Fredrick Federley. Maria Wetterstrand och Peter Eriksson har upprepade gånger hävdat att Moderaterna är förhatliga och uteslutna som samarbetspartner (vilket också är rimligt med tanke på miljöpolitiken).
Tror du inte att Miljöpartiet står vid sitt ord?
Det finns bara ett möjligt stödparti för Alliansen och det är Sverigedemokraterna. Allt annat är uteslutet.
Så vilket blir det, Sverigedemokraterna eller nyval?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-09-20, 13:05
Äsch Fredrik!
Nu går du med tiggarhåv för att dra "blå" fördelar av det förlamande läget. Jag ger detta råd till riksdagen och den nya regeringen: Sitt still i båten nu!
Jag är övertygad om att Miljöpartiets framgång i gårdagens val till större delen beror på att partiet nu har ”valt sida” och därmed definierat sig som ett vänsterorienterat parti. Förklaringen till Socialdemokraternas nederlag är svårare att hitta, men troligtvis har många väljare gått till Sverigedemokraterna, vilket ska ses som en seger för socialdemokratin i Sverige!
De rödgrönrosa behöver ett nytt frihetsbegrepp för att kunna vrida frihetsvisionen ur högerns hand. MP är de ungas rörelse, en som definierar den moderna gröna "friheten från". Vad som nu gäller är att på nytt definiera "frihet till". En ny samlande vision. Eftersom den gamla tagit slut. Också din vill jag påpeka.
Men det kan vi inte åstadkomma med mer "mittenskvalp", t ex ökat samarbete med högern. Vi befinner oss i ett osäkert, lite förlamande läge. Varför inte låta det vara så tills vidare? Låt oss satsa på att både blå och rödgröna skasitta fint i båten, lägga in en "utredningsfas" i det parlamentariska arbetet och avstå från mer ingripande beslut. Tills vidare.
Framtiden kommer - när vi fått syn på den!
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-09-20, 13:15
Det är högern som har cementerat fast blockpolitiken som har skapat utrymme för sd att växa. Så den parlamentariska situationen bör lösas med att Reinfeldt avgår som statsminister och utifrån det så kan man föra en diskussion om det parlamentariska läget mera förutsättningslöst.
Permalänk | Anmäl
babar, 2010-09-20, 14:05
Intressant att se hur Federley/Centern nu sällar sig till gruppen av politiker/partier som lägger skulden på andra.
Centern - som ju är det parti som faktiskt gått bakåt - försöker tillskriva MP en roll man inte själv tar. Av rädsla för att mista energipolitikens område ka man tänka. ...bara för att samtidigt hotfullt notera att ansvaret för ett tänkt haveri landar på MP.
Surt sa räven
(Ett längre utvecklat resonemang kring ansvarsfrågan finns i en artikel som ligger hos red. för granskning)
Permalänk | Anmäl
Hans Rengman, 2010-09-20, 14:27
Nu,när man misslyckats med att hålla SD utanför riksdagen är situationen helt ny. Fortsätter man att trakassera dem så kommer de som martyrer dra nya väljare och växa. Därför bör såväl de rödgröna som alliansen erkänna dem och tvinga dem att bekänna färg även i för dem obekväma frågor
Permalänk | Anmäl
Tage Andersson, 2010-09-20, 14:38
"Det är högern som har cementerat fast blockpolitiken som har skapat utrymme för sd att växa. Så den parlamentariska situationen bör lösas med att Reinfeldt avgår som statsminister och utifrån det så kan man föra en diskussion om det parlamentariska läget mera förutsättningslöst."
Jag begriper inte mig på sådant här "blame-game" resonemang. Vadå avgå? Vad är det som säger att SD får mindre utrymme då? Ett nyval kan ju t ex få rakt motsatt effekt. Ett starkare SD.
Att det är alliansen och Moderaterna som cementerat blockpolitiken kan man ju verkligen ha olika åsikter om. Det är ju det här med verkan och motverkan. Så om Socialdemokraterna hade haft fortsatt monopol på regeringsmakten - hade allt varit frid och fröjd då? Inga block annat än det Socialdemokratiska ska du hava? Det är ett nytt politiskt landskap vi nu skådar. På vissa sätt ett besvärligare, men det är ett nytt. SDs framgångar är något alla pariter har att förhålla sig till. Det är egengligen inte så mycket er någons ansvar mer än någon annans. Det är allas ansvar.
Permalänk | Anmäl
Martin , 2010-09-20, 14:51
Det är centern som försätter landet i en prekär situation.
Varför inte ta kontakt med de röd-gröna?
Permalänk | Anmäl
andreas lundström, 2010-09-20, 14:55
För att neutraliser SDs möjlighet att påverka Sveriges demokratiska grundvalar krävs att både Alliansen och MP ser till svenska medborgares bästa och kompromissar över partigränserna.
Maria Wetterstrand svarade under valnatten på Fredrik Reinfeldts invit med att "MP inte kan tänka sig vara stödparti med ett parti som sparkar ut sjuka människor från sjukförsäkringen, som inte driver någon klimatpolitik, som vill bygga tio nya kärnkraftsreaktorer, som ställer arbetslösa människor utanför arbetslöshetsförsäkring för att de har chockhöjt avgifterna".
Alliansregeringen har erkänt att misstag har begåtts i hanteringen av både sjuk- och arbetslöshetsförsäkringen. Här kommer revidering att ske även utan MPs medverkan men med utsikter för att MP kan komma att stödja Alliansregeringen skulle revideringen gå snabbare och få större konsekvenser.
Kärnkraftsfrågan hos de rödgröna påminner om kärnkraftsfrågan inom Alliansen. Inom båda blocken råder spänningar i kärnkraftsfrågan och om MP kan samregera med Socialdemokraterna i denna fråga kan säkert en kompromisslösning uppnås med Alliansregeringen. Att inte Alliansregeringen skulle driva klimatpolitik är nonsens och de välkomnar säkert konstruktiva idéer från MP.
Skillnader i sakfrågorna är alltså inte av den art att de skulle hindra regeringssamarbete mellan Alliansen och MP utan får istället anses ha personliga orsaker. Men då både Wetterstrand och Eriksson inom kort slutar som språkrör för MP faller denna orsak till motvilja att stödja Alliansregeringen.
Svensk politik har genom SD fått sin motsvarighet till Vänsterpartiet och båda dessa partier hör inte hemma som regeringsparti i ett demokratiskt Sverige. Personligen blev jag överraskad av Lars Ohlys kommentar mot bakgrund av SDs inval i den svenska riksdagen, då Ohly på väg till TVs valvaka sa att "det nu är dags för utomparlamentariska åtgärder".
Ett sådant uttalande hör inte hemma i ett svenskt regeringsparti.
Förmodligen är det denna typ av ståndpunkter som socialdemokrater känt av och därför vänt socialdemokratin ryggen.
Svensk socialdemokrati bör upplösa samarbetet med V och söka återvända till socialdemokratins rötter om grundmurade demokratiska fri- och rättigheter, solidaritet, frihet, rättvisa och sociala reformer.
Socialdemokratin har utsökt möjlighet att nå fram med dessa budskap speciellt till alla de invandrare som kommer från muslimska länder utan någon som helst demokratisk tradition. Väl förtrogna med demokratiska värderingar kan då dessa genom att göra sina röster hörda, undanröja SDs argument som istället skulle komma att framstå som inskränkta, demokratifientliga, rasistiska och bakåtsträvande.
Permalänk | Anmäl
Richard Conricus, 2010-09-20, 14:54
Att Mp säger nej till samarbete med alliansen verkar vara ett personrelaterat problem. Peter Eriksson och Maria Wetterstrand använde ofta skarp vänsterretorik i valrörelsen och tillhör partiets vänsterflygel. En majoritet av distriktsordförandena i Mp vill ha ett samarbete med alliansen i det uppkomna läget. Dessutom samarbetar Mp med allianspartierna i många kommuner.
Därmed inte sagt att ett samarbete skulle bli friktionsfritt efter ett byte av språkrör. Att Mp kan tänka sig att radera ca 50 % av landets energiproduktion utan att ersätta den liksom att tillväxt fortfarande ses som boven i klimatfrågan tyder inte på någon större realism eller ansvarskänsla men i dessa frågor skulle alliansen kunna söka stöd hos ett socialdemokratiskt parti fritt för egna ställningstaganden.
Permalänk | Anmäl
Lars Augustsson, 2010-09-20, 15:00
Först vill jag beklaga att du blivigt misshandlad kännde stor sympati för dig när jag såg dig i rutan igår..
Jag som är rätt nära mitten skulle iofs tycka att en höger regering med miljöpartiet vid sin sida skulle va bra för att stärka arbetet för miljön, för jag tycker mig inte sätt så många miljöframsteg som centern har bidragit med förutom att de återuptatt utbygnaden av kärnkraften som jag tycker är det som i nuläget är det smartaste/möjliga miljövalet.. Men jag tror inte man får med sig miljöpartiet utan att avstå från kärnkraften, och förbifart Stockholm. Vilket är tråkigt.. för de är den enda vägen fram.. Jag ligger precis i lägret mellan er som partier med andra ord.. Iofs kanske ni har velat se mer miljöarbete men att moderaterna har varit emot detta.. Om så är fallet så borde miljöpartiet mjukna i sin inställning och acceptera denna utsräkta hand från dig som ledande centerpartist, för tillsammans så kan ni båda partier trycka på för ett större miljöfokus i alliansen politik!
Ps. kärnkraften är tillräckligt säker för att vara en bra utväg.. Det var soviet som hade ansvar för Tjernobyl inte en modernt svenskt forskarteam, med tecknicker..
Permalänk | Anmäl
Andreas Bengter, 2010-09-20, 15:00
Välskriven och bra analys av Federley. Om Maria Wetterstrand och Peter Eriksson sitter kvar i sandlådan och tjurskalligt vägrar erkänna att de förlorat valet, så är det de som bär ansvar för ett eventuellt sverigedemokratiskt inflytande i riksdagen.
Permalänk | Anmäl
Peter Tagessn, 2010-09-20, 16:35
Håller med dig Fredrik i denna fråga.
Permalänk | Anmäl
Pellefant, 2010-09-20, 17:24
Fedrik Federley,
det där håller inte. Det är inte Mp:s sak att reda ut denna situation skapad av er i alliansen under 4 års orättvisor med bl a massarbetslöshet, inte minst bland ungdomar som följd.
De som framför allt röstat in SD är nämligen unga killar och lågutbildade, alltså även historiskt sett de som fastnar för enkla "lösningar", typ "stoppa massinvandringen" etc. Grupper som känner sig missgynnade utan att vara orsak till det själva.
Nu får ni också själva ta ansvar för den situation ni varit med om att skapa under era regeringsår.
Permalänk | Anmäl
Jeanna Gabrielsson, 2010-09-20, 17:45
Jag tror att MP:s krav för att stödja Alliansen blir svårsmälta. Men genom det får Reinfeldt och Federley någon att skylla på när dom gör upp med SD. Simsalabim
SD hämtar sin näring från Alliansens reformer. Gör man lågpresterande människor ännu mer otrygga letar många av dom syndabockar som står lägre på statusstegen än dom själva. Historien visar oss det.
Helknäppt egentligen. Folk som får på pälsen hjälper sina plågoandar att klå upp nån ännu svagare.
Som nåt absurt norrmalmstorgssyndrom sympatiserar SD:s rädda medlemmar med generalerna för klassklyftornas vidgande istället för att kräva en tryggare tillvaro.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2010-09-20, 17:46
Du hoppas Bo T, du hoppas, men det är lika bra du inser att ditt parti (SD) blir en parentes i svensk politik, precis som Ny Deodorant.
Permalänk | Anmäl
Peter Sharpwood, 2010-09-20, 18:24
Om MP mot all förmodan väljer att stötta Alliansen så ska de ju självklart belönas med ministerposter, något annat vore konstigt. De kommer även vara det ledande partiet när det kommer till miljö, Centern får snällt finna sig i att spela andra fiol.
MP ska självklart inte lägga sig platta för Alliansen bara för att förhindra SD, Alliansen måste bjuda på ordentligt. Att det kommer vara på bekostnad av Centern är så otroligt kul så att jag skrattar högt bara vid tanken. Surt, eller hur Federley?
Permalänk | Anmäl
Anestis Antoniou, 2010-09-20, 18:42
Det är väldigt lätt att skjuta över ansvaret till andra. Att regeringen skulle välja att sitta kvar med hjälp av SD, är det att ta ansvar?
Alliansen kan erbjuda annat än att vara stödparti så jag förstår inte riktigt påståendet att de föröver vågmästarrollen till SD. Det 'är väl snarare så att Alliasen inte vill släppa någon makt isåfall och accepterar stöd av SD.
Permalänk | Anmäl
Camilla Gönczi, 2010-09-20, 18:47
Fredrik!
Efter ditt agerande i FRA-frågan kanske du inte är rätt person att kräva ansvar.
Permalänk | Anmäl
Halvbert Erling, 2010-09-20, 19:02
Fredrick !!
Det räcker inte.
Hela det Socialdemokratiska partiet måste reformeras. Se bara vad de har presterat de senaste tio åren.
http://www.yakida.se/socialdemokrat.html
Permalänk | Anmäl
John Yakida, 2010-09-20, 19:06
Eller så tar C och FP sitt ansvar och blir sötdparti år de rödgröna för att säkerställa en stabil ledning av landet.
Att enbart lägga det beslutet och ansvaret på MP är ett svagt försök att själv slippa ta ansvar för sina egna handlingar och beslut.
Permalänk | Anmäl
Lisa Olsson, 2010-09-20, 19:14
Håller med Fredrik F. Det verkar att Mp vill förstärka SD för att kunna sedan lägga skulden för allt som händer på Alliansen. Ett smutsigt politiskt spel. De struntar i Sveriges välfärd. De förstår inte (eller låtsas att de inte gör det) att bara länder med en bra ekonomi kan ha råd med luxury som kallas miljåfrågor. Om MP ska fortsätta att sabotera riksdagens arbete då blir det ingen välfärd och inga miljöfrågor.
Dessutom de kan sluta att skylla på sina väljare. De flesta som röstade för MP har ingen aning vad de står för. De röstade bara för att det är trendigt och det verkade som lättaste sätt att rösta om man inte vill att sätta sig in i alla andra partiernas valmanifest
Permalänk | Anmäl
Anar Samedov, 2010-09-20, 22:17
Ansvar, det blir nu en ytterligare chock för Sveriges bidragssamhälle och invånare att Ansvar ska krävas av var och envar för samhällets fungerande ytterligare i 4 år.
Men efter den mandatperioden får vi hoppas att svenskarna är avprogrammerade och kan, precis som många av våra nysvenskar, starta eget litet företag för sin försörjning och inte bara sitta hemma och vänta på erbjudanden om jobb och bostad och dessutom perfekt utvalt.
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2010-09-20, 23:17
#12
Richard, jag tror att du inte kan se...
...annat än ditt eget politiska intresse här. Svårigheterna till samarbete ligger inte i "personliga orsaker" och löses inte av att MPs språkrör går nästa år. I den mån något är "personligt" så omfattar stora delar av MPs medlemmar och väljare denna aversion mot (m)-politik, som Maria Wetterstrand formulerade. Det är här de konkreta samarbetssvårigheterna finns!
MP bär - som sagt - inget ansvar för att "lösa upp" Alliansregeringen nuvarande bekymmer att driva sin egen politik.
MP har gjort ett starkt val och jag tolkar väljarstödet som en OK-markering för MPs vänsterorientering. Det är ett ungt parti, baserat på yngre väljare av diffust rödgrön typ. Ingen ska begära att MP sviker dessa väljare!
Mitt råd är att ta det lugnt, sitta still i båten, avstå från att snabbt försöka driva igenom frågor där motsättningarna är stora. Låt det bli en tid för djupare utredningar, något som Alliansregeringen slarvat betänkligt med i sin brådska. Sverige har haft många minoritetsregeringar. (s) har lång erfarenhet av sådant regerande.
§§§
Vad gäller "utomparlamentariskt arbete" tror jag att du inte ens förstår vad det är. Jag har väl aldrig hört något så auktoritärt dumt Richard! Varje politiker eller regering, även Alliansregeringen, har inte osannolikt mer utomparlamentariska kontakter än inomparlamentariska. I motions-arbetet framför allt. I sökandet efter nya lösningar.
"Utomparlamentariskt" - det betyder allt från Bröstcancerförbundet till HSB till Svenskt Näringsliv till Djurrättsalliansen till Föräldraföreningen Mot Narkotika till skådespelar-facket till Villaägarnas riksförbund. Andra kallar det "särintressen".
Fria organisationer med specialkompetens...demokratins grundstenar! Där har vänstern alltid funnits - hela 1900-talet.
Skärp dig :-)
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-09-20, 23:14
Jag håller med dig förvisso ter sig beteendet märkligt av Mp just nu .
Wetterstrands hårdhet påminner om desperation.
Det är bara så synd att alla etablerade partier är så överrumplade över den uppkomna situationen. Hade SD tagits med i debatterna hade det inte varit svårt att klä av dem in på bara skinnet.
Flyktingfrågorna togs inte på allvar. Den förfrågan som Sara Mohamad (hoppas jag skrev namnet rätt) riktat till partierna vad de tänkte om det hedersrelaterade våldet, hade väldigt lite svarat . Sara M blev tvungen att skicka en påminnelse för att överhuvudtaget få några som besvärade sig att svara. Sämst var S med endast 6%
Inget av partierna tog flyktingfrågorna på allvar.
Minoritetsregering är ju inget ovanligt, snarare tvärtom, gissar att Alliansen reder ut dethär de känns trygga och kloka.
Permalänk | Anmäl
Gunvi Lundqvist, 2010-09-20, 23:21
Vet centern om att MP blir näst största partiet i ett sånt sammarbete och kan ha möjlighet på vice statsministerposten? Nej istället föreslår C att MP ska vara ett STÖDparti för ”alliansen”.
C behövs inte ens för att ordna en majoritet så ett alternativ kan vara kasta ut det sjunkande centern från alliansen och ge MP Centerns ministerposter i en majoritets regering med M,MiljöPartiet ,FP och KD.
Permalänk | Anmäl
Alf Rillow, 2010-09-21, 00:21
Antingen förstår inte Federley det parlamentariska läget eller så gör han sig dummare än vad han är; jag vet inte vilket som är värst?
Att Miljöpartiet skulle svika sina väljare är politiskt självmord och att Alliansen försöker slippa ifrån sitt ansvar är ynkligt att se.
Permalänk | Anmäl
HansS, 2010-09-21, 07:09
Miljöpartiet måste fundera på om klimatförändringarna kan vänta i fyra år, eller om de är lika aktuta som under valrörelsen. Detta är också en förtroendefråga inför framtiden.
Permalänk | Anmäl
Micael Appelgren, 2010-09-21, 08:29
"Miljöpartiet måste fundera på om klimatförändringarna kan vänta i fyra år, eller om de är lika aktuta som under valrörelsen. Detta är också en förtroendefråga inför framtiden."
Så bara miljöpartiet har ansvar för miljön? Lika feg retorik som Federley..
Permalänk | Anmäl
Magnus Lyssnar, 2010-09-21, 08:54
Federley, varför gå med håven efter MP?
MP är ett lika verklighetsfrämmande, och därmed regeringsodugligt, parti som V och SD.
Permalänk | Anmäl
Jörgen Trauner, 2010-09-21, 10:57
Hur vore det med lite mer konstruktiva förslag? Johan Norberg har en Plan B på sin blogg:
"Ok, nu slutar vi deppa över att rasisterna kom in i riksdagen, och så blir vi lite konstruktiva i stället:
Alliansen ger Maria Wetterstrand miljöministerposten, Mikaela Valtersson infrastruktur och Gustav Fridolin migration. Miljöpartiet får stort inflytande över regeringens linje om integritet, nätets frihet, flykting- och invandringsfrågor, får bygga lite snabbtåg här och där och skatteväxla från inkomst och kapital till bensin och utsläpp.
I utbyte ställer Miljöpartiet upp på en fortsatt liberalisering, där det första steget är att avskaffa LAS och de höga de facto-minimilönerna som dömer invandrare till arbetslöshet och utanförskap.
Ok?"
http://www.johannorberg.net/?page=displayblog&month=09&year=2010#3525
Permalänk | Anmäl
Larsson Anders, 2010-09-21, 11:27
Här kommer ett lite lättsammare förslag:
Erbjud tre MP-riksdagsmän varsitt vindkraftverk - de få ställa det var de vill - mot att de byter till valfritt Alliansparti.
Permalänk | Anmäl
Larsson Anders, 2010-09-21, 11:31
Jag tror att det är få alliansväljare som vill att MP ska få ministerposter.
Invänta det slutgiltiga valresultatet på torsdag så kan samtalen börja. Men helst ser jag att Alliansen samarbetar med S i riksdagen. Då måste det självklart vara S utan de rödgröna. S och Alliansen har nog enklare att komma överens i frågor som kärnkraften, afghanistan, skattesänkningar för pensionärer, styrning av statliga bolag, arbetspolitiken, utrikespolitiken, EU frågor som EMU, skolpolitiken med flera
Permalänk | Anmäl
Henrik Eriksson, 2010-09-21, 16:43
Märkligt att lägga allt ansvar på miljöpartiet....
Permalänk | Anmäl
Patric P, 2010-09-22, 08:00
Fredrik:
En annan väldigt logisk lösning på situationen skulle vara att Centern åter blir ett mittenparti, lämnar alliansen och ansluter till de andra gröna.
Med det skulle Centern återvinna en hel del av sin sålda själ, Sverigedemokraterna sopas ut i kanten där de hör hemma, vi skulle kunna se frm emot en hållbar utveckling och Sveriges statsminister skulle bli ledaren för det största partiet, det som flest Svenskar har röstat på. Frågor på det?
Permalänk | Anmäl
Pernilla Danielsson, 2010-09-24, 11:54
Vi är många som röstat på Miljöpartiet just därför att vi prioriterar miljöfrågor mer än andra frågor eftersom inget annat parti verkar ha insett vad som behövs göras.
Därför har jag med flera förbisett en hel del annat som vi inte samtycker till i MPs program. Det är verkligen dags att MP respekterar detta och prioriterar de sakfrågor som de fått de flesta röster på.
Permalänk | Anmäl
Bonnie Cole, 2010-09-26, 10:33
Mp fick ökat stöd. C och Kd fick minskat.
Det enda rimliga är Mp går in i regering, och något småparti - Kd eller C - lämnar sin plats. På så sätt får vi en stabil majoritetsregering stödd av 178 mandat, och båda "sidor" offrar lite vardera för Sveriges bästa.
Mp är klart tredje största parti i Sveriges Riksdag och förtjänar en regeringsposition!
(Ansvaret att inte bygga regering på rasism faller nog tyngst på Kd den här gången, som inte stöds av särskilt många väljare.)
Permalänk | Anmäl
Rickard Nygren, 2010-09-27, 09:59
36 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Fredrick Federley. Maria Wetterstrand och Peter Eriksson har upprepade gånger hävdat att Moderaterna är förhatliga och uteslutna som samarbetspartner (vilket också är rimligt med tanke på miljöpolitiken).
Tror du inte att Miljöpartiet står vid sitt ord?
Det finns bara ett möjligt stödparti för Alliansen och det är Sverigedemokraterna. Allt annat är uteslutet.
Så vilket blir det, Sverigedemokraterna eller nyval?
Äsch Fredrik!
Nu går du med tiggarhåv för att dra "blå" fördelar av det förlamande läget. Jag ger detta råd till riksdagen och den nya regeringen: Sitt still i båten nu!
Jag är övertygad om att Miljöpartiets framgång i gårdagens val till större delen beror på att partiet nu har ”valt sida” och därmed definierat sig som ett vänsterorienterat parti. Förklaringen till Socialdemokraternas nederlag är svårare att hitta, men troligtvis har många väljare gått till Sverigedemokraterna, vilket ska ses som en seger för socialdemokratin i Sverige!
De rödgrönrosa behöver ett nytt frihetsbegrepp för att kunna vrida frihetsvisionen ur högerns hand. MP är de ungas rörelse, en som definierar den moderna gröna "friheten från". Vad som nu gäller är att på nytt definiera "frihet till". En ny samlande vision. Eftersom den gamla tagit slut. Också din vill jag påpeka.
Men det kan vi inte åstadkomma med mer "mittenskvalp", t ex ökat samarbete med högern. Vi befinner oss i ett osäkert, lite förlamande läge. Varför inte låta det vara så tills vidare? Låt oss satsa på att både blå och rödgröna skasitta fint i båten, lägga in en "utredningsfas" i det parlamentariska arbetet och avstå från mer ingripande beslut. Tills vidare.
Framtiden kommer - när vi fått syn på den!
Det är högern som har cementerat fast blockpolitiken som har skapat utrymme för sd att växa. Så den parlamentariska situationen bör lösas med att Reinfeldt avgår som statsminister och utifrån det så kan man föra en diskussion om det parlamentariska läget mera förutsättningslöst.
Intressant att se hur Federley/Centern nu sällar sig till gruppen av politiker/partier som lägger skulden på andra.
Centern - som ju är det parti som faktiskt gått bakåt - försöker tillskriva MP en roll man inte själv tar. Av rädsla för att mista energipolitikens område ka man tänka. ...bara för att samtidigt hotfullt notera att ansvaret för ett tänkt haveri landar på MP.
Surt sa räven
(Ett längre utvecklat resonemang kring ansvarsfrågan finns i en artikel som ligger hos red. för granskning)
Nu,när man misslyckats med att hålla SD utanför riksdagen är situationen helt ny. Fortsätter man att trakassera dem så kommer de som martyrer dra nya väljare och växa. Därför bör såväl de rödgröna som alliansen erkänna dem och tvinga dem att bekänna färg även i för dem obekväma frågor
"Det är högern som har cementerat fast blockpolitiken som har skapat utrymme för sd att växa. Så den parlamentariska situationen bör lösas med att Reinfeldt avgår som statsminister och utifrån det så kan man föra en diskussion om det parlamentariska läget mera förutsättningslöst."
Jag begriper inte mig på sådant här "blame-game" resonemang. Vadå avgå? Vad är det som säger att SD får mindre utrymme då? Ett nyval kan ju t ex få rakt motsatt effekt. Ett starkare SD.
Att det är alliansen och Moderaterna som cementerat blockpolitiken kan man ju verkligen ha olika åsikter om. Det är ju det här med verkan och motverkan. Så om Socialdemokraterna hade haft fortsatt monopol på regeringsmakten - hade allt varit frid och fröjd då? Inga block annat än det Socialdemokratiska ska du hava? Det är ett nytt politiskt landskap vi nu skådar. På vissa sätt ett besvärligare, men det är ett nytt. SDs framgångar är något alla pariter har att förhålla sig till. Det är egengligen inte så mycket er någons ansvar mer än någon annans. Det är allas ansvar.
Det är centern som försätter landet i en prekär situation.
Varför inte ta kontakt med de röd-gröna?
För att neutraliser SDs möjlighet att påverka Sveriges demokratiska grundvalar krävs att både Alliansen och MP ser till svenska medborgares bästa och kompromissar över partigränserna.
Maria Wetterstrand svarade under valnatten på Fredrik Reinfeldts invit med att "MP inte kan tänka sig vara stödparti med ett parti som sparkar ut sjuka människor från sjukförsäkringen, som inte driver någon klimatpolitik, som vill bygga tio nya kärnkraftsreaktorer, som ställer arbetslösa människor utanför arbetslöshetsförsäkring för att de har chockhöjt avgifterna".
Alliansregeringen har erkänt att misstag har begåtts i hanteringen av både sjuk- och arbetslöshetsförsäkringen. Här kommer revidering att ske även utan MPs medverkan men med utsikter för att MP kan komma att stödja Alliansregeringen skulle revideringen gå snabbare och få större konsekvenser.
Kärnkraftsfrågan hos de rödgröna påminner om kärnkraftsfrågan inom Alliansen. Inom båda blocken råder spänningar i kärnkraftsfrågan och om MP kan samregera med Socialdemokraterna i denna fråga kan säkert en kompromisslösning uppnås med Alliansregeringen. Att inte Alliansregeringen skulle driva klimatpolitik är nonsens och de välkomnar säkert konstruktiva idéer från MP.
Skillnader i sakfrågorna är alltså inte av den art att de skulle hindra regeringssamarbete mellan Alliansen och MP utan får istället anses ha personliga orsaker. Men då både Wetterstrand och Eriksson inom kort slutar som språkrör för MP faller denna orsak till motvilja att stödja Alliansregeringen.
Svensk politik har genom SD fått sin motsvarighet till Vänsterpartiet och båda dessa partier hör inte hemma som regeringsparti i ett demokratiskt Sverige. Personligen blev jag överraskad av Lars Ohlys kommentar mot bakgrund av SDs inval i den svenska riksdagen, då Ohly på väg till TVs valvaka sa att "det nu är dags för utomparlamentariska åtgärder".
Ett sådant uttalande hör inte hemma i ett svenskt regeringsparti.
Förmodligen är det denna typ av ståndpunkter som socialdemokrater känt av och därför vänt socialdemokratin ryggen.
Svensk socialdemokrati bör upplösa samarbetet med V och söka återvända till socialdemokratins rötter om grundmurade demokratiska fri- och rättigheter, solidaritet, frihet, rättvisa och sociala reformer.
Socialdemokratin har utsökt möjlighet att nå fram med dessa budskap speciellt till alla de invandrare som kommer från muslimska länder utan någon som helst demokratisk tradition. Väl förtrogna med demokratiska värderingar kan då dessa genom att göra sina röster hörda, undanröja SDs argument som istället skulle komma att framstå som inskränkta, demokratifientliga, rasistiska och bakåtsträvande.
Att Mp säger nej till samarbete med alliansen verkar vara ett personrelaterat problem. Peter Eriksson och Maria Wetterstrand använde ofta skarp vänsterretorik i valrörelsen och tillhör partiets vänsterflygel. En majoritet av distriktsordförandena i Mp vill ha ett samarbete med alliansen i det uppkomna läget. Dessutom samarbetar Mp med allianspartierna i många kommuner.
Därmed inte sagt att ett samarbete skulle bli friktionsfritt efter ett byte av språkrör. Att Mp kan tänka sig att radera ca 50 % av landets energiproduktion utan att ersätta den liksom att tillväxt fortfarande ses som boven i klimatfrågan tyder inte på någon större realism eller ansvarskänsla men i dessa frågor skulle alliansen kunna söka stöd hos ett socialdemokratiskt parti fritt för egna ställningstaganden.
Först vill jag beklaga att du blivigt misshandlad kännde stor sympati för dig när jag såg dig i rutan igår..
Jag som är rätt nära mitten skulle iofs tycka att en höger regering med miljöpartiet vid sin sida skulle va bra för att stärka arbetet för miljön, för jag tycker mig inte sätt så många miljöframsteg som centern har bidragit med förutom att de återuptatt utbygnaden av kärnkraften som jag tycker är det som i nuläget är det smartaste/möjliga miljövalet.. Men jag tror inte man får med sig miljöpartiet utan att avstå från kärnkraften, och förbifart Stockholm. Vilket är tråkigt.. för de är den enda vägen fram.. Jag ligger precis i lägret mellan er som partier med andra ord.. Iofs kanske ni har velat se mer miljöarbete men att moderaterna har varit emot detta.. Om så är fallet så borde miljöpartiet mjukna i sin inställning och acceptera denna utsräkta hand från dig som ledande centerpartist, för tillsammans så kan ni båda partier trycka på för ett större miljöfokus i alliansen politik!
Ps. kärnkraften är tillräckligt säker för att vara en bra utväg.. Det var soviet som hade ansvar för Tjernobyl inte en modernt svenskt forskarteam, med tecknicker..
Välskriven och bra analys av Federley. Om Maria Wetterstrand och Peter Eriksson sitter kvar i sandlådan och tjurskalligt vägrar erkänna att de förlorat valet, så är det de som bär ansvar för ett eventuellt sverigedemokratiskt inflytande i riksdagen.
Håller med dig Fredrik i denna fråga.
Fedrik Federley,
det där håller inte. Det är inte Mp:s sak att reda ut denna situation skapad av er i alliansen under 4 års orättvisor med bl a massarbetslöshet, inte minst bland ungdomar som följd.
De som framför allt röstat in SD är nämligen unga killar och lågutbildade, alltså även historiskt sett de som fastnar för enkla "lösningar", typ "stoppa massinvandringen" etc. Grupper som känner sig missgynnade utan att vara orsak till det själva.
Nu får ni också själva ta ansvar för den situation ni varit med om att skapa under era regeringsår.
Jag tror att MP:s krav för att stödja Alliansen blir svårsmälta. Men genom det får Reinfeldt och Federley någon att skylla på när dom gör upp med SD. Simsalabim
SD hämtar sin näring från Alliansens reformer. Gör man lågpresterande människor ännu mer otrygga letar många av dom syndabockar som står lägre på statusstegen än dom själva. Historien visar oss det.
Helknäppt egentligen. Folk som får på pälsen hjälper sina plågoandar att klå upp nån ännu svagare.
Som nåt absurt norrmalmstorgssyndrom sympatiserar SD:s rädda medlemmar med generalerna för klassklyftornas vidgande istället för att kräva en tryggare tillvaro.
Du hoppas Bo T, du hoppas, men det är lika bra du inser att ditt parti (SD) blir en parentes i svensk politik, precis som Ny Deodorant.
Om MP mot all förmodan väljer att stötta Alliansen så ska de ju självklart belönas med ministerposter, något annat vore konstigt. De kommer även vara det ledande partiet när det kommer till miljö, Centern får snällt finna sig i att spela andra fiol.
MP ska självklart inte lägga sig platta för Alliansen bara för att förhindra SD, Alliansen måste bjuda på ordentligt. Att det kommer vara på bekostnad av Centern är så otroligt kul så att jag skrattar högt bara vid tanken. Surt, eller hur Federley?
Det är väldigt lätt att skjuta över ansvaret till andra. Att regeringen skulle välja att sitta kvar med hjälp av SD, är det att ta ansvar?
Alliansen kan erbjuda annat än att vara stödparti så jag förstår inte riktigt påståendet att de föröver vågmästarrollen till SD. Det 'är väl snarare så att Alliasen inte vill släppa någon makt isåfall och accepterar stöd av SD.
Fredrik!
Efter ditt agerande i FRA-frågan kanske du inte är rätt person att kräva ansvar.
Fredrick !!
Det räcker inte.
Hela det Socialdemokratiska partiet måste reformeras. Se bara vad de har presterat de senaste tio åren.
http://www.yakida.se/socialdemokrat.html
Eller så tar C och FP sitt ansvar och blir sötdparti år de rödgröna för att säkerställa en stabil ledning av landet.
Att enbart lägga det beslutet och ansvaret på MP är ett svagt försök att själv slippa ta ansvar för sina egna handlingar och beslut.
Håller med Fredrik F. Det verkar att Mp vill förstärka SD för att kunna sedan lägga skulden för allt som händer på Alliansen. Ett smutsigt politiskt spel. De struntar i Sveriges välfärd. De förstår inte (eller låtsas att de inte gör det) att bara länder med en bra ekonomi kan ha råd med luxury som kallas miljåfrågor. Om MP ska fortsätta att sabotera riksdagens arbete då blir det ingen välfärd och inga miljöfrågor.
Dessutom de kan sluta att skylla på sina väljare. De flesta som röstade för MP har ingen aning vad de står för. De röstade bara för att det är trendigt och det verkade som lättaste sätt att rösta om man inte vill att sätta sig in i alla andra partiernas valmanifest
Ansvar, det blir nu en ytterligare chock för Sveriges bidragssamhälle och invånare att Ansvar ska krävas av var och envar för samhällets fungerande ytterligare i 4 år.
Men efter den mandatperioden får vi hoppas att svenskarna är avprogrammerade och kan, precis som många av våra nysvenskar, starta eget litet företag för sin försörjning och inte bara sitta hemma och vänta på erbjudanden om jobb och bostad och dessutom perfekt utvalt.
#12
Richard, jag tror att du inte kan se...
...annat än ditt eget politiska intresse här. Svårigheterna till samarbete ligger inte i "personliga orsaker" och löses inte av att MPs språkrör går nästa år. I den mån något är "personligt" så omfattar stora delar av MPs medlemmar och väljare denna aversion mot (m)-politik, som Maria Wetterstrand formulerade. Det är här de konkreta samarbetssvårigheterna finns!
MP bär - som sagt - inget ansvar för att "lösa upp" Alliansregeringen nuvarande bekymmer att driva sin egen politik.
MP har gjort ett starkt val och jag tolkar väljarstödet som en OK-markering för MPs vänsterorientering. Det är ett ungt parti, baserat på yngre väljare av diffust rödgrön typ. Ingen ska begära att MP sviker dessa väljare!
Mitt råd är att ta det lugnt, sitta still i båten, avstå från att snabbt försöka driva igenom frågor där motsättningarna är stora. Låt det bli en tid för djupare utredningar, något som Alliansregeringen slarvat betänkligt med i sin brådska. Sverige har haft många minoritetsregeringar. (s) har lång erfarenhet av sådant regerande.
§§§
Vad gäller "utomparlamentariskt arbete" tror jag att du inte ens förstår vad det är. Jag har väl aldrig hört något så auktoritärt dumt Richard! Varje politiker eller regering, även Alliansregeringen, har inte osannolikt mer utomparlamentariska kontakter än inomparlamentariska. I motions-arbetet framför allt. I sökandet efter nya lösningar.
"Utomparlamentariskt" - det betyder allt från Bröstcancerförbundet till HSB till Svenskt Näringsliv till Djurrättsalliansen till Föräldraföreningen Mot Narkotika till skådespelar-facket till Villaägarnas riksförbund. Andra kallar det "särintressen".
Fria organisationer med specialkompetens...demokratins grundstenar! Där har vänstern alltid funnits - hela 1900-talet.
Skärp dig :-)
Jag håller med dig förvisso ter sig beteendet märkligt av Mp just nu .
Wetterstrands hårdhet påminner om desperation.
Det är bara så synd att alla etablerade partier är så överrumplade över den uppkomna situationen. Hade SD tagits med i debatterna hade det inte varit svårt att klä av dem in på bara skinnet.
Flyktingfrågorna togs inte på allvar. Den förfrågan som Sara Mohamad (hoppas jag skrev namnet rätt) riktat till partierna vad de tänkte om det hedersrelaterade våldet, hade väldigt lite svarat . Sara M blev tvungen att skicka en påminnelse för att överhuvudtaget få några som besvärade sig att svara. Sämst var S med endast 6%
Inget av partierna tog flyktingfrågorna på allvar.
Minoritetsregering är ju inget ovanligt, snarare tvärtom, gissar att Alliansen reder ut dethär de känns trygga och kloka.
Vet centern om att MP blir näst största partiet i ett sånt sammarbete och kan ha möjlighet på vice statsministerposten? Nej istället föreslår C att MP ska vara ett STÖDparti för ”alliansen”.
C behövs inte ens för att ordna en majoritet så ett alternativ kan vara kasta ut det sjunkande centern från alliansen och ge MP Centerns ministerposter i en majoritets regering med M,MiljöPartiet ,FP och KD.
Antingen förstår inte Federley det parlamentariska läget eller så gör han sig dummare än vad han är; jag vet inte vilket som är värst?
Att Miljöpartiet skulle svika sina väljare är politiskt självmord och att Alliansen försöker slippa ifrån sitt ansvar är ynkligt att se.
Miljöpartiet måste fundera på om klimatförändringarna kan vänta i fyra år, eller om de är lika aktuta som under valrörelsen. Detta är också en förtroendefråga inför framtiden.
"Miljöpartiet måste fundera på om klimatförändringarna kan vänta i fyra år, eller om de är lika aktuta som under valrörelsen. Detta är också en förtroendefråga inför framtiden."
Så bara miljöpartiet har ansvar för miljön? Lika feg retorik som Federley..
Federley, varför gå med håven efter MP?
MP är ett lika verklighetsfrämmande, och därmed regeringsodugligt, parti som V och SD.
Hur vore det med lite mer konstruktiva förslag? Johan Norberg har en Plan B på sin blogg:
"Ok, nu slutar vi deppa över att rasisterna kom in i riksdagen, och så blir vi lite konstruktiva i stället:
Alliansen ger Maria Wetterstrand miljöministerposten, Mikaela Valtersson infrastruktur och Gustav Fridolin migration. Miljöpartiet får stort inflytande över regeringens linje om integritet, nätets frihet, flykting- och invandringsfrågor, får bygga lite snabbtåg här och där och skatteväxla från inkomst och kapital till bensin och utsläpp.
I utbyte ställer Miljöpartiet upp på en fortsatt liberalisering, där det första steget är att avskaffa LAS och de höga de facto-minimilönerna som dömer invandrare till arbetslöshet och utanförskap.
Ok?"
http://www.johannorberg.net/?page=displayblog&month=09&year=2010#3525
Här kommer ett lite lättsammare förslag:
Erbjud tre MP-riksdagsmän varsitt vindkraftverk - de få ställa det var de vill - mot att de byter till valfritt Alliansparti.
Jag tror att det är få alliansväljare som vill att MP ska få ministerposter.
Invänta det slutgiltiga valresultatet på torsdag så kan samtalen börja. Men helst ser jag att Alliansen samarbetar med S i riksdagen. Då måste det självklart vara S utan de rödgröna. S och Alliansen har nog enklare att komma överens i frågor som kärnkraften, afghanistan, skattesänkningar för pensionärer, styrning av statliga bolag, arbetspolitiken, utrikespolitiken, EU frågor som EMU, skolpolitiken med flera
Märkligt att lägga allt ansvar på miljöpartiet....
Fredrik:
En annan väldigt logisk lösning på situationen skulle vara att Centern åter blir ett mittenparti, lämnar alliansen och ansluter till de andra gröna.
Med det skulle Centern återvinna en hel del av sin sålda själ, Sverigedemokraterna sopas ut i kanten där de hör hemma, vi skulle kunna se frm emot en hållbar utveckling och Sveriges statsminister skulle bli ledaren för det största partiet, det som flest Svenskar har röstat på. Frågor på det?
Vi är många som röstat på Miljöpartiet just därför att vi prioriterar miljöfrågor mer än andra frågor eftersom inget annat parti verkar ha insett vad som behövs göras.
Därför har jag med flera förbisett en hel del annat som vi inte samtycker till i MPs program. Det är verkligen dags att MP respekterar detta och prioriterar de sakfrågor som de fått de flesta röster på.
Mp fick ökat stöd. C och Kd fick minskat.
Det enda rimliga är Mp går in i regering, och något småparti - Kd eller C - lämnar sin plats. På så sätt får vi en stabil majoritetsregering stödd av 178 mandat, och båda "sidor" offrar lite vardera för Sveriges bästa.
Mp är klart tredje största parti i Sveriges Riksdag och förtjänar en regeringsposition!
(Ansvaret att inte bygga regering på rasism faller nog tyngst på Kd den här gången, som inte stöds av särskilt många väljare.)