Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Svensk humor

Foto: Scanpix.
Marcus Birro om Svensk humor

Den svenska komikerelitens hat är inte längre roligt

Jag längtar efter en humorrörelse som bygger, stärker, hyllar och värdesätter i stället för att frustande avsky allt och alla i en slentrianmässig blandning av idioti, fylla och lathet."


Om författaren

Marcus Birro är författare.

Jag har faktiskt mött Betnér en gång. Vi satt två meter ifrån varandra på Bromma Flygplats för några månader sedan. Faktum är att jag alltid tyckt han varit väldigt rolig. Jag funderade på att säga hej till honom och berätta det. Han hade sin familj med sig, tänkte kanske vi kunde ge varandra lite barntips. Men jag lät bli, ville inte störa.

Vi skulle på samma plan och när vi landade fick jag berättat för mig att han skojat om att det hade varit bra om planet störtade så jag skulle dö.

Humor? Ja, kanske.

Blev jag besviken? Ja, lite. Mest förundrad. Vad hade jag gjort för att väcka denna avsky?

När Betnér skriver på sin blogg att han inte hatar mig, utan det jag står för, tror jag inte på honom. Han har stått på scener runt om i landet och i teve och sagt "Jag hatar allting med Marcus Birro" och igår skrev han att jag är "dum i hela jävla huvudet."

Han är i sin fulla rätt att hata mig, fast vi aldrig träffats. Det är ett rätt ynkligt och trist sätt att närma sig livet, att hata någon man aldrig mött, men det fortfarande hans rättighet.

Han är sin fulla rätt att önska livet ur mig. Han är i sin fulla rätt att tycka att jag är dum i huvudet.

Men kom för fan inte till mig och säg att det är konstruktiv eller ens berättigad kritik för en text jag skrivit. Det är pöbel. Det är slentrianmässigt hat. Det är bara lathet. Det är motsatsen till kreativitet. Det är också motsatsen mot den (utgår jag ifrån) progressiva utveckling som Betner vill se i Sverige. Kom för fan inte till mig och säg att jag inte kan ta kritik. Jag jobbar med människor som kritiserar det jag skriver dagligen. Redaktörer, familj, förläggare, lektörer, kollegor. Varje dag bedöms det jag skriver.

Nu görs det gällande att detta skulle vara någon form av kritik mot en text jag skrev i Expressen. Jag har svårt att se det konstruktiva i den kritiken.

Problemet med alla dessa ståuppkomiker, kändisar, tyckare och bloggare är att de bildar norm. Deras ilska tar täten. Bakom dem växer den loppbitna svansen. Detta vet dem naturligtvis om. Men de är beroende av den där svansen eftersom det är dem som kommer till deras föreställningar och alltså betalar deras lön.

För något år sedan ägnade några andra stora delar av sitt liv av att göra humor av mitt liv.

Det roliga då bestod i fejkade intervjuer, påståenden om att min mamma var ett spritluder, att jag var judehatare och koketterade med min sorg efter att ha gett ut en bok om förlusten efter två barn.

Humor? Ja, kanske.

Fast inte så roligt när det drabbar dig. Men så länge det inte drabbar dig kan du kanske leva med det. Så länge skiten inte fastnar under dina skor är allt okej. Eller?

Jag blir ett namn bara, inte en verklig människa av kött och blod. Jag blir en kärl för dina egna brustna illusioner, dina komplex, din avundsjuka kanske. Jag är inte på riktigt. Medan du sitter säker bakom tangentbord och hån.

Överlag har jag kunnat konstatera att det väldigt ofta är just rättänkande humanister, radikala krafter, uttalade feminister, och människor med hjärtat till vänster som är snabbast med att fördöma, förtrycka, förlöjliga och förödmjuka. Jag lyssnar gärna på kritik. Jag har under hela mitt liv älskat diskussioner, samtal, möten. Allt det jag gör handlar egentligen om att försöka nåt ut. Men när det jag skrivs bemöts med osaklig och flottig brutalitet är det lätt att tappa sugen. I mitt fall tycks helt andra villkor träda in.

Det tycks vara okej att hata MIG för något jag SKRIVIT. Jag har fortfarande rätt svårt för det.

En annan iakttagelse jag gjort, är att man premieras om man visar att man inte blir berörd. Varje gång jag gömmer exakt hur ledsen eller arg jag blir applåderas jag. Inte för att jag inte blir ledsen, för det blir jag, men för att jag inte visar det! När jag skriver att jag blir illa berörd av hatet, får jag höra vilken ynkrygg, idiot, svin eller äckel jag är.

Det är en rätt otäck utveckling. Det är den nya tidens förakt för svaghet.

Betnér skriver att han slår uppåt. Men Betner slår inte alls. Han har gjort en affärside av den unge arge mannen med det sneda leendet. Han säger sig avsky min syn på familjen men erkänner sedan att han aldrig talat med mig.

Hade han tagit sin talang på allvar hade han synat den verkliga makten. Hade han brytt sig ett enda dugg om den omvärld han anser att jag har värdelösa planer för, hade han ägnat några minuter av sitt liv åt att försöka bygga något, istället för att rasa sönder allt.

Hata är så enkelt. Det är blint dessutom. Du ser inte vart du går, du bara går, hatar och slår tills hela din lilla ynkliga värld ligger som krossat glas runt dig.

Jag är naiv, godtrogen och ibland extremt överkänslig. Det är sant. Det straffas jag också för. Det kan man tycka är rättvist. Men jag tar också konsekvenserna av det och håller mig borta från sammanhang och människor som bygger sin framgång på ständig elakhet.

Jag avskyr hur all denna elakhet får mig att må. Jag blir en sämre medmänniska av det, en sämre pappa. Jag vill inte vara en sämre medmänniska och jag vill inte vara en sämre pappa, därför är det bättre att jag inte är där.

Jag längtar efter en humorrörelse som vågar göra det lite svårt för sig och bygger, stärker, hyllar och värdesätter istället för att frustande bara avsky allt och alla i en slentrianmässig blandning av idiot, fylla och lathet.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/32296

56 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Marcus Birro tillkännager att han slutar blogga ungefär en gång i månaden, och sedan skriver han sådan här förvirrade anklagelseakter. Men det är ju bara i grunden bra att han på detta sätt underhåller komikereliten, om han själv sedan tycker att det är roligt eller ej är ju helt ointressant.

Permalänk | Anmäl #1 Allfons Mållgan, 2011-01-21, 08:44

Mobbing är inte humor, att gå över gränsen är inte humor.

Det är svårt att bjuda på sig själv i media, att lämna ut sina innersta tankar kring livet. Men en del väljer ändå att göra det. Varför? Kanske för att de själva är reflekterande människor med en del djupa livskriser bakom sig - som de vill dela med sig av, för att stötta andra.

Jag tycker att man ska kunna göra det, jag har ett behov personligen, av att kunna läsa en blandad kompott av åsikter, inlägg, tankar. Och jag tycker faktiskt att man ska kunna göra det utan att en liten klick tar sig rätten att gå över alla gränser för att mobba, håna...

Det är en debatt vi bör ta. Om inte annat för att vi som är vuxna ändå måste vara någon form av förebilder. Mobbingen är utbredd i skolorna, barn lider varje dag. Barn gör som de vuxna gör och inte som vi säger, så det finns en mängd anledningar att balansera HUR man skämtar, så att det inte övergår till mobbing.

Permalänk | Anmäl #2 Madeleine Lidman, 2011-01-21, 09:01

Om man går ut och säger att man är katolik så är det som ett röttskynke för en feminist som Magnus Betner man ska komma ihåg att feministisk retorik är exakt samma som en rasists där man delar upp världen i svart å vitt vi och dom där dom är onda vi goda där enögdhet och generaliseringar är mer regel än undantag.Där finns inte plats för några grå nyanser där finns det inte plats för utsträckt hand bara knuten men det är viktigt att komma ihåg att det man sår får man skörda Marcus och jag tycker att det är du som står på god på mylla medans Magnus står på mager jord

Permalänk | Anmäl #3 michael lilja, 2011-01-21, 09:37

Marcus Birros hyckleri är dock fortfarande roligt.

Permalänk | Anmäl #4 Sanjay Rubinstein, 2011-01-21, 09:55

Ja måste nog tillstå att det är mycket tveksamt om man ska nämna Magnus Betner i humor sammanhang.

Permalänk | Anmäl #5 Hans Holm, 2011-01-21, 10:08

Birros texter lyser, sprakar och skiner i det kalla, cyniska och mörka Sverige. Tyvärr drar det som lyser i mörkret till sig obehagliga småkryp...

Permalänk | Anmäl #6 Danne Röding, 2011-01-21, 10:26

svensk humor har varit ett skämt länge.

Permalänk | Anmäl #7 Ricky Andersson, 2011-01-21, 10:35

Magnus Betnér är ju hur jobbig som helst, jag orkar knappt lyssna på honom och förstår inte att någon annan vill betala för att höra på honom. Man blir ju nästan rädd om det är så att han är populär hos svenska folket...

Permalänk | Anmäl #8 Jonas Sandemo, 2011-01-21, 10:46

Magnus Betnér är aldrig rolig.

Permalänk | Anmäl #9 Doktor Eleph@nt, 2011-01-21, 10:47

Birro går från klarhet till klarhet. Varför? Jo, för nu har han lyckats röra om i den svenska ankdammsgrytan och få igång en diskussion - igen. Gott så. Men vad är då problemet? Jo, som vanligt går diskussionens vågor höga OM BIRRO. Inte om det sakfrågor han valt att diskutera. Många debattörer och somliga komiker (som inte är ett dugg roliga, utan bara tragiska) är likt blodtörstiga hundar som vädrar morgonluft - de tror sig ha sniffat sig fram till en .... RASIST! Wow! Nu ska drevet gå, och invektiv och smutskastning av BIRRO blir prio nummer ett på agendan.

När gick det snett för den svenska debatten när det gäller oförmågan att diskutera sakfrågor? Har skolan missat någon i undervisningen när de flesta debattörer hänger sig åt pajkastning när diskussionsämena kan tänkas vidröra de tabubelagda områdena?? Har de inte fått träna sig på att prata om saken i fråga i skolan? För tyvärr hemfaller de åt skolgårdens fula mobbningsmanér.

Birro kastar handsken, och debattörerna mäktar inte med att diskutera ämnet, utan har nu som sitt främsta syfte att frysa ut Birro ur medieglansens värme. Han ska ut, bort, förvisas, tystas och negligeras. Precis som alla andra som försöker framföra åsikter som går stick i stäv med det "rätta".

Läs gärna om journalisten Gunnar Sandelin som vänt sig till JK för att han inte fått ett sökt jobb där inga konkurrenter fanns, p g a Gunnars debattartiklar som innehöll sakfrågor som inte stämde överens med den propagerade åsikten. Han befinner sig i en liknande situation.

Sådant är Sverige. Birro, jag beklagar verkligen att du blir behandlad så här. Jag skäms för mina medborgare som inte kan hantera svåra frågor. Stå på dig, Birro. Du går varsamt fram och du har ingen anledning till reträtt då du sätter fingret på viktiga samhällsfrågor som behöver ventileras.

Gå gärna till www.korta.nu/jc och läs svavelosande krönikor som tar upp just detta mobbningsbenägna samhällsproblem.

Permalänk | Anmäl #10 Cavatus Carlson, 2011-01-21, 10:54

Hej Marcus,

Här är mitt svar: http://svtdebatt.se/2011/01/komikereliten-birro-ar-som-ett-pubertalt-barn/

Vill lägga till att den humor du vill se är samma typ som mullorna i Iran vill se - en humor som inte kritiserar.

Permalänk | Anmäl #11 Aron Flam, 2011-01-21, 11:16

Det är dags för Marcus Birro att lämna det lågbegåvade och infantila vänsterträsket, för att istället mogna som konservativ Europé istället.
Den där proletärpojken Betnér är mer fixerad vid Birros katolska urprung än vid Birros faktiska personlighet.

Permalänk | Anmäl #12 Gustaf Bautzenfeldt, 2011-01-21, 11:21

Det är tråkigt att du fokuserar på att det är synd om dig för att Magnus Betnér är elak. Du gjorde ju detsamma mot den lilla flickan och de östeuropeiska männen ? Pekade ut, anklagade utan att skriva rakt ut, misstänkliggjorde. Same same but different.
Jag är ingen större fan av Betner, kunde faktiskt inte bry mig mindre om vad ni tjafsar om.
Men det är många som läser det du skriver, Marcus Birro, och då måste man välja sina ord, sina tankar med omsorg. Hur många i rullstol kommer nu bli förbigångna med misstänksamma blickar ? Hur många män med slappa byxor och konstigt härjat utseende kommer bli sneglade på ?
Du skriveri din Expressen-krönika att "Jag vill inte bli sådan här. Jag vill lita på folk. Jag vill tro gott om mina medmänniskor." Jamen toppen ! Bli inte det då. Håll fast vid den lite svenskt godtrogna pålitligheten, var medmänsklig, hjälp andra. Ska vi inte alla bidra till den medmänsklighet som världen så väl behöver ? Jo, det är min fasta uppfattning. Vi måste bry oss om varandra, jag har sagt det förr, jag säger det igen. Om du förlorar din medmänsklighet förlorar du dig själv. Du blir dig själv nog, tar inte intryck av andra och begränsar dig själv så till den milda grad att du blir bitter, självcentrerad och hatisk. Är det det arvet du vill föra vidare till ditt barn ?

Det hoppas jag verkligen inte.

Jag ska citera ett tweet från den fiktiva Pres_Bartlett (Josiah Barlett från Tv-serien The White House);

I am not impressed with people who feel good at the start of the day, it´s those who feel good at the end of the day that impress me.

Precis så känner jag, och jag är inte speciellt imponerad av Marcus Birro just nu, oavsett tid på dagen.

Permalänk | Anmäl #13 Filippa Bylander, 2011-01-21, 11:23

Precis som i vilken idrottsgren som helst måste en bra komiker hela tiden träna sin form.
Av en bra komiker krävs olika färdigheter och det viktigaste är att man förutom att vara en rolig person tycker om att skratta åt sig själv, ser i allt olika komiska situationer och inte låtsas vara någon annan.
Komiker skall roa på en scen och trots den hårda konkurrensen inte ägna sig åt pajkastning bl.a. via den virtuella vägen. En bra komiker bryter kanske alla anständighetsregler och tabu men skall ha en skicklighet att rensa både publiken och sig själv från negativa, emotionella spänningar. Bara man gör det på en scen…

Permalänk | Anmäl #14 Wanda J, 2011-01-21, 11:32

Hej Marcus! Måste säga att eftersom jag nästan aldrig ser tv vet jag inte vem Betner är. Men jag vet vem du är. Gillar dig. Önskar dig att du kan låtsas sitta på en stjärna och se ner över landet Sverige och se vilken futtig liten ankdamm det är, fullt av futtigt avundsjukt egotrippat obildat folk som istället för att anstränga sig för att få kunskap och uträtta något, istället blåser upp sig. Önskar dig att inte bli ledsen när den mänskliga naturen visar sig vara just mänsklig natur. Det bästa är enligt mig, att inte göra sig några illusioner om människor, då blir man istället glatt överraskad när man möter en storsint och rejäl person. Georg Klein skriver i förordet till Kertezc bok Mannen utan öde, att det att möta goda människor är som att få se vita elefanter, så sällsynt är det och då får man bli glatt överraskad, som sagt.
Folk är folk, de flesta är en blandning av egenskaper o man får ha tålamod med dem, inte förvänta för mycket. Och folk jagar i flock, i pöbelhop. Det bästa är att stå över sådant. Man har rätt att vara känslig och ta åt sig, men man behöver inte falla in i andras försök till rollspel, utan kan välja att inte spela med. Alf Henriksson sa ungefär så här: Om du bekymrar dig för saker som är små (som Betner gör) är du väl inte större än så.

Permalänk | Anmäl #15 Viktoria Larsson, 2011-01-21, 12:16

Det är, som du skriver, slappt av Betner. Idefattigt. Betner sparkar åt alla håll, utan tanke, och skäller som en rabieshund.

Du har också trillat i den fällan, mer än en gång. Men du gör ju bra grejor också, och det vete f-n om Betner har gjort.

Schyffert sa några bra saker om det, hur han vaknade upp i slutet på 90-talet och insåg att han inte bara kan leverera ironi resten av sitt liv. Betner får väl också hur på pungen och växer upp som de flesta gör.

Permalänk | Anmäl #16 Jakob Jonsson, 2011-01-21, 12:32

Käre Marcus Birro,
Ti amo, du är en kryddig livsluft i den svenska ankdammen.

Jag älskar Italien och det engagemang italienare visar varandra. Köp inte den här svenska hatprofilen, som i sin grund är anledningen till att svensk mobbing är värre än någon annanstans.Det är sååå jevla inne att vara elak. En fullständig förlorarmentalitet i längden. Sei siguro!

Jag landade av en händelse på Hotel Nettuno i Forte dei Marmi, i Italien på 90-talet. Där var bara italienare. Det tog någon vecka och jag satt ute i trädgården och lyssnade till de lite äldre signoras som satt och hade utvecklade intelligenta dagsaktuella diskussioner om än det ena än det andra och eftersom de niade varandra var det aldrig oartigt. Men det gick hett till.

Några dagar senare sade de att: Signora Christina, ni gör inte det bästa av ert utseende. Ni är vacker, men ert hår skulle kunna vara mycket mer klädsamt. Får vi beställa tid hos en frisör för er?
Ja, de fick de och innan jag gick iväg kom hotellägarinnan och meddelade att när jag nu kom till frisören skulle jag vara Imposante och inte så slätstruken. Jag kom från Hotel Nettuno och skulle representera hotellet så liiiite stöddighet skulle inte skada.

Jag kom tillbaka snyggare än jag någonsin varit och damerna i trädgården applåderade. Min självkänsla sköt i höjden, jag har aldrig varit så snygg. Det var kärlek.

Marcus Birro, bry dig inte om dessa elaka andefattiga svenskar även om jag är en sedan generationer, dock varken elak eller andefattig..
Låt oss hålla hårt i Italien och kärleken till människan. Den gör att man växer, och trots att jag inte varit i Italien på 10 år nu så sitter den italienska kärleken till människan som ett landmärke i hjärtat.

Vi är ändå många som visserligen inte hörs lika tydligt i dagens mediadebatt, men vi är faen mycket mer lyckliga än dessa sorgliga figurer som vinner poäng på att skjuta andra i sank.
Ta inte åt dig av dem. Håll dig högre än så .
Superiore a quello, Birro!

Permalänk | Anmäl #17 Christina Lundqvist, 2011-01-21, 13:14

Magnus Betnér och talang i samma mening är en paradox. Lika roligt som ett knäckebröd utan pålägg.

Permalänk | Anmäl #18 Fredrik Berggren, 2011-01-21, 13:17

Skillnaden mellan Birro och Betnér är att sistnämnde tror han är rolig bara därför att vissa enfaldiga svenskar utan sinne för humor gillar honom för att han står och skriker åt alla håll och kanter.
Svensk ståupp humor med bra komiker, finns det överhuvudtaget? Nej, men det är klart att allt är ju relativt och vi i Sverige nöjer oss ofta med det lilla medan vi skriker ut vår självgodhet som ett mantra.
Mycket annan humor är också riktigt dålig. Ta t.ex. Solsidan, vilka nu fått storhetsvansinne - detta program som alla svenska humorprogram som är under bältet - tänker etablera sig i Hollywood. Det kommer att bli en krasch utan dess like som man naturligtvis kommer att tysta.
Förresten hörde en gång någon som sa att Robin, han programledaren på idrottsgalan, är fantastiskt rolig, t.ex. började han ett program med att hålla upp en blank skylt en stund och strax vände han den och på skylten stod det svenska slangordet för samlag.
Naturligtvis låg svenska folket dubbla hemma av skratt i sina Tv-soffor. Detta tyckte jag var det mest signifikativa för svensk humor. Den mest lågt stående humorn i välden även om vi har viss humor som faktiskt är bra men den blir åsidosatt och undanträngd och betraktas inte som tillräckligt bra. Fråga Betnér. Han kan nog ge ett roligt svar.

Permalänk | Anmäl #19 Lennart S., 2011-01-21, 13:48

Jag läste din krönika i Expressen, Marcus, och jag förstår exakt dina känslor och vad du ville förmedla. Jag tycker du är modig som står upp och berättar om saker som är känsliga att diskutera som det ser ut i samhället just nu. Låt dig inte nedslås!

Permalänk | Anmäl #20 Maria Granberg, 2011-01-21, 14:02

Birro och Betnér. Ni spelar inte i samma liga.

Betnér är komiker och söker lätta, snabba skratt. För att få dem har han valt chock-metoden. Det fungerar för det mesta, av rent biologiska skäl. Vi människor skrattar inte bara av glädje, utan även då vi blir förvånade, rädda eller generade. Lättköpt snabbköpshumor bygger på den principen.

Permalänk | Anmäl #21 Tomas Fredriksson, 2011-01-21, 14:06

I den meningen håller jag med dig, Marcus Birro när det gäller humorn och då gör jag en egen tolkning på dess utmärkande drag: den har infantiliserats långt under medelmåttigheten, dvs något som kan betecknas som "lagom roligt/humoristiskt". Jag såg nyligen ett tv-program där komikertöntarna talade konstlad infantil dialekt. Hela programmet var serie av korta osammanhängande sekvenser. Jag tänkte att jag ger detta underhållningsförsök åtminstone fem minuter om det är något som jag inte riktigt hajat än men därefter var mitt tålamod definitivt slut!

Men ditt problem tycks vara att du blir antastad på ett helt ovärdigt sätt under humorns täckmantel som exempelvis med skämt om din död! Det är ingenting som någon av oss behöver acceptera! Det är inte ett dugg moraliskt mer försvarbart än att en kvinna skulle få höra att man hoppas att hon blir våldtagen. Det är vedervärdigt!

*

Det kan finnas flera orsaker till att du blir bemött på det sättet med sådan öppen fientlighet (det är inte ändå samma sak som hat) utifrån tanken att hat och kärlek borde förutsätta mer personlig växelverkan precis som du påpekar med att du och Betnér aldrig träffats/umgåtts.

Dock tror jag att ditt ärliga blottande av din emotionella utsatthet (känslighet, blödighet, svaghet osv) kontra att du agerar (kroppsspråk osv) precis så manligt som vilken man som helst är kanske ekivokt provocerande. Vi har en inofficiell könsapartheid att män inte ska syssla med sårbarheter utan det är kvinnornas specialitet. En klassisk kvinnlig sårbarhet är just offerrollen med tesen att ha blivit manipulerad, hamnat i kvinnofällan, möter alltid fel man med massor av SÅRADE känslor osv (även när vi utesluter alla kriminella omständigheter som våld exempelvis). Hela den retoriken vilar på denna tysta konsensus.

Du bryter flagrant mot denna konsensus och det väcker fientlighet precis som det alltid gör när sociala invanda konstruktioner hotas (tacka vet jag feminismen som ofta talar om dito konstruktioner). Tacksamt är det förstås att du avslöjar att du är katolik ty det räknas som graverande omständighet för att bli dömd som dummerjöns. Och det är sant att det finns många, alldeles för många dummerjönsar bland de troende med motiveringen att de kräver att deras tro ska belasta (moraliskt eller på något annat sätt) även oss andra som absolut inte tror på övernaturliga auktoriteter. Den typen av dummerjönseri är ungefär som att kräva av en ateist: "Okay, du tror inte på gud och det är upp till dig men du måste tro på guds regelverk."

Jag har läst dina reflektioner av diverse sort och det tycks INTE finnas den typen av predikningar dolda i dina ord. Utifrån det förstår jag inte heller varför du inte får vara ifred med din tro utan det tolkas som pekpinne som verkar väcka irritation. Det säger jag som absolut inte är nådig mot religiösa predikningar men jag tolkar sådana angrepp som tecken på att du är för "intim" med dina upplevelser. Känslomässig intimitet angående ens upplevelser tycks också vara något som kvinnor endast ska syssla med allt ifrån våndor med mammarollen till hur ångestladdande svårt det är att säga nej till sex i en relation osv på en nivå som kan klassas som regelrätta publika terapisamtal inför en öppen ridå.

Min slutsats: Du gör något som många män inte skulle våga ens drömma om, du låter inte din manlighet bero på själva uttrycken (emotionella eller rent verbala)…utan du kanske formar din position som man efter vad kvinnors åsikter och kvinnans relation betyder för dig och inte vad andra män anser om manlighet och om dig som man. Åtminstone är det i så falla smått revolutionerande att du kommit så långt, en form av manlighetens autonomi som flyter över männens kollektiva medvetande: du låter dig inte definieras och sanktioneras för din manliga självkänsla av andra män utan av kvinnor! Klokt val i så fall :-)

Jag tror nämligen inte att du blir attackerad av kvinnor på samma sätt som av män eller hur?

Permalänk | Anmäl #22 Christofer Catilan, 2011-01-21, 14:13

Marcus låt dej inte nedslås av detta! Jag har läst din senaste bok och brukar lyssna på dig på radio ibland (radio östergötland är det väl?)
Du är en bra människa och en riktig humanist det förstår man om man inte dömer dig för en artikel! Personligen så tycker jag att artikeln var läsvärd, inget att hetsa upp sig för som vissa tycks göra... kanske vill dom bara ha publicitet?

Permalänk | Anmäl #23 Ulf Nygren, 2011-01-21, 14:47

Det här måste vara en av de mest absurda artiklarna på Newsmill. Det finns ju ingen värre hatare än just herr Birro, inget vidrigare exempel på en osaklig krönikör med megaloman grobianmentalitet. Han kan ju inte skriva tre rader utan att explodera av självgodhet och hat mot alla andra.

Permalänk | Anmäl #24 Mats Forssblad, 2011-01-21, 14:54

Mats Forsblad vältrar sig i invektiv, enligt det mönster jag angav i mitt inlägg ovan. Vore klädsamt om han kunde ge några källhänvisningar eller citat av de hemska uttalanden som han klistrar på Birro. Forsblad är ett levande exempel på den pajkastningsdebatt som är etablerad i Sverige och som tas till så fort känsliga eller tabubelagda ämnen ska diskuteras. Bättre upp!

Permalänk | Anmäl #25 Cavatus Carlson, 2011-01-21, 15:07

"Den svenska komikerelitens hat är inte längre roligt"

Ja, vad är det som är roligt med Killing( = döda på engelska)-gänget?

Vänsterkomikerna använder verbalt våld i övermått och det är kanske inte så konstigt, vänster är ju hjärta(hat-kärlek) medan höger är hjärna(reflekterande).

Vissa människor i Sverige har privilegiet att kunna använda högröstat verbalt våld offentligt och belönas för det medan andra knappt får yttra sig utan att bli anklagade för rasism.

Det är bara det att vänsterns egenbild av att vara förtryckt inte riktigt stämmer med verkligheten längre. Det har blivit tvärtom och då är det verbala våldet inte längre legitimt.

Som Marcus Birro skriver, tiderna förändras och det är ju bra.

Permalänk | Anmäl #26 Bo T, 2011-01-21, 15:42

Birro, jag tycker att du verkar vara en underbar person. Vi behöver fler som du i detta hårda & kalla samhälle. Du har verkligen vuxit i mina ögon och jag är säker på att du är en väldigt bra pappa och förebild!! Jag har aldrig uppskattat den otroligt plumpa "humorn" som vissa komiker har. Denna sk."humor" är bara äcklig och ointelligent!

Permalänk | Anmäl #27 Ulrika W.Andersson, 2011-01-21, 16:07

Bra Birro.
Utmana hycklare som Betnér
.
Allt kan tydligen skämtas om i samhället, och så länge man har en backdrop som hävdar att det är komik man pysslar med så är vägen fri och allt är gångbart och godtagbart.

Men att ta livet, sin omgivning och sina medmänniskor på allvar; att uttrycka sin rädsla, sina farhågor och sina otvättade tankar utan en karriärplanerare vid sin sida – det är så jäkla äkta och genuint så man förstår att Betnér nästan gör på sig.

Den här fighten är så ojämn som den bara kan bli. Hycklaren Betnér borde ge sig på personer han klarar av.

Permalänk | Anmäl #28 David Sundin, 2011-01-21, 16:54

Birro är något mindre politiskt korrekt än Betnér. Därav denna dispyt.

Permalänk | Anmäl #29 t, 2011-01-21, 18:04

#17 Christina Lundqvist – Kommentar: "Låt oss hålla hårt i Italien och kärleken till människan."

Vad festligt att du fått uppleva en så italienskt rättfram men ändå artig form av omtanke som endast kan förekomma just i Italien! :-)

Jag förstår det till fullo eftersom jag har haft nöjet att ha bott i Italien en kortare men desto mer givande tid. Jag bodde närmare bestämt vid Clivo Rutario – Roma!!! Denna fantastiska stad. Det italienska köket utklassar det franska enligt mina smaklökar. Italienare tar fram det bästa ut av råvarornas egna genuina smaker utan så mycket konstlade mixningar. Men det bästa var ändå människorna!

Dock blev jag väldigt desillusionerad av katolicismen, en långdragen process som började när en god vän sade utan krusiduller att han skulle gå och bikta (för de planerade synderna för senare nöje) sig på dagen när han hade tid eftersom han skulle ut och synda på kvällen. Sedan bemöttes jag av några andra religiösa lustigheter till, detaljer som fick mig ändra helt synen på kyrkan.

Permalänk | Anmäl #30 Christofer Catilan, 2011-01-21, 18:24

det är inte vad man säger utan hur ..och Betner är urtypen för den överlägsne mobbaren .... Parlamentet tittar jag inte på längre ,det är potträning ...

Permalänk | Anmäl #31 erik satir, 2011-01-21, 18:52

#25 Cavatus Carlson vill ha citat. Tag nästan vilken krönika av Birro som helst. Denna t ex http://www.expressen.se/kronikorer/marcusbirro/1.1601170/marcus-birro-sa.... Det är alltid en fullständigt hysterisk ton, ett desperat självförsvar blandat med obegripliga känsloutbrott om döda barn. Jag klarar sällan att läsa mer än några få rader innan en kraftig instinkt säger: ta bort.

Permalänk | Anmäl #32 Mats Forssblad, 2011-01-21, 19:04

*** Marcus Birro ***
*** Var stark !!!!!!!!!
Din röst behövs så innerligt bland allt sunk !!!
Låt Dig inte tystas ner !!!!
~~Danne Röding / Din kommentar i sammanhanget är
excellent !!!!
MVH
JJane

Permalänk | Anmäl #33 J Jane Johansson, 2011-01-21, 19:18

Går in på Newsmill dagligen med stort intresse. Är för det mesta upplyftande att på åskådarplats vara med om vad som sker i den
"intelektuella världen". Har ju noterat att också här hoppar det en hel del grodor ur munnen på en del hämningslöst. Vi kan ju ta en
riksdagsman (KD) som exempel. Han yttrade sig om dessa näthorder som tydligen enligt honom inget begrep. I det fallet har man nog missat en del vad det gäller demokrati. Bara ett exempel på att allt på denna sight inte alltid ligger på så hög nivå.
Därmed över till ditt exempel Marcus..
Det är klart att man kan bli besviken på vissa när man från början
har goda intentioner.Vi kanske inte ska säga så mycket mer om "herr" Bertner mer än att han snart har nått botten på sin
"karriär. Valet av ord är ju ej alltid det bästa. Dessutom lyser poången med sin frånvaro. blir oerhört plumpt emellanåt.
Det är ju så att den publik han har kräver att få betalt för sitt intresse. Men tyvärr är leveransen ytterst svag.
Du som har dina rötter från Italien har ju ett arv att förvalta.
Alla gör sina tavlor som Leonardi da vinci sa. En del bra några sämre.Anser faktiskt att du har gjort ett bra intryck ihop med Ekdahl i TV4. Bara att kämpa på belackare har man alltid.

Men till saken. Intressant det som du redogör för. Man har till en början possitiv syn på människor som man ej känner.Det är verkligen ett bra utgångsläge. M

Permalänk | Anmäl #34 Olof Lundqvist, 2011-01-21, 22:03

Jag håller med du, J Jane!

Heja, Marcus Birro!
Tycker Du är en ovanligt bred begåvning och tillika modig.
Hrr Forssblad och Betner får väl stå för motsatsen (smal?).
Vidare tror jag att vi lugnt kan undvara F Bylanders moderlighet
av maktkaraktär.

All the best!

Permalänk | Anmäl #35 Bengt Mona, 2011-01-21, 22:06

Marcus Birro är en hycklare. Anledningen till senaste kritik är denna krönika på Expressen den 20.1
http://www.expressen.se/kronikorer/1.2296622/marcus-birro-lardomar-lita-...
Marcus Birro sprider främlingsfientlighet.
Lita aldrig på Marcus Birro!

Permalänk | Anmäl #36 hlena puusaari, 2011-01-21, 23:10

~~puu.
Det känns inte riktigt fräscht det du skriver
om jag ska vara ärlig.
Jag upplever dessutom en kall endimensionell
liten själ bakom dina ord och jag blir
beklämd och tänker som så ; att alla har inte fått gåvan
att uppleva livets många dimensioner. Det kanske finns många ''endimensionella '' små varelser därute i våra sociala sammanhang som liksom du ''hamnade bredvid'' !
Det du skriver upplever jag som kallt och mycket ''ruskigt ''
MVH
JJANE

Permalänk | Anmäl #37 J Jane Johansson, 2011-01-21, 23:56

Marcus Birro; en av anledningarna till att jag tycker att onsdagarna med din krönika i Expressen är toppen är just det du skriver "att du är naiv, godtrogen och ibland extremt överkänslig". En krönikör är i sin fulla rätt att sätta på pränt reflektioner över vad han ser, hur han upplever vad som sker i hans närhet, i världen, i stort och i smått.
Och att kunna göra det med hjärta och hjärna det är det inte så många som klarar av! Ni som inte gillar vad Marcus skriver, låt bli att läsa det! Vi andra fortsätter att låta Marcus förgylla vår tillvaro!

Och hur man som Aron Flam kan kalla Marcus Birro rasist efter att ha läst krönikan i onsdags, det visar att intelligensmässigt bifinner sig nog Aron fortfarande kvar i 14-års åldern!

Permalänk | Anmäl #38 Gun Svahn, 2011-01-22, 00:48

"Det är också motsatsen mot den (utgår jag ifrån) progressiva utveckling som Betner vill se i Sverige."
Jag vet inte. Den här typen av människor kanske ger läpparnas bekännelse till allt möjligt. Men till syvende och sist så är det enda de står för rent och rått maktspråk. Mobbarens logik.

Jag tycker du skrev en intressant artikel. Du ska inte oroa dig alltför mycket över denna pöbel och dess svans. De har inte så mycket och jätten har börjat röra på sig i sömnen, rastlös, vrider sig.

Permalänk | Anmäl #39 Martin A, 2011-01-22, 01:25

#36 hlena puusaari - Kommentar: "Marcus Birro är en hycklare. Anledningen till senaste kritik är denna krönika på Expressen den 20.1…"? :-)

Antingen är du helt hysteriskt överkänslig inför kravet politisk korrekthet eller så har du definierat om begreppet "sunt förnuft".

Vi i en opolitisk mening vanliga människor som inte propagerar för en viss ideologi eller politiskt parti har rätten att vara också väldigt inkonsekventa hur vi tolkar världen. Det är liksom normalt leverne, medmänskligt och högst rimligt.

Vi ska ha rätten att gilla kineser och ogilla japaner eller vice versa osv. Vi ska ha rätten att hysa sympatier och antipatier i den mening som våra erfarenheter guidar oss och i synnerhet när guidningen består av stor dos av godtro i kombination med "trial and error". Ibland har "error" kostat människor även livet.

Permalänk | Anmäl #42 Christofer Catilan, 2011-01-22, 08:12

Problemet med Birro är att han själv är världens bästa barn vad det gäller näthat.

Kolla : http://www.naknasanningen.com/marcus-birro-och-nathat

Han kastar sten i glashus, Birro

Permalänk | Anmäl #43 Sven Jönsson, 2011-01-22, 11:19

Oj!Oj!Oj! vad synd det är om Marcus Birro! Stackars han! Oj! Oj! Oj! Jag var för en tid sedan och såg Magnus Bétners "Livets ord" och garvade mig halv fördärvade så nu räknas jag väl till den av Marcus Birro definierade samhällsgruppen " den loppbitna svansen" Det konstiga Med Marcus förmenta snällhet är han själv bara verkar tycka att han ska vara snäll mot andra så länge han inte har något litet skäl att reta upp sig på andra. Men så fort han själv blir det minsta lilla uppretad på exempevis Magnus Betnér, loppbitna svansar, humanister, feminister, vänsterfolk, radikaler, humoreliten... kort sagt i stort sett hela resten av mänskligheten,kanske med undantaget påven så får han själv enligt sig själv " visa en frustande avsky av allt och alla i en släntrianmässig blandning av idioti och lathet". vilket tydligt framgår i hans artikel. Det är kul det.

Permalänk | Anmäl #44 Zeljko Markov, 2011-01-22, 11:21

"inte är världens bästa barn" ska det givetvis vara

Permalänk | Anmäl #45 Sven Jönsson, 2011-01-22, 11:24

Birros artikel visar en typisk katolsk martyrmentalitet. Jag är själv uppvuxen i en sådan miljö och känner igen det där alltför väl.

Permalänk | Anmäl #46 Charlie Darwin, 2011-01-22, 11:38

Om Birro och alla andra sk bloggare finns bara en sammanfattning av resultatet "ordbajs" dvs meningslöst dravel om ingenting. Vecka in och vecka ut. Att de orkar hålla på och att det finns folk som läser detta dravel?

Permalänk | Anmäl #47 Hans Johanson, 2011-01-22, 12:34

Nu räknade jag till ett 40-tal "jag" i Birros text. Det blir även ett tiotal "mig" och "mina" . En bedrift i sig . Det är en röd tråd i Birros författande - Ett sårat ego som gör upp med sin omgivning och returnerar rallarsvingar lika låga som hans opponent.

Permalänk | Anmäl #48 Sven Stromitzky, 2011-01-22, 18:07

Med några få undantag har svenska humorister och stå-uppare ingen humor alls. Jag tror det beror på att dom likt magnus betnér inget har att säga.

jag blir glad när jag ser att hela 68% av dom som millat här är uttråkade av svensk humor.

Permalänk | Anmäl #49 Niclas Kuoppa, 2011-01-22, 18:13

Därmed inte sagt att jag är så där värst överförtjust i Birros ibland fradgafräsande förenklingar

Permalänk | Anmäl #50 Niclas Kuoppa, 2011-01-22, 18:17

Däremot har Birro ibland varit en trösterik lyssnare i radio på sena kvällar. Det tackar vi för

Permalänk | Anmäl #51 Niclas Kuoppa, 2011-01-22, 18:20

I början av M.Birros karriär som författare besökte han bibliotek rätt ofta och "föreläste" om sina böcker. Jag var med en gång. Jag trodde inte mina öron.
Han drog nästan varenda bästsäljare i smutsen och hyllade sin eget eget författarskap till himlen. Men brudarna föll för honom. Jag såg honom mest som en pueril liten grabb som mest brydde sig om ett erkännande än allt annat.

Konstanterar att Birro inte har mognat sådär värst mycket. det gör hans literatur också hyfsat outhärdligt.

Permalänk | Anmäl #52 Sven Stromitzky, 2011-01-22, 19:06

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  5. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  10. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  7. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  8. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  9. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. För terroristen i Norge var svenska SD ett ljus i mörkret
  3. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  4. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  5. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  6. Tack vare SD har vi nu en kritisk debatt om mångkulturen
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Länderna måste undvika protektionism
  9. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  10. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.