Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Socialdemokratins framtid

En Löfven-effekt går att tyda i United Minds opinionsmätning som presenteras idag. Ser framtiden ljus ut för S?  Läs (105) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Kvotering

Fyra av tio börsbolag saknar kvinnor i sina ledningsgrupper, visar en rapport från stiftelsen Allbright. Dags för kvotering?  Läs (9) Skriv

Svensk bilindustri

Foto: Björn Larsson Rosvall / Scanpix
Göran Johansson om en vårdslös politik:

Regeringen offrar Volvo för att straffa s-styret i Göteborg

Alliansen har sagt att man måste vinna de tre storstäderna för att vinna nästa val och då måste det långa och mycket framgångsrika socialdemokratiska maktinnehavet i Göteborg krossas. Volvo offras för att visa att städer med socialdemokratiskt styre inte hänger med i utvecklingen. Det skriver GÖRAN JOHANSSON (s), kommunalråd i Göteborg, apropå regeringens nej till att gå in som tillfällig ägare.


Om författaren

Göran Johansson (s) är kommunalråd i Göteborg.

Redan för några månader sedan föreslog jag att staten borde förbereda sig för att gå in som tillfällig ägare i Volvo och Saab. Staten är inte någon långsiktig ägare av Volvo, men bör kunna fungera som en stabilisator tills allt har lugnat ner sig.

Den långsiktiga lösningen för de svenska bilföretagen är att ingå i ett större nätverk, gärna tillsammans med en kinseisk eller indisk tillverkare. Särskilt Kina ligger långt framme och kineserna är i stort behov av den typ av kunskap om säkerhet och miljö som Volvo har.

När näringsminister Maud Olofsson i förra veckan snabbt avfärdade tanken på att staten skulle kunna gå in som ägare gjorde hon ett svårt misstag som i värsta fall kan stå Sverige mycket dyrt.

Det stödpaket som amerikanska biltillverkare nu förhandlar om kan mycket väl innehålla klausuler som gör att pengarna måste stanna inom USA. Då står Volvo och Saab inför en akut situation. Det är oanvarigt och grovt tjänstefel av regeringen att stå passiv i ett sådant läge.

Det kan finnas olika skäl till Olofssons uttalande, alla lika felaktiga.

Det ena är att man jämför bilindustrin med varven och säger att man inte ska göra om samma miljardrullning som vi hade på 70-talet. Men det är stor skillnad på att bygga bilar och att bygga båtar. Varven var en ganska lågförädlad industri. Vi hade faktiskt svårt att rekrytera svenska ungdomar till varvsjobb, de var tunga, kalla och tråkiga.

När varven till slut lades ner stannade stora delar av den högförädlade kompetensen kvar. Stena är idag ett av världens största rederier och de utbildningar på Chalmers som riktar sig mot sjöfart går för fullt. Utvecklingen av nya fartyg sker fortfarande i stor utsträckning i Göteborg, men de svetsas på andra ställen.

Bilindustrin är annorlunda. Den är högteknologisk från början till slut och har långa och stora förgreingar ut i övrig högteknologisk industri. Dataföretagen i Kista utanför Stockholm är beroende av bilindustrin. Volvo är ju inget företag på dekis utan ett företag med mycket hög kunskap och mycket hög teknisk nivå.

Det andra skälet är att regeringen av taktiska skäl säger nej för att få ut bästa möjliga bud av andra. Det är en hållning som inte fungerar när både den amerikanska, franska, tyska och italienska regeringen sagt att de är villiga att stödja sina bilindustrier och när till och med EU-kommissionen föreslår satsningar på 50 miljarder.
Och om man vill sätta press på företagen så är detta helt fel väg. Volvo kan inte ställa upp med pengar eftersom man inga har. Det enda sättet för Volvo att skaffa pengar i nuläget är att varsla och det löser inte problemet.

Det tredje skälet är rent politiskt. Alliansen har sagt att man måste vinna de tre storstäderna för att vinna nästa val och då måste det långa och mycket framgångsrika socialdemokratiska maktinnehavet i Göteborg krossas. Volvo offras för att visa att städer med socialdemokratiskt styre inte hänger med i utvecklingen. Det är farligt för regeringen om Göteborg har bättre tillväxt än Filippa Reinfeldts Stockholm. De vill inte att vi ska vara framgångsrika.

1977 gjorde jag en resa till Japan och den upplevelsen har följt med mig hela livet. Jag var då Metall-ordförande på SKF i Göteborg. På den tiden såg man över axeln på japanska bilar. Men de gjorde allt rätt. De satsade på rejäla utbildningar för sina arbetare. De kollade upp minsta lilla småfel. De moderniserade och effektiviserade och blev snabbt en av världens bästa bilbyggare.

Kineserna gör nu om samma sak, men vi ska inte göra om samma misstag. Vi måste samarbeta med dem och lära oss av dem och dra nytta av våra fördelar. Sverige har en lysande framtid som industriland och den får inte falla på en oansvarig hantering av en kortvarig kreditkris.















Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/2325

70 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Detta är inte en kortvarig kreditkris, det är ett systemhaveri för det rådande finans och valutasystemet som skapades 1931.

Det som felar är värdegrunderna för valutabildningen, och kan inte varken regering eller Volvo ändra på.

Permalänk | Anmäl #1 Carl Norberg, 2008-12-01, 15:15

Kan regeringen vara så sataniskt slug och elak att den låter Volvo gå åt helvete bara för att vara taskig mot Socialdemokaterna i Göteborg? Är inte Göran Johansson lite paranoid? Om volvohistorien slutar i någon slags katastrof kommer det att drabba regeringen mer än S-styret i Göteborg.

Permalänk | Anmäl #2 Rolf Önnerfält, 2008-12-01, 15:44

Nu är det Volvo, imorgon Saab, vad är det i övermorgon? McDonalds? Ska vi plötsligt bli ett kommunistland, där staten ska äga alla stora företag som helt plötsligt inte klarar av sin ekonomi? Hur är det med alla små företagare? Som tillverkar Dalahästar, smycken, handväskor, barnkläder m.m. ska de också räddas? Nej, jag tror att det är dags för de välbetalda ordföranden, styrelseledamöter och andra makthavare att ta skeden i vacker hand och inse att världens har förändrats, men de hängde inte med! Surt sa räven...

Vad du borde ha gjort Göran Johansson med tanke på alla dina år vid makten grytor, hade varit att sett till att Volvo med flera jätteföretag, som alla på ett eller annat sätt fått hjälp av staten/kommunen med infrastruktur och billiga tomter för byggen av fabrikerna, skulle ha haft speciella konton, skattebefriade, där de skulle ha avsatt delar av vinsterna, som i situationer som den här hade kommit arbetarna tillgodo. Men hur är det med den saken? Så gnäll inte nu!!!

iunf

Permalänk | Anmäl #3 Ramona Fransson, 2008-12-01, 15:46

Så här kan ett kommande ägande av Volvo och Saab se ut:

1. Norsk statligt kapital intresseras som delägare.
2. Nyemission av aktier i ett nytt bolag för Volvo och Saab.

200 000 svenskar satsar i snitt 50 000 kronor, det blir
20 000 000 000, dvs 10 miljarder kronor.

Om norska staten satsar 10 miljarder har detta inbringat 20 miljarder kronor.

3. Produktionen dras ned i Göteborg och Trollhättan, dvs företaget tillverkar de bilar som det finns behov av.

Volvo siktar in sig inledningsvis på att sälja 300 000 bilar per år, Saab 50 000 bilar.

Permalänk | Anmäl #4 Stockholmare, 2008-12-01, 15:46

En bättre jämförelse än varven är nog stålindustrins omstrukturering i slutet av 70- och början av 80-talet. Efter några år stod Sverige med en mindre, men specialiserad och vass, stålindustri. Det nuddades i kanten för vad som nog var anständigt, men "ett fall för Nils G Åsling" blev något bra till slut.

Permalänk | Anmäl #5 Greger Morin, 2008-12-01, 16:37

Tack Ramona för ditt upplysande inlägg, även om vi alla är väl medvetna om hur den borgerliga mentaliteten fungerar; den har nämligen fungerat likadant i ett par hundra år.

Ditt "gnäll inte"-attityd är nog de flesta volvoarbetarna väl förtrogna med, liksom övriga delen av arbetarrörelsen som aldrig har tillerkänt borgerligheten några som helst empatiska karaktärsdrag gentemot arbetarklassen. Ändock, att be alla de som varslas runt om i Sverige att "inte gnälla" är nog höjden av cysnisk klassförakt, även i borgerliga mått mätt. Inser inte du och dina likar att samhällsdynamiken och stabiliteten hänger på stabilitet på arbetsmarknaden i den meningen att utbredd arbetslöshet inte främst är en fråga om uteblivna skatteintäkter, utan en fråga om mänsklig värdighet och respekt? Där människor förlorar sina arbeten uppstår en mängd problem som inte är begränsade till arbetarklassens domäner utan kommer att drabba samhället i stort i form av ökade offentliga kostnader för upprätthållandet av den sociala friden och säkerheten, liksom kostnaderna för folkhälsan i stort. Hur mycket pengar borgerligheten än samlar på sig i sina fulla fickor så kommer inte heller ni undan de samhällsproblem som följer i spåren av massutslagning, detta oavsett hur mycket Anders Borg ser till att undandra de offentliga finanserna. Jag tror därför att ödmjukhet, pragmatism och lyhördhet är på sin plats ifråga om de tiotusentals varslen som nu duggar tätt över Höger-Sverige.

Vad gäller Göran Johanssons inställning så borde väl socialdemokrater vid det här laget har insett att makt inte är ett självändamål i sig, utan att politik ytterst skall vara ett uttryck för människors intressen, behov och förhoppningar. Hade socialdemokratin aldrig svikit arbetarklasen så skulle Göteborg vara annorlunda rustat idag inför det som nu sker.

Permalänk | Anmäl #6 Esteban A. Calderón, 2008-12-01, 16:40

En bättre jämförelse än varven är nog stålindustrins omstrukturering i slutet av 70- och början av 80-talet. Efter några år stod Sverige med en mindre, men specialiserad och vass, stålindustri. Det nuddades i kanten för vad som nog var anständigt, men "ett fall för Nils G Åsling" blev något bra till slut.

Permalänk | Anmäl #7 Greger Morin, 2008-12-01, 16:42

Sveriges lysande framtid som industriland är ju en intressant beskrivning.

Handen på hjärtat Göran: Hur många industribolag av någon betydelse har skapats i Sverige under din livstid?

Som vanligt hörs desperata röster när resultatet av decenier av företagsfientlig politik visar sig. Men var fanns sympatierna när villkoren för företagande växte fram?

Permalänk | Anmäl #8 A. Persson, 2008-12-01, 16:56

Svar till Esteban: Jag menar definitivt INTE att arbetarna gnäller! Då begrep du föga av min artikel. Jag menar att Göran Johansson och hans sossekompisar under alla år hjälpt och stöttat Volvo med flera storföretag, utan att ställa just det kravet , att när det kommer dåliga tider, vilket vi alla vet att det gör, bara inte hur dåliga, skulle det funnits ett konto som tillägnades arbetarna. Ett konto där en del av miljardvinsterna genom åren kunde ha satts undan, utan skatt, för alla de som arbetat upp Volvos vinster. Att nu som Göran Johansson gnälla över de borgerliga är rena rama komedin. Men ett hånskratt mot de som alltid röstat på sossarna i tron att de är arbetarens röst, när de i själva verket suttit på två stolar samtidigt. Precis som de borgerliga och samtliga politiska partier alltid gör av egenintresse, och defitnitivt inte av omtanke om oss vanliga dödliga!

Permalänk | Anmäl #9 Ramona Fransson, 2008-12-01, 17:22

Tack Esteban, vänsterpartist, för ett upplysande inlägg om hur mentaliteten går i vänsterkretsar. Ramona gör ett utmärkt inlägg om hur nu måste "välbetalda ordföranden, styrelseledamöter och andra makthavare att ta skeden i vacker hand". Vilket klassförakt, Esteban! Hon anklagar den styrande klassen för att inte ha gjort sitt bästa, utan sett om sina egna privilegier.
-
Men naturligtvis kommer det anklagelser om "cysnisk klassförakt, även i borgerliga mått mätt" från din sida. Sedan menar du att din vision är "ödmjukhet, pragmatism och lyhördhet"!
-
Diskussionen handlar om statens ramar, och främst vilken tilltro man har till att kunna påverka detta centralt eller lokalt. Båda angreppssätten har sina egna legitimiteter och brister. Varför blir du så upprörd å arbetares vägnar? Jag kommer själv från en arbetarfamilj, och kan säga dig att socialister som klappar arbetare på huvudet och tror att de är oförmögna hantera verkligheten inte går hem i alla hem!

Permalänk | Anmäl #10 Jocke, 2008-12-01, 17:52

Om nu Volvo är så högteknologiskt välmående varför kan inte denna kvalitet slå igenom i ökad försäljning av bilar? Och vari, Göran Johansson, skall det statliga ägandet manifestera sin överlägsenhet (annat än att pumpa in subsidier som tillåter att allt rullar på som nu,dvs. produktion på lager av bilar som få vill köpa)? Tjänstemän hos Maud Olofsson, vilka i praktiken blir statens företrädare som ägare ,har väl inga särskilda gåvor som gör dem till siare av vad framtiden kräver.

Vad Göran Johansson och andra socialister underskattar är marknadens kreativa förstörelse: om Volvo går i konkurs försvinner ju inte kompetensen, den högkvalitativa arbetskraften framför allt: nya företag (eller ny ägare till hela eller delar av Volvo) uppstår som kan skapa "mevärde" ( för att använda ett språkbruk som marxister brukar förstå). Statens roll bör begränsas till korta omställningsstöd ,så att enskilda arbetstagare inte kommer i kläm. Varken mer eller mindre.

Permalänk | Anmäl #11 christina wegel, 2008-12-01, 18:05

Göran saknar all den charm och utstrålning han hade förr. Idag sällar han sig till kören av gnäll och bluffsossar som vidlyftigt spyr ur sig vilken smörja som helst för att få lite spaltutrymme.

Häromdagen tyckte han att bankerna skulle "rädda" de som blir arbetslösa från Volvo - faan att man inte köpt sig det vräkigaste och dyraste huset i Göteborg - ute vid Näset kanske, om man bara vetat att Johansson står för notan!

Nu är det ett hemligt "spel" med städer som schackpjäser. Undra vilken groda vi skall få härnäst..

Stackars Göran - att drabbas av sossesenilitet så snabbt, det kan inte vara roligt!

Permalänk | Anmäl #12 Roland Svensson, 2008-12-01, 18:31

OM Sverige (gud förbjude) kollektivs måste gå in som ägare i Volvo bör ägarbilden vara:

Staligt kapital = 30%
Göteborgs kommun= 5%
Privat kapital = 51%
Fackligt kapital = 15 %

Permalänk | Anmäl #13 Stockholmare, 2008-12-01, 18:31

Göran Johansson skall snart lämna posten som KS ordförande i Göteborg. Han har varit framgångsrik i val och behållt maktinnehavet sedan 1995. Men dessa konspirationsidéer som Johansson nu vill lura i svenska befolkningen är ju minst sagt rätt häpnadsväckande. Om nu alliansen ville krossa Johansson så skulle man väl ta till bättre metoder än att lägga ned Volvo? Och sedan när blev Göteborgs stad den bästa ägaren till alla sina bolag. Johansson kan ju börja där och fundera över varför inte hamnen går bättre trots att den ägs offentligt. Johansson tycker ofta att oppositionen är slarvig i göteborgspolitken. Denna gång undrar jag vem som inte gjort sin hemläxa.

Permalänk | Anmäl #14 Henrik R Nilsson, 2008-12-01, 18:38

Det enda som vi svenskar kan konkurrera med är:

1. Vår kunskap
2. Vår vilja att arbeta hårt

Enda vägen till framgång är hårt arbete och att vi har goda produkter att sälja.

Detta gäller oavsett bransch.

I världen är svensk kvalitet ett begrepp. Låt oss fortsätta på denna utstakade väg.

Men i kristider krävs flexibilitet.

Om svenskarna ska stötta sin bilindustri gör dem det bäst via en nyemission.

Om de personer som är inblandade i svensk bilproduktion är intresserade av sitt fögderi, bör de snabbt anpassa sig till de nya tiderna.

- Gå ner i lön
- Fortsätta att satsa på kvalitet

När verksamheten ånyo igen ger lönsamhet kan lönen höjas.
Ett aktieägande i bolaget kan under en den svåra tiden fungera som kompensation för den lägre lönen.

Permalänk | Anmäl #15 SKRIBENT, 2008-12-01, 18:42

Brölen efter statlig intervention är ju ännu större i USA där Ford och GM och gänget KRÄVER miljardtals dollar i stöd. Besynnerlig känsla att se hur de som i bättre tider högljuddast vänt sig emot ens ett uns inblandning från stat nu plötsligt KRÄVER pengar.

Hoppas att den amerikanska och andra regeringar som står i begrepp att ysta ut dollrarna också har vett att ställa ett och annat krav för det också. Den svenska regeringen gjorde ju ett ganska exemplariskt jobb med Carnegie, till exempel.

Permalänk | Anmäl #17 Jenz Kjellberg, 2008-12-01, 19:12

Vänta ett ögonblick nu...

"Volvo offras för att visa att städer med socialdemokratiskt styre inte hänger med i utvecklingen. Det är farligt för regeringen om Göteborg har bättre tillväxt än Filippa Reinfeldts Stockholm. De vill inte att vi ska vara framgångsrika."

Till saken hör givetvis att ni faktiskt inte hänger med i utvecklingen, inte har bättre tillväxt än Filippa Reinfeldts (?) Stockholm och inte är framgångsrika.

Hur vore det om ni hängde med i utvecklingen på eget initiativ istället?

Permalänk | Anmäl #18 Niles wan Bork, 2008-12-01, 19:30

"om volvo går i konkurs..." det är surt att man ens ska behöva spekulera i det. Konsekvenserna för Sverige skulle bli enorma, för många människor långt ifrån Göteborg vilket jag är övertygad om bägge blocken vill undvika, göteborgare eller inte. Någon måste hjälpa Volvo, och vi vet alla att det inte kommer att bli Ford, eftersom man inser att de måste rädda sig själva. Det blir svårt för dem att övertyga kongressen att det vore fint om amerikanarnas skattepengar skulle gynna Sverige istället. Så vem hjälper Volvo? Det vill till mycket, först högst tillfälligt statligt stöd, sedan en köpare villig att investera pengar i Volvo som bör satsa på universitet med nyutbildade människor från svenska tekniska universitet och högskolor, som har nött miljö miljö miljö. Då kan man få fram en vinnare.

Permalänk | Anmäl #19 Ellinor, 2008-12-01, 19:39

Om staten investerar i volvo kommer det att skapa fler jobb. Detta kommer att generera högre skatteintäkter. Dessa kan investeras i volvo får att skapa fler jobb.
Detta kommer att generera högre skatteintäkter. Dessa kan investeras i volvo får att skapa fler jobb.
Detta kommer att generera högre skatteintäkter. Dessa kan investeras i volvo får att skapa fler jobb....
.....

Permalänk | Anmäl #20 Ekonomen, 2008-12-01, 19:44

Jisses... Nu får väl ändå dom bittra sossarna ge sig! Ett företag är inte bättre än dess försäljning. Gilla läget eller flytta till Nordkorea.

Permalänk | Anmäl #21 Anonymous Coward, 2008-12-01, 19:48

"kortvarig kreditkris".. Well, kanske dags att öppna ögonen och se sig omkring, det här kommer inte att vara kortvarigt och som Reinfeldt så bra uttryckte förut, ett statligt ägande kommer inte göra att fler personer vill ha en Volvo. Däremot hybrid/el bilar, mindre bilar, bensinsnålare bilar etc kommer att sälja framöver.. trenden ser man starkt i de stora bil länderna.

Permalänk | Anmäl #22 Samuel, 2008-12-01, 19:59

Lite märkligt att Göran Johansson tror att en borgerlig regering offrar Volvo PV av partipolitiska skäl.

Ett företag som negligerat miljön i de produkter de sålt tills klockan passerat 12 och som konkurrenterna sprungit förbi är inte livskraftigt.

Instämmer med Greger Morin. Kasta inte bort miljarder på ett företag som inte lyckats anpassa sig.

Permalänk | Anmäl #23 Günther Dippe, 2008-12-01, 20:01

Göran Johansson har vigt sitt liv åt att bekämpa fri företagsamhet och privat ägande och kapitalbildning. I en fungerande marknadsekonomi hade det funnits människor med kapital och ideér som hade startat nya och expansiva företag som kunnat ta över nu när Volvo lägger ner. Det är socialism som är problemet Göran, vila i frid.

Permalänk | Anmäl #24 Insight, 2008-12-01, 20:21

Ok. Staten köper Volvo.... vem skall bestämma nästa bilmodell?
Göran Johansson?
Kanske skall staten köpa Volvo, men det är ju inte första lösningen, samma dag som bolaget är till salu. Det är sista utvägen.
Göran Johansson visar här skrämmande dåligt omdöme. Lite is i magen från regeringen är helt på sin plats. Göran Johansson försöker göra Volvos problem till en Göteborg-Stockholmsfråga. Tror han själv att detta ökar möjligheten till regeringsingripande, ens om han hade rätt? Knappast. Tyst diplomati är vägen till framgång, det vet alla.
Det troliga är att s i Göteborg vill skaffa sig korta politiska poäng på krisen. Suck.

Permalänk | Anmäl #25 Björn, 2008-12-01, 20:59

Från Göran Johansson intet nytt. Det enda man hör ifrån honom är hans klagande och gnäll om att det alltid är någon annans fel. Han har misskött Göteborg så kapitalt så han inser att det inte finns någon återvändo än att han måste sluta (för att inte bli utkastad).

Var har han funnits i med sin kompetens och kunskap de senaste åren vad det gäller stadens indusri och arbetsmarknad. Om nu Volvo är så fantastiskt så borde väl andra märken och ägarstrukturer springa kapplöpning efter Volvo.

Permalänk | Anmäl #26 Fredrik, 2008-12-01, 21:11

Göran Johansson far med halmgubbeargument. Regeringen har aldrig sagt "Göteborg hänger inte med i utvecklingen". De har sagt att om inte Volvo är lönsamt, då måste det vara för att VOLVO inte hänger med i utvecklingen. Detta ska vidare sättas i sitt sammanhang, närmare bestämt som ett sätt för att förklara för den tröge Göran Johansson varför staten inte bör gå in och äga biltillverkning.
Visst kan man tycka det är trist när en industri dör ut, men att staten ska använda skattepengar till att stödinvestera i alla branscher som är olönsamma, hur hållbart är det på en skala???

Permalänk | Anmäl #27 Glenn Lacrosse, 2008-12-01, 21:58

Nu kan regeringen agera

Låt Volvo PV gå i graven. Varumärket är fel för personbilar.
Skapa 4 nya utmanare som får konkurrera med varandra

Låt kreativiteten blomma. Ta vara på kunskapen i landet.
Forskning och utveckling till nya utmanare. Göteborg kan bli vinnare!
Bestäm spelreglerna. Bästa ekonomi | miljö | teknik | design

Låt människor bli rika på kunskap och arbete, inte på eget boende.
Låt alla vara delaktiga/ägare i produktionen. Skapa något nytt!
Det är kanske det som regeringen vill?

Permalänk | Anmäl #28 Ideacast, 2008-12-01, 22:07

Nu verkar det som om Ford kommer att dumpa Volvo, som framtill nyligen var framgångsrikt och lönsamt. Stadsjeepen såldes stort i USA med stor lönsamhet. Vinsten tog det mindre lönsamma Ford hand om. Nu när det är kris måste Ford övertyga kongressen om att inte en cent kommer att gå till Volvo för att de ska få understöd. Det är den vanliga arroganta attityden. - Det är egentligen konstigt att ett religiöst samhälle, som inte tror på Darwin, i de flesta sammanhang kör med "kompetition" och "survival of the fittest", en social darwinism.

Permalänk | Anmäl #29 Rolf Önnerfält, 2008-12-01, 22:12

Göran Johansson skulle protesterat när Volvo såldes till Ford, ett sånt här scenario var ju inte direkt osannolikt och är risken när storföretag säljs ut med allt sitt kunskapskapital (Volvo och Saab har idag inte den kunskap som krävs för att kunna drivas som egna, självständiga, företag, dom är fullständigt dränerade på allt strategiskt och tekniskt kunnande). Nu är det liksom lite sent att ångra sig och det visar bara på ytterst dåligt omdöme att sticka ut hakan nu (populism, kallas det tror jag?). Ger man sig in i leken så får man leken tåla.

Permalänk | Anmäl #30 Martin , 2008-12-01, 23:05

Ramona Fransson kan ingenting om kommunism. Kommunismen syftar till att avskaffa staten. Då kan den inte gå in som ägare för att rädda upp en massa direktörer på banker och storföretag. Vi arbetare får ta smällen i vilket fall.

Jag antar att Fransson tänker på Sovjetunionen när hon dreglande i ilska ryter om kommuniststater. Där rådde ingen kommunism, där rådde bara diktatur samt statskapitalism. Spelar det någon roll för Fransson, även om hon inte är så duktig på skillnaderna?

Permalänk | Anmäl #31 Nicklas Eriksson, 2008-12-01, 23:16

Jag finner det ganska absurt att alliansen skulle "offrar" industrin i Gtbg bara för att kunna vinna nästa val. Inte minst då detta skulle innebär högre arbetslöshet, något som alliansen gick (och kommer gå) till vad om för att lösa.

Permalänk | Anmäl #32 Niklas Johansson, 2008-12-02, 00:04

Det enda som förvånar mig är att jag fortfarande kan bli förvånad över hur politiker, opposition- eller allians, kan bete sig så klumpigt och traditionstyngt. Maud Olofsson borde veta bättre än att göra historiska kopplingar till varven. Nu gäller det att Volvo köps, stöds eller lever vidare via "lån" från Sverige och kanske blir "eget" igen.

Permalänk | Anmäl #35 Miksnubben, 2008-12-02, 00:52

Det är väl arbetarna man ska stödja, individerna, inte kapitalet och dess industrier.

Permalänk | Anmäl #36 kafpauzo, 2008-12-02, 01:10

Ja, Göran. Du har helt rätt. Volvos problem beror uteslutande på att Fredrik Reinfeldt vill sabba ekonomin i Göteborg.
I själva verket är det så att hela den globala finanskrisen är en gigantisk konspiration, riktad mot dig personligen. Växthuseffekten är skapad enbart för att Göteborg ska dränkas under havsmassorna. För att just du ska drunkna. Så elaka är de, de där borgarna.

Permalänk | Anmäl #37 Sten, 2008-12-02, 02:35

Vilken totalidiot!!!

Göran, du har verkligen tappat huvudet fullständigt. Jag är ledsen. Men det du säger är bland det mest korkade och idiotiska jag någonsin hört på länge.

Det gör mig faktiskt väldigt upprörd och förbannad. Med väldigt god insyn i hur alliansregeringen resonerar och med flera vänner och släktingar i Göteborg så blir jag heligt förbannad på ditt uttalande och ditt påstående.

Helt FEL.

När socialdemokrater som dig uttalar sig så här förstår man vilket totalt intellektuellt haveri ni drabbats av. Visst är det så att regeringen inte gillar oppositionen. Det är naturligt. Men att regeringen skulle njuta av det som händer i Sverige och Göteborg är bland det mest barocka jag hört på länge.

Du är en idiot.

Ursäkta språket Newsmill. Och ja, detta blev personligt. Men Göran, du är helt ute och cyklar. Det du hävdar är helt idiotiskt.

Permalänk | Anmäl #39 Moderat, 2008-12-02, 02:55

Jag antar att detta visar på hur socialdemokrater fungerar. Dvs socialdemokraterna har konsekvent och under lång tid, från central statlig plats, skickat pengar till Malmö och Göteborg för att garantera lokalt socialdemokratiskt styre där. Intressant.

Permalänk | Anmäl #40 Kartellfritt sverige 2010, 2008-12-02, 03:43

Göteborg under Göran Johansson har varit en katastrof ! Hur har han mage att ens komma här och gnälla på Regeringen ?

Enormt hög kriminalitet, folk flyr Göteborg, Malmö kommer bli 2:a största stad inom 10 år, olönsamt näringsliv och en vilja att spendera hur mycket som helst på ineffektiv fordonsindustri.

Detta är Göran Johanssons legacy. G.J är och förblir en korrupt praktsosse som hellre skyller på andra än tar ANSVAR.

Permalänk | Anmäl #41 Karl Larsson, 2008-12-02, 05:33

Göran Johnssons argument för att fordonsindustrin skiljer sig från varvsindustrin är tunna och förefaller konstruerade och hans spekulation i taktiska motiv är ju direkt underligt: skulle Alliansen vinna Göteborg genom att skapa massarbetslöshet där? Nej, det där var förvirrat.

Permalänk | Anmäl #42 Peter Ingestad, 2008-12-02, 05:48

Göran Johansson är en respekterad politiker, vilket han är värd att vara. Men detta är ett magplask som är ovärdigt honom.
Om Volvo och Göteborg får allvarliga problem, blir det en partipolitisk lycka för (s) och ett svårt bakslag för alliansregeringen. GJ resonerar som om Göteborg ligger i utkanten av Pajala.
Det som är bra för Göteborg, är bra för landet. Göteborg är inte en obetydlig bondhåla utan landets nästa största storstadsregion (om man nu räknar bort Öresundsregionen som till 75% är dansk - befolkningsmässigt sett).
Jag trodde det var mer k-k i en äkta göteborgare som GJ.

Permalänk | Anmäl #44 Greger Morin, 2008-12-02, 10:51

Arbetare Nicklas, i ditt okunniga och otrevliga svar till Ramona påstår du "Kommunism syftar till att avskaffa staten, då kan den inte gå in och äga". Menar du därmed att det aldrig har funnits någon kommunistisk stat som har tyckt att den måste äga all produktion? Och att Sovjetunionen kallade sig kommunistiskt, det var kanske bara nåt de gjorde för att sola sig i glansen av kommunismens goda namn, i själva verket var de elaka kapitalister? Du bevisar det motsatsförhållande mellan kommunism och realism jag alltid hävdat.

Permalänk | Anmäl #45 Glenn Lacrosse, 2008-12-02, 10:57

Läser man den senaste tidens dagstidningar, ser på den senaste tidens nyhetssändningar och lyssnar till den senaste tidens debatter skulle man nästan tro att alla svenskar fullständigt tappat vettet eller i alla fall abrupt backat 30-40 år i tiden. Men än har vi inte alla tappat vettet.

Kriser tar verkligen fram det sämsta egenskaperna hos många, detta såväl på individnivå som på samhällsnivå. I spåren av den mycket allvarliga finansiella krisen och lågkonjunkturen verkar många helt tappat kompassen i jakten på lösningar på problemen. Plötsligt verkar de senaste 500 åren av samlad och vedertagen kunskap om ekonomisk teori, verklighet och historia lämnat mångas medvetande. Vi kan numera nästan dagligen i media ta del av åsikter och tankegångar, från vanligtvis helt sunda och bildade män och kvinnor, som inte ens en pajas skulle ha tagit i sin mun för bara ett halvår sedan. Jag är det förste att instämma i att vi nu upplever en extraordinär finansiell och konjunkturmässig situation, detta råder det inga tvivel om. Dock betyder ju inte det att lösningen på problemen måste vara så extraordinära som möjligt eller att lösningen tordes finnas i sedan länge förkastade idiotier och ideologier.

I ivern att vara den som kommer med det mest radikala, eller det mest politiskt korrekta för stunden, förslaget verkar såväl många näringslivsföreträdare, politiker, akademiker och vanligt folk fullständigt tappat omdömet. Men än har vi inte alla tappat vettet. Än är vi många som ännu inte tror att vi behöver fler regler utan helt enkelt tydligare sanktioner mot dem som inte följer de regler vi redan har. Än är vi många som är övertygade om att fri konkurrens, och därmed risken att slås ut om du som företagare inte kan matcha kundernas efterfrågan, är den enda vägen till ny, nödvändig och stark tillväxt och välfärd för vårt land.

När en kvinna i ett debattprogram i SVT anklagar bankerna för att de lurat henne att, helt frivilligt, låna pengar till låga räntor samtidigt som hon skäller på bankerna för att de inte sänker dagens boräntor undrar många av oss vart förnuftet och egenansvaret tagit vägen.
När tunga politiker ropar på statliga stöd till företag, förstatliganden, ännu mer bidrag till folket och till och med ett politiskt inflytande av vår fria Riksbank skräms än många av oss.
När en rektor för en handelshögskola propagerar för ett förstatligande av ett av landets största företag, och därmed för evigt bränner sitt förtroendekapital likt fnöske på en mysig julbrasa, häpnar än många av oss. Detta särskilt då hans främst argument för denna absurditet är att staten redan äger företag och därmed likväl kan äga ännu fler. Varför inte då ta alla företag? En logik som inte ens Hugo Chavez skulle sänka sig till att försöka använda.
När ledare för våra två stora bilföretag kräver statliga stöd för att ta bolagen ska ta fram nya bilmodeller och för att företagen ska få fart på försäljningen sättar fortfarande flera av oss morgonkaffet i fel strupe. Om ett företag inte kan sälja sina produkter eller inte varit framsynta nog att ta fram framtidens produkter bör detta problem vara företagets och ägarnas och inte statens.
Stora ikoner och grundläggare av vårt utomordentliga ekonomiska system och därmed vår välfärd, såsom 1600-talets John Locke, 1700-talets Adam Smith, 1800-talets John Stuart Mill och 1900-talets Milton Friedman, måste vända sig i graven. För inte har väl den pågående krisen, hur allvarlig den än är, medfört att vi plötsligt tror oss veta eller ens känner till något bättre sätt att bygga upp framtidens tillväxt och välfärd än genom fri konkurrens och marknadsekonomi?

Om den svenska staten ska göra något för att förmildra krisens effekter måste ju dessa åtgärder vara långsiktigt stärkande för landet och inte bara kortsiktiga stimulanser eller konstgjord andning. Satsningar på forskning, skattelättnader, avregleringar, infrastruktursatsningar etc är det vi nu borde satsa stenhårt på. Individens rätt till frihet och ett tydligt egenansvar i samspel med ett fritt och konkurrensutsatt näringsliv och en stat som prioriterar att lösa strukturella problem snarare än att lyssna på populistiska krav är vad landet nu mer än någonsin behöver.

Detta är vi än väldigt många som är övertygade om.

Alltid med vänlig hälsning

Magnus Ersman,

Göteborg

Permalänk | Anmäl #46 Magnus Ersman, 2008-12-02, 11:53

Nicklas Ericsson, du är en dilettant.
-
Kommunismens tre steg, förenklat är:
- Revolutionen, syftande till att ta makten
- Krigsekonomi => Statskapitalism, syftande till att koppla loss ägande från egendom
- Transformationen och det nya samhället som hittils aldrig beskrivits skarpare än: Av var och en efter förmåga till var och en efter behov. Vilket är nömos blandat med hundträck.
-
MVH / Han som tänker sitta och avgöra vem som samlat ihop tillräckligt många Work-points för att få ut sin Trabbi medan jag själv, så oerhört jämlik jag är tänker dra runt i en Zil.

Permalänk | Anmäl #47 Tom Croker, 2008-12-02, 12:28

Ja du Göran Johansson, det gäller att bygga en image och ett gott eftermäle efter dina år som Göteborgs starke man. I den kampanjen är det ju rätt bekvämt att slå på en regering som inte i något sammanhang medverkat till bilkrisen.

Permalänk | Anmäl #48 Erik, 2008-12-02, 12:30

Rektorn för GöteborgsHandleshögskola måste jag nog friskriva från att vara omedveten från all empiri i det här fallet. Han företräder ju en verksamhet där en av de viktigaste bidragsgivarna är...Ja - gissa själva..

PS - det är ett företag.

Permalänk | Anmäl #50 Martin , 2008-12-02, 14:21


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.