Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Israel

Foto: Ariel Schalit
Sten-Gunnar Hedin om hyckleriet kring Gaza:

Hamas bekämpar allt som svensk socialdemokrati normalt står för

Om man i andra fall är tydlig med att alla människor är lika värda, oavsett religion, hudfärg eller sexualitet sågår det inte att ge Hamas sitt oreserverade stöd på det sätt som Broderskapsrörelsen och Ulf Bjereld gör. Det skriver Sten-Gunnar Hedin från Pingströrelsen.


Om författaren

Sten-Gunnar Hedin är pastor i Pingströrelsen.

Shimon Peres ledde, som utrikesminister, den israeliska regeringens förhandlingarna med PLO och det var han som 1993 fick Yassir Arafat, PLO och Yitzhak Rabin, Israel, att underteckna Declaration of Principles. För detta belönades de med Nobels fredspris. Fredspristagaren Peres ställer sig nu frågan: varför skjuter Hamas raketer mot Israel? Frågan kan tyckas aningslös och allt för naiv. Palestiniernas umbäranden i det utsatta Gaza ger inget annat alternativ än ett desperat motstånd med terror som enda vapen. Israel å sin sida ser ingen annan utväg än att besvara de urskillningslösa beskjutningarna.

Förvirrande är debatten för den som söker se objektivt på situationen, de flesta anser tydligen att Israels svar på terrorns missilregn är själva anledningen till Hamas agerande?!?

Hamas vet att de inte kan bli besegrade. Det går inte. Hamas-soldaten som avfyrar raketgeväret eller som är stationerad vid granatkastaren i gryningen går sedan till sitt civila arbete, äter middag med familjen på eftermiddagen, för att avsluta dagen vid avfyrningsrampen till missilen utplacerad på grannens tak. Mot en fiende som är civil ena timmen, men en effektiv och välutrustad soldat minuten senare kan man inte vinna mot. Detta vet Hamas. En markinvasion skulle vara ett hopplöst projekt för Israel, Hamas vet att det enbart skulle vara ett slag i luften. Ett ögonblick i triumf förvandlas, med en osynlig fiende, ofördröjligen till en förlust. Bekämpas Hamas ena dagen uppstår rörelsen med full styrka dagen därpå.

Här i Sverige tar socialdemokraterna tillfället att göra konflikten i Mellanöstern till inhemsk politik. Reaktionerna på Hamas missilregn över Israel visar på den klassiska skillnaden mellan vänsterns och alliansens politik skriver ledamoten i Broderskaparnas förbundsstyrelse, Ulf Bjereld, på Newsmill. Göran Perssons goda relationer med Israel verkar vara mest en belastning. Socialdemokraterna i Sverige kan inte känna solidaritet mot både judar och araber. Det gäller att ta ställning och nu utkristalliseras socialdemokraternas sympatier, menar Bjereld.

Som om människorna i regionen blir hjälpta av ytterligare polarisering. Det är aldrig den enes fel att två träter. Israels politik kan kritiseras samtidigt som ett fullständigt avståndstagande görs mot all form av terror. Liknande krav kan ställas på båda parter. Krav på att den starkare parten i ett krig ska lägga ner sina vapen just för att de är starkast är kontraproduktiv. Den vägen är beprövad, bättre då att omvärlden ställer de båda parterna inför samma typ av fordran.

Är båda parter beredda att förhandla om en tvåstatslösning? Är parterna villiga att tillerkänna sina medborgare fullt ut mänskliga rättigheter? Yttrandefrihet, mötesfrihet, religionsfrihet etcetera.

Det Muslimska brödraskapets stöd är tydligen mer uttalat här i Sverige än vad det är i Mellanöstern. För Egypten, Saudiarabien och Jordanien är förhållandet till de islamistiska grupperingarna komplicerat. Hamas är en gren av Egyptens betydelsefullaste oppositionsrörelse - det Muslimska brödraskapet. Egyptens president Hosni Mubarak, liksom de två kungarna av Jordanien och Saudiarabien, är givetvis inte helt missnöjda med att oppositionen försvagas i makt och inflytande. Den oppositionen har anhängare i de tre länderna.
Därtill ska läggas att de i regionen påtagligt närvarande riktningarna av Islam, Shiiter och Sunniter är bittra fiender. Krig mellan de två muslimska grupperingarna har avlöst varandra i området. Trots detta är det ayatollornas shiamuslimska Iran som lyfter den sunnifundamentalistiska muslimska rörelsen Hamas under armarna. De förser sin dödsfiende med vapen, träning och pengar. Varför? Jo, de religiösa falangerna har ett gemensamt mål - ett fullständigt utrotande av alla judar och allt judisk och i området. Fiendens fiende förenar regionens diktaturer trots blodröd historik.

Utrotningspolicyn är inte lätt för de mer moderata regimerna i området att hantera. Likaså är det politiska läget som uppstår när de fundamentalistiska islamistiska grupperingarna vinner polisk makt svårmanövrerad. Hamas politik utgår från ett totalitär maktcentra byggt på religiös uppfattning, den politiken känner vi mycket väl till genom talibanernas tydliga anspråk - också de en maktfaktor i regionen.

Att personer som i Sverige är tydliga med att alla människor är lika värda, oavsett religion, hudfärg eller sexualitet så förbehållslöst ger totalitära regimer, som Hamas, sitt oreserverade stöd är precis samma fenomen som förenar de fundamentalistiska elementen i regionen. Det är ett reflexmässigt agerandet mer styrt av instinktiva impulser än av den ideologi som annars ledsagar dem i deras vardagliga sammanhang.

Det finns all anledning att mäta de två olika stridande partnerna med samma måttstock. Det är krig i mellan Israel och Hamas. Vilka rättmätiga krav kan vi som omvärld ställa på dessa två aktörer? Genom ett ständigt polariserande där den ena parten ges all skuld, kommer hat och misstroende stigmatiseras för lång tid framöver. Mina barn, liksom mina barnbarn kommer att få läsa exakt samma rubriker som jag läst i min ungdom. Israel/Palestina diskussionerna kommer inte att ha förändrats det minsta 20 år in i framtiden jämfört med dem som nu förs, eller fördes 40 år tillbaka. Argumenten är desamma och den hätska polemiken identisk, tid till tid. Ingen vinner på det. Gällande politik, mänskliga rättigheter och metod att utöva sin politik på kan de båda parterna avkrävas detsamma.

Framförallt går det att känna både sympati och solidaritet med två hårt beprövade folk. Både palestinier och judar vill ha fred.

Ps

Sedan kan man ju undra hur situationen hade varit om FN:s säkerhetsråd hade agerat tidigare? Till exempel månaden innan Israels aktion, det vill säga när missilregnet var som värst över israeliska samhällen och byar. Visst är det märkligt att säkerhetsrådet skyndsamt möts bara när Israel agerar? Eller minns jag fel?
Ds

 

 











Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/2842

60 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Vet inte varför folk låter sig manipuleras så lätt.
Israel och palestinierna har haft 70 år på sig att skapa fred i området.
Egyptien och Israel har fred.
Israel och plaestinierna äger problemet själva, vill de ha fred kan De få det imorgon.
Om viljan finns så finns lösningarna, men viljan har inte funnits under 70 år.

Jag kan slå vad att denna konflikt kommer att pågå i minst 70 år till så länge viljan inte finns så kan pågå forever. Varför bry sig. Det bästa för världen är att ägna sig åt konflikter som kan lösas, inte åt konflikter som denna.
För mig verkar det som en av målen är att skapa situationer som ger rubriker åt stridandet vilket på något sätt ger mer bränsle till att kunna forsätta strida,

Vad bryr sig dessa parter om Zimbabwes konflikt
eller Kurderna/Turkiet eller problemen i Burma. De är så fullt upptagna med sina stora problem.

Det verkar helt klart så att det är palestiniernas ledare som är warmongers här. de försöker dra in fler nationer i stridandet såsom Iran. Vem skulle vilja ha de palestinska ledarna till sina grannar.

Permalänk | Anmäl #1 Annbritt Nilsson, 2008-12-31, 16:06

"Krav på att den starkare parten i ett krig ska lägga ner sina vapen just för att de är starkast är kontraproduktiv."
-
Javisst, ändå är det precis vad stora delar av etablissemanget sysslar med idag. Deras enda argument mot starkaste parten är att starkaste parten är starkast. Några andra argument finns inte utan vad vi ser är följden av kulturradikalism och negativism. När saker blir dåliga bara för att de funkar bättre och därför blir mer normalt förekommande. Det normala skall avskaffas för att det är normalt, om alternativen är bättre eller sämre har ingen betydelse för dagens eliter.

Permalänk | Anmäl #2 VEB, 2008-12-31, 17:00

Som ett svar till Annbritt vill jag förklara innebörden utav konflikten. Enligt flera kunniga personer inom området terrorism hade Al-Qaida aldrig fått det stora stöd de hade under 1900-talet. Martti Ahtisaari, årets Nobels fredspristagare, som medlat fred runt om i världen förklarade i en intervju att Mellan östern-frågan måste lösas för att få ett långvarigt lugn i Irak, Iran, Afghanistan och Indien/Pakistan. Terror-organisationer använder Israel som ett exempel på Västvärldens hat mot muslimer. Utan Israels egoistiska sätt att förvalta sitt område, hade alltså troligtvis inte 11 september skett.

Att påstå att denna konflikt inte är viktig för ALLA... Är som att tro att Gud befriar alla parter som står och tittar på...

Permalänk | Anmäl #3 FMP, 2008-12-31, 18:19

FN:s agerande är lika hycklande som förutsägbart. Se bara på förra stora kriget. Egypten går in i Israel och är på väg att krossa landet, FN:s säkerhetsråd gör ingenting. Israel vänder krigslyckan och går in i Egypten, FN:s säkerhetsråd kastar sig på telefonerna!

Permalänk | Anmäl #4 VEB, 2008-12-31, 18:44

Sten-Gunnar Hedin har en längre tid varit ledare för den svenska Pingströrelsen, med säte i Filadelfiakyrkan i Sthlm.Pingst har verksamhet över hela Jorden och Hedin har haft massor kontakter även med Mellanöstern. Frikyrkornas hjälparbete i området har han omfattande kunskaper om. Jag ville bara berätta att Hedin inte är vilken novis som helst...

Permalänk | Anmäl #5 Jan Brunnegård, 2009-01-01, 00:44

Tack för en bra analys. Och visst är det märkligt det FNs säkerhetsråd håller på med. Det är lika märkligt som att Hamas kan skydda sina raketer men inte de civila på Gazaremsan. Undrar varför media nästan aldrig tar upp detta?

Permalänk | Anmäl #6 Volthär, 2009-01-01, 09:17

Ja, tack för en mycket bra och hyfsat neutral analys. Att visa solidaritet med palestinierna är inte svårt. De lider och vi behöver givetvis allt stöd de kan få. Och att svenska medier rapporterar om Israels krigshandlingar och att civila dödas är givetvis helt i sin ordning. Det sätter förhoppningsvis press på Israel att omvärlden har full koll på deras agerande.

Men det Sten-Gunner Hedin tar upp är viktigt ur den aspekt att palestinierna lider på grund av att de förtrycks utav en funamentalistisk religiös terroristregim. Att socialdemokraterna skyndsamt försvarar Hamas, som på hemmaplan utsätter sitt eget folk för rent förtryck, förvägrar dem mänskliga rättigheter, det är givetvis mycket svårförklarligt. Palestinierna negas vård i Egypten, Hamas stoppar sårade att få hjälp. Likaså beskjuter Hamas dagligen de transporter av livsnödvändig medicinska förnödenheter som ska transporteras in i remsan. Det är väl känt att de använder mänskliga sköldar i sin krigsföring. Så agerar bara en regim som struntar blankt i dem de förtrycker. De är inte på något sätt måna om palestiniernas väl och ve.

Likaså att det är en politisk totalitär regim som har som högsta politiska mål att utrota ett folkslag. Att socialdemokraterna hellre väljer sin solidaritet till att visa att det är denna regim i jämförelse med Israel som ska stödjas är ett mysterie. Det är svårt att känna solidaritet med både judar och palestinier skriver Bjereld. Varför skulle det vara det? Palestinierna lider under en diktatur, en diktatur som strider mot en militärt överlägsen fiende som inte har några planer att kapitulera. Kriget kan, och kommer, att bestå under många år framöver. Omvärlden måste precis som Hedin skriver sätta press på båda parter, men att samma typ av krav ställs på terroristregimen Hamas som på Israel. Här sviker arbetarrörelsen i Sverige sitt ansvar. Ett ensidigt skuldbeläggande på Israel är bara att göra Hamas en tjänst. Att pressa Israel till eftergifter via politiska internationella relationer är en vinst för sunnitiska funamentalister som Hamas. Socialdemokraterna sviker sina ideal.

Detta lyfter Hedins text fram förtjänstfullt.

Permalänk | Anmäl #7 CDW, 2009-01-01, 10:50

Sten-Gunnar Hedin har skrivit en strålande klok och insiktsfull artikel. Hedin är en hedersknyffel!

Permalänk | Anmäl #8 Lisa Janowsky, 2009-01-01, 11:02

*"... det [är] ayatollornas shiamuslimska Iran som lyfter den sunnifundamentalistiska muslimska rörelsen Hamas under armarna. De förser sin dödsfiende med vapen, träning och pengar."*

Sten-Gunnar Hedin pekar på var krigets Generalstab och HQ finns - det är Teheran med stöd av Damaskus.

Den svenska vänstern med den Röd-Gröna alliansen och Mona Sahlin från Broderskapsrörelsen till PGS och Per Gahrton supportar Hamas OCH därmed Mahmoud Ahmadinejad.

Och feministerna med F! i spetsen tiger om allt detta stöd till modet a la burka etc och Sharia. Varför säger inte Mona iaf något om detta? Eller är F! på väg in i den Röda kartellen?

Permalänk | Anmäl #9 Dag Selander, 2009-01-01, 11:23

Broderskapsrörelsen är sedan länge kapad av antisemiter. De gillar inte judar i allmänhet och Israel i synnerhet. De skulle applådera (lite diskret) om Israel utplånades.
Kolla upp vem Ulf Bjereld är för övrigt via PM Nilssons gamla ledare från Expressen http://www.expressen.se/1.356107

Permalänk | Anmäl #11 Tina, 2009-01-01, 12:45

Det som Sten-Gunnar Hedin skriver är ju självklart. Det tragiska är att många inte skriver under på det han skriver. Inom vänsterns så försöker man måla konflikten i svart eller vitt, trots att båda sidor bär skuld till dagens situation. Och vissa kristna grupper inom socialdemokratin har spårat ut helt. Tack för ett förnuftigt inlägg Hedin!

Permalänk | Anmäl #12 markus anderssen, 2009-01-01, 13:05

Hamas är det Muslimska Brödraskapets militanta avknoppning och del. - Hamas stammar likt Al quada ur just denna militanta rabiata nyislamism. Egypten har enorma interna problem med det muslimska brödraskapet och just därför vägrar man öppna gränsen mot Gaza. - Muslimska Brödraskapet är portförbjudna i tex bosnien, indonesien, Malaysia och turkiet pga av sin extremism och kopplingar till Hamas. I Aftonbladet (s) interjuvades
pro- islamisten Hjärpe som gjorde allt för att översläta Hama(s) avsikter och villigt böja sig framåt för de maktgalna antidemokratiska imamerna. - Hjärpe kallar tom Hamas för "religiös socialdemokratri" - Tack för den Hjärpe, nu vet vi var du står och vad du tycker. - Hamas och det Muslimska Brödraskapet kontrollerar för övrigt södermalmsmoskeen.

Permalänk | Anmäl #15 Malmöbo, 2009-01-01, 19:23

"Palestinierna" erkänner och förklarar varför de använder kvinnor och barn som mänskliga sköldar.
http://www.liveleak.com/view?i=74e_1230826559

Exempel:
http://www.liveleak.com/view?i=be5_1190110095

Permalänk | Anmäl #16 Malmöbo, 2009-01-01, 20:18

"Palestinier" erkänner och förklarar varför de använder kvinnor och barn som mänskliga sköldar.
http://www.liveleak.com/view?i=74e_1230826559

Beväpnade "palestiner" som släpar runt på barn.
http://www.liveleak.com/view?i=be5_1190110095

Permalänk | Anmäl #17 Malmöbo, 2009-01-01, 20:21

BRA uttalande S-G H. Klart och lätt att ta till sej. Hoppas att resten av Pingst står bakom dej.

Permalänk | Anmäl #18 kjell, 2009-01-01, 20:33

1 Israel är byggd på etnisk rensning och är en judisk apartheidstat...

2 Det finns oerhört många revisionister som förnekar fakta... En del är köpta... Andra har dåligt samvete för förintelsen etc... De flesta är dock religiösa dårar...

3 Hamas är inte guds bästa barn...

4 De flesta arabiska (och muslimska ) ledarna är korrumperade, inkompetenta och mer eller mindre blodbesudlade... Det ger dock inte Israel rätt att ägna sig åt sin etniska rensning. Eller åt att skapa pelstinska Ghetton i Gaza och på Västbanken.

Israel kommer förr eller senare få betala priset för sin ondska...
Det finns inget annat land som behandlas som demokrati som bryter så många grundläggande mänskliga rättigheter...

USA lägger in veto mot all kritik av den judiska apartheidstaten i FN:s säkerhetsråd...

Israels vänner uttalar sig listigt nog aldrig om mordet på Bernadotte 1948, den etniska rensningen 1948, dagens etniska rensning etc...

Ondska är inte vacker...

Vare sig Hamas eller Israels...

Permalänk | Anmäl #19 Jonas Melander, 2009-01-02, 00:00

"Hamas bekämpar allt som svensk socialdemokrati normalt står för"

Du är 30år efter i din bedömning av socialdemokraterna, därför har du fel! Det som socialdemokraterna står för idag är normalt. Från att ha varit respekterade förvaltare av landet har de nu slutligen blivit en slags Toblerone vänster med guldkantade kreditkort och outsinliga källor av skattepengar, som de slarvigt kan dela ut till både hamas och vänster.

Det kan inte längre anses diplomatiskt att i ena fallet hoppa på Israel för minsta "orätt" och samtidigt tiga om vad som händer i t.ex. Betlehem, där tydligen de kristna blir berövade sin lagliga rätt på sådant sätt att det endast är en bråkdel av de ursprungliga kristna kvar i Betlehem.

Man kan tycka att de i den socialdemokratiska broderskaps rörelsen borde fråga sig själva: "ser du inte bjälken i ditt eget öga?" Men så sker tydligen icke, då de har andra bröder att ta hänsyn till!

Se: http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1167467807655&pagename=JPost%...

Permalänk | Anmäl #21 nobody, 2009-01-02, 06:33

Sten-Gunnar är en klok man.

Permalänk | Anmäl #22 Patrick Münzker, 2009-01-02, 15:16

Har kritik att framföra. De flesta svenskar kan inte diskutera om något annat än fundamentalism. Fundamentalism hit och fundamentalism dit. Mellanösternkonflikten är mycket djupare än så, måste jag säga.

Att Iran stöttar Hamas och alla andra palestinska organisationer är inte nytt. Dessutom är varken Iran eller Hamas ute efter att mörda judar. De vill lösa upp terroristregimen Israel och ge marken till de som äger det, det palestinska folket.

Egypten, Jordanien och Saudi Arabien är vad jag skulle vilja kalla sionismens knähundar. Ledarna i de tre länderna är korrupta upp till öronen och gör allt USA ber de att göra. Saudi Arabien är ett mycket extremare land än Iran, ändå får Saudi Arabien mer västlig stöd. Varför? Jo, för att Saudi Arabien tar order från sionisterna. Samma gäller Egypten och Jordanien, som alltid gnäller på Hamas och Hizbollah när det är krig.

Konflikten handlar inte om shiia muslimer och sunni muslimer, det handlar bara om tron på Mehdi al-Montazar. De som inte gillar Mehdi al-Montazar är rädda för Irans ökande inflytande i regionen, vars majoritet vill kriga sida vid sida Mehdi al-Montazar. Ni lär få höra mycket mer om Mehdi al-Montazar i framtiden.

Jag tror dessutom att Shimon Perez vet mycket väl varför Hamas skjuter raketer. Han är ju president. Han har ju koll på israelernas isoleringspolitik gällande Gaza-remsan. Sen kan man ju undra varför FN alltid fördömer konflikter utan att göra något åt saken. De är ju FN, deras jobb är att skydda oskyldiga människor. De ska inte bara sitta och titta på.

Angående svenska politiker finns inte mycket att säga, de är fulla av dubbelmoral och skitsnack. Nu får ni ursäkta ordvalet, men det är tyvärr så. Ena dagen vill de "skydda de svaga", andra dagen klagar de på de svaga. Tydligen vill våra politiker impa på Vita huset i D.C, därför kör de samma politik som amerikanerna kör. De "beklagar" konflikten, men visar stort stöd till terroristregimen Israel. Men är det konstigt? Det är tabu att stötta Hamas. Man får inte stötta motståndsorganisationer längre, bara för att de skjuter mot civila. Men att Israel skjuter mot civila påverkar inte vissa människors stöd till Israel.

Permalänk | Anmäl #23 Ibrahim Al-Breft, 2009-01-02, 17:06

Till Ibrahim Al-Breft

Gaza tillhörde och tillhör fortfarande Egyptien. Redan för över 40 år sedan erbjöds man att få tillbaka området. Man tackade nej. Än idag tackar man nej och bygger murar. - Det ansvaret har Egypten ensamt och inte "sionisterna". - Hur känns det att leva i en värld där 15 miljoner splittrade israeler tycks styra hela världen och där muslimer aldrig har ett personligt ansvar för någonting och det är alltid nån annans fel. - Du idiotförklarar ju alla muslimer i hela världen.

Permalänk | Anmäl #25 Malmöbo, 2009-01-02, 19:41

Nej, Gaza var en del av det brittiska mandatet, som efter att britterna gav ifrån sig det till det judiska folket, ockuperades av Egypten. Gaza tillhör inte Egypten mer än Finland tillhör Sverige.

Jag instämmer i analysen i artikeln. Det är tråkigt att vänstern i Skandinavien hejar på terrorister och judehatare. Må Gud vara dem nådig.

Permalänk | Anmäl #26 Johan R. Sjöberg, 2009-01-03, 00:19

Folket röstade på Hamas. Hamas är en del av "folket" i bl. a Gaza.. Alla som bor i Gaza har antingen ett direkt eller ett indirekt, inflytande på Hamas. Att då säga att Hamas "gömmer" sig bakom civila är fel sätt att beskriva situationen i Gaza.

Att sen folket, precis som Hamas, har som mål att ta tillbaka landet som de en gång bodde i (likväl att de var koloniserade av turkarna och britterna. Å andra sidan finns väl inget land idag i mellanöstern eller Afrika som inte var koloniserat under den tiden. Dessa länder har idag, t.ex. från palestinerna självständig styre över sina terroturiom) är en helt annan diskussion.

Permalänk | Anmäl #27 David Axiotu, 2009-01-03, 02:55

"Hamas bekämpar allt som svensk socialdemokrati normalt står för"

känns bra att höra, eftersom jag avskyr svensk socialdemokrati...

Hamas är däremot en bra och patriotisk fosterlandsrörelse!

Leve Hamas! Lever iran!

ner med Israel!

Permalänk | Anmäl #28 Mailan, 2009-01-03, 08:58

Bra skrivet Hedin!
Hade bla FN:s säkerhets råd satt press på Hamas när dom började skuta raketerna så hade antagligen inte Israel behövt gå in i Gaza som dom gör nu...

Permalänk | Anmäl #29 Jakob, 2009-01-03, 11:31

Man bör ju ändå betänka att palestinierna kämpar ur ett underläge med alla mått mätt. Ett folk som ändå kämpar och ur ett underläge har inte någon i världshistorien lyckats kuva ännu. Israel bör betänka att raketerna för var dag som går blir allt bättre på att träffa mål i Israel. Det kommer en dag då man når större delarna av Israel med sina raketer. Om israel fortsätter med nuvarande politik (för det är än så länge de som har de starkare korten, framförallt militärt) så kommer det enbart att drabba israelerna. Sympatierna för Hamas växer nu för var dag. Det ger anledning till eftertanke om hur israelerna sköter hela situationen. Det kanske måste till en Qassamraket som träffar Tel Aviv innan israelerna fattar att de är inne på fel väg?

Permalänk | Anmäl #30 Olof P., 2009-01-03, 11:46

Det finns för mycket vapen och sprängdeg i fattiga nationer / regioner. I teorin tror jag att Israel, alliansen för Iraks befrielse samt flera länder / organisationer i tredje och fjärde världen tjänar på att helt enkelt köpa vapen och sprängdeg av sina "fiender". Jag är ganska välutbildad, men det är fortfarande helt obegripligt varför det alltid tycks finnas vapen där det saknas livets nödtorft. Om jag vore far och familjeförsörjare i Gaza, så behöver jag inte en granatkastare, jag behöver pengar till mat åt mina barn. Lite vardagstrygghet tar ofta kål på revolutionära drömmar. För övrigt är det Israel gör mot Palestina en bris i vinden jämfört med vad Kina tillåtits göra mot Tibet.

Permalänk | Anmäl #31 Mattias, 2009-01-03, 12:05

För de som inte vet det sitter Sten-Gunnar Hedin med som supplenat i Samfundet Sverige-Israels styrelse. Som samfundsledare tog han avstånd från att stödja de kristna palestinierna 2004, jag skäms. Se länk till min blogg

Permalänk | Anmäl #32 Egon berglund, 2009-01-03, 12:20

Till "malmöbo"
Måste hålla med dig i ditt svar till "ibrahim al brett".
Märkligt nog så har muslimer aldrig ansvar för något. Så fort araberna gör något dumt så är det "sionisternas" fel. Måste kännas skönt för dom att på det sättet veta att man alltid är oskyldig. Snacka om avsaknad av självkritik.

Med andra ord- alla arabiska diktaturer, piskning och stening av kvinnor och homosexuella, förtryck av oliktänkande, förföljelse av bl.a kristna minoriteter, massmord på kurder, självmorsbomber i irak o.s.v
ALLT är "sionisternas" fel! Så lärde vi oss nåt nytt idag tror jag!

Permalänk | Anmäl #33 Niklas, 2009-01-03, 12:33

Som vanligt ligger lidandet hos palestinierna och inte hos israelerna. I detta krig har 4 israeler fått sätta livet till och 435 palestinier. Var finns proportionerna när några israeler dör av desperata palestinska självmordbombare när Israel självt under varje decennium dödar minst tio gånger fler palestinska civilister?

- Det är Israel som har trotsat fler FN-resolutioner än något annat land i världen.
- Det är Israel som olagligt occuperar ett annat lands teritorium.
- Det är Israel som har fängslat tusentals palestinier, inklusive barn.
- Det är Israel som till övervägande del byggt ett staket/mur på huvudsakligen grannens mark istället för på sin egen mark.
- Det är Israel som när Palestina äntligen fick en demokratiskt vald regering vägrade att erkänna den eftersom det råkade vara Hamas som vann.
- Det är Israel som har olika lagar för judar och icke-judar i sitt eget land och praktiserar en slags apartheid.
- Det är Israel som de facto i smyg verkligen har utvecklat massförstörelsevapen (atombomber).

Om Israel ville så skulle man - med sina oändligt mycket större resurser än palestiniernas - kunna hjälpa palestinerna att bygga skolor, sjukhus, infrastruktur osv. Då skulle naturligtvis palestiniernas stöd för Hamas snabbt försvinna. Man skjuter inte på den som hjälper. Men nej, istället för att använda intelligenta och fredsbyggande lösningar så gör man i princip ALLT för att i så hög grad som möjligt i årtionde efter årtioende förnedra befolkningen i det land man olagligt occuperar, samma befolkning som fördrivits från Israel självt.

Dessutom bor mer än en miljon palestinier i mer eller mindre permanenta flyktingläger i de grannländer som palestinierna fördrevs till i samband med att staten Israel utropades för snart mer än 60 år sedan. FN:s intention var att skapa två stater - inte en. I praktiken har Israel gjort allt för att ett självständigt Palestina aldrig ska få se dagens ljus.

Tror ni att palestinsk ilska och desperation uppstår ur tomma intet? Ska inte ansvar utkrävas där ansvar ligger? Hamas må vara motbjudande, men oavsett vad man tycker om Hamas är det inget annat än en mostståndsrörelse mot occupanten Israel, som dessutom bedriver omfattande social verksamhet till nytta för det palestinska folket. Dessutom företräder Hamas den enda folkvalda regeringen som funnits i modern tid i Palestina. När ska ni öppna ögonen? Kan vi få en balanserad analys tack!

Permalänk | Anmäl #34 Lars, 2009-01-03, 12:54

Du har missuppfattat problemet så din artikel är meningslös.
Du har även missuppfattat vad Hamas är för något (en välgörenhetsorganisation). Sedan har du ett kort minne, ifall du minns 60 år tillbaks kommer du förstå att det är israel som skapade problemet och fördrivningen av palestinierna. Befolkningen i palestina, egypten o saudi vill ha Muslimska Broderskapsrörelsen, vem är vi i väst att tillsätta diktatorer istället? (egypten: Mubarak, saudi: Al-faisal, palestina: Fatah, jordanien: ...) Låt folken bestämma sina ledare, vi i europa o usa måste sluta tillsätta diktatorer, det är vi som skapat blodet som flyter där nere. felet är vårt.

Permalänk | Anmäl #35 Robert Danielsson, 2009-01-03, 13:03

Hmmm... - Apropå PartiMaktElitens förmåga att bokstavligt talat "springa ifrån" att ta ansvar för medborgarna...

Permalänk | Anmäl #36 Josef Boberg, 2009-01-03, 14:07

Till Malmöbo.
Så, det är Egyptens fel att sionisterna ockuperar Palestina?

Måste erkänna att många muslimer har varit paralyserade på senare tid, mest p.g.a underhållningsindustrin som dragit många människors uppmärksamhet från Palestina. Men idag har många människor vaknat igen, inte bara i den muslimska världen utan i hela världen.

Dessutom finns det inte 15 miljoner israeler. Den totala befolkningen i ockuperade Palestina är runt 7,3 miljoner, inklusive omkring 1,4 miljoner araber. Jag tror inte att judar styr hela världen, men sionisterna verkar styra en bra bit av vår värld, inklusive en del länder i mellanöstern (Egypten, Jordanien och Saudi Arabien). Att Bush exempelvis säger att man måste kontrollera vapensmugglingarna till Gaza-remsan istället för att kräva Israel att lämna alla områden i enlighet med 1967 års gränser visar hur mycket sionisterna styr.

Tycker att det är tråkigt att vissa verkar leva bakom en mur av ignorans och idioti. Att vissa vågar kritisera muslimer och deras religion p.g.a allt våld påvisar detta. Mellanöstern är i krig, och har varit det sen 1920-talet. Krigen tar aldrig slut. Därför vill allt fler människor sätta stopp för allt detta. Dessutom finns ekonomiska intressen, som gärna finansierar al-Qaida, Israel, Mahmoud Abbas, Hosni Mubarak och Fatah al-Islam (en del av Future-movement i Libanon vars ledare är Saad al-Hariri och var stöttat av den saudiska regimen).

Länderna i mellanöstern är friare än västvärlden, och det är så för att mellanöstern har motståndsorganisationer och massmedier som inte styrs av sionisterna. Oberoende medier existerar inte, men det viktigaste är vilka ideologier dessa propagerar för.

Permalänk | Anmäl #37 Ibrahim Al-Breft, 2009-01-03, 16:51

Till: Johan R. Sjöberg

Britterna gav aldrig Gaza till det judiska folket - Gaza tilldelades den arabiska befolkningen. Det finns fina kartor som illustrerar detta.

Oavsett vem som är boven i dramat - stulet gods måste återlämnas. Tillbaks till 1967 års gränser, därefter kan en dialog föras på vettiga grunder.

Permalänk | Anmäl #38 Micke, 2009-01-03, 17:00

Den israeliska armén hävdar att man under tisdagen 30 december bombat en lastbil som var lastad med raketer. 8 personer, inklusive en 14-årig pojke dödades i attacken. Israel hävdar att alla tillhörde Hamas väpnade styrkor. Men den israeliska människorättsgruppen B´tselem, som undersökt platsen för attacken, säger att de i själva verket var civila som transporterade bränsle till sina familjer. Urskiljningslöst israeliskt våld med andra ord!!!

Permalänk | Anmäl #39 Tryggve, 2009-01-03, 17:54

Först till Ibrahim Al-Breft: Jag tycker det är intressant med argumentet "Israel kontrollerar Egypten, Jordanien och Saudi Arabien" Det verkar som att dessa nationer inte har egna uppfattningar, utan de tillhör automatiskt fienden eftersom de inte har samma politik som alla andra muslimska nationer. Använde inte Bush samma demagogi? "You are either with us or against us"?

Till Lars och Robert Andersson i sina blåögda och gulliga inlägg: Finner det intressant att ni tycker att det spelar ingen roll att hamas kämpar för att utplåna ett folk samt att stå för religösa lagar som har till uppgift att förtrycka stora delar av sin befolkning. "De är ju folkvalda", säger ni.

Men mest av allt undrar jag varför alla biståndsmiljaderna tagit vägen? Palestina borde ha de största och bästa sjukhusen, bästa skolorna och universiteten, mat i över flöd, infra struktur och en turism som är svårslagen med tanke på hur mycket pengar som har skickats dit. Är det någon som kan hjälpa mig att "follow the money?"

Till sist till Olof P: Javisst, det vore kanske bra om en Qassamaraket träffade Tel aviv. Då resten av världen skulle vakna upp och säga "De skjuter ju raketer för fasen, så får de väl inte göra"..

Permalänk | Anmäl #40 Michael Coquard, 2009-01-03, 23:08

Det måste bli ett slut på detta tjat om ockupation. ISRAEL OCKUPERA INGET! läs och lär (sympatisera ej med SD)

http://kentekeroth.se/2008/12/30/folkratt-i-ockupation-folkrattsligt-omo...

Fred i mellanösten kan först ske den dag palestinenserna älskar sina barn mera än de hatar Israelerna.

Och därmed basta.

Permalänk | Anmäl #41 Robert, 2009-01-04, 12:32

Michael Coquard.
Jag skulle faktiskt inte vilja påstå att Egypten och Jordanien har egna uppfattningar. Det gör Saudi Arabien däremot, och det kallas wahabism.
Egypten och Jordanien har vägrat öppna vägarna in till de palestinska områdena för att mat och mediciner ska komma in. Dock har Västbanken med Mahmoud Abbas fått betydligt mer stöd med hjälp av Jordanien just för att han också samarbetar med Israel.

Att Egypten vägrar öppna dörrarna till världens största fängelse säger sitt, tycker jag. 1,5 miljoner människor har det väldigt svårt i Gaza-remsan, och det bryr sig inte ens Hosni Mubarak om. Det är därför Egypten får mycket kritik.

Permalänk | Anmäl #42 Ibrahim Al-Breft, 2009-01-04, 17:02

Riktat främst till Ibrahim Al-Breft
Hej! Du skriver att Hamas mål är att upplösa Terroriststaten Israel men som du kanske vet är det en stat som är erkänd av många andra stater. Vilket gör ditt påstående ganska olustigt.

Att du sedan börjar babbla om Mahdi al Muntazar gör ju att man har svårt att ta dig på allvar. För er som inte vet vad Mahdi al Muntazar är kan ta en koll här för ett gott skratt: http://atheism.about.com/library/FAQs/islam/blfaq_islam_mahdi.htm

Att du därefter påstår att länderna i mellanöstern skulle vara friare än västvärlden är ju bara löjligt och får dig att tappa all trovärdighet. Det fattas bara att du börjar yra nåt om ZOG.

Permalänk | Anmäl #44 Alfvar, 2009-01-04, 22:00

Du herr Ibrahim Al-Breft, mister know-it-all. Vad säger koranen om de icke troende? Vad säger koranen och islam om t.ex. hinduismen?
Vad betyder Islam, Alseem? Listan är lång på saker som inte hör framtiden till.

Hitta fel och falskheter i denna lista: http://www.thereligionofpeace.com/index.html#Attacks

Islam är bara hat och underkastelse. Hamas visar detta väldigt bra.

Vänsterbubblan i Sverige håller på att spricka. Folk börjar få upp ögonen.

Permalänk | Anmäl #45 Henrik C, 2009-01-05, 00:14

Det där sista om bara hat i koranen stämmer inte utan är lite mer komplicerat än så, snarare att påbuden krockar med varandra och man kan plocka ut vilka delar som man vill följa tex fred eller jihad mot de otrogna etc. Stora delar av Koranen är en berättelse om Mohammeds liv där han krigade sen slöt fred krigade osv.. Så det beror helt på vilken skola imamerna lär ut i moskén och vad muslimer själva tolkar som rätt.

http://www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/musli...

http://www.youtube.com/watch?v=Td8YdfNoPBk&eurl=http://www.mypetjawa.mu.nu/

Permalänk | Anmäl #46 Fibz, 2009-01-05, 03:59

Mass-SMS som jag fick för två minuter sedan med ursprung från Dr Mads Gilbert, Norsk Narkosläkare på plats i Gaza:

"Dette sterke ropet kommer fra Mads Gilbert, den norske legen som hjelper til ved et sykehus i Gaza: De bombet det sentrale grönsaksmarkedet i Gaza by for to timer siden. 80 skadde, 20 drept, alt kom hit till Shifa. Hades !
Vi vasser i död, blod og amputater. Masse barn. Gravid kvinne. Jag har aldri oppleve noe så frykteligt. Nå hörer vi tanks. Fortell videre, send videre. Rop det videre. Alt. GJÖR NOE ! GJÖR MER !
Vi lever i historieboka nå, alle ! Mads G."

Permalänk | Anmäl #47 Amir, 2009-01-05, 10:28

Anti-islamister som vill lära mig om Islam. Lustigare än så kan det inte bli.
Varje gång någon hänvisar till en religion blir han/hon utskrattad. Varför? För det finns inga motargument, om man bortser från de korkade anti-islamistiska hemsidorna som bara älskar att använda ord som "extremism", "terrorism" och "islamism". Många ismer blir det till slut, men inga argument...

Jag vet att Israel är erkänd av många länder, men det ändrar inte på något. Det sätter inte stopp för de anti-israeliska demonstrationerna som äger rum i hela världen just nu. Israel är en barbarisk stat vars enda existentiella syfte är att stärka imperialismen. Att Israel är en motvikt i mellanöstern är anledningen till varför väst stöttar Israel. Västvärlden vill destabilisera mellanöstern och splittra det muslimska folket med hjälp av de kända orden "divide and conquer" och bara för att de är rädda för just Mehdi al-Montazar. Detta har inget med extremism att göra, bara politik och överlevnad.

Men vad kan jag göra? Vissa människor bara älskar att hacka på muslimer.

Permalänk | Anmäl #48 Ibrahim Al-Breft, 2009-01-05, 16:49

Ja verkligen, nageln i ögat på dem, Bara synen av lilla Israel lyckas splittra hela regionen från Egypten bort till Iran..Israel går med på 2 statslösning och vad vill Hamas göra..?

Vill man att Israel ska helt bort då är man inte ute efter fred utan något annat. Ett tydligt exempel på varför fredsprocesserna aldrig leder till något..

Permalänk | Anmäl #49 Fibz, 2009-01-05, 19:48

Till Ibrahim Al-Breft:
Finns inga motargument, hur menar du nu? Bara för att en agnostiker(inte anti-islamist) som mig själv gärna erkänner att det finns oförklarliga fenomen i vår värld betyder det inte att det som står i Al'Quran, Bibeln, eller någon annan skrift är sant. Det förstår du väl själv? Bara för att det finns en lucka i "vetenskapen" om exempelvis Guds vara eller inte vara betyder inte att Gud automatiskt fyller den platsen. Det är ett löjligt argumentationsknep som du inte har mycket för. Därför känns det rätt malplacerat i en seriös debatt.

Din "tycka synd" om retorik har jag inte heller mycket till övers för. Bara för att jag kritiserar din ståndpunkt betyder det inte att jag "hackar" på muslimer. Att det finns element i Islam som kritiseras är väl rätt naturligt då det finns mycket problem inom den muslimska världen som man inte kan blunda för (Obefintlig yttrandefrihet, förtryck av religiösa minoriteter, omänskliga bestraffningsmetoder m.m.).
Skulle vilja se dig utveckla hur du anser att samhällena i dessa områden av världen är "friare" än i väst.

Permalänk | Anmäl #50 Alfvar, 2009-01-06, 21:52


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Därför är otrohetstrenden här
  2. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  3. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  4. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  5. Sveland gör feminismen en otjänst
  6. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  7. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  8. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  9. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  10. Bildt måste återta Sveriges roll för Afrikas horn
  1. Därför är otrohetstrenden här
  2. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  3. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  6. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  7. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  8. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  9. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  10. Bildt måste återta Sveriges roll för Afrikas horn
  1. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  2. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  3. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  4. Därför är otrohetstrenden här
  5. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  6. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  7. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  8. Sverige bör visa att man står på Israels sida
  9. Det långa maktinnehavet bäddade för S-krisen
  10. Genom sitt angreppssätt har Björn Ulvaeus blivit en del av det förtryck han ifrågasätter

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.