[...] Och skänker han verkligen pengar till Israel? Vi tittar på ett debattinlägg med rubriken Israel har rätt att försvara sig mot Hamas av [...]
Blogg:Favorit i repris: PK-möte på SVT, 2009-12-05, 02:07
[...] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 SvD 2 3 4 5 6 7 8 9 Sydsvenskan 2 3 VG 2 Dagbladet 2 3 4 5 6 AB 2 3 DN 2 3 4 5 6 [...]
Blogg:Kd-politiker: Snart röda hakkors på gröna fanor? «, 2009-01-21, 20:39
[...] det dessa “mördande hundar” som Centerpartiets Fredrick Federley refererar till när han legitimerar aggressioner i mellanösten? Hur som helst så finns det ibland ingenting [...]
Blogg:redundans » Västvärldens “mördande hunda, 2009-01-14, 14:00
[...] liberala hatprofeterna i Sverige, islamofober av olika sort och schattering, av olika färg hävdar i sin [...]
Blogg:Muslimsk ickevåldstradition | Svensson, 2009-01-09, 08:55
[...] buddister skulle ha gjort, de var ju muslimer och därmed blodtörstiga - med Federleys ord “mördande hundar“. I det västerländska medvetandet har araben alltid varit hund. Icke-människa. Raket efter [...]
Blogg:Israstina. Det låter inte riktigt bra. « Kvalitets, 2009-01-08, 23:58
[...] arslen dessa spöken och drömmer koloniala drömmar. Palestinierna, de mörka, är barbarerna, ”hatiska element”, terrorister hela bunten, ”inte en enda är oskyldig”. De sätter likhetstecken mellan nation [...]
Blogg:Fredrick Federley, Fredrik Malm, Carl Svanberg – vita fascis, 2009-01-06, 22:37
[...] Det andra som slår mig är hur många som debatterar mellanöstern som ser frågorna med sina partiglasögon i svart eller vitt. Ungefär som om det bara finns två sidor. Det är väl iofs djupt mänskligt att vilja förenkla. Men när liberaler hyllar Israel och kommunister hyllar palestina tenderar det att bli haveri i debatten. På senare tid har debatten framför allt från liberalt håll (även ett och annat inlägg från KD) blivit märkligt enkelspårig. [...]
Blogg:Thomas Hartman | In The Pendent » Liberalers enkelspårighet , 2009-01-06, 15:28
[...] instance, the Center Party Member of Parliament Fredrick Federley supports Israel’s right to defend itself, and the Liberal Fredrik Malm encourages the [...]
Blogg:From the Swedish Sidelines « A Blog of Two Cities, 2009-01-04, 13:24
[...] Han avslutar sin artikel: Det finns inget försvar för civila offer. Det finns dock försvar för självförsvar och att varje stat till slut måste agera mot dem vars mål är att utplåna, förnedra och förgöra de sina. Det är därför jag förstår Israels agerande även om jag önskat att Hamas ville erkänna Israel, lägga ned vapnen och bygga en palestinsk stat med Islams budskap om fred. I stället är det blodets röda färg som får styra där civila offer är en del av planen. (Newsmill) [...]
Blogg:Vad säger våra politiker? « Oväsentligheter , 2009-01-04, 13:19
[...] började med attackerna under vapenvilan är det egentligen ingen som vill erkänna. En lång 60 års konflikt kan tydligen [...]
Blogg:Collateral damages « Best of Mankind´s blog - Mabu, 2009-01-02, 19:35
[...] är krigsförbrytare, krigets möjliggörare, massakerns stödtrupper. Det handlar om sådana som Fredrik Federley, Carl Bildt och deras medlöpare. Det handlar om sådana som Tjeckiens utrikesminister Karel [...]
Blogg:Krigsbrottslingarna | Svensson, 2008-12-31, 10:17
[...] Fredrick Federley kallar de palestinska soldaterna för “de mördande hundarna”. Författern Erica Jong myntade uttrycket “Araber och andra djur” i boken Rädd att [...]
Blogg:Rasismen flödar på båda sidor i debatten « Utsikt , 2008-12-30, 13:14
[...] rusar till Israels försvar och menar att Israel handlar i självförsvar. Och visst. Israel är i en oerhört utsatt position med sitt geografiska läge omringat av [...]
Blogg:Med vilken rätt bombar Israel palestinierna i Gaza? &laq, 2008-12-30, 11:55
[...] våld sprider sig alltså. Föraktet för andra människor och deras liv är monumentalt och än mer vidrigt är det förakt de människor här i Sverige som kan försvara Israels agerande visar. De behöver ju inte ens vara rädda för [...]
Blogg:Israel bombar Gaza och dödar civila på Västbanken | Svensson, 2008-12-29, 14:26
@Federlay
"...jag önskat att Hamas ville erkänna Israel, lägga ned vapnen och bygga en palestinsk stat med Islams budskap om fred."
Jag är nog ovanligt korkad, så jag behöver nog lite hjälp från din sida med att förstå vad "Islams budskap om fred" är?
Permalänk | Anmäl
nobody, 2008-12-29, 11:10
Varför bygger Israel hundratusentals bostäder på ockuperad mark om de värnar om sina invånares säkerhet? Varför inte bara göra detta till en buffertzon för att minimera evetuella civila offer?
Permalänk | Anmäl
Fredrik Lake, 2008-12-29, 11:22
"Gaza har man dessutom vägrat låta föra skadade till Egypten. Man låter dem hellre dö i Gaza"
"Egyptiska ledare har en tid varnat för en offensiv från Israel. "
Jag tycker att du ska hålla dig mer uppdaterat , Det är bara en myt att Hamas vägarat låta föra skadade till Egypten , det har förnekats av många källor via media.
Har ine Israel och Egypten belägrat Gaza utan ström , vård , mat , mm i mer än 18 månader ?
Är inte Hamas valt genom en demokratisk val ?
Hur i hela freden ska de agera ? genom 1000 olika avtal som inte har blivit av ? Är det Hamas som har inte uppflytt FN reslutioner genom tiderna ? Är det Hamas som bygger en mur som delar de palestinska byerna ? Är det Hamas som kontrollerar vattenet utanför kusten , och låter inte fiskarna går mer än 5 eller 10 sjö mil för fiska ? Är det Hamas som anväder förbjudna vapen som kloster bomber som är förbjudna ? är det Hamas som har en av världens största atombomb fabrik ?
Jag tycker att man ska tala om fakta och inte om den israeliska räddslan för Qassam mesiler som kan i bästa fall träffa en vin gård vid gränser till Gaza
Permalänk | Anmäl
Tarek , 2008-12-29, 11:53
"Varje stat måste agera mot dem vars mål är att utplåna, förnedra och förgöra." Sedan 1947 har just Israel utplånat, fördrivit och förnedrat tusentals och åter tusentals palestinier. Och, ja, palestinierna och dess myndigheter har rätt att försvara sig mot det.
Permalänk | Anmäl
Erik Rodenborg, 2008-12-29, 11:57
Hej!
Jag kan inte tolka det på annat sätt att fredrik är helt omedveten om var israels gräns går eftersom han inte nämner att detta
land okuperar palestina och desutom beskär dess livsutrymme.
Det enda som gör detta möjligt är Usa:s militära stöd för detta.
Israel är det enda landet på Jorden som inte vill definera sina egna gränser vart går dom fredrik?
Permalänk | Anmäl
stefan, 2008-12-29, 12:01
Tack för din artikel Fredrik. Det finns några faktafel i ovanstående:
"Hamas nästan har slutat med skicka raketer mot Israel under tiden för Israels aggression."
Hamas har inte skickat några missiler mot Israel under den 6 månader långa vapenvilan, det har varit andra grupper som gjort detta.
Vi bör även notera att den 6 månader långa vapenvilan var ensidigt utlyst av Hamas och att Israel fortsatte bomba under denna period.
"Det ha kontinuerligt regnat missiler över Israel"
Du nämner ett tiotal gånger i artikeln att missiler regnat över Israel, vilket är beklagligt, likaså borde du kanske nämna att det regnat missiler över Gaza, gärna proportionerligt många gånger, då missilerna över Gaza varit 10-100ggr fler skulle du kunna nämna det med. Men det vill du inte göra. Du vill inte ge opartisk redogörelse. Du vill se och ser israelerna som offer, vilket de är, men du blundar för att Palestinierna är otroligt mycket större offer. Man kan fråga sig varför du värderar 5 miljoner Israeler mer än 5 miljoner Palestinier. 5 miljoner sionister har fått ett land till priset av att 5 miljoner palestinier får leva i flyktingläger i 60 år.
Vill du att israelerna ska sluta vara offer för kriget, vill du ha fred, behöver du tala med dina israeliska vänner om att låta flyktingarna återvända hem.
Permalänk | Anmäl
Robert Danielsson, 2008-12-29, 12:08
Tack Fredrick!
Äntligen någon i detta land som vågar stå¨upp för Israel i denna kris som råder i Mellanöstern. Vill bara tacka för det
Permalänk | Anmäl
Nathanael Söderberg, 2008-12-29, 12:17
Äntligen en mycket klar och tydlig beskrivning av situationen. Någon som vågar säga det som medier eller populister undviker utan fokuserar enbart på civila offer och Israelisk aggression.
Permalänk | Anmäl
Robert Linden, 2008-12-29, 12:20
Palestinska flyktingar är först och främst ett resultat av arabiska nationers aggressioner mot Israel. Gaza's flyktingläger byggdes av Egypten. I fredsförhandlingar med Egypten för 40 år sedan erbjöds Egypten att ta Gaza-remsan - Det ville man inte, och Gaza förblev israelisk ockuperat område. Flyktingarna i Libanon fick aldrig arbetstillstånd och lever fortfarande i flyktingläger osv osv. I vilken annan del av världen hålls 2:a och 3:e generationens flyktingar kvar i flyktingläger? En helt FN-organ har bildats för palestinska flyktingarna och palestinierna är dem enda människorna i världen som "ärver" flyktingskap. En palestinsk pojke i Sverige, med svensk medborgarskap, räknas fortfarande som flykting av FN även om det var hans farfar som flydde mellanöstern.
Trots att palestinierna får lika mycket bidrag som dem afrikanska länderna tillsammans har palestinierna inte lyckats med annat än att köpa in kalashnikovs, grad-raketer och betala självmordsbombare. Hade man haft goda intentioner hade man för dem pengarna byggt universitet som är av bättre klass än Sveriges. Istället används universitet för att bygga bomber. Senast för tre veckor sedan skedde det en "arbetsolycka", läs bomb, på bir-zeit universitet på västbanken. Israel har inte att göra med ett folk som suktar efter frihet, israel har att göra med terrorister och ett folk som inte vill/kan och/eller vågar stå upp emot sina fiender som gömmer sig bland dem.
Permalänk | Anmäl
Mattias, 2008-12-29, 12:29
Tack för ett intressanti inlägg, och dessutom det första jag sett som försökt vara lite objektivt! I den massivt vänstervridna svenska presskåren finns inte många inlägg av detta slag. Blir svårt med en rättvis bild och debatt om den ena sidan prioriteras så till den milda grad.
Permalänk | Anmäl
Emma, 2008-12-29, 12:30
Robert Danielsson,det må ha varit andra grupper som har skjutit in granater och raketer i israel under vapenvilan men det är främst Hamas som har makten i gaza.
Det var inget problem för Hamas att kväsa fatagrupperna på gaza,då borde dom med enkelhet ha gjort liknande med islamiska jihad eller de andra grupper men inget har hänt.
Då kan dom lika bra se de andra gruppernas reketskjutning som en aggression vi ombud från Hamas.
Permalänk | Anmäl
Peter, 2008-12-29, 12:33
Instämmer med Nathanael. Tråkigt att svenska folket inte kan se situationen ur ett sunt perspektiv.
Permalänk | Anmäl
Marcus, 2008-12-29, 12:41
Jag provade att byta ut Israel mot Hamas (folkvalda i "staten" palestina) för att se hur din text ser ut då:
Hamas har rätt att försvara sig mot Israel
Hamas har rätt till självförsvar. Varje stat måste agera mot dem vars mål är att utplåna, förnedra och förgöra. De många döda är inte bara Hamas fel. Israel vill maximera de civila offren för att vinna opinionen. Och svenska medier spelar dem rätt i händerna.
Israel, Palestina, Irak eller Georgien. En stat ska alltså ha rätt att agera mot dem vars mål är att utplåna, förnedra och förgöra? Det berättigar alltså en väldigt massa våld mot USA och Israel. Bara en tanke från den intellektuella vänstern som betalar skatten i det här landet.
Någon kommentar på det Fredrick?
Permalänk | Anmäl
Högutbildad och solidarisk, 2008-12-29, 12:42
Du kan väl ändå inte mena allvar med detta påstående?
"Israel förväntas ge sjukvård, el, bensin, kunskap, teknik och administration till människor som vill utplåna dem. Vilka andra länder ställer vi krav på att förse aggressiva och hatiska element med dessa förnödenheter? Inga."
Jag har svårt att tro att du som riksdagsledamot inte anser att en ockupationsmakt måste ansvara för civilbefolkningens försörjning? Ditt påstående är oerhört skrämmande!
"Fourth Geneva Convention
Article 55
To the fullest extent of the means available to it the Occupying Power has the duty of ensuring the food and medical supplies of the population; it should, in particular, bring in the necessary foodstuffs, medical stores and other articles if the resources of the occupied territory are inadequate."
Var vänlig och förklara dig Federley!
Permalänk | Anmäl
Olle, 2008-12-29, 12:42
Du skriver "Är det understimulerade och blodtörstiga israeler som vill roa sig eller finns det orsaker bakom aggressionen?"
Menar du då att Hamas är blodtörstiga som vill roa sig?
Förstår inte du att det ligger en viktig orsak bakom raketattackerna?
Orsaken är OCKUPATION! Israel ockuperar deras land och HAMAS har all rätt att skicka raketer, synd bara de inte har kraftfullare raketer!
Permalänk | Anmäl
Kevin Seymer, 2008-12-29, 12:50
Robert, med internet är det lätt att kolla diverse påståenden, vilket jag har gjort åt dig. Ezedeen Al-Qassam är Hamas militära gren, och de har en internet sida med utlåtanden:
http://www.alqassam.cc/english/index.php?action=statements
Där kan du läsa om alla raketer som de har skjutit mot Israel de senaste sex månaderna.
Permalänk | Anmäl
Dov, 2008-12-29, 12:51
Hela konflikten vilar till syvende och sist på följande förhållande: Hamas och andra islamistiska förbund vill att Israel ska utplånas och kommer att verka för detta slutmål tills det är verklighet. Israel å sin sida kommer inte stillatigande låta detta hända.
Och ärligt talat, varför skulle de göra det?
Permalänk | Anmäl
Tina, 2008-12-29, 12:58
Tack för en mycket bra artikel Fredrik!
Skönt att det finns folk som du som inte låter sig luras av medias skeva och subjektiva bild att denna konflikt.
Permalänk | Anmäl
Matte, 2008-12-29, 13:07
Tack Fredrik!
Det du skriver stämmer fullt ut. Staten Israel har visat sitt tålamod mot Hamas och gjort sitt yttersta för att parterna ska kunna enas om fred. Men Hamas håller fast vid sin ståndpunkt att staten Israel skall utplånas och det är enda sättet att nå freden.
Folkrätten ger staten Israel att försvara sig mot angripare. Det finns internationell sedvänja som tillåter staten att försvara sig mot terrorister. Jag hoppas Israel får bort Hamas för Israels bästa men även för palestiniernas bästa.
Permalänk | Anmäl
Robin , 2008-12-29, 13:32
@Tina
Stora delar av konflikten består av att vi inte sätter oss ner och pratar med folk. Innan Oslo avtalet ville ingen prata med PLO heller.
Om vi inte pratar med Hamas och allt vad de heter så kommer vi inte lösa den här konflikten utan att en av parterna utrotas.
Har någon verkligen frågat Hamas vad de skulle begära för att erkänna israel? Har någon gjort de sedan de kom till makten eller har vi bara begärt?
Permalänk | Anmäl
Robert Johansson, 2008-12-29, 13:35
"Varje stat måste agera mot dem vars mål är att utplåna, förnedra och förgöra"
Ja, "utplåna, förnedra och förgöra" låter exakt som Israels aktioner.
Det är 1 död israel efter den brutna vapenvilan pga raketattackerna som inte har någon som helst precision. Det börjar väl röra sig om ett 300-tal döda palestinier vid det här laget. Det är inte öga-för-öga, tand-för-tand. Det är ett extremt övervåld som endast kan orsakas av en totalt överlägsen militär stat. När man utövar attacker mot civila inrättningar som polisstationer, etc. Då är det ren och skär statsterror. Men det är inget nytt. Allt är som vanligt. Det räcker med att räkna dödsoffer för att inse vilken sida i konflikten som måste trappa ner. Vi hade en bättre rättvisa på vikingatiden i Sverige när blodshämnden rådde.
Permalänk | Anmäl
Fredrik, 2008-12-29, 13:36
Varje islamistisk raketattack är ett mordförsök mot Israelisk civil befolkning. Steget till Sverige är inte långt, verktygen är ännu olika. Men i Rosengård användes faktiskt hemmabyggda slangbomber mot myndighetspersoner.
Mot Israel har det skjutits in 1600+ raketer alla med ambitionen att döda. T.o.m i Sverige straffas man för mordförsök.
Hade dom haft bättre vapen så såklart hade väldigt många dödats och det är ju tydligen antal kroppar som betyder något för en del som räknar.
Hur som helst, att svara på deras beskjutning är det enda rätta att göra. Det är även ordern som går ut även till Svensk Utlandstyrka.
Om någon islamistdåre skjuter så skjuter vi tillbaka. Även om en del (ofta på den gröna vänsterkanten) anser att man bör avstå och istället skicka in samtalsteraputer.
Permalänk | Anmäl
Knightone, 2008-12-29, 13:36
entligen nån som vågar säga som det är och kalla saker och ting med deras rätta namn. Bra vågat och väl sagt! På Västbanken är det frid och fröjd men Hamas vill att Gaza ska utplånas med deras hjälp, Det är inte israelerna som vill kriga och det är Egipten som vill hjälpa till men Hamaz vägrar. Den blinda hatet har inga gränser och de är berädda att offra massa palestinier för att visa sin styrka och vinna sympatier hos - vem? Millitanta islamiser eller?
Permalänk | Anmäl
blues, 2008-12-29, 13:38
Varför bojkottas inte Israel då deras regering består av extrema judiska partier som vill ha bort alla andra därifrån, inte bara palestinier?
Detta nämns inte ens i media. Alla extrema religiösa med polisonger och hattar, alla soldater man ser jämföra ALLA araber med djur.
Jag är extrem äcklad att en sån som du representerar centern! jag byter genast.
Permalänk | Anmäl
Kalle, 2008-12-29, 13:52
Jag håller med Federley om att de flesta svenskar, inte bara opinionsbildare, reagerar med ryggmärgsreflexen så fort Israel nämns. Som om det inte vore ett land vilket som helst med rätt att försvara sina gränser. Visserligen har landet uppkommit på ett ovanligt sätt, men om vi nu erkänner staten Israel, vilket även många väldigt Israelkritiska gör, måste vi ta konsekvensen av det: självklart är det en krigsförklaring att skicka raketer mot ett annat land. Vi skulle inte tycka annorlunda om danskar på Bornholm fyrade av raketer mot Skåne som de tycker forfarande tillhör dem.
Permalänk | Anmäl
ceon, 2008-12-29, 13:53
Intressant inlägg Fredrik. Det är mycket märkligt att Israels svar kommer som en överaskning för någon eftersom de i ett antal uttalanden som återgivits av bla BBC varnat för konsekvenserna av raketbeskjutningen från Gaza. Israel har rätt till självförsvar.
Permalänk | Anmäl
Moby, 2008-12-29, 14:05
Detta är beklaglig,att en svensk politiker kan agera sig så kortsiktligt och bristfalligt i en såpass ömmlig och komplex fråga,som rör,inte bara mellanösten,men hela världen,inklusivt Sverige,och dess politiskt och social trygghet.Alla har rätt till själv försvar,men,ännu mer,OCH I DEN FRÄMSTA,till rätt vara självständigt och fritt!när Apartheid,i syd afrika denna gången!,resonerade runt deras politisk linje,"själv försvar" ljudit lika hög,som i Erat artikel,herr Fredrick.Nazister använt samma ord..och mot "juddiska frågan"!ingen har rätt att döda civila,varken Al-Qaeda,eller Israel.underlag för detta kan vara olika,men art är detsamma..omänsklig!
Skäms,Herr Fredrick,och nämna Dig en svensk politiker,för Du saknar grunden för detta-vara mänsklig!!
Permalänk | Anmäl
ghassan lotfi, 2008-12-29, 14:08
Fantastiskt vinklat inlägg där krönikören själv skriver om felaktiga vinklingar och perspektiv. Det var roande till en början tills jag insåg att det var en riksdagsledamot som sitter med den här helt otroliga synen på konflikten mellan palestinier och israeler.
Hamas vill utplåna Israel medans Israel vill värna om sina arabiska invånare? Hur kommer det sig att Gaza är världens största koncentrationsläger där människor inte har tillgång till vatten, mat eller arbete?
Hur kommer det sig att man så "vänligt" tar död på 300 personer (Hamasanhängare och civila) som svar på raketer som orsakat 1 död hittills. (Bäst att förklara för dig att när jag skrev "vänligt" så var jag ironisk, inte säker på att du skulle förstå det annars)
Det enda positiva med dessa attacker är att media får upp ögonen för palestiniernas lidande, eftersom dödsantal i strider är det enda som räknas. Antalet palestinier som dör av svält, sjukdomar eller vattenbrist pga deras levnadsstandard är mycket större än de 300 som dött i striderna och det händer varje dag, hela tiden.
Att du tar upp Hizbollah/Libanonkonflikten som ett sätt av Israel att skydda sig är bara pinsamt. Det var ett försök att spänna musklerna som gick helt fel.
Den frågan du ska ställa dig själv är "Varför skjuter Hamas raketer mot Israel? Hur har dessa grupperingar fötts?"
Inte ens du kan väl vara så naiv att du tror att det hela började med raketer från Gaza?
Förintelsen var en fruktansvärd händelse men det vidrigaste är att Israel nu ser till att bunta ihop palestinier i koncentrationsläger liknande under förintelsen samt att Israel också slänger in en krydda av apartheid i och med sin mur.
Pinsamt Frederick, men vad kan man vänta sig av en borgare.
Ta från dom fattiga och ge till dom rika.
Permalänk | Anmäl
Peter, 2008-12-29, 14:10
Mycket bra inlägg i en debatt som oftast utmålar palestinierna som de oprovocerat attackerade. Krävs en debatt som inte bara tar sida för Palestina utan även ser utrymme för Israel i debatten.
Permalänk | Anmäl
Christian Andersson, 2008-12-29, 14:12
Senaste 10 åren räknas israeliska civila dödsoffer av raketbeskjhutningar runt 20 personer, palestinska civila dödsoffer i över 5000 - hur kan man motivera detta dödande om man inte anser att ett israeliskt liv är värt i runda slängar mer än 200 ggr en palestiskt? Det är illa maskerad rasism att släta över och bortförklara Israels uppenbara övervåld. .. Att försvara den pågående utplåningen av den palestinska nationen är skamligt
Permalänk | Anmäl
Hederlig och barmhärtig, 2008-12-29, 14:25
@ Dov & Peter:
För att inte fastna i en diskussion om det sista halvåret utan fokusera på huvudproblemet: 5 miljoner israeler har de sista 60 åren bott på 5 miljoner palestiniers land och palestinierna har tvingats bo i flyktingläger under dessa år. Hur löser man detta? Låta flyktingarna återvända hem?
Permalänk | Anmäl
Robert Danielsson, 2008-12-29, 14:27
Fredrik, har du någon gång varit i Israel och i Palestina? För du skriver som om du känner till hur situationen är där nere, hur stämningen är och vad människorna känner. "På Västbanken råder lugn, tillväxten är god och stämningen mellan Israeler och palestinier blir allt bättre. " Var har du fått detta ifrån? Jag var nere i somras och jobbade som voluntär och jag håller tyvärr inte med. Håller med i din beskrivning av Hamas. Jag håller också med att Israel har rätt till självförsvar, men vad är din definition av självförsvar? Är det lika med att införliva Gaza med Israel och driva ytterligare 1,5 miljoner palestinier på flykt?
Mvh
Mia
Permalänk | Anmäl
mia, 2008-12-29, 14:34
Tack för en bra och (för en gångs skulle) objektiv artikel om mellanöstern, Fredrick.
Också kul att läsa kommentarerna, speciellt Robert Danielssons som i sitt försök att verka neutral påstår att Hamas inte alls skickat några raketer när DE SJÄLVA skriver det på sin hemsida. :) Bra försök Robert!!
Permalänk | Anmäl
David W, 2008-12-29, 14:34
"Israel förväntas ge sjukvård, el, bensin, kunskap, teknik och administration till människor som vill utplåna dem. Vilka andra länder ställer vi krav på att förse aggressiva och hatiska element med dessa förnödenheter? Inga."
Problemet med den bild du ger är att du likställer Hamas med det palestinska folket, det är en felaktigt.
Visst är problemet väldigt komplicerat och något som saknas i din text är hur det faktiskt ligger till, israel ockuperar land som egentligen inte är deras. Det är inte helt oprovocerat som Hamas hatar isrealerna. Att inte förstå att de flesta av dessa människor, i Hamas, har släktingar, familjer som generation efter generation mördats eller förvisats från deras hem av isrealerna är för mig helt otroligt. Att Federley inte fördömmer detta otroliga ÖVERVÅLD är helt otroligt. Du kommer inte komma långt i politiken utan att ha en mer humanitär och diplomatisk linje.
Själv är jag inte centerpartist men en förebild för alla högerpolitiker borde vara Carl bildt och hans linje, till skillnad mot din, är att FN's säkerhetsråd ska kräva ett omedelbart stopp för alla militära aktiviteter mot eller från Gaza.
Antingen så står du för vad du säger, när du menar att förutom den svenska journalistkåren "som spelar hamas i händerna" och FN och andra organisationer gör det, eller så skriver du på det här sättet enbart för att skapa reaktioner. Ett billigt sätt att få publicitet.
Permalänk | Anmäl
M, 2008-12-29, 14:44
I krig finns det inget rätt eller fel, bara vinnare och förlorare. Eftersom denna konflikt har pågått i drygt 60 år visar det att fredssamtal inte fungerar. Låt det utvecklas till ett fullskaligt krig så att det kan bli ett slut.
Permalänk | Anmäl
Carl, 2008-12-29, 14:46
"Men varför så många skadade och dödade?" frågar sig Federley. "Är det för att israeliska trupp är dålig på att träffa? Nej tvärtom och det vet de mördande hundarna som sänder sina missiler från Gazaremsan. Därför placerar de sig alltid i civilia områden."
Huruvida Federely har personlig kännedom om Hamas självförsvarspositioner eller lutar sig mot Israels officiella uppgifter suddar ändå inte bort fakta; nämligen att de 1,2 miljoner invånarna på Gaza lever i en överfull miljö där det inte längre finns många gömställen kvar att anförtro sig till.
BBC meddelar under måndagen att ett universitet och Hamas inrikespolitiska ministerium tillhört de senaste militära målen. Att utländsk militär bombar lärosäten och demokratiskt valda partiers högkvarter sätter de senaste dagarnas utveckling i Gaza i ett helt nytt läge: det börjar likna ett skoningslöst bombardemang istället för det "självförsvar" Israel håller fast vid att det rör sig om.
Permalänk | Anmäl
Klas Lundström, 2008-12-29, 14:52
EN ELOGE TILL OLLE SOM SKREV FÖLJANDE
"Du kan väl ändå inte mena allvar med detta påstående?
"Israel förväntas ge sjukvård, el, bensin, kunskap, teknik och administration till människor som vill utplåna dem. Vilka andra länder ställer vi krav på att förse aggressiva och hatiska element med dessa förnödenheter? Inga."
Jag har svårt att tro att du som riksdagsledamot inte anser att en ockupationsmakt måste ansvara för civilbefolkningens försörjning? Ditt påstående är oerhört skrämmande!
"Fourth Geneva Convention
Article 55
To the fullest extent of the means available to it the Occupying Power has the duty of ensuring the food and medical supplies of the population; it should, in particular, bring in the necessary foodstuffs, medical stores and other articles if the resources of the occupied territory are inadequate."
Var vänlig och förklara dig Federley!"
DET ÄR BEKLÄMMANDE HUR MAN VÄLJER OCH VRAKAR NÄR DET GÄLLER VAD FN SÄGER OCH INTE SÄGER. ALLT DETTA VITTNAR OM DEN BOTTENLÖSA BRISTEN PÅ UTBILDNING HOS MAKTHAVARE OCH MEDIA I SVERIGE
OLLE PLOCKADE HELT RIKTIGT FRAM ETT EXEMPEL SOM VISAR PÅ DETTA. ETT ANNAT ÄR EXEMPEL ÄR DET ÅTERKOMMANDE
"FN beslöt 1948 att Palestina skulle delas mellan araber och judar"
DET ÄR ALLTSÅ HELT FEL, EFTERSOM DET SÅ KALLADE "beslutet" ENDAST VAR RÅDGIVANDE FRÅN GENERALFÖRSAMLINGEN. ENLIGT FN-STADGAN ÄR DET ENDAST SÄKERHETSRÅDET SOM HAR RÄTT ATT "ta beslut". NÅGOT SÅDANT "beslut" FRÅN SÄKERHETSRÅDET FINNS ÖVERHUVUDTAGET INTE.
ENLIGT INTERNATIONELL LAG, FINNS DET INGEN SOM HELST BINDANDE SKYLDIGHET ATT EFTERFÖLJA EN REKOMMENDATION FRÅN GENERALFÖRSAMLINGEN.
Permalänk | Anmäl
Amir, 2008-12-29, 14:52
Rapporteringen från konflikter där Israel är en part brukar vara ganska skev. Medias normala modus operandi beskrivs i detta 18 minuter långa reportage som tydligt illustrerar brister i objektiviteten i rapporteringen. Bland visas hur nyheter helt fabriceras med både statister och regissörer och hur vanligen respekterade TV-stationer medvetet deltar för de dramatiska bildernas skull.
http://www.youtube.com/watch?v=t_B1H-1opys
Här kommer en roligt formulerad beskrivning av vad vi kan vänta oss även denna gång:
http://rogntudjuu.blogspot.com/2008/02/pallywood.html
Här är en länk till en känd förespråkare för fred i mellanöstern som inte reflexmässigt skyller allt på Israel:
http://fredimellanostern.wordpress.com/
En beskrivning på wikipedia av vad Pallywood innebär:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pallywood
Permalänk | Anmäl
Arthur, 2008-12-29, 14:54
-
Fredrick, bra artikel. Notera också att nästan ALLA döda är hamas-terrorister, INTE civila. Det har till och med Hamas erkänt till nyhetsbyråerna AP och Reuters igår. Det beror på att endast legitima terroristmål (Hamas-fästen i Gaza) har träffats.
-
Permalänk | Anmäl
Xax, 2008-12-29, 14:55
Robert:
Det har fördrivits lika många judar från västbanken och arabländer som araber från dagens Israel. Judarna integrerades i Israel, araberna sattes i flyktingläger i Jordanien och Libanon. Varför ska bara arabers om fördrevs ha rätt att återvända? Elelr ska de judar som fördrevs från västbanken, och som nu flyttar tillbaka som "bosättare", också få "återrvända"?
Israel måste vara den enda stat som enligt vänstern inte har rätt att försvara sig, eller finns det andra länder som inte får försvara sig mot attacker?
Permalänk | Anmäl
markus, 2008-12-29, 15:00
Mycket bra skrivit Fredrick, håller med till 100 %.
Under 1930 talet kom nazisterna till makten genom val. Efter kriget var ingen nazist av alla tillfrågade tyskar.
Vilka civila i Gaza är det som dör om man fråga? De som röstade fram Hamas? Eller de som skickar ut sina barn under oroligheterna och sedan visa fram dem som martyrer?
Nej, som man bäddar för man ligga!!!
Permalänk | Anmäl
Robert, 2008-12-29, 15:03
Är det möjligt att se objektivt på denna konflikt? Av kommentarerna ovan verkar det som om man måste stå på den ena eller andra sidan (svart eller vitt).
Är det inte så att båda parternas agerande gör att en lösning inte är möjlig? Skall man komma någonstans måste man sluta med retorik typ:
"Det var inte vi som började"
Det är ju så att båda sidor beter sig på ett vidrigt sätt och ingen verkar visa någon förståelse för hur och varför den andra sidan agerar som de gör. Skall det bli någon lösning måste en omedelbar vapenvila införas. Därefter krävs det en ärlig folkvilja från bägge parter att leva i ömsesidig fred och respekt.
Är detta möjligt?
Permalänk | Anmäl
Håkan Thorsell, 2008-12-29, 15:05
Läst på DN:
Fanns det något militärt alternativ till detta massiva flyganfall?
- Nej, egentligen inte. Man måste göra något, ingen nation skulle i längden acceptera att den egna befolkningen blir beskjuten med raketer.
Vad är det som är så svårt att förstå med detta? Borde vara självklart att alal länder har rätt att försvara sig.
Permalänk | Anmäl
markus, 2008-12-29, 15:08
Jag skäms så fruktansvärt mycket över att jag är svensk medborgare när jag får läsa meningarna från författaren Fredrick Federley och som dessutom sitter i riksdagen. Personligen så tycker jag att han inte alls verkar vara kunnig på området och borde därför avstått att kommentera händelserna i Mellanöstern. Jag la min röst på vänsterpartiet i förra valet och ångrar djupt att jag gjorde det då och kommer inte att göra om samma misstag.
”De många döda är inte bara israelernas fel” hur kan du skriva så här? Försöker du säga att det finns människor som valfritt väljer att dö av de israeliska bomberna som inte verkar sluta regna över Gaza.
Dem desperata försöken att döda israeler som Hamas försöker göra genom att avfyra raketer mot Israel har en stor betydelse till varför Israel nu har rätt att döda över 280 och skada över 700 människor. Dock är det inte bara israelernas fel till att dessa människor nu har dött!
Våld är ett fel alternativ till att lösa problem och därför är det fel av Hamas att skjuta in raketer från Gaza mot Israel och tro att det ska vara lösningen till konflikten.
Men frågan som jag ställer mig är varför gör Hamas det här valet och därmed fel val enligt mina ögon? Svaren är enkel, människorna i Gaza svälter, ingen rent vatten, ingen medicin, de lever isolerade som fångar i ett stort fängelse, men framförallt så har dem flesta individer i Gaza redan mist en familjemedlem, släkting, eller en god av en fallande israelisk bomb. Människorna är desperata och ser ingen annan utväg än att desperat försöka göra motstånd mot Israel som militärt är bland dem starkaste nationerna på vår planet tack vare stödet från väst.
Du pratar om att media i Sverige ställer sig på palestiniernas sida genom att inte se konflikten från israelernas perspektiv att de också är människor med känsla, smärta, kärlek och ömhet. Jag tvivlar inte på att israelerna inte är människor med känsla, smärta, kärlek och ömhet. Men dock så borde de ställa sig en tankeställare till sitt eget förflutna då de levde under liknande förhållande i Warszawa under andra världskriget. Isolerade som i ett stort fängelse utan mat och vatten. Desperat försökte judarna göra motstånd mot Nazisterna som då var militärt överlägsna. Samma scenario sker nu! Jag förstår verkligen inte var kärleken från israelernas sida finns idag då de själva bygger murar och vägrar släppa in mat och andra förnödenheter till folk som lider. När då palestinierna utför dem desperata försöken att beskjuta Israel, då tycker plötsligt israelerna själva inte se anledningen till varför palestinierna utför racketattackerna. De tycks vara mer rätt att då ge order om att bomba mer istället för att släppa ner paketer med mat och vatten.
Varför lär sig inte människor av misstag som har begåtts tidigare?
Permalänk | Anmäl
AmerSukurica, 2008-12-29, 15:10
Jag skäms så fruktansvärt mycket över att jag är svensk medborgare när jag får läsa meningarna från författaren Fredrick Federley och som dessutom sitter i riksdagen. Personligen så tycker jag att han inte alls verkar vara kunnig på området och borde därför avstått att kommentera händelserna i Mellanöstern. Jag la min röst på vänsterpartiet i förra valet och ångrar djupt att jag gjorde det då och kommer inte att göra om samma misstag.
”De många döda är inte bara israelernas fel” hur kan du skriva så här? Försöker du säga att det finns människor som valfritt väljer att dö av de israeliska bomberna som inte verkar sluta regna över Gaza.
Dem desperata försöken att döda israeler som Hamas försöker göra genom att avfyra raketer mot Israel har en stor betydelse till varför Israel nu har rätt att döda över 280 och skada över 700 människor. Dock är det inte bara israelernas fel till att dessa människor nu har dött!
Våld är ett fel alternativ till att lösa problem och därför är det fel av Hamas att skjuta in raketer från Gaza mot Israel och tro att det ska vara lösningen till konflikten.
Men frågan som jag ställer mig är varför gör Hamas det här valet och därmed fel val enligt mina ögon? Svaren är enkel, människorna i Gaza svälter, ingen rent vatten, ingen medicin, de lever isolerade som fångar i ett stort fängelse, men framförallt så har dem flesta individer i Gaza redan mist en familjemedlem, släkting, eller en god av en fallande israelisk bomb. Människorna är desperata och ser ingen annan utväg än att desperat försöka göra motstånd mot Israel som militärt är bland dem starkaste nationerna på vår planet tack vare stödet från väst.
Du pratar om att media i Sverige ställer sig på palestiniernas sida genom att inte se konflikten från israelernas perspektiv att de också är människor med känsla, smärta, kärlek och ömhet. Jag tvivlar inte på att israelerna inte är människor med känsla, smärta, kärlek och ömhet. Men dock så borde de ställa sig en tankeställare till sitt eget förflutna då de levde under liknande förhållande i Warszawa under andra världskriget. Isolerade som i ett stort fängelse utan mat och vatten. Desperat försökte judarna göra motstånd mot Nazisterna som då var militärt överlägsna. Samma scenario sker nu! Jag förstår verkligen inte var kärleken från israelernas sida finns idag då de själva bygger murar och vägrar släppa in mat och andra förnödenheter till folk som lider. När då palestinierna utför dem desperata försöken att beskjuta Israel, då tycker plötsligt israelerna själva inte se anledningen till varför palestinierna utför racketattackerna. De tycks vara mer rätt att då ge order om att bomba mer istället för att släppa ner paketer med mat och vatten.
Varför lär sig inte människor av misstag som har begåtts tidigare?
Permalänk | Anmäl
AmerSukurica, 2008-12-29, 15:11
Tack Fredrik!
Mycket objektiv och bra artikel. Äntligen någon som vågar säga sanningen. Public Sercive och övriga media går inte att lita på alls i denna fråga. De kör samma gamla vänstersoppa.
Du får nog min röst i nästa val, Fredrik!
Permalänk | Anmäl
Lennartr, 2008-12-29, 15:12
Israel har rätt till självförsvar säger Federlay. Min fråga till honom blir då. Har palestinerna representerade av den regim de valt rätt till självförsvar?
Permalänk | Anmäl
Tord Oscarsson, 2008-12-29, 15:23
274 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
@Federlay
"...jag önskat att Hamas ville erkänna Israel, lägga ned vapnen och bygga en palestinsk stat med Islams budskap om fred."
Jag är nog ovanligt korkad, så jag behöver nog lite hjälp från din sida med att förstå vad "Islams budskap om fred" är?
Varför bygger Israel hundratusentals bostäder på ockuperad mark om de värnar om sina invånares säkerhet? Varför inte bara göra detta till en buffertzon för att minimera evetuella civila offer?
"Gaza har man dessutom vägrat låta föra skadade till Egypten. Man låter dem hellre dö i Gaza"
"Egyptiska ledare har en tid varnat för en offensiv från Israel. "
Jag tycker att du ska hålla dig mer uppdaterat , Det är bara en myt att Hamas vägarat låta föra skadade till Egypten , det har förnekats av många källor via media.
Har ine Israel och Egypten belägrat Gaza utan ström , vård , mat , mm i mer än 18 månader ?
Är inte Hamas valt genom en demokratisk val ?
Hur i hela freden ska de agera ? genom 1000 olika avtal som inte har blivit av ? Är det Hamas som har inte uppflytt FN reslutioner genom tiderna ? Är det Hamas som bygger en mur som delar de palestinska byerna ? Är det Hamas som kontrollerar vattenet utanför kusten , och låter inte fiskarna går mer än 5 eller 10 sjö mil för fiska ? Är det Hamas som anväder förbjudna vapen som kloster bomber som är förbjudna ? är det Hamas som har en av världens största atombomb fabrik ?
Jag tycker att man ska tala om fakta och inte om den israeliska räddslan för Qassam mesiler som kan i bästa fall träffa en vin gård vid gränser till Gaza
"Varje stat måste agera mot dem vars mål är att utplåna, förnedra och förgöra." Sedan 1947 har just Israel utplånat, fördrivit och förnedrat tusentals och åter tusentals palestinier. Och, ja, palestinierna och dess myndigheter har rätt att försvara sig mot det.
Hej!
Jag kan inte tolka det på annat sätt att fredrik är helt omedveten om var israels gräns går eftersom han inte nämner att detta
land okuperar palestina och desutom beskär dess livsutrymme.
Det enda som gör detta möjligt är Usa:s militära stöd för detta.
Israel är det enda landet på Jorden som inte vill definera sina egna gränser vart går dom fredrik?
Tack för din artikel Fredrik. Det finns några faktafel i ovanstående:
"Hamas nästan har slutat med skicka raketer mot Israel under tiden för Israels aggression."
Hamas har inte skickat några missiler mot Israel under den 6 månader långa vapenvilan, det har varit andra grupper som gjort detta.
Vi bör även notera att den 6 månader långa vapenvilan var ensidigt utlyst av Hamas och att Israel fortsatte bomba under denna period.
"Det ha kontinuerligt regnat missiler över Israel"
Du nämner ett tiotal gånger i artikeln att missiler regnat över Israel, vilket är beklagligt, likaså borde du kanske nämna att det regnat missiler över Gaza, gärna proportionerligt många gånger, då missilerna över Gaza varit 10-100ggr fler skulle du kunna nämna det med. Men det vill du inte göra. Du vill inte ge opartisk redogörelse. Du vill se och ser israelerna som offer, vilket de är, men du blundar för att Palestinierna är otroligt mycket större offer. Man kan fråga sig varför du värderar 5 miljoner Israeler mer än 5 miljoner Palestinier. 5 miljoner sionister har fått ett land till priset av att 5 miljoner palestinier får leva i flyktingläger i 60 år.
Vill du att israelerna ska sluta vara offer för kriget, vill du ha fred, behöver du tala med dina israeliska vänner om att låta flyktingarna återvända hem.
Tack Fredrick!
Äntligen någon i detta land som vågar stå¨upp för Israel i denna kris som råder i Mellanöstern. Vill bara tacka för det
Äntligen en mycket klar och tydlig beskrivning av situationen. Någon som vågar säga det som medier eller populister undviker utan fokuserar enbart på civila offer och Israelisk aggression.
http://radarblogg.blogspot.com/
Palestinska flyktingar är först och främst ett resultat av arabiska nationers aggressioner mot Israel. Gaza's flyktingläger byggdes av Egypten. I fredsförhandlingar med Egypten för 40 år sedan erbjöds Egypten att ta Gaza-remsan - Det ville man inte, och Gaza förblev israelisk ockuperat område. Flyktingarna i Libanon fick aldrig arbetstillstånd och lever fortfarande i flyktingläger osv osv. I vilken annan del av världen hålls 2:a och 3:e generationens flyktingar kvar i flyktingläger? En helt FN-organ har bildats för palestinska flyktingarna och palestinierna är dem enda människorna i världen som "ärver" flyktingskap. En palestinsk pojke i Sverige, med svensk medborgarskap, räknas fortfarande som flykting av FN även om det var hans farfar som flydde mellanöstern.
Trots att palestinierna får lika mycket bidrag som dem afrikanska länderna tillsammans har palestinierna inte lyckats med annat än att köpa in kalashnikovs, grad-raketer och betala självmordsbombare. Hade man haft goda intentioner hade man för dem pengarna byggt universitet som är av bättre klass än Sveriges. Istället används universitet för att bygga bomber. Senast för tre veckor sedan skedde det en "arbetsolycka", läs bomb, på bir-zeit universitet på västbanken. Israel har inte att göra med ett folk som suktar efter frihet, israel har att göra med terrorister och ett folk som inte vill/kan och/eller vågar stå upp emot sina fiender som gömmer sig bland dem.
Tack för ett intressanti inlägg, och dessutom det första jag sett som försökt vara lite objektivt! I den massivt vänstervridna svenska presskåren finns inte många inlägg av detta slag. Blir svårt med en rättvis bild och debatt om den ena sidan prioriteras så till den milda grad.
Robert Danielsson,det må ha varit andra grupper som har skjutit in granater och raketer i israel under vapenvilan men det är främst Hamas som har makten i gaza.
Det var inget problem för Hamas att kväsa fatagrupperna på gaza,då borde dom med enkelhet ha gjort liknande med islamiska jihad eller de andra grupper men inget har hänt.
Då kan dom lika bra se de andra gruppernas reketskjutning som en aggression vi ombud från Hamas.
Instämmer med Nathanael. Tråkigt att svenska folket inte kan se situationen ur ett sunt perspektiv.
Jag provade att byta ut Israel mot Hamas (folkvalda i "staten" palestina) för att se hur din text ser ut då:
Hamas har rätt att försvara sig mot Israel
Hamas har rätt till självförsvar. Varje stat måste agera mot dem vars mål är att utplåna, förnedra och förgöra. De många döda är inte bara Hamas fel. Israel vill maximera de civila offren för att vinna opinionen. Och svenska medier spelar dem rätt i händerna.
Israel, Palestina, Irak eller Georgien. En stat ska alltså ha rätt att agera mot dem vars mål är att utplåna, förnedra och förgöra? Det berättigar alltså en väldigt massa våld mot USA och Israel. Bara en tanke från den intellektuella vänstern som betalar skatten i det här landet.
Någon kommentar på det Fredrick?
Du kan väl ändå inte mena allvar med detta påstående?
"Israel förväntas ge sjukvård, el, bensin, kunskap, teknik och administration till människor som vill utplåna dem. Vilka andra länder ställer vi krav på att förse aggressiva och hatiska element med dessa förnödenheter? Inga."
Jag har svårt att tro att du som riksdagsledamot inte anser att en ockupationsmakt måste ansvara för civilbefolkningens försörjning? Ditt påstående är oerhört skrämmande!
"Fourth Geneva Convention
Article 55
To the fullest extent of the means available to it the Occupying Power has the duty of ensuring the food and medical supplies of the population; it should, in particular, bring in the necessary foodstuffs, medical stores and other articles if the resources of the occupied territory are inadequate."
Var vänlig och förklara dig Federley!
Du skriver "Är det understimulerade och blodtörstiga israeler som vill roa sig eller finns det orsaker bakom aggressionen?"
Menar du då att Hamas är blodtörstiga som vill roa sig?
Förstår inte du att det ligger en viktig orsak bakom raketattackerna?
Orsaken är OCKUPATION! Israel ockuperar deras land och HAMAS har all rätt att skicka raketer, synd bara de inte har kraftfullare raketer!
Robert, med internet är det lätt att kolla diverse påståenden, vilket jag har gjort åt dig. Ezedeen Al-Qassam är Hamas militära gren, och de har en internet sida med utlåtanden:
http://www.alqassam.cc/english/index.php?action=statements
Där kan du läsa om alla raketer som de har skjutit mot Israel de senaste sex månaderna.
Hela konflikten vilar till syvende och sist på följande förhållande: Hamas och andra islamistiska förbund vill att Israel ska utplånas och kommer att verka för detta slutmål tills det är verklighet. Israel å sin sida kommer inte stillatigande låta detta hända.
Och ärligt talat, varför skulle de göra det?
Tack för en mycket bra artikel Fredrik!
Skönt att det finns folk som du som inte låter sig luras av medias skeva och subjektiva bild att denna konflikt.
Tack Fredrik!
Det du skriver stämmer fullt ut. Staten Israel har visat sitt tålamod mot Hamas och gjort sitt yttersta för att parterna ska kunna enas om fred. Men Hamas håller fast vid sin ståndpunkt att staten Israel skall utplånas och det är enda sättet att nå freden.
Folkrätten ger staten Israel att försvara sig mot angripare. Det finns internationell sedvänja som tillåter staten att försvara sig mot terrorister. Jag hoppas Israel får bort Hamas för Israels bästa men även för palestiniernas bästa.
@Tina
Stora delar av konflikten består av att vi inte sätter oss ner och pratar med folk. Innan Oslo avtalet ville ingen prata med PLO heller.
Om vi inte pratar med Hamas och allt vad de heter så kommer vi inte lösa den här konflikten utan att en av parterna utrotas.
Har någon verkligen frågat Hamas vad de skulle begära för att erkänna israel? Har någon gjort de sedan de kom till makten eller har vi bara begärt?
"Varje stat måste agera mot dem vars mål är att utplåna, förnedra och förgöra"
Ja, "utplåna, förnedra och förgöra" låter exakt som Israels aktioner.
Det är 1 död israel efter den brutna vapenvilan pga raketattackerna som inte har någon som helst precision. Det börjar väl röra sig om ett 300-tal döda palestinier vid det här laget. Det är inte öga-för-öga, tand-för-tand. Det är ett extremt övervåld som endast kan orsakas av en totalt överlägsen militär stat. När man utövar attacker mot civila inrättningar som polisstationer, etc. Då är det ren och skär statsterror. Men det är inget nytt. Allt är som vanligt. Det räcker med att räkna dödsoffer för att inse vilken sida i konflikten som måste trappa ner. Vi hade en bättre rättvisa på vikingatiden i Sverige när blodshämnden rådde.
Varje islamistisk raketattack är ett mordförsök mot Israelisk civil befolkning. Steget till Sverige är inte långt, verktygen är ännu olika. Men i Rosengård användes faktiskt hemmabyggda slangbomber mot myndighetspersoner.
Mot Israel har det skjutits in 1600+ raketer alla med ambitionen att döda. T.o.m i Sverige straffas man för mordförsök.
Hade dom haft bättre vapen så såklart hade väldigt många dödats och det är ju tydligen antal kroppar som betyder något för en del som räknar.
Hur som helst, att svara på deras beskjutning är det enda rätta att göra. Det är även ordern som går ut även till Svensk Utlandstyrka.
Om någon islamistdåre skjuter så skjuter vi tillbaka. Även om en del (ofta på den gröna vänsterkanten) anser att man bör avstå och istället skicka in samtalsteraputer.
entligen nån som vågar säga som det är och kalla saker och ting med deras rätta namn. Bra vågat och väl sagt! På Västbanken är det frid och fröjd men Hamas vill att Gaza ska utplånas med deras hjälp, Det är inte israelerna som vill kriga och det är Egipten som vill hjälpa till men Hamaz vägrar. Den blinda hatet har inga gränser och de är berädda att offra massa palestinier för att visa sin styrka och vinna sympatier hos - vem? Millitanta islamiser eller?
Varför bojkottas inte Israel då deras regering består av extrema judiska partier som vill ha bort alla andra därifrån, inte bara palestinier?
Detta nämns inte ens i media. Alla extrema religiösa med polisonger och hattar, alla soldater man ser jämföra ALLA araber med djur.
Jag är extrem äcklad att en sån som du representerar centern! jag byter genast.
Jag håller med Federley om att de flesta svenskar, inte bara opinionsbildare, reagerar med ryggmärgsreflexen så fort Israel nämns. Som om det inte vore ett land vilket som helst med rätt att försvara sina gränser. Visserligen har landet uppkommit på ett ovanligt sätt, men om vi nu erkänner staten Israel, vilket även många väldigt Israelkritiska gör, måste vi ta konsekvensen av det: självklart är det en krigsförklaring att skicka raketer mot ett annat land. Vi skulle inte tycka annorlunda om danskar på Bornholm fyrade av raketer mot Skåne som de tycker forfarande tillhör dem.
Intressant inlägg Fredrik. Det är mycket märkligt att Israels svar kommer som en överaskning för någon eftersom de i ett antal uttalanden som återgivits av bla BBC varnat för konsekvenserna av raketbeskjutningen från Gaza. Israel har rätt till självförsvar.
Detta är beklaglig,att en svensk politiker kan agera sig så kortsiktligt och bristfalligt i en såpass ömmlig och komplex fråga,som rör,inte bara mellanösten,men hela världen,inklusivt Sverige,och dess politiskt och social trygghet.Alla har rätt till själv försvar,men,ännu mer,OCH I DEN FRÄMSTA,till rätt vara självständigt och fritt!när Apartheid,i syd afrika denna gången!,resonerade runt deras politisk linje,"själv försvar" ljudit lika hög,som i Erat artikel,herr Fredrick.Nazister använt samma ord..och mot "juddiska frågan"!ingen har rätt att döda civila,varken Al-Qaeda,eller Israel.underlag för detta kan vara olika,men art är detsamma..omänsklig!
Skäms,Herr Fredrick,och nämna Dig en svensk politiker,för Du saknar grunden för detta-vara mänsklig!!
Fantastiskt vinklat inlägg där krönikören själv skriver om felaktiga vinklingar och perspektiv. Det var roande till en början tills jag insåg att det var en riksdagsledamot som sitter med den här helt otroliga synen på konflikten mellan palestinier och israeler.
Hamas vill utplåna Israel medans Israel vill värna om sina arabiska invånare? Hur kommer det sig att Gaza är världens största koncentrationsläger där människor inte har tillgång till vatten, mat eller arbete?
Hur kommer det sig att man så "vänligt" tar död på 300 personer (Hamasanhängare och civila) som svar på raketer som orsakat 1 död hittills. (Bäst att förklara för dig att när jag skrev "vänligt" så var jag ironisk, inte säker på att du skulle förstå det annars)
Det enda positiva med dessa attacker är att media får upp ögonen för palestiniernas lidande, eftersom dödsantal i strider är det enda som räknas. Antalet palestinier som dör av svält, sjukdomar eller vattenbrist pga deras levnadsstandard är mycket större än de 300 som dött i striderna och det händer varje dag, hela tiden.
Att du tar upp Hizbollah/Libanonkonflikten som ett sätt av Israel att skydda sig är bara pinsamt. Det var ett försök att spänna musklerna som gick helt fel.
Den frågan du ska ställa dig själv är "Varför skjuter Hamas raketer mot Israel? Hur har dessa grupperingar fötts?"
Inte ens du kan väl vara så naiv att du tror att det hela började med raketer från Gaza?
Förintelsen var en fruktansvärd händelse men det vidrigaste är att Israel nu ser till att bunta ihop palestinier i koncentrationsläger liknande under förintelsen samt att Israel också slänger in en krydda av apartheid i och med sin mur.
Pinsamt Frederick, men vad kan man vänta sig av en borgare.
Ta från dom fattiga och ge till dom rika.
Mycket bra inlägg i en debatt som oftast utmålar palestinierna som de oprovocerat attackerade. Krävs en debatt som inte bara tar sida för Palestina utan även ser utrymme för Israel i debatten.
Senaste 10 åren räknas israeliska civila dödsoffer av raketbeskjhutningar runt 20 personer, palestinska civila dödsoffer i över 5000 - hur kan man motivera detta dödande om man inte anser att ett israeliskt liv är värt i runda slängar mer än 200 ggr en palestiskt? Det är illa maskerad rasism att släta över och bortförklara Israels uppenbara övervåld. .. Att försvara den pågående utplåningen av den palestinska nationen är skamligt
@ Dov & Peter:
För att inte fastna i en diskussion om det sista halvåret utan fokusera på huvudproblemet: 5 miljoner israeler har de sista 60 åren bott på 5 miljoner palestiniers land och palestinierna har tvingats bo i flyktingläger under dessa år. Hur löser man detta? Låta flyktingarna återvända hem?
Fredrik, har du någon gång varit i Israel och i Palestina? För du skriver som om du känner till hur situationen är där nere, hur stämningen är och vad människorna känner. "På Västbanken råder lugn, tillväxten är god och stämningen mellan Israeler och palestinier blir allt bättre. " Var har du fått detta ifrån? Jag var nere i somras och jobbade som voluntär och jag håller tyvärr inte med. Håller med i din beskrivning av Hamas. Jag håller också med att Israel har rätt till självförsvar, men vad är din definition av självförsvar? Är det lika med att införliva Gaza med Israel och driva ytterligare 1,5 miljoner palestinier på flykt?
Mvh
Mia
Tack för en bra och (för en gångs skulle) objektiv artikel om mellanöstern, Fredrick.
Också kul att läsa kommentarerna, speciellt Robert Danielssons som i sitt försök att verka neutral påstår att Hamas inte alls skickat några raketer när DE SJÄLVA skriver det på sin hemsida. :) Bra försök Robert!!
"Israel förväntas ge sjukvård, el, bensin, kunskap, teknik och administration till människor som vill utplåna dem. Vilka andra länder ställer vi krav på att förse aggressiva och hatiska element med dessa förnödenheter? Inga."
Problemet med den bild du ger är att du likställer Hamas med det palestinska folket, det är en felaktigt.
Visst är problemet väldigt komplicerat och något som saknas i din text är hur det faktiskt ligger till, israel ockuperar land som egentligen inte är deras. Det är inte helt oprovocerat som Hamas hatar isrealerna. Att inte förstå att de flesta av dessa människor, i Hamas, har släktingar, familjer som generation efter generation mördats eller förvisats från deras hem av isrealerna är för mig helt otroligt. Att Federley inte fördömmer detta otroliga ÖVERVÅLD är helt otroligt. Du kommer inte komma långt i politiken utan att ha en mer humanitär och diplomatisk linje.
Själv är jag inte centerpartist men en förebild för alla högerpolitiker borde vara Carl bildt och hans linje, till skillnad mot din, är att FN's säkerhetsråd ska kräva ett omedelbart stopp för alla militära aktiviteter mot eller från Gaza.
Antingen så står du för vad du säger, när du menar att förutom den svenska journalistkåren "som spelar hamas i händerna" och FN och andra organisationer gör det, eller så skriver du på det här sättet enbart för att skapa reaktioner. Ett billigt sätt att få publicitet.
I krig finns det inget rätt eller fel, bara vinnare och förlorare. Eftersom denna konflikt har pågått i drygt 60 år visar det att fredssamtal inte fungerar. Låt det utvecklas till ett fullskaligt krig så att det kan bli ett slut.
"Men varför så många skadade och dödade?" frågar sig Federley. "Är det för att israeliska trupp är dålig på att träffa? Nej tvärtom och det vet de mördande hundarna som sänder sina missiler från Gazaremsan. Därför placerar de sig alltid i civilia områden."
Huruvida Federely har personlig kännedom om Hamas självförsvarspositioner eller lutar sig mot Israels officiella uppgifter suddar ändå inte bort fakta; nämligen att de 1,2 miljoner invånarna på Gaza lever i en överfull miljö där det inte längre finns många gömställen kvar att anförtro sig till.
BBC meddelar under måndagen att ett universitet och Hamas inrikespolitiska ministerium tillhört de senaste militära målen. Att utländsk militär bombar lärosäten och demokratiskt valda partiers högkvarter sätter de senaste dagarnas utveckling i Gaza i ett helt nytt läge: det börjar likna ett skoningslöst bombardemang istället för det "självförsvar" Israel håller fast vid att det rör sig om.
EN ELOGE TILL OLLE SOM SKREV FÖLJANDE
"Du kan väl ändå inte mena allvar med detta påstående?
"Israel förväntas ge sjukvård, el, bensin, kunskap, teknik och administration till människor som vill utplåna dem. Vilka andra länder ställer vi krav på att förse aggressiva och hatiska element med dessa förnödenheter? Inga."
Jag har svårt att tro att du som riksdagsledamot inte anser att en ockupationsmakt måste ansvara för civilbefolkningens försörjning? Ditt påstående är oerhört skrämmande!
"Fourth Geneva Convention
Article 55
To the fullest extent of the means available to it the Occupying Power has the duty of ensuring the food and medical supplies of the population; it should, in particular, bring in the necessary foodstuffs, medical stores and other articles if the resources of the occupied territory are inadequate."
Var vänlig och förklara dig Federley!"
DET ÄR BEKLÄMMANDE HUR MAN VÄLJER OCH VRAKAR NÄR DET GÄLLER VAD FN SÄGER OCH INTE SÄGER. ALLT DETTA VITTNAR OM DEN BOTTENLÖSA BRISTEN PÅ UTBILDNING HOS MAKTHAVARE OCH MEDIA I SVERIGE
OLLE PLOCKADE HELT RIKTIGT FRAM ETT EXEMPEL SOM VISAR PÅ DETTA. ETT ANNAT ÄR EXEMPEL ÄR DET ÅTERKOMMANDE
"FN beslöt 1948 att Palestina skulle delas mellan araber och judar"
DET ÄR ALLTSÅ HELT FEL, EFTERSOM DET SÅ KALLADE "beslutet" ENDAST VAR RÅDGIVANDE FRÅN GENERALFÖRSAMLINGEN. ENLIGT FN-STADGAN ÄR DET ENDAST SÄKERHETSRÅDET SOM HAR RÄTT ATT "ta beslut". NÅGOT SÅDANT "beslut" FRÅN SÄKERHETSRÅDET FINNS ÖVERHUVUDTAGET INTE.
ENLIGT INTERNATIONELL LAG, FINNS DET INGEN SOM HELST BINDANDE SKYLDIGHET ATT EFTERFÖLJA EN REKOMMENDATION FRÅN GENERALFÖRSAMLINGEN.
Rapporteringen från konflikter där Israel är en part brukar vara ganska skev. Medias normala modus operandi beskrivs i detta 18 minuter långa reportage som tydligt illustrerar brister i objektiviteten i rapporteringen. Bland visas hur nyheter helt fabriceras med både statister och regissörer och hur vanligen respekterade TV-stationer medvetet deltar för de dramatiska bildernas skull.
http://www.youtube.com/watch?v=t_B1H-1opys
Här kommer en roligt formulerad beskrivning av vad vi kan vänta oss även denna gång:
http://rogntudjuu.blogspot.com/2008/02/pallywood.html
Här är en länk till en känd förespråkare för fred i mellanöstern som inte reflexmässigt skyller allt på Israel:
http://fredimellanostern.wordpress.com/
En beskrivning på wikipedia av vad Pallywood innebär:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pallywood
-
Fredrick, bra artikel. Notera också att nästan ALLA döda är hamas-terrorister, INTE civila. Det har till och med Hamas erkänt till nyhetsbyråerna AP och Reuters igår. Det beror på att endast legitima terroristmål (Hamas-fästen i Gaza) har träffats.
-
Robert:
Det har fördrivits lika många judar från västbanken och arabländer som araber från dagens Israel. Judarna integrerades i Israel, araberna sattes i flyktingläger i Jordanien och Libanon. Varför ska bara arabers om fördrevs ha rätt att återvända? Elelr ska de judar som fördrevs från västbanken, och som nu flyttar tillbaka som "bosättare", också få "återrvända"?
Israel måste vara den enda stat som enligt vänstern inte har rätt att försvara sig, eller finns det andra länder som inte får försvara sig mot attacker?
Mycket bra skrivit Fredrick, håller med till 100 %.
Under 1930 talet kom nazisterna till makten genom val. Efter kriget var ingen nazist av alla tillfrågade tyskar.
Vilka civila i Gaza är det som dör om man fråga? De som röstade fram Hamas? Eller de som skickar ut sina barn under oroligheterna och sedan visa fram dem som martyrer?
Nej, som man bäddar för man ligga!!!
Är det möjligt att se objektivt på denna konflikt? Av kommentarerna ovan verkar det som om man måste stå på den ena eller andra sidan (svart eller vitt).
Är det inte så att båda parternas agerande gör att en lösning inte är möjlig? Skall man komma någonstans måste man sluta med retorik typ:
"Det var inte vi som började"
Det är ju så att båda sidor beter sig på ett vidrigt sätt och ingen verkar visa någon förståelse för hur och varför den andra sidan agerar som de gör. Skall det bli någon lösning måste en omedelbar vapenvila införas. Därefter krävs det en ärlig folkvilja från bägge parter att leva i ömsesidig fred och respekt.
Är detta möjligt?
Läst på DN:
Fanns det något militärt alternativ till detta massiva flyganfall?
- Nej, egentligen inte. Man måste göra något, ingen nation skulle i längden acceptera att den egna befolkningen blir beskjuten med raketer.
Vad är det som är så svårt att förstå med detta? Borde vara självklart att alal länder har rätt att försvara sig.
Jag skäms så fruktansvärt mycket över att jag är svensk medborgare när jag får läsa meningarna från författaren Fredrick Federley och som dessutom sitter i riksdagen. Personligen så tycker jag att han inte alls verkar vara kunnig på området och borde därför avstått att kommentera händelserna i Mellanöstern. Jag la min röst på vänsterpartiet i förra valet och ångrar djupt att jag gjorde det då och kommer inte att göra om samma misstag.
”De många döda är inte bara israelernas fel” hur kan du skriva så här? Försöker du säga att det finns människor som valfritt väljer att dö av de israeliska bomberna som inte verkar sluta regna över Gaza.
Dem desperata försöken att döda israeler som Hamas försöker göra genom att avfyra raketer mot Israel har en stor betydelse till varför Israel nu har rätt att döda över 280 och skada över 700 människor. Dock är det inte bara israelernas fel till att dessa människor nu har dött!
Våld är ett fel alternativ till att lösa problem och därför är det fel av Hamas att skjuta in raketer från Gaza mot Israel och tro att det ska vara lösningen till konflikten.
Men frågan som jag ställer mig är varför gör Hamas det här valet och därmed fel val enligt mina ögon? Svaren är enkel, människorna i Gaza svälter, ingen rent vatten, ingen medicin, de lever isolerade som fångar i ett stort fängelse, men framförallt så har dem flesta individer i Gaza redan mist en familjemedlem, släkting, eller en god av en fallande israelisk bomb. Människorna är desperata och ser ingen annan utväg än att desperat försöka göra motstånd mot Israel som militärt är bland dem starkaste nationerna på vår planet tack vare stödet från väst.
Du pratar om att media i Sverige ställer sig på palestiniernas sida genom att inte se konflikten från israelernas perspektiv att de också är människor med känsla, smärta, kärlek och ömhet. Jag tvivlar inte på att israelerna inte är människor med känsla, smärta, kärlek och ömhet. Men dock så borde de ställa sig en tankeställare till sitt eget förflutna då de levde under liknande förhållande i Warszawa under andra världskriget. Isolerade som i ett stort fängelse utan mat och vatten. Desperat försökte judarna göra motstånd mot Nazisterna som då var militärt överlägsna. Samma scenario sker nu! Jag förstår verkligen inte var kärleken från israelernas sida finns idag då de själva bygger murar och vägrar släppa in mat och andra förnödenheter till folk som lider. När då palestinierna utför dem desperata försöken att beskjuta Israel, då tycker plötsligt israelerna själva inte se anledningen till varför palestinierna utför racketattackerna. De tycks vara mer rätt att då ge order om att bomba mer istället för att släppa ner paketer med mat och vatten.
Varför lär sig inte människor av misstag som har begåtts tidigare?
Jag skäms så fruktansvärt mycket över att jag är svensk medborgare när jag får läsa meningarna från författaren Fredrick Federley och som dessutom sitter i riksdagen. Personligen så tycker jag att han inte alls verkar vara kunnig på området och borde därför avstått att kommentera händelserna i Mellanöstern. Jag la min röst på vänsterpartiet i förra valet och ångrar djupt att jag gjorde det då och kommer inte att göra om samma misstag.
”De många döda är inte bara israelernas fel” hur kan du skriva så här? Försöker du säga att det finns människor som valfritt väljer att dö av de israeliska bomberna som inte verkar sluta regna över Gaza.
Dem desperata försöken att döda israeler som Hamas försöker göra genom att avfyra raketer mot Israel har en stor betydelse till varför Israel nu har rätt att döda över 280 och skada över 700 människor. Dock är det inte bara israelernas fel till att dessa människor nu har dött!
Våld är ett fel alternativ till att lösa problem och därför är det fel av Hamas att skjuta in raketer från Gaza mot Israel och tro att det ska vara lösningen till konflikten.
Men frågan som jag ställer mig är varför gör Hamas det här valet och därmed fel val enligt mina ögon? Svaren är enkel, människorna i Gaza svälter, ingen rent vatten, ingen medicin, de lever isolerade som fångar i ett stort fängelse, men framförallt så har dem flesta individer i Gaza redan mist en familjemedlem, släkting, eller en god av en fallande israelisk bomb. Människorna är desperata och ser ingen annan utväg än att desperat försöka göra motstånd mot Israel som militärt är bland dem starkaste nationerna på vår planet tack vare stödet från väst.
Du pratar om att media i Sverige ställer sig på palestiniernas sida genom att inte se konflikten från israelernas perspektiv att de också är människor med känsla, smärta, kärlek och ömhet. Jag tvivlar inte på att israelerna inte är människor med känsla, smärta, kärlek och ömhet. Men dock så borde de ställa sig en tankeställare till sitt eget förflutna då de levde under liknande förhållande i Warszawa under andra världskriget. Isolerade som i ett stort fängelse utan mat och vatten. Desperat försökte judarna göra motstånd mot Nazisterna som då var militärt överlägsna. Samma scenario sker nu! Jag förstår verkligen inte var kärleken från israelernas sida finns idag då de själva bygger murar och vägrar släppa in mat och andra förnödenheter till folk som lider. När då palestinierna utför dem desperata försöken att beskjuta Israel, då tycker plötsligt israelerna själva inte se anledningen till varför palestinierna utför racketattackerna. De tycks vara mer rätt att då ge order om att bomba mer istället för att släppa ner paketer med mat och vatten.
Varför lär sig inte människor av misstag som har begåtts tidigare?
Tack Fredrik!
Mycket objektiv och bra artikel. Äntligen någon som vågar säga sanningen. Public Sercive och övriga media går inte att lita på alls i denna fråga. De kör samma gamla vänstersoppa.
Du får nog min röst i nästa val, Fredrik!
Israel har rätt till självförsvar säger Federlay. Min fråga till honom blir då. Har palestinerna representerade av den regim de valt rätt till självförsvar?