Pekuls resonemang hänger inte speciellt väl ihop, i synnerhet den närmast metafysiska kopplingen mellan demokrati, kungahus, migration och Viktoria som samlande gestalt. För det första är inte kungahuset en demokratisk institution bara för att merparten av Sveriges invånare är för monarkin, principen att statliga ämbeten går i arv kommer alltid att representera ett feodalt, och inte ett demokratiskt, statsskick. Även i grunden republikanska politiska partier som s kan av populistiska skäl visserligen välja att arrangera sig med monarkin, men snälla, bespara oss denna folkliga skönmålning av kungahuset som hyperdemokratiskt och fast förankrat i den svenska folksjälen. Liknande generaliseringar om andra grupper (t.ex. muslimer) skulle medföra omedelbar utryckning av PK-polisen. Den bärande idén att samla Sveriges befolkning kring grundläggande demokratiska värden med hjälp av en halmdocka som inte är demokratiskt vald faller på sin egen orimlighet. I artikeln frambesvärjas dessutom behovet att påtagliga, och oförargliga, symboler för en demokratisk nationalstat. Jag tror Pekul underskattar Sveriges merparten av befolkning som inte behöver ett gulligt kungahus eller andra statyer för att sluta upp bakom ett antal bärande demokratiska principer. Sveriges grundlagar är en bra utgångspunkt, och där regleras ju även successionsordningen :o)
Permalänk | Anmäl
Hillis B Toklas, 2010-06-20, 11:33
Nalin P
Att verka för monarkins avskaffande är enligt dig en "mycket viktig och rakryggad ståndpunk"
Det innebär alltså att du skriver att socialdemokratin inte är rakryggade och inte kan driva viktiga frågor.
Vad har Socialdemokratin gjort för att monarkin skall avskaffas under all dessa år de den har haft det inskrivet i partiprogrammet?
Falsk är vad du som vanligt är.
Permalänk | Anmäl
Daniel Ekström, 2010-06-20, 11:45
Förändring i tankesystemet för dig och kanske för många andra också : Dina ord Nalin " Monarkins roll i dag är att representera vårt demokratiska land och folket i Sverige och det finns starka skäl att tro att monarkin faktiskt kan stärka demokratin framöver."
Jag håller med och tror att Victoria är rätt person för hela Sveriges befolkning. De flesta vill väl och med sunt förnuft kommer man väldigt långt.
Love, Pece and Understanding!
Permalänk | Anmäl
Gunvi Lundqvist, 2010-06-20, 12:06
Bättre ankare än HKH Prins Daniel, Hertig af Västergötland står ej att få för vårt baktalade kungahus, mycket roligt, trevligt, välgörande och förlösande för Hans Majestät Konung Carl XVI Gustaf och för hans hustru Drottning Silvia.
-Och aldrig någonsin kommer varken Nalin Pekgul, Lars Ohly, Mona Sahlin eller Peter Eriksson att dra hit all världens journalister, och samla hundratals miljonert runt TV-apparaterna världen över---
-de är för små liksom, -som Teskedsgumman ungefär.
Permalänk | Anmäl
Ebbe Cederblad, 2010-06-20, 13:49
Visst är familjen Bernadotte en utmärkt förebild. Det finns dessutom väldigt många andra bra förebilder i sverige. Tyvärr hjälper det inte när väldigt många invandrare motsätter sig att bli integrerade. Istället sprids uppmaningar om att ta avstånd från vårt sätt att leva.
Vill också slå ett slag för att lägga ner SVT för att de hindrat god PR
för Sverige. Så uselt gjort.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2010-06-20, 14:43
Och detta ska vara ett inlägg från en socialdemokrat som Nalin Pekgul, vars parti i åratal har haft monarkins avskaffande på sitt partiprogram. Må så vara att Victoria som person är behaglig och hennes kärlek till Daniel verkar äkta. Men enligt min uppfattning bör kungahuset och monarkin avskaffas så snart som det bara är möjligt. Jag låter mig inte bedåras av ett tjusigt bröllop. Ett demokratiskt land som Sverige behöver ha en statschef som är folkvald. Därför är jag republikan.
Permalänk | Anmäl
sonja eriksson, 2010-06-20, 14:57
Vilket patetiskt svammel. Först hyllar Nalin Pekgul Victoria för att hon väljer att använda begreppet "Sveriges folk" stället för det exkluderande "svenska folket". Sedan börjar hon yra om att Victoria tagit plats i "den svenska folksjälen".
Om "nysvenskar" vill identifiera sig som svenskar måste det vara resultatet av deras eget val och inte ett påbud från vare sig grötmyndiga betongsossar, förmyndarliberaler eller toknationalister. Än mindre bör det odemokratiska kungahuset vara någon sorts förebild för nationell identitet. Det går alldeles utmärkt för svenska medborgare att identifiera sig som kurd, finländare, same, rom, jude, svensk eller vilken kultur de nu
Vad är det som är så modigt med att gifta sig med en "vanlig svensk man"? Det hade varit betydligt modigare om Victoria hade gift sig med en muslim eller jude.
Victoria får inte ens välja sin egen tro. Enligt vår grundlag är hon dessutom skyldig att fördöma muslimer. Att hon skulle kunna vara en samlande gestalt för grundläggande demokratiska värden är enbart skrattretande. Nalin Pekgul försöker med de mest bisarra argument hylla en institution som borde ha begravts redan under 1800-talet. Sossarnas fjäsk för kungahuset och förräderi mot de demokratiska idealen är oförlåtligt.
Permalänk | Anmäl
Läderlappen, 2010-06-20, 15:02
Vad behöver ni monarkin för att skydda er för? Ni har ju avvecklat grundlagen för att få en lydig arme av legoknektar och dessutom precis ändrat grundlagen så ni kan använda era legoknektar att skjuta på svenskar som protesterar mot ert förtryck!
Men jag förstår att du gärna ser att ni i sjuklövern har både hängslen och svångrem för många av oss i folket har fått upp ögonen för era lögner och ert förtryck och ert angrepp på själva nationen. Det kommer komma en dag när ni kommer behöver era legosoldater och era ändrade lagar. Och dom kommer inte räcka till.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2010-06-20, 15:15
Avvecklat folkarmen skulle det stått och ingenting annat.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2010-06-20, 15:15
Som vanligt planerar en Sosse framtidens politik utifrån hur "en muslimsk vän" reagerat på kungens tal, eller hur "ett invandrartjejgäng" agerat när prinsessan gått besökt dem.
I USA har man ingen Kung, ändå klarar sig nya medborgare (inte olagliga flyktingar) långt bättre där än i "välfärdsmonarkier" som Sverige. .
Permalänk | Anmäl
Ahmed Ahmed, 2010-06-20, 15:16
Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Om du Nalin Pekgul hade varit socialdemokraternas partiledare hade jag för första gången i mitt liv röstat på S och jag är ganska övertygad om att lika väl som Viktoria och Daniel kan ena svenska folket kan du Nalin Pekgul göra detsamma!
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2010-06-20, 16:30
Du är klok du Nalin! Visst är det som du skriver. Att kronprinsessan är en stark och enande kraft. Och för första gången så fick en kvinna lyfta upp en man till sin egen ställning i vårt kungahus. Det borde väl feministerna hylla!
Det är omvänt mot Mette-Marit, som lyftes av Haakon upp till samma höjd. Den gamla vanliga rollen mellan män och kvinnor. Men jag har inte sett någon hyllning till kvinnan, som lyfte mannen av folket från ultrafeministerna.
Sanningen är väl att de inte vill se att könsrollerna är bara roller och inte har något med oss som människor att göra. Att människor mer hänger ihop med vilken klass man är född i, men så pratar vi inte heller nyförtiden. Klasser finns inte påstås det.
Nog gör de det alltid. Men i går fick vi uppleva något så fantastiskt som att kika in i den högsta klassens bankettsal och vi fick vara med på ett bröllop där kärleken överskuggade ett flerhundraårigt gammalt ceremoniel. Och det var stort.
Det är detta det handlar om, att ta klichéer och fylla dem med nytt liv, som när Daniel sa: Victoria, störst av allt är kärleken. Jag älskar dig så.
Så banalt och så utslitet, men så fint därför att det fanns så mycket äkta känsla i det. Det var det stora och nya.
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2010-06-20, 17:18
En överraskande positiv artikel Nalin med en inledande god analys, men senare förstår jag förstår jag inte kopplingen till främlingsfientlighet och muslimer.
Permalänk | Anmäl
RJ, 2010-06-20, 18:50
I have seen the wedding in TV, it was great.
Permalänk | Anmäl
LisaKarlsen, 2010-06-20, 20:14
Pekul: Kanske vore det något för (S) att ta efter: -Låt Mona Sahlins äldsta barn bli ny partiordförande efter Mona!
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2010-06-20, 21:07
Mycket tjatande om huruvida kungahuset är demokratiskt, tycker jag...
Jag kan inte se något odemokratiskt i detta då kungahuset inte har någon politisk makt. Det händer inte ofta att jag håller med en sosse men i denna artikel har du helt rätt, Nalin.
Ovsett vad vissa än må tycka om det mångkulturella samhället så är det idag en realitet som vi måste räkna med och om vi någonsin ska lyckas göra alla dessa kulturer och religioner till ett folk så behövs denna typ av institutioner och företeelser.
Dessutom tror även jag att kungahuset är bra för demokratin då det bl.a. kan utgöra en stabiliserande faktor och fungera som bevakare av demokratin. Spanien är, som Nalin mycket riktigt påpekar, ett ypperligt exempel.
Jag tror helt enkelt att kungahuset är bra för Sverige. Framförallt då det företräds av detta lysande par!
Permalänk | Anmäl
Snoken, 2010-06-20, 21:21
I regeringspropositionen 1997/98:16 görs konstaterandena:
"På några decennier har Sverige genom invandring blivit ett land präglat
av kulturell och etnisk mångfald"
"Eftersom en stor grupp människor har sitt ursprung i ett annat
land saknar den svenska befolkningen en gemensam historia."
Utvecklingens hastiighet illustreras av att antalet utrikes födda från 1997 till idag har ökat från 900.000 till 1,4 miljoner. Man kan också fundera varför
antalet födda i stan har i det närmaste dubblerats på 10 år.
Sverige är ett territorium befolkat av olika stammmar, i bästa fall levande
bredvid varandra. Som boende i Malmö har jag ingenting gemensamt med
stadens 65.000 muslimer eller 6.500 romer. Jag kan inte ens prata med dem.
Det är tveksamt om jag ens kan bo kvar när staden får muslimsk majoritet vilket infträffar inom tio år.
Nalin vill nu slänga in Viktoria för att försöka kitta ihop detta bygge, men det är för sent. Jag struntar uppriktigt sagt i alltihop.
Kungahuset representerar en krympande del av befolkningen och ersätts bättre med en president Eftersom statsreligionen i Sverige är multikulti, genusperpektiv och HBT skulle Tina Rosengren eller Nyamko Sabuni passa.
Sabuni är meriterad genom optiken.
Permalänk | Anmäl
Conrad Larsson, 2010-06-20, 21:55
Om man har demokratiska värden som alla kan respektera varför behöver man då en symbol för att alla ska samla kring den. symboler och personkult tillhör diktatorer som nazism och kommunism. Nalin som är socialdemokrat visar alltid i sina artikler bilden på en motsägesfull person.
Permalänk | Anmäl
Alan Pirani, 2010-06-20, 22:19
Märk väl att de flesta som hyllar Nalin Pekgul är islamofober, av att döma i andra artiklar där de kommenterat.
Nalins sympati med kungahuset beror främst på 1) fjäsk för hovet (det är inne just nu) 2) sossar har alltid symaptiserat med diktaturstrukturer, 3) hon är populist (det är klarlagt redan att en stor majoritet är för monarkin just nu), 4 hon är helt enkelt en sosse!
Permalänk | Anmäl
Ahmed Ahmed, 2010-06-21, 00:49
Till Ahmed Ahmed: Nalin Pekgul är något så ovanligt som en "riktig och ärlig person" och ändå politiker. De växer inte på träd i Sverige!
Jag tycker att Nalin Pekgul ser det andra inte vill se och hör det andra inte vill höra. Det tyder på ett känsligt och begåvat sinne!
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2010-06-21, 05:39
Det är bara för sorgligt att höra dig… du är ur det psykologiska förtrycket någon som vill normalisera det. Du mindervärdigförklarar folket och ser inte att det är i maktens korridorer allt förtryck sker och formas.
Att någon ska införa demokrati som ser sig själv som mer än ”vanlig”... måste leva efter principen att folket måste ha någon att lyda… när det är så att folket inte förstår och kan förlika sig med tanken… tanken om att makt måste till för demokrati? Ett fundamentalt fel kommet ur det styrande skiktet för behållande av makt.
Makt cementerar tillstånd för människor. Inga leenden och påstådda välmeningar komna ur munnar med makt har lyckats med att visa demokrati. Var och när blir denna ”maktens celebritet” del av folket? Det är inte förr än att ”vanliga” människor kan känna sig vanliga tillsammans med demokratin som det kan existera demokrati.
Du talar om ”demokratisk makt” vilket är diktatur men i en sofistikerad anda för att lura folket. Du vill att demokratin ska komma ur förtryck och det har inte lyckats och kommer aldrig så att göra. Inte förr än vi förstår att girighet är människan gissel… kommer någon demokrati att se dagens ljus.
Permalänk | Anmäl
Frank Larsson, 2010-06-21, 08:37
Kapitalismen är svaret på dina böner Nalin Pekgul!
Den fungerar i muslimska länder, i kinesisk diktatur, i tokhögerns USA och i ditt Tensta.
Kapitalismen är större än kärlek, den vackraste och kraftfullaste kultur som skapats av människa.
Kapitalismen känner inga gränser, är tålmodig och generös mot alla religioner och den har visat sig stå stark när politiken havererar.
Kapitalismen gör ingen skillnad på diktatur och demokrati, fattiga och rika, Gud och Mammon.
Kapitalismen ger liv.
Låt oss skriva in i den svenska grundlagen att Monarkin ska stå garant för kapitalismen och vara dess främsta symbol.
Leve Sverige! Lev monarkin! Leve kapitalismen!
PS
Alla gillar kapitalism. Även dom som inte gör det.
Alltså har jag alla slags svenskar bakom mig, hela svenska folket.
Är du för eller mot det svenska folket Nalin Pekgul?
Ds
Permalänk | Anmäl
Bengt Wikström, 2010-06-21, 08:37
Vi får väl hoppas på den starka enande styrka som kungen visade i samband med tsunamikatastrofen även i framtiden när bröllopsglansen lagt sig och vi återgår till den multikulturella berikningen som övergått till ett lågintensivt krig i form av bilbränder, stenkastning, skolbränder, skjutningar på öppen gata (gängen i Malmö senaste veckorna). Läs här om tio bränder under samma natt i Göteborg:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.393118-flera-brander-i-goteborg
Riksdagspartierna verkar handlingsförlamade då det snart bara är etablissemanget som tror på detta "mulitkulturella idealsamhället". Kan en nyktert tänkande kung kanske kunna göra en samlande insats?
Missa inte krönikören Julia Caesars knivskarpa samhällsanalyser:
www.korta.nu/jc
Permalänk | Anmäl
Cavatus Carlson, 2010-06-21, 09:01
Ramona Fransson, du var en av de jag syftade på. Smygislamofobi är allvarligare samhällsproblem än öppen rasism. Påminner om den långvariga toleransen mot judar, för att sedan vid minsta misstag från Israel fördömer syor del av Europa judar. (Tom svenska politiker körde anti-semitisk propaganda så fort de fick chansen).
Permalänk | Anmäl
Ahmed Ahmed, 2010-06-21, 09:30
skulle vara "fördömer stor del av Europa judarna"
Permalänk | Anmäl
Ahmed Ahmed, 2010-06-21, 09:33
Jo det gäller att haka på rojalist trenden i kvällspressen för att synas, desperationen hos SAP potentater börjar väl allt mer tillta nu när Wetterstrand med Sahlins hjälp håller på att mosa sossarnas monopol på politisk makt, som trenden ser ut är det många SAP politruker som riskerar att hamna bortom köttgrytorna i höstens val. Det som såg ut att vara en livstidsfödkrok riskerar nu att vissna bort.
Herregud ... är det bara svagsinta kvar i det gamla ärevördiga arbetarpartiet?
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2010-06-21, 09:41
varför beundrar kvinnor monarkin mer än männen gör? det var kvinnor som satt i timmar i vilstolar i sthlm i väntan på en kortege som blixtrade förbi!
Är det inte så att de mest förtryckta är de som ivrigast försvarar sina förtryckare?
Permalänk | Anmäl
Lennart Torstensson, 2010-06-21, 21:21
Precis som många nu fått omvärdera Daniel och monarkin till det bättrre, får jag ge en eloge till Nalin Pekgul och ge henne cred för detta inlägg, och samtidigt omvärdera henne till det bättre. Det hade jag aldrig trott om mig själv. Jag faller för inlägget som svenska folket, inklusive republikanerna, föll för Daniels tal.
Permalänk | Anmäl
Terje Blomstrand, 2010-06-22, 10:52
det gäller att skilja ut det personliga perspektivet från det historiska,,,,,, hur trevliga än daniel och victoria är på sin lyxkryssare i franska polynesien så blir inte monarkin varken bättre eller sämre som statsskick... vad händer om deras nyavlade barn får för många kromosomer... s.k. downs syndrom? blir det fosterdiagnostik och abort då?.... annars blir det ju konstitutionell kris!
Permalänk | Anmäl
Lennart Torstensson, 2010-06-22, 17:58
ter should louis vuitton bargain which citations fascination replica Chanel he prefers MLA or louis vuitton handbags APA further adhering to Chanel New arrivals store its guidelines. again peppering Louis Vuitton Monogram Jokes handbags quotes consequence the formula Chanel Handbag define costless ensures that Chanel replica Handbags the routine make vivid louis vuitton outlet unpaid is presentable. FunctionsS: aaa replica louis vuitton Hours, Minutes, Sub-dial seconds louis vuitton imitation handbag (3 o'clock), Chronograph, Da
Permalänk | Anmäl
laiji, 2010-07-17, 09:21
replica chanel replica chanel
replica gucci replica gucci
replica hermes replica hermes
replica louis vuitton replica louis vuitton
discount handbags discount handbags
designer handbags designer handbags
Permalänk | Anmäl
k247br, 2010-07-28, 04:13
31 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Pekuls resonemang hänger inte speciellt väl ihop, i synnerhet den närmast metafysiska kopplingen mellan demokrati, kungahus, migration och Viktoria som samlande gestalt. För det första är inte kungahuset en demokratisk institution bara för att merparten av Sveriges invånare är för monarkin, principen att statliga ämbeten går i arv kommer alltid att representera ett feodalt, och inte ett demokratiskt, statsskick. Även i grunden republikanska politiska partier som s kan av populistiska skäl visserligen välja att arrangera sig med monarkin, men snälla, bespara oss denna folkliga skönmålning av kungahuset som hyperdemokratiskt och fast förankrat i den svenska folksjälen. Liknande generaliseringar om andra grupper (t.ex. muslimer) skulle medföra omedelbar utryckning av PK-polisen. Den bärande idén att samla Sveriges befolkning kring grundläggande demokratiska värden med hjälp av en halmdocka som inte är demokratiskt vald faller på sin egen orimlighet. I artikeln frambesvärjas dessutom behovet att påtagliga, och oförargliga, symboler för en demokratisk nationalstat. Jag tror Pekul underskattar Sveriges merparten av befolkning som inte behöver ett gulligt kungahus eller andra statyer för att sluta upp bakom ett antal bärande demokratiska principer. Sveriges grundlagar är en bra utgångspunkt, och där regleras ju även successionsordningen :o)
Nalin P
Att verka för monarkins avskaffande är enligt dig en "mycket viktig och rakryggad ståndpunk"
Det innebär alltså att du skriver att socialdemokratin inte är rakryggade och inte kan driva viktiga frågor.
Vad har Socialdemokratin gjort för att monarkin skall avskaffas under all dessa år de den har haft det inskrivet i partiprogrammet?
Falsk är vad du som vanligt är.
Förändring i tankesystemet för dig och kanske för många andra också : Dina ord Nalin " Monarkins roll i dag är att representera vårt demokratiska land och folket i Sverige och det finns starka skäl att tro att monarkin faktiskt kan stärka demokratin framöver."
Jag håller med och tror att Victoria är rätt person för hela Sveriges befolkning. De flesta vill väl och med sunt förnuft kommer man väldigt långt.
Love, Pece and Understanding!
Bättre ankare än HKH Prins Daniel, Hertig af Västergötland står ej att få för vårt baktalade kungahus, mycket roligt, trevligt, välgörande och förlösande för Hans Majestät Konung Carl XVI Gustaf och för hans hustru Drottning Silvia.
-Och aldrig någonsin kommer varken Nalin Pekgul, Lars Ohly, Mona Sahlin eller Peter Eriksson att dra hit all världens journalister, och samla hundratals miljonert runt TV-apparaterna världen över---
-de är för små liksom, -som Teskedsgumman ungefär.
Visst är familjen Bernadotte en utmärkt förebild. Det finns dessutom väldigt många andra bra förebilder i sverige. Tyvärr hjälper det inte när väldigt många invandrare motsätter sig att bli integrerade. Istället sprids uppmaningar om att ta avstånd från vårt sätt att leva.
Vill också slå ett slag för att lägga ner SVT för att de hindrat god PR
för Sverige. Så uselt gjort.
Och detta ska vara ett inlägg från en socialdemokrat som Nalin Pekgul, vars parti i åratal har haft monarkins avskaffande på sitt partiprogram. Må så vara att Victoria som person är behaglig och hennes kärlek till Daniel verkar äkta. Men enligt min uppfattning bör kungahuset och monarkin avskaffas så snart som det bara är möjligt. Jag låter mig inte bedåras av ett tjusigt bröllop. Ett demokratiskt land som Sverige behöver ha en statschef som är folkvald. Därför är jag republikan.
Vilket patetiskt svammel. Först hyllar Nalin Pekgul Victoria för att hon väljer att använda begreppet "Sveriges folk" stället för det exkluderande "svenska folket". Sedan börjar hon yra om att Victoria tagit plats i "den svenska folksjälen".
Om "nysvenskar" vill identifiera sig som svenskar måste det vara resultatet av deras eget val och inte ett påbud från vare sig grötmyndiga betongsossar, förmyndarliberaler eller toknationalister. Än mindre bör det odemokratiska kungahuset vara någon sorts förebild för nationell identitet. Det går alldeles utmärkt för svenska medborgare att identifiera sig som kurd, finländare, same, rom, jude, svensk eller vilken kultur de nu
Vad är det som är så modigt med att gifta sig med en "vanlig svensk man"? Det hade varit betydligt modigare om Victoria hade gift sig med en muslim eller jude.
Victoria får inte ens välja sin egen tro. Enligt vår grundlag är hon dessutom skyldig att fördöma muslimer. Att hon skulle kunna vara en samlande gestalt för grundläggande demokratiska värden är enbart skrattretande. Nalin Pekgul försöker med de mest bisarra argument hylla en institution som borde ha begravts redan under 1800-talet. Sossarnas fjäsk för kungahuset och förräderi mot de demokratiska idealen är oförlåtligt.
Vad behöver ni monarkin för att skydda er för? Ni har ju avvecklat grundlagen för att få en lydig arme av legoknektar och dessutom precis ändrat grundlagen så ni kan använda era legoknektar att skjuta på svenskar som protesterar mot ert förtryck!
Men jag förstår att du gärna ser att ni i sjuklövern har både hängslen och svångrem för många av oss i folket har fått upp ögonen för era lögner och ert förtryck och ert angrepp på själva nationen. Det kommer komma en dag när ni kommer behöver era legosoldater och era ändrade lagar. Och dom kommer inte räcka till.
Avvecklat folkarmen skulle det stått och ingenting annat.
Som vanligt planerar en Sosse framtidens politik utifrån hur "en muslimsk vän" reagerat på kungens tal, eller hur "ett invandrartjejgäng" agerat när prinsessan gått besökt dem.
I USA har man ingen Kung, ändå klarar sig nya medborgare (inte olagliga flyktingar) långt bättre där än i "välfärdsmonarkier" som Sverige. .
Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Om du Nalin Pekgul hade varit socialdemokraternas partiledare hade jag för första gången i mitt liv röstat på S och jag är ganska övertygad om att lika väl som Viktoria och Daniel kan ena svenska folket kan du Nalin Pekgul göra detsamma!
Du är klok du Nalin! Visst är det som du skriver. Att kronprinsessan är en stark och enande kraft. Och för första gången så fick en kvinna lyfta upp en man till sin egen ställning i vårt kungahus. Det borde väl feministerna hylla!
Det är omvänt mot Mette-Marit, som lyftes av Haakon upp till samma höjd. Den gamla vanliga rollen mellan män och kvinnor. Men jag har inte sett någon hyllning till kvinnan, som lyfte mannen av folket från ultrafeministerna.
Sanningen är väl att de inte vill se att könsrollerna är bara roller och inte har något med oss som människor att göra. Att människor mer hänger ihop med vilken klass man är född i, men så pratar vi inte heller nyförtiden. Klasser finns inte påstås det.
Nog gör de det alltid. Men i går fick vi uppleva något så fantastiskt som att kika in i den högsta klassens bankettsal och vi fick vara med på ett bröllop där kärleken överskuggade ett flerhundraårigt gammalt ceremoniel. Och det var stort.
Det är detta det handlar om, att ta klichéer och fylla dem med nytt liv, som när Daniel sa: Victoria, störst av allt är kärleken. Jag älskar dig så.
Så banalt och så utslitet, men så fint därför att det fanns så mycket äkta känsla i det. Det var det stora och nya.
En överraskande positiv artikel Nalin med en inledande god analys, men senare förstår jag förstår jag inte kopplingen till främlingsfientlighet och muslimer.
I have seen the wedding in TV, it was great.
Pekul: Kanske vore det något för (S) att ta efter: -Låt Mona Sahlins äldsta barn bli ny partiordförande efter Mona!
Mycket tjatande om huruvida kungahuset är demokratiskt, tycker jag...
Jag kan inte se något odemokratiskt i detta då kungahuset inte har någon politisk makt. Det händer inte ofta att jag håller med en sosse men i denna artikel har du helt rätt, Nalin.
Ovsett vad vissa än må tycka om det mångkulturella samhället så är det idag en realitet som vi måste räkna med och om vi någonsin ska lyckas göra alla dessa kulturer och religioner till ett folk så behövs denna typ av institutioner och företeelser.
Dessutom tror även jag att kungahuset är bra för demokratin då det bl.a. kan utgöra en stabiliserande faktor och fungera som bevakare av demokratin. Spanien är, som Nalin mycket riktigt påpekar, ett ypperligt exempel.
Jag tror helt enkelt att kungahuset är bra för Sverige. Framförallt då det företräds av detta lysande par!
I regeringspropositionen 1997/98:16 görs konstaterandena:
"På några decennier har Sverige genom invandring blivit ett land präglat
av kulturell och etnisk mångfald"
"Eftersom en stor grupp människor har sitt ursprung i ett annat
land saknar den svenska befolkningen en gemensam historia."
Utvecklingens hastiighet illustreras av att antalet utrikes födda från 1997 till idag har ökat från 900.000 till 1,4 miljoner. Man kan också fundera varför
antalet födda i stan har i det närmaste dubblerats på 10 år.
Sverige är ett territorium befolkat av olika stammmar, i bästa fall levande
bredvid varandra. Som boende i Malmö har jag ingenting gemensamt med
stadens 65.000 muslimer eller 6.500 romer. Jag kan inte ens prata med dem.
Det är tveksamt om jag ens kan bo kvar när staden får muslimsk majoritet vilket infträffar inom tio år.
Nalin vill nu slänga in Viktoria för att försöka kitta ihop detta bygge, men det är för sent. Jag struntar uppriktigt sagt i alltihop.
Kungahuset representerar en krympande del av befolkningen och ersätts bättre med en president Eftersom statsreligionen i Sverige är multikulti, genusperpektiv och HBT skulle Tina Rosengren eller Nyamko Sabuni passa.
Sabuni är meriterad genom optiken.
Om man har demokratiska värden som alla kan respektera varför behöver man då en symbol för att alla ska samla kring den. symboler och personkult tillhör diktatorer som nazism och kommunism. Nalin som är socialdemokrat visar alltid i sina artikler bilden på en motsägesfull person.
Märk väl att de flesta som hyllar Nalin Pekgul är islamofober, av att döma i andra artiklar där de kommenterat.
Nalins sympati med kungahuset beror främst på 1) fjäsk för hovet (det är inne just nu) 2) sossar har alltid symaptiserat med diktaturstrukturer, 3) hon är populist (det är klarlagt redan att en stor majoritet är för monarkin just nu), 4 hon är helt enkelt en sosse!
Till Ahmed Ahmed: Nalin Pekgul är något så ovanligt som en "riktig och ärlig person" och ändå politiker. De växer inte på träd i Sverige!
Jag tycker att Nalin Pekgul ser det andra inte vill se och hör det andra inte vill höra. Det tyder på ett känsligt och begåvat sinne!
Det är bara för sorgligt att höra dig… du är ur det psykologiska förtrycket någon som vill normalisera det. Du mindervärdigförklarar folket och ser inte att det är i maktens korridorer allt förtryck sker och formas.
Att någon ska införa demokrati som ser sig själv som mer än ”vanlig”... måste leva efter principen att folket måste ha någon att lyda… när det är så att folket inte förstår och kan förlika sig med tanken… tanken om att makt måste till för demokrati? Ett fundamentalt fel kommet ur det styrande skiktet för behållande av makt.
Makt cementerar tillstånd för människor. Inga leenden och påstådda välmeningar komna ur munnar med makt har lyckats med att visa demokrati. Var och när blir denna ”maktens celebritet” del av folket? Det är inte förr än att ”vanliga” människor kan känna sig vanliga tillsammans med demokratin som det kan existera demokrati.
Du talar om ”demokratisk makt” vilket är diktatur men i en sofistikerad anda för att lura folket. Du vill att demokratin ska komma ur förtryck och det har inte lyckats och kommer aldrig så att göra. Inte förr än vi förstår att girighet är människan gissel… kommer någon demokrati att se dagens ljus.
Kapitalismen är svaret på dina böner Nalin Pekgul!
Den fungerar i muslimska länder, i kinesisk diktatur, i tokhögerns USA och i ditt Tensta.
Kapitalismen är större än kärlek, den vackraste och kraftfullaste kultur som skapats av människa.
Kapitalismen känner inga gränser, är tålmodig och generös mot alla religioner och den har visat sig stå stark när politiken havererar.
Kapitalismen gör ingen skillnad på diktatur och demokrati, fattiga och rika, Gud och Mammon.
Kapitalismen ger liv.
Låt oss skriva in i den svenska grundlagen att Monarkin ska stå garant för kapitalismen och vara dess främsta symbol.
Leve Sverige! Lev monarkin! Leve kapitalismen!
PS
Alla gillar kapitalism. Även dom som inte gör det.
Alltså har jag alla slags svenskar bakom mig, hela svenska folket.
Är du för eller mot det svenska folket Nalin Pekgul?
Ds
Vi får väl hoppas på den starka enande styrka som kungen visade i samband med tsunamikatastrofen även i framtiden när bröllopsglansen lagt sig och vi återgår till den multikulturella berikningen som övergått till ett lågintensivt krig i form av bilbränder, stenkastning, skolbränder, skjutningar på öppen gata (gängen i Malmö senaste veckorna). Läs här om tio bränder under samma natt i Göteborg:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.393118-flera-brander-i-goteborg
Riksdagspartierna verkar handlingsförlamade då det snart bara är etablissemanget som tror på detta "mulitkulturella idealsamhället". Kan en nyktert tänkande kung kanske kunna göra en samlande insats?
Missa inte krönikören Julia Caesars knivskarpa samhällsanalyser:
www.korta.nu/jc
Ramona Fransson, du var en av de jag syftade på. Smygislamofobi är allvarligare samhällsproblem än öppen rasism. Påminner om den långvariga toleransen mot judar, för att sedan vid minsta misstag från Israel fördömer syor del av Europa judar. (Tom svenska politiker körde anti-semitisk propaganda så fort de fick chansen).
skulle vara "fördömer stor del av Europa judarna"
Jo det gäller att haka på rojalist trenden i kvällspressen för att synas, desperationen hos SAP potentater börjar väl allt mer tillta nu när Wetterstrand med Sahlins hjälp håller på att mosa sossarnas monopol på politisk makt, som trenden ser ut är det många SAP politruker som riskerar att hamna bortom köttgrytorna i höstens val. Det som såg ut att vara en livstidsfödkrok riskerar nu att vissna bort.
Herregud ... är det bara svagsinta kvar i det gamla ärevördiga arbetarpartiet?
varför beundrar kvinnor monarkin mer än männen gör? det var kvinnor som satt i timmar i vilstolar i sthlm i väntan på en kortege som blixtrade förbi!
Är det inte så att de mest förtryckta är de som ivrigast försvarar sina förtryckare?
Precis som många nu fått omvärdera Daniel och monarkin till det bättrre, får jag ge en eloge till Nalin Pekgul och ge henne cred för detta inlägg, och samtidigt omvärdera henne till det bättre. Det hade jag aldrig trott om mig själv. Jag faller för inlägget som svenska folket, inklusive republikanerna, föll för Daniels tal.
det gäller att skilja ut det personliga perspektivet från det historiska,,,,,, hur trevliga än daniel och victoria är på sin lyxkryssare i franska polynesien så blir inte monarkin varken bättre eller sämre som statsskick... vad händer om deras nyavlade barn får för många kromosomer... s.k. downs syndrom? blir det fosterdiagnostik och abort då?.... annars blir det ju konstitutionell kris!
ter should louis vuitton bargain which citations fascination replica Chanel he prefers MLA or louis vuitton handbags APA further adhering to Chanel New arrivals store its guidelines. again peppering Louis Vuitton Monogram Jokes handbags quotes consequence the formula Chanel Handbag define costless ensures that Chanel replica Handbags the routine make vivid louis vuitton outlet unpaid is presentable. FunctionsS: aaa replica louis vuitton Hours, Minutes, Sub-dial seconds louis vuitton imitation handbag (3 o'clock), Chronograph, Da
replica chanel replica chanel
replica gucci replica gucci
replica hermes replica hermes
replica louis vuitton replica louis vuitton
discount handbags discount handbags
designer handbags designer handbags