Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Pälsdjursfarmning

magnusandersson om Pälsdjursfarmning

MP visar prov på unken människosyn i djurskyddsdebatten

Om man, som miljöpartiet, tycker att brott mot djurskyddslagen motiverar inbrott och skadegörelse, då är man på ett ideologiskt sluttande plan. Vilket samhälle får vi om djurskyddslagen upphöjs ovan andra lagar som är grundläggande och inskrivna i FN:s deklaration om mänskliga rättigheter såsom rätten att äga och förvalta egendom?


Om författaren

Magnus Andersson är Riksdagskandidat för Centerpartiet i Stockholms län och Förbundsordförande för Centerpartiets Ungdomsförbund

Under måndagskvällens 21-sändning av SVT:s Aktuellt ägnades omfattande sändningstid åt den uppmärksammade minkfarmsskandalen med avslutande diskussion i studion mellan riksdagsledamöterna Erik A Eriksson (C) och Helena Leander (MP). Kloka saker sades men när Helena Leander på en direktfråga från programledaren svarar att det är värre att bryta mot djurskyddslagen än att göra inbrott och förstöra privat egendom blottas en synnerligen märklig, nästan unken, människosyn.

Det är fullständigt oacceptabelt när djurskyddslagen inte följs och alla åtgärder från både politikens och rättsstatens sida är nödvändiga för att säkerställa att den efterföljs. Det är också moraliskt förkastligt att våra djur behandlas på ett ovärdigt sätt. Om detta råder glädjande nog vare sig oenighet eller tvivel från höger till vänster. Att vanvård avslöjas och lyfts fram i ljuset är positivt eftersom vi då kan få till en ändring till det bättre. När frågan och debatten emellertid är som hetast med många känslor inblandade är det som allra viktigast att vara ansvarsfull och eftertänksam. Kanske inte om man tillhör en extrem gruppering i utkanten av lagens råmärken, men om man gör anspråk på att företräda, leda landet och bilda regering. Där misslyckas miljöpartiet, och varje gång ekologismens värden hotas sticker bockfoten fram, den som sätter "naturen" framför människan, och som i grunden är en ickehumanistisk ideologisk utgångspunkt.

Jag och många med mig i Centerpartiet är stolta över en internationellt sett stark svensk djurskyddslag som säkerställer att våra djur ofta - men uppenbarligen inte alltid - behandlas på ett sätt som skiljer sig till det bättre jämfört med många andra länder. Alla brott mot djurskyddslagen måste lagföras, följas upp och beivras är en viktig del i rättsstatens både funktion och uppgifter. Djurrättsalliansens inbrott och förstörelse av privat egendom i syfte att avslöja missförhållanden kan tyckas moraliskt lovvärt men Djurrättsalliansen står inte över lagen. Lagen måste följas och den enda rimliga slutsatsen borde vara att såväl brott mot djurskyddet som inbrott och förstörelse av egendom är fel.

Om man, som miljöpartiet, tycker att brott mot djurskyddslagen motiverar inbrott och skadegörelse, då är man på ett ideologiskt sluttande plan. Vilka andra brottsliga handlingar mot individer eller deras egendom är motiverade för att skydda "naturen" eller något annat "högre" värde? Principen som mp förfäktar i djurskyddsfrågan för tankarna till länder och tider som alla partier, Lars Ohlys möjligen undantaget, rimligen tar avstånd från?

Att miljöpartiet är starkt ideologiskt färgat av ekologismen är knappast någon politisk hemlighet och Helena Leanders uttalande är bara ett av raden av bevis på att det bland vänsterpartierna finns extremister med grumliga ideologiska rötter som söker ministertaburetter i höstens riksdagsval. Åsidosättande av privat egendom, krav på att förbjuda köpcentrum, tankar om förbud av inrikesflyg, krav på 30 timmars arbetsvecka och totalt orealistisk snabbavveckling av kärnkraften är bevis på att miljöpartiet inte klarar av att bygga ett samhälle som är bra för människor.

Den miljöpartistiska ekologismen är vare inte förenlig med liberalismen eftersom den utgår från att samhället både ska vara ekonomiskt, ekologiskt men också mänskligt hållbart. När miljöpartiet tvekar inför grundläggande mänskliga rättigheter blottas en ideologi och en politik som hotar människors vardag och vårt sätt att leva på 2010-talet. Måndagens uttalande i SVT:s Aktuellt är bara ett i raden av miljöpartistiska kavalkader där viktiga rättsprinciper offras på ekologismens heliga altare.

Menar Helena Leander att det är värre att utrymmet för en sittpinne för en höna är 120mm istället för som lagen föreskriver 150 mm än att göra inbrott och förstöra någon medmänniskas egendom? Var går i så fall annars den gränsen om låt oss säga någon gör inbrott hemma hos någon och förstör saker i syfte att dokumentera att husdjuren vårdas på korrekt sätt? Vilket samhälle får vi med miljöpartiet om djurskyddslagen upphöjs ovan andra lagar som är grundläggande och inskrivna i FN:s deklaration om mänskliga rättigheter såsom rätten att äga och förvalta egendom?

Låt oss även för djurens skull nu föra en sansad debatt om hur vi formar en mer effektiv djurskyddslag med konkreta åtgärder som stärker alla möjligheter att lagen efterföljs. Att springa extremisters ärende och rättfärdiga brott mot människor för djurens skull leder fel. Mänskliga rättigheter är grunden för ett civiliserat samhälle. Djurens rättigheter är också viktiga, men mänskliga rättigheter och rättsprinciper får inte åsidosättas av det skälet. Det kallas humanism och rättsäkerhet och borde vara en självklarhet för alla riksdagspartier.

Att regeringen dessutom tillsatt en stor utredning som ser över hela djurskyddslagen som ska vara färdig till årsskiftet bådar gott inför möjligheten att säkerställa att djurskyddslagen följs och förbättras ytterligare i framtiden.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/26625

7 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Det går visst - och är till och med lätt - att med rätta kritisera de flesta användningar av civil olydnad. Så långt allt väl, men jag tycker Magnus Andersson förlorar sans och balans I sin högtravande kritik med ordval som "unken männsikosyn", "ickehumanism", "vilket samhälle...?" etc. Den onyanserade kritiken och de kategoriska argumenten - och sammanblandningen av mänskliga rättigheter, lagar och regler, djurskyddslagar samt allmän omsorg om djurens bästa - faller istället tillbaka på herr Andersson själv.

Varför an du inte använda ordet naturen utan situationstecken? Hur skall man egentligen tolka dem? Vad är din natursyn egentligen? Du verkar vara rädd för att "djurskyddslagen upphöjs ovan andra lagar", men din argumentation låter som om djurskyddslagen istället *måste* vara underställd varje annan lag - för att man inte skall ha en "unken" människosyn eller bryta mot humanistiska principer.

Dina korn av berättigad kritik drunknar i onyanserat raljerande.

Permalänk | Anmäl #1 Lars Lundgren Mölnlycke, 2010-08-12, 17:51

Detta var inte något vidare i min mening, jag håller med Lars Lundgren. Det är politruk-tugg: så fort någon säger "unken människosyn" och liknande så stänger jag ned uppmärksamheten. Vill tillägga att jag själv röstar på alliansen - jag angriper här alltså min egen sida, med vilket jag vill säga att jag själv håller med i sak om mycket som sägs i texten. Men det är intressantare att problematisera istället för att kasta floskler. Ta detta med att sublimera naturen. Är det bättre eller sämre än att sublimera till exempel marknaden? Är det bättre att svepande hänvisa till marknaden när man ställer någon på bar backe än det är att hänvisa till naturen när man gör samma sak? Platon tycker jag utredde detta med vad man kan och får göra i en stat väldigt väl. Ibland kräver samvetet att man bryter mot lagen, men om man gör det så kan man gärna inte tycka att staten bör strunta i det. Alltså: bryt er gärna in om samvetet kräver det, men ta sedan samhällets straff utan knot, för till syvende och sidst så agerar ni ändå under förutsättningen att samhället skyddar er. Ni litar till exempel på att farmägaren inte helt sonika har placerat ut minor eller lurar med en bössa - och om denne så gjorde skulle ni själva nedkalla samhället till er undsättning. Lagen kan alltså utgöra ett verktyg för att kritisera lagen och den kan tjäna denna roll bara om den beivras. Civil olydnad bygger ju liksom på att det blir en reaktion.

Permalänk | Anmäl #2 Claes Andersson, 2010-08-12, 22:12

Det kan vara av betydelse att poängtera att centerclownen här ljuger en hel del om både DRA och MP. Djurrättsalliansen förstörde ingen som helst egendom under dokumentationen av förhållandena på minkfarmerna.
MP:s mål är 35 timmars arbetsvecka, inte 30. Det finns inget som säger att MP kräver en "totalt orealistisk snabbavveckling av kärnkraften. Och vad är det som säger att det är en "unken människosyn" att värdera andra saker än att miljöförstörande egoism och kapitalism?
Är det inte snarare omänskligt att i alla lägen sätta den privata egendomens integritet framför kännande varelsers välmående?

Permalänk | Anmäl #4 Filip Östergrund, 2010-08-13, 10:47

Ursäkta mig Magnus! En fråga har du själv blivit utsatt för när myndigheter eller företag kränker, förnedrar eller begår övervåld emot dig? Om inte vad vet du egentligen om civil olydnad...
Gång efter gång i historien har människor stått upp och kämpat emot diktaturer, maffia, myndighetsmissbruk. Nu pågår någonting som liknas Nazism emot pälsdjur och du har mage att påstå att vanliga människor inte får reagera och använda civil olydnads aktioner för att visa minkarnas situation...
Var finns din etik Magnus?
Eller står du på Nazismen emot djurens sida?
Skäms på dig.
Mvh
Andreas Obenius MP

Permalänk | Anmäl #5 Andreas Obenius, 2010-08-13, 18:11

De flesta är nog överens om att uppfödda djur inte ska behöva lida och behandlas så humant och naturligt som möjligt vilket faktiskt är ett problem som mörkas när tid och kapital är inblandat..

Miljöaktivister inte bara mot uppfödning utan även uppfödda djur, de avlivar hellre djuren symboliskt genom att släppa ut dem i naturen än att låta dem leva den stängda miljön djuren växt upp i. Att vara helt emot minfarmar är primärt frågan om ren moralism kring miljön uppfödda djuren befinner sig i och inte en fråga om uppföda djurs livsvillkor. Paradoxalt nog om farmarna inte existerade i huvudtaget då skulle inte heller de uppfödda minkarna vara vid livet.

Permalänk | Anmäl #6 X, 2010-08-13, 18:21

Jag glömmer aldrig hur jag plötsligt kom fram till en pälsfarm i fjällen i Norge. Hundratals trånga burar med rävar i. Hur kan någon över huvud taget reflektera över att INTE omedelbart befria dessa? Jag anser det är varje moralisk människas plikt att omedelbart förstöra alla pälsfarmar i sitt landskap.
Vad ska vi med en 'sansad debatt' till när man ännu totalt struntar i decennier gamla lagar? Det är bara att konstatera att vi KAN inte ha en anständig industri för pälsar.

Permalänk | Anmäl #7 Mats Forssblad, 2010-08-14, 04:58

Ehm.. Det är lika allvarligt att bryta mot djurskyddslagar som att göra inbrott mm. Naturen är desutom jätteviktig precis som djuren! Jag tycker att MP har rätt! Djur ska inte behöva lida bara för människans skull!! Och att "naturen" är viktig är väl självklart! Utan natur=inga människor eller djur. Nu kanske du menar något annat men ändå!

Desutom har inte sverige bättre djurskyddslag än andra länder. Snarare sämre. Många länder har reda förbjudit pälsfarmningen men det har inte sverige. Det är nog dags för er att göra något åt djurplågeriet, om ni vill att sverige ska ha världens bästa djurskyddslag!

Permalänk | Anmäl #8 celine hyl, 2010-11-23, 20:57

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  5. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  7. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  8. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  9. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  10. Stora risker med MP:s energipolitik
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. För terroristen i Norge var svenska SD ett ljus i mörkret
  4. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  5. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  6. Tack vare SD har vi nu en kritisk debatt om mångkulturen
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Länderna måste undvika protektionism
  9. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  10. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.