[...] upp’ en kulturfientlighet i största allmänhet - regeringspartierna och dess representanter har givit uttryck för en i det närmaste pöbelaktig inställning till kulturyttringar som inte [...]
Blogg:Tänk analogt « Nemokrati, 2009-02-20, 04:00
[...] så håller jag nog med en Folkpartist i dennes åsikt, det är Mathias Sundin (FP således) som har skapat facebook-gruppen “Inga mer skattepengar till Konstfack” vilket jag tackar honom för. Gå med i den du [...]
Blogg: Dagens bästa #2 » Raswill.se, 2009-02-17, 12:46
[...] 17, 2009 “Inga mer pengar till Konstfack”, skanderar folkpartisten Mathias Sundin med anledning av helgens avslöjanden om två [...]
Blogg:Mer pengar till Konstfack « Nicke Grundberg, 2009-02-17, 11:57
[...] genomsyrar nu hela samhällsdebatten. På “debattsajten” Newsmill, där hänger sig en folkpartistisk politiker åt att piska upp en otäck hatstämning via ett pöbelliknande upprop på Facebook om att lägga [...]
Blogg:En Folkrörelse, En Konst, Ett Folkparti! « Nemokra, 2009-02-16, 22:40
”När jag hör ordet kultur, osäkrar jag min Browning”
Hanns Johst 1933
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2009-02-16, 12:12
Som konstverk betraktat är denna FB grupp 1000 ggr bättre än nåt Konstfack producerat de senaste 20 åren. Sign me up!
Permalänk | Anmäl
Gill Bates, 2009-02-16, 12:48
Folkrörelse? Någon behöver kolla upp ordets mening i ordboken. Ni har knappt 400 medlemmar i er "folkrörelse". Sedan igår kväll har gruppen "Mer skattepengar till Konstfack" gått från dryga 20-talet medlemmar till över 200, och fler lär det nog bli där också. Så ta ett steg tillbaka innan ditt huvud sväller alltför mycket.
Permalänk | Anmäl
Gabriel, 2009-02-16, 14:05
Det är klart att Konstfack skall ha pengar.
Men slå ihop det med St Görans psykakut och gör David Eberhardt till ny Rektor. Bildterapi är ett erkänt ämne inom psykvården.
Köp in begagnade tunnelbanevagnar och ställ upp runt Konstfack.
Många konstprojekt vart det.
Seriöst: byt ut ledningen och anställ en helt ny typ av konstideal.
Tänk om jag som civilingenjör helt plötsligt skulle komma på att en civ.ings främsta samhällsuppgifter var att avslöja postmodernisterna och så slutade jag med att vara vanlig civ.ing.
Hur många skulle då efter ett tag ha lust att betala skattemedel till de kostsamma Tekniska högskolorna.
Manifest för landets civilingenjörer: Stoppa postmodernismen!!!!
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2009-02-16, 14:09
Din grupp "Inga mera pengar till konstfack" har i skrivande stund. 401 medlemmar. Är inte det en väldigt liten siffra för att hävda en folkrörelse?
Permalänk | Anmäl
Erik Larsson, 2009-02-16, 14:18
Ord som "vanliga, hederliga, arbetande skattebetalare" är ju inget som jag på något sätt associerar med folkpartister.
Permalänk | Anmäl
Allfons Mållgan, 2009-02-16, 14:24
Har fp-killen sett filmen? eller uttalar han sig ändå.....
håller iofs med killen men jag har sett filmen.
Permalänk | Anmäl
David, 2009-02-16, 14:35
Bäste Mathias Sundin (fp),
Detta är inget annat än grövsta slaget av populism modell Der Stürmer.
Två studenters visserligen usla prestationer utgör ingen normativ värderingsgrund för övriga studenters sannolikt utmärkta arbeten och således inte heller för storleken på statsbidrag.
En politiker i din ställning borde förespråka ett större mått av tolerans och förståelse istället för att som nu regredera till samma nivå som de två mindre lyckade konstnärerna.
Permalänk | Anmäl
a lad insane, 2009-02-16, 15:00
En snabb och enkel efterforskning visar att ett stort antal medlemmar i din grupp är konstfackselever. Och många därtill är ironiska på gruppens wall.
Det är den respons sådana här "seriösa" facebookgrupper får, och förtjänar.
Permalänk | Anmäl
marika, 2009-02-16, 15:06
Det här liknar mer inlägg av typen folkpartistisk-vän-av-ordning ger röst åt hederliga skattebetalare (och dessa inlägg verkar bara bli fler och fler...).
Konstfack-elevens konstaktion är problematisk på en rad punkter. Jag känner inte exakt till hennes bevekelsegrunder och kan dock inte närmare gå i på dessa. Jag ger dock gärna även i fortsättningen mina skattepengar till institutionen Konstfack. Det är för övrigt inte upp till mig som individ att i enskilda fall bestämma vad mina skattepengarna ska gå till. Kunde jag det skulle vi ju inte behöva ha en skatt som går det till det gemensamma.För detta har vi en rad demokratiska instanser. Men det är ju mycket möjligt att herr Sundin och hans liberala vänner är ute efter just detta: att varje enskild människa i högre utsträckning ska bestämma vad hans och hennes pengar ska bekosta. Jag tror högre om vårt demokratiska system än så.
Sen är det nåt helt snett med argumenteringen i artikeln och i uppropet. Att argumentera för slopade statsbidrag till Konstfack på grundval av en elevs konstprojekt är som att göra en höna av en fjäder, eller kanske att likvidera en höna pga en fjäder. Med samma logik kan vi ju också avskaffa polisväsendet som vår skattepeng minsann också finansierar. Det är ju inte bara en utan flera poliser vid ett flertal tilfällen som yttrat nedsättande och djupt olämpliga tillmälen om människor med annan hudfärg och icke-svensk etnisk härkomst. Det finner jag högst oacceptabelt och inget mindre än pinsamt.
Låt oss istället vara lite nyanserade. Vad som behövs är givetvis (både i fallet med poliserna i Skåne och Konstfack-eleven) lite mer utredning kring vad som faktiskt skett och på vilka grunder. På basis av dessa bör sedan tillbörlig instans (inte vän av ordning) avgöra vilka åtgärder som kan behövas.
I båda fallen finns det dock en poäng att dessa diskuteras i media och av oss som så ofta åberopas, de vanliga människorna. I ena fallet handlar det om vilken inställning vi menar är önskvärd att poliser har till människor, evt brottslingar eller andra, svenskar eller folk med annan etnisk härkomst.
I andra fallet är detta extra tydligt. För det är precis vad konstens uppgift handlar om: att sätta frågor, stora som små, under lupp genom olika handlingar: konstaktioner eller konstverk så som tavlor, skulpturer etc. Når dessa ut till fler och diskussion om sakfrågan uppstår - desto bättre! Det går givetvis att diskutera det lämpliga i elevernas metoder men låt oss för den sakens skull inte slå till dövörat för vad hennes aktion försöker säga. Artikeln och uppropet stinker lite för mycket av kulturförakt och förenklingsbehov. Konst anses ju annars ofta vara rätt bra på att ta upp komplexa samband. Och givetvis ska man också kunna ge sig in i juridikens gränstrakter om syftet är att föra upp något på agendan, skapa diskussion. Lagar är inte skrivna i sten. De förändras i samspel mellan juridiken själv (inkl både lagboken och praxis) samt medborgarnas praxis. Vi har möjligheten att ifrågasätta också lagar, så länge vi är beredda att acceptera konskevenserna av dem (i sin nuvarande form). Pirate bay är ju annars exemplet för dagen avseende just det senare.
Måhända behöver Konstfack slipa på undervisningen i etik och konstnärers ansvar gentemot enskilda människor liksom förhållande till samhället i stort. Därför vore det oändligt mer konstruktivt om uppropet istället samlade ihop pengar för detta ändamål och skänkte Konstfack!
Men var snäll och dra inte in mig och alla andra "hederliga skattebetalare" i ert upprop! Ni får tala i egen sak.
Permalänk | Anmäl
DanielT, 2009-02-16, 15:30
Vad kul för dig Mathias att du fick synas lite i media och att du fick en fin FB grupp. 400 personer är _inte_ en folkrörelse! Jag slår vad om att man kan skapa en grupp som heter "Lägg ner FP" och få mer än 400 medlemmar men jag har svårt att se det som folkrörelse så tona ner Aftonbladetrubrikerna lite.
Provocerande konst är ju så klart inte så kul när man är den som blir provocerad. Yttrandefriheten är inte heller kul när man inte håller med om det som sägs men man kan inte stoppa en hel skola pga. två fall. Jag håller med om att dom inte hör hemma på skolan och att dom kanske inte borde ha fått genomföras. Men kom igen.
Om vi skulle använda dina mått så skulle det inte finnas några politiker i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Mathias S, 2009-02-16, 16:01
Wow. VM i populism. Alla Mot Konstfacks-eleven. Drevet går.
Tips till folkvalda: Som politiker hade jag nog dragit mig för att uttala mig om slöseri med skattemedel såväl som att strössla med ordet "hederlig".
Epic fail, dude.
Permalänk | Anmäl
Roger, 2009-02-16, 16:06
Blaha typ, FB-gruppen "Rädda Rikard Palm" har 4671vänner.
Permalänk | Anmäl
Fado, 2009-02-16, 16:24
Hej Populist!
Lägg ner Konstfack..?! Är du allvarlig? Du kan inte vara allvarlig, du vill bara ha lite mediautrymme tror jag.
Känns som om ditt intresse för Facebook är betydligt större än ditt intresse för konst.
Permalänk | Anmäl
Cyklisten, 2009-02-16, 17:05
Det bästa vore förstås att införa någon form av "Egenfinansierad välfärd" med valfria tillval för dem som vill betala för olika former av av exklusiva verksamheter!
http://people.dsv.su.se/~torgny/egenart.doc
Permalänk | Anmäl
Uno Hansson, 2009-02-16, 18:38
Folkpartiets liberalerna medlem viftar med en klubba!
Att fela är mänskligt, att förlåta gudomligt!
Permalänk | Anmäl
Ramesh Chibba, 2009-02-16, 18:46
Att vandalisera är inte bra, men lika illa är det när politiska dagsländor bedriver hettan-i-stunden-opinion och försöker ta billiga poänger utan att närmare sätta sig in i någon problematik - för att problematisera behövs tydligen inte, det räcker tydligen med att bli upprörd på vad som helst och dra ihop en navelpetargrupp för att kalla det "folkrörelse". Jag skulle hellre kalla det "pinsamt" att en folkvald avfärdar en hel institution på två personers agerande, varav en inte ens är redovisad än.
Hur vi än gör kommer konst alltid att uppröra oavsett om det handlar om utställda pissoarer eller skeva porträttmålningar. Att diskutera konsten är välkommet och precis vad den syftar till. Att försöka göra billiga poänger av sin egen generella okunskap är bara obetänksamt och inte ett sätt seriös politik ska bedrivas på.
Permalänk | Anmäl
StefanA, 2009-02-16, 19:02
Vilka gökar består Fp av, efter sånga här utspel?
Permalänk | Anmäl
Barbar Sundt, 2009-02-16, 19:16
Jag sände en replik men den dök aldrig upp här, försöker igen:
Otäck pöbelstämning du piskar upp här.
Vem "sponsrar" där`?
Det här är ju en debattsida som "sponsras" lite varstans ser man.
Också ett obehagligt sätt att föra samhällsdebatt.
Var går gränsen debatt/propaganda/demogogi.
Och så en kulturminister som helt sonika säger att "graffiti är skadegörelse". Hon vill att konsten håller sig innanför ramarna - en förmodernistisk inställning till konst som blev passé för över 100 år sen.
En konstnär har löpt amok - än sen? Sånt har hänt förut.
På rockscenen, i konsten, till och med i politiken och i poliskåren där man strör svordomar och rasistiska skällsord omkring sig lite hur som helst.
Det här liknar upptakten till samma kulturfientlighet som fanns på 30-talet då all konst som inte var avbildande och figurativ samt förekom på platt yta inom glas och ram blev utdömd som "Entartete Kunst".
Bara för fem minuter sen på den här s k "debattsajten" fanns ett inlägg från något som heter "Axess" där någon skrev att konstnärer skall enbart hålla på med just sån konst - figurativ, avbildande.
Att utnyttja dessa "nya" medier som Facebook t ex för att framföra unkna argument av 30-talstyp gör dem inte fräschare - tvärtom.
Dessutom när vi nu ändå pratar om att "slösa" med skattepengar - hur kommer det sig att den här uppslutande rasande folkmassan som du säger står bakom dig inte mer reagerar över det slöseri som häromdagen omtalades på DN:s debatt sida i artikeln "Direktörers maktmissbruk jämförbart med korruption" - där handlar det inte om 100 000 kronor som det kostar att sanera en T-banevagn. För att inte tala om vad Carnegieaffären kostat skattebetalarna.
Inte heller när det gäller det som går under benämningen New Public Management - dvs den typ av upphandling som bl a lett till ett konsultberoende inom Försäkringskassan för ett it-system som kostat skattebetalarna miljardbelopp utan att för den skull fungera.
Där kan man med betydligt mer fog tala om ansvarslöst slöseri.
För vad du gör är förutom att piska upp hatstämning att dra alla studenter på Konstfack över en kam och det är diskriminerande.
Permalänk | Anmäl
Nemokrati, 2009-02-16, 19:30
Om fp anser att 400 pers är en folkrörelse att ta på allvar kanske de också borde överväga att ta facebookgruppen stoppa ipred på något större allvar än man gjort hittills.... Alltså med tanke på att den gruppen faktiskt har över 79000 medlemmar...
Fast som ett light-brunt parti, kanske tyskdoftande, 30-talsaktigt konst-förakt passar lite bättre in i partiprofilen...
Permalänk | Anmäl
Hjalmar Den Onde, 2009-02-16, 21:00
Skulle inte politik handla om en övergripande tankeförmåga?
Nu förstår jag varför kommunpolitker är ett yrke som kan få vem som helst att bara sucka och stöna.
Så synd därför att vettiga politiker på även mycket låg nivå skulle kunna uträtta något vettigt...
Permalänk | Anmäl
Olivia Hall, 2009-02-16, 23:27
Underbart, äntligen, förståndets röst har talat!
Kan vi inte förbjuda all konst som inte är omedelbart begriplig?
Starta arbetsläger för konstnärer som målar abstrakt?
Införa dagsböter för surrealism?
Och Robban Aschberg, den gamle hedersmannen som
ville dra ner brallerna på Dan Wolgers för hans dumma och
obegripliga Liljevalchs-bänk för några år sen kan gott få
bli kulturminister. Jag föreslår att:
1. All konst sla löna sig.
2. All konst ska vara begriplig från 5 år och uppåt.
3. Video och performancekonst ska förbjudas.
4. Gud och Kungen skall vid vite icke hånas (eller kanske
ens avbildas ?) i konsten.
Så där ja, nu känns det bättre.
Är en folkrörelse hundra personer förresten?
Fantastiskt, då har vi ju hundratusentals folkrörelser
här i Sverige, hurra!
ps
Bra det där med "snorungar" förresten, jag tror hela konst-sverige skulle behöva snyta sig, läsa bibeln samt bli lite mer "vanliga och hederliga" överlag!
Tack för ordet
"Det var bättre förr -65"
Permalänk | Anmäl
Rickard Eriksson, 2009-02-17, 07:09
Det jag inte riktigt förstår är varför konstutbildning måste vara så vansinnigt dyr. Konstfack får drygt sju(!) gånger så mycket pengar för varje helårsstudent som vi på Stockholms universitet får för att utbilda humanister och samhällsvetare. Ok att det är en mer praktiskt inriktad verksamhet som därför kan behöva kosta lite mer pengar, men sju gånger? Är inte det en smula befängt? Faktum är att konstfacksutbildningen är betydligt dyrare än läkarutbildningen per student beräknat på helårsprestation. Att läkarutbildningen måste få kosta en hel del pengar tror jag alla förstår, men exakt vad går egentligen alla pengar till när vi talar om utbildning i konst?
För egen del vill jag inte dra in alla pengar från konstfack, men nog vore lite rättvisare villkor på sin plats.
Permalänk | Anmäl
SU-lärare, 2009-02-17, 08:08
Ett par hundra av hans kompisars kompisar har gått med i hans Facebook-grupp och det är en folkrörelse? Hahaha! Härligt med wannabe-populister som tar sig själva på för stort allvar.
Permalänk | Anmäl
Thomas, 2009-02-17, 08:56
"Civilingenjörer emot postmodernism!" Det köper jag! Det borde gå att sälja in postmodernismen till företagen faktiskt, dom kan ha en linje produkter för vanliga människor och en för postmodernister. Man sälja dom ytterskalet, och sen förklara att objektet i fråga bara är en social konstruktion, dom behöver bara ändra sitt tänkande. Eller en liten mildare variant, om något inte fungerar så kan man ju alltid förklara att felet bara existerar i personens huvud. :) Det skulle nog ganska snart bli mindre populärt att vara postmodernist...
Permalänk | Anmäl
Karl, 2009-02-17, 14:53
Heja!
Har inget Facebook-konto, annars skulle jag gärna gå med.
Permalänk | Anmäl
Johanna22, 2009-02-17, 17:49
The Bottom is Nådd, skulle Labbe sagt. Och visst faan har det gått snett nånstans, men ingen behöver ta ansvar så det är bara att lalla på och bluddra vidare med skattemedel. Vem har kraft och medel att säga ifrån, det går inte. Men som nån sa: Dom borde klippa sig och skaffa ett riktigt jobb!! Och leverera IN lite skattekronor....
Permalänk | Anmäl
Stefan Lövesjö, 2009-02-17, 18:32
Alltså, det är nåt skumt med den där filmen...
Ända tills SL kan visa upp sin egen dokumentation av NUGs klotterbombning av en hel vagn och en hel station (de vet vagnsnumret och stationens namn, datum kan fastställas med reklamen i vagnen) så känner jag att det är nåt skumt med den här filmen. Den enda form av fejk SL kan tänka sig är att man hyrt vagnen och att passagerarna är statister. Herregud, om SL inte vet nåt om sånt här kan man väl fråga nån som vet.
Så här går det till: Man filmar nån med en sprejburk i handen som rusar omkring som en påtänd babian och låtsassprejar överallt. Självklart ser medpassagerarna besvärade ut när nån uppträder på det sättet. I efterhand lägger man på den svarta sprejfärgen digitalt. Med dagens teknik är det faktiskt väldigt enkelt och blir fullt realistiskt.
Dessutom, går det verkligen så lätt att med huvet före kasta sig rakt genom en ruta på en t-banevagn, utan att skadas allvarligt? För att krossa en sån där ruta med ett enda slag måste man ta i rejält med en slägga. Som sagt, det är nåt skumt med den där filmen.
PS: Tänk vad många roliga fejkbombningsfilmer man skulle kunna göra! Man skulle ju kunna börja med slottet :-)
Permalänk | Anmäl
Falk, 2009-02-18, 08:26
Härligt att se att Folkpartiet fortsätter hålla populismens fana högt. Man kan inte annat än imponeras av det breda synsätt som ger författaren möjlighet att döma ut hela konstfack utifrån dessa händelser. Gruppen än nu uppe i 1529 medelemmar. Om 200 är en folkrörelse så är väl 1529 mer eller mindre ett politiskt parti. Och med en sådan här vatentät agenda så är det väl riksdagen nästa.
Permalänk | Anmäl
Johan Sundin, 2009-02-18, 10:41
Nej... Din fåniga lilla namnlista är INTE nån folkrörelse.
Det är en liten namnlista som nästan ingen bryr sig om, om du försöker lyfta blicken lite från din egen navel.
Skärpning va... blir lite fånigt när så många envisas med att på kvällstidningsmanér utropa minsta lilla ointressanta företeelse till "folkrörelser", "storfilmer" och "skandaler"...
Så det var två nyheter på rad om kontroversiella projekt på konstfack, so what?
Permalänk | Anmäl
Olof Hedman, 2009-02-18, 11:20
400 personer en folkrörelse! Nu har jag svårt att hålla mig för skratt. Och ändamålet? Jag kan se fler folkrörelser framför mig:
1. Inga mer pengar till svenska folket (anledning: ett mord har begåtts)
2. Inga mer pengar till politikerna (anledning: farsan reinfeldt körde berusad)
3. etc etc
Permalänk | Anmäl
Sprainerd, 2009-02-18, 13:03
Här för en intressant men hätsk diskusion och jag håller med om att själva skolan har brustit i ansvar. Gillar också kommentaten att grundskolan borde stängas för den producerar dokusåpakändisar
http://marianova.com/users/annikamarusarz/blog/sviker-konstfack-sina-elever
Permalänk | Anmäl
liz, 2009-02-18, 13:38
Jag blir irriterad av konstfackselevens examensarbete, men det här gör mig tusen gånger mer irriterad. FP, står det för fascistpartiet? Som fler har påpekat: Det här påminner om Nazisternas utställning/begrepp Entartete Kunst, för konst som inte kunde tolereras av olika ideologiska skäl. Man blir ju fullständigt mörkrädd.
Och: självklart ska konst som innebär förstörelse av egendom inte accepteras, men att därifrån gå till att lägga ner Konstfack är ju helt vansinnigt.
Permalänk | Anmäl
Oskar, 2009-02-18, 20:29
Sorry men det blir ingen folkrörelse. Förhoppningsvis tvärtom!
Den nedrustning av offentligt finansierade verksamheter som har skett under några decennier har nu nått sin motpol.
Människor längtar efter det som inte kan mätas i pengar. Inte ens i skattepengar.
Konst och kultur innebär alltid att sätta saker och ting på sin spets.
Det har Konstfack gjort.
I alla tider har det funnits mörkmän i politiken som haft hysteriska anhängare som inte ägnat tillräckligt stor uppmärksamhet åt kulturen.
Bland liberaler har det genom historien funnits en och annan (sällsynta men dock) som vågat ta denna ideologi på allvar.
Dessa liberaler borde idag gå ut och stödja Konstfack.
Det är en intressant och livsviktig debatt som Konstfack försöker sätta fokus på.
Det handlar om frihet och minoriteter. Om psykiskt sjuka människor och om de som offras för att andra skrupellösa liberaler ska sko sig, roffa åt sig och nedrusta välfärden.
Konstfackstudenterna sätter strålkastarna på de såååå obekväma frågorna om vad förlorarna ska göra. De psyksjuka och utslagna som inte har någon enda chans eller röst.
De ska fördömas en masse av någon nitisk folkpartimärkt komnnunalpolitiker som får nippran av att Konstfackstudenter vill fokusera på de reella och stora problemen med social och mental utslagning. Möjligen till följd av alltför girig liberal politik.
Fy fan det blir ingen folkrörelse av det.
Satsar i alla fall halva mitt huvud på det
Permalänk | Anmäl
Olivia Hall, 2009-02-19, 00:14
Här är ett utmärkt exmpel på en alternativ finansiering. Den nya folkliga mecenaten:
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/138571-du-betalar-inte-psyksjuk-konst
Permalänk | Anmäl
Oscar, 2009-02-19, 16:37
Bravo. De där "originella genierna" ska inte inbilla sig att de är nåt märkvärdigt. "Kritisk konst", va, kyss mig baklänges! - Till Olivia Hall: psykvården är inte alls så eländig som många vill göra gällande. Man bör veta vad man pratar om. JAG vet! Jag håller med Olivia om att kritik av systemet behövs, men det är det ju inte fråga om här, för utfallet har ju i så fall varit minst sagt kontraproduktivt, inte sant. Jag ska tala om för Olivia att de här konstfackseleverna ger faderullan i människors problem. De tänker bara på sig själva. De är bara ute efter att göra egen karriär genom att ställa till så mycket skandal de någonsin kan. Det har ingenting med verklig samhällskritik att göra, ingenting alls.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-02-19, 20:50
Hej konstintresserade lynchmobb, hur mår ni idag? Vad gillar ni för konst egentligen? Vad har ni för idéer och ambitioner med era egna liv? Skulle vara spännande att veta.
Ni tycker att konstnärer lider av grandiosa föreställningar om sina egon, men samtidigt blir ni själva höga av att det trillar in nya medlemmar till er facebookgrupp. Jag gratulerar såklart till det senare, men tycker ändå att det finns en liten spännande paradox där att dröja sig kvar vid!
Håll ångan uppe, fortsätt snacka konst!
/Skattebetalare
Permalänk | Anmäl
Olle Zackariasson, 2009-02-21, 03:43
"Kritiken från vanliga, hederliga, arbetande skattebetalare är hård mot Konstfack och dess elever."
Jag är också en hederlig, arbetande skattebetalare och har verkligen inget till övers för din korttänkta och reaktionära hållning. Vänligen säg "jag" när du menar dig själv, inkludera inte mig i ditt lumpna gäng.
Permalänk | Anmäl
max, 2009-02-21, 19:06
Man häpnar över en del inlägg som fortsätter förfäkta om Konstfacks 'vårdslösa slöseri med skattepengar' , det är ju fullständigt löjligt i jämförelse med vad banker, industri, finansvärld ställt till med över HELA världen - och som av sina EGNA näringslivsveteraner omtalas på följande sätt:: "En liten klick privata ekonomiska makthavare gynnar varandra på bekostnad av pensionssparare och löntagare." i DN-artikeln "Direktörers maktmissbruk jämförbart med korruption".
Ändå fortsätter vissa att trampa stöveln neråt.
Är det inte hisnande detta syndabockstänkande.
Och så tvingas döende cancersjuka som står under palliativ vård - ut till heltidsarbete, ARBETSLINJEN råder.
Det är verkligen en fascistoid människosyn som sprider sig likt pesten över hela samhället.
Medan miljonbonusarna fortsätter att betalas ut - till och med när staten skyfflar in skattepengar i företagen och i princip tvingas ta över ägandet pga just dessa direktörers monumentala slöseri och omättliga profithunger.
Och så pratar man istället i upphetsade ordalag om saneringen för 100 000 av en T-banevagn och skriker högljutt på censur och att lägga ner en hel skola pga vad en ung provokatör åstadkommit.
Det kallar jag att sila mygg och svälja kameler.
Permalänk | Anmäl
Nemokrati, 2009-02-23, 19:24
Lite perspektiv tack, kanske 10 000kr för ett tvångsomhändertagande och folk använder det som ursäkt för att försöka avskaffa något som just dom kanske inte uppskattar. Finns inget som gör mig tröttare än när det ända folk bryr sig om i hela vida världen är pengar, usch. Tänker inte kommentera hur meningslös en facebook grupp med 400 pers är.
Permalänk | Anmäl
Johannes, 2009-02-25, 04:50
Det mest intressanta med denna anti-kultur ideologi är att aldrig någonsin gnäller dessa människor på idrott. Det hade varit helt otänkbart att de skulle skriva "stäng sporthallarna, det är slöseri med skattepengar". Ganska typiskt för fascister att föredra fysisk styrka framför ett utvecklat intellekt.
Permalänk | Anmäl
Jonas, 2009-04-01, 15:24
Dra in pengarna.
Permalänk | Anmäl
goran, 2009-04-20, 19:26
Mathias Sundin.
Har du sett någon av de två konstverk du talar om? Antog just det. Hur skulle det vara att lyft på blicken och klura lite innan man öppnar käften? Det skulle om inte annat göra mitt liv bättre.
Inte en krona mer till Mathias Sundin!
Permalänk | Anmäl
Oscar, 2009-04-21, 18:16
56 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
”När jag hör ordet kultur, osäkrar jag min Browning”
Hanns Johst 1933
Som konstverk betraktat är denna FB grupp 1000 ggr bättre än nåt Konstfack producerat de senaste 20 åren. Sign me up!
Folkrörelse? Någon behöver kolla upp ordets mening i ordboken. Ni har knappt 400 medlemmar i er "folkrörelse". Sedan igår kväll har gruppen "Mer skattepengar till Konstfack" gått från dryga 20-talet medlemmar till över 200, och fler lär det nog bli där också. Så ta ett steg tillbaka innan ditt huvud sväller alltför mycket.
Det är klart att Konstfack skall ha pengar.
Men slå ihop det med St Görans psykakut och gör David Eberhardt till ny Rektor. Bildterapi är ett erkänt ämne inom psykvården.
Köp in begagnade tunnelbanevagnar och ställ upp runt Konstfack.
Många konstprojekt vart det.
Seriöst: byt ut ledningen och anställ en helt ny typ av konstideal.
Tänk om jag som civilingenjör helt plötsligt skulle komma på att en civ.ings främsta samhällsuppgifter var att avslöja postmodernisterna och så slutade jag med att vara vanlig civ.ing.
Hur många skulle då efter ett tag ha lust att betala skattemedel till de kostsamma Tekniska högskolorna.
Manifest för landets civilingenjörer: Stoppa postmodernismen!!!!
Din grupp "Inga mera pengar till konstfack" har i skrivande stund. 401 medlemmar. Är inte det en väldigt liten siffra för att hävda en folkrörelse?
Ord som "vanliga, hederliga, arbetande skattebetalare" är ju inget som jag på något sätt associerar med folkpartister.
Har fp-killen sett filmen? eller uttalar han sig ändå.....
håller iofs med killen men jag har sett filmen.
Bäste Mathias Sundin (fp),
Detta är inget annat än grövsta slaget av populism modell Der Stürmer.
Två studenters visserligen usla prestationer utgör ingen normativ värderingsgrund för övriga studenters sannolikt utmärkta arbeten och således inte heller för storleken på statsbidrag.
En politiker i din ställning borde förespråka ett större mått av tolerans och förståelse istället för att som nu regredera till samma nivå som de två mindre lyckade konstnärerna.
En snabb och enkel efterforskning visar att ett stort antal medlemmar i din grupp är konstfackselever. Och många därtill är ironiska på gruppens wall.
Det är den respons sådana här "seriösa" facebookgrupper får, och förtjänar.
http://sv-se.facebook.com/group.php?gid=50878909233&ref=mf.
Det här liknar mer inlägg av typen folkpartistisk-vän-av-ordning ger röst åt hederliga skattebetalare (och dessa inlägg verkar bara bli fler och fler...).
Konstfack-elevens konstaktion är problematisk på en rad punkter. Jag känner inte exakt till hennes bevekelsegrunder och kan dock inte närmare gå i på dessa. Jag ger dock gärna även i fortsättningen mina skattepengar till institutionen Konstfack. Det är för övrigt inte upp till mig som individ att i enskilda fall bestämma vad mina skattepengarna ska gå till. Kunde jag det skulle vi ju inte behöva ha en skatt som går det till det gemensamma.För detta har vi en rad demokratiska instanser. Men det är ju mycket möjligt att herr Sundin och hans liberala vänner är ute efter just detta: att varje enskild människa i högre utsträckning ska bestämma vad hans och hennes pengar ska bekosta. Jag tror högre om vårt demokratiska system än så.
Sen är det nåt helt snett med argumenteringen i artikeln och i uppropet. Att argumentera för slopade statsbidrag till Konstfack på grundval av en elevs konstprojekt är som att göra en höna av en fjäder, eller kanske att likvidera en höna pga en fjäder. Med samma logik kan vi ju också avskaffa polisväsendet som vår skattepeng minsann också finansierar. Det är ju inte bara en utan flera poliser vid ett flertal tilfällen som yttrat nedsättande och djupt olämpliga tillmälen om människor med annan hudfärg och icke-svensk etnisk härkomst. Det finner jag högst oacceptabelt och inget mindre än pinsamt.
Låt oss istället vara lite nyanserade. Vad som behövs är givetvis (både i fallet med poliserna i Skåne och Konstfack-eleven) lite mer utredning kring vad som faktiskt skett och på vilka grunder. På basis av dessa bör sedan tillbörlig instans (inte vän av ordning) avgöra vilka åtgärder som kan behövas.
I båda fallen finns det dock en poäng att dessa diskuteras i media och av oss som så ofta åberopas, de vanliga människorna. I ena fallet handlar det om vilken inställning vi menar är önskvärd att poliser har till människor, evt brottslingar eller andra, svenskar eller folk med annan etnisk härkomst.
I andra fallet är detta extra tydligt. För det är precis vad konstens uppgift handlar om: att sätta frågor, stora som små, under lupp genom olika handlingar: konstaktioner eller konstverk så som tavlor, skulpturer etc. Når dessa ut till fler och diskussion om sakfrågan uppstår - desto bättre! Det går givetvis att diskutera det lämpliga i elevernas metoder men låt oss för den sakens skull inte slå till dövörat för vad hennes aktion försöker säga. Artikeln och uppropet stinker lite för mycket av kulturförakt och förenklingsbehov. Konst anses ju annars ofta vara rätt bra på att ta upp komplexa samband. Och givetvis ska man också kunna ge sig in i juridikens gränstrakter om syftet är att föra upp något på agendan, skapa diskussion. Lagar är inte skrivna i sten. De förändras i samspel mellan juridiken själv (inkl både lagboken och praxis) samt medborgarnas praxis. Vi har möjligheten att ifrågasätta också lagar, så länge vi är beredda att acceptera konskevenserna av dem (i sin nuvarande form). Pirate bay är ju annars exemplet för dagen avseende just det senare.
Måhända behöver Konstfack slipa på undervisningen i etik och konstnärers ansvar gentemot enskilda människor liksom förhållande till samhället i stort. Därför vore det oändligt mer konstruktivt om uppropet istället samlade ihop pengar för detta ändamål och skänkte Konstfack!
Men var snäll och dra inte in mig och alla andra "hederliga skattebetalare" i ert upprop! Ni får tala i egen sak.
Vad kul för dig Mathias att du fick synas lite i media och att du fick en fin FB grupp. 400 personer är _inte_ en folkrörelse! Jag slår vad om att man kan skapa en grupp som heter "Lägg ner FP" och få mer än 400 medlemmar men jag har svårt att se det som folkrörelse så tona ner Aftonbladetrubrikerna lite.
Provocerande konst är ju så klart inte så kul när man är den som blir provocerad. Yttrandefriheten är inte heller kul när man inte håller med om det som sägs men man kan inte stoppa en hel skola pga. två fall. Jag håller med om att dom inte hör hemma på skolan och att dom kanske inte borde ha fått genomföras. Men kom igen.
Om vi skulle använda dina mått så skulle det inte finnas några politiker i Sverige.
Wow. VM i populism. Alla Mot Konstfacks-eleven. Drevet går.
Tips till folkvalda: Som politiker hade jag nog dragit mig för att uttala mig om slöseri med skattemedel såväl som att strössla med ordet "hederlig".
Epic fail, dude.
Blaha typ, FB-gruppen "Rädda Rikard Palm" har 4671vänner.
Hej Populist!
Lägg ner Konstfack..?! Är du allvarlig? Du kan inte vara allvarlig, du vill bara ha lite mediautrymme tror jag.
Känns som om ditt intresse för Facebook är betydligt större än ditt intresse för konst.
Det finns många folkrörelser:
http://www.facebook.com/group.php?gid=62501477782
Det bästa vore förstås att införa någon form av "Egenfinansierad välfärd" med valfria tillval för dem som vill betala för olika former av av exklusiva verksamheter!
http://people.dsv.su.se/~torgny/egenart.doc
Folkpartiets liberalerna medlem viftar med en klubba!
Att fela är mänskligt, att förlåta gudomligt!
Att vandalisera är inte bra, men lika illa är det när politiska dagsländor bedriver hettan-i-stunden-opinion och försöker ta billiga poänger utan att närmare sätta sig in i någon problematik - för att problematisera behövs tydligen inte, det räcker tydligen med att bli upprörd på vad som helst och dra ihop en navelpetargrupp för att kalla det "folkrörelse". Jag skulle hellre kalla det "pinsamt" att en folkvald avfärdar en hel institution på två personers agerande, varav en inte ens är redovisad än.
Hur vi än gör kommer konst alltid att uppröra oavsett om det handlar om utställda pissoarer eller skeva porträttmålningar. Att diskutera konsten är välkommet och precis vad den syftar till. Att försöka göra billiga poänger av sin egen generella okunskap är bara obetänksamt och inte ett sätt seriös politik ska bedrivas på.
Vilka gökar består Fp av, efter sånga här utspel?
Jag sände en replik men den dök aldrig upp här, försöker igen:
Otäck pöbelstämning du piskar upp här.
Vem "sponsrar" där`?
Det här är ju en debattsida som "sponsras" lite varstans ser man.
Också ett obehagligt sätt att föra samhällsdebatt.
Var går gränsen debatt/propaganda/demogogi.
Och så en kulturminister som helt sonika säger att "graffiti är skadegörelse". Hon vill att konsten håller sig innanför ramarna - en förmodernistisk inställning till konst som blev passé för över 100 år sen.
En konstnär har löpt amok - än sen? Sånt har hänt förut.
På rockscenen, i konsten, till och med i politiken och i poliskåren där man strör svordomar och rasistiska skällsord omkring sig lite hur som helst.
Det här liknar upptakten till samma kulturfientlighet som fanns på 30-talet då all konst som inte var avbildande och figurativ samt förekom på platt yta inom glas och ram blev utdömd som "Entartete Kunst".
Bara för fem minuter sen på den här s k "debattsajten" fanns ett inlägg från något som heter "Axess" där någon skrev att konstnärer skall enbart hålla på med just sån konst - figurativ, avbildande.
Att utnyttja dessa "nya" medier som Facebook t ex för att framföra unkna argument av 30-talstyp gör dem inte fräschare - tvärtom.
Dessutom när vi nu ändå pratar om att "slösa" med skattepengar - hur kommer det sig att den här uppslutande rasande folkmassan som du säger står bakom dig inte mer reagerar över det slöseri som häromdagen omtalades på DN:s debatt sida i artikeln "Direktörers maktmissbruk jämförbart med korruption" - där handlar det inte om 100 000 kronor som det kostar att sanera en T-banevagn. För att inte tala om vad Carnegieaffären kostat skattebetalarna.
Inte heller när det gäller det som går under benämningen New Public Management - dvs den typ av upphandling som bl a lett till ett konsultberoende inom Försäkringskassan för ett it-system som kostat skattebetalarna miljardbelopp utan att för den skull fungera.
Där kan man med betydligt mer fog tala om ansvarslöst slöseri.
För vad du gör är förutom att piska upp hatstämning att dra alla studenter på Konstfack över en kam och det är diskriminerande.
Om fp anser att 400 pers är en folkrörelse att ta på allvar kanske de också borde överväga att ta facebookgruppen stoppa ipred på något större allvar än man gjort hittills.... Alltså med tanke på att den gruppen faktiskt har över 79000 medlemmar...
Fast som ett light-brunt parti, kanske tyskdoftande, 30-talsaktigt konst-förakt passar lite bättre in i partiprofilen...
Folkrörelse; nja.
http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=4952095687
Skulle inte politik handla om en övergripande tankeförmåga?
Nu förstår jag varför kommunpolitker är ett yrke som kan få vem som helst att bara sucka och stöna.
Så synd därför att vettiga politiker på även mycket låg nivå skulle kunna uträtta något vettigt...
Underbart, äntligen, förståndets röst har talat!
Kan vi inte förbjuda all konst som inte är omedelbart begriplig?
Starta arbetsläger för konstnärer som målar abstrakt?
Införa dagsböter för surrealism?
Och Robban Aschberg, den gamle hedersmannen som
ville dra ner brallerna på Dan Wolgers för hans dumma och
obegripliga Liljevalchs-bänk för några år sen kan gott få
bli kulturminister. Jag föreslår att:
1. All konst sla löna sig.
2. All konst ska vara begriplig från 5 år och uppåt.
3. Video och performancekonst ska förbjudas.
4. Gud och Kungen skall vid vite icke hånas (eller kanske
ens avbildas ?) i konsten.
Så där ja, nu känns det bättre.
Är en folkrörelse hundra personer förresten?
Fantastiskt, då har vi ju hundratusentals folkrörelser
här i Sverige, hurra!
ps
Bra det där med "snorungar" förresten, jag tror hela konst-sverige skulle behöva snyta sig, läsa bibeln samt bli lite mer "vanliga och hederliga" överlag!
Tack för ordet
"Det var bättre förr -65"
Det jag inte riktigt förstår är varför konstutbildning måste vara så vansinnigt dyr. Konstfack får drygt sju(!) gånger så mycket pengar för varje helårsstudent som vi på Stockholms universitet får för att utbilda humanister och samhällsvetare. Ok att det är en mer praktiskt inriktad verksamhet som därför kan behöva kosta lite mer pengar, men sju gånger? Är inte det en smula befängt? Faktum är att konstfacksutbildningen är betydligt dyrare än läkarutbildningen per student beräknat på helårsprestation. Att läkarutbildningen måste få kosta en hel del pengar tror jag alla förstår, men exakt vad går egentligen alla pengar till när vi talar om utbildning i konst?
För egen del vill jag inte dra in alla pengar från konstfack, men nog vore lite rättvisare villkor på sin plats.
Ett par hundra av hans kompisars kompisar har gått med i hans Facebook-grupp och det är en folkrörelse? Hahaha! Härligt med wannabe-populister som tar sig själva på för stort allvar.
"Civilingenjörer emot postmodernism!" Det köper jag! Det borde gå att sälja in postmodernismen till företagen faktiskt, dom kan ha en linje produkter för vanliga människor och en för postmodernister. Man sälja dom ytterskalet, och sen förklara att objektet i fråga bara är en social konstruktion, dom behöver bara ändra sitt tänkande. Eller en liten mildare variant, om något inte fungerar så kan man ju alltid förklara att felet bara existerar i personens huvud. :) Det skulle nog ganska snart bli mindre populärt att vara postmodernist...
Heja!
Har inget Facebook-konto, annars skulle jag gärna gå med.
The Bottom is Nådd, skulle Labbe sagt. Och visst faan har det gått snett nånstans, men ingen behöver ta ansvar så det är bara att lalla på och bluddra vidare med skattemedel. Vem har kraft och medel att säga ifrån, det går inte. Men som nån sa: Dom borde klippa sig och skaffa ett riktigt jobb!! Och leverera IN lite skattekronor....
Alltså, det är nåt skumt med den där filmen...
Ända tills SL kan visa upp sin egen dokumentation av NUGs klotterbombning av en hel vagn och en hel station (de vet vagnsnumret och stationens namn, datum kan fastställas med reklamen i vagnen) så känner jag att det är nåt skumt med den här filmen. Den enda form av fejk SL kan tänka sig är att man hyrt vagnen och att passagerarna är statister. Herregud, om SL inte vet nåt om sånt här kan man väl fråga nån som vet.
Så här går det till: Man filmar nån med en sprejburk i handen som rusar omkring som en påtänd babian och låtsassprejar överallt. Självklart ser medpassagerarna besvärade ut när nån uppträder på det sättet. I efterhand lägger man på den svarta sprejfärgen digitalt. Med dagens teknik är det faktiskt väldigt enkelt och blir fullt realistiskt.
Dessutom, går det verkligen så lätt att med huvet före kasta sig rakt genom en ruta på en t-banevagn, utan att skadas allvarligt? För att krossa en sån där ruta med ett enda slag måste man ta i rejält med en slägga. Som sagt, det är nåt skumt med den där filmen.
PS: Tänk vad många roliga fejkbombningsfilmer man skulle kunna göra! Man skulle ju kunna börja med slottet :-)
Härligt att se att Folkpartiet fortsätter hålla populismens fana högt. Man kan inte annat än imponeras av det breda synsätt som ger författaren möjlighet att döma ut hela konstfack utifrån dessa händelser. Gruppen än nu uppe i 1529 medelemmar. Om 200 är en folkrörelse så är väl 1529 mer eller mindre ett politiskt parti. Och med en sådan här vatentät agenda så är det väl riksdagen nästa.
Nej... Din fåniga lilla namnlista är INTE nån folkrörelse.
Det är en liten namnlista som nästan ingen bryr sig om, om du försöker lyfta blicken lite från din egen navel.
Skärpning va... blir lite fånigt när så många envisas med att på kvällstidningsmanér utropa minsta lilla ointressanta företeelse till "folkrörelser", "storfilmer" och "skandaler"...
Så det var två nyheter på rad om kontroversiella projekt på konstfack, so what?
400 personer en folkrörelse! Nu har jag svårt att hålla mig för skratt. Och ändamålet? Jag kan se fler folkrörelser framför mig:
1. Inga mer pengar till svenska folket (anledning: ett mord har begåtts)
2. Inga mer pengar till politikerna (anledning: farsan reinfeldt körde berusad)
3. etc etc
Här för en intressant men hätsk diskusion och jag håller med om att själva skolan har brustit i ansvar. Gillar också kommentaten att grundskolan borde stängas för den producerar dokusåpakändisar
http://marianova.com/users/annikamarusarz/blog/sviker-konstfack-sina-elever
Jag blir irriterad av konstfackselevens examensarbete, men det här gör mig tusen gånger mer irriterad. FP, står det för fascistpartiet? Som fler har påpekat: Det här påminner om Nazisternas utställning/begrepp Entartete Kunst, för konst som inte kunde tolereras av olika ideologiska skäl. Man blir ju fullständigt mörkrädd.
Och: självklart ska konst som innebär förstörelse av egendom inte accepteras, men att därifrån gå till att lägga ner Konstfack är ju helt vansinnigt.
Sorry men det blir ingen folkrörelse. Förhoppningsvis tvärtom!
Den nedrustning av offentligt finansierade verksamheter som har skett under några decennier har nu nått sin motpol.
Människor längtar efter det som inte kan mätas i pengar. Inte ens i skattepengar.
Konst och kultur innebär alltid att sätta saker och ting på sin spets.
Det har Konstfack gjort.
I alla tider har det funnits mörkmän i politiken som haft hysteriska anhängare som inte ägnat tillräckligt stor uppmärksamhet åt kulturen.
Bland liberaler har det genom historien funnits en och annan (sällsynta men dock) som vågat ta denna ideologi på allvar.
Dessa liberaler borde idag gå ut och stödja Konstfack.
Det är en intressant och livsviktig debatt som Konstfack försöker sätta fokus på.
Det handlar om frihet och minoriteter. Om psykiskt sjuka människor och om de som offras för att andra skrupellösa liberaler ska sko sig, roffa åt sig och nedrusta välfärden.
Konstfackstudenterna sätter strålkastarna på de såååå obekväma frågorna om vad förlorarna ska göra. De psyksjuka och utslagna som inte har någon enda chans eller röst.
De ska fördömas en masse av någon nitisk folkpartimärkt komnnunalpolitiker som får nippran av att Konstfackstudenter vill fokusera på de reella och stora problemen med social och mental utslagning. Möjligen till följd av alltför girig liberal politik.
Fy fan det blir ingen folkrörelse av det.
Satsar i alla fall halva mitt huvud på det
Här är ett utmärkt exmpel på en alternativ finansiering. Den nya folkliga mecenaten:
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/138571-du-betalar-inte-psyksjuk-konst
Bravo. De där "originella genierna" ska inte inbilla sig att de är nåt märkvärdigt. "Kritisk konst", va, kyss mig baklänges! - Till Olivia Hall: psykvården är inte alls så eländig som många vill göra gällande. Man bör veta vad man pratar om. JAG vet! Jag håller med Olivia om att kritik av systemet behövs, men det är det ju inte fråga om här, för utfallet har ju i så fall varit minst sagt kontraproduktivt, inte sant. Jag ska tala om för Olivia att de här konstfackseleverna ger faderullan i människors problem. De tänker bara på sig själva. De är bara ute efter att göra egen karriär genom att ställa till så mycket skandal de någonsin kan. Det har ingenting med verklig samhällskritik att göra, ingenting alls.
Hej konstintresserade lynchmobb, hur mår ni idag? Vad gillar ni för konst egentligen? Vad har ni för idéer och ambitioner med era egna liv? Skulle vara spännande att veta.
Ni tycker att konstnärer lider av grandiosa föreställningar om sina egon, men samtidigt blir ni själva höga av att det trillar in nya medlemmar till er facebookgrupp. Jag gratulerar såklart till det senare, men tycker ändå att det finns en liten spännande paradox där att dröja sig kvar vid!
Håll ångan uppe, fortsätt snacka konst!
/Skattebetalare
"Kritiken från vanliga, hederliga, arbetande skattebetalare är hård mot Konstfack och dess elever."
Jag är också en hederlig, arbetande skattebetalare och har verkligen inget till övers för din korttänkta och reaktionära hållning. Vänligen säg "jag" när du menar dig själv, inkludera inte mig i ditt lumpna gäng.
Man häpnar över en del inlägg som fortsätter förfäkta om Konstfacks 'vårdslösa slöseri med skattepengar' , det är ju fullständigt löjligt i jämförelse med vad banker, industri, finansvärld ställt till med över HELA världen - och som av sina EGNA näringslivsveteraner omtalas på följande sätt:: "En liten klick privata ekonomiska makthavare gynnar varandra på bekostnad av pensionssparare och löntagare." i DN-artikeln "Direktörers maktmissbruk jämförbart med korruption".
Ändå fortsätter vissa att trampa stöveln neråt.
Är det inte hisnande detta syndabockstänkande.
Och så tvingas döende cancersjuka som står under palliativ vård - ut till heltidsarbete, ARBETSLINJEN råder.
Det är verkligen en fascistoid människosyn som sprider sig likt pesten över hela samhället.
Medan miljonbonusarna fortsätter att betalas ut - till och med när staten skyfflar in skattepengar i företagen och i princip tvingas ta över ägandet pga just dessa direktörers monumentala slöseri och omättliga profithunger.
Och så pratar man istället i upphetsade ordalag om saneringen för 100 000 av en T-banevagn och skriker högljutt på censur och att lägga ner en hel skola pga vad en ung provokatör åstadkommit.
Det kallar jag att sila mygg och svälja kameler.
Lite perspektiv tack, kanske 10 000kr för ett tvångsomhändertagande och folk använder det som ursäkt för att försöka avskaffa något som just dom kanske inte uppskattar. Finns inget som gör mig tröttare än när det ända folk bryr sig om i hela vida världen är pengar, usch. Tänker inte kommentera hur meningslös en facebook grupp med 400 pers är.
Det mest intressanta med denna anti-kultur ideologi är att aldrig någonsin gnäller dessa människor på idrott. Det hade varit helt otänkbart att de skulle skriva "stäng sporthallarna, det är slöseri med skattepengar". Ganska typiskt för fascister att föredra fysisk styrka framför ett utvecklat intellekt.
Dra in pengarna.
Mathias Sundin.
Har du sett någon av de två konstverk du talar om? Antog just det. Hur skulle det vara att lyft på blicken och klura lite innan man öppnar käften? Det skulle om inte annat göra mitt liv bättre.
Inte en krona mer till Mathias Sundin!