Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Kronprinsessans bröllop

Lars Ohly om Kronprinsessans bröllop

I morgon förslösar Victoria och Daniel folkets pengar

Kungen är en förmögen man. Därför är det orimligt att han får 9 miljoner extra i apanage för att bekosta sin dotters bröllop. De pengarna borde gå till kultursatsningar och äldreomsorg istället. Det skriver vänsterpartiets ledare LARS OHLY.


Om författaren

Lars Ohly är ledare för vänsterpartiet.

Jag unnar verkligen Victoria och Daniel ett fint bröllop och ett bra liv. De verkar vara ett hyvens par. Men det här bröllopet handlar inte längre bara om Victorias och Daniels kärlek. Tyvärr har det blivit en politisk manifestation, en nationell hyllningsfest för monarkin. Och då är det viktigt att även kritiska röster hörs.

Kungen är en förmögen man. Enligt 2007 års taxeringsuppgifter hade han 296 miljoner kronor i förmögenhet. Dessutom får han 125 miljoner kronor i apanage för 2010. Det är 9 miljoner mer än förra året. Det är orimligt att anslagen till hovet ökar så pass mycket samtidigt som gamla människor förvägras rätten att gå ut på äldreboendena. Att skattebetalarna i detta läge dessutom ska vara med och betala för bröllopet är inte rimligt. Kungafamiljen har råd att betala sina egna bröllop!

Monarkin är en fördemokratisk rest från ett feodalt samhälle där en persons föräldrar avgjorde samhällsställning. Monarkin konserverar odemokratiska föreställningar om att vissa är mer värda än andra.

Vi i Vänsterpartiet är inte beredda att kompromissa om demokratin. Vi anser att Sverige ska införa republik med en demokratiskt vald statschef. Att uppdraget som statschef går i arv strider mot alla demokratiska principer och om principen om alla människors lika värde.

I samband med monarkins avskaffande bör Kungliga hov- och slottsstaten avvecklas. I väntan på det föreslår vi ett sparbeting på 10 % för år 2010. Vi tycker att det är viktigare att satsa pengar på välfärden än på att kungafamiljen ska leva lyxliv.

Jag vill att Sverige ska ha världens bästa välfärd. Och kulturupplevelser är en del av välfärden fler borde få tillgång till. Vi vill vi ge fler gamla möjlighet att uppleva musik, konst och teater. Det skulle kunna ge en guldkant på tillvaron för många äldre och vara ett steg mot världens bästa välfärd.

Vi vill alltså ta pengar från kungahusets apanage och satsa på kultur i äldrevården. Det skulle ge 17 miljoner till kultur för äldre i år. Och det skulle samtidigt skapa fler viktiga jobb i äldreomsorgen. Jobb i äldreomsorgen istället för bidrag till kungen. Arbete i stället för bidrag.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/23890

93 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Och tänk vad mycket pengar vi skulle kunna lägga på äldreomsorgen
om vi slopade alla bidrag till kommunistdiktaturer.

Permalänk | Anmäl #2 Erik S Lund, 2010-06-18, 09:23

Jag får intrycket att Ohly inte fullt ut förstår att Kungen är statsöverhuvud.

Permalänk | Anmäl #3 t, 2010-06-18, 09:24

Bäste Lars Ohly, vi skattebetalare har råd att lägga 7 kronor om året per person för Kungahuset. För det får alla i Sverige en opolitisk person med familj som representerar hela landet, inte som med en president som väljs av den politiska eliten i en färgskala av ljusrött- till mörkblått och som dessutom likt riksdagsledamöterna ska bli försörjda resten av sina liv om de av en händelse sitter i tre mandatperioder.

Vilket arbete i Sverige ger full pension efter 12 år? Jo, riksdagsledamot.

Däremot skulle jag gladeligen spara in 130 miljoner kronor per år genom att halvera antalet riksdagsledamöter, som inte gör nytta!

För att inte tala om alla politiker runt om i landet som också är alldeles för många.

Sist men inte minst skulle jag återkräva samtliga hundratals miljoner som vänsterpartiet tillsammans med sossar skyfflat ut till länder som styrts av kommunistfullkomliga maktgalningar, som Polpot, gamla Sovjet, gamla DDR , Zimbabwe för att nämna några exempel. Så kom inte och gnäll Olhy.

Hellre ett Kungahus med historia, än en president med historier!

Permalänk | Anmäl #5 Ramona Fransson, 2010-06-18, 09:27

Ett bra exempel på hur vänstern rycker loss något och försöker vinna någon sorts politisk poäng på det.

Ohly skriver: "Monarkin konserverar odemokratiska föreställningar om att vissa är mer värda än andra" vilket är lika applicerbart på de kommunistiska partiledningarna genom historien. Partiledningen levde i lyx medan folket svalt.

Socialismen är en otidsenlig rest från den tid då landet industrialiserades. Den kan användas då människor går till ett arbete där de stänger av sig själva tills dess de gjort sina timmar. Den typen av arbete har vi inte så mycket kvar av men socialismen och i synnerhet vänstern lever kvar i denna period.

I tanke på hur mycket pengar som vänstern förslösat på meningslösa "biståndsprojekt" i diktaturländer så ska den tala tyst om att förslösa skattebetalarnas pengar.

Permalänk | Anmäl #6 Sune Svensson, 2010-06-18, 09:29

t: Kungen är statschef med all rätt, och ska givetvis ha betalt därefter. Det som sticker i ögonen är att exempelvis en president som hade varit statschef hade aldrig i h-e fått anslag på att anordna ett bröllop på 50 miljoner till sin dotter, eller för den delen ett ökat apanage på 9 miljoner för ändamålet.

Sedan håller jag med Ramona om att vi bör strama åt riksdagsledamöternas pensionsförmåner, men det är en annan diskussion tycker jag.

Och Sune: Jag vet inte i vilken värld du lever eller vilket jobb du har, men de arbeten som du beskriver existerar i allra högsta grad. De som främst innehar de nu är överkvalificerade invandrare och östeuropeiska gästarbetare, men även en och annan infödd "svensk".

Permalänk | Anmäl #7 B Henrik Jonsson, 2010-06-18, 10:05

Skulle jag tvingas leva i ett land som har dig Ohly som politiskt vald president - skulle jag gå och hänga mig.

Permalänk | Anmäl #8 Jörgen Trauner, 2010-06-18, 10:10

#5 Ramona Fransson,
Jag njöt av detta ditt inlägg.

Lars Ohly,
Du verkar ha en vurm för grått. Kommunistgrått. Finns det något kommunistiskt samhälle som uppvisat kreativitet, färgsprak, framgång hos vissa till förmån för andra.
Nä, det kommunistiska samhället är är bara grått, fult, inget är omhändertaget, allt handlar bara om att berika toppskiktet på bekostnad av folket. Kom igen nu Ohly, se sanningen. Se bara på de kommunistiska samhällen som finns kvar, Nordkorea och Cuba. Är de eftersträvansvärda samhällen? Vill någon leva där?
Nej, det är väl därför man stängt gränserna så att inte folk kan komma ut.

Permalänk | Anmäl #9 Christina Lundqvist, 2010-06-18, 10:10

Som liberal ogillar jag nog kommunismen minst lika mycket som de flesta här och Lars Ohly är definitivt inte en person som jag har något som helst förtroende för, men i den här frågan har han faktiskt helt rätt. Om folk här för ett ögonblick skulle kunna sluta a) koppla ihop alla frågor med invandring och b) inte håna eller ignorera budskapet på grund av budbäraren så skulle jag ha större anledning att tro att Newsmill kan vara något mer än bara ett tillhåll för Sverigedemokrater och andra rödbetsansikten.

Permalänk | Anmäl #10 John Nyzell, 2010-06-18, 10:14

#7

Så rätt, en president skulle kanske inte fått betalt för sin dotters bröllop men varje president skulle fått sin bostad redesignat för 10-tals miljoner kronor vid tillträdet. Du kan räkna ut själv hur många presidenter det blir på 34 år (som mest 9st.).

Kan vi inte komma överens om att anpassa vänsterns politiska representation till antalet monotona industriarbetarjobb - då skulle vi kunna leva i ett drägligare samhälle.

Permalänk | Anmäl #11 Jörgen Trauner, 2010-06-18, 10:23

"Arbete i stället för bidrag." säger Ohly.

Exakt säger jag, varför driver ni då en politik som går ut på att överföra pengar från de som jobbar till de som går på bidrag.

Permalänk | Anmäl #12 Johan S, 2010-06-18, 10:40

När dina rödgröna vänner varit och frossat på bröllopet på allas vår bekostnad, kan du ta upp diskussionen med dem, Ohly!

F.ö håller jag med Ramona Fransson i allt.
http://soldatmamma.blogspot.com

Permalänk | Anmäl #13 Carina Nordén Åkerlund, 2010-06-18, 10:44

Men hallå Ohly!

Hur många miljarder vill inte du kasta i sjön och konfiskera från arbetande människor.

Du har noll trovärdighet när det gäller att hålla i plånboken med skattepengar. Kom med lite besparingar och lova att skatten inte skall höjas i stället för att angripa kungahuset.

Varför inte avskaffa press och partistödet i stället vet ja !

Permalänk | Anmäl #14 olle wassberg, 2010-06-18, 10:45

#9 Christina

Du är lite ute och simmar min vän. Mycket av den konst vi har i dag har skapats pga och i kommunistiska samhällen. Ofta som en reaktion emot makten, eller allmänt som ett tecken på frustration. Men då och då också som hyllningar till det samhälle vi lever i. Jag vill inte försvara kommunismen, på det sätt den har utövats, men att säga att inget har skapats där är gravt felaktigt! Vad gäller Cuba så har jag många musikervänner som åker dit för att studera den fantastiska musikkultur de har där. Nordkorea är svårt att veta, men det finns säkert fantastiska konstnärer där också. Men med tanke på att landet är så pass stängt är det svårt att veta.

Jag skulle, som musiker och konstnär, säga att kommersialismen är ett större hot mot konstnärligheten. Om man nu bara snackar konst that is.

Permalänk | Anmäl #15 Martin Öhman, 2010-06-18, 10:48

"Vi i Vänsterpartiet är inte beredda att kompromissa om demokratin. Vi anser att Sverige ska införa republik med en demokratiskt vald statschef. Att uppdraget som statschef går i arv strider mot alla demokratiska principer och om principen om alla människors lika värde."

Jag är beredd att satsa en rejäl slant på att kravet på republik inte är viktigare för Lars Ohly än nöjet att bli minister i en rödgrön regering.

Jag vet inte vilket epitet som passar bäst. Opportunist, populist eller hycklare.

Alla tre kanske?

Permalänk | Anmäl #16 Stefan Hagberg, 2010-06-18, 10:50

Ohly hade hellre satsat på fotbollsspelare, och då är det inga 9 miljoner vi pratar om. Eller kanske en genuscertifierad rondell, de brukar väl kosta något sådant?

Permalänk | Anmäl #17 M. T., 2010-06-18, 10:50

Hela fenomenet med monarki år 2010 är en fars som utspelar sig inför våra egna ögon. Tokigheter som att statsöverhuvudet måste bekänna sig till den lutherska läran, att Daniel måste gå 3 steg bakom Victoria och att hovstatens ekonomi är höljt i dunkel är endast ett axplock av anakronismer som pekar på nödvändigheten att avveckla det hela. Att den är en instutition som fullständigt saknar samtidsförankring bekräftas också av det faktum att Eritreas chargé daffaires är inbjuden till bröllopsfestligheterna samtidigt som en svensk medborgare försmäktar under vidriga förhållanden i Eritreanskt fängelse. Det är synd om kungafamiljen att svenska folket insisterar på "kejsarens nya kläder". Släpp ut dem ur deras bubbla, frigör de resurser som spenderas på att upprätthålla bubblan och gör om stockholms slott till studentbostäder!

Permalänk | Anmäl #18 Alrik Williams, 2010-06-18, 11:03

Inför valbar kung/ drottning under 5-års perioder, normal presidentperiod. Det är egentligen inget konstigt med det. Så hade man under medeltiden under vissa perioder i Sverige, på det sättet kan monarkin utvecklas och motsvara republik. Självklart kan inte det högsta ämbetet i Sverige gå i arv. Lika lite som gårdar och gods kan gå i arv hos adeln, mark som beslagtagits under historien från svenska torpare och bönder. Adeln har idag mer makt och kontkatnät än någonsin. Det märkliga är bara att socialdemokratin har hållit adeln bakom ryggen under alla år, medan medelklassen har hårdbeskattats, ekonomiska traditioner är tydligen viktiga att bevara. Ta även bort adelskapet. Om ingen ny kan bli adlad, hur rättvist är det med en previligerad klass om inga nya kan kämpa sig upp och bli adlade?

Permalänk | Anmäl #19 Jonas Täljsten, 2010-06-18, 11:02

Inte helt oväntat att vår kommunist Lars Ohly är emot kungahuset! Och han stärker sina argument med att det kostar pengar. Äldreomsorg och kultur skulle det gynna. Man skulle kunna spara mycket mycket mer om man slutade ha en så generös "berikande" invandring. Nån som vill sätta emot?

Permalänk | Anmäl #20 Karl Rosenqren, 2010-06-18, 11:14

Jaha, så nu är det folkets pengar, men när du vill höja skatterna med 50 miljarder så är det helt plötsligt statens pengar.

Jag tycker också det är komiskt när fotbollsspelare skall belönas med sänkta skatter medans vanliga sjuksköterskor får massiva skatethöjningar.

Vi har råd med Daniel och Victorias bröllop, frågan är om vi har råd med Lars Ohlys gäng?

Permalänk | Anmäl #21 MarcusJM, 2010-06-18, 11:12

#15 Martin Öhman,

Nu är du väl ändå helt ute på villovägar. Den ende konstnären som man minns från sovjetstyret är författaren Solsjenitsyn och han fick lämna landet.
Vilken kommunistisk konst refererar du till? Nämn några konstnärer som utmanat samhället. Bilder på fyrkantiga arbetare i arbetsställning? Kallar du det fritt skapande, konst? Nej du.

Och vad gäller Cuba och musiken så kan man bara konstatera att i latinamerika är musiken en ventil för känslor, något som i högsta grad även gäller Cuba. Musik, samba och en mängd amerikanska 50-talsbilar är väl det enda de har.
I Nordkorea har människor i n g e n t i n g. Varken musik eller bilar från vilket årtionde det än gäller. Men de som styr lever flott.
Under alla kommunistiska styren.

Permalänk | Anmäl #22 Christina Lundqvist, 2010-06-18, 11:13

Med Lars Ohlys matematik och uträkningar och med hans utspel kring allt och alla som ska straffskattas när han kommer till makten får vi synnerligen hoppas att så inte sker.
Karln har lösa skruvar förutom att han inte lever som han lär (andra), precis som en alldeles äkta kommunist.

En gammal anrik kultur med Kungahus och ett folkvalt sådant och inte dyrare än den lönsamhet de skapar och arbetstillfällen.
Finns politiker som sitter av någon timma ibland i riksdagen för utkvittering av full lön, för att inte tala om allas pensioner, de kan betalas ut trots kort tid om någon slutar eller får sparken.
Bodström har 100% riksdagslön, trots advokatfirma, styrelseuppdrag, författarskap skrivet i riksdagen, tja Ohly, finns bättre ställen att ta pengar ifrån.

En Ohly som minister, verka längta efter Utrikes, snacka om praktskandal, politik for Dummies.

Permalänk | Anmäl #23 Pia "Vilda" Nordin, 2010-06-18, 11:14

#10 John Nyzell
Tack för den klarsynta kommentaren, i alla dess avseenden.

Rödbetsansikten -jag kiknar...

Permalänk | Anmäl #24 Johan Sköldgård, 2010-06-18, 11:58

"Om folk här för ett ögonblick skulle kunna sluta a) koppla ihop alla frågor med invandring..."

#10 John Nyzell. Eftersom en allt större del av Sveriges ekonomi påverkas av invandringen så finns det väl inga skäl för varför vi inte ska koppla ihop invandringen med frågan om hur våra gemensamma resurser ska användas?

Det är synd att det finns så nedsättande fördomar om folk som skriver sin mening på internet. Det är ett demokratiskt problem.

Permalänk | Anmäl #25 Bo T, 2010-06-18, 12:21

Den mediaexponering Sverige får nu är dessutom endast tack vare monarkin. Det finns inget en president hade kunnat göra som hade fått en bråkdel av den här uppmärksamheten.

Den demokratiska rättigheten att välja en staffagefigur var fjärde eller femte år avstår jag gärna för de plusvärden monarkin ger. Och då tänker jag inte på ekonomiska plusvärden, även om republik naturligtvis inte skulle blivit ett öre billigare.

Permalänk | Anmäl #26 Anders A Nilsson, 2010-06-18, 12:28

Jag är varken socialist eller kommunist, röstar varken på s, mp eller v, men i det här fallet har Lars Ohly självklart rätt. Att påstå något annat är bara hyckleri.

Permalänk | Anmäl #27 Jonas Täljsten, 2010-06-18, 12:47

Artikelförfattaren:
-Jomänvisstja, -men kommunismen, -dä´ e fint dä´;
och Ohly får väl motionera, -det kanske hjälper?

Permalänk | Anmäl #28 Ebbe Cederblad, 2010-06-18, 13:49

"I morgon förslösar Victoria och Daniel folkets pengar !"

Hmmm... - Lars Ohly - som partiledare så förutsätter jag att Du VET att pengar finns det bokstavligt talat i ÖverFlöd av !

Ifall ej - så är det HÖG tid för att Du tar reda på att det är så, faktiskt... - tycker Josef B.

Permalänk | Anmäl #30 Josef Boberg, 2010-06-18, 13:59

Ja tänk nu blev jag genast vän av kungahuset igen efter att ha varit så less på det eländoga tjatet kring detta bröllop. Fast det är mest massmediernas fel och särskilt den där kanalen, som vi själva betalar genom licenser.

Men tänk hur mycket Lars Ohly och de andra vänsterpartisterna har kostat oss genom åren, utan att vi har fått ut något alls av det. Och om de kommer till makten i höstas så kommer de genast att höja skatterna på energi, boende och arbete och kosta oss ännu många mer miljarder.

Kungahuset har vi nytta av varje dag på året. De för en ständig PR-kampanj för Sverige runt om i världen. Och värdet av vad som händer i morgon går knappt att uppskatta i pengar.

Lars Ohly tillhör dem som gladeligen skulle ha gett bort oss till Sovjet för ett antal år sedan. Förskräckligt att de nu ska ha möjlighet att sitta i regeringen.

Permalänk | Anmäl #31 Ann Helena Rudberg, 2010-06-18, 14:04

Äsch jag är utsliten i ögonen för jag har suttit och läst manus hela dagen... det ska stå eländiga tjatet och i höst förstås. Inget annat.

Rösta ut vänsterpartiet ur riksdagen i höst så får Lars Ohly återgå till att jobba på tåg. Det var länge sedan han var tågmästare, så han lär få omskola sig, men då får han äntligen känna på hur det är att vara en vanlig svensk vid drygt 50 års ålder. Nyttig erfarenhet efter att ha tillhört riksdagens politiska adel i så många år. Dessutom får han pension då från riksdagen...

Permalänk | Anmäl #32 Ann Helena Rudberg, 2010-06-18, 14:10

Lille Lasse ska inte snacka om att slösa pengar. Har han gått färdigt dagis?

Permalänk | Anmäl #34 Henrik C, 2010-06-18, 15:41

Manga verkar tro att dom vet bättre, men i verkligheten jämfor dom andra bara med deras egen livssituation som egentligen inte alls kann jämföras. Jag tycker att varat Kungahus gör ett bra jobb och den Reprenetationen i världen kan verkligen visas. Eller skulle ni föredra att ha en kung och härskare som Gaddhafi i Libyen.....

Eller sana som tycker man är antisemit om man kritiserar israel, när dom beteer sej som fangväktarna i Konzentrationslägren under Hitler. Även om man inte helt kan jämföra det sa och palestinenserna inte alltid varit helt oskuldiga till allt som hänt hittills, sa verkar ideologier och egen egoismen vara viktigare än mänsklighet och engagerad problemlösning.

Permalänk | Anmäl #35 Andy Svensson, 2010-06-18, 15:45

Utan att vara kommunist har jag inte mycket till övers för monarkin och kungahuset. Trots att jag röster blått är jag emot detta enorma slöseri med skattemedel. Jag är såå trött på detta evinnerliga tjat om detta kungabröllop. Jag stämmer inte heller överens med den bild man har av den överåriga tanten som älskar kungahuset. Jag är 72 år och republikan ut i fingerspetsarna. Ned med monarkin och kungahuset och framför Republik!

Permalänk | Anmäl #36 sonja eriksson, 2010-06-18, 16:04

Ner med VM och all den ihåliga smörjan om resultatet av hur karlar springer runt med en boll. Outhärdligt. Speciellt när vuvuzelan kommit in i bilden. Pfui!
Tack och lov att vi får lite bröllop att ägna oss åt. Tack Victoria att du bryter detta sportfåneri till något mer givande.

Permalänk | Anmäl #37 Christina Lundqvist, 2010-06-18, 16:20

Ja kommunister har aldrig varit intresserade av livets övertoner ..förutom när det gäller dom själva ...
" Där röt en stins .. Det ger jag fan i ... Där röt en konduktör .. Det ger jag också fan i " Hasse&Tage (ungefär fritt översatt)
Egentligen är det helt otroligt att nästan 10% av landets väljare kan tänka sej att rösta på SD och VP ....... och MP ... då är det 20% Skrämmande att ismerna lever ...

Permalänk | Anmäl #38 erik satir, 2010-06-18, 16:26

Det är inte bara giftermål som kostar.
Enligt Svenska Dagbladets kalkyl är kostnaden för invandringen ungefär en fjärdedel av vad hela den offentliga sektorn kostar. Om man räknar lågt.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vad-kostar-invandringen_61728.svd

Och det var ngra år sedan, varken problematiken eller kostnaden har minskat.
Tvärtom efter vad jag förstår.

Men det är ju en kostnad som vi inte ens får diskutera.

Varför då tjafsa om vad ett bröllop kostar?

Permalänk | Anmäl #39 McGregor, 2010-06-18, 16:50

Frågan är om det blir Illwill, Bo T eller något av de andra glädjespridarna som blir först att göra en klimatskeptisk vinkling i den här tråden... Att den kommer känns ganska förutsägbart.

Permalänk | Anmäl #40 Johan Sköldgård, 2010-06-18, 16:52

Det allmänna fördelningen av skattepengar till Svenska folket är som det alltid har varit. Mest till dom som har mest och inget till dom som har inget. Sen kallar vi oss själva för Världens bästa Demokrati!?!?

Permalänk | Anmäl #41 Janne Stenborg, 2010-06-18, 17:04

Jag föreslår istället att vi tar ca. 95 procent av de 800 MILJONER KRONOR som Sverige skickar till palestinierna varje år och investerar det i kultursatsningar i Sverige.

Det finns ingen anledning att Sverige ska vara världens tredje största bidragsgivare till palestinierna, som vägrar fredsförhandlingar med Israel.

Vänsterpartiet är en av de största förespråkarna för fortsatt svensk miljardrullning till palestinierna och till anti-israelisk propaganda i Sverige.

Permalänk | Anmäl #42 Lotta S, 2010-06-18, 17:20

Avskaffa monarkin och skicka pengarna till FARC Istället.

Permalänk | Anmäl #43 X, 2010-06-18, 18:05

Hej Lasse!

Jag håller med dig om allt :-) Utom detta:

"Jag vill att Sverige ska ha världens bästa välfärd."

Kanske är jag allergisk, men varje gång jag hör såna ledarskaps-bombasmer så tänker jag till exempel: Varför vill du att Tyskland ska ha sämre välfärd än vi? Varför i hela världen vill du att Alla Andra i Hela Världen ska ha det sämre? E´re`nåt´särskilt med oss svenskar va, nåt elitistiskt?

Annars är du bra :-)

GG

Permalänk | Anmäl #44 Gunnel Gomér, 2010-06-18, 18:10

Lars Ohly!
Jag vill att du översätter ditt förslag och skickar det till Nordkorea. Det kan vara en bra början därborta.

I Sverige har vi nått längre och jag föreslår istället att vi väljer ett par som blir drottning och kung.
De får regera tills de når pensionsåldern.

Ingen av dem får vara svenska medborgare när de väljs och de får inte ha samma medborgarskap.

Förutom representation får de en uppgift att medla i små och stora konflikter i Sverige och världen.

Min vision är att Sverige regeras av en kvinna från Kina och en man från USA. De blir självförsörjande och kan sprida ett gott svenskt föredöme i världen.

Permalänk | Anmäl #45 Gunnar Strandell, 2010-06-18, 18:17

#42

Lotta S...va? Du skrev:

"Det finns ingen anledning att Sverige ska vara världens tredje största bidragsgivare till palestinierna, som vägrar fredsförhandlingar med Israel."

Har du läst Alvar de Soto, FNs gamla medlare i dagens SvD? Och Amira Hass i Haaretz...varsågod och spana in vad du kallar "vägran".

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/amira-hass-inneslutning-pa-absu...

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ingen-fred-om-hamas-isoleras_4884081.svd

Permalänk | Anmäl #46 Gunnel Gomér, 2010-06-18, 18:20

Att ett land är modernt och utvecklat betyder inte att majoriteten av befolkning är väl allmän bildade. Människor behöver i alla tider skapa gudar eller symboler för att samla kring det. Det finns alltid de enlka massorna som befinner tryghet hos kungar och de gudar som etablissemanget skapar.

Permalänk | Anmäl #47 Alan Pirani, 2010-06-18, 18:21

I morgon kommer 280 journalister bara från Tyskland att vara på plats för att bevaka bröllopet. Totalt är det ungefär 700 utländska journalister.

Värdet av den reklam som Sverige och Stockholm får överstiger vida de futtiga 9 miljonerna, vilket betyder att du som vanligt har fel. Istället för att slösa bort pengarna, så används de till en investering i vårt varumärke. En oerhört kostnadseffektiv investering, dessutom.

Istället för att klaga borde du tacka kungen för att han på ett synnerligen storsint sätt ställer upp med 10 egna miljoner till ett evenemang som helt uppenbarligen handlar mer om marknadsföring av Sverige och Stockholm än om hans dotter.

Permalänk | Anmäl #48 Anders Bondensson, 2010-06-18, 18:24

Kungahuset hör till Illuminati och dess dsagar är räknade.

Permalänk | Anmäl #49 Sören Backman, 2010-06-18, 18:36

Kungahuset hör till Illuminati och dess dagar är räknade.

Permalänk | Anmäl #50 Sören Backman, 2010-06-18, 18:37

På bilden står Ohly mot en mörkblå bakgrund... Mörkblå.. en färg som förknippas med konservatism och rojalism... :)

Permalänk | Anmäl #51 Elias Iiristo, 2010-06-18, 18:36

Ohly äger som vanligt.

Permalänk | Anmäl #52 Joel Muskos, 2010-06-18, 18:43

Detta är nog den ända frågan jag och ohly någonsin kommer ha samma åsikt om! Det är helt otroligt att mitt parti moderaterna knäböjer och fjäskar för soldatfamiljen bernadotte, ok om vi åtminstonde hade en Svensk kung, men en fransman och hans nattklubbsvärdinna!

Permalänk | Anmäl #53 michael svensson, 2010-06-18, 19:15

Christina Lundquist (nån sorts högerkonservativ kvinna?) ondgör sig över Ohlys artikel och anklagar Lars och vänstern enligt traditionsenlig moderat retorik för att vara ansvariga för allt som sker i världen runtom oss och hon skriver:
"Se bara på de kommunistiska samhällen som finns kvar, Nordkorea och Cuba. Är de eftersträvansvärda samhällen? Vill någon leva där?"
Det som blir lite kul i sammanhanget är ju att på kungabröllop är dessa stater välkomna!

På detta bröllop har man bjudit in folk från Kuba,Nordkorea, Sudan, Darfur och alla möjliga diktaturstater, tycker Christina att det är ok?
Kommer Reinfelt att skåla med en Kuban och en Nordkorean?
Kommer Bin Ladin att dyka upp som hemlig gäst?

Permalänk | Anmäl #54 Alf Norberg, 2010-06-18, 19:13


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  5. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  7. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  8. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  9. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  10. Stora risker med MP:s energipolitik
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. För terroristen i Norge var svenska SD ett ljus i mörkret
  4. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  5. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  6. Tack vare SD har vi nu en kritisk debatt om mångkulturen
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Länderna måste undvika protektionism
  9. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  10. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.