Men kära nån Christer, vad är detta för inkvisitoriskt räfst och rättarting? Får vi inte ha skapelsetroende politiker? Oavsett hur korkat de tänker? Vad är det du vill uppnå?
Upplysningen ledde till skräckvälde när man jagade oliktänkande. Låt inte humanismen leda till en intolerant jakt på oliktänkande. Det blir bara obehagligt.
Jag gillar den lågmälda humanism jag sett hos exempelvis Georg Klein och som kommer till uttryck i hans böcker. Men du Christer drar humanismen i en intolerant riktning. Tycker det är riktigt sorgligt.
Permalänk | Anmäl
Magnus Gregersson, 2009-02-06, 16:16
Jag ser ingen intolerans i Sturmarks kritik av Bohlin. En politiker får givetvis vara skapelstroende och Bohlin får givetvis anse det hon anser. Men en politiker som inte är tydlig med vad hon eller han anser i viktiga frågor bör kritiseras, precis som Sturmark gör. Vi måste kunna veta vad vi röstar på om och när vi röstar på Bohlin.
Permalänk | Anmäl
Pelle, 2009-02-06, 22:48
Alla politiker får stå till svars för vad de har för åsikter. Man hör ju på namnet att KD bör ställas mot väggen vad gäller deras kristna värdegrund och vad egentligen en 2000årig ökenmytologi har för relevans i Sverige idag.
Hade de rätt ut sagt att de tror på ZombieJesus vars kött och blod man ska äta dricka brinnande buskar telepatisk kontakt med rymdpappagudosynligkompis osv osv hade nog jag röstat på dem bara för att det vore så bisarrt.
Permalänk | Anmäl
Henrik Bergdahl, 2009-02-07, 22:56
Vad är det för ohederliga lögner du kommer och drar med Magnus? Det är märkbart att du inte tror på någon moralisk existens, är det av makthunger du är villig att bryta mot det åttånde budet?
Upplysningen skräckvälde? Som varje normalt utbildad grundskoleelev känner till var upplysningen ett skede i vilket upptäckandet och förståelsen för världen sattes i fokus, vilket även innebar ett genomslag av de politiska idéer som idag utgör vår grundlag, så som yttrandefrihet, åsiktsfrihet, pressfrihet, religionsfrihet m.m. Upplysningen var helt klart en konsekvens av humanismen, men det var också protestantismen, demokratin och utvecklingen av de mänskliga rättigheterna. Att jaga oliktänkande är något människor gjort i alla tider och har inget att göra med upplysningen. En bieffekt av upplysningen har snarare lett till att krig och människojakt kraftigt reducerats.
Permalänk | Anmäl
JemyM, 2009-02-09, 12:14
Ännu en gång demonstrerar Sturmark den maktfullkomliga arrogansen organisationen "Humanisterna" kommit att kännetecknas för under hans ledning. Det är knappast en fråga om den omtänksamme bekymrade medborgaren som rannsakar en politiker, eller ens en polemik på offentlig mark för allmänintressets skull. Här är Sturmark ute efter henne, eftersom Sturmark ser en person (bland många som han är noga och generös med att kollektivt fördöma) som inte sällar sig till hans livssyn in i minsta detalj. Sturmark anser sig ha så pass rätt att han kan tala över huvudet på vetenskapsmännen som som är noggranna med att påpeka vad som är teori och vad som är bevisat. Detta godtycke är vi bekanta med på andra fält (1). Temat är till förnuftets förtret återkommande - Sturmark utser sig själv till ordets profet och monopoliserar allmänna kategorier i syfte att skapa antagonisering - jag är för vetenskap - de som är för vetenskap måste tycka som mig i de andra upptagna frågorna också, annars gäller det inte, jag är humanist, de som kallar sig humanister måste tycka som mig.....etc. Sturmark förkastar gudstron inte pga brist på vetenskapligt bevis, utan för att han gör anspråk på positionen. Hur i alla sina dar kan man förklara den bottenlösa arroganta översittarvärldssynen? There can only be 1...
1. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=167059
Permalänk | Anmäl
THE Banana, 2009-02-10, 20:05
"Den republikanske domaren John E. Jones III har sedermera tilldelats det amerikanska humanistpriset för sitt upprättande av vetenskapen i skolan."
Wow, imponerande. Alla dessa utmärkelser som professionella ateister skänker till andra professionella ateister för att de stått upp för den ateistiska sanningen känns lika trovärdiga som om MUF skulle upprätta "Det Stora Nationella och Superviktiga Politikerpriset" och sedan ge det till Reinfeldt.
Permalänk | Anmäl
David Nyström, 2009-02-10, 22:30
Henrik, vad den har för relevans kan du se om du tittar upp och ser svenska flaggan, sen kan du gå in i en kyrka och fråga vad jesus predika. Det är säkert väldigt svårt att förstå det arvet tack vare vänsterns imdoktrinerade hetskampanj mot nationell stolthet som drivits enda sen 60 talet... Några tecknen kan du fortfarande dock hitta lite här och var om du verkligen kollar efter noga.
Permalänk | Anmäl
Mike Nilsson, 2009-02-10, 23:32
Det är som vanligt otroligt fascinerande att se detta smyghat som finns mot kristna värderingar. Säkert ser dessa människor sig som lite bättre men var försvann ödmjukheten och toleransen mot andra värderingar. Vem gav dig rätten att göra påhopp?
Sedan måste det poängeras att många av de regler, system och lagar som vi idag har härstammar från religionen, det kan säkert för många kännas jobbigt men så är det.
USA framställs ofta som en nation där märkliga människor finns, men vet ni vad, USA är också ett land där alla respekterar varandra.
Varför är vi svenskar inte sådana?
Permalänk | Anmäl
Marcus , 2009-02-11, 01:17
@ Marcus L
"Sedan måste det poängeras att många av de regler, system och lagar som vi idag har härstammar från religionen."
I bibeln finns en mängd lagar och regler som vi INTE följer. Anledningen till det är att vi människor besitter en moral och etik som står utanför religionen. Att vissa av våra moraliska riktlinjer även står i bibeln är knappast märkligt, då den är skriven av människor.
Permalänk | Anmäl
Daniel, 2009-02-11, 14:08
Håller med dig om att det finns lagar i bibeln som vi inte följer, vilket är ganska naturligt. Sedan anser säkert andra människor att det är fel och andra t o m att vi borde följa fler. Vem har rätt? gemensamt formas samhället, men att nedvärdera andras syn visar bara brist på insikt och självkännedom.
Permalänk | Anmäl
Marcus , 2009-02-11, 15:29
Det är naturligt att vi inte följer dessa lagar, eftersom vi har en moral som inte är hämtad ur bibeln. Svårare än så är det inte. På vilket sätt menar du att jag eller någon annan har "nedvärderat andras syn"?
Permalänk | Anmäl
Daniel, 2009-02-11, 16:20
Jag tycker mycket om att läsa kommentarerna till intressanta artiklar här på newsmill. Men dom här kommentarerna känns inte normala. Jag tror att kommentarerna här till stor del är skrivna av ovana kommentatorer.
Har det gått ut något slags upprop någonstans för att få människor att kommentera den här artikeln?
Permalänk | Anmäl
Kalle, 2009-02-12, 05:16
”Upplysningen ledde till skräckvälde när man jagade oliktänkande. Låt inte humanismen leda till en intolerant jakt på oliktänkande.”
.
”den bottenlösa arroganta översittarvärldssynen”
.
”detta smyghat som finns mot kristna värderingar”
.
.
Säkert som amen i kyrkan haglar invektiv över den som dristar sig till att kritisera de som tror på och tillber inbillade övernaturliga väsen. I detta fall fullt normal och sansad kritisk granskning av någon som söker politisk makt med demokratiskt mandat.
.
När man vet hur de religiösa maktfullkomliga institutionerna skaffa sig den makt de fortfarande har kan man inte utan känna ett visst obehag när apologeterna med sedvanliga osakliga argument försöker kväsa kritik.
.
Att apologeterna överhuvudtaget har mage att kräva ”respekt” är förvånande. De religiösa makthavarna har badat i blod och förtryck för att skapa den position de har i dag. Klart att ”respekten” och makten var större när de kunde ge kritiker en omgång i tortyrkammaren och sen elda upp dem på stadens torg.
Permalänk | Anmäl
klerken, 2009-02-12, 08:31
Klart att Christer Sturmark inte tror på Gud, det skulle inte jag heller göra om jag var han.
Permalänk | Anmäl
Peter, 2009-02-12, 13:30
Det är väl rimligt att en folkvald bygger sin verklighetsuppfattning på just verklighet, och inte sagor uppfunna av primitiva analfabeter i bronsålderns mellanöstern.
Permalänk | Anmäl
cyklop, 2009-02-14, 20:35
Vem är Ella Bohlin?
Så vitt jag vet skall hon till Bryssel efter sommaren eftersom hon står överst på på KDs lista. Det är klart att jag hellre vill ha Ella med mig på Sturekompaniet. Inte därför att jag känner henne väl utan för att hon är snyggare än Marit Paulsen.
Men, trots att jag är kristdemokrat så kommer Ella inte att få min röst eftersom det är meningslöst att kryssa för Christina Doctare eftersom hon står på fjärde plats och således inte har en chans. Jag och några med mig (kristdemokrater) kommer alltså att rösta på liberalen Marit Paulsen.
Permalänk | Anmäl
Max hobstig, 2009-02-19, 17:55
@ Markus
Hoppas ned från martyrhästen. Den här typen av rättmätig kritik är inte begränsat till människor som tillskriver sig de kristna vanföreställningarna. Alla makthavara som grundar sin världsuppfattning på fantasier får finna sig i samma behandling. Allt kretsar inte kring er (jag antar att du tillhör gruppen) som faller under just den här kategorin av villfarelser och nej, ni åtnjuter inte ett automatiskt skydd mot kritik bara för att ni spelar förföljda. Det du uppvisar är paranoia när den är som störst. Om Ella hävdat att jorden var platt så hade hon även blivit kritiserad och ifrågasatt för det. Oops, nu var det ju så att det var den kristna kyrkan som hävdade det också. My bad! Man kan ju tycka att en omnipotent varelse borde ha kunnat få det rätt första gången :)
Permalänk | Anmäl
Johan S, 2009-02-20, 13:55
Sturmark visar att han står för lika mycket fanatisk tro som de värsta kreationisterna eller islamisterna gör tyvärr.
Det är väl uppenbart för de flesta vetenskapsmän att vi människor ännu inte begriper oss på mer än ett litet område av allt som finns.
Till exempel vet vi inget om framtiden, inte heller om evighet och absolut inget om det som föregick det vi kallar tiderna begynnelse (motsv Bigbang teorin).
Vi vet inget om de definitivt minsta beståndsdelarna i materien (om de ens finns) ej heller vet vi något om rymdens totala utsträckning.
Vi lever och begriper helt enkelt en liten del av vårt tredimensionella och tidsbegränsade lilla hörn av universum.
Att då som Sturmark med arrogans och översitter försöka förödmjuka människor med annan ståndpunkt är inte bara oklokt det är att förakta själva den bas man själv säger sig agera på, dvs vetenskaplig god praxis och öppen diskussion samt ödmjukhet inför att vi människor har en mycket begränsad kunskap om vår omvärld och det sammanhang vi befinner oss i.
Permalänk | Anmäl
Charles, 2009-02-23, 18:38
Men Charles,
Ella kritiseras ju för att hon kommer med absoluta sanningar som överhuvudtaget ej kan beläggas och som i de allra flesta fall enkelt kan motbevisas. Om nu teister hade deltagit i en vetenskaplig diskussion på villkor grundade i bevisföring så hade inte det här varit ett problem. Nu är det tyvärr så att den teistiska sidan inte är intresserad av en öppen debatt utan endast av att påföra religiös dogma genom att förvirra och förvrida fakta.
Permalänk | Anmäl
Johan S, 2009-02-24, 14:19
"Accepterar Ella Bohlin att jordens ålder är drygt 4,5 miljarder år?" Och är hon beredd att ändra åsikten när forskarna hittar en ny troligare datering? Att tro på den vetenskapliga metodens förträfflighet i sanningssökandets tjänst, är inte detsamma som att omfamna varje utsaga från forskaretablisemanget som sanning.
Permalänk | Anmäl
Susanna Birgersson, 2009-03-12, 14:05
Magnus Gregersson
"Får vi inte ha skapelsetroende politiker? Oavsett hur korkat de tänker? Vad är det du vill uppnå?"
Ella får tro på vad hon vill. Problemet är att hon tycker sig veta bättre än lärarna i naturvetenskap och vill tvinga de att ljuga för sina elever.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2009-05-03, 12:06
Marcus, jag citerar dig.
"USA framställs ofta som en nation där märkliga människor finns, men vet ni vad, USA är också ett land där alla respekterar varandra."
Det där påståendet förstår jag inte.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2009-05-03, 12:24
Ella får förstås tro vad hon vill, både på befängda påståenden som hon hämtat från Livets Ord och diverse bokstavstroende missuppfattningar av kristna eller andra skrifter. De flesta kristna har nog större vett än så, och godtar vetenskapliga förklaringar snarare än magiska. Och naturligtvis är Ella Bohlin genom denna tro fullkomligt omöjlig att ha förtroende för, lika omöjlig som en konstig rasist eller annan extremist. Vart har vettet tagit vägen i KD? Att Anders Wijkman, som just framstår som en övertygad och övertygande förnuftig person, skulle efterträdas på KDs lista av denna okunniga, förvirrade och dessutom opålitliga person är skrämmande.
Permalänk | Anmäl
Jens Cavallin, 2009-05-24, 21:11
Är det alls någon skillnad på Sturmark och andra religiösa fanatiker? Humanisterna framstår som förvillande lika andra religiösa sekter. Det är nästan så jag vill gå med i Svenska Kyrkan igen.
Permalänk | Anmäl
vadeva, 2009-06-09, 19:37
#20: du tycks inte (vilja) fatta att det handlar om ett val mellan två ståndpunkter:
1) den vetenskapligt belagda, att jordens ålder är ca. 4,5 miljarder år
eller
2) Kreationisternas påstående att jordens ålder är ca. 6000 år (grundat på grundligt studium av -- bibeln)
Permalänk | Anmäl
Kai Virihaur, 2010-02-24, 15:50
#1: Sturmark har en hård debattstil, men det förändrar inget i sak här. Kreationisternas lögner och förvränganden av fakta måste fram i ljuset -- om vi inte ska hamna i medeltidens och inkvisitionens mörker på nytt...
Permalänk | Anmäl
Kai Virihaur, 2010-02-24, 15:59
THE Banana sa: "Sturmark anser sig ha så pass rätt att han kan tala över huvudet på vetenskapsmännen som som är noggranna med att påpeka vad som är teori och vad som är bevisat."
Diskad!
Teori är den starkaste formen av bevisföring inom biologin. Termen "Bevis" används bara inom matematiken. Som Stephen Jay Gould sa:
"Well, evolution is a theory. It is also a fact. And facts and theories are different things, not rungs in a hierarchy of increasing certainty. Facts are the world's data. Theories are structures of ideas that explain and interpret facts. Facts don't go away when scientists debate rival theories to explain them. Einstein's theory of gravitation replaced Newton's in this century, but apples didn't suspend themselves in midair, pending the outcome. And humans evolved from ape-like ancestors whether they did so by Darwin's proposed mechanism or by some other yet to be discovered."
Att piska den döda hästen "evolution är bara en teori" bidrar inte till debatten överhuvudtaget. In i utvisningsbåset med dej.
Permalänk | Anmäl
iLEZ, 2010-02-26, 07:50
. Living discount Doctor packet in Florence, Italy, Guccio Monogram Denim wholesale paired his family-inherited leather wholesale Gucci Handbags handbags cheap making skills with his cheap Street modern European design tendencies. replica Marc Jacobs Handbags handbags cheap Details can make or replica designer bags cheap break a dress, and replica designer handbags sale the same goes for replica Valentino Handbags handbags sale purses. Most authentic designer replica designer handbags handbags don��t just come designer handbags cheap with authenticity cards. They also come with a booklet
Permalänk | Anmäl
echo, 2010-07-22, 12:02
utopia
Wow, a quick glance at NPR today reveals a bad day for the art World. Michael Jordan Shoes was a true pioneer, a too-often unsung hero of Reggae. His Rock MBT Discount was All Good, and I absolutely LOVE the old Dance Hall stuff. Love it. I'll never forget meeting people like UGGS,Ugg Boots and people like Pere Ubu's Allen Ravenstine, Roldo Bartimole. cheap ugg boots, ugg classic boots, John Ettore. Anastasia Pantsios. Fred Coach Purses,Coach Handbags in Coach Outlet Store And Gucci Shoes. Pekar was, well..... one funny brother with a social conscience. Pam Arvidson/Hambone...... 1988 we were all working at or in some air max,nike air max contributing to the Cleveland Edition, Cleveland's first real Independent newspaper, and we said and did what we nike dunk, we just didn't give a shot, kept it Real. Thanks to Bill Gunlocke.
Permalänk | Anmäl
dxc, 2010-07-24, 01:27
Obegripligt att Christer Sturmark ägnar så mycket energi på att försöka föra en saklig och intellektuellt hederlig debatt med Ella Bohlin eller andra övertygat troende. Det är bara att låta dem hållas. Däremot blir det ju en annan sak om de försöker omsätta sin tro i regler och lagar som skall omfattas av alla. Då får man hoppas att sakliga argument räcker för att hålla religionen inom den privata sfären.
Permalänk | Anmäl
Karl Erling, 2011-10-27, 15:05
32 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Men kära nån Christer, vad är detta för inkvisitoriskt räfst och rättarting? Får vi inte ha skapelsetroende politiker? Oavsett hur korkat de tänker? Vad är det du vill uppnå?
Upplysningen ledde till skräckvälde när man jagade oliktänkande. Låt inte humanismen leda till en intolerant jakt på oliktänkande. Det blir bara obehagligt.
Jag gillar den lågmälda humanism jag sett hos exempelvis Georg Klein och som kommer till uttryck i hans böcker. Men du Christer drar humanismen i en intolerant riktning. Tycker det är riktigt sorgligt.
Jag ser ingen intolerans i Sturmarks kritik av Bohlin. En politiker får givetvis vara skapelstroende och Bohlin får givetvis anse det hon anser. Men en politiker som inte är tydlig med vad hon eller han anser i viktiga frågor bör kritiseras, precis som Sturmark gör. Vi måste kunna veta vad vi röstar på om och när vi röstar på Bohlin.
Alla politiker får stå till svars för vad de har för åsikter. Man hör ju på namnet att KD bör ställas mot väggen vad gäller deras kristna värdegrund och vad egentligen en 2000årig ökenmytologi har för relevans i Sverige idag.
Hade de rätt ut sagt att de tror på ZombieJesus vars kött och blod man ska äta dricka brinnande buskar telepatisk kontakt med rymdpappagudosynligkompis osv osv hade nog jag röstat på dem bara för att det vore så bisarrt.
Vad är det för ohederliga lögner du kommer och drar med Magnus? Det är märkbart att du inte tror på någon moralisk existens, är det av makthunger du är villig att bryta mot det åttånde budet?
Upplysningen skräckvälde? Som varje normalt utbildad grundskoleelev känner till var upplysningen ett skede i vilket upptäckandet och förståelsen för världen sattes i fokus, vilket även innebar ett genomslag av de politiska idéer som idag utgör vår grundlag, så som yttrandefrihet, åsiktsfrihet, pressfrihet, religionsfrihet m.m. Upplysningen var helt klart en konsekvens av humanismen, men det var också protestantismen, demokratin och utvecklingen av de mänskliga rättigheterna. Att jaga oliktänkande är något människor gjort i alla tider och har inget att göra med upplysningen. En bieffekt av upplysningen har snarare lett till att krig och människojakt kraftigt reducerats.
Ännu en gång demonstrerar Sturmark den maktfullkomliga arrogansen organisationen "Humanisterna" kommit att kännetecknas för under hans ledning. Det är knappast en fråga om den omtänksamme bekymrade medborgaren som rannsakar en politiker, eller ens en polemik på offentlig mark för allmänintressets skull. Här är Sturmark ute efter henne, eftersom Sturmark ser en person (bland många som han är noga och generös med att kollektivt fördöma) som inte sällar sig till hans livssyn in i minsta detalj. Sturmark anser sig ha så pass rätt att han kan tala över huvudet på vetenskapsmännen som som är noggranna med att påpeka vad som är teori och vad som är bevisat. Detta godtycke är vi bekanta med på andra fält (1). Temat är till förnuftets förtret återkommande - Sturmark utser sig själv till ordets profet och monopoliserar allmänna kategorier i syfte att skapa antagonisering - jag är för vetenskap - de som är för vetenskap måste tycka som mig i de andra upptagna frågorna också, annars gäller det inte, jag är humanist, de som kallar sig humanister måste tycka som mig.....etc. Sturmark förkastar gudstron inte pga brist på vetenskapligt bevis, utan för att han gör anspråk på positionen. Hur i alla sina dar kan man förklara den bottenlösa arroganta översittarvärldssynen? There can only be 1...
1. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=167059
"Den republikanske domaren John E. Jones III har sedermera tilldelats det amerikanska humanistpriset för sitt upprättande av vetenskapen i skolan."
Wow, imponerande. Alla dessa utmärkelser som professionella ateister skänker till andra professionella ateister för att de stått upp för den ateistiska sanningen känns lika trovärdiga som om MUF skulle upprätta "Det Stora Nationella och Superviktiga Politikerpriset" och sedan ge det till Reinfeldt.
Henrik, vad den har för relevans kan du se om du tittar upp och ser svenska flaggan, sen kan du gå in i en kyrka och fråga vad jesus predika. Det är säkert väldigt svårt att förstå det arvet tack vare vänsterns imdoktrinerade hetskampanj mot nationell stolthet som drivits enda sen 60 talet... Några tecknen kan du fortfarande dock hitta lite här och var om du verkligen kollar efter noga.
Det är som vanligt otroligt fascinerande att se detta smyghat som finns mot kristna värderingar. Säkert ser dessa människor sig som lite bättre men var försvann ödmjukheten och toleransen mot andra värderingar. Vem gav dig rätten att göra påhopp?
Sedan måste det poängeras att många av de regler, system och lagar som vi idag har härstammar från religionen, det kan säkert för många kännas jobbigt men så är det.
USA framställs ofta som en nation där märkliga människor finns, men vet ni vad, USA är också ett land där alla respekterar varandra.
Varför är vi svenskar inte sådana?
@ Marcus L
"Sedan måste det poängeras att många av de regler, system och lagar som vi idag har härstammar från religionen."
I bibeln finns en mängd lagar och regler som vi INTE följer. Anledningen till det är att vi människor besitter en moral och etik som står utanför religionen. Att vissa av våra moraliska riktlinjer även står i bibeln är knappast märkligt, då den är skriven av människor.
Håller med dig om att det finns lagar i bibeln som vi inte följer, vilket är ganska naturligt. Sedan anser säkert andra människor att det är fel och andra t o m att vi borde följa fler. Vem har rätt? gemensamt formas samhället, men att nedvärdera andras syn visar bara brist på insikt och självkännedom.
Det är naturligt att vi inte följer dessa lagar, eftersom vi har en moral som inte är hämtad ur bibeln. Svårare än så är det inte. På vilket sätt menar du att jag eller någon annan har "nedvärderat andras syn"?
Jag tycker mycket om att läsa kommentarerna till intressanta artiklar här på newsmill. Men dom här kommentarerna känns inte normala. Jag tror att kommentarerna här till stor del är skrivna av ovana kommentatorer.
Har det gått ut något slags upprop någonstans för att få människor att kommentera den här artikeln?
”Upplysningen ledde till skräckvälde när man jagade oliktänkande. Låt inte humanismen leda till en intolerant jakt på oliktänkande.”
.
”den bottenlösa arroganta översittarvärldssynen”
.
”detta smyghat som finns mot kristna värderingar”
.
.
Säkert som amen i kyrkan haglar invektiv över den som dristar sig till att kritisera de som tror på och tillber inbillade övernaturliga väsen. I detta fall fullt normal och sansad kritisk granskning av någon som söker politisk makt med demokratiskt mandat.
.
När man vet hur de religiösa maktfullkomliga institutionerna skaffa sig den makt de fortfarande har kan man inte utan känna ett visst obehag när apologeterna med sedvanliga osakliga argument försöker kväsa kritik.
.
Att apologeterna överhuvudtaget har mage att kräva ”respekt” är förvånande. De religiösa makthavarna har badat i blod och förtryck för att skapa den position de har i dag. Klart att ”respekten” och makten var större när de kunde ge kritiker en omgång i tortyrkammaren och sen elda upp dem på stadens torg.
Klart att Christer Sturmark inte tror på Gud, det skulle inte jag heller göra om jag var han.
Det är väl rimligt att en folkvald bygger sin verklighetsuppfattning på just verklighet, och inte sagor uppfunna av primitiva analfabeter i bronsålderns mellanöstern.
Vem är Ella Bohlin?
Så vitt jag vet skall hon till Bryssel efter sommaren eftersom hon står överst på på KDs lista. Det är klart att jag hellre vill ha Ella med mig på Sturekompaniet. Inte därför att jag känner henne väl utan för att hon är snyggare än Marit Paulsen.
Men, trots att jag är kristdemokrat så kommer Ella inte att få min röst eftersom det är meningslöst att kryssa för Christina Doctare eftersom hon står på fjärde plats och således inte har en chans. Jag och några med mig (kristdemokrater) kommer alltså att rösta på liberalen Marit Paulsen.
@ Markus
Hoppas ned från martyrhästen. Den här typen av rättmätig kritik är inte begränsat till människor som tillskriver sig de kristna vanföreställningarna. Alla makthavara som grundar sin världsuppfattning på fantasier får finna sig i samma behandling. Allt kretsar inte kring er (jag antar att du tillhör gruppen) som faller under just den här kategorin av villfarelser och nej, ni åtnjuter inte ett automatiskt skydd mot kritik bara för att ni spelar förföljda. Det du uppvisar är paranoia när den är som störst. Om Ella hävdat att jorden var platt så hade hon även blivit kritiserad och ifrågasatt för det. Oops, nu var det ju så att det var den kristna kyrkan som hävdade det också. My bad! Man kan ju tycka att en omnipotent varelse borde ha kunnat få det rätt första gången :)
Sturmark visar att han står för lika mycket fanatisk tro som de värsta kreationisterna eller islamisterna gör tyvärr.
Det är väl uppenbart för de flesta vetenskapsmän att vi människor ännu inte begriper oss på mer än ett litet område av allt som finns.
Till exempel vet vi inget om framtiden, inte heller om evighet och absolut inget om det som föregick det vi kallar tiderna begynnelse (motsv Bigbang teorin).
Vi vet inget om de definitivt minsta beståndsdelarna i materien (om de ens finns) ej heller vet vi något om rymdens totala utsträckning.
Vi lever och begriper helt enkelt en liten del av vårt tredimensionella och tidsbegränsade lilla hörn av universum.
Att då som Sturmark med arrogans och översitter försöka förödmjuka människor med annan ståndpunkt är inte bara oklokt det är att förakta själva den bas man själv säger sig agera på, dvs vetenskaplig god praxis och öppen diskussion samt ödmjukhet inför att vi människor har en mycket begränsad kunskap om vår omvärld och det sammanhang vi befinner oss i.
Men Charles,
Ella kritiseras ju för att hon kommer med absoluta sanningar som överhuvudtaget ej kan beläggas och som i de allra flesta fall enkelt kan motbevisas. Om nu teister hade deltagit i en vetenskaplig diskussion på villkor grundade i bevisföring så hade inte det här varit ett problem. Nu är det tyvärr så att den teistiska sidan inte är intresserad av en öppen debatt utan endast av att påföra religiös dogma genom att förvirra och förvrida fakta.
"Accepterar Ella Bohlin att jordens ålder är drygt 4,5 miljarder år?" Och är hon beredd att ändra åsikten när forskarna hittar en ny troligare datering? Att tro på den vetenskapliga metodens förträfflighet i sanningssökandets tjänst, är inte detsamma som att omfamna varje utsaga från forskaretablisemanget som sanning.
Magnus Gregersson
"Får vi inte ha skapelsetroende politiker? Oavsett hur korkat de tänker? Vad är det du vill uppnå?"
Ella får tro på vad hon vill. Problemet är att hon tycker sig veta bättre än lärarna i naturvetenskap och vill tvinga de att ljuga för sina elever.
Marcus, jag citerar dig.
"USA framställs ofta som en nation där märkliga människor finns, men vet ni vad, USA är också ett land där alla respekterar varandra."
Det där påståendet förstår jag inte.
Ella får förstås tro vad hon vill, både på befängda påståenden som hon hämtat från Livets Ord och diverse bokstavstroende missuppfattningar av kristna eller andra skrifter. De flesta kristna har nog större vett än så, och godtar vetenskapliga förklaringar snarare än magiska. Och naturligtvis är Ella Bohlin genom denna tro fullkomligt omöjlig att ha förtroende för, lika omöjlig som en konstig rasist eller annan extremist. Vart har vettet tagit vägen i KD? Att Anders Wijkman, som just framstår som en övertygad och övertygande förnuftig person, skulle efterträdas på KDs lista av denna okunniga, förvirrade och dessutom opålitliga person är skrämmande.
Är det alls någon skillnad på Sturmark och andra religiösa fanatiker? Humanisterna framstår som förvillande lika andra religiösa sekter. Det är nästan så jag vill gå med i Svenska Kyrkan igen.
#20: du tycks inte (vilja) fatta att det handlar om ett val mellan två ståndpunkter:
1) den vetenskapligt belagda, att jordens ålder är ca. 4,5 miljarder år
eller
2) Kreationisternas påstående att jordens ålder är ca. 6000 år (grundat på grundligt studium av -- bibeln)
#1: Sturmark har en hård debattstil, men det förändrar inget i sak här. Kreationisternas lögner och förvränganden av fakta måste fram i ljuset -- om vi inte ska hamna i medeltidens och inkvisitionens mörker på nytt...
THE Banana sa: "Sturmark anser sig ha så pass rätt att han kan tala över huvudet på vetenskapsmännen som som är noggranna med att påpeka vad som är teori och vad som är bevisat."
Diskad!
Teori är den starkaste formen av bevisföring inom biologin. Termen "Bevis" används bara inom matematiken. Som Stephen Jay Gould sa:
"Well, evolution is a theory. It is also a fact. And facts and theories are different things, not rungs in a hierarchy of increasing certainty. Facts are the world's data. Theories are structures of ideas that explain and interpret facts. Facts don't go away when scientists debate rival theories to explain them. Einstein's theory of gravitation replaced Newton's in this century, but apples didn't suspend themselves in midair, pending the outcome. And humans evolved from ape-like ancestors whether they did so by Darwin's proposed mechanism or by some other yet to be discovered."
Att piska den döda hästen "evolution är bara en teori" bidrar inte till debatten överhuvudtaget. In i utvisningsbåset med dej.
want to buy Swiss replica watches or designer handbags come our site.we are supply replica watches and replica handbags very cheap .all products IncludeLouis Vuitton handbags chanel bags and chanel Flap bag .many chanel 2.55 bag and gucci bags and Coach handbags have New style .if you want todesigner handbags please give me email.designer bags in our site. we will give u Discount designer handbags and designer purse.
handbags and Discount handbags or Cheap handbags come here.Louis Vuitton handbags is very Popular .so we supply Discount Louis Vuitton handbags and Chloe handbagsDiscount Louis VuittonBalenciaga HandbagsBalenciaga BagsDiscount Balenciaga Bags|Chloe bags|sheet metal punching parts|hardware punching parts|china crystal machinery|china crystal machinery|biometric fingerprint door lock|precision casting|metal casting|cast steel|casting company|lost wax casting|investment casting|gucci fabric|gucci wallets|Hermes replica handbags|Hermes handbags|hermes kelly|hermes kelly bag|hermes birkin|hermes birkin bag|Jimmy Choo replica handbags|jimmy choo bag|piaget watch|tag aquaracer watch|tag Carrera watch|tag heuer Link watch|Kooba replica handbags|Lancel replica handbags|Loewe replica handbags|Marni replica handbags\Thomas wylde replica handbags|Valentino replica handbags|Versace replica handbags|Yves Saint Laurent replica handbags|Alexander Wang replica handbags|Replica watches |Replica watch|Cheap replica watches|replica Anonimo watches
. Living discount Doctor packet in Florence, Italy, Guccio Monogram Denim wholesale paired his family-inherited leather wholesale Gucci Handbags handbags cheap making skills with his cheap Street modern European design tendencies. replica Marc Jacobs Handbags handbags cheap Details can make or replica designer bags cheap break a dress, and replica designer handbags sale the same goes for replica Valentino Handbags handbags sale purses. Most authentic designer replica designer handbags handbags don��t just come designer handbags cheap with authenticity cards. They also come with a booklet
utopia
Wow, a quick glance at NPR today reveals a bad day for the art World. Michael Jordan Shoes was a true pioneer, a too-often unsung hero of Reggae. His Rock MBT Discount was All Good, and I absolutely LOVE the old Dance Hall stuff. Love it. I'll never forget meeting people like UGGS,Ugg Boots and people like Pere Ubu's Allen Ravenstine, Roldo Bartimole. cheap ugg boots, ugg classic boots, John Ettore. Anastasia Pantsios. Fred Coach Purses,Coach Handbags in Coach Outlet Store And Gucci Shoes. Pekar was, well..... one funny brother with a social conscience. Pam Arvidson/Hambone...... 1988 we were all working at or in some air max,nike air max contributing to the Cleveland Edition, Cleveland's first real Independent newspaper, and we said and did what we nike dunk, we just didn't give a shot, kept it Real. Thanks to Bill Gunlocke.
skechers sale
chloe bags
gucci online shop
mbt shoes women
ugg wholesale
UGG Knightsbridge
vibram five
skechers shape ups
ugg boots sale
ugg cardy
Obegripligt att Christer Sturmark ägnar så mycket energi på att försöka föra en saklig och intellektuellt hederlig debatt med Ella Bohlin eller andra övertygat troende. Det är bara att låta dem hållas. Däremot blir det ju en annan sak om de försöker omsätta sin tro i regler och lagar som skall omfattas av alla. Då får man hoppas att sakliga argument räcker för att hålla religionen inom den privata sfären.