[...] December 17: http://www.newsmill.se/artikel/2008/12/17/darfor-morkar-liza-marklund-sanningen-om-mia [...]
Blogg:Blogging prevents perspectives? « Webpedagogy, 2009-01-21, 11:17
[...] detta och blev SKITSUR! Är det sanningen att Mia i själva verket har snuvat oss skattebetalare som trott [...]
Blogg:Vad ska man tro? « Leetaah, 2009-01-14, 21:25
[...] dec 08 - Därför mörkar Liza Marklund sanningen om “Mia” 19 dec 08 - Det är jag som är det verkliga offret i historien om “Gömda” 20 dec 08 - [...]
Blogg:Gömda - bygger på en sann historia « Boknyheter, 2009-01-14, 15:50
[...] vill inte uttala mig om de pekuniära intressen som Monica Antonsson pekar på som en anledning till att upprätthålla charaden, det luktar [...]
Blogg:An empire comes crashing down « Harald Åberg, 2009-01-13, 11:51
[...] del av anledningen till att jag egentligen inte har nån lust att ge mig in i den här Marklund-Antonsson-sanning-lögn-debatten. För mig har den blivit en pseudodebatt som tagit märkligt stora [...]
Blogg:Åsa Linderborg vill också ha en del av Lizas kaka «, 2009-01-13, 11:16
[...] Newsmill pågår förstås debatten, t ex Därför mörkar Liza Marklund sanningen om “Mia”. Bloggaren Jerry skriver en hel del ,och Kulturbloggen skriver om skandalen som sopas under [...]
Blogg:Trilog » Blog Archive » Sprängkraft, 2009-01-07, 14:27
[...] men jag läser det som skrivs, och man slutar aldrig att fascineras över hur olika två personers upplevelse av samma sak kan te sig så diametralt olika. Vad det inte talas så högt om är Sydsvenskans [...]
Blogg:försenat lördagsgodis « the real mymlan, 2008-12-21, 19:12
[...] Riksmedierna håller Liza Marklund om ryggen - Resumé Därför mörkar Liza Marklund sanningen om “Mia” - Newsmill Andra bloggare om: Liza Marklund, Gömda, Monica Antonsson, Mia - Sanningen om Gömda, [...]
Blogg: Omvälvande möten : theWitch - blogged on a true story, 2008-12-18, 00:46
[...] Uppdaterat 21:53Monica Antonsson skriver nu själv på Newsmill en artikel med namnet Därför mörkar Liza Marklund sanningen om “Mia”. [...]
Blogg:Varför så tyst kring boken "G&am, 2008-12-17, 21:57
Liza är bara ännu en av raden som tjänar pengar på politiskt korrekta böcker. Ett råd. Köp inte skiten!
Permalänk | Anmäl
Leif Örtendahl, 2008-12-17, 17:54
Tack för att du skrev ner och gav ut den verkliga versionen av händelserna. Jag såg i TV4:s sköna söndag hur Tilde dePaula förtvivlat och desperat nästan försökte få det till att det väl ändå var viktigt att Lisa Marklund tillsammans med "Mia" hade skrivit en sån historia. På vilket vis skulle det vara viktigt? En vedervärdig lögn som har skadat de utpekade på ett oförlåtligt vis. Det mest skrämmande är att de säkerligen kommer undan med de brottsliga handlingar som det i grunden är.
Permalänk | Anmäl
Donald Balhuizen, 2008-12-17, 18:29
Säga vad man vill om "Mia", inte är hon dum, inte! :o) Fallet Marklund kan diskuteras; rik är hon nog, men hopplöst utskämd. Öhm, hur har det gått för "Lars-Erik" med de mörka ögonen...?
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-12-17, 18:44
Jag ska börja med boken nu.
Jag är lite kluven till det hela. Dels blir man förbannad om det skulle visa sig att en viktig historia som påståtts vara sann skulle visa sig vara en bluff. Samtidigt så är det ju lite kul om vi i Sverige får ett eget fall av ”literary hoax” ungefär som Clifford Irvings falska Howard Hughes biografi. En bluff i det stora formatet kan vara magnifik på sitt sätt.
Det har gjorts en film om Clifford Irvings litterära bluff som är regisserad av Lasse Hallström och som är rätt sevärd.
http://www.no1video.se/Pages/Produkt.aspx?faktanr=66254
Men känslan av att man blir lite förbannad överväger nog.
Och om Gömda nu i betydande delar är en bluff eller i vart fall betydligt överdriven så inställer sig en rad intressanta frågor bland annat dessa:
1.Skulle en man som tex är aktiv i Moderata Samlingspartiet ha kunnat gå ut och ifrågasätta en bok som Liza Marklunds gömda?
2.Om det nu är en bluff. Skulle hon ha kunnat ha lurat så många så länge om ”mannen med de svarta ögonen” varit en svensk man? Eller skulle Liza och Mia ha blivit synade på ett tidigare stadium i så fall? .
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2008-12-17, 20:39
Kvinnor är misshandlade i Sverige idag och varje dag, men även kvinnor misshandlar män i Sverige och berövar pappor deras rättmätiga umgänge med sina barn. Det är också viktigt att diskutera. Varför vill inte TV4 och SVT ta upp böckerna Gömda & Asyl till debatt med Liza Marklund som en av författarna? Är de inte i samhällets tjänst? Och i så fall vem skyddar de? Och varför?
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-12-17, 22:14
Nog skulle Svt och TV4 vilja ta upp böckerna till debatt alltid. Problemet är att det inte tycks finnas så mycket att debattera. Eller?
Permalänk | Anmäl
Carl Johan Peterson, 2008-12-17, 22:52
Det finns väl en massa saker att debattera? Får man lov att ta heder och ära av andra människor och skriva en till stora delar falsk bok och påstå att den är sann? För den "goda sakens skull"? Får man anklaga svenska myndigheter för att stå handfallna när "Sveriges mest misshandlade och hotade kvinna" behövde hjälp, när hon i själva verket lämnade landet för att hennes nye man försökt köra ihjäl den hon påstod hotade henne? Ska man ta emot 100 000 kr om året från Försäkringskassan när man är mångmiljonär? Att det inte blir debatt beror helt enkelt på att Liza Marklund vägrar ställa upp och då blir det ingen debatt. Ett fegt men smart drag av henne. Men vilket skämt - en journalist som vägrar låta sig intervjuas!
Permalänk | Anmäl
Ingrid, 2008-12-17, 23:38
Marklunds behandling av Elisabet Hermon är ännu mer märklig, med tanke på att polis och skattemydnigheten inte fann något att anmärka på hennes skötsel av stiftelsen Trossen. Marklund påstår att hon har alla bevis på sin vind, och så vitt jag vet har hon inte lagt fram meddelarskyddsargumentet för att inte visa sina bevis på Hermons skuld. Men trots det vill hon inte visa upp dem.
Påminns om en Expressenkrönika från i år där Marklund ondgjorde sig över maktmissbrukande journalister. Och den kom, ironiskt nog, efter att P1 programmet Medierna tagit upp fallet Trossen första gången.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2008-12-17, 23:59
det märkliga är att ingen tvkanal törs ta i boken trots uppgifterna om hur Mia sol och vårat kommunala tjänstemän i Oxelösund som s-politikern Göte Eriksson som helt utan befogenheter agerat för att Mia ska få alla stålar hon vill ha.
Rika Mia uppbär alltså fortfarande 100 000 kr årligen från skattebetalarna. Att Erisson inte vill visa upp sig nånstans kan man förstå men det hindrar inte att han måste stå till svars för hur han hanterat allmänna medel.
En annan femma hur Mia och kompisen Liza Marklund kunnat surfa på att ingen kontakt finns mellan olika myndigheter. Vådan av såna brister i samhället bör också belysas i media som står i allmänhetens tjänst.
.
Permalänk | Anmäl
manon, 2008-12-18, 05:36
Läs om Sveriges feministiska lögnhals Liza Marklund på min blogg, Artikel 19.
Artikel 19, Liza Marklund, en feministisk lögnhals!:
http://artikel19.blogspot.com/2007/06/liza-marklund-en-feministisk-lgnha...
Permalänk | Anmäl
Artikel 19, 2008-12-18, 06:05
Jag instämmer med Ramona Fransson. Med en dåres envishet, håller jag fast vid att kärnan, klimax med Marklunds böcker är "Mias" utsatthet, att hon är utan möjligheter att styra över sitt eget liv och tvingas lämna allt hon har och håller kärt, på grund av samhällets brist på stöd, om hon vill rädda sig själv och sin familj.
Verklighetens mer nyanserade bild, tycks vara en kvinna som i allra högsta grad styrt över sitt öde och framför allt: de tre barnen och deras fortsatta relation med sina föräldrar.
Marklund visar med sin tystnad ingen empati för "Mias" barn, eller någon respekt för "Emma" och hennes möjlighet att lära känna sin pappa eller pappan, som aldrig fick chansen att bygga en relation med sin dotter.
Det är iskallt och utomordentligt svagt av Marklund, att inte ens när locket är av, träda fram och åtminstone kommentera hur hennes "politiska projekt" tog tillvara barnens intressen.
Permalänk | Anmäl
Alex, 2008-12-18, 06:18
Operation rädda varumärket Liza Marklund pågår
http://www.resume.se/nyheter/2008/12/17/riksmedierna-haller-liza-m
Tidningen Resume hade igår en artikel som handlar om att riksmedierna håller Liza Marklund om ryggen. Läs den genom att klicka på länken ovan.
Två citat
”– Aftonbladet har varit på plats i Oxelösund och gjort ett antal intervjuer. Deras reportage skulle ha publicerats i fredags, men det gjorde det inte. Jag vet inte varför. – Jag har också hört att DN stoppade sin bevakning, men det kanske inte är så konstigt eftersom chefredaktören Thorbjörn Larsson sitter i Piratförlagets styrelse. Det här är en stor kollegial mediehärva.”
Stefan Lundström förläggare
”i den svenska journalistvärldens speciella klassamhälle är Monica Antonsson en ensam underklassare utan nätverk i där de fina raringarna finns som håller varann om ryggen och där Liza Marklund är en i gänget,”
Anonym kommentar
Dagens Nyheters agerande är väl i sig en skandal som någon borde skriva mer om.
Det verkar dessvärre inte bara vara riksmedierna som håller Liza Marklund om ryggen utan även bokhandlarna. I går när jag gick in på Bokia i Ringens Centrum på Södermalm så gick jag runt och tittade efter boken men såg den inte. Så då frågade jag personalen och fick beskedet att ”den har vi där ute” och så skickades en löpare i väg för att hämta boken på lagret.
Förra veckan så besökte jag ICA Maxi. Den största bokberget var Liza Marklunds senaste bok och hon var också det författarnamn som skyltades mest.
Om varumärket Liza Marklund skadas så innebär det säkert betydande förluster för Piratförlaget där alltså DNs Torbjörn Larsson sitter i styrelsen. Men även handlarna vill nog inte att försäljningen av Liza Marklunds senaste bok störs mitt i julruschen.
Om jag inte redan sagt upp min prenumeration på DN så skulle jag ha gjort det nu.
Det hedrar Monica Antonsson att hon vågar utmana allt etablissemang som hon gör när hon ifrågasätter Gömda
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2008-12-18, 08:27
Liza Marklund,jag ryser...Z :at i namnet står för narcizism!
Permalänk | Anmäl
Charlotte Torkelius, 2008-12-18, 10:11
Är det inte lite magstarkt att använda tillmälen som "feministisk lögnhals"!? Det är knappast feminismens fel att Marklund, som det verkar, behandlat Elisabet Hermon och andra orättvist. Lite mer sinne för proportioner för man väl ändå begära av vuxna människor.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2008-12-18, 15:40
Nej här finns inga proportioner,allt är svart eller vitt. Feminister är dumma,sossarna är ännu dummare och dummast av alla är invandrare i allmänhet och muslimer i synnerhet. Alla är de del av den stora konspirationer mot svenska män.
Permalänk | Anmäl
Agneta, 2008-12-18, 15:59
Och nu visar det sig att TV4 chefen Jonas Gummesson, som vägrat ta upp detta till diskussion, är kompis med Liza Marklund. Vad käckt det är at ha vänner på bestämmande medie postioner. Jag mår illa!!!!!!
Läs mer på www.monicaantonsson.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-12-18, 16:08
Sen vill jag tillägga att även om det verkligen är så att Marklund farit med osanning och genom det förstört Elisabet Hermons verk, vilket är svårt att ta reda på om hon inte vill redovisa sina bevis, så betyder inte det att allt marklund skrivit och gjort måste vara ruffel och båg. Hon har gjort mycket för att uppmärksamma orättvisor och övergrepp i Sverige och utomlands.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2008-12-18, 16:53
Som journalist/författare får man dikta ihop vad man vill. Det kallas skönlitteratur och är en underbar konstform. Som journalist/författare får man också skriva histoier ur verkligheten. Det kallas facklitteratur, eller på engelska non-fiction, och är lika underbart det. Man får bara inte kalla det ena för det andra...... En epidemi av detta verkar ha spridit sig över världen. Hoppas vi inte blir drabbade av alltför mycket sjuka!
Permalänk | Anmäl
Jessica, 2008-12-18, 21:55
Ramona Fransson skriver på min sida: "Men det kanske ska ses som okej att en sådan person som Liza, som kämpar för kvinnor ,trampar ner en och annan okyldig kvinna på vägen."
Om Fransson insinuerar att detta skulle vara min ståndpunkt så undrar jag om Fransson vill visa exakt var jag påstått det?
Fransson, nyanseringar är inte av ondo. Det går att hålla två tankar i pallet samtidigt.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2008-12-18, 22:07
strategierna att rädda Marklunds böcker i julhandeln är en annan aspekt värd att diskutera. Med hjälp av riksmedias tystnad lyckas
hennes Bonnierägda förlag få stort utrymme för Marklunds senaste i bokhandeln som i varuhusen. Obekväma Monica Antonsson syns knappt. Ska det inte kosta nånting att tiga ihjäl
århundradets förlagsskandal?.
Permalänk | Anmäl
manon, 2008-12-19, 03:15
Jag vill passa på att rekommendera det eminenta radioprogrammet "Medierna" i P1 som följt den här historien och förhoppningsvis fortsätter med det.
Permalänk | Anmäl
klas, 2008-12-19, 09:55
Tänk om det varit Monica Antonsson som skrivit Gömda och Asyl och Liza Marklund varit den som upptäckt att en miljon läsare lurats av en hopljugen historia? Tror nån att det då krumbuktats så till den milda grad? Det kanske rentav blivit en granskning av hur de ansvariga i Oxelösunds kommun låtit skattepengar betala kalaset. Det hade kanske blivit uppståndelse över att pseudonymen blivit rik med pool och villa i Arizona men ändå låter försäkringskassan betala ut 100 000 kr årligen till hennes hemliga svenska adress.
Ja tänk.
Permalänk | Anmäl
manon, 2008-12-19, 14:02
Medierna i P1 hade ännu ett inslag i morse
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2008-12-20, 11:44
Och den gamla regeln för all slaskjournalistik gäller: Kolla inte en bra story, för då spricker den.
Jag förstår inte varför Liza ej talat med andra än Mia? Vilka mekanismer går igång? Ett terapeutisk relation där man helt utgår från patientens perspektiv, där den inre upplevelsen är det centrala, som skall bearbetas? Att söka egen information kan störa förtroendet patienten eventuellt hyser.
Permalänk | Anmäl
Gustaf, 2008-12-20, 14:29
varför köpa eländet?
nyttja P2P och bittorent och tanka ner hennes böcker, hon har gjort bort sig BIG TIME..!
Aldrig gillat henne heller så, men men...
Permalänk | Anmäl
The One, 2008-12-21, 14:25
Om ni visste vad era ord skadar!
Även om nu inte allt i historien skulle vara sant, så vet jag EN sak som är det!
Mannen medde svarta ögonen har vid upprepade tillfällen misshandlat Mia. Att som barn se på det som sker är värt att fly för bara det. Min mor blev misshandlad av min far. Sömnproblem, koncentrationsproblem i skolan, sen sängvätning är bara enkla former av vad som blev resultatet för mig. Min syster däremot slutade både prata och äta.
Har en man slagit en gång kan han göra det igen, och har han blivit straffad tre gånger kommer det inte sluta...
HUR FAAN kan ni försvara hans beteende och IFRÅGASÄTTA "MIAS"???
Permalänk | Anmäl
Tack Liza!, 2008-12-25, 16:30
Synd att du som tackar Liza är anonym. Jag blev också misshandlad, av min pappa. Min mamma hamnade på psyket, min moster mördades av sitt X, men det sista jag skulle försvara är Liza Marklund och Mia Eriksson. Vet du varför? Därför att Osama precis lika mycket som Lizas nye agent Niklas ( Unni Drougges föredetta, som misshandlade henne och tog sitt straff) ska ha en ny chans. Det har alla rätt till! Min pappa klarade sig undan, för det fanns vare sig ett Trossen, som Elisabeth Hermon berättar om i sin bok Vingklippt sanningen om stiftelsen Paradiset, (som Liza Marklund trampade sänder som om Elisabeth hade varit en kackerlacka) och han dog som tur var 1979. då fick min både min mamma och jag lugn och ro.
Bara för att det finns män betyder inte det att alla män är svin! Det borde du göra klart. Det finns lögnaktiga lismande elaka kvinnor som Mia och Liza och flera med dem. Och de gör inte oss någon tjänst med sina lögner, vi som verkligen drabbats av våld och vet hur det känns att vara livrädda.
Du tackar Liza, du borde tacka Monica Antonsson som hade modet att skriva sanningen och spräcka spegeln som de speglat sig i alldeles för länge.
Mvh
Ramona Fransson
Deckarförfattare på Tjörn med en "ÄKTA" självbiografi bland böcker fyllda av deckarfiction.
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-12-28, 22:03
Hur kan det komma sig att man är så dum på Newsmill att man tror att det går att radera något på internet? Leo Lagercrantz kommentar var lysande! Våra läsare vet mer än vi? Ja, uppenbarligen också om hur internet fungerar - och opinionen i bloggvärlden. Birro försökte det, SVT försökte det - och nu Newsmill. Pinsamt försök till självcensur!
"Kulturskymning i Marklund-land
2008-12-22 av Leo Lagercrantz
Mysteriet kring mediebevakningen av Marklund-skandalen tätnar (trots Rolf van der Brinks lika eleganta som klargörande artikel här på Newsmill). Det börjar bli en riktig nagelbitare för alla oss som gillar pusseldeckare: Marklunds grepp om etablissemanget. Marklunds flykt ur landet (Hennes PR-agent har sagt mig att hon befinner sig på andra sidan jordklotet). AB:s nästan ofattbart modiga publicering där chefred Helin tog till orda och lät oss förstå att det här var det modigaste sedan Zola avslöjade Dreyfuss-affären.
Men framför allt: kultursidornas tystnad. När den största litterära skandalen i modern tid håller på att rullas upp är alla kulturredaktörer som gömda.
Inte ett ord. Ingenstans. Bara de gamla vanliga pretentiösa julklappstipsen på kultursidorna (jaja, självklart ska jag köpa Frostensons senaste), och så Marklunds ljudbok för 85:- som tilläggsprodukt till AB.
Vad är det som händer? Har Guillou och Marklund helt lyckats nedkämpa det fria ordet? Har kulturredaktörerna flytt piraterna och sökt asyl?
Verkligheten överträffar aldrig, som Marklund alltid har vetat, dikten och kulturredaktörerna är förmodligen inte alls tystade. De är bara lata.
Det handlar om att Maria Schottenius inte ser någon anledning att gegga ner sig så länge medelklassen läser hennes sidor som Livets ord läser bibeln. Detta oavsett vad som står där.
Om att AB:s kulturchefer är så upptagna med att bekämpa varandra att de inte har tid för något annat. (Världens mest utdragna cat fight måste få ett slut. Underhållningsvärdet är för länge sedan uttömt.)
Om att Expressens kulturchef är fullt på det klara med att han drivit och dominerat all kulturdebatt värd namnet den här hösten. Har man haft debatten om högt och lågt, den om kulturkonservatismen, fått Horace på knä, vill man kanske bara luta sig tillbaka i den ombonade Enskedevillan och välförtjänt smutta på julölen. Istället för att ge sig ut i de litterära sumpmarkerna.
Och Svenskan? Julledigheten började när Werkelid slutade och inget tyder på att kulturdelen tänker återuppta jobbet förrän tidigast i april.
Sydsvenskan, GP, Corren, NT, NA, då? Det finns säkert naturliga förklaringar där också.
Och innan Newsmill-redaktionen går på julledighet och vi gräver ner den här skandalen för ett tag: av vilken magnitud är egentligen Monica Antonssons scoop?
Min uppfattning är att hon skriver pladdrigt, insinuant och drar förhastade slutsatser, och att det är Marklunds (och kanske kultursidornas) smala lycka.
Fast det gör inte några miljoner svenska kulturkonsumenter mindre intresserade av saken. Men varför ska kultursidorna bry sig om det?
God jul!"
Permalänk | Anmäl
Stefan Hjort, 2008-12-29, 00:45
Anledningen till Leos kommentar att Monica Antonsson skriver pladdrigt, är högst troligt att Leo redigerade hennes artikel, och ändrade i den med sina klantiga händer. Just för att den skulle framstå som den gjorde. Men jag som läst Mia sanningen om Gömda, vet att Monica Antonsson är en lysande författare och skribent.
Gott Nytt År
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-12-29, 09:43
Kolla Torbrjön Ivarssons snutt på sid 2 i DN:s Kultur där han skildrar en amerikansk bokskandal om ljug från ett par med erfarenheter av Förintelsen. Snutten tar också upp andra ljugböcker i amerikansk förlagsvärld. Men om den gigantiska svenska bokskandalen om Gömda och Asyl med Liza Marklund säger han ingenting.
har inget hört inget sett och inget sagt.
Permalänk | Anmäl
buttan, 2008-12-29, 15:15
För den som vill se hur Mia ser ut går det bra att gå till www.daddy.se och titta.
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-12-29, 16:10
FEL FEL FEL!!! www.daddys.blogg.se
Ska det vara!
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-12-29, 16:12
Hur vanlig är grunden till denna historia egentligen? Hur många barn och män är drabbade?
Detta är en historia om fruktansvärt illa hanterade barn, och om en kvinnas möjligheter att terrorisera sin omgivning. Ändå har barnen kommit bort i debatten efteråt.
Deras mor är uppenbart oförmögen att se andras behov och att känna empati. Hon lever genom att skapa ett drama omkring sig. Hennes barn tvingas leva i detta drama och de myndigheter som skall se till att barn inte far illa kan uppenbarligen inte hantera en kvinnlig förövare.
Margareta (Mia) har med sina hisnande berättelser lyckats få hela det samhälleliga omsorgssystemet på sin sida. Ingen har vågat ställa den uppenbara frågan - är detta verkligen sant? Vad finns det som styrker denna sanslösa berättelse? Hur är det möjligt att ingen förmått att stoppa henne och skydda barnen?
Dessa kvinnor, de som fungerar som "Mia", dyker upp så ofta i ljuset att de börjar gå att känna igen. De saboterar barnens umgänge med fadern, de gömmer sig på kvinnojourer runt om i landet och de får ekonomiskt bistånd och allt upptänkligt stöd från sammhälleliga myndigheter. Och deras barn blir berövade sin barndom och tvingas växa upp med en förälder som är fullständigt hänsynslös och inte förmår se utöver sig själv och sina behov.
Historien om Mia är historien om samhällets svek mot barn: Mia är förövaren. Liza Marklund medskyldig.
Permalänk | Anmäl
Jan A, 2008-12-29, 16:58
Jag har startat en namninsamling som ska överlämnas till Eva Hamilton VD för SVT, för att få SVT att berätta , (de påstår att SVT är i allmänhetens tjänst) , att Sveriges största litterära skandal pågår och att Liza M vill inte vara med på bild. Den som vill skriva på är välkommen till www.ramonafransson.se
Gott slut och Gott Nytt År.
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2008-12-30, 14:38
Fascinerande läsning...alla här vet tydligen uppenbarligen rubbet om sanningen. Två författare har varsin bild av vad som hänt och Monica Antonsen har tydligen all objektivitet medan Liza Marklund är närmast antikrist på jorden.
Om man verkligen tittar objektivt på saken så är det givet att om det är sant att "Mia" blivit sviken av samhället så kommer det knappast finnas stödjande dokumentation för hennes sak i myndighetspapper.
Om man tar att denne "Anders" försökt köra över den andre mannen kan bero på att han är en psykopat som den oskyldiga pappan eller så kan det vara så att han tappat spärrarna efter att "Mia" trakaserats. Utan vidare bevis kan vi faktiskt inte veta vad som är sant, men vi kan utan tvekan säga att små detaljer som att han i boken beskrivs som Svensk vid namn "Anders" knappast är bevis för något alls.
Verkligheten är att socialutredningar om barnets bästa är jättesvåra och de finns både fall där man friar när man borde separaret barn och förälder och det finns fall där man separerar baserat på ogrundad hörsägen från endera parten. Ingen av dessa avarter tar bort grundproblemet...det finns på tok för många personer i Sverige som inte respekterar andra personer.
Om ni vill se till att oskydliga inte ska drabbas av separeras från sina barn, hjälp då till att sätta ljuset på de svin som misshandlar andra människor så att domstolarna får möjlighet att identifiera hur de verkliga rötäggen agerar.
Permalänk | Anmäl
Gunnar, 2009-01-06, 22:35
"Inte utan min dotter" volym 2, skriven av obegåvade och tråkige Liza Marklund.
Det är väl lika mycket sanningshalt i denna kvinnliga kiosklitteratur som i volym 1 .... What else is new?
Liza Marklund? Du har inget att skriva så skaffa dig ett jobb för fan ...
Permalänk | Anmäl
Tssst, 2009-01-07, 00:55
Det som är felet i grund och botten är att Mia Barnet, Anders och mannen med de svarta ögon samt alla andra som har förlorade pga av böckerna som är skrivna av Liza Marklund läses av läsare utan granskning. Tyvärr nutidens läsare gillar sådana böcker utan att granska vad är fel och vad är rätt. Om någon har gjort ett fel betyder inte att ska stå för for ever. Tänk på att man skriva en bom om varje brott som begås, så hur blir det resultatet.
Det är bara Författaren till bockerna Mia... och Asyl som har vunit på det mest och jag förslår att allt som författaren kunde vinna på tills nu ska fördelas till de som har förlorat på det. Jag kan inte begär att Mia ska göra som författaren eftersom jag har inte alls koll på hennes situation.
Jag tackar varmt MONICA ANTONSSON för granskningen. Jag kan lovar Liza Marklund att när jag var på SFI skolan fick jag bocken från en nära vän som haft en judisk bakgrund men hon varnade mig för det som är skriven av författaren pga sina rasistiska åsikter och synen på människor.
Jag vill gärna säga till MONICA ANTONSSON att du ska söker vidare och se hur många som har förlorade pga av böckerna och hur mycket det kostat staten och skattebetalarna. Jag förslår att MONICA ANTONSSON publik hitta ett sätt där forlorarna pga av bocken ska räknas och sedan de ska jämföras med vinnaren.
Jag är själv en av forlorarna
Permalänk | Anmäl
holl34, 2009-01-07, 02:47
Gunnar:
Men hur skulle den här rensningen av information gå till?
OM libanesen hade slagit sönder alla fönster i hyreshuset där hon bodde, hur rensade man bort alla polisanmälningar från hennes grannar?
OM socialtjänsten bekostade att huset förseddes med galler för alla fönster på nedervåningen, hur rensade man bort alla dokument angående detta unika beslut? Hur har man fått alla boende i området att gå med på att låtsas att de inte minns det?
OM Mia fick stor poliseskort till tingsrätten i Nyköping och dessutom bilresa mellan polisstation och tingsrätt (som ligger i samma hus) hur har man fått alla poliser och deltagande i rättegången att gå med på att glömma bort saken?
Det blir ju 100 sådana mycket omfattande konspirationer för att kunna dölja dokumentationen. Kanske är det uppgifter om detta som Marklund har gömt på vinden (enligt egen utsago) och vägrar visa upp.
Permalänk | Anmäl
profanum_vulgus, 2009-01-07, 11:46
Visst är detta, om mediemakthavares förehavanden, en viktig fråga. Men är verkligen Marklund viktigare för Newsmills läsare än alla de som dör i Mellanöstern, just nu!?
Jag undrar om det inte är någon som sitter och tokmillar för att få upp frågan på rankingen.
Men visst, man kan ju hålla två tankar i huvudet samtidigt
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2009-01-07, 11:50
INGEN inom ngt område, det må vara politik, affärer, skrivande etc etc blir så framgångsrik som LM om man är en blyg och ärlig liten viol! Hon har väl bara betett sig som vilken framgångrik man som helst. Att det alltid skall vara så provocerande med verkligt framgångsrika kvinnor som dessutom har oförskämdheten att tjäna massor av pengar och till på köpet är människan lång, blond och snygg! Tvivlar allvarligt på att den här sk skandalen kommer att påverka Marklund särskilt...Hon kommer väl bara att sälja ännu mer böcker framöver!
Permalänk | Anmäl
amanda, 2009-01-07, 14:16
Amanda, om det är så att Marklund far med osanning eller misstog sig i fallet med Trossen så har Marklund boostat sin karriär på bekostnad av en annan människas karriär. Marklund sa i radioprogrammet Medierna i fjol att hon hade bevis på sin vind som visade att Elisabet Hermon var skyldig. Låt mig säga det som sagts många gånger i dessa artiklar att varken polis eller Skattemyndigheten fann något att anmärka på Hermons skötsel av Trossen. Om Marklund har bevis så kan hon väl visa dem och bevisa att hon inte ljög eller misstog sig.
Därmed inte sagt att Marklund inte skulle ha gjort en massa bra saker som varit till hjälp för många utsatta.
Och det är nog tyvärr sant som du säger att många blir berömda och framgångsrika genom att inte vara ärlig.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2009-01-07, 22:28
Gunnar.
Du skriver "Om ni vill se till att oskydliga inte ska drabbas av separeras från sina barn, hjälp då till att sätta ljuset på de svin som misshandlar andra människor så att domstolarna får möjlighet att identifiera hur de verkliga rötäggen agerar."
Det är ju det som Monica Antonsson har gjort. "Mia" är ett skolexempel på ett "svin" (för att använda dina ord) som har trakasserat sina barn samt sin omgivning på ett fruktansvärt sätt. Hon har slagit sina barns uppväxt i spillror och förstört många år av Osamas liv. Hon är verbal och har lyckats få stöd från medmänniskor såväl som myndighetspersoner. Hon har uppenbarligen en otrolig förmåga att dupera andra.
Liza Marklund har som journalist en skyldighet att göra en faktagranskning. Det var inte omöjligt vilket Monica Antonsson visat. Marklund har genom att skriva böckerna Gömd och Asyl förvärrat situationen för Mias offer och har därför stor skuld till att situationen blivit så hemsk och långvarig för hennes barn och anhöriga.
Permalänk | Anmäl
Jr, 2009-01-09, 18:25
"Skandal" är ett ord som beskriver den här soppan. Hela historien är hemskt för de som aldrig fått göra sin röst hörd och som blivit dömda på förhand, hemskt för de kvinnor som verkligen lider.
Jag är dock inte förvånad över den här typen av händelser, jag minns än idag - från ett seminarium på Lund Universitet - en kvinnlig föreläsare som på frågan om ideologisk vinning (läs feministisk vinning) kunde gå före sanningssökande. Hon log och sa att visst kunde det vara så och han hon själv ansåg att det kunde vara rätt att "modifiera sanningen". Det var vid exakt den punkten som feminismens sak inte längre kändes angelägen för mig. Jag ser nu Marklunds böcker som ett symptom på en sjukdom där sanningen offras för ett "politiskt projekt" eller en ideologi. Jag är tacksam för Monica Antonsson har gett nyanser åt det här fallet och stått upp för en mer saklig beskrivning av världen. Återställde faktisk förtroendet för kvinnor i gemen. Tack.
Permalänk | Anmäl
Hans, 2009-01-12, 12:43
Jag har nog bra intuition för vad som är sant eller inte, för jag hade känslan "att det var något ogripbart som kändes fel" hela tiden när jag läste Gömda. Samma sak var det när jag läste James Freys bok som också visade sig vara delvis påhittad en tid senare. Men hans nya roman "Bright Shiny Morning" är suveränt bra, till skillnad från Lizas romaner.
Permalänk | Anmäl
Nono, 2009-01-12, 16:06
Är det ingen som granskar Agnetas kommentar innan den läggs ut på hemsidan??? Hon får gärna skriva så till mig om hon vågar... jag är invandrare...
Permalänk | Anmäl
Laura, 2009-01-12, 19:30
73 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Liza är bara ännu en av raden som tjänar pengar på politiskt korrekta böcker. Ett råd. Köp inte skiten!
Tack för att du skrev ner och gav ut den verkliga versionen av händelserna. Jag såg i TV4:s sköna söndag hur Tilde dePaula förtvivlat och desperat nästan försökte få det till att det väl ändå var viktigt att Lisa Marklund tillsammans med "Mia" hade skrivit en sån historia. På vilket vis skulle det vara viktigt? En vedervärdig lögn som har skadat de utpekade på ett oförlåtligt vis. Det mest skrämmande är att de säkerligen kommer undan med de brottsliga handlingar som det i grunden är.
Säga vad man vill om "Mia", inte är hon dum, inte! :o) Fallet Marklund kan diskuteras; rik är hon nog, men hopplöst utskämd. Öhm, hur har det gått för "Lars-Erik" med de mörka ögonen...?
Jag ska börja med boken nu.
Jag är lite kluven till det hela. Dels blir man förbannad om det skulle visa sig att en viktig historia som påståtts vara sann skulle visa sig vara en bluff. Samtidigt så är det ju lite kul om vi i Sverige får ett eget fall av ”literary hoax” ungefär som Clifford Irvings falska Howard Hughes biografi. En bluff i det stora formatet kan vara magnifik på sitt sätt.
Det har gjorts en film om Clifford Irvings litterära bluff som är regisserad av Lasse Hallström och som är rätt sevärd.
http://www.no1video.se/Pages/Produkt.aspx?faktanr=66254
Men känslan av att man blir lite förbannad överväger nog.
Och om Gömda nu i betydande delar är en bluff eller i vart fall betydligt överdriven så inställer sig en rad intressanta frågor bland annat dessa:
1.Skulle en man som tex är aktiv i Moderata Samlingspartiet ha kunnat gå ut och ifrågasätta en bok som Liza Marklunds gömda?
2.Om det nu är en bluff. Skulle hon ha kunnat ha lurat så många så länge om ”mannen med de svarta ögonen” varit en svensk man? Eller skulle Liza och Mia ha blivit synade på ett tidigare stadium i så fall? .
Kvinnor är misshandlade i Sverige idag och varje dag, men även kvinnor misshandlar män i Sverige och berövar pappor deras rättmätiga umgänge med sina barn. Det är också viktigt att diskutera. Varför vill inte TV4 och SVT ta upp böckerna Gömda & Asyl till debatt med Liza Marklund som en av författarna? Är de inte i samhällets tjänst? Och i så fall vem skyddar de? Och varför?
Nog skulle Svt och TV4 vilja ta upp böckerna till debatt alltid. Problemet är att det inte tycks finnas så mycket att debattera. Eller?
Det finns väl en massa saker att debattera? Får man lov att ta heder och ära av andra människor och skriva en till stora delar falsk bok och påstå att den är sann? För den "goda sakens skull"? Får man anklaga svenska myndigheter för att stå handfallna när "Sveriges mest misshandlade och hotade kvinna" behövde hjälp, när hon i själva verket lämnade landet för att hennes nye man försökt köra ihjäl den hon påstod hotade henne? Ska man ta emot 100 000 kr om året från Försäkringskassan när man är mångmiljonär? Att det inte blir debatt beror helt enkelt på att Liza Marklund vägrar ställa upp och då blir det ingen debatt. Ett fegt men smart drag av henne. Men vilket skämt - en journalist som vägrar låta sig intervjuas!
Marklunds behandling av Elisabet Hermon är ännu mer märklig, med tanke på att polis och skattemydnigheten inte fann något att anmärka på hennes skötsel av stiftelsen Trossen. Marklund påstår att hon har alla bevis på sin vind, och så vitt jag vet har hon inte lagt fram meddelarskyddsargumentet för att inte visa sina bevis på Hermons skuld. Men trots det vill hon inte visa upp dem.
Påminns om en Expressenkrönika från i år där Marklund ondgjorde sig över maktmissbrukande journalister. Och den kom, ironiskt nog, efter att P1 programmet Medierna tagit upp fallet Trossen första gången.
det märkliga är att ingen tvkanal törs ta i boken trots uppgifterna om hur Mia sol och vårat kommunala tjänstemän i Oxelösund som s-politikern Göte Eriksson som helt utan befogenheter agerat för att Mia ska få alla stålar hon vill ha.
Rika Mia uppbär alltså fortfarande 100 000 kr årligen från skattebetalarna. Att Erisson inte vill visa upp sig nånstans kan man förstå men det hindrar inte att han måste stå till svars för hur han hanterat allmänna medel.
En annan femma hur Mia och kompisen Liza Marklund kunnat surfa på att ingen kontakt finns mellan olika myndigheter. Vådan av såna brister i samhället bör också belysas i media som står i allmänhetens tjänst.
.
Läs om Sveriges feministiska lögnhals Liza Marklund på min blogg, Artikel 19.
Artikel 19, Liza Marklund, en feministisk lögnhals!:
http://artikel19.blogspot.com/2007/06/liza-marklund-en-feministisk-lgnha...
Jag instämmer med Ramona Fransson. Med en dåres envishet, håller jag fast vid att kärnan, klimax med Marklunds böcker är "Mias" utsatthet, att hon är utan möjligheter att styra över sitt eget liv och tvingas lämna allt hon har och håller kärt, på grund av samhällets brist på stöd, om hon vill rädda sig själv och sin familj.
Verklighetens mer nyanserade bild, tycks vara en kvinna som i allra högsta grad styrt över sitt öde och framför allt: de tre barnen och deras fortsatta relation med sina föräldrar.
Marklund visar med sin tystnad ingen empati för "Mias" barn, eller någon respekt för "Emma" och hennes möjlighet att lära känna sin pappa eller pappan, som aldrig fick chansen att bygga en relation med sin dotter.
Det är iskallt och utomordentligt svagt av Marklund, att inte ens när locket är av, träda fram och åtminstone kommentera hur hennes "politiska projekt" tog tillvara barnens intressen.
Operation rädda varumärket Liza Marklund pågår
http://www.resume.se/nyheter/2008/12/17/riksmedierna-haller-liza-m
Tidningen Resume hade igår en artikel som handlar om att riksmedierna håller Liza Marklund om ryggen. Läs den genom att klicka på länken ovan.
Två citat
”– Aftonbladet har varit på plats i Oxelösund och gjort ett antal intervjuer. Deras reportage skulle ha publicerats i fredags, men det gjorde det inte. Jag vet inte varför. – Jag har också hört att DN stoppade sin bevakning, men det kanske inte är så konstigt eftersom chefredaktören Thorbjörn Larsson sitter i Piratförlagets styrelse. Det här är en stor kollegial mediehärva.”
Stefan Lundström förläggare
”i den svenska journalistvärldens speciella klassamhälle är Monica Antonsson en ensam underklassare utan nätverk i där de fina raringarna finns som håller varann om ryggen och där Liza Marklund är en i gänget,”
Anonym kommentar
Dagens Nyheters agerande är väl i sig en skandal som någon borde skriva mer om.
Det verkar dessvärre inte bara vara riksmedierna som håller Liza Marklund om ryggen utan även bokhandlarna. I går när jag gick in på Bokia i Ringens Centrum på Södermalm så gick jag runt och tittade efter boken men såg den inte. Så då frågade jag personalen och fick beskedet att ”den har vi där ute” och så skickades en löpare i väg för att hämta boken på lagret.
Förra veckan så besökte jag ICA Maxi. Den största bokberget var Liza Marklunds senaste bok och hon var också det författarnamn som skyltades mest.
Om varumärket Liza Marklund skadas så innebär det säkert betydande förluster för Piratförlaget där alltså DNs Torbjörn Larsson sitter i styrelsen. Men även handlarna vill nog inte att försäljningen av Liza Marklunds senaste bok störs mitt i julruschen.
Om jag inte redan sagt upp min prenumeration på DN så skulle jag ha gjort det nu.
Det hedrar Monica Antonsson att hon vågar utmana allt etablissemang som hon gör när hon ifrågasätter Gömda
Liza Marklund,jag ryser...Z :at i namnet står för narcizism!
Är det inte lite magstarkt att använda tillmälen som "feministisk lögnhals"!? Det är knappast feminismens fel att Marklund, som det verkar, behandlat Elisabet Hermon och andra orättvist. Lite mer sinne för proportioner för man väl ändå begära av vuxna människor.
Nej här finns inga proportioner,allt är svart eller vitt. Feminister är dumma,sossarna är ännu dummare och dummast av alla är invandrare i allmänhet och muslimer i synnerhet. Alla är de del av den stora konspirationer mot svenska män.
Och nu visar det sig att TV4 chefen Jonas Gummesson, som vägrat ta upp detta till diskussion, är kompis med Liza Marklund. Vad käckt det är at ha vänner på bestämmande medie postioner. Jag mår illa!!!!!!
Läs mer på www.monicaantonsson.blogspot.com
Sen vill jag tillägga att även om det verkligen är så att Marklund farit med osanning och genom det förstört Elisabet Hermons verk, vilket är svårt att ta reda på om hon inte vill redovisa sina bevis, så betyder inte det att allt marklund skrivit och gjort måste vara ruffel och båg. Hon har gjort mycket för att uppmärksamma orättvisor och övergrepp i Sverige och utomlands.
Som journalist/författare får man dikta ihop vad man vill. Det kallas skönlitteratur och är en underbar konstform. Som journalist/författare får man också skriva histoier ur verkligheten. Det kallas facklitteratur, eller på engelska non-fiction, och är lika underbart det. Man får bara inte kalla det ena för det andra...... En epidemi av detta verkar ha spridit sig över världen. Hoppas vi inte blir drabbade av alltför mycket sjuka!
Ramona Fransson skriver på min sida: "Men det kanske ska ses som okej att en sådan person som Liza, som kämpar för kvinnor ,trampar ner en och annan okyldig kvinna på vägen."
Om Fransson insinuerar att detta skulle vara min ståndpunkt så undrar jag om Fransson vill visa exakt var jag påstått det?
Fransson, nyanseringar är inte av ondo. Det går att hålla två tankar i pallet samtidigt.
strategierna att rädda Marklunds böcker i julhandeln är en annan aspekt värd att diskutera. Med hjälp av riksmedias tystnad lyckas
hennes Bonnierägda förlag få stort utrymme för Marklunds senaste i bokhandeln som i varuhusen. Obekväma Monica Antonsson syns knappt. Ska det inte kosta nånting att tiga ihjäl
århundradets förlagsskandal?.
Jag vill passa på att rekommendera det eminenta radioprogrammet "Medierna" i P1 som följt den här historien och förhoppningsvis fortsätter med det.
Tänk om det varit Monica Antonsson som skrivit Gömda och Asyl och Liza Marklund varit den som upptäckt att en miljon läsare lurats av en hopljugen historia? Tror nån att det då krumbuktats så till den milda grad? Det kanske rentav blivit en granskning av hur de ansvariga i Oxelösunds kommun låtit skattepengar betala kalaset. Det hade kanske blivit uppståndelse över att pseudonymen blivit rik med pool och villa i Arizona men ändå låter försäkringskassan betala ut 100 000 kr årligen till hennes hemliga svenska adress.
Ja tänk.
Medierna i P1 hade ännu ett inslag i morse
Och den gamla regeln för all slaskjournalistik gäller: Kolla inte en bra story, för då spricker den.
Jag förstår inte varför Liza ej talat med andra än Mia? Vilka mekanismer går igång? Ett terapeutisk relation där man helt utgår från patientens perspektiv, där den inre upplevelsen är det centrala, som skall bearbetas? Att söka egen information kan störa förtroendet patienten eventuellt hyser.
varför köpa eländet?
nyttja P2P och bittorent och tanka ner hennes böcker, hon har gjort bort sig BIG TIME..!
Aldrig gillat henne heller så, men men...
Om ni visste vad era ord skadar!
Även om nu inte allt i historien skulle vara sant, så vet jag EN sak som är det!
Mannen medde svarta ögonen har vid upprepade tillfällen misshandlat Mia. Att som barn se på det som sker är värt att fly för bara det. Min mor blev misshandlad av min far. Sömnproblem, koncentrationsproblem i skolan, sen sängvätning är bara enkla former av vad som blev resultatet för mig. Min syster däremot slutade både prata och äta.
Har en man slagit en gång kan han göra det igen, och har han blivit straffad tre gånger kommer det inte sluta...
HUR FAAN kan ni försvara hans beteende och IFRÅGASÄTTA "MIAS"???
Synd att du som tackar Liza är anonym. Jag blev också misshandlad, av min pappa. Min mamma hamnade på psyket, min moster mördades av sitt X, men det sista jag skulle försvara är Liza Marklund och Mia Eriksson. Vet du varför? Därför att Osama precis lika mycket som Lizas nye agent Niklas ( Unni Drougges föredetta, som misshandlade henne och tog sitt straff) ska ha en ny chans. Det har alla rätt till! Min pappa klarade sig undan, för det fanns vare sig ett Trossen, som Elisabeth Hermon berättar om i sin bok Vingklippt sanningen om stiftelsen Paradiset, (som Liza Marklund trampade sänder som om Elisabeth hade varit en kackerlacka) och han dog som tur var 1979. då fick min både min mamma och jag lugn och ro.
Bara för att det finns män betyder inte det att alla män är svin! Det borde du göra klart. Det finns lögnaktiga lismande elaka kvinnor som Mia och Liza och flera med dem. Och de gör inte oss någon tjänst med sina lögner, vi som verkligen drabbats av våld och vet hur det känns att vara livrädda.
Du tackar Liza, du borde tacka Monica Antonsson som hade modet att skriva sanningen och spräcka spegeln som de speglat sig i alldeles för länge.
Mvh
Ramona Fransson
Deckarförfattare på Tjörn med en "ÄKTA" självbiografi bland böcker fyllda av deckarfiction.
Hur kan det komma sig att man är så dum på Newsmill att man tror att det går att radera något på internet? Leo Lagercrantz kommentar var lysande! Våra läsare vet mer än vi? Ja, uppenbarligen också om hur internet fungerar - och opinionen i bloggvärlden. Birro försökte det, SVT försökte det - och nu Newsmill. Pinsamt försök till självcensur!
"Kulturskymning i Marklund-land
2008-12-22 av Leo Lagercrantz
Mysteriet kring mediebevakningen av Marklund-skandalen tätnar (trots Rolf van der Brinks lika eleganta som klargörande artikel här på Newsmill). Det börjar bli en riktig nagelbitare för alla oss som gillar pusseldeckare: Marklunds grepp om etablissemanget. Marklunds flykt ur landet (Hennes PR-agent har sagt mig att hon befinner sig på andra sidan jordklotet). AB:s nästan ofattbart modiga publicering där chefred Helin tog till orda och lät oss förstå att det här var det modigaste sedan Zola avslöjade Dreyfuss-affären.
Men framför allt: kultursidornas tystnad. När den största litterära skandalen i modern tid håller på att rullas upp är alla kulturredaktörer som gömda.
Inte ett ord. Ingenstans. Bara de gamla vanliga pretentiösa julklappstipsen på kultursidorna (jaja, självklart ska jag köpa Frostensons senaste), och så Marklunds ljudbok för 85:- som tilläggsprodukt till AB.
Vad är det som händer? Har Guillou och Marklund helt lyckats nedkämpa det fria ordet? Har kulturredaktörerna flytt piraterna och sökt asyl?
Verkligheten överträffar aldrig, som Marklund alltid har vetat, dikten och kulturredaktörerna är förmodligen inte alls tystade. De är bara lata.
Det handlar om att Maria Schottenius inte ser någon anledning att gegga ner sig så länge medelklassen läser hennes sidor som Livets ord läser bibeln. Detta oavsett vad som står där.
Om att AB:s kulturchefer är så upptagna med att bekämpa varandra att de inte har tid för något annat. (Världens mest utdragna cat fight måste få ett slut. Underhållningsvärdet är för länge sedan uttömt.)
Om att Expressens kulturchef är fullt på det klara med att han drivit och dominerat all kulturdebatt värd namnet den här hösten. Har man haft debatten om högt och lågt, den om kulturkonservatismen, fått Horace på knä, vill man kanske bara luta sig tillbaka i den ombonade Enskedevillan och välförtjänt smutta på julölen. Istället för att ge sig ut i de litterära sumpmarkerna.
Och Svenskan? Julledigheten började när Werkelid slutade och inget tyder på att kulturdelen tänker återuppta jobbet förrän tidigast i april.
Sydsvenskan, GP, Corren, NT, NA, då? Det finns säkert naturliga förklaringar där också.
Och innan Newsmill-redaktionen går på julledighet och vi gräver ner den här skandalen för ett tag: av vilken magnitud är egentligen Monica Antonssons scoop?
Min uppfattning är att hon skriver pladdrigt, insinuant och drar förhastade slutsatser, och att det är Marklunds (och kanske kultursidornas) smala lycka.
Fast det gör inte några miljoner svenska kulturkonsumenter mindre intresserade av saken. Men varför ska kultursidorna bry sig om det?
God jul!"
Anledningen till Leos kommentar att Monica Antonsson skriver pladdrigt, är högst troligt att Leo redigerade hennes artikel, och ändrade i den med sina klantiga händer. Just för att den skulle framstå som den gjorde. Men jag som läst Mia sanningen om Gömda, vet att Monica Antonsson är en lysande författare och skribent.
Gott Nytt År
Kolla Torbrjön Ivarssons snutt på sid 2 i DN:s Kultur där han skildrar en amerikansk bokskandal om ljug från ett par med erfarenheter av Förintelsen. Snutten tar också upp andra ljugböcker i amerikansk förlagsvärld. Men om den gigantiska svenska bokskandalen om Gömda och Asyl med Liza Marklund säger han ingenting.
har inget hört inget sett och inget sagt.
För den som vill se hur Mia ser ut går det bra att gå till www.daddy.se och titta.
FEL FEL FEL!!! www.daddys.blogg.se
Ska det vara!
Hur vanlig är grunden till denna historia egentligen? Hur många barn och män är drabbade?
Detta är en historia om fruktansvärt illa hanterade barn, och om en kvinnas möjligheter att terrorisera sin omgivning. Ändå har barnen kommit bort i debatten efteråt.
Deras mor är uppenbart oförmögen att se andras behov och att känna empati. Hon lever genom att skapa ett drama omkring sig. Hennes barn tvingas leva i detta drama och de myndigheter som skall se till att barn inte far illa kan uppenbarligen inte hantera en kvinnlig förövare.
Margareta (Mia) har med sina hisnande berättelser lyckats få hela det samhälleliga omsorgssystemet på sin sida. Ingen har vågat ställa den uppenbara frågan - är detta verkligen sant? Vad finns det som styrker denna sanslösa berättelse? Hur är det möjligt att ingen förmått att stoppa henne och skydda barnen?
Dessa kvinnor, de som fungerar som "Mia", dyker upp så ofta i ljuset att de börjar gå att känna igen. De saboterar barnens umgänge med fadern, de gömmer sig på kvinnojourer runt om i landet och de får ekonomiskt bistånd och allt upptänkligt stöd från sammhälleliga myndigheter. Och deras barn blir berövade sin barndom och tvingas växa upp med en förälder som är fullständigt hänsynslös och inte förmår se utöver sig själv och sina behov.
Historien om Mia är historien om samhällets svek mot barn: Mia är förövaren. Liza Marklund medskyldig.
Jag har startat en namninsamling som ska överlämnas till Eva Hamilton VD för SVT, för att få SVT att berätta , (de påstår att SVT är i allmänhetens tjänst) , att Sveriges största litterära skandal pågår och att Liza M vill inte vara med på bild. Den som vill skriva på är välkommen till www.ramonafransson.se
Gott slut och Gott Nytt År.
Fascinerande läsning...alla här vet tydligen uppenbarligen rubbet om sanningen. Två författare har varsin bild av vad som hänt och Monica Antonsen har tydligen all objektivitet medan Liza Marklund är närmast antikrist på jorden.
Om man verkligen tittar objektivt på saken så är det givet att om det är sant att "Mia" blivit sviken av samhället så kommer det knappast finnas stödjande dokumentation för hennes sak i myndighetspapper.
Om man tar att denne "Anders" försökt köra över den andre mannen kan bero på att han är en psykopat som den oskyldiga pappan eller så kan det vara så att han tappat spärrarna efter att "Mia" trakaserats. Utan vidare bevis kan vi faktiskt inte veta vad som är sant, men vi kan utan tvekan säga att små detaljer som att han i boken beskrivs som Svensk vid namn "Anders" knappast är bevis för något alls.
Verkligheten är att socialutredningar om barnets bästa är jättesvåra och de finns både fall där man friar när man borde separaret barn och förälder och det finns fall där man separerar baserat på ogrundad hörsägen från endera parten. Ingen av dessa avarter tar bort grundproblemet...det finns på tok för många personer i Sverige som inte respekterar andra personer.
Om ni vill se till att oskydliga inte ska drabbas av separeras från sina barn, hjälp då till att sätta ljuset på de svin som misshandlar andra människor så att domstolarna får möjlighet att identifiera hur de verkliga rötäggen agerar.
"Inte utan min dotter" volym 2, skriven av obegåvade och tråkige Liza Marklund.
Det är väl lika mycket sanningshalt i denna kvinnliga kiosklitteratur som i volym 1 .... What else is new?
Liza Marklund? Du har inget att skriva så skaffa dig ett jobb för fan ...
Det som är felet i grund och botten är att Mia Barnet, Anders och mannen med de svarta ögon samt alla andra som har förlorade pga av böckerna som är skrivna av Liza Marklund läses av läsare utan granskning. Tyvärr nutidens läsare gillar sådana böcker utan att granska vad är fel och vad är rätt. Om någon har gjort ett fel betyder inte att ska stå för for ever. Tänk på att man skriva en bom om varje brott som begås, så hur blir det resultatet.
Det är bara Författaren till bockerna Mia... och Asyl som har vunit på det mest och jag förslår att allt som författaren kunde vinna på tills nu ska fördelas till de som har förlorat på det. Jag kan inte begär att Mia ska göra som författaren eftersom jag har inte alls koll på hennes situation.
Jag tackar varmt MONICA ANTONSSON för granskningen. Jag kan lovar Liza Marklund att när jag var på SFI skolan fick jag bocken från en nära vän som haft en judisk bakgrund men hon varnade mig för det som är skriven av författaren pga sina rasistiska åsikter och synen på människor.
Jag vill gärna säga till MONICA ANTONSSON att du ska söker vidare och se hur många som har förlorade pga av böckerna och hur mycket det kostat staten och skattebetalarna. Jag förslår att MONICA ANTONSSON publik hitta ett sätt där forlorarna pga av bocken ska räknas och sedan de ska jämföras med vinnaren.
Jag är själv en av forlorarna
Gunnar:
Men hur skulle den här rensningen av information gå till?
OM libanesen hade slagit sönder alla fönster i hyreshuset där hon bodde, hur rensade man bort alla polisanmälningar från hennes grannar?
OM socialtjänsten bekostade att huset förseddes med galler för alla fönster på nedervåningen, hur rensade man bort alla dokument angående detta unika beslut? Hur har man fått alla boende i området att gå med på att låtsas att de inte minns det?
OM Mia fick stor poliseskort till tingsrätten i Nyköping och dessutom bilresa mellan polisstation och tingsrätt (som ligger i samma hus) hur har man fått alla poliser och deltagande i rättegången att gå med på att glömma bort saken?
Det blir ju 100 sådana mycket omfattande konspirationer för att kunna dölja dokumentationen. Kanske är det uppgifter om detta som Marklund har gömt på vinden (enligt egen utsago) och vägrar visa upp.
Visst är detta, om mediemakthavares förehavanden, en viktig fråga. Men är verkligen Marklund viktigare för Newsmills läsare än alla de som dör i Mellanöstern, just nu!?
Jag undrar om det inte är någon som sitter och tokmillar för att få upp frågan på rankingen.
Men visst, man kan ju hålla två tankar i huvudet samtidigt
INGEN inom ngt område, det må vara politik, affärer, skrivande etc etc blir så framgångsrik som LM om man är en blyg och ärlig liten viol! Hon har väl bara betett sig som vilken framgångrik man som helst. Att det alltid skall vara så provocerande med verkligt framgångsrika kvinnor som dessutom har oförskämdheten att tjäna massor av pengar och till på köpet är människan lång, blond och snygg! Tvivlar allvarligt på att den här sk skandalen kommer att påverka Marklund särskilt...Hon kommer väl bara att sälja ännu mer böcker framöver!
Amanda, om det är så att Marklund far med osanning eller misstog sig i fallet med Trossen så har Marklund boostat sin karriär på bekostnad av en annan människas karriär. Marklund sa i radioprogrammet Medierna i fjol att hon hade bevis på sin vind som visade att Elisabet Hermon var skyldig. Låt mig säga det som sagts många gånger i dessa artiklar att varken polis eller Skattemyndigheten fann något att anmärka på Hermons skötsel av Trossen. Om Marklund har bevis så kan hon väl visa dem och bevisa att hon inte ljög eller misstog sig.
Därmed inte sagt att Marklund inte skulle ha gjort en massa bra saker som varit till hjälp för många utsatta.
Och det är nog tyvärr sant som du säger att många blir berömda och framgångsrika genom att inte vara ärlig.
Gunnar.
Du skriver "Om ni vill se till att oskydliga inte ska drabbas av separeras från sina barn, hjälp då till att sätta ljuset på de svin som misshandlar andra människor så att domstolarna får möjlighet att identifiera hur de verkliga rötäggen agerar."
Det är ju det som Monica Antonsson har gjort. "Mia" är ett skolexempel på ett "svin" (för att använda dina ord) som har trakasserat sina barn samt sin omgivning på ett fruktansvärt sätt. Hon har slagit sina barns uppväxt i spillror och förstört många år av Osamas liv. Hon är verbal och har lyckats få stöd från medmänniskor såväl som myndighetspersoner. Hon har uppenbarligen en otrolig förmåga att dupera andra.
Liza Marklund har som journalist en skyldighet att göra en faktagranskning. Det var inte omöjligt vilket Monica Antonsson visat. Marklund har genom att skriva böckerna Gömd och Asyl förvärrat situationen för Mias offer och har därför stor skuld till att situationen blivit så hemsk och långvarig för hennes barn och anhöriga.
"Skandal" är ett ord som beskriver den här soppan. Hela historien är hemskt för de som aldrig fått göra sin röst hörd och som blivit dömda på förhand, hemskt för de kvinnor som verkligen lider.
Jag är dock inte förvånad över den här typen av händelser, jag minns än idag - från ett seminarium på Lund Universitet - en kvinnlig föreläsare som på frågan om ideologisk vinning (läs feministisk vinning) kunde gå före sanningssökande. Hon log och sa att visst kunde det vara så och han hon själv ansåg att det kunde vara rätt att "modifiera sanningen". Det var vid exakt den punkten som feminismens sak inte längre kändes angelägen för mig. Jag ser nu Marklunds böcker som ett symptom på en sjukdom där sanningen offras för ett "politiskt projekt" eller en ideologi. Jag är tacksam för Monica Antonsson har gett nyanser åt det här fallet och stått upp för en mer saklig beskrivning av världen. Återställde faktisk förtroendet för kvinnor i gemen. Tack.
Jag har nog bra intuition för vad som är sant eller inte, för jag hade känslan "att det var något ogripbart som kändes fel" hela tiden när jag läste Gömda. Samma sak var det när jag läste James Freys bok som också visade sig vara delvis påhittad en tid senare. Men hans nya roman "Bright Shiny Morning" är suveränt bra, till skillnad från Lizas romaner.
Är det ingen som granskar Agnetas kommentar innan den läggs ut på hemsidan??? Hon får gärna skriva så till mig om hon vågar... jag är invandrare...