Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Fildelning

Foto: Scanpix
Sju socialdemokratiska bloggare

Socialdemokraterna alldeles för svaga i FRA och Ipred-debatterna

Att socialdemokraterna inte gett klara besked var vi tycker har öppnat för en oklarhet i var vi befinner oss i integritetsdebatten. Även inom socialdemokratin finns krafter som kan tänka sig att offra integriteten för en falsk trygghet och som vill gå musikindustrins ärenden. Det skriver sju socialdemokratiska bloggare.


Om författaren

Johan Westerholm, Norrtälje arbetarekommun mitt-i-steget.blogspot.com

Thomas Hartman, Umeå arbetarekommun www.hartman.nu

Anders Widén, Östersunds arbetarekommun djingis.blogspot.com

Kristian Krassman, Norrtälje arbetarekommun krassman-inyourface.blogspot.com

Erik Laakso, Tierps arbetarekommun www.eriklaakso.nu

Ulrika Sandberg, Örebro arbetarekommun ullissandberg.wordpress.com

Ann-Catrin Brockman, Sandvikens arbetarekommun www.brockman.nu/blogg

"Det är svårt att få en samlad bild av lagstiftningen på området och omfattningen av de intrång i grundlagsskyddet som en enskild sammantaget kan drabbas av genom olika tvångsåtgärder."

Så lyder omdömet från Lagrådet om regeringens proposition 2007/08:163, Åtgärder för att utreda vissa samhällsfarliga brott m.m som antogs av riksdagen 081022.

Tyvärr är det ett omdöme som känns igen sedan den "underbara natten", den natt av förhandlingar inom Alliansen mellan den 17-18:e juni 2008 i FRA-debattens stormöga.

Det var ett dygn där klyftan mellan opinion och folkvalda blev såväl större som tydligare än kanske någonsin tidigare. Den efterföljande debatten kom att präglas av motstridiga budskap, bristande information, skiftande kompetens och en havererad dialog mellan riksdagens folkvalda och framför allt ungdomsförbunden och olika utomparlamentariska grupper.

Men detta är ingen unik utveckling. Det ena integritetskränkande förslaget efter det andra har lanserats både i USA, Europa och i Sverige. Ena gången handlar det om att avlyssna personer utan brottsmisstanke, nästa gång att övervaka all datatrafik. Inte ens meddelarfriheten till journalister eller läkare fredas. Vi har i Sverige generellt varit för naiva till de konsekvenser detta får med sig. Motkrafterna har varit för passiva, för svaga och för dåligt koordinerade.

Istället för att de som vill offra vår integritet tvingas förklara varför de vill underminera de friheter vi tar för självklara så har motståndarna hamnat i försvarsställning och misstänkliggjorts. Vi har till och med kunnat se hur hot använts mot folkvalda som varit tveksamma till mer integritetskränkande politik. Hot och partipiskor är ingen bra grund för en demokratisk förtroendefull dialog. Det slutgiltiga resultatet blev dessutom en sämre produkt än det ursprungliga, eftersom det fylldes med svårhanterliga och urvattnade kompromisser.

Liknande demokratiska brister kan vi se i den s.k. IPRED-debatten. Här handlar det inte om rikets säkerhet utan den konservativa mediaindustrins förmåga att hantera sin egen strukturomvandling. Det har gått så långt att de krafter som normalt hyllar den fria marknaden nu ropar på reglering och tvångsåtgärder från de politiker som man annars helst av allt inte vill veta av.

Gemensamt för dessa två till synes separerade frågor är att den parlamentariska processen inte har lyckats med att förankra och därmed legitimera lagar och direktiv. Det har sagts från ledande politiker att man inte ska jaga en hel ungdomsgeneration. Sedan gör man tvärt emot vad man sagt. I båda dessa frågor har vi enskilda riksdagsledamöter som, oavsett vilken sida man företrätt, visat uppenbara brister i förmåga att sätta sig in i sakfrågorna samtidigt som de oroväckande ofta flyr dialog med sina väljare.

Dessvärre har dock socialdemokratin en uppförsbacke i integritetsdebatten. Det hade inte gått så här långt om vi som parti tidigare satt ner foten. Historiskt har många socialdemokrater en naiv tro på den goda staten. Det kanske är denna tilltro som gör att vi varit med och infört metoder som paradoxalt nog bakvägen avlövar våra demokratiska rättigheter.

När vi i oppositionsrollen således gläds åt alliansens krumbukter i FRA frågan och fildelningsdebatten så ska vi alltså passa oss för att kasta sten i glashus.

Att socialdemokraterna som parti inte gett klara besked var vi tycker har öppnat för en oklarhet i var vi befinner oss i integritetsdebatten. Faktum är att det även inom socialdemokratin finns krafter som kan tänka sig att offra integriteten för en falsk trygghet, som bidrar till allt fler bevakningskameror i vårt offentliga rum och som argumenterar för att gå musikindustrins ärenden. Samtidigt ser vi hur förtroendeklyftan vidgas både inom och utom partiet. Vi är allvarligt oroliga för vart samhället är på väg och signalerna att inte (s) tar detta på allvar.

Det är därför med stor ödmjukhet vi sju socialdemokratiska bloggare vill lyfta integritetsdebatten inom vårt parti. Vi gör det bland annat genom en motion till den socialdemokratiska partikongressen där vi föreslår att partiet sätter ner foten, tar integritetsfrågorna och misstron mot makten på allvar och inför ett moratorium mot mer integritetskränkande lagstiftning. Det är en nödvändig hemläxa innan socialdemokraterna strävar efter väljarnas förtroende i valet 2010.

Vi anser att socialdemokratin har viktiga uppgifter även i det "nya" samhället som växer fram. Men det förutsätter att både partiledningen och våra företrädare slåss för medborgarnas rätt till integritet.

Det vill vi jobba för.







Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/3838

19 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Lovvärd artikel men den kommer att falla på döva öron. Så länge Thomas "Stasi" Bodström sitter kvar i partiet får vi helt enkelt betrakta eventuella integritetsutspel från Socialdemokraterna som det spel för gallerierna de är. Det är Bodström som ligger bakom nästan varenda övertramp vi ser och Alliansen bara slutför det arbete han påbörjade.

Permalänk | Anmäl #1 Jay, 2009-02-12, 16:48

Socialdemokratin har gett väldigt klara besked om var de står i dessa frågor. Förmodligen det största storebrorspartiet vi har i detta avlånga land. Med Thomas "1984" Bodström i spetsen givetvis. Socialdemokratin har varit en drivande kraft bakom datalagringsdirektivet och "FRA-lagen" bla. Inga frågetecken där inte.

Permalänk | Anmäl #2 Henrik Ulveland, 2009-02-12, 19:24

Bra artikel och initiativ som förhoppningsvis väcker lite liv hos socialdemokraterna!

Permalänk | Anmäl #3 Arvid Isaksson, 2009-02-12, 23:07

Bra skrivet men jag håller med Henrik (ovan). Det känns solklart var (S) står i denna fråga. Bara att hoppas att ni kan styra om partiet inifrån...

Permalänk | Anmäl #4 Connyt, 2009-02-13, 07:40

All heder till de sju (S)-bloggarnas försök att styra tillbaka landet till spikrak demokratisk kurs igen. Med hjälp av alla likasinnade (många sådana finns!) inom sitt eget parti (S) och med alla andra politiker av samma starka demokratiuppfattning inom nuvarande regeringspartier (och var förvissad om att dessa också är många!), bör marschen mot avgrunden kunna hejdas.

Men för att detta ska lyckas och för att inte samma misstag ska bli möjliga att upprepa i framtiden, måste Sverige snarast få en Konstitutionsdomstol som kontrollerar att politiker och tjänstemän inte bryter mot internationella konventioner och mot landets konstitution - våra grundlagar. Det är en verklig skam att Sverige som demokrati ännu inte har en Konstitutionsdomstol då flertalet politiker i riksdagen uppenbarligen tycker en sådan institution skulle vara alldeles förfärligt ruskig för dem själva.

Tänk om "Föreningen Svenska Skattefuskare" lyckats lobba igenom att någon domstol för brott mot skattelagarna, nej, det ska vi verkligen inte ha ....

Permalänk | Anmäl #7 cnab, 2009-02-13, 10:29

Nej, där har ni tyvärr fel, ni som skrivit under. Sossarna har varit glasklara med var de som parti står i både FRA och IPRED-frågorna. Nämligen för. Ledande socialdemokrater har gått ut och sagt att ni varken kommer att riva upp FRA eller IPRED. Sen har ni haft samma otäcka tystnad i frågan som moderaterna haft. Vad kommer detta djävla sätt att driva igenom opopulära lagar och sedan bara vänta tills mediastormen drar vidare ifrån? Ska ni politiker införa lagar ska ni väl ställa er upp och stå för vad ni gör? Otäckt smygande och överlägsen tystnad från alla stora partier. Sen blir det väl smilande och löften när det blir val. Allvarligt talar, vad fan är detta för djävla stil? Hur ska vi som väljare med gott samvete kunna rösta på människor som har den inställningen?

FRA är en otäck lag som ger statens hemliga mörkermän rätt att spionera på vem de vill utan insyn, dessutom blir det ordentligt dyrt och de pengarna står naturligtvis vi skattebetalare för. Jaja, tjata på om komittéer ni. Det blir samma spioner i dem som det blir som jobbar på FRA.
Motbevisa mig gärna på den punkten, sätt några riktiga FRA-hatare som övervakare där. Någon som verkligen kommer att granska det de gör efter fel och övertramp. Jag erbjuder mig att ta jobbet. Minsta brott från regelverken så kommer jag direkt att slå på stora trumman.

IPRED är den absolut mest omoraliska lag jag någonsin hört talas om. Ni politiker har gett giriga skivbolagspampar rätten att utpressa vanliga svenska barnfamiljer. Kräva en helt godtycklig summa utan koppling till någon riktigt förlust å deras sida och skrämma föräldrar till att betala genom att hota med att dra deras barn till domstol. De flesta föräldrar kommer att betala hellre än att ta det enormt skrämmande steget att gå till domstol och möta skivbolagens köpta armé av expertvittnen, oavsett om de är skyldiga eller inte. Konsekvenserna av att inte betala blir helt enkelt oöverskådliga för en vanlig i stort sett hederlig människa, särskilt när det gäller deras barn.
I Danmark tjänar de omoraliska skivbolagen redan mer pengar på utpressning av familjer än på skivförsäljning. Smaka på den. Detta är socialdemokraterna också för, liksom alliansen.

Båda dessa lagar är socialdemokraterna alltså för och tänker inte göra något åt.

Moratorium mot fler integritetskränkade lagar? Bra det, men det är ju för sent! Riv upp det elände som redan är gjort så kan vi prata om förtroende. Men det vill ni ju inte göra.
Vill ni jobba mot orättvisa så föreslår jag att ni ger er på oskicket med inhyrda expertvittnen som gör det helt omöjligt för en privatperson att försvara sig mot ett större företag.

Jag har alltid röstat socialdemokrat. Jag har trott att partiet visserligen belamrats med några maktfullkomliga typer i toppen men att partiet ändå som helhet bryr sig om sina medborgare. Vete attan vad jag gör nästa gång jag står i röstbåset. Piratpartiet är ett gäng tveksamma flummare men de står för någonting annat än populism. De har en riktig idealism som alla andra partier utom möjligen KD numera saknar. Och KD vill jag inte rösta på heller.

Vill jag ha piraterna i riksdagen då? Nej, egentligen inte. Jag kommer knappast att rösta moderat eller nästan-moderat. Vad gör man då? Ligger hemma på soffan på valdagen istället, för första gången sen jag fyllde rösträtt? Ägnar sig åt politikerförakt och apati? Tragiskt.

Permalänk | Anmäl #8 Johannes Ek, 2009-02-13, 12:32

Johannes Ek. Väl talat. Men jag tror inte att du ska stämpla piratpartiet som ett gäng flummare. Jag ser dem som ett hopp. Förhoppningsvis kommer de bara att behövas i riksdagen under en mandatperiod. Det borde räcka för att stoppa det här vansinnet. Som du själv påpekar, alternativet är ju att ligga hemma på soffan och titta på medan sossar och moderator våldtar svenska folket analt, bildligt talat alltså.

Permalänk | Anmäl #9 Henrik Ulveland, 2009-02-13, 18:49

Att ett parti som S ens skulle överväga att MINSKA möjlighteterna till övervakning och kontroll känns mest som ett skämt. Ebbe Carlsson, IB osv osv ger lite historiska ekon av Stasi eller KGB. Man får nog se de underteknande som en slags dissidenter som i en annan tid på en annan plats hamnat i Gulag eller byggandes vägar som ledde ingenstans i Sibirien. Troligen ett gäng Piratpartister eller likatänkade som döljer sin snålhet och ovilja att betala för nåt bakom en massa flummiga och rent ut sagt löjeväckande argument om integritet. Och sen finns ju alltid Ecehelon - om nu ni flumputtar fattat nåt.

Permalänk | Anmäl #10 Mike Rossi, 2009-02-13, 23:00

Det är ju (S) Bodström själv som lagt propositionerna till många av de lagförslag som Alliansen nu genomför. Läs gärna Datainspektionens rapport om integritetsåret 2008:
http://www.datainspektionen.se/Documents/diverse/rap-integritetsaret-200...
"I en unik sammanställning redogör Datainspektionen för över 20 lagförslag som påverkade den personliga integriteten under 2008"
"Vilket blir det samlade ”trycket” mot den personliga integriteten?"
Det enda parti som tagit dessa frågor på allvar är Piratpartiet (om man inte räknar med ungdomsförbunden i de etablerade partierna).

Permalänk | Anmäl #11 Lars J., 2009-02-15, 13:08

Citat: "Att socialdemokraterna inte gett klara besked var vi tycker har öppnat för en oklarhet i var vi befinner oss i integritetsdebatten. "
Den är fin
Men snälla vänner. Det råder inte och har väl adrig rått några oklarheter om var det parti som givit oss Socialdemokratiska Arbetsplatsorganisationen SAPO, Informationsbyrån IB och Bodströmsamhället stått i "intergritetsdebatten"

Permalänk | Anmäl #12 Lars Johansson, 2009-02-15, 14:05

Snygg spin ni wanna-be-såssar kommer med! Det är ju Bodström som hittills legat i täten med alla makthavare i partiet med sig.
-
Det ni skriver ovan är tänkt att lura opinionen - som tur är börjar opinionen gå om er i insikt och - verkar det som - verklighetsförankring.
-
Tror ni är hopplöst efter…

Permalänk | Anmäl #13 Tom Croker, 2009-02-15, 14:17

Lovvärt initiativ kan tyckas, men varför vill ni försöka få det att framstå som att sossarna inte tagit ställning? Bodström har hela tiden stått i främsta ledet för 1984-samhället, och S i stort har inte sagt emot, tvärt om. Det vet nog alla i debatten vid det här laget. Ni kanske vädjar till eventuella andra grupper inom S, men det tror jag inte ni får nåt för.

Permalänk | Anmäl #14 Karl, 2009-02-16, 11:01

Evolutionen ställer oss fram till nya vägar, det gäller att kunna se dem annars missar vi livets tåg.
Den borgliga demokrati är på väg bort, en ny farlig evolutionär fas inträder scenen och vi bör vara uppmärksamma vad som håller på att hända. Människans evolution har alltid skett etappvist och varje etapp eller nivå av betydelse för vår evolution och överlevnad på denna planet har föregåtts av stora omvälvningar.
Oftast resulterar stora omvälvningar i förbättringar, sociala, individuella eller av annat slag. Vi får inte glömma hur det nuvarande systemet (polyarki/borglig demokrati) föddes hur den franska revolutionen och vilka förbättringar i form av individuell frihet och en högre sträva till balans mellan transcendentala maktfaktorer (kyrkan/despotin) och immanenta maktfaktorer(folket och dess vilja och representation).
Enligt min åsikt mänsklighetens nästa viktiga etapp i den evolutionära kampen är att genomföra den verkliga demokratin, dvs. den direkta demokratin. Detta går dock i kontrast med en farlig utvecklig av vår nuvarande polyarki tenderar emot, tendenser som mycket fort kommer att ha omvandla vår polyarki till en oligarki, där kapital starka företag diktera lagarna och styr våra liv utifrån genom att anpassa samhället till ett konsumtionsmönster som gagnar dem. IPRED är en av de lagar i raden som styr utveckligen åt helt fel hål, partikratin(sossar, moderater eller andra partier) är inte lösningen för det överhägnande, dvs. oligarkins framväxt, men ett förbrukat verktyg för folket. Det är dags att förkasta polyarkin för att kunna gå vidare och med skapa ett nytt system, ett system som ge verklig makt åt folket, ett system som inte används av få priviligierade för att undertrycka folket.

Permalänk | Anmäl #15 Luigi Ferrara, 2009-02-16, 13:34

Jag tackar för alla kommentarer, det är en spänstig och bra debatt.
Att Bodströms linje är kraftigt ifrågasatt av många inom partiet är just vad som kommer till uttryck i vår artikel och så vitt vi vet så är inte Bodström partiledare och inte heller den som formar vår politik, och om vi får bestämma så torde hans plats bli än mer undanskymd. Dessutom, icke att förglömma, det är partiets kongress som lägger politiken, inte enskilda personer.

De tvivel och den tveksamhet som ni hyser har jag den största respekt för och jag ger er rätt på många punkter men jag tycker ni målar en allt för pessimistisk bild. Vårt parti är stort och rymmer många ståndpunkter, kampen för demokrati och öppenhet är en av de grundläggande utgångspunkterna vid vårt partis bildande och vår mening är att det även fortsatt ska vara så.

Permalänk | Anmäl #16 Erik Laakso, 2009-02-18, 12:28

Hej 7 Sossar!
"No excuses, just results"!
"Se excuse, se accuse"!
Hoppas Ni kan andra språk än svenska!
Ha en rättssäker dag!

Permalänk | Anmäl #17 TÅGMICKE, 2009-04-03, 21:50

Lovvärt initiativ, men utifrån har det sett ut som S varit synnerligen aktivt i den gruppvåldtäkt på det fria samhället som politikerna utför, ivrigt påhejade(eller köpta?) av industrin.

Den praktiska frågan handlar egentligen inte om huruvida fildelning är fel, utan om det alls är möjligt att förhindra utan att förstöra grundläggande värden och rättigheter i samhället. Såvitt jag kan se är det inte möjligt, och då får man helt enkelt hitta vägar att leva med det. Upphovsrätten är ingen naturlag utan en rättslig konstruktion, dags att slakta den heliga kon.

Permalänk | Anmäl #18 Karl, 2009-04-19, 09:08

Artikeln avslutas med att:

"Vi anser att socialdemokratin har viktiga uppgifter även i det "nya" samhället som växer fram. Men det förutsätter att både partiledningen och våra företrädare slåss för medborgarnas rätt till integritet."

Men som framgår i artikeln och bloggen är de inte intresserad av några såna avståndstaganden. Vad befolkningen vill ha är idag irrelevant håller med en bloggare att Piratpartiet verka väldigt flummigt men vilket alternativ finns det? Hörde ett uttryck vet inte om det är i allmän användning "Loser-voting" och innebär att rösta på den man hatar/ogillar minst och då förlorar man ju vilket som.

Permalänk | Anmäl #19 Tor, 2009-04-29, 12:01


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Därför är otrohetstrenden här
  2. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  3. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  4. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  5. Sveland gör feminismen en otjänst
  6. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  7. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  8. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  9. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  10. Bildt måste återta Sveriges roll för Afrikas horn
  1. Därför är otrohetstrenden här
  2. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  3. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  6. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  7. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  8. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  9. Bildt måste återta Sveriges roll för Afrikas horn
  10. Sveland gör feminismen en otjänst
  1. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  2. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  3. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  4. Därför är otrohetstrenden här
  5. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  6. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  7. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  8. Det långa maktinnehavet bäddade för S-krisen
  9. S sammanbrott är dåligt för Sverige och demokratin
  10. Ta makten över pensionskapitalet!

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.