
replica handbags
The Nike Air Max 90 current model is not a Moire we see every jwes. We see from time to time, so it is very important to some people. Well, the Air Max 90 Current will Moire another later this year in an eye catching Red / White colorway.
running shoes
air force ones Hurley International LLC,
jordan shoes Leather Will it end up being upstaged?
cheap nike marketing and distribution of shoes.