Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Mobbning

Under vårvintern har mobbning diskuterats alltmer. Växer problemet och vad ska man göra åt det? Läs (20) Skriv

Incidentberedskapen

Sverige saknade incidentberedskap när ryska flygplan övade mot svenska mål under påskhelgen. Läs (8) Skriv

Politik och PR

Aftonbladet har i en serie reportage granskat relationen mellan pr och politik. Är kritiken befogad? Läs (1) Skriv

Vänstern och oliktänkande

Foto: Anna-Lena Ahlström
Johanne Hildebrandt om Vänstern och oliktänkande

Vänsterns angrepp på kvinnor visar på ideologiskt förfall

Det är konstigt att vänstern, de som talar högst om feminism, jämställdhet och mänskliga rättigheter ägnar sig åt personangrepp och smutskastningskampanjer mot oliktänkare, och då helst kvinnor. Det är sorgligt, för en intellektuell spänstig vänster hade sannerligen behövts som en motkraft mot högern, skriver kolumnisten och författaren Johanne Hildebrandt.


Om författaren

Johanne Hildebrandt är chef för Seccredo Research samt författare, aktuell med "Krigare" som handlar om de svenska soldaterna i Afghanistan.

När frilansjournalisten Lisa Magnusson skrev en rapport om RUT-avdraget åt marknadsliberala Timbro blev hon kallad både hora och svikare av vänstermänniskor.

"Det är alltifrån bekanta som försiktigt säger att de har hört rykten om mig, men inte kan det väl stämma att..? till främlingar som skriver saker som: "Basha vänstern med Timbropengar, fy fan. Trodde mer om dig". Folk jag annars håller för vettiga har antytt att jag är högerns nyttiga idiot," skriver Magnusson här på Newsmill.

Taktiken att underminera motståndare med förakt, förtal och desinformation är något känns igen, i synnerhet när det gäller kvinnliga debattörer och särskilt de med invandrarbakgrund. Sakine Madon och Dilsa Demirbag Sten har blivit kallade husnegrer när de framfört åsikter som avviker från vad vänstern anser vara lämpliga.

Själv blev jag kallad krigsentusiast av Jan Guillou när jag skrev om de svenska soldaternas situation i Afghanistan och Aftonbladets kulturchef Åsa Lindeborg påstod att jag uppmanat svenskar att ta värvning, vilket var en ren lögn. Mustafa Can påstod att jag var "offentligt soldatkåt", just att sexualisera sin motståndare verkar vara en favorit. Diverse bloggare påstod att jag låg med soldaterna och/eller stöttade morden på små barn. Någon mailade och förklarade att jag borde dödas och våldtas. I den ordningen.

Det är märkligt hur sanning, fakta och vanligt folkvett kastas överbord när det gäller att den driva den linje som dessa grupper anser vara den rätta. Allt ska låsas in i en partipolitisk låda och gud nåde den som hoppar över skaklarna och försöker tänka fritt eller utgå från verkligheten istället för den ideologi man diskuterat fram hemma i soffan.

Konstigast av allt är att vänstern, de som talar högst om feminism, jämställdhet och mänskliga rättigheter ägnar sig åt personangrepp och smutskastningskampanjer mot oliktänkare, och då helst kvinnor. Ingen verkar heller bry sig det minsta om att det pågår. "Det är sådant du får ta", förklarade en obekymrad redaktör när jag undrade varför lögner och en låg nivå på angreppen plötsligt var tillåtna. Men det finns ingen anledning att acceptera att meningsmotståndare försöker skrämma debattörer till tystnad. Debatter är en kamp mellan argument som ska baseras på fakta, inte ett slagfält där alla tänkbara smutsiga knep är tillåtna. Ändamålen helgar inte medlen.

Sverige är ett fritt samhälle där alla medborgare har lagstadgad rätt till att framföra sina åsikter och denna rättighet måste försvaras till varje pris. Samma grupper som regerar mot en bild på en kinapuffar och kallar den rasistisk borde i rimlighetens namn bli minst lika upprörda när en kvinnlig kollega blir kallad journalisthora eller husneger, men istället silar man mygg och sväljer kameler.

Frågan är om detta beror på vänsterns desperation och förfall. I brist på sakliga argument och fräscha idéer så ägnar man sig åt publikfriande smutskastning och förföljelser. Det är sorgligt, för en intellektuell spänstig vänster hade sannerligen behövts som en motkraft mot högern. Bankerna tar ut storvinster på småsparares bekostnad, vinsthungriga vårdföretag vansköter gamlingar på vårdhem, exemplen är många på hur vänstern hade kunnat lyfta debatten till något allmänmänskligt och viktigt. Istället klamrar man sig fast vid de ideologiska skygglapparna och attackerar de som inte tycker dem.

Det är tragiskt, otäckt och det för absolut inte debatten framåt.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/40885

36 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Vänstern är också öppen för invandring men samtidigt väldigt kritisk till ekonomisk ojämlikhet. De står för en feministisk politik och samtidigt för en öppen invandringspolitik, från länder med en helt annan kvinnosyn.
De vill ha en skola utan katederdiciplin, något som drabbar de svagare eleverna.
De vill ha frihet och höga offentliga engagemang.
Jag får inte det att gå ihop logiskt.

Permalänk | Anmäl #2 Lars Kronqvist, 2011-11-16, 17:06

#3 Att den här smutskastningen effektivt blockerar all form av konkret diskussion av sakfrågor bekymrar dig inte alls?

Permalänk | Anmäl #4 u_17715, 2011-11-16, 17:56

Eftersom att vänstern är ett extrem-/kantparti (jämför SD) på sin kant så är det väl föga förvånande att dom kastar skit på oliktänkande?

Permalänk | Anmäl #5 Mikael, 2011-11-16, 18:01

Offerkortet kan inte spelas nog många gånger. Stackars Johanne Hildebrandt som får ta emot reaktioner när hon använder det stora inflytande hennes yrkesroll ger.

Genuskortet kan man alltid kompletera med, det skadar inte.

Skriver du till en stor publik så kommer du få en rad reaktioner. Du kommer inte tycka om alla. Men i det ögonblick du tappar sakdiskussionen och spelar det tacksamma offerkortet, så tillhör du inte eliten längre. Du blev med ens en medelmåtta, du klarar inte av att behärska din roll.

Offerrollen är så oerhört tacksam i Sverige att alla vill spela det. Även de i de mest gynnsamma positioner.

Permalänk | Anmäl #6 Per Nydahl, 2011-11-16, 18:01

Johanna, du har så rätt. Kvinnor verkar vara lovligt byte, liksom Juholt. Hur vore det om alla insåg att vi har mer gemensamt än inte, och att öppna famnen i stället för att slå på varandra ger mer effktivt resultat. Ofta är det sig själv man avskyr i sina fiender!
Se för övrigt
http://susanneringskogvagnhammar.blogspot.com/2011/11/foraktet.htm

Permalänk | Anmäl #7 Susanne Ringskog Vagnhammar, 2011-11-16, 18:07

Det var faktiskt en intressant artikel. Fast jag tror egentligen inte vänstern "bashar" kvinnor specifikt med sina påhopp. Som du själv skriver så är det ju oftast där man hittar feministerna, så jag tror det är annat som ligger bakom deras aggressiva stil.

Delvis är nog många vänstermänniskor underdogs från arbetarklassen, eller vill låtsas i alla fall, så då kanske det ingår ett "mustigare" språk i ens image? Speciellt om man ser sig som en världsförbättrare som rider till storms mot diverse fiender i klasskampens namn?

Men mest är det nog så här: Den som är höger i Sverige är oftast liberal och då ingår i världsbilden att alla får göra och tycka som dom vill men dom får själva ta konsekvenserna. Den som är vänster brukar däremot vara mycket mer kollektivt lagd och fokusera på grupper istället för individualism, och då blir dom väl förbannade när någon kommer och tänker egna tankar istället för att fråga gruppens ledare först?

Permalänk | Anmäl #9 u_18627, 2011-11-16, 18:48

Johanne Hildebrandt sa "......Frågan är om detta beror på vänsterns desperation och förfall."
Svar Ja, ja, ja!

För övrigt har de som påstår att JH spelar på "offerkortet" förlorat känslan för perspektiv.

Permalänk | Anmäl #10 Alvin Stoltz, 2011-11-16, 19:01

Det var ju klart och väntat: Johanne Hildebrandt hakar på Lisa Magnussons tramsiga debattartikel tidigare idag, där hon blåste upp en struntsak till stora proportioner (en berusad person på en fest hade fällt en dum kommentar, vilket hon får att gärra för alla som ifrågasatte henne i Timbro-affären). Detta uppenbarligen bara för att ge sig själv diplomatisk immunitet mot kritik i en debatt - nu kan alla som kritiserar henne i Timbro-affären associeras med kvinnoförtryck, ungefär lika illa som att bli pedofilanklagad.

Varför inte bara använda förnuftet, Magnusson och Hildebrandt, istället för att alltid spela ut det alltmer patetiska offerkortet i feminismens namn? Deltar man i en offentlig debatt blir tonen ofta hård och frustrerad, och det oavsett om det handlar om män eller kvinnor.

Permalänk | Anmäl #11 Rickard Berghorn, 2011-11-16, 19:08

Det du skriver är bra och inte bara denna artikel.

Angående personangrepp slår det ju för det mesta tillbaka på givaren, inte mottagaren. "Projicering döljer alltid känslor som du inte vill kännas vid." D Chopra

Permalänk | Anmäl #12 Gunvi Lundqvist, 2011-11-16, 19:14

Vänstern är ytterst ett elitistiskt projekt. Ledargestalterna är extremt självcentrerade överklassmänniskor, som kräver blind lydnad av dem som uppfattas som stående lägre ner i hierarkin. Av denna anledning blir reaktionerna så oproportionerliga när någon säger ifrån eller agerar på ett, som elitisterna tycker, uppstudsigt sätt.
Tilltalet är inte som bland jämlikar, utan som man tidigare i överklassen tilltalade en olydig tjänare, dvs. man behövde inte ta normala hänsyn.
Min erfarenhet av vänstermänniskor är att de påfallande ofta förvränger allt man säger på ett riktigt tölpaktigt sätt, allt för att själva framstå i ett fördelaktigt ljus. De saknar ofta spärrar mot att ljuga om sina medmänniskor.

Permalänk | Anmäl #14 Rick, 2011-11-16, 20:01

#13 Samuel Lindén har dessvärre rätt. Machovänstern verkar inte ha något problem med kvinnoförakt så länge den kommer från USA-hatare och "strukturellt diskriminerade".

Permalänk | Anmäl #15 Charlie Darwin, 2011-11-16, 20:04

Mycket bra formulerat Johanne Hildebrand. Tyvärr är det sant som du skriver och likadant är det med AFA som säger sig kämpa mot fascismen men de använder sig av fascismens metoder.
Vänstern har helt förlorat med sina rigida åsikter och hemska utfall mot oliktänkande. Se bara hur fruktansvärt de betedde sig mot folkvalda Sverigdemokraterna när de kom in i Riksdagen. Intressant att de även omfamnar Islam och andra odemokratiska krafter som verkar i Sverige.

Permalänk | Anmäl #16 Johnny Månsson, 2011-11-16, 20:16

Varför förvånad? Kommunister har väl alltid tagit till knytnävarna när argumenten tryter eller indoktrineringen inte fungerar.

Permalänk | Anmäl #17 Johan C-berg, 2011-11-16, 20:13

Öknamn är oacceptabelt.

Varför någon på vänstersidan skulle bli upprörd över Lisa M:s illa, illa skrivna Timbro- rapport är också svårt att förstå.

Det är en stor hjälp för vänstern när högern skriver sådana rapporter.

Permalänk | Anmäl #19 Doktor Eleph@nt, 2011-11-16, 20:57

Gunilla, alla nedsättande epitet är oacceptabla.

Permalänk | Anmäl #21 Doktor Eleph@nt, 2011-11-16, 21:32

Johanne, din artikel är en klockren betraktelse av vår samtid.

Permalänk | Anmäl #22 Bertel Kevin, 2011-11-16, 21:53

#23 Gunilla Madegård: Om dina exempel glatt hade publicerats i Aftonbladet och DN utan att de skäms så hade det kanske gått att jämföras med vad som sägs om män dagarna i ända.

Permalänk | Anmäl #24 Anders K, 2011-11-16, 23:48

Nej, Johanne Hildebrandt, det är inte konstigt. Det är inbyggt i ideologin att oliktänkare ska smutskastas och tystas. I alla fall verkar det så när man läser många socialisters alster. Är man inte nazist, rasist, islamofob så kan man alltid vara hora i deras ögon (oliktänkande kvinnor har man ju flera tacksamma angreppsvinklar på just för att de är kvinnor)

Permalänk | Anmäl #25 u_8976, 2011-11-17, 09:56

Att använda uttrycket hora i betydelsen att man sålt sig är inte könsbundet. En man kan lika mycket som en kvinna kallar hora i det samanhanget. Kanske används detta mer i vänsteleden då det verkar vara fulare att sälja sig i dessa kretsar. I högerleden så är inget tabu så länge man personligen kan tjäna pengar på det. Där är horandet snarare en livsstil som beundras.

Fö så verkar denna artikel mest vara ett exempel på det som artikeln handlar om, dvs offentlig smutskastning av sina meningsmotståndare. Fight fire with fire...

Permalänk | Anmäl #28 Lux Interior, 2011-11-17, 11:38

Svepande anklagelser mot vänstern liksom högern är oseriöst.
Endast till för båda sidor att uppröras och slänga ur sig sina floskler.
Man bör tala om vilket parti som skall anklagas eftersom det i båda falengerna spänner från demokratiska partier till kommunism och facism.

Permalänk | Anmäl #30 Kent Karlsson, 2011-11-17, 12:11

#27 Kristian Grönqvist, 2011-11-17

Jag kan försäkra dig om att GM är fullständigt medveten, för hon har blivit påmind om det bra många gånger av sansade, sakliga debattörer här på NM.

Jag håller med dig om resten av ditt inlägg, tänkte nästan själv skriva likadant: GM ger ett ansikte till personangrepp, onyanserade påhopp, arrogans och som så ofta den speciella sortens: "dumhetens arrogans".

Jag kan inte veta hur det började med henne, om hon blivit påhoppad och sen dess vräker hon galla på alla som inte håller med henne, eller att hon blev påhoppad av några som blev irriterade av hennes sjukliga föreställningar om samhället i allmänhet och MÄN i synnerhet.

För att anknyta till själva artikeln: jag tycker att den är bra, men inga direkta nyheter. Det enda förbehållet jag har är att det inte handlar om hela vänstern som skulle inkludera alla som står vänster om mittlinjen, utan mera vänsterns skribenter och "representanter" som anser sig ha rätten att tala i namnet av så många andra.
Jag vet att inte alla "vänster människor" tänker som Aftonbladets redaktörer, eller Gudrun S. eller bidragsskojaren Håkan J. De bara inte kommer till tals så ofta.

Permalänk | Anmäl #31 A. Ristoteles, 2011-11-17, 12:31

Johanne Hildebrandt sa "......Frågan är om detta beror på vänsterns desperation och förfall."

Svar Ja, ja, ja! ...en intellektuell dekadens som färgar idétorkan och stridiga samt ologiska tankebanor.

Permalänk | Anmäl #44 G.Maxwell, 2011-11-17, 15:41

#34

"#31 A. Ristoaltes

Ser man på! Själva Aris Totales"

Jag ser att du fortfarande inte lärt dig stava rätt.

Och du påstår ha varit lärare?

Eller försöker du smyghåna? Du som aldrig, ALDRIG ägnar dig åt personangepp istället för sakargument?

Jaha... säger jag... mer behövs ju inte

***********

Och du hade mage att anmäla ovanstående, där jag påpekar just det du håller på med, nämligen personangrepp?

Hur tjockhudad är du, Gunilla Madegård?

Permalänk | Anmäl #45 A. Ristoteles, 2011-11-17, 16:07

#41 Kristian Grönqvist, 2011-11-17

"Vi kommer till halmgubbar så småningom och sen får vi gå igenom hela ordboken för att överhuvudtaget diskutera det som gäller."

Tror du verkligen att du kommer dit med GM? Då är du en obotlig optimist....

Annars håller jag inte med dig om att JH iklätt sig någon sorts offerroll. Så som jag ser det påtalat hon om det paradoxala beteendet hos vänsterns tryckarelit, som gärna angriper de som på något sätt inte sluter leden. Och att angreppens metoder är just hämtade av det värsta "patriarkala" vokabulärer. Jag tycker att det hon säger inte är nytt på något sätt, men dessvärre sant.

Permalänk | Anmäl #46 A. Ristoteles, 2011-11-17, 16:28

Måste verkligen vara jättehemskt att bli kallad för krigsentusiast när du bara skrivit 138 krönikor om bra det är med kriget i Afghanistan.

Permalänk | Anmäl #48 Linus R, 2011-11-17, 18:00

Vad händer om Vänsters kompisar i arabvärlden lyckas utrota staten Israel och en massa israelier t ex skulle vilja fly till Sverige? Bildas ett vänsterinrikta SD. kallat Vänsterdemokraterna t ex, och demonstrationer mot judendomen!

Permalänk | Anmäl #51 Inge-mar, 2011-11-17, 20:58

#46 Gunilla Madegård

Kalla din kära mamma till "Toaletes"

hon kanske uppskattar det.

Permalänk | Anmäl #54 A. Ristoteles, 2011-11-18, 00:49

#55

På din "intellektuella" nivå?

Nej tack!

Permalänk | Anmäl #56 A. Ristoteles, 2011-11-18, 10:42

Så nu svider det i det egna skinnet?, Nå, då kanske du har något intelligent att säga om de övergrepp som svensk vänster riktat mot SD?

Hoppas det, annars är dina argument intet värda.

Permalänk | Anmäl #58 Funtaren Funtaren, 2011-11-19, 00:11

Nämen! Johanne! Får du känna hur det känns att bli bemött som en Sverigedemokrat? Vi har ju åsiktsfrihet här i landet? Rätt att fritt uttrycka våra åsikter? Demokrati till och med? Vänstern har ju aldrig fel? Så det kan bli! Välkommen i klubben!

Permalänk | Anmäl #59 Staffan Sundqvist, 2011-11-19, 00:42

Det vänstern ger prov på är det absolut värsta som finns i människan, kollektivt förtryck, hyckleri, offentlig uthängning samt exklusion. Detta agerande kan i många fall krossa en individ för all framtid.

Är det bra att vänstern är i förfall? Ja, jag kan knappt vänta på den dagen då vänstern blir marginaliserade och försvinner från offentligheten, denna ideologi som varit ansvarig för miljoner oskyldigas död det senaste århundradet. Vi behöver vänstern lika mycket som vi behöver ett magsår!

Bra reagerat och skrivet Johanne!!!

Permalänk | Anmäl #60 Joachim Hägg, 2011-11-19, 07:54

#6 Per Nydahl! Du hoppar ju på tåget och fortsätter att hacka på samma sätt som dem Hildebrand skriver om. För det hon tar upp är ju att det inte blir någon reell sakdebatt, utan när ämnesvalet går emot vänstern börjar de med sina invektiv och sin pajkastning. Du spinner vidare på detta och anser att man får tåla invektiv och pajkastning. Menar du verkligen det, eller missförstår du skribenten? Är du själv förblindad av detta låga sätt att "argumentera"? Det verkar nästa så.

Det som skribenten beskriver är precis det som t ex Sverigedemokraterna utsätts för regelmässigt i svenska medier och det anses helt legitimt av alla (och de som genomskådar detta och tycker det är mobbning och hemskt - trots att de inte sympatiserar med SD - tiger still för att inte själva bli stigmatiserade, vilket de givetvis blir om de klagar på den offentliga mobbningen och förtalet). Etablissemanget klarar inte en sakdebatt mot SD och därför måste alla dessa invektiv till, så även från borgerliga politiker och debattör, som nedlåtit sig till vänsterns förklenande "debattmetoder" och därmed gått med på att vallas in i vänsterfåran.

Dessa mobbningsmekanismer mot folk med andra åsikter är förödande för Sverige. Det undergräver den sanna demokratin och ett verkligt mer faktabaserat åsiktsutbyte. Svenska folket ska om inte annat dompteras och indirekt hotas att hysa "rätt åsikter" om inte annat ska de hålla käften om de tycker "fel" och luftar detta.

Jag anser att debatten i Sverige är omogen, antiintellektuell och vittnar om att landet är på ett sluttande plan. Jag vill t o m hävda att Sverige är oerhört illa ute med det rådande debattklimatet. Åsiktsmässigt har Sverige övergått till en demokratur. Det här kommer att ta en ände med förskräckelse - för vänstern får vi innerligt hoppas!

Permalänk | Anmäl #61 Cavatus Carlson, 2011-11-19, 13:33

Hur kan en debatt gå till såhär? Några som någon uppfattar som vänster har betett sig som skithögar! Jaha? Jag visste inte ens att Jan Guiilou var vänster.

För mig är vänster att ställa sig på samma sida som de ekonomiskt svaga. Och höger är att stödja de som äger mycket. Socialismen är död som ideologi, men solidariteten kommer aldrig att dö ut.

Permalänk | Anmäl #62 Lars-Erik Svahn, 2011-11-19, 14:57

"Diverse bloggare påstod att jag låg med soldaterna och/eller stöttade morden på små barn. Någon mailade och förklarade att jag borde dödas och våldtas. I den ordningen."

Att hänvisa till "diverse bloggare" och "någon" som representanter för det Johanne kallar "vänstern", är ju inte särskilt konstruktivt om man hävdar att man är ute efter ett mer sansat och sakligt debattklimat.

Denna, liksom andra liknande artiklar gör man bäst i att helt enkelt ignorera.

Permalänk | Anmäl #63 Per L, 2011-11-19, 16:19

#62 Lars-Erik Svahn,

"För mig är vänster att ställa sig på samma sida som de ekonomiskt svaga. Och höger är att stödja de som äger mycket. "

Hade detta stämt med verkligheten så skulle till och med jag kunnat vara "vänster". Men vänstern står för likriktning, parallellsamhällen (eftersom "gruppens" rätt går före individens rätt ), politiskt våld, totalitarism och även misogyn machokultur som cyniskt lierar sig med islamister i USA-hatets namn.

En del personer som äger mycket har dessutom jobbat hårt för det.
Nånting säger mig att alla människor måste vara lika fattiga för att vänsterideologer skall bli nöjda.

Permalänk | Anmäl #64 Charlie Darwin, 2011-11-20, 17:50

Första delen är en halmgubbe som trasas itu. Om man radar upp Janne G och Åsa L på varandra borde det vara uppenbart att det finns mer än en vänster? Ja, redan i en sådan liten o elitistisk krets som deras gemensamma aftonbladet. Och ja, en del ni som kommenterar gör er skyldiga till samma sak.

Inte för att jag nekar problemet sen.

Permalänk | Anmäl #66 Martin Hellberg, 2011-11-29, 22:39

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.



annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.