Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (34) Skriv

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (34) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Pälsdjursfarmning

Camilla Björkbom om Pälsdjursfarmning

Pälsfarmningen begår över en miljon brott mot djurskyddslagen varje dag

Sverige anser sig ha världens bästa djurskyddslag, ändå är det fortfarande tillåtet att föda upp minkar för päls. Det minsta vi kan göra i ett land som säger sig ta djurskyddsfrågor på allvar är att förbjuda pälsfarmningen.


Om författaren

Förbundsordförande för Djurens Rätt, Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med 36 000 medlemmar.

Vårt samhälle dras fortfarande med enorma skygglappar när det gäller ett avgörande område: djurens rättigheter.

Just nu lever drygt en miljon minkar i gallerburar på minkfarmer i Sverige. En fri mink skulle vandra över stora områden, simma och dyka. På pälsfarmen föds den på våren, dödas på hösten och tiden däremellan lever den i en trång bur. Det mesta av det som är viktigt för en mink har tagits ifrån den.

Pälsfarmningen lyckas inte ens leva upp till djurskyddslagens krav. De har kritiserats sedan 1990 för att minkar på pälsfarmer inte får utlopp för sina naturliga beteenden. Tar vi djurskyddslagen på allvar begås det en och en halv miljon brott mot lagen varje dag. Ett brott för vart och ett av de djur som föds upp i Sverige för sina pälsars skull. Hur många fler utredningar ska vi vänta på?

Vi bör förbjuda pälsfarmning nu och bespara miljoner djur det lidande som det innebär att under sex månader leva ett liv som bara går ut på att i slutändan bli en pälsdetalj på någons jacka.

Opinionen har redan gått före politikerna och vill se att förbud mot den här hanteringen. I juni överlämnade Djurens Rätt 107 471 namnunderskrifter till jordbruksminister Eskil Erlandsson. Det var underskrifter från väljare som har en sak gemensamt: alla vill de se ett förbud mot pälsfarmning i Sverige. Storbritannien har redan gått före genom att helt förbjuda pälsdjursuppfödning av etiska skäl. Österrike följde efter med sin nya djurskyddslag, och Irland fattade beslut om ett förbud under förra hösten.

De partier som vågar stå upp för djuren visar inte bara att de tar djurskyddslagen på allvar. De partier som vågar ta en av vår tids viktigaste etiska frågor på allvar kommer inte att invänta ytterligare utredningar. De kommer att förbjuda pälsfarmningen redan idag.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/26545

23 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Jag håller med. Vi bör också fråga oss om det är rätt att utnyttja djur över huvud taget? De är också kännande och upplevande individer som bör ha rätt att inte utsättas för lidande eller dödas. Därför bör vi inte bara förbjuda pälsfarmning utan även sluta föda upp djur för mat och utnyttja dem i djurförsök.

Permalänk | Anmäl #1 Malte Lindstam, 2010-08-10, 10:27

Tänk om det var lika stort intresse för hur äldre personer behandlas i Sverige. Vissa får aldrig kommat ut och en del får bara duscha en gång i månaden.

Men det är förmodligen inte lika intressant som små gulliga pälsdjur

Permalänk | Anmäl #2 Carl Svensson, 2010-08-10, 11:08

@Carl Svensson Jag är så trött på att detta argument hela tiden dyker upp från kritikerna. Hur svårt ska de vara att hålla sig till sakfrågan? Tycker du, eller tycker du inte att det är hemskt att minkar föds upp under vidriga förhållanden?

Och om det nu är så att du är så pass intresserad av att förbättra situationen för Sveriges äldre, så finns det inget som hindrar dig från att engagera dig (istället för att klaga på folk som faktiskt kämpar för något de bryr sig om).

Permalänk | Anmäl #3 Victor Åberg, 2010-08-10, 11:43

Carl: Jag håller med om att det är ett stort problem hur äldre har det och synd att det inte uppmärksammas mer (även om det blir stora nyheter av det ibland också). Jag ser dock ingen motsättning - vi kan bry oss om både djur och människor samtidigt. Det viktigaste vi kan göra för djuren är att inte äta dem - bli vegetarianer. Det kan vi vara samtidigt som vi engagerar oss t ex för de äldre. En väldigt stor andel av de djurrättsengagerade som jag känner är också engagerade i politiska frågor för människors väl.

Permalänk | Anmäl #4 Malte Lindstam, 2010-08-10, 11:52

Ja, nu har vi prickat av och visat på två djurarter som plågas av människan: grisar och pälsdjur. Det står fler djurarter på kö att få sin eländiga tillvaro belyst. När det gäller pälsdjuren blir det förmodligen ett förbud eller så höga krav att det inte går att hålla dessa djur som fångar. När det gäller grisar så pågår ruljansen med fläskfrossande och där visas ingen medkänsla med de krakarna som ska genomlida ett helvete från födsel till död.

Och "de- äldre- kontra- djur-debatten" dyker förstås upp som ett brev på posten. Äldreomsorgen är ett prioriterat område! Det arbetas frenetiskt för att göra situationen bättre för de äldre, som i många, många fall har det mycket bra. Men vi blir alltfler (jag är 40-talist) och det är fråga om stora resurser (men även om attityder).

Men den här debatten är egentligen så dum så att man orkar knappt kommentera. Men den bidrog till att Alliansen lade ner Djurskyddsmyndigheten (som bör återupprättas)

Men ska vi jämföra, så kanske vi kan jämföra vår situation med människor i Pakistan som nu dränks i vatten.

Permalänk | Anmäl #6 Gunnel Söderback, 2010-08-10, 12:39

@ Carl Svensson: Tänk att man faktiskt kan vara engagerad i flera frågor, samtidigt. För miljön, för människan, för djuren. Tänk att ALLT det kan få plats i ett å samma hjärta. Tänk att man kan göra, kanske inte allt, men något, för alla. Kärlek.

Permalänk | Anmäl #7 Freja, 2010-08-10, 13:01

I dag har Lars Ohly med all rätt krävt att jorbruksministern
Eskil Erlandsson antingen avgår eller också förbjuder pälsdjursuppfödningen, -bra av Ohly!
-Det är också sorgligt att vissa sorters människor anser sig så mycket förmer att de måste visa upp sig i dyrbara stolor.

Permalänk | Anmäl #8 Ebbe Cederblad, 2010-08-10, 13:27

"vår tids viktigaste etiska frågor" utveckla gärna..

Permalänk | Anmäl #9 Hemlig, 2010-08-10, 13:45

Det går naturligtvis att ifrågasätta även råttfällor och råttgift, sedan att folk vill gå klädda i kläder som är gjorda på råttors päls får väl tas som att de gör något gott åtminstone.

Permalänk | Anmäl #10 Mikael Forsberg, 2010-08-10, 13:46

Jordbruksministern utbrister: "Det är ju ett grovt lagbrott". Javisst är det ett brott och bör polisanmälas.
Sedan är det ett effektivt sätt att avskaffa minkfarmarna genom att sluta köpa minkpäls och andra pälsar för den delen.
Samtidigt skryter jordbruksministern att han tagit bort en massa regler inom sitt område och dessutom kraftigt bantat djurtillsynen.

Permalänk | Anmäl #11 Ivar Johansson, 2010-08-10, 17:01

I dag har jordbruksminister Eskil Erlandsson vid en hastigt sammanrafsad presskonferens att "så här får det ju inte gå till" och att "alla djur skall ju få må bra", -därför kommer han att äska pengar till förbättrad tillsyn och till fler tillsyningsmän som skall se till att minkarna mår bra. Alliansen som röstade ner förslaget om att förbjuda minkfarmer sägar han sig inte ha kunnat vara delaktig i då han vid tiden för omröstningen inte beklädde någon ministerpost. Det luktar illa om jordbruksministern, grisarna som likt nu minkarna åt på varandra i ett annat avslöjat djurplågeri har inte lett till ett enda åtal, -men han är säkert omtyckt av grisfarmarna och hoppas väl på samma good-will hos minkfarmarna.
-Så talar en sann byråkrat, mer pengar till förhandsannonserade kontroller är receptet, -lika verkningslöst i framtiden som nu. Han borde avgå.

Permalänk | Anmäl #12 Ebbe Cederblad, 2010-08-10, 19:28

Minken är en s.k. lustmördare som mördar alla mindre djur som den kommer åt. Den dödar och äter gärna sin egen art om det skulle kännas lockande. Jag gillar inte minkuppfödningen heller men nötterna inom "djurrättsrörelsen" som släpper minkarna fria i den svenska naturen måste för sjutton inse vad det är för typ av djur som ni släpper ut. Hur många andra djur har era små kelgrisar minkarna dödat medan ni sitter och är nöjda mer er själva efter en framgångsrik raid mot en minkuppfödare?

Sitter just nu och läser om att en ostbutik i Örebro nu för sjunde gången blivit attackerad av "djurvänner". Min fråga är om ni inte ska börja att drogtesta era medlemmar?

Permalänk | Anmäl #13 Johan Nordström, 2010-08-10, 22:01

Vår käre Eskil ville inte heller förbjuda tidelag (sex med djur).

Permalänk | Anmäl #14 Uno Westlund, 2010-08-10, 22:13

Personligen tycker jag inte ens det borde finnas en diskussion kring pälsdjursindustrins existerande eller inte. För mig är det självklart att ett förbud borde införas mot industrin. Att som intelligenta medmänniskor använda djuren på detta fruktansvärt egoistiska sätt, där djurens liv enbart är till för att tillfredsställa ett uppkommet behov hos oss människor, är för mig obegripligt. Det finns inga som helst vettiga argument eller belägg för vårt handlande mot pälsdjuren. Att utöver detta vanvårda djuren; det går inte ens att diskutera det absurda i detta påstående.
Jag skulle däremot vilja ge en eloge till alla de djurrättsaktivister som varit med i detta fall. Jag anser att dessa skött sig på ett ypperligt sätt! Många tidigare aktioner av djurrättsaktivister har likställts med kriminella brott, där både aktivisterna, djuren och också samhället tagit skada. Nu har djurrättsaktivisterna på ett proffsigt och snyggt sätt hanterat situationen och nått ut med sitt budskap till medierna, utöver detta för aktivisterna sakligt djurens talan i media – det imponerar! Om djurrättsaktivisterna fortsätter på detta sätt är de definitivt en maktfaktor att räkna med i samhället!

Permalänk | Anmäl #15 Therese Ivarsson, 2010-08-11, 09:04

Den enda som har sagt något vettigt i den här debatten är en pälsfarmare som fick 3 sek i Rapport. VÄLSKÖTTA DJUR GER BRA PÄLS .

Med logiken att man ska lägga ned hela pälsindustrin för att man har hittat några misskötta djur i någon skog så ska man förbjuda all djurhållning, kommersiell som privat.

En mink har inte större rättigheter än en höna. Men extremveganerna vill ju lägga ned all djurhållning utom privata husdjur som de kan leka mamma åt. Fast att det är oftast de djuren som far mest illa.

Permalänk | Anmäl #16 Anders Ohlsson, 2010-08-11, 12:26

Therese Ivarsson: Om man ska förbjuda sagda industri, så måste man ju i konsekvensens namn även förbjuda import av sådana varor. För det vore ju tämligen hycklande att förbjuda djurplågeri i Sverige men uppmuntra det utomlands.

Permalänk | Anmäl #17 David Bergkvist, 2010-08-11, 12:42

David, du menar som med ank- och gåslever, saxfångad päls eller vitt kalvkött? Dessa tre "produceras" på sätt som inte är tillåtna i Sverige, men importeras och konsumeras här.

Anders Ohlsson, snarare är det så att hårt avlade djur ger bra päls, mycket kött, många ägg, mängder med mjölk. Det är ju därför man avlar på dessa egenskaper, och det är därför t.ex. hönor i burar värper mer ägg än vad deras kroppar klarar av. Inte för att de är extremt välskötta.

Permalänk | Anmäl #18 Peter Nilsson, 2010-08-11, 14:47

Johan Nordström, på vilket sätt motiverar allt det du nämner pälsfarmningens existens? Naturligtvis är det viktigt att följa vårt samhälles lagar och regler, men detta gäller inte bara "djurvänner" utan även den djurhållning vi har. Och pälsindustrin har gång efter annan visat att man inte lyckas leva upp till detta. Precis som Camilla skriver i rubriken handlar det om miljontals lagbrott varje dag som pågår på svenska pälsfarmer.

Permalänk | Anmäl #19 Peter Nilsson, 2010-08-11, 14:51

@Johan Nordström Du är lite fel ute i din kommentar. Djurrättsalliansen dokumenterade förhållandena på ett antal minkfarmar, de släppte inte ut en enda mink. Målet med aktionen är att få ett stopp på farmningen, och lösningen på detta är inte i något fall att släppa lös alla uppfödda minkar. Det vet även djurrättsaktivister.

@Anders Ohlsson Du har rätt i att en mink inte har större rättigheter än en höna, och att många av oss veganer skulle vilja se all djuruppfödning avvecklas (däribland inräknas också husdjur). Även om en värld utan kött i dina ögon kanske är en mardröm så måste du inse att det finns människor med så pass stor empatisk förmåga att de faktiskt vill ta ett etiskt ställingstagande för alla rasers lika värde, och det är inget fel med det.

@David Bergkvist Jag håller helt med om att vi borde förbjuda pälsimport. Och det tror jag att Djurrättsalliansen också gör. Ingen fråga om saken.

Permalänk | Anmäl #20 Victor Åberg, 2010-08-11, 14:53

David Bergkvist: Ja, jag tycker att både import och export av päls ska förbjudas. Pälsdjursindustrin bör inte uppmuntras i något land.

Permalänk | Anmäl #21 Therese Ivarsson, 2010-08-12, 14:54

Men ingen av er korrekta företrädare för etablissemanget bryr er om en sorts barbarisk slakt som verkar på ingång i Sverige..
Länk om ngn verkligen bryr sig om djuren.. :
Säg sedan att det är ett värdigt sätt att behandla djur på: http://politisktinkorrekt.info/2010/07/24/halalslakt-sa-gar-det-till/

Permalänk | Anmäl #22 McGregor, 2010-08-14, 11:41

Pälsfarmning måste förbjudas!

Permalänk | Anmäl #23 celine hyl, 2010-11-19, 17:53

HÄr finns min protestlista mot pälsfarmning!

http://www.emot.se/namnlistor/71/

Permalänk | Anmäl #24 celine hyl, 2010-11-20, 20:41

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  2. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  3. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  4. Desperat vänster kopplar Breivik till borgerligheten
  5. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  6. Kulturjournalister som försvarar Anna Wahlgren borde läsa boken
  7. Den svenska schlagern är död
  8. Jag är också politiskt deprimerad
  9. Ändrat tonläge kring Reinfeldts ledarskap
  10. Klädkedjorna vägrar släppa sjukt kvinnoideal
  1. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  2. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  3. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  4. Kulturjournalister som försvarar Anna Wahlgren borde läsa boken
  5. Kärnkraften är osäker och oekonomisk
  6. Desperat vänster kopplar Breivik till borgerligheten
  7. Reinfeldt har rätt för en gångs skull - men ingen förstår honom
  8. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  9. Svensk narkotikapolitik är galenskap
  10. Reinfeldt borde främja kreativitet i stället för att gissa om framtiden
  1. Ändrat tonläge kring Reinfeldts ledarskap
  2. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  3. För kvinnorna är islam själva grundproblemet
  4. Vänsterns angrepp på kvinnor visar på ideologiskt förfall
  5. SD: Kriminaliteten i Malmö visar att vi måste lämna Schengen
  6. Förortspolitiskt program - Idéer för - miljonprogrammen
  7. Hatiska feminister objektifierar och hånar mig
  8. Dags att legalisera cannabis!
  9. Svenska bombmän räddar inga kvinnor
  10. Låt oss ha en nykter syn på cannabis

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.