Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Skokastaren

Foto: Pontus Lundahl / Scanpix
Andreas Malm efter skoattentatet mot Israels ambassadör:

Det var rätt att kasta en sko på ambassadören

"En gymnastiksko i magen gör inte ont. Den talar symbolspråk: vi accepterar inte blodbadet i Gaza. Vi vägrar upprätthålla normala förbindelser med er ockupationsmakt. En sko är det minsta ni förtjänar", skriver aktivisten och författaren ANDREAS MALM.


Om författaren

Andreas Malm är författare, journalist och politisk aktivist.

Den 14 januari, medan markinvasionen ännu pågick i Gaza, kunde man i Dagens Nyheter ta del av den israeliske journalisten Gideon Levys förutsägelser om tiden efter kriget. "Svampmolnen av rök och damm kommer att skingras över den becksvarta himlen", såg Levy framför sig. "Då kommer vi att kunna se omfattningen av dödandet och förstörelsen, de fullproppade kyrkogårdarna och överbelagda sjukhusen, de tusentals sårade och fysiskt handikappade, de förstörda husen som står kvar efter detta krig."

Sedan, förutspådde Levy, kommer vidräkningen. Apropå att ett israeliskt basketlag jagats ut av publiken vid en match i Turkiet skrev han: "Israeliska basketspelare kommer inte att vara de enda som skamset tvingas ta skydd på sportarenor och höga officerare som anförde detta krig kommer inte att vara de enda som tvingas gömma sig i El Al-plan för att inte bli arresterade. Den här gången kommer våra högsta statsmän, medlemmarna i krigskabinettet, sannolikt att få betala ett personligt och nationellt pris."

I dag uppfylldes en liten del av profetian. När Israels ambassadör i Sverige, Benny Dagan, stod på Stockholms universitet och propagerade för kriget mot Gaza fick han en sko kastad på sig. Den röda gymnastikskon följdes av två böcker och ett anteckningsblock.

Regnet gjorde Dagan skamsen, paralyserad, generad. Han förlorade fattningen, gick ut ur salen. Han kunde återuppta sitt tal först efter polisen släpat ut aktivisterna.

Ett litet pris: men ett pris.

Må denna nyhet nå fram till 53-åriga Suad Muhammad Abed Rabu där hon försöker värma sig över en öppen eld i det enda rum som inte är totalförstört. Hon bor hellre kvar i ruinen av sitt hem än i de tält som världssamfundet - för vilken gång i ordningen? - rest för palestinska flyktingar. Må denna nyhet spridas till Yousef Shrater, far till fyra små barn, där han går över de sprängda cementblocken, tomhylsorna och skräpet som soldaterna lämnat efter sig i det som en gång var hans hem. Krypskyttarna drev ut familjen och använde huset som postering: efter flera dagar kunde ambulanser bärga lik från vägen ett stycke bort. Må någon luta sig över åttaåriga Louay Sobeh där hon ligger med brännsår över hela ansiktet - hon kommer aldrig mer att kunna se - och berätta vad som hänt:

I dag, i ett land långt härifrån, kastade en kvinna en sko på Israels ambassadör.

Det är inte mycket. Det är litet. Det är något: någon håller staten Israels representanter till svars för sina förbrytelser, i vilket hörn av världen som helst.

Att kasta skor mot företrädare för ockupationsmakter har snabbt blivit en global protestform. Uppfinningen ägde rum den 14 december förra året, när den irakiske journalisten Munthadar al-Zaidi slängde sina två skor mot George W. Bush. Under Gazakriget slängde demonstranter över hela världen skor mot bilder och dockor av de israeliska ledarna. I måndags for en sko förbi den kinesiske premiärministern Wen Jiabao där han stod på podiet vid Cambridge University i Storbritannien, som en protest mot ockupationen av Tibet. Det är en aktionsform med ursprung i ett ockuperat land - må nyheten även nå in till cellen där al-Zaidi väntar på sin rättegång - som nu studsar runt klotet: ingen ockupant går längre säker från de flygande skorna.

Det är en symbolik utan skadlighet. Benny Dagan var den förste i raden av potentater att träffas av en sko: han fick smaka på känslan. En gymnastiksko i magen gör inte ont. Den talar symbolspråk: vi accepterar inte blodbadet i Gaza. Vi vägrar upprätthålla normala förbindelser med er ockupationsmakt. Vi kommer att se till att ni får ta skydd, att ni får skämmas, att ni får betala ett pris så länge ni håller palestinierna inspärrade, öser era fosforbomber över dem, tar ifrån dem deras mest grundläggande mänskliga rättigheter och massakrerar dem: barn, kvinnor, hela syskonskaror.

En sko är det minsta ni förtjänar.

Det är en protest som träffar sitt mål. Det gäller inte alla handlingar. Under de senaste veckorna har vi återigen fått se hur förblindade och förvridna personer gett sig på judar enbart i deras egenskap av judar, i "protester" mot kriget i Gaza. I Storbritannien, Frankrike och även Sverige har synagogor utsatts för attentat, judiska individer mottagit hot och missriktat engagemang vänts till avståndstagande från minnet av Förintelsen. Antisemitiska aktioner kan inte nog fördömas - inte bara för sin egen vidrighets skull, utan också för att de gör det palestinska folket de största av otjänster - medan en sko i den israeliska ambassadörens mage träffar mitt i prick: här är det statens representanter som får ta smällen.

Staten Israel är ansvarig för sina handlingar. Under och efter kriget har det talats om att dra dess krigsförbrytare inför tribunal och domstol, men som de geopolitiska styrkeförhållandena nu ser ut är utsikterna för att sådan rättvisa ska skipas i det närmaste obefintliga. USA och Israel kommer aldrig att tillåta att de högsta ansvariga hamnar inför skranket. Men vanliga människor över hela världen tar sikte på ockupationsmakten. De gör det med skor, med symboliskt blod över Sharonfrukter, med blockader mot israeliska konsulat och, som i Malmö i början av mars, med massprotester mot sportevenemang där Israel ingår. Först genom att bygga en sådan rörelse - global, folklig - och göra den tillräckligt stark kan vi pressa styrkeförhållandena i en annan riktning och driva våra regeringar att följa exemplen från Venezuela och Bolivia: ingen israelisk ambassadör i Sverige så länge ockupationen fortsätter. Inga normala förbindelser förrän palestinierna får ett land.

Som vi gjorde med Sydafrika, så ska vi göra med er.

Det är det minsta vi är skyldiga Suad, Yousef och Louay.

 












Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/3620

131 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Andreas Malm - människor som du gör mig mörkrädda. Att du ytterligare spär på det dravel du tidigare publicerat på Newsmill kommer dock inte som någon förvåning. Det gör mig sorgsen att se denna makalösa ensidighet som du och dina likar uppvisar.
Du är en extremist, således av samma skrot och korn som de individer som utgör den största smitthärden i den konflikt som pågår i Israel/Palestina. I och för sig; hade någon förväntat sig något annat av mannen som skrev: "Vi bör följa Iran och stödja Hamas....."

Permalänk | Anmäl #1 David P, 2009-02-04, 23:36

Än en gång tillåts denne uppenbart rubbade människa komma till tals på Newsmill, hemsidan tappar trovärdighet när vilken dåre som helst kan uttrycka sina virriga tankar. Visst det ger lite uppmärksamhet och kittlar lite i magen, men Newsmill gör ingen någon tjänst genom att uppmuntra dårskapen.
Nackskottkomunist sade vi om sådana här tuppar förr om åren, det sorgliga är att bakom denna fasad av extremism finner man en bipolär sjukdomsbild vars demoner kraxar fram de inlagor som då och då finner sina vägar till publicering och på så vis förvärras personens sjukdomsbild ytterligare.
Det går inte att bemöta detta inlägg, det saknar en logisk grund och baserar sig på samma irrationella emotionella bas som alla andra extremister världen över. Man kan inte resonera om demokratins värden eller om personligt ansvar, det ger inte samma reaktion hos en bipolär människa som bara ser allt i svart eller vitt.
Man kan bli provocerad av allt de vommerar ur sig, men egentligen är det bara synd om dessa människor som bakom masken av extremism plågas av samma demoner som håller dem vid liv, hur paradoxalt det än må låta.

Permalänk | Anmäl #2 Lars Cromander, 2009-02-05, 00:03

Andreas Malm kommer säkert att bli en nyttig röst i samhällsdebatten när han har mognat lite. Vem kan inte uppskatta hans försvar av den rättmätiga idén att det alltid är rätt att göra uppror? Eller rätten att kasta skor?
Men just nu är han fullkomligt diskvalificerad från all debatt eftersom han med någon sorts ungdomlig hysteri inte bara göder de antisemitiska underströmmarna (ännu har han inte förnekat förintelsen, men det kommer nog). Hans stöd för religiösa fundamentalistiska organisationer vittnar om betydande förvirring. Sedan när blev det vänsterns uppgift att stödja en rörelse som mördar socialister och arbetare? Sedan när blev det vänsterns uppgift att stödja rörelser som förvägrar flickor att gå i skolan och kvinnor att arbeta? Han påpekade i SvT att han förordrade en gemensam stat för "judar" och Palestinier - samtidigt stödjer han rörelser som vill upprätta den islamska republiken Palestina, ett skräckvälde. Han menade att detta Palestina skulle återgå på Palestinas gränser före 1948. Snälle, Malm - hur såg Palestinas gränser ut då? Hur såg Palestinas gränser ut 1920?
Han är kanske nazisternas hjälte (se deras hemsidor), men så länge han stödjer religiösa fundamentalister är han palestiniernas fiende.
Men han har nog ett stort hjärta. Kanske finns det hopp när han väl har blivit lite mogen. Kanske kunde några år på universitet göra honom mer trovärdig. Då kommer vi lyssna på honom.

Permalänk | Anmäl #3 Magnus Alkarp, 2009-02-05, 00:26

Staten Israel är ansvarigt men Hamas är inte.. hört den redan..

Tokvänsterns främsta förespråkare tar chansen att hälla mer bensin på brasan.. Ger därefter sitt fulla stöd till terrorister och är minsann beredd att slåss till den sista palestiniern.. Mer hat och menigslösa attacker på civila är precis vad som behövs enligt militanta revolutions dåren.

Permalänk | Anmäl #4 Mike Nilsson, 2009-02-05, 00:31

Man kan tycka mycket om Andreas Malm och i mycket håller jag inte med honom. Men den bisarra hetsen mot honom gör mig mörkrädd. Lars Cromander säger att det inte går att bemöta hans inlägg, därför att "det saknar en logisk grund". Grunden för Cromanders eget kommentar är dock demonologi, inte logik. När han talar om en "bipolär sjukdomsbild vars demoner kraxar fram de inlagor som då och då finner sina vägar till publicering" och om att Andreas Malm m.fl. "plågas av samma demoner som håller dem vid liv" (!!) borde han väl inte tas på allvar utanför de trängre kretsarna kirng Livets Ord och Knutbyförsamligen...

Permalänk | Anmäl #5 Erik Rodenborg, 2009-02-05, 00:35

En sko är det minsta ni förtjänar.

Andreas Malm, hur långt är du egentligen villig att gå?

Vänsterextremister som du orsakar mer skada än ni gör nytta i dessa sammanhang. Om både vänster - och högerradikaler hade lämnats utanför förhandlingsrummet så tror jag att Gaza hade varit en fin plats att leva på idag.

Slår den tanken aldrig dig? jag hoppas att du tar ditt förnuft tillfånga och ber om ursäkt, en sådan handling som att kasta ett föremål mot en annan människa kan aldrig rättfärdigas. Oavsett typ av föremål.

Imorgon kommer ambassadören till Linköping för att även där tala inför UF. Jag håller tummarna för att Malms våldsbenägna kamrater lyser med sin frånvaro.

Permalänk | Anmäl #6 Marcus , 2009-02-05, 00:40

Marcus...Andreas Malm tillhör inte vänstern. En människa som stödjer mord på vänsteraktivister kan näppeligen representera samma vänster.

Permalänk | Anmäl #7 Magnus Alkarp, 2009-02-05, 00:48

Och apropå skokastning - lyssna gärna på Glanshammarvisan, som handlade om äggkastningen mot USA:s ambassadör i maj 1970. http://www.youtube.com/watch?v=M-pGR64Y15U&feature=related
Håller helt med grundvärderingarna i den, men det beror förstås på mina "demoner"...

Permalänk | Anmäl #8 Erik Rodenborg, 2009-02-05, 00:56

Andreas.

Det du gör med denna artikel är att ytterligare knuffa på den klyfta som redan finns. Om du på riktigt vill att fred någonsin ska uppnås i detta krigsdrabbade område, varför då publicera en artikel som varken gynnar palestinier eller israeler? Denna artikel föder bara mer hat samt bidrar till en redan existerande problematik. En problematik som verkligen inte behöver inlägg som dessa! Snälla, nästa gång du skriver något, kom med ett konkret förslag som förhoppningsvis kan leda till samtal och i framtiden fred!

Permalänk | Anmäl #9 Richard B, 2009-02-05, 01:42

Andreas skriver:
"Antisemitiska aktioner kan inte nog fördömas - inte bara för sin egen vidrighets skull, utan också för att de gör det palestinska folket de största av otjänster"
Lite genant påstånde. Andreas röst i media har gett det svenska Israel/judehatet ett ansikte. Och den svenska röst i media som uppmuntrat pöbeln som är beredd att ta till våld mot judar och överskrida nya gränser. Låt oss avslöja de nya hatarna. Ok, inget nytt under solen. Vi har sett dom komma och gå i tusenår. Det eviga judehatet.
"

Permalänk | Anmäl #10 Stefan Sandell, 2009-02-05, 02:11

Efter att ha läst de två av senaste artiklarna, katolska kyrkans representant och virrpannan Andreas Malms inlägg, och sett kommentarerna känner jag mig lite lugnare. Det verkar som folk i allmänhet genomskådar religösa fantasters problem att hantera verkligheten. Bra!! Är det så svårt egentligen?

Permalänk | Anmäl #11 Stefan Åström, 2009-02-05, 02:56

Vänsterextremisten Andreas Malms förvirrade uttalanden i Gazafrågan är ganska tragikomiska. Herr Malm har, sin relativt mogna ålder till trots, ännu inte vuxit ifrån sina tonårstrotsiga och barnsliga föreställningar om hur man bemöter meningsmotståndare. Vi vet dock att han som representant för vänstern är uppbackad av en månghövdad pöbel som när alla argument snabbt tryter rättfärdigar våld och olydnad för att tysta oliktänkande. Vi känner igen mönstren. Vänstern förnekar sig inte.

Permalänk | Anmäl #12 Johan Andersson, 2009-02-05, 03:15

I princip så håller jag ju med Andreas Malm om att denna typ protester är berättigade. Men just i detta fall var det ändå olyckligt, israels ambassadör Benny Dagan föreläste ju tydligen om valet i Israel. Och det är ju ett ämne där svenska politiker har mycket att lära sig av Israel. I Sverige håller man ju fortfarande på med traditionellt kampanjarbete - affischering reklam i TV och på internet etc. Inför valet 2010 borde vi i stället lära oss av Israel och i stället döda några tusental civila i grannländerna, en missilattack mot Oslo, lite granateld mot Köpenhamn, det är ju med sådana handlingar som en regering visar styrka och handlingskraft, det ger stort stöd både inom landet och i världsopinionen. Visserligen kan det tyckas lite hårt mot israels grannländer, att de skall döda tusentals civila i varje valkampanj (och i Israel har man ju val ofta), men har de valt att bosätta sig i närheten av Israel så får de väl skylla sig själva.

Permalänk | Anmäl #13 Allfons Mållgan, 2009-02-05, 05:49

Artikeln av Malm är ännu ett bevis på hans extremism, kommentarerna på denna är desto mer glädjande, folk i allmänhet är kloka! Tack för det.

Permalänk | Anmäl #14 Hans Hultqvist, 2009-02-05, 06:20

Reaktionerna är ju fullständigt vettlösa här och var. "Nackskottskommunism"! Var får folk alltifrån? Jag håller med Andreas Malm för min del.

Permalänk | Anmäl #15 Peter Ingestad, 2009-02-05, 07:19

Malm saknar uppenbarligen all form av anständighet!

Permalänk | Anmäl #16 Johan Breidemalm, 2009-02-05, 08:13

Är det någon eller något som saknar all form av anständighet så är det alla dessa rabiata zionister och pro-zionister, som ständigt försöker kleta sina utslitna antisemit-stämplar på alla som vågar kritisera zionisternas terror och förbrytelser mot allt vad mänskliga rättigheter heter.

Permalänk | Anmäl #17 O, 2009-02-05, 08:48

Jag stödjer Andreas Malm, en sko var det minsta och lindrigaste straffen Israels ambassadör fick. Han borde bli utvisad från Sverige. Sverige borde bryta sina kontakter med ett land som Israel som i mina ögon har brutit mot fler internationella regler än något annat land på vår jord. Förstår inte hur vi i Sverige och omvärlden kan acceptera att Israel får inneha kärnvapen som gång på gång bryter mot mänskliga rättigheter. Gång på gång visar man hur man absolut inte har några som helst moraliska gränser när det gäller dödandet av civila. Den sista massakern som Israel utförde mot Gaza dödades över 400 barn. Många av barnen dödes av vapen som är förbjudna att använda på ett sådant sätt som Israel gjorde. Jag förstår inte er som har kommenterat artikeln, varför tycker ni att palestinska barn är inget värda? Hur många fler måste dö eller fördrivas från sitt hemland för att ni ska tycka att det är ok att kasta en sko mot Israels ambassadör. För några dagar sen sköt den Israeliska militären varningskott mot EU diplomater och en svensk var också med i konvojen. Därefter skulle militären gå igenom bilarna vilket strider mot lagarna. En svensk kvinna sköts i benet når hon demonstrerade mot ockupationen av västbanken. I mina ögon är det ni som kallar Andreas Malm för att vara omogen som är dem omogna och som jag hoppas i framtiden blir mognare men framförallt mer moraliska när de värderar människors liv.

Permalänk | Anmäl #18 Amer Sukurica, 2009-02-05, 09:02

Under den värsta apartheidperioden fick även vita sydafrikaner som reste ut i världen skämmas för sin regering och förtrycket av de svarta. Trycket från en världsopinion med moralisk resning blev dock till slut för stor och apartheidsystemet föll.
Även Israel måste pressas tillbaka från ockupationspolitik och förtryck av palestinier. De måste sluta bygga bosättningar, stänga folk inne i getton, fördriva folk från sina gårdar, skjuta demonstranter.
Men då krävs en stark internationell påtryckning.

Permalänk | Anmäl #19 Charlie, 2009-02-05, 09:08

Till David,Lars Cromander och liknande!Andreas Malm är enkelt sakt Sveriges samvetes röst.Ni har rätt och vara blinda emot massakrer och orättvishet i världen,men Ni aldrig komma ens i närhet att tystna sanings ord.

Permalänk | Anmäl #20 ghassan lotfi, 2009-02-05, 09:11

Kan bara instämma med det senaste inlägget. Andreas Malm är sannerligen Sveriges samvete. Han vågar öppet ta ställning mot de uppenbara krigsförbrytelserna som Israel begått under Gaza offensiven. Samma personer som tog ställning för georigerna i fjol, kan försöka jämföra den händelsen med det som palestinierna fått erfara de senaste veckorna. Eller har det kanske att göra med Ryssland inte är vår vän eftersom de kommunistiska spöket ännu gör sig gällande för de människor som fortfarande befinner sig i det tillstånd som rådde under kalla kriget? Då är det mycket enklare att ställning. Vi måste ständigt påminna oss själva att det är aldrig är rätt att döda civila med undantaget om det är länder, som utger sig för att vara inkarnationen av demokrati och frihet, gör det.

Permalänk | Anmäl #21 Mohammad T, 2009-02-05, 09:30

Ni får för all del verka för fred. med protester och annat trams..
-
Men kom ihåg att det finns två parter i konflikten med väldigt extrema fundamentalister.
-
Jag är inte så optimistisk.. inget kommer förändras så länge hatet är så stort och samförståndet så litet med bristande försoningsvilja..

Permalänk | Anmäl #22 Mike Nilsson, 2009-02-05, 09:52

Vad Andreas Malm påstår är vad jag kan läsa mig till:
1. Israel har bombat Gaza och oerhört många civila har dödats.
2. Att kasta en sko kan fungera som en verksam protest.
3. Förintelsen är en vidrighet som ska fördömas.
Det är svårt att förstå de närmast hysteriska övertoner i de första kommentaren på denna artikel.
Jag håller nog inte med Andreas Malm om det vettiga i att kasta skor på potentater, men att försöka stigmatisera eller demonisera någon för att denne uttrycker en enkel åsikt gagnar inte diskussionen. Det förefaller snarare som att man då vill förhindra att diskussionen kan fördjupas och nyanseras och det förminskar definitiv värdet att ta del av diskussionsforum av detta slag.
Min önskan:
1. Försök bemöta påståenden
2. Nyansera och fördjupa era egna argument, men bespara oss andra dessa osande försök till brännmärkningar av deltagare och artikelförfattare.

Permalänk | Anmäl #23 Mats Björling, 2009-02-05, 10:23

Jisses, en 35-årig vuxen människa slänger en sko i universitetsmiljö. Universitet och högskolor ska vara en plats för analys, debatt och förnuft. Infantilismen i Sverige når nya höjder.

Permalänk | Anmäl #24 Erik, 2009-02-05, 10:24

Det är sorgligt att vänster-aktivister i flera länder, djupt deprimerade eftersom deras drömmar om ett framgångsrikt kommunistiskt "projekt" blev till intet, lägger nu sina förhoppningar i händer av islamister. Även USA, som de är, är mycket närmare kommunistiska idealer än vilket muslimskt land som helst. Även Israel, som säkert inte är en idealisk stat. Israel är närmast en demokrati som vi föreställer oss den. Hamas, som är inget annat än en iransk Legion Etrangere i Gaza, säger att Israel måste förgöras ("usradieren" som Hitler skrek...) och att det blir ingen fred så länge den siste Juden inte är död. OK, om det förhåller sig så, då har Israel ingen annan möjlighet än att utrota Hamas. Man kan per definition inte förhandla med en som vill förgöra sin partner. Hamas måste förgöras och kommer att förgöras. Hamas har utropat seger! Jag önskar Hamas flera sådana segrar och så snart som bara möjligt!

Permalänk | Anmäl #25 Ivo Brncic, 2009-02-05, 10:24

Det eneste der er at sige om skokasteren er, at han er islamofil,antidemokrat, voldsmand og jødehader. Og hold kæft hvor ser han ekstremt usund ud. Spiser han for mange svampe?

Permalänk | Anmäl #26 J.Hansen, 2009-02-05, 10:28

Det var fel att kasta skon

Israel är en sionistisk förtryckarstat: Ja
Israel är använt sig av oproportionerligt våld i den senaste Gaza-kampanjen: Ja
Det föreligger misstankar om folkrättsbrott utförda av Israel i den senaste Gaza-kampanjen: Ja

Det är rätt att angripa Israeliska civilister och diplomater med skor och andra tillhyggen - NEJ

Den Israeliska Ambassadören - OAVSETT vad han står för, är civil samt åtnjuter diplomatisk immunitet - Det ger helt FEL signaler till allmänheten om vi ska börja acceptera ett dylikt beteende.

Felet är i paritet med vad en föregående Israelisk ambassadör för några år sedan gjorde, när han saboterade Dror Feilers konstverk/installation. Även detta var HELT oacceptabelt och bröt mot den diplomatiska kodexen.

Alltså: Obeväpnade Israeliska civilister och diplomater SKALL vara fredade

Permalänk | Anmäl #27 Amir , 2009-02-05, 10:31

Andreas Malm är en vänsterfascist som bedriver en lögnkampanj till förmån för palestinierna. Han låtsas att Israel "ockuperar" Gaza, och att det skulle vara Israels fel att de palestinska araberna inte har en stat idag, trots att de erbjöds en stat 1937, 1947, 1979, 2000 och 2004.

I alla dessa fall stöddes förslaget av den judiska sidan och Israel. Men arabvälden och de palestinska araberna vägrade, eftersom deras mål inte var att upprätta en "palestinsk stat" i de forna ottomanska provinserna och det brittiska mandatområdet, utan att utplåna judarna från området. Områdets ursprungsfolk som bott där i alla tider, även under de perioder då judarna tvingats i exil - inte minst av arabiska invadörer.

Det kan bli en palestinsk stat imorgon. Det hänger på palestinierna och ingen annan.

Palestinierna kommer aldrig att få en stat om de inte erkänner Israel och upphör med terrorismen med massakrer mot israeliska civila.

Men om de accepterar ovannämnda villkor, som FN har ställt upp (och som gäller för erkännande av alla stater i hela världen) så kan en stat byggas imorgon.

Det ligger i palestiniernas händer. Men fanatiska och antidemokratiska folkmordsregimer som Andreas Malm stödjer, däribland Iran, vägrar, och använder palestinierna som kanonmat i sin imperialistiska kamp för herravälde i Mellanöstern och över sunniaraberna.

Irans och Hamas knähund Andreas Malm är ett av hindren.

Permalänk | Anmäl #28 Adam Xaxc, 2009-02-05, 10:39

andreas malm är en tokstolle från tok-vänstern....
hamas måste bombas sönder och samman.
Likadant bör man göra med dem som finansierar deras terror, iran.
Iran bör bombas sönder och samman innan de har kärnvapen...

Permalänk | Anmäl #29 ss, 2009-02-05, 10:49

Låt den som är fri från synd kasta den första skon...

Permalänk | Anmäl #30 Petter Karlsson, 2009-02-05, 10:55

Det är direkt löjligt att lyssna på kritiken mot malm, allt han säger är väl inte klockrent.

Men att ultraliberalerna som kommenterar på newsmill, ger honom så mycket skit är absurdt.

Ni uppför er som de konservativa högersvin ni är.
obstinata jävla skitungar som säger emot allt det som är rätt och riktigt, mycket snack om yttrandefrihet etc, kom ihåg att det var den
radikala vänsterrörelsen som ni kallar extrema som är grunden till den demokrati ni talar om... vänta tills vi tar tillbaks det vi kämpat till oss igen.

förstå det rätt, när jag gör det så uppenbart det går;
JAG HATAR SIONISTER, INTE JUDAR!
så kan ni skippa snacket om den antisemitiska vänster, det som oftast dyker upp i era konstiga fantasivärld.

lägg också ner snacket om att revolutionära strömmningar är ngt av en barnslighet, alla kämpar i sin tid, det vore ju som att säga att det typ var pubertala fjortisar med röda sympatier som utkämpade en stor del av spanska inbördeskriget.

och vadå antidemokratiska, det är ni liberaler som förespråkar en direkt ockupation, jag stödjer inte hamas på något sätt och tycker den sekten borde avvecklas, är inte heller ngn fan av religion.
men inse att fallet fortfarande är detta; det är sionisternas fel i grund och botten att hamas skapades, ur ockupation.
som en hel del andra grupperingar. tycka vad man vill, men britterna skapade ira, liberlala, fascistiska samällen etc skapar
andra extremer, parlamamentarikerna och de rika i sveriga skapar klyftor och rasism mellan arbetare.

så hur var det nu med argumenten. sluta muppa runt bara för att andreas malm är vänster och kom med ngt som har ngn verklig konsistens.

Permalänk | Anmäl #31 Brickstone, 2009-02-05, 11:03

Hur man kan se en kastad sko som en meningsfull protest övergår mitt förstånd. Det har inte göra med att det inte är skadligt våld, det är frågan om att vi lämnar en civiliserad diskussion som är den springande punkten. Man må tycka att Israel har gjort det för länge sedan med sitt agerande i Gaza men det gör det inte mer motiverat att själv bege sig ner i samma träsk.

Permalänk | Anmäl #32 Förundrad, 2009-02-05, 11:21

En gymnastiksko i magen gör inte ont. Den talar symbolspråk: vi accepterar inte våld mot diplomatiska gäster. Vi vägrar upprätthålla normala sociala konventioner med dig, Malm, som försvarar detta beteende. En sko är det minsta du förtjänar, och jag hoppas att någon kastar en på dig.

Detta om sakfråga 1: vilket beteende som är okej mot utländska diplomater i Sverige. Sakfråga 2, Gazakriget: naturligtvis är det hemskt och vidrigt det som skett i Gaza, det lidande och död som orsakats många oskyldiga civila. Men att ensidigt lägga ansvaret för hela kriget på staten Israel är varken konstruktivt eller att ta hänsyn till konfliktens komplexitet. Liksom skokastning är Malms ställningstagande mycket riktigt symboliskt, en känsloreaktion: det är stort och färgrikt men har inget innehåll eller substans.

Permalänk | Anmäl #33 Stefan Stefanovich, 2009-02-05, 11:36

1 But Jesus went to the Mount of Olives.
-
2 And early in the morning He came again into the temple, and all the people were coming to Him; and He sat down and began to teach them.
-
3 And the scribes and the Pharisees *brought a woman caught in adultery, and having set her in the midst,
-
4 they *said to Him, "Teacher, this woman has been caught in adultery, in the very act.
-
5 "Now in the Law Moses commanded us to stone such women; what then do You say?"
-
6 And they were saying this, testing Him, in order that they might have grounds for accusing Him. But Jesus stooped down, and with His finger wrote on the ground.
-
7 But when they persisted in asking Him, He straightened up, and said to them, "He who is without sin among you, let him be the first to throw a stone at her."
-
8 And again He stooped down, and wrote on the ground.
-
9 And when they heard it, they began to go out one by one, beginning with the older ones, and He was left alone, and the woman, where she was, in the midst.
-
10 And straightening up, Jesus said to her, "Woman, where are they? Did no one condemn you?"
-
11 And she said, "No one, Lord." And Jesus said, "Neither do I condemn you; go your way. From now on sin no more."]
-
12 Again therefore Jesus spoke to them, saying, "I am the light of the world; he who follows Me shall not walk in the darkness, but shall have the light of life."

Permalänk | Anmäl #34 Mike Nilsson, 2009-02-05, 11:38

Amos Oz har en artikel i Expressen om oproportionerligt våld.
-
Jag ser att Malm inte nämner nåt om att kasta skor på Hamas för deras våld mot civila israeler och palestinier. De skulle också förtjäna några svettiga gympadojjor.
-
Är Fredrik Malm och Andreas Malm släkt? Bröder?
Vilka engagerande middagssamtal de måsta ha.

Permalänk | Anmäl #35 Niclas Kuoppa, 2009-02-05, 11:40

Det intressanta är att palestinagrupperna under ett antal veckor demonstrerat mot Israel. De har också hållit ett antal möten. De får tala utan störningar av kastade skor eller annat och ingen har heller stört deras demonstrationer.
När Israels vänner vill utnyttja sin rättighet att demonstrera. Då störs demonstrationen och å det allra grövsta. Se t ex http://jihadimalmo.blogspot.com/2009/01/hamas-hamas-hitler-hitler.html
När Israels ambassadör vill prata fred då störs han också.
Och detta är väl det konflikten handlar om. Att få vara ifred och sköta sitt. Det får Israelvännerna numera inte ens i Sverige. Det säger mycket mentaliteten hos Israels fiende. De har använt sig av våld mot Israel sen Israel grundades 1947 och nu gör de det även Sverige. Det är avskyvärt!
Andreas Malm anser våldet är OK. Det är just dessa våldsbejakare som kommer att se till att konflikten fortsätter ty varje sida i konflikten kommer alltid att hitta något som motiverar användning av våld och därmed fortsätter den onda cirkeln.
Och om vi inte ens i Sverige kan lyssna på varandra utan användning av våld hur ska vi då kunna förmå de stridande att att avbryta detta fruktansvärda dödande?

Permalänk | Anmäl #36 Volthär, 2009-02-05, 11:51

"He who is without sin among you, let him be the first to throw a stone at her." Vi, kristna har redan länge sedan slutat med att döda våra otrogna kvinnor med stenar. Det har inte muslimer ... Det är helt på sin plats att stena kvinnor till död ... Som även den iranske store ayatollah i staden Qom bekräftade i en interview med Peter Kadhammar något år tillbaka. Stenar ska vara lagom stora, så att kvinnan inte dör för tidigt. Här kommer citat från den lagen, som praktiseras i Iran, vilken bestämmer hur stora stenar ska vara. Some items form the Penal Code of the mullahs' regime:
• The penalty for adultery under Article 83 of the penal code, called the Law of Hodoud is flogging (100 lashes of the whip) for unmarried male and female offenders. Married offenders may be punished by stoning regardless of their gender, but the method laid down for a man involves his burial up to his waist, and for a woman up to her neck (article 102)
• Article 104 of the Law of Hodoud provides that the stones should not be so large that a person dies after being hit with two of them, nor so small as to be defined as pebbles, but must cause severe injury. This makes it clear that the purpose of stoning is to inflict grievous pain on the victim, in a process leading to his or her slow death.

Permalänk | Anmäl #37 Ivo Brncic, 2009-02-05, 11:52

Om hamas kan också börja kasta skor istället för att skjuta raketer då har de kommit en bit..

Permalänk | Anmäl #38 Mike Nilsson, 2009-02-05, 11:54

Vänstern försvagas och marginaliseras. Den gamla idémässiga hegemonin vänstern länge surfade på är borta. Numera handlar det inte om politiskt arbete längre -är man rädd för motvinden?? -utan om isolerade aktioner som skokastningar. Det är symptomatiskt.

Permalänk | Anmäl #39 Flarran, 2009-02-05, 12:00

På Ekots webbplats
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=2612807
står följande att läsa:

13:40 | onsdag 4 februari 2009
FN anklagar Hamas för att ha stulit mat
FN:s organ för de palestinska flyktingarna, Unrwa, anklagar Hamasrörelsen för att ha lagt beslag på matpaket och filtar som civila i Gaza skulle ha fått efter kriget.
Det var efter att FN vägrat lämna ut förnödenheter till Hamas, som Hamaspolisen bröt sig in i ett lager och tog med sig nödhjälp som skulle har delats ut till mer än 500 familjer.
Unrwa fördömer i starkast möjliga ord konfiskeringen av dess förnödenheter och har krävt att de genast lämnas tillbaka.
Omkring hälften av Gazaremsans 1,5 miljoner invånare är beroende av FN:s matpaket.

Permalänk | Anmäl #40 Ciser, 2009-02-05, 12:08

Israel motiverade attackerna i Gaza med att de måste skydda sin civilbefolkning. Jämför antalet döda i Hamas' raketattacker med antalet döda i Gaza. Hur kan man döda 600 civila med motiveringen att vi måste skydda vår civilbefolkning? Tydligare exempel på rasism och dubbelmoral får man leta efter, och det är naturligt att människor runt om i världen protesterar mot detta.

Permalänk | Anmäl #41 Fredrik L, 2009-02-05, 12:16

Andreas Malm representerar den tysta massan! De flesta som hetsar och skriver bloggar tillhör tyvärr den högljuda proisraeliska sidan. De kallar allt antisemitism. Så fort någon kritiserar Israel anklagas han för att vara antisemit! Visserligen är Israel en judisk stat och dessutom rasistisk då den diskriminerar alla andra som inte är judar och i många avseende lik Iran. Men tyvärr har den Israeliska sionistiska lobbyn lyckats utnyttja förintelse till deras smutsiga politiska spel! Något som varje vettig jude borde motsätta sig emot. Att kritisera Israels utbyggnad av bosättningar, byggnaden av muren, oproportionerligt våldsanvändning är inte antisemitism. Att ropa antisemitism är destruktivt och kommer att skada Israel mer än den rättfärdiga kritiken som finns mot Israels agerande! Mera skor, tack!!!

Permalänk | Anmäl #42 Aaron, 2009-02-05, 12:24

Håller med helt och fullt!

Permalänk | Anmäl #43 Emanuel Claesson, 2009-02-05, 12:25

Det här måste Ni se och läsa:

http://www.conceptwizard.com/pipeline_of_hatred.html

Starkt rekommenderat!

Permalänk | Anmäl #45 Ivo Brncic, 2009-02-05, 12:30

Sura 24:2
PICKTHAL: The adulterer and the adulteress, scourge ye each one of them (with) a hundred stripes. And let not pity for the twain withhold you from obedience to Allah, if ye believe in Allah and the Last Day. And let a party of believers witness their punishment.
-
Hadith Volume 2, Book 23, Number 413:
Narrated 'Abdullah bin 'Umar :
-
The Jew brought to the Prophet a man and a woman from amongst them who have committed (adultery) illegal sexual intercourse. He ordered both of them to be stoned (to death), near the place of offering the funeral prayers beside the mosque."

Permalänk | Anmäl #46 Mike Nilsson, 2009-02-05, 12:31

Hadith Book 017, Number 4206:
...Allah's Messenger, I have committed adultery, so purify me. He (the Holy Prophet) turned her away. On the following day she said: Allah's Messenger, Why do you turn me away? Perhaps, you turn me away as you turned away Ma'iz. By Allah, I have become pregnant. He said: Well, if you insist upon it, then go away until you give birth to (the child). When she was delivered she came with the child (wrapped) in a rag and said: Here is the child whom I have given birth to. He said: Go away and suckle him until you wean him. When she had weaned him, she came to him (the Holy Prophet) with the child who was holding a piece of bread in his hand. She said: Allah's Apostle, here is he as I have weaned him and he eats food. He (the Holy Prophet) entrusted the child to one of the Muslims and then pronounced punishment. And she was put in a ditch up to her chest and he commanded people and they stoned her...

Permalänk | Anmäl #47 Mike Nilsson, 2009-02-05, 12:46

Skon kan ses som ännu en förbrytelse på israeliterna.
Sen angående tillhörighet:
Landet Israel utropades 1312 f. kr. av hebréerna. När uppfanns Islam? Palestinierna började gnälla så sent som på 1960-talet. Palestinierna är de som ockuperar och invaderar, inte Israel. Vart finns landet Palestina? Om man ska kunna ockupera något så måste de finnas ett land.
***
Anders Malm och andra i tokvänstern kommer få stå till svars så småningom, precis som andra nationalsocialister i vår tids historia.

Permalänk | Anmäl #48 Henrik C, 2009-02-05, 12:52

to Ivo Brncic,
i can see how "encyclopedic" you have become in your knowledge about what Hamas said of Israel,and what is written in the iranian law about stoning women.I would add,though not a deffender of either former mentioned,that history is choking with such data about the horrible deeds of the inquistion towards the jews of Europe,the massacres committed by "civil" America in Hiroshima,Nagazaki,Vietnam,and to indegious red indians,about the ethnic cleaning and systematic raping of women in Bosnia-Herzegovnia,etc.,etc.I do not think you want,nor can,"explain" these atrocities of the so called "civilized cultures".what is more dangerous and pathetic,is your using your data in an act of interpretation and justification of more horrible crimes.it is time for people of your kind to come to their senses,and turn a back to violence,segregation,domination of the weak,and try to be a real Christian..if that is what you are trying to say or be!?

Permalänk | Anmäl #50 ghassan lotfi, 2009-02-05, 12:58


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.