The never ending story, Israel-Palestina.
Ett helt nytt grepp behövs. I många andra etniska konflikter i världen gör världsamfundet allt för att de ska kunna leva ihop.
Jag tror att den enda vettiga lösningen är att en sekulär stat bildas där ingen diskrimineras!
Permalänk | Anmäl
Sten Figaro, 2012-02-16, 11:56
Lisa, tycker du ärligt talat att det går att jämföra kärnkraftsförhandlingar i Sverige med samtal mellan israeler och palestinier? Tror du ärligt att Israel skulle erbjuda rimliga vilkor vilket skulle kunna leda fred OM inte bara palestinierna ställde krav inför förhandlingarna? Istället för att upprepa israelisk propaganda kan du väl försöka tänka lite själv? Om du nu vill ha fred, vilket jag starkt tvivlar på.
Att Israel inte ska bygga fler bosättningar som ytteliggare utökar problematiken är ju ett ur ett fredsperspektiv högst rimligt krav, sen att Abbas behöver lite uns av trovärdighet efter att förhandlat med israelerna i 10 år utan att få någonting är inte heller orimligt.
Permalänk | Anmäl
Viktor Abdulal, 2012-02-16, 11:58
Israel borde avvisa alla förhandlingar med palestinierna och enbart förhandla med Arabförbundet.
Utan en total fred mellan araber och judar finns ingen fred i Mellanöstern.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2012-02-16, 12:09
bra skrivet Lisa. Tack för att du upplyser när svenska politiker blundar för fakta!
Permalänk | Anmäl
Tobias Nilsson, 2012-02-16, 12:18
Enligt min åsikt är det inte konstigt att Palestinier anländer till förhandlingar med i förhand ställda krav. En ockupationsmakt som Israel har ett ansvar gentemot landet man ockuperar, ett ansvar man i min mening (och säkert enligt många andra) inte uppfyller. Bosättarna tillåts "ta kulle efter kulle" verkar det som och muren går, om jag inte är felinformerad, på vissa ställen inne på palestinskt territorium och inte längs gränsen. En bra början för fredsförhandling torde vara att båda håller sig på sin sida av de dragna gränserna. För några veckor sedan sändes Korrespondenterna (SVT) delvis från Israel/Palstina, där man beskriv Palestiniernas insikt om ickevåld som det främsta och mest fruktade vapnet mot Israelerna. Vi kan hoppas på, för båda sidors skull, att den arabiska våren och Ickevåld som medel når och får fäste i Palestinas frihetsrörelser. Intressant för framtiden blir: Irans eventuella anskaffande av kärnvapen som skulle kunna rubba den maktbalans Israel skapar med sina. Demokratiseringar i Israels närhet skulle kunna beröva Israel sina demoniserade fiender och förhoppningsvis välkomnas.
Permalänk | Anmäl
Marco Loi, 2012-02-16, 12:22
Personligen stödjer jag Alliansen. Jag vill ha en fortsatt borgerlig regering. Åtmindstone fram till dess Socialdemokraterna presenterar en politik för år 2012 i stället för 1972. Men det betyder inte att jag stöder Alliansen i allt den företar sig. Och när det gäller konflikten Israel - Palestina så gör jag det definitivt inte.
Det är ju alldeles uppenbart att de krafter som i dag dominerar staten Israel inte är intresserade av någon tvåstatslösning. De vill ha "hela kakan". Det vill säga "bli av med" Palestinierna och göra hela det Bibliska Israel till en etniskt ren Judisk stat. Precis som Gud lovade dem i Gamla Testamentet.
Sjävfallet är det många Israeler som inte sympatiserar med denna politiken men de är för närvarande inte vid makten. Bildt talar om realpolitik. Och detta är den politiska realiteten år 2012. Den Israeliska politiken för 40, 30 och 20 år sedan var något helt annat. Men det är historia i dag.
Vad detta kommer att leda till kan inte någon veta. Men det finns många och obehagliga möljigheter.
Permalänk | Anmäl
Claes Thure Moberg, 2012-02-16, 12:23
Den 5 september 2011: Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu on Monday renewed his call to Palestinian president Mahmud Abbas to hold direct peace talks and drop the Palestinians' bid for UN membership. "He can come to Jerusalem, I could go to Ramallah or we could both go to Brussels," Netanyahu said after meeting in Jerusalem with visiting Belgian Prime Minister Yves Leterme. http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5ghXpcGoEJP5PYmDa_l70N...
Den 26 juli 2011: ”Jag vill ta tillfället i akt och uppmana min granne, president Abbas, att sätta sig ner och förhandla med mig, villkorslöst, här och nu. Våra två folk väntar på och längtar efter detta ögonblick.” http://www.youtube.com/watch?v=5942IW_VBvo
Mars 2011: In regards to the larger question of peace with the Palestinian Authority, Netanyahu said that “peace requires two to tango. I said to Abu Mazen who was flying around in the world – the Palestinian president – I said, don’t fly around the world. You want to make peace? Ramallah, where you sit, is 10 minutes away from Jerusalem where we’re sitting right now. I’m willing to come to you. You can come here. Let’s sit down, shut the room, you know, basically sit down until smoke comes out. That’s the way you make peace. That’s how we made peace with Egypt. That’s how we made peace with Jordan.” http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/143020#.TzzrbxbaY7w
Permalänk | Anmäl
Tom Nylund, 2012-02-16, 12:55
Om någon överhuvudtaget, inlusive Svenska politiker, ska bry sig om en 50årig olöslig konflikt så måste det börja med att någon part bevisar att dom har någotsomhelst intresse av att lösa den. Annars kommer utspelen i den frågan bara att handla om att hitta inrikespolitiska fördelar.
Vi är totalt ointresserade av att lägga pengar eller resurser på en fredsprocess som ni själva inte är intresserade av.(8)
Permalänk | Anmäl
Anders Olsson, 2012-02-16, 12:52
Israel borde kräva att stilleståndslinjerna från 6-dagarskriget återupprättas.
Världssamfundet & arabstaterna har inte uppfyllt vad som utlovades för Israels tillbakadragande.
Permalänk | Anmäl
Nils Stibor, 2012-02-16, 12:58
Behovet av en palestinsk stat är mer viktigt nu än någonsin! Det har vissa politiker i Sverige förstått.
Om man bara betraktar några aspekter så förstår man vilken slagsida som råder i mellanöstern.
Sedan år 2000 har:
• 1463 palestinska barn dödats av israelerna och 124 israeliska barn dödats av palestinierna
• 1084 vuxna israeler dödats och 6430 palestinier dödats
• 9226 israeler och 45041 palestinier blivit skadade
Mer statistik:
• Inga israeler hålls i palestinska fängelser och 5300 palestinier sitter i israeliska fängelser
• Israel har 234 illegala bosättningar och palestinierna inga.
• Israel skall nu frånta 70000 palestinier boende i Jerusalem sina ID-kort vilket medför att de då saknar rättigheter i Israel, d v s Israel gör en etnisk rensning.
Vem är den starkare och vem är den svagare parten? Bevisen är överväldigande. Förhandlingsviljan på den israeliska sidan börjar vid gevärspipans mynning.
Permalänk | Anmäl
Juncta Valenta, 2012-02-16, 13:03
En fredsuppgörelse skulle vara förödande för islam och för alla som bekänner sig till denna religion. Hela den bärande idén består av hat mot icke-muslimer och speciellt mot judar. Man lär ut redan till småbarn hur man skall döda judar och förhärligar martyrskap och bråd död. . Underutvecklade stater från Marocko i väster till Bangladesh i öster skyller sin efterblivenhet på judar och väst. Man skulle exponeras i all sin nakenhet om fredsförhandlingar skulle lyckas. Därför är alla fredstrevare bara ett spel för gallerierna. Det gäller för övrigt båda parterna i den eviga konflikten.
Permalänk | Anmäl
Anders Erlandsson, 2012-02-16, 13:18
Varje gång jag läser Lisa Abramowicz artiklar så kommer jag att tänka den där motorvägshistorien där en förare hör en varning på bilradion om att det finns en dåre som kör i felriktning just på det motorvägsavsnitt som föraren befinner sig på. Föraren utbrister då förtrytsamt: ”EN dåre! Dom är ju hundratals!”
Permalänk | Anmäl
Observator, 2012-02-16, 13:26
För bara 3 dagar sedan:
In Tehran to commemorate the 1979 Islamic revolution, Hamas chief Ismail Haniya told an estimated 30,000 people the Gaza-based party would "never recognise Israel", saying resistance would continue until "all Palestinian land" was liberated.
http://www.france24.com/en/20120211-israel-hamas-ismail-haniya-iran-fata...
Och honom ska Israel få ihop ett fredsavtal med? :-)
Permalänk | Anmäl
Michael K, 2012-02-16, 13:32
"En ockupationsmakt som Israel har ett ansvar gentemot landet man ockuperar..."
Det är en felaktig beskrivning av Mellanösternkonflikten, #6 Marco Loi, hur mycket vi än hjärntvättas med den.
Konflikten handlar om de fria judarnas existens i Mellanöstern.
Palestinierna kan flytta hem till den gigantiska arabvärlden vilken dag som helst. Israel är allt judarna har. Det säger sig självt vem som borde lämna företräde.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2012-02-16, 13:39
Läser man Balfour-deklarationen så står det att Judarna fick Israel om de inte bråkade med de icke-judar som bor i området.
Vi törs nog påstå att avtalet brutits? Varför tar inte England bara tillbaka området?
Permalänk | Anmäl
Viktor Andersson, 2012-02-16, 14:05
Det verkar som även Sverige har en israelisk lobby.
Alltid när Israel blir kritiserad kommer en våg av apologeter för att släta undan kritiken, att den är felaktig och ofta benämns kritiken för att vara antisemitisk.
Israel har skrivit historia flera gånger med att säga nej till fred och samtal. Låt oss studera följande fakta.
1. Israel är emot palestinsk samlingsregering.
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-16918834
2. Israel är emot att lämna tillbaka palestinska hälften av Jerusalem.
http://www.jpost.com/DiplomacyAndPolitics/Article.aspx?id=223085
3. Israel är emot att stoppa icke-legala bosättningar och annekteringspolitik.
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/israel/7948491/Isra...
Israel är emot ett Palestina man avfärdar ett erkännande av Palestina.
http://www.foreignaffairs.com/articles/136730/ghassan-khatib-and-michael...
Vi kan fortsätta men ovanstående är det viktigaste.
4. Israel är emot right of return för palestinier.
5. Israel är emot att erkänna sina kärnvapen.
6. Israel är emot att sluta använda vitfosfor i närstrid.
7. Israel är emot att sluta upp med den blockad av varor, mat och medicinska artiklar som resulterat i en humanitär kris i Gaza.
8. Israel är emot med bomber för Gaza och den kollektiva bestraffningen som sker av de civila som bor i området.
9. Israel är emot att sluta med politiska mord och sitt samarbete med terroristerna Jund-Allah.
http://www.theamericanconservative.com/larison/2012/01/13/jundallah-and-...
För att inte tala om Israels hot om invasion i Iran och Gaza.
Sanktioner mot Israel hade varit av positiv karaktär då Israel hade slutat med sin expansion i området. De rödgrönas kritik är positiv men mycket mer ska till för att Israel ska förstå att världen inte accepterar deras politik längre.
Permalänk | Anmäl
Ludde, 2012-02-16, 14:04
#17 Ludde. Menar du att det är fel att judar försvarar sig?
För all din "Israelkritik" verkar gå ut på att det är fel.
Och självklart är Israel mot Palestina. Palestina är ju definierat som en arabisk stat som omfattar HELA Israels territorium vilket framgår av t.ex. PLOs emblem: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Plo_emblem.png
Palestina är en stat där de fria judarna är utplånade. Det är märkligt att den överhuvudtaget diskuteras.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2012-02-16, 14:11
Den förtäckta föraktet mot en palestinsk stat är genomdrivande i artikeln, genom olika argument tippar man runt katten runt het gröt.
". Det blev en surrealistisk upplevelse"
Ja det var nog surrealistiskt att få veta att Sverige 2012 inte accepterar förtryck och en över 40 år gammal ockupation.
"Skiljelinjerna låg mellan regeringen på ena sidan som vill avvakta med ett erkännande till ett fredsavtal har uppnåtts och oppositionens syn om att ett erkännande borde göras även om ett sådant avtal inte finns."
Israel är emot samtal och emot den statslösning som världen och internationell rätt är formad kring. Israel är emot ett Palestina. Världen går längre inte på Israels undanflykter. Speciellt inte när bosättningar och stjälandet av den palestinska områdena ökat drastiskt det senaste åren.
"Samma åsikter delas av FNs Generalsekreterare Ban Ki Moon och ”Kvartettens” (EU, FN, USA och Ryssland) sändebud, Tony Blair "
En kvartett som leds av amerikanska och därmed likudintressen? Måste säga att det var intressant att artikeln gullar med krigsbrott-aren Tony blair som även han är en stark vän med Israel.
"Hamas terrorstämplat av EU. Ska Sverige erkänna en regering som delvis består av uttalade terrorister?"
Israel är erkänt som stat och de har använt terror och stöttat sådan verksamhet. För att inte beröra att Israel skapades mycket tack p.g.a israeliska terrorkonstellationer (Irgun är en av flera).
Permalänk | Anmäl
Ludde, 2012-02-16, 14:15
@ #15 Bo T: Det är intressant att du ser bortom komplexiteten i ett folkslag, i kultur, i religion. Palestiniernas "hem [den] gigantiska arabvärlden". Det är i min mening inte ett synsätt genom vilket man uppnår fred i regionen utan snarare ett genom vilket krig föds. Du skriver att konflikten handlar om "de fria judarnas" existens i mellanöstern, som om deras frihet skulle legitimera ockupation av ett annat folk och dessutom, enligt din mening, fördriva dem från det som varit sitt land. Vem som var först och vem som har rätt till vad är något man kan debattera i all evighet, en tanke jag delar med Benny Dagan. En tvåstatslösning tycks (enligt mig) vara enda lösningen och för att nå en sådan anser jag att man måste hitta en utgångspunkt utifrån vilken man arbetar.
Permalänk | Anmäl
Marco Loi, 2012-02-16, 14:37
#26 Bo T. Jag trodde ändå områdena 1917 kallades Transjordanien, Palestina och Irak när de var under Brittisk kontroll, men jag ska erkänna att jag inte är helt säker. Trots att Palestinierna inte hade en egen statsapparat gör väl dem inte mindre berättigade till landet? Men som sagt, vem som var först och inte är inte en diskussion som löser någon konflikt, inte i min mening. Sen tycker jag det är intressant att flera kommentatörer ovan anser det vara fel av Palestinierna att vilja fördriva alla Judar medan de själva förespråkar ett Palestinier-fritt Israel. Jag håller dock med om att det är fel att vilja fördriva Judarna från landet.
Permalänk | Anmäl
Marco Loi, 2012-02-16, 15:23
Återigen denne "Sverige-skandinaven" BoT...med sitt eviga ältande...
- BoT, palestinierna har alltid haft och har bara ETT land, Palestina !
om det landet någonsin har varit en självständig stat, en del av ett imperium eller som nu ockuperat gör inte palestiniernas rätt till sitt land, (Palestina), mindre.
Angående regeringens förhållningssätt till Palestina så fick tydligen
Jan Björklund ett smakprov på vad det är för "folk" palestinierna har "fått på halsen"...undrar om Björklund nu vet bättre än att villkorslöst stödja den zionistiska terrorstaten som han hittills gjort...
Permalänk | Anmäl
Palestinian forever, 2012-02-16, 16:05
Ludde #17 #19
Efter andra världskriget fördrevs kanske 13 miljoner tysktalande från sina hem i Polen och Tjeckoslovakien. Från finska Karelen tvingades 400 000 människor på flykt när området, som bland annat omfattar vad som var Finlands nästa största stad Viborg, införlivades med Sovjetunionen.
Efter såväl första som andra världskriget gjordes Europas karta om utan mycket hänsyn till enskilda människors önskemål. Mellanösterns gränser är ett resultat av det osmanska väldets upplösning när segrarmakterna upprättade helt nya stater. Och i en uppgörelse mellan Turkiet och Grekland tvångsflyttades mer än en miljon människor mellan de två länderna.
Så där kan man hålla på och beskriva påtvingade förändringar som numera ingen – eller bara extremister – ifrågasätter.
Detta förhållande ställer den som vill skriva en opartisk historia över konflikten i Palestina inför ett av allt att döma olösligt dilemma. Den arabiska versionen är nämligen att den judiska invandringen och upprättandet av staten Israel utgör en unik historisk orättvisa. De som flydde i samband med Israels självständighetskrig 1948 har med detta synsätt en ovillkorlig rätt att återvända till sina (eller deras föräldrars eller farföräldrars) gamla hem. Det är därför naturligt att de fortfarande bor i flyktingläger och att den övriga världen bidrar till deras försörjning där.
I Europa är det en självklarhet att respektera det s k Benesj-dekretet om att de tyskar somfördrevs från de sudettyska provinserna inte har rätt att återvända och inte har rätt till någon kompensation för sin förlorade egendom där.
En liknande hållning från Israel fördöms däremot regelbundet och även de som accepterar att palestinaflyktingarna inte kan återvända anser att de ska kompenseras ekonomiskt av Israel. Den arabiska ståndpunkten är fortfarande att de ska ha full frihet att återvända och det var på den frågan som fredsansträngningarna år 2000 föll, trots i övrigt mycket långtgående israeliska eftergifter.
Källa: Judisk Krönika nr 6 2009, sid 10 http://www.webbkampanj.com/judiskkronika/0906/
(Kommentaren postad tidigare men bortredigerad av Newsmill av någon outgrundlig anledning.)
Permalänk | Anmäl
Tom Nylund, 2012-02-16, 16:08
Till dags dato har 129 länder erkänt Palestina, närmare 70% av FNs medlemsländer. Senast i raden var Thailand och Island.
Pinsamt att regeringen ger efter för pro-israeliska lobbyister och folkpartister och vägrar erkänna Palestina. Från att en gång i tiden ha gått i fronten för folks rätt till självbestämmande tillhör vi numera eftersläntrarna. Beklämmande.
Permalänk | Anmäl
Olle Montanus, 2012-02-16, 16:50
Ban Ki Mon, Tony Blair, Ryssland och USA... vilka sanningsvittnen Lisa Abramowicz räknar upp...
Permalänk | Anmäl
Olle Montanus, 2012-02-16, 17:31
#38 Jonas Karlsson, 2012-02-16
Jag behöver inga sanningsvittnen.
Enligt Carl Bildt är det endast den israeliska brutaliteten som hindrar regeringen från att erkänna Palestina. Konstigt nog kunde vi erkänna Estland, Lettland och Litauen medan dessa fortfarande var under sovjetisk militär kontroll. Men tydligen är lilla Israel mäktigare än vad Sovjet var.
Permalänk | Anmäl
Olle Montanus, 2012-02-16, 18:28
#39 Olle Montanus
Med den skillnaden att det i Estland, Lettland och Litauen inte fanns grupperingar vars mål var att utplåna Sovjet. I de palestinska områdena finns det däremot antidemokratiska grupperingar vars mål är att utplåna staten Israel. Från Estland, Lettland och Litauen sköts heller inga raketer konstant på oskyldiga civila i Sovjet. Däremot skjuts det raketer från Gaza in i Israel - senast igår kväll.
Permalänk | Anmäl
Tom Nylund, 2012-02-16, 18:43
#40 Jonas Karlsson
Den enda vägen till fred är att omvärlden sätter press på Israel och ser till att de drar sig tillbaka från de ockuperade områdena.
Permalänk | Anmäl
Olle Montanus, 2012-02-16, 18:50
#42 Olle Montanus
År 2005 drog sig Israel ur Gazaremsan, men det blev inte fredligare för det. Raketattackerna fortsatte och ÖKADE till och med. Av den anledningen vill Israel inte dra sig ur Västbanken när som helst och hur som helst. Om det skjuts raketer från Västbanken skulle Israels största och viktigaste städer vara inom räckvidden för raketerna vilket är helt otänkbart.
Permalänk | Anmäl
Tom Nylund, 2012-02-16, 19:00
#43 Tom Nylund, 2012-02-16
Dumheter. Ett scenario med raketattacker från en palestinsk stat skulle med största säkerhet leda till att Palestina och dess befolkning försvann från jordens yta.
Permalänk | Anmäl
Olle Montanus, 2012-02-16, 19:38
#32 Tom Nylund
"I Europa är det en självklarhet att respektera det s k Benesj-dekretet ..." vilket är en stor skamfläck på Europas samvete. Senast 2001 bestämde EU att Tjeckien och Slovakien får behålla och fortsätta tillämpa Benes dekreten, det är inget hinder för deras EU medlemskap. Och Sverige röstade FÖR att få behålla de där extremt diskriminerande lagarna. Förresten de diskriminerar inte bara tyskar utan också ungrare, polacker, rutener och zigenare.
Och som du skriver: Israel bedöms på det motsatta sättet. Snacka om dubbelmoral!
De här "Israel kritiker" som Juncta Valenta, Olle Montanus, Marco Loi svarar ALDRIG på frågan: skall 800 000 fördrivna judar också bli kompenserade av arabländerna som fördrev dem?
Det hela kunde varaa enkelt, om araberna bara ville det. Man kunde se det som ett folkutbyte, precis som i Grekland-Turkiet fallet, Ungern-Tjeckoslovakien fallet, Tyskland-Tjeckoslovakien fallet, Tyskland-Polen fallet osv...
Araberna fördrev 800 000 judar - Israel fördrev 700 000 araber. Israel tog hand om de fördrivna i sitt pytteland - nu får araberna ta hand om sina på deras 600 gånger större territorium.
Men det vill de inte. De vill förgöra Israel, utrota judarna. Det har de aldrig försökt dölja, aldrig förnekat, aldrig slutat arbeta för.
Det är bara apologeterna som försöker låtsas att det regnar.
Permalänk | Anmäl
A. Ristoteles, 2012-02-17, 00:00
#49 Chili Palmer,
"(Att sedan major Björklund höll på att få på nöten av israeliska våld-samma bosättare..."
En 60 årig kvinna, 152 cm lång, som väger 48 kg hötte med näven mot de 11 personer, (några BEVÄPNADE med automatvapen ) beskrivs av svenska pressen som "angrepp". Sen kommer Chilli Palmer och för honom har Björklund redan "fått på nöten" av den här "agressiva" personen - snacka om en trovärdig "Israelkritiker" - inte någon antisemit... nääää...
... hahahaha...
http://www.youtube.com/watch?v=YWWdk-GVZV8
Permalänk | Anmäl
A. Ristoteles, 2012-02-17, 00:12
Att som socialdemokratins företrädare Stefan Löfven gjort, konstatera att israel ensidigt avvisar fredsförhandlingar tyder på en skarp blick för den destruktiva kraft som hela tiden sätter käppar i hjulet för en fredsförhandling, värd namnet. Den destruktiva kraften stavas Israel!
Allt man behöver göra för att konstatera att Stefan Löfven har rätt är att skärskåda israels beteende vid den senaste fredsförhandlingen för mindre än ett år sen. Då reste sig den församlade israeliska delegationen mitt i sittande förhandling och gick.
Vad var det då som de ansåg vara viktigare än fortsatta fredsansträngningarna? Jo, deras iver att avbryta var utsikten att för överskådlig tid torpedera allt vad fredsprocesser heter. Israel gick drekt från förhandlingsbordet och återupptog sina markstölder på Västbanken samt för att återuppta och fortsätta sin sjuka och olagliga bosättarterrorism.
Så vad artikelförfattaren blir så upprörd över när Stefan Löfven tar bladet från mun för att påtala israels orättfärdiga folkrättsbrott och torpedering av varje fredsutsikt, övergår mitt förstånd.
Visst kan det vara obehagligt att få höra sanningen när sanningen så tydligt avvslöjar ens rätta jag och ens innersta motiv men att försöka skjuta budbäraren som artikelförfattaren försöker göra i snart sagt varje sammanhang, leder bara djupare ner i israelisk förljugenhet och destruktion.
Permalänk | Anmäl
Volfram Ax, 2012-02-17, 08:41
#49 Chili Palmer
Mycket bra skrivet. Kan skriva under på i stort sett allt utom Nalle Grönros. Var det inte Björn Rosengren?
En annan "Nalle"?
Permalänk | Anmäl
Volfram Ax, 2012-02-17, 08:54
#52 Volfram Ax
Benjamin Netanyahu har flera gånger uppmanat Abbas att återvända till förhandlingsbordet. Läs vad jag skrev i en tidigare kommentar:
http://www.newsmill.se/node/43166#comment-337976
Permalänk | Anmäl
Tom Nylund, 2012-02-17, 09:20
Israel är en onskefull statsbildning. Denna ondska manifesteras tydligast i oskicket att hålla en hel grannbefolkning på att antal miljoner civilister, gisslan, inför en hel värld.
I Riksdan i måndags fick vi höra hur vår egen utrikesminister är beredd att lägga sig platt för denna ondska. Ungefär så här lät det i mina öron: "Blunda inte för ockupationens realiteter. Palestina kan hålla val, men dan efter kommer israel dit och arresterar de valda ombuden".
Detta är verkligen att lägga sig platt för ondska och orättfärdighet. Skall Sveriges statsminister hysa en sån enfaldigt strävande då han representerar hela svenska folket?
Låt oss skärskåda var nån stans i det resonemanget som det gnisslar allra värst. Jo, felet med resonemanget är att dessa arresteringar genomför bara israel om EU tillåter det. Utan sanktion från EU kan israel inte tillåta sig någon av alla laglösheter man daligen begår mot en värnlös grannbefolkning.
Den en gång så rakryggade och självständiga, svenska utrikespolitioken har nu förvandlats till ett följsamt israelkramerí, helt i enklighet med det orättfärdiga EU:s policy - den som spelar under täcket med israel och därmed sanktionerar den laglösa skurkstatens alla begångna ogärningar.
Detta kramande av ondska måste få ett slut! Börja med att utesluta skurkstaten ur alla schlagersammanhang.
Permalänk | Anmäl
Volfram Ax, 2012-02-17, 09:24
#54 Tom Nylund
Det du sysslar med är inget annat än en förlängning av det hån ockupanten utsätter den ockuperade för. Du pekar finger mot zionismens offer samtidigt som du låtsas att zionismen är rumsren. Vad kallar man sånt?
Lyssna på dig själv:
"Benjamin Netanyahu har flera gånger uppmanat Abbas att återvända till förhandlingsbordet."
Så själv skall man lämna förhandlingsbordet för att med iver återuppta det som främst förhindrar fredsförhandlingar - markstölder och bosättarterrorism - ockupation, förtryck och terror.
Bibi Nettanjahu kunde lika gärna ha försökt lugga en flintskallig. Lycka till får man säga.
Permalänk | Anmäl
Volfram Ax, 2012-02-17, 09:34
Jisses, vilka utfall från hatarmaffian, de ena tokigare påståendena än de andra. Nu har det nått hysteri, där man frossar i erkännanden till varandras demoniseringar av ett land och ett folk. Den typen av hån och hätskhet är obehagligt, man tycks ha sett det förut. Tydligen fyller den judiska staten och judarna ett behov för dem som behöver en syndabock för världens problem. Ha så roligt då. Suck.
Israel har erbjudit sig att sätta sig ner i ett rum med Abbas och förhandla och kompromissa tills man får ett fredsslut, flera gånger om. Detta är belagt. Det har sagts offentligt många gånger, bl.a. i FN och direkt till Abbas. Det är Abbas som har vägrat. Tydligen kan han eller vill han inte förhandla direkt med just den partner han behöver förhandla med för att få fred. Oerhört att han ursäktas från sitt ansvar att leda sitt folk till en varaktig fred. Det är ju precis tvärtom, vilket Lisa Abramowicz påpekar. Påståendet att
”Israel ensidigt avvisar förhandlingar”
är falskt. Lisa A. har noterat att socialdemokraternas nya partiledare Stefan Löfven har skrivit under på den dabattartikel där detta falska påstående fanns. Och det gjorde han. Han behöver läsa på. Hur kan man inte ha noterat att Abbas nekar förhandla direkt just nu?!
Jag är en som hoppas att en karl uppfostrad i fina respektabla Ådalen håller sig för god för att dras med i sitt partis gamla, tokiga, ologiska och TRÖTTA syndabockstänkande politik vad gäller Mellanösterns problem. Man blundar ju inför vad som verkligen sker till den grad att man kommer med falska påståenden! Alternativt är man beklagligt oinformerad, ignorant.
Det är Abbas som vägrar sätta sig ner och villkorslöst förhandla fram det som behöver bestämmas för att parterna ska kunna kompromissa fram en varaktig och säker fred. Inga politiker i Stockholm ska bestämma detta.
Tack, Lisa A. för att du orkar trots alla dumma påhopp.
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2012-02-17, 12:28
Jag skulle kunna lösa mellanösterproblemet på en månad. Om alla donatorer till palestinaaraberna satte villkor för att få en enda spänn till, att de skulle uppfylla villkoren från Osloavtalet, som de fick kontroll över area A, B för, nämligen totalstopp för terror och hatpropaganda, hade det gått illa kvickt. I värsta fall fick palestinerna börja jobba och tjäna pengar, bjuda in folk som lånade dem pengar att sätta upp industribyar för, att betalas med godkända produkter.
Västbanken är "område utan statlig ägare" fram till förhandlad fred, som Arafat och Rabin skrev under och fick Nobelpris för, Bill Clinton och gänget tittade på. Israel har exakt lika stora byggrättigheter på area C som araberna på A, B, läs reglerna. Barak har nu tvingats ge nya byggrättigheter mot sin röda vilja, http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/152619#.Tz5QiuUeqk8
Både EU http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/151660#.Tz5PwfHEWy9 och
Abbas http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/152554#.Tzzmz_HEWy- betalar för landstöld av araber i area C.
Permalänk | Anmäl
Ralph Haglund, fil.lic., 2012-02-17, 14:12
Jonas Karlsson är bekymrad. Han bekymrar sig för den stackars israelsika staten, eftersom han anser att "den är utsedd att vara syndasbock", den är utsatt för hatattacker och hysteri från "hatarmaffian" samt är "israel utsatt för hån och hätskhet" suckar han med låtsad uppgivenhet. I förbifarten hånar han palestinierna för att dessa inte "vill" fredsförhandla. Naturligtvis undviker Jonas Karlsson nogsamt att berätta varför palestiniernas förhandlingsmöjligheter bakbundits av förtryckarmakten.
Jonas Karlsson anser sig ha belägg för att Bibi Netanjahu flera gånger begärt fredsförhandlingar från Mahmud Abbas´ sida. Det är naturligtvis inte sant. Det torde vara en vitt spridd sanning vid det här laget att de som tjänar mest på ett permanent krigstillstånd och därför skyr fred som Pesten, är Jonas Karlssons stackars Israel. Av samma orsak har Hamas en närmast permanent vapenvila som bara bryts vid de tillfällen då den israeliska kärnvapenarmén går igång igen.
Det Jonas Karlson skickligt förbigår med tystnad är att israel visade den "fredvilja" som Jonas Karlsson håller så högt i helgd då, sist det begav sig, lämnade förhandlingsbordet för att med iver återuppta det som främst förhindrar fredsförhandlingar - markstölder och bosättarterrorism - ockupation, förtryck och terror. Men det var väl knappast nån som hade förväntat sig att Jonas Karlsson skulle nämna det i sitt inlägg.
Än mindre hade väl någon förväntat sig att Jonas Karlsson ens skulle andas nåt om att skurkstaten håller ett helt grannfolk gisslan i hela världens åsyn, dag efter dag, i strid mot alla internationella rättsbestämmelser som finns. Sammantaget gör detta Jonas Karlsson till en ovederhäftig debattör som knappast går att ta på allvar.
Tyvärr har Jonas Karlsson bara en (säger 1) agenda: att hålla israel skadeslöst för alla de folkrättsbrott och krigsbrott som begås i den israeliska statens namn. Därmed har Jonas karlsson tagit sig vatten över huvet ty det går inte längre att förtiga alla de brott landet begår mot snart sagt alla internationella rättsberstämmelser inklussive FN:s förbud mot kollektiv bestraffning av en ursprungsbefolkning.
Permalänk | Anmäl
Volfram Ax, 2012-02-17, 14:40
#65 Volfram Ax, det ser ut som att du vill måla Israel heltäckande svart, men har du några konkreta förslag på hur fred kunde uppnås?
Permalänk | Anmäl
Tom Nylund, 2012-02-17, 16:13
Wolfram har sannerligen läst sin Göbbels i detalj: "ljuga, upprepa, ljuga, upprepa"....... Under hela sin tid som PM har Netanyahu tjatat om fredsförhandlingar, tyvärr utan att kräva att palestiniernas 18 år gamla löften ska uppfyllas. Abbas har dillat om sina ovh Obamas krav, som går rakt emot både Osloavtalet och Säkerhetsrådets §242. Månde Netanyahu tröttna snart, så nåt händer.
Permalänk | Anmäl
Ralph Haglund, fil.lic., 2012-02-17, 17:39
#71 Ralph Haglund, fil.lic
Ska jag tolka det som att du slår ett slag för "den slutgiltiga lösningen av Palestinafrågan"?
HMmm...jag undrar varifrån jag känner igen detta?
Permalänk | Anmäl
Volfram Ax, 2012-02-17, 18:18
#68 Tom Nylund
Snälla Tom Nylund. Jag målar inte. Jag beskriver bara den verklighet vi alla har framför våra ögon varje dag och som alla kan se om de låter bli att blunda så hårt.
Permalänk | Anmäl
Volfram Ax, 2012-02-17, 18:31
Ja, den slutgiltiga lösningen för alla muslimska terrorister - eller menar du att alla är terrorister???. Som när den libanesiska armén rensade ut ett terroristläger där, då kom det inga moralpredikningar.
Upprätta läger på Gaza för vanliga människor, ha benhård koll så inte terrorister följer med, och leverera alla hjälpsändningar endast dit. Uppfyll FN:s krav att inte leverera vapen till terrorister i Mellanöstern. UNIFIL skulle göra en del av jobbet, men de dricker kaffe med terroristerna i stället för att bevaka gränsen till Syrien.Tvinga EU att bevaka övergången i Rafah som de lovade, men som de sprang från när Hamas kom och sa BU.
Som det är nu är alla palestinier totalt hjärntvättade av den hatpropagandan deras ledare lovade upphöra med i Osloavtalet. Den hatpropaganda som är första steget på Vägplanen för att börja vägen som skulle leda till en palestinsk stat, också erkänt av Lieberman. Man får helt enkelt börja ställa krav på dem, annars får de inte den minsta hjälp.
Permalänk | Anmäl
Ralph Haglund, fil.lic., 2012-02-18, 00:44
#79 Volfram Ax, du svarar inte på frågan. Har du några konkreta förslag på hur fred kunde uppnås? Kan du måla Israel heltäckande svart bör du också kunna svara på den frågan.
Permalänk | Anmäl
Tom Nylund, 2012-02-18, 01:06
#82 Tom Nylund
Tja - nu är ju inte jag nån tusenkonstnär även om jag, bland få, pratar klarspråk om Palestina. Jag är iaf glad att du frågar.
http://motbilder.se/2009/01/01/israel-vill-att-palestinierna-ska-leva-so...
http://fredskoalitionen.blogspot.com/2009/06/den-israeliska-tortyren-och...
Men några förslag har jag som åtminstone kan bryta dödläget och föra saker och ting framåt:
1) Erkänn Palestina!
2) Frige, omedelbums, de omkring 2000 torterade barnfångarna
3) Rannsaka snarast och med prioritet samtliga krigsförbrytare och folkrättsbrottslingar med adress Telaviv.
http://www.aftonbladet.se/kultur/article5520426.ab
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/israelsoldater-vittnar-om-gazakriget_3...
Permalänk | Anmäl
Volfram Ax, 2012-02-18, 07:08
#82 Tom Nylund
Oops! Glömde visst en viktig punkt. Så är det när man förivrar sig.
4) Avbryt markstölderna och påbörja nedmontaget av samtliga bosättningar även på Västbanken samt bryt den laglösa ockupationen.
http://www.dci-palestine.org/
Permalänk | Anmäl
Volfram Ax, 2012-02-18, 07:18
Nej, Volfram Ax #83 #84, din uppfattning är helt verklighetsfrånvänd.
Israel samverkade till upprättandet av den palestinska myndigheten under 1990-talet i syfte att ge palestinierna större frihet och ökade rättigheter - precis som omvärlden krävt av Israel och förväntat sig. Detta innebar att de allra flesta palestinska araberna kom under ett palesinskt självstyre. I praktiken innebar detta att de arabiska byarna och städerna på såväl Västbanken som Gazaremsan kom under detta självstyre. Men blev det fredligare? Nej, det blev det inte eftersom det blev en ny, andra, blodig intifada i vilken 1000 israeler fick sätta livet till. Bombverkstäder upprättades i palestinska städer och byar på Västbanken och terrorister sprängde sig på israeliska bussar och i israeliska caféer. Varför gick det så? Det skulle ju bli fred(ligare) då palestinierna fick utökade rättigheter och en större frihet?
Omvärlden fortsatte att ställa krav på Israel om att landet måste “avsluta ockupationen”. Nå, detta ledde till att Israel lämnade Gazaremsan år 2005. Blev det fred(ligare)? Nej, man kan inte säga att det blev fredligare eftersom raketattackerna – som hade pågått sedan år 2001 – fortsatte efter det att Israel hade lämnat Gazaremsan och de ÖKADE till och med!
Israel varken kan eller vill minska sin närvaro på Västbanken helt enkelt av den orsaken att man vet hur det hittills har gått då landet lämnat ifrån sig områden. Det är ett historiskt faktum att varje gång Israel samverkat till att ge palestinierna större frihet och ökade rättigheter – detta gäller upprättandet av det palestinska självstyret såväl som tillbakadragandet från Gazaremsan – så har det inte blivit lugnare och fredligare mellan Israel och palestinierna. Om palestinierna inte kunde förvalta de arabiska byarna och städerna som man fick i och med upprättandet av självstyret under 1990-talet utan att man började använda dessa byar och städer som terrorbas mot Israel, hur skulle det då kunna gå om de fick en hel självständig stat? Om palestinierna inte kunde förvalta Gazaremsan som man fick år 2005 utan att detta område blev en bas för raketattacker mot Israel, hur skulle det då kunna gå om de fick en hel självständig stat?
Permalänk | Anmäl
Tom Nylund, 2012-02-18, 12:28
Vem är villig att sätta sig vid förhandlingsbordet?
Den 31 mars 2009, samma dag som Binyamin Netanyahu bildade den nu sittande regeringen, uppmanade han den palestinska myndighetens styrelseordförande Mahmoud Abbas att återuppta fredsförhandlingarna med Israel. Abbas ignorerade uppmaningen.
Den 4 juli 2010 sa Binyamin Netanyahu, ”Låt mig än en gång ta tillfället i akt och uppmana president Abbas att möta mig ansikte mot ansikte och inleda direkta fredsförhandlingar.” Abbas ignorerade uppmaningen.
Den 21 juli 2011 intervjuades Binyamin Netanyahu på TV-kanalen al-Arabiya och sa, ”Jag är villig att i detta ögonblick sätta mig ner med president Abbas och förhandla villkorslöst.” Abbas ignorerade inviten.
Den 26 juli 2011 laddade Binyamin Netanyahu upp en video på YouTube i vilken han önskade alla världens muslimer glad ramadan. Han tog även tillfället i akt att uppmana Mahmoud Abbas att ”sätta sig ner och förhandla med mig, villkorslöst, här och nu.” Abbas ignorerade inviten.
Den 5 september 2011, under en gemensam presskonferens med Belgiens premiärminister Yves Leterme, upprepade Binyamin Netanyahu sin uppmaning till Mahmoud Abbas att återvända till förhandlingsbordet. ”Han kan komma till Jerusalem, jag kan åka till Ramalla, eller också kan vi båda åka till Bryssel,” föreslog han. Abbas ignorerade Netanyahus inbjudan.
Den 23 september 2011, under sitt tal inför FN:s Generalkonferens, sa Netanyahu, ”President Abbas, jag sträcker ut min hand – Israels hand – i fred. Jag hoppas att du vill ta emot den handen.” Abbas tog inte emot den.
Den 18 januari 2012, i sitt tal i den portugisiska synagogan i Amsterdam, sa Binyamin Netanyahu, ”Jag har varit tydlig från dag ett att jag är beredd att möta president Abbas var som helst och när som helst för att förhandla om fred. Jag vill göra detta tydligt även idag: Jag välkomnar honom att sätta sig ner och förhandla om fred för våra två folk. President Abbas: gå inte bort från freden; fortsätt förhandlingarna.” Abbas gick bort från freden och slöt istället ännu ett försoningsavtal med den antisemitiska och öppet folkmordiska terroristorganisationen Hamas.
Tre av Sveriges största oppositionspartier ljuger och säger
PM Netanyahu inte är villig att fredsförhandla. Jag säger, läs innantill och ta reda på fakta innan ni ylar med vargarna!
Permalänk | Anmäl
B Bäckander, 2012-02-18, 13:09
Volfran hakar upp sej hakar upp sej hakar upp sej..... Hur många gånger ska han höra att man inte kan erkänna något som inte existerar? Jämför med Israel som hade utvecklats som fungerande stat i nästan 100 år när det erkändes av FN.
Om man sänder tillbaka barnfångarna till de föräldrar eller släktingar som försedde dem med bomber, knivar, vad tror du händer då?
De enda krigsförbrytare du hittar i Israel är muslimska terrorister. Att inte alla har rannsakats beror på en enda sak - att det vore livsfarligt för deras angivare. Varför skulle Israel riskera deras liv? Det finns faktiskt väldigt många araber som vill ha samma fred som Israel har. Väldigt många judar och araber som samarbetar för att få det bättre.
Eller har du och AB den uppfattningen att judar inte får försvara sig?
AB är så långt från neutral om Israel som man kan komma, speciellt när de räknar det som "kultur" och inte nyheter.
.
Artikeln om "Break the Silence" och det svenska mediadrevet i samband med det, där varenda instans, från Sveriges Radio till Armemuseum, ljög och framförde det som den ENDA instansen - jag skrev till dem, de bara skrattade om att det inte behövdes alternativa röster när alla visste hur elaka israelerna var...... En tidig siffra säger att Break the Silence fick minst 3.5 miljoner kronor från i huvudsak Europa för att säga just vad de sade. Läs http://israelisverige.info/?p=3167
Hitta gärna lite mer relevant information.
Permalänk | Anmäl
Ralph Haglund, fil.lic., 2012-02-18, 17:15
54 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
The never ending story, Israel-Palestina.
Ett helt nytt grepp behövs. I många andra etniska konflikter i världen gör världsamfundet allt för att de ska kunna leva ihop.
Jag tror att den enda vettiga lösningen är att en sekulär stat bildas där ingen diskrimineras!
Lisa, tycker du ärligt talat att det går att jämföra kärnkraftsförhandlingar i Sverige med samtal mellan israeler och palestinier? Tror du ärligt att Israel skulle erbjuda rimliga vilkor vilket skulle kunna leda fred OM inte bara palestinierna ställde krav inför förhandlingarna? Istället för att upprepa israelisk propaganda kan du väl försöka tänka lite själv? Om du nu vill ha fred, vilket jag starkt tvivlar på.
Att Israel inte ska bygga fler bosättningar som ytteliggare utökar problematiken är ju ett ur ett fredsperspektiv högst rimligt krav, sen att Abbas behöver lite uns av trovärdighet efter att förhandlat med israelerna i 10 år utan att få någonting är inte heller orimligt.
Israel borde avvisa alla förhandlingar med palestinierna och enbart förhandla med Arabförbundet.
Utan en total fred mellan araber och judar finns ingen fred i Mellanöstern.
bra skrivet Lisa. Tack för att du upplyser när svenska politiker blundar för fakta!
Enligt min åsikt är det inte konstigt att Palestinier anländer till förhandlingar med i förhand ställda krav. En ockupationsmakt som Israel har ett ansvar gentemot landet man ockuperar, ett ansvar man i min mening (och säkert enligt många andra) inte uppfyller. Bosättarna tillåts "ta kulle efter kulle" verkar det som och muren går, om jag inte är felinformerad, på vissa ställen inne på palestinskt territorium och inte längs gränsen. En bra början för fredsförhandling torde vara att båda håller sig på sin sida av de dragna gränserna. För några veckor sedan sändes Korrespondenterna (SVT) delvis från Israel/Palstina, där man beskriv Palestiniernas insikt om ickevåld som det främsta och mest fruktade vapnet mot Israelerna. Vi kan hoppas på, för båda sidors skull, att den arabiska våren och Ickevåld som medel når och får fäste i Palestinas frihetsrörelser. Intressant för framtiden blir: Irans eventuella anskaffande av kärnvapen som skulle kunna rubba den maktbalans Israel skapar med sina. Demokratiseringar i Israels närhet skulle kunna beröva Israel sina demoniserade fiender och förhoppningsvis välkomnas.
Personligen stödjer jag Alliansen. Jag vill ha en fortsatt borgerlig regering. Åtmindstone fram till dess Socialdemokraterna presenterar en politik för år 2012 i stället för 1972. Men det betyder inte att jag stöder Alliansen i allt den företar sig. Och när det gäller konflikten Israel - Palestina så gör jag det definitivt inte.
Det är ju alldeles uppenbart att de krafter som i dag dominerar staten Israel inte är intresserade av någon tvåstatslösning. De vill ha "hela kakan". Det vill säga "bli av med" Palestinierna och göra hela det Bibliska Israel till en etniskt ren Judisk stat. Precis som Gud lovade dem i Gamla Testamentet.
Sjävfallet är det många Israeler som inte sympatiserar med denna politiken men de är för närvarande inte vid makten. Bildt talar om realpolitik. Och detta är den politiska realiteten år 2012. Den Israeliska politiken för 40, 30 och 20 år sedan var något helt annat. Men det är historia i dag.
Vad detta kommer att leda till kan inte någon veta. Men det finns många och obehagliga möljigheter.
Den 5 september 2011: Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu on Monday renewed his call to Palestinian president Mahmud Abbas to hold direct peace talks and drop the Palestinians' bid for UN membership. "He can come to Jerusalem, I could go to Ramallah or we could both go to Brussels," Netanyahu said after meeting in Jerusalem with visiting Belgian Prime Minister Yves Leterme. http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5ghXpcGoEJP5PYmDa_l70N...
Den 26 juli 2011: ”Jag vill ta tillfället i akt och uppmana min granne, president Abbas, att sätta sig ner och förhandla med mig, villkorslöst, här och nu. Våra två folk väntar på och längtar efter detta ögonblick.” http://www.youtube.com/watch?v=5942IW_VBvo
Mars 2011: In regards to the larger question of peace with the Palestinian Authority, Netanyahu said that “peace requires two to tango. I said to Abu Mazen who was flying around in the world – the Palestinian president – I said, don’t fly around the world. You want to make peace? Ramallah, where you sit, is 10 minutes away from Jerusalem where we’re sitting right now. I’m willing to come to you. You can come here. Let’s sit down, shut the room, you know, basically sit down until smoke comes out. That’s the way you make peace. That’s how we made peace with Egypt. That’s how we made peace with Jordan.” http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/143020#.TzzrbxbaY7w
Om någon överhuvudtaget, inlusive Svenska politiker, ska bry sig om en 50årig olöslig konflikt så måste det börja med att någon part bevisar att dom har någotsomhelst intresse av att lösa den. Annars kommer utspelen i den frågan bara att handla om att hitta inrikespolitiska fördelar.
Vi är totalt ointresserade av att lägga pengar eller resurser på en fredsprocess som ni själva inte är intresserade av.(8)
Israel borde kräva att stilleståndslinjerna från 6-dagarskriget återupprättas.
Världssamfundet & arabstaterna har inte uppfyllt vad som utlovades för Israels tillbakadragande.
Behovet av en palestinsk stat är mer viktigt nu än någonsin! Det har vissa politiker i Sverige förstått.
Om man bara betraktar några aspekter så förstår man vilken slagsida som råder i mellanöstern.
Sedan år 2000 har:
• 1463 palestinska barn dödats av israelerna och 124 israeliska barn dödats av palestinierna
• 1084 vuxna israeler dödats och 6430 palestinier dödats
• 9226 israeler och 45041 palestinier blivit skadade
Mer statistik:
• Inga israeler hålls i palestinska fängelser och 5300 palestinier sitter i israeliska fängelser
• Israel har 234 illegala bosättningar och palestinierna inga.
• Israel skall nu frånta 70000 palestinier boende i Jerusalem sina ID-kort vilket medför att de då saknar rättigheter i Israel, d v s Israel gör en etnisk rensning.
Vem är den starkare och vem är den svagare parten? Bevisen är överväldigande. Förhandlingsviljan på den israeliska sidan börjar vid gevärspipans mynning.
En fredsuppgörelse skulle vara förödande för islam och för alla som bekänner sig till denna religion. Hela den bärande idén består av hat mot icke-muslimer och speciellt mot judar. Man lär ut redan till småbarn hur man skall döda judar och förhärligar martyrskap och bråd död. . Underutvecklade stater från Marocko i väster till Bangladesh i öster skyller sin efterblivenhet på judar och väst. Man skulle exponeras i all sin nakenhet om fredsförhandlingar skulle lyckas. Därför är alla fredstrevare bara ett spel för gallerierna. Det gäller för övrigt båda parterna i den eviga konflikten.
Varje gång jag läser Lisa Abramowicz artiklar så kommer jag att tänka den där motorvägshistorien där en förare hör en varning på bilradion om att det finns en dåre som kör i felriktning just på det motorvägsavsnitt som föraren befinner sig på. Föraren utbrister då förtrytsamt: ”EN dåre! Dom är ju hundratals!”
För bara 3 dagar sedan:
In Tehran to commemorate the 1979 Islamic revolution, Hamas chief Ismail Haniya told an estimated 30,000 people the Gaza-based party would "never recognise Israel", saying resistance would continue until "all Palestinian land" was liberated.
http://www.france24.com/en/20120211-israel-hamas-ismail-haniya-iran-fata...
Och honom ska Israel få ihop ett fredsavtal med? :-)
"En ockupationsmakt som Israel har ett ansvar gentemot landet man ockuperar..."
Det är en felaktig beskrivning av Mellanösternkonflikten, #6 Marco Loi, hur mycket vi än hjärntvättas med den.
Konflikten handlar om de fria judarnas existens i Mellanöstern.
Palestinierna kan flytta hem till den gigantiska arabvärlden vilken dag som helst. Israel är allt judarna har. Det säger sig självt vem som borde lämna företräde.
Läser man Balfour-deklarationen så står det att Judarna fick Israel om de inte bråkade med de icke-judar som bor i området.
Vi törs nog påstå att avtalet brutits? Varför tar inte England bara tillbaka området?
Det verkar som även Sverige har en israelisk lobby.
Alltid när Israel blir kritiserad kommer en våg av apologeter för att släta undan kritiken, att den är felaktig och ofta benämns kritiken för att vara antisemitisk.
Israel har skrivit historia flera gånger med att säga nej till fred och samtal. Låt oss studera följande fakta.
1. Israel är emot palestinsk samlingsregering.
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-16918834
2. Israel är emot att lämna tillbaka palestinska hälften av Jerusalem.
http://www.jpost.com/DiplomacyAndPolitics/Article.aspx?id=223085
3. Israel är emot att stoppa icke-legala bosättningar och annekteringspolitik.
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/israel/7948491/Isra...
Israel är emot ett Palestina man avfärdar ett erkännande av Palestina.
http://www.foreignaffairs.com/articles/136730/ghassan-khatib-and-michael...
Vi kan fortsätta men ovanstående är det viktigaste.
4. Israel är emot right of return för palestinier.
5. Israel är emot att erkänna sina kärnvapen.
6. Israel är emot att sluta använda vitfosfor i närstrid.
7. Israel är emot att sluta upp med den blockad av varor, mat och medicinska artiklar som resulterat i en humanitär kris i Gaza.
8. Israel är emot med bomber för Gaza och den kollektiva bestraffningen som sker av de civila som bor i området.
9. Israel är emot att sluta med politiska mord och sitt samarbete med terroristerna Jund-Allah.
http://www.theamericanconservative.com/larison/2012/01/13/jundallah-and-...
För att inte tala om Israels hot om invasion i Iran och Gaza.
Sanktioner mot Israel hade varit av positiv karaktär då Israel hade slutat med sin expansion i området. De rödgrönas kritik är positiv men mycket mer ska till för att Israel ska förstå att världen inte accepterar deras politik längre.
#17 Ludde. Menar du att det är fel att judar försvarar sig?
För all din "Israelkritik" verkar gå ut på att det är fel.
Och självklart är Israel mot Palestina. Palestina är ju definierat som en arabisk stat som omfattar HELA Israels territorium vilket framgår av t.ex. PLOs emblem: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Plo_emblem.png
Palestina är en stat där de fria judarna är utplånade. Det är märkligt att den överhuvudtaget diskuteras.
Den förtäckta föraktet mot en palestinsk stat är genomdrivande i artikeln, genom olika argument tippar man runt katten runt het gröt.
". Det blev en surrealistisk upplevelse"
Ja det var nog surrealistiskt att få veta att Sverige 2012 inte accepterar förtryck och en över 40 år gammal ockupation.
"Skiljelinjerna låg mellan regeringen på ena sidan som vill avvakta med ett erkännande till ett fredsavtal har uppnåtts och oppositionens syn om att ett erkännande borde göras även om ett sådant avtal inte finns."
Israel är emot samtal och emot den statslösning som världen och internationell rätt är formad kring. Israel är emot ett Palestina. Världen går längre inte på Israels undanflykter. Speciellt inte när bosättningar och stjälandet av den palestinska områdena ökat drastiskt det senaste åren.
"Samma åsikter delas av FNs Generalsekreterare Ban Ki Moon och ”Kvartettens” (EU, FN, USA och Ryssland) sändebud, Tony Blair "
En kvartett som leds av amerikanska och därmed likudintressen? Måste säga att det var intressant att artikeln gullar med krigsbrott-aren Tony blair som även han är en stark vän med Israel.
"Hamas terrorstämplat av EU. Ska Sverige erkänna en regering som delvis består av uttalade terrorister?"
Israel är erkänt som stat och de har använt terror och stöttat sådan verksamhet. För att inte beröra att Israel skapades mycket tack p.g.a israeliska terrorkonstellationer (Irgun är en av flera).
@ #15 Bo T: Det är intressant att du ser bortom komplexiteten i ett folkslag, i kultur, i religion. Palestiniernas "hem [den] gigantiska arabvärlden". Det är i min mening inte ett synsätt genom vilket man uppnår fred i regionen utan snarare ett genom vilket krig föds. Du skriver att konflikten handlar om "de fria judarnas" existens i mellanöstern, som om deras frihet skulle legitimera ockupation av ett annat folk och dessutom, enligt din mening, fördriva dem från det som varit sitt land. Vem som var först och vem som har rätt till vad är något man kan debattera i all evighet, en tanke jag delar med Benny Dagan. En tvåstatslösning tycks (enligt mig) vara enda lösningen och för att nå en sådan anser jag att man måste hitta en utgångspunkt utifrån vilken man arbetar.
#26 Bo T. Jag trodde ändå områdena 1917 kallades Transjordanien, Palestina och Irak när de var under Brittisk kontroll, men jag ska erkänna att jag inte är helt säker. Trots att Palestinierna inte hade en egen statsapparat gör väl dem inte mindre berättigade till landet? Men som sagt, vem som var först och inte är inte en diskussion som löser någon konflikt, inte i min mening. Sen tycker jag det är intressant att flera kommentatörer ovan anser det vara fel av Palestinierna att vilja fördriva alla Judar medan de själva förespråkar ett Palestinier-fritt Israel. Jag håller dock med om att det är fel att vilja fördriva Judarna från landet.
Återigen denne "Sverige-skandinaven" BoT...med sitt eviga ältande...
- BoT, palestinierna har alltid haft och har bara ETT land, Palestina !
om det landet någonsin har varit en självständig stat, en del av ett imperium eller som nu ockuperat gör inte palestiniernas rätt till sitt land, (Palestina), mindre.
Angående regeringens förhållningssätt till Palestina så fick tydligen
Jan Björklund ett smakprov på vad det är för "folk" palestinierna har "fått på halsen"...undrar om Björklund nu vet bättre än att villkorslöst stödja den zionistiska terrorstaten som han hittills gjort...
Ludde #17 #19
Efter andra världskriget fördrevs kanske 13 miljoner tysktalande från sina hem i Polen och Tjeckoslovakien. Från finska Karelen tvingades 400 000 människor på flykt när området, som bland annat omfattar vad som var Finlands nästa största stad Viborg, införlivades med Sovjetunionen.
Efter såväl första som andra världskriget gjordes Europas karta om utan mycket hänsyn till enskilda människors önskemål. Mellanösterns gränser är ett resultat av det osmanska väldets upplösning när segrarmakterna upprättade helt nya stater. Och i en uppgörelse mellan Turkiet och Grekland tvångsflyttades mer än en miljon människor mellan de två länderna.
Så där kan man hålla på och beskriva påtvingade förändringar som numera ingen – eller bara extremister – ifrågasätter.
Detta förhållande ställer den som vill skriva en opartisk historia över konflikten i Palestina inför ett av allt att döma olösligt dilemma. Den arabiska versionen är nämligen att den judiska invandringen och upprättandet av staten Israel utgör en unik historisk orättvisa. De som flydde i samband med Israels självständighetskrig 1948 har med detta synsätt en ovillkorlig rätt att återvända till sina (eller deras föräldrars eller farföräldrars) gamla hem. Det är därför naturligt att de fortfarande bor i flyktingläger och att den övriga världen bidrar till deras försörjning där.
I Europa är det en självklarhet att respektera det s k Benesj-dekretet om att de tyskar somfördrevs från de sudettyska provinserna inte har rätt att återvända och inte har rätt till någon kompensation för sin förlorade egendom där.
En liknande hållning från Israel fördöms däremot regelbundet och även de som accepterar att palestinaflyktingarna inte kan återvända anser att de ska kompenseras ekonomiskt av Israel. Den arabiska ståndpunkten är fortfarande att de ska ha full frihet att återvända och det var på den frågan som fredsansträngningarna år 2000 föll, trots i övrigt mycket långtgående israeliska eftergifter.
Källa: Judisk Krönika nr 6 2009, sid 10 http://www.webbkampanj.com/judiskkronika/0906/
(Kommentaren postad tidigare men bortredigerad av Newsmill av någon outgrundlig anledning.)
Till dags dato har 129 länder erkänt Palestina, närmare 70% av FNs medlemsländer. Senast i raden var Thailand och Island.
Pinsamt att regeringen ger efter för pro-israeliska lobbyister och folkpartister och vägrar erkänna Palestina. Från att en gång i tiden ha gått i fronten för folks rätt till självbestämmande tillhör vi numera eftersläntrarna. Beklämmande.
Ban Ki Mon, Tony Blair, Ryssland och USA... vilka sanningsvittnen Lisa Abramowicz räknar upp...
#38 Jonas Karlsson, 2012-02-16
Jag behöver inga sanningsvittnen.
Enligt Carl Bildt är det endast den israeliska brutaliteten som hindrar regeringen från att erkänna Palestina. Konstigt nog kunde vi erkänna Estland, Lettland och Litauen medan dessa fortfarande var under sovjetisk militär kontroll. Men tydligen är lilla Israel mäktigare än vad Sovjet var.
#39 Olle Montanus
Med den skillnaden att det i Estland, Lettland och Litauen inte fanns grupperingar vars mål var att utplåna Sovjet. I de palestinska områdena finns det däremot antidemokratiska grupperingar vars mål är att utplåna staten Israel. Från Estland, Lettland och Litauen sköts heller inga raketer konstant på oskyldiga civila i Sovjet. Däremot skjuts det raketer från Gaza in i Israel - senast igår kväll.
#40 Jonas Karlsson
Den enda vägen till fred är att omvärlden sätter press på Israel och ser till att de drar sig tillbaka från de ockuperade områdena.
#42 Olle Montanus
År 2005 drog sig Israel ur Gazaremsan, men det blev inte fredligare för det. Raketattackerna fortsatte och ÖKADE till och med. Av den anledningen vill Israel inte dra sig ur Västbanken när som helst och hur som helst. Om det skjuts raketer från Västbanken skulle Israels största och viktigaste städer vara inom räckvidden för raketerna vilket är helt otänkbart.
#43 Tom Nylund, 2012-02-16
Dumheter. Ett scenario med raketattacker från en palestinsk stat skulle med största säkerhet leda till att Palestina och dess befolkning försvann från jordens yta.
#32 Tom Nylund
"I Europa är det en självklarhet att respektera det s k Benesj-dekretet ..." vilket är en stor skamfläck på Europas samvete. Senast 2001 bestämde EU att Tjeckien och Slovakien får behålla och fortsätta tillämpa Benes dekreten, det är inget hinder för deras EU medlemskap. Och Sverige röstade FÖR att få behålla de där extremt diskriminerande lagarna. Förresten de diskriminerar inte bara tyskar utan också ungrare, polacker, rutener och zigenare.
Och som du skriver: Israel bedöms på det motsatta sättet. Snacka om dubbelmoral!
De här "Israel kritiker" som Juncta Valenta, Olle Montanus, Marco Loi svarar ALDRIG på frågan: skall 800 000 fördrivna judar också bli kompenserade av arabländerna som fördrev dem?
Det hela kunde varaa enkelt, om araberna bara ville det. Man kunde se det som ett folkutbyte, precis som i Grekland-Turkiet fallet, Ungern-Tjeckoslovakien fallet, Tyskland-Tjeckoslovakien fallet, Tyskland-Polen fallet osv...
Araberna fördrev 800 000 judar - Israel fördrev 700 000 araber. Israel tog hand om de fördrivna i sitt pytteland - nu får araberna ta hand om sina på deras 600 gånger större territorium.
Men det vill de inte. De vill förgöra Israel, utrota judarna. Det har de aldrig försökt dölja, aldrig förnekat, aldrig slutat arbeta för.
Det är bara apologeterna som försöker låtsas att det regnar.
#49 Chili Palmer,
"(Att sedan major Björklund höll på att få på nöten av israeliska våld-samma bosättare..."
En 60 årig kvinna, 152 cm lång, som väger 48 kg hötte med näven mot de 11 personer, (några BEVÄPNADE med automatvapen ) beskrivs av svenska pressen som "angrepp". Sen kommer Chilli Palmer och för honom har Björklund redan "fått på nöten" av den här "agressiva" personen - snacka om en trovärdig "Israelkritiker" - inte någon antisemit... nääää...
... hahahaha...
http://www.youtube.com/watch?v=YWWdk-GVZV8
Att som socialdemokratins företrädare Stefan Löfven gjort, konstatera att israel ensidigt avvisar fredsförhandlingar tyder på en skarp blick för den destruktiva kraft som hela tiden sätter käppar i hjulet för en fredsförhandling, värd namnet. Den destruktiva kraften stavas Israel!
Allt man behöver göra för att konstatera att Stefan Löfven har rätt är att skärskåda israels beteende vid den senaste fredsförhandlingen för mindre än ett år sen. Då reste sig den församlade israeliska delegationen mitt i sittande förhandling och gick.
Vad var det då som de ansåg vara viktigare än fortsatta fredsansträngningarna? Jo, deras iver att avbryta var utsikten att för överskådlig tid torpedera allt vad fredsprocesser heter. Israel gick drekt från förhandlingsbordet och återupptog sina markstölder på Västbanken samt för att återuppta och fortsätta sin sjuka och olagliga bosättarterrorism.
Så vad artikelförfattaren blir så upprörd över när Stefan Löfven tar bladet från mun för att påtala israels orättfärdiga folkrättsbrott och torpedering av varje fredsutsikt, övergår mitt förstånd.
Visst kan det vara obehagligt att få höra sanningen när sanningen så tydligt avvslöjar ens rätta jag och ens innersta motiv men att försöka skjuta budbäraren som artikelförfattaren försöker göra i snart sagt varje sammanhang, leder bara djupare ner i israelisk förljugenhet och destruktion.
#49 Chili Palmer
Mycket bra skrivet. Kan skriva under på i stort sett allt utom Nalle Grönros. Var det inte Björn Rosengren?
En annan "Nalle"?
#52 Volfram Ax
Benjamin Netanyahu har flera gånger uppmanat Abbas att återvända till förhandlingsbordet. Läs vad jag skrev i en tidigare kommentar:
http://www.newsmill.se/node/43166#comment-337976
Israel är en onskefull statsbildning. Denna ondska manifesteras tydligast i oskicket att hålla en hel grannbefolkning på att antal miljoner civilister, gisslan, inför en hel värld.
I Riksdan i måndags fick vi höra hur vår egen utrikesminister är beredd att lägga sig platt för denna ondska. Ungefär så här lät det i mina öron: "Blunda inte för ockupationens realiteter. Palestina kan hålla val, men dan efter kommer israel dit och arresterar de valda ombuden".
Detta är verkligen att lägga sig platt för ondska och orättfärdighet. Skall Sveriges statsminister hysa en sån enfaldigt strävande då han representerar hela svenska folket?
Låt oss skärskåda var nån stans i det resonemanget som det gnisslar allra värst. Jo, felet med resonemanget är att dessa arresteringar genomför bara israel om EU tillåter det. Utan sanktion från EU kan israel inte tillåta sig någon av alla laglösheter man daligen begår mot en värnlös grannbefolkning.
Den en gång så rakryggade och självständiga, svenska utrikespolitioken har nu förvandlats till ett följsamt israelkramerí, helt i enklighet med det orättfärdiga EU:s policy - den som spelar under täcket med israel och därmed sanktionerar den laglösa skurkstatens alla begångna ogärningar.
Detta kramande av ondska måste få ett slut! Börja med att utesluta skurkstaten ur alla schlagersammanhang.
#54 Tom Nylund
Det du sysslar med är inget annat än en förlängning av det hån ockupanten utsätter den ockuperade för. Du pekar finger mot zionismens offer samtidigt som du låtsas att zionismen är rumsren. Vad kallar man sånt?
Lyssna på dig själv:
"Benjamin Netanyahu har flera gånger uppmanat Abbas att återvända till förhandlingsbordet."
Så själv skall man lämna förhandlingsbordet för att med iver återuppta det som främst förhindrar fredsförhandlingar - markstölder och bosättarterrorism - ockupation, förtryck och terror.
Bibi Nettanjahu kunde lika gärna ha försökt lugga en flintskallig. Lycka till får man säga.
Jisses, vilka utfall från hatarmaffian, de ena tokigare påståendena än de andra. Nu har det nått hysteri, där man frossar i erkännanden till varandras demoniseringar av ett land och ett folk. Den typen av hån och hätskhet är obehagligt, man tycks ha sett det förut. Tydligen fyller den judiska staten och judarna ett behov för dem som behöver en syndabock för världens problem. Ha så roligt då. Suck.
Israel har erbjudit sig att sätta sig ner i ett rum med Abbas och förhandla och kompromissa tills man får ett fredsslut, flera gånger om. Detta är belagt. Det har sagts offentligt många gånger, bl.a. i FN och direkt till Abbas. Det är Abbas som har vägrat. Tydligen kan han eller vill han inte förhandla direkt med just den partner han behöver förhandla med för att få fred. Oerhört att han ursäktas från sitt ansvar att leda sitt folk till en varaktig fred. Det är ju precis tvärtom, vilket Lisa Abramowicz påpekar. Påståendet att
”Israel ensidigt avvisar förhandlingar”
är falskt. Lisa A. har noterat att socialdemokraternas nya partiledare Stefan Löfven har skrivit under på den dabattartikel där detta falska påstående fanns. Och det gjorde han. Han behöver läsa på. Hur kan man inte ha noterat att Abbas nekar förhandla direkt just nu?!
Jag är en som hoppas att en karl uppfostrad i fina respektabla Ådalen håller sig för god för att dras med i sitt partis gamla, tokiga, ologiska och TRÖTTA syndabockstänkande politik vad gäller Mellanösterns problem. Man blundar ju inför vad som verkligen sker till den grad att man kommer med falska påståenden! Alternativt är man beklagligt oinformerad, ignorant.
Det är Abbas som vägrar sätta sig ner och villkorslöst förhandla fram det som behöver bestämmas för att parterna ska kunna kompromissa fram en varaktig och säker fred. Inga politiker i Stockholm ska bestämma detta.
Tack, Lisa A. för att du orkar trots alla dumma påhopp.
Jag skulle kunna lösa mellanösterproblemet på en månad. Om alla donatorer till palestinaaraberna satte villkor för att få en enda spänn till, att de skulle uppfylla villkoren från Osloavtalet, som de fick kontroll över area A, B för, nämligen totalstopp för terror och hatpropaganda, hade det gått illa kvickt. I värsta fall fick palestinerna börja jobba och tjäna pengar, bjuda in folk som lånade dem pengar att sätta upp industribyar för, att betalas med godkända produkter.
Västbanken är "område utan statlig ägare" fram till förhandlad fred, som Arafat och Rabin skrev under och fick Nobelpris för, Bill Clinton och gänget tittade på. Israel har exakt lika stora byggrättigheter på area C som araberna på A, B, läs reglerna. Barak har nu tvingats ge nya byggrättigheter mot sin röda vilja, http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/152619#.Tz5QiuUeqk8
Både EU http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/151660#.Tz5PwfHEWy9 och
Abbas http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/152554#.Tzzmz_HEWy- betalar för landstöld av araber i area C.
Jonas Karlsson är bekymrad. Han bekymrar sig för den stackars israelsika staten, eftersom han anser att "den är utsedd att vara syndasbock", den är utsatt för hatattacker och hysteri från "hatarmaffian" samt är "israel utsatt för hån och hätskhet" suckar han med låtsad uppgivenhet. I förbifarten hånar han palestinierna för att dessa inte "vill" fredsförhandla. Naturligtvis undviker Jonas Karlsson nogsamt att berätta varför palestiniernas förhandlingsmöjligheter bakbundits av förtryckarmakten.
Jonas Karlsson anser sig ha belägg för att Bibi Netanjahu flera gånger begärt fredsförhandlingar från Mahmud Abbas´ sida. Det är naturligtvis inte sant. Det torde vara en vitt spridd sanning vid det här laget att de som tjänar mest på ett permanent krigstillstånd och därför skyr fred som Pesten, är Jonas Karlssons stackars Israel. Av samma orsak har Hamas en närmast permanent vapenvila som bara bryts vid de tillfällen då den israeliska kärnvapenarmén går igång igen.
Det Jonas Karlson skickligt förbigår med tystnad är att israel visade den "fredvilja" som Jonas Karlsson håller så högt i helgd då, sist det begav sig, lämnade förhandlingsbordet för att med iver återuppta det som främst förhindrar fredsförhandlingar - markstölder och bosättarterrorism - ockupation, förtryck och terror. Men det var väl knappast nån som hade förväntat sig att Jonas Karlsson skulle nämna det i sitt inlägg.
Än mindre hade väl någon förväntat sig att Jonas Karlsson ens skulle andas nåt om att skurkstaten håller ett helt grannfolk gisslan i hela världens åsyn, dag efter dag, i strid mot alla internationella rättsbestämmelser som finns. Sammantaget gör detta Jonas Karlsson till en ovederhäftig debattör som knappast går att ta på allvar.
Tyvärr har Jonas Karlsson bara en (säger 1) agenda: att hålla israel skadeslöst för alla de folkrättsbrott och krigsbrott som begås i den israeliska statens namn. Därmed har Jonas karlsson tagit sig vatten över huvet ty det går inte längre att förtiga alla de brott landet begår mot snart sagt alla internationella rättsberstämmelser inklussive FN:s förbud mot kollektiv bestraffning av en ursprungsbefolkning.
#65 Volfram Ax, det ser ut som att du vill måla Israel heltäckande svart, men har du några konkreta förslag på hur fred kunde uppnås?
Wolfram har sannerligen läst sin Göbbels i detalj: "ljuga, upprepa, ljuga, upprepa"....... Under hela sin tid som PM har Netanyahu tjatat om fredsförhandlingar, tyvärr utan att kräva att palestiniernas 18 år gamla löften ska uppfyllas. Abbas har dillat om sina ovh Obamas krav, som går rakt emot både Osloavtalet och Säkerhetsrådets §242. Månde Netanyahu tröttna snart, så nåt händer.
#71 Ralph Haglund, fil.lic
Ska jag tolka det som att du slår ett slag för "den slutgiltiga lösningen av Palestinafrågan"?
HMmm...jag undrar varifrån jag känner igen detta?
#68 Tom Nylund
Snälla Tom Nylund. Jag målar inte. Jag beskriver bara den verklighet vi alla har framför våra ögon varje dag och som alla kan se om de låter bli att blunda så hårt.
Ja, den slutgiltiga lösningen för alla muslimska terrorister - eller menar du att alla är terrorister???. Som när den libanesiska armén rensade ut ett terroristläger där, då kom det inga moralpredikningar.
Upprätta läger på Gaza för vanliga människor, ha benhård koll så inte terrorister följer med, och leverera alla hjälpsändningar endast dit. Uppfyll FN:s krav att inte leverera vapen till terrorister i Mellanöstern. UNIFIL skulle göra en del av jobbet, men de dricker kaffe med terroristerna i stället för att bevaka gränsen till Syrien.Tvinga EU att bevaka övergången i Rafah som de lovade, men som de sprang från när Hamas kom och sa BU.
Som det är nu är alla palestinier totalt hjärntvättade av den hatpropagandan deras ledare lovade upphöra med i Osloavtalet. Den hatpropaganda som är första steget på Vägplanen för att börja vägen som skulle leda till en palestinsk stat, också erkänt av Lieberman. Man får helt enkelt börja ställa krav på dem, annars får de inte den minsta hjälp.
#79 Volfram Ax, du svarar inte på frågan. Har du några konkreta förslag på hur fred kunde uppnås? Kan du måla Israel heltäckande svart bör du också kunna svara på den frågan.
#82 Tom Nylund
Tja - nu är ju inte jag nån tusenkonstnär även om jag, bland få, pratar klarspråk om Palestina. Jag är iaf glad att du frågar.
http://motbilder.se/2009/01/01/israel-vill-att-palestinierna-ska-leva-so...
http://fredskoalitionen.blogspot.com/2009/06/den-israeliska-tortyren-och...
Men några förslag har jag som åtminstone kan bryta dödläget och föra saker och ting framåt:
1) Erkänn Palestina!
2) Frige, omedelbums, de omkring 2000 torterade barnfångarna
3) Rannsaka snarast och med prioritet samtliga krigsförbrytare och folkrättsbrottslingar med adress Telaviv.
http://www.aftonbladet.se/kultur/article5520426.ab
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/israelsoldater-vittnar-om-gazakriget_3...
#82 Tom Nylund
Oops! Glömde visst en viktig punkt. Så är det när man förivrar sig.
4) Avbryt markstölderna och påbörja nedmontaget av samtliga bosättningar även på Västbanken samt bryt den laglösa ockupationen.
http://www.dci-palestine.org/
Nej, Volfram Ax #83 #84, din uppfattning är helt verklighetsfrånvänd.
Israel samverkade till upprättandet av den palestinska myndigheten under 1990-talet i syfte att ge palestinierna större frihet och ökade rättigheter - precis som omvärlden krävt av Israel och förväntat sig. Detta innebar att de allra flesta palestinska araberna kom under ett palesinskt självstyre. I praktiken innebar detta att de arabiska byarna och städerna på såväl Västbanken som Gazaremsan kom under detta självstyre. Men blev det fredligare? Nej, det blev det inte eftersom det blev en ny, andra, blodig intifada i vilken 1000 israeler fick sätta livet till. Bombverkstäder upprättades i palestinska städer och byar på Västbanken och terrorister sprängde sig på israeliska bussar och i israeliska caféer. Varför gick det så? Det skulle ju bli fred(ligare) då palestinierna fick utökade rättigheter och en större frihet?
Omvärlden fortsatte att ställa krav på Israel om att landet måste “avsluta ockupationen”. Nå, detta ledde till att Israel lämnade Gazaremsan år 2005. Blev det fred(ligare)? Nej, man kan inte säga att det blev fredligare eftersom raketattackerna – som hade pågått sedan år 2001 – fortsatte efter det att Israel hade lämnat Gazaremsan och de ÖKADE till och med!
Israel varken kan eller vill minska sin närvaro på Västbanken helt enkelt av den orsaken att man vet hur det hittills har gått då landet lämnat ifrån sig områden. Det är ett historiskt faktum att varje gång Israel samverkat till att ge palestinierna större frihet och ökade rättigheter – detta gäller upprättandet av det palestinska självstyret såväl som tillbakadragandet från Gazaremsan – så har det inte blivit lugnare och fredligare mellan Israel och palestinierna. Om palestinierna inte kunde förvalta de arabiska byarna och städerna som man fick i och med upprättandet av självstyret under 1990-talet utan att man började använda dessa byar och städer som terrorbas mot Israel, hur skulle det då kunna gå om de fick en hel självständig stat? Om palestinierna inte kunde förvalta Gazaremsan som man fick år 2005 utan att detta område blev en bas för raketattacker mot Israel, hur skulle det då kunna gå om de fick en hel självständig stat?
Vem är villig att sätta sig vid förhandlingsbordet?
Den 31 mars 2009, samma dag som Binyamin Netanyahu bildade den nu sittande regeringen, uppmanade han den palestinska myndighetens styrelseordförande Mahmoud Abbas att återuppta fredsförhandlingarna med Israel. Abbas ignorerade uppmaningen.
Den 4 juli 2010 sa Binyamin Netanyahu, ”Låt mig än en gång ta tillfället i akt och uppmana president Abbas att möta mig ansikte mot ansikte och inleda direkta fredsförhandlingar.” Abbas ignorerade uppmaningen.
Den 21 juli 2011 intervjuades Binyamin Netanyahu på TV-kanalen al-Arabiya och sa, ”Jag är villig att i detta ögonblick sätta mig ner med president Abbas och förhandla villkorslöst.” Abbas ignorerade inviten.
Den 26 juli 2011 laddade Binyamin Netanyahu upp en video på YouTube i vilken han önskade alla världens muslimer glad ramadan. Han tog även tillfället i akt att uppmana Mahmoud Abbas att ”sätta sig ner och förhandla med mig, villkorslöst, här och nu.” Abbas ignorerade inviten.
Den 5 september 2011, under en gemensam presskonferens med Belgiens premiärminister Yves Leterme, upprepade Binyamin Netanyahu sin uppmaning till Mahmoud Abbas att återvända till förhandlingsbordet. ”Han kan komma till Jerusalem, jag kan åka till Ramalla, eller också kan vi båda åka till Bryssel,” föreslog han. Abbas ignorerade Netanyahus inbjudan.
Den 23 september 2011, under sitt tal inför FN:s Generalkonferens, sa Netanyahu, ”President Abbas, jag sträcker ut min hand – Israels hand – i fred. Jag hoppas att du vill ta emot den handen.” Abbas tog inte emot den.
Den 18 januari 2012, i sitt tal i den portugisiska synagogan i Amsterdam, sa Binyamin Netanyahu, ”Jag har varit tydlig från dag ett att jag är beredd att möta president Abbas var som helst och när som helst för att förhandla om fred. Jag vill göra detta tydligt även idag: Jag välkomnar honom att sätta sig ner och förhandla om fred för våra två folk. President Abbas: gå inte bort från freden; fortsätt förhandlingarna.” Abbas gick bort från freden och slöt istället ännu ett försoningsavtal med den antisemitiska och öppet folkmordiska terroristorganisationen Hamas.
Tre av Sveriges största oppositionspartier ljuger och säger
PM Netanyahu inte är villig att fredsförhandla. Jag säger, läs innantill och ta reda på fakta innan ni ylar med vargarna!
Volfran hakar upp sej hakar upp sej hakar upp sej..... Hur många gånger ska han höra att man inte kan erkänna något som inte existerar? Jämför med Israel som hade utvecklats som fungerande stat i nästan 100 år när det erkändes av FN.
Om man sänder tillbaka barnfångarna till de föräldrar eller släktingar som försedde dem med bomber, knivar, vad tror du händer då?
De enda krigsförbrytare du hittar i Israel är muslimska terrorister. Att inte alla har rannsakats beror på en enda sak - att det vore livsfarligt för deras angivare. Varför skulle Israel riskera deras liv? Det finns faktiskt väldigt många araber som vill ha samma fred som Israel har. Väldigt många judar och araber som samarbetar för att få det bättre.
Eller har du och AB den uppfattningen att judar inte får försvara sig?
AB är så långt från neutral om Israel som man kan komma, speciellt när de räknar det som "kultur" och inte nyheter.
.
Artikeln om "Break the Silence" och det svenska mediadrevet i samband med det, där varenda instans, från Sveriges Radio till Armemuseum, ljög och framförde det som den ENDA instansen - jag skrev till dem, de bara skrattade om att det inte behövdes alternativa röster när alla visste hur elaka israelerna var...... En tidig siffra säger att Break the Silence fick minst 3.5 miljoner kronor från i huvudsak Europa för att säga just vad de sade. Läs http://israelisverige.info/?p=3167
Hitta gärna lite mer relevant information.