[...] 19 dec 08 - Det är jag som är det verkliga offret i historien om “Gömda” 20 dec 08 - Därför mörkade mediecheferna historien om Marklund 11 jan 09 - Fakta och lögner om ”Gömda” och ”Asyl” 13 jan 09 - Monica Antonsson svarar [...]
Blogg:Gömda - bygger på en sann historia « Boknyheter, 2009-01-14, 15:50
[...] Liza Marklund sanningen om Mia Det är jag som är det verkliga offret i historien om gömda Därför mörkade mediecheferna historien om Marklund Aftonbladet och Expressen ett par i [...]
Blogg:Liza Marklund is still hot - www.magasinetneo.se - så här se, 2009-01-09, 17:43
[...] “inspiration”. Så varför är inte Liza Marklund med på listan? Hon tycks ju vara inspiratör för hela [...]
Blogg:Trilog » Blog Archive » Vad är makt?, Vi, 2008-12-29, 13:04
[...] bara slog mig efter att jag skrivit klart min första artikel för Newsmill. Tänk om Liza Marklund skulle ta över efter Otto Sjöberg som chefredaktör för Expressen nu [...]
Blogg:Liza – en efterträdare till Otto | Rolf van den Brink, 2008-12-28, 01:20
[...] kulturgräl: Det om Liza Marklund och Gömda. Jag orkar inte engagera mig men jag läser det som skrivs, och man slutar aldrig att fascineras [...]
Blogg:försenat lördagsgodis « the real mymlan, 2008-12-21, 19:12
[...] och förhoppningsvis så kommer Liza Marklund att synas hårdare i sömmarna av media. Tyvärr så skyddas hon av vissa vilken den sista tidens debatt har visat. Men sanningen kommer alltid fram tillslut. [...]
Blogg:Mia - Sanningen om Gömda (2008) « Ord av , 2008-12-21, 14:06
[...] van der Brink har skrivit den bästa artikeln jag hittills har läst gällande Gömda-skandalen. Artikeln handlar visserligen inte om varesig [...]
Blogg: Rolf van der Brink redogör för den svenska media-ankdammen , 2008-12-21, 00:32
[...] Nu är jag här igen. Ville bara tipsa om en bra artikel av Rolf van der Brink på Newsmill, för den som är intresserad av Cirkus Liza [...]
Blogg:Länktips « I Cattas lilla värld, 2008-12-20, 23:57
Om artikeln är korrekt så är det upp till bloggarna att röka ut medieeliten.
Permalänk | Anmäl
Klas, 2008-12-20, 23:10
Nyheter24 skrev om det. Första dagen dessutom.
Permalänk | Anmäl
Albin Engdahl, 2008-12-21, 07:28
Är det någon som trott att journalister och tidningsledningar skulle vara hederligare än folk i allmänhet? Knappast.
Är det någon som trott att penninghunger inte skulle råda i tidningsvärlden? Knappast.
Är det någon som trott att man inte tar hänsyn till makt och inflytande när man skriver i tidningarna? Knappast.
Bör man vara förvånad över hur media hanterat den aktuella frågan om Liza Marklund (och andra liknande frågor). Inte alls.
Det är med andra ord precis som det brukar vara.
Permalänk | Anmäl
Sören Norrby, 2008-12-21, 08:06
..men knappast som det bör vara.
Och vad fasiken är Nyheter24 för något?
Permalänk | Anmäl
Martin , 2008-12-21, 09:09
Jag tycker att det är fantastiskt lustigt att Sveriges media pekar finger åt Berlusconis makt över Italiens media, när det ser exakt likadant ut i vårt land. I Italien styr en man medierna, i Sverige några få familjer. Snacka om att uttrycket, att först sopa rent framför egen dörr, stämmer på pricken.
Nu krackelerade hela bilden av att Sverige har en fri press!
Undra när det vi kallar publicservice ska ta upp den här röran, om det inte är så, att publicservice kanske inte heller är så fria som de påstår i samband med att publicservicekören sjunger glatt i bakgrunden.
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-12-21, 09:24
Gå gärna in på www.namnlistan.se där jag har startat en namninsamling för att kräva en fri debatt om böckerna Gömda & Asyl, och ett stöd för Annika Widebeck, journalist med 100% integritet som slogs med näbbar och klor för att TV4 skulle visa inslaget med Osama och Oxelösund. Skriv på!
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-12-21, 09:44
Ursäkta fel adress:
http://www.namninsamling.se/index.php
Här är listan med uppropet för den fria debatten och Annika Widebeck på TV4.
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-12-21, 09:46
Jag kan bara instämma i detta bedrövliga konstaterande.
Permalänk | Anmäl
Carl Norberg, 2008-12-21, 11:46
Man förväntas, enligt förlaget, som läsare fatta själv. Om nu Gömda, etc, är romaner, varför kom då artiklar som denna:
http://www.aftonbladet.se/wendela/article215590.ab
Där Mona Sahlin alltså uttalar sig om en romanfuigur? Barockt, Piratförlaget.
Permalänk | Anmäl
Bryt, 2008-12-21, 11:52
Lysande analys, tack Rolf van der Brink.
Att vara whistleblower i Sverige och utmana ett varumärke i mångmiljonklassen med media och förlagsimperium i ryggen är alltså att be om att bli ihjältigen. Boken är inte recenserad samtidigt som handeln går Bonnierimperiets ärenden genom att mycket synligt placera Marklunds nya bok i bokhandeln och varuhusen. Monica Antonssons epokgörande
grävande journalistik osynliggörs för att handeln press tv och radio inte törs peta på den enorma kraften i att Antonsson spräckt den i 14 år aldrig ifrågasatta värsta skändningen av Sverige som vår litteratur känner. Alltså den skildring av Sverige som Marklund skapat med "Mia" som huvudperson och som hon tidigare uppgivit är ett politistiskt projekt. Så otänkbar har en granskning av Marklund och hennes metoder alltså varit.
Antonsson kommer in från kylan utan annat än ett modigt litet förlag bakom sig som förstått hennes kompetens.
Vid sidan av skandalen Marklund finns också skandalen Oxelösund där lokaltidningen inte törs gräva i vad Antonsson synliggjort.
Det finns alltså inga krav på utredning från fullmäktiges sida och lika litet är kommunrevisorerna inkopplade för en koll på hur "Mia" fått kalaset betalat av skattebetalarna via lokalpolitiker som inte ens haft befogenhet att göra utbetalningar.
Än idag har "Mia" som bor i USA utan skyddad identitet och med villa och pool och fet bankbok tllgång till hemlig adress i Sverige dit försäkringskassan överför en fickpeng på 100 000 kr årligen.
Ingen tidning törs koppla greppet.
Helins kolumn var allt oerhört fesljummen. Jag förstår inte den förståelse för tonen som van der Brink visar.
En chefredaktör av alla har knappast i uppdrag att visa läsekretsen att han är rädd.
Permalänk | Anmäl
buttan, 2008-12-21, 11:56
Re: Ramona
Skriver gärna på om det är sant att Widebeck riskerar jobbet. Kan du inte skriva mer utförligt om saken?
Permalänk | Anmäl
Claes Samson, 2008-12-21, 12:04
För ordningens skull:
Redan den 20 november publicerade Sydsvenskan en artikel under rubriken -Succén som kan vara en bluff.
http://sydsvenskan.se/nojen/article391436.ece
Permalänk | Anmäl
Peter, 2008-12-21, 13:17
Journalisternas trovärdighet är inte noll, den är ofta snarast negativ. Tur att Newsmill finns.
Permalänk | Anmäl
Glenn Lacrosse, 2008-12-21, 13:24
Guillou och Marklund tycks bägge två vara mytomaner. Steig Larsson likaså när han under hela sin livstid (med bla EXPO) försörjde sig på att hitta en "nazist" under varje sten han lyfte på.
Kanske just mytomani är ett plus när man skall skriva böcker?
Permalänk | Anmäl
Malmöbo, 2008-12-21, 14:34
http://www.aftonbladet.se/wendela/article215590.ab
Jan Guillous bubbel om att det bara var skönlitteratur alltihop är alltså lögn. Den figuren har vid det här laget tappat all trovärdighet. Stieg Larsson vill jag inte kalla mytoman, men han var ju yttrandefrihetens fiende nr 1.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-12-21, 16:28
Är det verkligen någon som blir förvånad?? - mediasverige styrs ju av två korrupta bjässar!
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2008-12-21, 17:00
"De gör alla tidning efter Thorbjörn Larssons dogm: blanda nöje, nytta och nyheter." - slut citat.
Hmmm... - nu kan jag ju undra över om han har fått den idén genom att läsa det jag har tänkt/skrivit här ?
Permalänk | Anmäl
Josef Boberg, 2008-12-21, 20:08
Om TV4 journalisten Annika Widebecks kamp och risk att förlora sitt jobb, står att läsa på Monicas blogg. www.monicaantonsson.blogspot.com se höger sida och välj inlägg "Stöd Annika Widebeck"
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-12-21, 20:47
Det viktiga är väl att mannen alltid har rätt, eller hur?
Permalänk | Anmäl
monkan, 2008-12-21, 20:53
Precis det som alltid gällt i sosse-dominerade media Sverige..
Permalänk | Anmäl
Johan, 2008-12-21, 22:06
Ramona, jag tycker att uppgifterna på Antonssons blogg om Widebecks situation är för vaga för att utgöra grund för ett upprop. Men visst är saken både principiellt viktig och oroande. Ser fram emot mer fakta och fler direkta citat.
Permalänk | Anmäl
Claes Samson, 2008-12-21, 22:18
Marklund &Guillou =trovärdiga?
Knappast!
De och Sauk gapar så det hörs vida omkring - men något vettig har de knappast att säga numera. - Allt de kan är att läsa upp intresseorganisationernas propaganda utan att begripa vad de säger
Det går verkligen utför med etabllissemanget - Jag håller med Obama - It's time for CHANGE! - I politiken - i pressen - och bland dessa etablerade kändisar som numera bara ser till sitt eget bästa och som har övergett visonerna om frihet - demokrati och mänskliga rättigheter
Permalänk | Anmäl
Donsan, 2008-12-22, 00:13
Nagon som funderar over det faktum att Bonnier ar delagare aven i Newsmill?
Permalänk | Anmäl
Fredrik, 2008-12-22, 03:11
Till Fredrik: Ja, jag vet att Bonniers är delägare i Newsmill, och det är förvånande att de släpper igenom all denna kritik, men det kan ju också vara så att de begriper hur allvarligt det är att försöka stoppa allmänhetens frihet att diskutera och lyfta fram allvarliga problem inom mediekoncentrationen. Vi kan ju göra revolution*ler* och då blir det inte lika kul längre.
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-12-22, 10:55
Till Claes Samson: Här är en artikel som förklarar mer angående Annika Widebeck, hoppas alla skriver på...
http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=207768
Hälsningar Ramona
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-12-22, 10:58
Fredrik och Ramona
Jag har funderat över det faktum att Bonniers är delägare i Newsmill men jag vet inte vad det betyder i detta fall om det nu betyder något överhuvudtaget.
Liza Marklund skriver väl i Expressen men viktigare i detta sammanhang kan vara det faktum att det var ju bara första utgåvan av Gömda som gavs ut av Bonniers. Andra versionen (som var den som sålde mycket) samt Asyl gavs ju ut av Piratförlaget. Om den andra versionen av Gömda och Asyl legat på Bonniers så hade det antagligen varit mer känsligt åtminstone om kritiken kommit fram under den period då böckerna sålde som bäst.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2008-12-22, 11:48
Fredrik och Ramona
En viktigare fråga är antagligen den som Rolf berör ovan dvs det faktum att en styrelseledamot i Piratförlaget (Thorbjörn Larsson) också chefredaktör för Dagens Nyheter.
Dagens Nyheters kultursidor skulle ju i normalfallet vara den naturliga arenan för en strid om en av Sveriges mest sålda böcker genom tiderna. Men så är inte fallet.
Beror det på att Thorbjörn i egenskap av styrelseledamot i Piratförlaget är tvungen att tillvarata Piratförlagets intressen och att han låter detta uppdrag gå före det publicistiska uppdraget han har i DN?
Den frågan borde debatteras mer.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2008-12-22, 11:57
Re:Ramona. OK, här skadar det inte att sätta lite medborgarpress. Skriver på, uppmanar alla andra att göra detsamma
Permalänk | Anmäl
Claes Samson, 2008-12-22, 13:12
Piratförlaget har skickat ut ett meddelande till samtliga bokhandlare i Sverige. Meddelandet lyder: Flytta böckerna Gömda och Asyl från hyllan "självbiografier" till hyllan för kategorier "Romaner" Konstigt att inte Expressen hade det med i sin tillrättalagda artikel idag. Eller det är nog inte konstigt när jag tänker efter.
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-12-22, 19:47
Nedanstående mail är skickat till SVT Rapport och Aktuellt. Och jag förväntar mig ett svar!
Hej
Var är ni som ska vara i allmänhetens tjänst? Här skickar Piratförlaget ut ett meddelande till samtliga bokhandlare i Sverige om att böckerna Gömda och Asyl ska flyttas från kategorihyllan Biografier till hyllan kategorier Romaner. Var är NI?
Journalisten Annika Widebeck , ER KOLLEGA, gråter och undrar var pressfriheten tagit vägen och NI TIGER! Är det som under kriget " EN SVENSK TIGER"?
Nu får ni skärpa till Er! Annars sätter jag ut en insändare i tidningarna om att SVT inte är i allmänhetens tjänst trots att ni har en egen kör som sjunger licensbetalarnas lov.
Nå, varför betalar vi licens? Jo, för att vi förväntar oss att ni förmedlar nyheter utan påverkan av maktens familjer i Sverige.
Gå in på journalistens www.monicaantonsson.blogspot.com och gör det jobb som vi licensbetalare förväntas oss av Er. Men det är bråttom!!!!!!
Vänliga hälsningar
Ramona Fransson
Sandviken 182
471 71 Hakenäset
Tel/fax 0304-665612
www.anomar-forlag.se
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-12-22, 22:02
Numera finns även WikiLeaks, http://wikileaks.org för "whistleblowers" som inte vill råka ut för tråkigheter, men ändå publicera intressant information.
"Wikileaks is developing an uncensorable Wikipedia for untraceable mass document leaking and analysis. "
Permalänk | Anmäl
Dennis Nilsson, 2008-12-24, 05:00
Till Magnus Johansson: Ja, och jag ska se till att jag får svar, vill de inte svara på mail ska jag lyfta luren och ringa och jaga personerna bakom programmet. Jag vill alltid ha svar. Självklart lägger jag ut svaren på bloggen. God Jul.
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-12-24, 13:48
Känslan av att vara förföljd, efter ett par misshandlingar är så hemsk att ni som aldrig varit med om det aldrig kan förstå...
SNÄLLA PRATA INTE OM SÅDANT NI INTE FÖRSTÅR!
Och till dig "mannen"; hur kan du vara ett offer????
Efter första misshandlen var HON och flickan ett offer. Efter tredje gången vill jag inte knysta vad jag känner....
Permalänk | Anmäl
Anonym, 2008-12-25, 16:37
Hej anonym: Tro inte för ett ögonblick att jag inte vet vad det vill säga att misshandlad, och även se sin mamma misshandlas och slutligen hamna på psyket. Jag vet, jag var barnet. Men jag kommer aldrig acceptera att män/kvinnor blir felaktigt anklagade för saker de inte gjort. Det är lika oacceptabelt att sätta oskyldiga i fängelse eller hänga ut dem på en skampåle som att misshandla. Men det händer att män/kvinnor får rätt hjälp redan från början i en misshandel och blir friska, sitter av sina straff, som till exempel Liza Marklunds nye agent, som dömdes för misshandel på författaren Unni Drougge. Han fick en ny chans efter att sonat sitt straff vilket alla ska ha. Men det ska även Osama Awad ha rätt till. En ny chans!
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-12-26, 11:07
Granska också Paradiset av Liza och Mia. Den består också av många osanningar. Exibel
Permalänk | Anmäl
Stina Boström, 2008-12-26, 11:30
Nu är Leo Lagercrantz censurerad på Newsmill!! Läs
http://www.realtid.se/ArticlePages/200812/26/20081226164125_Realtid741/2...
Jag tror inte att skammen för Sveriges mediala kulturelit ihar några gränser längre!
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-12-26, 22:46
Tack för denna artikel.
Jag välkomnar att det här tas upp till dialog och djuplodande granskning
Det då jag ställer mig en ytterligare en fråga.
Det är om det inte oxå borde granskas utförligare hur författare/författarinnor ihop med förlag gör research då de ska skriva deckare eller annan spänningslitteratur?
Det kan ju slumpa sig så att en författare numer på Piratbolaget fd alfabeta förlag skriver en spänningsroman/kriminalromaner vars namn och familjära förhållanden och namn är exakta, fast könen omkastade på polisinspektörsgestaltningen.
Att en författare sedan säger sig vara släkt på långt håll med detta ovanliga efternamn, utesluter ju inte att en grundlig research inom polismyndigheten eller annan blåljusmyndighet ska och bör alltid göras.
Det kan finnas personer i den omedelbara närheten som lider skada av förfarandet och rättsskyddet är obefintligt. Samt att det kan utsätta människor som arbetar inom en blåljusmyndighet för fara hot eller onödig risk samt onödig ryktesspridning.
De vänligaste hälsningar och fortsätt granska det här. God fortsätttning till redaktionen på newsmill.
Tindra-Annette Broström, Sunne Värmland.
Permalänk | Anmäl
Tindra Annette Broström, 2008-12-27, 13:31
Tack för denna artikel.
Jag välkomnar att det här tas upp till dialog och djuplodande granskning
Det då jag ställer mig en ytterligare en fråga.
Det är om det inte oxå borde granskas utförligare hur författare/författarinnor ihop med förlag gör research då de ska skriva deckare eller annan spänningslitteratur?
Det kan ju slumpa sig så att en författare numer på Piratbolaget fd alfabeta förlag skriver en spänningsroman/kriminalromaner vars namn och familjära förhållanden och namn är exakta, fast könen omkastade på polisinspektörsgestaltningen.
Att en författare sedan säger sig vara släkt på långt håll med detta ovanliga efternamn, utesluter ju inte att en grundlig research inom polismyndigheten eller annan blåljusmyndighet ska och bör alltid göras.
Det kan finnas personer i den omedelbara närheten som lider skada av förfarandet och rättsskyddet är obefintligt. Samt att det kan utsätta människor som arbetar inom en blåljusmyndighet för fara hot eller onödig risk samt onödig ryktesspridning.
De vänligaste hälsningar och fortsätt granska det här. God fortsätttning till redaktionen på newsmill.
Tindra-Annette Broström, Sunne Värmland.
Permalänk | Anmäl
Tindra Annette Broström, 2008-12-27, 13:31
Tack för denna artikel.
Jag välkomnar att det här tas upp till dialog och djuplodande granskning
Det då jag ställer mig en ytterligare en fråga.
Det är om det inte oxå borde granskas utförligare hur författare/författarinnor ihop med förlag gör research då de ska skriva deckare eller annan spänningslitteratur?
Det kan ju slumpa sig så att en författare numer på Piratbolaget fd alfabeta förlag skriver en spänningsroman/kriminalromaner vars namn och familjära förhållanden och namn är exakta, fast könen omkastade på polisinspektörsgestaltningen.
Att en författare sedan säger sig vara släkt på långt håll med detta ovanliga efternamn, utesluter ju inte att en grundlig research inom polismyndigheten eller annan blåljusmyndighet ska och bör alltid göras.
Det kan finnas personer i den omedelbara närheten som lider skada av förfarandet och rättsskyddet är obefintligt. Samt att det kan utsätta människor som arbetar inom en blåljusmyndighet för fara hot eller onödig risk samt onödig ryktesspridning.
De vänligaste hälsningar och fortsätt granska det här. God fortsätttning till redaktionen på newsmill.
Tindra-Annette Broström, Sunne Värmland.
Permalänk | Anmäl
Tindra-Annette Broström, 2008-12-27, 13:33
Nu är även inslaget på TV4 på youtube med textremsa på engelska, själv har jag skrivit till CBS och Oprah, allt för att detta ska få uppmärksamhet utanför Sveriges gränser. Adressen till Youtube:http://www.youtube.com/watch?v=faT2qSNZH5I
Vi är många som kämpar för fri media...
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-12-27, 17:19
Jag hoppas att din artikel är i sin helhet, eftersom Monica Antonssons artikel i samma ämne uppenbarligen haft en fri redigering av Leos hand.
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-12-28, 22:06
Gå in på www.monicaantonsson.blogspot.com och läs dagens krönika i Aftonbladet, av den eminente journalisten/författaren Staffan Heimerson. "Äntligen" som man bör säga även i detta sammanhang!
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2009-01-03, 16:14
sydsvenskan skrev tidigt om det, så där sprack ditt Bonnier-tänk, Rolf.
Permalänk | Anmäl
Redaktör, 2009-01-05, 08:26
55 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Om artikeln är korrekt så är det upp till bloggarna att röka ut medieeliten.
Nyheter24 skrev om det. Första dagen dessutom.
Är det någon som trott att journalister och tidningsledningar skulle vara hederligare än folk i allmänhet? Knappast.
Är det någon som trott att penninghunger inte skulle råda i tidningsvärlden? Knappast.
Är det någon som trott att man inte tar hänsyn till makt och inflytande när man skriver i tidningarna? Knappast.
Bör man vara förvånad över hur media hanterat den aktuella frågan om Liza Marklund (och andra liknande frågor). Inte alls.
Det är med andra ord precis som det brukar vara.
..men knappast som det bör vara.
Och vad fasiken är Nyheter24 för något?
Jag tycker att det är fantastiskt lustigt att Sveriges media pekar finger åt Berlusconis makt över Italiens media, när det ser exakt likadant ut i vårt land. I Italien styr en man medierna, i Sverige några få familjer. Snacka om att uttrycket, att först sopa rent framför egen dörr, stämmer på pricken.
Nu krackelerade hela bilden av att Sverige har en fri press!
Undra när det vi kallar publicservice ska ta upp den här röran, om det inte är så, att publicservice kanske inte heller är så fria som de påstår i samband med att publicservicekören sjunger glatt i bakgrunden.
Gå gärna in på www.namnlistan.se där jag har startat en namninsamling för att kräva en fri debatt om böckerna Gömda & Asyl, och ett stöd för Annika Widebeck, journalist med 100% integritet som slogs med näbbar och klor för att TV4 skulle visa inslaget med Osama och Oxelösund. Skriv på!
Ursäkta fel adress:
http://www.namninsamling.se/index.php
Här är listan med uppropet för den fria debatten och Annika Widebeck på TV4.
Jag kan bara instämma i detta bedrövliga konstaterande.
Man förväntas, enligt förlaget, som läsare fatta själv. Om nu Gömda, etc, är romaner, varför kom då artiklar som denna:
http://www.aftonbladet.se/wendela/article215590.ab
Där Mona Sahlin alltså uttalar sig om en romanfuigur? Barockt, Piratförlaget.
Lysande analys, tack Rolf van der Brink.
Att vara whistleblower i Sverige och utmana ett varumärke i mångmiljonklassen med media och förlagsimperium i ryggen är alltså att be om att bli ihjältigen. Boken är inte recenserad samtidigt som handeln går Bonnierimperiets ärenden genom att mycket synligt placera Marklunds nya bok i bokhandeln och varuhusen. Monica Antonssons epokgörande
grävande journalistik osynliggörs för att handeln press tv och radio inte törs peta på den enorma kraften i att Antonsson spräckt den i 14 år aldrig ifrågasatta värsta skändningen av Sverige som vår litteratur känner. Alltså den skildring av Sverige som Marklund skapat med "Mia" som huvudperson och som hon tidigare uppgivit är ett politistiskt projekt. Så otänkbar har en granskning av Marklund och hennes metoder alltså varit.
Antonsson kommer in från kylan utan annat än ett modigt litet förlag bakom sig som förstått hennes kompetens.
Vid sidan av skandalen Marklund finns också skandalen Oxelösund där lokaltidningen inte törs gräva i vad Antonsson synliggjort.
Det finns alltså inga krav på utredning från fullmäktiges sida och lika litet är kommunrevisorerna inkopplade för en koll på hur "Mia" fått kalaset betalat av skattebetalarna via lokalpolitiker som inte ens haft befogenhet att göra utbetalningar.
Än idag har "Mia" som bor i USA utan skyddad identitet och med villa och pool och fet bankbok tllgång till hemlig adress i Sverige dit försäkringskassan överför en fickpeng på 100 000 kr årligen.
Ingen tidning törs koppla greppet.
Helins kolumn var allt oerhört fesljummen. Jag förstår inte den förståelse för tonen som van der Brink visar.
En chefredaktör av alla har knappast i uppdrag att visa läsekretsen att han är rädd.
Re: Ramona
Skriver gärna på om det är sant att Widebeck riskerar jobbet. Kan du inte skriva mer utförligt om saken?
För ordningens skull:
Redan den 20 november publicerade Sydsvenskan en artikel under rubriken -Succén som kan vara en bluff.
http://sydsvenskan.se/nojen/article391436.ece
Journalisternas trovärdighet är inte noll, den är ofta snarast negativ. Tur att Newsmill finns.
Guillou och Marklund tycks bägge två vara mytomaner. Steig Larsson likaså när han under hela sin livstid (med bla EXPO) försörjde sig på att hitta en "nazist" under varje sten han lyfte på.
Kanske just mytomani är ett plus när man skall skriva böcker?
http://www.aftonbladet.se/wendela/article215590.ab
Jan Guillous bubbel om att det bara var skönlitteratur alltihop är alltså lögn. Den figuren har vid det här laget tappat all trovärdighet. Stieg Larsson vill jag inte kalla mytoman, men han var ju yttrandefrihetens fiende nr 1.
Är det verkligen någon som blir förvånad?? - mediasverige styrs ju av två korrupta bjässar!
"De gör alla tidning efter Thorbjörn Larssons dogm: blanda nöje, nytta och nyheter." - slut citat.
Hmmm... - nu kan jag ju undra över om han har fått den idén genom att läsa det jag har tänkt/skrivit här ?
Om TV4 journalisten Annika Widebecks kamp och risk att förlora sitt jobb, står att läsa på Monicas blogg. www.monicaantonsson.blogspot.com se höger sida och välj inlägg "Stöd Annika Widebeck"
Det viktiga är väl att mannen alltid har rätt, eller hur?
Precis det som alltid gällt i sosse-dominerade media Sverige..
Ramona, jag tycker att uppgifterna på Antonssons blogg om Widebecks situation är för vaga för att utgöra grund för ett upprop. Men visst är saken både principiellt viktig och oroande. Ser fram emot mer fakta och fler direkta citat.
Marklund &Guillou =trovärdiga?
Knappast!
De och Sauk gapar så det hörs vida omkring - men något vettig har de knappast att säga numera. - Allt de kan är att läsa upp intresseorganisationernas propaganda utan att begripa vad de säger
Det går verkligen utför med etabllissemanget - Jag håller med Obama - It's time for CHANGE! - I politiken - i pressen - och bland dessa etablerade kändisar som numera bara ser till sitt eget bästa och som har övergett visonerna om frihet - demokrati och mänskliga rättigheter
Nagon som funderar over det faktum att Bonnier ar delagare aven i Newsmill?
Till Fredrik: Ja, jag vet att Bonniers är delägare i Newsmill, och det är förvånande att de släpper igenom all denna kritik, men det kan ju också vara så att de begriper hur allvarligt det är att försöka stoppa allmänhetens frihet att diskutera och lyfta fram allvarliga problem inom mediekoncentrationen. Vi kan ju göra revolution*ler* och då blir det inte lika kul längre.
Till Claes Samson: Här är en artikel som förklarar mer angående Annika Widebeck, hoppas alla skriver på...
http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=207768
Hälsningar Ramona
Fredrik och Ramona
Jag har funderat över det faktum att Bonniers är delägare i Newsmill men jag vet inte vad det betyder i detta fall om det nu betyder något överhuvudtaget.
Liza Marklund skriver väl i Expressen men viktigare i detta sammanhang kan vara det faktum att det var ju bara första utgåvan av Gömda som gavs ut av Bonniers. Andra versionen (som var den som sålde mycket) samt Asyl gavs ju ut av Piratförlaget. Om den andra versionen av Gömda och Asyl legat på Bonniers så hade det antagligen varit mer känsligt åtminstone om kritiken kommit fram under den period då böckerna sålde som bäst.
Fredrik och Ramona
En viktigare fråga är antagligen den som Rolf berör ovan dvs det faktum att en styrelseledamot i Piratförlaget (Thorbjörn Larsson) också chefredaktör för Dagens Nyheter.
Dagens Nyheters kultursidor skulle ju i normalfallet vara den naturliga arenan för en strid om en av Sveriges mest sålda böcker genom tiderna. Men så är inte fallet.
Beror det på att Thorbjörn i egenskap av styrelseledamot i Piratförlaget är tvungen att tillvarata Piratförlagets intressen och att han låter detta uppdrag gå före det publicistiska uppdraget han har i DN?
Den frågan borde debatteras mer.
Re:Ramona. OK, här skadar det inte att sätta lite medborgarpress. Skriver på, uppmanar alla andra att göra detsamma
Piratförlaget har skickat ut ett meddelande till samtliga bokhandlare i Sverige. Meddelandet lyder: Flytta böckerna Gömda och Asyl från hyllan "självbiografier" till hyllan för kategorier "Romaner" Konstigt att inte Expressen hade det med i sin tillrättalagda artikel idag. Eller det är nog inte konstigt när jag tänker efter.
Nedanstående mail är skickat till SVT Rapport och Aktuellt. Och jag förväntar mig ett svar!
Hej
Var är ni som ska vara i allmänhetens tjänst? Här skickar Piratförlaget ut ett meddelande till samtliga bokhandlare i Sverige om att böckerna Gömda och Asyl ska flyttas från kategorihyllan Biografier till hyllan kategorier Romaner. Var är NI?
Journalisten Annika Widebeck , ER KOLLEGA, gråter och undrar var pressfriheten tagit vägen och NI TIGER! Är det som under kriget " EN SVENSK TIGER"?
Nu får ni skärpa till Er! Annars sätter jag ut en insändare i tidningarna om att SVT inte är i allmänhetens tjänst trots att ni har en egen kör som sjunger licensbetalarnas lov.
Nå, varför betalar vi licens? Jo, för att vi förväntar oss att ni förmedlar nyheter utan påverkan av maktens familjer i Sverige.
Gå in på journalistens www.monicaantonsson.blogspot.com och gör det jobb som vi licensbetalare förväntas oss av Er. Men det är bråttom!!!!!!
Vänliga hälsningar
Ramona Fransson
Sandviken 182
471 71 Hakenäset
Tel/fax 0304-665612
www.anomar-forlag.se
Numera finns även WikiLeaks, http://wikileaks.org för "whistleblowers" som inte vill råka ut för tråkigheter, men ändå publicera intressant information.
"Wikileaks is developing an uncensorable Wikipedia for untraceable mass document leaking and analysis. "
Till Magnus Johansson: Ja, och jag ska se till att jag får svar, vill de inte svara på mail ska jag lyfta luren och ringa och jaga personerna bakom programmet. Jag vill alltid ha svar. Självklart lägger jag ut svaren på bloggen. God Jul.
Känslan av att vara förföljd, efter ett par misshandlingar är så hemsk att ni som aldrig varit med om det aldrig kan förstå...
SNÄLLA PRATA INTE OM SÅDANT NI INTE FÖRSTÅR!
Och till dig "mannen"; hur kan du vara ett offer????
Efter första misshandlen var HON och flickan ett offer. Efter tredje gången vill jag inte knysta vad jag känner....
Hej anonym: Tro inte för ett ögonblick att jag inte vet vad det vill säga att misshandlad, och även se sin mamma misshandlas och slutligen hamna på psyket. Jag vet, jag var barnet. Men jag kommer aldrig acceptera att män/kvinnor blir felaktigt anklagade för saker de inte gjort. Det är lika oacceptabelt att sätta oskyldiga i fängelse eller hänga ut dem på en skampåle som att misshandla. Men det händer att män/kvinnor får rätt hjälp redan från början i en misshandel och blir friska, sitter av sina straff, som till exempel Liza Marklunds nye agent, som dömdes för misshandel på författaren Unni Drougge. Han fick en ny chans efter att sonat sitt straff vilket alla ska ha. Men det ska även Osama Awad ha rätt till. En ny chans!
Granska också Paradiset av Liza och Mia. Den består också av många osanningar. Exibel
Nu är Leo Lagercrantz censurerad på Newsmill!! Läs
http://www.realtid.se/ArticlePages/200812/26/20081226164125_Realtid741/2...
Jag tror inte att skammen för Sveriges mediala kulturelit ihar några gränser längre!
Tack för denna artikel.
Jag välkomnar att det här tas upp till dialog och djuplodande granskning
Det då jag ställer mig en ytterligare en fråga.
Det är om det inte oxå borde granskas utförligare hur författare/författarinnor ihop med förlag gör research då de ska skriva deckare eller annan spänningslitteratur?
Det kan ju slumpa sig så att en författare numer på Piratbolaget fd alfabeta förlag skriver en spänningsroman/kriminalromaner vars namn och familjära förhållanden och namn är exakta, fast könen omkastade på polisinspektörsgestaltningen.
Att en författare sedan säger sig vara släkt på långt håll med detta ovanliga efternamn, utesluter ju inte att en grundlig research inom polismyndigheten eller annan blåljusmyndighet ska och bör alltid göras.
Det kan finnas personer i den omedelbara närheten som lider skada av förfarandet och rättsskyddet är obefintligt. Samt att det kan utsätta människor som arbetar inom en blåljusmyndighet för fara hot eller onödig risk samt onödig ryktesspridning.
De vänligaste hälsningar och fortsätt granska det här. God fortsätttning till redaktionen på newsmill.
Tindra-Annette Broström, Sunne Värmland.
Tack för denna artikel.
Jag välkomnar att det här tas upp till dialog och djuplodande granskning
Det då jag ställer mig en ytterligare en fråga.
Det är om det inte oxå borde granskas utförligare hur författare/författarinnor ihop med förlag gör research då de ska skriva deckare eller annan spänningslitteratur?
Det kan ju slumpa sig så att en författare numer på Piratbolaget fd alfabeta förlag skriver en spänningsroman/kriminalromaner vars namn och familjära förhållanden och namn är exakta, fast könen omkastade på polisinspektörsgestaltningen.
Att en författare sedan säger sig vara släkt på långt håll med detta ovanliga efternamn, utesluter ju inte att en grundlig research inom polismyndigheten eller annan blåljusmyndighet ska och bör alltid göras.
Det kan finnas personer i den omedelbara närheten som lider skada av förfarandet och rättsskyddet är obefintligt. Samt att det kan utsätta människor som arbetar inom en blåljusmyndighet för fara hot eller onödig risk samt onödig ryktesspridning.
De vänligaste hälsningar och fortsätt granska det här. God fortsätttning till redaktionen på newsmill.
Tindra-Annette Broström, Sunne Värmland.
Tack för denna artikel.
Jag välkomnar att det här tas upp till dialog och djuplodande granskning
Det då jag ställer mig en ytterligare en fråga.
Det är om det inte oxå borde granskas utförligare hur författare/författarinnor ihop med förlag gör research då de ska skriva deckare eller annan spänningslitteratur?
Det kan ju slumpa sig så att en författare numer på Piratbolaget fd alfabeta förlag skriver en spänningsroman/kriminalromaner vars namn och familjära förhållanden och namn är exakta, fast könen omkastade på polisinspektörsgestaltningen.
Att en författare sedan säger sig vara släkt på långt håll med detta ovanliga efternamn, utesluter ju inte att en grundlig research inom polismyndigheten eller annan blåljusmyndighet ska och bör alltid göras.
Det kan finnas personer i den omedelbara närheten som lider skada av förfarandet och rättsskyddet är obefintligt. Samt att det kan utsätta människor som arbetar inom en blåljusmyndighet för fara hot eller onödig risk samt onödig ryktesspridning.
De vänligaste hälsningar och fortsätt granska det här. God fortsätttning till redaktionen på newsmill.
Tindra-Annette Broström, Sunne Värmland.
Nu är även inslaget på TV4 på youtube med textremsa på engelska, själv har jag skrivit till CBS och Oprah, allt för att detta ska få uppmärksamhet utanför Sveriges gränser. Adressen till Youtube:http://www.youtube.com/watch?v=faT2qSNZH5I
Vi är många som kämpar för fri media...
Jag hoppas att din artikel är i sin helhet, eftersom Monica Antonssons artikel i samma ämne uppenbarligen haft en fri redigering av Leos hand.
Gå in på www.monicaantonsson.blogspot.com och läs dagens krönika i Aftonbladet, av den eminente journalisten/författaren Staffan Heimerson. "Äntligen" som man bör säga även i detta sammanhang!
sydsvenskan skrev tidigt om det, så där sprack ditt Bonnier-tänk, Rolf.