[...] på Mustafas förvarstal INSÄNDARE Efter att ha läst igenom Omar Mustafas varma försvarstal för Islamiska förbundet på Newsmill och förstått hur verklighetsfrämmande hans beskrivning av [...]
Blogg:Svar på Mustafas förvarstal « Politiskt Inkorrekt, 2011-04-01, 17:42
[...] är rent ut sagt patetiskt hur Omar Mustafa försöker förklara bort Islamiska förbundets senaste [...]
Blogg:Ursäkter och undanflykter | Nordic Dervish, 2011-04-01, 00:31
"Granestrands så kallade "tips" visade sig komma från det välkända israeliska mediecentret MEMRI..."
"Trots det så används MEMRI flitigt som källa av israelvänliga och antimuslimska debattörer. Även etablerade medier och politiker använder sig okritiskt av MEMRI för att förtala muslimska eller Palestinavänliga aktörer."
Du bevisade just i den här artikeln att du är antisemit. Grattis! Så tidigt som möjligt lägger du skulden på israeler. Sedan osar det konspirationsteorier också.
Kritik mot islam eller avslöjanden kring er organisation och religion är INTE islamofobi.
Permalänk | Anmäl
Mikael Hällgren, 2011-03-31, 12:39
"Vi betonar ständigt att man ska skilja mellan den Israeliska ockupationsmaktens brott mot mänskligheten och den breda judiska gruppen som religiös eller etnisk grupp."
Jaha, Omar Mustafa, nu är det ett "brott mot mänskligheten" att förhindra judeutrotning, för judeutrotning vore en oundviklig konsekvens av att Israel utplånas som ni muslimer vill.
Men är det verkligen ett "brott mot mänskligheten" att en jude vägrar underkasta sig muslimskt herravälde? Judarna har också funnits i Mellanöstern i flera tusen år.
"Ockupation" pratar muslimerna om som om det vore ett "brott mot mänskligheten". Nämn då ett land i världen som inte ockuperar ett territorium.
Antisemitismen är sig lik. Med judehatet kan man skapa en gemensam fiende som är numerärt underlägsen, dvs exakt det islam sysslat med i alla tider, det första Muhammed gjorde när han tagit makten var ju att utplåna judarna i Medina.
När judar har mark är den "stulen" och när araber har mark är de "ursprungsbefolkning" med "arvsrätt" till marken i evighet. Islams logik är entydig, då som nu, judar som inte respekterar muslimsk överhöghet i det "heliga landet" ska utplånas med våld.
Och ni har onekligen fått ett starkt politiskt stöd i Sverige. De rödgröna instämmer öppet i allt ni säger medan regeringen samtycker under tystnad.
Inte ens när ni nekar palestinier som bott i befintliga arabstater i 60 år fullvärdiga medborgarskap säger regeringen något medan samma regering ger palestinier i Sverige medborgarskap efter bara en kort tid här.
Men det innebär inte att ni har svenska folkets stöd. Tids nog kommer vi att få veta hur det egentligen ligger till med den saken.
Alla imperier som byggts med antisemitism som grund har gått under, ett öde som väntar även den muslimska världen när dess folk befrias och befriar sig från hat och intolerans, myter och korruption, en process som redan påbörjats.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-03-31, 13:02
Negativa generaliseringar skriver du!
Men grundproblemet är väl i själva verket att det är svårt att hitta nått positivt att säga om Islam o Muslimer!
Titta på de listor som varje år publiceras över värdens bästa univesitet! Var hittar du de från muslimska länder??
Titta på utdelade Nobel pris, Muslimer som är ca 20 % av värdens befolkning har fått 8 st! Judarna som är ca 0,2% av världens befolkning har fått 165!
Internationellt framgångsrika muslimska industriföretag ??
Kända muslimska uppfinningar från de sista 100 åren!??
Tyvärr är det så att man får gå till listor av typ" världens mest korrumperade länder" för att hitta en massiv ledning för Muslimska länder!
Också på listor över värdens ofriaste länder torde Muslimska länder inta framstående platser!
Finns det någon lista över kvinnoförtryck i olika länder så torde det vara muslimskt i topp!
Är det sen nån som listar länder med barbariska straff så kan man tänka sig en hel del muslimska länder på topp platser!
Permalänk | Anmäl
Torbjörn Frisk, 2011-03-31, 13:09
Kritik mot Judar eller avslöjanden kring er organisation och religion är INTE antisemitisk.
Permalänk | Anmäl
Patric P, 2011-03-31, 13:11
#8 Patric P. All fientlighet mot judar är antisemitism helt oavsett om fientligheten är befogad och rättfärdig eller inte.
Antisemiter har i alla tider har haft både haft person- och sakargument, se t.ex. Sioni Vises Protokoll, en konspirationsteori som ses som vedertagen sanning i den muslimska världen och även här på NewsMill där vissa kommentatorer hävdar att judarnas mål är att skapa ett stor-Israel mellan Nilen och Tigris.
Hitler pekade ut judarna som inte bara onda utan också ansvariga för att den tyska medelklassens livsbesparingar blivit utplånade under depressionen på 1920-talet och förda till schweiziska nummerkonton, det senare ett påstående inte utan viss grund även om det inte på minsta vis gav en fullständig bild av vad som hänt.
Vi vet vad som hände i Hitlertyskland och kan lätt räkna ut vad som skulle hända om Israels ställning försvagas. Den som "kritiserar Israel" drar i alla fall sitt strå till stacken för att det ska bli verklighet en gång till.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-03-31, 13:32
@Patric P
Beror på om du menar judar som religiös grupp eller judar som etnisk grupp. Att kritisera en ras är rasism medan att kritisera en religion inte är rasism.
Islam är inte en ras.
Ska det inte vara fritt fram att kritisera religioner/ideologier utan att bli stämplad med en mental sjukdom? Vad är det för samhälle, egentligen? Inte är det då det fria och liberala Sverige som jag är uppvuxen i.
Permalänk | Anmäl
Mikael Hällgren, 2011-03-31, 13:36
Rasism är diskriminering eller särbehandling av en grupp människor som sägs tillhöra en specifik "rasgrupp". Mig veterligen är islam inte en "rasgrupp" utan en lära. Islamofobi betyder ordagrant rädsla för islam och fobier i allmänhet betraktas som en irrationell rädsla eller en rädsla orimligt avvikande från normen. Enligt mig finns det fog för att hysa en viss skepsis mot islam, med tanke på vad islam lär och vilka uttryck islam tar sig i världen.
Saklig kritk av religionen/läran/ideologin islam är således varken rasism eller islamofobi.
Det är tyvärr pinsamt att, så fort kritik mot islam framförs, spelas offerkortet fram. Varför inte möta kritiken istället ... på ett sakligt och intellektuellt sätt , istället för att jämnt ropa "islamofobi" eller författa dimridåer som inte klargör (eller i värsta fall, ta till våld).
Det viktiga är att förstå att denna kritik inte riktas mot muslimer utan mot islam. Jag tror och hoppas att majoriteten av muslimer är vanliga & fredliga människor, men islam som lära är antisemitisk, antidemokratisk, misogyn, våldsam och ofta tolkas som en härskar- & överherreideologi.
En religion/lära/ideologi som inte tillåts eller inte tåls att granskas, är precis en sådan lära som måste granskas. Det är en fri medborgares plikt att sakligt ifrågasätta alla extremåsikter som kan hota frihet och demokrati, oavsett om det är kommunism, nazism eller islam.
Permalänk | Anmäl
Mikael Tiensuu, 2011-03-31, 13:40
Haha vilket självmål.
Permalänk | Anmäl
Richard Woolwood, 2011-03-31, 14:00
Bemöt sakfrågan i kritiken, istället för att komma med konstruerade tillmälen och prata om hur orättvist livet är.
Det islam just nu utsätts för i västvärlden kanske man kan kalla för 'peer review'? En chans att ta emot synpunkter från utomstående för att bredda perspektiven och verkligen testa om iden islam håller i vår del av världen.
Ta emot denna dyrbara gåva, att så många icke-muslimer har detta intresse för att reviewa ert synsätt. Missa nu inte detta! Var öppna för den fantastiska västliga värderingskartan som ger massor av bra förändringsförslag!
Och idka gärna offentlig självkritik också. Visa anpassningsvilja och nytänkande. Det ses som en styrka här. Det föder respekt. Kanske ett första steg att prova det i islamiska förbundet?
Då kan jag försäkra att nya möjligheter öppnas. Prova vettja.
Permalänk | Anmäl
Sven Nolin, 2011-03-31, 14:23
Så som man hatar mördare, våldtäktsmän, lögnare, rånare och dylikt så hatar man DE judar som mördar, våldtar och torterar, så som man hatar DE muslimer som mördar, torterar och våldtar, det ni blinda, dumma och trångsynta människor borde lära sig är att skilja mellan religion och individ. Lika mycket som man hatar muslimer oavsett om vad dem gör, vare sig dåligt eller bra så hatar man dem, inte för deras uppförande utan för att man har ett problem med ISLAM, agg, rasism och mycket annat. Till skillnad från ISLAM, som avstår från våld, mord, förtryck, hat osv, då man inte drar alla över en kam, man kan skillja på individer och religiner, traditioner och kulturer. Så ni mina vänner, håller er inte till den rätta sidan, utan försöker att framstå som att ni gör det men när ni faktiskt själva har vidriga och rasistiska värderingar. Jag hatar lika mycket en jude som mördar som en muslim som mördar, som en kines, svensk, gambian, amerikansk m.fl för att det är en dålig handling och inte för att personen i sig har en specifik religion eller grund. Ni får oss andra Svenskar att skämmas och framstå som rasisiter när vi faktiskt i själva verket är emot alla liknande värderingar ni har.
Och du Peter som säger..."tyvärr är de flesta läskunniga", jag tror du har förstått hela order "läskunnighet" FEL, att vara läskunnig innebär bara inte att läsa och förstå vad som står för det kan lika gärna vara fel och grundat på helt lögnaktiga grunder och fakta. Att vara läskunnig innebär en rad fördelar, förutom just kommunikationen, i hjärnan. De delar av hjärnan som påverkar minnet, uppmärksamheten, förmågan att tänka abstrakt, förståelse av information, beslutsfattande och kritiskt tänkande vilket inget av dessa egenskaper någon av er verkar ha. Ni är här för att attackera och inte för att visa vad som är rätt eller fel.
Permalänk | Anmäl
Assadek Ouahabi, 2011-03-31, 15:14
Islamofob, jag undrar vad det egentligen betyder. Om det betyder att man är "rädd för islam" så är jag nog lite rädd för islam. Fast jag är inte rädd för specifikt islam utan jag är rädd för ett ökat religiöst inflytande i samhället i allmänhet, oavsett om det är kristendom, islam eller något liknande. Människor som på allvar lämnar över sitt ansvar att tänka själva till präster och imamer som tolkar uråldriga skrifter från en annan tid, hetsar och skuldbelägger är läskiga och jag är rädd för att de ska få ökat inflytande. Jag är också rädd för att de får en ökad acceptans i samhället för sina ståndpunkter att det finns en "guds lag". Jag är rädd för detta, mest rädd för muslimerna eftersom det är den religionen som är på framåtgående. Kristendomens fundamentalism är på tillbakagång så det är jag inte lika orolig för. Spanska inkvisitionen och deras ideer var jätteläskiga, Hamas och liknande organisationer spelar i samma division.
Om det gör mig till islamofob så tänker jag bära det epitetet självmant.
Permalänk | Anmäl
Marie Bengtsdotter, 2011-03-31, 15:37
"Jag hatar lika mycket en jude som mördar som en muslim som mördar, som en kines, svensk, gambian, amerikansk m.fl för att det är en dålig handling och inte för att personen i sig har en specifik religion eller grund."
Jag pratar inte om handlingar av individer. Jag pratar om en religion/ideologi. Man ska få kritisera religioner precis som man ska få kritisera politiska åsikter. Religion är inget annat än en nedärvd åsikt baserad på hjärntvätt.
"De delar av hjärnan som påverkar minnet, uppmärksamheten, förmågan att tänka abstrakt, förståelse av information, beslutsfattande och kritiskt tänkande vilket inget av dessa egenskaper någon av er verkar ha."
Har själv vuxit upp som kristen. Mitt kritiska tänkande har bara blivit bättre och skarpare för varje år. Nu är jag humanist och jobbar som journalist.
Det är mycket svårare att tänka kritiskt om man är uppvuxen i en troende familj. Man får hela tiden lära sig att tänka i svart eller vitt - "om du inte är med oss, är du emot oss". Då naggas det självständiga och kritiska tänkandet bort. Det kallas hjärntvätt.
Så visst tar man illa upp om kritik riktas mot ens religion. Men man får inse att det är en del av människans kritiska tänkande och det utvecklar oss alla som ras (människan är en ras - det finns inga människoraser).
Själv njuter jag av min frihet som icke religiös och fri människa.
Tänk större! Var inte rädd för kritik och diskussion!
Permalänk | Anmäl
Mikael Hällgren, 2011-03-31, 15:43
”Alla imperier som byggts med antisemitism som grund har gått under, ett öde som väntar även den muslimska världen när dess folk befrias och befriar sig från hat och intolerans, myter och korruption, en process som redan påbörjats.” skriver Bo T utan att ange riktning och årtal för detta antisemitiska muslimska imperium.
Nja, sanningen är väl att värdfolken i alla tider haft problem med judarna. Och nu, när de ska försöka vara en civiliserad nation bland nationerna, staplar sig resolutionerna på hög. Problemen tycks kvarstå.
Nya resultat från en arkeologi befriad från sagorna i bibeln berättas nu för oss fåkunniga. Den heliga skrift ser ut att behöva revideras. Inget som gynnar israeliska judar precis och inte heller kristna, möjligen muslimer..
Vår nutidshistoria med 1900-talets katastrofer, där det tyska folkets ingrodda antisemitism är det bestående intrycket, håller också på att skrivas om. Vi behöver inte något ideologiskt institut för att nu börja intressera oss för de verkliga orsakerna till det ofattbara brodermord som i huvudsak utspelade sig på den här kontinenten.
I Iran, av alla ställen, finns det visst en stor grupp semitiska judar som, mutor och övertalningsförsök till trots, vägrar att flytta till Israel.
Muslimers antisemitism och förföljelse av judar är väl ungefär lika påtaglig som den kristna världens antisemitism och förföljelse av judar. Dvs inte mycket merän hjärnspöken och sionistisk propaganda.
Permalänk | Anmäl
Gösta Lilja, 2011-03-31, 16:00
-> 28 Assadek Ouahabi
Jag håller med dig i det mesta du skriver och jag är glad att det finns muslimer som har ett samvete och inser att det finns vidriga handlingar hos både muslimer & icke-muslimer.
Men på en punkt har du fel ... läran islam avstår INTE från våld, mord, förtryck, hat mm ... tvärtom uppmuntrar islam till alla dessa styggelser. Jag är tacksam att många muslimer helt enkelt är "dåliga" muslimer ... dvs inte praktiserar dessa sämre sidor hos islam.
Man måste inse att det inte handlar om kritik mot muslimer, inte är kritik av arabisk kultur, att det inte är rasism, att det inte är islamofobi ... utan kritik av läran islam.
Problemet är att islam uttryckligen förbjuder kritik av profeten, islam & att apostasi (lämnande av den islamska tron) är förbjudet. Allt detta bestraffas strängt (i vissa länder t o m med döden). Anledningen till denna stränghet är att islam är en så bräcklig lära att den skulle kollapsa om kritik & apostasi skulle tillåtas fritt.
9 av 10 muslimer i världen inte har läst koranen (än mindre haditherna, sunnah, sira mm) och vet tyvärr inte bättre. De är förtryckta, lever ofta i skräck för den eviga "helveteselden". I de flesta muslimska länder råder det en angivaranda som är värre än den i de forna kommuniststaterna ... den sociala kontrollen är så extrem att kritiker & apostater riskerar sina liv. Det finns även exempel i västvärlden där kritiker och apostater mist livet, hotats eller trakasserats.
Permalänk | Anmäl
Mikael Tiensuu, 2011-03-31, 16:11
Isalomfobi existerar inte. Det är ett bergrpp som islamister och deras tillhängare använder för att slippa argumentera mot kritik av islam. Istället för att stå upp och försvara sina ideal, stämplar man kritikern som psykiskt instabil.
Omar Mustafa: Bemöt kritiken med sakliga argument, och jag kommer att respektera dig, även om jag inte delar din livsåskådning eller värderingar. Men så länge du stämplar mig som pyskist instabil ("islamofob") så kommer du aldrig att erhålla någon respekt av mig eller någon annan som står för traditionella västliga värderingar. Och utan den respekten kommer du inte speciellt långt, utan kommer att förbli marginaliserad i samhället.
Dörren står öppen för dig och andra muslimer som vill in. Men ni måste släppa sargen och komma in i matchen och respektera även era kritiker.
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2011-03-31, 16:37
Jag ser ingen skillnad på de islamkritik som finns och den Israel-kritik som också finns. Det är mellan dessa två läger som problemet finns.
Permalänk | Anmäl
Bo Grahn, 2011-03-31, 16:57
Artikeln belyser på ett utmärkt sätt att muslimsk värdegrund kolliderar så hårt med den västerländska att vi absolut inte bör sammanföra dem. Muslimsk värdegrund gör sig bäst någon annanstans.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2011-03-31, 17:48
Islamofobin historiska bakgrund är att ordet skapades för att stigmatisera alla som inte älskar islam. Läs här:
http://aktualia.wordpress.com/2011/01/13/ullenhags-historielosa-islamofobi/
Utan självkritik kan inte islam bli en del av västvärlden, tyvärr. Tänk om och gör rätt!
Permalänk | Anmäl
Cavatus Carlson, 2011-03-31, 18:14
ISLAMOFOBI ÄR ETT OMÖJLIGT ORD!!!
En fobi är en okontrollerbar, obefogad, upplevd rädsla som inte står i proportion till den verkliga faran.
Att vara rädd för islam och deras medeltida värderingar och deras ambition att detaljstyra världen med våld utgående från en sagobok är synnerligen sunt och logiskt!
Därför är det inte en fobi och därmed finns inte ordet!
Permalänk | Anmäl
leif w-n, 2011-03-31, 19:46
PK-eliten och muslimer har helt enkelt inte förstått skillnaden mellan att inte gilla religionen Islam, rasism och islamofobi. Jag är varken Islamofob eller rasist men jag gillar inte Islam och det är väl fortfarande tillåtet i detta landet vad jag förstår.
Permalänk | Anmäl
Andersx Carlsson, 2011-03-31, 20:00
Abdirisak Waberi är om inte annat kvinnohataren som
inte tycks bekymra svenska vänsterfeminister .
Och han gömmer sina misogyna åsikter bakom "de lärda" som han så vackert kallar ledande sagobokstroende.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-03-31, 20:37
#11 Mikael Hällgren
Jag menar som religös grupp.
Permalänk | Anmäl
Patric P, 2011-04-01, 07:48
Kritik mot Israel är INTE anti-semitism, denna artikel var väldigt bra och förklarar för oss att muslimer bedöms efter andras gärningar mendans alla vi andra bedöms efter våra egna gärningar!
Bra skrivet Omar Mustafa, jag önskar erat förbund lycka till och tack för erat enorma jobb för integration i Sverige och Fred i mellanöstern!
Permalänk | Anmäl
Kevin Muhajir, 2011-04-01, 11:23
Först och främst skulle jag uppskatta om ni kom med riktiga källor och inte källor skrivna av rasister som t.ex. Olle Svenssons källa. Ni behöver inte komma med vad Islam tillåter att man ska göra för ni har inte en aning om vad islam innebär och vad den går ut på, bara på denna punkt visar ni hur "läskunniga" ni är. Jag ska inte slösa min tid på att förklara Islam för en läskunnig förstår sig på Islam och om denne inte tycker det är rätt är det upp till han/henne.
Det ni måste förstå, är att ISLAM är en religion som inte går att redigera som andra religioner, man står fast vid vad som står och kommer att tro på det tills man dör. Så det handlar inte om att ta emot kritik eller inte, man tar emot kritik med öppna armar, men problemet är att denna s.k kritik inte är kritik utan man försöker svartmåla religionen och då är det inte kritik längre utan hat mot en religion som man inte ens förstår och detta är jävligt patetiskt från er sida om jag får säga mitt.
Ingen har heller tvingat er att tycka om Islam för det står redan i Koranen att man aldrig kommer bli accepterad oavsett vad så det är något man redan vet. Islam är emot homosexuella JA och det kan man inte förneka, däremot har denna homosexuella grupp ALL RÄTT få den respekten en human beeing ska få oavsett vad de tror på, tycker eller ser ut.
Iran är inget exempel mankan ge som Muslims Stat för det finns inget land idag som gör vad islam säger så den typiska kommentaren kan ni också släppa. Kvinnohatare?? Hur i hela friden kan Muslimer vara kvinnohatare och kvinnoförtryckare?? Vad baserar ni det på?? Att en idiot som är muslim som tvingar på sina döttrar att ta på sig slöja? En idiot som dödar sin dotter pga att hon haft sex före äktenskap? En idiot som slår sin kvinna som kommer hem efter 10? Såå patetiskt, snälla, hur tänker ni? Hur resonerar ni? Det är som att säga att alla svenska män är våldtäktsmän just för att de flesta överfallen görs av svenskar?? NEJ, NEJ, NEJ...så är inte fallet. Islam säger inte att man ska slå.
Varför tycka om något som inte drabbar dig eller gör dig något?? Varför aldrig säga bra saker om islam, ni kommer ständigt men de mest ovanliga sakerna i Islam som idag inte ens görs, och om de görs så baseras de på heeeelt fel grunder.
Vad gäller kvinnor, vad gör man med kvinnor i väst idag?? INte respekterar man de i allafall, man använder de som objekt för att öka sin omsättning i företagen, man visar fram pengar och kastar ut de på TV (de gör det självmant men det är pga all hjärntvättning från media), vad är kvinnans respekt här? Att använda kvinnan om objekt är fan inte okej utan en ren hjärntvättning om vi ska gå in på det så djupt.
Islam är olik andra religioner, definitivt men den är också svår att förstå, speciellt när man redan tagit ställning innan man läst om den eller försökt förstå den. Förstår man sig inte på ekonomi så kan man inte gå ut med åsikter eller tycke, eftersom man inte har en grund, en bas eller sinne för den, man skulle bara se patetisk ut och bli utskrattat och det är precis vad som händer med er nu, ni kritiserar något ni varken förstår eller vill förstå. Hata islam så mycket ni vill, det ska respekteras men behöver inte accepteras men då är det upp till var och en för huuuur mycket man än försöker så kommer Islam aldrig försvinna, aldrig förstöras, aldrig krossas osv...
Jag skulle i princip kunna sitta o skriva i evigheter, men det räcker nu eftersom ni redan bestämt er för att hata något oavsett om ni känner till den eller inte, jag hoppas att ni någon gång kommer ut ur mörkret till ljuset för det ni faktiskt gör är att slösa er tid på något ni aldrig kommer lyckas att ändra på, låt det ta vad det tar, det kommer ALDRIG att hända...och det roliga med allt är att Islam bara blir större och större och det har ni bevis på själva, vare sig ni tycker om det eller inte...jag själv har bevittnat många som blir muslimer, trots angreppen och ju mer angrepp desto fler blir muslimer, tack för det indirekta stödet, ni gör Islam bara starkare och starkare, vilket ni kanske inte förstår men det är ett BRA TIPS som jag tycker ni ska ta till er. :)
Oavsett våra olikheter så tycker jag inte illa om er för jag förstår er mer än vad ni förstår er själva, i slutändan är vi alla människor och alla av kött och blod. Men ingen är perfekt och vi begår ALLA misstag som vi t.o.m upprepar, men det är mänskligt. Och de som dödar, våldtar, stjäl, slår, torterar, diskriminerar osv kommer i slutändan att få smaka på samma medicin, ingen kommer undan sina dåliga handlingar, KARMA gott folk, Karma.
PEACE & LOVE och lär er att älska
Permalänk | Anmäl
Assadek Ouahabi, 2011-04-01, 13:22
#35, Gösta Lilja, som håller på som vanligt med folkhatligt inlägg, dravel om sionistisk propaganda oacceptabelt:
GL: "...Nja, sanningen är väl att värdfolken i alla tider haft problem med judarna. .."
Jaså? Kan det vara så att judarna i alla tider har haft problem med värdfolkens judehat, aka antisemitism?
Har judarna regelbundet slaktat värddfolk eller är det värdfolken som slaktat judar, i hundratals år? Din ignorans är utan like. Du sprider hat.
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2011-04-01, 13:31
"ISLAM är en religion som inte går att redigera som andra religioner, man står fast vid vad som står och kommer att tro på det tills man dör."
Ja, så är det och det är hela den ideologins värdesystem som enligt mig är ruttet.
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-04-01, 13:41
#63 Assadek Ouahabi
Hej, du kan väl försöka förklara lite kort vad den viktiga regeln "Det är haraam att ta kuffaar som nära vänner och beskyddare. " för när jag läser den så kan jag inte utläsa något kärleksfullt ur detta men det är kanske jag som är dum, eller ? Det ser ju inte så inbjudande ut för oss som inte är muslimer.
http://www.muslim.se/fragorasvar/basgrundernaitron/232-foertydligande-av...
Permalänk | Anmäl
Andersx Carlsson, 2011-04-01, 14:01
Mustafa, jag vill ge min uppriktiga syn. Jag vill ge dig några ledtrådar till vad en vanlig människa tycker. Hoppas du kan ta in kritiken.
Det är ditt ansvar att veta vad dina inbjudna gäster förespråkar. Du borde ta kritiken allvarligt, för det är en allvarlig sak som diskuteras: antisemitiska yttringar och uppvigling mot judar och dem som begår dessa folkfientliga fel. Rasism och uppvigling mot vilket folk det vara må är oacceptabelt, även den mot judar.
Att inte veta och inte kunna ta in kritik är oansvarigt och ingen ursäkt. Du borde tacka dem som informerar dig om detta. Du borde inte vilja att din grupp smutsas av en folkhatlig propagandist, vare sig han är tyst om sitt judeförtakt just i Sverige eller inte. Det blir en principfråga. Antingen är du emot folkhatiska uppviglare eller inte. Bjuder du in en att tala , vad visar du då?
I stället för att kasta misstankar på MEMRI, den enda grupp som granskar uttalanden på arabiska, borde du gå till saken och undersöka vad din inbjudna gäst har sagt om judar. Vad någon skribent på Guardian tycker om MEMRI är inget belägg; gissa om Guardian ses som israelfientligt och partiskt av många. Gå till ursprunget och se vad som sägs innan du anklagar MEMRI för att ha översaatt fel. Det är din plikt att göra det nu och att omvärdera din inbjudan, för jag antar att du står emot uppvigling mot judar. Det hedrar en människa att erkänna att man gjort fel. Det är ingen skam att tänka om.
Er grupp är inte ensam om att bjuda in kända judehatare, då även Olof Palme Center, Broderskaparna och ABF, bland andra har gjort samma. De har, BTW, haft lika svårt att ta in kritik som du nu.
Hade du representerat en kyrka hade det varit lika förkastligt. Försök att inte skylla kritik på islamofobi, som verkligen finns, se bara på somliga inlägg. Jag skulle fördöma även att bjuda in en ökänd islamofob till kyrkor och synagogor.
Det handlar om principer och utan bortförklaringar och ursäkter. Du vill nog inte att din moskée ska definiedras av att den utan skrupler bjuder in en ökänd folkhatare och uppviglare. Eller?
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2011-04-01, 14:02
Varje gång en företrädare för islam uttalar sig, måste man räkna med taqiyya, den av "profeten" förordade lögnen i syfte att främja islam. Omar Mustafa gör ingen besviken på den punkten. mitt i en lång tirad syftande till att skapa "guilt by association" i stället för att bemöta kritiken i sak, kommer den. Ren och ohöljd taqiyya.
Påståendet "Detta i enlighet med vår religiösa övertygelse om respekt för den andre och tolerans mot oliktänkande." är så långt från sanningen man möjligen kan komma. Islam grundas helt på Koranen, hadither och sira, ur vilka islams alla föreställningar och regler är härledda. Dessa skrifter visar en enastående intolerans mot alla som inte accepterar Muhammeds budskap och underkastar sig islam.
Koranen består till 61% av utfall mot de otrogna. I synnerhet de suror, som tillkom i Medina är hatfyllda mot judar, kristna och otrogna i allmänhet. Muhammeds sista tio år (i Medina) kännetecknades av ständiga överfall på karavaner och kringboende stammar, dödande av kritiker (som endast verbalt kritiserat "profeten") samt pogromer mot och fördrivning av judar. Allt detta finns detaljerat skildrat i sira och återspeglas även i hadither. När jihad nämns i Bukharis hadither, avser det i 97 % av fallen fysik strid mot de otrogna.
Det skulle vara intressant att veta exakt var i islams trilogi Omar Mustafa finner något om "respekt för den andre och tolerans mot oliktänkande". Själv har jag inte hittat något. Och det hjälper inte att hänvisa till K 2:256 som vanligt, för den är med råge ersatt genom abrogation av ett antal verser i t.ex. surorna 8 och 9.
Permalänk | Anmäl
Nils Dacke, 2011-04-01, 14:26
-> Assadek Ouahabi
Jag är glad och tacksam att det finns muslimer som tänker som du. Jag önskar att fler muslimer kunde vara lika tydliga som du. Jag håller också med dig om att man inte bara kan bedöma en religion/lära/ideologi efter hur dess efterföljare beter sig.
Min kritik av islam är helt och hållet baserat på dess urkunder ... dvs koranen, haditherna, sira, tafsir.
Först vill jag citera surah Al-Qamar 54:17 "And We have indeed made the Qur'an easy to understand ..." (övers Yusuf Ali). Jag håller med ... koranen är enkel att förstå ... om man förstår att läsa den i kronologisk ordning. Enligt surah Al-Baqara 2:106 "None of Our revelations do We abrogate or cause to be forgotten but We substitute something better or similar...". Det betyder helt enkelt att med motsägelser i koranen så gäller alltid den nyaste/senaste surah. De få snälla verserna är abrogerade av de fula & krigiska verserna.
För det andra ... om muhammed i Al-Ahzab 33:21 "Ye have indeed in the Apostle of Allah a beautiful pattern of (conduct) for anyone whose hope is in Allah and the Final Day and who engages much in the praise of Allah.". Muhammeds liv är ett exempel att efterfölja ... profeten slaktade oskyldiga, lönnmördade, ljög, rånade karavaner, plundrade byar, utövade pedofili, sände män till döden mm. Det är inte längre så långsökt att tro, att de som ropar allahu akbar medans de kör in flygplan i skyskrapor faktiskt är de rättrogna, till skillnad från "mjukisar" som du Assadek.
Det här är inget jag hittar på. Allt detta kan du bekräfta själv genom att läsa i koranen, haditherna, sira och tafsir.
Till Assadek och alla andra muslimer:
Någon gång hamnar varje muslim i valet att välja mellan islam och sitt samvete. Allt fler väljer det senare alternativet och blir apostater (många med risk för sitt liv). Du behöver inte besöka islamfientliga sajter eller lyssna på mig ... läs själv islams egna skrifter istället för att bara lyssna på din imam. Om islam är sanningen så har du inget att vara rädd för.
Permalänk | Anmäl
Mikael Tiensuu, 2011-04-01, 14:37
I A-K Roths värld får man får inte ens antyda att judarna skulle kunna ha någon skuld i de oräkneliga konflikter som kantat deras väg från biblisk tid fram till och med Gaza 2010. I en kommentarsspalt som dryper av fascism i synen på muslimer är det mina rader om judarnas historiska problem som får A-K Roth att gå i taket. Att acceptera och försvara den sällsynt vidriga människohantering som just nu i detta ögonblick pågår på Västbanken och i Gaza är att göda hatet och fördjupa motsättningarna. Hur långt det redan gått kan man avläsa, inte minst här.
Permalänk | Anmäl
Gösta Lilja, 2011-04-01, 17:53
Läs en muslims berättelse och egna erfarenheter om hur det går till bakom väggarna i moskéerna i Sverige. Här några citat:
"Inom islam finns det som bekant ingen central institution såsom Vatikanen inom katolicismen för att utfärda direktiv och guidelinjer. Utan dem som styr debatterna inom islamiska mötesplatser är oftast dem som har kapital, uppbackning och drivet för att bygga moskéer och skapa mötesplatser för muslimer.
Oftast utgörs kärnan av dessa muslimer generellt av konservativa muslimer som i många fall med hjälp av främmande stater (som bland annat Libyen när det gäller islamiska center i Malmö) skapar mötesplatser och genom det har en direkt inverkan på vem som sätter agendan inom mötesplatsen.
Dem konservativa muslimerna som nästan alltid har en mycket snäv tolkning av islam sätter med andra ord agendan för vad som är accepterad inom debatten och tillåter inte andra mer sekulära muslimer som kanske inte besöker moskén eller mötesplatsen så ofta att göra sina röster hörda.
Resultatet blir då en plats där moderata muslimer inte får plats och kvinnoförtryck och antisemitism frodas då islam kan endast kan tolkas på ett ”rätt” sätt, enligt dessa konservativa muslimer.
Detta görs främst för att skapa en barriär mot västerländska intryck och bibehålla en stark gemenskap och grepp om den muslimska delen av svenska samhället. Ingen inom den kategorin av muslimer vill ha en västerländsk och mer anpassad till den moderna världen version av religion, såsom den kristendom som finns inom Svenska kyrkan.
Visst, utåt väljer dessa ”samhällspelare” att fördöma antisemitism och kvinnoförtryck och intygar att deras samhällssyn inte går stick i stäv med ett sekulärt och modernt samhälle. Främst för att inte tappa uppbackningen från politiker och samhällsinstitutioner. Bakom stängda dörrar är dock realiteten något helt annat, det kan jag intyga om. [...]
Svenska kyrkan utgör en varnande exempel bland konservativa muslimer. Att ha en religiös institution som är så tandlös och utan kraft att påverka samhället är en fara enligt dessa muslimer, då islam är ett sätt att leva och inte endast en tro."
Läs hela berättelsen här: http://bit.ly/eMqo7p
Permalänk | Anmäl
Cavatus Carlson, 2011-04-01, 21:08
Tvärtemot av vad artikeln ger sken av är det kristna som är världens mest förföljda religiösa grupp.
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/kriget-mot-kristna
75% av all religiös förföljelse i världen riktas mot kristna, de trakasseras i två tredjedelar av världens länder, främst muslimska i mellanöstern och afrika.
För 60 år sedan rensades arabvärlden etniskt på judar, nu verkar turen kommit till de kristna.
Någon kommentar Omar Mustafa?
Permalänk | Anmäl
David_A, 2011-04-02, 08:07
#63 Assadek Ouahabi,
"Hur i hela friden kan Muslimer vara kvinnohatare och kvinnoförtryckare?? Vad baserar ni det på?? Att en idiot som är muslim som tvingar på sina döttrar att ta på sig slöja? En idiot som dödar sin dotter pga att hon haft sex före äktenskap? En idiot som slår sin kvinna som kommer hem efter 10? Såå patetiskt, snälla, hur tänker ni? Hur resonerar ni?"
En tanke eller en idé är aldrig bättre än den effekt den får i verkligheten. I flera länder som domineras av islam behandlas kvinnor sämre, det kan man inte komma ifrån.
Resonemanget om västerländsk kvinnor och objekt är en typisk kontring från muslimskt håll när argumenten tar slut.
En annan sak ingen heller kan komma ifrån är att islam, kristendom, judendom och Hans och Greta är humbug. Inser man inte det kan man inte tänka själv! Och varför skall man ha respekt för vuxna människor som inte kan tänka själva?
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-04-02, 09:26
#79
Det var inte den muslimska världen som startade det så kallade civilisationernas krig. Vad gäller antal stupade ligger väl smärtgränsen för den kristna världen mellan 1/100 och 1/1000. Att det finns intressen på den kristna sidan som till varje pris måste skapa och vidmakthålla motsättningar är inget nytt. Söndra och härska hette det förr i världen. Det duger lika bra idag.
Permalänk | Anmäl
Gösta Lilja, 2011-04-02, 09:35
#81
Så muhammedanerna har aldrig inlett ett angrepp eller försökt expandera?
Intressant skola du växte upp i ...
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-04-02, 10:33
"Negativa generaliseringar" är ju för övrigt islams trade mark när det gäller icke-muslimer i allmänhet och judar i synnerhet.
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2011-04-02, 10:48
82#
Vad gäller dagens expansion hänvisar jag till det judisk-kristna ledarskapet. 7-årig folkskola.
Permalänk | Anmäl
Gösta Lilja, 2011-04-02, 10:53
Gösta Lilja, #73: Du får skriva direkt eller antyda vad du vill men rasism är rasism. Vilken skuld skulle judarna ha i pogromer och folkmord riktade mot deras folk? Vilka "oräkneliga konflikter" syftar du på? Om jag får använda dina ord så dryper de av "fascism i synen på judar." Folkförakt rent och skärt.
Notera att jag kommenterade islamofobi i #67 till artikelförfattaren:
"...Försök att inte skylla kritik på islamofobi, som verkligen finns, se bara på somliga inlägg. Jag skulle fördöma även att bjuda in en ökänd islamofob till kyrkor och synagogor..."
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2011-04-02, 12:40
#63 Assadek Ouahabi, 2011-04-01, 14:22:
"Iran är inget exempel mankan ge som Muslims Stat för det finns inget land idag som gör vad islam säger "
Du menar att den riktiga islam är som riktig kommunism? Alla dessa MILJARDER människor på alla kontinenter och med skilda kulturer som försökt sig på att bygga den "rätta" varianten, och INGEN lyckats? Mycket intressant syn du representerar.
Kan inte ni alla "den sanna islambyggarna" pröva den på möss först? :-)
Permalänk | Anmäl
Andreas Kandelabersson, 2011-04-02, 15:18
Fobi betyder närmast sjuklig rädsla för något. Vad bör man säga när rädslan är mycket sakligt och faktamässigt motiverad?
Att ta fram en "expert från Guardian" - tja, gör experimentet och Googla efter 'guardian anti-semite' och sätt igång och läs.
MEMRI är en utmärkt källa för översättningar från arabiska som jag läst i många år - kan man hitta översättning av några ord som skulle kunna tydas på annat sätt är det inte alls ovanligt vid översättningar mellan två helt olika språkgrupper.
Allt hackande på Israel - en del av senaste hackande kommer från Goldstonerapporten, mannen som fått pris i Sverige av jurister för denna helt vinklade rapport. Nu har han gjort avbön i Washington Post och erkänt hur snett många saker var. Se http://israelisverige.info/?p=6235
Permalänk | Anmäl
Ralph Haglund, fil.lic., 2011-04-02, 17:16
"Till skillnad från ISLAM, som avstår från våld, mord, förtryck, hat osv"
Tja, det är ju en definition av ISLAM. Vi som kan läsa vet bättre.
"De delar av hjärnan som påverkar minnet, uppmärksamheten, förmågan att tänka abstrakt, förståelse av information, beslutsfattande och kritiskt tänkande vilket inget av dessa egenskaper någon av er verkar ha."
Så att förolämpa och degradera dina kritiker utan att svara är typiskt muslimskt kanske?
Permalänk | Anmäl
Anders Nordmark, 2011-04-02, 17:28
#85 A-K Roth
En artikel som säger en del.
http://web.fib.se/visa_info.asp?PostId=229&Avdelning=050&Sidrubrik=Nyhet...
Folkgrupper som lever i århundraden bland andra folk utan att assimileras drabbas förr eller senare av problem. Vilket har bevisats, bl a här på Newsmill tycker jag. Så långt borde vi väl vara överens?
Permalänk | Anmäl
Gösta Lilja, 2011-04-02, 19:14
#90 Det är fullt begripligt och inte alls oväntat att en vänsterextremist inte förstår eller ser någon skillnad mellan demokrati/mänskliga rättigheter och diktatur/intolerans.
Nämn några demokratiska stater som judarna "drabbats av problem i", vidare kan du berätta vid vilka tillfällen de "problem" som drabbat judarna varit befogade. Slutligen kan du nämna något om vilka "element" det är som "drabbat" judarna.
Permalänk | Anmäl
David_A, 2011-04-03, 11:17
#91
Det fanns inte så många demokratier för hundra år sedan och tidigare. Det är inte jag som påstår att det funnits "problem" som drabbat judarna. Det gör dom själva med fullständig support från sina tidigare förtryckare. Att några problem skulle ha varit befogade får du faktiskt ta och reda ut själv eftersom du själv påstår det.
Permalänk | Anmäl
Gösta Lilja, 2011-04-03, 15:10
Anders Nordmark, du får kritisera preciis vad du vill och låt mig tala om för dig att det som verkligen är typiskt är att attackera islam och muslimer så fort och så mycket man bara kan. Inte nog med det utan när man ser och läser en massa kritik så kan man tro att det är en grottmänniska som sitter framför datorn och skriver. Ärligt talat, vad är problemet förutom att man hatar islam så mycket att man så gärna skulle vilja utrota den, Be my guest Anders och alla ni som är sååå mycket emot islam =) Den som skrattar sist, skrattar bäst, den får ni inte glömma kära islam hatare,
Ändra på Islam? då kan jag bara säga dröm så gott du bara kan för det är den enda möjligheten ni har, är att faktiskt drömma om den för i verkligheten så kommer det inte hända ;)
Vad gäller Staten Israel för att inte dra alla Judar över en kant ...Israel skyddas av världssamfunden oavsett vad man tycker, israel har rätt att döda, att kidnappa, att inte tillämpa FN:s resolutioner, att trampa på hela mänskligheten, att utrota, att negligera, att driva folk från sina hem, att döda öppet, därav Rachel som är ett gott exempel, att mörda motståndare, som Bernadotte,och listan är mycket lång, vad än ni tycker så ligger ni på fel sida så när det kommer er tur så kommer ni att drabbas precis på samma sätt som dem som vill ha rättvisa, Vilket ni faktiskt redan har gjort för ni är deras betjänare, Jag tycker faktiskt jätte synd om er, visst det är det inte heller ert fel för ni har blivit hjärntvättade :(.
Ni ska vara medvetna om att Judar anser att alla andra utom deras ras är hundar och slavar som saka betjäna dem så kom inte ens och predika för vad islam är eller vad den står för, för ni har NOLL koll.
leve rättvisan, leve det fria ordet( för muslimer är de enda som inte får säga vad de vill eller tycker utan att bli påhoppade av den hjärntvättade världen), ner med sionismen, ned med förtyck, ned med världsagenter som säljer sig billigt.
What goes around, comes around my friends,
Permalänk | Anmäl
Assadek Ouahabi, 2011-04-04, 21:21
-> Assadek Ouahabi
Jag håller med dig att man inte skall attackera, varken islam eller muslimer. Det bästa man kan göra är att framhålla vad islam faktiskt står för och sakligt kritisera läran ... inget mindre och inget mer. Att du blir upprörd över detta visar antingen att du sympatiserar med islam eller att du är okunnig över vad islam faktiskt står för ... jag hoppas att det är det senare alternativet.
Majoriteten av muslimerna har inte läst koranen eller haditherna och du verkar höra till dem. För jag hoppas att du är en intelligent människa som värnar om individens frihet och vill ha ett jämlikt, kärleksfullt samhälle. Det andra alternativet är hemskare, att du verkligen tror på de grymheter och det överherreideal som islam står för. Lyssna inte bara till din imam ... ta reda på själv vad islam egentligen lär ut.
Påstå inte att jag inte kan något om islam. Jag har studerat islam noggrant, läst texter både för och emot, lyssnat på föredrag, och sist men inte minst ... läst koranen och många av haditherna flera gånger.
Det som har förvånat mig hittills är att, alla diskussioner jag haft med muslimer om islam, så har ingen presenterat några motbevis till mina påståenden. Istället har jag blivit bemött med ovidkommande kommentarer, glåpord, oförskämdheter, lögner mm.
Finns det ingen muslim som kan visa för mig att islam är en "fredens" religion och att mina påståenden är felaktiga?
Ingen skulle bli gladare än jag, om jag skulle ha fel.
Permalänk | Anmäl
Mikael Tiensuu, 2011-04-04, 22:59
Vi får väl hoppas att det på sikt kan ordna sig till det bästa. Just nu anses det olämpligt att säga att muslimerna i Europa har problem med värdfolken. I en framtid kan det däremot komma att liknas med majestätsbrott att säga att värdfolken i Europa hade problem med muslimerna. Men först behövs en ny religion. Här kommer ett förslag till en gudom med egenskaper som redan är bekanta för de flesta:
Är son till Gud
Är född av en Jungfru
Överlever att bli dödad som barn
Utför mirakel för att skapa tro på hans gudomlighet
Slåss mot djävulens makter
Framställer sig som en herde
Återvänder till sin födelsestad och blir förnekad
Gör vatten till vin och gör det till helig symbol
Lider en kvalfull död som offer för övermakten
Stiger ner i underjorden
Återuppstår från det döda och återvänder till sin faders sida
Sprider väckelsen över världen och etablerar en universell kult
Straffar dom som inte tror (på den yttersta dagen)
Alltså den figur som i grekisk mytologi gått till historien som vinets och rusets Gud och som motsvaras av Baccus hos romarna.
Jag tror att Dionysos behöver ta sig en extra hutt där han sitter och studerar resultaten av den andliga evolution som nu gödslar vingården med atomsopor.
Permalänk | Anmäl
Gösta Lilja, 2011-04-05, 09:43
@Mikael Tiensuu
Se filmen "The infidel", en härligt avdramatiserande film om ett konfliktfyllt ämne.
Permalänk | Anmäl
Hmmm, 2011-04-10, 19:00
58 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"Granestrands så kallade "tips" visade sig komma från det välkända israeliska mediecentret MEMRI..."
"Trots det så används MEMRI flitigt som källa av israelvänliga och antimuslimska debattörer. Även etablerade medier och politiker använder sig okritiskt av MEMRI för att förtala muslimska eller Palestinavänliga aktörer."
Du bevisade just i den här artikeln att du är antisemit. Grattis! Så tidigt som möjligt lägger du skulden på israeler. Sedan osar det konspirationsteorier också.
Kritik mot islam eller avslöjanden kring er organisation och religion är INTE islamofobi.
"Vi betonar ständigt att man ska skilja mellan den Israeliska ockupationsmaktens brott mot mänskligheten och den breda judiska gruppen som religiös eller etnisk grupp."
Jaha, Omar Mustafa, nu är det ett "brott mot mänskligheten" att förhindra judeutrotning, för judeutrotning vore en oundviklig konsekvens av att Israel utplånas som ni muslimer vill.
Men är det verkligen ett "brott mot mänskligheten" att en jude vägrar underkasta sig muslimskt herravälde? Judarna har också funnits i Mellanöstern i flera tusen år.
"Ockupation" pratar muslimerna om som om det vore ett "brott mot mänskligheten". Nämn då ett land i världen som inte ockuperar ett territorium.
Antisemitismen är sig lik. Med judehatet kan man skapa en gemensam fiende som är numerärt underlägsen, dvs exakt det islam sysslat med i alla tider, det första Muhammed gjorde när han tagit makten var ju att utplåna judarna i Medina.
När judar har mark är den "stulen" och när araber har mark är de "ursprungsbefolkning" med "arvsrätt" till marken i evighet. Islams logik är entydig, då som nu, judar som inte respekterar muslimsk överhöghet i det "heliga landet" ska utplånas med våld.
Och ni har onekligen fått ett starkt politiskt stöd i Sverige. De rödgröna instämmer öppet i allt ni säger medan regeringen samtycker under tystnad.
Inte ens när ni nekar palestinier som bott i befintliga arabstater i 60 år fullvärdiga medborgarskap säger regeringen något medan samma regering ger palestinier i Sverige medborgarskap efter bara en kort tid här.
Men det innebär inte att ni har svenska folkets stöd. Tids nog kommer vi att få veta hur det egentligen ligger till med den saken.
Alla imperier som byggts med antisemitism som grund har gått under, ett öde som väntar även den muslimska världen när dess folk befrias och befriar sig från hat och intolerans, myter och korruption, en process som redan påbörjats.
Negativa generaliseringar skriver du!
Men grundproblemet är väl i själva verket att det är svårt att hitta nått positivt att säga om Islam o Muslimer!
Titta på de listor som varje år publiceras över värdens bästa univesitet! Var hittar du de från muslimska länder??
Titta på utdelade Nobel pris, Muslimer som är ca 20 % av värdens befolkning har fått 8 st! Judarna som är ca 0,2% av världens befolkning har fått 165!
Internationellt framgångsrika muslimska industriföretag ??
Kända muslimska uppfinningar från de sista 100 åren!??
Tyvärr är det så att man får gå till listor av typ" världens mest korrumperade länder" för att hitta en massiv ledning för Muslimska länder!
Också på listor över värdens ofriaste länder torde Muslimska länder inta framstående platser!
Finns det någon lista över kvinnoförtryck i olika länder så torde det vara muslimskt i topp!
Är det sen nån som listar länder med barbariska straff så kan man tänka sig en hel del muslimska länder på topp platser!
Kritik mot Judar eller avslöjanden kring er organisation och religion är INTE antisemitisk.
#8 Patric P. All fientlighet mot judar är antisemitism helt oavsett om fientligheten är befogad och rättfärdig eller inte.
Antisemiter har i alla tider har haft både haft person- och sakargument, se t.ex. Sioni Vises Protokoll, en konspirationsteori som ses som vedertagen sanning i den muslimska världen och även här på NewsMill där vissa kommentatorer hävdar att judarnas mål är att skapa ett stor-Israel mellan Nilen och Tigris.
Hitler pekade ut judarna som inte bara onda utan också ansvariga för att den tyska medelklassens livsbesparingar blivit utplånade under depressionen på 1920-talet och förda till schweiziska nummerkonton, det senare ett påstående inte utan viss grund även om det inte på minsta vis gav en fullständig bild av vad som hänt.
Vi vet vad som hände i Hitlertyskland och kan lätt räkna ut vad som skulle hända om Israels ställning försvagas. Den som "kritiserar Israel" drar i alla fall sitt strå till stacken för att det ska bli verklighet en gång till.
@Patric P
Beror på om du menar judar som religiös grupp eller judar som etnisk grupp. Att kritisera en ras är rasism medan att kritisera en religion inte är rasism.
Islam är inte en ras.
Ska det inte vara fritt fram att kritisera religioner/ideologier utan att bli stämplad med en mental sjukdom? Vad är det för samhälle, egentligen? Inte är det då det fria och liberala Sverige som jag är uppvuxen i.
Rasism är diskriminering eller särbehandling av en grupp människor som sägs tillhöra en specifik "rasgrupp". Mig veterligen är islam inte en "rasgrupp" utan en lära. Islamofobi betyder ordagrant rädsla för islam och fobier i allmänhet betraktas som en irrationell rädsla eller en rädsla orimligt avvikande från normen. Enligt mig finns det fog för att hysa en viss skepsis mot islam, med tanke på vad islam lär och vilka uttryck islam tar sig i världen.
Saklig kritk av religionen/läran/ideologin islam är således varken rasism eller islamofobi.
Det är tyvärr pinsamt att, så fort kritik mot islam framförs, spelas offerkortet fram. Varför inte möta kritiken istället ... på ett sakligt och intellektuellt sätt , istället för att jämnt ropa "islamofobi" eller författa dimridåer som inte klargör (eller i värsta fall, ta till våld).
Det viktiga är att förstå att denna kritik inte riktas mot muslimer utan mot islam. Jag tror och hoppas att majoriteten av muslimer är vanliga & fredliga människor, men islam som lära är antisemitisk, antidemokratisk, misogyn, våldsam och ofta tolkas som en härskar- & överherreideologi.
En religion/lära/ideologi som inte tillåts eller inte tåls att granskas, är precis en sådan lära som måste granskas. Det är en fri medborgares plikt att sakligt ifrågasätta alla extremåsikter som kan hota frihet och demokrati, oavsett om det är kommunism, nazism eller islam.
Haha vilket självmål.
Bemöt sakfrågan i kritiken, istället för att komma med konstruerade tillmälen och prata om hur orättvist livet är.
Det islam just nu utsätts för i västvärlden kanske man kan kalla för 'peer review'? En chans att ta emot synpunkter från utomstående för att bredda perspektiven och verkligen testa om iden islam håller i vår del av världen.
Ta emot denna dyrbara gåva, att så många icke-muslimer har detta intresse för att reviewa ert synsätt. Missa nu inte detta! Var öppna för den fantastiska västliga värderingskartan som ger massor av bra förändringsförslag!
Och idka gärna offentlig självkritik också. Visa anpassningsvilja och nytänkande. Det ses som en styrka här. Det föder respekt. Kanske ett första steg att prova det i islamiska förbundet?
Då kan jag försäkra att nya möjligheter öppnas. Prova vettja.
Så som man hatar mördare, våldtäktsmän, lögnare, rånare och dylikt så hatar man DE judar som mördar, våldtar och torterar, så som man hatar DE muslimer som mördar, torterar och våldtar, det ni blinda, dumma och trångsynta människor borde lära sig är att skilja mellan religion och individ. Lika mycket som man hatar muslimer oavsett om vad dem gör, vare sig dåligt eller bra så hatar man dem, inte för deras uppförande utan för att man har ett problem med ISLAM, agg, rasism och mycket annat. Till skillnad från ISLAM, som avstår från våld, mord, förtryck, hat osv, då man inte drar alla över en kam, man kan skillja på individer och religiner, traditioner och kulturer. Så ni mina vänner, håller er inte till den rätta sidan, utan försöker att framstå som att ni gör det men när ni faktiskt själva har vidriga och rasistiska värderingar. Jag hatar lika mycket en jude som mördar som en muslim som mördar, som en kines, svensk, gambian, amerikansk m.fl för att det är en dålig handling och inte för att personen i sig har en specifik religion eller grund. Ni får oss andra Svenskar att skämmas och framstå som rasisiter när vi faktiskt i själva verket är emot alla liknande värderingar ni har.
Och du Peter som säger..."tyvärr är de flesta läskunniga", jag tror du har förstått hela order "läskunnighet" FEL, att vara läskunnig innebär bara inte att läsa och förstå vad som står för det kan lika gärna vara fel och grundat på helt lögnaktiga grunder och fakta. Att vara läskunnig innebär en rad fördelar, förutom just kommunikationen, i hjärnan. De delar av hjärnan som påverkar minnet, uppmärksamheten, förmågan att tänka abstrakt, förståelse av information, beslutsfattande och kritiskt tänkande vilket inget av dessa egenskaper någon av er verkar ha. Ni är här för att attackera och inte för att visa vad som är rätt eller fel.
Islamofob, jag undrar vad det egentligen betyder. Om det betyder att man är "rädd för islam" så är jag nog lite rädd för islam. Fast jag är inte rädd för specifikt islam utan jag är rädd för ett ökat religiöst inflytande i samhället i allmänhet, oavsett om det är kristendom, islam eller något liknande. Människor som på allvar lämnar över sitt ansvar att tänka själva till präster och imamer som tolkar uråldriga skrifter från en annan tid, hetsar och skuldbelägger är läskiga och jag är rädd för att de ska få ökat inflytande. Jag är också rädd för att de får en ökad acceptans i samhället för sina ståndpunkter att det finns en "guds lag". Jag är rädd för detta, mest rädd för muslimerna eftersom det är den religionen som är på framåtgående. Kristendomens fundamentalism är på tillbakagång så det är jag inte lika orolig för. Spanska inkvisitionen och deras ideer var jätteläskiga, Hamas och liknande organisationer spelar i samma division.
Om det gör mig till islamofob så tänker jag bära det epitetet självmant.
"Jag hatar lika mycket en jude som mördar som en muslim som mördar, som en kines, svensk, gambian, amerikansk m.fl för att det är en dålig handling och inte för att personen i sig har en specifik religion eller grund."
Jag pratar inte om handlingar av individer. Jag pratar om en religion/ideologi. Man ska få kritisera religioner precis som man ska få kritisera politiska åsikter. Religion är inget annat än en nedärvd åsikt baserad på hjärntvätt.
"De delar av hjärnan som påverkar minnet, uppmärksamheten, förmågan att tänka abstrakt, förståelse av information, beslutsfattande och kritiskt tänkande vilket inget av dessa egenskaper någon av er verkar ha."
Har själv vuxit upp som kristen. Mitt kritiska tänkande har bara blivit bättre och skarpare för varje år. Nu är jag humanist och jobbar som journalist.
Det är mycket svårare att tänka kritiskt om man är uppvuxen i en troende familj. Man får hela tiden lära sig att tänka i svart eller vitt - "om du inte är med oss, är du emot oss". Då naggas det självständiga och kritiska tänkandet bort. Det kallas hjärntvätt.
Så visst tar man illa upp om kritik riktas mot ens religion. Men man får inse att det är en del av människans kritiska tänkande och det utvecklar oss alla som ras (människan är en ras - det finns inga människoraser).
Själv njuter jag av min frihet som icke religiös och fri människa.
Tänk större! Var inte rädd för kritik och diskussion!
”Alla imperier som byggts med antisemitism som grund har gått under, ett öde som väntar även den muslimska världen när dess folk befrias och befriar sig från hat och intolerans, myter och korruption, en process som redan påbörjats.” skriver Bo T utan att ange riktning och årtal för detta antisemitiska muslimska imperium.
Nja, sanningen är väl att värdfolken i alla tider haft problem med judarna. Och nu, när de ska försöka vara en civiliserad nation bland nationerna, staplar sig resolutionerna på hög. Problemen tycks kvarstå.
Nya resultat från en arkeologi befriad från sagorna i bibeln berättas nu för oss fåkunniga. Den heliga skrift ser ut att behöva revideras. Inget som gynnar israeliska judar precis och inte heller kristna, möjligen muslimer..
Vår nutidshistoria med 1900-talets katastrofer, där det tyska folkets ingrodda antisemitism är det bestående intrycket, håller också på att skrivas om. Vi behöver inte något ideologiskt institut för att nu börja intressera oss för de verkliga orsakerna till det ofattbara brodermord som i huvudsak utspelade sig på den här kontinenten.
I Iran, av alla ställen, finns det visst en stor grupp semitiska judar som, mutor och övertalningsförsök till trots, vägrar att flytta till Israel.
Muslimers antisemitism och förföljelse av judar är väl ungefär lika påtaglig som den kristna världens antisemitism och förföljelse av judar. Dvs inte mycket merän hjärnspöken och sionistisk propaganda.
-> 28 Assadek Ouahabi
Jag håller med dig i det mesta du skriver och jag är glad att det finns muslimer som har ett samvete och inser att det finns vidriga handlingar hos både muslimer & icke-muslimer.
Men på en punkt har du fel ... läran islam avstår INTE från våld, mord, förtryck, hat mm ... tvärtom uppmuntrar islam till alla dessa styggelser. Jag är tacksam att många muslimer helt enkelt är "dåliga" muslimer ... dvs inte praktiserar dessa sämre sidor hos islam.
Man måste inse att det inte handlar om kritik mot muslimer, inte är kritik av arabisk kultur, att det inte är rasism, att det inte är islamofobi ... utan kritik av läran islam.
Problemet är att islam uttryckligen förbjuder kritik av profeten, islam & att apostasi (lämnande av den islamska tron) är förbjudet. Allt detta bestraffas strängt (i vissa länder t o m med döden). Anledningen till denna stränghet är att islam är en så bräcklig lära att den skulle kollapsa om kritik & apostasi skulle tillåtas fritt.
9 av 10 muslimer i världen inte har läst koranen (än mindre haditherna, sunnah, sira mm) och vet tyvärr inte bättre. De är förtryckta, lever ofta i skräck för den eviga "helveteselden". I de flesta muslimska länder råder det en angivaranda som är värre än den i de forna kommuniststaterna ... den sociala kontrollen är så extrem att kritiker & apostater riskerar sina liv. Det finns även exempel i västvärlden där kritiker och apostater mist livet, hotats eller trakasserats.
Isalomfobi existerar inte. Det är ett bergrpp som islamister och deras tillhängare använder för att slippa argumentera mot kritik av islam. Istället för att stå upp och försvara sina ideal, stämplar man kritikern som psykiskt instabil.
Omar Mustafa: Bemöt kritiken med sakliga argument, och jag kommer att respektera dig, även om jag inte delar din livsåskådning eller värderingar. Men så länge du stämplar mig som pyskist instabil ("islamofob") så kommer du aldrig att erhålla någon respekt av mig eller någon annan som står för traditionella västliga värderingar. Och utan den respekten kommer du inte speciellt långt, utan kommer att förbli marginaliserad i samhället.
Dörren står öppen för dig och andra muslimer som vill in. Men ni måste släppa sargen och komma in i matchen och respektera även era kritiker.
Jag ser ingen skillnad på de islamkritik som finns och den Israel-kritik som också finns. Det är mellan dessa två läger som problemet finns.
Artikeln belyser på ett utmärkt sätt att muslimsk värdegrund kolliderar så hårt med den västerländska att vi absolut inte bör sammanföra dem. Muslimsk värdegrund gör sig bäst någon annanstans.
Islamofobin historiska bakgrund är att ordet skapades för att stigmatisera alla som inte älskar islam. Läs här:
http://aktualia.wordpress.com/2011/01/13/ullenhags-historielosa-islamofobi/
Utan självkritik kan inte islam bli en del av västvärlden, tyvärr. Tänk om och gör rätt!
ISLAMOFOBI ÄR ETT OMÖJLIGT ORD!!!
En fobi är en okontrollerbar, obefogad, upplevd rädsla som inte står i proportion till den verkliga faran.
Att vara rädd för islam och deras medeltida värderingar och deras ambition att detaljstyra världen med våld utgående från en sagobok är synnerligen sunt och logiskt!
Därför är det inte en fobi och därmed finns inte ordet!
PK-eliten och muslimer har helt enkelt inte förstått skillnaden mellan att inte gilla religionen Islam, rasism och islamofobi. Jag är varken Islamofob eller rasist men jag gillar inte Islam och det är väl fortfarande tillåtet i detta landet vad jag förstår.
Abdirisak Waberi är om inte annat kvinnohataren som
inte tycks bekymra svenska vänsterfeminister .
Och han gömmer sina misogyna åsikter bakom "de lärda" som han så vackert kallar ledande sagobokstroende.
#11 Mikael Hällgren
Jag menar som religös grupp.
Kritik mot Israel är INTE anti-semitism, denna artikel var väldigt bra och förklarar för oss att muslimer bedöms efter andras gärningar mendans alla vi andra bedöms efter våra egna gärningar!
Bra skrivet Omar Mustafa, jag önskar erat förbund lycka till och tack för erat enorma jobb för integration i Sverige och Fred i mellanöstern!
Först och främst skulle jag uppskatta om ni kom med riktiga källor och inte källor skrivna av rasister som t.ex. Olle Svenssons källa. Ni behöver inte komma med vad Islam tillåter att man ska göra för ni har inte en aning om vad islam innebär och vad den går ut på, bara på denna punkt visar ni hur "läskunniga" ni är. Jag ska inte slösa min tid på att förklara Islam för en läskunnig förstår sig på Islam och om denne inte tycker det är rätt är det upp till han/henne.
Det ni måste förstå, är att ISLAM är en religion som inte går att redigera som andra religioner, man står fast vid vad som står och kommer att tro på det tills man dör. Så det handlar inte om att ta emot kritik eller inte, man tar emot kritik med öppna armar, men problemet är att denna s.k kritik inte är kritik utan man försöker svartmåla religionen och då är det inte kritik längre utan hat mot en religion som man inte ens förstår och detta är jävligt patetiskt från er sida om jag får säga mitt.
Ingen har heller tvingat er att tycka om Islam för det står redan i Koranen att man aldrig kommer bli accepterad oavsett vad så det är något man redan vet. Islam är emot homosexuella JA och det kan man inte förneka, däremot har denna homosexuella grupp ALL RÄTT få den respekten en human beeing ska få oavsett vad de tror på, tycker eller ser ut.
Iran är inget exempel mankan ge som Muslims Stat för det finns inget land idag som gör vad islam säger så den typiska kommentaren kan ni också släppa. Kvinnohatare?? Hur i hela friden kan Muslimer vara kvinnohatare och kvinnoförtryckare?? Vad baserar ni det på?? Att en idiot som är muslim som tvingar på sina döttrar att ta på sig slöja? En idiot som dödar sin dotter pga att hon haft sex före äktenskap? En idiot som slår sin kvinna som kommer hem efter 10? Såå patetiskt, snälla, hur tänker ni? Hur resonerar ni? Det är som att säga att alla svenska män är våldtäktsmän just för att de flesta överfallen görs av svenskar?? NEJ, NEJ, NEJ...så är inte fallet. Islam säger inte att man ska slå.
Varför tycka om något som inte drabbar dig eller gör dig något?? Varför aldrig säga bra saker om islam, ni kommer ständigt men de mest ovanliga sakerna i Islam som idag inte ens görs, och om de görs så baseras de på heeeelt fel grunder.
Vad gäller kvinnor, vad gör man med kvinnor i väst idag?? INte respekterar man de i allafall, man använder de som objekt för att öka sin omsättning i företagen, man visar fram pengar och kastar ut de på TV (de gör det självmant men det är pga all hjärntvättning från media), vad är kvinnans respekt här? Att använda kvinnan om objekt är fan inte okej utan en ren hjärntvättning om vi ska gå in på det så djupt.
Islam är olik andra religioner, definitivt men den är också svår att förstå, speciellt när man redan tagit ställning innan man läst om den eller försökt förstå den. Förstår man sig inte på ekonomi så kan man inte gå ut med åsikter eller tycke, eftersom man inte har en grund, en bas eller sinne för den, man skulle bara se patetisk ut och bli utskrattat och det är precis vad som händer med er nu, ni kritiserar något ni varken förstår eller vill förstå. Hata islam så mycket ni vill, det ska respekteras men behöver inte accepteras men då är det upp till var och en för huuuur mycket man än försöker så kommer Islam aldrig försvinna, aldrig förstöras, aldrig krossas osv...
Jag skulle i princip kunna sitta o skriva i evigheter, men det räcker nu eftersom ni redan bestämt er för att hata något oavsett om ni känner till den eller inte, jag hoppas att ni någon gång kommer ut ur mörkret till ljuset för det ni faktiskt gör är att slösa er tid på något ni aldrig kommer lyckas att ändra på, låt det ta vad det tar, det kommer ALDRIG att hända...och det roliga med allt är att Islam bara blir större och större och det har ni bevis på själva, vare sig ni tycker om det eller inte...jag själv har bevittnat många som blir muslimer, trots angreppen och ju mer angrepp desto fler blir muslimer, tack för det indirekta stödet, ni gör Islam bara starkare och starkare, vilket ni kanske inte förstår men det är ett BRA TIPS som jag tycker ni ska ta till er. :)
Oavsett våra olikheter så tycker jag inte illa om er för jag förstår er mer än vad ni förstår er själva, i slutändan är vi alla människor och alla av kött och blod. Men ingen är perfekt och vi begår ALLA misstag som vi t.o.m upprepar, men det är mänskligt. Och de som dödar, våldtar, stjäl, slår, torterar, diskriminerar osv kommer i slutändan att få smaka på samma medicin, ingen kommer undan sina dåliga handlingar, KARMA gott folk, Karma.
PEACE & LOVE och lär er att älska
#35, Gösta Lilja, som håller på som vanligt med folkhatligt inlägg, dravel om sionistisk propaganda oacceptabelt:
GL: "...Nja, sanningen är väl att värdfolken i alla tider haft problem med judarna. .."
Jaså? Kan det vara så att judarna i alla tider har haft problem med värdfolkens judehat, aka antisemitism?
Har judarna regelbundet slaktat värddfolk eller är det värdfolken som slaktat judar, i hundratals år? Din ignorans är utan like. Du sprider hat.
"ISLAM är en religion som inte går att redigera som andra religioner, man står fast vid vad som står och kommer att tro på det tills man dör."
Ja, så är det och det är hela den ideologins värdesystem som enligt mig är ruttet.
#63 Assadek Ouahabi
Hej, du kan väl försöka förklara lite kort vad den viktiga regeln "Det är haraam att ta kuffaar som nära vänner och beskyddare. " för när jag läser den så kan jag inte utläsa något kärleksfullt ur detta men det är kanske jag som är dum, eller ? Det ser ju inte så inbjudande ut för oss som inte är muslimer.
http://www.muslim.se/fragorasvar/basgrundernaitron/232-foertydligande-av...
Mustafa, jag vill ge min uppriktiga syn. Jag vill ge dig några ledtrådar till vad en vanlig människa tycker. Hoppas du kan ta in kritiken.
Det är ditt ansvar att veta vad dina inbjudna gäster förespråkar. Du borde ta kritiken allvarligt, för det är en allvarlig sak som diskuteras: antisemitiska yttringar och uppvigling mot judar och dem som begår dessa folkfientliga fel. Rasism och uppvigling mot vilket folk det vara må är oacceptabelt, även den mot judar.
Att inte veta och inte kunna ta in kritik är oansvarigt och ingen ursäkt. Du borde tacka dem som informerar dig om detta. Du borde inte vilja att din grupp smutsas av en folkhatlig propagandist, vare sig han är tyst om sitt judeförtakt just i Sverige eller inte. Det blir en principfråga. Antingen är du emot folkhatiska uppviglare eller inte. Bjuder du in en att tala , vad visar du då?
I stället för att kasta misstankar på MEMRI, den enda grupp som granskar uttalanden på arabiska, borde du gå till saken och undersöka vad din inbjudna gäst har sagt om judar. Vad någon skribent på Guardian tycker om MEMRI är inget belägg; gissa om Guardian ses som israelfientligt och partiskt av många. Gå till ursprunget och se vad som sägs innan du anklagar MEMRI för att ha översaatt fel. Det är din plikt att göra det nu och att omvärdera din inbjudan, för jag antar att du står emot uppvigling mot judar. Det hedrar en människa att erkänna att man gjort fel. Det är ingen skam att tänka om.
Er grupp är inte ensam om att bjuda in kända judehatare, då även Olof Palme Center, Broderskaparna och ABF, bland andra har gjort samma. De har, BTW, haft lika svårt att ta in kritik som du nu.
Hade du representerat en kyrka hade det varit lika förkastligt. Försök att inte skylla kritik på islamofobi, som verkligen finns, se bara på somliga inlägg. Jag skulle fördöma även att bjuda in en ökänd islamofob till kyrkor och synagogor.
Det handlar om principer och utan bortförklaringar och ursäkter. Du vill nog inte att din moskée ska definiedras av att den utan skrupler bjuder in en ökänd folkhatare och uppviglare. Eller?
Varje gång en företrädare för islam uttalar sig, måste man räkna med taqiyya, den av "profeten" förordade lögnen i syfte att främja islam. Omar Mustafa gör ingen besviken på den punkten. mitt i en lång tirad syftande till att skapa "guilt by association" i stället för att bemöta kritiken i sak, kommer den. Ren och ohöljd taqiyya.
Påståendet "Detta i enlighet med vår religiösa övertygelse om respekt för den andre och tolerans mot oliktänkande." är så långt från sanningen man möjligen kan komma. Islam grundas helt på Koranen, hadither och sira, ur vilka islams alla föreställningar och regler är härledda. Dessa skrifter visar en enastående intolerans mot alla som inte accepterar Muhammeds budskap och underkastar sig islam.
Koranen består till 61% av utfall mot de otrogna. I synnerhet de suror, som tillkom i Medina är hatfyllda mot judar, kristna och otrogna i allmänhet. Muhammeds sista tio år (i Medina) kännetecknades av ständiga överfall på karavaner och kringboende stammar, dödande av kritiker (som endast verbalt kritiserat "profeten") samt pogromer mot och fördrivning av judar. Allt detta finns detaljerat skildrat i sira och återspeglas även i hadither. När jihad nämns i Bukharis hadither, avser det i 97 % av fallen fysik strid mot de otrogna.
Det skulle vara intressant att veta exakt var i islams trilogi Omar Mustafa finner något om "respekt för den andre och tolerans mot oliktänkande". Själv har jag inte hittat något. Och det hjälper inte att hänvisa till K 2:256 som vanligt, för den är med råge ersatt genom abrogation av ett antal verser i t.ex. surorna 8 och 9.
-> Assadek Ouahabi
Jag är glad och tacksam att det finns muslimer som tänker som du. Jag önskar att fler muslimer kunde vara lika tydliga som du. Jag håller också med dig om att man inte bara kan bedöma en religion/lära/ideologi efter hur dess efterföljare beter sig.
Min kritik av islam är helt och hållet baserat på dess urkunder ... dvs koranen, haditherna, sira, tafsir.
Först vill jag citera surah Al-Qamar 54:17 "And We have indeed made the Qur'an easy to understand ..." (övers Yusuf Ali). Jag håller med ... koranen är enkel att förstå ... om man förstår att läsa den i kronologisk ordning. Enligt surah Al-Baqara 2:106 "None of Our revelations do We abrogate or cause to be forgotten but We substitute something better or similar...". Det betyder helt enkelt att med motsägelser i koranen så gäller alltid den nyaste/senaste surah. De få snälla verserna är abrogerade av de fula & krigiska verserna.
För det andra ... om muhammed i Al-Ahzab 33:21 "Ye have indeed in the Apostle of Allah a beautiful pattern of (conduct) for anyone whose hope is in Allah and the Final Day and who engages much in the praise of Allah.". Muhammeds liv är ett exempel att efterfölja ... profeten slaktade oskyldiga, lönnmördade, ljög, rånade karavaner, plundrade byar, utövade pedofili, sände män till döden mm. Det är inte längre så långsökt att tro, att de som ropar allahu akbar medans de kör in flygplan i skyskrapor faktiskt är de rättrogna, till skillnad från "mjukisar" som du Assadek.
Det här är inget jag hittar på. Allt detta kan du bekräfta själv genom att läsa i koranen, haditherna, sira och tafsir.
Till Assadek och alla andra muslimer:
Någon gång hamnar varje muslim i valet att välja mellan islam och sitt samvete. Allt fler väljer det senare alternativet och blir apostater (många med risk för sitt liv). Du behöver inte besöka islamfientliga sajter eller lyssna på mig ... läs själv islams egna skrifter istället för att bara lyssna på din imam. Om islam är sanningen så har du inget att vara rädd för.
Läsvärd debattartikel i frågan av Nima Dervish:
http://nordicdervish.wordpress.com/2011/04/01/ursakter-och-undanflykter/...
I A-K Roths värld får man får inte ens antyda att judarna skulle kunna ha någon skuld i de oräkneliga konflikter som kantat deras väg från biblisk tid fram till och med Gaza 2010. I en kommentarsspalt som dryper av fascism i synen på muslimer är det mina rader om judarnas historiska problem som får A-K Roth att gå i taket. Att acceptera och försvara den sällsynt vidriga människohantering som just nu i detta ögonblick pågår på Västbanken och i Gaza är att göda hatet och fördjupa motsättningarna. Hur långt det redan gått kan man avläsa, inte minst här.
Läs en muslims berättelse och egna erfarenheter om hur det går till bakom väggarna i moskéerna i Sverige. Här några citat:
"Inom islam finns det som bekant ingen central institution såsom Vatikanen inom katolicismen för att utfärda direktiv och guidelinjer. Utan dem som styr debatterna inom islamiska mötesplatser är oftast dem som har kapital, uppbackning och drivet för att bygga moskéer och skapa mötesplatser för muslimer.
Oftast utgörs kärnan av dessa muslimer generellt av konservativa muslimer som i många fall med hjälp av främmande stater (som bland annat Libyen när det gäller islamiska center i Malmö) skapar mötesplatser och genom det har en direkt inverkan på vem som sätter agendan inom mötesplatsen.
Dem konservativa muslimerna som nästan alltid har en mycket snäv tolkning av islam sätter med andra ord agendan för vad som är accepterad inom debatten och tillåter inte andra mer sekulära muslimer som kanske inte besöker moskén eller mötesplatsen så ofta att göra sina röster hörda.
Resultatet blir då en plats där moderata muslimer inte får plats och kvinnoförtryck och antisemitism frodas då islam kan endast kan tolkas på ett ”rätt” sätt, enligt dessa konservativa muslimer.
Detta görs främst för att skapa en barriär mot västerländska intryck och bibehålla en stark gemenskap och grepp om den muslimska delen av svenska samhället. Ingen inom den kategorin av muslimer vill ha en västerländsk och mer anpassad till den moderna världen version av religion, såsom den kristendom som finns inom Svenska kyrkan.
Visst, utåt väljer dessa ”samhällspelare” att fördöma antisemitism och kvinnoförtryck och intygar att deras samhällssyn inte går stick i stäv med ett sekulärt och modernt samhälle. Främst för att inte tappa uppbackningen från politiker och samhällsinstitutioner. Bakom stängda dörrar är dock realiteten något helt annat, det kan jag intyga om. [...]
Svenska kyrkan utgör en varnande exempel bland konservativa muslimer. Att ha en religiös institution som är så tandlös och utan kraft att påverka samhället är en fara enligt dessa muslimer, då islam är ett sätt att leva och inte endast en tro."
Läs hela berättelsen här: http://bit.ly/eMqo7p
Tvärtemot av vad artikeln ger sken av är det kristna som är världens mest förföljda religiösa grupp.
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/kriget-mot-kristna
75% av all religiös förföljelse i världen riktas mot kristna, de trakasseras i två tredjedelar av världens länder, främst muslimska i mellanöstern och afrika.
För 60 år sedan rensades arabvärlden etniskt på judar, nu verkar turen kommit till de kristna.
Någon kommentar Omar Mustafa?
#63 Assadek Ouahabi,
"Hur i hela friden kan Muslimer vara kvinnohatare och kvinnoförtryckare?? Vad baserar ni det på?? Att en idiot som är muslim som tvingar på sina döttrar att ta på sig slöja? En idiot som dödar sin dotter pga att hon haft sex före äktenskap? En idiot som slår sin kvinna som kommer hem efter 10? Såå patetiskt, snälla, hur tänker ni? Hur resonerar ni?"
En tanke eller en idé är aldrig bättre än den effekt den får i verkligheten. I flera länder som domineras av islam behandlas kvinnor sämre, det kan man inte komma ifrån.
Resonemanget om västerländsk kvinnor och objekt är en typisk kontring från muslimskt håll när argumenten tar slut.
En annan sak ingen heller kan komma ifrån är att islam, kristendom, judendom och Hans och Greta är humbug. Inser man inte det kan man inte tänka själv! Och varför skall man ha respekt för vuxna människor som inte kan tänka själva?
#79
Det var inte den muslimska världen som startade det så kallade civilisationernas krig. Vad gäller antal stupade ligger väl smärtgränsen för den kristna världen mellan 1/100 och 1/1000. Att det finns intressen på den kristna sidan som till varje pris måste skapa och vidmakthålla motsättningar är inget nytt. Söndra och härska hette det förr i världen. Det duger lika bra idag.
#81
Så muhammedanerna har aldrig inlett ett angrepp eller försökt expandera?
Intressant skola du växte upp i ...
"Negativa generaliseringar" är ju för övrigt islams trade mark när det gäller icke-muslimer i allmänhet och judar i synnerhet.
82#
Vad gäller dagens expansion hänvisar jag till det judisk-kristna ledarskapet. 7-årig folkskola.
Gösta Lilja, #73: Du får skriva direkt eller antyda vad du vill men rasism är rasism. Vilken skuld skulle judarna ha i pogromer och folkmord riktade mot deras folk? Vilka "oräkneliga konflikter" syftar du på? Om jag får använda dina ord så dryper de av "fascism i synen på judar." Folkförakt rent och skärt.
Notera att jag kommenterade islamofobi i #67 till artikelförfattaren:
"...Försök att inte skylla kritik på islamofobi, som verkligen finns, se bara på somliga inlägg. Jag skulle fördöma även att bjuda in en ökänd islamofob till kyrkor och synagogor..."
#63 Assadek Ouahabi, 2011-04-01, 14:22:
"Iran är inget exempel mankan ge som Muslims Stat för det finns inget land idag som gör vad islam säger "
Du menar att den riktiga islam är som riktig kommunism? Alla dessa MILJARDER människor på alla kontinenter och med skilda kulturer som försökt sig på att bygga den "rätta" varianten, och INGEN lyckats? Mycket intressant syn du representerar.
Kan inte ni alla "den sanna islambyggarna" pröva den på möss först? :-)
Fobi betyder närmast sjuklig rädsla för något. Vad bör man säga när rädslan är mycket sakligt och faktamässigt motiverad?
Att ta fram en "expert från Guardian" - tja, gör experimentet och Googla efter 'guardian anti-semite' och sätt igång och läs.
MEMRI är en utmärkt källa för översättningar från arabiska som jag läst i många år - kan man hitta översättning av några ord som skulle kunna tydas på annat sätt är det inte alls ovanligt vid översättningar mellan två helt olika språkgrupper.
Allt hackande på Israel - en del av senaste hackande kommer från Goldstonerapporten, mannen som fått pris i Sverige av jurister för denna helt vinklade rapport. Nu har han gjort avbön i Washington Post och erkänt hur snett många saker var. Se http://israelisverige.info/?p=6235
"Till skillnad från ISLAM, som avstår från våld, mord, förtryck, hat osv"
Tja, det är ju en definition av ISLAM. Vi som kan läsa vet bättre.
"De delar av hjärnan som påverkar minnet, uppmärksamheten, förmågan att tänka abstrakt, förståelse av information, beslutsfattande och kritiskt tänkande vilket inget av dessa egenskaper någon av er verkar ha."
Så att förolämpa och degradera dina kritiker utan att svara är typiskt muslimskt kanske?
#85 A-K Roth
En artikel som säger en del.
http://web.fib.se/visa_info.asp?PostId=229&Avdelning=050&Sidrubrik=Nyhet...
Folkgrupper som lever i århundraden bland andra folk utan att assimileras drabbas förr eller senare av problem. Vilket har bevisats, bl a här på Newsmill tycker jag. Så långt borde vi väl vara överens?
#90 Det är fullt begripligt och inte alls oväntat att en vänsterextremist inte förstår eller ser någon skillnad mellan demokrati/mänskliga rättigheter och diktatur/intolerans.
Nämn några demokratiska stater som judarna "drabbats av problem i", vidare kan du berätta vid vilka tillfällen de "problem" som drabbat judarna varit befogade. Slutligen kan du nämna något om vilka "element" det är som "drabbat" judarna.
#91
Det fanns inte så många demokratier för hundra år sedan och tidigare. Det är inte jag som påstår att det funnits "problem" som drabbat judarna. Det gör dom själva med fullständig support från sina tidigare förtryckare. Att några problem skulle ha varit befogade får du faktiskt ta och reda ut själv eftersom du själv påstår det.
Anders Nordmark, du får kritisera preciis vad du vill och låt mig tala om för dig att det som verkligen är typiskt är att attackera islam och muslimer så fort och så mycket man bara kan. Inte nog med det utan när man ser och läser en massa kritik så kan man tro att det är en grottmänniska som sitter framför datorn och skriver. Ärligt talat, vad är problemet förutom att man hatar islam så mycket att man så gärna skulle vilja utrota den, Be my guest Anders och alla ni som är sååå mycket emot islam =) Den som skrattar sist, skrattar bäst, den får ni inte glömma kära islam hatare,
Ändra på Islam? då kan jag bara säga dröm så gott du bara kan för det är den enda möjligheten ni har, är att faktiskt drömma om den för i verkligheten så kommer det inte hända ;)
Vad gäller Staten Israel för att inte dra alla Judar över en kant ...Israel skyddas av världssamfunden oavsett vad man tycker, israel har rätt att döda, att kidnappa, att inte tillämpa FN:s resolutioner, att trampa på hela mänskligheten, att utrota, att negligera, att driva folk från sina hem, att döda öppet, därav Rachel som är ett gott exempel, att mörda motståndare, som Bernadotte,och listan är mycket lång, vad än ni tycker så ligger ni på fel sida så när det kommer er tur så kommer ni att drabbas precis på samma sätt som dem som vill ha rättvisa, Vilket ni faktiskt redan har gjort för ni är deras betjänare, Jag tycker faktiskt jätte synd om er, visst det är det inte heller ert fel för ni har blivit hjärntvättade :(.
Ni ska vara medvetna om att Judar anser att alla andra utom deras ras är hundar och slavar som saka betjäna dem så kom inte ens och predika för vad islam är eller vad den står för, för ni har NOLL koll.
leve rättvisan, leve det fria ordet( för muslimer är de enda som inte får säga vad de vill eller tycker utan att bli påhoppade av den hjärntvättade världen), ner med sionismen, ned med förtyck, ned med världsagenter som säljer sig billigt.
What goes around, comes around my friends,
-> Assadek Ouahabi
Jag håller med dig att man inte skall attackera, varken islam eller muslimer. Det bästa man kan göra är att framhålla vad islam faktiskt står för och sakligt kritisera läran ... inget mindre och inget mer. Att du blir upprörd över detta visar antingen att du sympatiserar med islam eller att du är okunnig över vad islam faktiskt står för ... jag hoppas att det är det senare alternativet.
Majoriteten av muslimerna har inte läst koranen eller haditherna och du verkar höra till dem. För jag hoppas att du är en intelligent människa som värnar om individens frihet och vill ha ett jämlikt, kärleksfullt samhälle. Det andra alternativet är hemskare, att du verkligen tror på de grymheter och det överherreideal som islam står för. Lyssna inte bara till din imam ... ta reda på själv vad islam egentligen lär ut.
Påstå inte att jag inte kan något om islam. Jag har studerat islam noggrant, läst texter både för och emot, lyssnat på föredrag, och sist men inte minst ... läst koranen och många av haditherna flera gånger.
Det som har förvånat mig hittills är att, alla diskussioner jag haft med muslimer om islam, så har ingen presenterat några motbevis till mina påståenden. Istället har jag blivit bemött med ovidkommande kommentarer, glåpord, oförskämdheter, lögner mm.
Finns det ingen muslim som kan visa för mig att islam är en "fredens" religion och att mina påståenden är felaktiga?
Ingen skulle bli gladare än jag, om jag skulle ha fel.
Vi får väl hoppas att det på sikt kan ordna sig till det bästa. Just nu anses det olämpligt att säga att muslimerna i Europa har problem med värdfolken. I en framtid kan det däremot komma att liknas med majestätsbrott att säga att värdfolken i Europa hade problem med muslimerna. Men först behövs en ny religion. Här kommer ett förslag till en gudom med egenskaper som redan är bekanta för de flesta:
Är son till Gud
Är född av en Jungfru
Överlever att bli dödad som barn
Utför mirakel för att skapa tro på hans gudomlighet
Slåss mot djävulens makter
Framställer sig som en herde
Återvänder till sin födelsestad och blir förnekad
Gör vatten till vin och gör det till helig symbol
Lider en kvalfull död som offer för övermakten
Stiger ner i underjorden
Återuppstår från det döda och återvänder till sin faders sida
Sprider väckelsen över världen och etablerar en universell kult
Straffar dom som inte tror (på den yttersta dagen)
Alltså den figur som i grekisk mytologi gått till historien som vinets och rusets Gud och som motsvaras av Baccus hos romarna.
Jag tror att Dionysos behöver ta sig en extra hutt där han sitter och studerar resultaten av den andliga evolution som nu gödslar vingården med atomsopor.
@Mikael Tiensuu
Se filmen "The infidel", en härligt avdramatiserande film om ett konfliktfyllt ämne.