Om författaren
Lennart Eriksson har arbetat på Migrationsverket sedan 1988. Han har varit chef sedan 2002. Sedan 2003 driver han bloggen Sapere Audé.
Det är en ganska allmänt accepterad uppfattning att Israel har rätt att existera. Det är också en ganska allmänt accepterad uppfattning att organisationen Hamas, som styr i Gaza, är en terrororganisation. Sveriges regering delar dessa båda uppfattningar. Jag gör det också.
Jag anser dessutom, i likhet med Sveriges regering, att de palestinska araberna har rätten till en egen stat.
Men jag anser inte att terrororganisationen Hamas har rätt att med våld utplåna Israel. Om man läser deras stadga och hör vad de säger, kan man inte tvivla på att det är det som de vill och hela tiden verkar för. Det är därför de finns till. De vill genom angreppskrig utplåna den demokratiska staten Israel, den enda stat i världen som står inför hotet om utplåning. Detta är orätt, och man bör motsätta sig Hamas strävan. För varför skulle bara de palestinska araberna i området ha rätten till en stat men inte judarna? Det är inte palestiniernas rätt till en egen stat som ifrågasätts; det är Israels rätt att existera.
Därför måste man ställa sig på Israels sida i kampen för landets själva existens, och ta ställning mot dem som vill utplåna landet. Om staten Palestina hade existerat och stått inför hotet att utplånas genom angreppskrig, hade mitt ställningstagande lika självklart blivit att försvara landets rätt att existera.
Ingen har någonsin haft något att invända mot att de palestinska araberna skulle få en egen stat. Däremot har många arabstater och organisationer genom angreppsvåld sökt förhindra att judarna skulle få och behålla sin stat. I flera angreppskrig, år 1948, 1967 och 1973, har arabstaterna attackerat Israel för att utplåna landet. Israel har för sin del aldrig haft avsikten att utplåna något land.
Jag har i min blogg Sapere Aude vågat hävda och framföra dessa egentligen inte alls särskilt kontroversiella uppfattningar och synpunkter.
Jag har samtidigt varit enhetschef vid en asylprövningsenhet vid Migrationsverket.
Denna myndighet har som en av sina huvuduppgifter att erbjuda och lämna den svenska statens skydd åt personer som, bland annat på grund av politisk uppfattning, riskerar förföljelse i sina hemländer. Den som riskerar sådan förföljelse, har rätt till asyl i Sverige.
Jag har beviljat uppehållstillstånd i Sverige åt många palestinier, såväl före det att jag blev enhetschef, men även efter. Men jag tror inte att jag någonsin beviljat uppehållstillstånd åt någon israelisk medborgare. Det finns asylsökande israeler också, nämligen.
Så fick jag ett friår. Under detta friår hade någon den - har det visat sig - dåliga smaken att anställa en viss Eugène Palmér som min närmaste chef. En vecka(!) efter det att Palmér tillträtt fick jag ett SMS där två av hans handgångna män (varav en kvinna) uttryckte en önskan att träffa mig för att "diskutera min framtid".
Efter en del omgångar visade det sig, att Palmér vägrade att efter friåret låta mig återgå till min befattning som enhetschef och i stället beslutade att låta min friårsvikarie fortsätta som enhetschef för min enhet. (Denna vikarie har f. ö. just slutat som chef.) I detta sammanhang nämnde han, att mina sympatier för Israels rätt att existera, samt även den omständigheten att jag var medlem i Moderata Samlingspartiet var "apart". Han har inte senare vågat stå för att han sade så.
Däremot har han vågat stå för att de bärande skälen till att jag skulle sägas upp som enhetschef var följande, som jag citerar ordagrant ur ett dokument upprättat av Palmér:
"1. Lennart Eriksson har en hemsida på vilken han ger den Israeliska sidan i Palestinakonflikten sitt oreserverade stöd. Med tanke på att konflikten generar asylsökande från den palestinska sidan är det offentliggjorda stödet för den Israeliska sidan inte möjligt att förena med befattningen som chef för en asylprövningsenhet vid Migrationsverket. Lennart Eriksson har trots påpekande från min sida inte tagit bort eller modifierat innehållet på hemsidan.
2. På samma hemsida ger Lennart Eriksson uttryck för sin beundran av general Patton; i dag mest känd för sitt agerande i Italien under andra världskrigets slutskede, då general Patton i strid med givna order fortsatte sin framryckning norrut. Lennart Erikssons beundran av en person känd för sin bristande lojalitet med sina överordnade påverkar mitt förtroende för Lennart Eriksson i negativ riktning."
Det finns tre punkter till som jag här utelämnar av utrymmesskäl, men dessa är de två första, och därför antagligen de viktigaste i Palmérs ögon.
Som redan framgått har jag inte alls givit och ger fortfarande inte något oreserverat stöd åt någondera sidan i "Palestinakonflikten". Jag har enbart hävdat Israels rätt att existera och kritiserat terrororganisationen Hamas, som inte tillerkänner Israel denna rätt. De palestinska asylsökande är, i den mån de varit aktiva Hamas-terrorister, uteslutna från skydd enligt artikel 1F i flyktingkonventionen, så de är inget problem.
Det blev så en rättegång, eftersom jag ansåg att behandlingen av mig utgjorde en bestraffning för att jag använt mig av min grundlagsskyddade rätt till yttrande- och åsiktsfrihet.
Under rättegången vittnade Palmér om att hans kunskaper om Patton endast inhämtats via spelfilmen "Patton", som producerats i Hollywood. Fakta är, att Patton aldrig vägrat följa order. Och det har aldrig jag heller.
Dessutom uttalade Migrationsverkets ombud i rättegången, verksjuristen Staffan Opitz, på Migrationsverkets vägnar att Hamas-ledaren Yassin var att anse som en "palestinsk frihetskämpe".
Tingsrätten gav mig rätt. Omplaceringen var att anse som en uppsägning och tingsrätten ogiltigförklarade den. Migrationsverket överklagade inte domen.
Alltså borde jag nu ha fått tillbaka mitt arbete som enhetschef.
Men det finns ett ganska märkligt utrymme i 39 § lagen om anställningsskydd för en arbetsgivare att vägra följa domstols dom och att i stället utbetala skadestånd. Om arbetsgivaren vägrar skall anställningsförhållandet anses som upplöst.
Idag har det visat sig att den statliga myndigheten Migrationsverket just vägrar att följa tingsrättens dom och i stället tänker utbetala ett slags judaspengar. Migrationsverket tror alltså att man kan köpa sig fri från rättsstatens krav, från grundlagens yttrandefrihetsskydd, från skyldigheten att följa lagen.
Detta är en skandal av stora mått, detta av i huvudsak följande skäl:
1. Migrationsverket är en statlig myndighet. En sådan myndighet borde ha som huvudregel att rätta sig efter de domar som avkunnas, inte vägra att följa dem. Om Migrationsverket inte anser sig ha någon sådan skyldighet i detta fall blir det nog svårt att med någon trovärdighet hädanefter kräva att de asylsökande som fått avslag skall rätta sig efter sina domar.
2. En av Migrationsverkets huvuduppgifter är som sagt att bereda skydd mot förföljelse av politiska skäl. Jag har tagit en politisk ställning, tillika en som delas av Sveriges regering, varav flera dessutom, såsom migrationsministern, är moderater. Av denna orsak har man dels olagligen uppsagt mig, dels nu tvingat mig att helt lämna min anställning vid Migrationsverket. Migrationsverket har därmed ägnat sig åt någonting som närmast kan liknas vid just politisk förföljelse. Hur kan asylsökande efter detta vara förvissade om att deras behov av skydd mot förföljelse skall bedömas rättvist, när myndigheten själv ägnar sig just åt sådan förföljelse?
3. Palmér grundar tydligen sina beslut på vad han erfarit från Hollywoodfilmer. Är detta en styrsignal till de anställda att lägga sådana filmer till grund för beslut även i asylärenden?
4. Om vissa kretsar inom Migrationsverket anser att en terroristledare är en "frihetskämpe" så måste man misstänka att Migrationsverket bedriver någon slags egen utrikespolitik, eller i vart fall ser med blida ögon på terror. Migrationsverket har visserligen efter rättegången till synes ändrat sig och påstår numera att Hamas är en terrororganisation, men misstanken kvarstår. Om Migrationsverket faktiskt anser, att Hamas i stället är en befrielseorganisation, så förstår man ju varför verket inte gillar mig.
Man borde ju då förvänta sig att Migrationsverket för sin del kunde redogöra för skälen för sin "vägran". Men det beslut jag fått innehåller inga skäl.
Eugène Palmér har i Dagens Nyheter idag uttalat, att "det finns andra skäl än bloggen till att låta Lennart Eriksson gå. Saker som har med Erikssons sätt att sköta sitt chefsskap på. Men han vill inte säga vad".
Nej, han vill inte säga för han kan inte. Om det hade funnits något hade detta kunnat sägas i rättegången. Men då teg han.
Allt som finns att säga är alltså, att Migrationsverket i och med detta visat att man inte är en demokratisk myndighet längre, dvs. en myndighet som förmår att värna om yttrande- och åsiktsfrihet och om rätten till asyl, utan som tvärtom vill förfölja dem som vågar ha en politisk uppfattning som inte passar. Man är dessutom beredd att så snart tillfälle ges köpa sig fri från sin skyldighet att följa lagar och domstolars domar, enbart för att till varje pris genomdriva sina orättfärdiga och lagstridiga beslut, även till priset av sin egen trovärdighet. Ekonomiskt är priset för skattebetalarna ca 1,5 miljoner, pengar som bättre hade kunnat användas till att anställa fler handläggare för att kunna fatta fler beslut snabbare.
En myndighet är inte bättre eller sämre än dem som jobbar där. På senare tid tycks myndighetens ledning ha blivit allt sämre. Vi har fått en ny generaldirektör som bara slår ifrån sig - jag har försökt prata med honom, men det gick inte. Vi har fått en Eugène Palmér. Och nu har jag slutat också. Hur ska det gå?
Ett vet jag: Makt är inte rätt. Den orättfärdiga makten får aldrig segra över rättvisan. Därför kämpar jag vidare.
Pingbacks som länkar till denna artikeln
[...] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 SvD 2 3 4 5 6 7 8 9 Sydsvenskan 2 3 VG 2 Dagbladet 2 3 4 5 6 AB 2 3 DN 2 3 4 5 [...]
Blogg:Kd-politiker: Snart röda hakkors på gröna fanor? «, 2009-01-21, 20:39
[...] Newsmill Dagen GT Svd DN GP [...]
Blogg:Pro-arabist vid Migrationsverket - dags för Eugene att avske, 2009-01-13, 23:50
[...] anställde Migrationsverket som jag skrev om för ett år sedan, slutligen blivit uppsagd för att han bloggar positivt om Israel. Det är ett fint land vårt Sverige. Åsiktsfrihet, så länge du [...]
Blogg:Israel och kriget | Dexion, 2009-01-11, 12:23
[...] Lennart Eriksson skriver om det hela på Newsmill: http://www.newsmill.se/artikel/2009/01/07/ [...]
Blogg:Sparkas från Migrationsverket för sin Israelvänliga blogg &a, 2009-01-10, 21:07
[...] Israelvännen som fick sparken från Migrationsverket Gaza säger: Jag anser att Israel har rätt att existera, jag är medlem i moderaterna och tycker att general Patton var en framgångsrik ledare. [...]
Blogg:Intensifier » Om Gaza och välja-sida-separatismen, 2009-01-09, 15:27
[...] den mest högljudda gruppen i den svenska bloggosfären. Några utdrag från kommentarerna till Lennart Erikssons post på Newsmill: Sverige är nog det land i väst som har minst frihet, och den mest hjärntvättade befolkningen - [...]
Blogg:Rättshaveristhögern och arbetsrätten « Galna Heste, 2009-01-09, 14:39
[...] Eriksson, moderat Israelvän, fick sparken från sitt arbete på Migrationsverket för sitt bloggande. Riktigt riktigt illa, [...]
Blogg:Israelbloggaren som fick sparken engagerar bloggvärlden | Ar, 2009-01-09, 11:22
[...] för Migrationsverket alltså. Att Göran Eriksson får sparken är det yttersta beviset på Israel-föraktet som finns inom myndighetsvärlden. Att det får personliga konsekvenser är skrämmande ur [...]
Blogg:Israelvänlig bloggare får sparken « Under den lugn, 2009-01-08, 23:38
[...] Från Newsmill [...]
Blogg:En f d asylhandläggare har ordet « Varjager, 2009-01-08, 21:38
[...] I sammanhanget läsvärt: Moderaten som är Israelväl och som fick sparken från Migrationsverket för att han bloggat om konflikten skriver själv i Newsmill. [...]
Blogg:Vad säger s-bloggar om Hamas och Israel, egentligen | Arvidf, 2009-01-08, 15:48
[...] 8, 2009 Till den “moderate israelvännen” Lennart Erikssons försvar måste jag säga att jag tycker detta var en fråga främst för [...]
Blogg:Rasistisk konspiratoriker sparkas… « Den, 2009-01-08, 10:53
[...] i detta dokument (pdf-nedladdning startar direkt). Två av dessa punkter har jag citerat på Newsmill. Men nu kan du alltså läsa alla fem. (De innehåller flera felaktigheter, men jag tänker inte [...]
Blogg:Sapere aude! » Blog Archive » Migrations, 2009-01-08, 10:12
[...] ur mitt privatliv. Jag känner att det är min plikt. Inte minst med tanke på att människor som Lennart Eriksson får sparken då de försöker balansera medias extremt (och pinsamt) ensidiga [...]
Blogg: Lite balans i media, tack – Kim Milrell.se, 2009-01-08, 10:11
[...] sympatier för Israel, avskedades och häromdagen tilldömdes ett mindre skadestånd av staten: Jag är moderat israelvän och fick därför sparken som statlig enhetschef. Dels en artikel om det bedrövliga intellektuella klimatet på landets samhällsvetenskapliga [...]
Blogg: NEWSMILL ÖKAR, 2009-01-08, 08:25
[...] Israelbloggaren berättar Jag är moderat Israelvän och fick därför sparken som statlig enhetschef, [...]
Blogg:Israelbloggaren berättar « Varjager’s We, 2009-01-07, 21:53
[...] hittar det här. Du förstår då säkert något av vad saken [...]
Blogg:Sapere aude! » Blog Archive » Läs mitt i, 2009-01-07, 21:12
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/2968
Lennart Eriksson är en person som hedrar den svenska statstjänstemannakåren, en person med djupt engagemang för demokrati och vår västerländska frihet. Man ska komma ihåg att den frihet vi i Sverige tar för given, är en krigsvinst över nazism och kommunism (som Sverige för övrigt fått "gratis"). Vår frihet bygger på att de demokratiska staterna militärt både kan och måste vara hårdare än hotande diktaturer och terrorregimer. Ytterst är parlamentarisk demokrati en krigsvinst som dessutom hela tiden måste försvaras. Israel är en parlamentarisk demokrati som dagligen kämpar för sin frihet och existens mot vansinniga regimer och terrorister. Detta stödjer Lennart Eriksson och detta är orsaken till att han fått sparken från en svensk myndighet!
Permalänk | Anmäl
Gunnar, 2009-01-07, 21:01
Stå på dig. Pk folket är en plåga.
Permalänk | Anmäl
Göran, 2009-01-07, 21:18
En trist historia och även om jag delar din uppfattning angående Israel och Hamas så är jag inte oreserverat positiv till att tjänstemän i chefspositioner bloggar och uttrycker privata åsikter runt frågor som faller under ens ansvar i sin yrkesutövning.
Jag är ledsen men jag känner inte att det är särskilt bra att just du med tanke på din position privat sysslat med opinionsbildning. Visst kan det kännas som en inskränkning i yttrandefriheten men den inskränkningen gäller väl alla med ansvar och ytterst kanske vår kung som verkligen lever under en kraftigt beskuren yttrandefrihet.
Jurymedlemmar, advokater, präster och en rad andra människor är också beslagna med en viss yttrandefrihet. Anledningarna därtill är givna.
Att hanteringen skötts illa och att du har rätt i sak är egentligen en annan femma. Resultatet är inte så illa, nu kan du fritt debattera och forma åsikter och har som före detta chef både insikt och auktoritet i ämnet. Det är viktiga frågor och jag föreslår att du rannsakar dig själv i huruvida du kanske kan göra större nytta nu än som en i organisationen påtvingad de restriktioner som det medför.
Permalänk | Anmäl
Bocken Bruse, 2009-01-07, 21:21
Som tjänsteman har du din meddelar frihet, men din arbetsgivare har också rätten att bedöma din lojalitet. Fast jag kan tycka att de har gjort en väldigt snäv tolkning.
Permalänk | Anmäl
Leif Örtendahl, 2009-01-07, 21:32
Märkligt, en lång artikel utan att en enda gång snudda vid vid den avgörande och bakomliggande orsaken till konflikten; ockupationen. Västbanken är ockuperat (där stölden av palestinsk mark bara fortsätter) och Gaza har så i praktiken varit allt sedan Israel drog sig tillbaka.
Konstigt att Israels advokater alltid lyckas glömma just detta.
Fred är inte möjligt så länge ockupationen fortgår.
Permalänk | Anmäl
Kritipokin, 2009-01-07, 21:35
Lennart! Det är just nu helt enkelt att kicka någon som står på Israels sida. Väldigt lägligt för Migrationsverket. Stå på dig.
Permalänk | Anmäl
Micke-, 2009-01-07, 21:42
Välkommen till landet Censurien där journalister, politiker och myndigheter excellerar i frenetiskt åsiktsförtryck. Vägen till Det Nya Sverige är lagd och intoleransens hydra har oss redan fjättrade i sina klor. Sverige som rättsstat har upphört att existera och endast vidskepelsen tillåts vägleda oss medborgare. De otrogna kan snart inget annat än att lämna riket. En tragisk utveckling utan hopp?
Permalänk | Anmäl
Tomas Fischer, 2009-01-07, 21:50
Jag anser att Migrationsverket har handlat i strid med grundlagen. Du borde JO-anmäla dem och JO borde åtala chefen för grovt tjänstefel. Staten är tvungen att anställa de mest meriterade enligt Regeringsformen. Om du söker samma liknande jobb igen så borde du få det. Det kan inte finnas några andra skäl till uppsägningen för då skulle de tagit upp detta vid rättegången, som du skriver (jag har i och för sig inte läst rättegångsprotokollen).
Permalänk | Anmäl
M.O.B. i L., 2009-01-07, 21:53
Efter att ha läst din blogg så måste jag säga att jag förståelse för att Migrationsverket inte haft förtroende för din verksamhet i asylprocessen. Det går inte att ha en person som offentligt uttrycker de åsikter du och samtidigt står som ansvarig för beslut angående personer från mellanöstern. Det är fullständigt rimligt och tragiskt att du aldrig förstått det.
Men du kunde ha omplacerats till någon annan funktion inom Migrationsverket.
Att du inte skulle tagit oreserverat sida för någon sida i konflikten är lika mycket skitsnack som att din beundran för Patton skulle innebära någon saklig grund för uppsägning.
Permalänk | Anmäl
fd Asylhandläggare, 2009-01-07, 21:55
Kungen har själv valt att tona ner sina politika yttranden som ett villkor för att rödingarna inte skulle rösta bort monarkin och för att det är knappast smart av honom att alienera halva befolkningen; men det hindrade honom inte att rikta kritik mot regeringen Perssons tsnumanihantering. Med tanke på att vi har en öppen och uttalad socialdemokrat som kanske den absolut mäktigaste tjänstemannen, nämligen ordförande i regeringsrätten, så är det knappast dagens verklighet att de flesta tjänstemän privat skulle idka någon form av självcensur. Finns en massa bloggar av politiker som numera är chefer och tjänstemän i diverse myndigheter som bloggar privat om sina åsikter. Det är inga extrema åsikter detta rör sig om heller, så det är helt klart en skandal.
Permalänk | Anmäl
Patrick, 2009-01-07, 22:57
Jag är lite halvförbakkand på MV för att de anser sig kunna sätta sig över svensk grundlag. Du råkar inte ha e-mailadressen till hr Palmér?
Jag vill bara ställa honom några strikt juridiska frågor.
/ Micke
Permalänk | Anmäl
Micke, 2009-01-07, 22:59
Du kanske skulle slå dig samman med tusentals och åter tusentals Palestinier som har lagfarter och dokument på egendomar, fastigheter och jordbruk - dokument som visar deras och deras familjers äganderätt flera generationer tillbaks, men sen fått dessa egendomar konfiskerade av den Israeliska Staten ? Skillnaden gentemot dem är att du i slutändan kan få rätt i högre instans, det kan de aldrig få. Lycka till !
Permalänk | Anmäl
Amir, 2009-01-07, 23:04
Kan bara instämma med fd Asylhandläggare ovan. Alla som funderar på om Lelle är lämplig som enhetschef på migrationsverket eller inte rekommenderas att själva ta del av hans egen blogg
http://www.lennarteriksson.se/blog
Per Ahlmark kom tillbaka, allt är förlåtet.
Permalänk | Anmäl
Musse, 2009-01-07, 23:04
Att en statlig myndighet förföljer medarbetare för deras åsikters skull är allvarligt och säkert grundlagsstridigt. En myndighet är inte något företag. Att de ansvariga tar ställning mot demokrati och för terrorister är ännu allvarligare. Dessvärre är de antisemitiska strömningarna i Sverige nu så långt gångna att de flesta förmodligen tycker att det skedda är helt i sin ordning.
Det självklara ställningstagande Du gjorde för demokrati och mot en organisation med folkmord som mål är så ovanligt att få har stött på det. Det är en röst de flesta aldrig har hört. Våra likriktade media demoniserar Israel och mot en demon är allt tillåtet.
Hur skall vi hejda detta barbariska mörker? Det kan mycket väl redan vara för sent!
Permalänk | Anmäl
Arthur, 2009-01-07, 23:06
Det här är löjligt!
När en statlig myndighet beter sig på det här viset, vem är det som betalar? Staten, så klart. Rättegångskostnader och avgångsvederlag (eller vad heter det de betalar dig?) kommer ju i slutändan från våra skattemedel. Rättegångskostnaderna kan jag gå med på…man kan ju anse att ett fall behöver prövas juridiskt, men när man sen vägrar rätta sig efter domstolens beslut!
I rättvisans namn borde det vara i Eugène Palmérs plånbok det svider.
För övrigt blir jag lite förbryllad över ditt sätt att använda ordet ‘judaspengar’ om ditt avgångsvederlag. Judaspengar innebär ju, om jag inte är ute och cyklar, betalning för förräderi.
Permalänk | Anmäl
Torbjörn Karfunkel, 2009-01-07, 23:20
f.d. Asylhandläggare: Jaha, men om du har invändningar mot svenska grundlagen, må du ta upp det med regeringen. Fattar man inte var yttrandefrihet är kanske man platsar som chef på MV.
Kanske vill en rad privata företagare sparka (s), (v) och fackföreningsfolk för deras åsikter...tror du det är DDR?
Permalänk | Anmäl
Micke, 2009-01-07, 23:27
Sverige är nog det land i väst som har minst frihet, och den mest hjärntvättade befolkningen - allt ska idag vara enligt pk, politsk korrekthet, och det blir bara llt mer sjukt och fel. Det tog slut efter Tage Erlander. Inget annat land beter sig som detta fd land. Här gäller propaganda... media är som en röst, svt kallar sig för oberonde men är bara ett verktyg för att stöpa om samhället, man gör det i namn av mångfald, medkänsla och framför allt tolerans.
Man har sedan länge varit ute efter att lösa upp landet. Det är vad Sahlinismen innebär - det spelar ingen roll vilket parti det är - allt har blivit likadant - de olika politiska pillren är bara till för att luta folket/fåren, så de fortsätter att tro på "demokrati", och än en gång röstar på dom... - de som bara befordrar sina masters agenda, vilken bilderbergarna ser till, och tex som Karl Rove var här och gav "goda råd", trevligt att talas vid... fast det var order, agendan vidare - FRA-lagen var tvungen att antas - det var vad han befordrade.
Nu styr pervo helt. Man kan idag knappt öppna en tidning förrän man ska behöva se dessa personer på bild - jag ni vet själva - eller gå till svt - svt har sagt i mail att de följer vad de har fått besked om, en slags politik... därför ser man att de konstans skapar program som är till för att föra ut ett slags tänk, som ämnar att få männiksor att tro på mångkultur, att man "kan vara lagd si eller så" - allt är lika bra... media här idag har helt tagits över av dessa krafter, vilka utgår från lögner - såsom Kinseyrapporten.
Mediaredaktionerna är idag nelt besuttna av vänstertänk - ofta vet de det inte själva... för måttstocken har snabbt förskjutits.
Tage Eralnder sa att vad som vad så bra med Sverige var att det var en så enhetlig befolkning. Då kan man undra hur de egentligen har burit sig åt med tricket i detta land... - de ville snabbt dra hit måååånga vänster... och chilenera strömmade hit -fast man nu vet att de flesta inte alls var politiska flyktingar - det har vår tidigare ambassadör där själv sagt.
Sahlin och kompani hatar Sverige, hon har sagt otroliga saker, såsom hur dåligt/fånigt det är emd vår kultur, som Midsommarfirande. Moderat ger nästan bort folkarvet Stockholms Energi utomlands, istället för att folkets eget Vattenfall fick köpa det - varför dömde vi Wennerström... när vi har verkliga och värre femtekolonnare som Sahlin och Cederschöld?
Permalänk | Anmäl
Karlsbader, 2009-01-07, 23:54
Tips till alla arbetslösa!
1) Starta en terroristgrupp med nazistiska förtecken och utpräglat judehat.
2) Skicka ett par självmordsbombare och 200 raketattacker mot Köpenhamn - typ för att de stödde USA i Irak och är därför judeälskare.
3) Sätt er och vänta vid tågstationen i Malmö för att snart hyllas som hjältar och bäras genom stan på axlarna av en myriad av vänsteranhängare.
Detta är vad som sker i Sverige idag. Det är sinnessjukt. Det är vidrigt. Det är vänster....
Permalänk | Anmäl
DissarSossar, 2009-01-07, 23:58
Låt mig först gissa innan jag tar mig an hela texten. Kommunistsverige sätter käppar i hjulet för felaktiga åsikter? Snart bliv väl folk avrättade för att de inte tänker rätt.
Permalänk | Anmäl
Dekadens, 2009-01-07, 23:58
Mycket verkar stinka i den här affären men vi som läsare har ju inte hela bilden, bara din utsago om vad som hänt och grunderna därtill. Därför tänker jag inte säga nåt speciellt mer om det men jag undrar hur du tänkte när du genom hemsida/blogg blandade ihop din privata opinionsbildning med vem din arbetsgivare är. Jag är själv anställd på MigV och har även jag en blogg där jag uttrycker mina åsikter om allt möjligt inkl. politik, men jag är mycket noga med att undanhålla vem jag jobbar för för att inte riskera den här typen av konflikter. Det ställningstagandet gjorde jag långt före jag idag (just idag faktiskt) blev varse om din historia. Hade du inte syltat in Migrationsverkets namn och din arbetsroll i ditt privata hade det nog aldrig gått såhär, tror du inte det?
Permalänk | Anmäl
Bengt, 2009-01-08, 00:08
Lennart Eriksson - Du är en sann hjälte! Det du blivit utsatt för är en fullständig skandal!
Permalänk | Anmäl
DissarSossar, 2009-01-08, 00:09
"Västbanken är ockuperat (där stölden av palestinsk mark bara fortsätter)..."
Det är en lögn. Israel var judiskt 2000 år innan palestinierna satte sin fot där. Det är judisk mark - inte palestinsk. Judisk.
Palestiniernas hem är i Syrien eller Egypten - men inte ens dessa länder vill ju ha något med palestinierna att göra...Jag förstår dem...
Permalänk | Anmäl
DissarSossar, 2009-01-08, 00:12
Måste även jag kommentera denna skymf mot svensk demokrati och åsiktsfrihet. I olikhet med en tidigare kommentar från en "fd Asylhandläggare" [sic] så kan jag med stöd av Sveriges lag bara konstatera att det går alldeles utmärkt att på fritiden och även under arbetstid i viss mån uttrycka åsikter om de områden som hans arbete berör, det kallas åsiktsfrihet och är ett tämligen enkelt och komplext begrepp på samma gång. Man får tycka vad man vill och tänka vad man vill, man får däremot inte uppmana till illegala handlingar eller hot. Det har det aldrig varit fråga om heller. Verkar som att den här Palmér har en bestämt annan uppfattning i frågan och hans trevande kring vilka andra skäl det skulle röra sig om, även under rättegången, indikerar att Palmér har målat in sig i ett hörn men nu envis som en åsna ämnar försvara sitt misstag så långt vägen räcker. Det här är en smärre rättsskandal faktiskt, det finns lagar som är till för att förhindra arbetsgivare från dylikt beteende och de finns där av goda skäl. Även om man inte håller med skribenten om hans tankar kring Israel och Palestina så kan man hålla med om att Sveriges lagar bör följas, i synnerhet av ett statligt verk även om det rör sig om Migrationsverket.
Varför en beundran för Patton, en skicklig general, skulle vara skäl för avsked är för mig helt bortom all vett och sans, den som påstår något annat bör snarast begära sin skolpeng tillbaka då det står uppenbart att denne inte lärt sig ett vitten under sin skoltid.
Permalänk | Anmäl
Lars Cromander, 2009-01-08, 00:35
Israel är en terrorist stat.
Sedan Israel grundades har dom systematiskt utrotat palestinska medborgare och skyller det på terrorism och västvärden har tittat på och tyckt synd om nazist offren.
Att judar för över 50 år sedan var offer för en tyrann rättfärdigar verkligen inte Israel att göra detsamma mot palestinier.
Israel är den största orsaken till de senaste årens ökning av antisemitism.
Och ni som pratar om Demokrati. Väst är INTE längre demokratiskt.
Hamas vann ett demokratiskt val, Georg Hedier vann också ett demokratiskt val och båda straffades av Europas "demokratiska" länder för att ha röstat fel.
Israels regering ska ställas inför nationella domstolar för brott mot de mänskliga rättigheterna.
Tack och lov är denna människa sparkad, nu kanske migrationsverkat kan göra något vettigt.
Permalänk | Anmäl
Gargol, 2009-01-08, 01:06
Kanske en JO-anmälan för brott mot grundlagens yttrandefrihet, som i fallet med dessa sjukhuschefer, kunde vara lämplig:
http://www.sjukhuslakaren.se/305_jo.html
http://www.sjukhuslakaren.se/305_fangelse.html
Permalänk | Anmäl
EA, 2009-01-08, 01:16
Migrationsverket är ett korrupt näste för rasister av alla de slag. Den värsta myndigheten jag haft att göra med. En sådan illvilja och ett sådant illa dolt hat kan man bara se på landsorter i Sverige.
Permalänk | Anmäl
José Almeida, 2009-01-08, 01:21
Din viktigaste principfrågan här tycker jag ändå är att en myndighet tydligen ställer sig för god för att följa domslut vilket då miskrediterar myndighetens egna beslut och huruvida de skulle behöva följas.
Även om det enligt någon princip fanns skäl att sparka så borde de följt domslutet som kom fram till motsatsen. Men nu är visst småpåven Eugène Palmér för god för sånt och har lagt ett löjets skimmer över hela migrationsverket.
Sånt här leder bara till att SD kommer in i riksdagen. ;P
Permalänk | Anmäl
Henrik Bergdahl, 2009-01-08, 01:28
han har rätt att hysa såna åsikter eftersom han gjort det på sin fritid
Permalänk | Anmäl
Chamoun Akoub, 2009-01-08, 01:45
Jag är också Israel vän och moderat men som anställd är det min chef som bestämmer ordningen.
Permalänk | Anmäl
Leif Örtendahl, 2009-01-08, 02:10
Visar väl mest på att det vi tar för givet, den frihet och möjlighet att yttrycka oss vi kallar demokrati är ganska tunn. Sen vet vi ju inte vad som verkligen ligger bakom detta - vi har ju en partsinlaga att ta ställning till. Buhuhu för Lennart liksom. Vore kanske läge att höra vad några av Lennarts underställda har att säga om hans ledarskap?
Permalänk | Anmäl
Mike Rossi, 2009-01-08, 08:05
Allt stöd till dig!
Bra att någon vågar stå upp mot den svenska brunvänstern!
Permalänk | Anmäl
Bertil, 2009-01-08, 08:58
Lennarts åsikter är fel då en del anser att de kan påverka asylprocessen?
Men att handläggare kallar Hamas frihetskämpar och delar ut PUT till höger och vänster och tar mutor, det är inget problem?
Dessutom handlar verket med MINA pengar, så ordet skandal är för milt.
Permalänk | Anmäl
LArs, 2009-01-08, 09:02
Vilken nyhet! En anställd får kicken pga. att han anses som besvärlig. I Sverige! Helt otroligt...eller hur. Men i detta fall har den utsatta bloggat ett tag.
Yttrandefrihet! Skandal!
Och vips blir han "Sveriges första bloggdissident". Gud vad pinsamt. Newsmill gör bort sig mer med varje månad. Vad hände med ambitionen att bli Sveriges Huffington Post?
Tvisten om vederbörandes anställning har uppenbarligen pågått länge. Men det är nog bara en tillfällighet att han dyker upp i Newsmill mitt under striderna i Gaza.
Cyniskt? Medan civila på både sidor lider och dör, när döda och skadade barn bärs ut ur en bombad skola.
Hur pass viktig är denna f.d. enhetschef på Sveriges i särklass mest dysfunktionella myndighet?
Permalänk | Anmäl
Patrick Gallagher, 2009-01-08, 09:18
Allt stöd till dig!
Det är i mellanösternfrågan som den svenska vänstern visar upp sitt sanna ansikte. Det var ingen slump att på 30-talet så många från vänstern gick över till nazisterna. Stora delar av vänstern är just brunvänstern.
Permalänk | Anmäl
Bertil, 2009-01-08, 09:29
Stå på dig Lennart! Din behandling är fruktansvärd, och detta i landet som ska lära andra länder att vara demokratiska! Humor på hög nivå. Kämpa vidare och du kommer få rätt. Ditt fall liknar behandlingen av SD som motarbetas gång på gång på gång...Det gör oss bara starkare. Leve ett fritt Sverige och en fred i Mellanöstern!
Permalänk | Anmäl
Fredrik, 2009-01-08, 09:49
Mest frapperande är väl ändå att frågan om Lennart var en bra chef eller löste sin uppgift bra, inte kommer fram. borde inte MV då kunna rakt på sak säga att han var kass chef, skötte sitt jobb dåligt osv. och peka på exakt var han inte höll och sedan med det som grund avskeda eller inte förlänga.
Nu handlar det bara om ett avsked på grund av åsikter samt det faktum att han dessutom delat med sig av dem. Är det idag helt omöjligt att ha en åsikt men ändå kunna sköta jobb professionellt.
Om så är fallet så ligger den offentliga sektorn inte bra till som arbetsgivare i en demokrati. eller?
/F
Permalänk | Anmäl
Fredrik , 2009-01-08, 10:07
Kritipokin
.
fd Asylhandläggare
.
Musse
.
Bengt
.
Gargol
.
Mike Rossi
.
Patrick Gallagher
.
Stefan Lövesjö
.
Ni får – som tur är - tycka precis hur illa ni vill om Israel. Att alla i världen inte tycker som ni är något ni måste lära er att leva med. Så ock den lille chefen på MD, Eugène Palmér.
.
I övrigt ber jag er läsa Lars Cromanders utmärkta inlägg ännu en gång.
.
Ni är en skam för demokratin och yttrandefriheten och jag bävar inför en framtid där fler som ni bestämmer vad man får tycka och tro!
.
.
I övrigt tycker jag det är tragiskt att Hamas inte använt tiden vid makten i Gaza till att använda övertagna odlingar och växthus på ett bättre sätt, att de inte erkänner Isrels rätt att existera, at de inte tar avstånd från sina mål som är att döda varenda jude och att de helt enkelt bara skulle sluta med sin våldsporr.
.
Sluta skut raketer över civila i Israel, sluta att fostra barn till Israelhat och självmordsbombare och föreslå en sann vapenvila så skall ni se att det finns utvägar ur dagens kaos.
.
Tyvärr vill de inte det då de lever av sina döda fruar och barn som vi alla sörjer då de är tragiska offer för en sjuk och vettvillig ideologi som präglar Hamas and the like.
.
Salve // TC
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2009-01-08, 10:51
När jag först hörde talas om denna historia kände jag sympati för dig och undrade hur beslutet kunnat fattas.
Efter att ha läst din blogg så hamnar historien i ett annat sken och du framstår som en rättshaverist.
Tycker du verkligen att det är så konstigt att din chef inte känner tillit till dig när du på din blogg publicerar din egna internundersökning om vilket förtroende de anställda på migrationsverket känner för sina chefer?
Om jag varit den chef hade endast detta räckt för att jag skulle tagit ett allvarligt samtal med dig.
Permalänk | Anmäl
Fredrik, 2009-01-08, 11:06
Ur arbetsrättslig synpunkt är såväl ditt fall som paragrafen i LAS som tillåter detta en styggelse.
Dock kan jag inte låta bli att dra en smula på munnen, för nu får en mätt moderat erfara vad så många av oss fackliga har fått när VI har blivit bortskyfflade för att vi har varit obekväma.
What goes around comes around så att säga. Nu när du har lärt dig hur det känns att gå i våra skor kan du kanske ta strid inom (m) för att ta bort 39:an ur LAS eller skriva om paragrafen?
Permalänk | Anmäl
Nicklas Eriksson, 2009-01-08, 11:11
Självklart ska apartheidvänner inte jobba på migrationsverket. Inte apartheidvänner som anser att Geneve-konventionen inte ska gälla på ockuperad mark. Inte apartheidvänner som ljuger om att Hamas skulle vilja "utplåna" Israel när de själva erbjudit ett erkännande av Israel enligt 1967 års gränser otaliga gånger sedan 2006 samt i sina senaste stadgar (det s.k nationella försoningsdokumentet).
Apartheidvänner och uttalade rasister som Eriksson har inget att göra på Migrationsverket.
Permalänk | Anmäl
Bertil, 2009-01-08, 12:01
Tom Croker: Va? Hur blev jag inblandad i det där du skriver? Jag har inte ens uttalat min ställning i frågan, bara ifrågasatt klokheten i att blanda sin tjänstemannaroll med sitt privata tyckande och det har näppeligen vare sig med yttrandefrihet eller min ställning i sakfrågan att göra. Man får torgföra vilken åsikt man vill men det fråntar dig inte ansvaret från att göra det så tydligt som möjligt att detta är din privata åsikt och då är det inte smart att koppla samman den med din arbetsgivare eller din förväntat neutrala ämbetsroll såsom Lennart gjort. Det är allt jag säger.
Permalänk | Anmäl
Bengt, 2009-01-08, 12:02
Är man anställd har man inte rätt att blogga och ha hemsida och uttrycka åsikter. Har du inte förstått det? Inte ens journalister får uttrycka sina åsikter offentligt - dom ska bara föra fram andras. Den som bryter detta tabu kommer inte vidare i systemet.
Du får väl skadestånd - så nu kan du ju blogga och ha dig av hjärtans lust. Lycka till!
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2009-01-08, 12:03
Sverige är en odemokratisk bananrepublik ifall detta händer idag 2009. Hoppas du står på dej, Lennart!
Permalänk | Anmäl
HenrikP., 2009-01-08, 12:30
Lennart Eriksson har lovordats av samtliga kollegor och av samtliga chefer förutom den nyutnämnde chefen Palmér, för det professionella sättet på vilket han skötte sitt arbete.
Det är inte hans arbetsinsats eller yrkesetik som är ifrågasatt, utan hans rätt till en privat åsikt som han vädrar i sin egen tid från sin egen dator hemma.
Rättigheter som vi alla tar för givet. men som Migrationsverketen motsätter sig om chefens personliga politiska åsikter motsägs.
Det är DET som är så oroväckande i ett nominellt demokratiskt Sverige.
Permalänk | Anmäl
Ilya Meyer, 2009-01-08, 12:41
110 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Lennart Eriksson är en person som hedrar den svenska statstjänstemannakåren, en person med djupt engagemang för demokrati och vår västerländska frihet. Man ska komma ihåg att den frihet vi i Sverige tar för given, är en krigsvinst över nazism och kommunism (som Sverige för övrigt fått "gratis"). Vår frihet bygger på att de demokratiska staterna militärt både kan och måste vara hårdare än hotande diktaturer och terrorregimer. Ytterst är parlamentarisk demokrati en krigsvinst som dessutom hela tiden måste försvaras. Israel är en parlamentarisk demokrati som dagligen kämpar för sin frihet och existens mot vansinniga regimer och terrorister. Detta stödjer Lennart Eriksson och detta är orsaken till att han fått sparken från en svensk myndighet!
Stå på dig. Pk folket är en plåga.
En trist historia och även om jag delar din uppfattning angående Israel och Hamas så är jag inte oreserverat positiv till att tjänstemän i chefspositioner bloggar och uttrycker privata åsikter runt frågor som faller under ens ansvar i sin yrkesutövning.
Jag är ledsen men jag känner inte att det är särskilt bra att just du med tanke på din position privat sysslat med opinionsbildning. Visst kan det kännas som en inskränkning i yttrandefriheten men den inskränkningen gäller väl alla med ansvar och ytterst kanske vår kung som verkligen lever under en kraftigt beskuren yttrandefrihet.
Jurymedlemmar, advokater, präster och en rad andra människor är också beslagna med en viss yttrandefrihet. Anledningarna därtill är givna.
Att hanteringen skötts illa och att du har rätt i sak är egentligen en annan femma. Resultatet är inte så illa, nu kan du fritt debattera och forma åsikter och har som före detta chef både insikt och auktoritet i ämnet. Det är viktiga frågor och jag föreslår att du rannsakar dig själv i huruvida du kanske kan göra större nytta nu än som en i organisationen påtvingad de restriktioner som det medför.
Som tjänsteman har du din meddelar frihet, men din arbetsgivare har också rätten att bedöma din lojalitet. Fast jag kan tycka att de har gjort en väldigt snäv tolkning.
Märkligt, en lång artikel utan att en enda gång snudda vid vid den avgörande och bakomliggande orsaken till konflikten; ockupationen. Västbanken är ockuperat (där stölden av palestinsk mark bara fortsätter) och Gaza har så i praktiken varit allt sedan Israel drog sig tillbaka.
Konstigt att Israels advokater alltid lyckas glömma just detta.
Fred är inte möjligt så länge ockupationen fortgår.
Lennart! Det är just nu helt enkelt att kicka någon som står på Israels sida. Väldigt lägligt för Migrationsverket. Stå på dig.
Välkommen till landet Censurien där journalister, politiker och myndigheter excellerar i frenetiskt åsiktsförtryck. Vägen till Det Nya Sverige är lagd och intoleransens hydra har oss redan fjättrade i sina klor. Sverige som rättsstat har upphört att existera och endast vidskepelsen tillåts vägleda oss medborgare. De otrogna kan snart inget annat än att lämna riket. En tragisk utveckling utan hopp?
Jag anser att Migrationsverket har handlat i strid med grundlagen. Du borde JO-anmäla dem och JO borde åtala chefen för grovt tjänstefel. Staten är tvungen att anställa de mest meriterade enligt Regeringsformen. Om du söker samma liknande jobb igen så borde du få det. Det kan inte finnas några andra skäl till uppsägningen för då skulle de tagit upp detta vid rättegången, som du skriver (jag har i och för sig inte läst rättegångsprotokollen).
Efter att ha läst din blogg så måste jag säga att jag förståelse för att Migrationsverket inte haft förtroende för din verksamhet i asylprocessen. Det går inte att ha en person som offentligt uttrycker de åsikter du och samtidigt står som ansvarig för beslut angående personer från mellanöstern. Det är fullständigt rimligt och tragiskt att du aldrig förstått det.
Men du kunde ha omplacerats till någon annan funktion inom Migrationsverket.
Att du inte skulle tagit oreserverat sida för någon sida i konflikten är lika mycket skitsnack som att din beundran för Patton skulle innebära någon saklig grund för uppsägning.
Kungen har själv valt att tona ner sina politika yttranden som ett villkor för att rödingarna inte skulle rösta bort monarkin och för att det är knappast smart av honom att alienera halva befolkningen; men det hindrade honom inte att rikta kritik mot regeringen Perssons tsnumanihantering. Med tanke på att vi har en öppen och uttalad socialdemokrat som kanske den absolut mäktigaste tjänstemannen, nämligen ordförande i regeringsrätten, så är det knappast dagens verklighet att de flesta tjänstemän privat skulle idka någon form av självcensur. Finns en massa bloggar av politiker som numera är chefer och tjänstemän i diverse myndigheter som bloggar privat om sina åsikter. Det är inga extrema åsikter detta rör sig om heller, så det är helt klart en skandal.
Jag är lite halvförbakkand på MV för att de anser sig kunna sätta sig över svensk grundlag. Du råkar inte ha e-mailadressen till hr Palmér?
Jag vill bara ställa honom några strikt juridiska frågor.
/ Micke
Du kanske skulle slå dig samman med tusentals och åter tusentals Palestinier som har lagfarter och dokument på egendomar, fastigheter och jordbruk - dokument som visar deras och deras familjers äganderätt flera generationer tillbaks, men sen fått dessa egendomar konfiskerade av den Israeliska Staten ? Skillnaden gentemot dem är att du i slutändan kan få rätt i högre instans, det kan de aldrig få. Lycka till !
Kan bara instämma med fd Asylhandläggare ovan. Alla som funderar på om Lelle är lämplig som enhetschef på migrationsverket eller inte rekommenderas att själva ta del av hans egen blogg
http://www.lennarteriksson.se/blog
Per Ahlmark kom tillbaka, allt är förlåtet.
Att en statlig myndighet förföljer medarbetare för deras åsikters skull är allvarligt och säkert grundlagsstridigt. En myndighet är inte något företag. Att de ansvariga tar ställning mot demokrati och för terrorister är ännu allvarligare. Dessvärre är de antisemitiska strömningarna i Sverige nu så långt gångna att de flesta förmodligen tycker att det skedda är helt i sin ordning.
Det självklara ställningstagande Du gjorde för demokrati och mot en organisation med folkmord som mål är så ovanligt att få har stött på det. Det är en röst de flesta aldrig har hört. Våra likriktade media demoniserar Israel och mot en demon är allt tillåtet.
Hur skall vi hejda detta barbariska mörker? Det kan mycket väl redan vara för sent!
Det här är löjligt!
När en statlig myndighet beter sig på det här viset, vem är det som betalar? Staten, så klart. Rättegångskostnader och avgångsvederlag (eller vad heter det de betalar dig?) kommer ju i slutändan från våra skattemedel. Rättegångskostnaderna kan jag gå med på…man kan ju anse att ett fall behöver prövas juridiskt, men när man sen vägrar rätta sig efter domstolens beslut!
I rättvisans namn borde det vara i Eugène Palmérs plånbok det svider.
För övrigt blir jag lite förbryllad över ditt sätt att använda ordet ‘judaspengar’ om ditt avgångsvederlag. Judaspengar innebär ju, om jag inte är ute och cyklar, betalning för förräderi.
f.d. Asylhandläggare: Jaha, men om du har invändningar mot svenska grundlagen, må du ta upp det med regeringen. Fattar man inte var yttrandefrihet är kanske man platsar som chef på MV.
Kanske vill en rad privata företagare sparka (s), (v) och fackföreningsfolk för deras åsikter...tror du det är DDR?
Sverige är nog det land i väst som har minst frihet, och den mest hjärntvättade befolkningen - allt ska idag vara enligt pk, politsk korrekthet, och det blir bara llt mer sjukt och fel. Det tog slut efter Tage Erlander. Inget annat land beter sig som detta fd land. Här gäller propaganda... media är som en röst, svt kallar sig för oberonde men är bara ett verktyg för att stöpa om samhället, man gör det i namn av mångfald, medkänsla och framför allt tolerans.
Man har sedan länge varit ute efter att lösa upp landet. Det är vad Sahlinismen innebär - det spelar ingen roll vilket parti det är - allt har blivit likadant - de olika politiska pillren är bara till för att luta folket/fåren, så de fortsätter att tro på "demokrati", och än en gång röstar på dom... - de som bara befordrar sina masters agenda, vilken bilderbergarna ser till, och tex som Karl Rove var här och gav "goda råd", trevligt att talas vid... fast det var order, agendan vidare - FRA-lagen var tvungen att antas - det var vad han befordrade.
Nu styr pervo helt. Man kan idag knappt öppna en tidning förrän man ska behöva se dessa personer på bild - jag ni vet själva - eller gå till svt - svt har sagt i mail att de följer vad de har fått besked om, en slags politik... därför ser man att de konstans skapar program som är till för att föra ut ett slags tänk, som ämnar att få männiksor att tro på mångkultur, att man "kan vara lagd si eller så" - allt är lika bra... media här idag har helt tagits över av dessa krafter, vilka utgår från lögner - såsom Kinseyrapporten.
Mediaredaktionerna är idag nelt besuttna av vänstertänk - ofta vet de det inte själva... för måttstocken har snabbt förskjutits.
Tage Eralnder sa att vad som vad så bra med Sverige var att det var en så enhetlig befolkning. Då kan man undra hur de egentligen har burit sig åt med tricket i detta land... - de ville snabbt dra hit måååånga vänster... och chilenera strömmade hit -fast man nu vet att de flesta inte alls var politiska flyktingar - det har vår tidigare ambassadör där själv sagt.
Sahlin och kompani hatar Sverige, hon har sagt otroliga saker, såsom hur dåligt/fånigt det är emd vår kultur, som Midsommarfirande. Moderat ger nästan bort folkarvet Stockholms Energi utomlands, istället för att folkets eget Vattenfall fick köpa det - varför dömde vi Wennerström... när vi har verkliga och värre femtekolonnare som Sahlin och Cederschöld?
Tips till alla arbetslösa!
1) Starta en terroristgrupp med nazistiska förtecken och utpräglat judehat.
2) Skicka ett par självmordsbombare och 200 raketattacker mot Köpenhamn - typ för att de stödde USA i Irak och är därför judeälskare.
3) Sätt er och vänta vid tågstationen i Malmö för att snart hyllas som hjältar och bäras genom stan på axlarna av en myriad av vänsteranhängare.
Detta är vad som sker i Sverige idag. Det är sinnessjukt. Det är vidrigt. Det är vänster....
Låt mig först gissa innan jag tar mig an hela texten. Kommunistsverige sätter käppar i hjulet för felaktiga åsikter? Snart bliv väl folk avrättade för att de inte tänker rätt.
Mycket verkar stinka i den här affären men vi som läsare har ju inte hela bilden, bara din utsago om vad som hänt och grunderna därtill. Därför tänker jag inte säga nåt speciellt mer om det men jag undrar hur du tänkte när du genom hemsida/blogg blandade ihop din privata opinionsbildning med vem din arbetsgivare är. Jag är själv anställd på MigV och har även jag en blogg där jag uttrycker mina åsikter om allt möjligt inkl. politik, men jag är mycket noga med att undanhålla vem jag jobbar för för att inte riskera den här typen av konflikter. Det ställningstagandet gjorde jag långt före jag idag (just idag faktiskt) blev varse om din historia. Hade du inte syltat in Migrationsverkets namn och din arbetsroll i ditt privata hade det nog aldrig gått såhär, tror du inte det?
Lennart Eriksson - Du är en sann hjälte! Det du blivit utsatt för är en fullständig skandal!
"Västbanken är ockuperat (där stölden av palestinsk mark bara fortsätter)..."
Det är en lögn. Israel var judiskt 2000 år innan palestinierna satte sin fot där. Det är judisk mark - inte palestinsk. Judisk.
Palestiniernas hem är i Syrien eller Egypten - men inte ens dessa länder vill ju ha något med palestinierna att göra...Jag förstår dem...
Måste även jag kommentera denna skymf mot svensk demokrati och åsiktsfrihet. I olikhet med en tidigare kommentar från en "fd Asylhandläggare" [sic] så kan jag med stöd av Sveriges lag bara konstatera att det går alldeles utmärkt att på fritiden och även under arbetstid i viss mån uttrycka åsikter om de områden som hans arbete berör, det kallas åsiktsfrihet och är ett tämligen enkelt och komplext begrepp på samma gång. Man får tycka vad man vill och tänka vad man vill, man får däremot inte uppmana till illegala handlingar eller hot. Det har det aldrig varit fråga om heller. Verkar som att den här Palmér har en bestämt annan uppfattning i frågan och hans trevande kring vilka andra skäl det skulle röra sig om, även under rättegången, indikerar att Palmér har målat in sig i ett hörn men nu envis som en åsna ämnar försvara sitt misstag så långt vägen räcker. Det här är en smärre rättsskandal faktiskt, det finns lagar som är till för att förhindra arbetsgivare från dylikt beteende och de finns där av goda skäl. Även om man inte håller med skribenten om hans tankar kring Israel och Palestina så kan man hålla med om att Sveriges lagar bör följas, i synnerhet av ett statligt verk även om det rör sig om Migrationsverket.
Varför en beundran för Patton, en skicklig general, skulle vara skäl för avsked är för mig helt bortom all vett och sans, den som påstår något annat bör snarast begära sin skolpeng tillbaka då det står uppenbart att denne inte lärt sig ett vitten under sin skoltid.
Israel är en terrorist stat.
Sedan Israel grundades har dom systematiskt utrotat palestinska medborgare och skyller det på terrorism och västvärden har tittat på och tyckt synd om nazist offren.
Att judar för över 50 år sedan var offer för en tyrann rättfärdigar verkligen inte Israel att göra detsamma mot palestinier.
Israel är den största orsaken till de senaste årens ökning av antisemitism.
Och ni som pratar om Demokrati. Väst är INTE längre demokratiskt.
Hamas vann ett demokratiskt val, Georg Hedier vann också ett demokratiskt val och båda straffades av Europas "demokratiska" länder för att ha röstat fel.
Israels regering ska ställas inför nationella domstolar för brott mot de mänskliga rättigheterna.
Tack och lov är denna människa sparkad, nu kanske migrationsverkat kan göra något vettigt.
Kanske en JO-anmälan för brott mot grundlagens yttrandefrihet, som i fallet med dessa sjukhuschefer, kunde vara lämplig:
http://www.sjukhuslakaren.se/305_jo.html
http://www.sjukhuslakaren.se/305_fangelse.html
Migrationsverket är ett korrupt näste för rasister av alla de slag. Den värsta myndigheten jag haft att göra med. En sådan illvilja och ett sådant illa dolt hat kan man bara se på landsorter i Sverige.
Din viktigaste principfrågan här tycker jag ändå är att en myndighet tydligen ställer sig för god för att följa domslut vilket då miskrediterar myndighetens egna beslut och huruvida de skulle behöva följas.
Även om det enligt någon princip fanns skäl att sparka så borde de följt domslutet som kom fram till motsatsen. Men nu är visst småpåven Eugène Palmér för god för sånt och har lagt ett löjets skimmer över hela migrationsverket.
Sånt här leder bara till att SD kommer in i riksdagen. ;P
han har rätt att hysa såna åsikter eftersom han gjort det på sin fritid
Jag är också Israel vän och moderat men som anställd är det min chef som bestämmer ordningen.
Visar väl mest på att det vi tar för givet, den frihet och möjlighet att yttrycka oss vi kallar demokrati är ganska tunn. Sen vet vi ju inte vad som verkligen ligger bakom detta - vi har ju en partsinlaga att ta ställning till. Buhuhu för Lennart liksom. Vore kanske läge att höra vad några av Lennarts underställda har att säga om hans ledarskap?
Allt stöd till dig!
Bra att någon vågar stå upp mot den svenska brunvänstern!
Lennarts åsikter är fel då en del anser att de kan påverka asylprocessen?
Men att handläggare kallar Hamas frihetskämpar och delar ut PUT till höger och vänster och tar mutor, det är inget problem?
Dessutom handlar verket med MINA pengar, så ordet skandal är för milt.
Vilken nyhet! En anställd får kicken pga. att han anses som besvärlig. I Sverige! Helt otroligt...eller hur. Men i detta fall har den utsatta bloggat ett tag.
Yttrandefrihet! Skandal!
Och vips blir han "Sveriges första bloggdissident". Gud vad pinsamt. Newsmill gör bort sig mer med varje månad. Vad hände med ambitionen att bli Sveriges Huffington Post?
Tvisten om vederbörandes anställning har uppenbarligen pågått länge. Men det är nog bara en tillfällighet att han dyker upp i Newsmill mitt under striderna i Gaza.
Cyniskt? Medan civila på både sidor lider och dör, när döda och skadade barn bärs ut ur en bombad skola.
Hur pass viktig är denna f.d. enhetschef på Sveriges i särklass mest dysfunktionella myndighet?
Allt stöd till dig!
Det är i mellanösternfrågan som den svenska vänstern visar upp sitt sanna ansikte. Det var ingen slump att på 30-talet så många från vänstern gick över till nazisterna. Stora delar av vänstern är just brunvänstern.
Stå på dig Lennart! Din behandling är fruktansvärd, och detta i landet som ska lära andra länder att vara demokratiska! Humor på hög nivå. Kämpa vidare och du kommer få rätt. Ditt fall liknar behandlingen av SD som motarbetas gång på gång på gång...Det gör oss bara starkare. Leve ett fritt Sverige och en fred i Mellanöstern!
Mest frapperande är väl ändå att frågan om Lennart var en bra chef eller löste sin uppgift bra, inte kommer fram. borde inte MV då kunna rakt på sak säga att han var kass chef, skötte sitt jobb dåligt osv. och peka på exakt var han inte höll och sedan med det som grund avskeda eller inte förlänga.
Nu handlar det bara om ett avsked på grund av åsikter samt det faktum att han dessutom delat med sig av dem. Är det idag helt omöjligt att ha en åsikt men ändå kunna sköta jobb professionellt.
Om så är fallet så ligger den offentliga sektorn inte bra till som arbetsgivare i en demokrati. eller?
/F
Kritipokin
.
fd Asylhandläggare
.
Musse
.
Bengt
.
Gargol
.
Mike Rossi
.
Patrick Gallagher
.
Stefan Lövesjö
.
Ni får – som tur är - tycka precis hur illa ni vill om Israel. Att alla i världen inte tycker som ni är något ni måste lära er att leva med. Så ock den lille chefen på MD, Eugène Palmér.
.
I övrigt ber jag er läsa Lars Cromanders utmärkta inlägg ännu en gång.
.
Ni är en skam för demokratin och yttrandefriheten och jag bävar inför en framtid där fler som ni bestämmer vad man får tycka och tro!
.
.
I övrigt tycker jag det är tragiskt att Hamas inte använt tiden vid makten i Gaza till att använda övertagna odlingar och växthus på ett bättre sätt, att de inte erkänner Isrels rätt att existera, at de inte tar avstånd från sina mål som är att döda varenda jude och att de helt enkelt bara skulle sluta med sin våldsporr.
.
Sluta skut raketer över civila i Israel, sluta att fostra barn till Israelhat och självmordsbombare och föreslå en sann vapenvila så skall ni se att det finns utvägar ur dagens kaos.
.
Tyvärr vill de inte det då de lever av sina döda fruar och barn som vi alla sörjer då de är tragiska offer för en sjuk och vettvillig ideologi som präglar Hamas and the like.
.
Salve // TC
När jag först hörde talas om denna historia kände jag sympati för dig och undrade hur beslutet kunnat fattas.
Efter att ha läst din blogg så hamnar historien i ett annat sken och du framstår som en rättshaverist.
Tycker du verkligen att det är så konstigt att din chef inte känner tillit till dig när du på din blogg publicerar din egna internundersökning om vilket förtroende de anställda på migrationsverket känner för sina chefer?
Om jag varit den chef hade endast detta räckt för att jag skulle tagit ett allvarligt samtal med dig.
Ur arbetsrättslig synpunkt är såväl ditt fall som paragrafen i LAS som tillåter detta en styggelse.
Dock kan jag inte låta bli att dra en smula på munnen, för nu får en mätt moderat erfara vad så många av oss fackliga har fått när VI har blivit bortskyfflade för att vi har varit obekväma.
What goes around comes around så att säga. Nu när du har lärt dig hur det känns att gå i våra skor kan du kanske ta strid inom (m) för att ta bort 39:an ur LAS eller skriva om paragrafen?
Självklart ska apartheidvänner inte jobba på migrationsverket. Inte apartheidvänner som anser att Geneve-konventionen inte ska gälla på ockuperad mark. Inte apartheidvänner som ljuger om att Hamas skulle vilja "utplåna" Israel när de själva erbjudit ett erkännande av Israel enligt 1967 års gränser otaliga gånger sedan 2006 samt i sina senaste stadgar (det s.k nationella försoningsdokumentet).
Apartheidvänner och uttalade rasister som Eriksson har inget att göra på Migrationsverket.
Tom Croker: Va? Hur blev jag inblandad i det där du skriver? Jag har inte ens uttalat min ställning i frågan, bara ifrågasatt klokheten i att blanda sin tjänstemannaroll med sitt privata tyckande och det har näppeligen vare sig med yttrandefrihet eller min ställning i sakfrågan att göra. Man får torgföra vilken åsikt man vill men det fråntar dig inte ansvaret från att göra det så tydligt som möjligt att detta är din privata åsikt och då är det inte smart att koppla samman den med din arbetsgivare eller din förväntat neutrala ämbetsroll såsom Lennart gjort. Det är allt jag säger.
Är man anställd har man inte rätt att blogga och ha hemsida och uttrycka åsikter. Har du inte förstått det? Inte ens journalister får uttrycka sina åsikter offentligt - dom ska bara föra fram andras. Den som bryter detta tabu kommer inte vidare i systemet.
Du får väl skadestånd - så nu kan du ju blogga och ha dig av hjärtans lust. Lycka till!
Sverige är en odemokratisk bananrepublik ifall detta händer idag 2009. Hoppas du står på dej, Lennart!
Lennart Eriksson har lovordats av samtliga kollegor och av samtliga chefer förutom den nyutnämnde chefen Palmér, för det professionella sättet på vilket han skötte sitt arbete.
Det är inte hans arbetsinsats eller yrkesetik som är ifrågasatt, utan hans rätt till en privat åsikt som han vädrar i sin egen tid från sin egen dator hemma.
Rättigheter som vi alla tar för givet. men som Migrationsverketen motsätter sig om chefens personliga politiska åsikter motsägs.
Det är DET som är så oroväckande i ett nominellt demokratiskt Sverige.