Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Publicerad: 2010-08-23 13:08, Uppdaterad: 2011-11-02 16:11
"Socialdemokraterna skickat ut Margot Wallström och Thomas Bodström på valbesök hos Systerjouren Somaya och Sundbybergs tjejjour för att "lära mer". Själv ser jag ingen annan lösning än att staten en gång för alla tar på sig ansvaret för kvinnojourerna. I min värld är det oansvarig politik att överlåta den saken till ideella krafter. Nej, sådana behöver inte alls vara amatörmässiga och manshatande, men gudarna ska veta att de i alltför många fall är just det."
Maria Abrahamsson
Riksdagskandidat (M)
Statliga kvinnojourer, hur låter det? Gissar att jag gör en och annan förvånad, men i mina öron låter det som ett mycket angeläget nästa steg i jämställdhetskampen. Låt mig förklara varför.
Medan justitieministern invigde Södermalmsmoderaternas valstuga på Medborgarplatsen i lördags delade jag ut säkert hundratals flygblad med budskapet: En miljard för kvinnors trygghet. Närmare tusen miljoner kronor är alltså vad regeringen har satsat under mandatperioden för att få bukt med mäns våld riktat mot kvinnor.
Att väljarna påminns om denna jättelika satsning samtidigt som valdagen närmar sig är förstås ingen tillfällighet. Överströmningen i helgens Sifomätning av kvinnliga väljare från De rödgröna till Alliansen bekräftar bara att det blir en stenhård kamp om kvinnorna mellan partistrategerna på ömse sidor av Stockholms ström!
Ett tecken på det fick vi i morse. Ekots första sändning toppades av nyheten att Centern vill ha ett nytt nationellt centrum som ska ge bättre och mer samlat stöd åt de drygt 13 000 arma krakar (mestadels kvinnor) som tvingas leva med skyddad identitet. Och nu i eftermiddag har Socialdemokraterna skickat ut Margot Wallström och Thomas Bodström på valbesök hos Systerjouren Somaya och Sundbybergs tjejjour för att "lära mer". Det vill säga att de framför allt för väljarna vill framstå som frontfigurer i kampen mot kvinnoförtryck.
Det är svårt att ha några invändningar mot att den typen av kvinnofrågor lyfts i valrörelsen, tillsammans med andra frågor som betyder mycket för medborgarna, kvinnor som män. Och våldet mot kvinnor är just en sådan angelägen fråga. Misslyckandet för den svenska jämställdhetspolitiken gör det helt rätt att hårt pressa röstfiskande politiker, inklusive kandidater som jag, på vad vi tänker göra åt eländet.
Varför ska till exempel misshandlade kvinnor och deras barn vara hänvisade till ideella kvinnojourer utan tillräcklig kompetens om vare sig juridiken eller psykologin? Den tanken slog mig redan när jag under juridikstudieåren själv var verksam som jourkvinna.
Min uppfattning i den frågan har bara stärkts med åren. Visst gör dessa ideella jourer en hel del nytta men orsaken till att jag ändå ifrågasätter deras existensberättigande är kvinnojourverksamhetens tunga ideologiska belastning och nära nog tankeförbud i könsrollsfrågor. Grunden för hela verksamheten är nämligen dessa tre orubbliga tumregler: Ifrågasätt aldrig varför en kvinna vill hålla sig gömd, tro alltid på de hjälpsökande kvinnorna och utgå från att allt vad kvinnan berättar är sant.
Det säger sig självt att en så grovt förenklad syn på förhållandet mellan män och kvinnor inte ska uppmuntras utan ersättas med något bättre. Det enda raka - och principiellt riktiga - är att staten tar över det fulla ansvaret för kvinnojourverksamheten, naturligtvis inklusive det ekonomiska. Bara så kan insyn och kompetens i verksamheten säkras.
Det var just bristen på insyn som för några år sedan gjorde det möjligt för kvinnojouren i Tranås att skriva in två pojkar under falskt namn i skolan och under sex år gömma dem tillsammans med deras mamma. Ja, trots att deras pappa av en enig tingsrätt tilldömts ensam vårdnad om sönerna. Två av jourkvinnorna dömdes till fängelse för grov egenmäktighet med barn. Två fick villkorlig dom plus höga dagsböter.
Som en reaktion på Tranåsfallet gav regeringen Socialstyrelsen i uppdrag att innan årets slut utvärdera de ideella kvinnojourernas arbetssätt och metoder. Och visst, det är sannerligen på tiden!
Men själv kan jag som sagt inte se en annan lösning än att staten en gång för alla tar på sig hela ansvaret för att professionalism, säkerhet och rättvisa också när hotade kvinnor och deras barn söker en trygg plats. I min värld är det oansvarig politik att överlåta den saken till ideella krafter. Nej, sådana behöver inte alls vara amatörmässiga och manshatande, men gudarna ska veta att de i alltför många fall är just det.
Stödet för de rödgröna faller. Beror det på att den borgerliga alliansen varit skicklig? Eller mer på vänsteralternativets egna misstag?

Socialdemokratiskt missbruk av skattemedel snedvred valresultatet?

Jag är stolt över MP:s succéval och lämnar nu över stafettpinnen

Hakkorsfejken typisk för Sverigedemokraterna

Moderaternas Karl Rove-kampanj mot Sahlin fungerade

Brink (V) har fel om att Moderaterna inte vill debattera jobben

Arbetarrörelsen måste inse att det inte finns några skitjobb

Alliansen och socialdemokratin vill ungefär samma sak

Därför tar jag stid mot Sverigedemokraterna och deras människosyn

En regering utan arbetsmarknadsminister omöjliggör debatt

Slavoj Zizeks syn på dagens vänster: kopplingen till socialdemokratin

Greenpeace: Björklund och Olofsson skydiga till en liberal härdsmälta

Svensk SS-veteran lade den ideologiska grunden för Sverigedemokraterna

Partierna får skylla sig själva att förstagångsväljarna skolkar

Sverigedemokraterna vinner bara om vi gör dem till martyrer

Alliansen och Pekgul kämpar om Sverigedemokraternas väljare

Ung Vänsters medlemmar beter sig som huliganer

Piratpartiet är internets politiska gren

Moderaternas valfusk har anmälts till Europadomstolen

Även Sahlin blir beroende av sverigedemokraterna

Verklighetens folk borde rösta på Socialdemokraterna

Jag säger nej till vänsterns förslag om sänkta straff

20 socialdemokratiska kommunpolitiker: Vår politik förutsätter en rödgrön regering

Som småföretagare blir man ständigt misstrodd

Vänstern är naiv som vill ta hem svensk trupp från Kosovo

Replik: Sahlin och Löfven vill tillbaks till Socialdemokratisk bidragspolitik

Borgerlig lag ger ökad ägarkoncentration

Belägg partiledarna med SD-munkavle i slutdebatten

Fd statlig utredare: Riksdagspartiernas rädsla ger stöd till SD

Brittisk tankesmedja: Vinstdrivande friskolor ger högre kvalitet

Facklig ombudsman: S måste bli ett brett löntagarparti för att överleva

"När jag hör Alliansen tala om vård blir jag illamående"

Sverige måste sluta att investera i krig

Så försökte Pia Kjærsgaard stoppa andras yttrandefrihet

Fyra av fem svenskar tycker att jämställdhet är en privatsak

Soffligarnas nonchalans är ett hån mot demokratin

Replik till Nyamko Sabuni: FP har kapitulerat i jämställdhetsfrågor

För Vänsterpartiet är inte alla jobb välkomna

Därför är det omöjligt för mig, Leif GW Persson och andra gråsossar att rösta på Mona Sahlin

Det är vi som står på arbetarnas sida

Konsumentupplysning förklädd till politisk analys

Ett hjärta är alltid rött. Alliansrött

Ohly hoppas på en våg av förstatliganden


Makthavare.se: Anonymiteten undergräver trovärdigheten

Jämställdhet och utveckling: Det går på tok för långsamt

Medieexpert: Aftonbladet Kulturs anonyma artikel är en förtäckt attack mot Lena Mellin

Ställ regeringen till svars för den fega och ohederliga Iran-politiken

Jag och min man är trötta på att vara alliansens älsklingar

I valtider tiger fega politiker om hedersförtrycket

Alliansen har svikit missbruksvården

Hur många skulle rösta på Sverigedemokraterna om de talade sanning?

Rödgröna ledare sviker sina väljare

Sverige kan räddas med ny kärnkraft i Karlshamn

Botkyrkabor berättar för mig hur S lurar dem

Till skillnad från de rödgröna ger jag raka besked om jämställdhetspolitiken

KD-kvinna: Därför står jag fast vid mitt krav på statliga bordeller

Moderaternas valfusk kan vara ett brott mot Europakonventionen

Replik till Elisabeth Thand Ringqvist: Alliansens politik ökar klyftorna mellan könen

Jag har sett Baylans tvivelaktiga metoder för att få släkten att rösta

I kvällens utfrågning måste Wetterstrand ge besked

Socialdemokraternas valfusk i invandrartäta förorter är ovärdigt en demokrati

Vi ser gärna en blocköverskridande polispolitik

Därför platsar inte MP i Alliansen

Socialdemokraterna delar den oro som Polisförbundet ger uttryck för

Replik på DN/Polisförbundet 8 september

Reinfeldts löftesbrott om fildelarjakten nu ett faktum

4 av 10 kan tänka sig att byta parti på grund av skolan

Reinfeldt och Borg fegar om Lagen om anställningsskydd

Alliansens svaga klimatmål minskar inte svenska utsläpp

Det är jag som är förloraren i Alliansens Sverige

Hela sanningen om Natanael Derwinger och Wetterstrands kärlekshistoria

Vänsteroppositionen tror på magi i klimatfrågan

Wetterstrand inte på väg tillbaka

Ideologi och stora frågor ryms inte i en valrörelse där alla är socialliberaler

Wetterstrand-expert: Därför gick Maria i Mauds fälla

Välfärden beskrivs på ett osakligt och osant sätt

Alliansen kommer att sänka skatten med 100 miljarder - igen

Båda blocken har låtit Försäkringskassan sätta rättssäkerheten ur spel

Varför svarar inte Mona Sahlin & (s) på frågan om lagstadgad rätt till heltid?

En röst på S är en röst på en nermonterad välfärd

Mediernas förföljelse av Jimmie Åkesson hör inte hemma i en demokrati

När kom Lars Ohly med en kreativ idé senast?


2000-talets klassklyfta är identifierad, men långt ifrån åtgärdad

Ny epok i svensk politik när alla sänker skatten

Moderaterna har misslyckats kapitalt med jobben

Retorikexperter beter sig som Idoljuryn

Den rödgröna politiken hotar pensionerna

Bidragslinjen går före arbetslinjen i oppositionens valmanifest

Varför vill inte Vänsterpartiet lyssna på unga företagare?

De rödgröna förstår varken jämställdhet eller företagande

Bodströms facebook-kampanj gör honom inte till en svensk Obama

Rör inte vår Sakineh, Åkesson!

Familjer i kris ska få omedelbar hjälp

Varför osynliggör alliansen gruppen ensamföräldrar och barnfattigdom i sitt valmanifest?

Så räddar borgarna sossarnas välfärdsstat

De Rödgröna måste ta av sig den borgerliga tvångströjan


Sveriges nästa regering måste ge tydligare stöd till FN-insatser

SD förvränger min forskning i sin våldtäktsrapport

Varför vill Alliansen inte debattera om de viktigaste framtidsfrågorna?

Socialdemokratin har lämnat walk over i jobbfrågan

Sammanblandning av många äpplen och päron i DN-debatten om (anti)liberalism

Så försöker de rödgröna luras om förmögenhetsskatten

Sverige har inte råd med 100 miljarder i sänkt skatt

Vi måste plantera framtidstro och självkänsla i betongen

Jag lider inte av clownskräck - men låt de äldre själva bestämma


Sossarnas lögner oförsvarliga i en shysst valrörelse

MP:s förslag om clowner på ålderdomshem är en strålande idé

Lokalpolitikerna måste göra som jag - ta debatten med SD


Mona Sahlins kamp för homosexuella är historisk och har revolutionerat partipolitiken

Demokrati kommer aldrig gratis

En hållbar värld kräver en rödgrön regering i Sverige

Pensionärerna bör självklart omfattas av arbetslinjen

Både Anders Borg och Thomas Östros matar väljarna med opportunistiska vaggvisor

Vi har en föräldraförsäkring i världsklass

Insats som ger 20 000 jobb är inte meningslöst, Sahlin

LO borde hurra - inte håna - Anders Borg

Vi unga S-kvinnor välkomnar vardagsnära tjänster i SL-trafiken

Maud Olofssons okunskap om graviditetspengen är pinsam

Sanningen om varför vi vill ge stockholmarna en allt-i-allo
Sanningen om varför vi vill ge Stockholms tunnelbaneresenärer en allt-i-allo

Hellre RUT och RIT än kommunala butlers

Därför röstar mina S-vänner borgerligt i valet
Vad menar (S) med "pensionärsskatt"

"Vem tror egentligen Batljan och Jämtin att den genomsnittlige stockholmaren är?"

Våldtäkt är ingen kvinnofråga, SD!

Äntligen visar arbetarrörelsen oss butlers den respekt vi förtjänar

Sahlins jakt på pensionärsröster hotar statsbudgeten

Bara de välbärgade har råd med Jämtins butler

Hellre en Rut i hemmet än en butler på tunnelbanan

Sluta jaga storvilt med hagelbössan

Därför ska djurgårdare rösta på mig

"Nej, Reinfeldt. Sven-Otto Littorin har inte redan gjort jobbet!"

Vi lovar riktiga jobb till personer med funktionsnedsättning


Öppet brev till Fredrik Reinfeldt: Svara lärarna och väljarna om betygen

S intoleranta skolsystem har bara lett till arbetslöshet och utanförskap

Kosmopolitiska Karlskrona 2011

KD har gett oss handikappade ett skambud

En skola där alla talanger tas tillvara

Mona Sahlin hoppas att hennes balla kompisar ska göra henne till statsminister


Skolpolitikens dagsländor och myror

Därför vill jag se Jimmie Åkesson i SVT

Erkänn pedagogernas professionella status och sluta kvacka, Björklund!

Är Allianspartierna missnöjda med miljöpolitiken?

Burkautspel avslöjar invandringspolitiskt haveri

Ledande nyhetsredaktioner bär skulden för SD:s riksdagsmöjlighet

Professor: Varning för Anders Borgs trojanska häst

Jag håller inte med László Gönczi – även om jag också är miljöpartist!

Nu är det bevisat: MP är den belåtna medelklassens parti

Björklunds uttalande är ett uttryck för islamofobiska krafter

Att underlätta lärarnas och elevernas arbetsmiljö är inte populistiskt

Centerkvinna: Behån större samhällsproblem än burkan


M i Botkyrka: Nu vinner vi valet tillsammans, MP

Jag vill se ett feministiskt burkaförslag

Folkpartiets valrörelse är ett barnfientligt manifest av sällan skådat slag.

Ett burkaförbud lugnar inga Sverigedemokrater


LO:s fd chefsekonom: Journalister bakom en ickedemokratisk valrörelse
Ni kommer att falla Grön Ungdom


Avsluta debatten om skolavslutningen i kyrkan


Valet 2010 kan innebära ”utanförskap” för ministrar!

Så tänker vi ta itu med de bidragsberoende

Ställ in semestern och klä dig i tagelskjorta om de rödgröna vinner valet

Det är självmord av popvänstern att ta livet av Reinfeldt

Kvinnorna har makten inför valet 2010

EXTRA: Den makabra låten mot Reinfeldt måste tas på allvar

Sverigedemokraterna och vår nästa regering

Åtta frågor jag vill ha svar på inför valet i höst.

Varför granskas inte Miljöpartiet i media
Jag är en bättre antirasist än Karlman

Att rösta demokratiskt är att rösta medvetet
Parallell "valrörelse" finansieras med statliga bidrag

Var är Miljöpartiets innehållsförteckning?

Fredrik Reinfeldt inte regeringsduglig

Demokratin krackelerar - nu är det är dags för en förändring!

Schlingmann misslyckas - politik är fortfarande tråkigt!

Jag utmanar Sten Nordin på debatt om framtidens Stockholm

Vi litar inte längre på våra myndigheter

Sluta skönmåla verkligheten och ta människor på allvar
FRA, IPRED och Integritetsfrågorna som Alliansen fortfarande nonchalerar blir deras fall 2010

Sex timmars arbetsdag blir en förlorad valfråga 2010

Alliansen måste glömma det kalla kriget om de vill vinna valet
Alliansen kan förlora valet på integritetsfrågan
Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.
Läs mer om Newsmill
Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.




23 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Inte är det ofta som jag håller med Maria Abrahamsson.
Men nu gör jag det.
Självklart skall slagna kvinnor och barn få skydd av professionella yrkeskunniga och icke ideologiska institutioner.
Du har så rätt Maria, det är klart att kvinnor ska ha rätt till ett professionellt bemötande, utan några tveksamheter angående potentiella intressekonflikter, eller oklarheter angående lagens rågångar. Det känns skönt att det finns människor som er genom dimridåerna på det sättet som du gör. Du talar därjämte med erfarenhet och kunskap som jourkvinna. Du har djup politisk, juridisk och arbetslivserfarenhet. Tummen upp!
Någon neutralitet är det ju verkligen svårt att finna i läge då man blivit misshandlad, tänker på de som jobbar på en kvinnojour (som ofta själva blivit misshandlad) och ännu värre ifall man tillåts driva en jour och också själv blivit misshandlad, som själv lider av ett trauma då blir det ju uppenbart att man kanske blir så driven av sitt budskap att rädda världen, och aldrig kommer över sitt egna helvete, snarare odlar/överför hatet, förbittringen. Därför tycker jag att ditt förslag inte behöver vara sämre än vad det nu är.
Men det är ju inte alltid som sambon/äkta mannen/äkta kvinnan är misshandlaren, finns tyvärr ett annat som är större än vad de flesta anar. Släkt och fäder som av kulturella/religiösa skäl ser sig nödgade att bevaka sina döttrars heder.
Ett mycket intressant resonemang!
Fast jag tror inte statlighet i sig räcker för att garantera professionalism. Ta t ex rättsväsendet, det är ju i offentlig regi. Vi är många som har det bestämda intrycket att vårt rättsväsende är ideologiserat på ett sådant sätt, att en man som har anklagats för vålds- eller sexualbrott av en kvinna kan dömas som skyldig grundat på att man helt enkelt tycker att kvinnan ger ett trovärdigt intryck. Principen om "bortom all rimlig tvivel" verkar försvinna, ersatt av personlig framtoning, intryck, tyckanden och antaganden.
Brist på professionalism verkar också kunna drabba kvinnor, t ex genom att man tycker att en våldtagen kvinnas utmanande klädsel är en förmildrande omständighet eller minskar hennes trovärdighet.
Om det stämmer att t o m rättsväsendet tappar bort professionella grundprinciper tror jag att det i jourernas fall kan handla om en svår uppförsbacke, där ett förstatligande bara är det första steget.
Men ett mycket intressant första steg! Sannolikt mycket värdefullt.
Bra förslag när det gäller kvinnojourerna.
Kvinnor som bor hemma men har ett ex med besöksförbud. De borde få gratis rätt till att hyra in ett vaktbolag typ Securitas, så att de omedelbart kommer någon om de larmar.
Klockrent. Myndighetsutövning är ingenting för ideella klubbar.
Vem vill se Hells Angels utfärda typinyg för motorcyklar?
(Jag syftar på de kriminella elmenten;Två av jourkvinnorna dömdes till fängelse för grov egenmäktighet med barn. Två fick villkorlig dom plus höga dagsböter.)
Ni 66% som är arga på kvinnojourer, hur tänker ni då?
Jag beundrar min förra arbetskamrat Maria Abrahamsson. Hon har visat stort mod och har en klar ideologisk färdriktning, som oftast leder henne rätt - men inte alltid.
Min undran är: staten är ju inte ideologiskt neutral. Kommer en alliansregering och en likartad riksdag att behandla kvinnojourerna på samma sätt som en röd-grön? Vart leder ett förstatligande? Och "ideella krafter" är väl inte alltid detsamma som urspårad feminism och att "män är djur". Drivs alla kvinnojourer av "Schymaner"?
Gör också hela frågan neutral utifrån kön och sexuell läggning.
Våld i nära relationer förekommer oavsett kön och sexuell läggning.
Jag håller helt med Maria Abrahamsson för övrigt!
Bra förslag som jag stödjer helhjärtat!
När "Gömda" kom ut skriven av Liza Marklund och berättad som sanning av Mia Eriksson, då skramlade det till i de flesta hem, så också mitt. Kunde denna historia verkligen vara sann? Här i Sverige? Jajamensan, bedyrade Liza Marklund.
Nu vet jag och alla som följde debatten att "Gömda" var en lögn. Kvinnojourer är bra, men allt kan göras bättre och är det något som borde skötas professionelt är det kvinnojourer. Dessutom ska det också finnas mansjourer som står för ordet, alltså ett ställe män ska kunna söka upp när de blir slagna av sina fruar.
Och att det finns kvinnor som förtrycker män, plågar dem fysiskt och psykiskt borde inte vara en nyhet.
Statlig kontroll ger ingen garanti för proffisionalism.
Att hitta någon som inte fått ett eller flera ärenden felaktigt behandlande av en statlig eller kommunal instans är på gränsen till, om inte helt, omöjligt. Maria Abrahamsson tar själv upp ett exempel där två pojkar blev inskrivna i skolan under falskt namn. Borde inte den statliga insynen i skolväsendet ha förhindrat detta?
Och sedan när kvinnojourerna är förstatligade så kan vi sälja ut dem till riskkapitalbolag. Så att våra gemensamma skattemedel används på rätt sätt...
Jag har samma inställning till kvinnojourerna. Men Abrahamsson fullföljer inte sitt resonemang så pass att det går att betrakta som ett förslag inför valet. Frågorna hopar sig.
Ska ideellt ordnad skydd för kvinnor förbjudas?
Hur ska sektfeminismen hållas utanför den statliga verksamheten?
Under vilken statlig myndighet menar hon att dagens kvinnojourerska höra hemma? (Och varför inte under den kommunala socialförvaltningen?)
Och så vidare ...
Ja det är väl bara att passa på att plocka lite propagandapoäng så här i valtider, på kvinnojournernas bekostnad. Givetvis. hur många liv har dessa bidragit till att rädda? När ingen annan har brytt sig om det.
Och en sttlig kvinnojour kan ju också läggas ut på entrepenad till lägstbjudande. Och då är väl frågan om inte kvinnojourerna gör ett bättre jobb en hypergiriga privata entrepenörer vars enda motiv är profiten.
Men jag gissar att det är fler som nu börjar se att det även här finns en möjlig marknad att hugga in på. Och så kan man hålla på och ytterligare montera ned olika delar av samhället, för därefter låta de som stått för nedmonteringen komma in och ytterligare parasitera på redan utsatta grupper. Vilka för denna välvilja avkrävs tacksamhet. Detta mönster har jag nu sett alldeles för många gånger för att det ska vara lätt för mig att ta Marie Abrahamssons förslag seriöst. För mig framstår det mest som valfint. Och en affärsidé. Samt ett sätt att kasta skit på kvinnojourerna, som ju är de som alls brutt sig om att försöka hjälpa kvinnor hitills. Men öppnas möjligheten för att tjäna pengar på denna hjälpverksamhet då vaknar troligen intresset även hos de så kallade riskkapitalisterna. Vårdbarnsch som vårdbranach, och förnedringen blir total.
Camilla: Valfint eller inte må så vara att du har rätt i det men nog är det tyvärr en väldigt bra artikel, jag håller inte med att hon kastar skit på kvinnojourerna. Hon tar problemet på allvar, och det är ju endast hennes funderingar. Vad tycker du själv, fortsätta som det är nu?
Kvinnojourerna behövs och många som jobbar där är säkert helt underbara människor.
Bra förslag, men förslaget är ca 30 år gammalt. Vi som var aktiva redan på 70-talet krävde och har fortsatt kräva att staten tar sitt ansvar och inrättar krisjourer. Bra att det äntligen får fler örons gehör. Att det finns (och förhoppningsvis fler) offentliga krisjourer utesluter inte att de ideella behövs. Ett skäl är att det ibland finns goda skäl för en kvinna att inte söka en offentlig eftersom det då blir registreringstvång. Det kan leda till problem kring barn, till asylsökande och flera andra flera skäl. Jag måste ha rätt att söka skydd från livshotande situation utan att bli registrerad. Tiden på krisjouren kan ge stöd att bryta upp och byta miljö. Det andra skälet är att liksom i detta område som i andra områden inom sociala sektorn så har vi en helt nyligen gjord överenskommelse mellan regeringen och ideella sektorn att ideella sektorn är en viktig faktor för välfärden. Det är det ideella engangemanget och många gånger det självupplevda som ger en annan kompetens. Ibland en kompetens som är nödvändig för några för att kunna ta steget att bryta sig lös. Den möjligheten till den kompetensen måste finnas. /Stina Sundberg. Som för övrigt inte har mött manshat i jourer, däremot en förtvivlan. Och, ett internt behov av att ibland få ur sig denna förtvivlan och elände de möter dagligen. Jag är säker på att expediter i fikarummet gör sig löjliga etc på kunder - utan att det är kundhat.
Jag vill gå ett steg till - lägg ner kvinnojourerna. De som finns idag är influerade av radikalfeminism och manshat. Starta gärna istället frivilliga organisationer som kan ta hand om alla typer av vuxna som far illa inlusive män som misshandlats av sina fruar/flickvänner.
#6. kafpauzo.
Det är beklagligt att rättsväsendet agerar på sådant sätt. Jag vet inte så mycket om det så att jag kan säga emot.
MEN, du belyser problemet med kvinnojourer. Deras uppgift ska väl primärt vara att hjälpa och stödja kvinnan? Deras uppgift är väl överhuvudtaget inte att döma vare sig mannen eller kvinnan? Därav finns en poäng att ha statliga kvinnojourer, så att man kan sätta upp gemensamma riktlinjer och ha samordnande krafter mellan psykologer, poliser, rättsväsende, sjukvård osv. Det bör väl inte vara ett lotteri där ens öde avgörs beroende på ideella krafter.
SKR välkomnar alla initiativ som stärker och utvecklar arbetet för ett jämställt samhälle fritt från mäns våld mot kvinnor och barn.
Vi tycker precis som Maria Abrahamsson att våld mot kvinnor är en angelägen fråga som betyder mycket för medborgarna. Vi anser dessutom att de kvinnor som Maria Abrahamsson beskriver som ”arma krakar” är självständiga, kompetenta individer som tar egna rationella beslut och som själva styr sina liv.
Det är en kärnfråga för SKR att den offentliga sektorn genom stat och kommun ska ta det avgörande ansvaret i arbetet för kvinnors, tjejers och barns rättighet att leva utan våld, hot och förtryck. Alla kommuner axlar dock inte detta ansvar och i det tomrummet bedriver SKR:s kvinno- och tjejjourerna sitt, för de utsatta kvinnorna och barnen, livsviktiga arbete. Att kommunerna väljer att nyttja kvinno- och tjejjourernas erfarenhet och kompetens visar på att kommunerna anser att kvaliteten är hög.
SKR vill att det ska finnas insyn samt utveckling av kunskap och kvalitet när det gäller arbetet för ett samhälle fritt från våld. Allt arbete med våldsutsatta kvinnor och deras barn ska vila på professionella arbetssätt och metoder utifrån våra grundvärderingar om jämlikhet, jämställdhet, värdighet och frihet. Detta oavsett om arbetet utförs av ideella arbetande jourkvinnor eller anställda inom stat, kommun och lansting. Vi är tyvärr övertygade om att det finns tillräckligt många våldsutsatta kvinnor så att det räcker till alla potentiella aktörer..
SKR tror att det enda sättet att säkra ett tryggt liv för våldsutsatta kvinnor och deras barn är att alla som möter dessa brottsoffer samverkar och delar med i sig av sina olika kompetenser och erfarenheter. Bara så kan vi uppnå kvinno- och barnfrid i Sverige.
Olga Persson
Förbundssekreterare
Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund, SKR
Det är med stort intresse jag läser Maria Abrahamsons inlägg på Newsmill. Jag har arbetat inom kvinnojoursrörelsen i 30 år och har under den tiden mött många fantastiska jourkvinnor som, liksom kvinnorna som söker stöd, kommer från alla olika samhällsklasser, yrkeskategorier och bakgrunder. Jourkvinnor finns inte för att behandla eller ta över kontrollen, utan som ett medsysterligt stöd för kvinnor som har blivit utsatta för våld från närstående män.
Jag tror att jag pratar för samtliga jourer när jag välkomnar Maria Abrahamsson att besöka någon jour ute i landet . Man behöver inte hålla med om allt vi säger och gör, men jag har sett åtskilliga ministrar och andra politiker (från alla riksdagspartier) bli mäkta imponerad över den ideella insats som jourerna gör. Partikollegor till Maria Abrahamsson har för länge sedan insett värdet, både ekonomiskt och mänskligt, av att stödja kvinnojourerna (sedan 1995 också tjejjourerna). Jag kan bli förundrad över att det kan vara så provocerande med kvinnor som stödjer andra kvinnor.
Förövrigt har vi inte tid med manshat – vår tid går åt till att ta hand om följderna av kvinnohat.
Angela Beausang
Ordförande
Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige
Ett första steg kunde vara att inrätta statliga jourer för alla under 18 år samt eventuella vårdgivare/föräldrar. Det skulle handla om en sorts barn/familjejourer som kan ta emot ensamkommande omyndiga personer, hotade familjer, och barn med en förälder/vårdgivare.
Dagens system där barn tvingas ta in i på otrygga privatjourer är helt absurd. Att de dessutom kategoriskt tvingas separera från sina manliga vårdgivare i denna krissituation är fel, och kan leda till ytterligare skador på barnets psyke. Här bör sociala myndigheter få utökade befogenheter att skydda barnets rättigheter.
Dagens system diskriminerar dessutom vissa barn från att alls få skydd:
Barn som utsatts för våld av kvinnlig vårdgivare ;
Barn i behov av skydd och som endast har vårdgivare som är man/män ;
Ungdomar av manligt kön i behov av skydd.
Listan kan göras lång, av den enkla anledningen att dagens system med kvinnojourer helt enkelt inte finns till för barnen - som man ju kan ana av namnet. Sen kan man tycka att även vuxna kvinnor har rätt att få professionell krishjälp - och även män.
Abrahamsson har alltså rätt i sak, men att ta över och driva all kvinnojoursverksamhet i statlig regi är ett enormt åtagande. Det är naturligtvis ett problem att kvinnojourer, med vissa undantag, indoktrinerar intagna med hat-ideologi som omfattas av många aktiva. Därmed ytterligare traumatiserar och försvårar för de skyddsökande och deras anhöriga. Det är tyvärr ganska rimligt att anta att detta kan komma att fortgå om verksamheten blir statlig. Vi bör inte idealisera offentligt bedriven verksamhet! Därför kan det vara en ytterligare poäng med att börja med en annan indelning. Att inte förstatliga organisationer med korrumperade strukturer rakt av, utan att först bryta upp dessa strukturer i grunden. Detta arbete kunde ta sin början i att parallellt lagstift mot att privata kvinnojourer tar emot barn och omyndiga, samt starta nya statliga jourverksamheter för omyndiga.
( I Sverige finns ingen rättssäkerhet eller yttrandefrihet värd namnet. Skydda dig själv - var anonym! )
Oj då. Jag trodde aldrig att jag skulle behöva gå så långt som att hålla med Maria Abrahamsson.
För du har alldelens rätt. Kvinnojouren är en verksamhet som behövs men som i dagens modell alltför ofta används som vapen i vårdnadstvister och lagbrott snarare än som hjälp för utsatta kvinnor.
Snälla kvinnojourfanatiker, självklart är det rätt när ni alltid tror på en kvinna som säger att hon blivit misshandlad eller våldtagen så länge som det endast gäller kvinnan själv. Det finns inget behov av ett mångsidigt perspektiv i det läget. Då är det utmärkt att ni ger trygghet och det stöd som behövs för att hon ska kunna resa sig upp igen. Bryter hon upp med mannen som sägs ha förgripit sig på henne så är det bara bra. Oavsett om det var sant eller inte.
Men när misshandeln blir en rättssak eller när det blir vårdnadstvist så blir saken mer komplicerad. Då duger inte det ensidiga perspektivet att kvinnor alltid talar sanning medan män alltid ljuger. Alla ljuger i infekterade vårdnadstvister, kvinnor som män.
Dock ligger det stora ansvaret tungt på våra domstolar och jurister. De borde vid det här laget veta att kvinnojourer och kvinnoföreningar har ett medvetet ensidigt perspektiv och därför ta alla "expertutlåtanden" från dessa föreningar för vad de är värda.
Nu i dagarna är ju Osama Al Hasanes fall aktuellt. Självklart ska man ta allt som sägs av journalister och inblandade i en vårdnadstvist med en nypa salt men det framgår tydligt att mamman har ett starkt stöd från kvinnojourer och en närmast överengagerad kvinnlig advokat medan pappan tycks stå helt ensam.
Om det som står i expressen är sant så var det även fritt fram för lögner (riskbedömningen påstods vara skrivet av en erfaren socinom vilket är helt oriktigt då kvinnan som skrev bedömningen i bästa fall var student vid tillfället och ännu idag inte har tagit socionomexamen) och halvsanningar (riskbedömningen påstods vara granskad av professor Henrik Belfrage som visserligen tycks ha läst den, men någon formell granskning var det inte fråga om). Advokat Ia Svegers kommentar angående sanningshalten i riskbedömningen -"Om Osama ansåg att den var så oriktig skulle han ha framfört det då."
Det kanske är sant men för att kunna ifrågasätta krävs kunskap. Och då krävs ett kunnigt och engagerat stöd, likvärdigt det som mamman fick och fortfarande får. Det tycks inte ha funnits någon som undersökte sanningshalten i det som kvinnokämparna sa och därför kunde lögner och halvsanningar passera utan att bli ifrågasatta. Tills det var för sent.
Spelade det någon roll för beslutet? Svårt att veta säkert, men nog är det så att ett dokument som skrivs av en erfaren socinom och granskas av en professor i kriminologi och riskbedömningsexpert som stödjer grundmaterialet och slutsatsen väger betydligt tyngre än samma dokument skrivet av en student och rättat av en professor som inte hittade några stavfel och inte alls har sett grundmaterialet.
Som sagt, ovanstående enligt Expressen men om det är sant så är det upprörande. En fråga om rättssäkerhet snarare än en fråga om kvinnojourer.