Den som bosätter sig i Sverige skall följa svensk lag, och det gäller att utbilda invandrarna i de regelverk som måste följas. Det finns inget främlingsfientligt i den saken, och man kan inte tvinga fram ett samarbete som inte är ömsesidigt önskat.
Permalänk | Anmäl
Gustaf Bautzenfeldt, 2011-01-21, 19:44
Svenska politiker ska inte säga en sak i hemlighet till utländska diplomater och en helt annan inför svenska folket. Kan de inte stå för sina åsikter är de inte lämpliga för jobbet. Lite ryggrad vill jag se hos de som styr oss.
Tycker de att det är lättare och bekvämare att vara ärliga i mörka rum tillsammans med sammansvurna än i öppenhet inför svenska folket så är de direkt farliga för demokratin.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2011-01-21, 19:49
Det säger sej självt att lagar och regler är bra för oss som bor här konstant. Men har man flytt från ett land där lagar upphört att gälla pga krig är det kanske inte så konstigt att man reagerar negativt när man får avslag. Man kan inte behandla dom som lägre stående varelser. Varifrån främlingsfientligheten i resonemanget kommer ifrån vet jag inte men däremot ser jag ett tydligt tecken på mänsklighetsfientligt beteende hos samtliga involverade. Lagarna är utformade enligt ett sätt att tänka som ger väldigt lite utrymme för riktiga människor. De är utformade som om varje människa var en juridisk person, inte en individ. Som någon har sagt, om lagarna och verkligheten kolliderar är det fel på lagarna. Mer flexibilitet visavi flyktingar från sönderfallande nationer, om jag får be!
Det jag reagerar mest på varje gång jag hör Tobias Billström uttala sej är sättet han gör det på. Det är typiskt för en så kallad politisk broiler och i det här fallet typiskt för en som vet att han sagt nåt som inte borde ha sagts på det sättet. Han är så van vid det politiska snacket att han inte kan besvara en fråga på vanligt vis.
Permalänk | Anmäl
Carl Hult, 2011-01-21, 19:57
Instämmer med #2, men "läckan" är-om jag förstått det rätt- en återgivning av ett påstått uttalande. Hade uttalandet varit i form av ett undertecknat brev hade det blivit svårt för Billström att vägra kommentera detta.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-01-21, 20:01
Det förfärliga...
Det är inte främst avslagna asylansökningar och tillbaka-sändande. Utan de motiveringar för politiken som Bildt & Billström kan tänkas ha gjort i internationella samtal.
Irakiers eventuella läggning för att begå hedersmord någon gång i framtiden...eller...arbetslöshet och trångboddhet i Sverige har absolut inget med rättsliga asyl-processer att göra. Får inte ha!
I det rättsliga systemet ska en viktig fråga besvaras: Löper denna person allvarlig risk för sitt liv om han/hon skickas tillbaka? Förföljelse från hemlandets regering? Eller finns oförmåga hos hemlandets myndigheter att skydda personen från t ex islamistiska terrorgrupper.
Om svaret är Ja, så är det politiskt och internationellt stadgade svaret: Ja till PUT.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-01-21, 21:27
5 Gunnel Gomér
Jag har tyvärr inte kunnat ägna mig åt Newsmill på ett tag, (p.g.a. arbete), men åter igen TACK för att du finns och vågar vara mänsklig i en värld där mänsklighet snart är en styggelse !
Permalänk | Anmäl
Palestinian forever, 2011-01-21, 22:14
Detta är historisk revisionism. Vi visste alla att denna flyktingström skulle komma och att vi skulle bli tvingade att förhålla oss till den på något sätt. Problemet är när vi har krigshetsare som Carl Bildt som sen inte vill ta ansvar för sitt handlande.
Kanske så mycket som 1/3 av befolkningen i Irak lever fortfarande på flykt, de flesta inom landet. Det är skandalöst hur lite USA och västvärlden har gjort för att hjälpa Irak.
Till skillnad mot vad Merit Wager säger så borde vi göra mer och ta emot fler. Det är vårt moraliska ansvar. Det är priset vi får betala för krigshetsare som Bildt och medlöparna på SvD.
Permalänk | Anmäl
Peter H, 2011-01-21, 22:29
@Peter H, #7
"Till skillnad mot vad Merit Wager säger så borde vi göra mer och ta emot fler. Det är vårt moraliska ansvar. Det är priset vi får betala för krigshetsare som Bildt och medlöparna på SvD."
Om det innebär att vårt land förstörs så struntar jag fullständigt i allt dravel om "vårt moraliska ansvar". Regeringen bör agera för landets och dess befolknings bästa, inget annat. Finns det ett överskott på resurser så skall man naturligtvis kunna använda lite för att hjälpa verkligt behövande, men som det är nu får tydligen invandringen kosta vad det kosta vill, även om resten av landet körs i botten.
Permalänk | Anmäl
Init, 2011-01-21, 23:15
Gällande den i många stycken förfärliga asylpolitiken så finns det 2 tankar som jag ofta tänker på.
Vilket är värst i jämförelse, den ena sidan av politiker som försvarar dagens flyktingpolitik i alla läger hela tiden för de tror verkligen att Sverige såväl tjänar på denna invandring samt att det inte existerar ett omfattande bedrägeri av vårt naiva bidragssystem.
Läs Vänstern, Sossarna och Miljöpartiet!
Den andra sidan försvarar med ungefär samma retorik dagens politik men bakom lyckta dörrar erkänner de en annan sanning av dagens problematik.
Läs Moderater, Folkpartister!
För min del så tycker jag än värre om de som trots insikt vägrar att tala öppet, vägrar att förhålla sig till kända fakta och som i en utbredd feghet slingrar sig som ormar är de absolut värsta.
För om de redan vet men agerar annorlunda är de minst lika mycket skyldiga till uttrycket Sverigefientliga, såsom Merit skriver ovan.
För mig kan dessa politiker aldrig bli betraktade som ledare, deras brist på mod och kurage och ärlighet gör mig illamående.
Permalänk | Anmäl
Ceasar Andersson, 2011-01-21, 23:28
Men oj vad Marit tjatar om lagar och demokratisk ordning. Det är för henne helt oförståeligt och t.o.m. provocerande hur andra parlamentariker reagerar på uppgifterna.
Hur i helskotta kan man anklaga Carl Bildt för hans uttalanden? Det är ju en man med ren mjöl i påsen! Hur i fridens namn har man mage att kritisera den så medmänsklig och solidariske Billström som alltid har den svaga flyktingens bästa på sinnet? De följer ju lagar och demokratisk ordning... visst ja.
-"Om ni inte tar emot flyktingarna så öppnas aldrig ambassaden i Bagdhad" = Utpressning med solklara internationella lagöverträdelser
-"Det svenska folket vill ha lite kraftigare tag på det här med invandring, du vet - ni dödar ju era döttrar om de har vanärat er" = Grov generalisering och kränkning av både invandrare (som, om ni inte har förstått, ALLA, genomför sådana fruktansvärda brott) och av svenskar (som, om inte har fattat, ALLA, tycker det är rimligt med mer krafttag mot invandring)
-"Utan ett regelverk för att skicka tillbaka tillståndslösa skulle invandringsproblemet skena okontrollerat i ett land med nio miljoner invånare" = Utan ett regelverk?? Det finns tydliga regelverk som sedan länge implementeras och ibland också missbrukas (tillbakaskickande av kristna irakier kan framstå som ett färskt exempel där Amnesty ihop med Europadomstolen fällt mycket starka fördömanden mot den svenska regeringen). Så med tanke på det svenska regelverket, numera ytbehandlat med stål, skulle/är sannolikheten att invandringen av tillståndslösa "skena okontrollerat" mycket lågt.
Och, ja just det, Lundin Oil misstänkts för övrigt för folkrättsbrott i Sudan mellan 1997-2003 med Carl BIldt som styrelseledamot mellan 2001-2006. Undersökt noggrant av ECOS (European Coalition on Oil in Sudan) med en rapport på 100 sidor.
Inte kan väl Carl Bildt vara en som tänker annat än på allas bästa, i synnerhet tillståndslösa flyktingar?
Permalänk | Anmäl
Jimmy Yoler, 2011-01-21, 23:49
Som jag ser det så är det två skilda saker. Asylmottagning och multikulturalism. Det senare har iaf inte jag beställt. Har du? Klart som korvspad är att vi ska ta emot och skydda människor som är i nöd. För detta behövs inget permanent uppehållstillstånd. Risken att deras hemland är PERMANENT i krig är rätt låg. Ett vanligt tillfälligt uppehållstillstånd räcker. När sedan situationen i deras ursprungsland lugnat ner sig, så får vår gäst tacka för sig och åka tillbaka. Det var ju det politiker påtalade så intensivt när massinvandringen tog fart. Det sas bl.a. att dessa flyktingar vill inget annat än att få bo i sitt ursprungsland, och att ingen kom till Sverige för att dom ville.
Permalänk | Anmäl
Janne Berggren, 2011-01-21, 23:59
Hear! Hear!
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-01-22, 01:04
Äntligen lite fler moderater som säger vad de tycker om massinvandringen och det galenskap Sverige måste stå ut med när man väljer den mångkulturella och mest liberala vägen i hela världen.
Hurra för Bildt och Billstöm! Synd bara att det krävs att WikiLeaks dyker upp för att man ska få reda på något sånt här!
Permalänk | Anmäl
James Bright, 2011-01-22, 06:09
Nu har "dem" tagit plats i rubriken!
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2011-01-22, 06:57
Alla som lever i ett samhälle, må det vara Sverige, Europa eller hela jorden, måste följa dess regler och lagar. De som väljer att inte följa regler eller lagar måste antingen straffas eller lämna samhället. Detta kan väl inte vara något konstigt för någon?
Om regler och lagar inte följs hur ska vi då förhålla oss till samhället. Varför ska jag som "dum" svensk följa alla lagar?
Naturligtvis måste den åsikten få uttryckas fritt utan att anklagas för främlingsfientlighet eller rasism. Om inte annat så för att en debatt måste få föras, där har Moderaterna misslyckats.
Permalänk | Anmäl
Lars Löwgren, 2011-01-22, 09:46
#9 Init, om Carl Bildt, SvD och de andra krigshetsarna inte hade låtit sig drivas av blodtörst så hade de kunnat ställa krav. Sverige skulle kunna ställa krav på USA och de andra krigförande länderna att göra mer innan de ber oss att städa upp efter dem. Men det kan inte Sverige göra nu eftersom Bildt var en av de opportunister som klängde på Bush inför kriget. Så Bildt tog till det enda han hade till förfogande: lögnen.
Om Sverige (och de svarta i Darfur) har en fiende så är det Carl Bildt.
Permalänk | Anmäl
Peter H, 2011-01-22, 09:58
Alla som vill stoppa bidragsförsörjda storfamiljer, hedersvåld, könsstympning, halal-slakt och judehat är intoleranta rasister som inte tål att andra kulturer är bättre och finare än den svenska.
Vi ska bara vara tacksamma för att vi får försörja dessa människor i generation efter generation. Det har gett oss lågtstående svenskar en mening med livet som vi inte haft tidigare. Tack.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2011-01-22, 11:17
Det där var bra skrivet. Jag kommenterade precis Anna Ekströms Newsmill-artikel i ämnet innan jag läste denna, och är glad att se att en duktig skribent som Wager säger nästan exakt samma sak (fast bättre formulerat) som jag själv just gjorde : )
Permalänk | Anmäl
Gustav S, 2011-01-22, 11:40
Allt hänger ihop mina vänner!
Olagliga anfallskrig, ockupationer och inbördeskrig med krigsherrar, gödda av stormakternas affärsintressen orsakar enorma flyktingströmmar. Nästan alla flyktingar strömmar in i de närliggande länderna, just nu t ex Pakistan, Iran, Turkiet.
En del flyktingar lyckas ta sig hit på underliga vägar. Är det ett problem? Ja visst fan är det problem! I synnerhet för flyktingarna som enskilda människor. Men också för oss - som nation eller kommun.
Vad ska man ha stater till, varför har vi regeringar och ett internationellt rättssystem? Varför måste man vara medborgare nånstans?
Staten handlar om det "rättas" väsen där den enskilde människan jämförs med en stat genom logiken att det är lättare att se saker i stort än i smått.
Den stora frågan är vilka politiska krafter som ligger bakom krigen och folkfördrivningar. Carl Bildt och hans kompisar i det militärindustriella komplexet, RAND Corporation kanske? Vad svenskar tycker om asiatisk kultur är den lilla frågan.
Precis som vid Andra Världskriget. Vad svenska folket tyckte om judar (inte!) var den lilla, lilla frågan. Raoul Wallenberg gav fan i vad svenska folket tyckte om judar, han ordnade falska pass och illegala båtar så det glödde. Vi säger att han är en hjälte...joooo...vid högtidliga tillfällen i alla fall.
Ta ett steg bakåt och se längre än till den egna nästippen...tack!
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-01-22, 12:15
#6
Hej Palestinian forever!
Jag har också varit borta från Newsmill ett bra tag. Men världen tränger sig på. Poesi kanske kan hjälpa oss att se klarare?
DET DRAR SOM EN MANTELRÖRELSE ÖVER VÄRLDEN
...och det är som
en underliggande manöver
försöker förflytta kvalen
medan vi lindar en kappa
av frostig oro
tätt omkring varandra
sveper ett tillstånd över oss
som vore det skydd mot köld,
isolation och dårskap
det yttres innersömmar
skaver
väser en vädjan
om förändring
som en bön
om en omedelbar razzia
i alla våra spruckna ansikten
(av cissililla)
www.poeter.se
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-01-22, 12:26
När media makthavarna bestämmer i en sakfråga upphör demokratin att fungera som den är tänkt. Vore våra mediala makthavare i huvudsak demokratiskt sinnade skulle inte detta kunna hända, men sakläget visar tydligt sedan decennier att de gång på gång ser vissa sakfrågor som viktigare är den demokratiska processen. Eftersom de samtidigt säger sig vara på demokratins sida är den enda rimliga förklaringen att de har en gemensam hemlig agenda - eller på ren svenska att de ljuger. Någon typ av konspiration pågår sedan länge inom media. Detta lilla gäng icke folkvalda makthavare har nästan alla rötterna i 68 generationen och har tillhört FLN PFLP eller någon annan marxistisk / maoistisk organisation. Jan Gulliou vet vi idag har varit KGB agent, och misstankarna mot andra höga journalister har framförts i olika sammanhang. De två linjerna man driver mest intensivt är dels mångkulturen som man ser som någon sorts trojansk häst för att skapa så mycket instabilitet att demokratin ytterligare måste inskränkas och steg tas mot den diktatur man ser som slutmålet. Den andra linjen är Israel frågan där man tycker sig kunna förena de två stora revolutionära krafterna i värden. Islam och kommunismen för att tillsammans kunna välta västvärden över ända.
Permalänk | Anmäl
Pär Andersson, 2011-01-22, 12:38
Merit Wager behövs verkligen i den svenska invandringsdebatten.
Hennes erfarenhet och klarsyn är ovärderlig när hysteriska moralpolitiker försöker plocka politiska poäng genom att utmåla sina politiska motståndare som främlingsfientliga rasister i tid och otid.
Sverige måste upphöra med att ta emot fler flyktingar än vi klarar av att hantera. Politiken: "Släng ditt pass och bli livstidsförsörjd av svenska skattebetalare" har vi inte råd med.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-01-22, 12:39
Möjligheten att tala klarspråk för svenska politiker har naturligtvis mångdubblats nu när SD kommit in i riksdagen. Det blir lättare för alla att rakryggat säga vad man tycker. Särskilt för de som inte tycker att lilla Sverige ska agera stort asyl-land. Debatten har tidigare varit ensidig och vissa frågor har varit förbjudna att diskutera öppet utan schavottering. Därav det upplevda hyckleriet. Mer rakhet i svensk politik, det mår vi bra av.
Permalänk | Anmäl
Thomas Eliasson, 2011-01-22, 13:20
Tack för en läsvärd artikel!
Frågan om flyktingar och invandrare ägs inte av varken politiker eller svenska folket utan av den tredje statsmakten, etablerade media. De har kollektivt intagit en inställning i denna fråga som inte överensstämmer med vad vanligt folk tycker. Media har i denna frågan gått ifrån sin roll upplysare av foket till opinionsbildare. De har slagit hårt ned på de med åsikter som avviker deras egna, ropat högt främlingsfientlig, rasister vid minsta lilla.
De har lyckats väl i denna roll, tystat kritikerna effektivt och idag vågar inte politiker uttala sig i dessa frågor om de har andra åsikter än den som överensstämmer med medias.
Men invånarna i detta land ser och lever i för och nackdelarna med invandring upp mot 100 000 per år och har andra åsikter, (trots ensidig medial rapportering och skriveri i ämnet de senaste 20 åren!)
Nu försöker man i vanlig ordning skuldbelägga och rasiststämpla, denna gång väletablerade politiker som Carl Bildt och Tobias Billström för ett uttalande som för vanligt folk inte finner något som helst fel i, utan tvärt om. (inte undra på att journalister och den etablerade median ligger i botten i förtroendeundersökningar.)
Om media åter igen lyckas tysta dessa åsikter finns det ett parti som vinner på detta, nämligen sverigedemokraterna. Om detta parti får man tycka vad man vill.
Den etablerade journalistkåren försökte efter valet analysera varför/hur de lyckats ta sig in i riksdagen, någon självkritik fanns överhuvudtaget inte.
Faktum är att partiet drev just den frågan som ägs av media de senaste 20 åren och röstades in. Tydligt är ju att människor runt om i landet, inte minst från storstäderna som har sin vardag i misslyckad integration, tröttnade på att inte få fram sina åsikter och bli hörda.
Om den etablerade journalistkåren fortsätter i samma linje kommer nästa val bli än mer lyckat för sverigedemokraterna.
Frågan är om det Då finns speglar på redaktionen?
Permalänk | Anmäl
Johan Björnsson, 2011-01-22, 13:41
Ur artikeln:
”Det är förfärlig retorik, jag hoppas verkligen och vill inte tro att de kan ha sagt något så avskyvärt."
Vad som skulle vara så "förfärlig och avskyvärd retorik" när man säger att "Utan ett regelverk för att skicka tillbaka tillståndslösa skulle invandringsproblemet skena okontrollerat"
Somliga blir upprörda när jag säger att du, Merit Wager, borde skämmas, inte ska väl någon som har precis lärt sig svenska kritisera svenskar. Men jag vill säga det till dig igen:
Skäms Merit Wager! Du far med osanningar och även i denna artikel. Du blandar bort korten, du ljuger helt enkelt. Förfärlig retorik vilken Cecilia Wikström nämner och betygsätter är inte retoriken om regelverket.
Permalänk | Anmäl
Tetyana Barabanova, 2011-01-22, 14:36
Det som var fel här var ju uppenbart ett av motiven SK. "hedersbrott" inom en viss folkgrupp, även om det till viss del är sant.
Det skall aldrig vara en faktor utifrån man skall ta hänsyn till om man får uppehållstillstånd. ...då är man farligt nära SD argumenteringar om att kulturella hänsyn och att vissa har större rätt än andra att få PUT i Sverige.. och man går inte bra strikt efter skyddsbehövandet som man skall.
Då graderar man människor utifrån hur lika oss man är.
Det andra ser jag och minst 80-90% av Sverige exkluderat det S.K. etablissimanget, inget fel på alls..
Att man ställer krav att man har möjlighet att skicka tillbaka sådana som inte PUT-krav ser jag som alldeles grundläggande.. med tanke på Sveriges tidigare immigration av Irakier och vårat tidigare engagemang i det så att man hade strukturella system för det hela ser jag som nödvändigt.. vi hade kunnit få hundratusentals irakier till sverige utan möjlighet att sända tillbaka dem för att de hade vägrat att ta emot dem.. det hade varit förödande och om något hade gjort att SD skulle blivit stort så hade det varit det.
Och att dem är sämre utbildade är ju självklart.. eller vilka länder är inte det heller.. det stängda NordKorea..? det härjade Somalia...
Visa upp utbildningsnivån i berörda delar av irak som vi har tagit emot folk ifrån och i relation till hur många som gick på det diktatoriska Saddam Husseins närmast totalt stängda land så kan vi titta på dem siffrorna och bedöma kvaliten på den utbildningen..
Nej någon måtta på dumheterna får det ju vara..
Och opinionen i Sverige är det ju bara att läsa om i SOM undersökningarna, 67%...
Permalänk | Anmäl
donk, 2011-01-22, 14:53
* "tidigare engagemang"
Vi tog emot ganska många irakier efter Gulfkriget + att vi är välkända som det mest flykting-humana landet i världen.. utan någon direkt konkurrens de senaste åren sedan bla våra grannländer och övriga Europa har stramat åt avsevärt.
Permalänk | Anmäl
donk, 2011-01-22, 15:07
* "tidigare engagemang"
Vi tog emot ganska många irakier efter Gulfkriget och under Saddam styret + att vi är välkända som det mest flykting-humana landet i världen.. utan någon direkt konkurrens de senaste åren sedan bla våra grannländer och övriga Europa har stramat åt avsevärt.
Permalänk | Anmäl
donk, 2011-01-22, 15:08
#28 donk
”Och att dem är sämre utbildade är ju självklart..”
Det är självklart bara för den som drunknat i fördomar.
Permalänk | Anmäl
Tetyana Barabanova, 2011-01-22, 16:10
Donk skriver "Då graderar man människor utifrån hur lika oss man är."
Så är det givetvis, behövs inte visum mellan ekonomiskt välmående västländer. Vidare är det ganska enkelt med invandrare som har samma demokratiska grundsyn som vi, någon egentlig integration behövs inte, vi är redan "kompatibla". Har man däremot klankulturen med sig så är det långt ifrån självklart att man någonsin kan bli integrerad även om vi pratar om många generationer. Hur mycket tål vi av icke integrationsbara invandrare innan det blir som i Sydafrika?
Permalänk | Anmäl
Pär Andersson, 2011-01-22, 16:50
Nu kräver Liberala ungdomsförbundet Billströms avgång - det var redigt! Då kanske det börjar bli dags för den tystlåtne ministern att tala - annars ska han definitivt kasta in handduken alternativt sparkas ut av sin chef Fredrik.
Demokrati, pressfrihet, meddelarfrihet syftar - bäste Anders - till att väsentliga saker ska diskuteras oavsett namnet på budbäraren. För min egen del tycker jag både namnet Julian Assange och namnet Wikileaks ger positiva associationer och väcker om hopp om en bättre värld, trots att du, Carl Bildt, Khadaffi och Tunisiens förra president Ben Ali alla har allvarliga invändningar mot Julian Assanges arbetsmetoder. Om du nu blir arbetslös så skulle du kunna se till att starta upp en svensk avdelning av den organisation som har byggts upp i USA som hyllar Bradley Manning som en hjälte - som har avslöjat krigsförbrytelser, det vore väl ett fint sätt att snygga till din nu rätt skamfilade fasad?
Permalänk | Anmäl
Bertil Jansson, 2011-01-22, 17:19
#31Tetyana Barabanova,
Jag tar sådant personligt..
jag vet inte vem du är men jag är vänsterpartist och känner väldigt väl till Sveriges historia. Finns det någon gräns för din naivitet och uppenbart falska "förståelse".. NordKorea, är de välutbildade också.. Iran numera.. också välutbildade.. Somalia välutbildade..
Vi (i Sverige) har ju kämpat under 80-100 år med att få "arbetarklassen" att utbilda sig, dels genom "klasskamp" och att arbetarklassen har fått det bättre och på så sätt har haft den möjligheten.. vi har dessutom varit ett öppet land som har gjort att vårat utbildningsväsen har utvecklats och följt med i tiden och gett kompetenta utbildningar... som man inte kan säga om ett helt stängt land.
Som sagt, visa upp utbildningsnivån i berörda delar av irak som vi har tagit emot folk ifrån och i relation till hur många som gick på det diktatoriska Saddam Husseins närmast totalt stängda lands universitet, så kan vi titta på dem siffrorna och bedöma kvaliten på den utbildningen..
Det vi vet med säkerhet ialllfall är att en väldigt mycket mindre andel av irakierna har haft möjlighet att läsa högre utbildning.
..men det är ganska självklart.. vi har ju för fan jobbat genom socialdemokratin i nära hundra år med att få "underklassen" utbildad.. det har ju nästan vart hela målet med ideologin , vilket jag är tacksam för.. man har inte haft de ekonomiska förutsättningarna på andra ställen olyckligtvis..
Då kan vi ju inte låtsas att alla är lika utbildade överallt. Löjligt.
Permalänk | Anmäl
donk, 2011-01-22, 17:32
* "falska förståelse".
missriktade medkänsla.
* välutbildade
Permalänk | Anmäl
donk, 2011-01-22, 17:42
Det är bra att fler och fler börjar tala klartext om sakers tillstånd.
20% av Sveriges befolkning har invandrar bakgrund, 15% är födda utomlands, lika hög siffra som i USA. Ungefär 100.000 uppehållstillstånd utfärdas och Migrationsverket som kostar 3.3 miljarder per år. Problemen är många (Kriminalitet, bidragsberoende, arbetslöshet, isolering, etc) och stora (terrorism, islamister, fundamentalister, etc) och kostnaderna som beräknats till allt från 30 miljarder till 300 miljarder per år. Det är dags att begränsa och kontrollera invandringen och lösa de problem som redan finns innan vi kan ta emot fler flyktingar i Sverige innan problemen och kostnaderna eskalerar. Fler flyktingläger utomlands behövs. Ökad återvandring. Exportförsäljare. Etc.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-01-22, 20:20
#34 donk
”visa upp utbildningsnivån... så kan vi titta på dem siffrorna”
Jaså? Har du inte dessa siffror klara för dig?
Permalänk | Anmäl
Tetyana Barabanova, 2011-01-22, 21:51
Jag håller med med artikelförfattaren. Sådana som Bodil Ceballos struntar i vad som är bäst för Sverige. De väntar för varenda tillfälle att smutskasta Carl Bildt och deras slogan om fria invandringen är ansvarslös och farlig för Sverige. Det finns inget land i världen som kan ta emot alla, som behöver skydd.
Permalänk | Anmäl
VM, 2011-01-22, 22:21
Det är verkligen bedrövligt när folkvalda politiker tycker att vi ska strunta i de lagar som vi har i landet. Om man vill förändra asyllagstiftningen får man jobba politiskt för det, men det vill inte kritikerna. Man vill sätta sig över lagen med olika skäl som grund, men lag är lag och det är på lagen samhället vilar. I praktiskt taget ingen annan fråga (eller kanske till och med i INGEN annan fråga) är politiker beredda att uppmuntra lagbrott. Varför inte folkomrösta om en liberalisering av asyllagstiftningen? Kanske mer än 50% vill att vi ska öppna vårt land mer? Tror ni inte det?
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2011-01-22, 23:15
Donk, det stämmer inte med verkligheten vad du skriver om utbildning.
År 2009:
Högutbildade från Irak 37%
Högutbildade svenskar 38%
De fattiga och lågutbildade i Asien har inga eller små möjligheter att ta sig till Sverige för att söka asyl. Även om de av någon orsak klarat av att betala flyktingsmugglare...så har det inte med saken att göra!
Vi har rätt att bedöma utbildningsnivå och "samhällsnytta" när det gäller arbetskraftsinvandrare. Men vi saknar helt rätt att gradera flyktingar efter "nyttan" för Sverige.
Flyktingar ska bedömas efter risken för förföljelse, liv och hälsa.
§§§
Jag tror inte att du talar sanning Donk, när du säger att du är vänsterpartist. I så fall hör du till de nyaste och mest okunniga medlemmarna i (v).Läs på om flyktingskäl i FNs och EUs stadgor är du snäll.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-01-22, 23:57
Merti Wager går från klarhet til klarhet och applåderas självklart från brunt håll.
Problemen är flera och Merit har inte fattat någonting om vad det här handlar om:
1) Sverige kan inte ha en utrikeminister och en migrationsminister som driver en linje inom den internationella diplomatin och en annan offentligt.
2) Varför förhandlar Sverige med USA om en ambassad i Irak, med svensk inrikespolitik som bas?
3) Vad Bildt och Billström och sagt är deras åsikter. Det finns ingen väl förankrad grund för dessa åsikter i Sverige förutom dessa bruna gaphalsar som lusar ned alla internetforum med sin brist på intellektuell skärpa och underbyggd analys (och Merit Wagers egna fanatiska korståg).
Om man nu tycker det är okej att svensk utrikesförvatlning sitter och blajar vad som helst på andra länders beskickningar har man en ytterst begränsad uppfattning om vad diplomati och interrnationella relationer handlar om. Men man kanske inte skall vänta sig att folk med bruna åsikter kan förstå detta? De skyller ju på invandringen även när de misslyckas koka sin svenska potatis.
Permalänk | Anmäl
Mister J, 2011-01-23, 08:20
Gunnel Gomér: Alla västerländska länder har skrivit på samma konventioner som Sverige, trots detta har de bara bråkdelen av invandringstalen till Sverige. Du pratar därmed goja. I Sverige har man gjort en extrem liberal (och not vår egen lagstiftning i många fall) tolkning av dessa konventioner. Dessa eftergifter har gjorts av fega politiker som inte vågat ta striden mot ett mediakonglomerat som av någon anledning tycker likadant i dessa frågor - där är Sverige unikt. Frågan är hur demokratiskt det är? Bör verkligen pressen och journalister (vars politiska sympatier bevisligen avviker dramtiskt från majoriteten) få råda och styra utan demokratisk insyn i denna fråga?
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2011-01-23, 12:31
#40 Gunnel Gomér
"Högutbildade från Irak 37%"
Jag går inte utfrån vad folk säger, och sedan så har jag pratat om vad "högutbildad" innebär..
Vart går gränsen .. Nordkorea.. Det var nog längesedan Irakiska utbildningar överhuvudtaget var jämförbara med liknande ifrån öppna länder..
70-talet..kanske..
Vad innebär det att gå på universitet i Irak på 80 och 90-talet vad läser man överhudtaget om man läser till psykolog eller socionom.. ..är det bara propaganda som är godkänt av Saddam..
Godkänner du Nordkoreas utbildningar också..
Ingenjör, ja matte och dylikt är väl liknande överallt men på vilken nivå.. ett totalt stängt land.
Ekonom, godkänner man överhuvudtaget "västliga" teorier..
Ja som ni förstår så är detta mycket mer invecklat än en del väldigt förenklade propagandiska vänstermänniskor vill förstå för att det passar in i deras världsbild.. men jag vägrar vara intellektuell ohederlig.
Den Iranska situation och deras flyktingström till Sverige är ju mycket mer klar och deras syn på bildning..
På 70-talet, när de mesta som flydde till oss var utbildade, var ju redan utbildningssektorn och kvaliten på den relativt uppbyggd och utbyggd.
Det finns en gräns för naiviteten även för en vänstermänniska.
Jag hatar förenklingar.
Permalänk | Anmäl
donk, 2011-01-23, 12:31
Den stora frågan är nu om svenskarna kommer att möta öde som nordamerikas indiander. En hel del tyder på detta. Tyvärr finns det många som liksom Gunnel Gomer (och i lihet med vulgärkapitalismen) inte har förmågan att tänka längre än tre månader framåt i tiden. ALLT får konsekvenser så det gäller at tänka efter före..
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2011-01-23, 12:35
#40 Gunnel Gomér
Och det sista (andra hälften av ditt inlägg) vet jag inte vad du pratar om jag har aldrig sagt något om det. Du får nog skärpa upp debattnivån lite om du skall diskutera med mig.. Jag har sett det tidigare i dina inlägg.. jag läser inte propaganda..
Slutligen.. Jag har tätare kontakter i vänsterpartiet än vad du någonsin kommer att ha.
Vad är det med folk och respekt här..
(PS du vet att det är speciellt för Irak och Somalia och inte för tex Kongo) Läs på lite. Vad tror du det kostar att åka ifrån tex Irak och slänga passet (95%) Du tror inte det är lite speciellt med den stora Irakiska minoritet vi har i Sverige redan.. Vilka tror du det är som har möjligheten.. hur gör man, vilka kontaktar man. Det är väldigt stor skillnad på Irak och Kongo.
Permalänk | Anmäl
donk, 2011-01-23, 12:41
#43
Hej Donk!
En intellektuellt hederlig person utger sig inte falskeligen för att vara vänsterpartist. Inte vet jag vad du är för något, men sämre utbildad än många irakier, det är du. Och propagandistisk som...tja...*gissar* en SDare.
Du har rätt att yttra dig som den du faktiskt är, full frihet. Du har skyldighet att - så långt du kan - försöka hitta rätt bland alla motsägelsefulla fakta som strömmar genom debatten. Ingen har rätt att begära mer än det. Jag gör det inte.
Men jag tolererar inte att du blåljuger. Catch?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-01-23, 17:49
#42
Hej Calle Bengtsson!
Du har en poäng här! Du skrev:
"Alla västerländska länder har skrivit på samma konventioner som Sverige, trots detta har de bara bråkdelen av invandringstalen till Sverige."
Det stämmer. Alla västerländska länder bryter mot de internationella avtal de skrivit under - inklusive Sverige. En del mer, andra mindre.
Det stämmer också att flyktingströmmarna orsakar enorma problem över hela jordklotet. I synnerhet för flyktingarna själva och för närliggande stater - ofta fattiga stater.
Det existerar ett "mellanläge" mellan Svensk Näringslivs krav på helt fri invandring...och SDs och andras krav på totalstopp och utkastande av 90% av utlänningarna. Båda extremistiska och djupt inhumana politiska krav.
Vår debatt borde i stället handla om två saker:
1. Sveriges internationella hållning till att delta i krig och ockupationer
2. Hur vi ska definiera "mellanläget" i svensk invandrings-politik
Men sådan seriös debatt är inte möjlig bland alla anti-demokratiska och okunniga gaphalsar på nätet *suck*
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-01-23, 18:00
Gunnel Gomér,
Varför inte låta folket genom fria val och fri opinionsbildning bestämma i denna ödesfråga? Personer som du kommer alltid tycka att ni begriper detta bättre, att ni är fördomsfria och har "sanningen". Personer som jag kommer alltid tycka att ni är fulla av teoretiska fördommar, att ni inte begriper hur verkligheten fungerar utan bara sjunger med i allsången och lika gärna kunde varit nazister om vinden blåst åt det hållet. Men varför skall inte demokratin avgöra detta? Vad ger mediamogulerna rätt att bestämma vilka frågor som politiker/väljare får styra och vilka frågor där massmedia skall bestämma?
Permalänk | Anmäl
Pär Andersson, 2011-01-23, 18:17
Gunnel Gomér,
Du skriver:
"och SDs och andras krav på totalstopp och utkastande av 90% av utlänningarna."
Jag tror du har missuppfattat saken, det är nog mer att först behövs ett stopp för att få kontroll på situationen och utvärdera det faktiska läget. Sedan får man ta en ny diskussion efter hur sakläget då faktiskt ser ut. Det vet vi inte idag.
Idag liknar det mest Tyskland under andra värdskriget. Då lät man transporterna till koncentrationslägren av Judar gå före viktiga transporter för krigsinsatser. På samma fanatiska sätt är det delvis i dagens Sverige. Ett stopp, än tillfälligt är otänkbart och rimliga neutrala utvärderingar vill man inte ha - se hur man slaktade Magnus Rantorps och Josefine Dos Santos rapport om Rosengård. Måttot tycks vara, får vi bara hit tillräckligt många ordnar sig allt och paradiset tar sin början.
Permalänk | Anmäl
Pär Andersson, 2011-01-23, 19:26
Pär Törnell :-)
Jag är en varm vän av fri opinionsbildning, inklusive Wikkileaks. Det är det enda sätt vi har att söka fakta, kunna hålla oss till sanningen så långt vi begriper.
Vi hade ett fritt val nu i september. 94% av väljarna valde INTE SD-politik. De som röstade på Alliansen valde INTE sina politiker på prat om hedersmord och lågutbildade människor - tvärtom! De röstade på politiker som sagt att sådant snack var föraktligt.
Om man vill kan man mäta folklig opinion. 46% tycker att vi ska MINSKA invandringen, men fortsätta att ta emot flyktingar.
Det finns sådeles ingen som helst majoritet för SD-politik eller SDs verklighetsbeskrivningar. Demokrati är t ex att SD får tala, men inte tillmäts större betydelse än de har, dvs 6%.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-01-23, 20:35
Gunnel Gomér,,
Skulle tro att hade man gjort en "blindtest" på nätet och låtit folk svara på lite frågor om vad man tycker är en rimlig invandringspolitik så hade SD haft nånstans mellan 40 och 60 procent som låg närmast deras politk- så fort "varumärket" SD nämns försvinner dock de flesta och kanske 4-6 % står då kvar. Har många vänner som är miljöpartister/vänster här i Malmö och de kan mycket väl tänka sig att Sverige skall nöja sig med FN's defaco-flyktingar - men att rösta på SD skulle de aldrig. Tekniken med att skjuta budbäraren verkar fungera, men kan knappast kallas för fungerande demokrati. Fri opinionsbildning låter ju bra, men skulle du gilla om SD sympatisörer istället för att verka som politiker blev journalister och fullständigt dominerat media, samt använde den plattformen för att i allt från barnprogram till nyheter smyga ut sitt budskap "under radarn"? Jag skulle avsky det även om jag höll med om åsikterna. Demokratin måste få komma först, och blir man journalist, socionom eller vad det nu kan vara bara för att den vägen kunna smyga in sin propaganda i samhället så någonstans på vägen blir demokratin så tjuvkopplad att den de faco upphör.
Permalänk | Anmäl
Pär Andersson, 2011-01-23, 22:15
Gunnel Gomér: mellanläget i svensk politik står väl snarast SD för. Någon balans finns inte, och minsta lilla kritik av invandringspolitiken bemöts med tillmälet "främligsfientlig rasism" från ett nåstintill enigt etablissemang och en från verkligheten (och bevisligen opnionsmässigt) fjärmad media. Så jag håller med ovanstående, varför inte folkomrösta i frågan (där tex multikultur kontra assimilering ställs mot varandra som ideal) - större ödesfråga finns inte. Ett stort demokratiskt underskott föreligger i denna fråga.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2011-01-23, 22:54
53 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Den som bosätter sig i Sverige skall följa svensk lag, och det gäller att utbilda invandrarna i de regelverk som måste följas. Det finns inget främlingsfientligt i den saken, och man kan inte tvinga fram ett samarbete som inte är ömsesidigt önskat.
Svenska politiker ska inte säga en sak i hemlighet till utländska diplomater och en helt annan inför svenska folket. Kan de inte stå för sina åsikter är de inte lämpliga för jobbet. Lite ryggrad vill jag se hos de som styr oss.
Tycker de att det är lättare och bekvämare att vara ärliga i mörka rum tillsammans med sammansvurna än i öppenhet inför svenska folket så är de direkt farliga för demokratin.
Det säger sej självt att lagar och regler är bra för oss som bor här konstant. Men har man flytt från ett land där lagar upphört att gälla pga krig är det kanske inte så konstigt att man reagerar negativt när man får avslag. Man kan inte behandla dom som lägre stående varelser. Varifrån främlingsfientligheten i resonemanget kommer ifrån vet jag inte men däremot ser jag ett tydligt tecken på mänsklighetsfientligt beteende hos samtliga involverade. Lagarna är utformade enligt ett sätt att tänka som ger väldigt lite utrymme för riktiga människor. De är utformade som om varje människa var en juridisk person, inte en individ. Som någon har sagt, om lagarna och verkligheten kolliderar är det fel på lagarna. Mer flexibilitet visavi flyktingar från sönderfallande nationer, om jag får be!
Det jag reagerar mest på varje gång jag hör Tobias Billström uttala sej är sättet han gör det på. Det är typiskt för en så kallad politisk broiler och i det här fallet typiskt för en som vet att han sagt nåt som inte borde ha sagts på det sättet. Han är så van vid det politiska snacket att han inte kan besvara en fråga på vanligt vis.
Instämmer med #2, men "läckan" är-om jag förstått det rätt- en återgivning av ett påstått uttalande. Hade uttalandet varit i form av ett undertecknat brev hade det blivit svårt för Billström att vägra kommentera detta.
Det förfärliga...
Det är inte främst avslagna asylansökningar och tillbaka-sändande. Utan de motiveringar för politiken som Bildt & Billström kan tänkas ha gjort i internationella samtal.
Irakiers eventuella läggning för att begå hedersmord någon gång i framtiden...eller...arbetslöshet och trångboddhet i Sverige har absolut inget med rättsliga asyl-processer att göra. Får inte ha!
I det rättsliga systemet ska en viktig fråga besvaras: Löper denna person allvarlig risk för sitt liv om han/hon skickas tillbaka? Förföljelse från hemlandets regering? Eller finns oförmåga hos hemlandets myndigheter att skydda personen från t ex islamistiska terrorgrupper.
Om svaret är Ja, så är det politiskt och internationellt stadgade svaret: Ja till PUT.
5 Gunnel Gomér
Jag har tyvärr inte kunnat ägna mig åt Newsmill på ett tag, (p.g.a. arbete), men åter igen TACK för att du finns och vågar vara mänsklig i en värld där mänsklighet snart är en styggelse !
Detta är historisk revisionism. Vi visste alla att denna flyktingström skulle komma och att vi skulle bli tvingade att förhålla oss till den på något sätt. Problemet är när vi har krigshetsare som Carl Bildt som sen inte vill ta ansvar för sitt handlande.
Kanske så mycket som 1/3 av befolkningen i Irak lever fortfarande på flykt, de flesta inom landet. Det är skandalöst hur lite USA och västvärlden har gjort för att hjälpa Irak.
Till skillnad mot vad Merit Wager säger så borde vi göra mer och ta emot fler. Det är vårt moraliska ansvar. Det är priset vi får betala för krigshetsare som Bildt och medlöparna på SvD.
@Peter H, #7
"Till skillnad mot vad Merit Wager säger så borde vi göra mer och ta emot fler. Det är vårt moraliska ansvar. Det är priset vi får betala för krigshetsare som Bildt och medlöparna på SvD."
Om det innebär att vårt land förstörs så struntar jag fullständigt i allt dravel om "vårt moraliska ansvar". Regeringen bör agera för landets och dess befolknings bästa, inget annat. Finns det ett överskott på resurser så skall man naturligtvis kunna använda lite för att hjälpa verkligt behövande, men som det är nu får tydligen invandringen kosta vad det kosta vill, även om resten av landet körs i botten.
Gällande den i många stycken förfärliga asylpolitiken så finns det 2 tankar som jag ofta tänker på.
Vilket är värst i jämförelse, den ena sidan av politiker som försvarar dagens flyktingpolitik i alla läger hela tiden för de tror verkligen att Sverige såväl tjänar på denna invandring samt att det inte existerar ett omfattande bedrägeri av vårt naiva bidragssystem.
Läs Vänstern, Sossarna och Miljöpartiet!
Den andra sidan försvarar med ungefär samma retorik dagens politik men bakom lyckta dörrar erkänner de en annan sanning av dagens problematik.
Läs Moderater, Folkpartister!
För min del så tycker jag än värre om de som trots insikt vägrar att tala öppet, vägrar att förhålla sig till kända fakta och som i en utbredd feghet slingrar sig som ormar är de absolut värsta.
För om de redan vet men agerar annorlunda är de minst lika mycket skyldiga till uttrycket Sverigefientliga, såsom Merit skriver ovan.
För mig kan dessa politiker aldrig bli betraktade som ledare, deras brist på mod och kurage och ärlighet gör mig illamående.
Men oj vad Marit tjatar om lagar och demokratisk ordning. Det är för henne helt oförståeligt och t.o.m. provocerande hur andra parlamentariker reagerar på uppgifterna.
Hur i helskotta kan man anklaga Carl Bildt för hans uttalanden? Det är ju en man med ren mjöl i påsen! Hur i fridens namn har man mage att kritisera den så medmänsklig och solidariske Billström som alltid har den svaga flyktingens bästa på sinnet? De följer ju lagar och demokratisk ordning... visst ja.
-"Om ni inte tar emot flyktingarna så öppnas aldrig ambassaden i Bagdhad" = Utpressning med solklara internationella lagöverträdelser
-"Det svenska folket vill ha lite kraftigare tag på det här med invandring, du vet - ni dödar ju era döttrar om de har vanärat er" = Grov generalisering och kränkning av både invandrare (som, om ni inte har förstått, ALLA, genomför sådana fruktansvärda brott) och av svenskar (som, om inte har fattat, ALLA, tycker det är rimligt med mer krafttag mot invandring)
-"Utan ett regelverk för att skicka tillbaka tillståndslösa skulle invandringsproblemet skena okontrollerat i ett land med nio miljoner invånare" = Utan ett regelverk?? Det finns tydliga regelverk som sedan länge implementeras och ibland också missbrukas (tillbakaskickande av kristna irakier kan framstå som ett färskt exempel där Amnesty ihop med Europadomstolen fällt mycket starka fördömanden mot den svenska regeringen). Så med tanke på det svenska regelverket, numera ytbehandlat med stål, skulle/är sannolikheten att invandringen av tillståndslösa "skena okontrollerat" mycket lågt.
Och, ja just det, Lundin Oil misstänkts för övrigt för folkrättsbrott i Sudan mellan 1997-2003 med Carl BIldt som styrelseledamot mellan 2001-2006. Undersökt noggrant av ECOS (European Coalition on Oil in Sudan) med en rapport på 100 sidor.
Inte kan väl Carl Bildt vara en som tänker annat än på allas bästa, i synnerhet tillståndslösa flyktingar?
Som jag ser det så är det två skilda saker. Asylmottagning och multikulturalism. Det senare har iaf inte jag beställt. Har du? Klart som korvspad är att vi ska ta emot och skydda människor som är i nöd. För detta behövs inget permanent uppehållstillstånd. Risken att deras hemland är PERMANENT i krig är rätt låg. Ett vanligt tillfälligt uppehållstillstånd räcker. När sedan situationen i deras ursprungsland lugnat ner sig, så får vår gäst tacka för sig och åka tillbaka. Det var ju det politiker påtalade så intensivt när massinvandringen tog fart. Det sas bl.a. att dessa flyktingar vill inget annat än att få bo i sitt ursprungsland, och att ingen kom till Sverige för att dom ville.
Hear! Hear!
Äntligen lite fler moderater som säger vad de tycker om massinvandringen och det galenskap Sverige måste stå ut med när man väljer den mångkulturella och mest liberala vägen i hela världen.
Hurra för Bildt och Billstöm! Synd bara att det krävs att WikiLeaks dyker upp för att man ska få reda på något sånt här!
Nu har "dem" tagit plats i rubriken!
Alla som lever i ett samhälle, må det vara Sverige, Europa eller hela jorden, måste följa dess regler och lagar. De som väljer att inte följa regler eller lagar måste antingen straffas eller lämna samhället. Detta kan väl inte vara något konstigt för någon?
Om regler och lagar inte följs hur ska vi då förhålla oss till samhället. Varför ska jag som "dum" svensk följa alla lagar?
Naturligtvis måste den åsikten få uttryckas fritt utan att anklagas för främlingsfientlighet eller rasism. Om inte annat så för att en debatt måste få föras, där har Moderaterna misslyckats.
#9 Init, om Carl Bildt, SvD och de andra krigshetsarna inte hade låtit sig drivas av blodtörst så hade de kunnat ställa krav. Sverige skulle kunna ställa krav på USA och de andra krigförande länderna att göra mer innan de ber oss att städa upp efter dem. Men det kan inte Sverige göra nu eftersom Bildt var en av de opportunister som klängde på Bush inför kriget. Så Bildt tog till det enda han hade till förfogande: lögnen.
Om Sverige (och de svarta i Darfur) har en fiende så är det Carl Bildt.
Alla som vill stoppa bidragsförsörjda storfamiljer, hedersvåld, könsstympning, halal-slakt och judehat är intoleranta rasister som inte tål att andra kulturer är bättre och finare än den svenska.
Vi ska bara vara tacksamma för att vi får försörja dessa människor i generation efter generation. Det har gett oss lågtstående svenskar en mening med livet som vi inte haft tidigare. Tack.
Det där var bra skrivet. Jag kommenterade precis Anna Ekströms Newsmill-artikel i ämnet innan jag läste denna, och är glad att se att en duktig skribent som Wager säger nästan exakt samma sak (fast bättre formulerat) som jag själv just gjorde : )
Allt hänger ihop mina vänner!
Olagliga anfallskrig, ockupationer och inbördeskrig med krigsherrar, gödda av stormakternas affärsintressen orsakar enorma flyktingströmmar. Nästan alla flyktingar strömmar in i de närliggande länderna, just nu t ex Pakistan, Iran, Turkiet.
En del flyktingar lyckas ta sig hit på underliga vägar. Är det ett problem? Ja visst fan är det problem! I synnerhet för flyktingarna som enskilda människor. Men också för oss - som nation eller kommun.
Vad ska man ha stater till, varför har vi regeringar och ett internationellt rättssystem? Varför måste man vara medborgare nånstans?
Staten handlar om det "rättas" väsen där den enskilde människan jämförs med en stat genom logiken att det är lättare att se saker i stort än i smått.
Den stora frågan är vilka politiska krafter som ligger bakom krigen och folkfördrivningar. Carl Bildt och hans kompisar i det militärindustriella komplexet, RAND Corporation kanske? Vad svenskar tycker om asiatisk kultur är den lilla frågan.
Precis som vid Andra Världskriget. Vad svenska folket tyckte om judar (inte!) var den lilla, lilla frågan. Raoul Wallenberg gav fan i vad svenska folket tyckte om judar, han ordnade falska pass och illegala båtar så det glödde. Vi säger att han är en hjälte...joooo...vid högtidliga tillfällen i alla fall.
Ta ett steg bakåt och se längre än till den egna nästippen...tack!
#6
Hej Palestinian forever!
Jag har också varit borta från Newsmill ett bra tag. Men världen tränger sig på. Poesi kanske kan hjälpa oss att se klarare?
DET DRAR SOM EN MANTELRÖRELSE ÖVER VÄRLDEN
...och det är som
en underliggande manöver
försöker förflytta kvalen
medan vi lindar en kappa
av frostig oro
tätt omkring varandra
sveper ett tillstånd över oss
som vore det skydd mot köld,
isolation och dårskap
det yttres innersömmar
skaver
väser en vädjan
om förändring
som en bön
om en omedelbar razzia
i alla våra spruckna ansikten
(av cissililla)
www.poeter.se
När media makthavarna bestämmer i en sakfråga upphör demokratin att fungera som den är tänkt. Vore våra mediala makthavare i huvudsak demokratiskt sinnade skulle inte detta kunna hända, men sakläget visar tydligt sedan decennier att de gång på gång ser vissa sakfrågor som viktigare är den demokratiska processen. Eftersom de samtidigt säger sig vara på demokratins sida är den enda rimliga förklaringen att de har en gemensam hemlig agenda - eller på ren svenska att de ljuger. Någon typ av konspiration pågår sedan länge inom media. Detta lilla gäng icke folkvalda makthavare har nästan alla rötterna i 68 generationen och har tillhört FLN PFLP eller någon annan marxistisk / maoistisk organisation. Jan Gulliou vet vi idag har varit KGB agent, och misstankarna mot andra höga journalister har framförts i olika sammanhang. De två linjerna man driver mest intensivt är dels mångkulturen som man ser som någon sorts trojansk häst för att skapa så mycket instabilitet att demokratin ytterligare måste inskränkas och steg tas mot den diktatur man ser som slutmålet. Den andra linjen är Israel frågan där man tycker sig kunna förena de två stora revolutionära krafterna i värden. Islam och kommunismen för att tillsammans kunna välta västvärden över ända.
Merit Wager behövs verkligen i den svenska invandringsdebatten.
Hennes erfarenhet och klarsyn är ovärderlig när hysteriska moralpolitiker försöker plocka politiska poäng genom att utmåla sina politiska motståndare som främlingsfientliga rasister i tid och otid.
Sverige måste upphöra med att ta emot fler flyktingar än vi klarar av att hantera. Politiken: "Släng ditt pass och bli livstidsförsörjd av svenska skattebetalare" har vi inte råd med.
Möjligheten att tala klarspråk för svenska politiker har naturligtvis mångdubblats nu när SD kommit in i riksdagen. Det blir lättare för alla att rakryggat säga vad man tycker. Särskilt för de som inte tycker att lilla Sverige ska agera stort asyl-land. Debatten har tidigare varit ensidig och vissa frågor har varit förbjudna att diskutera öppet utan schavottering. Därav det upplevda hyckleriet. Mer rakhet i svensk politik, det mår vi bra av.
Tack för en läsvärd artikel!
Frågan om flyktingar och invandrare ägs inte av varken politiker eller svenska folket utan av den tredje statsmakten, etablerade media. De har kollektivt intagit en inställning i denna fråga som inte överensstämmer med vad vanligt folk tycker. Media har i denna frågan gått ifrån sin roll upplysare av foket till opinionsbildare. De har slagit hårt ned på de med åsikter som avviker deras egna, ropat högt främlingsfientlig, rasister vid minsta lilla.
De har lyckats väl i denna roll, tystat kritikerna effektivt och idag vågar inte politiker uttala sig i dessa frågor om de har andra åsikter än den som överensstämmer med medias.
Men invånarna i detta land ser och lever i för och nackdelarna med invandring upp mot 100 000 per år och har andra åsikter, (trots ensidig medial rapportering och skriveri i ämnet de senaste 20 åren!)
Nu försöker man i vanlig ordning skuldbelägga och rasiststämpla, denna gång väletablerade politiker som Carl Bildt och Tobias Billström för ett uttalande som för vanligt folk inte finner något som helst fel i, utan tvärt om. (inte undra på att journalister och den etablerade median ligger i botten i förtroendeundersökningar.)
Om media åter igen lyckas tysta dessa åsikter finns det ett parti som vinner på detta, nämligen sverigedemokraterna. Om detta parti får man tycka vad man vill.
Den etablerade journalistkåren försökte efter valet analysera varför/hur de lyckats ta sig in i riksdagen, någon självkritik fanns överhuvudtaget inte.
Faktum är att partiet drev just den frågan som ägs av media de senaste 20 åren och röstades in. Tydligt är ju att människor runt om i landet, inte minst från storstäderna som har sin vardag i misslyckad integration, tröttnade på att inte få fram sina åsikter och bli hörda.
Om den etablerade journalistkåren fortsätter i samma linje kommer nästa val bli än mer lyckat för sverigedemokraterna.
Frågan är om det Då finns speglar på redaktionen?
Ur artikeln:
”Det är förfärlig retorik, jag hoppas verkligen och vill inte tro att de kan ha sagt något så avskyvärt."
Vad som skulle vara så "förfärlig och avskyvärd retorik" när man säger att "Utan ett regelverk för att skicka tillbaka tillståndslösa skulle invandringsproblemet skena okontrollerat"
Somliga blir upprörda när jag säger att du, Merit Wager, borde skämmas, inte ska väl någon som har precis lärt sig svenska kritisera svenskar. Men jag vill säga det till dig igen:
Skäms Merit Wager! Du far med osanningar och även i denna artikel. Du blandar bort korten, du ljuger helt enkelt. Förfärlig retorik vilken Cecilia Wikström nämner och betygsätter är inte retoriken om regelverket.
Det som var fel här var ju uppenbart ett av motiven SK. "hedersbrott" inom en viss folkgrupp, även om det till viss del är sant.
Det skall aldrig vara en faktor utifrån man skall ta hänsyn till om man får uppehållstillstånd. ...då är man farligt nära SD argumenteringar om att kulturella hänsyn och att vissa har större rätt än andra att få PUT i Sverige.. och man går inte bra strikt efter skyddsbehövandet som man skall.
Då graderar man människor utifrån hur lika oss man är.
Det andra ser jag och minst 80-90% av Sverige exkluderat det S.K. etablissimanget, inget fel på alls..
Att man ställer krav att man har möjlighet att skicka tillbaka sådana som inte PUT-krav ser jag som alldeles grundläggande.. med tanke på Sveriges tidigare immigration av Irakier och vårat tidigare engagemang i det så att man hade strukturella system för det hela ser jag som nödvändigt.. vi hade kunnit få hundratusentals irakier till sverige utan möjlighet att sända tillbaka dem för att de hade vägrat att ta emot dem.. det hade varit förödande och om något hade gjort att SD skulle blivit stort så hade det varit det.
Och att dem är sämre utbildade är ju självklart.. eller vilka länder är inte det heller.. det stängda NordKorea..? det härjade Somalia...
Visa upp utbildningsnivån i berörda delar av irak som vi har tagit emot folk ifrån och i relation till hur många som gick på det diktatoriska Saddam Husseins närmast totalt stängda land så kan vi titta på dem siffrorna och bedöma kvaliten på den utbildningen..
Nej någon måtta på dumheterna får det ju vara..
Och opinionen i Sverige är det ju bara att läsa om i SOM undersökningarna, 67%...
* "tidigare engagemang"
Vi tog emot ganska många irakier efter Gulfkriget + att vi är välkända som det mest flykting-humana landet i världen.. utan någon direkt konkurrens de senaste åren sedan bla våra grannländer och övriga Europa har stramat åt avsevärt.
* "tidigare engagemang"
Vi tog emot ganska många irakier efter Gulfkriget och under Saddam styret + att vi är välkända som det mest flykting-humana landet i världen.. utan någon direkt konkurrens de senaste åren sedan bla våra grannländer och övriga Europa har stramat åt avsevärt.
#28 donk
”Och att dem är sämre utbildade är ju självklart..”
Det är självklart bara för den som drunknat i fördomar.
Donk skriver "Då graderar man människor utifrån hur lika oss man är."
Så är det givetvis, behövs inte visum mellan ekonomiskt välmående västländer. Vidare är det ganska enkelt med invandrare som har samma demokratiska grundsyn som vi, någon egentlig integration behövs inte, vi är redan "kompatibla". Har man däremot klankulturen med sig så är det långt ifrån självklart att man någonsin kan bli integrerad även om vi pratar om många generationer. Hur mycket tål vi av icke integrationsbara invandrare innan det blir som i Sydafrika?
Nu kräver Liberala ungdomsförbundet Billströms avgång - det var redigt! Då kanske det börjar bli dags för den tystlåtne ministern att tala - annars ska han definitivt kasta in handduken alternativt sparkas ut av sin chef Fredrik.
Demokrati, pressfrihet, meddelarfrihet syftar - bäste Anders - till att väsentliga saker ska diskuteras oavsett namnet på budbäraren. För min egen del tycker jag både namnet Julian Assange och namnet Wikileaks ger positiva associationer och väcker om hopp om en bättre värld, trots att du, Carl Bildt, Khadaffi och Tunisiens förra president Ben Ali alla har allvarliga invändningar mot Julian Assanges arbetsmetoder. Om du nu blir arbetslös så skulle du kunna se till att starta upp en svensk avdelning av den organisation som har byggts upp i USA som hyllar Bradley Manning som en hjälte - som har avslöjat krigsförbrytelser, det vore väl ett fint sätt att snygga till din nu rätt skamfilade fasad?
#31Tetyana Barabanova,
Jag tar sådant personligt..
jag vet inte vem du är men jag är vänsterpartist och känner väldigt väl till Sveriges historia. Finns det någon gräns för din naivitet och uppenbart falska "förståelse".. NordKorea, är de välutbildade också.. Iran numera.. också välutbildade.. Somalia välutbildade..
Vi (i Sverige) har ju kämpat under 80-100 år med att få "arbetarklassen" att utbilda sig, dels genom "klasskamp" och att arbetarklassen har fått det bättre och på så sätt har haft den möjligheten.. vi har dessutom varit ett öppet land som har gjort att vårat utbildningsväsen har utvecklats och följt med i tiden och gett kompetenta utbildningar... som man inte kan säga om ett helt stängt land.
Som sagt, visa upp utbildningsnivån i berörda delar av irak som vi har tagit emot folk ifrån och i relation till hur många som gick på det diktatoriska Saddam Husseins närmast totalt stängda lands universitet, så kan vi titta på dem siffrorna och bedöma kvaliten på den utbildningen..
Det vi vet med säkerhet ialllfall är att en väldigt mycket mindre andel av irakierna har haft möjlighet att läsa högre utbildning.
..men det är ganska självklart.. vi har ju för fan jobbat genom socialdemokratin i nära hundra år med att få "underklassen" utbildad.. det har ju nästan vart hela målet med ideologin , vilket jag är tacksam för.. man har inte haft de ekonomiska förutsättningarna på andra ställen olyckligtvis..
Då kan vi ju inte låtsas att alla är lika utbildade överallt. Löjligt.
* "falska förståelse".
missriktade medkänsla.
* välutbildade
Det är bra att fler och fler börjar tala klartext om sakers tillstånd.
20% av Sveriges befolkning har invandrar bakgrund, 15% är födda utomlands, lika hög siffra som i USA. Ungefär 100.000 uppehållstillstånd utfärdas och Migrationsverket som kostar 3.3 miljarder per år. Problemen är många (Kriminalitet, bidragsberoende, arbetslöshet, isolering, etc) och stora (terrorism, islamister, fundamentalister, etc) och kostnaderna som beräknats till allt från 30 miljarder till 300 miljarder per år. Det är dags att begränsa och kontrollera invandringen och lösa de problem som redan finns innan vi kan ta emot fler flyktingar i Sverige innan problemen och kostnaderna eskalerar. Fler flyktingläger utomlands behövs. Ökad återvandring. Exportförsäljare. Etc.
#34 donk
”visa upp utbildningsnivån... så kan vi titta på dem siffrorna”
Jaså? Har du inte dessa siffror klara för dig?
Jag håller med med artikelförfattaren. Sådana som Bodil Ceballos struntar i vad som är bäst för Sverige. De väntar för varenda tillfälle att smutskasta Carl Bildt och deras slogan om fria invandringen är ansvarslös och farlig för Sverige. Det finns inget land i världen som kan ta emot alla, som behöver skydd.
Det är verkligen bedrövligt när folkvalda politiker tycker att vi ska strunta i de lagar som vi har i landet. Om man vill förändra asyllagstiftningen får man jobba politiskt för det, men det vill inte kritikerna. Man vill sätta sig över lagen med olika skäl som grund, men lag är lag och det är på lagen samhället vilar. I praktiskt taget ingen annan fråga (eller kanske till och med i INGEN annan fråga) är politiker beredda att uppmuntra lagbrott. Varför inte folkomrösta om en liberalisering av asyllagstiftningen? Kanske mer än 50% vill att vi ska öppna vårt land mer? Tror ni inte det?
Donk, det stämmer inte med verkligheten vad du skriver om utbildning.
År 2009:
Högutbildade från Irak 37%
Högutbildade svenskar 38%
De fattiga och lågutbildade i Asien har inga eller små möjligheter att ta sig till Sverige för att söka asyl. Även om de av någon orsak klarat av att betala flyktingsmugglare...så har det inte med saken att göra!
Vi har rätt att bedöma utbildningsnivå och "samhällsnytta" när det gäller arbetskraftsinvandrare. Men vi saknar helt rätt att gradera flyktingar efter "nyttan" för Sverige.
Flyktingar ska bedömas efter risken för förföljelse, liv och hälsa.
§§§
Jag tror inte att du talar sanning Donk, när du säger att du är vänsterpartist. I så fall hör du till de nyaste och mest okunniga medlemmarna i (v).Läs på om flyktingskäl i FNs och EUs stadgor är du snäll.
Merti Wager går från klarhet til klarhet och applåderas självklart från brunt håll.
Problemen är flera och Merit har inte fattat någonting om vad det här handlar om:
1) Sverige kan inte ha en utrikeminister och en migrationsminister som driver en linje inom den internationella diplomatin och en annan offentligt.
2) Varför förhandlar Sverige med USA om en ambassad i Irak, med svensk inrikespolitik som bas?
3) Vad Bildt och Billström och sagt är deras åsikter. Det finns ingen väl förankrad grund för dessa åsikter i Sverige förutom dessa bruna gaphalsar som lusar ned alla internetforum med sin brist på intellektuell skärpa och underbyggd analys (och Merit Wagers egna fanatiska korståg).
Om man nu tycker det är okej att svensk utrikesförvatlning sitter och blajar vad som helst på andra länders beskickningar har man en ytterst begränsad uppfattning om vad diplomati och interrnationella relationer handlar om. Men man kanske inte skall vänta sig att folk med bruna åsikter kan förstå detta? De skyller ju på invandringen även när de misslyckas koka sin svenska potatis.
Gunnel Gomér: Alla västerländska länder har skrivit på samma konventioner som Sverige, trots detta har de bara bråkdelen av invandringstalen till Sverige. Du pratar därmed goja. I Sverige har man gjort en extrem liberal (och not vår egen lagstiftning i många fall) tolkning av dessa konventioner. Dessa eftergifter har gjorts av fega politiker som inte vågat ta striden mot ett mediakonglomerat som av någon anledning tycker likadant i dessa frågor - där är Sverige unikt. Frågan är hur demokratiskt det är? Bör verkligen pressen och journalister (vars politiska sympatier bevisligen avviker dramtiskt från majoriteten) få råda och styra utan demokratisk insyn i denna fråga?
#40 Gunnel Gomér
"Högutbildade från Irak 37%"
Jag går inte utfrån vad folk säger, och sedan så har jag pratat om vad "högutbildad" innebär..
Vart går gränsen .. Nordkorea.. Det var nog längesedan Irakiska utbildningar överhuvudtaget var jämförbara med liknande ifrån öppna länder..
70-talet..kanske..
Vad innebär det att gå på universitet i Irak på 80 och 90-talet vad läser man överhudtaget om man läser till psykolog eller socionom.. ..är det bara propaganda som är godkänt av Saddam..
Godkänner du Nordkoreas utbildningar också..
Ingenjör, ja matte och dylikt är väl liknande överallt men på vilken nivå.. ett totalt stängt land.
Ekonom, godkänner man överhuvudtaget "västliga" teorier..
Ja som ni förstår så är detta mycket mer invecklat än en del väldigt förenklade propagandiska vänstermänniskor vill förstå för att det passar in i deras världsbild.. men jag vägrar vara intellektuell ohederlig.
Den Iranska situation och deras flyktingström till Sverige är ju mycket mer klar och deras syn på bildning..
På 70-talet, när de mesta som flydde till oss var utbildade, var ju redan utbildningssektorn och kvaliten på den relativt uppbyggd och utbyggd.
Det finns en gräns för naiviteten även för en vänstermänniska.
Jag hatar förenklingar.
Den stora frågan är nu om svenskarna kommer att möta öde som nordamerikas indiander. En hel del tyder på detta. Tyvärr finns det många som liksom Gunnel Gomer (och i lihet med vulgärkapitalismen) inte har förmågan att tänka längre än tre månader framåt i tiden. ALLT får konsekvenser så det gäller at tänka efter före..
#40 Gunnel Gomér
Och det sista (andra hälften av ditt inlägg) vet jag inte vad du pratar om jag har aldrig sagt något om det. Du får nog skärpa upp debattnivån lite om du skall diskutera med mig.. Jag har sett det tidigare i dina inlägg.. jag läser inte propaganda..
Slutligen.. Jag har tätare kontakter i vänsterpartiet än vad du någonsin kommer att ha.
Vad är det med folk och respekt här..
(PS du vet att det är speciellt för Irak och Somalia och inte för tex Kongo) Läs på lite. Vad tror du det kostar att åka ifrån tex Irak och slänga passet (95%) Du tror inte det är lite speciellt med den stora Irakiska minoritet vi har i Sverige redan.. Vilka tror du det är som har möjligheten.. hur gör man, vilka kontaktar man. Det är väldigt stor skillnad på Irak och Kongo.
#43
Hej Donk!
En intellektuellt hederlig person utger sig inte falskeligen för att vara vänsterpartist. Inte vet jag vad du är för något, men sämre utbildad än många irakier, det är du. Och propagandistisk som...tja...*gissar* en SDare.
Du har rätt att yttra dig som den du faktiskt är, full frihet. Du har skyldighet att - så långt du kan - försöka hitta rätt bland alla motsägelsefulla fakta som strömmar genom debatten. Ingen har rätt att begära mer än det. Jag gör det inte.
Men jag tolererar inte att du blåljuger. Catch?
#42
Hej Calle Bengtsson!
Du har en poäng här! Du skrev:
"Alla västerländska länder har skrivit på samma konventioner som Sverige, trots detta har de bara bråkdelen av invandringstalen till Sverige."
Det stämmer. Alla västerländska länder bryter mot de internationella avtal de skrivit under - inklusive Sverige. En del mer, andra mindre.
Det stämmer också att flyktingströmmarna orsakar enorma problem över hela jordklotet. I synnerhet för flyktingarna själva och för närliggande stater - ofta fattiga stater.
Det existerar ett "mellanläge" mellan Svensk Näringslivs krav på helt fri invandring...och SDs och andras krav på totalstopp och utkastande av 90% av utlänningarna. Båda extremistiska och djupt inhumana politiska krav.
Vår debatt borde i stället handla om två saker:
1. Sveriges internationella hållning till att delta i krig och ockupationer
2. Hur vi ska definiera "mellanläget" i svensk invandrings-politik
Men sådan seriös debatt är inte möjlig bland alla anti-demokratiska och okunniga gaphalsar på nätet *suck*
Gunnel Gomér,
Varför inte låta folket genom fria val och fri opinionsbildning bestämma i denna ödesfråga? Personer som du kommer alltid tycka att ni begriper detta bättre, att ni är fördomsfria och har "sanningen". Personer som jag kommer alltid tycka att ni är fulla av teoretiska fördommar, att ni inte begriper hur verkligheten fungerar utan bara sjunger med i allsången och lika gärna kunde varit nazister om vinden blåst åt det hållet. Men varför skall inte demokratin avgöra detta? Vad ger mediamogulerna rätt att bestämma vilka frågor som politiker/väljare får styra och vilka frågor där massmedia skall bestämma?
Gunnel Gomér,
Du skriver:
"och SDs och andras krav på totalstopp och utkastande av 90% av utlänningarna."
Jag tror du har missuppfattat saken, det är nog mer att först behövs ett stopp för att få kontroll på situationen och utvärdera det faktiska läget. Sedan får man ta en ny diskussion efter hur sakläget då faktiskt ser ut. Det vet vi inte idag.
Idag liknar det mest Tyskland under andra värdskriget. Då lät man transporterna till koncentrationslägren av Judar gå före viktiga transporter för krigsinsatser. På samma fanatiska sätt är det delvis i dagens Sverige. Ett stopp, än tillfälligt är otänkbart och rimliga neutrala utvärderingar vill man inte ha - se hur man slaktade Magnus Rantorps och Josefine Dos Santos rapport om Rosengård. Måttot tycks vara, får vi bara hit tillräckligt många ordnar sig allt och paradiset tar sin början.
Pär Törnell :-)
Jag är en varm vän av fri opinionsbildning, inklusive Wikkileaks. Det är det enda sätt vi har att söka fakta, kunna hålla oss till sanningen så långt vi begriper.
Vi hade ett fritt val nu i september. 94% av väljarna valde INTE SD-politik. De som röstade på Alliansen valde INTE sina politiker på prat om hedersmord och lågutbildade människor - tvärtom! De röstade på politiker som sagt att sådant snack var föraktligt.
Om man vill kan man mäta folklig opinion. 46% tycker att vi ska MINSKA invandringen, men fortsätta att ta emot flyktingar.
Det finns sådeles ingen som helst majoritet för SD-politik eller SDs verklighetsbeskrivningar. Demokrati är t ex att SD får tala, men inte tillmäts större betydelse än de har, dvs 6%.
Gunnel Gomér,,
Skulle tro att hade man gjort en "blindtest" på nätet och låtit folk svara på lite frågor om vad man tycker är en rimlig invandringspolitik så hade SD haft nånstans mellan 40 och 60 procent som låg närmast deras politk- så fort "varumärket" SD nämns försvinner dock de flesta och kanske 4-6 % står då kvar. Har många vänner som är miljöpartister/vänster här i Malmö och de kan mycket väl tänka sig att Sverige skall nöja sig med FN's defaco-flyktingar - men att rösta på SD skulle de aldrig. Tekniken med att skjuta budbäraren verkar fungera, men kan knappast kallas för fungerande demokrati. Fri opinionsbildning låter ju bra, men skulle du gilla om SD sympatisörer istället för att verka som politiker blev journalister och fullständigt dominerat media, samt använde den plattformen för att i allt från barnprogram till nyheter smyga ut sitt budskap "under radarn"? Jag skulle avsky det även om jag höll med om åsikterna. Demokratin måste få komma först, och blir man journalist, socionom eller vad det nu kan vara bara för att den vägen kunna smyga in sin propaganda i samhället så någonstans på vägen blir demokratin så tjuvkopplad att den de faco upphör.
Gunnel Gomér: mellanläget i svensk politik står väl snarast SD för. Någon balans finns inte, och minsta lilla kritik av invandringspolitiken bemöts med tillmälet "främligsfientlig rasism" från ett nåstintill enigt etablissemang och en från verkligheten (och bevisligen opnionsmässigt) fjärmad media. Så jag håller med ovanstående, varför inte folkomrösta i frågan (där tex multikultur kontra assimilering ställs mot varandra som ideal) - större ödesfråga finns inte. Ett stort demokratiskt underskott föreligger i denna fråga.