Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Stadsplanering

Christer Mellstrand och Johan Hedin

Rädda Tors torn i Stockholm

Stockholms stad har i dagarna dragit tillbaka markanvisningen för de två skyskraporna Tors torn i Hagastaden, men det innebär på inget sätt att loppet är kört! Detaljplanen som tillåter höga hus på platsen gäller fortfarande. Därmed står vi inför en unik möjlighet att låta staden få sina första centralt belägna skyskrapor. Det skriver Christer Mellstrand (C) och Johan Hedin (C).


Om författaren

Christer Mellstrand (C), ledamot av stadsbyggnadsnämnden
Johan Hedin (C), ledamot av exploateringsnämnden

Stockholms stad har i dagarna dragit tillbaka markanvisningen för de två skyskraporna Tors torn i Hagastaden. Orsaken är att de som skulle bygga husen inte har fått ekonomin i bygget att gå ihop. Detaljplanen för området som tillåter byggnader upp till cirka 145 meter har dock vunnit laga kraft. Därmed finns fortfarande en unik chans att bygga Stockholms innerstads första skyskrapa. Det är en chans som vi måste se till att ta tillvara på och göra det bästa av.

Det är nog få som har missat att Centerpartiet är det parti som är mest positivt till att det byggs på höjden i Stockholm. Vår välvilja till höga hus bottnar främst i att det är mer effektivt - och därmed mer miljövänligt - att bygga på höjden; genom att tillåta högre hus möjliggör vi nämligen för fler människor att flytta hit, samtidigt som vi kan värna om stadens parker och grönområden och utnyttja kollektivtrafiken mer effektivt. Dessutom tycker vi att även vår tidsålder måste få sätta sitt avtryck i staden: Stockholm måste få fortsätta att utvecklas!

Dessvärre är vi ganska ensamma om denna ståndpunkt, och möter så gott som alltid motstånd från både höger och vänster när vi påpekar att man vid nybyggnation kanske borde tänka på att använda marken mer effektivt genom att tillåta några våningar till. Därför var beslutet att tillåta de två skyskraporna i detaljplanen för Hagastaden en stor framgång.

Det faktum att markanvisningen för Tors torn nu dras tillbaks betyder dock inte att tåget har gått. Tvärt om. Detaljplanen som tillåter höga hus på platsen gäller fortfarande. Därmed står vi inför en unik möjlighet att låta staden få sina första centralt belägna skyskrapor.

Vi vill därför att förslagen denna gång ska tas fram av världens bästa arkitekter; arkitekter som kan fånga stadens och platsens unika miljö och potential. Detta kommer nämligen att bli ett nytt landmärke i Stockholm, och då måste det vara någonting unikt; någonting som sticker ut och som stockholmarna kan känna stolthet över. Vi vill att byggnaden ska bli Stockholms motsvarighet till Londons Gherkin och Malmös Turning torso.

Vi är övertygade om att det går att göra någonting riktigt spännande på platsen, som kan fånga och markera andan av vår tidsålder - både vad gäller arkitektur och klimatsmart byggande. En snygg och spännande byggnad där commerce blandas med kontor och bostäder har alla förutsättningar i världen att kunna bidra med härlig puls till denna nya stadsdel, och en skybar på toppen skulle kunna erbjuda såväl stockholmarna som besökare en fantastisk utsikt över innerstaden. Med den modernaste miljötekniken och med gröna väggar och tak skulle skyskrapan kunna bli en kronjuvel i miljöhuvudstaden Stockholm.

När vi i Centerpartiet talar om att det måste tillåtas att byggas på höjde i staden möts vi ofta av glada tillrop från arkitekter, byggherrar och investerare. Nu finns chansen att ta bladet från munnen. Visa oss vad ni går för - ge oss det bästa ni har! Låt inte denna chans rinna er ur händerna, för vem vet när den kommer att dyka upp igen?





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/36844

14 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Bygg gärna högt, men jämför inte de monstruöst fula Tors torn med arkitektoniskt nyskapande och vackra Turning torso.

Wolodarskis torn är så grymt fula att man undrar om han skämtade.

Permalänk | Anmäl #1 Doktor Eleph@nt, 2011-05-31, 13:55

Odenplan, Karlaplan eller Nybroplan är andra bra platser för högt hus med billiga hyreslägenheter tex för bostadslösa och nyinvandrade flyktingar.

Permalänk | Anmäl #2 Bo Grahn, 2011-05-31, 16:20

Obegripligt varför Wolodarski valt namnet "Tors torn" - känner Wolodarski en slags tillhörighet med nordisk mytologi? Ett mer passande namn på tornet är kanske "Babels torn"?

Permalänk | Anmäl #3 u_10550, 2011-06-01, 00:58

Bygg gärna torn! Stockholm skulle må bra av att det kom höghus. Det passar in i storstäder. Och Stockholm aspirerar ju på att vara storstad.

Permalänk | Anmäl #4 Michael Lindblom, 2011-06-01, 05:35

@Thomas Björklund: husen skall stå på Torsplan, som är i slutet av Torsgatan... Ser du ett mönster?

Permalänk | Anmäl #5 Roy Mårtensson, 2011-06-01, 12:10

Vad var det för monstruöst med de där tornen? Det monstruösa är att det inte finns några höga hus i denna stad och när det kommer förslag så sticker det självfallet ut och detta sticker givetvis i ögonen på dem som inte tål förändringar eller lider av aspbergersyndrom! Öppna vyerna och låt staden ha sin gång, det ska finnas en framtid även för våra barn att bo här! OF

Permalänk | Anmäl #6 Oscar Freyre, 2011-06-01, 20:55

Tors Torn, två stora fallossymboler som sticker upp i skyn, utan något som helst sammanhang till omgivningen.
Den här vurmen för torn, som manliga representanter för människosläktet ska bygga över sin egen förträfflighet är löjeväckande.
Vi hade ett exempel här i Mörby Centrum, men det blev intet av det 24 våningar nästintill genomdrivna höga tornet. Folk röstade bort de M-politiker som drev frågan i höstas. Toppen tycker jag.

Permalänk | Anmäl #8 Christina Lundqvist, 2011-06-02, 12:03

@#8 Christina Lundqvist, 2011-06-02

Ibland är en cigarr bara en cigarr, och i en stadskärna är det oftast helt naturligt med höga hus utan att man för den skull behöver göra genussymbolik av det hela. Att vidare påstå att endast män vill bygga torn och att de gör detta av självhävdelse är så fånigt att jag smått misstänker att du endast skriver detta för att provocera (dvs. att du är ett troll).

Vidare vill jag upplysa dig om att 24 våningar knappast kan räknas som ett torn (i alla fall inte i någon annan huvudstad än Stockholm). Det är knappt ens en mellanhög byggnad. I många andra huvudstäder (exempelvis Singapore, Kuala-Lumpur eller Bangkok) är det vanligt med bostadshus som överskrider 50 eller 60 våningar.

Permalänk | Anmäl #9 Daniel Gustafsson, 2011-06-02, 16:26

Roy - nej. Gör du? Heter alla hus längs Torsgatan "Tor"? Kan se framför mig de olika husen "Tors hus", "Mjölner", "Tors grotta", "Tors borg", "Tors uthus" etc. Du har rätt, Roy, alla husen längs Torsgatan borde heta någonting på "Tor", Vad intelligent, vilka snillen!

Permalänk | Anmäl #10 u_10550, 2011-06-03, 00:33

Oscar, flytta till New York så får du det du vill ha och vi får det vi vill ha, dvs inga höghus. Och så får dina barn en perfekt miljö att växa upp i.

Permalänk | Anmäl #11 u_10550, 2011-06-03, 00:36

Håller med Christina i fråga om tornen. För en gångs skull så gör vi tvärtom, dvs mer genusriktigt. 140 meter källarvåningar. Där kan för övrigt med fördel mediavänstern bosätta sig - de behöver ett riktigt "hål" att vara i. Istället för "Tors torn" så kallar vi då detta för det mer genusriktiga "Sivs snippa". Alla glada...

Permalänk | Anmäl #12 u_10550, 2011-06-03, 00:44

#12 Thomas Björklund,
Tack! Alltid trevligt med meningsfränder.

#9 Daniel Gustavsson,
Stockholm har sin egen siluett där kyrktornen fortfarande syns över hustaken. Den siluetten ska vi inte förstöra. Vi är inte New York, eller Hong Kong. Varför ska vi kopiera deras arkitektur? Det är mer spännande att satsa på en egen stil. Stockholm är Stockholm.

Permalänk | Anmäl #13 Christina Lundqvist, 2011-06-03, 07:45

Tycker att det borde finnas fler höghus i Sverige i allmänhet och i Stockholm i synnerhet...

Permalänk | Anmäl #14 Jacob Johansson, 2011-07-12, 13:42

Tors torn ser bra ut. Till #13 måste man förtydliga att tornen är tänkta stå i stadens absoluta utkant och inte inkräktar på några kyrktorn. Nya höghus i Stockholm bör ligga i utkanten.
Bra att centerpartister kan visa lite modernitet i det så "skitnödiga" Sverige som gärna ser 7 våningar som "the limit" på hushöjd.
Jämför de tre som vill bli partiledare. Trots att Centern officiellt insett att kärnkraft är koldioxidfritt och bra kör dom vidare med Fälldin, Olle J. och Daleus bakåtstävarpolitik i just den frågan.
Men det kanske finns något hopp trots allt.

Permalänk | Anmäl #15 Sven I Eriksson, 2011-07-26, 22:47


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  5. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  10. Stora risker med MP:s energipolitik
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  6. Länderna måste undvika protektionism
  7. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  8. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  9. IVA-skandalen
  10. Miljöpartiet är en eko-fascistisk rörelse

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.