[...] 2 3 4 5 Dagbladet 2 3 4 5 6 7 8 Dagen 2 3 4 5 6 7 DN 2 3 4 5 ETC 2 HD 2 KrB 2 3 4 5 6 Newsmill 2 3 4 5 6 SmP 2 3 4 5 6 SvD 2 3 4 Sydsvenskan 2 3 4 TrA 2 3 4 5 VG 2 3 4 [...]
Blogg:Representerar Hamas islam? | Israel i Sverige, 2009-01-01, 19:16
[...] 2 3 4 5 Dagbladet 2 3 4 5 6 7 8 Dagen 2 3 4 5 6 7 DN 2 3 4 5 ETC 2 HD 2 KrB 2 3 4 5 6 Newsmill 2 3 4 5 6 SmP 2 3 4 5 6 SvD 2 3 4 Sydsvenskan 2 3 4 TrA 2 3 4 5 VG 2 3 4 [...]
Blogg:Svenskt judehat och förakt för araber « FRED I MEL, 2009-01-01, 13:34
[...] Israels våld sprider sig alltså. Föraktet för andra människor och deras liv är monumentalt och än mer vidrigt är det förakt de människor här i Sverige som kan försvara Israels agerande visar. De behöver ju inte ens vara rädda för några usla Kassam-raketer. Bomberna fortsätter falla över Gaza, Västvärlden tittar på utan att göra något. [...]
Blogg:Israel bombar Gaza och dödar civila på Västbanken | Svensson, 2008-12-29, 14:27
Ska denna styrka vara lika effektiv som UNIFIL har varit för att se till att Hizbollah inte beväpnas???
Gazanerna fick ALLT när judarna lämnade för 3 år sedan, väl lönande växthus (90% av alla som judarna hade), lönande industriby, exportvägar via Israel, löfte om flygplats, hamn, de har gasfyndigheter värda $4 miljarder utanför kusten. De fick ALLT, men - UNDER ANSVAR! De hade alla chanser att visa hur de ville bygga en palestinsk stat.
Nu har de visat det.
Permalänk | Anmäl
Ralph Haglund, 2008-12-28, 20:13
Palestinerna hjärntvättar systematisk sina barn att hata Judar, inte Israel.
http://www.vidmax.com/video/582/Jihad_Jr__The_sick_things_Muslims_teach_...
Permalänk | Anmäl
Malmöbo, 2008-12-28, 22:26
Pierre! Vald av ingen, representant för ingen. Mest känd för att försörja sig sig utan att utföra något arbete, utom att byta kläder förstås. Om nu det kan vara någon merit? Kanske i hans värld? Nu "kräver" han en fredsstyrka. Ja, styrka kanske krävs, men inte den som han efterspråkar utan snarare styrkan att öppet ta avstånd från den typ av "demokrati" som Hamas representerar.
Permalänk | Anmäl
Jan Linné, 2008-12-28, 22:38
1, Palestinierna fick en isolering pga att de röstade bort de korrupta PLO. Tror säkert de var det de förväntade sig när de gick med på demokratiska val.
2, Under de senaste åren har Palestinierna fått se allt bli förstört oavsett vad Judarna lämnade efter sig. Det är dock inte Hamas fel utan att Israel har en vana att bomba sönder all infrastruktur som finns.
3, Israel har inte ens med total isolering lyckats stoppa Hamas från att få vapen. Nu kan vi ju låta FN prova.
Jag håller med artikelförfattaren, en fredsstyrka med arabiska OCH amerikanska soldater är att föredra. Vi måste dock börja prata med Hamas och inte behandla dem som mindre vetande.
Få Hamas att erkänna Israel borde inte vara särskilt svårt, få bara USA att säga till Israel att ta bort alla bosättare plus erbjud en egen hamn och flygplats. DOCK har ingen pratat med Hamas, man har avkrävt den ockuperade parten löften om att erkänna en militärt överlägsen ockupant för annars för man inte vara med internationellt. Om Hamas hade gått med på det hade de inte haft något att förhandla om och suttit i samma situation.
Då Israel och USA samt resten av västvärlden verkar vara inställda på att palestinierna är djur och borde behandlas som mindre vetande så kommer vi dock inte se något slut på den här fighten innan Hamas eller någon annan organisation har bevisat att de kan skada Israel.
Hizbollah har vunnit Libanons frihet genom att ha vapen att kunna slå emot Israel, ingen vågar anfalla Iran pga av att de kan attackera Israel osv. Mitt råd till Israel och väst världen är att börja lyssna på de som inte har vapen så kanske vi kan få stopp på upprustningen.
Mitt råd till alla Israels vänner är att lägga krav på vår regering att de ska hjälpa till att bygga upp ett behagligt liv i Gaza, jag är helt övertygad om att 99% av alla som spränger sig själva i luften eller skjuter raketer in på Israels mark. Om vi skapar ett behagligt liv i Palestina med framtid för palestinierna så kommer inte folk i dessa områden vilja kriga. Ge palestinierna sitt eget land och öppna upp för bistånd och utveckling, alternativet är att utrota palestinierna och om det är vad vi väljer så är det bara att blunda för vad Israel håller på med. De kommer att lyckas om de får fritt fram.
Permalänk | Anmäl
Robert Johansson, 2008-12-28, 23:29
Pierre,
-
Du har gjort ditt, dra till Rosengård eller Kuba är du snäll!
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2008-12-28, 23:48
"IWC kräver vidare att en internationell styrka tillsätts för att skydda civilbefolkningen"
-
IWC:s medlemmar kan ju själva beväpna sig och åka ner och skydda civilbefolkningen istället för sitta på sina höga hästar och kräva andra skall göra saker åt dem.
Permalänk | Anmäl
VEB, 2008-12-29, 05:59
Det som behövs är inte en internationell fredsstyrka utan en fred.
I år har konflikten fyllt 60 år och frågan är om vi är 2048 ska ”fira” att konflikten pågått i 100 år eller om vi vid den tidpunkten kommer att ha fred i området. En internationell fredsstyrka är ingen lösning utan den kan snarare leda till att konflikten permanentas.
Den främsta orsaken till att vi inte har en fred är väl det faktum att Palestinierna sa nej till det erbjudande som dom fick år 2000 och som innebar att Israel skulle återställa 97% av de ockuperade områdena och att Palestinierna skulle fått östra Jerusalem.
Den gången sträckte sig Israelerna så långt som dom bara kunde och kanske lite till. Och de är de Palestinier som tackade nej till detta erbjudande som bär ansvar för det som händer nu.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2008-12-29, 09:48
Fredstyrka? Vad skulle en sådan kunna uträtta när det ena parten i konflikten mycket tydligt uttryckt sina målsättningar - totalt utplånade av staten Israel? Varför skulle det bli "fred" i ett område där man krigat i tusentals år bara för att ett gäng FN-soldater åker dit? Satt bara och väntade på att Shori skulle dyka upp i debatten. Konstigt att han inte nämner Olof Palme en enda gång...
Permalänk | Anmäl
Sten Martinsson, 2008-12-29, 11:36
Det israeliska erbjudandet 2000 skulle ha skapat ett palestinskt Bantustan, totalt beroende av Israel. Det var inte speciellt konstig att de sa nej.
Permalänk | Anmäl
Erik Rodenborg, 2008-12-29, 12:02
På vilket sätt skall den internationella fredstyrkan skydda civilbefolkningen, t ex vad skall den i praktiken göra då missiler avfyras från Gaza in i Israel? Skall fredsstyrkan skicka protester till Hamas? Det är inte uppenbart att det skulle stoppa missilerna. Vad gör fredstyrkan då? Skall den få ett fredsframtvingande mandat och ge sig in i Gaza? Kan någon verkligen tänka sig att skicka europeiska soldater på ett sådant uppdrag?
Om fredsstyrkan involverar amerikansk trupp så blir de omedelbart måltavlor för självmordsattacker. Det skulle vara oförståndigt av en amerikansk president att stationera trupp i ett evighetsuppdrag på gränsen till Gaza; USA har inte glömt Beirut 1983! USA har nog med att dra sig ut ur Irak och förstärka insatsen i Afganistan; det sista de vill göra är att engagera sig militärt i ett område där de ses som fiende av den ena parten och där man inte kan identifiera hur uppdraget kan avslutas med framgång inom rimlig tid.
Permalänk | Anmäl
Torsten Åkesson, 2008-12-29, 13:13
Vi kommer ju ihåg att EU hade lovat att hjälpa till att bevaka gränsen mellan Gaza och Egypten, så det blev en vanlig internationell gräns med vanliga regler, men inte transportväg för vapen och terrorister. Till och med UNRWA skulle kunna åka den vägen? Men så fort Hamas kom sprang EU med svansen mellan benen........ Tala om internationell närvaro!
Permalänk | Anmäl
Ralph Haglund, 2008-12-29, 14:25
Bakgrund: Israel vann ett krig, men utplånainte fienden totalt (inte så klokt så här i efterhand). Palestinierna förlorade sitt land, hårt med krig är ingen lekstuga. En jämförelse: Finland förlorade karelen till sovjet, befolkningen kuvades, och det blev lugn och ro, men tänk tanke på om finland dagligen skulle lobba in granater på björnen i öst.
Permalänk | Anmäl
>>>------------------->, 2008-12-29, 14:42
Bollen ligger hos Hamas och den har legat hos Hamas sedan Israel drogs sig tillbaka från Gaza.
När Israel visade sin goda vilja och lämnade Gaza, vad gjorde Hames då för att visa sin gofa vilja oc att de vill ha fred, jo de började skjuta in raketer i Israel.
Israel gör helt rätt som inte släpper in Gaza folket, det är helt absurd att omvärlden tycker att Israel ska förse Gaza med mat, medicin, jobb osv när dessa röstat på regering som vill utpåla Israel. Egypten kan öppna sin gräns och så kan Gaza få jobb, mat, medicin osv den vägen, det är trots allt deras fel att det ser ut som det gör idag.
Bollen ligger hos Hamas. fortfarande.
Erkänn Israel och sluta skjuta raketer så kan vi komma vidare.
Permalänk | Anmäl
Matte, 2008-12-29, 15:04
Faktist en bra idé med fredsstyrka. Sådan borde dock även få genomsöka Gaza vid ev fortsatta raketangrepp från Hamas. Inte direkt oväntat att P Schori ser det ensidigt, dvs allt är Israelernas fel; "I sammanhanget är det viktigt att veta att det också finns ett andra Israel som motsätter sig anfall mot civila palestinska mål", inget tal här om att det finns ett Gaza som ej önskar raketangrepp mot cicila Israeliska mål, döhhh...
Inte för inte är P S känd som Castros (och Ceauşescu's) sista gode vän i den fria världen.
Permalänk | Anmäl
Dr T, 2008-12-29, 15:24
och vad har Tony Blair uträttat som fredsmäklare han som aldrig nånsin satt sin fot i Gaza. Han struntade i Gaza på inrådan av israelisk militär som hävdade att fara för hans liv förelåg.
Tjusig typ som nu vill bli president för hela EU.
Permalänk | Anmäl
buttan, 2008-12-29, 15:24
Stora delar av svensk press hyllar som vanligt terroristerna och fördömer Israels rätt att försvara sig. Fred uppstår inte förrän omvärlden slutar uppvigla det palestinska våldet och erkänner Israels rätt att existera. Den undfallenhet vi ser inför den antisemitism som intoleransens ideologi står för i mellanöstern är precis samma undfallenhet som kommer att förgöra vår egen demokrati och yttrandefrihet.
Att diplomater fortfarande tror att det går att diskutera med diktaturer och intoleransens företrädare är tyvärr tragiskt att se.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fischer, 2008-12-29, 16:52
Det är givetvis meningslöst att ta ställning för eller emot någon part i denna konflikt. Det gör heller inte Schori.
Om två personer slår varandra blodiga på någon offentlig plats och inte verkar kunna eller vilja sluta så ingriper förr eller senare de som ser detta utspela sig ( eller polisen) för att skilja dem åt. Samma borde gälla internationellt. Därför skall fredsbevarande styrkor in i området. Att parterna inte klara upp detta på egen hand är allt för uppenbart.
Permalänk | Anmäl
p stigsson, 2008-12-29, 20:41
Ingen fredsstyrka emellan Gaza utan en fredsstyrka som styr Gazaremsan och håller ordning där. Hela denna röra är Egyptens fel till stor del, Sverige hade en FN-styrka i Sinai och Gaza under
1950- och 1960-talet, det gillade inte krigshetsaren Nasser och tvingade bort dom. Jag räknar med att Operation Cast Lead kommer att fortsätta tills den 20/1 och dödsoffer i Gaza kommer var liknande Operation Phantom Fury i Fallujah som krävde +1300 Irakiers liv och 95 US Marines liv samt förstörde helt eller delvis
39 tusen hus i staden, dessutom togs 1500 Irakier till fånga.
Sårade är betydligt högre siffror.
FN lyckades nyligen stoppa en raketattack ifrån Libanon av dom idag försvagade Hizbollah, så jag har tilltro till FNs förmåga, dock
så skall inga vapen vara i händerna på Gazabor.
Permalänk | Anmäl
Alessandro, 2008-12-29, 21:41
Förslaget är det inget fel på, en internationell fredsstyrka i kombination med en massiv satsning på infrastruktur, utbildning ocgh utveckling skulle vara mycket önskvärd. Men med tanke på hur otroligt politiserad konflikten är så verkar det osannolikt.
Båda parter har under konfliktens gång begått handlingar som inte kan försvaras, dock så har Israel en mycket starkare förmåga än Palestinierna. Så "terrorism" om man vill kalla det så används av båda sidor. Något som givetvis har sina förklaringar. Förintelsen och de inte "alltid" vänligt inställda grannländerna kan ju tänkas vara pusselbitar som delvis förklarar varför Israel har världens effektivaste militärmakt.
"We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness."
Permalänk | Anmäl
Westfalia, 2008-12-30, 00:27
Jag föreställer mig att varje åtgärd som kan öka kommunikationen och förståelsen mellan de stridande är meningsfull. En fredsstyrka kan troligen hjälpa till med detta genom att skapa tillräcklig trygghet för diskussioner.
Som PS säger så finns det både israeler och palestinier som vill fred. Fredsarbete måste (som all annan hjälp) gå ut på att stärka de goda krafterna.
Men de här mänskorna stärks också om deras röst blir hörd. Kan vi hjälpa dem med det? Kan vi hjälpa dem att höras i varandras områden? Kan de tala så att de inte förskräcker?
Ju fler mänskor som vågar verkligen se "fienden" desto närmare kan freden vara - om just de mänskorna får vara med och bestämma.
Permalänk | Anmäl
Lennart Borgman, 2008-12-30, 00:49
Pierre var i affekt i morse när han intervjuades i TV4 med Birgitta Ohlsson. Birgitta svarade rakt på sak och var mycket tydlig och påläst. Pierre satt och suckade och gjorde grimaser och slängde ut sig lättkontrollerade fånigheter. Han framstod som en föredetting som var rasande över att en ung kvinna fullkomligt ägde. Stackars palestinierna som har sådana förespråkare i bittra vänstertomtar.
Permalänk | Anmäl
Jennifer, 2008-12-30, 12:06
Jag håller helt och hållet med, på ett villkor. Att Shori ensam utgör denna styrka så att alla kan hålla ögonen på detta besynnerligt otidsenliga kreatur.
Permalänk | Anmäl
Lars Cromander, 2008-12-30, 20:01
Oj, det var länge sedan man hörde den här gamle rödingen hosta till. Jag trodde han för gott hoppat av till Sovjetunionen för länge sedan.
Permalänk | Anmäl
David Igra, 2008-12-30, 21:09
Jennifer-Lars-David: Helt obegripligt att alliansen kunde vinna valet med er som vapendragare.
Permalänk | Anmäl
Lennart Borgman, 2008-12-30, 21:20
Ja käre Pierre är igång. Nu har han ett förslag, igen! Vi måste nog lyssna på honom. Hans bevekelsegrunder kan ju ses i skenet av några citat:
• Efter att ha saboterat freden [i Vietnam] har den amerikanske presidenten frigjort en barbarisk hämningslöshet som till och med överträffar Hitler-Tysklands illdåd. Det är viktigt att komma ihåg att det är själva det amerikanska systemet som möjliggör Nixons folkmordspolitik. Det är ett system som alstrar brutalitet och människoförakt och genom sin makt utgör en fara för en hel värld.
. Pierre Schori om USA:s president Richard Nixon. Ledare i Tiden, nr. 10/1972.
•... vi finner inte skäl att låta ett avståndstagande från Sovjetsystemet innebära något som helst godkännande av kapitalismen. Vi anser den vara en klart överreklamerad vara.
. Pierre Schori i ledare i Tiden, nr. 4/1973.
• Från besöket på Cuba bär jag med mig minnet av välklädda skolbarn, från de övriga länderna av barn som tigger på gatorna.
. Pierre Schori efter rundresa i Centralamerika. Källa: TT, 14 februari 1983.
• Han är en av de största i samtidshistorien. Någon har sagt att han är för stor för sin ö. Castro ser allt i ett mycket långt perspektiv. Han är en encyklopedist och har närmast en renässansfurstes drag.
. Pierre Schori om Kubas dåvarande president Fidel Castro. Källa: Sydsvenska Dagbladet, 20 juli 1986.
• [De balter] jag har talat med accepterar efterkrigstidens så kallade realiteter, och Helsingforskonferensen 1975 fastslog nuvarande gränser i Europa såsom gällande. Så jag tror nog att de ser det som att få autonomi, ökad självständighet, inom Sovjetunionen.
. Pierre Schori om kraven på baltisk självständighet. Uttalande i Magasinet, SVT2, 6 april 1989.
• Just nu är vi inte där på något sätt ännu. (...) de begär ökad självständighet när det gäller kultur, språkfrågan och det finns de som kräver på alla områden inom utrikespolitiken.
. Pierre Schori på frågan om Sveriges regering skulle stödja kravet på självständiga baltiska stater. Uttalande i Magasinet, SVT2, 6 april 1989.
• [Sverige vill inte] bidra till någon separatism där. Vi har erkänt den nuvarande situationen...
. Pierre Schori om kraven på baltisk självständighet. Källa: Svenska Dagbladet, 5 september 1989.
• Vi bejakar naturligtvis en frigörelseprocess - i kulturell bemärkelse - i de baltiska republikerna. Samtidigt är det ofrånkomligt att de är en del av Sovjetunionen, vilket ju framgår av Helsingfors-överenskommelsen från 1975 som bekräftade Europas gränser.
. Källa: Svenska Dagbladet, 5 september 1989.
• Det stinker av McCarthyism.
. Pierre Schori apropå att USA stoppat utnämningen av honom som chef för FN:s representation i Kosovo. Källa: The New Yorker, 21 juli 2003.
Ja du Pierre, vad rätt du tänkt, vad fel det blev.Du är sedan -68 passé och kanske var du det redan då,
Permalänk | Anmäl
Jan Linné, 2008-12-30, 21:41
Alltså, tanken på en FN-ledd internationell fredsstyrka som en buffert är berömvärd. Men det kommer aldrig att hända. Israels syn på, och respekt för FN-trupper är ju välkänd. Nada, niente, ingen som helst.
Dessutom så kommer USA att lägga in sitt Veto i säkerhetsrådet mot en sådan resolution. Alternativet är att sätta upp en EU-ledd styrka. Men återigen. Israel kommer aldrig att acceptera en sådan, och ett FN-mandat är ju bara att glömma. USA måste ta sitt ansvar och sätta press på Israel att följa de resolutioner som faktiskt har antagits av säkerhetsrådet. Men än en gång, innan det sker så börjar nog solen att gå upp i väster..suck...
Permalänk | Anmäl
Fredrik, 2008-12-31, 09:33
Jan Linné: Vad har det du skriver med förslaget här att göra?
Permalänk | Anmäl
Lennart Borgman, 2008-12-31, 12:56
Pierre Schori har tur som inte har behövt försörja sig på marknadens villkor. Vem vill betala för hans tjänster eller åsikter?
Permalänk | Anmäl
goran, 2008-12-31, 15:39
Käre Lennart!
Förstår du int det? Den gode Pierres föslag, idé, eller vad nu är är grundar sig på en ideologi han företräder. Läs citaten! Läs gärna Hedins myckey kloka inlägg.
MVH
Permalänk | Anmäl
Jan Linné, 2008-12-31, 18:56
Nej Jan, jag förstår inte. Kan du förklara? Förslaget är väl inte synonymt med det du menar är Pierre Schoris ideologi? (Och det du menar beskriver hans ideologi verkar mer vara lösryckta citat, men det är en annan fråga.)
Jag instämmer helt med Hedin när han säger att det går att känna sympati både med palestinier och judar. Och att båda säkerligen vill ha fred. Men människor under press gör dumma saker. En fredsstyrka kan möjligen minska pressen och få dem att på ett bättre sätt göra närma sig verklig fred.
Permalänk | Anmäl
Lennart Borgman, 2009-01-01, 09:51
Jag förväntar mig att Pierre Schori drar på sig kängorna och hjälmen och själv ställer sig mellan parterna!
-
Eller vilka individer är det som skall riskera sina liv i denna konflikt? Unga amerikaner från arbetarklassen. Killar och tjejer som kanske inte ens vet var de är och än mindre varför. Eller är det Johan från Eskilstuna?
-
Vad är det som får oss att tro att andra skall riskera liv och lem i konflikter långt hemifrån? Konflikter där man förväntas vara neutral och inte har mandat att bekämpa de som är skyldiga till konflikten.
-
Det finns en part här - Hamas, som inte förtjänar mera respekt än Hitlers trupper förtjänade under andra världskriget. De som frivilligt stödjer och hjälper denna part förtjänar även de att betraktas som en del av problemet. Det går inte att vara neutral i denna konflikt och de som förväntas strida måste göra det av ideologiska skäl.
Permalänk | Anmäl
LP, 2009-01-01, 13:06
SCHORI är en person som hyllar Castro och tyranniet på Kuba. Schori är en person som kramar tyranni och spottar på de stackars människor som vill ha frihet för sig själva och sina familjer. SCHORI är en elitist som ingen får säga emot. Tänk då USA satte emot att han fick en hög post inom FN (som är ytterligare ett skämt), då grät han krokodiltårar och skällde USA. Varför i hela friden skulle USA godkänna att en person som tyr sig till tyranniet skulle få en framskjuten post inom det kriminella FN?
Schori är en skojare som smörar för tyranner. En av hans bästa vänner tycks ha varit den palestinske terroristen Arafat. En annan socialist, Sten Andersson, gillade också terroristen Arafat.
När nu Schori försöker gå i försvar för terroristerna i Hamas som skjuter raketer emot barn och kvinnor i Israel så fattar han fortfarande inte; Det är palestinska terrorister som skjuter raketer emot Israel!!!
Stackars Schori, intet förstått samt på den onda sidan trots sina föreställda "goda" tankar och åsikter.
Permalänk | Anmäl
Benke Olsson, 2009-01-01, 23:23
Jag måste ju tillägga detta också; Schori tror på Obama. Obama en person som var med på ett kalas för en palestinsk terrorist i Los Angeles 2001-2002. LA Times hade fått tag på bilder från kalaset men vägrade lämna ut det. Detta eftersom LA Times hoppades på Obama. Obama är den mest oerfarne politiker i USA någonsin. Såklart att Schori gillar en sådan person.
Permalänk | Anmäl
Benke Olsson, 2009-01-01, 23:29
Hm, rena sandlådan. Är det verkligen flera olika personer som skriver de hatiska kommentarerna ovan?
Konflikter löses inte med hat.
Permalänk | Anmäl
Lennart Borgman, 2009-01-02, 00:01
Pierre mfl borde läsa detta:
Ur Hamas stadgar:
”Israel får existera tills Islam utplånar det, precis som Islam tidigare har utplånat andra.”
“Profeten, Allah prisar honom, har sagt: Domedagen kommer inte förrän muslimerna strider mot judar och dödar dem, då judarna gömmer sig bakom stenar och träden. Då säger stenarna och träden ’O muslim, O Abdullah, en jude gömmer sig bakom mig, kom hit och döda honom’.”
”Vår strid mot judarna är oerhört allvarlig och viktig.”
Bolggförfattarens kommentar till citatet ovan:
"Notera: inte israeler, utan judar. Alltså inte ett politiskt ställningstagande utan ett religiöst."
från
http://www.ilyameyer.com/
Förhandla med Hamas? Fredsstyrka? Att Hamas skulle vara en part man talar med?
Hamas står för de sämsta och mest människofientliga delarna man kan finna i islam. Hamas borde bekämpas till varje pris om inte den islamofascistiska organisationen skall kasta folket i området i fördärvet.
Permalänk | Anmäl
LP, 2009-01-02, 09:09
Massiv uppbyggnad kommer inte att ske, det är befängt att tro något sådant, vem skall betala detta? Nej, det kommer bli som Fallujah och jag är övertygad om att Frankrikes kritik är gjord med baktanke att dom inte vill ha FN trupp i Gaza och dom vet att Israel och Egypten måste godkänna alla FN trupper där.
Permalänk | Anmäl
Alessandro, 2009-01-03, 23:43
Det verkar som inläggen börjar tryta. Och bra är väl det! Schori är knappast att ta på allvar. En viss Lennart verkar tyvärr inte förstått någonting. När Schoris tidigare ställningstaganden dras fram i dagsljuset igen så förstår han inte att i detta fall person inte kan skiljas från sak. Man kan inte vara demokrat och stödja Hamas! Detta är inte "hatiskt" Lennart!
Fredsstyrka? Överenskommelse med Hamas? Jultomten? Pierre Shcori?
Permalänk | Anmäl
Bocken, 2009-01-04, 16:29
Mass-SMS som jag fick för två minuter sedan med ursprung från Dr Mads Gilbert, Norsk Narkosläkare på plats i Gaza:
"Dette sterke ropet kommer fra Mads Gilbert, den norske legen som hjelper til ved et sykehus i Gaza: De bombet det sentrale grönsaksmarkedet i Gaza by for to timer siden. 80 skadde, 20 drept, alt kom hit till Shifa. Hades !
Vi vasser i död, blod og amputater. Masse barn. Gravid kvinne. Jag har aldri oppleve noe så frykteligt. Nå hörer vi tanks. Fortell videre, send videre. Rop det videre. Alt. GJÖR NOE ! GJÖR MER !
Vi lever i historieboka nå, alle ! Mads G."
Permalänk | Anmäl
Amir, 2009-01-05, 10:31
En fredsstyrka är inte något dåligt alternativ. Men en med ett starkt mandat.
Den skall både kunan gå in och avväpna Hamasanhängare, liksom att köra bort olovliga Israeliska nybyggare.
"Freden" har ju inte direkt funkat - visst kan man påstå att Israel lämnade det och det - men Gazaborna fick inte några resurser eller möjligheter till att bygga upp något. Tvärtom så isolerar man dom, dom har ingen hamn, flygplats osv. Transporter in och ut sker på Israels nåd.
Ström finns sporadiskt, och vatten ca 6h /dag.
Palestinier blir konstant bespoddate och trakasserade.
Skjutna/dödade palestinier (även unga/barn) är vardagsmat (om det sen är krypskyttar eller civila som omkommer i stridens hetta kan diskuteras).
Varken Hamas eller de mest driva sionisterna lär man kunna "prata" med, iaf inte till att börja med.
Det som gäller är att upprätta en neutral barriär - med öppna med kontrollerade gränser - en gräns som faktiskt släpper igenom förnödenheter och medicin osv - och inte trakasserar dom som tar emot detta eller som måste passera gränsen (med papperna i ordning osv). Tyvärr brukar FN-övervakare vara för passiva- det krävs mandat även för polisiära insatser, samt att både den palestinska sidan och den israeliska sidan överlämnar brottslingar till internationell rätt (alltifrån raketavskjutare till soldater som skjutit civila)
/K
Permalänk | Anmäl
Klas Karlsson, 2009-01-05, 15:16
Frågan är vilka är villiga att avväpna Hamas? För de kommer inte ge upp vapnen självmant direkt.. och om det blir stridigheter är det fortfarande en fredsstyrka eller är de zionistiska korsriddare helt plötsligt..?
Permalänk | Anmäl
Fibz, 2009-01-06, 20:20
Det finns idag miliontals palestinier i diaspora...lär av zionisterna och samla er i en global organisation och bilda lobbygrupper världen över, skapa egna medier för att ge folk sann information istället för den aldrig sinande zionistpropagandan...skapa egna fonder för att finasiera befrielsen av Palestina och uppbygandet av en stark och livsduglig stat dit palestinier kan återvända. Zionisterna kan endast besegras med samma medel som de själva använder...vidare så är zionisterna väldigt rädda för att den den demografiska balansen ska bli till palestiniernas fördel...därför tar de in så många icke palestinska invandrare så möjligt till Palestina (helst skall dessa vara judar, men även andra icke arbiska folkgrupper är välkomna)...alltså är det en ofrånkomlig plikt för alla palestinier, framförallt de som är kvar i Palestina att skaffa så många barn så möjligt...Palestinier bör vidare alltid sträva efter att utbilda sig sig så mycket så möjligt. Börja med att förena er i en organisation där jämlighet råder mellan könen och mellan kristna och muslimska palestinier(och palestinier av annan världsåskådning), Hamas och andra religösa grupper må för tillfället vara de enda motståndsgrupper som finns till hands...men de leder ingen vart...Palestiner måste ha en stark motståndsorginasition som omfattar alla palestinier oavsett religion, kön eller samhällsklass, och den får inte vara korrupt som PLO eller ha en religiös agenda som Hamas.
Permalänk | Anmäl
Torsten, 2009-01-12, 15:17
Var varsamma med orden, skiljd på "judar", det vill säga personer runt om i världen, i Sveriget t ex som religiöst eller genom arv (man har helt enkelt en mamma som är judinna) och människor som bor i Israel, det vill säga Israeler....(Och som kallar sig för judar får man tillägga eftersom där också bor kristna och muslimer).
Annars, om ni inte är tydliga med skillnaden mellan att vara "jude" och "israel" skuldbelägger ni svenskar som bott här i hundratals¨år, men som råkar tro på Jahve (istället för Gud eller Allah m.fl) för vad politikerna i en stat i mellanöstern hittar på.
Skulle också önska att vuxna (??) människor kunde skilja på sak och person; kritisera Schoris inlägg och inte hans person, trodde inte dagisbarn fick skriva här...*suckar djupt*
Permalänk | Anmäl
Charlotte Riessen, 2009-01-19, 19:51
När FN och EU kan inte lösa problemet i Mellanöstren då är det ett stort fel i världen..Israels nej , Israels vill inte, Israels envishet osv. bara för att Israel vill ha mer tid till alla bosättningar.. Med fred ska Israel förlora mycket ..
Men hur kunde det hända så här med Irak och fort??
Är FN rättvist, självständigt. med moral??Är EUs politik rättvis, självständig, utan intresse bara till rättvisan??
Israel bestämmer över FN..USAs kongress säger ok..
AIPAC kan säga 3.ok till Israel..Saddam ville att araber ska ändra politik mot USA för att man kan hjälp palestinierna men de sjuka fega arabiska ledare vill inte..USA vet att Saddam kan mycket och har arme som kan befria Palestina och mycket oljas pengar..Då sa Sharon :vi måste göra slut på saddam..Tänk att en politiker från EU säger : vi ska göra slut på Israels ockupation..Då hittar man inte den här politiker.!!TACK Palme .. I love you..
Permalänk | Anmäl
Amer Al-bayya, 2009-11-23, 11:58
Det är många som vill säga sina åsikter men de har inte varit under ockupation, massmord, mord, barn tortyr, krig, krigsbrott, våld, förtryck, att förlora hem och mark med 100 olivträd, rasism, apartheid och terror-döda barn, kvinnor och gravida kvinnor osv..
De ska veta vad folkrätten är och rättvisan med moral och uppfostran...Många politiker i väst har räddat världen många gångar..Många har förlorat livet för att de vill vara rättvisa och skydda freden.
som Olof Palme och hans vänner...Idag har vi Bush, Sharon, Blair m.fl .De är mördare och terrorister..
Världen behöver ett ord rättvisan som grundstenen till allt.. Har ni rättvisan med er???.
BEFRIA PALESTINA -BEFRIA PALESTINA NU..DET ÄR BÄTTRE FÖR ALLA..TACK.
Permalänk | Anmäl
Amer Al-bayya, 2009-12-06, 02:06
Thank you, it's very wonderfull story about this topic it might be very polite for students.
Recently i needed resume writing service. To my admirable surprise, resume was honest the price I paid for it.
Permalänk | Anmäl
Catherin31uI, 2010-02-10, 09:35
Vad vet politikerna om hela Palestinafrågan ??..Vad vet media om hela Palestinafrågan??..
Varför talar inte politikerna om alla fakta till folket??.Varför mörklägger media alla fakta om Palestinafrågan????
Hur kan hända det att folket inte vet om alla fakta om Palestinafrågan??....Varför har inte skolan alla fakta om Palestinafrågan??...
Det var hela tiden falska fakta och lögner får folket höra..
Fakta från historien får inte komma till folket..
Mord och politiska mord har varit över hela världen ..Varför är politikerna så tysta om allt och om alla ??..
Varför försvarar politikerna Israel och Israels alla brott orättvist??..
Kan man försvara en mördare????..Politikerna gör med Israel.......
Nu är det slut på alla lögner och alla fakta ska komma fram..
UKs ord--Balfourdeklaration 1917--till sionisterna om Palestina.Uks utrikesminister ,Arthur James Balfour.
Foreign Office,
den 2 november 1917 Käre Lord Rothschild,
Jag har det stora nöjet att, å Hans Majestäts regerings vägnar, till Er överlämna följande deklaration om sympatier för det judiska sionistiska aspirationerna, vilken har underställts och godkänts av kabinettet.
'Hans Majestäts regering ser gynnsamt på grundandet i Palestina av ett nationellt hem för det judiska folket och kommer att göra sin bästa ansträngningar för att underlätta uppnåendet av detta syfte; varvid det är klart underförstått att ingenting skall göras som kan skada de medborgerliga och religiösa rättigheterna för de icke-judiska befolkningsgrupperna i Palestina eller de rättigheter och den politiska ställning, som åtnjutes av judar i någon annat land.'
Jag skulle vara tacksam om Ni kunde göra den sionistiska federationen underkunnig om denna deklaration.
Eder Högaktningsfulle
Arthur James Balfour
Permalänk | Anmäl
Caroline Palmqvist, 2010-02-23, 11:05
51 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Ska denna styrka vara lika effektiv som UNIFIL har varit för att se till att Hizbollah inte beväpnas???
Gazanerna fick ALLT när judarna lämnade för 3 år sedan, väl lönande växthus (90% av alla som judarna hade), lönande industriby, exportvägar via Israel, löfte om flygplats, hamn, de har gasfyndigheter värda $4 miljarder utanför kusten. De fick ALLT, men - UNDER ANSVAR! De hade alla chanser att visa hur de ville bygga en palestinsk stat.
Nu har de visat det.
Palestinerna hjärntvättar systematisk sina barn att hata Judar, inte Israel.
http://www.vidmax.com/video/582/Jihad_Jr__The_sick_things_Muslims_teach_...
Pierre! Vald av ingen, representant för ingen. Mest känd för att försörja sig sig utan att utföra något arbete, utom att byta kläder förstås. Om nu det kan vara någon merit? Kanske i hans värld? Nu "kräver" han en fredsstyrka. Ja, styrka kanske krävs, men inte den som han efterspråkar utan snarare styrkan att öppet ta avstånd från den typ av "demokrati" som Hamas representerar.
1, Palestinierna fick en isolering pga att de röstade bort de korrupta PLO. Tror säkert de var det de förväntade sig när de gick med på demokratiska val.
2, Under de senaste åren har Palestinierna fått se allt bli förstört oavsett vad Judarna lämnade efter sig. Det är dock inte Hamas fel utan att Israel har en vana att bomba sönder all infrastruktur som finns.
3, Israel har inte ens med total isolering lyckats stoppa Hamas från att få vapen. Nu kan vi ju låta FN prova.
Jag håller med artikelförfattaren, en fredsstyrka med arabiska OCH amerikanska soldater är att föredra. Vi måste dock börja prata med Hamas och inte behandla dem som mindre vetande.
Få Hamas att erkänna Israel borde inte vara särskilt svårt, få bara USA att säga till Israel att ta bort alla bosättare plus erbjud en egen hamn och flygplats. DOCK har ingen pratat med Hamas, man har avkrävt den ockuperade parten löften om att erkänna en militärt överlägsen ockupant för annars för man inte vara med internationellt. Om Hamas hade gått med på det hade de inte haft något att förhandla om och suttit i samma situation.
Då Israel och USA samt resten av västvärlden verkar vara inställda på att palestinierna är djur och borde behandlas som mindre vetande så kommer vi dock inte se något slut på den här fighten innan Hamas eller någon annan organisation har bevisat att de kan skada Israel.
Hizbollah har vunnit Libanons frihet genom att ha vapen att kunna slå emot Israel, ingen vågar anfalla Iran pga av att de kan attackera Israel osv. Mitt råd till Israel och väst världen är att börja lyssna på de som inte har vapen så kanske vi kan få stopp på upprustningen.
Mitt råd till alla Israels vänner är att lägga krav på vår regering att de ska hjälpa till att bygga upp ett behagligt liv i Gaza, jag är helt övertygad om att 99% av alla som spränger sig själva i luften eller skjuter raketer in på Israels mark. Om vi skapar ett behagligt liv i Palestina med framtid för palestinierna så kommer inte folk i dessa områden vilja kriga. Ge palestinierna sitt eget land och öppna upp för bistånd och utveckling, alternativet är att utrota palestinierna och om det är vad vi väljer så är det bara att blunda för vad Israel håller på med. De kommer att lyckas om de får fritt fram.
Pierre,
-
Du har gjort ditt, dra till Rosengård eller Kuba är du snäll!
"IWC kräver vidare att en internationell styrka tillsätts för att skydda civilbefolkningen"
-
IWC:s medlemmar kan ju själva beväpna sig och åka ner och skydda civilbefolkningen istället för sitta på sina höga hästar och kräva andra skall göra saker åt dem.
Det som behövs är inte en internationell fredsstyrka utan en fred.
I år har konflikten fyllt 60 år och frågan är om vi är 2048 ska ”fira” att konflikten pågått i 100 år eller om vi vid den tidpunkten kommer att ha fred i området. En internationell fredsstyrka är ingen lösning utan den kan snarare leda till att konflikten permanentas.
Den främsta orsaken till att vi inte har en fred är väl det faktum att Palestinierna sa nej till det erbjudande som dom fick år 2000 och som innebar att Israel skulle återställa 97% av de ockuperade områdena och att Palestinierna skulle fått östra Jerusalem.
Den gången sträckte sig Israelerna så långt som dom bara kunde och kanske lite till. Och de är de Palestinier som tackade nej till detta erbjudande som bär ansvar för det som händer nu.
Fredstyrka? Vad skulle en sådan kunna uträtta när det ena parten i konflikten mycket tydligt uttryckt sina målsättningar - totalt utplånade av staten Israel? Varför skulle det bli "fred" i ett område där man krigat i tusentals år bara för att ett gäng FN-soldater åker dit? Satt bara och väntade på att Shori skulle dyka upp i debatten. Konstigt att han inte nämner Olof Palme en enda gång...
Det israeliska erbjudandet 2000 skulle ha skapat ett palestinskt Bantustan, totalt beroende av Israel. Det var inte speciellt konstig att de sa nej.
På vilket sätt skall den internationella fredstyrkan skydda civilbefolkningen, t ex vad skall den i praktiken göra då missiler avfyras från Gaza in i Israel? Skall fredsstyrkan skicka protester till Hamas? Det är inte uppenbart att det skulle stoppa missilerna. Vad gör fredstyrkan då? Skall den få ett fredsframtvingande mandat och ge sig in i Gaza? Kan någon verkligen tänka sig att skicka europeiska soldater på ett sådant uppdrag?
Om fredsstyrkan involverar amerikansk trupp så blir de omedelbart måltavlor för självmordsattacker. Det skulle vara oförståndigt av en amerikansk president att stationera trupp i ett evighetsuppdrag på gränsen till Gaza; USA har inte glömt Beirut 1983! USA har nog med att dra sig ut ur Irak och förstärka insatsen i Afganistan; det sista de vill göra är att engagera sig militärt i ett område där de ses som fiende av den ena parten och där man inte kan identifiera hur uppdraget kan avslutas med framgång inom rimlig tid.
Vi kommer ju ihåg att EU hade lovat att hjälpa till att bevaka gränsen mellan Gaza och Egypten, så det blev en vanlig internationell gräns med vanliga regler, men inte transportväg för vapen och terrorister. Till och med UNRWA skulle kunna åka den vägen? Men så fort Hamas kom sprang EU med svansen mellan benen........ Tala om internationell närvaro!
Bakgrund: Israel vann ett krig, men utplånainte fienden totalt (inte så klokt så här i efterhand). Palestinierna förlorade sitt land, hårt med krig är ingen lekstuga. En jämförelse: Finland förlorade karelen till sovjet, befolkningen kuvades, och det blev lugn och ro, men tänk tanke på om finland dagligen skulle lobba in granater på björnen i öst.
Bollen ligger hos Hamas och den har legat hos Hamas sedan Israel drogs sig tillbaka från Gaza.
När Israel visade sin goda vilja och lämnade Gaza, vad gjorde Hames då för att visa sin gofa vilja oc att de vill ha fred, jo de började skjuta in raketer i Israel.
Israel gör helt rätt som inte släpper in Gaza folket, det är helt absurd att omvärlden tycker att Israel ska förse Gaza med mat, medicin, jobb osv när dessa röstat på regering som vill utpåla Israel. Egypten kan öppna sin gräns och så kan Gaza få jobb, mat, medicin osv den vägen, det är trots allt deras fel att det ser ut som det gör idag.
Bollen ligger hos Hamas. fortfarande.
Erkänn Israel och sluta skjuta raketer så kan vi komma vidare.
Faktist en bra idé med fredsstyrka. Sådan borde dock även få genomsöka Gaza vid ev fortsatta raketangrepp från Hamas. Inte direkt oväntat att P Schori ser det ensidigt, dvs allt är Israelernas fel; "I sammanhanget är det viktigt att veta att det också finns ett andra Israel som motsätter sig anfall mot civila palestinska mål", inget tal här om att det finns ett Gaza som ej önskar raketangrepp mot cicila Israeliska mål, döhhh...
Inte för inte är P S känd som Castros (och Ceauşescu's) sista gode vän i den fria världen.
och vad har Tony Blair uträttat som fredsmäklare han som aldrig nånsin satt sin fot i Gaza. Han struntade i Gaza på inrådan av israelisk militär som hävdade att fara för hans liv förelåg.
Tjusig typ som nu vill bli president för hela EU.
Stora delar av svensk press hyllar som vanligt terroristerna och fördömer Israels rätt att försvara sig. Fred uppstår inte förrän omvärlden slutar uppvigla det palestinska våldet och erkänner Israels rätt att existera. Den undfallenhet vi ser inför den antisemitism som intoleransens ideologi står för i mellanöstern är precis samma undfallenhet som kommer att förgöra vår egen demokrati och yttrandefrihet.
Att diplomater fortfarande tror att det går att diskutera med diktaturer och intoleransens företrädare är tyvärr tragiskt att se.
Det är givetvis meningslöst att ta ställning för eller emot någon part i denna konflikt. Det gör heller inte Schori.
Om två personer slår varandra blodiga på någon offentlig plats och inte verkar kunna eller vilja sluta så ingriper förr eller senare de som ser detta utspela sig ( eller polisen) för att skilja dem åt. Samma borde gälla internationellt. Därför skall fredsbevarande styrkor in i området. Att parterna inte klara upp detta på egen hand är allt för uppenbart.
Ingen fredsstyrka emellan Gaza utan en fredsstyrka som styr Gazaremsan och håller ordning där. Hela denna röra är Egyptens fel till stor del, Sverige hade en FN-styrka i Sinai och Gaza under
1950- och 1960-talet, det gillade inte krigshetsaren Nasser och tvingade bort dom. Jag räknar med att Operation Cast Lead kommer att fortsätta tills den 20/1 och dödsoffer i Gaza kommer var liknande Operation Phantom Fury i Fallujah som krävde +1300 Irakiers liv och 95 US Marines liv samt förstörde helt eller delvis
39 tusen hus i staden, dessutom togs 1500 Irakier till fånga.
Sårade är betydligt högre siffror.
FN lyckades nyligen stoppa en raketattack ifrån Libanon av dom idag försvagade Hizbollah, så jag har tilltro till FNs förmåga, dock
så skall inga vapen vara i händerna på Gazabor.
Förslaget är det inget fel på, en internationell fredsstyrka i kombination med en massiv satsning på infrastruktur, utbildning ocgh utveckling skulle vara mycket önskvärd. Men med tanke på hur otroligt politiserad konflikten är så verkar det osannolikt.
Båda parter har under konfliktens gång begått handlingar som inte kan försvaras, dock så har Israel en mycket starkare förmåga än Palestinierna. Så "terrorism" om man vill kalla det så används av båda sidor. Något som givetvis har sina förklaringar. Förintelsen och de inte "alltid" vänligt inställda grannländerna kan ju tänkas vara pusselbitar som delvis förklarar varför Israel har världens effektivaste militärmakt.
"We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness."
Jag föreställer mig att varje åtgärd som kan öka kommunikationen och förståelsen mellan de stridande är meningsfull. En fredsstyrka kan troligen hjälpa till med detta genom att skapa tillräcklig trygghet för diskussioner.
Som PS säger så finns det både israeler och palestinier som vill fred. Fredsarbete måste (som all annan hjälp) gå ut på att stärka de goda krafterna.
Men de här mänskorna stärks också om deras röst blir hörd. Kan vi hjälpa dem med det? Kan vi hjälpa dem att höras i varandras områden? Kan de tala så att de inte förskräcker?
Ju fler mänskor som vågar verkligen se "fienden" desto närmare kan freden vara - om just de mänskorna får vara med och bestämma.
Pierre var i affekt i morse när han intervjuades i TV4 med Birgitta Ohlsson. Birgitta svarade rakt på sak och var mycket tydlig och påläst. Pierre satt och suckade och gjorde grimaser och slängde ut sig lättkontrollerade fånigheter. Han framstod som en föredetting som var rasande över att en ung kvinna fullkomligt ägde. Stackars palestinierna som har sådana förespråkare i bittra vänstertomtar.
Jag håller helt och hållet med, på ett villkor. Att Shori ensam utgör denna styrka så att alla kan hålla ögonen på detta besynnerligt otidsenliga kreatur.
Oj, det var länge sedan man hörde den här gamle rödingen hosta till. Jag trodde han för gott hoppat av till Sovjetunionen för länge sedan.
Jennifer-Lars-David: Helt obegripligt att alliansen kunde vinna valet med er som vapendragare.
Ja käre Pierre är igång. Nu har han ett förslag, igen! Vi måste nog lyssna på honom. Hans bevekelsegrunder kan ju ses i skenet av några citat:
• Efter att ha saboterat freden [i Vietnam] har den amerikanske presidenten frigjort en barbarisk hämningslöshet som till och med överträffar Hitler-Tysklands illdåd. Det är viktigt att komma ihåg att det är själva det amerikanska systemet som möjliggör Nixons folkmordspolitik. Det är ett system som alstrar brutalitet och människoförakt och genom sin makt utgör en fara för en hel värld.
. Pierre Schori om USA:s president Richard Nixon. Ledare i Tiden, nr. 10/1972.
•... vi finner inte skäl att låta ett avståndstagande från Sovjetsystemet innebära något som helst godkännande av kapitalismen. Vi anser den vara en klart överreklamerad vara.
. Pierre Schori i ledare i Tiden, nr. 4/1973.
• Från besöket på Cuba bär jag med mig minnet av välklädda skolbarn, från de övriga länderna av barn som tigger på gatorna.
. Pierre Schori efter rundresa i Centralamerika. Källa: TT, 14 februari 1983.
• Han är en av de största i samtidshistorien. Någon har sagt att han är för stor för sin ö. Castro ser allt i ett mycket långt perspektiv. Han är en encyklopedist och har närmast en renässansfurstes drag.
. Pierre Schori om Kubas dåvarande president Fidel Castro. Källa: Sydsvenska Dagbladet, 20 juli 1986.
• [De balter] jag har talat med accepterar efterkrigstidens så kallade realiteter, och Helsingforskonferensen 1975 fastslog nuvarande gränser i Europa såsom gällande. Så jag tror nog att de ser det som att få autonomi, ökad självständighet, inom Sovjetunionen.
. Pierre Schori om kraven på baltisk självständighet. Uttalande i Magasinet, SVT2, 6 april 1989.
• Just nu är vi inte där på något sätt ännu. (...) de begär ökad självständighet när det gäller kultur, språkfrågan och det finns de som kräver på alla områden inom utrikespolitiken.
. Pierre Schori på frågan om Sveriges regering skulle stödja kravet på självständiga baltiska stater. Uttalande i Magasinet, SVT2, 6 april 1989.
• [Sverige vill inte] bidra till någon separatism där. Vi har erkänt den nuvarande situationen...
. Pierre Schori om kraven på baltisk självständighet. Källa: Svenska Dagbladet, 5 september 1989.
• Vi bejakar naturligtvis en frigörelseprocess - i kulturell bemärkelse - i de baltiska republikerna. Samtidigt är det ofrånkomligt att de är en del av Sovjetunionen, vilket ju framgår av Helsingfors-överenskommelsen från 1975 som bekräftade Europas gränser.
. Källa: Svenska Dagbladet, 5 september 1989.
• Det stinker av McCarthyism.
. Pierre Schori apropå att USA stoppat utnämningen av honom som chef för FN:s representation i Kosovo. Källa: The New Yorker, 21 juli 2003.
Ja du Pierre, vad rätt du tänkt, vad fel det blev.Du är sedan -68 passé och kanske var du det redan då,
Alltså, tanken på en FN-ledd internationell fredsstyrka som en buffert är berömvärd. Men det kommer aldrig att hända. Israels syn på, och respekt för FN-trupper är ju välkänd. Nada, niente, ingen som helst.
Dessutom så kommer USA att lägga in sitt Veto i säkerhetsrådet mot en sådan resolution. Alternativet är att sätta upp en EU-ledd styrka. Men återigen. Israel kommer aldrig att acceptera en sådan, och ett FN-mandat är ju bara att glömma. USA måste ta sitt ansvar och sätta press på Israel att följa de resolutioner som faktiskt har antagits av säkerhetsrådet. Men än en gång, innan det sker så börjar nog solen att gå upp i väster..suck...
Jan Linné: Vad har det du skriver med förslaget här att göra?
Pierre Schori har tur som inte har behövt försörja sig på marknadens villkor. Vem vill betala för hans tjänster eller åsikter?
Käre Lennart!
Förstår du int det? Den gode Pierres föslag, idé, eller vad nu är är grundar sig på en ideologi han företräder. Läs citaten! Läs gärna Hedins myckey kloka inlägg.
MVH
Nej Jan, jag förstår inte. Kan du förklara? Förslaget är väl inte synonymt med det du menar är Pierre Schoris ideologi? (Och det du menar beskriver hans ideologi verkar mer vara lösryckta citat, men det är en annan fråga.)
Jag instämmer helt med Hedin när han säger att det går att känna sympati både med palestinier och judar. Och att båda säkerligen vill ha fred. Men människor under press gör dumma saker. En fredsstyrka kan möjligen minska pressen och få dem att på ett bättre sätt göra närma sig verklig fred.
Jag förväntar mig att Pierre Schori drar på sig kängorna och hjälmen och själv ställer sig mellan parterna!
-
Eller vilka individer är det som skall riskera sina liv i denna konflikt? Unga amerikaner från arbetarklassen. Killar och tjejer som kanske inte ens vet var de är och än mindre varför. Eller är det Johan från Eskilstuna?
-
Vad är det som får oss att tro att andra skall riskera liv och lem i konflikter långt hemifrån? Konflikter där man förväntas vara neutral och inte har mandat att bekämpa de som är skyldiga till konflikten.
-
Det finns en part här - Hamas, som inte förtjänar mera respekt än Hitlers trupper förtjänade under andra världskriget. De som frivilligt stödjer och hjälper denna part förtjänar även de att betraktas som en del av problemet. Det går inte att vara neutral i denna konflikt och de som förväntas strida måste göra det av ideologiska skäl.
SCHORI är en person som hyllar Castro och tyranniet på Kuba. Schori är en person som kramar tyranni och spottar på de stackars människor som vill ha frihet för sig själva och sina familjer. SCHORI är en elitist som ingen får säga emot. Tänk då USA satte emot att han fick en hög post inom FN (som är ytterligare ett skämt), då grät han krokodiltårar och skällde USA. Varför i hela friden skulle USA godkänna att en person som tyr sig till tyranniet skulle få en framskjuten post inom det kriminella FN?
Schori är en skojare som smörar för tyranner. En av hans bästa vänner tycks ha varit den palestinske terroristen Arafat. En annan socialist, Sten Andersson, gillade också terroristen Arafat.
När nu Schori försöker gå i försvar för terroristerna i Hamas som skjuter raketer emot barn och kvinnor i Israel så fattar han fortfarande inte; Det är palestinska terrorister som skjuter raketer emot Israel!!!
Stackars Schori, intet förstått samt på den onda sidan trots sina föreställda "goda" tankar och åsikter.
Jag måste ju tillägga detta också; Schori tror på Obama. Obama en person som var med på ett kalas för en palestinsk terrorist i Los Angeles 2001-2002. LA Times hade fått tag på bilder från kalaset men vägrade lämna ut det. Detta eftersom LA Times hoppades på Obama. Obama är den mest oerfarne politiker i USA någonsin. Såklart att Schori gillar en sådan person.
Hm, rena sandlådan. Är det verkligen flera olika personer som skriver de hatiska kommentarerna ovan?
Konflikter löses inte med hat.
Pierre mfl borde läsa detta:
Ur Hamas stadgar:
”Israel får existera tills Islam utplånar det, precis som Islam tidigare har utplånat andra.”
“Profeten, Allah prisar honom, har sagt: Domedagen kommer inte förrän muslimerna strider mot judar och dödar dem, då judarna gömmer sig bakom stenar och träden. Då säger stenarna och träden ’O muslim, O Abdullah, en jude gömmer sig bakom mig, kom hit och döda honom’.”
”Vår strid mot judarna är oerhört allvarlig och viktig.”
Bolggförfattarens kommentar till citatet ovan:
"Notera: inte israeler, utan judar. Alltså inte ett politiskt ställningstagande utan ett religiöst."
från
http://www.ilyameyer.com/
Förhandla med Hamas? Fredsstyrka? Att Hamas skulle vara en part man talar med?
Hamas står för de sämsta och mest människofientliga delarna man kan finna i islam. Hamas borde bekämpas till varje pris om inte den islamofascistiska organisationen skall kasta folket i området i fördärvet.
Massiv uppbyggnad kommer inte att ske, det är befängt att tro något sådant, vem skall betala detta? Nej, det kommer bli som Fallujah och jag är övertygad om att Frankrikes kritik är gjord med baktanke att dom inte vill ha FN trupp i Gaza och dom vet att Israel och Egypten måste godkänna alla FN trupper där.
Israels vansiniga krig... Den bästa artikel som skrivits i ämnet:
http://english.daralhayat.com/opinion/commentators/01-2009/Article-20090...
Det verkar som inläggen börjar tryta. Och bra är väl det! Schori är knappast att ta på allvar. En viss Lennart verkar tyvärr inte förstått någonting. När Schoris tidigare ställningstaganden dras fram i dagsljuset igen så förstår han inte att i detta fall person inte kan skiljas från sak. Man kan inte vara demokrat och stödja Hamas! Detta är inte "hatiskt" Lennart!
Fredsstyrka? Överenskommelse med Hamas? Jultomten? Pierre Shcori?
Mass-SMS som jag fick för två minuter sedan med ursprung från Dr Mads Gilbert, Norsk Narkosläkare på plats i Gaza:
"Dette sterke ropet kommer fra Mads Gilbert, den norske legen som hjelper til ved et sykehus i Gaza: De bombet det sentrale grönsaksmarkedet i Gaza by for to timer siden. 80 skadde, 20 drept, alt kom hit till Shifa. Hades !
Vi vasser i död, blod og amputater. Masse barn. Gravid kvinne. Jag har aldri oppleve noe så frykteligt. Nå hörer vi tanks. Fortell videre, send videre. Rop det videre. Alt. GJÖR NOE ! GJÖR MER !
Vi lever i historieboka nå, alle ! Mads G."
En fredsstyrka är inte något dåligt alternativ. Men en med ett starkt mandat.
Den skall både kunan gå in och avväpna Hamasanhängare, liksom att köra bort olovliga Israeliska nybyggare.
"Freden" har ju inte direkt funkat - visst kan man påstå att Israel lämnade det och det - men Gazaborna fick inte några resurser eller möjligheter till att bygga upp något. Tvärtom så isolerar man dom, dom har ingen hamn, flygplats osv. Transporter in och ut sker på Israels nåd.
Ström finns sporadiskt, och vatten ca 6h /dag.
Palestinier blir konstant bespoddate och trakasserade.
Skjutna/dödade palestinier (även unga/barn) är vardagsmat (om det sen är krypskyttar eller civila som omkommer i stridens hetta kan diskuteras).
Varken Hamas eller de mest driva sionisterna lär man kunna "prata" med, iaf inte till att börja med.
Det som gäller är att upprätta en neutral barriär - med öppna med kontrollerade gränser - en gräns som faktiskt släpper igenom förnödenheter och medicin osv - och inte trakasserar dom som tar emot detta eller som måste passera gränsen (med papperna i ordning osv). Tyvärr brukar FN-övervakare vara för passiva- det krävs mandat även för polisiära insatser, samt att både den palestinska sidan och den israeliska sidan överlämnar brottslingar till internationell rätt (alltifrån raketavskjutare till soldater som skjutit civila)
/K
Frågan är vilka är villiga att avväpna Hamas? För de kommer inte ge upp vapnen självmant direkt.. och om det blir stridigheter är det fortfarande en fredsstyrka eller är de zionistiska korsriddare helt plötsligt..?
Det finns idag miliontals palestinier i diaspora...lär av zionisterna och samla er i en global organisation och bilda lobbygrupper världen över, skapa egna medier för att ge folk sann information istället för den aldrig sinande zionistpropagandan...skapa egna fonder för att finasiera befrielsen av Palestina och uppbygandet av en stark och livsduglig stat dit palestinier kan återvända. Zionisterna kan endast besegras med samma medel som de själva använder...vidare så är zionisterna väldigt rädda för att den den demografiska balansen ska bli till palestiniernas fördel...därför tar de in så många icke palestinska invandrare så möjligt till Palestina (helst skall dessa vara judar, men även andra icke arbiska folkgrupper är välkomna)...alltså är det en ofrånkomlig plikt för alla palestinier, framförallt de som är kvar i Palestina att skaffa så många barn så möjligt...Palestinier bör vidare alltid sträva efter att utbilda sig sig så mycket så möjligt. Börja med att förena er i en organisation där jämlighet råder mellan könen och mellan kristna och muslimska palestinier(och palestinier av annan världsåskådning), Hamas och andra religösa grupper må för tillfället vara de enda motståndsgrupper som finns till hands...men de leder ingen vart...Palestiner måste ha en stark motståndsorginasition som omfattar alla palestinier oavsett religion, kön eller samhällsklass, och den får inte vara korrupt som PLO eller ha en religiös agenda som Hamas.
Var varsamma med orden, skiljd på "judar", det vill säga personer runt om i världen, i Sveriget t ex som religiöst eller genom arv (man har helt enkelt en mamma som är judinna) och människor som bor i Israel, det vill säga Israeler....(Och som kallar sig för judar får man tillägga eftersom där också bor kristna och muslimer).
Annars, om ni inte är tydliga med skillnaden mellan att vara "jude" och "israel" skuldbelägger ni svenskar som bott här i hundratals¨år, men som råkar tro på Jahve (istället för Gud eller Allah m.fl) för vad politikerna i en stat i mellanöstern hittar på.
Skulle också önska att vuxna (??) människor kunde skilja på sak och person; kritisera Schoris inlägg och inte hans person, trodde inte dagisbarn fick skriva här...*suckar djupt*
När FN och EU kan inte lösa problemet i Mellanöstren då är det ett stort fel i världen..Israels nej , Israels vill inte, Israels envishet osv. bara för att Israel vill ha mer tid till alla bosättningar.. Med fred ska Israel förlora mycket ..
Men hur kunde det hända så här med Irak och fort??
Är FN rättvist, självständigt. med moral??Är EUs politik rättvis, självständig, utan intresse bara till rättvisan??
Israel bestämmer över FN..USAs kongress säger ok..
AIPAC kan säga 3.ok till Israel..Saddam ville att araber ska ändra politik mot USA för att man kan hjälp palestinierna men de sjuka fega arabiska ledare vill inte..USA vet att Saddam kan mycket och har arme som kan befria Palestina och mycket oljas pengar..Då sa Sharon :vi måste göra slut på saddam..Tänk att en politiker från EU säger : vi ska göra slut på Israels ockupation..Då hittar man inte den här politiker.!!TACK Palme .. I love you..
Det är många som vill säga sina åsikter men de har inte varit under ockupation, massmord, mord, barn tortyr, krig, krigsbrott, våld, förtryck, att förlora hem och mark med 100 olivträd, rasism, apartheid och terror-döda barn, kvinnor och gravida kvinnor osv..
De ska veta vad folkrätten är och rättvisan med moral och uppfostran...Många politiker i väst har räddat världen många gångar..Många har förlorat livet för att de vill vara rättvisa och skydda freden.
som Olof Palme och hans vänner...Idag har vi Bush, Sharon, Blair m.fl .De är mördare och terrorister..
Världen behöver ett ord rättvisan som grundstenen till allt.. Har ni rättvisan med er???.
BEFRIA PALESTINA -BEFRIA PALESTINA NU..DET ÄR BÄTTRE FÖR ALLA..TACK.
Thank you, it's very wonderfull story about this topic it might be very polite for students.
Recently i needed resume writing service. To my admirable surprise, resume was honest the price I paid for it.
Vad vet politikerna om hela Palestinafrågan ??..Vad vet media om hela Palestinafrågan??..
Varför talar inte politikerna om alla fakta till folket??.Varför mörklägger media alla fakta om Palestinafrågan????
Hur kan hända det att folket inte vet om alla fakta om Palestinafrågan??....Varför har inte skolan alla fakta om Palestinafrågan??...
Det var hela tiden falska fakta och lögner får folket höra..
Fakta från historien får inte komma till folket..
Mord och politiska mord har varit över hela världen ..Varför är politikerna så tysta om allt och om alla ??..
Varför försvarar politikerna Israel och Israels alla brott orättvist??..
Kan man försvara en mördare????..Politikerna gör med Israel.......
Nu är det slut på alla lögner och alla fakta ska komma fram..
UKs ord--Balfourdeklaration 1917--till sionisterna om Palestina.Uks utrikesminister ,Arthur James Balfour.
Foreign Office,
den 2 november 1917 Käre Lord Rothschild,
Jag har det stora nöjet att, å Hans Majestäts regerings vägnar, till Er överlämna följande deklaration om sympatier för det judiska sionistiska aspirationerna, vilken har underställts och godkänts av kabinettet.
'Hans Majestäts regering ser gynnsamt på grundandet i Palestina av ett nationellt hem för det judiska folket och kommer att göra sin bästa ansträngningar för att underlätta uppnåendet av detta syfte; varvid det är klart underförstått att ingenting skall göras som kan skada de medborgerliga och religiösa rättigheterna för de icke-judiska befolkningsgrupperna i Palestina eller de rättigheter och den politiska ställning, som åtnjutes av judar i någon annat land.'
Jag skulle vara tacksam om Ni kunde göra den sionistiska federationen underkunnig om denna deklaration.
Eder Högaktningsfulle
Arthur James Balfour