Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Lucia

Jenny Sonesson om Lucia

Låt även pojkar vara Lucia

Att kvinnor idag kan bära byxor och bli präster upprör få. Men att män eller pojkar iklär sig kvinnoroller eller använder attribut som uppfattas som feminina oroar, skriver Jenny Sonesson medlem i FP och Liberala Kvinnor.


Om författaren

 

Jenny Sonesson är medlem i FP och Liberala Kvinnor och har en examen i religionsvetenskap.


 

Runtom i Sverige skrider Lucia fram idag. Skuggor ruva, lussekatter äts och ljus tänds. Traditionen är populär inte minst i skolor och förskolor, barn får chansen att klä ut sig till stjärngossar, pepparkaksgubbar och tomtenissar. Själva huvudrollen reserveras dock till ett kön. Något som tål att ifrågasättas.

Istället för att känna sig hotade av pojkar som vill vara Lucia kan Sveriges rektorer och lärare se det som ett gyllene tillfälle att diskutera vårt dynamiska kulturarv och på ett handfast sätt visa att det inte är farligt att trånga könsroller vidgas. Skolan är en viktig arena för att utmana oreflekterade föreställningar om kön och kultur. Luciafirandet är en mångkulturell mix och ett fantastiskt bevis på hur traditioner formas och omformas.

Loke Båtshake går i klass 5A på Flygelskolan i Lund och vill bli skolans Lucia rapporterar Kvällsposten. Detta accepterar inte skolans ledning. Loke och hans kompis Emil har därför startat ett upprop för att ändra reglerna. Av 80 tillfrågade ansåg 69 elever och en lärare att killar borde få vara med i valet. Trots det starka stödet står Flygelskolans rektor Henrik Lindeberg fast vid beslutet. "Efter att ha pratat med den grupp som håller i luciafirandet valde vi att hålla fast traditionen att ha en flicka som Lucia."

2008 vann Freddy Karlberg i 9D en överväldigande seger i omröstningen om årets Lucia på Södra skolan i Motala. Men skolans rektor Birgitta Wessman ogiltigförklarade valet och gav ljuskronan till en kvinnlig elev med motiveringen "Luciatåget har bestämt att de ville ha ett traditionellt tåg. Lucia var en kvinna och ska vara en kvinna."

De finns förmodligen fler rektorer och lärare som hänvisar till luciatraditionen när pojkar aspirerar. Men Lucia med ljuskrona är en relativt sentida uppfinning. Innan 1920-talet var luciafirandet, som vi känner det, knappast någon nationell tradition i Sverige. Det slog igenom på allvar först 1927 då Stockholms Dagblad anordnade luciatåg. Därefter följde flera av landets tidningar efter och anordnade lokala omröstningar till årets Lucia.

Luciafirandet är en mustig brygd av olika kulturella föreställningar. I den julianska kalender vi hade fram 1753 sammanföll 13 december med vintersolståndet, motpolen till midsommar. Under årets längsta natt i det förkristna Sverige besvärjdes mörkret och trolldom för att återfå ljuset och livet. Under Lussinatta troddes Lussi härja, en gestalt som ställde till ofog. Namnet har förmodligen ingen koppling till helgonet Lucia.

Föreställningen överlevde i bondesamhället och firades under uppsluppna former. Ungdomsgäng gick mellan gårdarna, sjöng sånger och tiggde mat och brännvin. De kallades lussebrudar och lussegubbar. Till skillnad från dagens Lucia så var det ingen ära att blir lussebrud. Ett gammalt talesätt lyder: "Den som en gång varit lussebrud, hon får aldrig någon brudeskrud". Förmodligen var sedan med lussebrud en kvarleva från hedniska fruktbarhetsriter.

Den ljusprydda lucian var från början en högreståndssed i framförallt västra Sverige som förmodligen har tyska influenser. I protestantiska kretsar i Tyskland ersatt den katolske Sankt Nikolaus med Jesusbarnet som gåvogivare 6 december. Dock var det inget Jesusbarn utan en vitklädd änglalik figur. Jesusbarnet kom att gestaltats av en flicka med ljus i håret som skulle föreställa en gloria. Första gången vi hör talas om denna luciased i Sverige är 1764 på Horns boställe norr om Skövde. Den spred sig sedan till universitetsstäderna. Det finns uppgifter om att både drängar och manliga studenter iklätt sig rollen som Lucia.

Mycket tyder alltså på att luciafirandet är en kreativ sammansmältning av förkristna föreställningar och en mer sentida protestantisk jultradition som råkar sammanfalla med helgonet sankta Lucias namnsdag.

Myten om den katolska Lucia tål emellertid att uppmärksammas i vår tid. Det är en mörk berättelse om tvångsäktenskap och tvångsprostitution. Något som tyvärr både flickor och pojkar fortfarande utsätts för idag. Den kristna jungfrun Lucia föddes på 280-talet i Syrakusa på Sicilien och led martyrdöden. Lucia blev bortlovad till en hedning och vägrade att gifta sig. Lucia dömdes av ståthållaren att bli prostituerad på en bordell men kom att dödas med svärd.

Att kvinnor idag kan bära byxor och bli präster upprör få. Men att män eller pojkar iklär sig kvinnoroller eller använder attribut som uppfattas som feminina oroar. Detta speglar uppfattningen om att det som anses som manligt har högre status i vårt samhälle. Föräldrar till pojkflickor är stolta men få vill höra att sonen är en riktig flickpojke.

2008 slogs elevrådet på Lillerudsgymnasiet i Karlstad för att även manliga elever kunde vara luciakandidater och nominerade en pojke. Han trakasserades i mejl och på internetforum, kallades "idiot" och "pervers". Den unge mannen avsa sig därför kandidaturen, rapporterade Nya Wermlands-Tidningen.

Lucia är idag en positiv ljusgestalt som bär löfte om hopp i en mörk tid. Varför ska rektorer och lärare förbjuda pojkar att iklä sig en sådan roll? Det handlar inte om att radera könsroller utan om att vidga perspektiv.

Vi är fortfarande långt ifrån kloka Skalmans vision i tidningen Bamse: "Något snällt finns i alla, så därför kan alla få vara Lucia". Luciafirandet ska inte utplånas, vi ska fortsätta traditionen med att utveckla det.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/41600

63 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Egentligen är det en gammal fråga. OCH vi löste den lucia 1964 var Magnus B, en ovanligt långhårig kille även för den tiden, alternativ lucia som gick runt motsols i klasserna på Tornhagsskolan i Linköping.

För oss elever var det en högst godtagbar lösning. Två lucior, två luciatåg med pepparkakor.

Permalänk | Anmäl #2 Inger E Johansson, 2011-12-12, 21:41

Rökridå för den egentliga frågan; vad tusan firar man lucia för i svensk skola?

Permalänk | Anmäl #3 Lars Björk, 2011-12-12, 22:04

Det ligger ju i tiden nu att ifrågasätta och förända våra gamla svenska traditioner och kultur.
Begriper inte varför?
Vore kanske viktigare att få se en kvinnlig Imam eller samkönade äktenskap i en moské. Men det är klart. Detta är ingen fråga för (fega) svenska feminister...

Permalänk | Anmäl #4 Lena Bengtsson, 2011-12-12, 22:22

Varför inte totalt nedmontera de biologiska könsrollerna. Låt Viktoria bli kung istället för drottning. Om män kan spela kvinnor, och kvinnor kan spela män, så förstår jag inte varför vi har könskvotering alls. I en bolagsstyrelse kan t.ex. ett antal män låtsas att dom är kvinnor, så är jämställdshetsproblemet löst.

Permalänk | Anmäl #5 Janne Berggren, 2011-12-12, 22:43

Dom svenska feministerna borde skämmas, i denna debatt påminns man om att dom endast är penga-/maktgiriga och inte alls intresserade av jämlikhet. Den fråga som ligger dom närmast är en extremt smal nischfråga om hur dom ska kunna ta sig in i styrelserna på landets privata företag genom att diskriminera män. Men vem av dom har jobbat för att grabbarna i skolan ska få vara lucior? Vem av dom har jobbat för att komma till rätta med att män diskrimineras i vårdnadstvister och inte automatiskt är vårdnadshavare till sina barn om man inte är gift?! Svaret är ingen!

Permalänk | Anmäl #6 Mikael, 2011-12-12, 22:44

Det är väl inte förbjudet enligt lag för män att uppträda som Lucia eller?

Permalänk | Anmäl #7 Johnny Andersson, 2011-12-12, 22:58

Nu ska våra barn också drabbas av genusvansinnet som förgiftat detta land.

Permalänk | Anmäl #8 Patrik V, 2011-12-12, 22:55

Å vad skönt. Nu slipper jag att vara Jultomte. Frugan kan vara det i stället.
Men till påsk kräver jag en resa till Blåkulla.

På kvast!

Snälla: Kan inte asteroiden snart träffa detta klot.

Permalänk | Anmäl #9 Anders B Westin, 2011-12-12, 23:05

Kan inte tokerierna få ett slut sart...

Permalänk | Anmäl #10 Sten Figaro, 2011-12-12, 23:04

Det har diskuterats på andra ställen i newsmill, att Sverige numera inte är ett land som bygger på kunskap utan på tyckande. Lucia var en kvinna, men visst kan man tycka att en pojke kan föreställa henne. Det är fullständigt meningslöst och leder inte till någonting. Men visst, tyck det för all del. De här åren i den svenska historien kommer att gå till historien likt 1970-talet när jag hade så vida V-jeans att mina skor inte syntes. F-n va korkad man var.

Permalänk | Anmäl #11 Thomas Eliasson, 2011-12-12, 23:57

#5 Janne, det känns som du har kommit på lösningen på alla problem med kvotering! Ditt exempel visar på den inkonsekvens som omger debatten om könsroller. Kön som något givet av naturen kontra en social konstruktion är något som verkar kunna skifta beroende på vilken som är mat gynnsam i den aktuella situationen.

Permalänk | Anmäl #12 Viktor Sandahl, 2011-12-12, 23:58

Bra ide. I dag finns det pojkar som skulle trivas i rollen som Lucia. Jag känner en sån. Han är inte förtjust i den stereotypa mansroll vi har ärvt från de feodala samhällena med dess rötter i de första krigskulturerna. Och de steroetypa könsrollerna kan ju brytas lika bra genom att vi män tar till oss feminina traditioner som att kvinnorna tar till sig tidigare rent maskulina roller. Hoppas vi får se detta förverkligat.

Permalänk | Anmäl #13 Börje Lundberg, 2011-12-13, 00:05

Som en åskådare vid en tågkrasch, perverst fascinerad av det fasansfullt otäcka, har jag läst artikel efter artikel om genusvansinnet i luciatågen, och hoppats få en i alla fall halvdan förklaring, ett halvbra argument, för varför pojkar plötsligt ska vara Lucia.
Det bästa jag hittat är argument av typen 'bara för att'.
Då är det väl lika legitimt att hävda att de ska vara flickor, 'bara för att'.
Men jag behöver inte häva något sådant.
Jag har nämligen det enda rimliga argumentet i rockärmen.
Lucia var en kvinna.
Lucian i luciatåget ska därför vara en kvinna.
Varför det är så svårt att förstå, det vet jag inte. Men somligas intellekt verkar det överstiga.

Permalänk | Anmäl #14 Alma Noyes, 2011-12-13, 00:08

Skall bönderna bli bondmorer nästa gång jag spelar schack?

Permalänk | Anmäl #15 Stig Bergman, 2011-12-13, 00:09

Män och barn först! skriker vi när vi lämnar det sjunkande skeppet Sverige.

Permalänk | Anmäl #16 Anders K, 2011-12-13, 00:13

#13 Börje Lundberg: Din framtidsvision är redan besannad. Enligt BRÅ:s statistik så närmar sig unga kvinnors kriminalitet snabbt unga mäns. Det här är kanske din framtidsvision, dock inte min.

Permalänk | Anmäl #18 Beg Differ, 2011-12-13, 00:59

FØRST - KRÄV EN KVINNLIG PÅVE !
Det kan Sverige begära för att man firar S:t Lucias dag.
Eller döp om 13 december till något mera realistiskt,
förslagsvis Redlösa Barns Dag.

Permalänk | Anmäl #20 Lars E. Johansson, 2011-12-13, 01:12

JA! En mycket viktig fråga. Jag hoppas verkligen att FP driver detta i valet 2014! Det är viktigt att man visar vad man står för. Särskilt om man är ett politiskt parti!

Permalänk | Anmäl #23 Martin A, 2011-12-13, 01:26

#8 Patrik

Detta vansinne har sedan länge smugits in på våra dagis. Min fru och jag med andra föräldrar protesterade vilt och till slut lade de ner genusvansinnet. Inte ett enda barn borde utsättas för denna hjärntvätt.

Permalänk | Anmäl #29 Micael Johnsson, 2011-12-13, 06:41

Lucia är ändå ingen gammal svensk tradition, så det gör väl inget om man ändrar lite. För min del vet jag inte varför vi ska fira ett italiénskt helgon överhuvudtaget.

Hur som helst arbetar jag på förskola och där får vem som helst vara vad de vill. Vill en pojke vara Lucia är det OK. Har svårt att se hur detta skulle vara "hjärntvätt" #Michael Johnsson.

PS "Dagis" härleds från ordet "daghem", och sådana har vi inte haft sedan 1998.

Permalänk | Anmäl #30 Jörgen Mattsson, 2011-12-13, 06:48

Det fattas en gubbe i luciatåget. Det är Muhammed, och självklart ska han gestaltas av en flicka.

Permalänk | Anmäl #31 Robert Pettersson, 2011-12-13, 07:34

Jörgen,
jag håller med dig. Avdramatisera hela fråga så löser det sig. Loke må vilja vara Lucia, men jag kan inte tänka mig att det blir en strid ström av pojkar som vill bli Lucior. Detta är inget hot mot manligheten. Slappna av. Och som sagt, ovan, Lucia är italiensk.

Permalänk | Anmäl #32 Lars Einar Engström, 2011-12-13, 07:48

Alltså, snälla nån, varför kommer man ens på denna idé? Ingen av oss killar kände sig åsidosatta när jag gick i skolan - det var snarare ett vanligt SKÄMT att man skulle rösta på sina killkompisar, men givetvis bara ett skämt som ingen tog på allvar.

Man slutar aldrig att förbluffas över dumma idéer.

Permalänk | Anmäl #33 Martin Andersson, 2011-12-13, 07:59

Idén om att en tjej ska gestalta Muhammed är givetvis en naturlig följd av detta och precis lika vettig. Jag väntar med spänning.

Permalänk | Anmäl #34 Martin Andersson, 2011-12-13, 08:02

Luciafirandet måste förbjudas helt för det är en rasistisk tradition som kränker många invandrare.

Permalänk | Anmäl #35 Bo T, 2011-12-13, 08:26

Självklart ska pojkar kunna vara Lucia. Skolor som försöker stoppa detta gör sig helt klart skyldiga till könsdiskriminering.

Permalänk | Anmäl #36 Olle Montanus, 2011-12-13, 08:48

Då på vår tröskel står
Svart klädd och utan hår
Sankte Lucifer
Sankte Lu.ci. fer

Permalänk | Anmäl #37 Lars Kronqvist, 2011-12-13, 08:46

Vilken urbota korkad artikel! Lucia VAR en kvinna, en martyr - varför ska pojkar spela henne? Så dumt, men så är hon folkpartist och feminist också. Nu när Norge har spolat genusvetenskapen så är det dags för oss svenskar att göra detsamma, dvs att placera personer som Sonesson på den intellektuella skräphögen. För er som vill se ett ypperligt program, gå in på Youtube och sök på "Hjernevask".

Permalänk | Anmäl #38 Benny Balja, 2011-12-13, 08:47

Varför kan inte killar vara fröken Sverige? Eller delta i Miss Universum? I baddräkt och aftonklänning?

Liberala Kvinnor, Folkpartiets feminister verkar vara fullständigt utan vett och sans. Är det inte kön på sedlar man diskuterar, så är det manliga lucior.
En underlig liten sekt, den där gruppen kvinnor, eller kvinnor förresten, hennar.

Huvudskak, huvudskak, huvudskak. Jag bara undrar bara, Varför? Vad är syftet med detta? Vad vill man uppnå.

"Anything goes when the whistle blows"

Permalänk | Anmäl #39 Christina Lundqvist, 2011-12-13, 08:58

Det finns ett bra skäl till varför lucia inta ska vara en pöjk: Därför att det är så j-----a trist och tråkigt.

Permalänk | Anmäl #40 Alvin Stoltz, 2011-12-13, 09:34

Åh vilken viktig fråga... finns det en lag som hindrar pojkar från att kalla sig Lucia idag?

Låt jultomten gestaltas av en ångmaskin, låt påskharen gestaltas av en manet....

Permalänk | Anmäl #41 Förståsigpåare, 2011-12-13, 09:52

Ytterligare en anledning att INTE rösta fp...*moonar åt fp*

Permalänk | Anmäl #43 Stig E-k, 2011-12-13, 10:03

Om nu "anything goes", varför har då FP ett kvinnoförbund? Genusivrarna inom det partiet gör att jag inte kan rösta på FP, även om jag har stort förtroende för exempelvis Jan Björklund,

Permalänk | Anmäl #45 Sven-Arne S., 2011-12-13, 10:11

Vadå, kjolroller är väl ingenting konstigt?

Tacka vet jag på den gamla goda tiden när män var manliga och kvinnor fagra. Då var det självklart att Lucia skulle gestaltas av en karl eftersom man inte kunde släppa upp kvinnfolk på scen.

Det är bara dagens nymodigheter som slagit knut på sig själv. Ni konservativa människor försvarar ju något som bara funnits en kort tid.

-Nä allvarligt talat. Rollen som t.ex Jesus har ju spelats av kvinnor hur många gånger som helst och det anses ofta lite kul eller tufft med kvinnor i typiska mansroller i övrigt.

En man i en kvinnoroll har väl aningen svårare med töntstämpeln men det är ju just den nedvärderingen av kvinnor som vi vill tvätta bort med vår jämställdhetstanke, är det inte det?

Vill folket ha en manlig Lucia, så lyssna på dem. Ingen pamp skall väl kunna säga åt själva eleverna på en skola hur de skall fira sina egna traditioner?

#5 Janne Berggren

-Din lösning på kvoteringsfrågan är genial. Vem är staten att ifrågasätta folks upplevda kön! =)

Permalänk | Anmäl #46 Ludvig Nyberg, 2011-12-13, 10:36

Det känns tryggt och bra för framtiden att våra politiker ägnar merparten av sin mentala kapacitet att kämpa för dessa viktiga frågor! Mer politiker åt folket!

Jag trodde i min enfald att politiker främst sysslade med att L Ö S A problem och snårigheter i samhället, för att på så sätt skapa ett bättre samhälle. Och det är ju tur att alla de män som snuvats på Lucia-rollen nu får en sorts upprättelse. Fast jag väntar fortfarande på att våra politiker ägnar en tanke åt 18 000 hemlösa i Sverige. Eller 70 000 ungdomar som inte fritt får välja livspartner. Och de som varje år mördas för att de älskar "fel" person. Fast dessa struntproblem är inget jämfört med LUCIAPROBLEMET!

Kämpa på Jenny Sonesson! Tillsammans går vi hand i hand, med Luciakronan stolt på vårt huvud, in i striden!

Permalänk | Anmäl #47 Carl Roslin, 2011-12-13, 10:41

Vänta... jag måste få berätta en sak, det bubblar i mitt hjärta när jag läser vissa av ovanstående kommentarer.

Idag, så lämnade jag mina barn på förskolan, de tog på sig pepparkakshatt och luciakrona och gick stolt iväg för att förbereda sig. Vi vuxna bänkade oss i aulan, nedanför scenen. Efter en stund kom barnen sakta skridande, sjungandes. Hand i hand, pepparkaksgubbar och lucior. De sjöng så fint, föräldrar grät av glädje och kamerorna gick för fullt. Alla filmade, fotade, snyftade och applåderade när sången var klar.

Sen gick alla barn och vuxna till matsalen, åt saffransbullar och pepparkakor, drack varmt och gott kaffe. Såväl svenskar som nysvenskar deltog med stor glädje och alla barnen var LYCKLIGA och STOLTA. All njöt av denna fina tradition.

Ge inte upp hoppet! På vissa (många!) håll i Sverige så fungerar det fortfarande att göra som "vi alltid gjort".

Permalänk | Anmäl #48 Carl Roslin, 2011-12-13, 10:48

Dubbelmoral är bra, förlorar man den ena har man den andra kvar...eller vad säger ni SD-folk !

Svensk tradition är Halta Lotta framför Lucia.

Permalänk | Anmäl #50 TmT, 2011-12-13, 11:33

#45

Jag måste instämma i din kritik mot FP, jag har i grunden också liberala värderingar, men genusivrarna med sina kvoterings-/diskrimineringskrav gör det omöjligt att rösta på FP. (Sen kan man givetvis ifrågasätta hur liberala dom är nuförtiden). Dock delar jag inte ditt höga förtroende för Jan Björklund, det finns andra borgeliga politiker jag har högre förtroende för.

Vad gäller Luciafirandet så kan måste varje feminist försvara killarnas rätt att uppträda som Lucia för att inte avslöja sin dubbelmoral och dolda agenda.

Själv tycker jag det är är tråkigt när gamla traditioner ska dödas med motiveringen "för att". människor uppskattar traditioner och känner också trygghet i dessa.

Permalänk | Anmäl #51 Mikael, 2011-12-13, 11:50

Hur skulle det vara om Liberala kvinnorförbundet m.fl politiker såg till att våra pojkar i skolan fick rättvisa betyg?
I stället för att låtsas att "det råder en jämställdhetsdebatt som även omfattar skolpojkar", vilket naturligtvis inte alls är fallet utan rent nonsens!
Nyspråk!

Permalänk | Anmäl #52 Joakim Steneberg, 2011-12-13, 12:32

Lucia var en kvinna, vad är problemet?

Detta har sannerligen gått för långt, jag fattar inte vad ni håller på med

Permalänk | Anmäl #53 klas engström, 2011-12-13, 12:47

Låt pojkarna bli lucior, men tvinga dem inte. Och både pojkar och flickor tomtar. Och stjärngossar. Och pepparkaksgubbar. Eller stjärnpersoner och pepparkakspersoner kanske man ska säga. Fattar inte att man har tid och ork att hålla på.

Permalänk | Anmäl #54 Gunnar, 2011-12-13, 12:51

Lucia var ju kvinna och har i alla de luciatåg jag bevittnat varit kvinna eller flicka. På samma sätt är tomten man. Det enda skäl jag kan se till att ändra på detta är att man skulle vilja provocera. Är dessa traditionella sammankomster verkligen rätt tillfälle att provocera de som firar sin tradition?
Och vad är det för killar som vill vara Lucia? Varför vill de det?
De kan väl starta sin egen tradition, sitt eget mångkulturella och genusneutrala luciafirande och lämna oss andra ifred.

Permalänk | Anmäl #55 Lynx Viridis, 2011-12-13, 13:08

Om man ska sätta ett bestämt kön på lucian, så kan man göra det på två sätt:

Antingen så konstaterar man att solen är en symbol för det manliga, och månen en symbol för det kvinnliga. Lucia handlar inte om någon flicka som offrade sina ögon, utan om ljusets återkomst, man trodde förr att Lucianatten var den mörkaste på hela året. Och man hade rätt, eftersom man justerade kalendern med 8 dagar när man gick över från juliansk till gregoriansk kalender. Lucia för några hundra år sedan var alltså vintersolståndet. Och om man firar solens återkomst, och solen förknippas med det manliga, så borde det vara en man som kom med ljuset. Det är ju solen, mannen, som kommer tillbaka!

Eller så säger vi att det är en vacker tradition som är en del av vårt kulturarv, och att det är viktigt att vi bevarar de traditioner vi har eftersom det är kulturen och traditionerna som håller oss samman. Och traditionellt har vi gett hedersuppdraget att få huvudrollen i ceremonin till en kvinna, även om både män och kvinnor kan delta. Att ändra för mycket på traditionerna kan urvattna dem så mycket att vi till sist förlorar dem. Vi har förlorat tillräckligt mycket kultur redan, låt oss vara rädda om och bevara det lilla vi har kvar!

Jag föredrar det andra alternativet.

Permalänk | Anmäl #57 Gunnar Claesson, 2011-12-13, 13:49

#56

Jag håller med dig, vi satsar på Bush istället för Berlusconi så vi får en man med riktigt bra traditionskänsla och lite smak. :)

Permalänk | Anmäl #58 Mikael, 2011-12-13, 13:52

En liten fråga i sammanhanget, men kanske lite viktigare än själva frågan om pojkar kan få bli Lucia.

Är det rektorerna som numera avgör om Lucia även kan få vara pojke,eller ej.
Givet detta, och med facit på hand att även rektorer kan förbjuda elever att vara i kyrkan vid skolavslutningen och andra högtider - så är det inte riktigt i.a.f.

Det skvallrar högt och tydligt att man vill ha genusarbetet och den politisk korrekta delen fast förankrat i toppstyrningen av rektor. En chefsideolog styr ?

Analogin till kommunism är skrämmande lik.

Permalänk | Anmäl #60 Sven Stromitzky, 2011-12-13, 14:10

Så vitt jag vet är Lucia död, alla som klär ut sig till henne spelar bara teater.

Man kan ju såklart tycka att det är konstigt att en man skall spela en kvinna, men det har ju hänt förr inom både film och teater. Man kan också tycka att det är konstigt att man över huvud taget skall spela ett italienskt helgon som rev ut sina ögon, men varför inte?

Schlappna av, det är bara teater och kuliga traditioner. Ingen kommer till skada vare sig Lucia spelas av en man eller kvinna. Personligen föredrar jag dock en kvinna med blont, långt rakt hår i rollen som Lucia. Antagligen av gammal vana.

Permalänk | Anmäl #61 Lennart Persson, 2011-12-13, 14:20

Självklart ska pojkar få gå omkring i vit särk med ljus i håret om de känner ett behov av det.
Men ge f-n i att kalla det för Lucia då!!

Permalänk | Anmäl #62 Alma Noyes, 2011-12-13, 14:56

Varför inte!?
Lucia är liksom jul ett par ganska fantasilösa tillställningar med en massa upprepningar som gör att en del känner sig trygga, ...där man i stort sett skulle kunna göra lite kul bra teater vilken som helst.
Ungdomarna i skolorna är tyvärr oftast friskare och frejdigare i nytänkande än rektorerna.

Permalänk | Anmäl #63 Nisse, 2011-12-13, 15:40

#63: Vad hindrar de som vill "göra lite kul teater" att göra det övriga 360 dagar om året och låta de som trivs med mossiga traditioner ha dessa i fred?

Permalänk | Anmäl #64 Förståsigpåare, 2011-12-13, 15:55

Vi får hoppas att FP går samma väg som KD så att vi, för alltid, slipper såna som Jenny Sonnesson. Med äkta personval skulle Jenny aldrig ha fått någon som helst förtroendeuppdrag.

Permalänk | Anmäl #66 Benny Balja, 2011-12-13, 16:38


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  5. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  7. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  8. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  9. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  10. Stora risker med MP:s energipolitik
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. För terroristen i Norge var svenska SD ett ljus i mörkret
  4. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  5. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  6. Tack vare SD har vi nu en kritisk debatt om mångkulturen
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Länderna måste undvika protektionism
  9. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  10. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.