[...] för att det är vad blaskorna döpt debaklet till, hänger Antonsson och anhang upp sig på att Osama Awad ska ha sagt till Mia att han var med i Sabra och Shatilamassakrerna. Det ska enligt uppgift inte [...]
Blogg:En sanning om lögner, en väl beprövad teknik i nedbrytningsp, 2009-02-17, 20:45
[...] vet ju numera att Luis (Mias dåvarande man) körde över Osama Awad och i Vingklippt berättar Luis själv om händelsen: Vi kom körande och när vi såg honom ryckte [...]
Blogg:Vingklippt (2008) « Ord av Jerry, 2009-02-10, 21:30
[...] på sanningen, en roman där ingen behöver känna sig utpekad. Inte ens Mias före detta man Osama Awad som är ”mannen med de svarta ögonen”, han är nämligen påhittad, påstår Liza Marklund nu. [...]
Blogg:Såpan Liza Marklund « Henkes blogg, 2009-01-18, 22:36
[...] det andra har vi Osama Awad. En person som i och för sig inte är tadelfri, utan dömts till en månads fängelse för några [...]
Blogg:Sagor från livbåten » Bloggarkiv » Polit, 2009-01-17, 13:41
[...] “Mannen med de svarta ögonen” är en autentisk person, som själv fått bära hundhuvudet. Någon reflex inom mig säger att “ser ni inte att han redan ligger [...]
Blogg:Ser ni inte att han redan ligger ner? « Under den , 2009-01-15, 12:15
[...] än värre är då detta! han som kallas “Mannen med de svarta ögonen” har fått sitt liv raserat, tydligen är [...]
Blogg:Vad ska man tro? « Leetaah, 2009-01-14, 21:25
[...] dec 08 - Därför mörkar Liza Marklund sanningen om “Mia” 19 dec 08 - Det är jag som är det verkliga offret i historien om “Gömda” 20 dec 08 - Därför mörkade mediecheferna historien om Marklund 11 jan 09 - Fakta och lögner om [...]
Blogg:Gömda - bygger på en sann historia « Boknyheter, 2009-01-14, 15:50
[...] Marklund tycks ha överdrivit sin “sanna historia” i sin bok Gömda för att få “mannen med de mörka ögonen” att framstå som mer diabolisk än vad han var. Samtidigt är det svårt att känna alltför [...]
Blogg:Marklund-fejden « Mårten Schultz., 2009-01-13, 14:38
[...] feministiska politiken som fördes av journalister i media på 1990-talet. Osama Awad skriver på Newsmill: Sant är att jag vid tre tillfällen misshandlade “Mia”. Det är brott som jag ångrar [...]
Blogg:Är samhället byggt på lögner? « Under den lugna ko, 2009-01-13, 12:14
[...] Därför mörkar Liza Marklund sanningen om Mia Det är jag som är det verkliga offret i historien om gömda Därför mörkade mediecheferna historien om Marklund Aftonbladet och Expressen ett par i [...]
Blogg:Liza Marklund is still hot - www.magasinetneo.se - så här se, 2009-01-09, 17:43
[...] inte engagera mig men jag läser det som skrivs, och man slutar aldrig att fascineras över hur olika två personers upplevelse av samma sak kan te sig så diametralt olika. Vad det inte talas så högt om är [...]
Blogg:försenat lördagsgodis « the real mymlan, 2008-12-21, 19:12
[...] kan inte kräva att någon ska förstå mig, jag fattar inte riktigt själv vad som hänt. Och det senaste utspelet av “Mannen med dom mörka ögonen” gillar jag inte alls, vem fan vill frivilligt ta på sig en offerroll? Vill han verkligen bara ha [...]
Blogg:Det som göms i snö « VendettanBettan, 2008-12-20, 20:49
[...] Mannen med de svarta ögonen ” i boken Gömda, skriven av Liza Marklund, har skrivit på Newsmill att det är han som är det verkliga offret i boken. Osama medger att han är dömd för misshandel [...]
Blogg:Vågar “Emma” tro på sanningen? &laqu, 2008-12-20, 02:24
Kan det sägas bättre än i den här artikeln. Den som inte tillhör klicken kring Marklund ska inte finnas.
Medias villighet att absolut okritiskt agera Berlinmur mot all annan verklighet är hisnande i sin arrogans.
Vilket litet Östtyskland.
Permalänk | Anmäl
buttan, 2008-12-19, 16:32
Inte första gången en dömd brottsling "kommer ut" och påstår att han är det verkliga offret. Jag skiver "HAN" för att det är oftast en man som bankat skiten ur "sin kvinna" och som "ångrar sig". Verkar som om snubben som skriver lärt sig grundkursen i "att vara svensk" - alltid skyll på nån annan som påstår har det verkliga ansvaret. Gärna "samhället". I stället för att gnälla omn hur synd det är borde herr Awad fundera över varför han misshandlade sin kvinna - tre gånger. Påminner lite om historien om det värsta självmordet i Finland - "Han hopppade på niven...30 gånger".
Nu tycker jag inte att Lisa Marklund direkt tillhör litteraturens giganter men ibland kanske hon trots allt hittat rätt.
Permalänk | Anmäl
Sonof Sahm, 2008-12-19, 18:41
I fallet Mia och Gömda har inte Marklund påstått, på senare tid iallfall, att boken är helt igenom sann. I fallet Elisabet Hermon och stiftelsen Trossen, däremot, vidhåller Marklund att anklagelserna är sanna och att hon har bevis på sin vind. Men dessa anklagelser har inget som helst stöd från vare sig polis eller skattemyndigheterna. Fallet Trossen har fått långt mindre uppmärksamhet än det förtjänar.
Artikel om detta i SvD av Ann Heberlein
http://www.svd.se/kulturnoje/mer/kommentar/artikel_988727.svd
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2008-12-19, 19:13
Uttrycket osund kollegialitet beskriver nog det hela mycket bra. Jag hade högre tankar om mediesverige men det är tydligen en liten ankdamm där vissa är okränkbara. Ynkligt!
Permalänk | Anmäl
Agneta, 2008-12-19, 19:52
Känns bra att få reda på sanningar Osama.
Sen är det ju så att sanningar hinner i kapp.
Synd att du inte blev hörd tidigare eller att man lysnade och bevakade barnets rätt. Det är ju brott mot FN. Deklarationen och barns rätt. Vilken Sverige har ratificerat. Tyvärr så har ju mycket bidragit till den snedfördelning som finns hos myndigheter idag.
Det är tur att saker till slut flyter till ytan.
Sen om man har gjort fel när man var yngre och man kan erkänna är ju det bäst.
Hoppas du och din dotter kan få träffa varandra och att kanske pendlen gör att Ni får en bra tid framåt.
TACK!
Leroy
Permalänk | Anmäl
Leroy, 2008-12-19, 20:58
Håller helt med det Niclas Kuoppa skriver. Expressen fälldes av PO för Marklunds artiklar om stiftelsen Trossen. Efter en stämmning valde Expressen att förlika och betala ut ett skadestånd på grund av fel i Marklunds artikelserie. Trots detta fortsätter Marklund än i dag att påstå att hon har rätt och att bevisen finns "uppe på vinden". Kuoppa har rätt i att "Fallet Trossen har fått långt mindre uppmärksamhet än det förtjänar."
Permalänk | Anmäl
Grävmera, 2008-12-20, 10:41
Vingklippt sanningen om stiftelsen Paradiset, är boken som Elisabeth Hermon skrivit. Och jag håller med, den har fått alldeles för lite uppmärksamhet. Men det kommer... Det är upp till oss läsare att bestämma vad som är bra eller inte. Jag har läst den.
Liza Marklund anställde Unni Drougges före detta man, som är dömd för misshandel av Unni och har avtjänat sitt straff, som sin nya agent. Helt okej! Han har tagit sitt straff och skall ha en ny chans. Men varför fick inte Osama samma chans? Den frågan hade jag gärna ställt till Liza Marklund, och kommer hon till Bok & Biblioteksmässan nästa år, (vilket jag inte tror att hon gör, eftersom dels är hon elallergiker och dels vill hon nog inte svara på frågor om vare sig Elisabeth eller Mia sanningen om Gömda, så skall jag ställa mig i kön för att få svar.
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-12-20, 19:09
Du har misshandlat en kvinna 3 ggr, tror du verkligen du har någon som helst sympati att hämta från någon som läser detta?
Permalänk | Anmäl
Robert, 2008-12-21, 10:09
Det är ofta inte ens fel att två träter fast det tror många i feministdiktaturen sverige
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2008-12-21, 14:04
Var vänlig att definiera ordet "feministdiktatur". På viket sätt utövas den diktaturen? Varför har ingen statsvetare upptäckt detta egenartade fenomen? När uppstod den?
I själva veket är det tom retorik,, ungefär på samma sätt som när somliga säger att "judarna" eller "den sionistiska ockupationregeringen" styr Sverige",
Permalänk | Anmäl
Erik Rodenborg, 2008-12-22, 02:59
Eller som när feministerna hänvisar till patrialkala strukturer så fort de inte får som de vill in i minsta detalj. Det är inte så svårt att se fenomenet snart kallar sig alla partier för feministiska vilken valmöjlighet har de som ifrågasätter hela eller delar av den feministiska ideologin. Det har genomförts doktriner om att hänsyn ska tas till genusperspektivet i nästan all forskning och beslutsfattande. När det gäller forskning och ex beslut av rättskiftningskarraktär är detta förödande. Sådant ska ske så objektivt som möjligt inte från ett visst perspektiv.
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2008-12-23, 09:39
De som inte vill kalla sig feminister kan ju exempelvis rösta på KD. Reinfeldt kallar sig förresten heller inte för feminist. Konstigt att statsministern i en "feministdiktatur" inte kallar sig feminist. Eller?
Permalänk | Anmäl
Erik Rodenborg, 2008-12-24, 08:06
Antingen ser man på världen ur ett mänskligt perspektiv.
Eller så vinklar man bilden och beskådar den ur ett kvinnligt resp. manl. perspektiv.
Feminismen stigmatiserar könsrollerna in absurdum i den här världen.
Idag talar vi inte om rätt person på rätt plats.
Här pratar vi om mest meriterade kvinna eller man.
En man som kallar sig feminist har problem med sin egen könsidentitet.
Kvinnor som ska ta sig fram i Sverige vet inte om de valdes för att de har bäst meriter eller pga sitt kön.
Om jag misshandlar en man höjer ingen på ögonbrynen och jag är snart förlåten av samhället. Trots att många män är mindre än mig och svagare. Straffet blir också mycket mildare. Det är inte rätt att vare sig misshandla en annan man eller kvinna. Har man blivit dömd för brottet och avtjänat det samt betalat skadeståndet( en kvinna tilldöms per automatik ett betydligt högre skadestånd) ska man inte fortsätta fördömas ( en svensks favoritinställning).
Permalänk | Anmäl
Donald Balhuizen, 2008-12-24, 10:45
Märk väl också att en örfil är att betrakta som misshandel enligt lag. Jag vill inte på något sätt förringa en örfil, eftersom jag fick fler som barn än vad jag kan räkna, men precis som Liza Marklund betraktade Unni Drougges man, som en person som sonat sitt brott och därmed har rätt till en ny chans, anser jag att det är högst märkligt att inte Osama ens fick komma till tals. Inför mig har Liza Marklund, Jan Guillou, fru Skarp förlorat allt som stavas respekt. De har just satt sin sista potatis vad det gäller sina kommande böcker från sitt förlag Piratförlaget.
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-12-25, 11:57
Om du är en psykotisk före detta krigsförbrytare som förföljer din kvinna, vet jag inte....Men om du misshandlat henne vid upprepade tillfällen så plågar du i alla fall henne och kommer att göra i resten av hennes liv! Bara så du vet!!!!!
Jag vet, jag har blivit misshandlad och jag brukar kalla min fd man för mannen med den svarta blicken!
Permalänk | Anmäl
Anonym, 2008-12-25, 16:46
Spelar ingen roll hur mycket du ångrar dig!
Den dagen du lyfte handen för första gången slog du hennes liv i spillror, så sluta tycka synd om dig själv och stå för det du gjort!
Permalänk | Anmäl
Anonym, 2008-12-25, 16:48
Det är INTE Maria Eriksson som berövat dig din dotter. Det har du gjort själv.
Hade hon velat hade hon nu tagit kontakt med dig, men du har som du säger slagit hennes mor, tror inte hon vill ha en sådan far.
Permalänk | Anmäl
Frida, 2008-12-25, 22:29
Givetvis litar dottern på sin mamma. Hon har väl även fått läsa de påhittade böckerna "Gömda" och "Asyl" där "sanningen" om hennes far står. Frida verkar sätta mytomanen Mia Eriksson på den heliga offerkvinnans höga piedestal. Ett barn som blir vuxet vill inte förlora illusionen att allt hon har fått höra av sin mamma är dikt och förbannad lögn (utom den ringa misshandeln(1 mån. fängelse avser definitivt inte grov misshandel som då hade en minimistrafftid på 6 mån.) som han har avtjänat straffet för). Dottern har skyfflats runt av sin mor och har säkert inte kunnat utveckla några djupare vänskapsband med klasskompisar och andra. Hon har fått lita blint på sin mamma. Hennes mor har varit hela hennes värld. Att förstöra den illusionen är att krossa hela dotterns världsbild och allt hon har trott på. En osund mors påverkan på sitt barn kan väl närmast jämställas med Hitlers påverkan på tyska folket.
Permalänk | Anmäl
Donald Balhuizen, 2008-12-26, 10:58
Bäste Donald!
Jag såg min mor bli slagen av min far en gång. Något jag ALDRIG kan fölåta honom. Något som gjorde att han i mina ögon inte är min far. Att slå någon som är svagare och utsatt, en kvinna...
Om Mia Eriksson är mytoman spelar inte så stor roll. Osama har erkänt att han blivit straffad TRE gånger för misshandel. Har man gett sig på sin kvinna så man blivit straffad TRE gånger, har man med ALL säkerhet gett sig på henne betydligt fler gånger UTAN att ha blivit straffad.
Och i majoriteten skillsmässor använder föräldrarna barnen som vapen, inget nytt för Mia... och har man blivit slagen vill man väl för f-n inte att den ondskan ska träffa ett barn?!
Om du bara visste hur man känner av sig mors rädsla. Har hon blivit misshandlad är det inte bara hon som lider, ÄVEN barnet...Och han har ju gjort det...han har ju erkänt!
Vad är det då att diskuttera?
Vad vet du om vad som hänt?? De enda som vet sanningen är MIA och OSAMA...
Kanske det är sant, kanske inte....Men OM det är sant (vilket han nu erkänt!) hur kan du då säga att hon och flickan är något annat än offer????
Är det synd om honom att han misshandlat sin fru? Vore det inte allvarligt hade han aldrig blivit dömd, är hon inte ett offer då?
Permalänk | Anmäl
Frida, 2008-12-28, 23:06
Hej Osama.
Jag förstår vad du har gått igenom. Den kvinna som är mor till ditt barn är en kvinnlig psykopat, för henne betyder andra människor och deras behov ingenting. Jag gissar att den misshandel du utsatt henne för är en droppe i havet jämfört med den psykiska misshandel hon utsatt dig och övriga personer i sin omgivning för.
Du skriver att det är du som är det verkliga offret, men det är det inte - det är hennes barn som lidit mest. Du har fått en stor del av ditt vuxna liv slaget i spillror av henne, men de har fått sin hela barndom och uppväxt förvandlat till ett inferno redigerat av en mor som är fullständigt hänsynslös och helt opålitlig. Det är mest synd om dom. Därefter är det mest synd om dig!
Du har min fulla medkänsla och sympati. Du har haft ett helvete. Det är starkt att du klarat dig så bra som du gjort.
Med högaktning.
Jan A
Permalänk | Anmäl
Jan A, 2008-12-28, 23:14
Hej Osama.
Jag förstår vad du har gått igenom. Den kvinna som är mor till ditt barn är en kvinnlig psykopat, för henne betyder andra människor och deras behov ingenting. Jag gissar att den misshandel du utsatt henne för är en droppe i havet jämfört med den psykiska misshandel hon utsatt dig och övriga personer i sin omgivning för.
Du skriver att det är du som är det verkliga offret, men det är det inte - det är hennes barn som lidit mest. Du har fått en stor del av ditt vuxna liv slaget i spillror av henne, men de har fått sin hela barndom och uppväxt förvandlat till ett inferno redigerat av en mor som är fullständigt hänsynslös och helt opålitlig. Det är mest synd om dom. Därefter är det mest synd om dig!
Du har min fulla medkänsla och sympati. Du har haft ett helvete. Det är starkt att du klarat dig så bra som du gjort.
Med högaktning.
Jan A
Permalänk | Anmäl
Jan A, 2008-12-28, 23:28
Frida, du bortser totalt från det som kallas verbalt våld. Vad sa din mor till din far före slaget? Jag tar upp det här eftersom du infantilt påstår att det inte är viktigt att Mia är mytoman och att hon har skadat sina barn oerhört mycket genom sina lögner. I ditt fall kan du ju välja om du tar kontakt med din far och frågar varför eller fortsätter lägga energi på att hata honom utan att egentligen fatta nåt. Hoppas du inte är en gammal bitter tant (än) utan att du ser till att leva ditt liv och inte din mors. Läser igenom din kommentar igen och undrar om du inte har varit utsatt för samma indoktrinering från din mor som Mias barn har blivit. Jag är man men jag blev itutad en massa skit om min far , min mormor+ andra som inte föll min mor i smaken. Det får jag leva med idag att jag hade dålig kontakt med min släkt pga min mors aggressiva egoism. Jag vet precis vad jag talar om när jag pratar om verbal misshandel och indoktrinering. Och du Frida, jag har även blivit nerslagen med ett järnrör så nyckelbenet (ser det positivt,de missade huvudet) bröts och rånad och jag har visst även fått tinningen krossad (nerslagen). Men jag är ju man, då får man ta sånt. Det är inget jag går omkring och lägger ner energi på att älta. Tar upp det nu som exempel på att jag tror mej förstå vad Osamas dotter och Mias barn är utsatta för. Mishandeln drog jag upp som exempel på att det är en stor skillnad på vilket kön det är som blir misshandlad. Och att du håller på med nåt som du kommer att ångra djupt men då är det försent förmodlingen. Ta hand om dej och lev istället för att älta, det gör jag.
Till dej Osama vill jag bara säga att jag håller helt och hållet med Jan A i hans kommentar till dej. Håll huvudet högt. Vänligen
Donald
Permalänk | Anmäl
Donald Balhuizen, 2008-12-30, 02:09
Det kan mycket väl hända att böckerna inte är sanna.Du erkänner ändå de gånger du misshandlat henne,det är inte du som är offret.Jag har också blivit misshandlad,jag glömmer det aldrig.Du har inte sonat brottet genom de lagar vi har,om böckerna har 20% sanning så har du då fått ditt straff.Det kanske fört något gott med sig,att du aldrig misshandlat igen.Jag hoppas det verkligen
Permalänk | Anmäl
my, 2009-01-05, 18:02
Jag har läst romanerna. Jag har mått illa efter ett kapitel. Varför?
För socialtjänstens och polisens helt omänskliga beteende, när det även idag gäller kvinnor som blir misshandlade. Men nu ska jag prata om mannen med de svarta ögonen. Jahopp du verkar tro att din KVINNLIGA dotter skulle vilja ha kontakt med dig? Och genom att svänga dig med väl lagda ord och förnuftiga tankar om rättvisa ska hon komma trallande? Vart fanns förnuftet när du i alla dessa domstolsutslag har till och med suttit i fängelse för? Vart finns det rättvisa? Jag vet har själv suttit inför jury och en ironisk advokat till hjälp åt min plågare som påstår att jag säkert slagit in skallen min själv. En halv centimeter upp i tinningen och jag hade dött. Sydde rejält på sjukhuset. Nej jag har ingen som helst anledning att tro att ditt trakasserade offer ljuger. Speciellt som det finns människor i fängelset som jag har haft kontakt med. SOM VET. Fortsätt att försöka skapa debatt bäst ni vill. För debatten kommer att fortsätta så länge inte alla kvinnor får huvet inslaget lite då och då av någon psykopat.
Permalänk | Anmäl
sus, 2009-01-12, 12:16
Jag känner MINST 20 personer som har fått motta örfilar och liknande våld från sina respektive, alla utom en av dessa är män. De verkar inte ha fått sina liv förstörda eller slagna i spillror av detta.
Jag har själv blivit slagen mer än en gång av samtliga mina flickvänner, utan att mitt liv slagits i spillror.
Är det just kvinnor som är av så smäckert virke, eller vad är orsaken till inläggen om att slag från en respektive omedelbart leder till förstört liv?
Permalänk | Anmäl
profanum_vulgus, 2009-01-12, 14:14
Kanske är det så att vissa kvinnor först söker sig till män som har svårt att kontrollera sina känslor, för att sedan provocera dem verbalt och slutligen bli offer för "mäns våld mot kvinnor" ? Kan det vara så att vissa kvinnor gång på gång drabbas av dessa problem och andra kvinnor aldrig? Om jag som man går runt på restauranger och beter mig kaxigt kommer jag förr eller senare att åka på en smäll, kanske är det i många fall bara en inte så oväntad utveckling av ett destruktivt förhållande till män som visar sig.. och NEJ man får inte sitt "liv förstört" för att man åker på stryk, isåfall skulle väl inte många av våra 80-åringar kunnat levt ett normalt liv och bygga upp landet med tanke på hur mycket barnaga förekom förr i tiden..
Permalänk | Anmäl
Uppsala, 2009-01-12, 17:12
Uppsala:
Många offer för mäns våld mot kvinnor gör ju ingen stor affär av saken, och många av de som gör en stor affär av det har aldrig råkat ut för det.
Jag kände en tjej för ganska länge sedan, hon var smal, vacker och ganska smart. Ändå blev hon ihop med buse efter buse, och det var inte unga snygga muskulösa busar, utan medelålders grisiga alkisar. Jag vet inte om hon fick stryk av någon av dem, men vad jag förstått i efterhand var att hon hade dåligt självförtroende och var blyg. När någon ogenerat överöste henne med komplimanger så föll hon. Jag tror att samma sak gäller många av de slagna kvinnorna, självfallet leder detta också till att de inte gör så mycket väsen av sig. Men självvalt, knappast.
Permalänk | Anmäl
profanum_vulgus, 2009-01-13, 08:27
Du slog din kvinna! Men det är du som är "det verkliga offret"?
Jaja, inbilla dig det du. Någon sympati, det kära du, kan du aldrig få.
Permalänk | Anmäl
Helena, 2009-01-13, 13:50
Min första spontana tanke när jag läser din artikel är - ÄR DU DUM I HUVUDET ELLER?
Precis som Liza själv skriver (både i dagens chatt på expressen, men hon har även berättat om detta tidigare) så finns det människor från citat "Ystad till Haparanda" som känner sig träffade, och anser sig vara uthängda.
Vem av dem är du? - Tja nu vet ju hela Svenska folket vem du är, men nu kan du ju passa på och tjäna pengar på det - eller hur.
Innan denna artikel samt Monica Antonssons boks publicering har du endast varit "mannen med de svarta ögonen", ingenstans har man kunnat härleda till vem du är. Är det någon du ska ställa inför rätta för ärekränkning så är det Monica Antonsson.
Den dagen Du förstår VAD du egentligen utsatt "Mia" för, den dagen inser du själv att det du gjort är OFÖRLÅTLIGT.
Det är är lätt att sitta och peka finger åt andra, att tala om för dem vad de ska göra osv. Men först när man SJÄLV levt med hoten &v skräcken kan man FÖRSTÅ vad det innebär. Det handlar INTE om att man kan "ta sig själv i kragen" eller något liknande. Tyvärr är det så att när den första smällen kommer är man redan så indoktrinerad att man inte har förmågan att lämna "bara så där".
"Av: susanna svensson, 2008-12-21, 14:04
Det är ofta inte ens fel att två träter fast det tror många i feministdiktaturen sverige"
Så sant som det är sagt Susanna, men kvinnomisshandel handlar väl knappast om "trätomål" - eller har jag missat något?
Permalänk | Anmäl
ulrika, 2009-01-13, 18:00
Självklart går inte denna man med de svarta ögonen ut och säger sanningen, vem skulle göra det efter att ha utsatt någon för det han gjort. Visst kan jag känna mig lite lurad av att hela historien inte var sann vilket jag i princip trodde då jag läste boken men samtidigt handlar väl allt i det stora hela om budskapet. Om hur jävligt en kvinna kan ha det att hela tiden leva under press att skydda sig själv och sina barn. Inte vill man att något ska hända ens barn, och händer det en själv något så hamnar barnen hos sin far som i denna berättelse inte var så exemplarisk. Kan denna man med de svarta ögonen avtjänat sitt straff och kommit på att han kan tjäna pengar på sin sk. olycka........detta ligger mer närmare sanningen än att hela Gömda ska vara påhittad! Tack för ordet.
Permalänk | Anmäl
Bettan, 2009-01-13, 19:10
Jag skulle bara vilja säga att nästan alltid när två träter är det bådas fel. Jag säger nästan alltid för jag vet att ibland är det faktiskt bara en persons fel.
När jag var 18 år blev jag tillsammans med en grovt kriminell man som missbrukade diverse substanser, när vi bråkade kan jag ärligt säga att det bara var hans fel. Han kunde väcka mig mitt i natten och anklaga mig för saker som jag omöjligt kunde ha gjort eftersom han höll mig inlåst för det mesta. När jag lämnade honom efter drygt ett år, hade jag en liten bebis, en skallskada och ett brutet ben, blåmärkena och skärsåren efter att han knivskurit mig orkade jag inte ens räkna. Jag fick gå från min lägenhet och alla mina saker och börja om från början i ett nytt land, då var jag nyss fyllda 20. I dag lever jag ett bra liv, jag har en universitetsutbildning, ett bra jobb och en underbar man och två barn. Trots att jag har blivit våldtagen och misshandlad fler gånger än jag kan räkna, har jag i dag ett bra sexliv och lever i ett kärleksfullt förhållande. Baserat på detta och den psykologi jag läst kan jag säga att den som fått sitt liv förstört av en örfil skulle nog ha haft ganska mycket ångest och stress i sitt liv i alla fall.
Osama, jag har läst din historia i Monica Antonssons bok och tycker att du har sonat dina brott. Jämförda med de brott Mia begått mot dig, förstört din lägenhet, fråntagit dig din dotter, bestulit dig på pengar för att inte tala om smutskastningen, är dina brott ingenting. Jag rekommenderar alla som dömer Osama att läsa Monicas bok, där det av trovärdiga vittnen framkommer vad Mia utsatt både Osama och Levi för. Den som har egna barn kan inte på fullaste allvar tycka att det är värre att ge någon en örfil än att ta ifrån någon hans treåriga dotter, eller?
Jag tycker dessutom att man borde se på maktförhållandet i Osamas och Mias relation, anledningen till att män inte får slå kvinnor är väl ändå att kvinnor är fysiskt svagare. Här kan man tydligt se att Mia haft övertaget, för det första befinner de sig i hennes hemland, hon behärskar både språket och de sociala koderna bättre än honom. För det andra är Osama en liten och smal man, det säger ögonvittnen, samma vittnen hävdar även att Mia är en stor och stark kvinna. Att känna sig vilsen i ett nytt land är en hemsk känsla, jag har varit där, att då samtidigt bli fråntagen möjligheten att träffa sitt barn kan jag inte ens föreställa mig.
Lycka till Osama, din fru verkar vara en fin person, var rädd om henne!
Permalänk | Anmäl
Cecilia, 2009-01-13, 20:05
Osama, måhända är det du berättar sant och oerhört tragiskt isåfall.
Låt mig kortfattat berätta om en annan man, oskyldig enligt honom själv. Han har för en tid sedan kommit ut från sitt 28:e (!) fängelstestraff! Dömd för grov kvinnomisshandel, olovlig körning, rattfyller, ihot, misshandel, ekonomisk brottslighet...listan är lång. Han är "pappa" till min väninnas äldste son som idag fyller tolv år och nu äntligen ska bli lyssnad på då han säger att han inte vill till pappan då det är hans "helg" för han är rädd för pappan.
Jag har själv sett och hört denne man hota, förfölja, verbalt antasta min väninna, sett hennes grova skador, blåmärken, sydda sår, deltagit i rättegångar där mannen öppet hånar henne, kallar henne för lögnare, hora, sett hennes rädsla då hon aldrig undkommit honom samt samhällets totala brist på hjälp för henne och barnet att komma undan. Han har under tiden han satt i fängelse begärt ensam vårdnad vilket han inte fick, dock har han umgängesrätt. Man har inte dömt honom för den misshandel han utsatt sonen för eftersom det inte bevisats att pojken talar sanning. Rättsröta i all bemärkelse. Hade min väninna kunnat fly någonstans hade hon gjort det.
Enligt mannen som är diagnostiserad psykopat är han en hedervärd medborgare, ärlig, snäll och god, hennes grova väldokumenterade skador till trots.
Så Osama, tråkigt om du är oskyldig, men jag är inte förvånad om du är skyldig...
Permalänk | Anmäl
"Magda Manberg", 2009-01-14, 12:14
Magda!
Om du inte hörde vad som sas live på Intervjuerna på debatten idag www.magasinetneo.se av Elisabeth Hermon angående hur en kvinnlig Social sekreterare sa till en misshandlad kvinna. tycker jag nog du borde lyssna här.:
http://bambuser.com/channel/hakant?profile-tabs=broadcasts
Det är ju dubbelfel att detta även skall drabba kvinnor.
Sä klart skall det ske utredningar som handlar om vilja, lämplighet och förmåga. När alla sanningar finns på bordet då kan beslut tas.
Inte som nu. Att en 1/2 histora kan få räcka eller så.
Leroy
Permalänk | Anmäl
Leroy, 2009-01-14, 18:48
Jag förstår att många som skriver här är mycket unga och mycket engagerade unga flickor och det är roligt att de deltar i debatten med sådan glöd. Men jag måste ändock uppmana er att läsa på och göra käll granskningar, annars blir man lätt utnytjad av mindre samvetsömma individer. Om ni vill växa upp till kvinnor med inflytande går det inte att slänga skit utan att veta ur vilken hink det kommer. Ni har en tråkig ton mot Osama som ger sin bild av detta och som är dömd till 1 månads fängelse för en lindrig misshandel inget mer. Det är uppenbart av era resonemang att ni inte kontrolerat bakgrundsfakta och framför allt att ni inte har den minsta känsla för hur man bemöter en medmäniska vilket faller tillbaka på er själva. Att vara arg ung kvinna utan argument är ingen merit.
Permalänk | Anmäl
Anette, 2009-01-14, 20:58
Magda:
Så eftersom Mia ljugit så borde vi anta att din väninnan ljuger?
Permalänk | Anmäl
profanum_vulgus, 2009-01-15, 13:38
Men snälla nån, vad är det här???
Vad vill ni?
Vad handlar allt om?
Maria Erikssons fästman misshandlade henne, gång på gång på gång. Till slut dömdes mannen i tingsrätten för tre fall av misshandel av henne. Detta är belagt via domstolsbeslut.
Vad mer behövs för att veta att Mia var en hotad och misshandlad kvinna, vilket givetvis gör att ens liv blir ett helvete.
Att den inte delas av de människor som förföljde henne, oavsett vilka de är, torde knappast komma som någon överraskning.
Vad är problemet?
Permalänk | Anmäl
Gunilla Svensson, 2009-01-15, 22:27
Snälla Cecilia!
Att känna sig vilsen i ett nytt land är en hemsk känsla, jo jo men det ger inte en människa rätten att slå någon....att då samtidigt bli fråntagen möjligheten att träffa sitt barn kan du inte ens föreställa dig.
Skärp dig! Vad då fråntagen rätten, det finns väl för faan skäl till det...
Och om jag hade blivit misshandlad gång på gång på gång hade jag nog också slagit sönder hans lägenhet.....
Permalänk | Anmäl
Amy, 2009-01-15, 22:32
Gunilla:
Det är det som är problemet, hon misshandlades inte gång på gång på gång det är hittepå, fantasier. Hon misshandlades tre gånger ganska milt varje gång, få män har haft längre förhållanden utan att misshandlas i motsvarande utsträckning ändå flyr de inte till USA.
Osama berättar ju om att Mia misshandlade honom mer.
Det delas heller inte av Mias egna uppgifter i vårdnadsutredningar, domar, förundersökningar, till bekanta osv. Det delas heller inte av någon som hjälpte Mia eller öht någon som hade kontakt med henna under den aktuella tiden-
Permalänk | Anmäl
profanum_vulgus, 2009-01-16, 10:54
74 kommentarerSkriv kommentar
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Kan det sägas bättre än i den här artikeln. Den som inte tillhör klicken kring Marklund ska inte finnas.
Medias villighet att absolut okritiskt agera Berlinmur mot all annan verklighet är hisnande i sin arrogans.
Vilket litet Östtyskland.
Inte första gången en dömd brottsling "kommer ut" och påstår att han är det verkliga offret. Jag skiver "HAN" för att det är oftast en man som bankat skiten ur "sin kvinna" och som "ångrar sig". Verkar som om snubben som skriver lärt sig grundkursen i "att vara svensk" - alltid skyll på nån annan som påstår har det verkliga ansvaret. Gärna "samhället". I stället för att gnälla omn hur synd det är borde herr Awad fundera över varför han misshandlade sin kvinna - tre gånger. Påminner lite om historien om det värsta självmordet i Finland - "Han hopppade på niven...30 gånger".
Nu tycker jag inte att Lisa Marklund direkt tillhör litteraturens giganter men ibland kanske hon trots allt hittat rätt.
I fallet Mia och Gömda har inte Marklund påstått, på senare tid iallfall, att boken är helt igenom sann. I fallet Elisabet Hermon och stiftelsen Trossen, däremot, vidhåller Marklund att anklagelserna är sanna och att hon har bevis på sin vind. Men dessa anklagelser har inget som helst stöd från vare sig polis eller skattemyndigheterna. Fallet Trossen har fått långt mindre uppmärksamhet än det förtjänar.
Artikel om detta i SvD av Ann Heberlein
http://www.svd.se/kulturnoje/mer/kommentar/artikel_988727.svd
Uttrycket osund kollegialitet beskriver nog det hela mycket bra. Jag hade högre tankar om mediesverige men det är tydligen en liten ankdamm där vissa är okränkbara. Ynkligt!
Känns bra att få reda på sanningar Osama.
Sen är det ju så att sanningar hinner i kapp.
Synd att du inte blev hörd tidigare eller att man lysnade och bevakade barnets rätt. Det är ju brott mot FN. Deklarationen och barns rätt. Vilken Sverige har ratificerat. Tyvärr så har ju mycket bidragit till den snedfördelning som finns hos myndigheter idag.
Det är tur att saker till slut flyter till ytan.
Sen om man har gjort fel när man var yngre och man kan erkänna är ju det bäst.
Hoppas du och din dotter kan få träffa varandra och att kanske pendlen gör att Ni får en bra tid framåt.
TACK!
Leroy
Håller helt med det Niclas Kuoppa skriver. Expressen fälldes av PO för Marklunds artiklar om stiftelsen Trossen. Efter en stämmning valde Expressen att förlika och betala ut ett skadestånd på grund av fel i Marklunds artikelserie. Trots detta fortsätter Marklund än i dag att påstå att hon har rätt och att bevisen finns "uppe på vinden". Kuoppa har rätt i att "Fallet Trossen har fått långt mindre uppmärksamhet än det förtjänar."
Vingklippt sanningen om stiftelsen Paradiset, är boken som Elisabeth Hermon skrivit. Och jag håller med, den har fått alldeles för lite uppmärksamhet. Men det kommer... Det är upp till oss läsare att bestämma vad som är bra eller inte. Jag har läst den.
Liza Marklund anställde Unni Drougges före detta man, som är dömd för misshandel av Unni och har avtjänat sitt straff, som sin nya agent. Helt okej! Han har tagit sitt straff och skall ha en ny chans. Men varför fick inte Osama samma chans? Den frågan hade jag gärna ställt till Liza Marklund, och kommer hon till Bok & Biblioteksmässan nästa år, (vilket jag inte tror att hon gör, eftersom dels är hon elallergiker och dels vill hon nog inte svara på frågor om vare sig Elisabeth eller Mia sanningen om Gömda, så skall jag ställa mig i kön för att få svar.
Du har misshandlat en kvinna 3 ggr, tror du verkligen du har någon som helst sympati att hämta från någon som läser detta?
Det är ofta inte ens fel att två träter fast det tror många i feministdiktaturen sverige
Var vänlig att definiera ordet "feministdiktatur". På viket sätt utövas den diktaturen? Varför har ingen statsvetare upptäckt detta egenartade fenomen? När uppstod den?
I själva veket är det tom retorik,, ungefär på samma sätt som när somliga säger att "judarna" eller "den sionistiska ockupationregeringen" styr Sverige",
Eller som när feministerna hänvisar till patrialkala strukturer så fort de inte får som de vill in i minsta detalj. Det är inte så svårt att se fenomenet snart kallar sig alla partier för feministiska vilken valmöjlighet har de som ifrågasätter hela eller delar av den feministiska ideologin. Det har genomförts doktriner om att hänsyn ska tas till genusperspektivet i nästan all forskning och beslutsfattande. När det gäller forskning och ex beslut av rättskiftningskarraktär är detta förödande. Sådant ska ske så objektivt som möjligt inte från ett visst perspektiv.
De som inte vill kalla sig feminister kan ju exempelvis rösta på KD. Reinfeldt kallar sig förresten heller inte för feminist. Konstigt att statsministern i en "feministdiktatur" inte kallar sig feminist. Eller?
Antingen ser man på världen ur ett mänskligt perspektiv.
Eller så vinklar man bilden och beskådar den ur ett kvinnligt resp. manl. perspektiv.
Feminismen stigmatiserar könsrollerna in absurdum i den här världen.
Idag talar vi inte om rätt person på rätt plats.
Här pratar vi om mest meriterade kvinna eller man.
En man som kallar sig feminist har problem med sin egen könsidentitet.
Kvinnor som ska ta sig fram i Sverige vet inte om de valdes för att de har bäst meriter eller pga sitt kön.
Om jag misshandlar en man höjer ingen på ögonbrynen och jag är snart förlåten av samhället. Trots att många män är mindre än mig och svagare. Straffet blir också mycket mildare. Det är inte rätt att vare sig misshandla en annan man eller kvinna. Har man blivit dömd för brottet och avtjänat det samt betalat skadeståndet( en kvinna tilldöms per automatik ett betydligt högre skadestånd) ska man inte fortsätta fördömas ( en svensks favoritinställning).
Märk väl också att en örfil är att betrakta som misshandel enligt lag. Jag vill inte på något sätt förringa en örfil, eftersom jag fick fler som barn än vad jag kan räkna, men precis som Liza Marklund betraktade Unni Drougges man, som en person som sonat sitt brott och därmed har rätt till en ny chans, anser jag att det är högst märkligt att inte Osama ens fick komma till tals. Inför mig har Liza Marklund, Jan Guillou, fru Skarp förlorat allt som stavas respekt. De har just satt sin sista potatis vad det gäller sina kommande böcker från sitt förlag Piratförlaget.
Om du är en psykotisk före detta krigsförbrytare som förföljer din kvinna, vet jag inte....Men om du misshandlat henne vid upprepade tillfällen så plågar du i alla fall henne och kommer att göra i resten av hennes liv! Bara så du vet!!!!!
Jag vet, jag har blivit misshandlad och jag brukar kalla min fd man för mannen med den svarta blicken!
Spelar ingen roll hur mycket du ångrar dig!
Den dagen du lyfte handen för första gången slog du hennes liv i spillror, så sluta tycka synd om dig själv och stå för det du gjort!
Det är INTE Maria Eriksson som berövat dig din dotter. Det har du gjort själv.
Hade hon velat hade hon nu tagit kontakt med dig, men du har som du säger slagit hennes mor, tror inte hon vill ha en sådan far.
Givetvis litar dottern på sin mamma. Hon har väl även fått läsa de påhittade böckerna "Gömda" och "Asyl" där "sanningen" om hennes far står. Frida verkar sätta mytomanen Mia Eriksson på den heliga offerkvinnans höga piedestal. Ett barn som blir vuxet vill inte förlora illusionen att allt hon har fått höra av sin mamma är dikt och förbannad lögn (utom den ringa misshandeln(1 mån. fängelse avser definitivt inte grov misshandel som då hade en minimistrafftid på 6 mån.) som han har avtjänat straffet för). Dottern har skyfflats runt av sin mor och har säkert inte kunnat utveckla några djupare vänskapsband med klasskompisar och andra. Hon har fått lita blint på sin mamma. Hennes mor har varit hela hennes värld. Att förstöra den illusionen är att krossa hela dotterns världsbild och allt hon har trott på. En osund mors påverkan på sitt barn kan väl närmast jämställas med Hitlers påverkan på tyska folket.
Bäste Donald!
Jag såg min mor bli slagen av min far en gång. Något jag ALDRIG kan fölåta honom. Något som gjorde att han i mina ögon inte är min far. Att slå någon som är svagare och utsatt, en kvinna...
Om Mia Eriksson är mytoman spelar inte så stor roll. Osama har erkänt att han blivit straffad TRE gånger för misshandel. Har man gett sig på sin kvinna så man blivit straffad TRE gånger, har man med ALL säkerhet gett sig på henne betydligt fler gånger UTAN att ha blivit straffad.
Och i majoriteten skillsmässor använder föräldrarna barnen som vapen, inget nytt för Mia... och har man blivit slagen vill man väl för f-n inte att den ondskan ska träffa ett barn?!
Om du bara visste hur man känner av sig mors rädsla. Har hon blivit misshandlad är det inte bara hon som lider, ÄVEN barnet...Och han har ju gjort det...han har ju erkänt!
Vad är det då att diskuttera?
Vad vet du om vad som hänt?? De enda som vet sanningen är MIA och OSAMA...
Kanske det är sant, kanske inte....Men OM det är sant (vilket han nu erkänt!) hur kan du då säga att hon och flickan är något annat än offer????
Är det synd om honom att han misshandlat sin fru? Vore det inte allvarligt hade han aldrig blivit dömd, är hon inte ett offer då?
Hej Osama.
Jag förstår vad du har gått igenom. Den kvinna som är mor till ditt barn är en kvinnlig psykopat, för henne betyder andra människor och deras behov ingenting. Jag gissar att den misshandel du utsatt henne för är en droppe i havet jämfört med den psykiska misshandel hon utsatt dig och övriga personer i sin omgivning för.
Du skriver att det är du som är det verkliga offret, men det är det inte - det är hennes barn som lidit mest. Du har fått en stor del av ditt vuxna liv slaget i spillror av henne, men de har fått sin hela barndom och uppväxt förvandlat till ett inferno redigerat av en mor som är fullständigt hänsynslös och helt opålitlig. Det är mest synd om dom. Därefter är det mest synd om dig!
Du har min fulla medkänsla och sympati. Du har haft ett helvete. Det är starkt att du klarat dig så bra som du gjort.
Med högaktning.
Jan A
Hej Osama.
Jag förstår vad du har gått igenom. Den kvinna som är mor till ditt barn är en kvinnlig psykopat, för henne betyder andra människor och deras behov ingenting. Jag gissar att den misshandel du utsatt henne för är en droppe i havet jämfört med den psykiska misshandel hon utsatt dig och övriga personer i sin omgivning för.
Du skriver att det är du som är det verkliga offret, men det är det inte - det är hennes barn som lidit mest. Du har fått en stor del av ditt vuxna liv slaget i spillror av henne, men de har fått sin hela barndom och uppväxt förvandlat till ett inferno redigerat av en mor som är fullständigt hänsynslös och helt opålitlig. Det är mest synd om dom. Därefter är det mest synd om dig!
Du har min fulla medkänsla och sympati. Du har haft ett helvete. Det är starkt att du klarat dig så bra som du gjort.
Med högaktning.
Jan A
Frida, du bortser totalt från det som kallas verbalt våld. Vad sa din mor till din far före slaget? Jag tar upp det här eftersom du infantilt påstår att det inte är viktigt att Mia är mytoman och att hon har skadat sina barn oerhört mycket genom sina lögner. I ditt fall kan du ju välja om du tar kontakt med din far och frågar varför eller fortsätter lägga energi på att hata honom utan att egentligen fatta nåt. Hoppas du inte är en gammal bitter tant (än) utan att du ser till att leva ditt liv och inte din mors. Läser igenom din kommentar igen och undrar om du inte har varit utsatt för samma indoktrinering från din mor som Mias barn har blivit. Jag är man men jag blev itutad en massa skit om min far , min mormor+ andra som inte föll min mor i smaken. Det får jag leva med idag att jag hade dålig kontakt med min släkt pga min mors aggressiva egoism. Jag vet precis vad jag talar om när jag pratar om verbal misshandel och indoktrinering. Och du Frida, jag har även blivit nerslagen med ett järnrör så nyckelbenet (ser det positivt,de missade huvudet) bröts och rånad och jag har visst även fått tinningen krossad (nerslagen). Men jag är ju man, då får man ta sånt. Det är inget jag går omkring och lägger ner energi på att älta. Tar upp det nu som exempel på att jag tror mej förstå vad Osamas dotter och Mias barn är utsatta för. Mishandeln drog jag upp som exempel på att det är en stor skillnad på vilket kön det är som blir misshandlad. Och att du håller på med nåt som du kommer att ångra djupt men då är det försent förmodlingen. Ta hand om dej och lev istället för att älta, det gör jag.
Till dej Osama vill jag bara säga att jag håller helt och hållet med Jan A i hans kommentar till dej. Håll huvudet högt. Vänligen
Donald
Det kan mycket väl hända att böckerna inte är sanna.Du erkänner ändå de gånger du misshandlat henne,det är inte du som är offret.Jag har också blivit misshandlad,jag glömmer det aldrig.Du har inte sonat brottet genom de lagar vi har,om böckerna har 20% sanning så har du då fått ditt straff.Det kanske fört något gott med sig,att du aldrig misshandlat igen.Jag hoppas det verkligen
Jag har läst romanerna. Jag har mått illa efter ett kapitel. Varför?
För socialtjänstens och polisens helt omänskliga beteende, när det även idag gäller kvinnor som blir misshandlade. Men nu ska jag prata om mannen med de svarta ögonen. Jahopp du verkar tro att din KVINNLIGA dotter skulle vilja ha kontakt med dig? Och genom att svänga dig med väl lagda ord och förnuftiga tankar om rättvisa ska hon komma trallande? Vart fanns förnuftet när du i alla dessa domstolsutslag har till och med suttit i fängelse för? Vart finns det rättvisa? Jag vet har själv suttit inför jury och en ironisk advokat till hjälp åt min plågare som påstår att jag säkert slagit in skallen min själv. En halv centimeter upp i tinningen och jag hade dött. Sydde rejält på sjukhuset. Nej jag har ingen som helst anledning att tro att ditt trakasserade offer ljuger. Speciellt som det finns människor i fängelset som jag har haft kontakt med. SOM VET. Fortsätt att försöka skapa debatt bäst ni vill. För debatten kommer att fortsätta så länge inte alla kvinnor får huvet inslaget lite då och då av någon psykopat.
Jag känner MINST 20 personer som har fått motta örfilar och liknande våld från sina respektive, alla utom en av dessa är män. De verkar inte ha fått sina liv förstörda eller slagna i spillror av detta.
Jag har själv blivit slagen mer än en gång av samtliga mina flickvänner, utan att mitt liv slagits i spillror.
Är det just kvinnor som är av så smäckert virke, eller vad är orsaken till inläggen om att slag från en respektive omedelbart leder till förstört liv?
Kanske är det så att vissa kvinnor först söker sig till män som har svårt att kontrollera sina känslor, för att sedan provocera dem verbalt och slutligen bli offer för "mäns våld mot kvinnor" ? Kan det vara så att vissa kvinnor gång på gång drabbas av dessa problem och andra kvinnor aldrig? Om jag som man går runt på restauranger och beter mig kaxigt kommer jag förr eller senare att åka på en smäll, kanske är det i många fall bara en inte så oväntad utveckling av ett destruktivt förhållande till män som visar sig.. och NEJ man får inte sitt "liv förstört" för att man åker på stryk, isåfall skulle väl inte många av våra 80-åringar kunnat levt ett normalt liv och bygga upp landet med tanke på hur mycket barnaga förekom förr i tiden..
Uppsala:
Många offer för mäns våld mot kvinnor gör ju ingen stor affär av saken, och många av de som gör en stor affär av det har aldrig råkat ut för det.
Jag kände en tjej för ganska länge sedan, hon var smal, vacker och ganska smart. Ändå blev hon ihop med buse efter buse, och det var inte unga snygga muskulösa busar, utan medelålders grisiga alkisar. Jag vet inte om hon fick stryk av någon av dem, men vad jag förstått i efterhand var att hon hade dåligt självförtroende och var blyg. När någon ogenerat överöste henne med komplimanger så föll hon. Jag tror att samma sak gäller många av de slagna kvinnorna, självfallet leder detta också till att de inte gör så mycket väsen av sig. Men självvalt, knappast.
Du slog din kvinna! Men det är du som är "det verkliga offret"?
Jaja, inbilla dig det du. Någon sympati, det kära du, kan du aldrig få.
Min första spontana tanke när jag läser din artikel är - ÄR DU DUM I HUVUDET ELLER?
Precis som Liza själv skriver (både i dagens chatt på expressen, men hon har även berättat om detta tidigare) så finns det människor från citat "Ystad till Haparanda" som känner sig träffade, och anser sig vara uthängda.
Vem av dem är du? - Tja nu vet ju hela Svenska folket vem du är, men nu kan du ju passa på och tjäna pengar på det - eller hur.
Innan denna artikel samt Monica Antonssons boks publicering har du endast varit "mannen med de svarta ögonen", ingenstans har man kunnat härleda till vem du är. Är det någon du ska ställa inför rätta för ärekränkning så är det Monica Antonsson.
Den dagen Du förstår VAD du egentligen utsatt "Mia" för, den dagen inser du själv att det du gjort är OFÖRLÅTLIGT.
Det är är lätt att sitta och peka finger åt andra, att tala om för dem vad de ska göra osv. Men först när man SJÄLV levt med hoten &v skräcken kan man FÖRSTÅ vad det innebär. Det handlar INTE om att man kan "ta sig själv i kragen" eller något liknande. Tyvärr är det så att när den första smällen kommer är man redan så indoktrinerad att man inte har förmågan att lämna "bara så där".
"Av: susanna svensson, 2008-12-21, 14:04
Det är ofta inte ens fel att två träter fast det tror många i feministdiktaturen sverige"
Så sant som det är sagt Susanna, men kvinnomisshandel handlar väl knappast om "trätomål" - eller har jag missat något?
Självklart går inte denna man med de svarta ögonen ut och säger sanningen, vem skulle göra det efter att ha utsatt någon för det han gjort. Visst kan jag känna mig lite lurad av att hela historien inte var sann vilket jag i princip trodde då jag läste boken men samtidigt handlar väl allt i det stora hela om budskapet. Om hur jävligt en kvinna kan ha det att hela tiden leva under press att skydda sig själv och sina barn. Inte vill man att något ska hända ens barn, och händer det en själv något så hamnar barnen hos sin far som i denna berättelse inte var så exemplarisk. Kan denna man med de svarta ögonen avtjänat sitt straff och kommit på att han kan tjäna pengar på sin sk. olycka........detta ligger mer närmare sanningen än att hela Gömda ska vara påhittad! Tack för ordet.
Jag skulle bara vilja säga att nästan alltid när två träter är det bådas fel. Jag säger nästan alltid för jag vet att ibland är det faktiskt bara en persons fel.
När jag var 18 år blev jag tillsammans med en grovt kriminell man som missbrukade diverse substanser, när vi bråkade kan jag ärligt säga att det bara var hans fel. Han kunde väcka mig mitt i natten och anklaga mig för saker som jag omöjligt kunde ha gjort eftersom han höll mig inlåst för det mesta. När jag lämnade honom efter drygt ett år, hade jag en liten bebis, en skallskada och ett brutet ben, blåmärkena och skärsåren efter att han knivskurit mig orkade jag inte ens räkna. Jag fick gå från min lägenhet och alla mina saker och börja om från början i ett nytt land, då var jag nyss fyllda 20. I dag lever jag ett bra liv, jag har en universitetsutbildning, ett bra jobb och en underbar man och två barn. Trots att jag har blivit våldtagen och misshandlad fler gånger än jag kan räkna, har jag i dag ett bra sexliv och lever i ett kärleksfullt förhållande. Baserat på detta och den psykologi jag läst kan jag säga att den som fått sitt liv förstört av en örfil skulle nog ha haft ganska mycket ångest och stress i sitt liv i alla fall.
Osama, jag har läst din historia i Monica Antonssons bok och tycker att du har sonat dina brott. Jämförda med de brott Mia begått mot dig, förstört din lägenhet, fråntagit dig din dotter, bestulit dig på pengar för att inte tala om smutskastningen, är dina brott ingenting. Jag rekommenderar alla som dömer Osama att läsa Monicas bok, där det av trovärdiga vittnen framkommer vad Mia utsatt både Osama och Levi för. Den som har egna barn kan inte på fullaste allvar tycka att det är värre att ge någon en örfil än att ta ifrån någon hans treåriga dotter, eller?
Jag tycker dessutom att man borde se på maktförhållandet i Osamas och Mias relation, anledningen till att män inte får slå kvinnor är väl ändå att kvinnor är fysiskt svagare. Här kan man tydligt se att Mia haft övertaget, för det första befinner de sig i hennes hemland, hon behärskar både språket och de sociala koderna bättre än honom. För det andra är Osama en liten och smal man, det säger ögonvittnen, samma vittnen hävdar även att Mia är en stor och stark kvinna. Att känna sig vilsen i ett nytt land är en hemsk känsla, jag har varit där, att då samtidigt bli fråntagen möjligheten att träffa sitt barn kan jag inte ens föreställa mig.
Lycka till Osama, din fru verkar vara en fin person, var rädd om henne!
Osama, måhända är det du berättar sant och oerhört tragiskt isåfall.
Låt mig kortfattat berätta om en annan man, oskyldig enligt honom själv. Han har för en tid sedan kommit ut från sitt 28:e (!) fängelstestraff! Dömd för grov kvinnomisshandel, olovlig körning, rattfyller, ihot, misshandel, ekonomisk brottslighet...listan är lång. Han är "pappa" till min väninnas äldste son som idag fyller tolv år och nu äntligen ska bli lyssnad på då han säger att han inte vill till pappan då det är hans "helg" för han är rädd för pappan.
Jag har själv sett och hört denne man hota, förfölja, verbalt antasta min väninna, sett hennes grova skador, blåmärken, sydda sår, deltagit i rättegångar där mannen öppet hånar henne, kallar henne för lögnare, hora, sett hennes rädsla då hon aldrig undkommit honom samt samhällets totala brist på hjälp för henne och barnet att komma undan. Han har under tiden han satt i fängelse begärt ensam vårdnad vilket han inte fick, dock har han umgängesrätt. Man har inte dömt honom för den misshandel han utsatt sonen för eftersom det inte bevisats att pojken talar sanning. Rättsröta i all bemärkelse. Hade min väninna kunnat fly någonstans hade hon gjort det.
Enligt mannen som är diagnostiserad psykopat är han en hedervärd medborgare, ärlig, snäll och god, hennes grova väldokumenterade skador till trots.
Så Osama, tråkigt om du är oskyldig, men jag är inte förvånad om du är skyldig...
Magda!
Om du inte hörde vad som sas live på Intervjuerna på debatten idag www.magasinetneo.se av Elisabeth Hermon angående hur en kvinnlig Social sekreterare sa till en misshandlad kvinna. tycker jag nog du borde lyssna här.:
http://bambuser.com/channel/hakant?profile-tabs=broadcasts
Det är ju dubbelfel att detta även skall drabba kvinnor.
Sä klart skall det ske utredningar som handlar om vilja, lämplighet och förmåga. När alla sanningar finns på bordet då kan beslut tas.
Inte som nu. Att en 1/2 histora kan få räcka eller så.
Leroy
Jag förstår att många som skriver här är mycket unga och mycket engagerade unga flickor och det är roligt att de deltar i debatten med sådan glöd. Men jag måste ändock uppmana er att läsa på och göra käll granskningar, annars blir man lätt utnytjad av mindre samvetsömma individer. Om ni vill växa upp till kvinnor med inflytande går det inte att slänga skit utan att veta ur vilken hink det kommer. Ni har en tråkig ton mot Osama som ger sin bild av detta och som är dömd till 1 månads fängelse för en lindrig misshandel inget mer. Det är uppenbart av era resonemang att ni inte kontrolerat bakgrundsfakta och framför allt att ni inte har den minsta känsla för hur man bemöter en medmäniska vilket faller tillbaka på er själva. Att vara arg ung kvinna utan argument är ingen merit.
Magda:
Så eftersom Mia ljugit så borde vi anta att din väninnan ljuger?
Men snälla nån, vad är det här???
Vad vill ni?
Vad handlar allt om?
Maria Erikssons fästman misshandlade henne, gång på gång på gång. Till slut dömdes mannen i tingsrätten för tre fall av misshandel av henne. Detta är belagt via domstolsbeslut.
Vad mer behövs för att veta att Mia var en hotad och misshandlad kvinna, vilket givetvis gör att ens liv blir ett helvete.
Att den inte delas av de människor som förföljde henne, oavsett vilka de är, torde knappast komma som någon överraskning.
Vad är problemet?
Snälla Cecilia!
Att känna sig vilsen i ett nytt land är en hemsk känsla, jo jo men det ger inte en människa rätten att slå någon....att då samtidigt bli fråntagen möjligheten att träffa sitt barn kan du inte ens föreställa dig.
Skärp dig! Vad då fråntagen rätten, det finns väl för faan skäl till det...
Och om jag hade blivit misshandlad gång på gång på gång hade jag nog också slagit sönder hans lägenhet.....
Gunilla:
Det är det som är problemet, hon misshandlades inte gång på gång på gång det är hittepå, fantasier. Hon misshandlades tre gånger ganska milt varje gång, få män har haft längre förhållanden utan att misshandlas i motsvarande utsträckning ändå flyr de inte till USA.
Osama berättar ju om att Mia misshandlade honom mer.
Det delas heller inte av Mias egna uppgifter i vårdnadsutredningar, domar, förundersökningar, till bekanta osv. Det delas heller inte av någon som hjälpte Mia eller öht någon som hade kontakt med henna under den aktuella tiden-