Islamismen i Sverige

Foto: GP.
Merit Wager om Islamismen i Sverige

Holmertz hotas och tystas efter sin artikel

Samhällsdebattör och författare: Vänsterpartisten Gun Holmertz har i decennier stått upp för både en human och en rättssäker asylprocess. Över en natt är hon ute i kylan i sitt parti. För att hon kritiserar islamism. 


Om författaren

Merit Wager, samhällsdebattör och skribent. 


www.meritwager.wordpress.com

På GP Debatt den 18 juni, under rubriken Islamismen får allt större fäste i Hjällbo, skriver Gun Holmertz, verksamhetsansvarig för Caritas Frivilligcentraler i Hjällbo/Bergsjön och nämndeman (V) i Migrationsdomstolen i Göteborg:

Hos den somaliska barn- och kulturföreningen Afrikas horn, med vilken vi delar lokaler, ser jag dagligen hur deras ursprungliga verksamhet i ökad grad har övergått till islamism (en uppfattning om islam som en allomfattande religiös och politisk ideologi, bokstavligen baserad på Koranen). Lokalen fungerar numera dygnet runt som en renodlad moské, där bönemattor rullas ut och frekventeras av hundratalet män, varav många nytillkomna. Några är personer som för cirka ett år sedan uteslutits ur Bellevuemoskén för wahhabism (fundamental saudiarabisk islam).

Gun Holmertz har i decennier stått upp för både en human och en rättssäker asylprocess. Otaliga är de asylsökande hon kommit i kontakt med genom åren och även på olika sätt hjälpt efter bästa förmåga. Hennes engagemang, via den katolska hjälporganisationen Caritas, är långvarigt. Dessutom är hon alltså nämndeman Migrationsdomstolen, utsedd av Vänsterpartiet. När hon nu, med stor erfarenhet och kunskap, troligen efter en hel del vånda, skriver om det som starkt bekymrar henne som gräsrot på plats i Hjällbo och inte som högavlönad vänsterpartist med pappers- och ideologiperspektiv, händer följande:

Hennes partikamrater, de som utsett henne till nämndeman i Migrationsdomstolen för hennes erfarenhet och kunskaper på asyl- och integrationsområdet, tar nu i princip avstånd från henne när hon uttalar sig på basis av just sina erfarenheter! Vänsterpartiet angriper henne i artikeln Spär på redan existerande fördomar och påstår att hon far med ”grova generaliseringar”, när hon sakligt och med emfas framhåller sina farhågor om hur det ska bli när ytterligare 1000 somalier – i tillägg till alla dem som redan finns där – väntas komma till Hjällbo, och om hur den somaliska barn- och kulturföreningen Afrikas Horns ursprungliga verksamhet, som Caritas delar lokaler med, i ökad grad har övergått till att bli något helt annat.

I en annan replik på Holmertz artikel - Hjällbos problem är inte aktiva muslimer – påstår ordföranden för den somaliska verksamheten som Holmertz skriver om samt en – enligt egen utsago – ”muslimsk aktivist” (!) att:

Afrikas horn har trakasserats av Holmertz under många år och föreningens medlemmar har länge varit medvetna om Caritas fientlighet, så det är inte förvånande att hon nu kommer med ett populistiskt utspel.

Samtidigt vill de dock, att:

Caritas ska visa välvilja genom att stödja muslimernas rätt till en större samlingslokal.

Men det är inte nog med dessa två påhopp på Gun Holmertz! Två religionsvetare ger sig också på henne i artikeln Onyanserad kritik av läget i Hjällbo och skriver att: "Det är anmärkningsvärt att en verksamhetsansvarig för en organisation med lång erfarenhet av arbete bland religiösa minoriteter inte är medveten om att det finns varierande tolkningar av alla religioner."

Men det är ju just det hon är så väl medveten om!

Om den stora allmänheten - även kallad ”väljarna” - visste hur vanlig den här typen av mobbning med åtföljande rädsla och ofta också total tystnad är, skulle den häpna. Själv har jag träffat flera personer som är förtvivlade över att inte kunna tala fritt utan att riskera repressalier och människor som inte får de jobb de söker för att de sagt eller skrivit något som ”någon” (allt är diffust) inte anser är ”korrekt”. Så är det i Sverige idag: många går omkring och håller god min, men mår dåligt psykiskt för att de inte kan eller vågar diskutera en av de största och viktigaste ödesfrågorna – asylinvandringen - för Sverige utan risk för att hela deras tillvaro raseras.

Se på Gun Holmertz! Över en natt är hon ute i kylan i sitt parti. För att hon berättar om vad hon ser och upplever dagligen. Hennes upplevelser i verkligheten passar inte in i Vänsterpartiets mall och då riskerar hon att bli persona non grata. Förutom detta har hon också - uttryckligen och inför vittnen - blivit dödshotad i Hjällbo. ”Du går till ditt jobb nu, men inte många dagar till…” sade mannen som även åkallade Allah. Detta har hon givetvis polisanmält. Var är Gun Holmertzs partikamrater när hon hotas?

Vi – alla! – måste aktivt och högljutt värna om den grundlagsstadgade rätten till åsikts-, yttrande- och tryckfrihet, om den ska gälla annat än på papper. Annars är den död. De som dödshotar eller avger andra hot mot dem som begagnar sig av sin lagliga rätt att tala fritt, ska straffas strängt. Att försöka kväva det fria ordet, att skrämma och hota till tystnad är allvarliga brott som svenska journalister ofta tar upp när det gäller svenska journalister ute i världen.

Det finns anledning att göra det också här hemma, i det egna landet, att stå upp för Gun Holmertzs och alla andras rätt att yttra sig fritt!





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/45682

43 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

....Tack Merit Wager! Även jag som en muslim liberal fick hotelser och utfrysning av både mina medsystrar samt en total tystnad från makthavare när jag påpekade dessa punkter. Viljan att se dessa problem och att hantera det faktum att olika grupper och individer fortsätter att bevara uråldriga normer och värderingar även i migration har visat sig vara mindre självklar. Frågor om barns rättigheter och frågor om jämställdhet i ett mångkulturellt perspektiv har givit upphov till ändlösa och ofta infekterade debatter i Västeuropa och i synnerhet i Sverige .Vad är detta om inte religiöst och kulturellt grundad rasism? Varför skall då religiös och kulturell rasism och könsapartheid tolereras, tigas ihjäl eller stödjas med skattepengar?

Permalänk | Anmäl #1 Bahareh Andersson, 2012-06-25, 12:39

Reinfeldts ofta åberopade "öppna samhälle" sträcker sig enbart så långt som till vidöppna dörrar för allsköns hitkommande s.k. "nybyggare" (Maud Olofssons term). Att öppenheten skulle gälla yttrandefriheten verkar inte vara fallet. Varför skulle vi annars ha en konstnär som lever under ständigt polisbeskydd för att ha utövat sin konstnärliga frihet?

Nä, någon öppenhet vad bäller yttrandefriheten har vi inte längre i Sverige. Den försvann med etablissemangets massiva stöd för islamiseringen. Svisch, så blev den bortsopad. Att man från de åsiktsmässiga makthavarnas sida sedan kämpar för att hålla skenet uppe om att vi lever under yttrandefrihet, är en helt annan sak.

Vi ute i verkligheten som sett att kejsaren är naken tillåts inte att vidarebefordra detta till våra medmänniskor utan att bli påklistrade en mängd epitet och okvädingsord. Så ser Sverige tyvärr ut idag och luften känns unken och till och med kvävande.

Som svensk får man isolera sig i sina vita enklaver och hoppas att skutan går på grund med besked. För det verkar vara det enda sättet för verklighetsförnekarna att vakna ur sin koma. Synd att det måste bli som värst för att det ska kunna bli bättre. Men den som lever får se.

Permalänk | Anmäl #2 Cavatus Carlson, 2012-06-25, 12:49

Vänstern ser fattiginvandrarna som en ständigt växande valboskap för generationer framåt.

Den borgerliga regeringen ser fattigdomsinvandringen som ett sätt att skapa ett växande överflöd av billig arbetskraft till näringslivets fromma.

Undra på att mobbningen mot alla oliktänkande är intensiv...

Permalänk | Anmäl #3 Bo T, 2012-06-25, 12:50

Ännu ett exempel på hur den "politiska korrektheten" försöker skrämma alla till tystnad som försöker säga sanningen.
Det hela påminner om den gamla sagan "Kejsarens nya kläder", där ingen vågade påpeka att kejsaren var naken.
Samma samhällsklimat, där ingen vågar ifrågasätta de av överheten påbjudna lögnerna, har vi här i Sverige idag.

Permalänk | Anmäl #4 Kai Virihaur, 2012-06-25, 13:03

Jag kan bara hålla med Merit Wager till hundra procent! Både wager och Holertz är humanister som engagerat sig för hundratals asylsökandes bästa, men de har också sett avigsidorna av hur asylinvandringen kan gå till. Jag träffade nyligen Gun Holmertz i Hjällbo och vet att detta är något som hon berättar om därför att hon lever i den verklighet varje dag som akademiker, ideologer, politiker och journalister inte gör. Därför kan de skönmåla, men när Gun Holmertz tar upp denna livsnödvändiga fråga stöts hon ut med det von oben-perspektiv som är så vanligt hos hennes kritiker. I ett land där jag också mött många förtvivlade och frustrerade människor som inte vågar berätta om sina erfarenheter av rädsla för att gå samma öde till mötes som Holmertz, ska vi vara tacksamma för de få som har civilkurage. Oavsett åsikter så ska vi alla veta inpå huden att förlorar vi yttrandefriheten väntar barbariet runt hörnet.

Permalänk | Anmäl #5 Gunnar Sandelin, 2012-06-25, 13:10

Alltid detta tjafs om religion hit och dit. Är så innerligt trött på alla dessa religiösa fanatiker –vare sig det är en domedagsprofet från USA, katolska präster som våldför sig på barn gör avbön och allt är frid och fröjd, en tok pastor från Florida eller blodtörstiga muslimska terrorister – som skall tala om för oss människor vad vi skall göra och inte göra, vad vi skall tänka och inte tänka.

Så istället för allt detta käbbel för och emot, hit och dit om olika religioner i all oändlighet, är det inte dags att avskaffa religionerna med allt vad det här religiösa tramset innebär? Dessa är ju upphov till all ondska, elände och djävulskap på detta klot. Om det nu finns en sådan kärleksfull gud som det sägs, så har denne då inte visat sig på de senaste miljoner åren. Och hur kan denne kärleksfulle gud (om denne mot all förmodan skulle finnas någonstans) tillåta allt detta elände på vår jord, med krig, hungersnöd, naturkatastrofer, fattigdom, terrordåd, barnprostitution, kvinnoförtryck, slavhandel, mm. Religionens mål är makt – MÄNNENS makt sedan urminnes tider, och tron är bara medlet att lura oss människor till underkastelse med.

Så om man börjar fundera lite om hur alla dessa amsagor har kommit till så har detta förekommit hos mänskligheten sedan tidernas begynnelse. Vad trodde människorna för 100-tusentals år sedan om oförklarliga väderfenomen? När man tittade upp mot himlen och blixtarna ljungade. Förklaringen måste väl då vara att det fanns något väsen där uppe uppe i himlen. Voila en gud.

De gamla vikingarna trodde ju att det var Tor som var ute och svingade sin hammare när det blixtrade. Men idag vet vi ju vad det är, åtmindstone gör jag det för jag är inte vidskeplig. Tror inte på tomten heller trots att ens förlädrar försäkrade "att nästa år så kommer han igen vår gamle vän". Därför är jag säker på att de gamla vikingarna om de hade haft vår kunskap och forskning vi har idag, skulle kunnat förklara dessa väderfenomen istället för en gud i himlen. Ty dessa människor var smarta. Men plötsligt dök det upp en missonär som hette Ansgar och hokus pokus filijokus hade man fått en ny gud, en som kunde gå på vatten och väcka upp döda. Du dör och vaknar upp igen. Wow! Vem vill inte vara med om det. Kallas för indoktrinering. Ett stort lurendrejeri, som pådyvlats barn av förlädrar, generation efter generation efter generation från tidernas begynnelse. Så frågan är ju vad annat kan alla dessa stackars barn tro. De vet ju inget annat. Om du inte är snäll så kommer du inte till himlen och får möta din kärleksfulle gud och 72 ”virgins”. Då är det helvetet som vankar och vem vill till helvetet och möta Lucifer? Tycker det är tid för mänskligheten att vakna upp och att börja frigöra sig från religionens bojor. Att vuxna slutar tro på dessa amsagor. Punkt slut.

Sedan en annan intressant fråga. Om någon sitter på ett berg några veckor, hallucinerar och pratar nonsens blir man en profet då? Wow, nu är jag profet utsedd av gud så nu kan jag göra vad jag vill. Amen, det har gud sagt till mig. Så med guds hjälp kan vi börja krig och erövringar, förtrycka kvinnor, hota att döda barn, eller gifta mig med 9-åriga flickor? Vilket nonsens och detta tror en stor del av mänskligheten på. Och de som vägrar blir stenade eller halshuggna. Det är ett riktigt gudomligt kärleksbud det.

Därför är det dags att alla sunt tänkande människor tar sig en funderare och vi skrotar allt vad religioner heter och förpassar dessa till historiens skräphög där de hör hemma. Man behöver inte vara religiös för att leva ett moraliskt, etiskt, exemplariskt och sunt livsbejakande liv.

För att citera Albert Einstein –” Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I am not sure about the former”. -eller varför inte detta citat -"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits" .

Det var sant då och i en högre grad idag då man förväntar sig av att mänskligheten i dagens upplysta samhälle och med någorlunda intelligenskvot skulle visa lite större prov på intelligens. Finns det hopp för mänskligheten? Frågar du mig är svaret NEJ –med hänvisning till Einsteins citat.

Permalänk | Anmäl #7 Hans Johanson, 2012-06-25, 13:13

Det finns en feghet, en underhållenhet hos politiker, journalister och även bland en del kristna som som idag skrämmer mig betydligt mer än Islams invasion. Skriver en del på min blogg http://tonymalmqvist.blogspot.com
om bl.a det här. Om den röst som står upp för sanningen, för rätten att fritt få uttrycka sig i tal och skrift tystnar, då har vi till stor del oss själva at skylla

Permalänk | Anmäl #8 Tony Malmqvist, 2012-06-25, 13:16

Dags att reagera på allvar.
Sveriges politiker håller på med ett skifte bort från demokrati och åsiktsfrihet.
Dags att vakna och reagera, inte bara med näven i fickan.
Dags att ta strid för vårt land.
Vi börjar bli många nog nu.

Permalänk | Anmäl #9 Carina Nordén Åkerlund, 2012-06-25, 13:20

Detta äckliga samhällsgift som kallas politisk korrekthet håller på att förvandla Sverige till en totalitär stat där personer som har kritik mot samhället och annorlunda åsikter förföljs och hotas. Vänsterpartiet borde från högsta ledning gå ut och försvara Gun Holmertz och ge henne deras fulla stöd, men tyvärr är Vänstern av idag en sörja av omoral och oförnuft.

Permalänk | Anmäl #10 Erik Viking, 2012-06-25, 13:23

Klockren artikel och i viss mån skrämmande läsning, om hur vår yttrandefrihet verkar vittra sönder i små fragment, söndermalda av återkommande dödshot och tysnad.

Permalänk | Anmäl #11 Bertel Kevin, 2012-06-25, 13:26

Detta är på ren svenska inte riktigt klokt, man kan inte tro att det är sant.Det är sådant här som gör att man i ren trots vill rösta på" fel parti" som jag egentligen inte har mycket till övers för på grund av en märklig människosyn

Vänstern och det att man inte får uttrycka verkligheten som den ser ut i Sverige skrämmer mig snart mer än islam.

Men

Permalänk | Anmäl #13 klas engström, 2012-06-25, 13:35

Är det någon som verkligen tror att Vänsterpartiet kommer att stå upp för Holmertz efter dessa "islamofoba" kränkningarna? Nej, hon är i likhet med konstnären Lars Vilks en hädare och kättare, och därmed en laglös person som inte förtjänar samhällets beskydd.

Permalänk | Anmäl #14 Christer Eriksson, 2012-06-25, 13:39

Som man bäddar får man ligga. Politisk korrekthet väjer inte för något, vilket vänsterpartiets agerande tydligt belyser. Man offrar utan eftertanke sina egna i det politiskt korrekta korståget. Inte oväntat.

Permalänk | Anmäl #15 Ben Dekå, 2012-06-25, 13:52

#13 " i ren trots vill rösta på" fel parti" som jag egentligen inte har mycket till övers för på grund av en märklig människosyn"

Vill du vara snäll och utveckla denna mening lite mer, framför allt dina ord märklig människosyn.

Permalänk | Anmäl #16 Tom Box, 2012-06-25, 13:59

TACK MERIT!

Trots allt älskar jag mitt fosterland, inte för hur det har blivit, utan för hur tryggt och vänligt det en gång var. Jag känner förtvivlan över utvecklingen. Varje gång du - Merit - tar till orda, så känner jag en liten strimma av hopp. Fortsätt att sprida sanning i havet av alla lögner. Det är sådana som du som behövs!

Permalänk | Anmäl #17 Petrus Pettersson, 2012-06-25, 14:03

Nu har Gun Holmertz enbart åsett och analyserat det som har skett. Hon har inte utmålat någon som ond utan påvisar processen som pågår att kränka den enskilde individens rätt gentemot kollektivt att själv välja sitt liv. Den som saknar historia som kunskapsämne kan det vara skäl nog att påpeka den syn som fanns på kvinnan i Sverige för bara 30 år sedan. En kvinna som blivit våldtagen hade enligt svenska domstolar sig själv att skylla om hon hade varit lösaktigt klädd och uppmuntrat till den sexuella akten, vilket då likställdes med den kränkande akten att beröva någon rätten till sin kropp. Genom att skingra dimman framför ögonen så påbörjade man se våldtäkt som en kränkning av individens rätt till sin egen kropp. Sakta men säkert så stadsfästes denna teori hos gemene man som inom rättsväsende. Vi måste inse att den klädeskod som islamisterna vill tvinga kvinnan till är ett steg i riktningen mot att skapa ett patriarkalt samhälle.

Vi måste ha i åtanke när vi sedan blickar framåt mot det som nu sker mot Gun Holmertz. Genom att vi inte ser det som sker så kan vi heller inte få till stånd en förändring. Islamiseringen av samhället kommer inget samhälle i utveckling till godo. De islamistiska rörelserna flyttar fram sina positioner gradvis och förändrar i första hand de troende muslimerna i en viss riktning och vissa följer slaviskt med för rädslan av att bli utfryst inom den egna gruppen. Genom att inte våga se och hellre offra budbäraren än att ta tag i budskapet och de problem som poängteras i budskapet så kommer vi aldrig att kunna lösa problemen vi står inför. Att då skaffa sig tunnelseende innebär inte att man löser något problem.

Permalänk | Anmäl #18 Gunnar Arnkvist, 2012-06-25, 14:04

#7 Människan verkar ha ett inbyggt behov av att förlita sig på ett högre väsen eller auktoritet. Är det inte kristendomens Gud (som i mitt fall) är det något annat. Har du inte något sådant behov? Om man inte ansluter sig till de gamla stora religionerna har det dykt upp nya som AGW som är en religion med Al Gore som profet och avlatsbrev i form av utsläppsrättigheter..
Sen finns det feminism och genuskorrekthet och annat tveksamt.
Det tycks också som om många har en övertro på att myndigheter och auktoriteter alltid har hög moral och etik och aldrig far med osanning. Se här en artikel om 'The Gullible Mind': http://scam.com/showthread.php?t=138434

Permalänk | Anmäl #19 Lars-Erik Molin, 2012-06-25, 14:06

Tack Merit Wager, du har helt rätt i vad du skriver och fruktansvärt med dessa flata politiker som inte insett vad som händer i Sverige då de inte befinner sig i verkligheteten.

Permalänk | Anmäl #20 Johnny Månsson, 2012-06-25, 14:11

Jag blir fundersam. Å ena sidan detta med att vi skall välkomna alla och tron på att vi alla är lika.
Vi måste vara realister och förstå att människor som blivit uppfostrade med en viss kultur inte avsäger sig densamma vid en flytt till annat land. Och allra minst om det i den kulturen ingär någon form av extremism och fanatism.
Men hur skall vi kunna värja oss mot företeelserna utan att göra avkall på det öppna samhället?
Det går knappast att tro att människan skall slänga slöjan och tron och leva som en god och glad götlaborgare utan påverkan från sina bröder och systrar från hemlandet.

Permalänk | Anmäl #21 Inge Johansson, 2012-06-25, 14:15

http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykologisk_krigf%C3%B6ring
Förklaringen heter Psykologisk krigföring.

I Sverige har man i över 20 års tid lärt barn att vara politiskt korrekta och gilla mångkulturen. Vem minns inte vad som hände valet 2010 då många skolor gjorde val där SD fick många röster? Man skickade då ut EXPO för att ändra på detta.

Media har också framgångsrikt lyckats hjärntvätta svenskarna att gilla mångkulturen och vara politiskt korrekt. Är du inte PK kan du inte ens jobba inom svensk media.

Läs vilken svensk tidning som helst så kan ni se denna PK-vinkling ”propaganda”.

Som invandringe t.ex, alla vet att den är misslyckad. Att för de pengarna man hjälper ett fåtal skulle vi kunna hjälpa miljoner till! Alltså inte försvarbart argument att man vill hjälpa folk genom att ta de till Sverige. Men ändå blir du stämplad som rasist, främlingsfientlig om du är kritisk?

Förklaringen hur det har kunnat bli så är alltså den hjärntvätt vi får av media och som barn får i skolan. Tänk tillbaka på skoltiden eller läs en tidning så kommer ni se den psykologiska krigsföringen som förs att inte kritisera och älska mångkulturen. Tyvärr finns det folk som blivit rejält hjärntvättade och verkligen inte kan se mönster.

Politiker har gjort seriösa försökt stänga sidor som Avpixlat och flashbak, det är de största hoten mot den psykologiska krigsföringen. Jag tror som tur är att fler och fler inser detta, men alla ser inte att det är en sorts psykologisk krigsföring som sker.

Googla och läs på om psykologisk krigsföring, sverige har till och med en millitär del som håller på med detta.

Politikerna har i alla fall lyckats bra med att hjärntvätta svenskarna vad de ska tycka..

Permalänk | Anmäl #22 Peter Nordquist, 2012-06-25, 14:15

Tyvärr finns det enbart ett riksdagsparti som vågar prata om detta och vågar visa handlingskraft, och det är SD. Alla andra politiker sticker huvudet i sanden eftersom de inte vill stöta sig med mediaeliten på Bonniers och Schibstedt (Personligen har jag avslutat min prenumeration på ett av dessa samhällsfientliga och islamistvurmande element).

Agera nu, vänta inte på att någon annan skall fixa det åt er. Engagera er i dessa frågor, annars kommer våra barn (europeiska och svenskättade), få lida enormt under panarabismens nya ansikte.

Permalänk | Anmäl #23 Daniel Karlsson, 2012-06-25, 14:17

Detta är vad muslimer och islamiserade invandrartäta röster är för vänstern! RÖSTER!

Och INGET får störa processen!

http://www.svt.se/2.33831/1.2129715/rostskola_eller_rostfiske

Att det är Socialdemokraterna som anordnar röstskolan och gör reklam för sitt eget parti på den, ser dom inte själva som något problem.

- Det är viktigast att få folk att rösta överhuvudtaget, inte på vilket parti, säger Alaa Idris (S) som är kommunstyrelseledamot i Örebro.

Som final på röstskolan kom Mona Sahlin som framhöll det egna partiets politik. Och ledde sedan marschen över till Vivalla centrum där Socialdemokraterna slagit upp ett tält alldeles intill vallokalen.

http://www.youtube.com/watch?v=gHtEc83Xh6s

Permalänk | Anmäl #24 Martin Nilsson, 2012-06-25, 14:19

Det wahabiterna redan tycks ha lyckats med i sin islamisering av Svergie är att du får sitt liv förstört om man vågar kritisera den islamistiska rörelsen. De behöver inte ens göra något själva - de har sina villiga lakejer i den svenska politiska maktapparaten.

Det som också är beklämmande är att det politiska etablissemanget som urskiljningslöst bekämpar varje kritisk yttring mot islamism har helt tappat greppet om många ord och termers innebörd.

En detaljerad, faktabaserad och initierad artikel som Holmertz artikel förkastas som "grova generaliseringar". Själv kan de sedan ledigt slänga ur sig "svenska arbetsgivare är rasister" eller något liknande utan att tveka.

_Erfarenheter_ och dokumenterade fakta som leder till kritiska slutledningar om något som har med invandringspolitiken att göra kallas för "fördomar", medan äkta förutfattade meningar om att t.ex. alla "ensamkommande barn" uppger rätt ålder anses helt legitima.

Många debattörer kan också sällan hålla isär islam och islamism, och tror att de försvarar alla muslimer när de ställer sig på wahabiternas sida. Det är ungefär som om du som kristen flyttade till Saudi Arabien, och myndigheterna tyckte att Jehovas Vittnen, Livets Ord, eller någon annan extrem sekt skulle föra alla kristnas talan.

Permalänk | Anmäl #26 Per B, 2012-06-25, 14:55

Sverige är Demokratur:
Begreppet tillskrivs ofta den franske sociologen Gerard Mermet, men har använts tidigare av andra personer; bland annat använde Vilhelm Moberg det i en artikel i Dagens Nyheter 1965. ”Demokratur betecknar ett samhälle som till ytan är, dvs. nominellt, en demokrati men som i praktiken saknar en reell och vidare omfattande yttrandefrihet, som saknar en möjlighet för dissiderande politiska grupper att föra sin talan på lika villkor, som saknar ett fullt ut rättssäkert rättsväsende (där lagar och regler tillämpas och appliceras olika beroende på vilket politiskt läger man tillhör), där man riskerar att bli av med sitt jobb för sina åsikters skull, där man som dissident/dissiderande grupp riskerar att bli utsatt för politiskt våld av politiska motståndare (och där staten ser mellan fingrarna med detta). Ytterligare ett kännetecken för en demokratur är när lagarna som finns inte efterlevs (av staten själv och dess representanter).

Permalänk | Anmäl #27 Christer Nilsson, 2012-06-25, 15:21

Och allt detta gnäll och censurerande kommer vi få dras med i flera år, antagligen ner i generationer.

Permalänk | Anmäl #28 Fredrik, 2012-06-25, 15:41

Men varför är då Gun Holmertz vänsterpartist? Hon är rimligen medveten om vilka detta parti har haft och har som sina hjältar?

Tidigare Stalin , Mao och Plo Pot. Numera Usama Bin Laden.

Vad väntar hon sig av medlemmar av detta parti?

Permalänk | Anmäl #29 Harald Lang, 2012-06-25, 16:32

I anledning av en rad av ovanstående kommentarer: Men så illa står det ju inte till med yttrandefriheten och demokratin i Sverige. Newsmill finns ju. Och Merit Wager har en blogg där hon ostört får ge sin mening tillkänna; en mening som oftast är klok och omdömesgill, liksom den nu kommenterade artikeln. Allt kan inte hända på en gång, men liksom Labour i UK nu gjort avbön för en alltför ogenomtänkt invandringspolitik, kommer också i Sverige det som nu år dogm och politiskt inkorrekt att förbytas i sin motsats, förmodligen redan inför valet 2014. Skriften finns på väggen och politiker vill bli omvalda.

Permalänk | Anmäl #30 christina wegel, 2012-06-25, 16:35

Christina: Jo, så illa står det till med yttrandefriheten i Sverige. Du räknar upp Newsmill och en blogg, ska man vara tacksam för att dessa två fortfarande finns? När den politiskt korrekta hjärntvätten har hela statskassan, alla tv-kanaler, all dagspress och 7 lagstiftande partier i riksdagen att kontra med i sin enögda propagandarapportering? Det är till att vara nöjd med ganska lite... Några justeringar av FRA-lagen så har vi inte ens Newsmill och Merits blogg kvar.

Permalänk | Anmäl #31 Ben Dekå, 2012-06-25, 17:33

Jo, jag läste ditt inlägg till slutet men med den takt man bränner ner folkhemmet hjälper det föga om brandkåren så småningom knallar förbi och petar i askan. Förändringen går för sakta och det beror enbart på alla ynkryggar som inte vågar säga vad de EGENTLIGEN tycker. Tyvärr krävs det kraftiga åtgärder redan idag för att överhuvudtaget förändra människors sätt att tänka. Indoktrineringen sitter djupt i folksjälen.

Permalänk | Anmäl #32 Ben Dekå, 2012-06-25, 17:39

Man blir både ledsen och arg när man läser hur den sk makteliten beter sig i det här landet villigt understödda av en tydligt vänstervriden journalistskara.

Vilka är det som är mest okloka i det här landet. Journalister och politiker som inte förstår varför SD växer sig starkare eller vi andra som dom snart inte ger något alternativ.

Permalänk | Anmäl #33 Hans Holm, 2012-06-25, 18:16

Islamism och socialism; två förbannelser i Sverige.

Permalänk | Anmäl #34 Virginia Langley, 2012-06-25, 18:40

Håller med #34 Virginia Langley, islamism och socialism kommer på sikt (om de inte försvinner) att markant försämra det svenska välståndet.

Permalänk | Anmäl #35 Fredriks, 2012-06-25, 19:18

#34 Virginia Langley

Absolut! Håller med 100%.
Samtidigt gör även Reinfelt sitt yttersta för att dra oss ännu djupare ner i skiten och det nysvenska barbariet.

Hela det sittande politiska etablisemanget kan betraktas som skyldiga till det pågåenda dårskapet.

Permalänk | Anmäl #36 Sven Ekberg, 2012-06-25, 19:22

Oj oj.... hon klev utanför den oskrivna linjen och berättade om verkligheten.... Nu ska hon "lida pin" enligt de oskrivna lagarnas alla regler.

Vad gjorde hon som var så hemskt? Jag undrar....

Permalänk | Anmäl #37 Mialian, 2012-06-25, 19:31

Jag åser med glädje hur fler och fler verkar inse att alla människor inte hör ihop. Likväl som man separerar Djurgårdsfans och AIK-fans vid ett fotbollsderby bör man givetvis segregera människogrupper som tycker illa om varandras seder och bruk.
Varför ska man söka konfrontation i onödan?

Permalänk | Anmäl #38 Robert Pettersson, 2012-06-25, 19:46

Glömde tacka dig Merit för dina sanningens ord, dessa lyser med sin frånvaro i vårt land. Jag kommer emigrera, var så säkra. Kommer söka politisk asyl i ett land där Islam och islamister lyser med sin frånvaro. Där journalister är journalister och politiker tänker på sina medborgare, inte kör över dem. Finns väl bara ett par länder kvar att söka sig till. Schweiz ligger nog bäst till, då folket styr politikerna, inte tvärt om.

Permalänk | Anmäl #40 Micael Johnsson, 2012-06-25, 19:59

Det hade varit intressant om Holmerz kunnat ge ett enda exempel på ”islamism”, men det enda hon pekar på i sin artikel är att några invandrare är religiösa och använder ett tillgängligt utrymme som gudstjänstlokal. Jag har svårt att se något problematiskt så långt.

Hon skriver vidare ”Några är personer som för cirka ett år sedan uteslutits ur Bellevuemoskén för wahhabism”. Ungefär som ”Några högmässobesökare var sverigedemokrater.” Knappast diskvalificerande i sig, så länge det inte finns bevis för att de påverkar övriga på ett oacceptabelt sätt.

Permalänk | Anmäl #41 Anders Ringström, 2012-06-25, 20:51

Anders Ringström: och du menar helt ärligt att Sverigedemokrater behandlats som alla andra sedan de kom in i riksdagen? Tack för att du bevisar artikelns andemening och essensen i begreppet Demokratur.

Permalänk | Anmäl #42 Ben Dekå, 2012-06-25, 22:12

@ #42:
Jag förstår inte hur du hittar behandling av sverigedemokrater eller riksdagen i mitt inlägg.

Jag försöker vara tydligare: Om en nazist smyger in på Stockholms stadsbibliotek, betyder inte det att övriga besökare har samma åsikter. En wahhabit i den aktuella lokalen kastar ingen skugga på övriga besökare.

Permalänk | Anmäl #43 Anders Ringström, 2012-06-26, 06:26

#24 Martin Nilsson, korrekt. 90% av flyktingar röstar vänster.
Ursprungsbefolkningen bör ej rösta vänster, möjligtvis socialist partiet SD.

Permalänk | Anmäl #44 u_19023, 2012-06-26, 07:28

#43 Anders Ringström! Ditt inlägg visar din totala opålästhet och okunskap om islam som politisk ideologi. Läs på, gör om, gör rätt. Och försök inte inbilla oss pålästa att islam är som vilken religion som helst, får då misstar du dig rejält.

Holmertz som verkat sida vid sida med dessa extremister har sett mer än vad hon kan återge i artikeln. Vad säger du om beslöjade småflickor? Kvinnor som inte får delta? Är det legio enligt dig? Inte ens nazister ägnade sig åt sådant. Och det ser du som oskyldigt?

Och detta var bara lite skrap på ytan om vad extremislam stå för, dvs sådant som vi kan se med blotta ögat. Vad som predikas bakom lyckta dörrar kan vi se på Youtube. Vad islam står för kan vi läsa i Koranen. Men den har du tydligen inte läst. Man baxnar över okunskap och naivitet som din, Ringström.

Permalänk | Anmäl #45 Cavatus Carlson, 2012-06-26, 08:12

@#45
Hur vore det om du angrep något som jag faktiskt skrivit? Jag har över huvud taget inte nämnt något om islamiska attityder, annat än antytt att extrem islam som wahhabism/salafism inte smittar genom luften. Inte heller har jag jämfört islam med någon annan religion, som du påstår.

Det borde inte behövas, men för säkerhets skull: Jag är oerhört negativ till wahhabism/salafism, på samma sätt som jag t.ex. djupt ogillar Westboro Baptist Church, ultraortodoxa judar och Shiv sena.

Vad beträffar min kunskap och beläsenhet om islam tyder mina akademiska meriter på att jag förstått åtminstone en del av de åtskilliga kilo litteratur jag läst om islam ur olika synvinklar. Och jag har läst en hel del av Koranen, såväl tolkningar till ett antal språk som originalet på arabiska.

Jag naiv? Du anser att Koranen visar vad islam står för. Vem av oss är naiv? Skilj noga mellan vad som står i heliga böcker och hur respektive religion utövas! I Koranen står ”Det ska inte finnas något tvång i religion”, men som du säkert håller med om finns en hel del tvång av olika typ i diverse utövad islam.

Återkom gärna med kritik, men läs då vad jag faktiskt skriver, och undvik att angripa halmgubbar och väderkvarnar.

Permalänk | Anmäl #46 Anders Ringström, 2012-06-26, 18:09

#21, Inge Johansson:

"Men hur skall vi kunna värja oss mot företeelserna utan att göra avkall på det öppna samhället?"

Genom att stänga gränserna för krafter som bryter ned vår västerländska kultur och vårt öppna samhälle nu! Det öppna samhället kräver en tolerant kultur som utgångspunkt, en sådan som vi har i Europa av hävd, men som genom immigrationen håller på att gå oss ur händerna. Det öppna samhället är vidare inte en fråga om mänskliga rättigheter utan bygger tvärtom på medborgerliga rättigheter.

Enda sätter att bevara ett liberalt, öppet samhälle är att reglera immigrationen och sluta tro att fri rörlighet utgör en slags mänsklig rättighet som vi inte får kränka. För vem har bestämt det? Gud?

Permalänk | Anmäl #47 Tussilago Kaprifol, 2012-07-20, 10:13

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.



annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.