[...] Dick Erixon, Thomas Hartman, och Alexandra Einerstam. Läs också Ibbes första artikel på Newsmill och Håkan A Bengtssons artikel på Dagens [...]
Blogg:Kristen vänster närmast toppen! « Kristen Vänster, 2009-02-27, 15:04
Grattis till nya jobbet! Vi bör satsa på produktion. Svensk fordonsindustri är inte lika med SAAB personbilar. Låt SAAB personbilar somna in.
Permalänk | Anmäl
Lars H, 2009-02-27, 11:25
Helt rätt att välja Ibrahim. I sin första artikel som ny partisekreterare visar han att han vet hur nyckeln till valsegrar ser ut. Offensivt, rätt i sak och med nya medier.
Äntligen!
Permalänk | Anmäl
DINKIS, 2009-02-27, 11:27
Om ni vinner valet så är det av samma anledning som vanligt - Ni samarbetar intimt med LO, som ställer upp med gratis arbetskraft under valtider, som har miljoner fackligt anknutna. LO äger också Aftonbladet.
Vidare har ni drivit opposition genom att ljuga. På bloggen "Mona Ljuger" är man nu uppe i sin 33:e artikel om Monas lögner. monaljuger.wordpress.com
Förövrigt hoppas jag att det viktigaste inte är att ni vinner, utan att folket och utilitarismen vinner?
Permalänk | Anmäl
Snälla, 2009-02-27, 11:32
"Ja, till skillnad från moderaterna så står vi på de anställdas sida"
Usch, jag ryser. Jag är anställd men vill för guds skull inte ha denna man eller sap på min sida..
Permalänk | Anmäl
J.C., 2009-02-27, 11:39
1. Regeringen är inte passiv i jobbfrågan.
-
2. Svenska folket har noll förtroende för socialdemokraterna i frågan om jobben. Socialdemokraterna har i snart ett decennium ägnat sig åt icke-frågor av typen porrfria hotell och förbud mot snygga kvinnor på reklamstolparna. Detta samtidigt som allianspartierna fokuserat på verkliga frågor - frågor som betyder något för svenssons - jobben, pengar i plånboken, skolan osv. Det kommer ta lång tid för socialdemokratin att hämta in i de frågor man förlorat under de galna åren av plötslig nymoralism.
-
3. Socialdemokraterna kommer aldrig vinna valet 2010 när svenskarna har tagit till sig att en röst på socialdemokraterna också är en röst för kommunister på ministerposter (för första gången i svensk historia).
Det kommer således inte bli som Baylan vill. Däremot tycker jag att Mona Sahlin har gjort ett bra val med Baylan. Jag gillar honom. Han ger ett sympatiskt intryck. Jag gillar för övrigt också Mona Sahlin. Men de har lång uppförsbacke om de skall få min röst 2010. Just nu ligger något av allianspartierna bäst till.
Permalänk | Anmäl
Tobe, 2009-02-27, 11:48
Snacka går ju..
Ibrahim skriver:
"Ja, till skillnad från moderaterna så står vi på de anställdas sida".
Ja med en sådan inställning så är det väl inte så konstigt varför en stat inte skall äga företag. (Hänvisar till Socialdemokraternas agerande i SAAB som dom vill att staten indirekt skall ta över).
Hur skall ett företag kunna göra anpassningar och omstruktureringar, för att stärka sin konkurrenskraft och överlevnad, som i vissa fall slår mot anställda om dess ägare ständigt står på dess anställdas sida.
Risken vi får är att bolagen inte bara måste ta hänsyn till ekonomiska faktorer i omvärlden utan måste jämka det med politiska faktorer.
Ett sådant företag är dömt att misslyckas.
En regering måste stå på både företagarnas och de anställdas sida. Ibrahim och (S) har nu valt sida och de bådar inte gått för framtiden om de skulle vinna nästa val..
Permalänk | Anmäl
Anders P B, 2009-02-27, 11:52
”Moderaterna vann valet på löften om fler jobb och färre i utanförskap. Men vad fick vi?
Idag är det tydligt: regeringspolitiken leder till färre jobb och högre arbetslöshet - tvärtemot vad moderaterna lovade. Arbetslösheten är högre än när regeringen tillträdde. Politiken fungerar inte.”
-
Är det någon som köper sådant dravel längre? Bara den som är fullständigt ignorant har vid det här laget missat att världen befinner sig i en djup finasiell kris med massavskedningar i så gott som varje land. Även om det tillhör din fantasi att Sveriges sittande regering på ett par år tagit makten över hela världen så är det inte en sanning. Vad som istället är sant är att de på ett långt bättre sätt än du och dina gelikar hanterat den globala kris som nu råder.
-
Sedan har Sverige problem. En fruktansvärd arbetslöshet, framförallt för ungdomar, som kommit efter decennium av socialistiskt vanstyre. Att du och sådana som dig försökt dölja den faktiskt usla statistiken genom värdelösa utbildningsprogram och annat för att förbättra siffrorna ändrar inte verkligheten.
-
Det är erat fel att vi har världens högsta skatter. Det är erat fel att lagstiftning och fack förhindrar snarare än hjälper arbetslösa och unga. Det är erat fel att snittlönen i Sverige alltmer står som ett skämt mot andra västerländska stater. Det är erat fel att vi har en massinvandring och eskalerande integrationsproblem. Det är erat fel skola och utbildning stadigt försämras, att vården är usel och att den äldre generationens skattemedel – som skulle bekostat deras ålderdom – redan spenderats.
-
Du babblar på om förnyelse, ändring och rättvisa. Det är samma översittarslipsten som dras igen. Godsherre Nivea med sina svartjobbare visar med all tydlighet vad ni står för. Nuvarande och framtida generationers elände härrör bara från en enda sak: du och dina partivänners parasitpolitik och dröm om maktfullkomlighet.
Permalänk | Anmäl
SåJävlaTrött, 2009-02-27, 12:00
Står denna man på löntagarnas sida? Sedan 1980-2005 enl. SCB (Välfärden 2007/1) har inkomstskillnaderna ÖKAT hela tiden! Förutom några år med med borglig regering vem i h-e hade regeringsansvaret i övrigt? För den nye partisekreteraren är intresset inriktat på 1. egna partikarriären, 2. skälla på moderaterna. Samma j-a visa hela tiden - tala om istället vad VILL SOSSARNA!! Vilket politik!
Permalänk | Anmäl
BJ, 2009-02-27, 12:56
Frågan är om Ibrahim Baylan tror på vad han själv skriver. Texten är full av tre saker: attacker på regeringen i allmänhet och Moderaterna i synnerhet, svepande löften om vad S vill men utan att precisera samt av rena osanningar.
Baylan skriver bland annat att arbetslösheten är större idag än när regeringen tillträdde 2006. Det är direkt fel. Räknar man samman den öppna arbetslösheten och de människor som är i arbetsmarknadspolitiska program så är arbetslösheten i dag MYCKET LÄGRE än vid valet 2006. Baylan väljer att inte titta på de siffor som visar att så är fallet, det förstår jag. Det är nämligen gammal socialdemokratisk tradition. Går man AMS-kurs så är man "sysselsatt" och således inte arbetslös enligt Socialdemokraterna.
Socialdemokraterna vill inte prata om den egna politiken eftersom de inte har någon som fungerar. Det är lika uppenbart idag som vid valet 2006. Under brinnande högkonjunktur var alltså den totala arbetslösheten (den man borde titta på) mycket högre än under den största globala finanskrisen någonsin. Snacka om dåligt!
Välkommen in i matchen Baylan, men räkna med förlust även 2010, för med osanningar kommer man inte långt.
Permalänk | Anmäl
Johan L, 2009-02-27, 12:58
Socialdemokratisk politik:
|
1) Vi kallar arbetslösa för studerande så förvinner arbetslösheten.
2) Vi tar bort kraven i skolan så att alla blir godkända.
3) Vi förstatligar näringslivet så att bank- och direktörsbonusarna kan fortsätta öka i normal takt oavsett vinstnivå.
4) Vi intensifierar massinvandringen av barnfamiljer från Mellanöstern så att bidragsberoendet ökar.
|
Undrar vad målet är...
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-02-27, 13:05
En enda fråga, Ibrahim Baylan, bara en, strax efter din kommentar nedan:
"Jag ( I B) kommer i alla fall att ställa frågorna: Varför vill inte regeringen rädda svensk fordonsindustri? Varför vill inte regeringen investera i välfärden så att inte de uppsägningar som nu hotar behöver genomföras? Varför har regeringen lagt ner 70 procent av all utbildning för nya jobb? Varför har regeringen trängt ut en halv miljon människor ur a-kassan och vad ska den göra åt det? Och när blev passivitet detsamma som regeringsduglighet?"
Hur många nya arbeten och företag och räddade företagen har LO / SD och hela arbetarrörelsen tillsammans skapat under de sista 5, 10, 15, 20 år?
Jag vill veta antal anställda arbetare, namn och adresser på företagen (konsult, bagerier, kaffeer, fabriker, osv och vad ni än har skapat) investerad kapital, kollektivavtal nr vid varje företag, vinster, osv... Sedan i mån av tid kan jag tänka mig ta upp mitt andra öra. Lycka till ändå!
Permalänk | Anmäl
Juan Darién, 2009-02-27, 13:19
Efter den här artikeln ser jag ocksa fram emot debatten om jobben! (jag haller pa alliansen).
Den förnyelse Ibrahim pratar om ser man inte mycket av. Det är samma visa som förra gangen med skillnaden att man nu bytt ut ordet satsa mot investera. Förut hette det alltid satsa när man ville bränna pengar pa flummiga atgärder. Investera är där kanske ett bättre ord, det indikerar att man kommer att fa mer tillbaka, medan ju satsa strängt taget bara innebär att man bränner pengar.
Listan kan göras lang säger Ibrahim pa ställen där hans parti vill investera. Han gör dock ingen lista pa ställen där han vill dra in pengarna för att investera. Sa han kör väl en annan gammal klassiker: Lana och kalla det för att "ta ansvar".
För övrigt, lustigt att inte fiska i grumliga vatten dök upp nagonstans...
Permalänk | Anmäl
Gonzo, 2009-02-27, 14:15
Regeringen är inte passiv. Den är eftertänksam.
Det verkar som om oppositionen vräker pengar som inte finns efter varje grupp som höjer rösten det minsta om bidrag. Att investera pengar smart är vad denna regering gör och jag tänker då hjälpa till så att dom kan få fortsätta göra det minst 5 år till.
Permalänk | Anmäl
Ontimer, 2009-02-27, 14:48
Ey IB, vem betalade räkningen på Chat Noir i GBG och med vems pengar?
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2009-02-27, 15:03
Så Ibrahim vad blir din nya månads lön 75 000 sek sedan efter valet då ordningen är ordnings ställd och du blir Näringsminister då kan lyfta din lön till 150 000 och då gäller det spruta ideer var produktiv sitta kvar i riksdagen så får du livstids försörjning så kan du med köpa herrgård för 20 miljoner o leva gott kanske hålla dig med eget flygplan o säpo svassande runt om kring dig . Men vet du jag tror att de är en hägring . mvh
Permalänk | Anmäl
dodegevan, 2009-02-27, 17:38
När regeringen satte ner foten till kraven att ösa in nya friska miljarder i GM:s fordonsindustri, applåderade jag. Ibrahim Baylan, grattis till jobbet, men du är fel ute. Sverige har ingen svensk fordonsindustri, det måste du ha missuppfattat. Är det något alliansregeringen gör så är det att satsa på jobben, satsa på ny klimatsmart teknik, fler gröna jobb. Alliansregeringen satsar på utbildning, kompetensutveckling och forskning.
Vad gjorde ni Ibrahim Baylan? Ingenting av detta.
Permalänk | Anmäl
kalle, 2009-02-27, 17:43
Tomma tunnor skramlar mest!!!
Så vad tänker ni göra konkret, som ni inte testat under alla år vid makten. Nej, käre partisekreterare, här är er trovärdighet mindre än noll. Jag ser fram emot en riktig överkörare av en allians-ångvält... Lycka till Bajlando!
Permalänk | Anmäl
Hugin, 2009-02-27, 20:41
Ibrahim skriver "Idag är det tydligt: regeringspolitiken leder till färre jobb och högre arbetslöshet - tvärtemot vad moderaterna lovade. Arbetslösheten är högre än när regeringen tillträdde. Politiken fungerar inte."
Det är för mig ett mysterium hur en så högt uppsatt politiker kan antingen
A) Vara så bakom flötet att han verkligen tror att (M)s politik har orsakat denna arbetslöshet, och inte denna tids värsta lågkonjuktur. Regeringen tillträdde i högkonjuktur, det är nu lågkonjuktur, enkel logik.
B) Veta att hans logik (Mindre jobb + (M) = (M)s fel!) är felaktig, men försöka bedra folk genom att ändå använda den.
Skämmes.
Dessutom kanske det fiskar röster att vara populistisk och lova att man ska ta fram pengapumpen, men när det gäller att styra ett land kan man inte följa sådana romantiserade ideal.
Permalänk | Anmäl
Strawlies, 2009-02-27, 22:07
Politiskt är jag väl själv rätt neutral. Baylans artikel är mest deklamatorisk och innerhåller just ingenting nytt och i sak, Som tidningen Veckans Affärer nyligen påvisat har det i själva verket varit ganska liten skillnad mellan blocken i fråga om praktisk politik. Återkommande socialdemokratisk slogan "Investera oss ur krisen" vill jag för min del,som nationalekonomiskt sakkunnig, hålla med om, och Baylan har inte helt fel när han hänvisar till Paul Krugman. Jag har nog inte särskilt stora förhoppningar. Anders Borg hänvisar, för övrigt med stöd av Thomas Östros, till behovet av balans i statsfinanserna, och det med rätta. Historisk erfarenhet visar att det krävs mycket stora offentliga investeringar för att avhjälpa en djup recession. Poängen skulle då vara att offentliga investeringar i första vändan ger utslag direkt, medan däremot skattesänkningar till kanske runt 50% försvinner i form av sparande. Hur skall alltså dessa massiva offentliga finanserna investeras? Statlig upplåning innebär inteckning i en kommande långsiktig tillväxt som,i motsats till vad fallet förud varit, är osannlik i dagens läge, och finansiering skattevägen kräver höjningar i omfattning som nog får anses politiskt omöjliga. Socialdemokraterna belastas framför allt av en invandringspolitik sm väcker stadigt större folkligt missnöje. Där har alliansen ett försprång, som man förvisso spelar på. Jag tror att Billströmlinjen vinner också nästa val åt Reinfeldts pojkar och flickor.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-02-28, 07:48
Förresten. Synkronisering och koordination; korridorförbindelser! Detta spel för galleriet må vi alla genomskåda. Att socialdemokratin i själva verket jobbar hårt på att förlora även nästa val framgår av följande ungefär samtidigt uppdykande struntartikel:
.
http://newsmill.se/artikel/2009/02/20/forbereder-moderaterna-samverkan-m...
.
Det kommer att fungera. Stort grattis till statsministern & hans "torped".
.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-02-28, 08:21
WOW ripost direkt:
-
http://newsmill.se/artikel/2009/02/27/politikerna-maste-sluta-romantiser...
.
Det här är politisk judo. Sabuni - Baylan: seger på Fall efter 14 sekunder & publiken jublar.
.
:o)
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-02-28, 08:42
Jag har lite svårt för herr Baylan sedan han var höjdare i SSU här i Umeå. Jag var själv inte inblandad heller utan läste bara om anklagelserna i svenska dagbladet. Inte omöjligt att det bara var avundsjuka kollegor som spred rykten.
( http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_404579.svd och även ibland på Ibrahims wikipedia sida beroende på vem som redigerat sidan senast)
Nåja, Det var ju länge sedan det var aktuellt och man får väl gratulera ändå. Du stiger snabbt i partiet och tillhör definitivt Mona Sahlins nya garde. Kanske är du vår statsminister i en inte alltför avlägsen framtid? Jag önskar lycka till.
Vem som helst är bättre än moderaterna just nu. IPRED, FRA, den höjda a-kassa avgiften som slår så hårt nu då folk förlorar jobbet. Listan är lång. Själv är jag mest förbannad på den princip som råder inom alliansen att opopulära beslut ska tigas ihjäl genom att vägra kommentera tills media drar vidare. Jag tror inte Reinfeld har modet att gå ut och tala om IPRED till exempel.
Ibrahim är ambitiös, smart och kommer utan tvivel att vara en utmärkt partisekreterare.
Permalänk | Anmäl
Johannes Ek, 2009-03-01, 00:10
Välkommen i partisekreterarkretsen!
Jag ger en utförlig kommentar på min blogg på www.centerpartiet.se
Men du- ärligt talat:: du kan inte mena att ett fordonspaket på ca 28 mdr kr, ett extra stimulanspaket, en budget med storsatsningar på en eftersatt infrastruktur, forskning, sänkta arbetsgivaravgifter, ungdomsrabatt på sociala avgifter, sänkta skatter för framförallt låg och medelinkomsttagare som stimulerar köpkraften mm kombinerat med god hushållning är passivt.
Permalänk | Anmäl
Anders Flanking, 2009-03-01, 03:31
Har inte lusläst alla kommentarer, men det intryck jag får är att här blommar hatet. Varför är det så svårt att föra resonemang på saklig grund. Det man av alla dessa kommentatorer önskar är att de redovisar sina värderingar, så att man åtminstone skulle få en chans att förstå dem. Kommentarerna ger olustiga associationer till tyskt 1930-tal.
Permalänk | Anmäl
Sigward Casperson, 2009-03-03, 16:51
Det kvittar vem som uttalar sig inom Sap endast lögner och floksler kommer ur tgntborden. Regeringen ska inte köpa Saab men du Ibbe säg till LO att köpa Saab de har pengarna!
Permalänk | Anmäl
robbe74, 2009-03-04, 12:53
Det jag reagerade mest över i Baylan skrift var när han gjorde självmål med: "Per Schlingmann verkar vara i politiken för att förpacka politiken så att den köps av väljarna och ger moderaterna makten."
Byt ut Per Schillingmann mot valfri socialdemokratisk riksdagsledamot och moderaterna mot socialdemokraterna och Baylan har definierat det socialdemokratiska partiet
Permalänk | Anmäl
lfc1892, 2009-03-04, 23:29
Låt oss till en början sluta upp att kasta skit till höger och vänster. Vi behöver en ärlig diskussion och ta ställning till vad vill vi satsa på i Sverige och vad är vi bra på. Bilindustrin är inte framtiden utan vi måste lyfta blicken och se framåt. Miljön kommer att vara viktig för många generationer framöver och då behöver vi miljövänliga transporter av olika slag. Vi behöver också se över vårt utbildningssystem som idag har stora brister. Många går arbetslösa efter så väl gymnasieutbildning som högskole- eller universitetsutbildning. Om jobben skall stå i fokus så måste det ju också finnas högkvalificerad arbetskraft att tillgå, vilket industrin påstår att de inte kan finna i Sverige. Vi har ju många nyutexaminerade från tex samhällsvetenskapliga program på universitet och högskolor som anses missanpassade av svenskt näringsliv. Sverige måste se omvärlden och det finns ett säkerhetshot därute enligt all tillgänglig internationell forskning och då behöver vi omvärlds och underrättelseanalytiker...men det har inte våra företag och våra makthavare tänkt på. Samarbete mellan utbildningsinstitutioner och arbetsgivarna är första steget, och då menar jag inte yrkesutbildning utan ett samarbete mellan arbetsmarknad och universitet- och högskolor. Vi har inte råd att fler går direkt från högskolan till arbetslöshet och socialbidragsberoende. Alla kan fylla en funktion på arbetsmarknaden bara arbetsgivarna öppnar sina ögon och inser hur vår omvärld verkligen ser ut.
Permalänk | Anmäl
Mikael Drakenberg, 2009-03-15, 19:28
Inte omöjligt, men då gäller det att ha ett trovärdigt alternativ.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-04-01, 12:13
Författaren är representant för ett parti som trakasserat företagare sedan 1960-talet och brandbeskattat svenskt ägarakapital så att huvudkontoren till f.d. svenska företag har flyttats utomlands och på detta sätt har minskat antalet arbetstillfällen i Sverige.
Den mannen påstår sig stå på löntagarnas sida.
Men han är väl utbildad i den socialdemokratiska flumskolan.
Permalänk | Anmäl
goran, 2009-04-01, 12:17
Herr Baylan!
I forna sovjetunionen så kunde staten skapa en massa jobb men inte gick det så bra för det! Politiker är tyvärr de sista personerna jag skulle lita på i skapandet av jobb.
Det är vanliga människors behov som smarta entreprenörer skapar arbetstillfällen av i en marknadsekonomi.
Låt oss istället tillsammans kämpa för att det går bra för företaget Sverige! Heja Sverige! Det är det som susen gör!
Permalänk | Anmäl
TÅGMICKE, 2009-04-01, 16:03
Spelar ingen roll vad de säger från höger till vänster bara de lovar en massa pengar till alla. Svenska folket kommer rösta med plånboken som vanligt.
Permalänk | Anmäl
Punkten, 2009-04-01, 16:51
Baylan, vem betalade på porrklubben Chat Noir i GBG och med vems pengar? Är porrklubbsbesökande meriterande i SAP?
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2009-04-01, 22:51
Vi kommer att vinna, säger Baylan.. Han och hans politruckvänner vill vinna!!.. Tänk om svenska folket kunde få vinna, oavsett dessa självgoda och förmögna partiledare..
Permalänk | Anmäl
Johannes, 2009-04-02, 06:09
Herr Baylan!
Snacka igång några vindkraftverk så kanske vi kan få lite elkraft på samma gång.
Här kommer ett politiskt råd ifrån det blåa laget. Om du skall få mig att lyssna så räcker det inte att bara snacka strunt utan presentera era alternativa lösningar på jobbkrisen och kostnaden för dessa!
Det är alltid så lätt att bara kräva saker, tex daghemsplatser, men det är inte lika roligt när notan kommer.
Permalänk | Anmäl
TÅGMICKE, 2009-04-02, 09:04
För några dagar sedan framträdde du i Tv med anledning av Anjas Lundby Wedins bristfälliga kunskaper om delaktigheten sina styrelsebeslut. jag undrar om du förstod att du framstod som en rigid och okunnig person vid detta tillfälle. Det tycktes som att du lastade styrelsens beslut på den borgerliga regeringen och att det p g a dem är lagligt att dela ut bonus. I så fall skulle ju Socialdemokrater kunna fatta vilka idiotiska beslut som helst, bara de är lagliga, för alla beslut är ju ändå borgarnas fel som inte har förbjudit de idiotiska besluten. Skärp dig om du som invandrarbarn skall kunna vinna svenskarnas respekt, för ditt resonemang påminner med om den pizzalogik man möter bland invandrare som inte assimilerat vår nordiska sunda demokratitradition.
Ove Törnemar
Permalänk | Anmäl
ove törnemar, 2009-04-02, 18:24
Apropå din kommentar om borgarnas passivitet i jobbkrisen.
Man vinner aldrig på andras misstag Ibrahim! Man vinner på sina egna framsteg. Skärp dig nu!
Ove igen.
Permalänk | Anmäl
ove törnemar, 2009-04-02, 19:23
Ibrahim Baylan är riksdagledamot. Väldigt ansvartyngt heltidsjobb. Med full lön. Samtidigt är han sossarnas parisekreterare. Mycket ansvarstyngt heltidsjobb. Med full lön.
Wonderman?
Permalänk | Anmäl
Utlänningen, 2009-04-03, 21:37
Alla blir Socialdemokrater och blir offentliganställda och inväntar pension - Svensk välfärd som modell för det goda livet - låt sövas av Svensk telivision under tiden till det att vi lämnar in -.också ett sätt att få till ett liv
Permalänk | Anmäl
Matsi, 2009-04-03, 23:24
Hej Ibrahim Baylan.
Bita-sig-själv-i-svansen-manövern. Vet du vad det är för manöver?
"Per Schlingmann tar ut en moderat valseger i förskott. Bra, fortsätt med det.
Ibrahim Baylan"
Det skrev du här på Newsmill den 9 april i år.
http://www.newsmill.se/artikel/2009/04/09/schlingmann-tar-ut-moderaterna...
Riktigt hur du kunde rättfärdiga och initiera ett sådant påhopp när du själv nästan två månader TIDIGARE bokstavligen gått ut och slagit dig själv för bröstet i den här artikeln förstår jag inte. Hur tänkte du?
Till skillnad från Per Schlingmanns artikel luktar din artikel av både oklädsam skadeglädje och självgodhet.
Hur skall man kunna ta vänstern, som du numer företräder blockvis, på allvar när du inte tänker på vad du säger/skriver/publicerar?
Permalänk | Anmäl
Gustaf Pak, 2009-04-16, 21:37
41 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Grattis till nya jobbet! Vi bör satsa på produktion. Svensk fordonsindustri är inte lika med SAAB personbilar. Låt SAAB personbilar somna in.
Helt rätt att välja Ibrahim. I sin första artikel som ny partisekreterare visar han att han vet hur nyckeln till valsegrar ser ut. Offensivt, rätt i sak och med nya medier.
Äntligen!
Om ni vinner valet så är det av samma anledning som vanligt - Ni samarbetar intimt med LO, som ställer upp med gratis arbetskraft under valtider, som har miljoner fackligt anknutna. LO äger också Aftonbladet.
Vidare har ni drivit opposition genom att ljuga. På bloggen "Mona Ljuger" är man nu uppe i sin 33:e artikel om Monas lögner. monaljuger.wordpress.com
Förövrigt hoppas jag att det viktigaste inte är att ni vinner, utan att folket och utilitarismen vinner?
"Ja, till skillnad från moderaterna så står vi på de anställdas sida"
Usch, jag ryser. Jag är anställd men vill för guds skull inte ha denna man eller sap på min sida..
1. Regeringen är inte passiv i jobbfrågan.
-
2. Svenska folket har noll förtroende för socialdemokraterna i frågan om jobben. Socialdemokraterna har i snart ett decennium ägnat sig åt icke-frågor av typen porrfria hotell och förbud mot snygga kvinnor på reklamstolparna. Detta samtidigt som allianspartierna fokuserat på verkliga frågor - frågor som betyder något för svenssons - jobben, pengar i plånboken, skolan osv. Det kommer ta lång tid för socialdemokratin att hämta in i de frågor man förlorat under de galna åren av plötslig nymoralism.
-
3. Socialdemokraterna kommer aldrig vinna valet 2010 när svenskarna har tagit till sig att en röst på socialdemokraterna också är en röst för kommunister på ministerposter (för första gången i svensk historia).
Det kommer således inte bli som Baylan vill. Däremot tycker jag att Mona Sahlin har gjort ett bra val med Baylan. Jag gillar honom. Han ger ett sympatiskt intryck. Jag gillar för övrigt också Mona Sahlin. Men de har lång uppförsbacke om de skall få min röst 2010. Just nu ligger något av allianspartierna bäst till.
Snacka går ju..
Ibrahim skriver:
"Ja, till skillnad från moderaterna så står vi på de anställdas sida".
Ja med en sådan inställning så är det väl inte så konstigt varför en stat inte skall äga företag. (Hänvisar till Socialdemokraternas agerande i SAAB som dom vill att staten indirekt skall ta över).
Hur skall ett företag kunna göra anpassningar och omstruktureringar, för att stärka sin konkurrenskraft och överlevnad, som i vissa fall slår mot anställda om dess ägare ständigt står på dess anställdas sida.
Risken vi får är att bolagen inte bara måste ta hänsyn till ekonomiska faktorer i omvärlden utan måste jämka det med politiska faktorer.
Ett sådant företag är dömt att misslyckas.
En regering måste stå på både företagarnas och de anställdas sida. Ibrahim och (S) har nu valt sida och de bådar inte gått för framtiden om de skulle vinna nästa val..
”Moderaterna vann valet på löften om fler jobb och färre i utanförskap. Men vad fick vi?
Idag är det tydligt: regeringspolitiken leder till färre jobb och högre arbetslöshet - tvärtemot vad moderaterna lovade. Arbetslösheten är högre än när regeringen tillträdde. Politiken fungerar inte.”
-
Är det någon som köper sådant dravel längre? Bara den som är fullständigt ignorant har vid det här laget missat att världen befinner sig i en djup finasiell kris med massavskedningar i så gott som varje land. Även om det tillhör din fantasi att Sveriges sittande regering på ett par år tagit makten över hela världen så är det inte en sanning. Vad som istället är sant är att de på ett långt bättre sätt än du och dina gelikar hanterat den globala kris som nu råder.
-
Sedan har Sverige problem. En fruktansvärd arbetslöshet, framförallt för ungdomar, som kommit efter decennium av socialistiskt vanstyre. Att du och sådana som dig försökt dölja den faktiskt usla statistiken genom värdelösa utbildningsprogram och annat för att förbättra siffrorna ändrar inte verkligheten.
-
Det är erat fel att vi har världens högsta skatter. Det är erat fel att lagstiftning och fack förhindrar snarare än hjälper arbetslösa och unga. Det är erat fel att snittlönen i Sverige alltmer står som ett skämt mot andra västerländska stater. Det är erat fel att vi har en massinvandring och eskalerande integrationsproblem. Det är erat fel skola och utbildning stadigt försämras, att vården är usel och att den äldre generationens skattemedel – som skulle bekostat deras ålderdom – redan spenderats.
-
Du babblar på om förnyelse, ändring och rättvisa. Det är samma översittarslipsten som dras igen. Godsherre Nivea med sina svartjobbare visar med all tydlighet vad ni står för. Nuvarande och framtida generationers elände härrör bara från en enda sak: du och dina partivänners parasitpolitik och dröm om maktfullkomlighet.
Står denna man på löntagarnas sida? Sedan 1980-2005 enl. SCB (Välfärden 2007/1) har inkomstskillnaderna ÖKAT hela tiden! Förutom några år med med borglig regering vem i h-e hade regeringsansvaret i övrigt? För den nye partisekreteraren är intresset inriktat på 1. egna partikarriären, 2. skälla på moderaterna. Samma j-a visa hela tiden - tala om istället vad VILL SOSSARNA!! Vilket politik!
Frågan är om Ibrahim Baylan tror på vad han själv skriver. Texten är full av tre saker: attacker på regeringen i allmänhet och Moderaterna i synnerhet, svepande löften om vad S vill men utan att precisera samt av rena osanningar.
Baylan skriver bland annat att arbetslösheten är större idag än när regeringen tillträdde 2006. Det är direkt fel. Räknar man samman den öppna arbetslösheten och de människor som är i arbetsmarknadspolitiska program så är arbetslösheten i dag MYCKET LÄGRE än vid valet 2006. Baylan väljer att inte titta på de siffor som visar att så är fallet, det förstår jag. Det är nämligen gammal socialdemokratisk tradition. Går man AMS-kurs så är man "sysselsatt" och således inte arbetslös enligt Socialdemokraterna.
Socialdemokraterna vill inte prata om den egna politiken eftersom de inte har någon som fungerar. Det är lika uppenbart idag som vid valet 2006. Under brinnande högkonjunktur var alltså den totala arbetslösheten (den man borde titta på) mycket högre än under den största globala finanskrisen någonsin. Snacka om dåligt!
Välkommen in i matchen Baylan, men räkna med förlust även 2010, för med osanningar kommer man inte långt.
Socialdemokratisk politik:
|
1) Vi kallar arbetslösa för studerande så förvinner arbetslösheten.
2) Vi tar bort kraven i skolan så att alla blir godkända.
3) Vi förstatligar näringslivet så att bank- och direktörsbonusarna kan fortsätta öka i normal takt oavsett vinstnivå.
4) Vi intensifierar massinvandringen av barnfamiljer från Mellanöstern så att bidragsberoendet ökar.
|
Undrar vad målet är...
En enda fråga, Ibrahim Baylan, bara en, strax efter din kommentar nedan:
"Jag ( I B) kommer i alla fall att ställa frågorna: Varför vill inte regeringen rädda svensk fordonsindustri? Varför vill inte regeringen investera i välfärden så att inte de uppsägningar som nu hotar behöver genomföras? Varför har regeringen lagt ner 70 procent av all utbildning för nya jobb? Varför har regeringen trängt ut en halv miljon människor ur a-kassan och vad ska den göra åt det? Och när blev passivitet detsamma som regeringsduglighet?"
Hur många nya arbeten och företag och räddade företagen har LO / SD och hela arbetarrörelsen tillsammans skapat under de sista 5, 10, 15, 20 år?
Jag vill veta antal anställda arbetare, namn och adresser på företagen (konsult, bagerier, kaffeer, fabriker, osv och vad ni än har skapat) investerad kapital, kollektivavtal nr vid varje företag, vinster, osv... Sedan i mån av tid kan jag tänka mig ta upp mitt andra öra. Lycka till ändå!
Efter den här artikeln ser jag ocksa fram emot debatten om jobben! (jag haller pa alliansen).
Den förnyelse Ibrahim pratar om ser man inte mycket av. Det är samma visa som förra gangen med skillnaden att man nu bytt ut ordet satsa mot investera. Förut hette det alltid satsa när man ville bränna pengar pa flummiga atgärder. Investera är där kanske ett bättre ord, det indikerar att man kommer att fa mer tillbaka, medan ju satsa strängt taget bara innebär att man bränner pengar.
Listan kan göras lang säger Ibrahim pa ställen där hans parti vill investera. Han gör dock ingen lista pa ställen där han vill dra in pengarna för att investera. Sa han kör väl en annan gammal klassiker: Lana och kalla det för att "ta ansvar".
För övrigt, lustigt att inte fiska i grumliga vatten dök upp nagonstans...
Regeringen är inte passiv. Den är eftertänksam.
Det verkar som om oppositionen vräker pengar som inte finns efter varje grupp som höjer rösten det minsta om bidrag. Att investera pengar smart är vad denna regering gör och jag tänker då hjälpa till så att dom kan få fortsätta göra det minst 5 år till.
Ey IB, vem betalade räkningen på Chat Noir i GBG och med vems pengar?
Så Ibrahim vad blir din nya månads lön 75 000 sek sedan efter valet då ordningen är ordnings ställd och du blir Näringsminister då kan lyfta din lön till 150 000 och då gäller det spruta ideer var produktiv sitta kvar i riksdagen så får du livstids försörjning så kan du med köpa herrgård för 20 miljoner o leva gott kanske hålla dig med eget flygplan o säpo svassande runt om kring dig . Men vet du jag tror att de är en hägring . mvh
När regeringen satte ner foten till kraven att ösa in nya friska miljarder i GM:s fordonsindustri, applåderade jag. Ibrahim Baylan, grattis till jobbet, men du är fel ute. Sverige har ingen svensk fordonsindustri, det måste du ha missuppfattat. Är det något alliansregeringen gör så är det att satsa på jobben, satsa på ny klimatsmart teknik, fler gröna jobb. Alliansregeringen satsar på utbildning, kompetensutveckling och forskning.
Vad gjorde ni Ibrahim Baylan? Ingenting av detta.
Tomma tunnor skramlar mest!!!
Så vad tänker ni göra konkret, som ni inte testat under alla år vid makten. Nej, käre partisekreterare, här är er trovärdighet mindre än noll. Jag ser fram emot en riktig överkörare av en allians-ångvält... Lycka till Bajlando!
Ibrahim skriver "Idag är det tydligt: regeringspolitiken leder till färre jobb och högre arbetslöshet - tvärtemot vad moderaterna lovade. Arbetslösheten är högre än när regeringen tillträdde. Politiken fungerar inte."
Det är för mig ett mysterium hur en så högt uppsatt politiker kan antingen
A) Vara så bakom flötet att han verkligen tror att (M)s politik har orsakat denna arbetslöshet, och inte denna tids värsta lågkonjuktur. Regeringen tillträdde i högkonjuktur, det är nu lågkonjuktur, enkel logik.
B) Veta att hans logik (Mindre jobb + (M) = (M)s fel!) är felaktig, men försöka bedra folk genom att ändå använda den.
Skämmes.
Dessutom kanske det fiskar röster att vara populistisk och lova att man ska ta fram pengapumpen, men när det gäller att styra ett land kan man inte följa sådana romantiserade ideal.
Politiskt är jag väl själv rätt neutral. Baylans artikel är mest deklamatorisk och innerhåller just ingenting nytt och i sak, Som tidningen Veckans Affärer nyligen påvisat har det i själva verket varit ganska liten skillnad mellan blocken i fråga om praktisk politik. Återkommande socialdemokratisk slogan "Investera oss ur krisen" vill jag för min del,som nationalekonomiskt sakkunnig, hålla med om, och Baylan har inte helt fel när han hänvisar till Paul Krugman. Jag har nog inte särskilt stora förhoppningar. Anders Borg hänvisar, för övrigt med stöd av Thomas Östros, till behovet av balans i statsfinanserna, och det med rätta. Historisk erfarenhet visar att det krävs mycket stora offentliga investeringar för att avhjälpa en djup recession. Poängen skulle då vara att offentliga investeringar i första vändan ger utslag direkt, medan däremot skattesänkningar till kanske runt 50% försvinner i form av sparande. Hur skall alltså dessa massiva offentliga finanserna investeras? Statlig upplåning innebär inteckning i en kommande långsiktig tillväxt som,i motsats till vad fallet förud varit, är osannlik i dagens läge, och finansiering skattevägen kräver höjningar i omfattning som nog får anses politiskt omöjliga. Socialdemokraterna belastas framför allt av en invandringspolitik sm väcker stadigt större folkligt missnöje. Där har alliansen ett försprång, som man förvisso spelar på. Jag tror att Billströmlinjen vinner också nästa val åt Reinfeldts pojkar och flickor.
Förresten. Synkronisering och koordination; korridorförbindelser! Detta spel för galleriet må vi alla genomskåda. Att socialdemokratin i själva verket jobbar hårt på att förlora även nästa val framgår av följande ungefär samtidigt uppdykande struntartikel:
.
http://newsmill.se/artikel/2009/02/20/forbereder-moderaterna-samverkan-m...
.
Det kommer att fungera. Stort grattis till statsministern & hans "torped".
.
WOW ripost direkt:
-
http://newsmill.se/artikel/2009/02/27/politikerna-maste-sluta-romantiser...
.
Det här är politisk judo. Sabuni - Baylan: seger på Fall efter 14 sekunder & publiken jublar.
.
:o)
Jag har lite svårt för herr Baylan sedan han var höjdare i SSU här i Umeå. Jag var själv inte inblandad heller utan läste bara om anklagelserna i svenska dagbladet. Inte omöjligt att det bara var avundsjuka kollegor som spred rykten.
( http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_404579.svd och även ibland på Ibrahims wikipedia sida beroende på vem som redigerat sidan senast)
Nåja, Det var ju länge sedan det var aktuellt och man får väl gratulera ändå. Du stiger snabbt i partiet och tillhör definitivt Mona Sahlins nya garde. Kanske är du vår statsminister i en inte alltför avlägsen framtid? Jag önskar lycka till.
Vem som helst är bättre än moderaterna just nu. IPRED, FRA, den höjda a-kassa avgiften som slår så hårt nu då folk förlorar jobbet. Listan är lång. Själv är jag mest förbannad på den princip som råder inom alliansen att opopulära beslut ska tigas ihjäl genom att vägra kommentera tills media drar vidare. Jag tror inte Reinfeld har modet att gå ut och tala om IPRED till exempel.
Ibrahim är ambitiös, smart och kommer utan tvivel att vara en utmärkt partisekreterare.
Välkommen i partisekreterarkretsen!
Jag ger en utförlig kommentar på min blogg på www.centerpartiet.se
Men du- ärligt talat:: du kan inte mena att ett fordonspaket på ca 28 mdr kr, ett extra stimulanspaket, en budget med storsatsningar på en eftersatt infrastruktur, forskning, sänkta arbetsgivaravgifter, ungdomsrabatt på sociala avgifter, sänkta skatter för framförallt låg och medelinkomsttagare som stimulerar köpkraften mm kombinerat med god hushållning är passivt.
Har inte lusläst alla kommentarer, men det intryck jag får är att här blommar hatet. Varför är det så svårt att föra resonemang på saklig grund. Det man av alla dessa kommentatorer önskar är att de redovisar sina värderingar, så att man åtminstone skulle få en chans att förstå dem. Kommentarerna ger olustiga associationer till tyskt 1930-tal.
Det kvittar vem som uttalar sig inom Sap endast lögner och floksler kommer ur tgntborden. Regeringen ska inte köpa Saab men du Ibbe säg till LO att köpa Saab de har pengarna!
Det jag reagerade mest över i Baylan skrift var när han gjorde självmål med: "Per Schlingmann verkar vara i politiken för att förpacka politiken så att den köps av väljarna och ger moderaterna makten."
Byt ut Per Schillingmann mot valfri socialdemokratisk riksdagsledamot och moderaterna mot socialdemokraterna och Baylan har definierat det socialdemokratiska partiet
Låt oss till en början sluta upp att kasta skit till höger och vänster. Vi behöver en ärlig diskussion och ta ställning till vad vill vi satsa på i Sverige och vad är vi bra på. Bilindustrin är inte framtiden utan vi måste lyfta blicken och se framåt. Miljön kommer att vara viktig för många generationer framöver och då behöver vi miljövänliga transporter av olika slag. Vi behöver också se över vårt utbildningssystem som idag har stora brister. Många går arbetslösa efter så väl gymnasieutbildning som högskole- eller universitetsutbildning. Om jobben skall stå i fokus så måste det ju också finnas högkvalificerad arbetskraft att tillgå, vilket industrin påstår att de inte kan finna i Sverige. Vi har ju många nyutexaminerade från tex samhällsvetenskapliga program på universitet och högskolor som anses missanpassade av svenskt näringsliv. Sverige måste se omvärlden och det finns ett säkerhetshot därute enligt all tillgänglig internationell forskning och då behöver vi omvärlds och underrättelseanalytiker...men det har inte våra företag och våra makthavare tänkt på. Samarbete mellan utbildningsinstitutioner och arbetsgivarna är första steget, och då menar jag inte yrkesutbildning utan ett samarbete mellan arbetsmarknad och universitet- och högskolor. Vi har inte råd att fler går direkt från högskolan till arbetslöshet och socialbidragsberoende. Alla kan fylla en funktion på arbetsmarknaden bara arbetsgivarna öppnar sina ögon och inser hur vår omvärld verkligen ser ut.
Inte omöjligt, men då gäller det att ha ett trovärdigt alternativ.
Författaren är representant för ett parti som trakasserat företagare sedan 1960-talet och brandbeskattat svenskt ägarakapital så att huvudkontoren till f.d. svenska företag har flyttats utomlands och på detta sätt har minskat antalet arbetstillfällen i Sverige.
Den mannen påstår sig stå på löntagarnas sida.
Men han är väl utbildad i den socialdemokratiska flumskolan.
Herr Baylan!
I forna sovjetunionen så kunde staten skapa en massa jobb men inte gick det så bra för det! Politiker är tyvärr de sista personerna jag skulle lita på i skapandet av jobb.
Det är vanliga människors behov som smarta entreprenörer skapar arbetstillfällen av i en marknadsekonomi.
Låt oss istället tillsammans kämpa för att det går bra för företaget Sverige! Heja Sverige! Det är det som susen gör!
Spelar ingen roll vad de säger från höger till vänster bara de lovar en massa pengar till alla. Svenska folket kommer rösta med plånboken som vanligt.
Baylan, vem betalade på porrklubben Chat Noir i GBG och med vems pengar? Är porrklubbsbesökande meriterande i SAP?
Vi kommer att vinna, säger Baylan.. Han och hans politruckvänner vill vinna!!.. Tänk om svenska folket kunde få vinna, oavsett dessa självgoda och förmögna partiledare..
Herr Baylan!
Snacka igång några vindkraftverk så kanske vi kan få lite elkraft på samma gång.
Här kommer ett politiskt råd ifrån det blåa laget. Om du skall få mig att lyssna så räcker det inte att bara snacka strunt utan presentera era alternativa lösningar på jobbkrisen och kostnaden för dessa!
Det är alltid så lätt att bara kräva saker, tex daghemsplatser, men det är inte lika roligt när notan kommer.
För några dagar sedan framträdde du i Tv med anledning av Anjas Lundby Wedins bristfälliga kunskaper om delaktigheten sina styrelsebeslut. jag undrar om du förstod att du framstod som en rigid och okunnig person vid detta tillfälle. Det tycktes som att du lastade styrelsens beslut på den borgerliga regeringen och att det p g a dem är lagligt att dela ut bonus. I så fall skulle ju Socialdemokrater kunna fatta vilka idiotiska beslut som helst, bara de är lagliga, för alla beslut är ju ändå borgarnas fel som inte har förbjudit de idiotiska besluten. Skärp dig om du som invandrarbarn skall kunna vinna svenskarnas respekt, för ditt resonemang påminner med om den pizzalogik man möter bland invandrare som inte assimilerat vår nordiska sunda demokratitradition.
Ove Törnemar
Apropå din kommentar om borgarnas passivitet i jobbkrisen.
Man vinner aldrig på andras misstag Ibrahim! Man vinner på sina egna framsteg. Skärp dig nu!
Ove igen.
Ibrahim Baylan är riksdagledamot. Väldigt ansvartyngt heltidsjobb. Med full lön. Samtidigt är han sossarnas parisekreterare. Mycket ansvarstyngt heltidsjobb. Med full lön.
Wonderman?
Alla blir Socialdemokrater och blir offentliganställda och inväntar pension - Svensk välfärd som modell för det goda livet - låt sövas av Svensk telivision under tiden till det att vi lämnar in -.också ett sätt att få till ett liv
Hej Ibrahim Baylan.
Bita-sig-själv-i-svansen-manövern. Vet du vad det är för manöver?
"Per Schlingmann tar ut en moderat valseger i förskott. Bra, fortsätt med det.
Ibrahim Baylan"
Det skrev du här på Newsmill den 9 april i år.
http://www.newsmill.se/artikel/2009/04/09/schlingmann-tar-ut-moderaterna...
Riktigt hur du kunde rättfärdiga och initiera ett sådant påhopp när du själv nästan två månader TIDIGARE bokstavligen gått ut och slagit dig själv för bröstet i den här artikeln förstår jag inte. Hur tänkte du?
Till skillnad från Per Schlingmanns artikel luktar din artikel av både oklädsam skadeglädje och självgodhet.
Hur skall man kunna ta vänstern, som du numer företräder blockvis, på allvar när du inte tänker på vad du säger/skriver/publicerar?