Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Tro och vetenskap

Foto: Scanpix
Birgitta Forsman på Darwins 200-årsdag:

Darwin var antirasist!

Charles Darwin har ofta beskyllts för att vara roten till nästan allt ont, rasism, sexism, tvångssteriliseringar, obarmhärtig konkurrens och allmän utslagning. Detta är ungefär som att beskylla Jesus för korstågen och häxbålen; det är helt enkelt orättvist, skriver Birgitta Forsman, författare till en ny bok om Charles Darwin. 


Om författaren

Birgitta Forsman har skrivit boken Arvet från Darwin: Religion, människa, moral (Fri Tanke förlag) som utkommer på Darwins 200-årsdag den 12 februari 2009. BF är också fil.dr i vetenskapsteori och docent i forskningsetik.

 

Jag har ingen anledning att framställa Darwin som felfri, men när jag läste några av hans mest kända böcker kunde jag inte undgå att lägga märke till hur långt före sin tid han var, inte bara i sin vetenskap utan också i sina värderingar. I den här artikeln vill jag ge några smakprov på vad han ansåg om människor av olika ”ras och skaplynne” i olika delar av världen.

Den politiska korrektheten på Darwins tid krävde att man självklart såg den ”vita rasen” som bättre än alla andra. Men Darwin tar sig rätten att i sin bok Resa kring jorden, som är en dagbok från hans femåriga färd med fartyget Beagle på 1830-talet, beskriva individer och deras vanor både positivt och negativt utan att snegla på vad som är lämpligt. Mycket ofta är han mer kritisk mot de vita i både Sydamerika och Australien än han är mot individer i ursprungsbefolkningarna.

Slaveriet av svarta, som han träffar på i Brasilien, gör honom både arg och nedstämd. Eftersom Brasilien är ett ”slavland”, är det ”ett land av moralisk förnedring”, skriver han. För det mesta känner han sig maktlös inför behandlingen av slavarna. Hans kritiska kommentarer möter ingen förståelse, men när det gäller övergrepp mot barn ingriper han. På ett ställe beskriver han detta:

”Jag har sett hur man tilldelat en liten pojke på sex eller sju år tre slag i huvudet med en ridpiska (innan jag hann inskrida) därför att han gav mig ett glas vatten som inte var alldeles klart. Jag såg hur hans far darrade för bara en blick från husbonden.”

Darwin verkar hysa en särskild beundran för svarta människor som han finner både vackra och väluppfostrade. I Argentina skriver han om en man han mött: ”Jag har sällan sett en hövligare och mer tjänstvillig man än denne neger, och därför var det dubbelt plågsamt att märka att han inte ville sitta till bords med oss.” (Att Darwin använder ordet ”neger” kan han inte förebrås för. Detsamma gjorde Martin Luther King mer än hundra år senare.)

På Kap Verde ser han ett sällskap på omkring tjugo svarta flickor ”som var utomordentligt smakfullt klädda. Mot deras svarta hud och snövita linnedräkter stod deras brokiga turbaner och stora schalar mycket vackert”.

I Argentina blir han vittne till hur spanskättlingarna jagar indianer. ”General Rosas plan är att döda alla kringströvande indianer… de kristna dödar varje indian de påträffar och indianerna förfar på samma sätt med de kristna. Det är sorgligt att se hur indianerna fått vika för de spanska erövrarna”, påpekar han. I Chile och Peru ser han spår efter indianernas avancerade kultur, bland annat i form av vattenledningar i tunnlar genom bergen. Han diskuterar det med en ingenjör i Lima och säger: ”Är det inte beundransvärt att människor gett sig in på sådana företag utan vare sig järn eller krut?”

På Mauritius lägger han märke till de mörkhyade indierna och skriver att han inte hade haft en aning om att ”hinduerna hade så ädelt utseende” innan han själv hade sett dem. Man kan anta att han hade hört fördomsfulla engelsmän göra nedlåtande kommentarer om folket i det koloniserade Indien.

Tahitierna finner han både vackra och kultiverade, i motsats till maorierna på Nya Zeeland. Båda tillhör samma ras, skriver Darwin, men tahitiern är civiliserad, maoriern en vilde. En annan jämförelse han gör mellan människor av samma ras och ”skaplynne” gäller eldsländarna. Deras kultur är mycket lågtstående, anser Darwin, bland annat därför att de påstås äta upp sina svagaste medlemmar i tider av svält. Men detta betyder inte att eldsländarna som individer är sämre än andra. Tre eldsländare, som hade bott i England några år, var med på Beagle, och de var lika ”civiliserade” som någon engelsman.

Om aboriginerna i Australien skriver han att de inte alls var så ”ytterligt lågtstående” som han hade hört innan han kom dit. Tvärtom var de mycket skickliga ”på sitt eget område” och gav ofta uttryck för stor kvicktänkthet.

I södra Australien blev han vittne till ett rent folkmord, det på tasmanierna. Han beundrar tasmaniernas skicklighet i att smälta samman med omgivningen och gömma sig för engelsmännen, som dock besegrade dem till sista man och kvinna. Den sista tasmaniern, en kvinna som hette Truganini, dog 1876, alltså mer än 40 år efter att Darwin hade varit där, men han såg ändå vartåt det barkade. Märkligt nog visar Darwin ingen indignation över tasmaniernas öde som han gör när det gäller behandlingen av svarta och indianer i Sydamerika. Jag gissar att hans likgiltighet beror på att det i Australien är engelsmän, hans egna landsmän, som utsätter urbefolkningarna för förtryck. Detta är onekligen en skönhetsfläck på Darwins moral, men vem är fläckfri?

Rent teoretiskt ansåg Darwin att man måste omfatta alla människor med moralisk omsorg. I Människans härkomst, som kom ut 1871, skriver han att ”erfarenheten visar oss tyvärr att det tar lång tid innan vi betraktar människor som skiljer sig mycket från oss själva i utseende och vanor som våra medmänniskor.” Men att han hoppades att den tiden skulle komma är inte att ta miste på.

”Rasism” är ett vagt begrepp som därför ofta missbrukas och används för i stort sett allt som man finner klandervärt. I George M. Fredericksons bok Rasism: En historisk översikt finns en definition som jag tycker är bra, även om den inte nämner ordet ”ras”. Enligt den definitionen existerar rasism ”när en etnisk grupp eller ett historiskt kollektiv härskar över, utestänger eller strävar efter att utplåna en annan grupp på grundval av skillnader som anses medfödda och oföränderliga”. Seder och bruk kunde Darwin kritisera när han fann det befogat, men medfödda egenskaper, sådana som inte går att ändra, kritiserade han aldrig någonsin hos de människor han kom i kontakt med. Han var en utpräglad antirasist.

 





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/3808

31 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Hej Birgitta. Jag måste erkänna att jag klickade på länken till ditt inlägg för att jag alltid tycker det är spännande med människor som skriver påfallande osanningar. Man gör knappast kunskapen en tjänst genom att förvanska historiska skrifter. Min tid är för knapp för att bemöta din artikel med alla hundratals citat från Darwins skrifter som motbevisar din politiskt korrekta men ytterligt lögnaktiga artikel. Kom ihåg att Darwin profeterade om att den "högre människan" skulle utrota den "lägre människan" och att resultatet skulle bli ett rasligt glapp mellan dagens europeiska människa och framtidsmänniskan som skulle vara lika stort som mellan "Negern" och apan. Inser du inte att Darwins beundran för de tjugo svarta flickorna var ett utslag av sentimental exotism, likt en zoolog som beundrar en näsapas näsa? Fy skäms, Birgitta, för att du ljuger ihop en sån här debatt-artikel.

Permalänk | Anmäl #1 Toby av Wasaätt, 2009-02-11, 21:11

Charles Darwin, "en utpräglad antirasist"? Alls icke. Det är bara att läsa "The descent of man" opartiskt så kommer man fram till att boken innehåller inte så få rasbiologiska kommentarer fullständigt främmande för vår egen tid. Och om än aldrig så vetenskaplig i sitt förhållningssätt, går det tyvärr inte att komma ifrån att hans evolutionsteori, som innefattar tankar om "kampen för tillvaron" och "det naturliga urvalet", gavs legitimitet applicerat på samhället och kom att leda till skoningslösa strömningar som manchesterliberalism, socialdarwinism och kolonialism. Om detta sedan är orättvist eller inte mot Darwin är föga intressant.

Permalänk | Anmäl #2 I.L., 2009-02-11, 21:49

I dagen nummer av den vetenskapliga tidskriften Nature publiceras ett flertal historiska studier som bekräftar Birgitta Forsmans åsikter om Charles Darwin:

http://dx.doi.org/10.1038/457792a
http://dx.doi.org/10.1038/457763a

Permalänk | Anmäl #3 Allfons Mållgan, 2009-02-12, 09:02

Förvisso har vetenskapen sina ”hjältar”, Newton, Darwin, Einstein etc, men det är knappast så att sansade människor hävdar att dessa är ofelbara profeter eller människor som behöver vara moraliska föredömen. De är ”hjältar” p.g.a. sina banbrytande upptäckter inom vetenskapen och den intellektuella briljansen inom sina fack. Inte heller är deras skrifter dogmer där den absoluta sanningen kan uttolkas. Om det uppstår tvister om evolution, gravitation etc uppstår inte debatt om den rätta tolkningen av Darwins eller Newtons skrifter, man vänder sig naturligtvis till den senaste kunskapen inom respektive område.
.
Darwin tog de första stegen mot en helt ny syn på livet här på jorden om han också hade föreställningar om raser eller andra föreställningar om hur det fungerade som inte stämmer med senare kunskap är irrelevant för hans ställning som banbrytande för vår förståelse för hur livet fungerar. Inte desto mindre ger han intryck av att i stort sett ha varit en anständig och hygglig människa med humana värderingar. Tack vare Darwins banbrytande briljans vet vi idag att något sådant som människoraser inte finns.
.
.
Klart att det inte är Darwin som är roten till allt ont som människor gjort på senare tid, minsta barn borde veta att det är ogudaktig jazzmusik följt av rocknroll och i viss mån popmusik som förgiftat den moderna mänskans själ, för att inte tala om dansbaneeländet och avarten diskotek.

Permalänk | Anmäl #4 klerken, 2009-02-12, 09:54

Om nu Darwin älskade annat folk än vita så mycket, varför gifte hans familj sig då bara med familjen Galton och varför gifte han sig då med sin egen kusin? Familjen Darwin trodde starkt på att skapa en överras. Darwins barnbarn Charles Darwin skrev i sin bok the next million years om hur man var tvungen att ta hand om "befolkningsproblemet". Detta gällde dock inte de högre klasserna av människor som han ansåg familjen Darwin tillhöra. Har inte läst den äldre och mest kände Darwins alla böcker men vad jag hört av honom så tror jag inte att han skiljer sig så värst mycket från sitt barnbarn.

http://www.vaken.se
http://www.cuttingthrouththematrix.com

Permalänk | Anmäl #5 Marcus Borg, 2009-02-12, 10:20

Njaa, Toby, jag skall skulle snarare säga att det är många av kommentarerna som är lögnaktiga...

Vad Darwin själv anser om rasismen framgår tydligt i "Resa kring jorden", t.ex:

“En neger bodde förresten i Edingburgh, som hade rest med Waterton (sic), och tjänade sitt uppehälle genom att stoppa upp fåglar, vilket han gjorde utmärkt: han gav mig lektioner mot betalning, och jag brukade ofta sitta med honom för han var en väldigt trevlig och intelligent man.”

“Under min [Darwins] vistelse på godset var jag mycket nära att bli vittne till en av dessa grymma handlingar som endast kan begås i ett land där slaveri råder. Till följd av en tvist och en rättegång stod ägaren i begrepp att ta alla kvinnor och barn från de manliga slavarna för att låta sälja dem på en offentlig auktion i Rio. Att så inte skedde berodde uteslutande på egennytta, inte på någon känsla av medlidande. Jag tror inte ens att tanken på det omänskliga i att upplösa trettio familjer, som levat tillsammans under många år, föresvävade ägaren, och ändå kan jag försäkra att denna man i fråga om mänskliga känslor stod högre än de flesta. Man måste säga att det inte finns några gränser för hur blind den själviska egennyttan kan vara. Jag kan nämna en obetydlig tilldragelse som på sin tid gjorde ett starkare intryck på mig än några berättelser om grymhet mot slavar. Jag åkte med en färja med en neger som var ovanligt enfaldig. Då jag försökte få honom att förstå talade jag högt och gestikulerade, varvid min hand råkade komma nära hans ansikte. Han trodde förmodligen att jag var uppretad och tänkte slå honom, ty han sänkte genast händerna med förskräckt uppsyn och halvslutna ögon. Jag kommer aldrig att glömma den förvåning, avsky och blygsel jag kände då jag såg denna kraftiga man inte ens försöka avvärja ett slag som han trodde var riktat mot hans ansikte. Denne man hade försatts i ett tillstånd av djupare förnedring är ett oskäligt djur.”

Källa: C Darwin, Resa kring jorden, Natur och Kultur (2005)

Permalänk | Anmäl #6 Johan Karlsson, 2009-02-12, 13:59

Det finns ett bud, ett sorts moraliskt råd som verkligen förenar alla världens religioner och även sann vetenskap. Det är det i alla kulturer förekommande "Du skall inte ljuga". Birgitta ljuger och bänder Darwins skrifter för att vara politiskt korrekt. Jag hatar rasism, men jag hatar också lögnen.

Permalänk | Anmäl #7 Toby av Wasaätt, 2009-02-12, 14:18

Johan, du kan säkert hitta liknande passager i ledande Nazisters skrifter om du söker med ljus och lykta. Att ta ett utdrag ur en bok av Darwin och med detta försöka förneka den allmänna tendensen hos denne vetenskapsman är inte den empiriska metoden, det är den politiska metoden.

Permalänk | Anmäl #8 Toby av Wasaätt, 2009-02-12, 17:18

Ytterligare ett utdrag:

“19 augusti lämnade vi äntligen Brasilien. Jag tackar min Gud att jag aldrig mer behöver besöka ett land där slaveri råder. Då jag hör ett avlägset skrik återkallar det än idag med plågsam livlighet mina känslor då jag passerade ett hus nära Pernambuco och hörde de mest ömkliga stönanden. Jag kunde inte tro annat än att någon stackars slav pinades men viste att jag var lika vanmäktig som ett barn om det gällde att inskrida. Vid ett föregående tillfälle då jag hört liknande ljud hade någon talat om för mig att man pinade en slav. Nära Rio de Janeiro bodde jag mitt emot en gammal dam som hade tumskruvar för att klämma fingrarna på sina slavinnor. Jag har bott i ett hus där en ung mulatt dagligen och stundligen skymfades, slogs och förföljdes så att det kunnat vara nog att beröva de lägsta djur dess livskraft. Jag har sett hur man tilldelat en liten pojke på sex eller sju år tre slag i huvudet med en ridpiska (innan jag hann inskrida) därför han gav mig ett glas vatten som inte var alldeles klart. Jag såg hur hans far darrade för bara en blick från husbonden. Dessa senare grymheter bevittnade jag i en spansk koloni, och ändå lär spanjorerna, enlig vad man överallt sagt mig, behandla sina slavar värre än portugiser, engelsmän eller andra nationaliteter gör. I Rio de Janeiro såg jag en kraftig neger som inte vågade avvärja ett slag som han trodde var riktat mot hans ansikte. Jag var närvarande då en i övrigt varmhjärtad man stod i begrepp att för alltid skilja männen, hustrurna och barnen i ett stort antal familjer från varandra. Jag vill inte ens göra en antydan om alla de hjärtslitande grymheter som jag erhållit fullt tillförlitliga meddelanden om. Inte heller skulle jag ha nämnt de ovan nämnda upprörande enskildheterna om jag inte träffat på människor som är så förblindande av negrernas naturliga glättighet att de talar om slaveriet som ett drägligt ont. Sådana personer har vanligen besökt endast de bättre situerades hus, där slavarna behandlas väl, och har inte i likhet med mig levat bland de de enklare klasserna. Sådana personer utfrågar slavarna om deras ställning men glömmer därvid att den slav måste vara ovanlig dum som inte räknar med möjligheten att hans svar når fram till husbondens öron. Man har framhållit att egennyttan skulle förhindra överdrivet grym behandling av slavarna. Men skyddar egennyttan våra husdjur, vilka har vida mindre utsikt än förnedrande slavar att uppväcka sina råa husbönders vrede? Mot detta argument till förmån för slaveriet har den utmärkte naturforskare Humboldt för länge sedan protesterat och likaledes framfört slående motbevis. Man försöker ofta sprida ett mer försonande skimmer över slaveriet genom att jämföra slavarnas ställning med den fattigare lantbefolkningen hos oss. Men om det elände som våra fattiga lever i inte förorsakas av med det nöje man erfar för tillfället motväger inte olägenheterna. Man måste kunna blicka framåt mot en skördetid hur fjärran den än må ligga, då någon frukt skall mogna, något gott uträttas.”

Källa: C Darwin, Resa kring jorden, Natur och Kultur (2005)

Så, Toby, du är duktigt på att vara i stor i käften, men var är dina källor?

Permalänk | Anmäl #9 Johan Karlsson, 2009-02-12, 19:54

Jag förstår inte vad det är för rasistiskt att hävda att egenskaper som är mer framgångsrika med tiden kommer att öka på mindre framgångsrika egenskapers bekostnad.
Det är ju självklart och ett konstaterande utan värdering.
Rasistisk blir det väl så fort man bestämmer att ens egen ras besitter dom där fördelarna och nån annan ras inte gör det.

Permalänk | Anmäl #10 Olof Lindberg, 2009-02-12, 21:24

Johan: Det finns ingenting i det utdrag du citerade som är ett tecken på en "utpräglad antirasism" hos Darwin. Eftersom det länge rått konsensus i fråga om Darwins rasism kan man fråga sig vad som gjort att hans utpräglade rasism ifrågasätts?

Här är några härliga exempel på Darwins "utpräglade antirasism":

"At some future period, not very distant as measured by centuries, the civilized races of man will almost certainly exterminate, and replace, the savage races throughout the world. At the same time the anthropomorphous apes, as Professor Schaaffhausen has remarked, will no doubt be exterminated. The break between man and his nearest allies will then be wider, for it will intervene between man in a more civilized state, as we may hope, even than the Caucasian, and some ape as low as a baboon, instead of as now between the Negro or Australian and the gorilla." (Descent of Man, Chapter Six: On the Affinities and Geneology of Man, On the Birthplace and Antiquity of Man)

"The races differ also in constitution, in acclimatization and in liability to certain diseases. Their mental characteristics are likewise very distinct; chiefly as it would appear in their emotional, but partly in their intellectual faculties."(Descent, Chapter Seven: On the Races of Man, pp.343)

Chapter Seven of the Descent: On the Races of Man: On the Extinction of the Races of Man: "

The partial or complete extinction of many races of man is historically known . . . Extinction follows chiefly from the competition of tribe with tribe, and race with race . . .the contest is soon settled by war, slaughter, cannibalism, slavery, and absorption . . .When civilized nations come into contact with barbarians the struggle is short, except where a deadly climate gives its aid to the native race."

Det handlar inte så mycket om att vara "stor i käften" som att tala sanning och inte ljuga och hitta på. Har man en så stor lust att hitta på saker kan man ju syssla med skönlitteratur istället för vetenskap.

Permalänk | Anmäl #11 Toby av Wasaätt, 2009-02-13, 15:30

Darwin är verkligen ingen anti-rasist med dagens mått mätt, men en sådan jämförelse är anakronistisk och oärlig, eftersom knappast någon under 1800 talet skulle kunna kallas anti-rasist i så fall. Om han istället jämförs med samtida européer, såväl vetenskapsmän som politiker och religiösa ledare, så märker man hur långt före sin tid han var.

I de citat som Toby har nämnt syns tydligt att Darwin, precis som alla andra på den tiden, såg de vita européerna (särskilt männen kan tilläggas) som överlägsna. Men om man läser noggrannare så är det genomgående temat i citaten Toby valt en förutsägelse att om att kolonialism kommer att leda till att ursprungsbefolkningar utrotas eller försvagas, något som ju beviserligen också skedde. Ingenstans i de utvalda citaten kommenterar Darwin detta ur ett moraliskt perspektiv utan han beskriver enbart det som faktiskt sker.

Som slaverimotståndare under 1800 talets första hälft och för att ha lagt fram hypotesen om att alla människor har en urmoder från Afrika förtjänar Darwin faktiskt att kallas anti-rasist, om än med det självklara tillägget "för sin tid".

Permalänk | Anmäl #12 Martin Ek, 2009-02-14, 12:13

Tack, Martin för att du för ett intelligent resonemang med bra poänger.
Som jag ser det var Darwin motståndare till slaveriet och rasist på samma gång. Jag tror det är viktigt att kunna se att en stor vetenskapsman inte behöver vara felfri.

Hypotesen om en urmoder från Afrika kan inte heller sägas vara ett exempel på utpräglad antirasism, - Darwin menar ju att denna urmoder var mer apa än människa och det rimmar ju illa med hans så kallade utpräglade antirasism.

En annan tänkare från samma era som också var starkt emot slaveriet var Schopenhauer, samtidigt skrev han till exempel att "Negrerna" avgjort var efterblivna. Det låg i tiden (Rasismen), det är sant, men inte kan man kalla Darwin för anti-rasist. Inte ens för sin tid.

Martin, du erkänner att Darwin såg de vita européerna som överlägsna. Min fråga till dig är: Är detta Rasism eller Anti-Rasism?

Anti-rasist för sin tid? Jag kan helt enkelt inte se att det är sant, inte efter att ha läst "The descent of man".

Permalänk | Anmäl #13 Toby av Wasaätt, 2009-02-14, 17:33

Hur Darwin var privat har väl ingenting med evolutionsteorin att göra? Visst kan det kännas bra om han var ett moraliskt ideal men det påverkar ju knappast han vetenskapliga prestationer. Det är lika lågt att försöka upphöja hans person som att racka ned på honom när man diskuterar innehållet i evolutionsteorin.

Permalänk | Anmäl #14 Håkan Thorsell, 2009-02-15, 02:01

Du har rätt, Håkan. Och det var egentligen bara det du skrev som jag ville framhålla.

Permalänk | Anmäl #15 Toby av Wasaätt, 2009-02-15, 02:21

Om vi ska kalla Darwin rasist så måste vi nog kalla alla på 1800-talet och säkert majoriteten ända fram till senare halvan av 1900-talet rasister. Med den standarden var Abraham Lincoln (fö född samma dag som Darwin) också rasist och då tycker jag att uttrycket förlorar sin mening.

Går du med på att kalla Darwin en av de minst rasistiska människorna som levt före 1900? Jag tror nog att vi mest diskuterar semantik i den här tråden...

Permalänk | Anmäl #16 Martin Ek, 2009-02-16, 19:06

Jag tror de allra flesta människor före 1900 för det mesta inte tänkte så mycket på ras, - speciellt skrev de ju i allmänhet inte böcker om rasfrågor; när skulle de hunnit det upptagna som de ofta var med en bitter kamp för brödfödan, sjukdom och vidskeplighet?
Eftersom jag ser Darwin som en utpräglad rasist kan jag inte hålla med om att han var en av de minst rasistiska människor som funnits före under åren 1800 - 1900 A. D. Varför förlorar uttrycket sin mening om jag hävdar att Lincoln också han var en rasist? Bevisen för det är ju många. Ett exempel på Lincolns rasism:

"I am not, nor ever have been in favor of bringing about in any way the social and political equality of the
white and black races. I am not nor ever have been in favor of making voters or jurors of Negroes, nor
qualifying them to hold office, nor to intermarry with White people; and I will say in addition to this that
there is a physical difference between the white and black races which I believe will ever forbid the two
races living together on terms of social and political equality."(Charleston, Illinois on September 18, 1858 (Vol. III pp. 145-461)

Permalänk | Anmäl #17 Toby av Wasaätt, 2009-02-16, 21:08

Jag menar bara att med den standarden är det svårt att tillskriva några människor före vår egen tid bra egenskaper över huvud taget. Man bör, enligt mig, jämföra med personer från samma tid. Vi är nog fullt överens om att Lincoln och Darwin med all rätt skulle ses som rasister om de levt idag.

Jämför vi däremot med synen på ras under 1800 talet, och då speciellt dess första hälft, är majoriteten för slaveri och ser icke-européer mest som djur. Då är steget stort till att se dem som människor (om än lägre stående sådana) och ibland tillskriva dem samma egenskaper som vilken engelsman som helst. Att fler inte skrev om rasfrågor på den tiden kan nog inte tolkas som att de hade ett mindre rasistiskt tankesätt än Darwin och Lincoln utan snarare som att de tyckte att den rådande ordningen var rätt. Hade majoriteten faktiskt varit anti-rasister (eller åtminstone mindre rasistiska än Darwin) hade nog de också tagit sig tid till att protestera mot en av de vidrigaste följderna av dåtidens syn på icke vita: slaveriet.

F.Ö. är jag imponerad av din förmåga att hitta bra citat...

Permalänk | Anmäl #18 Martin Ek, 2009-02-17, 16:47

Tack Martin, och förlåt för att jag inte skrivit förrän nu. Du har rätt i mycket du skriver, och jag hoppas att du håller med om att det är viktigt att diskutera dessa saker.

Permalänk | Anmäl #19 Toby av Wasaätt, 2009-02-21, 02:05

Jag blev inbjuden att debattera Darwin och darwinismen med docent Birgitta Forsman i P1 ”Människor och tro” fredagen 6 februari kl 14.15 med anledning av hennes nyutkomna bok Arvet från Darwin. Även där förnekade hon att Darwin skulle vara rasist.

Döm själv om hon har rätt eller fel:

Om rasbilologi skrev Darwin i boken The Descent of Man and Selection in Relation to Sex (1871) (Människans härledning) kapitel 6 ”I en framtid, inte så avlägsen att den ska mätas i århundraden, kommer de civiliserade människoraserna att utrota och ersätta de vilda raserna över hela världen. Samtidigt kommer människoaporna utan tvekan att utrotas. Skillnaden mellan människan och hennes närmaste släktingar kommer då att vara än större, så som vi hoppas, än till och med skillnaden mellan vita människor och babianer, än som är fallet nu mellan negrer och australnegrer och gorillor.”

Om människans raser skriver han i kapitel 7 ”Vad gäller civiliserade folk har den reducerade storleken av käkarna genom att dessa använts mindre, bruket att använda olika muskler för att uttrycka olika känslor, och hjärnans ökade storlek genom större intellektuellt arbete, tillsammans gett deras allmänna utseende en väsentlig skillnad jämfört med vildars.”

I kapitel 21 uppmanade han alla fattiga att avstå från att gifta sig och skaffa barn, ”Mellan alla män skall det råda en öppen tävlan, så att de mest lämpade inte genom lagar och seder förhindras att lyckas väl och avla det största antalet barn.”

I Människans härledning kapitel 19 skriver Darwin ”Mannen är rival gentemot andra män, han njuter av tävlan, och detta leder till ambition, som så lätt övergår i själviskhet. Dessa nämnda egenskaper synes vara hans naturliga och olyckliga födslorätt. Det är allmänt erkänt att hos kvinnor är egenskaper som intuition, snabb uppfattningsförmåga, och kanske fantasi, mer markerade än hos män; men åtminstone några av dessa egenskaper kännetecknar lägre människoraser, och är därför en del av en svunnen och lägre del av civilisationen. Den största skillnaden i intellektuella förmögenheter visar sig i att män når en högre skicklighet i vad de än ägnar sig åt än kvinnor, vare sig det handlar om djupa tankar, logik, eller fantasi, eller enbart i bruket av sinnena och händerna. Om man gjorde upp två listor med de mest framstående männen och kvinnorna inom lyrik, konst, musik – både komposition och utövande – historia, naturvetenskap och filosofi med ett halvt dussin namn under varje rubrik, så skulle listorna inte kunna jämföras …. Den genomsnittsliga mentala kapaciteten hos män är överlägsen den hos kvinnor.”

Socialdarwinismen har alltså sin direkta inspiration och ideologiska grund från Darwin själv, och det är ingen tillfällighet att Hitler 1943 skänkte just Darwins samlade verk i 60 årspresent till Mussolini. Allt detta är åsikter som jag, och varje tänkande människa, måste ta bestämt avstånd från. Den människosyn som Darwin i de angivna citaten gav uttryck för är avskyvärd.

Permalänk | Anmäl #20 Tuve Skånberg, 2009-02-21, 15:27

"...för att inte tala om dansbaneeländet och avarten diskotek. ..."

Klerken,
Ifall Du med detta menar de på tok för höga decibelnivåerna i dags dato - så håller jag helt och hållet med Dig.

Permalänk | Anmäl #21 Josef Boberg, 2009-02-23, 18:09

"Charles Darwin har ofta beskyllts för att vara roten till nästan allt ont, rasism, sexism, tvångssteriliseringar, obarmhärtig konkurrens och allmän utslagning. Detta är ungefär som att beskylla Jesus för kors-tågen och häxbålen; det är helt enkelt orättvist, skriver Birgitta Forsman, författare till en ny bok om Charles Darwin.
Om författaren
Birgitta Forsman har skrivit boken Arvet från Darwin: Religion, människa, moral (Fri Tanke förlag) som utkommer på Darwins 200-årsdag den 12 februari 2009. BF är också fil.dr i vetenskapsteori och docent i forskningsetik.
Jag har ingen anledning att framställa Darwin som felfri, men när jag läste några av hans mest kända böcker kunde jag inte undgå att lägga märke till hur långt före sin tid han var, inte bara i sin vetenskap utan också i sina värderingar. I den här artikeln vill jag ge några smakprov på vad han ansåg om människor av olika ”ras och skaplynne” i olika delar av världen."
- slut citat av artikelns inledning.

Permalänk | Anmäl #22 Josef Boberg, 2009-02-23, 18:27

Hej! jag tycker att det du skrev var verkligen intressant. jag skulle vilja läsa boken som handlade om Darwin i Brasilien. Vad heter boken?

Permalänk | Anmäl #23 Shanti, 2009-03-12, 20:23

Jag skulle bara vilja påpeka att Jesus faktiskt aldrig existerat i verkligheten. Han är en kristen sagofigur som i grunden bygger på ett antal historiska personer, ett antal mytiska sagoväsen, som, genom den muntliga traditionen slagits samman till en kompositfigur.

Man hänvisar ofta till exegeternas historiske Jesus från kristet fundamentalistiskt håll, men man gör det helt utan att reflektera över att en historisk Jesus faktiskt eliminierar den kristna folksagans Jesus.

Tyvärr är även den historiske Jesus en kompositfigur som består av ett antal personer som den samariske profeten, en religös rebell som avrättades under Pilatus styre, Jakob essérn, visdomslärare och ledare för Jerusalemförsamlingen (som faktiskt var essér oavsett vad den kristna folksagans värld anger honom som), Jesus bar Ananus, en stackars psyksjuk man som pinades under prokuratorn Albinus styre, Jesus ben Stada, en rebell som korsfästes vid Lydda och de fattigas välgörare Nakdimon (som i den kristna folksagan kallas Nikodemus).

Den esseiske Kristusen var ärkeängeln Mikael, Israels furste och andre Gud. Mikael var, som naturväsen, vattnets ängel vilket är en av orsakerna till kristendomens fixering vid vatten.

Den samariske Kristusen var Josua, från Josuas Bok i GT. Egentligen ska även den kristna folksagans Jesus kallas för Josua.

Permalänk | Anmäl #24 Kent Backman, 2009-10-09, 10:03

Jag ser att det finns många okunniga och rent korkade inlägg här. Sanningen _är_ att Darwin var betydligt mer "progressiv" i rasfrågan än de flesta andra på hans tid. Du är på rätt spår, men det finns mycket mer att tillägga.

Darwin kom från en släkt som starkt präglades av abolitioniströrelsen, d.v.s. slaverimotståndare. Familjerna Darwin (faderns sida) och Wedgwood (moderns sida) var de mest namnkunniga abolitionisterna i dåtidens England.

Naturligtvis kan man inte kräva av Charles Darwin att han är helt fläckfri vad gäller rasism jämfört med modern syn; det är en helt annan tid vi talar om. Men man kan utan några som helst problem kostatera att Darwin var utpräglad antirasist relativt sin egen tid.

#20 Tuve Skånberg: Det är blaj du skriver, med citat tagna ur sitt sammanhang. Tvärtom brukar Darwins bok "The Descent of Man" användas för att visa hur progressiv han verkligen var.

Mitt eget favoritcitat ur boken är detta:

"Visserligen skiljer de nuvarande människoraserna sig på flera sätt, såsom beträffande hudfärg, hår, skallform och kroppsproportioner etc., men deras övergripande plan är ändå i mycket likartad i en mångfald hänseenden. [...] Samma sak gäller i minst lika hög grad när man talar om de många mentala likheter som finns mellan de mest skilda människoraserna. Amerikanska urinnevånare, negrer och européer skiljer sig så mycket från varandra som några människoraser kan göra i mentalt hänseende, men när jag levde tillsammans med några eldsländare ombord på Beagle slogs jag ständigt av de många små karaktärsdrag som visade hur mycket deras själar liknar våra. På samma sätt var det med en fullblodsneger som jag en gång i tiden råkade bli bekant med.

Den som omsorgsfullt läser mr Taylors och sir J. Lubbocks intressanta arbeten kan knappast undgå att ta djupt intryck av hur lika människor av alla raser är varandra till sin allmänna läggning, sina intressen och vanor.” (Charles Darwin: Människans härkomst och könsurvalet. Natur och kultur, 2006. Sid. 183-184.)

De "fullblodsneger" som Darwin nämner är för övrigt en av hans nära vänner och mentorer från studietiden, en konservator som lärde honom hantverket.

Så cut the crap ;-) Darwin _var_ imponerande antirasistisk i sin tid och sin kultur.

Permalänk | Anmäl #25 Rickard Berghorn, 2010-02-26, 15:59

#5 Marcus Borg: "Om nu Darwin älskade annat folk än vita så mycket, varför gifte hans familj sig då bara med familjen Galton och varför gifte han sig då med sin egen kusin? Familjen Darwin trodde starkt på att skapa en överras."

Vilket otroligt struntprat. Familjen Darwin präglades alltså starkt av den abolitionistiska rörelsen (se t.ex. Desmond & Moores bok "Darwin the Abolitionist"). E av hans kusiner råkade bli Francis Galton, grundaren av eugeniken, men det var en teori som Darwin själv ställde sig kritisk till i "The Descent of Man".

Man kan inte kräva av Darwin att han ska ha en fullständigt modern syn på förhållandet mellan raserna. Men där och då var han mycket progressiv och fördomsfri i rasfrågan.

Permalänk | Anmäl #26 Rickard Berghorn, 2010-02-26, 16:15

The story comes with a young man.chat siteleriHe comes from a small town.chatHe goes to the prosperous city New York.güzel sözler He is ambitious to own a big house,yonja a luxurious car. He has the confidence that one daysohbet/adana sohbet/netlog sohbetnetlog his dream will come true. He imagines the daykızlarla sohbet sohbet ethis wife enjoy the happiness together with him.He seeks and charity every opportunity to win the economic trade.mirc indir/mirc indir He tries his best to. One day,flip chatchat roulettechat roulet his entire dream comes true. He comes back home.He picksdini sohbet up his wife to the big city. He was invited to the party.muhabbetsohbet He brings his wife to take part in the partyHis workmates were disappointed for hisseviyeli sohbet old wife.His wife was also very sad thatgüncel haberler she want to go back to the town.Chat/sohbet He knows that today hesohbet odaları owns so much fortunate is from his tender and kind wife from many aspects. The reason why she looks old is because of him. He do not want his wife go back. He wants her live with him together. He want her suffer so much miserable life as before. While, he was so handsome is totally different from his wife. He wonders chat siteleriislami sohbetsohbet odalariand considers one day after one day. Soon, the day is drawing near. iyinet frmtr trkygnclr webmaster seo yarışmasıHe doesn’t know what he could do to leave his wife. Suddenly, an ideaforumforum siteleri toplist eklecomes into mind.He goes to the .the price of the jewelry, then he puts his money film izle - dizi izle - mp3 indir -mp3 dinle - dizi izle - yabancı dizi - lig tv izle - on the counter with the twice price./chat/burmeh yaza lida fx15 biber hapı ile formda girin//zayıflama lida fx15 ve biber hapı zlfvbh/travesti

Permalänk | Anmäl #27 MuratCann, 2010-07-14, 20:51

på att enbart sträva efter egen vinning. Inte i e chanel chanel
t skulle vara som du s gucci gucci
er denne. Det är inge hermes hermes
leken för längesedan! louis vuitton louis vuitton
lls över denne. D discount handbags discount handbags
try. A few of the designer handbags designer handbags

Permalänk | Anmäl #28 k247br, 2010-07-27, 02:02

As the fast development of eyewear industry, there are different kinds of glasses catering for various needs and flavors. People have their choices when they want to wear glasses as fashion accessories. Online cheap eyeglasses enable customers to save great expense. Firmoo.com is the right place for you to buy eyeglasses and sunglasses, for there is a huge variety for your choice, like, buy eyeglasses online, bifocal polarized sunglasses, discount eyeglasses online, womens glasses frames, bifocal eyeglasses, inexpensive prescription sunglassesand so forth. Firmoo.com will satisfy your needs for vision and beauty. The quality of these glasses is guaranteed. Why not take your action right now? More info: http://laolunsi.blog.toutlecine.com/.Miami eyeglasses|Minneapolis eyeglass stores

Permalänk | Anmäl #29 kohee, 2010-07-30, 09:11

these two weeks? Of course breitling is the hot weather everywhere! In such hot days, people like to tag heuer swim or diving. These are always the most funny things that can be cartier done in summer. What is summer to you? To me, this is an almost perfect hublot time to get some energy before the next winter strikes. In our latitude, patek philippeit lasts from the second half of May and till the second omega watches decade of August, when days get progressively shorter and rains fake watches are too cold to run barefoot in the puddles. So, here fake rolexwe have basically around 100 days to recharge our replica watchesbatteries before

Permalänk | Anmäl #30 kaikai, 2010-08-09, 08:17

another long and cold replica handbags and dirty and slushy Autumn-Winter-Spring season. The best way to speed up the process is designer handbags to get your bags, buy a plane ticket and move south to the nearest sea resort. Whether gucci handbags it is Turkey or Montenegro or Spain or even Israel with its chanel handbags famous Dead Sea, there is one thing common for these places: wholesale handbags there is

Permalänk | Anmäl #31 kaikai, 2010-08-09, 08:19


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.