Om författaren
Riksdagsledamot (M), författare, bland annat till Helt sjukt! (Timbro 2010)
Johnny Munkhammar gick bort den 13 augusti 2012 /Redaktionen
Så var man incheckad på Karolinska igen för ett antal cancerbehandlingar under höst och möjligen vinter. Som vanligt blir man välkomnad av vänlig och skicklig personal med bred internationell bakgrund. Självklart är behandlingarna inget att se fram emot, men det nödvändiga underlättas förstås av ett trevligt bemötande.
Radiumhemmet gör visst skäl för namnet som ett "home away from home" numera för undertecknad. I två år har jag fått återkomma till nya tag där eftersom målen med behandlingarna inte har nåtts utan det hela har återkommit. Självfallet är förhoppningen att lyckas fullständigt denna gång.
I framtiden kommer säkert dagens behandlingar att framstå som primitiva. Men utifrån dagens kunskap kan vi knappast annat än imponeras av de läkemedel och den medicinska teknik vi förfogar över. Så har också utfallen av flera allvarliga sjukdomar - inte minst olika cancerformer - förbättrats påtagligt bara det senaste decenniet.
Mitt i oturen att få en allvarlig åkomma - som det ännu saknas varje form av kunskap om vad den orsakas av - är det tur att få den just nu och inte förr. Eller för den delen tur jämfört med att få något så ovanligt och allvarligt i ett fattigare land utan Sveriges resurser. I ett längre perspektiv har Sveriges välståndsutveckling varit avgörande för livslängd och hälsa.
Den avgörande frågan är förstås hur samhället bäst kan utformas för att vi ska fortsätta lyckas nå snabba förbättringar av hälsa och vård. Ofta talas det om sjukvård som ett problem, som vi inte kan finansiera, som vi kommer att tvingas se försämras. Med dålig politik kan allt bli sämre, men annars kan vi se fram emot ständiga förbättringar.
En växande ekonomi är avgörande. De länder som nu tvingas spara motsvarande tusentals miljarder kronor för att få ordning på sina offentliga finanser har måttliga resurser till såväl forskning som sjukvård. Att avstå från tillväxtreformer och istället dra på sig skulder drar undan fundamentet för ett mer välmående samhälle.
När det läggs förslag som skatt på finansiella transaktioner, som EU-kommissionen gjorde den 28/9, riskerar vi tillväxten. Kommissionen räknar själva med att skatten kommer att sänka EU:s BNP med en summa motsvarande hela Finlands BNP. Intäkterna på 500 miljarder kronor till EU budgetens jordbruksstöd tas från investeringar i nya innovationer - kanske inom medicinsk teknik. Det är inte vad Europa behöver.
Sedan måste vi inse vad som faktiskt botar sjukdomar - det är läkemedel och medicinsk teknik. Sjukvårdens roll är att diagnostisera i god tid och att använda rätt metoder på ett professionellt sätt. Men det stora utvecklingsjobbet utförs av forskarna, på institut och universitet och på många företag. Det är avgörande att läkemedels- och medicintekniska företag får forska, investera och konkurrera fritt.
Större internationell öppenhet också inom vården är viktigt. Fortsatt är arbetskraftsinvandring av stor betydelse för att fylla bristyrken, också mot bakgrund av kommande pensionsavgångar. Utländska investeringar i vårdenheter i Sverige bör också välkomnas. Och utländska patienter som söker specialiserade behandlingar och betalar för sig leder till mer resurser i svensk vård.
Tillgängligheten - köerna - är fortfarande ett problem i svensk vård. För min del tog det väldigt lång tid att få rätt diagnos - dels för att det var ett ovanligt svar, men också på grund av systemet. Vårdvalet och de många nya vårdcentralerna har förbättrat detta. Men också ersättningssystemen för läkare och enheternas ekonomiska självständighet kan ses över. Det är bra om läkare har drivkrafter att behandla patienter, inte bara samla många på sin lista.
Varje år får cirka 50 000 svenskar diagnosen cancer. Lägg till det fler lika allvarliga sjukdomar. Självklart blir hälsa och vård engagerande och viktiga ämnen. Det förblir därför också avgörande att vidareutveckla välfärdssamhället för att skapa ständigt bättre möjligheter att vi ska leva friska liv.
Sannolikt står vi inför fler betydande hälsorevolutioner. Den totala mängden forskning och utveckling som sker i världen talar för det. Och det lär gå snabbare med tillväxt, öppenhet och valfrihet.
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/39818
Först hoppas jag att din behandling går bra och att du är på väg mot att bli helt frisk!
En sak som du ofta tar upp är privata alternativ, även i vården.
Kanske är du även positiv till att man skall kunna köpa sig en mer avancerad vård av egna pengar (vilket man ju redan kan på många håll). Om det nu var så att du idag hade en medpatient i en säng bredvid dig som har samma diagnos... Om denne säger till dig att han efter denna behandling funderar på att för egna pengar bekosta en ny form av medicinering som avsevärt förbättrar hans chanser jämfört med andra (som ej får denna pga att att Landstinget säger nej), är det OK och "rättvvist"? Skullde du säga "lycka till" och känna att även om du inte har den möjligheten så kanske HAN blir frisk även om du inte skulle bli det?
Permalänk | Anmäl
Bo Grahn, 2011-09-30, 10:36
"En växande ekonomi är avgörande."
Ovanstående är ett livsfarligt grundantagande, Johnny Munkhammar.
Det korrekta är att en växande ekonomi PER CAPITA ökar välståndet i ett land, t.ex. ökar förmågan att ge sjuka vård.
För att få den tillväxten varaktigt krävs det 1) en sund ekonomi och inte en överskuldsatt spekulationsekonomi som den Anders Borg har skapat genom ogenomtänkta skattesänkningar.
Ännu viktigare är 2) en optimering av demografin, något som regeringen Reinfeldt tror innebär maximal befolkningsökning. I dagens läge är det som att försöka bota en överviktig person med godis. Det är populärt men patienten kommer att bli allt sjukare.
Att på den politiken lägga in lite klämkäcka ingredienser som "öppenhet och valfrihet" hjälper inte om man inte har skött grunderna för ekonomin enligt pkt 1-2.
Svensk ekonomi kommer att stagnera om den nuvarande politiken fortsätter och det kommer inte att bli populärt ute i stugorna eller i vårdköerna.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-09-30, 10:41
Jag beklagar verkligen JM:s insjuknande, verkligen, och hoppas på att han snabbt blir frisk.
Men är det principiellt korrekt att de som vill totalt vill riva ned den svenska välfärdsstaten samt sälja ut den till privata intressenter, sedan tar del av samma välfärdsstat som de så rabiat under årtionden hävdat ska avvecklas?
Borde de inte avsäga sig detta och söka helt och hållet privat sjukvård i utlandet?
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-09-30, 10:50
Om den vilde elefanten hade fått bestämma så hade kanske allas åsikter registrerats och samhällsservice styrs efter detta. Om man exempelvis tycker att portot är för dyrt och detta uttrycks allmänt så fördröjs postens utdelning några dagar. I sann demokratisk anda måste man också beklaga om någon makthavare blir sjuk.
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2011-09-30, 11:19
Filosofen Ayn Rand hävdade att staten samt att hjälpa andra var en ondska. Hela Rands filosofi och hela hennes vuxna liv ägnade hon åt hätska attacker mot staten. Men nu var det så att hon fick lungcancer, då sökte hon faktiskt statlig hjälp. Då gick det bra med staten när hon själv behövde hjälp.
Se denna länk:http://www.good.is/post/conservative-darling-ayn-rand-died-loving-government-handouts/
Rands filosofi hyllas av Timbro samt faktiskt även nye Centerledaren Annie Lööf.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2011-09-30, 11:26
Elefanten, kan du inte komma med konkreta förslag istället för avlägsna filosofiska teorier och någon slags McCarthyism i Åsa-nisse-version? Hur ska din reform gå till?
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2011-09-30, 12:42
Jag känner starkt för Johnny Munkhammar och alla andra som drabbas av cancer. Det mest oroväckande är att allt fler barn drabbas. De flesta forskare torde vara överens om att det är miljögifter och inte minst en ökad halt av radioaktiv strålning i vår miljö. Östersjön är i dag det mest radioaktiva havet i världen.
Cancern är således ingen gåta utan skapad av oss människor. Om några år får vi svar på vad Tjernobyl ställt till med i de landskap i Sveriges som drabbades hårdast av nedfallet. svamp och bär kan fortfarande i vissa områden inte plockas. Det får vi inte glömma även om medierna gör det. En åtgärd måste vara att minska stoppa en härdsmälta genom att avveckla de svenska reaktorerna precis som Tyskland gör nu efter Fukushima.
Mer om detta på http://runelanestrand.wordpress.com/2011/09/26/reaktorhaveriet-i-fukushi...
Permalänk | Anmäl
Rune Lanestrand, 2011-09-30, 17:03
Efter att av personliga skäl blivit tvungen att sätta mig in i vilka cancerbehandlingar som verkligen fungerar så har jag tyvärr nästan helt tappat förtroendet för den s.k. skolmedicinen. Det fanns redan i början på 1900-talet en behandling som bevisligen gav betydligt bättre resultat än vad vården idag kan erbjuda. Har man idag en cancer som spritt sig utanför den ursprungliga uppkomstplatsen (stage 4) så kan sjukvården idag bara erbjuda pallitativ vård (du är med andra ord dödsdömd). Här har sjukvården inte gjort några som helst framsteg.
Vården som erbjuds alla cancerpatienter handlar om att med gifter och strålning skada hela kroppen med förhoppning att skada cancercellerna mest. Det fanns en läkare som för över hundra år sedan hade en betydligt bättre strategi för att besegra cancern. Helt utan dagens högteknologiska hjälpmedel lyckades han helt bota 10-50% (beroende på typ av cancer) av de cancerpatienter som idag är 100% dödsdömda. Övriga patienter hade lika bra eller bättre överlevnad än vad vården kan prestera idag.
När man ställs inför påståenden som ovan så blir man självfallet extremt skeptisk, hur skulle det ens vara möjligt att den fantastiska västerländska sjukvården inte använder en sådan behandlingsmetod? Det finns ingen plats att förklara det i detta kommentstorsfält - men för er som är genuint intresserade kan jag bara rekommendera er att söka på "William Coley", han var läkare på världsledande Memorial Sloan-Kettering Cancer Center i New York fram till sin pensionering 1933.
Permalänk | Anmäl
Henrik Ekstrand, 2011-09-30, 21:21
Var det inte den denna vecka som man gick ut med att man konstaterat att virushämmande och antiinflamatorisk medicin hade en fantastisk effekt på viss typ av cancer ?
I vilket fall, lycka till.
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2011-10-01, 08:23
#9 Shimmeringblade. Tyvärr tror jag att du har fel. Jag vet inte någon forskning i världen som styrker dina påståenden om undermedlen. Tvärtom tror jag att de flesta cancerforskare/läkare skulle önska att så var fallet, för det alla vill är att patienten ska bli frisk. Det är inte roligt att se en människa dö i cancer, jag vet det, tyvärr. Det finns en stark potential i psykets helande förmåga, kroppens självläkande kraft, men när cancern har tagit hem spelet och tumörtillväxten sker ohämmat får man lämna sig åt insikten att döden kommer, som den gör till oss alla förr eller senare. Att livets mening tydliggörs i de sista skälvande timmarna av liv, att du försonas med ödet och kan lämna värlsden befriad från ångest och smärta. Att återlämna det liv vi haft till låns och dö är ofrånkomligt. Försona dig du också med de onkologer som du inte tycker gör sitt jobb, de är människor, goda sådana, och de tar ett tungt ansvar. För dem är insikten om livets ändlighet tydlig och döden är ständigt närvarande. Vill du göra något - skänk det du kan till cancerforkningen. Jag ber för Jonny Munkhammars tillfrisknande och för att Shimmeringsblades hjärta ska vekna.
Permalänk | Anmäl
u_7703, 2011-10-01, 17:57
Johnny jag känner med dig. Jag har själv varit patient hos Radiumhemmets fina personal. Det var 20 år sedan nu.
Till alla er som har synpunkter på cancervården vill jag påpeka att i princip varje cancerfall är en unik sjukdom. Cancern uppkommer därför att det DNA som skall styra en cells utveckling blivit skadat. Och det i sin tur innebär i princip ett oändligt antal varianter på sjukdomsförloppet. Det är denna hopplösa sjukdom som forskarna skall försöka tygla. Cancerforskningen behöver oändligt mycket mer resurser och trots det är nästan all svensk cancerforskning finansierad med allmänhetens allmosor. Det staten satsar är struntsummor jämfört med allmänhetens pengar via Cancerfonden och Barncancerfonden. Och då skall alla veta att när ni ger pengar till Cancerfonden så lägger staten beslag på en stor del av dem för att betala för infrastrukturen på institutionerna. Det är en skamm! Vad du Johnny skulle kunna göra är att se till att staten slutar beskatta givmilda människors forskningsbidrag och att staten tar sitt ansvar och tar huvudansvaret för forskningsfinansieringen. Framför allt måste vi se till att det inte är läkemedelsbolagen som står för finansieringen eftersom de numera inte är intresserade av att bota sjuka utan bara av livsuppehållande medicinering.
Jag tror jag vet vad jag talar om efter 9 år i Cancerfondens styrelse vrav flera år även som ledamot i forskningsnämnden och som fondens vice ordförandse.
Permalänk | Anmäl
Lars Bern, 2011-10-01, 20:18
Jag får också behandling på Radiumhemmet och jag får instämma i att personalen är väldigt duktig och noggrann och gör allt för att underlätta för patienten. Man kan få hjälp med allting via kontaktsköterskan när som helst på dagen. De har mitt fulla förtroende och organisationen fungerar utmärkt. Min kropp har svarat så bra på den kemoterapeutiska behandlingen att cancern nu är nästan borta och jag har sluppit både operation och strålbehandling. Jag har fått sex behandlingar med cellgift (taxotere) och antikroppar (herceptin) i form av dropp och får numera behandling med enbart herceptin var tredje vecka. Jag måste även berömma de läkare jag mött på vägen till själva behandlingen. Min enastående husläkare och tillika verksamhetschef på vårdcentralen såg till att jag fick tid hos en onkolog på St Göran sjukhus inom en vecka. Där gjordes omfattande provtagningar, varpå remisser skickades till Karolinska sjukhuset och till en kurator i fall jag behövde det. Innan kemoterapin började fick jag en gratis genomgång av tänderna för att kontrollera att de var hela så att inga infektioner skulle inträffa pga. olagade hål under behandlingen och jag fick gratis peruk. Så stort tack till svensk sjukvård, den har fungerat fantastiskt för mig!
Kemoterapi med cellgifter är ingen behaglig behandling, jag blev ganska så sjuk under den tid den varade och det tar tid innan kroppen återhämtar sig. Men den behandling som William Coley som omnämns i #8, var inte heller ofarlig. Coley uppfann en metod att aktivera immunförsvaret och kallas därför immunterapins fader. Metoden gick ut på att injicera streptokocker direkt in i tumörer som inte kunde opereras bort och framkalade på så sätt rosfeber. Två av hans patienter dog av själva febern, men skulle annars ha dött av cancern. Hos de som överlevde febern, hade tumörerna helt eller delvis försvunnit, de hade attackerats av immunförsvaret som kraftigt aktiverats genom. febern. Man har nu börjat forska vidare på denna immunterapi.
En annan forskning som nu har kommit långt, är att knyta cellgifter till antikroppar som känner igen och sätter sig på tumörer och i dem går cellgiftet in. Alltså en mera målriktad kemoterapi som inte attackerar friska celler och då skulle biverkningarna minska kraftigt och dessutom resultatet förbättras ännu mer. Dagens cellgiftbehandling attackerar ju alla snabbväxande celler som t.ex. vita blodkroppar förutom cancerceller.
Det är iaf. en välsignelse med dessa människors hjärnor och engagemang som forskar för andra människors skull för att minska lidande och död och den organisation som byggts i detta syfte. Hoppas härmed att centerledningens absurda idé om det sk. Nybyggarlandet faller död till marken, liksom Ayn Rands filosofi och morallära samt anarkokapitalismen.
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2011-10-02, 12:53
Re. Ina #13
Coleys behandling utfördes bara i testfasen med levande bakterier. Ganska snart övergick han till avdödade bakterier (jfr vaccin) och det var därefter extremt ovanligt med dödsfall orsakade av behandlingen. Det som var unikt med hans behandling var att även patienter med spridd cancer svarade bra med 10 till över 50% helt cancerfria. I dagens sjukvård dör 99,9% av de med spridd cancer av sin sjukdom (om de inte dör av något annat innan). Den som inte ser skillnaden är blind.
Permalänk | Anmäl
Henrik Ekstrand, 2011-10-03, 07:57
Jag blir bara så uppgiven över ordet valfrihet. Vad är det?Och varför tycker alla högerspöken att det är något att efterstäva inom sjukvården? Alla väljer väl att bli friska så snabbt och så bra som möjligt. Eller har jag missat något.
Jag betackar mig för valfrihet inom sjukvården. skola, omsorg.
Permalänk | Anmäl
Micael calmén, 2012-08-14, 10:48
Micael Calmén: För oss som inte bor i Stockholm innebär avsaknaden av privata alternativ också att vi tvingas avstå från den fina vård som Radiumhemmet tycks erbjuda till huvudstadens elit. Det hade vi kanske haft annars.
Orättvist? Ja, så in i helvete.
Permalänk | Anmäl
Kurt Myrhagen, 2012-08-14, 13:02
R.I.P. Mannen, Myten och Legenden. Tyvärr så verkar svensk sjukvård mest vara ett dyrt skämt.
Permalänk | Anmäl
TÅGMICKE, 2012-08-14, 15:07
I Sverige ska hela befolkningen vara en "elit". Dyr fin vård till alla det är för mig en fin Svensk modell. Det har vi råd med.
Permalänk | Anmäl
Micael calmén, 2012-08-14, 15:11
Radiumhemmet är inget privat alternativ. Radiumhemmet är en del av Karolinska och en av landets främsta cancermottagningar. Dit remitteras vårdbehövande från alla delar av landet om resurserna därstädes saknas. Det är inte konstigare än att det finns olika specialicerade kliniker företrädesvis vid landets universitetssjukhus. Sverige har för övrigt även en mycket avancerad specialistvård(#19). Att forskning och utveckling koncentreras till de stora universitetssjukhusen är förstås en självklarhet, till nytta för oss alla den dag vi behöver ta del av vården. Att människor ännu dör i cancersjukdomar är inget misslyckande för fården i sig, det är ett resultat av ett spktra av många gånger både svårdiagnistiserade och svårbehandlade sjukdomstillstånd. Men överlevnadsgraden har ökat dramatiskt de senaste decennierna. Till lycka för många.
Vad rör specialistvård som tex byten av höft och knäleder remitteras patienterna till mottagningar specialiserade på detsamma. Somliga drivna i landstingsregi andra av praktikertjänst osv. Varje minskad kömånad är en vinst både för den enskilde och för samhället/samhällsekonomin.
Permalänk | Anmäl
sören holdar, 2012-08-14, 15:53
18 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Först hoppas jag att din behandling går bra och att du är på väg mot att bli helt frisk!
En sak som du ofta tar upp är privata alternativ, även i vården.
Kanske är du även positiv till att man skall kunna köpa sig en mer avancerad vård av egna pengar (vilket man ju redan kan på många håll). Om det nu var så att du idag hade en medpatient i en säng bredvid dig som har samma diagnos... Om denne säger till dig att han efter denna behandling funderar på att för egna pengar bekosta en ny form av medicinering som avsevärt förbättrar hans chanser jämfört med andra (som ej får denna pga att att Landstinget säger nej), är det OK och "rättvvist"? Skullde du säga "lycka till" och känna att även om du inte har den möjligheten så kanske HAN blir frisk även om du inte skulle bli det?
"En växande ekonomi är avgörande."
Ovanstående är ett livsfarligt grundantagande, Johnny Munkhammar.
Det korrekta är att en växande ekonomi PER CAPITA ökar välståndet i ett land, t.ex. ökar förmågan att ge sjuka vård.
För att få den tillväxten varaktigt krävs det 1) en sund ekonomi och inte en överskuldsatt spekulationsekonomi som den Anders Borg har skapat genom ogenomtänkta skattesänkningar.
Ännu viktigare är 2) en optimering av demografin, något som regeringen Reinfeldt tror innebär maximal befolkningsökning. I dagens läge är det som att försöka bota en överviktig person med godis. Det är populärt men patienten kommer att bli allt sjukare.
Att på den politiken lägga in lite klämkäcka ingredienser som "öppenhet och valfrihet" hjälper inte om man inte har skött grunderna för ekonomin enligt pkt 1-2.
Svensk ekonomi kommer att stagnera om den nuvarande politiken fortsätter och det kommer inte att bli populärt ute i stugorna eller i vårdköerna.
Jag beklagar verkligen JM:s insjuknande, verkligen, och hoppas på att han snabbt blir frisk.
Men är det principiellt korrekt att de som vill totalt vill riva ned den svenska välfärdsstaten samt sälja ut den till privata intressenter, sedan tar del av samma välfärdsstat som de så rabiat under årtionden hävdat ska avvecklas?
Borde de inte avsäga sig detta och söka helt och hållet privat sjukvård i utlandet?
Om den vilde elefanten hade fått bestämma så hade kanske allas åsikter registrerats och samhällsservice styrs efter detta. Om man exempelvis tycker att portot är för dyrt och detta uttrycks allmänt så fördröjs postens utdelning några dagar. I sann demokratisk anda måste man också beklaga om någon makthavare blir sjuk.
Filosofen Ayn Rand hävdade att staten samt att hjälpa andra var en ondska. Hela Rands filosofi och hela hennes vuxna liv ägnade hon åt hätska attacker mot staten. Men nu var det så att hon fick lungcancer, då sökte hon faktiskt statlig hjälp. Då gick det bra med staten när hon själv behövde hjälp.
Se denna länk:http://www.good.is/post/conservative-darling-ayn-rand-died-loving-government-handouts/
Rands filosofi hyllas av Timbro samt faktiskt även nye Centerledaren Annie Lööf.
Elefanten, kan du inte komma med konkreta förslag istället för avlägsna filosofiska teorier och någon slags McCarthyism i Åsa-nisse-version? Hur ska din reform gå till?
Jag känner starkt för Johnny Munkhammar och alla andra som drabbas av cancer. Det mest oroväckande är att allt fler barn drabbas. De flesta forskare torde vara överens om att det är miljögifter och inte minst en ökad halt av radioaktiv strålning i vår miljö. Östersjön är i dag det mest radioaktiva havet i världen.
Cancern är således ingen gåta utan skapad av oss människor. Om några år får vi svar på vad Tjernobyl ställt till med i de landskap i Sveriges som drabbades hårdast av nedfallet. svamp och bär kan fortfarande i vissa områden inte plockas. Det får vi inte glömma även om medierna gör det. En åtgärd måste vara att minska stoppa en härdsmälta genom att avveckla de svenska reaktorerna precis som Tyskland gör nu efter Fukushima.
Mer om detta på http://runelanestrand.wordpress.com/2011/09/26/reaktorhaveriet-i-fukushi...
Efter att av personliga skäl blivit tvungen att sätta mig in i vilka cancerbehandlingar som verkligen fungerar så har jag tyvärr nästan helt tappat förtroendet för den s.k. skolmedicinen. Det fanns redan i början på 1900-talet en behandling som bevisligen gav betydligt bättre resultat än vad vården idag kan erbjuda. Har man idag en cancer som spritt sig utanför den ursprungliga uppkomstplatsen (stage 4) så kan sjukvården idag bara erbjuda pallitativ vård (du är med andra ord dödsdömd). Här har sjukvården inte gjort några som helst framsteg.
Vården som erbjuds alla cancerpatienter handlar om att med gifter och strålning skada hela kroppen med förhoppning att skada cancercellerna mest. Det fanns en läkare som för över hundra år sedan hade en betydligt bättre strategi för att besegra cancern. Helt utan dagens högteknologiska hjälpmedel lyckades han helt bota 10-50% (beroende på typ av cancer) av de cancerpatienter som idag är 100% dödsdömda. Övriga patienter hade lika bra eller bättre överlevnad än vad vården kan prestera idag.
När man ställs inför påståenden som ovan så blir man självfallet extremt skeptisk, hur skulle det ens vara möjligt att den fantastiska västerländska sjukvården inte använder en sådan behandlingsmetod? Det finns ingen plats att förklara det i detta kommentstorsfält - men för er som är genuint intresserade kan jag bara rekommendera er att söka på "William Coley", han var läkare på världsledande Memorial Sloan-Kettering Cancer Center i New York fram till sin pensionering 1933.
Var det inte den denna vecka som man gick ut med att man konstaterat att virushämmande och antiinflamatorisk medicin hade en fantastisk effekt på viss typ av cancer ?
I vilket fall, lycka till.
#9 Shimmeringblade. Tyvärr tror jag att du har fel. Jag vet inte någon forskning i världen som styrker dina påståenden om undermedlen. Tvärtom tror jag att de flesta cancerforskare/läkare skulle önska att så var fallet, för det alla vill är att patienten ska bli frisk. Det är inte roligt att se en människa dö i cancer, jag vet det, tyvärr. Det finns en stark potential i psykets helande förmåga, kroppens självläkande kraft, men när cancern har tagit hem spelet och tumörtillväxten sker ohämmat får man lämna sig åt insikten att döden kommer, som den gör till oss alla förr eller senare. Att livets mening tydliggörs i de sista skälvande timmarna av liv, att du försonas med ödet och kan lämna värlsden befriad från ångest och smärta. Att återlämna det liv vi haft till låns och dö är ofrånkomligt. Försona dig du också med de onkologer som du inte tycker gör sitt jobb, de är människor, goda sådana, och de tar ett tungt ansvar. För dem är insikten om livets ändlighet tydlig och döden är ständigt närvarande. Vill du göra något - skänk det du kan till cancerforkningen. Jag ber för Jonny Munkhammars tillfrisknande och för att Shimmeringsblades hjärta ska vekna.
Johnny jag känner med dig. Jag har själv varit patient hos Radiumhemmets fina personal. Det var 20 år sedan nu.
Till alla er som har synpunkter på cancervården vill jag påpeka att i princip varje cancerfall är en unik sjukdom. Cancern uppkommer därför att det DNA som skall styra en cells utveckling blivit skadat. Och det i sin tur innebär i princip ett oändligt antal varianter på sjukdomsförloppet. Det är denna hopplösa sjukdom som forskarna skall försöka tygla. Cancerforskningen behöver oändligt mycket mer resurser och trots det är nästan all svensk cancerforskning finansierad med allmänhetens allmosor. Det staten satsar är struntsummor jämfört med allmänhetens pengar via Cancerfonden och Barncancerfonden. Och då skall alla veta att när ni ger pengar till Cancerfonden så lägger staten beslag på en stor del av dem för att betala för infrastrukturen på institutionerna. Det är en skamm! Vad du Johnny skulle kunna göra är att se till att staten slutar beskatta givmilda människors forskningsbidrag och att staten tar sitt ansvar och tar huvudansvaret för forskningsfinansieringen. Framför allt måste vi se till att det inte är läkemedelsbolagen som står för finansieringen eftersom de numera inte är intresserade av att bota sjuka utan bara av livsuppehållande medicinering.
Jag tror jag vet vad jag talar om efter 9 år i Cancerfondens styrelse vrav flera år även som ledamot i forskningsnämnden och som fondens vice ordförandse.
Jag får också behandling på Radiumhemmet och jag får instämma i att personalen är väldigt duktig och noggrann och gör allt för att underlätta för patienten. Man kan få hjälp med allting via kontaktsköterskan när som helst på dagen. De har mitt fulla förtroende och organisationen fungerar utmärkt. Min kropp har svarat så bra på den kemoterapeutiska behandlingen att cancern nu är nästan borta och jag har sluppit både operation och strålbehandling. Jag har fått sex behandlingar med cellgift (taxotere) och antikroppar (herceptin) i form av dropp och får numera behandling med enbart herceptin var tredje vecka. Jag måste även berömma de läkare jag mött på vägen till själva behandlingen. Min enastående husläkare och tillika verksamhetschef på vårdcentralen såg till att jag fick tid hos en onkolog på St Göran sjukhus inom en vecka. Där gjordes omfattande provtagningar, varpå remisser skickades till Karolinska sjukhuset och till en kurator i fall jag behövde det. Innan kemoterapin började fick jag en gratis genomgång av tänderna för att kontrollera att de var hela så att inga infektioner skulle inträffa pga. olagade hål under behandlingen och jag fick gratis peruk. Så stort tack till svensk sjukvård, den har fungerat fantastiskt för mig!
Kemoterapi med cellgifter är ingen behaglig behandling, jag blev ganska så sjuk under den tid den varade och det tar tid innan kroppen återhämtar sig. Men den behandling som William Coley som omnämns i #8, var inte heller ofarlig. Coley uppfann en metod att aktivera immunförsvaret och kallas därför immunterapins fader. Metoden gick ut på att injicera streptokocker direkt in i tumörer som inte kunde opereras bort och framkalade på så sätt rosfeber. Två av hans patienter dog av själva febern, men skulle annars ha dött av cancern. Hos de som överlevde febern, hade tumörerna helt eller delvis försvunnit, de hade attackerats av immunförsvaret som kraftigt aktiverats genom. febern. Man har nu börjat forska vidare på denna immunterapi.
En annan forskning som nu har kommit långt, är att knyta cellgifter till antikroppar som känner igen och sätter sig på tumörer och i dem går cellgiftet in. Alltså en mera målriktad kemoterapi som inte attackerar friska celler och då skulle biverkningarna minska kraftigt och dessutom resultatet förbättras ännu mer. Dagens cellgiftbehandling attackerar ju alla snabbväxande celler som t.ex. vita blodkroppar förutom cancerceller.
Det är iaf. en välsignelse med dessa människors hjärnor och engagemang som forskar för andra människors skull för att minska lidande och död och den organisation som byggts i detta syfte. Hoppas härmed att centerledningens absurda idé om det sk. Nybyggarlandet faller död till marken, liksom Ayn Rands filosofi och morallära samt anarkokapitalismen.
Re. Ina #13
Coleys behandling utfördes bara i testfasen med levande bakterier. Ganska snart övergick han till avdödade bakterier (jfr vaccin) och det var därefter extremt ovanligt med dödsfall orsakade av behandlingen. Det som var unikt med hans behandling var att även patienter med spridd cancer svarade bra med 10 till över 50% helt cancerfria. I dagens sjukvård dör 99,9% av de med spridd cancer av sin sjukdom (om de inte dör av något annat innan). Den som inte ser skillnaden är blind.
Jag blir bara så uppgiven över ordet valfrihet. Vad är det?Och varför tycker alla högerspöken att det är något att efterstäva inom sjukvården? Alla väljer väl att bli friska så snabbt och så bra som möjligt. Eller har jag missat något.
Jag betackar mig för valfrihet inom sjukvården. skola, omsorg.
Micael Calmén: För oss som inte bor i Stockholm innebär avsaknaden av privata alternativ också att vi tvingas avstå från den fina vård som Radiumhemmet tycks erbjuda till huvudstadens elit. Det hade vi kanske haft annars.
Orättvist? Ja, så in i helvete.
R.I.P. Mannen, Myten och Legenden. Tyvärr så verkar svensk sjukvård mest vara ett dyrt skämt.
I Sverige ska hela befolkningen vara en "elit". Dyr fin vård till alla det är för mig en fin Svensk modell. Det har vi råd med.
Radiumhemmet är inget privat alternativ. Radiumhemmet är en del av Karolinska och en av landets främsta cancermottagningar. Dit remitteras vårdbehövande från alla delar av landet om resurserna därstädes saknas. Det är inte konstigare än att det finns olika specialicerade kliniker företrädesvis vid landets universitetssjukhus. Sverige har för övrigt även en mycket avancerad specialistvård(#19). Att forskning och utveckling koncentreras till de stora universitetssjukhusen är förstås en självklarhet, till nytta för oss alla den dag vi behöver ta del av vården. Att människor ännu dör i cancersjukdomar är inget misslyckande för fården i sig, det är ett resultat av ett spktra av många gånger både svårdiagnistiserade och svårbehandlade sjukdomstillstånd. Men överlevnadsgraden har ökat dramatiskt de senaste decennierna. Till lycka för många.
Vad rör specialistvård som tex byten av höft och knäleder remitteras patienterna till mottagningar specialiserade på detsamma. Somliga drivna i landstingsregi andra av praktikertjänst osv. Varje minskad kömånad är en vinst både för den enskilde och för samhället/samhällsekonomin.
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.