Välskriven artikel, men jag förstår inte riktigt poängen, vill du legalisera cannabis för medicinskt bruk eller bara tala om att den svenska befolkningen är hjärntvättad?
Men i övrigt en bra artikel!
Permalänk | Anmäl
Christian Tillmar, 2011-09-01, 20:46
En mycket bra och seriös artikel. Det är så otroligt synd att cannabis blev olagligt från första början.
Samhället hade varit så mycket bättre att leva i om människor hade kunnat välja cannabis istället för alkohol. Världen hade haft mycket mindre problem med våld och sjukdomar som alkohol orsakar.
Vi hade haft en bättre miljö med kläder gjorda av hampafiber istället för miljödestruktiv bomull (Bomullsodlingar kräver mängder av kemikalier och man kan bara använda en liten del av växten. Hampan däremot kräver inga bekämpningsmedel och hela växten kan lätt förvandlas till olika produkter.)
Beklädnad av hampa absorberar 95 procent av den farliga UV-strålningen. Detta jämfört med andra textiliers 30 procent absorbation. Hampan är värmetåligare än andra textilier och brinner ej. Den förkolnar först vid 1 000 grader celsius. Hampatyger är helt antistatiska och drar alltså inte till sig smuts som andra tyger. Hampan kyler på sommaren och värmer på vintern. Hampafibern kan ta upp till 30 procent fukt utan att klibba fast vid huden. Därför känns kläder av hampa behagliga under varma dagar och luktar ej.
Papper av hampa håller i tusentals år tack vare att det framställs utan några kemikalier. "Vanligt" papper av trä tappar kvaliteten efter hundra år. Så tidigt som 2000 f.Kr. startades papperstillverkning av hampapapper i Kina. Hampa papper kan återanvändas fler gånger än papper av trä. Fortfarande idag kan vi läsa ur den Första Gutenberg-bibeln tryckt på hampapapper 1500 e.Kr.
Hampa är ett mycket lämpligt alternativ till det miljöskadliga bränslet som vi driver våra fordon med. Varför pumpa upp en gägga som ligger flera kilometer under jordskorpan och sedan tända på denna svårantändliga smet? När man kan med enkla medel göra bränsle av hampa som har mycket hög förbränningsgrad och dessutom ger miljön en positiv effekt när den växer upp (förvandlar koldioxid till syre). Den skapar utrymme i kretsloppet för sin egen förbränning.
Växten lämpar sig för föda. Den innehåller ett protein som är av ovanlig god kvallitet, vilket innebär att kroppen enkelt kan tillgodose sig proteinet. Även C-vitamin finns i stora mängder i växten. Frön från växten ger den hälsosamaste matoljan.
Den höga andelen av omättade fettsyror, i synnerhet gammalinolsyran stärker hudens immunförsvar. Hampaoljan är en av dom värdefullaste oljorna inom växtriket. Hampaoljan kan användas till hårbalsam, schampoo och tvättmedel.
Det finns hur många områden som helst där cannabis kan användas och ändå är denna fantastiska ört olaglig. Helt otroligt att förbudsivrarna inte vill förstå och utnyttja världens mest användbara naturtillgång. Detta bara för att man kan bli glad, euforisk och känna lycka om man väljer att använda den som rekreaktionsdrog. Trots att det inte är särskilt farligt.
Men som man brukar säga. Det är en sjuk värld vi lever i!
Permalänk | Anmäl
more, 2011-09-01, 20:49
Är detta inte sant?
Genom att röka hasch eller marijuana under tonåren riskerar man att hjärnan inte utvecklas till en vuxen persons hjärna, visar ny forskning. Vissa av skadorna kan bli bestående.
– Cannabis hindrar den neurologiska omstruktureringen av tonårshjärnan till en vuxenhjärna, säger Thomas Lundqvist, docent i psykologi och en av landets främsta experter på effekterna av cannabis. Man stannar av och utvecklas helt enkelt inte som individ."...
" Att alkohol beskrivs som farligare beror på att det är fler som dricker. Om lika många rökte cannabis skulle det ses som ännu farligare. Jag brukar säga att varje drog bär sin egen farlighet. Unga som använder cannabis regelbundet förlorar sin tonårstid, samtidigt som de inte blir äldre psykologiskt. Att mognadsutvecklingen bromsas ser jag som oerhört farligt."...
"Men cannabinoiderna (de verksamma beståndsdelarna) har en förödande effekt på på tankeförmågan, visar ny forskning. Särskilt då den exekutiva, eller verkställande förmågan, som är den mest centrala. Det är den som gör att vi kan lösa problem, kritiskt granska vårt eget beteende, bibehålla uppmärksamheten, utveckla impulskontroll och omdöme, vara vaksamma och använda vårt språk och vårt minne."...
"Cannabinoiderna sänker aktiviteten i de delar av hjärnan som samordnar de tankefunktioner vi behöver för att kunna hantera vardagen. Cannabis kan splittra arbetsminnet (det minne som gör att vi kan hålla information aktuell under en kort stund) och det episodiska minnet (minnet för självkännedom).
De tankemässiga effekterna av cannabis är olika beroende på hur ofta och hur länge man använt drogen. I början påverkas mest arbetsminnet, vilket ger störningar i koncentration, uppmärksamhet och förmåga att lagra och bearbeta ny information. Ett långtidsmissbruk försämrar förmågan att planera, tolka andras motiv och åsikter och hantera komplex information. Missbrukaren får svårt att hitta ord, svårt att förstå vad andra menar och svårt att uppskatta tiden. Han/hon förstår inte orsaken till misstag, glömmer avtal, omdömet blir försämrat och tankebanorna ständigt avbrutna.
De flesta som röker hasch slutar just för att de upptäcker att de blir korkade, enligt Thomas Lundqvist.
– De upptäcker att de håller på att förlora kontrollen över sina intellekt.
Men ett av de områden där cannabis slår hårdast är just självkännedomen, eftersom förmågan att reflektera och bearbeta intryck försämras. För vissa kan den här förmågan att reflektera försvinna innan de hunnit reagera på sitt eget beteende, och då lyckas de inte bryta missbruket."...
"De negativa effekterna på intellektet drabbar alla som använder cannabis, även om det förstås märks mindre hos dem som från början har större intellektuella resurser."...
"Cannabinoiderna utsöndras mycket långsamt, vilket gör att de påverkar kroppen och hjärnan under lång tid. Nya studier med magnetkamera visar att efter sju dagars kontrollerad abstinens har den högra delen av frontalloben, vänster och höger tinninglob och lillhjärnan fortfarande en avvikande funktionsnivå. Försämringen kvarstår efter 28 dagars abstinens i bland annat lillhjärnan. Det här innebär alltså att hjärnan fungerar sämre en hel månad efter det man rökt hasch.
– Under den här tiden bör man ju definitivt inte köra bil, den psykomotoriska kompetensen kan vara kraftigt störd. Försök med piloter, som fått landa ett plan i flygsimulator ett dygn efter det de rökt en marijuanacigarrett, visade att de missade landningsbanan med i snitt nio meter. Själva tyckte de att det gick hyfsat, de kände sig bara litet okoncentrerade, ungefär som om de hade grälat med frun."...
Avvikande funktionsnivå, missa landningsbanan med c a nio meter som pilot.
Det låter ju inte så bra...
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/cannabis-gor-dig-kanslomassigt-urho...
Permalänk | Anmäl
Backfire, 2011-09-01, 20:53
Artikelförfattaren skriver att han studerar "alkemi" som första sak han tar upp om sig själv. Så här står det om alkemi i Wikipedia:
" I dag betraktas alkemi som en pseudovetenskap, och praktiseras inte av några meriterade kemister men förekommer inom esoteriska rörelser..."
"Alkemisterna under medeltiden sysselsatte sig till en del även med att försöka framställa guld och ett livselixir som skulle bota alla sjukdomar och förlänga livet. För detta ändamål sökte de efter ett urämne som alla andra ämnen skapades ifrån och som kom att kallas bland annat "de vises sten" (det fulländade ämnet). Tankarna om att man skulle kunna framställa redan kända ämnen, till exempel guld..."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alkemi
Permalänk | Anmäl
Backfire, 2011-09-01, 21:18
Backfire: Kort svar på din fråga, "är detta inte sant?" Thomas Lundqvist är ingen expert som media försöker påvisa för hans "kunskap" bygger inte på vetenskaplig fakta utan bygger mest på hans tycke, moral och vilka han möter i sitt arbete (vilket betyder en liten del som har problem). Det han har rätt i är att man bör avråda tonåringar att använda cannabis. Det är allmänt känt att man inte ska använda droger över huvud taget under hjärnans utvecklingsfas. Det gäller ALLA droger som t.ex. tobak, alkohol etc. Däremot finns inga belägg för att cannabis för vuxna. Tvärtom vore det klart mycket bättre om vuxna kunde välja cannabis istället för alkohol. För vuxna är cannabis MYCKET bättre för hälsan än alkohol om man nu vill berusa sig lite.
Permalänk | Anmäl
more, 2011-09-01, 21:49
Hur går guldskapandet? Lär ju finnas mycket forskningsbidrag att få när nu guldpriset är vad det är?
Ah, just ja, ämnet. Jag tycker din artikel är totalt nonsens. Därför att om vi diskuterar förbud eller icke förbud av cannabis så är dess skadlighet för brukaren inte relevant. Detta är burkarens eget val som myndig individ. Vad som är intressant är huruvida burkaren blir farlig för andra människor. Och möjligen i viss mån hur pass beroendeframkallande cannabis är eller inte är eftersom beroenden kan upphäva den fria viljan.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-09-01, 23:00
#6 På vilket sätt menar du att en brukare av Cannabis är skadlig för andra människor?? Precis som artikeln pekar på så borde väl det finnas ett samband av att nyttjandet av Cannabis och en ökad brottsstatistik eller?? Det enda som är brottsligt är ju just nu att bruka ovanstående och även om jag kanske inte tycker att en legalisering är att föredra av flera anledningar så tycker jag absolut att det skulle läggas mindre fokus på de som röker någon gång då och då. Det som däremot stör mig är hur många enfaldiga och duperade människor det finns som köper allt som folkhälsoinstitutet tutar i er. Magnus Linton har en mycket sund syn på dessa konsensuslögner ( som inte enkom handlar om cannabisfrågan) som vi i sverige köper rakt av. Ibland av ren bekvämlighet och ibland helt sonika för att det saknar ett kritiskt tänkande. Jag har tipsat om detta i andra diskussioner om Cannabis och gör det gärna
igen: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3421&artikel=3919733
Mycket väl investerade 45 min.
#3 Att blanda in Hasch i Cannabisdiskussionen är samma sak som att prata om att det är samma sak att ta en öl eller dricka en snaps. Typ samma sak men ändå väldigt väldigt olika... Stick 2 the subject.
Permalänk | Anmäl
Gary Novak, 2011-09-02, 06:54
Artikeln är verkligen "rinse and repeat" på ett ämne som diskuterats ett stort antal gånger.
Varje gång slutar det med att legaliseringsivraren får på tafsen för sin okunskap men att det dock kvarstår vissa frågetecken kring exakt kvantifiering på inlagring etc.
För att plugga organkemi så haltar ju argumentationen minst sagt då författaren bör känna till var THC lagras, jämvikt etc
Författaren utövar bara en effektiv form av social-vetenskaplig sadomasochism när han börjar diskussionen igen.
Permalänk | Anmäl
Jonas Karlsson, 2011-09-02, 08:14
DN:s artikelserie om Cannabis är bra. De problem med cannabis som tas upp stämmer med de erfarenheter jag har sett på de som har använt cannabis.
Permalänk | Anmäl
Bengt Almstedt, 2011-09-02, 10:08
#6 Martin A
Jag håller helt med dig! det är faktiskt irrelevant om det är farligt eller inte eftersom det är individens val.
Dock är det en viktigt poäng att det är mindre farligt för brukaren än alkohol därför att det illustrerar dubbelmoralen.
Det har inte gjorts så mycket studier kring kriminalitet och cannabis. Leif GW Persson testade själv ett gäng olika droger i en studie på Karolinska Institutet för att försöka fastställa just det och han konstaterade att Cannabis var en direkt olämplig drog i kombination med brottslighet eftersom man blir lite velig, inte vill trampa andra på tårna och blir allmänt helt löjligt fredlig, att skada någon annan eller att göra något som kräver ett stort mått av beslutsamhet blir svårare under ett cannabisrus. Det stämmer också bra överens med annan forskning som säger att man under ruset blir passiv och fredlig.
Cannabis gör det där "steget" till en våldshandling mycket större.
Om man jämför med alkohol så övervärderar man sin förmåga i ett alkoholrus medan man i ett cannabisrus undervärderar sin egen förmåga. Droger som lämpar sig mycket bra för att begå brott är t.ex. amfetamin eftersom det ger samma effekt av ökat självförtroende/självkänsla som alkohol men inte trubbar av sinnena på samma sätt.
Alkohol är egentligen inte speciellt lämpligt för att begå brott men eftersom omdömet sviktar så kraftigt vid ett alkoholrus kan det lätt hända ändå.
Permalänk | Anmäl
Benjamin W, 2011-09-02, 14:14
#5
"Tvärtom vore det klart mycket bättre om vuxna kunde välja cannabis istället för alkohol. "
När blir man vuxen more?
I biologisk mening när hjärnan är färdigutvecklad, vilket inträffar någon gång mellan 21 och 24 år sådär. I social mening brukar det vara i 25-30-årsåldern.
Men huvuddelen cannabisrökare är i åldern 15-25 år, dvs. i den ålder då cannabis är dokumenterat skadligt för individen.
All internationell forskning visar att avkriminalisering eller legalisering av cannabis inte ökar vuxnas cannabisrökning i större omfattning. Däremot ökar cannabis kraftigt i ungdomsgrupperna. Just den grupp som är allra mest sårbar.
Detta är den drogpolitiska kärnfrågan!
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-09-02, 14:45
Som vanligt är inte Gunnel riktigt hemma....
Tror inte riktigt du förstår vad som menas med legalisering, man tar cannabis från gatan, man gör "systembolag" och kollar legitimation. Man kan moms sätter det. Sen kan du gärna länka till forskningen du talar om. I Holland har jag förstått att det är tvärtom vad du säger. Men det vore inte första gången dina "tankar" likställs med forskning av dig själv.....
Permalänk | Anmäl
Honken, 2011-09-02, 16:39
Man skulle kunna säga såhär:
1. Cannabis är inte bra, men bättre än alkohol.
2. Droger borde inte nyttjas av friska individer, varken unga eller vuxna.
3. Om vi måste berusa oss så borde det minst skadliga alternativet vara det "bästa"
4. En eventuell legalisering borde endast gälla cannabis som medicinsk hjälp, då mot sjukdomar där nyttan av cannabis är vetenskapligt bevisad.
5. Att jämföra alkohol och cannabis blir bara konstigt eftersom de olika drogerna har olika "målgrupper".
Många av dessa människor som det har gått dåligt för i samband med cannabisbruk tror jag började bruka cannabis tidigt i livet. Jag tror också att det är betydligt mer faktorer som spelar in än enbart cannabisbruket.
Permalänk | Anmäl
Christian Tillmar, 2011-09-02, 19:47
Ett litet tips till ALLA debattdeltagare:
F.n så pågår en debatt som Rainbow Foudation har ordnat med bla:
Björn Fries
Torbjörn Tännsjö,
Maria Larsson (denne kom dock EFTER B.F´s & T.T´s inlägg
samt gick omedelbart efter det att hon hade framlagt sina argument)
Här diskuteras Svensk missbrukar-politik och vilka problem den
Svenska synen på drogmissbrukare samt "vården" av denna grupp.
Tydligen så har både Björn Freis & Torbjörn Telgstet
revidera sina tidigare uppfattningar och "lobbar" numera starkt för en
mänskligare syn på missbrukarna.
I denna debatt så föreslås tom. att Sverige borde ta efter tex. Portugal´s, numera, liberala syn.
inom detta område.
Genomgående i debatten tycks vara:
Att legalisera innehav och av mindre mängder lätta droger för eget bruk
Samt att INTE kriminalisera en missbrukare för att denne har hamnat i ett missbruk
(dvs: Sluta stigmatisera en missbrukare)
En slutsats som bla: B. Fries kom fram till var:
Att cannabis (eller narkotika över huvud taget) inte har någon faktiskt industri (lobbyism??) bakom ryggen och
därför är alldeles utmärkt att använda som "syndabock" i de mest skiftande sammanhang.
För er som har intresse av hur den Svenska synen på droger håller på att, sakta men säkert, vända.
Rekomenderar jag STARKT att ta del av denna debatt.
"Vart är missbrukarvården på väg? Del 1 av ett seminarium med anledning av missbruksutredningen.
Deltagare: Barn- och äldreminister Maria Larsson (KD),
professor Torbjörn Tännsjö,
Björn Fries, Karlskrona kommun, med flera.
Arrangör: Rainbow Sweden. Inspelat 25-26/8.":
Länkar till debatten på SVT och SVT Play:
http://svt.se/2.59808/svt_forum?lid=20110830&lpos=Kunskapskanalen_0000_s...
http://svtplay.se/t/102527/24direkt
Men: Pass på.
Vem vet hur länge som SVT låter denna, ack så viktiga, debatt.
Ligga kvar på sina servrar.
(OBS. Att Maria Larsson INTE anländer, mao: över huvud taget INTE tagit del av de tidigare argumenten,
förrän EFTER DET att Fries & Tännsjö har hållit sina föredrag)
Permalänk | Anmäl
Bengt Hesdorf, 2011-09-03, 14:00
"Kopplingen mellan Cannabis och psykossjukdomar är en osedvanligt seglivad myt "
Som delvis kan förklaras med att många av de som redan har en latent psykisk störning
och därför kanske känner att de inte riktigt "platsar" i det "normala" samhallet.
Söker sig till en subkultur där bla. cannabis bruk förekommer.
Inom dessa kretsar är den stigmatisering som dessa individer blir utsatta för nämligen inte så stark som ute i bland "medelsvensson" och därför har dessa lättare att bli accepterade av de övriga inom dessa kretsar.
Så sett från denna aspekt så KAN det finnas ett samband mellan cannabisrökare med vissa och personer med psykiska störningar.
Men att cannabis i sig själv skulle leda till psykoser är, precis som artikelförfattaren skriver, bara en myt.
THC & CBD (två av de verksamma ämnena i cannabis) användes, i tablettform, i bla. Israel & Canada just MOT psykoser.
"Forskarna indelar sig i två kategorier:
Den första kategorin anser att det finns skäl att tro Cannabis är en skadlig drog och att man tills motsatsen bevisats bör avråda allmänheten från att bruka den.
Den andra kategorin anser att det i brist på bevis eller ens tecken på drogens skadeverkningar bör stå vem som helst fritt att bruka drogen. Om inte annat för de väldokumenterade positiva medicinska egenskaperna"
För den intresserade så har jag två artiklar här i Newsmill [1] & [2] som klart och tydligt framlägger de FAKTA pro/contra cannabis som jag har hittat samt med min personliga erfarenheter som grund.
Hur många har observerat att en av de följder den Svenska synen på droger bla har lett fram till att riksdagen klubbade igenom den nya lagen där polisen kan tvångstesta barn mellan 12- och 15 år med hjälp av urinprov om de misstänks vara narkotikapåverkade i juni förra året
S, MP och V var emot förslaget som varit omdiskuterat och bland annat kritiserats av Rädda Barnen. Även lagrådet motsatte sig drogtesterna som de menade var integritetskränkande, och innebar att perspektivet förskjuts från socialtjänst till straffrättsliga insatser. Regeringen menade dock att så inte var fallet eftersom drogtesterna bara ska för att socialtjänsten ska kunna bedöma vilken hjälp en ung person behöver.
Polisen kan nu, efter att ha begärt tillstånd från en åklagare i varje enskilt fall, drogtesta unga ner till 12 års ålder om de misstänker att den unga har använt droger. Drogtesterna av unga mellan 12- och 15 år ska ske när socialtjänsten tycker att det behövs för att avgöra om och vilka insatser de behöver sätta in. Provtagningen får inte ske på polishuset utan kommer i stället att göras på vårdcentral eller på sjukhusets akutmottagning. Den polis som utför testet måste vara av samma kön som den person som testas.
För att citera tex: Erika Oldberg journalist i Helsingborg Dagblad:
"Tidigare har man kunnat ta drogtest på unga ner till 15 års ålder. Men sedan ett år tillbaka finns en lag som tillåter polisen att testa barn ända ner till 12 års ålder. Nu är Helsingborgspolisen klara med riktlinjerna för testerna och är redo att köra igång.
– Det här är ett väldigt användbart verktyg eftersom vi vet att det förekommer droger, främst cannabis, långt ner i åldrarna bland 12-13-åringar i Helsingborg, säger Carlos Paulsson i polisens ungdomsgrupp.
Men det är inget som ska göras slentrianmässigt, säger kammaråklagare Magnus Larsson som arbetar med ungdomsfrågor i Helsingborg.
– Det är inte så att alla 14-åringar som är ute sent på kvällen nu ska drogtestas. Det ska vara specifika fall och det ska finnas misstanke om att personen tagit droger.
Det kan vara en ung person som ser påverkad ut, eller som själv säger att den tagit droger, eller befinner sig i en miljö med mycket droger i omlopp. Tina Anderberg vid polisen, som skrivit en handledning för hur testerna ska gå till, säger att de bara ska göras när socialtjänsten vill ha dem för att kunna avgöra om personen behöver hjälp. Testerna kan genomföras även mot målsmans vilja.
Förslaget att tillåta drogtest för unga var omtvistat redan när det lanserades av den borgerliga regeringen förra våren. Bland annat Rädda Barnen var starkt kritisk. Deras expert på frågor kring barn och våld, Karin Blomgren, menar att en provtagning kan upplevas som väldigt integritetskränkande och riskera barnets förtroende för vuxenvärlden.
– De här drogtesterna ska användas restriktivt. Det viktigaste när man tänker på barn och unga i riskzonen är att man får en dialog och ett samarbete kring stöd och insatser för ungdomen. Jag tror att provtagningar kan motverka en sådan dialog. Det skulle absolut kunna uppfattas som en bestraffning och provet riskerar då att få motsatt effekt, säger hon.
Carlos Paulsson vid polisen säger att han förstår kritiken om att kissprov är integritetskränkande. Visst kan det vara en väldigt jobbig upplevelse för ett barn att tvingas göra kissprov inför polisen, men om provet innebär att polisen kan hjälpa till att bryta ett begynnande drogmissbruk och en livsstil som leder in i kriminalitet, då är det värt det, menar han.
– Det är lättare att påverka de som är yngre, runt 13 år. När de är i 17- 18-årsåldern är de svårare att förändra, säger han.
Susanne Lantz, verksamhetschef vid kommunens ungdom- och familje-enhet hoppas att testerna ska hjälpa dem att hjälpa unga människor på väg in i missbruk tidigt.
– I dag vet man att polisen är en stor källa för att tidigt hitta unga droganvändare som är okända för andra myndigheter. Det inte är vilka 12-åringar som helst de ska testa utan 12-åringar som visar tydliga tecken på drogpåverkan och befinner sig i olämpliga miljöer. Sedan måste kedjan med stöd och hjälp komma tätt på. Vi har haft vuxna personer som säger ”varför upptäckte ni inte mig tidigare, jag var ju fel ute redan när jag var 13 år?”"
Även Björn Fries (S)och Ted Bergdahl (V) tycks ha reviderat sina tidigare restrekiva syn på den Svenska narkotikalagstiftningen.
De har bla. skrivit en debattartikel i Blekinge läns tidning som jag här vill citera ett stycke ur:
”Det enda initiativet regeringen har tagit när det gäller ungdomar och narkotika
är förslaget om drogtester i skolan, vilket forskare dömer ut som verkningslöst
och integritetskränkande. Vi vill istället att samhället satsar på
kunskapsbaserade metoder som verkligen ger effekt”
"Att narkotikaanvändningen bland ungdomar återigen ökar är en direkt följd av regeringens
välfärdsförsämringar och brist på narkotikapolitiska insatser. Det enda initiativet regeringen har
tagit när det gäller ungdomar och narkotika är förslaget om drogtester i skolan, vilket forskare
dömer ut som verkningslöst och integritetskränkande.
Vi vill istället att samhället satsar på kunskapsbaserade metoder som verkligen ger effekt och ser gärna att tex. Blekinge blir ett pilotlän för utveckling av sådana insatser.
Sverige blev 2006 av FN utsett till världens bästa land när det gäller det drogförebyggande arbetet.????
Från år 2002 till 2007 minskade andelen niondeklassare som hade testat narkotika från 9 procent till 6 procent.
Den positiva utvecklingen berodde delvis på högkonjunktur och en mer rättvis fördelning av välfärden, men också på ett omfattande och välorganiserat narkotikapolitiskt arbete på statlig, regional och lokalnivå.
I nästan alla kommuner fanns kommunala drogsamordnare som höll ihop de olika delarna i arbetet och fick myndigheter och andra aktörer att samarbeta. När statsstödet till den kommunala samordningen drogs in, försvann också många samordnare.
I tex. Blekinges fem kommuner finns totalt mindre än två heltidstjänster kvar. För de drabbade kommunerna har förlusten av samordnare inneburit att det förebyggande arbetet tappat fart, blivit sämre eller upphört.
Utöver detta har regeringen begravt de livsviktiga frågorna om vård och
behandling i en utredning. Miljonsatsningarna på forskning har helt försvunnit.
Mot bakgrund av den stora nedprioriteringen och nedmonteringen av samhällets kraftsamling mot droger, är det inte särskilt förvånande att narkotikan bland unga ökar.
Allra tydligast syns det i storstäderna.
I Stockholm har narkotikaanvändningen bland pojkar i årskurs nio de senaste fyra åren ökat från 11 till 16 procent, en uppgång med 30 procent. Samma utveckling syns när det gäller både pojkar och flickor i gymnasiets årskurs två.
Och även i övriga landet vittnar polis, socialarbetare, fritidsledare och skolpersonal om en ökad användning av narkotika bland tonåringar.
Trots den tydliga trenden väljer regeringen att göra lite och fel. Orsaken är att de bygger sin narkotikapolitik på kunskaps- förakt, ålderdomliga dogmer och vaga antaganden.
Våra "folkvalda" inbillar sig att man kan skrämma ungdomar till avhållsamhet från droger, genom knarkhundar och drogtester i skolan.
Facit visar att de har fel och att verkligheten är mer komplex.
Speciellt gäller det den grupp ungdomar som använder narkotika som en följd av andra problem.
En undersökning gjord på Maria Ungdom i Stockholm för några år sedan visade att 80 procent av flickorna som tagits in för ringa narkotikabrott också hade en psykiatrisk diagnos.
70 procent av pojkarna hade ett dokumenterat kriminellt förflutet.
För dessa ungdomar behövs särskilt anpassade
insatser som kräver tålamod och resurser.
Inte pekfingrar och repression.
Vår utgångspunkt är att den som missbrukar narkotika ska få så bra och anpassad hjälp som möjligt.
Målet är att missbruket ska upphöra.
För att närma oss det målet kräver vi att den nya gemensamma
beroendeenheten i landet ska börja jobba med full styrka och ges ekonomiska resurser så att de senaste och mest effektiva behandlingskunskaperna börjar användas.
I det arbetet är det viktigt att det finns ordentliga överenskommelser mellan kommunerna och landstinget men också mellan beroendevården, psykiatrin och primärvården – allt för att de som har missbruksproblem inte ska falla mellan stolarna.
Vi vill också se särskilda ungdomsmottagningar
På det förebyggande området vill vi återinföra de drogförebyggande samordnarna i
samtligakommuner och stärka preventionsarbetet med utökad samverkan mellan föräldrar, skola, socialtjänst och polis.
De riskutsatta barnen och deras familjer bör få extra stöd och samhället måste avsätta resurser för att utveckla sådana metoder.
När det gäller brottsbekämpningen måste gränsskyddet stärkas för att strypa tillgången på narkotika.
De ungdomar som tas in för narkotikabrott ska omedelbart erbjudas behandling.
Det finns på flera håll i landet mycket positiva erfarenheter från en metod där socialtjänsten och beroendevården erbjuder den unge ett samtal direkt efter polisens förhör.
Med en sådan metod skulle fler ungdomar tacka ja till vård och behandling.
De senaste fyra åren har inneburit ett stort bakslag för bekämpningen av problemen med narkotika"
I sammanhanget så måste jag bara påpeka:
Att jag till viss del har reviderat min uppfattning av en AVKRIMINALISERING (Cannabis lyfts ut ur narkotikalagen och blir lagligt utan restrektioner) av cannabis.
På grund av att man ofta gör sin "drog debut" när man befinner sig i den period av livet då man vill göra uppror mot vuxenvärlden (puberteten) och då gärna tar till "lite olagliga medel" som en del av detta "uppror"
Om nu cannabis skulle var legalt så skulle då det närmsta olagliga allternativet vara betydligt farligare droger, tex: amfetamin. heroin olikn, därför skulle dessa då utgöra en lockelse som inte hade gagnat våra unga.
Däremot så är jag för en LEGALISERING (cannabis skall få lov att innehas, odlas samt säljas under kontrollerade former för personligt bruk till MYNDIGA personer typ systembolaget)
[1]: http://www.newsmill.se/artikel/2010/05/24/fakta-om-cannabis-som-har-fort...
[2]: http://www.newsmill.se/artikel/2010/05/24/sverige-borde-vara-ett-foregan...
Jag har tidigare lagt upp några länkar som behandlar just detta ämne här på Newsmill.
Men "just in case" så kommer de här igen:
Internationell info om Cannabis:
http://sites.google.com/site/bengtandrasida/Home/internationel-info-om-c...
Om man skall föbjuda droger. Måste man förbjuda naturen att växa !
http://sites.google.com/site/bengtandrasida/om-man-skall-foebjuda-droger...
Legalisera cannabis för att bekämpa de tyngre drogerna:
http://sites.google.com/site/bengtandrasida/obs
Samt nedersta stycket å denna sajt:
http://sites.google.com/site/bengtandrasida/
Där man kan läsa hur ett (mindre) samhälle (Christiania) som har en liberal syn på just cannabis men en stenhård restrektiv syn på tunga droger och våld kan te sig.
Permalänk | Anmäl
Bengt Hesdorf, 2011-09-03, 14:15
För den intresserade så finns det en mycket bra Fransk dokumentärserie i fem delar om hur droger påverkar hjärnan på "axess"
http://www.axess.se/tv/PlayProgram.aspx?id=865
Serien behandlar bla. följ:
Del 1: Cannabis
Del2: Alkohol och tobak
Del 3: Opiater
Del 4: Centralstimulantia
Del 5: Hallucinogener
Serien (i varje fall del 1,Cannabis) finns dessutom som "torrent" (laglig)
(SwebitsTV har inget emot att våra releaser sprids vidare. Dock vill vi
att ni sprider dem vidare oförändrad gentemot original-releasen)
Med Svensk text för nedladdning här:
http://thepiratebay.org/torrent/4573276/
I detta avsnitt undersöks drogen cannabis och dess påverkan på hjärnan.
Cannabis har varit en omdiskuterad drog då den bland annat legaliserats
i Nederländerna.
Vilka effekter drogen har på den mänskliga hjärnan undersöks
av ledande vetenskapsmän på fältet.
Medverkande är bland andra:
Jean-Pol Tassin,
Dieter Kleiber,
Bernard Roques.
m.fl.
Rekomenderas å det starkaste.
Serien förklarar FAKTA på ett MYCKET lättförståligt, pedagogiskt sätt (kanske tom. så att våra "folkvalda" kan förstå dessa FAKTA??)
Permalänk | Anmäl
Bengt Hesdorf, 2011-09-03, 14:45
Jag vidhåller den drogpolitiska kärnfrågan:
All tillgänglig kunskap visar att en legalisering/avkriminalisering av cannabis är "frihetsbefrämjande" i mycket låg utsträckning för vuxna personer. De ökar inte sin konsumtion av drogen i nämnvärd omfattning. Däremot ökar berusningsbruket bland tonåringar kraftigt. Som t ex siffrorna från Sverige, Groeningen, Alaska, Spanien, Portugal, Australien, Schweiz bekräftar.
Europas tonåringar 15-16 år gamla finns undersöka i ESPAD – en rullande europeisk studie i 20 år.
Jag har valt uppgifter för Sverige och för de tre länder som sedan länge genomfört de facto-legalisering av cannabis. Där är cannabis-nivåerna tre-fyra gånger högre än i Sverige. Det är alltså inte sant att läget är ungefär lika. Det är stor skillnad på 7% och 40%.
SVERIGE
Berusad de senaste 12 månaderna 55% (Europagenomsnitt 53%)
Cannabis nån gång i livet 7% (Europagenomsnitt 20%)
Annan drog än cannabis 3% (Europagenomsnitt 6%)
HOLLAND
Berusad de senaste 12 månaderna 46%
Cannabis nån gång i livet 28%
Annan drog än cannabis 6%
STORBRITTANNIEN
Berusad de senaste 12 månaderna 68%
Cannabis nån gång i livet 38%
Annan drog än cannabis 9%
SCHWEITZ
Berusad de senaste 12 månaderna 49%
Cannabis nån gång i livet 40%
Annan drog än cannabis 6%
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-09-03, 15:32
DE RIKTIGT FARLIGA DROGERNA ÄR INTE SÅ FARLIGA!
Jag vill hävda en förbigången kunskap och insikt, en paradox:
De riktigt farliga drogerna är inte så farliga!
Det är de mindre riskfyllda substanserna som skapar det största eländet i världen. Droger med mindre dramatisk ruseffekt och utan omedelbar förgiftningsrisk accepteras lättare, används mer av fler och orsakar därför mest skador.
Legaliseringsdebatter snedvrids ofta av ett monomant studerande av själva substansen. Det är inte särskilt intressant!
Själv skulle jag föredra att röka råopium, som min "drug of choice". Jag vägrar dock att lägga fram vetenskapliga bevis för dess relativa fysiska och psykiska oskadlighet - jämfört med cannabis. Fastän sådana belägg finns.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-09-03, 15:39
Med anledning av den debatt om Svennsk "missbrukarvård" som
Rainbow Sweden arrangerade mellan 25-26/8 2011 och som jag
reffererade till i min kommentar #15
så vill jag gärna ge er några komplterande länkar till debatten:
Del 1 med bl.a. Maria Larsson och Björn Fries:
http://svtplay.se/v/2420590/vem_alskar_pensionssystemet_-_del_1
Del 2 med bl.a. Jan Blomqvist och Tom Alandh:
http://svtplay.se/v/2516886/vart_ar_missbrukarvarden_pa_vag_del_2
Del 3, med bl.a. Cecilia Heule och Nina Fållbäck-Svensson:
http://svtplay.se/v/2518007/vart_ar_missbrukarvarden_pa_vag_del_3
Del 4, med Nina Fållbäck-Svensson, bitr landstingsdirektör Jämtland
& Del 5, med Johan Kakko, forskare och beroendeläkare:
http://svtplay.se/v/2518929/vart_ar_missbrukarvarden_pa_vag_del_5
Del 6, med Birgitta Göransson och Pia Sjögren:
http://svtplay.se/v/2518944/vart_ar_missbrukarvarden_pa_vag_del_6
Del 7, med Lotta Persson, socialchef Botkyrka:
http://svtplay.se/v/2518949/vart_ar_missbrukarvarden_pa_vag_del_7
Permalänk | Anmäl
Bengt Hesdorf, 2011-09-03, 19:51
Gunnel Gomér håller på att fabulera som vanligt. Skulle inte vilja att GG bestämde över Sverige, då skulle alla beslut tas med grunder i hennes fantasier. Jag kan lova dig att fler än 7% av svenskar har provat cannabis i sitt liv. Fast iofs tror man att skolenkäter är vetenskap så....... Kommer själv ihåg dessa enkäter och jag tror ingen talade sanning.... Kolla upp hur många tunga narkomaner som finns i Holland och Sverige per person Gunnel...
Permalänk | Anmäl
Honken, 2011-09-04, 07:17
#18 Gunnel: Finns det något egenvärde i att få personer berusar sig eller provar cannabis? Problemet är väl hur man bäst hanterar missbruk, och där är inte Sveriges statistik inte särskilt tilltalande. I Sverige dör fler pga droger än i exempelvis holland. Sverige har dessutom per capita fler tunga missbrukare än Holland.
Jag förstår att man intuitivt vill dra slutsatsen att ju fler som testar cannabis deto fler hamnar i problematiskt missbruk. Detta är dock inte fallet.
Permalänk | Anmäl
Peter Smith, 2011-09-04, 08:52
Nej men Gunnel...
Hur kan du ta en "rapport" från ESPAD på allvar?
ESPAD är ju ett projekt som är startat av CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning)
och sponsrat av Sveriges regering samt folkhälsoinstitutet.[1]
Tror du kanske på rödluvan & vargen också?
Dessutom så kan jag upplysa dig om att:
Enbart att bruka cannabis är STRAFFBART i Sverige (i motsats till de andra länder du reffererar till)
Därför så bör man ju, naturligtvis, utgå från att våra Svenska ungdomar inte varken vill eller törs
tala om hela sanningen när de besvarar denna, troligtvis, riggade enkät.
Nej använd dina egna ögon och öron i stället för att forsätta ta till dig den lögnpropagande
som våra "folkvalda" tydligen försöker att fortfarande tuta i oss.
Realiteten stämmer INTE med de tal som du hänvisar till i din kommentar#18
[1]: http://www.espad.org/documents/Espad/Documents/Overview_of_the_ESPAD_Pro...
Sedan så undrar jag hur insatt du egentligen är i sakfrågan?
När du kan skriva:
"Själv skulle jag föredra att röka råopium, som min "drug of choice".
Jag vägrar dock att lägga fram vetenskapliga bevis för dess relativa fysiska och psykiska oskadlighet
- jämfört med cannabis. Fastän sådana belägg finns"
Jag kan förstå att du "vägrar lägga fram vetenskapliga bevis för detta"
Då dessa troligtvis inte existerar.
Om de finns, lägg då ut en länk.
Tack!
Permalänk | Anmäl
Bengt Hesdorf, 2011-09-04, 10:38
#19 Jag skulle också väldigt gärna vilja granska de rapporter som säger att råopium skulle vara mindre farligt och "bättre" än Cannabis..
Tycker annars att det påståendet talar för sig själv..
Permalänk | Anmäl
Gary Novak, 2011-09-05, 08:49
Eftersom Gunnel tydligen inte vill lägga upp länkar till sina (helt ur luften tagna påståenden.
Så har jag tillbringat det senaste dygnet med att leta på nätet.
Det enda jag kan hitta är de, helt vansinninga, teorier som Nils Bejerot [1]
lade fram (de flesta av dessa reviderade han dock kort tid inna han "drog gräsmattan över sig.
N.B påstod de facto "att cannabis skulle vara farligare än heroin, kokain och/eller amfetamin" [2] & [3]
Nej....
Tvärtemot så visar de senaste undersökningarna att cannabis är en av de MINST "farliga" droger
som människan har kännedom om.
De senaste undersökningarna/forskningstrsultaten [4] & [5] stammar bla. från:
Bristol University, Oxford University samt University of Queensland in
Brisbane, Australia
Som bla. kom fram till följ:
"Heroin, crack cocaine and methamphetamine, or crystal meth, were the most lethal to individuals.
When considering their wider social effects, alcohol, heroin and crack cocaine were the deadliest.
But overall, alcohol outranked all other substances, followed by heroin and crack cocaine.
Marijuana, ecstasy and LSD scored far lower"
Men det är ju klart at om man hänvisar till N.B. (som f.ö. även ville förbjuda serietidningar o.likn)
samt till, som jag har påpekat till tidigare, en av FHI, ESPAD , SOS m.fl. beställd och riggad "enkät" utförd av
ESPAD [6] så tyder ju detta på att man inte är insatt i ämnet utan har svalt den lögnpropagande som våra "folkvadea"
har matat oss med.
[1]: www.ne.se/nils-bejerot
[2]: http://archives.drugabuse.gov/pdf/monographs/30.pdf
[3]: http://nilsbejerot.se/texter.htm
[4]: http://sites.google.com/site/bengtandrasida/Home/internationel-info-om-c...
[5]: http://www.cbsnews.com/stories/2007/03/24/health/main2604653.shtm
[6]: http://www.espad.org/documents/Espad/Documents/Overview_of_the_ESPAD_Pro...
Permalänk | Anmäl
Bengt Hesdorf, 2011-09-05, 18:05
Rättelse:
"samt till, som jag har påpekat till tidigare, en av FHI, ESPAD , SOS m.fl. beställd"
samt till, som jag har påpekat till tidigare, en av FHI, CAN , SOS m.fl. beställd....
Skall det vara.
Ursäkta misstaget.
Permalänk | Anmäl
Bengt Hesdorf, 2011-09-05, 18:20
*ojoj*
Jag spetsade ju till det med rökandet av råopium :-)
Facts: Opiater fördras mycket väl av kroppen och är inte alls psykiskt splittrande i lika hög grad som alkohol, cannabis eller amfetamin-typen av rusmedel. Miljoner svenskar använder opiater utan större bekymmer än att bli hård i magen - för medicinskt bruk. Just rökandet av råopium som rusmetod är ganska säkert - sett till risken för dödlig överdos.
Men ändå...opiater är "vita döden". Så är det.
Beroendet är så starkt, dos & toleransökningen så obeveklig. Just för att opiater passar in så bra i vår hjärnkemi och i kroppens omlopps-mekanismer. All befattning med opiater för berusningsbruk avrådes bestämt!
Men det finns - som jag skrev - betydande fördelar hos opiater jämfört med cannabis. Om man argumenterar så som många cannabis-debattörer - spjälkar upp information i de närsynt substans-och biverkningsrelaterade små kunskapssnuttarna.
§§§
"Farlighets-argumentation" kan ses i många vinklar. Och generellt gäller att det är de mindre farliga drogerna som är farligast. Om vi ser hur stor andel människor som skadas av dem.
Alkohol är ett tydligt exempel - en lättdoserad drog, legal, billig, tämligen oskadlig vid måttligt bruk. Med relativt långsam beroendeutveckling och relativt liten dos & toleransökning. Ändå skördar alkohol flest offer och ställer till mycket elände för människor. Bortsett från glädjen med en liten fylla.
§§§
Kritiken mot ESPAD (15-16-åringar i Europa) är okunnig. ESPAD har högt renommé bland forskare. Mest av allt förklarat av den över tiden långa serien undersökningar. Enstaka studier har lågt bevisvärde i epidemiologiska sammanhang. Långa undersökningsserier över decennier har högt bevisvärde.
§§§
Ja, det stämmer att det är fler än 7% som rökt/röker cannabis. Främst bland lite äldre killar. Men här gällde det mätningar i åk 9.
Det är dock bara 2% av Sveriges befolkning som använder cannabis som rusmedel - mer eller mindre ofta. 98% gör det inte alls, de har bara provat någon gång för länge sedan. Eller aldrig.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-09-05, 21:16
Re:#27 Gunnel Gomér
"Kritiken mot ESPAD (15-16-åringar i Europa) är okunnig. ESPAD har högt renommé bland forskare"
Jo, jo...
Dessa sk. "forskare" kommer nog aldrig till att erhålla Nobelpriset.
Det är bar attt titta på hur ESPAD är organiserat samt viken bakgrund denna "oranisiation" har.
Jag får väl "skära ut det i papp" då vissa tydligen inte använder sig av de länkar som jag har lagt upp i mina tidigare kommentarer:
"The ESPAD Project
ESPAD – a Swedish initiative supported by:Swedish Government , the Swedish National Institute of Public Health (F.H.I.), the Pompidou Group and the
EMCDDA
During the mid-1980s the Swedish Council for Information on Alcohol and Other Drugs (CAN) became responsible for the surveys.
It was then noted that it was hard to find comparable
data from other countries, not least owing to methodological differences.
In the light of these experiences,
Björn Hibell and Barbro Andersson at CAN initiated a collaborative
project in the early 1990s:
ESPAD witch is an research project owned by the ESPAD researchers.
This section describes
the structure of the project, the decision-making process and the different bodies involved as well as
what is expected of the participating countries.
Coordination
CAN in Stockholm has functioned as the ESPAD coordinating institution since the project was initiated
in the 1990s.
The Coordinators at CAN are responsible for planning and initiating Steering Committee meetings, for communicating with the
Principal Investigators and other researchers involved,
and for producing and publishing the international ESPAD Reports.
The Coordinators also
communicate with outside partners and stakeholders
(such as the Pompidou Group,
the European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction (EMCDDA),
the Swedish Government,
the SwedishNational Institute of Public Health, etc.)
and raise funds for the management of the ESPAD Project.
Principal Investigators:
Each participating country is responsible both for the project as a whole and for the national part of
the ESPAD Project.
In each ESPAD member country a Principal Investigator (PI) is therefore appointed to ensure that the country meets its obligations
Over the years,ESPAD´s expenses have to a large extent
been covered by the Swedish Government and the Swedish National Institute of Public Health.
Other organisations that have contributed at some point during the project are the Swedish International Development Cooperation Agency (SIDA),
the Social Research Unit for Alcohol Studies
(STAKES) in Finland,
and the Alcohol Research Council of the Swedish Alcohol Retailing Monopoly
(SRA)"
De siffror som berör Sverige, och som Gunnel hänvisar till (7%) stammar från bla:
Andersson et al (2007). Alcohol and Drug Use Among European 17–18 Year Old Students. Stockholm:CAN.
Bjarnason T (1995). Administration mode bias in a school survey on alcohol, tobacco and illicit drug
use. Addiction, 90, 555–559: CAN
Hibell B, Guttormsson U, Ahlström S, Balakireva O, Bjarnason T, Kokkevi A and Kraus L (2009):
The 2007 ESPAD Report. Substance Use Among Students in 35 European Countries. Stockholm: CAN.
Hibell B, Andersson B, Bjarnason T, Ahlström S, Balakireva O, Kokkevi A and Morgan M (2004):
The ESPAD report 2003. Alcohol and Other Drug Use Among Students in 35 European Countries. Stockholm:CAN.
Hibell B, Andersson B, Ahlström S, Balakireva O, Bjarnason T, Kokkevi A and Morgan M (2000):
The
1999 ESPAD report. Alcohol and Other Drug Use Among Students in 30 European Countries. Stockholm:CAN.
Hibell B, Andersson B, Bjarnason T, Kokkevi A, Morgan M and Narusk A (1997):
The 1995 ESPAD repor Alcohol and other Drug Use Among Students in 26 Countries. Stockholm: CAN.
Hibell B and Bjarnason T (in progress). Report from the ESPAD 07 questionnaire test (manuscript).
Stockholm: CAN.
Dom själva!!!!
Permalänk | Anmäl
Bengt Hesdorf, 2011-09-06, 00:54
#28
Jag vet Bengt Hesdorf!
Jag har t o m personligen gjort en lokal modellenkät för kommunalt bruk, som innehöll några ESPAD-utprovade frågor. Så har andra lokala skolundersökningar i olika europeiska länder också gjort.
ESPAD är välkänd och uppskattad just för den långa tidsserien. Något som i sociologiska sammanhang garanterar en viss standard och trovärdighet - jämfört med enstaka studier.
Din kritik grundar sig på ett "guilt by association"-resonemang. Inte på hur europeiska forskare bedömer kvalitén.
§§§
Hur ser du på mitt argumentation som går ut på att det är de mindre skadliga drogerna med mindre dramatisk ruseffekt, t ex alkohol och cannabis, som är det allra farligaste? På samhällsnivå, mätt i antal skadade människor.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-09-06, 17:40
Snälla Gunnel..
Ta gärna och studera följande länk:
http://sites.google.com/site/bengtandrasida/Home/internationel-info-om-c...
Samt nästa gång du hänvisar till statestik så tag även hänsyn hur talen är uträknade per capita.
Permalänk | Anmäl
Bengt Hesdorf, 2011-09-10, 19:29
Artikelförfattarens strategi verkar vara att blåneka till alla väl kända och väldokumenterade skadeverkningar av cannabis. Jag undrar vilken planet han har levt på? Han kan åtminstone inte ha sett sig om på planeten Jorden. Jag har tyvärr fått sett hur en begåvad tonåring med framtidsutsikter gått ner sig. Han växte upp i familj där ingen missbrukade sprit eller droger, hans föräldrar var inte arbetslösa, inte fattiga och gjorde så gott de kunde men det hjälpte inte för han fastnade i drogträsket; till en början som smygrökning av cannabis under ett par år. Vid 25 års ålder är han nu ett socialfall utan känd adress med små utsikter att komma på fötter såvida han inte totalt lägger av med drogerna.
Permalänk | Anmäl
Leif Stenberg, 2011-09-14, 23:01
31 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Välskriven artikel, men jag förstår inte riktigt poängen, vill du legalisera cannabis för medicinskt bruk eller bara tala om att den svenska befolkningen är hjärntvättad?
Men i övrigt en bra artikel!
En mycket bra och seriös artikel. Det är så otroligt synd att cannabis blev olagligt från första början.
Samhället hade varit så mycket bättre att leva i om människor hade kunnat välja cannabis istället för alkohol. Världen hade haft mycket mindre problem med våld och sjukdomar som alkohol orsakar.
Vi hade haft en bättre miljö med kläder gjorda av hampafiber istället för miljödestruktiv bomull (Bomullsodlingar kräver mängder av kemikalier och man kan bara använda en liten del av växten. Hampan däremot kräver inga bekämpningsmedel och hela växten kan lätt förvandlas till olika produkter.)
Beklädnad av hampa absorberar 95 procent av den farliga UV-strålningen. Detta jämfört med andra textiliers 30 procent absorbation. Hampan är värmetåligare än andra textilier och brinner ej. Den förkolnar först vid 1 000 grader celsius. Hampatyger är helt antistatiska och drar alltså inte till sig smuts som andra tyger. Hampan kyler på sommaren och värmer på vintern. Hampafibern kan ta upp till 30 procent fukt utan att klibba fast vid huden. Därför känns kläder av hampa behagliga under varma dagar och luktar ej.
Papper av hampa håller i tusentals år tack vare att det framställs utan några kemikalier. "Vanligt" papper av trä tappar kvaliteten efter hundra år. Så tidigt som 2000 f.Kr. startades papperstillverkning av hampapapper i Kina. Hampa papper kan återanvändas fler gånger än papper av trä. Fortfarande idag kan vi läsa ur den Första Gutenberg-bibeln tryckt på hampapapper 1500 e.Kr.
Hampa är ett mycket lämpligt alternativ till det miljöskadliga bränslet som vi driver våra fordon med. Varför pumpa upp en gägga som ligger flera kilometer under jordskorpan och sedan tända på denna svårantändliga smet? När man kan med enkla medel göra bränsle av hampa som har mycket hög förbränningsgrad och dessutom ger miljön en positiv effekt när den växer upp (förvandlar koldioxid till syre). Den skapar utrymme i kretsloppet för sin egen förbränning.
Växten lämpar sig för föda. Den innehåller ett protein som är av ovanlig god kvallitet, vilket innebär att kroppen enkelt kan tillgodose sig proteinet. Även C-vitamin finns i stora mängder i växten. Frön från växten ger den hälsosamaste matoljan.
Den höga andelen av omättade fettsyror, i synnerhet gammalinolsyran stärker hudens immunförsvar. Hampaoljan är en av dom värdefullaste oljorna inom växtriket. Hampaoljan kan användas till hårbalsam, schampoo och tvättmedel.
Det finns hur många områden som helst där cannabis kan användas och ändå är denna fantastiska ört olaglig. Helt otroligt att förbudsivrarna inte vill förstå och utnyttja världens mest användbara naturtillgång. Detta bara för att man kan bli glad, euforisk och känna lycka om man väljer att använda den som rekreaktionsdrog. Trots att det inte är särskilt farligt.
Men som man brukar säga. Det är en sjuk värld vi lever i!
Är detta inte sant?
Genom att röka hasch eller marijuana under tonåren riskerar man att hjärnan inte utvecklas till en vuxen persons hjärna, visar ny forskning. Vissa av skadorna kan bli bestående.
– Cannabis hindrar den neurologiska omstruktureringen av tonårshjärnan till en vuxenhjärna, säger Thomas Lundqvist, docent i psykologi och en av landets främsta experter på effekterna av cannabis. Man stannar av och utvecklas helt enkelt inte som individ."...
" Att alkohol beskrivs som farligare beror på att det är fler som dricker. Om lika många rökte cannabis skulle det ses som ännu farligare. Jag brukar säga att varje drog bär sin egen farlighet. Unga som använder cannabis regelbundet förlorar sin tonårstid, samtidigt som de inte blir äldre psykologiskt. Att mognadsutvecklingen bromsas ser jag som oerhört farligt."...
"Men cannabinoiderna (de verksamma beståndsdelarna) har en förödande effekt på på tankeförmågan, visar ny forskning. Särskilt då den exekutiva, eller verkställande förmågan, som är den mest centrala. Det är den som gör att vi kan lösa problem, kritiskt granska vårt eget beteende, bibehålla uppmärksamheten, utveckla impulskontroll och omdöme, vara vaksamma och använda vårt språk och vårt minne."...
"Cannabinoiderna sänker aktiviteten i de delar av hjärnan som samordnar de tankefunktioner vi behöver för att kunna hantera vardagen. Cannabis kan splittra arbetsminnet (det minne som gör att vi kan hålla information aktuell under en kort stund) och det episodiska minnet (minnet för självkännedom).
De tankemässiga effekterna av cannabis är olika beroende på hur ofta och hur länge man använt drogen. I början påverkas mest arbetsminnet, vilket ger störningar i koncentration, uppmärksamhet och förmåga att lagra och bearbeta ny information. Ett långtidsmissbruk försämrar förmågan att planera, tolka andras motiv och åsikter och hantera komplex information. Missbrukaren får svårt att hitta ord, svårt att förstå vad andra menar och svårt att uppskatta tiden. Han/hon förstår inte orsaken till misstag, glömmer avtal, omdömet blir försämrat och tankebanorna ständigt avbrutna.
De flesta som röker hasch slutar just för att de upptäcker att de blir korkade, enligt Thomas Lundqvist.
– De upptäcker att de håller på att förlora kontrollen över sina intellekt.
Men ett av de områden där cannabis slår hårdast är just självkännedomen, eftersom förmågan att reflektera och bearbeta intryck försämras. För vissa kan den här förmågan att reflektera försvinna innan de hunnit reagera på sitt eget beteende, och då lyckas de inte bryta missbruket."...
"De negativa effekterna på intellektet drabbar alla som använder cannabis, även om det förstås märks mindre hos dem som från början har större intellektuella resurser."...
"Cannabinoiderna utsöndras mycket långsamt, vilket gör att de påverkar kroppen och hjärnan under lång tid. Nya studier med magnetkamera visar att efter sju dagars kontrollerad abstinens har den högra delen av frontalloben, vänster och höger tinninglob och lillhjärnan fortfarande en avvikande funktionsnivå. Försämringen kvarstår efter 28 dagars abstinens i bland annat lillhjärnan. Det här innebär alltså att hjärnan fungerar sämre en hel månad efter det man rökt hasch.
– Under den här tiden bör man ju definitivt inte köra bil, den psykomotoriska kompetensen kan vara kraftigt störd. Försök med piloter, som fått landa ett plan i flygsimulator ett dygn efter det de rökt en marijuanacigarrett, visade att de missade landningsbanan med i snitt nio meter. Själva tyckte de att det gick hyfsat, de kände sig bara litet okoncentrerade, ungefär som om de hade grälat med frun."...
Avvikande funktionsnivå, missa landningsbanan med c a nio meter som pilot.
Det låter ju inte så bra...
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/cannabis-gor-dig-kanslomassigt-urho...
Artikelförfattaren skriver att han studerar "alkemi" som första sak han tar upp om sig själv. Så här står det om alkemi i Wikipedia:
" I dag betraktas alkemi som en pseudovetenskap, och praktiseras inte av några meriterade kemister men förekommer inom esoteriska rörelser..."
"Alkemisterna under medeltiden sysselsatte sig till en del även med att försöka framställa guld och ett livselixir som skulle bota alla sjukdomar och förlänga livet. För detta ändamål sökte de efter ett urämne som alla andra ämnen skapades ifrån och som kom att kallas bland annat "de vises sten" (det fulländade ämnet). Tankarna om att man skulle kunna framställa redan kända ämnen, till exempel guld..."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alkemi
Backfire: Kort svar på din fråga, "är detta inte sant?" Thomas Lundqvist är ingen expert som media försöker påvisa för hans "kunskap" bygger inte på vetenskaplig fakta utan bygger mest på hans tycke, moral och vilka han möter i sitt arbete (vilket betyder en liten del som har problem). Det han har rätt i är att man bör avråda tonåringar att använda cannabis. Det är allmänt känt att man inte ska använda droger över huvud taget under hjärnans utvecklingsfas. Det gäller ALLA droger som t.ex. tobak, alkohol etc. Däremot finns inga belägg för att cannabis för vuxna. Tvärtom vore det klart mycket bättre om vuxna kunde välja cannabis istället för alkohol. För vuxna är cannabis MYCKET bättre för hälsan än alkohol om man nu vill berusa sig lite.
Hur går guldskapandet? Lär ju finnas mycket forskningsbidrag att få när nu guldpriset är vad det är?
Ah, just ja, ämnet. Jag tycker din artikel är totalt nonsens. Därför att om vi diskuterar förbud eller icke förbud av cannabis så är dess skadlighet för brukaren inte relevant. Detta är burkarens eget val som myndig individ. Vad som är intressant är huruvida burkaren blir farlig för andra människor. Och möjligen i viss mån hur pass beroendeframkallande cannabis är eller inte är eftersom beroenden kan upphäva den fria viljan.
#6 På vilket sätt menar du att en brukare av Cannabis är skadlig för andra människor?? Precis som artikeln pekar på så borde väl det finnas ett samband av att nyttjandet av Cannabis och en ökad brottsstatistik eller?? Det enda som är brottsligt är ju just nu att bruka ovanstående och även om jag kanske inte tycker att en legalisering är att föredra av flera anledningar så tycker jag absolut att det skulle läggas mindre fokus på de som röker någon gång då och då. Det som däremot stör mig är hur många enfaldiga och duperade människor det finns som köper allt som folkhälsoinstitutet tutar i er. Magnus Linton har en mycket sund syn på dessa konsensuslögner ( som inte enkom handlar om cannabisfrågan) som vi i sverige köper rakt av. Ibland av ren bekvämlighet och ibland helt sonika för att det saknar ett kritiskt tänkande. Jag har tipsat om detta i andra diskussioner om Cannabis och gör det gärna
igen: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3421&artikel=3919733
Mycket väl investerade 45 min.
#3 Att blanda in Hasch i Cannabisdiskussionen är samma sak som att prata om att det är samma sak att ta en öl eller dricka en snaps. Typ samma sak men ändå väldigt väldigt olika... Stick 2 the subject.
Artikeln är verkligen "rinse and repeat" på ett ämne som diskuterats ett stort antal gånger.
Varje gång slutar det med att legaliseringsivraren får på tafsen för sin okunskap men att det dock kvarstår vissa frågetecken kring exakt kvantifiering på inlagring etc.
För att plugga organkemi så haltar ju argumentationen minst sagt då författaren bör känna till var THC lagras, jämvikt etc
Författaren utövar bara en effektiv form av social-vetenskaplig sadomasochism när han börjar diskussionen igen.
DN:s artikelserie om Cannabis är bra. De problem med cannabis som tas upp stämmer med de erfarenheter jag har sett på de som har använt cannabis.
#6 Martin A
Jag håller helt med dig! det är faktiskt irrelevant om det är farligt eller inte eftersom det är individens val.
Dock är det en viktigt poäng att det är mindre farligt för brukaren än alkohol därför att det illustrerar dubbelmoralen.
Det har inte gjorts så mycket studier kring kriminalitet och cannabis. Leif GW Persson testade själv ett gäng olika droger i en studie på Karolinska Institutet för att försöka fastställa just det och han konstaterade att Cannabis var en direkt olämplig drog i kombination med brottslighet eftersom man blir lite velig, inte vill trampa andra på tårna och blir allmänt helt löjligt fredlig, att skada någon annan eller att göra något som kräver ett stort mått av beslutsamhet blir svårare under ett cannabisrus. Det stämmer också bra överens med annan forskning som säger att man under ruset blir passiv och fredlig.
Cannabis gör det där "steget" till en våldshandling mycket större.
Om man jämför med alkohol så övervärderar man sin förmåga i ett alkoholrus medan man i ett cannabisrus undervärderar sin egen förmåga. Droger som lämpar sig mycket bra för att begå brott är t.ex. amfetamin eftersom det ger samma effekt av ökat självförtroende/självkänsla som alkohol men inte trubbar av sinnena på samma sätt.
Alkohol är egentligen inte speciellt lämpligt för att begå brott men eftersom omdömet sviktar så kraftigt vid ett alkoholrus kan det lätt hända ändå.
#5
"Tvärtom vore det klart mycket bättre om vuxna kunde välja cannabis istället för alkohol. "
När blir man vuxen more?
I biologisk mening när hjärnan är färdigutvecklad, vilket inträffar någon gång mellan 21 och 24 år sådär. I social mening brukar det vara i 25-30-årsåldern.
Men huvuddelen cannabisrökare är i åldern 15-25 år, dvs. i den ålder då cannabis är dokumenterat skadligt för individen.
All internationell forskning visar att avkriminalisering eller legalisering av cannabis inte ökar vuxnas cannabisrökning i större omfattning. Däremot ökar cannabis kraftigt i ungdomsgrupperna. Just den grupp som är allra mest sårbar.
Detta är den drogpolitiska kärnfrågan!
Som vanligt är inte Gunnel riktigt hemma....
Tror inte riktigt du förstår vad som menas med legalisering, man tar cannabis från gatan, man gör "systembolag" och kollar legitimation. Man kan moms sätter det. Sen kan du gärna länka till forskningen du talar om. I Holland har jag förstått att det är tvärtom vad du säger. Men det vore inte första gången dina "tankar" likställs med forskning av dig själv.....
Man skulle kunna säga såhär:
1. Cannabis är inte bra, men bättre än alkohol.
2. Droger borde inte nyttjas av friska individer, varken unga eller vuxna.
3. Om vi måste berusa oss så borde det minst skadliga alternativet vara det "bästa"
4. En eventuell legalisering borde endast gälla cannabis som medicinsk hjälp, då mot sjukdomar där nyttan av cannabis är vetenskapligt bevisad.
5. Att jämföra alkohol och cannabis blir bara konstigt eftersom de olika drogerna har olika "målgrupper".
Många av dessa människor som det har gått dåligt för i samband med cannabisbruk tror jag började bruka cannabis tidigt i livet. Jag tror också att det är betydligt mer faktorer som spelar in än enbart cannabisbruket.
http://www.magnuslinton.com/2011/08/nu-rasar-grunden-for-svensk-drogpolitik
Ett litet tips till ALLA debattdeltagare:
F.n så pågår en debatt som Rainbow Foudation har ordnat med bla:
Björn Fries
Torbjörn Tännsjö,
Maria Larsson (denne kom dock EFTER B.F´s & T.T´s inlägg
samt gick omedelbart efter det att hon hade framlagt sina argument)
Här diskuteras Svensk missbrukar-politik och vilka problem den
Svenska synen på drogmissbrukare samt "vården" av denna grupp.
Tydligen så har både Björn Freis & Torbjörn Telgstet
revidera sina tidigare uppfattningar och "lobbar" numera starkt för en
mänskligare syn på missbrukarna.
I denna debatt så föreslås tom. att Sverige borde ta efter tex. Portugal´s, numera, liberala syn.
inom detta område.
Genomgående i debatten tycks vara:
Att legalisera innehav och av mindre mängder lätta droger för eget bruk
Samt att INTE kriminalisera en missbrukare för att denne har hamnat i ett missbruk
(dvs: Sluta stigmatisera en missbrukare)
En slutsats som bla: B. Fries kom fram till var:
Att cannabis (eller narkotika över huvud taget) inte har någon faktiskt industri (lobbyism??) bakom ryggen och
därför är alldeles utmärkt att använda som "syndabock" i de mest skiftande sammanhang.
För er som har intresse av hur den Svenska synen på droger håller på att, sakta men säkert, vända.
Rekomenderar jag STARKT att ta del av denna debatt.
"Vart är missbrukarvården på väg? Del 1 av ett seminarium med anledning av missbruksutredningen.
Deltagare: Barn- och äldreminister Maria Larsson (KD),
professor Torbjörn Tännsjö,
Björn Fries, Karlskrona kommun, med flera.
Arrangör: Rainbow Sweden. Inspelat 25-26/8.":
Länkar till debatten på SVT och SVT Play:
http://svt.se/2.59808/svt_forum?lid=20110830&lpos=Kunskapskanalen_0000_s...
http://svtplay.se/t/102527/24direkt
Men: Pass på.
Vem vet hur länge som SVT låter denna, ack så viktiga, debatt.
Ligga kvar på sina servrar.
(OBS. Att Maria Larsson INTE anländer, mao: över huvud taget INTE tagit del av de tidigare argumenten,
förrän EFTER DET att Fries & Tännsjö har hållit sina föredrag)
"Kopplingen mellan Cannabis och psykossjukdomar är en osedvanligt seglivad myt "
Som delvis kan förklaras med att många av de som redan har en latent psykisk störning
och därför kanske känner att de inte riktigt "platsar" i det "normala" samhallet.
Söker sig till en subkultur där bla. cannabis bruk förekommer.
Inom dessa kretsar är den stigmatisering som dessa individer blir utsatta för nämligen inte så stark som ute i bland "medelsvensson" och därför har dessa lättare att bli accepterade av de övriga inom dessa kretsar.
Så sett från denna aspekt så KAN det finnas ett samband mellan cannabisrökare med vissa och personer med psykiska störningar.
Men att cannabis i sig själv skulle leda till psykoser är, precis som artikelförfattaren skriver, bara en myt.
THC & CBD (två av de verksamma ämnena i cannabis) användes, i tablettform, i bla. Israel & Canada just MOT psykoser.
"Forskarna indelar sig i två kategorier:
Den första kategorin anser att det finns skäl att tro Cannabis är en skadlig drog och att man tills motsatsen bevisats bör avråda allmänheten från att bruka den.
Den andra kategorin anser att det i brist på bevis eller ens tecken på drogens skadeverkningar bör stå vem som helst fritt att bruka drogen. Om inte annat för de väldokumenterade positiva medicinska egenskaperna"
För den intresserade så har jag två artiklar här i Newsmill [1] & [2] som klart och tydligt framlägger de FAKTA pro/contra cannabis som jag har hittat samt med min personliga erfarenheter som grund.
Hur många har observerat att en av de följder den Svenska synen på droger bla har lett fram till att riksdagen klubbade igenom den nya lagen där polisen kan tvångstesta barn mellan 12- och 15 år med hjälp av urinprov om de misstänks vara narkotikapåverkade i juni förra året
S, MP och V var emot förslaget som varit omdiskuterat och bland annat kritiserats av Rädda Barnen. Även lagrådet motsatte sig drogtesterna som de menade var integritetskränkande, och innebar att perspektivet förskjuts från socialtjänst till straffrättsliga insatser. Regeringen menade dock att så inte var fallet eftersom drogtesterna bara ska för att socialtjänsten ska kunna bedöma vilken hjälp en ung person behöver.
Polisen kan nu, efter att ha begärt tillstånd från en åklagare i varje enskilt fall, drogtesta unga ner till 12 års ålder om de misstänker att den unga har använt droger. Drogtesterna av unga mellan 12- och 15 år ska ske när socialtjänsten tycker att det behövs för att avgöra om och vilka insatser de behöver sätta in. Provtagningen får inte ske på polishuset utan kommer i stället att göras på vårdcentral eller på sjukhusets akutmottagning. Den polis som utför testet måste vara av samma kön som den person som testas.
För att citera tex: Erika Oldberg journalist i Helsingborg Dagblad:
"Tidigare har man kunnat ta drogtest på unga ner till 15 års ålder. Men sedan ett år tillbaka finns en lag som tillåter polisen att testa barn ända ner till 12 års ålder. Nu är Helsingborgspolisen klara med riktlinjerna för testerna och är redo att köra igång.
– Det här är ett väldigt användbart verktyg eftersom vi vet att det förekommer droger, främst cannabis, långt ner i åldrarna bland 12-13-åringar i Helsingborg, säger Carlos Paulsson i polisens ungdomsgrupp.
Men det är inget som ska göras slentrianmässigt, säger kammaråklagare Magnus Larsson som arbetar med ungdomsfrågor i Helsingborg.
– Det är inte så att alla 14-åringar som är ute sent på kvällen nu ska drogtestas. Det ska vara specifika fall och det ska finnas misstanke om att personen tagit droger.
Det kan vara en ung person som ser påverkad ut, eller som själv säger att den tagit droger, eller befinner sig i en miljö med mycket droger i omlopp. Tina Anderberg vid polisen, som skrivit en handledning för hur testerna ska gå till, säger att de bara ska göras när socialtjänsten vill ha dem för att kunna avgöra om personen behöver hjälp. Testerna kan genomföras även mot målsmans vilja.
Förslaget att tillåta drogtest för unga var omtvistat redan när det lanserades av den borgerliga regeringen förra våren. Bland annat Rädda Barnen var starkt kritisk. Deras expert på frågor kring barn och våld, Karin Blomgren, menar att en provtagning kan upplevas som väldigt integritetskränkande och riskera barnets förtroende för vuxenvärlden.
– De här drogtesterna ska användas restriktivt. Det viktigaste när man tänker på barn och unga i riskzonen är att man får en dialog och ett samarbete kring stöd och insatser för ungdomen. Jag tror att provtagningar kan motverka en sådan dialog. Det skulle absolut kunna uppfattas som en bestraffning och provet riskerar då att få motsatt effekt, säger hon.
Carlos Paulsson vid polisen säger att han förstår kritiken om att kissprov är integritetskränkande. Visst kan det vara en väldigt jobbig upplevelse för ett barn att tvingas göra kissprov inför polisen, men om provet innebär att polisen kan hjälpa till att bryta ett begynnande drogmissbruk och en livsstil som leder in i kriminalitet, då är det värt det, menar han.
– Det är lättare att påverka de som är yngre, runt 13 år. När de är i 17- 18-årsåldern är de svårare att förändra, säger han.
Susanne Lantz, verksamhetschef vid kommunens ungdom- och familje-enhet hoppas att testerna ska hjälpa dem att hjälpa unga människor på väg in i missbruk tidigt.
– I dag vet man att polisen är en stor källa för att tidigt hitta unga droganvändare som är okända för andra myndigheter. Det inte är vilka 12-åringar som helst de ska testa utan 12-åringar som visar tydliga tecken på drogpåverkan och befinner sig i olämpliga miljöer. Sedan måste kedjan med stöd och hjälp komma tätt på. Vi har haft vuxna personer som säger ”varför upptäckte ni inte mig tidigare, jag var ju fel ute redan när jag var 13 år?”"
Även Björn Fries (S)och Ted Bergdahl (V) tycks ha reviderat sina tidigare restrekiva syn på den Svenska narkotikalagstiftningen.
De har bla. skrivit en debattartikel i Blekinge läns tidning som jag här vill citera ett stycke ur:
”Det enda initiativet regeringen har tagit när det gäller ungdomar och narkotika
är förslaget om drogtester i skolan, vilket forskare dömer ut som verkningslöst
och integritetskränkande. Vi vill istället att samhället satsar på
kunskapsbaserade metoder som verkligen ger effekt”
"Att narkotikaanvändningen bland ungdomar återigen ökar är en direkt följd av regeringens
välfärdsförsämringar och brist på narkotikapolitiska insatser. Det enda initiativet regeringen har
tagit när det gäller ungdomar och narkotika är förslaget om drogtester i skolan, vilket forskare
dömer ut som verkningslöst och integritetskränkande.
Vi vill istället att samhället satsar på kunskapsbaserade metoder som verkligen ger effekt och ser gärna att tex. Blekinge blir ett pilotlän för utveckling av sådana insatser.
Sverige blev 2006 av FN utsett till världens bästa land när det gäller det drogförebyggande arbetet.????
Från år 2002 till 2007 minskade andelen niondeklassare som hade testat narkotika från 9 procent till 6 procent.
Den positiva utvecklingen berodde delvis på högkonjunktur och en mer rättvis fördelning av välfärden, men också på ett omfattande och välorganiserat narkotikapolitiskt arbete på statlig, regional och lokalnivå.
I nästan alla kommuner fanns kommunala drogsamordnare som höll ihop de olika delarna i arbetet och fick myndigheter och andra aktörer att samarbeta. När statsstödet till den kommunala samordningen drogs in, försvann också många samordnare.
I tex. Blekinges fem kommuner finns totalt mindre än två heltidstjänster kvar. För de drabbade kommunerna har förlusten av samordnare inneburit att det förebyggande arbetet tappat fart, blivit sämre eller upphört.
Utöver detta har regeringen begravt de livsviktiga frågorna om vård och
behandling i en utredning. Miljonsatsningarna på forskning har helt försvunnit.
Mot bakgrund av den stora nedprioriteringen och nedmonteringen av samhällets kraftsamling mot droger, är det inte särskilt förvånande att narkotikan bland unga ökar.
Allra tydligast syns det i storstäderna.
I Stockholm har narkotikaanvändningen bland pojkar i årskurs nio de senaste fyra åren ökat från 11 till 16 procent, en uppgång med 30 procent. Samma utveckling syns när det gäller både pojkar och flickor i gymnasiets årskurs två.
Och även i övriga landet vittnar polis, socialarbetare, fritidsledare och skolpersonal om en ökad användning av narkotika bland tonåringar.
Trots den tydliga trenden väljer regeringen att göra lite och fel. Orsaken är att de bygger sin narkotikapolitik på kunskaps- förakt, ålderdomliga dogmer och vaga antaganden.
Våra "folkvalda" inbillar sig att man kan skrämma ungdomar till avhållsamhet från droger, genom knarkhundar och drogtester i skolan.
Facit visar att de har fel och att verkligheten är mer komplex.
Speciellt gäller det den grupp ungdomar som använder narkotika som en följd av andra problem.
En undersökning gjord på Maria Ungdom i Stockholm för några år sedan visade att 80 procent av flickorna som tagits in för ringa narkotikabrott också hade en psykiatrisk diagnos.
70 procent av pojkarna hade ett dokumenterat kriminellt förflutet.
För dessa ungdomar behövs särskilt anpassade
insatser som kräver tålamod och resurser.
Inte pekfingrar och repression.
Vår utgångspunkt är att den som missbrukar narkotika ska få så bra och anpassad hjälp som möjligt.
Målet är att missbruket ska upphöra.
För att närma oss det målet kräver vi att den nya gemensamma
beroendeenheten i landet ska börja jobba med full styrka och ges ekonomiska resurser så att de senaste och mest effektiva behandlingskunskaperna börjar användas.
I det arbetet är det viktigt att det finns ordentliga överenskommelser mellan kommunerna och landstinget men också mellan beroendevården, psykiatrin och primärvården – allt för att de som har missbruksproblem inte ska falla mellan stolarna.
Vi vill också se särskilda ungdomsmottagningar
På det förebyggande området vill vi återinföra de drogförebyggande samordnarna i
samtligakommuner och stärka preventionsarbetet med utökad samverkan mellan föräldrar, skola, socialtjänst och polis.
De riskutsatta barnen och deras familjer bör få extra stöd och samhället måste avsätta resurser för att utveckla sådana metoder.
När det gäller brottsbekämpningen måste gränsskyddet stärkas för att strypa tillgången på narkotika.
De ungdomar som tas in för narkotikabrott ska omedelbart erbjudas behandling.
Det finns på flera håll i landet mycket positiva erfarenheter från en metod där socialtjänsten och beroendevården erbjuder den unge ett samtal direkt efter polisens förhör.
Med en sådan metod skulle fler ungdomar tacka ja till vård och behandling.
De senaste fyra åren har inneburit ett stort bakslag för bekämpningen av problemen med narkotika"
I sammanhanget så måste jag bara påpeka:
Att jag till viss del har reviderat min uppfattning av en AVKRIMINALISERING (Cannabis lyfts ut ur narkotikalagen och blir lagligt utan restrektioner) av cannabis.
På grund av att man ofta gör sin "drog debut" när man befinner sig i den period av livet då man vill göra uppror mot vuxenvärlden (puberteten) och då gärna tar till "lite olagliga medel" som en del av detta "uppror"
Om nu cannabis skulle var legalt så skulle då det närmsta olagliga allternativet vara betydligt farligare droger, tex: amfetamin. heroin olikn, därför skulle dessa då utgöra en lockelse som inte hade gagnat våra unga.
Däremot så är jag för en LEGALISERING (cannabis skall få lov att innehas, odlas samt säljas under kontrollerade former för personligt bruk till MYNDIGA personer typ systembolaget)
[1]: http://www.newsmill.se/artikel/2010/05/24/fakta-om-cannabis-som-har-fort...
[2]: http://www.newsmill.se/artikel/2010/05/24/sverige-borde-vara-ett-foregan...
Jag har tidigare lagt upp några länkar som behandlar just detta ämne här på Newsmill.
Men "just in case" så kommer de här igen:
Internationell info om Cannabis:
http://sites.google.com/site/bengtandrasida/Home/internationel-info-om-c...
Om man skall föbjuda droger. Måste man förbjuda naturen att växa !
http://sites.google.com/site/bengtandrasida/om-man-skall-foebjuda-droger...
Legalisera cannabis för att bekämpa de tyngre drogerna:
http://sites.google.com/site/bengtandrasida/obs
Samt nedersta stycket å denna sajt:
http://sites.google.com/site/bengtandrasida/
Där man kan läsa hur ett (mindre) samhälle (Christiania) som har en liberal syn på just cannabis men en stenhård restrektiv syn på tunga droger och våld kan te sig.
För den intresserade så finns det en mycket bra Fransk dokumentärserie i fem delar om hur droger påverkar hjärnan på "axess"
http://www.axess.se/tv/PlayProgram.aspx?id=865
Serien behandlar bla. följ:
Del 1: Cannabis
Del2: Alkohol och tobak
Del 3: Opiater
Del 4: Centralstimulantia
Del 5: Hallucinogener
Serien (i varje fall del 1,Cannabis) finns dessutom som "torrent" (laglig)
(SwebitsTV har inget emot att våra releaser sprids vidare. Dock vill vi
att ni sprider dem vidare oförändrad gentemot original-releasen)
Med Svensk text för nedladdning här:
http://thepiratebay.org/torrent/4573276/
I detta avsnitt undersöks drogen cannabis och dess påverkan på hjärnan.
Cannabis har varit en omdiskuterad drog då den bland annat legaliserats
i Nederländerna.
Vilka effekter drogen har på den mänskliga hjärnan undersöks
av ledande vetenskapsmän på fältet.
Medverkande är bland andra:
Jean-Pol Tassin,
Dieter Kleiber,
Bernard Roques.
m.fl.
Rekomenderas å det starkaste.
Serien förklarar FAKTA på ett MYCKET lättförståligt, pedagogiskt sätt (kanske tom. så att våra "folkvalda" kan förstå dessa FAKTA??)
Jag vidhåller den drogpolitiska kärnfrågan:
All tillgänglig kunskap visar att en legalisering/avkriminalisering av cannabis är "frihetsbefrämjande" i mycket låg utsträckning för vuxna personer. De ökar inte sin konsumtion av drogen i nämnvärd omfattning. Däremot ökar berusningsbruket bland tonåringar kraftigt. Som t ex siffrorna från Sverige, Groeningen, Alaska, Spanien, Portugal, Australien, Schweiz bekräftar.
Europas tonåringar 15-16 år gamla finns undersöka i ESPAD – en rullande europeisk studie i 20 år.
Jag har valt uppgifter för Sverige och för de tre länder som sedan länge genomfört de facto-legalisering av cannabis. Där är cannabis-nivåerna tre-fyra gånger högre än i Sverige. Det är alltså inte sant att läget är ungefär lika. Det är stor skillnad på 7% och 40%.
SVERIGE
Berusad de senaste 12 månaderna 55% (Europagenomsnitt 53%)
Cannabis nån gång i livet 7% (Europagenomsnitt 20%)
Annan drog än cannabis 3% (Europagenomsnitt 6%)
HOLLAND
Berusad de senaste 12 månaderna 46%
Cannabis nån gång i livet 28%
Annan drog än cannabis 6%
STORBRITTANNIEN
Berusad de senaste 12 månaderna 68%
Cannabis nån gång i livet 38%
Annan drog än cannabis 9%
SCHWEITZ
Berusad de senaste 12 månaderna 49%
Cannabis nån gång i livet 40%
Annan drog än cannabis 6%
DE RIKTIGT FARLIGA DROGERNA ÄR INTE SÅ FARLIGA!
Jag vill hävda en förbigången kunskap och insikt, en paradox:
De riktigt farliga drogerna är inte så farliga!
Det är de mindre riskfyllda substanserna som skapar det största eländet i världen. Droger med mindre dramatisk ruseffekt och utan omedelbar förgiftningsrisk accepteras lättare, används mer av fler och orsakar därför mest skador.
Legaliseringsdebatter snedvrids ofta av ett monomant studerande av själva substansen. Det är inte särskilt intressant!
Själv skulle jag föredra att röka råopium, som min "drug of choice". Jag vägrar dock att lägga fram vetenskapliga bevis för dess relativa fysiska och psykiska oskadlighet - jämfört med cannabis. Fastän sådana belägg finns.
Med anledning av den debatt om Svennsk "missbrukarvård" som
Rainbow Sweden arrangerade mellan 25-26/8 2011 och som jag
reffererade till i min kommentar #15
så vill jag gärna ge er några komplterande länkar till debatten:
Del 1 med bl.a. Maria Larsson och Björn Fries:
http://svtplay.se/v/2420590/vem_alskar_pensionssystemet_-_del_1
Del 2 med bl.a. Jan Blomqvist och Tom Alandh:
http://svtplay.se/v/2516886/vart_ar_missbrukarvarden_pa_vag_del_2
Del 3, med bl.a. Cecilia Heule och Nina Fållbäck-Svensson:
http://svtplay.se/v/2518007/vart_ar_missbrukarvarden_pa_vag_del_3
Del 4, med Nina Fållbäck-Svensson, bitr landstingsdirektör Jämtland
& Del 5, med Johan Kakko, forskare och beroendeläkare:
http://svtplay.se/v/2518929/vart_ar_missbrukarvarden_pa_vag_del_5
Del 6, med Birgitta Göransson och Pia Sjögren:
http://svtplay.se/v/2518944/vart_ar_missbrukarvarden_pa_vag_del_6
Del 7, med Lotta Persson, socialchef Botkyrka:
http://svtplay.se/v/2518949/vart_ar_missbrukarvarden_pa_vag_del_7
Gunnel Gomér håller på att fabulera som vanligt. Skulle inte vilja att GG bestämde över Sverige, då skulle alla beslut tas med grunder i hennes fantasier. Jag kan lova dig att fler än 7% av svenskar har provat cannabis i sitt liv. Fast iofs tror man att skolenkäter är vetenskap så....... Kommer själv ihåg dessa enkäter och jag tror ingen talade sanning.... Kolla upp hur många tunga narkomaner som finns i Holland och Sverige per person Gunnel...
#18 Gunnel: Finns det något egenvärde i att få personer berusar sig eller provar cannabis? Problemet är väl hur man bäst hanterar missbruk, och där är inte Sveriges statistik inte särskilt tilltalande. I Sverige dör fler pga droger än i exempelvis holland. Sverige har dessutom per capita fler tunga missbrukare än Holland.
Jag förstår att man intuitivt vill dra slutsatsen att ju fler som testar cannabis deto fler hamnar i problematiskt missbruk. Detta är dock inte fallet.
Nej men Gunnel...
Hur kan du ta en "rapport" från ESPAD på allvar?
ESPAD är ju ett projekt som är startat av CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning)
och sponsrat av Sveriges regering samt folkhälsoinstitutet.[1]
Tror du kanske på rödluvan & vargen också?
Dessutom så kan jag upplysa dig om att:
Enbart att bruka cannabis är STRAFFBART i Sverige (i motsats till de andra länder du reffererar till)
Därför så bör man ju, naturligtvis, utgå från att våra Svenska ungdomar inte varken vill eller törs
tala om hela sanningen när de besvarar denna, troligtvis, riggade enkät.
Nej använd dina egna ögon och öron i stället för att forsätta ta till dig den lögnpropagande
som våra "folkvalda" tydligen försöker att fortfarande tuta i oss.
Realiteten stämmer INTE med de tal som du hänvisar till i din kommentar#18
[1]: http://www.espad.org/documents/Espad/Documents/Overview_of_the_ESPAD_Pro...
Sedan så undrar jag hur insatt du egentligen är i sakfrågan?
När du kan skriva:
"Själv skulle jag föredra att röka råopium, som min "drug of choice".
Jag vägrar dock att lägga fram vetenskapliga bevis för dess relativa fysiska och psykiska oskadlighet
- jämfört med cannabis. Fastän sådana belägg finns"
Jag kan förstå att du "vägrar lägga fram vetenskapliga bevis för detta"
Då dessa troligtvis inte existerar.
Om de finns, lägg då ut en länk.
Tack!
#19 Jag skulle också väldigt gärna vilja granska de rapporter som säger att råopium skulle vara mindre farligt och "bättre" än Cannabis..
Tycker annars att det påståendet talar för sig själv..
Eftersom Gunnel tydligen inte vill lägga upp länkar till sina (helt ur luften tagna påståenden.
Så har jag tillbringat det senaste dygnet med att leta på nätet.
Det enda jag kan hitta är de, helt vansinninga, teorier som Nils Bejerot [1]
lade fram (de flesta av dessa reviderade han dock kort tid inna han "drog gräsmattan över sig.
N.B påstod de facto "att cannabis skulle vara farligare än heroin, kokain och/eller amfetamin" [2] & [3]
Nej....
Tvärtemot så visar de senaste undersökningarna att cannabis är en av de MINST "farliga" droger
som människan har kännedom om.
De senaste undersökningarna/forskningstrsultaten [4] & [5] stammar bla. från:
Bristol University, Oxford University samt University of Queensland in
Brisbane, Australia
Som bla. kom fram till följ:
"Heroin, crack cocaine and methamphetamine, or crystal meth, were the most lethal to individuals.
When considering their wider social effects, alcohol, heroin and crack cocaine were the deadliest.
But overall, alcohol outranked all other substances, followed by heroin and crack cocaine.
Marijuana, ecstasy and LSD scored far lower"
Men det är ju klart at om man hänvisar till N.B. (som f.ö. även ville förbjuda serietidningar o.likn)
samt till, som jag har påpekat till tidigare, en av FHI, ESPAD , SOS m.fl. beställd och riggad "enkät" utförd av
ESPAD [6] så tyder ju detta på att man inte är insatt i ämnet utan har svalt den lögnpropagande som våra "folkvadea"
har matat oss med.
[1]: www.ne.se/nils-bejerot
[2]: http://archives.drugabuse.gov/pdf/monographs/30.pdf
[3]: http://nilsbejerot.se/texter.htm
[4]: http://sites.google.com/site/bengtandrasida/Home/internationel-info-om-c...
[5]: http://www.cbsnews.com/stories/2007/03/24/health/main2604653.shtm
[6]: http://www.espad.org/documents/Espad/Documents/Overview_of_the_ESPAD_Pro...
Rättelse:
"samt till, som jag har påpekat till tidigare, en av FHI, ESPAD , SOS m.fl. beställd"
samt till, som jag har påpekat till tidigare, en av FHI, CAN , SOS m.fl. beställd....
Skall det vara.
Ursäkta misstaget.
*ojoj*
Jag spetsade ju till det med rökandet av råopium :-)
Facts: Opiater fördras mycket väl av kroppen och är inte alls psykiskt splittrande i lika hög grad som alkohol, cannabis eller amfetamin-typen av rusmedel. Miljoner svenskar använder opiater utan större bekymmer än att bli hård i magen - för medicinskt bruk. Just rökandet av råopium som rusmetod är ganska säkert - sett till risken för dödlig överdos.
Men ändå...opiater är "vita döden". Så är det.
Beroendet är så starkt, dos & toleransökningen så obeveklig. Just för att opiater passar in så bra i vår hjärnkemi och i kroppens omlopps-mekanismer. All befattning med opiater för berusningsbruk avrådes bestämt!
Men det finns - som jag skrev - betydande fördelar hos opiater jämfört med cannabis. Om man argumenterar så som många cannabis-debattörer - spjälkar upp information i de närsynt substans-och biverkningsrelaterade små kunskapssnuttarna.
§§§
"Farlighets-argumentation" kan ses i många vinklar. Och generellt gäller att det är de mindre farliga drogerna som är farligast. Om vi ser hur stor andel människor som skadas av dem.
Alkohol är ett tydligt exempel - en lättdoserad drog, legal, billig, tämligen oskadlig vid måttligt bruk. Med relativt långsam beroendeutveckling och relativt liten dos & toleransökning. Ändå skördar alkohol flest offer och ställer till mycket elände för människor. Bortsett från glädjen med en liten fylla.
§§§
Kritiken mot ESPAD (15-16-åringar i Europa) är okunnig. ESPAD har högt renommé bland forskare. Mest av allt förklarat av den över tiden långa serien undersökningar. Enstaka studier har lågt bevisvärde i epidemiologiska sammanhang. Långa undersökningsserier över decennier har högt bevisvärde.
§§§
Ja, det stämmer att det är fler än 7% som rökt/röker cannabis. Främst bland lite äldre killar. Men här gällde det mätningar i åk 9.
Det är dock bara 2% av Sveriges befolkning som använder cannabis som rusmedel - mer eller mindre ofta. 98% gör det inte alls, de har bara provat någon gång för länge sedan. Eller aldrig.
Re:#27 Gunnel Gomér
"Kritiken mot ESPAD (15-16-åringar i Europa) är okunnig. ESPAD har högt renommé bland forskare"
Jo, jo...
Dessa sk. "forskare" kommer nog aldrig till att erhålla Nobelpriset.
Det är bar attt titta på hur ESPAD är organiserat samt viken bakgrund denna "oranisiation" har.
Jag får väl "skära ut det i papp" då vissa tydligen inte använder sig av de länkar som jag har lagt upp i mina tidigare kommentarer:
"The ESPAD Project
ESPAD – a Swedish initiative supported by:Swedish Government , the Swedish National Institute of Public Health (F.H.I.), the Pompidou Group and the
EMCDDA
During the mid-1980s the Swedish Council for Information on Alcohol and Other Drugs (CAN) became responsible for the surveys.
It was then noted that it was hard to find comparable
data from other countries, not least owing to methodological differences.
In the light of these experiences,
Björn Hibell and Barbro Andersson at CAN initiated a collaborative
project in the early 1990s:
ESPAD witch is an research project owned by the ESPAD researchers.
This section describes
the structure of the project, the decision-making process and the different bodies involved as well as
what is expected of the participating countries.
Coordination
CAN in Stockholm has functioned as the ESPAD coordinating institution since the project was initiated
in the 1990s.
The Coordinators at CAN are responsible for planning and initiating Steering Committee meetings, for communicating with the
Principal Investigators and other researchers involved,
and for producing and publishing the international ESPAD Reports.
The Coordinators also
communicate with outside partners and stakeholders
(such as the Pompidou Group,
the European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction (EMCDDA),
the Swedish Government,
the SwedishNational Institute of Public Health, etc.)
and raise funds for the management of the ESPAD Project.
Principal Investigators:
Each participating country is responsible both for the project as a whole and for the national part of
the ESPAD Project.
In each ESPAD member country a Principal Investigator (PI) is therefore appointed to ensure that the country meets its obligations
Over the years,ESPAD´s expenses have to a large extent
been covered by the Swedish Government and the Swedish National Institute of Public Health.
Other organisations that have contributed at some point during the project are the Swedish International Development Cooperation Agency (SIDA),
the Social Research Unit for Alcohol Studies
(STAKES) in Finland,
and the Alcohol Research Council of the Swedish Alcohol Retailing Monopoly
(SRA)"
De siffror som berör Sverige, och som Gunnel hänvisar till (7%) stammar från bla:
Andersson et al (2007). Alcohol and Drug Use Among European 17–18 Year Old Students. Stockholm:CAN.
Bjarnason T (1995). Administration mode bias in a school survey on alcohol, tobacco and illicit drug
use. Addiction, 90, 555–559: CAN
Hibell B, Guttormsson U, Ahlström S, Balakireva O, Bjarnason T, Kokkevi A and Kraus L (2009):
The 2007 ESPAD Report. Substance Use Among Students in 35 European Countries. Stockholm: CAN.
Hibell B, Andersson B, Bjarnason T, Ahlström S, Balakireva O, Kokkevi A and Morgan M (2004):
The ESPAD report 2003. Alcohol and Other Drug Use Among Students in 35 European Countries. Stockholm:CAN.
Hibell B, Andersson B, Ahlström S, Balakireva O, Bjarnason T, Kokkevi A and Morgan M (2000):
The
1999 ESPAD report. Alcohol and Other Drug Use Among Students in 30 European Countries. Stockholm:CAN.
Hibell B, Andersson B, Bjarnason T, Kokkevi A, Morgan M and Narusk A (1997):
The 1995 ESPAD repor Alcohol and other Drug Use Among Students in 26 Countries. Stockholm: CAN.
Hibell B and Bjarnason T (in progress). Report from the ESPAD 07 questionnaire test (manuscript).
Stockholm: CAN.
Dom själva!!!!
#28
Jag vet Bengt Hesdorf!
Jag har t o m personligen gjort en lokal modellenkät för kommunalt bruk, som innehöll några ESPAD-utprovade frågor. Så har andra lokala skolundersökningar i olika europeiska länder också gjort.
ESPAD är välkänd och uppskattad just för den långa tidsserien. Något som i sociologiska sammanhang garanterar en viss standard och trovärdighet - jämfört med enstaka studier.
Din kritik grundar sig på ett "guilt by association"-resonemang. Inte på hur europeiska forskare bedömer kvalitén.
§§§
Hur ser du på mitt argumentation som går ut på att det är de mindre skadliga drogerna med mindre dramatisk ruseffekt, t ex alkohol och cannabis, som är det allra farligaste? På samhällsnivå, mätt i antal skadade människor.
Snälla Gunnel..
Ta gärna och studera följande länk:
http://sites.google.com/site/bengtandrasida/Home/internationel-info-om-c...
Samt nästa gång du hänvisar till statestik så tag även hänsyn hur talen är uträknade per capita.
Artikelförfattarens strategi verkar vara att blåneka till alla väl kända och väldokumenterade skadeverkningar av cannabis. Jag undrar vilken planet han har levt på? Han kan åtminstone inte ha sett sig om på planeten Jorden. Jag har tyvärr fått sett hur en begåvad tonåring med framtidsutsikter gått ner sig. Han växte upp i familj där ingen missbrukade sprit eller droger, hans föräldrar var inte arbetslösa, inte fattiga och gjorde så gott de kunde men det hjälpte inte för han fastnade i drogträsket; till en början som smygrökning av cannabis under ett par år. Vid 25 års ålder är han nu ett socialfall utan känd adress med små utsikter att komma på fötter såvida han inte totalt lägger av med drogerna.