Hej Carina!
Jag har läst din artikel flera gånger, men kommit i bryderi, inte kunnat tänka klara tankar.
Visst är det förfärande att hot riktas mot soldaters familjer! Visst är det barbariskt!
Men...
Detta är vad krig faktiskt är. En "man made situation" där alla hotar alla. Du tror väl inte att Afghanistans mödrar och hustrur gått fria från hotelser från NATO och Isaf-soldater? Blotta faktum att din svenska kapten, tungt beväpnad, befinner sig i en by betyder hot, eventuellt skjutande, eventuellt en granne död, eventuellt ett barn skadat.
Det är inte bara ett tiotal anonyma hot. Det pågår dag efter dag, år efter år. Och det är just din kapten som riktar vapnet in i huset...mot kvinnor, barn och gamlingar...för att säkra sig själv.
Vi vet INGENTING om hot Carina! Vi känner bara till nät-kränkarna som gör oss ledsna för en stund. Krigets vardag kan vi bara försöka föreställa oss.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-07-03, 13:03
För en gångs skull har Gunnel Gomér faktiskt rätt i sin analys. Vi befinner oss i krig i Afghanistan och till det avseendet är det krigets lagar som gäller. Carinas uppmaning till massövervakning i hopp om att råda bot på hotbilden ger också en fingervisning till att den svenska demokratin och våra grundläggande mänskliga rättigheter satts på undantag tack vare insatsen.
De värden Sverige påstås strida för i Afghanistan har sällan varit så hotade här hemma som idag. Utöver att kriget i sig sätter dem på undantag står Sverige under angrepp från ett massivt inflöde av ideologier och totalitära rörelser. Dessa må till synes framstå som vitt åtskilda, men samverkar till att förvandla landet i en allt tydligare totalitär riktning.
Snarare än att understödja USA i deras kontroll över naturtillgångarna i Afghanistan, kan svenskarnas mer omedelbara behov ställas till att trygga demokratin och de mänskliga rättigheterna här hemma.
Permalänk | Anmäl
Erik L Andersson, 2010-07-03, 14:11
Vi behöver kanske utnyttja avlyssningsmöjligheterna mera för att skydda er, men detta är i så fall ytterligare ett skäl till att vi inte skulle skicka soldater dit.
Permalänk | Anmäl
catarina julin, 2010-07-03, 14:44
Att en mor till en svensk soldat i Afghanistan, som deltar i fredsbevarande syfte med FN-mandat, ska behöva motta dödshot är inte acceptabelt. Svensk underrättelsetjänst måste använda alla tillgängliga medel för att identifiera och eventuellt straffa förövarna.
Att Sverige har signalspaning och möjlighet att läsa exempelvis andras e-post kan knappast betraktas som mer integritetskränkande än när svenska medborgare tvingas att strippa framför en tulltjänsteman. Också säkerhetskontroller vid våra flygplatser är lika kränkande och en relativt ny företeelse som inte existerade för 40 år sedan men där myndigheterna har varit tvungen att anpassa sig efter nya hotbilder för att kunna garantera säkerheten till svenska medborgare.
Permalänk | Anmäl
Christer Eriksson, 2010-07-03, 15:16
Jag är svensk självständig kvinna, släkt med en soldat i fredsbevarande styrka i utlandet, du tycker att jag befinner mig i krig, Gunnel Gomér. Och att jag får skylla mig själv eftersom situationen är man-made.
Du skriver också att min svenska kapten riktar sitt vapen in i huset...mot kvinnor, barn och gamlingar....
Det verkar som du får ta ett par varv till med ditt bryderi, Gunnel, du har fått en hel del om bakfoten.
De som skada roch dödar civila afghaner med berått mod, med minor, förtryck, våld, gasangrepp m.m är talibaner och klanledare.
ISAF är där för att skydda civilbefolkningen och främja en utveckling för fred, mänskliga rättigheter och frihet.
http://soldatmamma.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Carina Nordén Åkerlund, 2010-07-03, 16:37
Erik L Andersson, för att skydda vår demokrati är jag beredd att offra en del. Blodshämnd måste tas kraftigt avstånd från.
Jag är inte skyldig till nåt. Och lever inte i krig i Afghanistan på grund av min sons yrke.
http://soldatmamma.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Carina Nordén Åkerlund, 2010-07-03, 16:41
Carina NordenÅkerlund
Jag stöder helhjärtat din syn i den här frågan. Allt annat vore att ta ställning för terrorism och våld som medel, istället för dialog, för att uppnå egna politiska mål.
Ps. Det är också lite lustigt att det måste till en gammal SAS-anställd för att försvara en annan SAS-anställd. Ds
Permalänk | Anmäl
Christer Eriksson, 2010-07-03, 17:20
Den stora faran ar inte att vi far hot fran Afghnistan till de annhoriga utan hoten som kommer inifran eller strax utanfor Sverige. I rapporten namns att det ar bade hot pa Svenska och flera andra sprak samt att flera av hoten kommer innifran Sverige. Visst det ar krig och vi far rakna med att vi blir hotade men vi kan inte ignorera hot fran personer boende i Sverige.
Permalänk | Anmäl
David Engquist, 2010-07-03, 18:09
Ar det bara jag som tror att ett tillbakadragande av alla utlandska soldater skulle leda till ett av de varsta folkmorden i modern historia. Tallibanerna skulle ta tillbaka makten och rensa ut alla de som har sammarbetat med vast.
Det ar hundratusentals manniskor som litar pa att FN ar dar for att stanna och hjalpa dem, alla dessa manniskor kommer kanna sig oerhort svikna om trupperna lamnar.
Permalänk | Anmäl
David Engquist, 2010-07-03, 18:28
Jag anser inte att du får skylla dig själv Carina! Långt därifrån...
Men när det är krig - det yttersta mänskliga vansinnet - går ingen fri från hot. Inte heller vi här i Sverige. Att du är en självständig kvinna i goda omständigheter ger dig ingen större rätt till frihet från hot än den feodalt levande kvinnan i en dörröppning i Afghanistan, mot vilken din kapten riktar sitt vapen i sin ständiga rädsla för attack. Du deltar ju med liv & lust i det ideologiska stödet för hans insats, dvs du är en del av vansinnet.
Jag har ingen släkting i Afghanistan. Jag "hotas" i nätdebatten p g a min åsikt att "väst" ska lämna Afghanistan, ge upp de imperialistiska ambitionerna.
Du frågade på en annan debattråd "Vad ska vi göra då?"
Några saker känns säkra...Det finns inga snabba lösningar och det finns inga militära lösningar. Ändå...USA/NATO/Isaf kan inte bara packa ihop och försvinna snabbt. Här behövs ett planerat uttåg av militär och ett planerat intåg av civilt återuppbyggnadsarbete.
Så jag testar ett förslag på dej....
* Ställ NATO/Isaf under renodlat FN-befäl!
* Ompröva målsättningen för truppernas närvaro till en FN-målsättning.
* Upphör omedelbart med flygbombningar!
Vad tycker du?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-07-03, 19:54
#10 Gunnel Gomér
Du skriver: ”Att du är en självständig kvinna i goda omständigheter ger dig ingen större rätt till frihet från hot än den feodalt levande kvinnan i en dörröppning i Afghanistan.”
Inser du inte att artikelförfattaren faktiskt beskyddas av svenska lagar då hon bor i Sverige, och inte i Afghanistan, varför din jämförelse blir helt irrelevant? Det enda vansinnet som går att spåra här är din egen vördnad för totalitära och ickedemokratiska krafter.
Din utopiska världsbild som går ut på att krigförande talibaner endast kan besegras av nödhjälpsverksamhet rimmar dåligt med tanke på att FN's nödhjälpsverksamhet angrips redan idag av talibaner, till trots för militärt beskydd. Du lever uppenbarligen i den missuppfattningen att det är möjligt att bygga upp ett land under brinnande krig och att militära svarsåtgärder förhindrar den utvecklingen.
Tror du verkligen själv att det är möjligt att ge en ”Marchallhjälp” till Afghanistan innan kriget är vunnet, lika lite som det var möjligt att bygga upp Tyskland innan de allierade besegrade Nazityskland militärt?
Permalänk | Anmäl
Christer Eriksson, 2010-07-03, 20:34
Gunnel det ar en stor skillnad att "hotas i natdebatten" och att fa mordhot pa sin hemtelefon/mobiltelefon sedan att dessa hot kommer fran bade Sverige och utlandet gor det annu varre.
Sen vad far dig att tro att hennes man gar runt och riktar sitt vapen mot kvinnor i byarna i Afghanistan.
Tyvarr behovs de Svenska soldaterna som laget ar nu for att det overhuvudtaget skall vara mojligt med civilt ateruppbyggnadsarbete.
Permalänk | Anmäl
David Engquist, 2010-07-03, 20:49
Carina NordenÅkerlund
"ISAF är där för att skydda civilbefolkningen och främja en utveckling för fred, mänskliga rättigheter och frihet."
Det bör alltid fördömas när civila dödas, skadas eller hotas, oavsett var de bor eller vilken etnisk tillhörighet de har...
Men om du tror att syftet med ockupationen av Afghanistan är "att skydda civilbefolkningen och främja en utveckling för fred, mänskliga rättigheter och frihet", så är det du som har "fått en hel del om bakfoten".
Permalänk | Anmäl
Palestinian forever, 2010-07-03, 21:15
@ Palestinian forever. Enligt din mening vad ar ISAFs mal i Afghanistan?? Visst USA har andra mal med sina insatser t.ex kriget mot terrorism och kanske aven att fa en ny bas i den delen av varlden, Men ISAF ar inte dar med ett helt annat uppdrag.
Permalänk | Anmäl
David Engquist, 2010-07-03, 21:30
#13 Palestinian forever
Du vet tydligen mer om vilka direktiv som ISAF har i Afghanistan än de direktiv som en mor till en svensk soldat vet om? Men om du inte har några belägg för ditt påstående hur kan du då uttala dig så tvärsäkert?
Vidare fördömer du förlusten av civila liv men utan att tala om vem som egentligen står för självmordsbombningarna och attackerna mot civilbefolkningen. Eller tror du kanske att det är ISAF's soldater som gömmer sig i folksamlingarna med ett sprängbälte runt midjan?
Permalänk | Anmäl
Christer Eriksson, 2010-07-03, 21:41
#11
GoKväll Christer!
Kan det vara så att du är en stridspitt, som tror på idén att krig kan "vinnas"? Hur många soldater hade du tänkt dig att pumpa in? 400.000? Hur många civila tror du kommer att dödas då? Den sovjetiska ockupationen med drygt 100.000 marksoldater tog död på en miljon afghaner, de flesta civila. Det kriget orsakade gigantiska flyktingströmmar. Ur dessa flyktingströmmar växte de ohyggligt allvarliga gossarna (talibaner) fram. De som hade förlorat allt, hatade och vände sina ögon mot Allah och Hans vägledning.
Tror du verkligen att en upprepning av detta skulle leda till "seger" för västerländska ideal?
§§§
Jag prövar detta förslag till ny strategi på dig också:
* Ställ NATO/Isaf under renodlat FN-befäl!
* Ompröva målsättningen för truppernas närvaro till en FN-målsättning.
* Upphör omedelbart med flygbombningar!
Vad tycker du?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-07-03, 21:43
ISAF är en del av NATO:s:/USA:s ockupationsstyrkor, med uppdrag att bl.a. säkra Kabul åt ockupationsstyrkorna och åt den korrupta Kollaboratörs- regeringen med Hamid Karzai som ledare...ISAF är absolut INTE fredsbevarande FN-styrkor, som många tycks tro.
"Kriget mot terrorism" är inget annat än en genomskinlig täckmantel för USA:s smutsiga och rättsvidriga angreppskrig och ockupationer. Genom att bistå eller vara del av ockupationsmakten blir man delaktig i dess mål och med-ansvarig för dess förbrytelser.
Permalänk | Anmäl
Palestinian forever, 2010-07-03, 22:03
God Kvall Gunnel
Det ar mycket stor skillnad pa hur Sovjet forde krig och pa hur ISAF for krig de Sovjetiska styrkorna begick oerhorda krigsbrott.
Mer soldater innebar inte alltid fler doda t.ex i Irak nar USA inledde "the Surge" och satte in manga tusen fler soldater sa blev laget stabilare.
Sedan var hela invasionen av Irak felaktig och skiljer sig oerhort mycket fran Afghnistan-kriget.
Sen tycker jag att det ar en bra ide att stalla NATO/Isaf under FN-befal men detta skulle inte forandra installningen pa marken. Talibanerna bryr sig inte om vilka som for befal, de vill utrota allt som kommer fran vastvarlden oavsett om det ar civilt/eller milltart.
Jag ar ocksa motstandare till en militar retratt eftersom det skulle losgora tiotusentals militantaislamister osv sa att de kan fora ett storskaligt krig i Pakistan med mycket svara foljder.
Permalänk | Anmäl
David Engquist, 2010-07-03, 22:04
#15 Christer Eriksson
Jag fördömer dödande av civila även i de fall då "element" ur lokalbefolkningen står för dödandet...men det legitimerar inte ockupationen eller ockupationsmaktens dödande....
Permalänk | Anmäl
Palestinian forever, 2010-07-03, 22:14
#16 Gunnel Gomér: "Kan det vara så att du är en stridspitt, som tror på idén att krig kan "vinnas"?"
Kan du istället motivera ideen om att ett krig inte kan vinnas när hela Europa idag är fritt och demokratiskt tack vare att nazisterna besegrades tack vare just krigföring? Och hur kan du alls jämföra den kommunistiska diktaturens ockupation av Afghanistan med västerländska fredsstyrkor som strävar efter demokrati, jämlikhet och yttrandefrihet? Och varför ska man ompröva ISAF’s roll då de i utgångspunkten är ett resultat av en FN-resolution?
Permalänk | Anmäl
Christer Eriksson, 2010-07-03, 22:15
This is really a good read, I am more than happy to have come across it, just keep updating.Pump in style advanced
Permalänk | Anmäl
chris251984, 2010-07-04, 05:46
Gunnel Gomér du ber mig kommentera dina direktiv:
" * Ställ NATO/Isaf under renodlat FN-befäl!
* Ompröva målsättningen för truppernas närvaro till en FN-målsättning.
* Upphör omedelbart med flygbombningar!"
1. FN-befäl? Skulle det göra någonsom helst skillnad? För talibaner, klanledare och förtryckare?
2. "To win the afghans hearts and minds", kan det finnas en bättre målsättning?
3.Upphöra med flygbombningar? Javisst i samma sekund som talibanerna upphör med dolda vägbomber, arkebuseringar, självmordsbombningar, bakhållsattacker m.m, m.m
http://soldatmamma.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Carina Nordén Åkerlund, 2010-07-04, 09:17
Som en del skriver ovan så är detta ett krig.
Det innebär också att de som inifrån Sverige* skickar dessa hot ska ställas inför krigsrätt.
* med all sannolikhet folk som fått komma hit, fått (och troligtvis fortfarande får...) sin försörjning av svenska skattemedel.
@Carina, du skriver:
"Vem kunde bry sig om mig, en vanlig mor långtbortistan? Stater med maktintressen och maktambitioner i Afghanistan med förgreningar i vårt eget lilla land? "
Snarare så är den gemensamma nämnaren för dessa hot islam än någon enskild stat.
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2010-07-04, 09:29
Till vapendragarna Christer Eriksson och David Engqvist, jag är glad att ni har förstått artikeln och kunnat utveckla tankegångarna!
Roligt att du Christer är en i min stora härliga SASfamilj!
Carina
Permalänk | Anmäl
Carina Nordén Åkerlund, 2010-07-04, 09:27
#23
"2. "To win the afghans hearts and minds", kan det finnas en bättre målsättning?"
Målsättning för vaddå Carina?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-07-04, 09:35
#25 Carina NordenÅkerlund, Tack sjalv,
Jag ar sa trott pa manniskor som vill att vi ska lamna Afghanistan utan att overhuvudtaget tanka pa vilka konsekvenser dett skulle ha for bade Afghanistan men ocksa Pakistan, Yemen, Irak osv,
Och att saga att en majoritet av afghanerna inte vill ha oss dar ar som att saga att en majoritet av serberna var emot Kosovokriget. Om det bara skulle vara 10% som ville ha oss dar, sa skulle det vara vart att stanna eftersom det ar personer som annars skulle utsattas for oerhorda grymmheter.
Vid ett tillbakadragande i nulaget ar Talibanerna sa starka att de skulle ta tillbaka makten i Kabul och hundratusentals afghaner som har sammarbetat med USA skulle dodas eller tvingas fly till ett annat land.
Sen att hot mot de annhoriga ar en del av kriget som masste tollereras ar nagot som gor mig ganska arg, sedan att flera av dessa hoten kommer innifran Sverige gor mig annu argare.
Permalänk | Anmäl
David Engquist, 2010-07-04, 10:46
Gunnel Gomér, för att i solidaritetens tecken förhindra att afghaner ska leva i blodig terror och förblindade förtryckare.
Carina
Permalänk | Anmäl
Carina Nordén Åkerlund, 2010-07-04, 10:47
#6 Carina NordenÅkerlund,
Du skriver att du inte är skyldig till något, och att du inte lever i krig i Afghanistan på grund av din sons yrke. Men dödshoten bekräftar ju att du och andra anhöriga rent personligt har dragits in i kriget. Samtidigt nedmonteras den svenska demokratin i takt med att Sverige dras djupare in i säkerhetstänkande och undantagslagar. Därtill är jag till skillnad från dig inte beredd att offra vår svenska demokratin till ett rent chimärt syfte att "rädda demokratin".
Permalänk | Anmäl
Erik L Andersson, 2010-07-04, 12:18
Tja Erik, det demokratiska samhället kan inte heller vara hur dumnaivt toleranta som helst mot de grupper som till varje pris vill avskaffa demokratin.
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2010-07-04, 12:22
Erik Andersson "dödshoten bekräftar att jag dragits in i kriget".
Dödshoten bekräftar att stenåldersblodshämnd försöker tränga sig på i vårt demokratiska samhälle. Det vill jag att Sverige ska värja sig mot på det bestämdaste.
Carina
Permalänk | Anmäl
Carina Nordén Åkerlund, 2010-07-04, 12:27
#30 Rufsen Olsson,
Det instämmer jag helt och hållet i. Däremot undrar jag vilken demokrati du talar om. Är det den demokrati som håller på att nedmonteras här i Sverige, till vilket avseende krigsinsatsen är en främjande faktor? Eller den skendemokrati USA upprättat i Afghanistan i syfte att ta kontroll över landets naturtillgångar?
Permalänk | Anmäl
Erik L Andersson, 2010-07-04, 14:06
#32 Erik,
på vilket sätt monteras demokratin i Sverige ned?
Sen håller jag med om att det som upprättats i Afghanistan är en skendemokrati, men det är ändå ett försök åt rätt håll och i det avseendet bättre än flertalet arabländer...
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2010-07-04, 14:12
#33 Rufsen Olsson
"Sen håller jag med om att det som upprättats i Afghanistan är en skendemokrati, men det är ändå ett försök åt rätt håll och i det avseendet bättre än flertalet arabländer..."
Sken-demokratin i Afghanistan är knappast bättre än de korrupta diktaturerna i merparten av arabvärlden, det är snarare som att jämföra "pest och kolera".
De flesta arabiska ledare är kontrollerade från vita-huset och knesset , så länge de är lojala mot sina nämnda "herrar" får de i gengäld hjälp att sitta kvar vid makten och ostört förtrycka sina befolkningar.
Verklig demokrati i arabländerna är något som alla befolkningar i området, (utom zionisterna), drömmer om och försöker att kämpa för. Förhoppningsvis kommer man en dag att uppnå demokrati i arabländerna, och bygga upp fria rättvisa samhällen med fungerande okorrumperade samhällsinstitutioner. Vidare så måste man, i dessa länder, bygga upp en stark försvarsmakt som kan försvara deras folk, gränser och tillgångar mot yttre hot och angrepp. Men allt detta är knappast något som USA och zionisterna
"drömmer" om....
Permalänk | Anmäl
Palestinian forever, 2010-07-04, 15:59
#34 Palestinian forever,
Verklig demokrati i arabländerna är något som alla befolkningar i området, (utom zionisterna), drömmer om och försöker att kämpa för.
Tyvarr stammer bara detta pa en liten del av befolkningen i omradet.
Det ar manga fler som kampar for att starka Islam annu mer och att striktare sharia lagar skall inforas vilket inte ar en kamp for demokrati. Detta hander i t.ex Yemen, Pakistan, Libanon, Saudiarabien och manga fler. Det ar alltsa inte en kamp for demokrati utan en kamp for att starka Islam. Kampen for Islam ar mycket starkare an kampen for demokrati.
Visst de flesta ledarna ar kontrollerade av USA eftersom de saljer sin olja mestadels dit.
Om USA och t.ex Saudiarabien skulle sluta sammarbeta sa skulle det ha stora ekonomiska konsekvenser for bada landerna. Ledarna styr oftast med fortryck och korrumption men fortrycket skulle oka annu mer om de radikala grupperna sa som Al Quida eller talibanerna fick makten.
Det anda landet som jag ser det dar en riktig kamp for demokrati har startat ar Iran. Samtidigt ar jag ocksa overtygad om att "the Green Movement" far stod av USA.
Permalänk | Anmäl
David Engquist, 2010-07-04, 16:35
#35 David Engquist
"Tyvarr stammer bara detta pa en liten del av befolkningen i omradet.
Det ar manga fler som kampar for att starka Islam annu mer och att striktare sharia lagar skall inforas vilket inte ar en kamp for demokrati. Detta hander i t.ex Yemen, Pakistan, Libanon, Saudiarabien och manga fler. Det ar alltsa inte en kamp for demokrati utan en kamp for att starka Islam. Kampen for Islam ar mycket starkare an kampen for demokrati."
Saudiarabien är och har alltid varit,(sedan landet grundades), en Islamisk teokrati, där finns en, med västvärldens goda minne, tystad demokratirörelse....Libanon är på mycket god väg mot demokrati....Yemen plågas av hårda inbördes spänningar och stridigheter, men även där finns, bland civilbefolkningen en stark önskan om fred och demokrati....flera arabländer som tex Jordanien och Egypten har visserligen Islamistiska grupper som kämpar mot de styrande, men dessa grupper har som regel inte majoriteten av befolkningen bakom sig, men lockar naturligtvis till sig en och annan förvirrad som inte ser något annat sätt att göra motstånd mot de USA-trogna diktatorerna. Talibanerna är överhuvudtaget inte en arabisk grupp och Al-Qaedas största misslyckande är just att de inte lyckats få stöd bland den stora majoriteten av araber och muslimer överhuvudtaget.
Du skrev även:
"Visst de flesta ledarna ar kontrollerade av USA eftersom de saljer sin olja mestadels dit.
Om USA och t.ex Saudiarabien skulle sluta sammarbeta sa skulle det ha stora ekonomiska konsekvenser for bada landerna."
Saddam Hussein slutade "samarbeta"....hur det gick för honnom och för Irak vet vi ju allt för väl....
Vad ekonomiska konsekvenser gäller...om länderna blir fria från USA-kontroll så skulle det få negativa konsekvenser för USA och mycket positiva konsekvenser för Mellanösterns länder...dvs om de slipper bli angripna och ockuperade...
Permalänk | Anmäl
Palestinian forever, 2010-07-04, 18:47
#34 Palestinian forever
Du visar upp det som förenar nazister och islamister - en sinnessjuk tro på att judar på något oförklarligt, hemligt sätt styr hela världen.
Enda sättet att få demokrati i arabvärldenär att Islam marginaliseras samt att den arabiska värdegrunden revideras från topp till tå.
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2010-07-04, 18:52
#37 Rufsen Olsson
Jag är anti-nazist lika mycket som jag är anti-zionist, jag är även motståndare till islamism och andra politiska rörelser som har någon form av religion som grund.
VAR har jag nämnt att jag tror att JUDAR styr världen ? ? ?
Eller kanske "visar du upp" det som typiska för zionister: den "sinnessjuka" uppfattningen att alla som är anti-zionister är anti-semiter...
Förövrigt så är den ideologi i Mellanöstern som mest liknar nazismen just zionismen....
Permalänk | Anmäl
Palestinian forever, 2010-07-04, 19:19
ursäkta felskrivningen...
"Eller kanske "visar du upp" det som typiska för zionister"
skall naturligtvis vara:
Eller kanske "visar du upp" det som är typiskt för zionister
Permalänk | Anmäl
Palestinian forever, 2010-07-04, 19:24
#36
"Libanon är på mycket god väg mot demokrati" - ren bull shit.
Libanon var en blomstrande stat tills de var för snälla och tog emot muslimska flyktingar i för stor skala, vilka sen startade inbördeskrig och på den vägen är vi idag...
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2010-07-04, 19:40
#36 Palestinian forever,
Det stammer att det finns en demokratirorelse i dessa lander men den ar inte sarskillt stark och de icke demokratiska militanta rorelserna vaxer sig starkare.
Jag vill ocksa ratta mig sjalv jag skrev
"Det ar manga fler som kampar for att starka Islam annu mer och att striktare sharia lagar skall inforas vilket inte ar en kamp for demokrati".
Jag menar att dessa grupper ar fler, starkare och beradda att anvanda vilka metoder som hallst.
Sen vet jag inte vad majoriteten av manniskorna skulle foredra.
Al-Qaeda anvander jag som ett namn pa de flasta av radikala grupperna, jag vet att det ar valdigt manga och har olika mal men ett av deras gemensamma mal ar att fora krig mot vast.
Nar jag namnde Talibanerna sa menar jag i Afganistan.
Det ar sant som du sager att dessa rorelser i Egypten, Jordanien har ingen majoritet av befolkningen med sig, men de anvander vilka metoder som hallst for att na sina mal och det ar detta jag tycker ar vart att kampa emot.
Libanon ar det land som narmar sig demokrati men kan stridigheter kan bryta ut mycket snabbt.
Jag bor sjalv i ett muslimskt land och de flasta har tycker att Islam kommer fore kampen om demokrati.
Du sager "Vad ekonomiska konsekvenser gäller...om länderna blir fria från USA-kontroll så skulle det få negativa konsekvenser för USA och mycket positiva konsekvenser för Mellanösterns länder...dvs om de slipper bli angripna och ockuperade..."
Det finns ingett som talar for att dessa lander skulle fa det battre ekonomiskt om de slutade sammarbeta med USA eftersom USA ar den storsta oljeimportoren. Visst de skulle fortfarande salja sin olja till Kina, Ryssland osv men oljepriset till dessa lander skulle sjunka dramatiskt pga overskott..
Det ar sjalvklart att om man tar bort den storsta koparen av en produkt du saljer sa forlorar du som saljare.
Sen masste de styrande i dessa lander bli mycket battre pa att dela inkomsterna med befolkningen.
ps. Ursakta stavningen jag har tappat en del av min svenska eftersom jag har bott utomlands de senaste aren.
Permalänk | Anmäl
David Engquist, 2010-07-04, 19:37
Nej Palestinier, den ideologi som mest påminner om nazism är islam.
Något som faktiskt den store Churchill noterade tidigt. Även om han vände på det och sa när Mein Kampf publicerades att "den boken påminner starkt om Koranen".
Tanken "judarna styr världen" genomsyrar samtliga dina inlägg.
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2010-07-04, 19:53
#41 David Engquist
"Det ar sjalvklart att om man tar bort den storsta koparen av en produkt du saljer sa forlorar du som saljare."
Ja, det stämmer...men att sluta vara "marionett" åt USA betyder inte nödvändigtvis att handelsutbytet upphör med USA.
I framtida demokratier så kommer förmodligen vinsterna av olja och andra produkter att fördelas mycket mera rättvist än i dagens diktaturer...
"Jag bor sjalv i ett muslimskt land och de flasta har tycker att Islam kommer fore kampen om demokrati."
Ja det stämmer att islam går före allt annat för religiösa muslimer, precis som kristendom går före allt annat för djupt religiösa kristna o.s.v...det är ett "karaktärsdrag" för fundamentalism i alla religioner...
I de arabiska länder där jag varit under längre eller kortare perioder, finns visserligen växande islamistiska rörelser, men där finns även en utbredd och växande sekularisering särskilt bland unga.
Permalänk | Anmäl
Palestinian forever, 2010-07-04, 20:12
#42 Rufsen Olsson
Att ta andra folks land döda, fördriva, och underkuva ursprungsbefolkningen för att skapa "lebensraum" åt det egna "utvalda" folket.
Ovanstående är lika mycket zionism som det är nazism.
Tänk efter så ser du likheterna Rufsen !
Du skrev även:
"Tanken "judarna styr världen" genomsyrar samtliga dina inlägg"
Det där är ett oärligt och ogrundat personangrepp från din sida !
Jag har varken tänkt eller sagt att judarna styr världen...dina äckliga antisemit-stämplar får du allt hitta någon annan att kleta på !
Permalänk | Anmäl
Palestinian forever, 2010-07-04, 20:41
#43 Palestinian forever
".det är ett "karaktärsdrag" för fundamentalism i alla religioner..."
Dar haller jag med dig fullstandigt t.ex tycker jag att Israel kan inte langre raknas som en demokrati pga alla judiska fundamentalister som har allt for stor makt medans araberna ar en andra klassens medborgare..
Sen skriver du "Ja, det stämmer...men att sluta vara "marionett" åt USA betyder inte nödvändigtvis att handelsutbytet upphör med USA"
Men i de flastas ogon ar de "marionetter" till USA sa lange de fortsatter att gora affarer med varandra. Sa som att manga ser sveriges regering som en "knahund" till USA idag..
Min forhoppning ar ocksa att dessa lander blir demokratier sa snart som mojligt men att det skulle bli battre utan USAs inblandning har jag svart att tro, i alla fall i nulaget.
Sjalv bor jag i Malaysia vilket kan klassas som en demokrati aven om de har mycket att jobba pa. Det som skrammer mig ar att har ar att de unga radikaliseras mer och mer och kampar for att infora striktare lagar osv..
Permalänk | Anmäl
David Engquist, 2010-07-04, 20:45
Soldatmamman måste vara så oerhört glad att hennes son beslutade sig för att åka till Afganisthan så att hennes drömmar om att bli en uppmärksammad kändis äntligen kan gå i uppfyllelse. Nu översvämmas vi av hennes åsikter om ditten och datten, allt legitimerat med att sonen är soldat. Att hon själv inte har ett dyft att bidra med spelar ingen roll, allt enligt big brother kändisskapets spelregler.
Och som en skänk från ovan har några busungar i grannskapet nu hotat henne på arabiska. Det blir ännu mer uppmärksamhet, prisad vare Allah!
Allvarligt talat, sätt upp en tillräckligt sur lapp i tvättstugan och du kommer att få lika många dödshot.
Newsmill håller på att implodera av kändiskåthet.
Permalänk | Anmäl
Tomas Karlsson, 2010-07-04, 20:49
#31 Carina NordenÅkerlund,
Den strategi du förordar bjuder ju in till just sådan "stenåldersblodshämnd", snarare än värjer Sverige - eller ska jag säga svenska soldater och deras anhöriga - mot sådana angrepp. Till det avseendet hade varit mer bestämt att ta hem soldaterna, snarare än att förespråka massavlyssning av Sveriges befolkning.
Att du genomgående använder dig av referenser till stenålder och medeltid till den fiendebild du applicerat på afghanerna är också talande. Det tycks ju ha varit lite utav problemet i sig, då en sådan fiendebild tycks förutsätta att fienden saknar tillgång till modern avlyssningsutrustning. Well surprise surprise..
Permalänk | Anmäl
Erik L Andersson, 2010-07-04, 21:05
#45 David Engquist
"Sjalv bor jag i Malaysia vilket kan klassas som en demokrati aven om de har mycket att jobba pa. Det som skrammer mig ar att har ar att de unga radikaliseras mer och mer och kampar for att infora striktare lagar osv."
Jag är lite dåligt insatt i samhällsklimatet i Malaysia. men om det är som du beskriver med en växande radikalisering o.s.v. så är det naturligtvis en beklaglig och skrämmande utveckling.
Permalänk | Anmäl
Palestinian forever, 2010-07-04, 21:07
#47 Erik L Andersson
"Att du genomgående använder dig av referenser till stenålder och medeltid till den fiendebild du applicerat på afghanerna är också talande"
Hon annvande ordet "stenåldersblodshämnd" tva ganger och refererar inte till medeltiden nagon gang vad jag kan lasa kanske har missat nagot?? Dina pastaenden om hennes texter haller inte..
#46 Tomas Karlsson,
Vem ar i dina ogon viktig nog for att fa debattera?? Hela iden med Newsmill ar att det skall vara blandat vanliga manniskor, politiker, beslutsfattare osv.. Om du inte har nagra vesentliga synpunkter tycker jag att du skall dra nagon annan stans...
Permalänk | Anmäl
David Engquist, 2010-07-04, 21:20
For ovrigt foresprakar hon inte nagonstans massavlyssningar.. Hon skriver..
"Jag vill nu se polis- och övriga rättsväsendet använda alla sina nya avlyssningsmöjligheter för att visa att vi inte accepterar medeltida förtryckarmönster i något sammanhang, jag vill att denna brottslighet tas på allvar, jag vill se gripanden, lagföring och arresteringar."
Enligt min uppfattning skall svenska rattsvasendet spara dessa samtal och avlyssna, straffa mm.. Dessa hot masste utredas ordentligt.
Permalänk | Anmäl
David Engquist, 2010-07-04, 21:28
#33 Rufsen Olsson,
"på vilket sätt monteras demokratin i Sverige ned?"
På vilka sätt, vore kanske mer relevant. I detta fall handlar det om nya krav på undantagslagar utifrån den förändrade hotbilden i kriget. Dessutom har vi en rad inhemska politiska rörelser som eftersträvar detsamma, hur de tar sig uttryck beror förstås på vilket fokusområde de väljer. Sedan instämmer jag inte i att understödjandet av amerikansk kontroll över Afghanistans naturtillgångar är ett steg i rätt riktning. Ett steg i rätt riktning hade snarare varit att trygga alla människors lika rättigheter här hemma.
Permalänk | Anmäl
Erik L Andersson, 2010-07-04, 21:52
128 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Hej Carina!
Jag har läst din artikel flera gånger, men kommit i bryderi, inte kunnat tänka klara tankar.
Visst är det förfärande att hot riktas mot soldaters familjer! Visst är det barbariskt!
Men...
Detta är vad krig faktiskt är. En "man made situation" där alla hotar alla. Du tror väl inte att Afghanistans mödrar och hustrur gått fria från hotelser från NATO och Isaf-soldater? Blotta faktum att din svenska kapten, tungt beväpnad, befinner sig i en by betyder hot, eventuellt skjutande, eventuellt en granne död, eventuellt ett barn skadat.
Det är inte bara ett tiotal anonyma hot. Det pågår dag efter dag, år efter år. Och det är just din kapten som riktar vapnet in i huset...mot kvinnor, barn och gamlingar...för att säkra sig själv.
Vi vet INGENTING om hot Carina! Vi känner bara till nät-kränkarna som gör oss ledsna för en stund. Krigets vardag kan vi bara försöka föreställa oss.
För en gångs skull har Gunnel Gomér faktiskt rätt i sin analys. Vi befinner oss i krig i Afghanistan och till det avseendet är det krigets lagar som gäller. Carinas uppmaning till massövervakning i hopp om att råda bot på hotbilden ger också en fingervisning till att den svenska demokratin och våra grundläggande mänskliga rättigheter satts på undantag tack vare insatsen.
De värden Sverige påstås strida för i Afghanistan har sällan varit så hotade här hemma som idag. Utöver att kriget i sig sätter dem på undantag står Sverige under angrepp från ett massivt inflöde av ideologier och totalitära rörelser. Dessa må till synes framstå som vitt åtskilda, men samverkar till att förvandla landet i en allt tydligare totalitär riktning.
Snarare än att understödja USA i deras kontroll över naturtillgångarna i Afghanistan, kan svenskarnas mer omedelbara behov ställas till att trygga demokratin och de mänskliga rättigheterna här hemma.
Vi behöver kanske utnyttja avlyssningsmöjligheterna mera för att skydda er, men detta är i så fall ytterligare ett skäl till att vi inte skulle skicka soldater dit.
Att en mor till en svensk soldat i Afghanistan, som deltar i fredsbevarande syfte med FN-mandat, ska behöva motta dödshot är inte acceptabelt. Svensk underrättelsetjänst måste använda alla tillgängliga medel för att identifiera och eventuellt straffa förövarna.
Att Sverige har signalspaning och möjlighet att läsa exempelvis andras e-post kan knappast betraktas som mer integritetskränkande än när svenska medborgare tvingas att strippa framför en tulltjänsteman. Också säkerhetskontroller vid våra flygplatser är lika kränkande och en relativt ny företeelse som inte existerade för 40 år sedan men där myndigheterna har varit tvungen att anpassa sig efter nya hotbilder för att kunna garantera säkerheten till svenska medborgare.
Jag är svensk självständig kvinna, släkt med en soldat i fredsbevarande styrka i utlandet, du tycker att jag befinner mig i krig, Gunnel Gomér. Och att jag får skylla mig själv eftersom situationen är man-made.
Du skriver också att min svenska kapten riktar sitt vapen in i huset...mot kvinnor, barn och gamlingar....
Det verkar som du får ta ett par varv till med ditt bryderi, Gunnel, du har fått en hel del om bakfoten.
De som skada roch dödar civila afghaner med berått mod, med minor, förtryck, våld, gasangrepp m.m är talibaner och klanledare.
ISAF är där för att skydda civilbefolkningen och främja en utveckling för fred, mänskliga rättigheter och frihet.
http://soldatmamma.blogspot.com
Erik L Andersson, för att skydda vår demokrati är jag beredd att offra en del. Blodshämnd måste tas kraftigt avstånd från.
Jag är inte skyldig till nåt. Och lever inte i krig i Afghanistan på grund av min sons yrke.
http://soldatmamma.blogspot.com
Carina NordenÅkerlund
Jag stöder helhjärtat din syn i den här frågan. Allt annat vore att ta ställning för terrorism och våld som medel, istället för dialog, för att uppnå egna politiska mål.
Ps. Det är också lite lustigt att det måste till en gammal SAS-anställd för att försvara en annan SAS-anställd. Ds
Den stora faran ar inte att vi far hot fran Afghnistan till de annhoriga utan hoten som kommer inifran eller strax utanfor Sverige. I rapporten namns att det ar bade hot pa Svenska och flera andra sprak samt att flera av hoten kommer innifran Sverige. Visst det ar krig och vi far rakna med att vi blir hotade men vi kan inte ignorera hot fran personer boende i Sverige.
Ar det bara jag som tror att ett tillbakadragande av alla utlandska soldater skulle leda till ett av de varsta folkmorden i modern historia. Tallibanerna skulle ta tillbaka makten och rensa ut alla de som har sammarbetat med vast.
Det ar hundratusentals manniskor som litar pa att FN ar dar for att stanna och hjalpa dem, alla dessa manniskor kommer kanna sig oerhort svikna om trupperna lamnar.
Jag anser inte att du får skylla dig själv Carina! Långt därifrån...
Men när det är krig - det yttersta mänskliga vansinnet - går ingen fri från hot. Inte heller vi här i Sverige. Att du är en självständig kvinna i goda omständigheter ger dig ingen större rätt till frihet från hot än den feodalt levande kvinnan i en dörröppning i Afghanistan, mot vilken din kapten riktar sitt vapen i sin ständiga rädsla för attack. Du deltar ju med liv & lust i det ideologiska stödet för hans insats, dvs du är en del av vansinnet.
Jag har ingen släkting i Afghanistan. Jag "hotas" i nätdebatten p g a min åsikt att "väst" ska lämna Afghanistan, ge upp de imperialistiska ambitionerna.
Du frågade på en annan debattråd "Vad ska vi göra då?"
Några saker känns säkra...Det finns inga snabba lösningar och det finns inga militära lösningar. Ändå...USA/NATO/Isaf kan inte bara packa ihop och försvinna snabbt. Här behövs ett planerat uttåg av militär och ett planerat intåg av civilt återuppbyggnadsarbete.
Så jag testar ett förslag på dej....
* Ställ NATO/Isaf under renodlat FN-befäl!
* Ompröva målsättningen för truppernas närvaro till en FN-målsättning.
* Upphör omedelbart med flygbombningar!
Vad tycker du?
#10 Gunnel Gomér
Du skriver: ”Att du är en självständig kvinna i goda omständigheter ger dig ingen större rätt till frihet från hot än den feodalt levande kvinnan i en dörröppning i Afghanistan.”
Inser du inte att artikelförfattaren faktiskt beskyddas av svenska lagar då hon bor i Sverige, och inte i Afghanistan, varför din jämförelse blir helt irrelevant? Det enda vansinnet som går att spåra här är din egen vördnad för totalitära och ickedemokratiska krafter.
Din utopiska världsbild som går ut på att krigförande talibaner endast kan besegras av nödhjälpsverksamhet rimmar dåligt med tanke på att FN's nödhjälpsverksamhet angrips redan idag av talibaner, till trots för militärt beskydd. Du lever uppenbarligen i den missuppfattningen att det är möjligt att bygga upp ett land under brinnande krig och att militära svarsåtgärder förhindrar den utvecklingen.
Tror du verkligen själv att det är möjligt att ge en ”Marchallhjälp” till Afghanistan innan kriget är vunnet, lika lite som det var möjligt att bygga upp Tyskland innan de allierade besegrade Nazityskland militärt?
Gunnel det ar en stor skillnad att "hotas i natdebatten" och att fa mordhot pa sin hemtelefon/mobiltelefon sedan att dessa hot kommer fran bade Sverige och utlandet gor det annu varre.
Sen vad far dig att tro att hennes man gar runt och riktar sitt vapen mot kvinnor i byarna i Afghanistan.
Tyvarr behovs de Svenska soldaterna som laget ar nu for att det overhuvudtaget skall vara mojligt med civilt ateruppbyggnadsarbete.
Carina NordenÅkerlund
"ISAF är där för att skydda civilbefolkningen och främja en utveckling för fred, mänskliga rättigheter och frihet."
Det bör alltid fördömas när civila dödas, skadas eller hotas, oavsett var de bor eller vilken etnisk tillhörighet de har...
Men om du tror att syftet med ockupationen av Afghanistan är "att skydda civilbefolkningen och främja en utveckling för fred, mänskliga rättigheter och frihet", så är det du som har "fått en hel del om bakfoten".
@ Palestinian forever. Enligt din mening vad ar ISAFs mal i Afghanistan?? Visst USA har andra mal med sina insatser t.ex kriget mot terrorism och kanske aven att fa en ny bas i den delen av varlden, Men ISAF ar inte dar med ett helt annat uppdrag.
#13 Palestinian forever
Du vet tydligen mer om vilka direktiv som ISAF har i Afghanistan än de direktiv som en mor till en svensk soldat vet om? Men om du inte har några belägg för ditt påstående hur kan du då uttala dig så tvärsäkert?
Vidare fördömer du förlusten av civila liv men utan att tala om vem som egentligen står för självmordsbombningarna och attackerna mot civilbefolkningen. Eller tror du kanske att det är ISAF's soldater som gömmer sig i folksamlingarna med ett sprängbälte runt midjan?
#11
GoKväll Christer!
Kan det vara så att du är en stridspitt, som tror på idén att krig kan "vinnas"? Hur många soldater hade du tänkt dig att pumpa in? 400.000? Hur många civila tror du kommer att dödas då? Den sovjetiska ockupationen med drygt 100.000 marksoldater tog död på en miljon afghaner, de flesta civila. Det kriget orsakade gigantiska flyktingströmmar. Ur dessa flyktingströmmar växte de ohyggligt allvarliga gossarna (talibaner) fram. De som hade förlorat allt, hatade och vände sina ögon mot Allah och Hans vägledning.
Tror du verkligen att en upprepning av detta skulle leda till "seger" för västerländska ideal?
§§§
Jag prövar detta förslag till ny strategi på dig också:
* Ställ NATO/Isaf under renodlat FN-befäl!
* Ompröva målsättningen för truppernas närvaro till en FN-målsättning.
* Upphör omedelbart med flygbombningar!
Vad tycker du?
ISAF är en del av NATO:s:/USA:s ockupationsstyrkor, med uppdrag att bl.a. säkra Kabul åt ockupationsstyrkorna och åt den korrupta Kollaboratörs- regeringen med Hamid Karzai som ledare...ISAF är absolut INTE fredsbevarande FN-styrkor, som många tycks tro.
"Kriget mot terrorism" är inget annat än en genomskinlig täckmantel för USA:s smutsiga och rättsvidriga angreppskrig och ockupationer. Genom att bistå eller vara del av ockupationsmakten blir man delaktig i dess mål och med-ansvarig för dess förbrytelser.
God Kvall Gunnel
Det ar mycket stor skillnad pa hur Sovjet forde krig och pa hur ISAF for krig de Sovjetiska styrkorna begick oerhorda krigsbrott.
Mer soldater innebar inte alltid fler doda t.ex i Irak nar USA inledde "the Surge" och satte in manga tusen fler soldater sa blev laget stabilare.
Sedan var hela invasionen av Irak felaktig och skiljer sig oerhort mycket fran Afghnistan-kriget.
Sen tycker jag att det ar en bra ide att stalla NATO/Isaf under FN-befal men detta skulle inte forandra installningen pa marken. Talibanerna bryr sig inte om vilka som for befal, de vill utrota allt som kommer fran vastvarlden oavsett om det ar civilt/eller milltart.
Jag ar ocksa motstandare till en militar retratt eftersom det skulle losgora tiotusentals militantaislamister osv sa att de kan fora ett storskaligt krig i Pakistan med mycket svara foljder.
#15 Christer Eriksson
Jag fördömer dödande av civila även i de fall då "element" ur lokalbefolkningen står för dödandet...men det legitimerar inte ockupationen eller ockupationsmaktens dödande....
#16 Gunnel Gomér: "Kan det vara så att du är en stridspitt, som tror på idén att krig kan "vinnas"?"
Kan du istället motivera ideen om att ett krig inte kan vinnas när hela Europa idag är fritt och demokratiskt tack vare att nazisterna besegrades tack vare just krigföring? Och hur kan du alls jämföra den kommunistiska diktaturens ockupation av Afghanistan med västerländska fredsstyrkor som strävar efter demokrati, jämlikhet och yttrandefrihet? Och varför ska man ompröva ISAF’s roll då de i utgångspunkten är ett resultat av en FN-resolution?
This is really a good read, I am more than happy to have come across it, just keep updating.Pump in style advanced
Gunnel Gomér du ber mig kommentera dina direktiv:
" * Ställ NATO/Isaf under renodlat FN-befäl!
* Ompröva målsättningen för truppernas närvaro till en FN-målsättning.
* Upphör omedelbart med flygbombningar!"
1. FN-befäl? Skulle det göra någonsom helst skillnad? För talibaner, klanledare och förtryckare?
2. "To win the afghans hearts and minds", kan det finnas en bättre målsättning?
3.Upphöra med flygbombningar? Javisst i samma sekund som talibanerna upphör med dolda vägbomber, arkebuseringar, självmordsbombningar, bakhållsattacker m.m, m.m
http://soldatmamma.blogspot.com
Som en del skriver ovan så är detta ett krig.
Det innebär också att de som inifrån Sverige* skickar dessa hot ska ställas inför krigsrätt.
* med all sannolikhet folk som fått komma hit, fått (och troligtvis fortfarande får...) sin försörjning av svenska skattemedel.
@Carina, du skriver:
"Vem kunde bry sig om mig, en vanlig mor långtbortistan? Stater med maktintressen och maktambitioner i Afghanistan med förgreningar i vårt eget lilla land? "
Snarare så är den gemensamma nämnaren för dessa hot islam än någon enskild stat.
Till vapendragarna Christer Eriksson och David Engqvist, jag är glad att ni har förstått artikeln och kunnat utveckla tankegångarna!
Roligt att du Christer är en i min stora härliga SASfamilj!
Carina
#23
"2. "To win the afghans hearts and minds", kan det finnas en bättre målsättning?"
Målsättning för vaddå Carina?
#25 Carina NordenÅkerlund, Tack sjalv,
Jag ar sa trott pa manniskor som vill att vi ska lamna Afghanistan utan att overhuvudtaget tanka pa vilka konsekvenser dett skulle ha for bade Afghanistan men ocksa Pakistan, Yemen, Irak osv,
Och att saga att en majoritet av afghanerna inte vill ha oss dar ar som att saga att en majoritet av serberna var emot Kosovokriget. Om det bara skulle vara 10% som ville ha oss dar, sa skulle det vara vart att stanna eftersom det ar personer som annars skulle utsattas for oerhorda grymmheter.
Vid ett tillbakadragande i nulaget ar Talibanerna sa starka att de skulle ta tillbaka makten i Kabul och hundratusentals afghaner som har sammarbetat med USA skulle dodas eller tvingas fly till ett annat land.
Sen att hot mot de annhoriga ar en del av kriget som masste tollereras ar nagot som gor mig ganska arg, sedan att flera av dessa hoten kommer innifran Sverige gor mig annu argare.
Gunnel Gomér, för att i solidaritetens tecken förhindra att afghaner ska leva i blodig terror och förblindade förtryckare.
Carina
#6 Carina NordenÅkerlund,
Du skriver att du inte är skyldig till något, och att du inte lever i krig i Afghanistan på grund av din sons yrke. Men dödshoten bekräftar ju att du och andra anhöriga rent personligt har dragits in i kriget. Samtidigt nedmonteras den svenska demokratin i takt med att Sverige dras djupare in i säkerhetstänkande och undantagslagar. Därtill är jag till skillnad från dig inte beredd att offra vår svenska demokratin till ett rent chimärt syfte att "rädda demokratin".
Tja Erik, det demokratiska samhället kan inte heller vara hur dumnaivt toleranta som helst mot de grupper som till varje pris vill avskaffa demokratin.
Erik Andersson "dödshoten bekräftar att jag dragits in i kriget".
Dödshoten bekräftar att stenåldersblodshämnd försöker tränga sig på i vårt demokratiska samhälle. Det vill jag att Sverige ska värja sig mot på det bestämdaste.
Carina
#30 Rufsen Olsson,
Det instämmer jag helt och hållet i. Däremot undrar jag vilken demokrati du talar om. Är det den demokrati som håller på att nedmonteras här i Sverige, till vilket avseende krigsinsatsen är en främjande faktor? Eller den skendemokrati USA upprättat i Afghanistan i syfte att ta kontroll över landets naturtillgångar?
#32 Erik,
på vilket sätt monteras demokratin i Sverige ned?
Sen håller jag med om att det som upprättats i Afghanistan är en skendemokrati, men det är ändå ett försök åt rätt håll och i det avseendet bättre än flertalet arabländer...
#33 Rufsen Olsson
"Sen håller jag med om att det som upprättats i Afghanistan är en skendemokrati, men det är ändå ett försök åt rätt håll och i det avseendet bättre än flertalet arabländer..."
Sken-demokratin i Afghanistan är knappast bättre än de korrupta diktaturerna i merparten av arabvärlden, det är snarare som att jämföra "pest och kolera".
De flesta arabiska ledare är kontrollerade från vita-huset och knesset , så länge de är lojala mot sina nämnda "herrar" får de i gengäld hjälp att sitta kvar vid makten och ostört förtrycka sina befolkningar.
Verklig demokrati i arabländerna är något som alla befolkningar i området, (utom zionisterna), drömmer om och försöker att kämpa för. Förhoppningsvis kommer man en dag att uppnå demokrati i arabländerna, och bygga upp fria rättvisa samhällen med fungerande okorrumperade samhällsinstitutioner. Vidare så måste man, i dessa länder, bygga upp en stark försvarsmakt som kan försvara deras folk, gränser och tillgångar mot yttre hot och angrepp. Men allt detta är knappast något som USA och zionisterna
"drömmer" om....
#34 Palestinian forever,
Verklig demokrati i arabländerna är något som alla befolkningar i området, (utom zionisterna), drömmer om och försöker att kämpa för.
Tyvarr stammer bara detta pa en liten del av befolkningen i omradet.
Det ar manga fler som kampar for att starka Islam annu mer och att striktare sharia lagar skall inforas vilket inte ar en kamp for demokrati. Detta hander i t.ex Yemen, Pakistan, Libanon, Saudiarabien och manga fler. Det ar alltsa inte en kamp for demokrati utan en kamp for att starka Islam. Kampen for Islam ar mycket starkare an kampen for demokrati.
Visst de flesta ledarna ar kontrollerade av USA eftersom de saljer sin olja mestadels dit.
Om USA och t.ex Saudiarabien skulle sluta sammarbeta sa skulle det ha stora ekonomiska konsekvenser for bada landerna. Ledarna styr oftast med fortryck och korrumption men fortrycket skulle oka annu mer om de radikala grupperna sa som Al Quida eller talibanerna fick makten.
Det anda landet som jag ser det dar en riktig kamp for demokrati har startat ar Iran. Samtidigt ar jag ocksa overtygad om att "the Green Movement" far stod av USA.
#35 David Engquist
"Tyvarr stammer bara detta pa en liten del av befolkningen i omradet.
Det ar manga fler som kampar for att starka Islam annu mer och att striktare sharia lagar skall inforas vilket inte ar en kamp for demokrati. Detta hander i t.ex Yemen, Pakistan, Libanon, Saudiarabien och manga fler. Det ar alltsa inte en kamp for demokrati utan en kamp for att starka Islam. Kampen for Islam ar mycket starkare an kampen for demokrati."
Saudiarabien är och har alltid varit,(sedan landet grundades), en Islamisk teokrati, där finns en, med västvärldens goda minne, tystad demokratirörelse....Libanon är på mycket god väg mot demokrati....Yemen plågas av hårda inbördes spänningar och stridigheter, men även där finns, bland civilbefolkningen en stark önskan om fred och demokrati....flera arabländer som tex Jordanien och Egypten har visserligen Islamistiska grupper som kämpar mot de styrande, men dessa grupper har som regel inte majoriteten av befolkningen bakom sig, men lockar naturligtvis till sig en och annan förvirrad som inte ser något annat sätt att göra motstånd mot de USA-trogna diktatorerna. Talibanerna är överhuvudtaget inte en arabisk grupp och Al-Qaedas största misslyckande är just att de inte lyckats få stöd bland den stora majoriteten av araber och muslimer överhuvudtaget.
Du skrev även:
"Visst de flesta ledarna ar kontrollerade av USA eftersom de saljer sin olja mestadels dit.
Om USA och t.ex Saudiarabien skulle sluta sammarbeta sa skulle det ha stora ekonomiska konsekvenser for bada landerna."
Saddam Hussein slutade "samarbeta"....hur det gick för honnom och för Irak vet vi ju allt för väl....
Vad ekonomiska konsekvenser gäller...om länderna blir fria från USA-kontroll så skulle det få negativa konsekvenser för USA och mycket positiva konsekvenser för Mellanösterns länder...dvs om de slipper bli angripna och ockuperade...
#34 Palestinian forever
Du visar upp det som förenar nazister och islamister - en sinnessjuk tro på att judar på något oförklarligt, hemligt sätt styr hela världen.
Enda sättet att få demokrati i arabvärldenär att Islam marginaliseras samt att den arabiska värdegrunden revideras från topp till tå.
#37 Rufsen Olsson
Jag är anti-nazist lika mycket som jag är anti-zionist, jag är även motståndare till islamism och andra politiska rörelser som har någon form av religion som grund.
VAR har jag nämnt att jag tror att JUDAR styr världen ? ? ?
Eller kanske "visar du upp" det som typiska för zionister: den "sinnessjuka" uppfattningen att alla som är anti-zionister är anti-semiter...
Förövrigt så är den ideologi i Mellanöstern som mest liknar nazismen just zionismen....
ursäkta felskrivningen...
"Eller kanske "visar du upp" det som typiska för zionister"
skall naturligtvis vara:
Eller kanske "visar du upp" det som är typiskt för zionister
#36
"Libanon är på mycket god väg mot demokrati" - ren bull shit.
Libanon var en blomstrande stat tills de var för snälla och tog emot muslimska flyktingar i för stor skala, vilka sen startade inbördeskrig och på den vägen är vi idag...
#36 Palestinian forever,
Det stammer att det finns en demokratirorelse i dessa lander men den ar inte sarskillt stark och de icke demokratiska militanta rorelserna vaxer sig starkare.
Jag vill ocksa ratta mig sjalv jag skrev
"Det ar manga fler som kampar for att starka Islam annu mer och att striktare sharia lagar skall inforas vilket inte ar en kamp for demokrati".
Jag menar att dessa grupper ar fler, starkare och beradda att anvanda vilka metoder som hallst.
Sen vet jag inte vad majoriteten av manniskorna skulle foredra.
Al-Qaeda anvander jag som ett namn pa de flasta av radikala grupperna, jag vet att det ar valdigt manga och har olika mal men ett av deras gemensamma mal ar att fora krig mot vast.
Nar jag namnde Talibanerna sa menar jag i Afganistan.
Det ar sant som du sager att dessa rorelser i Egypten, Jordanien har ingen majoritet av befolkningen med sig, men de anvander vilka metoder som hallst for att na sina mal och det ar detta jag tycker ar vart att kampa emot.
Libanon ar det land som narmar sig demokrati men kan stridigheter kan bryta ut mycket snabbt.
Jag bor sjalv i ett muslimskt land och de flasta har tycker att Islam kommer fore kampen om demokrati.
Du sager "Vad ekonomiska konsekvenser gäller...om länderna blir fria från USA-kontroll så skulle det få negativa konsekvenser för USA och mycket positiva konsekvenser för Mellanösterns länder...dvs om de slipper bli angripna och ockuperade..."
Det finns ingett som talar for att dessa lander skulle fa det battre ekonomiskt om de slutade sammarbeta med USA eftersom USA ar den storsta oljeimportoren. Visst de skulle fortfarande salja sin olja till Kina, Ryssland osv men oljepriset till dessa lander skulle sjunka dramatiskt pga overskott..
Det ar sjalvklart att om man tar bort den storsta koparen av en produkt du saljer sa forlorar du som saljare.
Sen masste de styrande i dessa lander bli mycket battre pa att dela inkomsterna med befolkningen.
ps. Ursakta stavningen jag har tappat en del av min svenska eftersom jag har bott utomlands de senaste aren.
Nej Palestinier, den ideologi som mest påminner om nazism är islam.
Något som faktiskt den store Churchill noterade tidigt. Även om han vände på det och sa när Mein Kampf publicerades att "den boken påminner starkt om Koranen".
Tanken "judarna styr världen" genomsyrar samtliga dina inlägg.
#41 David Engquist
"Det ar sjalvklart att om man tar bort den storsta koparen av en produkt du saljer sa forlorar du som saljare."
Ja, det stämmer...men att sluta vara "marionett" åt USA betyder inte nödvändigtvis att handelsutbytet upphör med USA.
I framtida demokratier så kommer förmodligen vinsterna av olja och andra produkter att fördelas mycket mera rättvist än i dagens diktaturer...
"Jag bor sjalv i ett muslimskt land och de flasta har tycker att Islam kommer fore kampen om demokrati."
Ja det stämmer att islam går före allt annat för religiösa muslimer, precis som kristendom går före allt annat för djupt religiösa kristna o.s.v...det är ett "karaktärsdrag" för fundamentalism i alla religioner...
I de arabiska länder där jag varit under längre eller kortare perioder, finns visserligen växande islamistiska rörelser, men där finns även en utbredd och växande sekularisering särskilt bland unga.
#42 Rufsen Olsson
Att ta andra folks land döda, fördriva, och underkuva ursprungsbefolkningen för att skapa "lebensraum" åt det egna "utvalda" folket.
Ovanstående är lika mycket zionism som det är nazism.
Tänk efter så ser du likheterna Rufsen !
Du skrev även:
"Tanken "judarna styr världen" genomsyrar samtliga dina inlägg"
Det där är ett oärligt och ogrundat personangrepp från din sida !
Jag har varken tänkt eller sagt att judarna styr världen...dina äckliga antisemit-stämplar får du allt hitta någon annan att kleta på !
#43 Palestinian forever
".det är ett "karaktärsdrag" för fundamentalism i alla religioner..."
Dar haller jag med dig fullstandigt t.ex tycker jag att Israel kan inte langre raknas som en demokrati pga alla judiska fundamentalister som har allt for stor makt medans araberna ar en andra klassens medborgare..
Sen skriver du "Ja, det stämmer...men att sluta vara "marionett" åt USA betyder inte nödvändigtvis att handelsutbytet upphör med USA"
Men i de flastas ogon ar de "marionetter" till USA sa lange de fortsatter att gora affarer med varandra. Sa som att manga ser sveriges regering som en "knahund" till USA idag..
Min forhoppning ar ocksa att dessa lander blir demokratier sa snart som mojligt men att det skulle bli battre utan USAs inblandning har jag svart att tro, i alla fall i nulaget.
Sjalv bor jag i Malaysia vilket kan klassas som en demokrati aven om de har mycket att jobba pa. Det som skrammer mig ar att har ar att de unga radikaliseras mer och mer och kampar for att infora striktare lagar osv..
Soldatmamman måste vara så oerhört glad att hennes son beslutade sig för att åka till Afganisthan så att hennes drömmar om att bli en uppmärksammad kändis äntligen kan gå i uppfyllelse. Nu översvämmas vi av hennes åsikter om ditten och datten, allt legitimerat med att sonen är soldat. Att hon själv inte har ett dyft att bidra med spelar ingen roll, allt enligt big brother kändisskapets spelregler.
Och som en skänk från ovan har några busungar i grannskapet nu hotat henne på arabiska. Det blir ännu mer uppmärksamhet, prisad vare Allah!
Allvarligt talat, sätt upp en tillräckligt sur lapp i tvättstugan och du kommer att få lika många dödshot.
Newsmill håller på att implodera av kändiskåthet.
#31 Carina NordenÅkerlund,
Den strategi du förordar bjuder ju in till just sådan "stenåldersblodshämnd", snarare än värjer Sverige - eller ska jag säga svenska soldater och deras anhöriga - mot sådana angrepp. Till det avseendet hade varit mer bestämt att ta hem soldaterna, snarare än att förespråka massavlyssning av Sveriges befolkning.
Att du genomgående använder dig av referenser till stenålder och medeltid till den fiendebild du applicerat på afghanerna är också talande. Det tycks ju ha varit lite utav problemet i sig, då en sådan fiendebild tycks förutsätta att fienden saknar tillgång till modern avlyssningsutrustning. Well surprise surprise..
#45 David Engquist
"Sjalv bor jag i Malaysia vilket kan klassas som en demokrati aven om de har mycket att jobba pa. Det som skrammer mig ar att har ar att de unga radikaliseras mer och mer och kampar for att infora striktare lagar osv."
Jag är lite dåligt insatt i samhällsklimatet i Malaysia. men om det är som du beskriver med en växande radikalisering o.s.v. så är det naturligtvis en beklaglig och skrämmande utveckling.
#47 Erik L Andersson
"Att du genomgående använder dig av referenser till stenålder och medeltid till den fiendebild du applicerat på afghanerna är också talande"
Hon annvande ordet "stenåldersblodshämnd" tva ganger och refererar inte till medeltiden nagon gang vad jag kan lasa kanske har missat nagot?? Dina pastaenden om hennes texter haller inte..
#46 Tomas Karlsson,
Vem ar i dina ogon viktig nog for att fa debattera?? Hela iden med Newsmill ar att det skall vara blandat vanliga manniskor, politiker, beslutsfattare osv.. Om du inte har nagra vesentliga synpunkter tycker jag att du skall dra nagon annan stans...
For ovrigt foresprakar hon inte nagonstans massavlyssningar.. Hon skriver..
"Jag vill nu se polis- och övriga rättsväsendet använda alla sina nya avlyssningsmöjligheter för att visa att vi inte accepterar medeltida förtryckarmönster i något sammanhang, jag vill att denna brottslighet tas på allvar, jag vill se gripanden, lagföring och arresteringar."
Enligt min uppfattning skall svenska rattsvasendet spara dessa samtal och avlyssna, straffa mm.. Dessa hot masste utredas ordentligt.
#33 Rufsen Olsson,
"på vilket sätt monteras demokratin i Sverige ned?"
På vilka sätt, vore kanske mer relevant. I detta fall handlar det om nya krav på undantagslagar utifrån den förändrade hotbilden i kriget. Dessutom har vi en rad inhemska politiska rörelser som eftersträvar detsamma, hur de tar sig uttryck beror förstås på vilket fokusområde de väljer. Sedan instämmer jag inte i att understödjandet av amerikansk kontroll över Afghanistans naturtillgångar är ett steg i rätt riktning. Ett steg i rätt riktning hade snarare varit att trygga alla människors lika rättigheter här hemma.