[...] händelser eller individuella perspektiv som inte skapar förståelse eller presenterar några egentliga möjligheter till lösningar. Vissa, som Ilmar Reepalu, drar dessutom rent rasitsiak slutsatser av det hela, som [...]
Blogg:Socialt uppror, integration eller bara skitungar? | Svensson, 2008-12-21, 14:01
[...] hatar, kallas in. Våld går alltså att förstå (men vissa begriper uppenbarligen inte) och för att lösa problem i samband med våld är det orsakerna till problemen och bakgrunden till våldet som är det [...]
Blogg:Det här med våld - Rosengård, Grekland och Irak | Svensson, 2008-12-20, 06:27
[...] Nyamko Sabuni skriver “Men utanförskapet kan bara brytas inifrån. Det är först när de berörda själva tar saken i egna händer som en förändring kan ske.” Kanske, bara kanske, är det sistnämnda precis vad som håller på att hända? [...]
Blogg:Branden har bara börjat! | min luktar oxo&, 2008-12-20, 03:59
"Det är helt oacceptabelt att våldsverkare försöker tvinga igenom sina åsikter med attacker på polisen"
Men hur fan ska de göra då? Alla är inte ministrar som du själv, alla kan inte skriva artiklar till DN-debatt och alla besitter inte det privilegium att kunna förhålla sig sansat och rationellt när man konstant är under angrepp, som rosengårdsborna faktiskt är.
Ni är några få som är inne i systemet och kan påverka, det är en liten klick av politiker, byråkrater, direktörer och div. andra makthavare. Ni är en procent kanske på er höjd.
För de allra flest av oss så är Sverige inte någon demokrati. Rent objektivt så är vårt land inte demokratiskt i någon i vare sig någon rousseansk, robespierrsk eller brantingsk mening. Staten är idag ett rent byråkratvälde, ekonomin står idag nästan helt under kapitalistklassens kontroll och massmedia är extremt koncentrerad och fullständigt likriktad i enighet med sin egen logik. Detta samtidigt som vårt civilsamhälle är svagare än någonsin och fortsätter att försvagas.
Det är inte bara så att människor inbillar sig att de är maktlösa, vi är i princip det. Vi kan faktiskt inte påverka samhället ens på ett väldigt nära plan. Vi kan knappt ens påverka våra egna liv. Detta är konsekvensen av vårt postmoderna liberala samhälle.
Detta gäller i än högre grad för invånarna i Rosengård som inte bara saknar socialt-, ekonomiskt- och kulturellt kapital utan dessutom är aktivt utdefinierade och misstänkliggjorda utav de som besitter just detta.
Så vad fan ska man göra? Upplopp kanske är en korkad metod, men det är ju inte konstigt att det händer då människor inte har, eller i.a.f. upplever att de inte har något bra sätt att påverka på. Visst, det går att organisera sig tillsammans med andra, det går att sakteligen stärka solidariteten och den kollektiva styrkan och det är den väg man borde gå. Men det är inte heller en enkel väg och det kräver tålamod, tro och hopp, tre saker som det tyvärr finns stor brist på. Hur som helst så tycker jag inte att man bör fördöma upploppen, även om de inte är rätt så är det inte heller fel. Istället för att fördöma så borde man själv visa vägen.
Och sist men inte minst. Det är inte fel att hata samhället, det är fel att inte göra det. Samhället är skit.
Permalänk | Anmäl
Giles, 2008-12-19, 17:30
Det kravlösa utdelandet av diverse bidrag leder bara till passivitet. något som förs över till yngre generationer av ivånaren i de segregerade getton som har bildats i miljonförorterna. Ställ krav på de som vill ha bidrag att göra något aktivt för att föbättra sin egen eller andras situaton i förorten. Att ta ansvar för sina egna barn borde vara ett grundkrav.
Permalänk | Anmäl
magnus holm, 2008-12-19, 17:35
Du har så rätt Nyamko. Alla har ansvar för vad som händer i det lilla och i det stora.
Permalänk | Anmäl
Leif Örtendahl, 2008-12-19, 17:52
Det är mycket märkligt att "för det inte finns tillräckligt med fritidsgårdar", som folk kastar slangbomber och gatsten mot polis och brandkår. "De har inget att göra" som de säger själva, våldsverkarna, men om man inte har något att göra så tänder man väl inte eld på sin stadsdel och attackerar polis & brandkår? Jag har alltid undrat var föräldrarna finns där sådana här saker händer. Ansvar ligger inte primärt hos politiker (alltid så lätt att skylla på), det ligger hos de boende i stadsdelen,
Permalänk | Anmäl
Fredrik, 2008-12-19, 18:18
Sabuni är politiker och spekulerar över lösningar som kanske kan göra nytta på lång sikt. Det är väl gott och väl, det brukar vara så politiker kan/skall arbeta då det gäller att styra skutan åt ett bra håll.
-
Jag tror dock att situationen är lite mera akut än de flesta av oss velat inse hittills. Sabunis kunskap och kompetens som integrationsminister, är kanske inte det som primärt behövs just nu.
-
Jag efterfrågar en tydligare strategi för att bemöta den avdemokratisering jag tror är under uppsegling Sverige och flera andra länder inom EU. Självklart är jag medveten om att om man skriver ordet "islamisering", är det många som drabbas av intellektuell krupp, och upphör att argumentera förnuftigt mot en. Men jag har ändå hopp om att medvetenhet börjar spira även bland de som är väldigt försiktiga av politiska skäl då det gäller att yttra sig om islamiseringen av västvärlden.
-
Två ganska färska exempel. Dels Pernilla Ouis artikel i Sydsvenskan 2008-12-19:
-
http://sydsvenskan.se/kultur/article400035/KRONIKA-Rosengard.html
-
och dels Mats Skogkärs debattinlägg i samma tidning 2008-12-15:
-
http://sydsvenskan.se/opinion/signerat/matsskogkar/article399097/En-kall...
-
Kritiken mot och erkännandet av islamiseringen börjar, om än knappast i klartext uttalat så ändå, sakta att tränga upp genom de politiskt korrekta lagren. Man börjar förstå varthän det kan barka.
"Utanförskap" är inte endast utanförskap. Det är ofta innanförskap i något annat än det demokratiska, sekulariserade Sverige där de mänskliga rättigheterna förväntas omfattas av de flesta.
-
Potentialen är stor då den muslimska befolkningen är stor. Sprider sig dessa antidemokratiska, upplysningsfientliga idéer även till de som hittills endast varit att betrakta som "kulturmuslimer", går det åt h-e, tveklöst! Det är svårt att säga exakt hur detta skulle gå till, men se på historien och märk att osannolikare politiska processer drivits genom tidigare.
-
Det som behövs nu är alltså kanske inte primärt långsiktiga program för integration, utan säkerhetsåtgärder och konkreta ingrepp som bryter den farliga utvecklingen. Pernilla Ouis avslutar sin ovan nämnda krönika med:
"Islam är ingen egenskap hos människor, utan en tro med en mängd olika värderingar och politiska idéer."
De mörkermän (det finns en del kvinnor också) som använder moskéer, religiösa friskolor, isolerade bostadsområden mm, som drivhus för sina ljusskygga medeltidsvärderingar måste uppmärksammas, avslöjas och förhindras med alla medel. Skolan borde vara nyckeln för att bryta deras osunda påverkan både akut och långsiktigt. Sk "religiösa" friskolor (som egentligen är politiska indoktrineringsanstalter med syfte att skapa en vi-grupp i förhållande till svenskarna) borde naturligtvis stoppas, eller åtminstone bevakas noggrannt.
-
Självklart kan vi inte veta vad SÄPO sysslar med, men av någon anledning tror jag deras arbete tyvärr ganska väl speglar den politiska majoritetens hållning i dessa frågor.
-
Tyvärr tror jag alltså att läget är akut och att akuta åtgärder måste prioriteras, om inte en hel generation skall vändas emot Sverige.
Permalänk | Anmäl
Lennart Persson, 2008-12-19, 18:46
Olof Palme varnade oss... Nyheterna från hela världen varnar oss.... "Ta inte in för många och skapa inte dessa koncentrerade ghetton".
Permalänk | Anmäl
Patriarch, 2008-12-19, 18:51
Ok, Sabuni.
Men helt oviktigt är det väl inte att läsa vad en av ockupanterna har att säga om vad som hände och hur han ser på hur saken utvecklades. HAn påstår att de ville samarbeta med polisen, inte ha våld, och att de blev lovade av polisen att de skulle utrymmas lugnt. Istället säger han använde polisen tårgas och batonger mot vad hn kallar barn och kallade dem för jävla skitungar.
http://www.kvp.se/nyheter/1.1408863/ockupant-fortvivlad-over-utvecklingen
Om detta är sant kan det väl ändå inte vara oviktigt!?
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2008-12-19, 19:01
Det är fel att hela tiden skylla allt på samhället. Individen måste själv agera för att förbättra sina förutsättningar. Själklart är det lättare att ta sig fram i samhället om man heter Silversked och har ett fett bankkonto, men det rättfärdigar aldrig denna typ av handlingar.
Jag är övertygad om att majoriteten av Rosengårds medborgare är flitiga personer som sliter hårt för sitt uppehälle. Det är synd att bråkstakarna tillåts att härja.
Tyvärr skickar dessa kravaller signaler om att invandrare är krämare som bara ska ha. Svenssons får en negativ bild av invandrare, vi och dom känslan ökar. Kanske visar Svenssons detta genom valsedeln?
De enda som tjänar på detta är de främlingsfientliga krafterna som får fler anhängare bland uppretade Svenssons. Att SD skall få mer inflytande i vårt samhälle är väl inget någon önskar.
Permalänk | Anmäl
Kalle, 2008-12-19, 19:41
Bättre skolor?? Är det skolan det är fel på? Är det inte dom som går där som är det verkliga problemet?? Går säkerligen aldrig att få nån ordning där. Går inte att blanda olja och vatten heller...
Permalänk | Anmäl
Stefan Lövesjö, 2008-12-19, 20:30
Det är inte helt utan en viss skadeglädje som vi ser effekterna av den havererade integrationspolitiken. Kommer de ansvariga inom socialdemokratin att inse vad man skapat eller krävs ett blodbad innan dagens pk-elit behagar vakna? Det är tragiskt att behöva konstatera detta fullkomliga misslyckande men Rosengård är tyvärr bara en föraning om vad som komma skall. Den aningslöshet som vi bevittnar när representanter för politik och media tvingas att övertrumfa varandra i en allt mer frenetiskt accelererande korrekthet är skrämmande. Fenomenet styr alla beslut likt en skenande sinnessjukdom. Intoleransens ideologi infiltrerar vårt rättssamhälle och vi medborgare står mållösa inför vansinnet. Är vår frihet och upplysning dömd till undergång eller kan vi enas mot tyranniet?
Permalänk | Anmäl
Tomas Fischer, 2008-12-19, 20:52
Missförstånd.
Det akuta problemet på rosengård är den våldsamma vänsterextremismen. Rosengård i sig har hela spektrat av alla problem som kan finnas i ett samhälle. Nu måste det bli ett slut på den våldsamma vänsterextremismens terror. Straffet för våldsamt upplopp eller kravaller måste bli hårdare. Vi vanliga, fredliga, demokratiska medborgare vill inte ha skiten !
Permalänk | Anmäl
Skåning, 2008-12-19, 21:26
Nyamko
Jag håller med om det mesta som du skriver.
Det är dina sista rader som kan diskuteras.
För att kunna ta tag i frågan innefrån så måste det finnas förmågor och resurser i den inre "kroppen".
Normalt sett kan dessa förmågor endast frigöras genom att kunskap och förmåga tillförs utifrån.
Det finns i grunden så många "sårbarhetsfaktorer" i det inre systemet att det med största sannolikhet inte går att skapa förmågan med dess egen egen inneboende resurs.
Bostadsområden som dessa är i grunden felorganiserade. Gravt felorganiserade !
Är det inte dags att förstå detta.
Själv har jag begripit detta i mer än 30 år.
Allt annat är okunskap och hyckleri.
Riv och bygg nytt!
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2008-12-19, 22:17
Det är ju precis det här Sverigedemokraterna varnat för, men då har dom blivit kallade rasister, det här lilla landet klarar inte att integrera så många invandrare som kommit hit dom senaste 15 åren. Min röst är i alla fall solklar år 2010.
Permalänk | Anmäl
Reeza, 2008-12-19, 22:26
Det är lätt för unga människor i förorterna att skylla på politikerna att de "inte har något att göra och därför måste begå brott". Jag kommer från en liten kommun på den svenska landsbygden där det knappast finns eller har funnits något att göra för ungdomar, men inte brinner det där! Ungdomarna måste självmant ta tag i sina liv helt enkelt.
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2008-12-19, 22:34
Kommer att tänka på en klassisk Lorry -sketch med repliken "Men vi har ju ingen lokal...".
Jag tror inte att det har med för lite pengar att göra eller har med rasism att göra, utan det har med lathet och allt nu-mentalitet. Jag vill ha den där snygga bilen, de där snygga kläderna men jag vill inte gå i skolan och skaffa mig en bra utbildning så jag kan få en bra inkomst att köpa den/de. Jag vill ha den NU och fan ta detta samhälle som inte låter mig få den!
Latheten yttrar sig i att uppfostran av barn endast sträcker sig till inom hemmets fyra väggar, vad ungen gör på gården skits det fullständigt i. Hedra mor och far och släkt, fuck the rest!
Det är svårt att fatta egentligen att många människor i Rosengård har mage att ens öppna käften och kritisera oss att vi inte ger dem en chans. Vi ger dem alla chanser att komma in i det svenska samhället, ger dem bra bostäder (oftast), ger dem bra utbildning som är gratis t o m på universitetet och ger dem möjlighet att försörja sig utan att ruinera vare sig själva eller deras föräldrar. Det svenska skyddsnäten och bidragssystemen ger dem alla chanser att förverkliga sig själva och lägga grunden för ett bra liv. Varför inte ta den?
Om vi jämför oss med det amerikanska systemet som innebär i stora drag Sink or Swim så kanske deras system vore bättre?
Skulle vilja se det land i Mellanöstern som ger dem samma chanser som Sverige. Budskapet borde vara från Sverige: Passar inte galoscherna, åk hem!
Det finns ett italienskt ordspråk som lyder: Du ska inte skita där du äter. Det är just det som de gör i Rosengård.
Permalänk | Anmäl
Ulf Gustavsson, 2008-12-19, 22:43
Jag är övertygad om att oroligheterna i Rosengård antänts av oroligheterna i Grekland. En hel ungdomsgeneration från förorten står utan framtidhopp. Samtidigt bombarderas de av katastrofnyheter dygnet runt, finanskris, miljökris, moralkris, segregationskris, matpriskris osv. Det är inte konstigt att de blir frustrerade för de vet att invandrare från förorten är de som drabbas hårdast av krisen. De lever redan idag på marginalerna och om de får det ännu sämre blir det...kris. Och det här är redan 2008, innan finanskrisen ens satt in på allvar. Om ett par månader börjar de första uppsägningstiderna gå ut och allt fler medborgare som tidigare hade god ekonomi kommer få vänja sig vid att leva på existensminimum. Julen 2009 kommer det inte diskuteras vilken som blir årets julklapp, folk kommer vara upptagna med att försöka få mat på bordet. Om krisen blir så djup som det förutspås kommer rosengårdskravallerna vara en fis i rymden. Det kommer bli matkravaller när människor inte får råd att ge sina barn mat för dagen. Idag är det AFA som kravallar, imorgon kommer det vara småbarnsföräldrar, pensionärer, arbetslösa ingenjörer och tjänstemän. Börjar Federal Reserve trycka pengar då blir det hyperinflation. I den bisarra globala värld vi lever i kommer de amerikanska tryckpressarna orsaka hyperinflation även i Europa. Folk kommer inte ha råd att betala räntorna på sina lån och tvingas paniksälja sina bostäder. Hela landet kommer förvandlas till ett stort Rosengård.
Nu har jag överdrivit kraftigt ovan, men det är just sådana rubriker och budskap som orsakar kravaller.
Permalänk | Anmäl
Lars J., 2008-12-19, 23:41
Lacrosse....
Du är kungen.
Dina åsikter ÄGER
Keep up the good work.
Permalänk | Anmäl
magnus holm, 2008-12-19, 23:46
Au contraire, Glenn Lacrosse skiner som vanligt med sin illa dolda främlingsfientlighet och okunskap. I vilken fantasivärld är alla Rosengårds invånare delar av ett muslimskt kollektiv som skyr den yttre världen? Jo, det kan jag svara på, i de oförståendes fantasivärld, i världen de som inte förstår socioekonomiska anledningar lever i.
Permalänk | Anmäl
Kauka, 2008-12-20, 00:38
Jag tycker att alla pseudoliberala politiska dilitanter och sk samhällsvetare ska vara väldigt försiktiga i att peka fingrar och rikta skulden/ansvaret mot varenda person boende i rosengård, sk rosengårdsborna.
Situationen i rosengård (och i flera andra förorter i sverige) är idag extremt hotfull. Som boende kan man räkna med sämre skola, mindre betalt, en stigmatisering av ens person innan man ens hunnit öppna munnen, innan man fått komma på arbetsintervju mm.
ALLA NI som är uppvuxna (precis som jag) i medelklass eller övremedelklass sverige eller i sverige på 80-talet ska tala försiktigt om vad som kan begäras av dessa människor, UNDER DESSA FÖRUTSÄTTNINGARNA.
Vi har alla fått ta del av ett vård-, utbildnings- och bostadsmodell. Dessa saker har vi alla bidragit till att montera ner (socialdemokrater under göran persson såväl som nuvarande moderata regering). Den som menar motsatsen bör backa upp sina ord och bosätta sig i detta, enligt er, utmärkt fungerande område.
Dessa människor är bland de mest blottade och utsatta människor i det svenska samhället. Detta område bör inte bara ha lika mycket resurser som skolor i danderyd och lund, DET BÖR FÅ MER för att de behöver det mest. De liberaler som inte kan göra sig ett med denna typ av solidaritet bör: slå upp marginalnytta (nationalekonomi brukar liberaler, mig veterligen, älska att hänvisa till när de ska ge rationella argument för exploatering av svaga samhällsgrupper)
När vi inte tar hand om dessa delar av Sverige, så skjuter vi oss själva i foten. Vi får ett samhälle med polarisering och ökat våld, dels som en konsekvens av intoleransen mot andra grupper än sin egen, dels pga den utsatthet vissa grupper känner och den "inget att förlora"-känsla som medföljer denna utsatthet och hopplöshet.
Vi gör livet otryggt för oss själva, när vi genom välputsad liberal politik (som egentligen handlar om att sko sina egna) inte tar hand om andra. Sluta skicka fram super-Namko i rampljuset för att visa på att det går att lyckas som ex svart kvinna. Det finns alltid fantastiska undantag och prestationer att hitta på individnivå. Det betyder inte att det är rimligt att förvänta sig samma prestation av människor GENERELLT.
Avslutningsvis vill jag säga, JA, kanske borde vi inte tagit emot så många flyktingar. Det har vi gjort. Vi har nu ett ansvar för dem. Man skickar inte människor som paket kors o tvärs över jorden bara för att det inte passar. De är MÄNNISKOR. Framförallt är detta en annan diskussion och helt irrelevant när vi pratar om vad som måste göras för att lösa problemen i vårt samhälle.
DET HETER MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER, INTE SVENSKA RÄTTIGHETER.
Permalänk | Anmäl
RoyA, 2008-12-20, 00:40
Marcus holm:
"Det kravlösa utdelandet av diverse bidrag leder bara till passivitet."
Det kravlösa? Vilken tid och planet lever du i resp. på? Har du någon egentlig aning om hur vårt sociala trygghetssystem fungerar? Sluta reproducera rena lögner. Ta reda på fakta innan du börjar påstå saker.
Permalänk | Anmäl
RoyA, 2008-12-20, 00:43
Tack, Kauka. Rasismen och idiotin går ofta hand i hand.
Permalänk | Anmäl
RoyA, 2008-12-20, 00:44
Man kanske inte skall var så förvånad över utvecklingen i bl.a Rosengård.- med decimerade polisingripanden ! Svensk polis
har ju varit klart under bemannad med 1 polis/ 1000 inv. Vi har
exakt hälften så många per capita - som våra grannländer !
Och dessutom får de nya åligganden varje vecka - vad händer,- de får ju prioritera. vilket betyder utökade möjligheter för buset !
Permalänk | Anmäl
Lennart Gustafsson, 2008-12-20, 00:51
Ytterligare ett inlägg som lyfter tanken med att ta eget ansvar. Det är inte bara en opinionstrend, det är helt avgörande. Man måste ta eget ansvar inte bara ta till våldsmetoder varje gång man inte får som man vill. Det är inte politiker på lokal- eller riksnivå som ska jämna marken framför invandrarna, det faller på eget ansvar. Viljan att bryta isolationen. Jag har jobbat med invandrarungdomar och sett hela spektrumet från total isolation till fullkomlig integrering, det går faktiskt om man vill. Ta eget ansvar.
Permalänk | Anmäl
Lars Cromander, 2008-12-20, 01:14
Alla har ett personligt ansvar....
Det är dock oerhört korkat och okänsligt att ta ifrån domm deras källarmoske...
Man behöver inte slå på dom som ligger ner. Sedan bör man ingripa hårdare mot proffesionella röttägg (dvs utonoma anarkister) som åker dit för att bråka... Dom är inte muslimer och har inget med Rosengård att göra utom att ge det dåligt rykte...
Tyvärr finns det en oerhörd flathet mot kriminella i Sverige...
Vad gäller utanförskap så är det tyvärr som så att det inte är möjligt att nå full sysselsättning. Regeringen har inte lyckats höga sysselsättningen mer än högst marginellt mellan 2006-till nu. Nu kommer sysselsättningen sjunka kraftigt igen....
Full sysselsättning är en utopi... Ju fortare man inser det desto bättre... Vi kan inte lösa problemen med utanförskap genom arbete på marknaden... Vi har ett kraftigt utbudsöverskott av arbetskraft....
Vi har inte arbetskraftsbrist idag och kommer aldrig få det heller. Det är ren idioti att ta hit arbetskraftsinvandrare... Jag har skrivit: Full sysselsättning är en utopi.....
Permalänk | Anmäl
Jonas Melander, 2008-12-20, 02:10
Det är underligt att ingen journalist berättar om moskeens verksamhet. De var/är extremradikala islamister. En slags moralpoliser som jagade kvinnor utan slöja på Rosengård.
De är Salafitolkare (saudiarabien) - Islamic Center har varnat många gånger för dessa extremister som gör allt för att motverka integrationen. Lokalerna vill kommunen ha för att skapa en boskola (en skola där man lär sig att bo i lägenhet)
De som först okuperade lokalen är elever från denna radikalextrema koranskola. Säpo har haft ögonen på dem i många år.
De invandrare som kommer till sverige är vanligvis totalanalfabeter och från landsbygden i sina hemländer. Om de varit vita och från USA hade de kallats för "white trash" och i bästa fall "rednecks".
Ingen stadsdel i Sverige är så bortskämd som Rosengård.
Rosengård har 4 fritidsgårdar!!! Man har elever från högskolan som dagligen hjälper barnen med läxhjälp osv, osv.
Ingen stadsdel i sverige (möjligen i hela europa) satsat det så enrma resurser och kapital som i Rosengård.
Att AFA nu hjälper radikalislamister att försätta sin antidemokratiska antintegreringskampanj och förorda prästerskapstyre säger allt om dessa ungdomar, de vet ingenting och det kan vi mycket tacka journalistkåren för.
Permalänk | Anmäl
Malmöbo, 2008-12-20, 02:56
Här på Newsmill skrivs en massa smörja om muslimers ondsinthet och ansvarslöshet. Det är både orimligt och fördomsfullt. I dag finns det totalt uppåt en och en halv miljard muslimer i världen. Vore alla bindgalna extremister som kastar bomber omkring sig skulle världen brunnit ner för länge sedan. De flesta muslimer är som folk är mest.
Den lilla grupp som härjar i Rosengård manas på av ett fåtal extrema islamister och understöds av inresta professionella kravallerister från yttersta vänsterkanten. Olika extremistgrupper använder alltså ungdomarna i Rosengård instrumentellt för sina egna syften. De är förövarna. Invånarna i Rosengård är offren - som tvingas bo och leva sina liv mitt i kaoset. Fortsätter eldandet är det bara en tidsfråga innan någon dör.
Bråket började när hyresvärden sade upp kontraktet på en lokal som använts som moske. De extrema och kraftiga reaktionerna på uppsägningen visar att det var helt rätt att stänga mosken. Den har uppenbarligen varit ett andligt och intellektuellt pesthål.
Till signaturen ”Giles” vill jag bara säga:
Du uttrycker förståelse för dem som dräggar i Rosengård just nu. Du skriver: ”Det är inte fel att hata samhället, det är fel att inte göra det. Samhället är skit”.
För det första: Vem är samhället? Vi som arbetar och betalar skatt? Företagsledarna som fixar jobben? Politikerna som samlar in skatterna och ser till att det finns skolor och bidragssystem? Samhället - det är du och jag det, plus några till förstås.
För det andra: Var kommer all självömkan och bitterhet ifrån? Om någon gjort dig något ont får du väl göra upp den saken med den personen, men du kan inte hata hela samhället! Det låter på dig som om samhället vore skyldig dig något... Vad då? Samhället är inte skyldig dig någonting. Inte ett smack.
Permalänk | Anmäl
Lars , 2008-12-20, 08:32
Visst ska Rosengård ta saken i egna händer men något som de regerande politikerna ska ta i sina händer är att minska den stora invandringen i det lilla Sverige.
Permalänk | Anmäl
Matte, 2008-12-20, 10:04
Eftersom jag under trettio års yrkesmässigt har rest i fyra världsdelar och har släktband i en "främmande" kultur undrar jag om mångkultur med starkt inslag av "urspungsbefolkning" är ett framgångsrecept. Jag känner inte till något sådant samhälle där inte "smockan" konstant hänger i luften".
Permalänk | Anmäl
Observatör, 2008-12-20, 10:09
Det är underligt att den socialdemokratiska majoriteten pumpat in så enorma summor pengar till dessa integrationsmotarbetande islamister i så många år. - Enbart denna "förening" har mottagit mångmiljonbelopp under åren. (och ingen är ansvarig) I Göteborg byggs idag en ny moske som är kontrollerad av Salafikultens kvinnofientliga och antidemokratiska wahabister. Södermalmsmoskeen styrs och kontrolleras av Muslim Brotherhood. (muslimska brödraskapet)
Den moderna militanta islamismens grundpelare. Deras militanta gren är Hamas och tex Bin Laden är inte salafi vilket många tror eftersom han är från saudiarabien, han är en avknopping av Al Bannas läror "Muslim Brotherhood". - Den moderna hänsynslösa terrorismens livmoder.
I tex Bosnien, Indonesien och tex Turkiet får Salafi och muslimska brödraskapet inte bygga moskeer eller verka överhuvudtaget. - Men i Sverige kastar naiva och okunniga politiker (andras) pengar efter dem o jagar röster (makt) i utbyte. Journalisterna har givetvis också ett ansvar då de så aktiv döljer detta och visar på ett oerhört kapitalt ointresse för detta stora samhällsproblem. På Rosengård röstar 95% på vänsterblocket. - Är det någon som tror att detta beror på att de är socialister? Jag ifrågasätter om de ens vet vem Marx, eller Olof Palme är överhuvudtaget. Våra förorter är mutad valboskap åt en maktgalen vänsterflygel. - Sossarna lovar, - "Money for nothing and chicks for free"
Permalänk | Anmäl
Malmöbo, 2008-12-20, 12:18
Som vanligt sitter det självutnämnda förståsigpåare som RoyA och Giles här och försöker i sedvanlig svensk anda skylla Rosengårdskravallerna på 1. samhället 2. dom "rasistiska" svenskarna 3. och sist men inte minst "dom har ju ingen lokaaaaaaaal juh". Idiotin och och dess trogna följeslagare förnekar sig inte, deras socialliberala gallimatias dyker alltid upp i dessa sammanhang och på samma sätt skall det alltid hittas ursäkter för att vi inte skall kunna peka på dom skyldiga där dom skyldiga finns, För oss som varit med ett tag känns retoriken igen från 68-vänsterns (och deras senare arvtagares) oförmåga att erkänna det personliga ansvaret och därmed den personliga skulden. Ytterst juvenilt och ointelligent, men ack så typiskt för dessa människor. Och Nyamko Sabuni går vidare i gammal svensk politikertradition genom att belöna dom som bär sig sämst åt. 70 nya miljoner till samma svarta hål där det årligen öses in resurser i storleksordningen som skulle få vilket svenskt kommunalråd som helst att gråta glädjetårar ett helt budgetår. Samtidigt ser vi skolan förfalla, sjuk- och åldringsvård försämras, barnomsorgen tappar allt vad sans och vett heter i sina genusexperiment, förskolebarn mår dåligt därför personaltätheten har minskat pga lägre anslag osv osv. Allt sådant som alltid varit ett signum för svensk välfärdspolitik eroderar sakta men säkert, lika säkert som att det i den sinnessjukt misslyckade immigrations- och integrationspolitiken öses in mångmiljardbelopp varje år. Fatta inte Sabuni att det inte är pengar som saknas? Problemet är för många "flyktingar" på för kort tid, för många som inte vill vara en del av det svenska samhället, för många som alldeles för länge tillåts att mer eller mindre kravlöst bygga upp ett gediget bidragsberoende, för många helt enkelt.........Lägg till detta den uppenbara och accelererande islamiseringen av samhället som bl a Aje Carlbom nämner i sin Newsmill-artikel från idag så ser hotbilden för det svenska samhället som vi känner till det alldeles oehört uppenbar. Den människa som inte förmår att se detta med öppna ögon tycker jag uppriktigt synd om, för deras uppvaknande kommer att bli så oerhört mycket mer smärtsamt än vad dom kan föreställa sig.
Permalänk | Anmäl
Helmer Pulling, 2008-12-20, 14:01
Wahabisterna lever i ett självvalt utanförskap och det ligger i deras eget intresse att agera på ett sådant sätt att de framstår som offer i sina egna och deras nyttiga idioters ögon.
Jag säger: Land ska med lag byggas.
Permalänk | Anmäl
Hansa, 2008-12-20, 14:14
Våld är aldrig en bra lösning, den mänskliga dumheten är stor och detta är det bästa exempel på det. Att elda bilar, skapa anarki och attackera poliser är oacceptabelt och ALLA oavsett härkomst eller politisk färg måsta ta avstånd ifrån.
Jag reser runt i Sverige och föreläser om mångfald och de positiva fallen av integrationen, vi försöker göra gapet mellan invandrare och svenskar mindre och mindre. Tyvärr, är det som händer i Rosengård ett stort misslyckande för oss som vill göra skillnaden. Detta stärker bara de extrema krafterna position i debatten.
Vems fel är det?
Det är lätt och skylla på den ena eller den andra men problemet är komplext och det är många som skall känna sig ansvariga. Mina kommentarer är baserat på ren verklighet eftersom vi träffar dagligen personer som lever i Rosengård misären. När problemet i Rosengård uppstod så var det VÄLDIGT tyst från politiker, ingen krisgrupp bildades för att samla alla involverade under samma plattform och diskutera problemet samt hitta lösningar. Vårt nätverk bad dag 2 om att kalla till ett sådant möte (skickats till politiker och media) Men ingen har hört av sig eller visat intresse.
Det är i svåra tider som man ser värdet av en god ledarskap, det är då man ser om det finns duktiga ledare som kan göra bra analys, samla krafterna och agera så att allmänheten och vanligt folk inte drabbas. Att skicka press releaser löser inte problemet utan man måsta ha hands on för att lösa krisen.
Var är alla politiker som förespråkar mångfald och jobbar med de här frågorna lokalt? Det är efter dagar av krisen som någon av dem (på hör nivå menar jag) uttalar sig via media! De lokala politiker som har sagt något kunde knappt prata svenska och de släpps inte ens på korridorerna på region nivå. Plus att lokala ungdomar/föräldrar och föreningar har inget förtroende för dem.
Har politiker på högre nivå talat med de drabbade? Med de som skapar problemet? Har de pratat med polisen och diskuterat en strategi att följa? Har de varit på plats och stöt polisen i sitt arbete?
Svaret är tyvärr NEJ, det finns duktiga politiker som verkligen kämpar och kämpar men det finns tyvärr många andra som har tappat luft, har ingen engagemang längre och vill inte involveras om de inte tvingas göra det. Såna personer är En viktig parameter som har orsakat det som händer i Malmö. Att blunda och inte göra rätt när man kan, räknas som att man har fattat beslut att acceptera det som pågår.
När poliser attackeras, brandmän och ambulanspersonal inte kan göra sitt jobb och vanligt folk lever i skräck då är det en nationell sak. ALLA bör engagera sig.
Media är den andra aktören som spelar en jätte stor roll i krisen, jag läst och följt nyhetssändningar om händelsen, det som INTE chockar mig är att media ge möjlighet åt extrema människor att synas och spegla en bild som är negativ om Rosengård. Man intervjuade kvinnor med slöja( Islam) som har aldrig haft ett jobb för att stärka bilden av att HÄR har vi folk som kostar och som ändå inte är nöjda. Man intervjua religiösa ledare som är extremister och som har samma värderingar som talibanerna i Afghanistan. Man tar inte och intervjua personer som kan medla och är neutrala i konflikten, man ge inte ord år ideala organisationer som jobbar mot segregering och utanförskap...
Media bör se till att balansera det som presenteras till konsumenterna, Media bör prata med moderata personer som kan hjälpa till med att lösa problemen och inte förvärra dem...Att ha som första fokus säljsiffror eller tittaresiffror kan aldrig göra en tidning eller TV kanal trovärdig.
Folk i Rosengård är maktlösa, de känner sig glömde, kränkta och deras självförtroende ligger på botten nivå. Ungdomar har inte många att se upp till, de känner sig borta från det svenska systemet. De behöver stöd så att de kan resa sig, vi alla bör tänka annorlunda för att lösa dagens problem. Gamla lösningar har lett oss där vi nu är, det gäller att lära sig av sina misstag och styra om med nya tag.
Ingen pappa eller mamma vill se sina barn hamna i fängelse eller medverka i att attackera polisen...Det finns ungdomar som inte bryr sig längre om det som föräldrar säger, de har helt enkelt förlorat den bild av den starka pappa eller mamman som kan stöta dem och guida dem (ganska vanligt att föräldrar är deprimerade och ungdomar söker stöd på annat hål). De här personer är nästa generationen, det är vår skyldighet att ställa upp och leda dem rätt.
Rosengårdsproblem kan lösas bara om man samlar i samma rum engagerade politiker, representanter från olika föreningar, sekulära representanter från olika religiösa samfund, polisen, lokala bostadsföretag, lärare från skolor och fritidsgårdar. Gör det tydligt att detta är det enda chansen vi kan ha för att göra något positivt, ställ krav och ha tydliga och mättbara åtgärder och för gud skull ge ingen chans åt extremister att sprida sin propaganda.
Yacir Persson-Chelbat
Styrelseordförande
Mångkulturella Sverige
www.mangkulturellasverige.se
Permalänk | Anmäl
Yacir Persson-Chelbat, 2008-12-20, 16:53
Vad kostar kalaset (polisinsatserna samt förstörelsen) och vem betalar det? Jag frågar detta i en tid då varslen duggar tätt och stora besparingar riskerar att urholka verksamheterna inom vård, skola och omsorg. Jag frågar detta i en tid då arbetslösa och sjukskrivna tvingas gå från hus och hem och leva på existensminimum.
Låtom oss sätta dessa kostnader i ett globalt perspektiv. Hur många svältande människor hade kunnat mättas för dessa pengar? Hur många barn hade kunnat få rent vatten? Hur många skolor i den tredje världen hade kunnat byggas och förses med lärare? Hur många människor hade kunnat vaccineras mot livshotande sjukdomar? Hur många småflickor hade kunnat räddas från att utsättas för könsstympning med rostiga rakblad? Hur ter sig då en uppsagd samlingslokal mot dessa verkliga problem?
När vi nu är så stolta över vår demokrati, och känner oss kallade att exportera demokrati á la Sverige till hela världen - hur i hela fridens namn kan vi stillatigande åse och acceptera att grupperingar i vårt samhälle lyckas totalt åsidosätta de mest elementära formerna av demokrati? Jag anser att den som inte klarar av att efterleva minimikraven för demokrati och inte är villig att anpassa sig efter dessa krav har ingenting att göra i vårt samhälle.
Det är på tiden att vi slår näven i bordet och tydliggör vad som gäller i vårt samhälle. Take it or leave it! Jag kan knappast tänka mig en tydligare väg till den "integration" politikerna eftersträvar.
Det enorma överflöd på energi och "kreativitet" dessa element har visat sig besitta skulle med stor sannolikhet kunna vändas till något mer positivt. Jag tänker mig exempelvis att dessa besinningslösa vandaler skickas på tre-fyra års hjälparbete till exempelvis Darfur - naturligtvis på samma levnadsvillkor som flyktingarna där har.
"Folk i Rosengård är maktlösa, de känner sig glömde, kränkta och deras självförtroende ligger på botten nivå." Mitt förslag: Riv Rosengård!
Permalänk | Anmäl
Piroska Kovács, 2008-12-20, 17:56
Bra skrivet sign "Malmöbo"! Båda inläggen.
Permalänk | Anmäl
Lennart Persson, 2008-12-20, 20:08
Svar till Kauka;
SJÄLVKLART har du rätt i att Rosengård består av annat än muslimer. Här finns t.ex. även zigenare, människor som är självdestruktiva eller passiviserade och därför inte bryr sig eller som undermedvetet dras till slummen ("slum" syftar här på livsstilen, inte på arkitekturen) och som tar till förnekelse av situationen för att klara vardagen, samt kanske någon icke-muslim som är ny i Sverige och därför inte har koll på vad det är för ett område (för alla vi andra (utom de som endast får sin världsuppfattning genom journalistskriverier) vet ju vad miljonprogrammen i storstäderna, och numera även lite mindre städer, är för ställen och vad som händer där). Men ingen VANLIG människa skulle ju bosätta sig på ett totalhavererat ställe, där inte ens de själva trivs, där folk slänger sopor ut genom fönstren för att de inte orkar eller vågar annat. När ska socialisterna erkänna att miljonprogrammet var ett misslyckande? Hur många ska bli rånade, misshandlade och våldtagna innan miljonprogrammen rivs? Om billiga bostäder är ett problem så liberalisera gärna den extremt byråkratiska bygglagstiftningen så att fattiga människor kan skaffa sig en bit mark och bygga sig egna små hus. Miljonprogramstanken att låta alla bo på ett och samma ställe bygger på avsiktlig förslumning så att man får alla utslagna på en och samma plats, så att man därefter lätt och effektivt kan rekrytera den så kallade "underklassen" till sina socialistiska partier (eller som här; till islamistiska terrorgrupper).
Permalänk | Anmäl
Glenn Lacrosse, 2008-12-20, 20:50
Jag bor nån kilometer från Rosengård och det som enligt den mediepolitiska eliten i Stockholm ska kallas "mångkultur" på den östra sidan av skandinaviska halvön, består av lågutbildade muslimer från europa, muslimer från afrika samt muslimer från mellanöstern. Om ni vill möta tyskar, belgare, fransmän, grönländare, japaner, norrmän, finnar, amerikanare, judar, hinduer, buddister etc så är Rosengård helt fel ställe.
Permalänk | Anmäl
Malmöbo, 2008-12-21, 00:44
Det har de väl för fan måstat hela tiden, men vad hjälper det! Framtiden blir nog inte mindre "oacceptabel", skulle jag tro.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-12-21, 16:31
Som en fd invandrare i Sverige undrar jag verkligen om er integrationminister har astadkommit nagot konkret sedan hon tilltradde ambetet? Nagon som vet? Sedan undrar jag om den svanska regeringen valt ministern bara for att hon ar sjalv en invandrare? Ska vi formoda att hon forstar sig pa invandrarfragor bara for att hon ar mork? Jag vill veta vad ar det hon har gjort for att integrera invandrare med den inhemska befolkningen. Ar det bara jag eller ar hon den mest inkompetenta ministern genom tiderna? Om jag har fel om hennes duglighet undrar jag da vad (vilka) ar det som forhindrar henne ifran att utfora nagot overhuvudtaget?
Permalänk | Anmäl
Maziar Nayab, 2008-12-25, 20:38
Till Maziar Nayab
I USA behövs ingen integrationsminister övehuvudtaget,
De som är mest ansvariga för integrationen är givetvis invandrarna SJÄLVA. . Exempel. Om du bytte ut alla muslimer, romer och somalier på Rosengård till Judar, Thailändare och
tex amerikanare så skulle vi inte behöva nån "integrationsminister" och området skulle bli atrtraktaivt även för svenskar att bo i. - Hennes titel borde vara "integrera lågutbildade och analfabetiska muslimer" för det är ju det enda det handlar om...
Vi får alltså hit FEL slags invandrare. De är inte efterfrågade på någon arbetsmarknad i hela världen och det är just därför de valt Sverige som sitt nya land.
Permalänk | Anmäl
Nisse i skogen, 2008-12-26, 15:32
Jag gillar dig skarpt Nyamko! Du är både smart och vet vad du pratar om.
Permalänk | Anmäl
Torbjörn Hellerstad, 2009-01-02, 02:59
Ja, det är väl det enda som återstår att göra - ta saken i egna händer... :-(
den kvällen bevittnade vi inte enbart stenkastning, kravaller och liknande utan även poliser som inte gjorde någonting, brandmän som inte släcker bränderna, och alltihop förlöjligades i ett politiskt efterspel.
Tror Nyamko att vi vanliga, normala skattebetalare (som tro eller ej - egsisterar på Rosengård) vill se våra bilar, hus, egendom... barn... brännas ner? Undrar någon av dessa politiker som yttrar sig för snabbt om problemet ifall vår säkerhet är/var hotad?
På andra sidan är stadsdelens cheffs- och ledningsstruktur på Rosengård för det mesta en-nationell och bosatt i de "säkra" delarna av Malmö, så jag tror inte att det ligger i deras intresse att se till att situationen på Rosengård förbättras. Har nyligen pratat med en politisk sekreterare i Malmö, som var "förvånad" över att jag fortfarande bor på Rosengård.... mitt svar var att jag är "förvånad" över att han kunde visa sitt "omtanke"...
MEN i slutändan... hur är det möjligt för oss stämplade men helt normala Rosengårdborna att "med egna händer" kämpa mot de som av den oförskämda polisidioten betecknades som "gubben från ICA i Vellinge"???? Hur förklarar vi för denna polisman att vi och våra barn inte är "blattejävlar" och "apjävlar" som "skall sterilliseras"? Ännu större fråga är VARFÖR måste vi ta upp en sådan diskussion med en polisman överhuvudtaget???
Främlingsfientlighet ligger inte hos de utsatta... Det borde vara Nyamkos jobb att se till att ICA gubben och polismannen ändrar sin uppfattning, Rosengårds händer är chanslösa...
Kravallerrna var en politisk aktion, de hade ingenting med Rosengårdsborna att göra... (en del av dem bor på Rosengård, men utgör lååångt ifrån majoritet eller presenterar våra uppfattningar).... Är inte politiska problem någonting som politikerna bör arbeta med och inte vanligt, skrämt och "stämplat" folk???
Permalänk | Anmäl
Izzy B., 2009-02-05, 14:40
Man behöver inte surfa på nätet länge för att upptäcka att en sak är uppenbar: vilka ambitioner Sabuni än har så går hon med sina uttalanden Sverigedemokraternas ärenden. Det är lätt att säga till andra att "själva ta ansvar" när man för egen del har sitt på det torra. Många av bostäderna i Herrgården (den del av Rosengård där nästan alla problemen finns) är undermåliga, vilket beror på hyresvärdarna och inte på de stackars människor som hänvisats dit. Rent allmänt är samhällsservicen dålig, och området försummas av Malmö stad. Hur får man jobb när arbetsgivare diskriminerar mot folk med fel namn och fel hudfärg? När man stigmatiseras för att man bor i Rosengård? Och hur ska man kunna lita på det svenska samhället när många poliser och andra representanter för det allmänna är fördomsfulla eller direkt rasistiska?
Permalänk | Anmäl
Öjevind Lång, 2009-02-10, 08:06
47 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"Det är helt oacceptabelt att våldsverkare försöker tvinga igenom sina åsikter med attacker på polisen"
Men hur fan ska de göra då? Alla är inte ministrar som du själv, alla kan inte skriva artiklar till DN-debatt och alla besitter inte det privilegium att kunna förhålla sig sansat och rationellt när man konstant är under angrepp, som rosengårdsborna faktiskt är.
Ni är några få som är inne i systemet och kan påverka, det är en liten klick av politiker, byråkrater, direktörer och div. andra makthavare. Ni är en procent kanske på er höjd.
För de allra flest av oss så är Sverige inte någon demokrati. Rent objektivt så är vårt land inte demokratiskt i någon i vare sig någon rousseansk, robespierrsk eller brantingsk mening. Staten är idag ett rent byråkratvälde, ekonomin står idag nästan helt under kapitalistklassens kontroll och massmedia är extremt koncentrerad och fullständigt likriktad i enighet med sin egen logik. Detta samtidigt som vårt civilsamhälle är svagare än någonsin och fortsätter att försvagas.
Det är inte bara så att människor inbillar sig att de är maktlösa, vi är i princip det. Vi kan faktiskt inte påverka samhället ens på ett väldigt nära plan. Vi kan knappt ens påverka våra egna liv. Detta är konsekvensen av vårt postmoderna liberala samhälle.
Detta gäller i än högre grad för invånarna i Rosengård som inte bara saknar socialt-, ekonomiskt- och kulturellt kapital utan dessutom är aktivt utdefinierade och misstänkliggjorda utav de som besitter just detta.
Så vad fan ska man göra? Upplopp kanske är en korkad metod, men det är ju inte konstigt att det händer då människor inte har, eller i.a.f. upplever att de inte har något bra sätt att påverka på. Visst, det går att organisera sig tillsammans med andra, det går att sakteligen stärka solidariteten och den kollektiva styrkan och det är den väg man borde gå. Men det är inte heller en enkel väg och det kräver tålamod, tro och hopp, tre saker som det tyvärr finns stor brist på. Hur som helst så tycker jag inte att man bör fördöma upploppen, även om de inte är rätt så är det inte heller fel. Istället för att fördöma så borde man själv visa vägen.
Och sist men inte minst. Det är inte fel att hata samhället, det är fel att inte göra det. Samhället är skit.
Det kravlösa utdelandet av diverse bidrag leder bara till passivitet. något som förs över till yngre generationer av ivånaren i de segregerade getton som har bildats i miljonförorterna. Ställ krav på de som vill ha bidrag att göra något aktivt för att föbättra sin egen eller andras situaton i förorten. Att ta ansvar för sina egna barn borde vara ett grundkrav.
Du har så rätt Nyamko. Alla har ansvar för vad som händer i det lilla och i det stora.
Det är mycket märkligt att "för det inte finns tillräckligt med fritidsgårdar", som folk kastar slangbomber och gatsten mot polis och brandkår. "De har inget att göra" som de säger själva, våldsverkarna, men om man inte har något att göra så tänder man väl inte eld på sin stadsdel och attackerar polis & brandkår? Jag har alltid undrat var föräldrarna finns där sådana här saker händer. Ansvar ligger inte primärt hos politiker (alltid så lätt att skylla på), det ligger hos de boende i stadsdelen,
Sabuni är politiker och spekulerar över lösningar som kanske kan göra nytta på lång sikt. Det är väl gott och väl, det brukar vara så politiker kan/skall arbeta då det gäller att styra skutan åt ett bra håll.
-
Jag tror dock att situationen är lite mera akut än de flesta av oss velat inse hittills. Sabunis kunskap och kompetens som integrationsminister, är kanske inte det som primärt behövs just nu.
-
Jag efterfrågar en tydligare strategi för att bemöta den avdemokratisering jag tror är under uppsegling Sverige och flera andra länder inom EU. Självklart är jag medveten om att om man skriver ordet "islamisering", är det många som drabbas av intellektuell krupp, och upphör att argumentera förnuftigt mot en. Men jag har ändå hopp om att medvetenhet börjar spira även bland de som är väldigt försiktiga av politiska skäl då det gäller att yttra sig om islamiseringen av västvärlden.
-
Två ganska färska exempel. Dels Pernilla Ouis artikel i Sydsvenskan 2008-12-19:
-
http://sydsvenskan.se/kultur/article400035/KRONIKA-Rosengard.html
-
och dels Mats Skogkärs debattinlägg i samma tidning 2008-12-15:
-
http://sydsvenskan.se/opinion/signerat/matsskogkar/article399097/En-kall...
-
Kritiken mot och erkännandet av islamiseringen börjar, om än knappast i klartext uttalat så ändå, sakta att tränga upp genom de politiskt korrekta lagren. Man börjar förstå varthän det kan barka.
"Utanförskap" är inte endast utanförskap. Det är ofta innanförskap i något annat än det demokratiska, sekulariserade Sverige där de mänskliga rättigheterna förväntas omfattas av de flesta.
-
Potentialen är stor då den muslimska befolkningen är stor. Sprider sig dessa antidemokratiska, upplysningsfientliga idéer även till de som hittills endast varit att betrakta som "kulturmuslimer", går det åt h-e, tveklöst! Det är svårt att säga exakt hur detta skulle gå till, men se på historien och märk att osannolikare politiska processer drivits genom tidigare.
-
Det som behövs nu är alltså kanske inte primärt långsiktiga program för integration, utan säkerhetsåtgärder och konkreta ingrepp som bryter den farliga utvecklingen. Pernilla Ouis avslutar sin ovan nämnda krönika med:
"Islam är ingen egenskap hos människor, utan en tro med en mängd olika värderingar och politiska idéer."
De mörkermän (det finns en del kvinnor också) som använder moskéer, religiösa friskolor, isolerade bostadsområden mm, som drivhus för sina ljusskygga medeltidsvärderingar måste uppmärksammas, avslöjas och förhindras med alla medel. Skolan borde vara nyckeln för att bryta deras osunda påverkan både akut och långsiktigt. Sk "religiösa" friskolor (som egentligen är politiska indoktrineringsanstalter med syfte att skapa en vi-grupp i förhållande till svenskarna) borde naturligtvis stoppas, eller åtminstone bevakas noggrannt.
-
Självklart kan vi inte veta vad SÄPO sysslar med, men av någon anledning tror jag deras arbete tyvärr ganska väl speglar den politiska majoritetens hållning i dessa frågor.
-
Tyvärr tror jag alltså att läget är akut och att akuta åtgärder måste prioriteras, om inte en hel generation skall vändas emot Sverige.
Olof Palme varnade oss... Nyheterna från hela världen varnar oss.... "Ta inte in för många och skapa inte dessa koncentrerade ghetton".
Ok, Sabuni.
Men helt oviktigt är det väl inte att läsa vad en av ockupanterna har att säga om vad som hände och hur han ser på hur saken utvecklades. HAn påstår att de ville samarbeta med polisen, inte ha våld, och att de blev lovade av polisen att de skulle utrymmas lugnt. Istället säger han använde polisen tårgas och batonger mot vad hn kallar barn och kallade dem för jävla skitungar.
http://www.kvp.se/nyheter/1.1408863/ockupant-fortvivlad-over-utvecklingen
Om detta är sant kan det väl ändå inte vara oviktigt!?
Det är fel att hela tiden skylla allt på samhället. Individen måste själv agera för att förbättra sina förutsättningar. Själklart är det lättare att ta sig fram i samhället om man heter Silversked och har ett fett bankkonto, men det rättfärdigar aldrig denna typ av handlingar.
Jag är övertygad om att majoriteten av Rosengårds medborgare är flitiga personer som sliter hårt för sitt uppehälle. Det är synd att bråkstakarna tillåts att härja.
Tyvärr skickar dessa kravaller signaler om att invandrare är krämare som bara ska ha. Svenssons får en negativ bild av invandrare, vi och dom känslan ökar. Kanske visar Svenssons detta genom valsedeln?
De enda som tjänar på detta är de främlingsfientliga krafterna som får fler anhängare bland uppretade Svenssons. Att SD skall få mer inflytande i vårt samhälle är väl inget någon önskar.
Bättre skolor?? Är det skolan det är fel på? Är det inte dom som går där som är det verkliga problemet?? Går säkerligen aldrig att få nån ordning där. Går inte att blanda olja och vatten heller...
Det är inte helt utan en viss skadeglädje som vi ser effekterna av den havererade integrationspolitiken. Kommer de ansvariga inom socialdemokratin att inse vad man skapat eller krävs ett blodbad innan dagens pk-elit behagar vakna? Det är tragiskt att behöva konstatera detta fullkomliga misslyckande men Rosengård är tyvärr bara en föraning om vad som komma skall. Den aningslöshet som vi bevittnar när representanter för politik och media tvingas att övertrumfa varandra i en allt mer frenetiskt accelererande korrekthet är skrämmande. Fenomenet styr alla beslut likt en skenande sinnessjukdom. Intoleransens ideologi infiltrerar vårt rättssamhälle och vi medborgare står mållösa inför vansinnet. Är vår frihet och upplysning dömd till undergång eller kan vi enas mot tyranniet?
Missförstånd.
Det akuta problemet på rosengård är den våldsamma vänsterextremismen. Rosengård i sig har hela spektrat av alla problem som kan finnas i ett samhälle. Nu måste det bli ett slut på den våldsamma vänsterextremismens terror. Straffet för våldsamt upplopp eller kravaller måste bli hårdare. Vi vanliga, fredliga, demokratiska medborgare vill inte ha skiten !
Nyamko
Jag håller med om det mesta som du skriver.
Det är dina sista rader som kan diskuteras.
För att kunna ta tag i frågan innefrån så måste det finnas förmågor och resurser i den inre "kroppen".
Normalt sett kan dessa förmågor endast frigöras genom att kunskap och förmåga tillförs utifrån.
Det finns i grunden så många "sårbarhetsfaktorer" i det inre systemet att det med största sannolikhet inte går att skapa förmågan med dess egen egen inneboende resurs.
Bostadsområden som dessa är i grunden felorganiserade. Gravt felorganiserade !
Är det inte dags att förstå detta.
Själv har jag begripit detta i mer än 30 år.
Allt annat är okunskap och hyckleri.
Riv och bygg nytt!
Det är ju precis det här Sverigedemokraterna varnat för, men då har dom blivit kallade rasister, det här lilla landet klarar inte att integrera så många invandrare som kommit hit dom senaste 15 åren. Min röst är i alla fall solklar år 2010.
Det är lätt för unga människor i förorterna att skylla på politikerna att de "inte har något att göra och därför måste begå brott". Jag kommer från en liten kommun på den svenska landsbygden där det knappast finns eller har funnits något att göra för ungdomar, men inte brinner det där! Ungdomarna måste självmant ta tag i sina liv helt enkelt.
Kommer att tänka på en klassisk Lorry -sketch med repliken "Men vi har ju ingen lokal...".
Jag tror inte att det har med för lite pengar att göra eller har med rasism att göra, utan det har med lathet och allt nu-mentalitet. Jag vill ha den där snygga bilen, de där snygga kläderna men jag vill inte gå i skolan och skaffa mig en bra utbildning så jag kan få en bra inkomst att köpa den/de. Jag vill ha den NU och fan ta detta samhälle som inte låter mig få den!
Latheten yttrar sig i att uppfostran av barn endast sträcker sig till inom hemmets fyra väggar, vad ungen gör på gården skits det fullständigt i. Hedra mor och far och släkt, fuck the rest!
Det är svårt att fatta egentligen att många människor i Rosengård har mage att ens öppna käften och kritisera oss att vi inte ger dem en chans. Vi ger dem alla chanser att komma in i det svenska samhället, ger dem bra bostäder (oftast), ger dem bra utbildning som är gratis t o m på universitetet och ger dem möjlighet att försörja sig utan att ruinera vare sig själva eller deras föräldrar. Det svenska skyddsnäten och bidragssystemen ger dem alla chanser att förverkliga sig själva och lägga grunden för ett bra liv. Varför inte ta den?
Om vi jämför oss med det amerikanska systemet som innebär i stora drag Sink or Swim så kanske deras system vore bättre?
Skulle vilja se det land i Mellanöstern som ger dem samma chanser som Sverige. Budskapet borde vara från Sverige: Passar inte galoscherna, åk hem!
Det finns ett italienskt ordspråk som lyder: Du ska inte skita där du äter. Det är just det som de gör i Rosengård.
Jag är övertygad om att oroligheterna i Rosengård antänts av oroligheterna i Grekland. En hel ungdomsgeneration från förorten står utan framtidhopp. Samtidigt bombarderas de av katastrofnyheter dygnet runt, finanskris, miljökris, moralkris, segregationskris, matpriskris osv. Det är inte konstigt att de blir frustrerade för de vet att invandrare från förorten är de som drabbas hårdast av krisen. De lever redan idag på marginalerna och om de får det ännu sämre blir det...kris. Och det här är redan 2008, innan finanskrisen ens satt in på allvar. Om ett par månader börjar de första uppsägningstiderna gå ut och allt fler medborgare som tidigare hade god ekonomi kommer få vänja sig vid att leva på existensminimum. Julen 2009 kommer det inte diskuteras vilken som blir årets julklapp, folk kommer vara upptagna med att försöka få mat på bordet. Om krisen blir så djup som det förutspås kommer rosengårdskravallerna vara en fis i rymden. Det kommer bli matkravaller när människor inte får råd att ge sina barn mat för dagen. Idag är det AFA som kravallar, imorgon kommer det vara småbarnsföräldrar, pensionärer, arbetslösa ingenjörer och tjänstemän. Börjar Federal Reserve trycka pengar då blir det hyperinflation. I den bisarra globala värld vi lever i kommer de amerikanska tryckpressarna orsaka hyperinflation även i Europa. Folk kommer inte ha råd att betala räntorna på sina lån och tvingas paniksälja sina bostäder. Hela landet kommer förvandlas till ett stort Rosengård.
Nu har jag överdrivit kraftigt ovan, men det är just sådana rubriker och budskap som orsakar kravaller.
Lacrosse....
Du är kungen.
Dina åsikter ÄGER
Keep up the good work.
Au contraire, Glenn Lacrosse skiner som vanligt med sin illa dolda främlingsfientlighet och okunskap. I vilken fantasivärld är alla Rosengårds invånare delar av ett muslimskt kollektiv som skyr den yttre världen? Jo, det kan jag svara på, i de oförståendes fantasivärld, i världen de som inte förstår socioekonomiska anledningar lever i.
Jag tycker att alla pseudoliberala politiska dilitanter och sk samhällsvetare ska vara väldigt försiktiga i att peka fingrar och rikta skulden/ansvaret mot varenda person boende i rosengård, sk rosengårdsborna.
Situationen i rosengård (och i flera andra förorter i sverige) är idag extremt hotfull. Som boende kan man räkna med sämre skola, mindre betalt, en stigmatisering av ens person innan man ens hunnit öppna munnen, innan man fått komma på arbetsintervju mm.
ALLA NI som är uppvuxna (precis som jag) i medelklass eller övremedelklass sverige eller i sverige på 80-talet ska tala försiktigt om vad som kan begäras av dessa människor, UNDER DESSA FÖRUTSÄTTNINGARNA.
Vi har alla fått ta del av ett vård-, utbildnings- och bostadsmodell. Dessa saker har vi alla bidragit till att montera ner (socialdemokrater under göran persson såväl som nuvarande moderata regering). Den som menar motsatsen bör backa upp sina ord och bosätta sig i detta, enligt er, utmärkt fungerande område.
Dessa människor är bland de mest blottade och utsatta människor i det svenska samhället. Detta område bör inte bara ha lika mycket resurser som skolor i danderyd och lund, DET BÖR FÅ MER för att de behöver det mest. De liberaler som inte kan göra sig ett med denna typ av solidaritet bör: slå upp marginalnytta (nationalekonomi brukar liberaler, mig veterligen, älska att hänvisa till när de ska ge rationella argument för exploatering av svaga samhällsgrupper)
När vi inte tar hand om dessa delar av Sverige, så skjuter vi oss själva i foten. Vi får ett samhälle med polarisering och ökat våld, dels som en konsekvens av intoleransen mot andra grupper än sin egen, dels pga den utsatthet vissa grupper känner och den "inget att förlora"-känsla som medföljer denna utsatthet och hopplöshet.
Vi gör livet otryggt för oss själva, när vi genom välputsad liberal politik (som egentligen handlar om att sko sina egna) inte tar hand om andra. Sluta skicka fram super-Namko i rampljuset för att visa på att det går att lyckas som ex svart kvinna. Det finns alltid fantastiska undantag och prestationer att hitta på individnivå. Det betyder inte att det är rimligt att förvänta sig samma prestation av människor GENERELLT.
Avslutningsvis vill jag säga, JA, kanske borde vi inte tagit emot så många flyktingar. Det har vi gjort. Vi har nu ett ansvar för dem. Man skickar inte människor som paket kors o tvärs över jorden bara för att det inte passar. De är MÄNNISKOR. Framförallt är detta en annan diskussion och helt irrelevant när vi pratar om vad som måste göras för att lösa problemen i vårt samhälle.
DET HETER MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER, INTE SVENSKA RÄTTIGHETER.
Marcus holm:
"Det kravlösa utdelandet av diverse bidrag leder bara till passivitet."
Det kravlösa? Vilken tid och planet lever du i resp. på? Har du någon egentlig aning om hur vårt sociala trygghetssystem fungerar? Sluta reproducera rena lögner. Ta reda på fakta innan du börjar påstå saker.
Tack, Kauka. Rasismen och idiotin går ofta hand i hand.
Man kanske inte skall var så förvånad över utvecklingen i bl.a Rosengård.- med decimerade polisingripanden ! Svensk polis
har ju varit klart under bemannad med 1 polis/ 1000 inv. Vi har
exakt hälften så många per capita - som våra grannländer !
Och dessutom får de nya åligganden varje vecka - vad händer,- de får ju prioritera. vilket betyder utökade möjligheter för buset !
Ytterligare ett inlägg som lyfter tanken med att ta eget ansvar. Det är inte bara en opinionstrend, det är helt avgörande. Man måste ta eget ansvar inte bara ta till våldsmetoder varje gång man inte får som man vill. Det är inte politiker på lokal- eller riksnivå som ska jämna marken framför invandrarna, det faller på eget ansvar. Viljan att bryta isolationen. Jag har jobbat med invandrarungdomar och sett hela spektrumet från total isolation till fullkomlig integrering, det går faktiskt om man vill. Ta eget ansvar.
Alla har ett personligt ansvar....
Det är dock oerhört korkat och okänsligt att ta ifrån domm deras källarmoske...
Man behöver inte slå på dom som ligger ner. Sedan bör man ingripa hårdare mot proffesionella röttägg (dvs utonoma anarkister) som åker dit för att bråka... Dom är inte muslimer och har inget med Rosengård att göra utom att ge det dåligt rykte...
Tyvärr finns det en oerhörd flathet mot kriminella i Sverige...
Vad gäller utanförskap så är det tyvärr som så att det inte är möjligt att nå full sysselsättning. Regeringen har inte lyckats höga sysselsättningen mer än högst marginellt mellan 2006-till nu. Nu kommer sysselsättningen sjunka kraftigt igen....
Full sysselsättning är en utopi... Ju fortare man inser det desto bättre... Vi kan inte lösa problemen med utanförskap genom arbete på marknaden... Vi har ett kraftigt utbudsöverskott av arbetskraft....
Vi har inte arbetskraftsbrist idag och kommer aldrig få det heller. Det är ren idioti att ta hit arbetskraftsinvandrare... Jag har skrivit: Full sysselsättning är en utopi.....
Det är underligt att ingen journalist berättar om moskeens verksamhet. De var/är extremradikala islamister. En slags moralpoliser som jagade kvinnor utan slöja på Rosengård.
De är Salafitolkare (saudiarabien) - Islamic Center har varnat många gånger för dessa extremister som gör allt för att motverka integrationen. Lokalerna vill kommunen ha för att skapa en boskola (en skola där man lär sig att bo i lägenhet)
De som först okuperade lokalen är elever från denna radikalextrema koranskola. Säpo har haft ögonen på dem i många år.
De invandrare som kommer till sverige är vanligvis totalanalfabeter och från landsbygden i sina hemländer. Om de varit vita och från USA hade de kallats för "white trash" och i bästa fall "rednecks".
Ingen stadsdel i Sverige är så bortskämd som Rosengård.
Rosengård har 4 fritidsgårdar!!! Man har elever från högskolan som dagligen hjälper barnen med läxhjälp osv, osv.
Ingen stadsdel i sverige (möjligen i hela europa) satsat det så enrma resurser och kapital som i Rosengård.
Att AFA nu hjälper radikalislamister att försätta sin antidemokratiska antintegreringskampanj och förorda prästerskapstyre säger allt om dessa ungdomar, de vet ingenting och det kan vi mycket tacka journalistkåren för.
Här på Newsmill skrivs en massa smörja om muslimers ondsinthet och ansvarslöshet. Det är både orimligt och fördomsfullt. I dag finns det totalt uppåt en och en halv miljard muslimer i världen. Vore alla bindgalna extremister som kastar bomber omkring sig skulle världen brunnit ner för länge sedan. De flesta muslimer är som folk är mest.
Den lilla grupp som härjar i Rosengård manas på av ett fåtal extrema islamister och understöds av inresta professionella kravallerister från yttersta vänsterkanten. Olika extremistgrupper använder alltså ungdomarna i Rosengård instrumentellt för sina egna syften. De är förövarna. Invånarna i Rosengård är offren - som tvingas bo och leva sina liv mitt i kaoset. Fortsätter eldandet är det bara en tidsfråga innan någon dör.
Bråket började när hyresvärden sade upp kontraktet på en lokal som använts som moske. De extrema och kraftiga reaktionerna på uppsägningen visar att det var helt rätt att stänga mosken. Den har uppenbarligen varit ett andligt och intellektuellt pesthål.
Till signaturen ”Giles” vill jag bara säga:
Du uttrycker förståelse för dem som dräggar i Rosengård just nu. Du skriver: ”Det är inte fel att hata samhället, det är fel att inte göra det. Samhället är skit”.
För det första: Vem är samhället? Vi som arbetar och betalar skatt? Företagsledarna som fixar jobben? Politikerna som samlar in skatterna och ser till att det finns skolor och bidragssystem? Samhället - det är du och jag det, plus några till förstås.
För det andra: Var kommer all självömkan och bitterhet ifrån? Om någon gjort dig något ont får du väl göra upp den saken med den personen, men du kan inte hata hela samhället! Det låter på dig som om samhället vore skyldig dig något... Vad då? Samhället är inte skyldig dig någonting. Inte ett smack.
Demo(n)krati...? ! ?
Visst ska Rosengård ta saken i egna händer men något som de regerande politikerna ska ta i sina händer är att minska den stora invandringen i det lilla Sverige.
Eftersom jag under trettio års yrkesmässigt har rest i fyra världsdelar och har släktband i en "främmande" kultur undrar jag om mångkultur med starkt inslag av "urspungsbefolkning" är ett framgångsrecept. Jag känner inte till något sådant samhälle där inte "smockan" konstant hänger i luften".
Det är underligt att den socialdemokratiska majoriteten pumpat in så enorma summor pengar till dessa integrationsmotarbetande islamister i så många år. - Enbart denna "förening" har mottagit mångmiljonbelopp under åren. (och ingen är ansvarig) I Göteborg byggs idag en ny moske som är kontrollerad av Salafikultens kvinnofientliga och antidemokratiska wahabister. Södermalmsmoskeen styrs och kontrolleras av Muslim Brotherhood. (muslimska brödraskapet)
Den moderna militanta islamismens grundpelare. Deras militanta gren är Hamas och tex Bin Laden är inte salafi vilket många tror eftersom han är från saudiarabien, han är en avknopping av Al Bannas läror "Muslim Brotherhood". - Den moderna hänsynslösa terrorismens livmoder.
I tex Bosnien, Indonesien och tex Turkiet får Salafi och muslimska brödraskapet inte bygga moskeer eller verka överhuvudtaget. - Men i Sverige kastar naiva och okunniga politiker (andras) pengar efter dem o jagar röster (makt) i utbyte. Journalisterna har givetvis också ett ansvar då de så aktiv döljer detta och visar på ett oerhört kapitalt ointresse för detta stora samhällsproblem. På Rosengård röstar 95% på vänsterblocket. - Är det någon som tror att detta beror på att de är socialister? Jag ifrågasätter om de ens vet vem Marx, eller Olof Palme är överhuvudtaget. Våra förorter är mutad valboskap åt en maktgalen vänsterflygel. - Sossarna lovar, - "Money for nothing and chicks for free"
Som vanligt sitter det självutnämnda förståsigpåare som RoyA och Giles här och försöker i sedvanlig svensk anda skylla Rosengårdskravallerna på 1. samhället 2. dom "rasistiska" svenskarna 3. och sist men inte minst "dom har ju ingen lokaaaaaaaal juh". Idiotin och och dess trogna följeslagare förnekar sig inte, deras socialliberala gallimatias dyker alltid upp i dessa sammanhang och på samma sätt skall det alltid hittas ursäkter för att vi inte skall kunna peka på dom skyldiga där dom skyldiga finns, För oss som varit med ett tag känns retoriken igen från 68-vänsterns (och deras senare arvtagares) oförmåga att erkänna det personliga ansvaret och därmed den personliga skulden. Ytterst juvenilt och ointelligent, men ack så typiskt för dessa människor. Och Nyamko Sabuni går vidare i gammal svensk politikertradition genom att belöna dom som bär sig sämst åt. 70 nya miljoner till samma svarta hål där det årligen öses in resurser i storleksordningen som skulle få vilket svenskt kommunalråd som helst att gråta glädjetårar ett helt budgetår. Samtidigt ser vi skolan förfalla, sjuk- och åldringsvård försämras, barnomsorgen tappar allt vad sans och vett heter i sina genusexperiment, förskolebarn mår dåligt därför personaltätheten har minskat pga lägre anslag osv osv. Allt sådant som alltid varit ett signum för svensk välfärdspolitik eroderar sakta men säkert, lika säkert som att det i den sinnessjukt misslyckade immigrations- och integrationspolitiken öses in mångmiljardbelopp varje år. Fatta inte Sabuni att det inte är pengar som saknas? Problemet är för många "flyktingar" på för kort tid, för många som inte vill vara en del av det svenska samhället, för många som alldeles för länge tillåts att mer eller mindre kravlöst bygga upp ett gediget bidragsberoende, för många helt enkelt.........Lägg till detta den uppenbara och accelererande islamiseringen av samhället som bl a Aje Carlbom nämner i sin Newsmill-artikel från idag så ser hotbilden för det svenska samhället som vi känner till det alldeles oehört uppenbar. Den människa som inte förmår att se detta med öppna ögon tycker jag uppriktigt synd om, för deras uppvaknande kommer att bli så oerhört mycket mer smärtsamt än vad dom kan föreställa sig.
Wahabisterna lever i ett självvalt utanförskap och det ligger i deras eget intresse att agera på ett sådant sätt att de framstår som offer i sina egna och deras nyttiga idioters ögon.
Jag säger: Land ska med lag byggas.
Våld är aldrig en bra lösning, den mänskliga dumheten är stor och detta är det bästa exempel på det. Att elda bilar, skapa anarki och attackera poliser är oacceptabelt och ALLA oavsett härkomst eller politisk färg måsta ta avstånd ifrån.
Jag reser runt i Sverige och föreläser om mångfald och de positiva fallen av integrationen, vi försöker göra gapet mellan invandrare och svenskar mindre och mindre. Tyvärr, är det som händer i Rosengård ett stort misslyckande för oss som vill göra skillnaden. Detta stärker bara de extrema krafterna position i debatten.
Vems fel är det?
Det är lätt och skylla på den ena eller den andra men problemet är komplext och det är många som skall känna sig ansvariga. Mina kommentarer är baserat på ren verklighet eftersom vi träffar dagligen personer som lever i Rosengård misären. När problemet i Rosengård uppstod så var det VÄLDIGT tyst från politiker, ingen krisgrupp bildades för att samla alla involverade under samma plattform och diskutera problemet samt hitta lösningar. Vårt nätverk bad dag 2 om att kalla till ett sådant möte (skickats till politiker och media) Men ingen har hört av sig eller visat intresse.
Det är i svåra tider som man ser värdet av en god ledarskap, det är då man ser om det finns duktiga ledare som kan göra bra analys, samla krafterna och agera så att allmänheten och vanligt folk inte drabbas. Att skicka press releaser löser inte problemet utan man måsta ha hands on för att lösa krisen.
Var är alla politiker som förespråkar mångfald och jobbar med de här frågorna lokalt? Det är efter dagar av krisen som någon av dem (på hör nivå menar jag) uttalar sig via media! De lokala politiker som har sagt något kunde knappt prata svenska och de släpps inte ens på korridorerna på region nivå. Plus att lokala ungdomar/föräldrar och föreningar har inget förtroende för dem.
Har politiker på högre nivå talat med de drabbade? Med de som skapar problemet? Har de pratat med polisen och diskuterat en strategi att följa? Har de varit på plats och stöt polisen i sitt arbete?
Svaret är tyvärr NEJ, det finns duktiga politiker som verkligen kämpar och kämpar men det finns tyvärr många andra som har tappat luft, har ingen engagemang längre och vill inte involveras om de inte tvingas göra det. Såna personer är En viktig parameter som har orsakat det som händer i Malmö. Att blunda och inte göra rätt när man kan, räknas som att man har fattat beslut att acceptera det som pågår.
När poliser attackeras, brandmän och ambulanspersonal inte kan göra sitt jobb och vanligt folk lever i skräck då är det en nationell sak. ALLA bör engagera sig.
Media är den andra aktören som spelar en jätte stor roll i krisen, jag läst och följt nyhetssändningar om händelsen, det som INTE chockar mig är att media ge möjlighet åt extrema människor att synas och spegla en bild som är negativ om Rosengård. Man intervjuade kvinnor med slöja( Islam) som har aldrig haft ett jobb för att stärka bilden av att HÄR har vi folk som kostar och som ändå inte är nöjda. Man intervjua religiösa ledare som är extremister och som har samma värderingar som talibanerna i Afghanistan. Man tar inte och intervjua personer som kan medla och är neutrala i konflikten, man ge inte ord år ideala organisationer som jobbar mot segregering och utanförskap...
Media bör se till att balansera det som presenteras till konsumenterna, Media bör prata med moderata personer som kan hjälpa till med att lösa problemen och inte förvärra dem...Att ha som första fokus säljsiffror eller tittaresiffror kan aldrig göra en tidning eller TV kanal trovärdig.
Folk i Rosengård är maktlösa, de känner sig glömde, kränkta och deras självförtroende ligger på botten nivå. Ungdomar har inte många att se upp till, de känner sig borta från det svenska systemet. De behöver stöd så att de kan resa sig, vi alla bör tänka annorlunda för att lösa dagens problem. Gamla lösningar har lett oss där vi nu är, det gäller att lära sig av sina misstag och styra om med nya tag.
Ingen pappa eller mamma vill se sina barn hamna i fängelse eller medverka i att attackera polisen...Det finns ungdomar som inte bryr sig längre om det som föräldrar säger, de har helt enkelt förlorat den bild av den starka pappa eller mamman som kan stöta dem och guida dem (ganska vanligt att föräldrar är deprimerade och ungdomar söker stöd på annat hål). De här personer är nästa generationen, det är vår skyldighet att ställa upp och leda dem rätt.
Rosengårdsproblem kan lösas bara om man samlar i samma rum engagerade politiker, representanter från olika föreningar, sekulära representanter från olika religiösa samfund, polisen, lokala bostadsföretag, lärare från skolor och fritidsgårdar. Gör det tydligt att detta är det enda chansen vi kan ha för att göra något positivt, ställ krav och ha tydliga och mättbara åtgärder och för gud skull ge ingen chans åt extremister att sprida sin propaganda.
Yacir Persson-Chelbat
Styrelseordförande
Mångkulturella Sverige
www.mangkulturellasverige.se
Vad kostar kalaset (polisinsatserna samt förstörelsen) och vem betalar det? Jag frågar detta i en tid då varslen duggar tätt och stora besparingar riskerar att urholka verksamheterna inom vård, skola och omsorg. Jag frågar detta i en tid då arbetslösa och sjukskrivna tvingas gå från hus och hem och leva på existensminimum.
Låtom oss sätta dessa kostnader i ett globalt perspektiv. Hur många svältande människor hade kunnat mättas för dessa pengar? Hur många barn hade kunnat få rent vatten? Hur många skolor i den tredje världen hade kunnat byggas och förses med lärare? Hur många människor hade kunnat vaccineras mot livshotande sjukdomar? Hur många småflickor hade kunnat räddas från att utsättas för könsstympning med rostiga rakblad? Hur ter sig då en uppsagd samlingslokal mot dessa verkliga problem?
När vi nu är så stolta över vår demokrati, och känner oss kallade att exportera demokrati á la Sverige till hela världen - hur i hela fridens namn kan vi stillatigande åse och acceptera att grupperingar i vårt samhälle lyckas totalt åsidosätta de mest elementära formerna av demokrati? Jag anser att den som inte klarar av att efterleva minimikraven för demokrati och inte är villig att anpassa sig efter dessa krav har ingenting att göra i vårt samhälle.
Det är på tiden att vi slår näven i bordet och tydliggör vad som gäller i vårt samhälle. Take it or leave it! Jag kan knappast tänka mig en tydligare väg till den "integration" politikerna eftersträvar.
Det enorma överflöd på energi och "kreativitet" dessa element har visat sig besitta skulle med stor sannolikhet kunna vändas till något mer positivt. Jag tänker mig exempelvis att dessa besinningslösa vandaler skickas på tre-fyra års hjälparbete till exempelvis Darfur - naturligtvis på samma levnadsvillkor som flyktingarna där har.
"Folk i Rosengård är maktlösa, de känner sig glömde, kränkta och deras självförtroende ligger på botten nivå." Mitt förslag: Riv Rosengård!
Bra skrivet sign "Malmöbo"! Båda inläggen.
Svar till Kauka;
SJÄLVKLART har du rätt i att Rosengård består av annat än muslimer. Här finns t.ex. även zigenare, människor som är självdestruktiva eller passiviserade och därför inte bryr sig eller som undermedvetet dras till slummen ("slum" syftar här på livsstilen, inte på arkitekturen) och som tar till förnekelse av situationen för att klara vardagen, samt kanske någon icke-muslim som är ny i Sverige och därför inte har koll på vad det är för ett område (för alla vi andra (utom de som endast får sin världsuppfattning genom journalistskriverier) vet ju vad miljonprogrammen i storstäderna, och numera även lite mindre städer, är för ställen och vad som händer där). Men ingen VANLIG människa skulle ju bosätta sig på ett totalhavererat ställe, där inte ens de själva trivs, där folk slänger sopor ut genom fönstren för att de inte orkar eller vågar annat. När ska socialisterna erkänna att miljonprogrammet var ett misslyckande? Hur många ska bli rånade, misshandlade och våldtagna innan miljonprogrammen rivs? Om billiga bostäder är ett problem så liberalisera gärna den extremt byråkratiska bygglagstiftningen så att fattiga människor kan skaffa sig en bit mark och bygga sig egna små hus. Miljonprogramstanken att låta alla bo på ett och samma ställe bygger på avsiktlig förslumning så att man får alla utslagna på en och samma plats, så att man därefter lätt och effektivt kan rekrytera den så kallade "underklassen" till sina socialistiska partier (eller som här; till islamistiska terrorgrupper).
Jag bor nån kilometer från Rosengård och det som enligt den mediepolitiska eliten i Stockholm ska kallas "mångkultur" på den östra sidan av skandinaviska halvön, består av lågutbildade muslimer från europa, muslimer från afrika samt muslimer från mellanöstern. Om ni vill möta tyskar, belgare, fransmän, grönländare, japaner, norrmän, finnar, amerikanare, judar, hinduer, buddister etc så är Rosengård helt fel ställe.
Det har de väl för fan måstat hela tiden, men vad hjälper det! Framtiden blir nog inte mindre "oacceptabel", skulle jag tro.
Som en fd invandrare i Sverige undrar jag verkligen om er integrationminister har astadkommit nagot konkret sedan hon tilltradde ambetet? Nagon som vet? Sedan undrar jag om den svanska regeringen valt ministern bara for att hon ar sjalv en invandrare? Ska vi formoda att hon forstar sig pa invandrarfragor bara for att hon ar mork? Jag vill veta vad ar det hon har gjort for att integrera invandrare med den inhemska befolkningen. Ar det bara jag eller ar hon den mest inkompetenta ministern genom tiderna? Om jag har fel om hennes duglighet undrar jag da vad (vilka) ar det som forhindrar henne ifran att utfora nagot overhuvudtaget?
Till Maziar Nayab
I USA behövs ingen integrationsminister övehuvudtaget,
De som är mest ansvariga för integrationen är givetvis invandrarna SJÄLVA. . Exempel. Om du bytte ut alla muslimer, romer och somalier på Rosengård till Judar, Thailändare och
tex amerikanare så skulle vi inte behöva nån "integrationsminister" och området skulle bli atrtraktaivt även för svenskar att bo i. - Hennes titel borde vara "integrera lågutbildade och analfabetiska muslimer" för det är ju det enda det handlar om...
Vi får alltså hit FEL slags invandrare. De är inte efterfrågade på någon arbetsmarknad i hela världen och det är just därför de valt Sverige som sitt nya land.
Jag gillar dig skarpt Nyamko! Du är både smart och vet vad du pratar om.
Ja, det är väl det enda som återstår att göra - ta saken i egna händer... :-(
den kvällen bevittnade vi inte enbart stenkastning, kravaller och liknande utan även poliser som inte gjorde någonting, brandmän som inte släcker bränderna, och alltihop förlöjligades i ett politiskt efterspel.
Tror Nyamko att vi vanliga, normala skattebetalare (som tro eller ej - egsisterar på Rosengård) vill se våra bilar, hus, egendom... barn... brännas ner? Undrar någon av dessa politiker som yttrar sig för snabbt om problemet ifall vår säkerhet är/var hotad?
På andra sidan är stadsdelens cheffs- och ledningsstruktur på Rosengård för det mesta en-nationell och bosatt i de "säkra" delarna av Malmö, så jag tror inte att det ligger i deras intresse att se till att situationen på Rosengård förbättras. Har nyligen pratat med en politisk sekreterare i Malmö, som var "förvånad" över att jag fortfarande bor på Rosengård.... mitt svar var att jag är "förvånad" över att han kunde visa sitt "omtanke"...
MEN i slutändan... hur är det möjligt för oss stämplade men helt normala Rosengårdborna att "med egna händer" kämpa mot de som av den oförskämda polisidioten betecknades som "gubben från ICA i Vellinge"???? Hur förklarar vi för denna polisman att vi och våra barn inte är "blattejävlar" och "apjävlar" som "skall sterilliseras"? Ännu större fråga är VARFÖR måste vi ta upp en sådan diskussion med en polisman överhuvudtaget???
Främlingsfientlighet ligger inte hos de utsatta... Det borde vara Nyamkos jobb att se till att ICA gubben och polismannen ändrar sin uppfattning, Rosengårds händer är chanslösa...
Kravallerrna var en politisk aktion, de hade ingenting med Rosengårdsborna att göra... (en del av dem bor på Rosengård, men utgör lååångt ifrån majoritet eller presenterar våra uppfattningar).... Är inte politiska problem någonting som politikerna bör arbeta med och inte vanligt, skrämt och "stämplat" folk???
Man behöver inte surfa på nätet länge för att upptäcka att en sak är uppenbar: vilka ambitioner Sabuni än har så går hon med sina uttalanden Sverigedemokraternas ärenden. Det är lätt att säga till andra att "själva ta ansvar" när man för egen del har sitt på det torra. Många av bostäderna i Herrgården (den del av Rosengård där nästan alla problemen finns) är undermåliga, vilket beror på hyresvärdarna och inte på de stackars människor som hänvisats dit. Rent allmänt är samhällsservicen dålig, och området försummas av Malmö stad. Hur får man jobb när arbetsgivare diskriminerar mot folk med fel namn och fel hudfärg? När man stigmatiseras för att man bor i Rosengård? Och hur ska man kunna lita på det svenska samhället när många poliser och andra representanter för det allmänna är fördomsfulla eller direkt rasistiska?