Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Antisemitismen i Skåne

Foto: Scanpix
PM Nilsson om Antisemitismen i Skåne

Anarkofascisterna ska inte stoppa palestinarörelsen

Om det hade funnits ett uns av solidaritet med palestinierna hos "de svarta" skulle de lyssnat på de enträgna uppmaningarna från de palestinska mötesledarna och ordningsvakterna att lägga av.Det skriver Per Gahrton, ordförande i Palestinagrupperna.


Om författaren

Per Gahrton är ordförande i Palestinarörelsen.

Palestinarörelsen stoppas inte av anarkofascister!

Efter Gazamassakern har kritiken mot Israels vålds- och ockupationspolitik vuxit enormt. Krav på bojkott, sanktioner, upphävning av EU:s handelsavtal med Israel, stopp för det svensk-israeliska vapensamarbetet har framställts från personer och partier som tidigare tvekat att gå så långt. Vanligtvis lågmälda jurister har till och med väckt tanken på att israeliska ledare borde ställas inför internationell domstol, precis som Milosevic, Karadzic och Bashir. Israels försvarsadvokater har varit tillbakaträngda. De var i akut behov av en avledande manöver. Svarta blocket i Malmö levererade den. Och nu jublar Israellobbyn på borgerliga ledarsidor och obskyra bloggar. Vem minns idag de fyrahundra palestinska barn som hänsynslöst mördades av israeliska fosforbomber i Gaza i januari?

Om det hade funnits ett uns av solidaritet med palestinierna hos "de svarta" skulle de lyssnat på de enträgna uppmaningarna från de palestinska mötesledarna och ordningsvakterna att lägga av. Men här rådde tydligen helt andra normer och verklighetsuppfattningar.

En möjlighet är att infiltratörer var i verksamhet. Hur sådant kan gå till ägnade en statlig utredning en hel bilaga åt för några år sedan: "Övervakningen av den svenska Palestinarörelsen 1965-80".

Om "de svarta" trots allt inte var värvade provokatörer - hur ska man då förklara deras totala hänsynslöshet mot palestinierna? Kanske var de förklädda rasister? I varje fall vågar jag svära på att praktiskt taget alla var "svennesvenskar". När de drog ner schalarna för att dölja sig bland de fredliga demonstranterna syntes det tydligt. Och enligt en utredning som publiceras i senaste numret av Fokus är den typiske våldsdemonstranten en etnisk svensk man mellan 16 och 24 år. Var de förklädda Sverigedemokrater? I varje fall agerade de som om de var det.

Min sista förklaringsmöjlighet leder till de religiösa sekternas värld. Kanske killen som nu blivit världskänd genom att försöka sparka sönder taket på en polisbild i själva verket är sektens guru?

Jag blev uppringd av en tidning som undrade vad vi drar för slutsatser. En sak är säker: de demokratiska folkrörelserna kan inte sluta manifestera för att det finns "löss i fanan". Om Palestinarörelsen på grund av Malmöhändelserna skulle sluta kämpa lagligt och fredligt för Palestinas sak skulle vi bara spela arabhatarna och Israellobbyn i händerna.

En sak kan jag lova - om en svartklädd "svenne" med schal över näsan visar sig på en kommande Palestinademonstration vågar jag inte garantera att mina palestinska vänner håller sig lika lugna som de gjorde i Malmö. Vi kommer inte låta svarta anarkofascister förstöra Palestinarörelsen! Kampen för Palestinas befrielse går vidare.

Per Gahrton, ordförande i Palestinagrupperna

 

 






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/4769

215 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Per !
Utöver dessa totalt hämningslösa dårar, måste Palestinarörelsen också hålla efter de FULLSTÄNDIGT OBETÄNKSAMMA halvfigurer som ägnar sig åt Hitlerhälsningar, Hakkorsmålning och sabotage mot Judiska synagoger och dylika antisemitiska handlingar. Palestinierna är PÅ INTET SÄTT betjänta av dylika dumheter

Permalänk | Anmäl #1 Amir , 2009-03-09, 22:14

Lustigt, när "de svarta" kom dit kallade man dem autonoma grupper och lät dem ansluta sig till demonstrationen bärandes en fana med texten "det är vi som bestämmer" Varenda människa visste vad det handlade om men fortsätt falskspelet nu när ni är avslöjade. Och den mörkhyade killen i träningsbrallor som utan maskering sparkar in backspegeln med en roundkick då vad har ni för ursäkt där? Och den omaskerade huvtröjeklädda killen som säger "uuuuhuhuhuh knolla din mamma mannen" han var förståss också svensk anarkofascist? Och den jublande folkmassan omkring dem som uppmuntrade dem (med undantag för några få västbeklädda vakter vars enda aktion var att säga ifrån och inte bli åtlydda alls) de var förståss också anarkofascister? Ingenting har ändrats på tiotals år, vänstern är fortfarande samma hycklare som alltid när våld förekommer i egna leden hävdar att de som brukar våld är inte "äkta kommunister". Och som vanligt så byter man namn på vad man inte gillar - i EFTERHAND! Och som vanligt bär vänsterns organisatörer eller ideologi inget som helst ansvar för skadegörelsen och våldet dessa orsakat på varenda kontinent. Det är rätt kul att de anklagar de svarta AFA för att vara infiltratörer när de kom helt separat och TILLÄTS ansluta sig till demonstrationen trots att den var icke-våld och dessa vanligen (som visades tydligt i rosengård) brukar enormt mycket våld. Det säger sig själv logiskt att vill man ha icke-våld så accepterar man inte folk kända för våld i egna leden. Det hade varit LÄTT att se till "de svarta" inte fick något skydd av folkmassan om de VILLE göra det. Men sanningen är att folkmassan inte alls försöker hjälpa polisen hålla fast och arrestera maskerade ligister. Ligisterna är ett par hundra, folkmassan flera tusen. Do the math och tell me sedan dessa var emot våldsverkarna så svarar jag. Inte en chans!

Permalänk | Anmäl #2 Erik E, 2009-03-10, 01:21

Helt rätt, Per Gahrton!
 

Men det behövs också att folk som arrangerar demonstrationer klart och tydligt säger ifrån att AFA inte är välkomna och inte är önskvärda. Man borde frysa ut dem varje gång tillfälle ges.
 

Redan långt före demonstrationsdagen, i all information om demonstrationen, borde man säga tydligt: "AFA är inte välkomna, gör er egen demonstration, håll er borta."
 

Tyvärr är det nog inte särskilt troligt att de följer uppmaningen. Sannolikt kommer de och gör upplopp ändå. Som alla fascister tycker de att våld är rätt, och att just de har rätt att utöva våld, och att alla andra ska finna sig i detta.
 

Men om de blir utfrusna tillräckligt ofta och envist och högljutt kan den upprepade utfrysningen få medlemmar i sekten att börja ifrågasätta vad de håller på med. Om det finns sektmedlemmar som vågar ifrågasätta ger man dem stöd och styrka varje gång man fryser ut sekten. Tvivel och tanke kan börja spridas i deras led. Fler och fler kan kanske förmås att tänka och med tiden besinna sig.
 

Dessutom är avståndstagandet och utfrysningen viktiga för att massmedia ska kunna förstå och rapportera tydligt om vad demonstranterna gjorde och vad huliganerna gjorde. Utfrysningen och avståndstagandet ska göra det tydligt att huliganerna inte är någon del av demonstrationen, att de är utomstående som har trängt sig på.
 

Efter den nu aktuella demonstrationen frågade journalister arrangörerna varför de tillät AFA att gå med, och arrangörerna svarade med en motfråga: Hur skulle man kunna stoppa dem? Även svartklädda har ju rätt att demonstrera.
 

Men det viktigaste är alltså själva markerandet, och att detta görs gång på gång redan långt före demonstrationen. Att köra bort enstaka svartklädda individer går nog inte.
 

Ingen väntar sig att man lätt ska få bukt med vildsinta våldsälskare, men det är viktigt att visa tydligt vad man bejakar och vad man tar avstånd från.

Permalänk | Anmäl #3 kafpauzo, 2009-03-10, 02:35

Slutet på artikeln låter som ett hot om våld mot huliganerna, men en eskalerande våldsspiral är knappast någon lösning.
 

Men man kanske kan störa huliganerna ganska rejält genom att kasta färg som förstör deras svarta kamouflering. Om de dekoreras med slattar i olika former och färger ökar chansen att polisen kan följa vem som gör vad.
 

Men det måste vara färg som är lätt att tvätta bort, färgen kommer ju att skvätta på oskyldiga, ibland även på barn. Därför måste den också vara helt oskadlig och smärtfri på huden, i ögonen och om man sväljer den.
 

Om det finns glass som är lätt att tvätta bort kanske smält glass fungerar. Packad i små påsar som spricker när de träffar huliganer.
 

Frågan är hur många normala, snälla demonstranter det finns som vågar kasta färg på vildsinta våldsälskare.

Permalänk | Anmäl #4 kafpauzo, 2009-03-10, 02:39

Klart det inte var infiltratörer - det var AFA. De är så där. Det är adhd-killar som inte accepterar sin diagnos, utan istället söker en roll i aktuellt sammanhang, som bråkstakar för något "bra".
*
De utnyttjar själva sin gränslöshet till att "ta steget fullt ut", deras svartvita känsloliv gör att dramatiska och drastiska åtgärder vidtas (våld), men deras bristande kunskaper i politik generellt gör att det hela ser värre ut utifrån än hur det känns att göra det.
*
Och det förstör verkligen dialogen. Men så tänker inte de.. De ser det krasst, som att ett fenomen som inte accepteras av dem, innebär stora kostnader i skadegörelse och säkerhetspådrag för kommunen där det äger rum. (+ rädsla hos medborgarna såklart, så att pro-opinionen inte sprids fritt.)

Permalänk | Anmäl #5 Snälla, 2009-03-10, 03:20

Det var förstås bra talat av Gahrton. Palestinarörelsen har allt att frukta av dessa huliganer, som genom sitt uppträdande klart framstår som den aggressiva sionismens SPJUTSPETS i det svenska samhället; de är, klart och tydligt, s k agents provocateurs. - Palestinakonflikten? Man ska balansera sig och akta sig för ytterlighetspositioner med hysteriskt överspel åt det ena eller andra hållet. Betrakta båda sidor kritiskt. Det var rätt att spela matchen, och det borde ha skett inför öppna läktare. Antisemitiska och islamofoba tendenser förekommer nog, och skall båda avvisas med exakthet och besinning. - Dedär svarta huliganerna? De ska ha mer stryk än de kan tåla! Det får bli slut med daltandet.

Permalänk | Anmäl #6 Peter Ingestad, 2009-03-10, 04:36

Gahrton argumenterar att det är bara "de svarta" (AFA -- mestadels etniska svenskar) som ägnar sig åt våld, inte skötsamma Palestinska sympatisörer? Och t.o.m. att AFA-folket var inhörda provokatörer...
.
Tja, den konspirationsteorin är inte direkt stödd av åratals bråk i landets förortsområden. Ej heller stämmer beskrivningen om man betänker Radio Islam och andra rasistiska samt förintelseförnekande källor från Mellanösterns palestinier, araber och mullornas Iran. En del av argumentationen är rakt kopierad från Nazisterna (se t.ex. vad Muftin av Jerusalem gjorde under 2a världskriget).
.
Om "avledande manövrer" behövs för att flytta uppmärksamheten från Israel så sköts det av Gahrtons favorit-rasister i Hamas och Iran, som stöder Sudans stora ledare mot konspirationerna!
http://blogg.svd.se/ledarbloggen?id=12391
.
Den muslimska världen har länge arbetat hårt för att stoppa kritik av Sudan i FN, samtidigt som de kritiserar Israel. Även med en palestinsk beskrivning av Israel, så lär Sudan vara minst en faktor tusen gånger värre... Så Gahrton tar konsekvenserna av detta och liksom den muslimska världen kritiserar han Israel minst tusen gånger mer!
.
Tack för ett gott skratt.

Permalänk | Anmäl #7 Bernt, 2009-03-10, 04:50

"Snälla" skriver ovan:

"...kanske ska du överväga att inte använda personangrepp när du debatterar."
och i denna debatt
"...det var AFA. De är så där. Det är adhd-killar som inte accepterar sin diagnos."

Får inte riktigt ihop din debatt-moral ?

Permalänk | Anmäl #8 Amir , 2009-03-10, 06:28

Rättelse
Ska vara:
"skriver på en annan debatt:"

Permalänk | Anmäl #9 Amir , 2009-03-10, 06:30

Gahrton säger nej till anarkofascisterna, men han blir inte trovärdigt om han inte samtidigt tar avstånd från islamofascisterna.

Permalänk | Anmäl #10 J H Schell, 2009-03-10, 07:03

Amir,

Du kände dig träffad av att jag påstod att männen på bilden har någon typ av diagnos, adhd för att vara exakt. Varför ser du det som ett personangrepp, och på vilket sätt legitimerar det dig att kalla motdebattörer för olika saker?
*
Möjligt att du tycker jag slänger mig med termen adhd för lättvindigt, och det kan jag förstå om det är så att du lider av detta. Annars är det ju möjligt att du är AFA, och kände att jag stämplade dig och dina kamrater på ett orättvist sätt.
*
Jag var inte pajkastande, utan helt seriös i min teori och iaktagelse. Jag har ingenting emot adhd-människor, men de måste hitta något bra sätt att kanalisera sina energier. Jag har sett flera individer med diagnosen hamna i den här typen av beteende. Det kan som sagt handla om att hitta en roll som passar både gruppens behov och den egna personligheten. I ett vänstersammanhang passar en sådan person på palisaderna. Det är en klassiker. Modig, gränslös, energisk, svartvit, nitisk, passionerad osv.

Permalänk | Anmäl #11 Snälla, 2009-03-10, 09:34

Gahrton lovar att hans palestinska vänner inte kommer att hålla sig lika lugna som de gjorde i Malmö. De får väl göra ett litet avbrott i talkören medan de ägnar sig åt gammalt hederligt slagsmål. I lördags fick vi i på Malmäs gator se något som jag trodde att Sverige var vaccinerat mot för all framtid: pogrompöbeln. Gahrtons vänner skanderade: Khaybar Khaybar ya Yahoud, jaish Muhammad saufa ya‘ud - Khaybar, Khaybar, o judar, Muhammeds armé skall återvända. Detta är ett traditionellt muslimskt pogromrop, en påminnelse om vad Muhammed gjorde med staden Khaybar och dess judiska befolkning. Gahrton, se vad dina vänner dagdrömmer om. Du har ansvaret. Det är du som piskar upp stämningen och släpper loss detta 1400 år gamla hat på Malmös gator. Har du något att säga om detta i stället för att rida på dina höga hästar och låtsas att du vet hur demokrati och humanism stavas? Skenhelighet är bara förnamnet.

Permalänk | Anmäl #12 Isay, 2009-03-10, 09:37

"Kampen för Palestinas befrielse går vidare."
|
Bäste Per Gahrton. Palestina är (för den som läst på lite) inte bara Västbanken och Gazaremsan utan HELA det område som Israel "ockuperar".
|
Om du är osäker kan du fråga en arab så får du veta att Israel och Palestina är samma geografiska område. Eller så kan du studera PLOs flagga där "Palestina" är inritat: http://en.wikipedia.org/wiki/Palestine_Liberation_Organization
|
Namnet Palestina infördes när romarna krossade judarna en gång i tiden. Man tog ifrån området dess hebreiska namn Israel för att radera områdets judiska historia.
|
På exakt samma sätt försöker nu araberna och Per Gahrton rensa området etniskt genom att kalla det för Palestina. Historien upprepar sig.
|
Att "befria Palestina" betyder alltså i klartext att ta ifrån judarna kontrollen över området dvs utplåna den judiska staten Israel. Det innebär också att man utplånar alla fria judar i Mellanöstern, i praktiken skulle området bli lika rensat på judar som resten av arabvärlden, dvs en "judenrein" zon.
|
Per Gahrton är inte den ende som försökt göra politisk karriär på judehat. Idag har hela svenska vänsterblocket hakat på i sin iver att knyta till sig de invandrare som man avser grunda sin framtida maktbas på.
|
Att kämpa för att palestinierna får en framtid som medborgare i befintliga arabländer är inget som vänstern ens kan tänka sig i sina värsta mardrömmar, det skulle ju möjliggöra en fred där Israel existerar och judar får leva i fred och frihet.
|
Det är ju så mycket lukrativare att skylla alla problem på judarna och därmed pracka på det globala samfundet sin "slutgiltiga lösning" på Mellanösternkonflikten.

Permalänk | Anmäl #13 Bo T, 2009-03-10, 09:58

I det hyreshus som jag bor i, bär varje lägenhetsinnehavare ansvar för sina inbjudna gäster.

Orsakar de skadegörelse eller annan olägenhet, bär lägenhetsinnehavaren hela ansvaret, även ekonomiskt.

Så Per Gahrton, Lars Ohly, AFA,nazisterna och "Stoppa matchen"-organisatörerna kanske skulle visa samma ansvarstagande för
en gångs skull, och ta ansvar för SINA inbjudna gäster.

Om inte annat för att få uppleva hur det känns.

Permalänk | Anmäl #14 anti, 2009-03-10, 10:22

Jösses Peter Ingestad, Ibland vet dina dumheter inga gränser! "Palestinarörelsen har allt att frukta av dessa huliganer, som genom sitt uppträdande klart framstår som den aggressiva sionismens SPJUTSPETS i det svenska samhället; de är, klart och tydligt, s k agents provocateurs."
Jag antar att du också hävdar att du någon gång förts bort av utomjordingar som utförde diverse experiment med sonder och annat på dig?

Permalänk | Anmäl #15 David P, 2009-03-10, 11:02

Ni som tvunget ville ha ett multikulturellt samhälle har fått det och det är lika bra att vi alla vänjer oss med dessa inrikespolitiska strider som egentligen är utrikespolitiska frågor. Välkommen, du nya sköna värld, fjolliberalerna och vänstern har fått som de ville.

Permalänk | Anmäl #16 Sten Nilsson, 2009-03-10, 11:13

Alla vet hur AFA beter sig. Ni visste att AFA skulle komma på er demonstration men inte ett ord sa ni för att mota bort dem innan demonstrationen. Jämför med era uttalanden innan demonstrationen mot de där nazisterna som tänkte ansluta sig. Om ni hade varit lika tydliga mot AFA så kanske du skulle ha nån form av trovärdighet kvar. Nu får ni vackert acceptera att ni höll en demonstation som urartade till våldsamt upplopp. Ta ansvar för det och be om ursäkt istället för detta patetiska, snyftande försök att slingra dig undan från att ta ansvar för dina handlingar.
.
Vidare, dina insinuationer om provokatörer kommunicerar med all önskvärd tydlighet att du talar till sekteristiska grupper snarare än till en bred allmänhet.
.
En sak till. Att mörda kräver uppsåt. Säga vad man vill om israel men du påstår att de siktade på barn. Du kan hävda att de visade oaktsamhet eller använde oproportionerligt våld. Med ordvalet så torpederar du ytterligare en gång din egen trovärdighet.

Permalänk | Anmäl #17 Martin A, 2009-03-10, 11:17

Jag tycker det är problematiskt, paranoidt och ansvarslöst att insinuera om att svarta blocket skulle vara provokatörer utifrån. Inga av mina egna erfarenheter av AFA, etc, har någonsin visat att våldsamheter av den här typen skulle begåtts av något annat än "autonoma" "aktivister".

När man dessutom via DN, SDS och SVD kablar ut bilder på de unga män som stod längst fram och kastade sten, och dessa är allt annat än "etniska svennesvenskar", undrar jag faktiskt hur det står till i huvudet på herr Gahrton.

Var du ens där? Vari ligger det konstruktiva i att dra upp att aktivisterna var "svennesvenskar", när det

1. är irrelevant, och
2. inte stämmer (om det nu inte är så som en del av Malmö stads anställda misstänker, att AFA rekryterar fotsoldater på Rosengård)?

Vill man ge främlingsfientliga individer vatten på kvarn? Genom att både framstå som paranoid och lögnare, genom att skylla de problem vi har inom vänstern med antidemokratiska krafter? Detta är bland det dummaste jag läst på mycket länge.

Permalänk | Anmäl #18 Bryt, 2009-03-10, 11:22

Bra talat Gahrton! Givetvis utnyttjas svarta gänget av Israelkramarna, vana som de är att sila mygg och svälja kameler. Det är ett klassiskt knep: hitta nåt ofördelaktigt som kan förknippas med motståndaren, tjata om det och blåsa upp det. Vips försvinner 400 mördade barn och andra krigsförbrytelser.
Men allt kan förstås inte skyllas på Israelvännerna och medierna! Även vi som protesterar mot gangsterstater har ett ansvar. Vi måste ta strid mot provokatörerna, adhd-killar eller vad de nu är. Även det kommer förstås att blåsas upp ("Kolla, nu slåss de inbördes också!"), men det är det värt. Folk i allmänhet är inte dummare än att de förstår.
Problemet är nog att folk som engagerar sig för fred och solidaritet, som ju för det mesta också är vänster, alltid ska vara så snälla och förstående. Tack och lov har vi inte så många hatfulla och otrevliga typer som David Jacobsson ovan, men vi skulle behöva lite fler snälla brottartyper. Och tuffa fruntimmer.

Permalänk | Anmäl #19 Kjell Johansson, 2009-03-10, 11:45

Gahrton lovar att hans palestinska vänner inte kommer att hålla sig lika lugna som de gjorde i Malmö. De får väl göra ett litet avbrott i talkören medan de ägnar sig åt gammalt hederligt slagsmål. I lördags fick vi på Malmäs gator se något som jag trodde att Sverige var vaccinerat mot för all framtid: pogrompöbeln. Gahrtons vänner skanderade: Khaybar Khaybar ya Yahoud, jaish Muhammad saufa ya‘ud - Khaybar, Khaybar, o judar, Muhammeds armé skall återvända. Detta är ett traditionellt muslimskt pogromrop, en påminnelse om vad Muhammed gjorde med staden Khaybar och dess judiska befolkning. Gahrton, se vad dina vänner dagdrömmer om. Du har ansvaret. Det är du som piskar upp stämningen och släpper loss detta 1400 år gamla hat på Malmös gator. Har du något att säga om detta i stället för att rida på dina höga hästar och låtsas att du vet hur demokrati och humanism stavas? Skenhelighet är bara förnamnet.

Permalänk | Anmäl #20 Isay, 2009-03-10, 12:00

När man tillhör en ideologi som har tagit livet av närmare 100 miljoner människor, så är det kanske naturligt att hålla på en annan ideologi som idag är den mest våldsamma, där palestinierna går i spetsen med terrorism som sitt enda bidrag till mänskligheten.

Permalänk | Anmäl #21 Nisse Cocain, 2009-03-10, 12:00

Jag kan inte se att vi inom vänstern tjänar på att ljuga och komma med overifierbara konspirationsteorier. Det räcker med att titta på filmerna som lagts upp på de stora dagstidningarnas hemsidor, det räcker med att ha varit med om ett antal urspårade demos själv, för att veta att jo: såhär beter sig AFA/de autonoma. De är inga infiltratörer.

Permalänk | Anmäl #22 Bryt, 2009-03-10, 12:21

Det var inte bara afa-gänget som upprörde. Jag har sett bilder från demonstrationen, och i tåget använder man ramsor helt öppet som minst sagt är tvivelaktiga, nämligen "Khaybar, khaybar ya yahud, jash Muhammed sufu yaud", vilket betyder "Khaybar, Khaybar åh judar, Muhammeds armé kommer tillbaka", vilket syftar till oasen Khaybar i Arabien som beboddes av judar på 700-talet, dit Muhammeds armé kom och slaktade stora delar av befolkningen och Muhammed kidnappade byns ledares hustru och våldtog denna och tvingade henne att bli en av hans egna fruar. Senare förvisades byns samtliga judiska invånare. Jag tycker det är upprörande att demovakterna inte griper in när sådana hatiska ramsor skanderas (och det var säkert 50 pers som gjorde det - vanliga vuxna omaskerade demonstranter). Är det Israel eller judar som sådana som hatas, va?

Permalänk | Anmäl #23 Emma, 2009-03-10, 12:37

"Är det Israel eller judar som sådana som hatas, va?"
|
Emma.
|
Varje palestinademonstration kräver ju att Palestina ska befrias, dvs att Israel och de fria judarna i Mellanöstern ska utplånas.
|
Det kan inte bli så mycket mer antisemitiskt än så.
|
Det är bara okunniga och naiva västerlänningar som tror att Mellanösternkonflikten handlar om Israels ockupation av Västbanken och Gazaremsan.

Permalänk | Anmäl #24 Bo T, 2009-03-10, 13:34

Per Gahrton: Jag får väl räknas till den "autonoma rörelsen", om jag hade haft någonting att göra med det som hände nere i Malmö så skulle jag be om ursäkt. Många autonoma betedde sig skitdåligt och visade ingen respekt för arrangörerna eller de övriga demonstrationsdeltagarna. Man visade heller ingen respekt för palestinierna genom att agera helt planlöst och endast hamna i bråk med polisen.

Men du har fel vad gäller din bild av de autonoma. Jag har bra koll på rörelsen då jag ändå är en del av den, det är både killar och tjejer (visserligen fler killar) i åldrarna 16-35, huvudsakligen från arbetarklassen och alla möjliga etniska bakgrunder finns representerade. Det är inte alls bara "svennesvenskar", dessutom så deltog många invandrarungdomar från Rosengård i upploppen. Det är heller inga rasister det rör sig om utan intelligenta socialister, tro det om du vill.

Det är inga rasistiska provokatörer, eller korkade huliganer det rör sig om, utan intelligenta och engagerade unga människor. Men de lät sig definieras av fienden, de agerade ritualartat utefter de förväntningar som fanns. Det fanns ingen plan, ingen strategi utan endast en massa påförda förväntningar och då blev det hur tokigt som helst.

Kritiken mot vad som hände är mycket stor inom hela den autonoma rörelsen, praktiskt taget alla tycks vara överens om att det som skedde är oacceptabelt och jävligt korkat. Jag är rätt säker på att något sådant här inte kommer att upprepas, jag vågar t.o.m. tro att hela strategin med "svarta blocket" kommer att seriöst övervägas. Personligen så tycker jag inte att den i stort är utdaterad och inte lämplig under rådande förhållanden, speciellt inte på de villkor som fanns i lördags.

Den autonoma rörelsen har sjukt mycket potential, så det är dags att skärpa till sig och våga tro på sig själv lite. Vi kan mycket bättre än såhär.

Emma: Håller med om att islamistiska slagord och flaggor inte skall tillåtas (men du kan väl inte se på bilder vilka slagord som användes?), islamister är fiender till arbetarklassen, kvinnor och sociala framsteg. De kan gå i demonstrationen för att uttrycka sitt stöd för palestinas folk, men inte med egna flaggor och slagord.

Permalänk | Anmäl #25 Alex, 2009-03-10, 13:41

Hur ser den "autonoma rörelsens" lösning på Mellanösternkonflikten ut, Alex?

Permalänk | Anmäl #26 Bo T, 2009-03-10, 14:29

Snälla !
Jag känner mig inte träffad.
Jag stödjer inte de "autonoma" ligisterna, och jag är definitivt inte AFA - bevare mig väl !
Är DU med i AFA ?
Det jag vände mig emot var att du efterlyste en debatt utan "personagrepp" samtidigt som du själv gjorde så.
Jag föreslår att du ånyo läser de senaste inlägget från David Jacobsson [090310, 10:16] för att du ska förstå på vilken nivå HAN önskar föra debatten. Du kan också gå igenom min andra inlägg och se hur jag till exempel debatterat mot David P - en person som har både vett och sans att föra sin talan på ett civiliserat sätt, även om vi inte håller med varandra.

Permalänk | Anmäl #27 Amir , 2009-03-10, 14:53

Isay !

Hörde du detta eller har du inspelningar av vad du refererade till:
Citat "...Khaybar Khaybar ya Yahoud, jaish Muhammad saufa ya‘ud..."
Om så är fallet, tycker jag också att Per Gahrton och de övriga i Palestinagrupperna, MÅSTE ha en genomgång med de arabiska deltagarna framöver. Kritik mot Israel är en sak. Antisemitism är något helt annat. Inte acceptabelt.

Permalänk | Anmäl #28 Amir , 2009-03-10, 14:56

Bo T

I ett tidgare inlägg har du skrivit att Judarna i arabvärlden blivit utrotade. Jag väntar fortfarande på bevis för detta, men det drööööööjer tydligen !

I övrigt skriver du på följande sätt:

"Att "befria Palestina" betyder alltså i klartext att ta ifrån judarna kontrollen över området dvs utplåna den judiska staten Israel. Det innebär också att man utplånar alla fria judar i Mellanöstern, i praktiken skulle området bli lika rensat på judar som resten av arabvärlden, dvs en "judenrein" zon."

Det stämmer inte heller. Tvåstatslösningen innebär att det upprättas en livskraftig Palestinsk stat i Gaza och Västbanken och att Israel förblir intakt. Det är många både i Israel och bland Palestinierna samt stormakterna som stödjer en dylik lösning.

Permalänk | Anmäl #29 Amir , 2009-03-10, 15:00

Läs t.ex. här, Amir: http://si-info.org/index.php?id=158

"De judar som flydde eller fördrevs från den muslimska världen där de levat i tusentals år, långt före de muslimska eller arabiska invasionerna, uppgår till nära en miljon, varav 856 000 från arabvärlden. År 2001 fanns endast cirka 5 000 judar kvar i hela arabvärlden."
|
Har du annan info?.
|
Du skriver:"Tvåstatslösningen innebär att det upprättas en livskraftig Palestinsk stat i Gaza och Västbanken och att Israel förblir intakt."
|
Tvåstatslösningen bygger på stilleståndslinjerna efter 1948-49 års krig. Varför blev det inte fred under perioden 1949-67 om de dåvarande gränserna var så bra?
|
Israels utsatta läge med fiender åt alla håll innebär att varje landavträdelse ökar hotet mot landet.
|
Tvåstatslösningen innebär att Israel ska betala för den palestinska flyktingkatastrofen medan arabvärlden som orsakat den går helt skadeslös. Hur rättvist är det på en skala?
|
En palestinsk stat på Västbanken och Gaza har inga som helst förutsättningar att bli en livskraftig stat utan kommer att vara beroende av enorma mängder bistånd. Befolkningen skulle även fortsättningsvis att användas som kanonmat i utplåningskriget mot Israel.
|
Det finns inget som indikerar att en sådan stat någonsin skulle kunna leva i fred med Israel. Palestinierna har i demokratiska val valt Hamas och PLO, två organisationer som har som huvudmål att utplåna Israel med våld.
|
Om tvåstatslösningen hade fungerat hade den varit implementerad för länge sedan. Araberna ville ha allt och gick i krig för att ta allt med våld. Nya lösningar måste därför ta hänsyn till Israels säkerhet på ett sätt som inte tvåstatslösningen klarar av.
|
Som tur är finns det en väldigt enkel lösning, nämligen att palestinierna får fullvärdiga medborgarskap i arabvärlden. Den lösningen ger förutom fred både palestinier och judar en framtid i Mellanöstern.

Permalänk | Anmäl #30 Bo T, 2009-03-10, 15:42

Bo T skrev

"De judar som flydde eller fördrevs från den muslimska världen där de levat i tusentals år, långt före de muslimska eller arabiska invasionerna, uppgår till nära en miljon, varav 856 000 från arabvärlden"

Om du läser vad jag skrivit tidigare, så har jag aldrig förnekat att de Arabiska Judarna fördrivits eller flytt. Snarare tvärtom så har jag poängterat att SÅ var fallet. Jag har även nämnt att skuldbördan för denna behandling inte legat hos de Arabiska Judarna själva, utan hos de Arab.Nationalistiska regimerna samt även Mossad som i en del väldefinierade och väldokumenterade händelser, också deltagit i de olika aktiviteter som ledde till att Judarna lämnade de arabiska länderna.
DESSUTOM har jag gång efter annan beklagat att så blev fallet, eftersom jag är FÖR det mångkulturella samhället och i många avseenden var de Arabiska Judarna mycket goda ARABISKA medborgare, som aktivt deltog i de olika arabiska ländernas ekonomi, förvaltning och kulturliv.
VAD JAG DÄREMOT VÄNDER MIG EMOT ÄR DITT ORDVAL att de Arabiska Judarna har "UTROTATS". Det är inte sant. De har inte massavrättats, inte gasats ihjäl och inte genomgått något folkmord i de Arabiska länderna.

Permalänk | Anmäl #31 Amir , 2009-03-10, 16:43

Det är bra, Amir, fortsätt i samma stil! Det garanterar att palestinierna aldrig kommer att få det bättre i sina liv, och jag kan inte säga att jag sörjer det! :)

Permalänk | Anmäl #32 David Jacobsson, 2009-03-10, 16:48

Alex och Amir, de antisemitiska slagorden, som tydligen var helt okej för demovakter att skandera, går att se på Youtube-videon "Muslims chanting arabic and antisemitic slogans in Malmö, March 7". Också gnäller man över att man blir anklagade för antisemitism. Kasta ut de antijudiska elementen ur palestinarörelsen kanske ni skulle slippa det. Problemet är att det går inte, för dessa element är inkorporerade. Männen på filmen utgör inte en liten klick extremister, utan är helt vanliga vuxna människor. Samma slagord kan dessutom höras skanderas i andra demos som pågått under vintern. Bara gå igenom klippen om ni inte tror mig.

Permalänk | Anmäl #33 Emma, 2009-03-10, 16:57

Bo_T: "Hur ser den "autonoma rörelsens" lösning på Mellanösternkonflikten ut, Alex?"

Det autonoma idealet är väl klasskamp för en icke-statslösning, men det känns avlägset i dagsläget.

Jag tror dock att nyckeln till en lösning finns hos progressiva krafter i Israel som Hadash och i viss mån Meretz, för att inte tala om alla de israeliska hjältar; aktivister som varenda dag ställer sig vid checkpoints för att kontrollera soldaterna, som vägrar militärtjänstgöring i ockuperade områden, som ställde sig i vägen för murbyggandet , läkare som ställer sina kunskaper till förfogande för palestinska flyktingar o.s.v. Där har vi nyckeln till fred! Men så länge som israelerna fortsätter att rösta fram kompromissovänliga extremister som Kadima, Likud och Yisrael Beiteinu så ser det mörkt ut. Samma gäller omvänt förstås, Hamas är inte heller vägen till fred, då är ex. PFLP och DFLP bättre.

Men det största ansvaret vilar ändå på Israel, eftersom Israel är en stabil borgerlig demokrati med en stark ekonomi och militärmakt. Palestina i allmänhet och Gaza i synnerhet är fattigt och utsatt, det finns inte mycket till ekonomin att tala om och man har inte mycket friheter eller mänskliga rättigheter. Israel kontrollerar de facto det mesta. Så jag tror att initiativet till lösningen måste komma inifrån Israel. Jag tror också att en enstatslösning egentligen är att föredra framför en tvåstatslösning.

Permalänk | Anmäl #34 Alex, 2009-03-10, 18:30

Stackars Per Gahrton.
Nu har det slagit över totalt. Mannen är inte frisk. Jag vet inte vilken diagnos men paranoia ingår definitivt. Dille? Självklart och tyvärr.

Permalänk | Anmäl #35 Harald, 2009-03-10, 21:02

Emma !
Jag har nu kollat in videon, och det stämmer det som Isay skrivit ovan. Olyckligt, klumpigt och väldigt klantigt. Som du kanske har sett av min tidigare inlägg är jag motståndare till både antisemitism och rasism riktad mot araber (och alla annan rasism med, för den delen) Återigen, inte min melodi.

Permalänk | Anmäl #36 Amir , 2009-03-10, 21:25

Det är med bedrövelse vi tar del av Afas terror, vare sig det gäller Sverigedemokraternas-, Palestinarörelsens- eller Miljörörelsens demonstrationer och torgmöten. Uppklädda i sina svarta uniformer, maskerade och med slagord i stil med "Det är vi som bestämmer" gör de vad de kan för att håna dem demokrati som vi svenskar genom sekler byggt upp i vårt land. Att Gahrton & Co bjöd in dem i demonstrationen var helt obegripligt huvudlöst och precis lika förkastligt som om Sverigedemokraterna skulle bjuda in nazister till sina torgmöten.

Det finns dock en sak som är än mer beklämmande än de inbjudna Afa:
Polisens exempellösa flathet.
Det är knappast en kontroversiell åsikt att hävda att det är den svenska statspolisen - och ingen annan - som har rättighet och skyldighet att beivra brott. De är satta att (i fredstid) ha monopol på våldsutövning och försvara lagliga möten och demonstrationer. Bedrövat kan vi konstatera att de bokstavligen står med armarna i kors och tittar på när demonstrationer går över styr, bilar vandaliseras, fredligt folk angrips med färg och sten, liksom när insatsbilar angrips.
Just det; Polisen står med armarna i kors och tittar på!
Att de har alla möjligheter att bryskt och mycket effektivt försvara folk och egendom med vattenkanoner, pepparspray, tårgas, elpistoler, batonger eller reguljär vapenmakt tycks Sveriges polisledning inte reflektera nämnvärt över.
Precis som Gahrton med illa dold glädje konstaterar så är det dock i huvudsak svenskar som den här gången står för att dra Malmö en meter närmare ruinens brant, eller ”svennesvenskar” som han föredrar att kalla dem. Av någon anledning känns ”svennesvenskar” som ett bättre epitet än extremvänster för honom.

Som den pinsamt naiva person han är så skjuter Gahrton dock in brasklappen att det kan ha varit Sverigedemokraterna som stod för terrorn. Vi andra kan med sorg konstatera att det återigen är den vänsterextremistiska terrorsammansättningen Afa som hånskrattande nedsätter sig över vår svenska demokrati. Och den på platsen femtusen man starka poliskåren står som sagt med armarna i kors och tittar på.

Vad tennismatchen mellan Israel och Sverige slutade på vet jag inte, men ute på gatan vann Afa med 1-0 över samhället, och detta trots att laguppställningen för vårt lag var förkrossande 5 000 mot 50.
Som vi alla redan sett på TV så var det en för alla parter sorlig, pinsam och dyrköpt läggmatch.

Permalänk | Anmäl #37 Olle, 2009-03-10, 21:45

Passar på att notera hur en hel del Israeler, inklusive Simon Peres, ser på problemet med rasism och främlingsfientlighet riktad mot araber

http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1196847296518&pagename=JPost%...

Permalänk | Anmäl #38 Amir , 2009-03-10, 22:00

Taliban Babian David !
LÄSER du överhuvudtaget mina inlägg, eller skriver du dina svar reflexmässigt med utgångspunkt från förlängda märgen ?

Permalänk | Anmäl #39 Amir , 2009-03-10, 22:13

Var det förklädda sverigedemokrater, skriver Per........
Ett gott råd Per, sätt på korken !

Permalänk | Anmäl #40 Sherif, 2009-03-10, 22:19

Emma !
Angående Safiyya bint Huyayy så skriver du:

"...och Muhammed kidnappade byns ledares hustru och våldtog denna och tvingade henne att bli en av hans egna fruar. Senare förvisades byns samtliga judiska invånare..."

Förstår inte riktigt vart du har fått dessa uppgifter ifrån ?
a) Hennes dödade make var inte ledare för byn, utan skattmästare
b) Hon konverterade frivilligt till Islam
c) Senare gifte hon sig med Profeten Mohamed
d) Efter slaget var det ett stort antal Judar som ingick en överenskommelse med Mohamed, och kvarstannade
e) 10 år efter Profetens död, blev Judarna utvisade från Khaybar - men inte under hans livstid

Permalänk | Anmäl #41 Amir , 2009-03-10, 22:30

Synd att Amir, vänstern & Co bara pekar finger på den andra sidan. Om de skulle rensa upp i eget led, jobba mot Hamas och alla de andra som tar till terrorism så skulle man ju t.o.m. kunna stödja dem. Aja, jag tänker inte hålla andan..det kommer jag garanterat inte få uppleva det under min livstid. Lycka till med kampen.

Permalänk | Anmäl #42 Punkten, 2009-03-10, 23:16

Amir blanda inte in Islam i debatten, sitt ner och läs dina Tarzan serier istället, du vet hur det kan bli med Islam.. Man vet aldrig alla dessa cp tolkningar hit och dit.
-
Men men eftersom du började..
-
Var Mohammed pedofil eller inte..?
Vad betyder Islam?
Är det dödsstraff för Apostasi?
När ska man ha liten eller stor Jihad?
Ska muslimer se ner på icke muslimer?
Är alla kaffir Islams fiender och är det rätt att döda dem?
Spreds Islam med svärdet?
Är Kvinnor lika värda enligt islam?
-
To Sharia or not to Sharia? that is the question.
-
Intresseklubben antecknar :)

Permalänk | Anmäl #43 Punkten, 2009-03-10, 23:29

Jag hittade följande bland kommentarerna på en blogg som diskuterade demonstrationen.
-
-
”På första kommittemötet tog KP:s representant upp ett icke våldsförslag. Han röstades ned av hela tokvänstern inkl Vänsterpartiet. Den enda som höll med honom var socialdemokratins representant.”
(…)
”På det sista kommittémötet var sossarna, KP och palestinierna som ville ha en hårdare linje mot de autonoma. Med de röstades ned av V, SKP-Riktpunkt, RS, SP och annan tokvänster.”
-
-
Många verkar ha problem med att ta avstånd från våldsverkarna, man undrar hur det står till inom den sk vänstern.

Permalänk | Anmäl #44 klerken, 2009-03-10, 23:29

Amir, bakläxa på tolkning av historiska skeenden. Vi vet lika lite om hon konverterade självmant som om hon våldtogs. Någon PK-behandling och helt fritt val var det säkerligen inte tal om enligt vårt synsätt. Beakta bara det troliga i att hon inte tilldelades Muhammed som byte men att han böt henne till sig (givet att det är korrekt, men skall det ifrågasättas så kan lika gärna allt som skrivits om händelsen behandlas så).
~
Historiska skeenden skall tolkas i den anda som de hör hemma i. Att hon som kvinna var byte och kanske våldtogs må förskräcka oss men det gör det inte mindre sannolikt. Det är å andra sidan ingen skymf visavi araber eller Islam då motsvarande beteende går vid den tiden att hitta i de mesta skiljda kulturer (även om det exemplifierar vansinnet hos den muslimska minoritet som anser att samhället skall styras enligt normer och livsstil som hör 600-talet till).

Permalänk | Anmäl #45 SåJävlaTrött, 2009-03-10, 23:33

Amir:

a. Ursäkta. Skattmästarens stackars hustru var det naturligtvis, inte ledarens.

b. Sure baby.

c. Sure baby, visst "gifte" han sig med henne. Han kan ju inte ha "ömsesidigt sex" (host host..våldtäkt..) med henne utan att först ha henne som en av sina fruar. Det hade ju varit otukt.

d och e. som jag skrev skedde utvisningen "senare".

Permalänk | Anmäl #46 Emma, 2009-03-10, 23:46

Vad har den sk palestinarörelsen för existensberättigande i Sverige? Hur många svenskar vill vara med och hacka på Mellanösterns enda demokratiska land (Israel)? Att hitflyttade araber gör det är en annan sak. Varför protesterar man inte mot verkliga problem som folkmordet (500 000 döda hittils) i Sudan om man nu måste hitta något långt bort?

Permalänk | Anmäl #47 Peter, 2009-03-11, 01:20

För de som har intresse för källmaterial, här http://www.youtube.com/watch?v=qMP0_DMaIjU marscherar mobben och uppmanar judarna att minnas tidigare pogromer: Khaybar Khaybar ya Yahoud, jaish Muhammad saufa ya‘ud - Khaybar, Khaybar, o judar, Muhammeds armé skall återvända. Den arabiskspråkiga delen av medieuppbådet var troligen någon annanstans medan detta pågick, därför har detta ofattbart nog missats av Rapport och Aktuellt och inte synts till på löpsedlarna. Det här är alltså den "lugna" delen av demonstrationen innan detta fredliga gäng stördes av "idioter" (Malmöpolisens ordval) under de allra sista mikrosekunderna.

Permalänk | Anmäl #48 Isay, 2009-03-11, 07:31

"om en svartklädd "svenne" med schal över näsan visar sig på en kommande Palestinademonstration vågar jag inte garantera att mina palestinska vänner håller sig lika lugna"

Är inte det ett rasistiskt uttalande?

Eller är det bara åt andra hållet?
"Om en svartklädd "blatte" visar sig så garanterar jag inte att mina svenska vänner håller sig lugna."

Permalänk | Anmäl #49 Daniel, 2009-03-11, 08:47

Tack för synpunkten, Amir. Nu väntar jag bara på att du ska framställa några argument för den tvåstatslösning som hittills genererat mer än 60 års krig mellan judar och araber.

Permalänk | Anmäl #50 Bo T, 2009-03-11, 08:53


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  5. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  10. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  7. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  8. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  9. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  10. Stora risker med MP:s energipolitik
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. För terroristen i Norge var svenska SD ett ljus i mörkret
  4. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  5. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  6. Tack vare SD har vi nu en kritisk debatt om mångkulturen
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Länderna måste undvika protektionism
  9. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  10. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.