Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Friskolorna

Stefan Lindborg om Friskolorna

Skolan har blivit en tjuvarnas marknad

Ordförande för Ung Vänster: Sverige är extremt. Vi bor i ett av få länder i världen där det är tillåtet för privata företag som sysslar med skola att göra vinster på skattemedel.


Om författaren

Stefan Lindborg är ordförande för Ung Vänster

Skolan har blivit en tjuvarnas marknad, där privata företag vinstmaximerar på våra gemensamma resurser. Aktieägarna kan på bolagsstämmorna vända sig till varandra och konstatera: - Kompis det går bra nu. Samtidigt har den svenska skolan stora problem. Nedskärningspolitiken går ut över resultaten och det är skolelever över hela landet som får betala priset för vinstslöseriet.

När friskolereformen genomfördes i början av nittiotalet såg förespråkarna framför sig en utveckling med alternativa pedagogiker och skolor drivna av kooperativ eller föreningar. Men istället har den svenska skolan blivit en miljardindustri för storföretag, där långt över hälften av alla privata skolor drivs som aktiebolag. Det är ett litet antal koncerner som dominerar och var femte privatägd skola ägs av ett riskkapitalbolag. Ägandet spelar roll.
I förra veckan kunde UR:s program i Världens bästa skitskola visa vilka konsekvenser vinstslöseriet får i två av de stora jättarna på skolmarknaden, Baggium och John Bauer.

Under de senaste åren har Baggium delat ut runt 250 miljoner kronor till sina ägare. Det stora klippet gjorde aktieägarna när de sålde delar av bolaget till ett norskt riskkapitalbolag. Samtidigt riktar Skolinspektionen kraftig kritik mot företaget, bland annat om att många elever inte får de kunskaper de har rätt till. Elever och en tidigare lärare på John Bauer, som ägs av det danska riskkapitalbolaget Axcel, uttalar sig i programmet om hur skolan fuskar med betygen och struntar i att rapportera elevers frånvaro för att fortsätta få ta del av skolpengen. I båda fall är det tydligt, ägarnas vinster sätts i första rummet och prioriteras högre än ungas rätt till en bra utbildning.

Skolan i dras allt mer isär och likvärdigheten minskar. När var fjärde elev lämnar nian utan fullständiga betyg måste det till ett skifte i politiken, bort från nedskärningar och till satsningar. Skolan behöver få mer resurser för att se till att alla unga kan få det stöd de behöver för att nå målen. Vinstslöseriet kan inte lösa de utmaningar som skolan har, utan istället är det tydligt att vinstintressena förvärrar skolans problem.

Under hösten har Ung Vänster drivit en kampanj mot vinstslöseriet i privata skolor. I debatt efter debatt har vi argumenterat för att det är orimligt att pengar som ska gå till utbildning istället hamnar i aktieägares fickor. Egentligen borde bevisbördan vara den motsatta. När får vi höra vinstivrarna berätta om på vilket sätt elever lär sig mer för att pengarna hamnar i skatteparadis? Vad är det som motiverar att Sverige har världens mest generösa lagstiftning för privata skolor? Vilka nya pedagogiska grepp kan man förvänta sig att riskkapitalbolag ska införa?

De senaste veckornas medierapportering om privatiseringspolitikens effekter måste få politiska konsekvenser. Det handlar inte om enstaka brister och misstag, utan det handlar snarare om grundläggande systemfel. Aktiebolag och riskkapitalbolag ska inte tillåtas driva skolor.

Skolan ska vara en gemensam rättighet och inte en vinstmaskin. Nedskärningspolitiken har nått vägs ände, miljonerna ska regna över skolans elever och inte över aktieägarna.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/41611

23 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Ung vänster-de stora tjuvarna i skolorna är de elever som inte uppskattar undervisningen och envetet gör motstånd mot utbildningen.
Dessa finns främst inte i friskolorna utan de dröjer sig kvar i de kommunala skolorna-där de stjäl tid från andra elever än de som aktivt flytt från tjuvarna.

Permalänk | Anmäl #1 Lars Kronqvist, 2011-12-14, 13:22

Ställ krav, mät, följ upp.
Ägandeformen är ointressant.
Se först till att förbättra beställarkompetensen hos kommunerna.

Permalänk | Anmäl #2 Magnus Gustin, 2011-12-14, 13:29

Vilka är det som har förstört den tidigare s.k Svenska Kunskapsskolan.??

Jo, ..Det är Vänstern med Sossarna i spetsen.!!

Permalänk | Anmäl #3 Sven Ekberg, 2011-12-14, 13:57

Skolans problem är att den idag är helt kravlös och saknar ett riktigt ledarskap.
Socialisterna har förvandlat vår skola till en inrättning för flum och okunskap, utan någon som helst struktur där kaos oftast råder både bland lärare och elever.

Målribborna är satta efter de sämst presterande eleverna (som ofta ens inte behärskar det Svenska språket.) Detta har lett till att kunskapströsklarna och kraven sänkts successivt genom åren. (även på universitet och gymnasienivå) för att på pappret kunna redovisa godkända elever.
i många fall så är examina från Svenska Universitet inte längre godkända utomlands.

Det är daggs för eleverna att lära sig att skolan och livet utanför inte handlar enbart om rättigheter utan också om krav och skyldigheter.
Vi håller på att curlingfostra våra barn till ignoranta anarkister & slöfockar som tror att allt kommer att serveras på ett fat.

Permalänk | Anmäl #5 Sven Ekberg, 2011-12-14, 14:02

Svar till #5 Sven Ekberg:
Vilken erfarenhet har du av dagens skola?
Med tanke på hur du uttrycker dig antar jag helt fördomsfullt att det var ett tag sedan du gick i skolan och att du inte har koll på dagens kunskapsmål och läroplaner. Det ställs MYCKET högre krav på dagens elever än för 30 år sedan. Kraven har förändrats på det sätt att det fokuseras mindre på "papegojkunskaper", det vill säga att lära sig årtal och kungalängder och mer på att dra slutsatser, reflektera och ANVÄNDA sig av det man lärt sig.
"Målribborna är satta eter de sämst presterande eleverna" Hur då? Har du någon täckning för det uttalandet? Har du över huvud taget tittat i en svensk läroplan?

För övrigt bra skrivet av Stefan Lindborg! Inte konstigt att många lärare är vänsterpartister!

Permalänk | Anmäl #6 Barbro Sörman, 2011-12-14, 14:22

#6 Barbro Sörman:
Case study: Kortfattad engelsk grammatik

Skriven för högstadiet innan förflummandet. Efter början av förflummandet återfanns den i gymnasiets engelskakurser. Idag återfinns den i elementära engelskakurser på universitetet. Kraven har sänkts.

Krister Renard skriver detta och mer på Gluefox.

Permalänk | Anmäl #7 Johannes Westlund, 2011-12-14, 14:31

Alla vet att skolkatastrofen beror på den stora invandringen av extremt krävande elever som knäcker lärare efter lärare.

Inte på om skolan bedrivs i privat eller offentlig regi. Inte om skolan är kommunaliserad eller inte.

Sen kan ni karriärpolitiker förneka faktum hur mycket ni vill för det kommer bara att bli värre och värre och värre.

Permalänk | Anmäl #8 Bo T, 2011-12-14, 15:03

#6 Barbro

Jag har själv sett hur nivån sjunkit på elevernas matematik-kunskaper när dom kommit upp på universitetet.

Det är knappast läroplanen eller luddiga kunskapsmål som visar var nivån ligger utan resultaten.

Ser man på universitetet har det verkligen blivit så att ribban är satt efter dom sämsta. Man har blivit tvingad till det eftersom man annars inte får medel.

Permalänk | Anmäl #9 Karl Kullman, 2011-12-14, 15:29

Min dotter gick i sjuan för 10 år sedan och hade sin Polska vänklass på besök. Under matte-lektionen blev de Polska eleverna fnittriga och började att skruva på sig.
En Polsk lärare förklarade då situationen på följande sätt. Den matten ni håller på med passerade våra elever redan i femte klass.

Tack alla Sossar och Kommunister för att ni tänker på våra barns framtid.

Permalänk | Anmäl #10 Sven Ekberg, 2011-12-14, 15:42

"Tack alla Sossar och Kommunister för att ni tänker på våra barns framtid."
Var naturligtvis menat som ironi :)

Permalänk | Anmäl #11 Sven Ekberg, 2011-12-14, 16:05

#8 Bo T.
Som före detta pedagog inom skolan kan jag upplysa dig om att det är inte problem med krävande barn utan för stora klasser som knäcker lärare. Att sen skolor vägrar ge barn med särskilda behov stöd är ännu en spik i kistan.
Så sluta hänvisa alla problem till invandringen, finns bättre förklaringar om man orkar leta

etempera.blogspot.com

Permalänk | Anmäl #12 Sid Princip, 2011-12-14, 16:37

När det privata byggbolaget bygger ett kommunhus så är det aldrig ett problem att de gör vinst på skattemedel. Varför är det bara ett problem när det gäller skolor?

Permalänk | Anmäl #13 Tobias Bäckström, 2011-12-14, 16:45

Vet inte om det någonsin hänt tidigare att jag varit överrens med en ordförande för ung vänster om något, men jag är böjd att hålla med i detta fall. Reformen har inte fungerat väl, och det beror till stor del pga av att man ifrån politiskt håll har varit väldigt naiva om hur marknaden fungerar. Man verkar ha haft en närmast religiös tro att marknaden löser allt, så är det naturligtvis inte. Skrämmande tydligt exempel på marknadsmisslyckande är antibiotika. På en sjukvårdsmarknad så vill patienterna ha behandling, dom privata läkarna är benägna att ge det, även när dom vet att det är verkningslöst, eftersom det behövs för att göra patienten nöjd och dessutom tjänar dom pengar på det. Resultatet blir ett överanvändande som i slutändan drabbar alla genom antibiotikaresistens. Marknaden har även i stort misslyckats som modell för att få fram nya antibiotika, det är dyrt att ta fram läkemedel som botar med en kort kur. Det är mycket bättre att ta fram behandlingar som i stället lindrar symptom, det kan man tjäna pengar på i åratal bara på en patient.

Under vissa omständigheter fungerar marknaden bra, under andra inte. Jag hoppas att marknadsfundamentalisterna tar åt sig den läxan. Å andra sidan finns det ju fortfarande kommunister så man ska väl inte hoppas för mycket...

Permalänk | Anmäl #14 Karl Kullman, 2011-12-14, 17:12

#12 Sid Princip

Dom allt större klasserna beror på minskade kommunala/statliga resurser. Om man tittar på orsakerna till det så hittar man raskt att invandringen innebär en nettokostnad på uppåt nästan 100 miljarder per år för stat, kommuner och landsting, och raskt stigande. Det är alltså inget särskilt vågat påstående att det finns ett samband. I praktiken är det alltså så att politikerna prioriterar fortsatt invandring över våra barns framtid.

Permalänk | Anmäl #15 Karl Kullman, 2011-12-14, 17:28

Visst är det sorligt Alf ..Jag försvarar inte detta.!! Återinför den kunskapsskola våra föräldrar genomgick under 50.talen och som sossarna monterade ner.

Permalänk | Anmäl #17 Sven Ekberg, 2011-12-14, 18:21

Undrar hur mycket riskkapitalisterna tjänat på den svenska skolan i år. 300 miljoner? Grundskola + gymnasium kostar ca 100 miljarder per år. Sila mygg, fäktas mot väderkvarnar, det är vänstern bra på

Vänstern driver alltid symbolfrågor om småsmulor. Men när det gäller viktiga saker som våra elevers kunskap är de fullt ansvariga för den kontinuerliga nedgången sedan 80-talet. Jag hoppas de någon gång kommer tillbaka till sitt gamla bildningsideal, att det är viktigt för barn att studera och att man bör lära sig så mycket som möjligt i skolan. Det hade jag gärna läst om i ett inlägg från Stefan Lindborg. Men han kommer aldrig att kommentera svenska elevers kunskaper. Annat än att betygen måste bort, elevernas makt ökas, läxorna bort. Vilket orsakat dippen.

Permalänk | Anmäl #18 Thomas Eliasson, 2011-12-14, 22:35

Lite märkligt att en ung vänster-ordförande (kommunist eller åtminstone radikal socialist) talar om "tjuvar" när man företräder en ideologi som vill avskaffa privat äganderätt (att som sådan tala om "tjuveri" eller stöld är väl lite motsägelsefullt?!).
Dessutom förespråkar han ju ett samhällssystem där staten med våld kan konfiskera hälften (i hans fall är det säkert mer) av medborgarnas inkomster. Att då ha mage att tala illa om tjuveri är inte illa!
Är det några som är tjuvar så är det Lindborg och hans partikamrater.

Permalänk | Anmäl #19 John G-son, 2011-12-14, 22:47

#19 John G-son,
Jag håller verkligen med dig.

Permalänk | Anmäl #20 Sven Ekberg, 2011-12-14, 23:06

Så länge V håller sig borta från familjepolitiken och invandringspolitiken, håller jag med om mycket,

Vill tillägga med Sussanne Bröggers ord: Det handlar inte inte om individualism, det handlar inte om kollektivism utan om individen i kollektivet!

Läs Spinoza.

Fundera också på vad är människans natur, ett omfattande ämne, och gå inte emot den utan komplettera den.

Permalänk | Anmäl #21 Ina Höst, 2011-12-15, 03:10

#21 Ina Höst,
"Så länge V håller sig borta från familjepolitiken och invandringspolitiken, håller jag med om mycket,"

Ja, vänstern är ju väldigt aktiv inom Invandringspolitiken b.la genom stenkastning.

Permalänk | Anmäl #22 Sven Ekberg, 2011-12-15, 09:01

"Samtidigt riktar Skolinspektionen kraftig kritik mot företaget, bland annat om att många elever inte får de kunskaper de har rätt till.

Få de kunskaper man har rätt till! Ha ha ha ha ha Stefan tror att kunskap till individer kan överföras på samma sätt som låtar till en Ipod.

Jag skrev in mig på en kurs i ekonomisk historia sen åkte jag hem och sov i tre månader när jag vaknade upp så märkte jag att jag inte hade fått den kunskap jag har rätt till.

"I debatt efter debatt har vi argumenterat för att det är orimligt att pengar som ska gå till utbildning istället hamnar i aktieägares fickor."

Du fattar verkligen inte. Hur tror du man köper utbildning?

Vi betalar pengar till lärare för att de ska ha råd att köpa bilar, sex, droger och vapen tror du det hjälper elevernas lärande.

Vi betalar pengar till han som lägger taket på skolan och hans företags drivs eftersom han gör vinst hur tror du eleverna tjänar på det?

Vi betalar pengar till städfirman som gör vinst samt betalar lön till städarna som kan köpa droger för pengarna, hur kan det göra så att eleverna lär sig gångertabellen bättre?

Om du vill så kan jag fortsätta?

Du kan inte betala pengar till undervisning eftersom det är något som sker som ett resultat av pengar du betalar till andra människor för att möjliggöra den.

Du är på samma nivå som Ljuholt det kan inte kännas bra!
Han tror också att saker och ting självuppstår genom betalning till saker och ting. Det är därför han kan säga saker som att skattemedel avsett för undervisning ska bara gå till det och inte till vinster.

Ska jag gör det mer konkret? Du kan göra ett litet test nästa gång du vill ha någonting som du inte kan framställa själv. Försök exempelvis att köpa en läsk imorgon utan att några pengar går till annat än själva läsken, lycka till!

Permalänk | Anmäl #24 Viktor Sandahl, 2011-12-16, 02:28

De privata bolagen (Skanska mfl) som lägger ut asfalt på våra vägar, vinstmaximerar på våra offentliga resurser. Våra vägar har blivit en tjuvarnas marknad. Samma med privata bolag som driver vatten- och avloppsreningsverk, de bara försöker vinstmaximera hela tiden. Till och med vår avföring har blivit till tjuvarnas marknad. Och all annan verksamhet som betalas av det offentliga, alla privata bara försöker tjäna pengar. Allt borde förstatligas. Vinster förbjudas. I Sovjetunionen var allt så mycket bättre, eller hur ung vänster?

Varför inte istället fråga sig varför den kommunala skolan kostar så mycket, och levererar så lite? Eftersom det är precis den pengen som de privata skolorna får att använda, som ger dessa enorma vinster. En peng som i den kommunala skolan används till sista kronan, men utan att ge något bättre resultat.

Permalänk | Anmäl #25 Mayo Mellberg, 2011-12-16, 08:19

Bra sammanfattning av problematiken. Det blir allt tydligare att vänstern är det enda parti som har en sammanhållen och hållbar skolpolitik med vetenskapligt stöd.

Det tidiga 1900-talets auktoritära skola misslyckades. Bland annat orsakade den två världskrig. Och de som styr idag bevisar med all tydlighet att även den skola som bedrevs i mitten av seklet var allt annat än framgångsrik med tanke på att denna generation idag håller på att förstöra hela jorden.

Den pedagogiska forskningen har gått framåt avsevärt och pedagogiken och pedagogerna är generellt mycket bättre idag än de någonsin varit. Det största problemet med skolan är istället att politiker och företag inte anser sig ha råd med en bra pedagogik. Så enkelt är det. Först nedskärningarna, sedan vinstkraven. Under sådana förhållanden misslyckas också en bra pedagogik och bra pedagoger.

Vi måste inse att skolan måste få kosta. Så enkelt är det. Att införa en föråldrad pedagogik som visat sig få katastrofala följder är bara korkat. Det finns gott om pedagogisk forskning. Det är ett område som går framåt, och det är mycket tråkigt att så många debattörer vägrar att ta till sig resultaten.

Permalänk | Anmäl #26 Mattias Hamberg, 2011-12-16, 08:33


Svenska modellen
annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  5. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  7. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  8. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  9. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  10. Stora risker med MP:s energipolitik
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. För terroristen i Norge var svenska SD ett ljus i mörkret
  4. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  5. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  6. Tack vare SD har vi nu en kritisk debatt om mångkulturen
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Länderna måste undvika protektionism
  9. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  10. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.