Och martyrskap fick dem.
Permalänk | Anmäl
Thomas Hefner, 2010-06-01, 14:06
Mats Thuneshag, Gaza har gräns mot Israel, som Israel har viss rätt att stäng, de har gräns mot Egypten som Egypten har motsvarande rätt att stänga, men Israel har ingen som helst rätt att blockera passagen till Gaza via internationellt vatten. En sådan blockad är en krigshandling och eftersom Israel alltså befunnit sig i krig med Gaza sedan 2007 så har de all rätt att skjuta raketer tillbaka. Hamas försökte sig på en vapenvila som dock bara ledde till fortsatta israeliska angrepp.
Sen har du naturligtvis rätt i att vi har en bunt andra, inte direkt sympatiska, länder i regionen, men Gaza är ett stort flyktingläger för att palestinier fördrevs från Israel, inte för att de fördrivits från Egypten. Det är Israel som bombar Gaza med deprimerande regelbundenhet, och det är Israel som hindrar transporter sjövägen till Gaza. Dessutom är det Israel som har en massa försvarare här i Sverige som vad de än tar sig för alltid hittar på ursäkter. Kan man inte säga att Israel gör rätt kan man alltid klaga på att det finns någon annan som också gör fel.
Permalänk | Anmäl
Thomas Palm, 2010-06-01, 14:57
Kan man verkligen inte ställa högre krav på hur man argumenterar av en Utrikesredaktör.
Mats benämner inte sakfrågan utom att det sjungits islamistiska sånger, utan misstänkliggör istället de som deltagit utifrån vad de inte protesterar emot.
Jag tror att de flesta människor, inklusive Mats, klarar av att protestera mot något som man uppfattar som en orättvisa utan att för den skull ge legitimitet åt alla handlingar som den som blir förtryckt begår. De flesta människor anser inte att ändamålen helgar medlen i hur stor utsträckning som helst.
De flesta som kritiserar Israels förtryck mot befolkningen av Gaza är också kritiska till de våldshandlingar som begås av fundamentalister från Gaza riktade mot israeliska medborgare. Men det är trots allt så att Israel har en större makt och möjligheter att militärt slå till mot befolkningen i Gaza vilket de visit vid flera tillfällen. Jag är starkt kritisk till hur Israel handlade igår men jag är också helt emot det slumpvisa användandet av våld mot israeler.
Det kommer aldrig att bli fred i regionen förrän man slutar att bygga murar (konkreta och ekonomiska) och istället börjar bygga broar mellan folken. Jag tror faktiskt att de flesta medborgarna i Israel och de flesta palestinerna i Gaza föredrar en fredlig lösning framför den konfrontationspolitik som förs idag (av bägge sidor).
Permalänk | Anmäl
Niclas Åhlberg, 2010-06-01, 15:11
Som vanligt ett mycket bra inlägg av Dig, Mats. Det finns en rad utestående frågor som aldrig kommer att få några svar, bara mothugg. Vänsteraktivisternas skenhelighet är lätt att avslöja men svår att acceptera, för vänsteraktivisterna alltså. :)
Permalänk | Anmäl
Christer Holmdahl, 2010-06-01, 15:37
Diskrepansen mellan å ena sidan en allt rödare media, kulturelit och politiker som hukar allt djupare för islam - och å andra sidan en västerländska befolkningen som tröttnat på muslimska krav, våld och idioti börjar närma sig en farlig klyfta.
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2010-06-01, 18:27
Oavsett vad man anser om denna incident är det viktigt att komma ihåg att det finns (minst) två tolkningar av historien. Låt bli att fördöma israelerna förrän ni känner till hela bilden.
Permalänk | Anmäl
Maggie Thauersköld Crusell, 2010-06-01, 19:11
Tyvärr Mats, du kommer inte få några svar. Jag tycker du sammanfattar väl hyckleriet i debatten. Det handlar väldigt lite om att få till stånd en rättvis fred, mer om att utnyttja palestinierna för egna syften bland grupper på yttersta vänsterkanten
Permalänk | Anmäl
anders svensson, 2010-06-01, 19:20
Jag har noterat att professor Mattias Gardell som deltagit i "Ship to Gaza" snabbt var ute och fördömde Lars Vilks "provokation" mot världens muslimer när han höll sitt föredrag vid Uppsala universitet. Enlig Gardell borde Vilks aldrig ha fått hålla sitt föredrag och han uttryckte viss förståelse för muslimerna som använde våld i föreläsningslokalen.
Nu har samme Gardell tydligen sett det som mycket angeläget att provocera staten Israel. Har "professorn" helt andra åsikter om provokationens värde i det här fallet och finns det inte längre någon förståelse från Gardells sida för den våldsamma reaktionen?
Permalänk | Anmäl
Elin Eriksson, 2010-06-01, 19:28
Tack för bra artikel !
nej, beväpnade med knivar och järnrör banditer kan INTE kalla 'fredsaktivister''.
Tiotals soldater hade ingen chans mot 600 (sex hundra) st. lynch-mobben, som attackerade dem
Permalänk | Anmäl
lena N., 2010-06-01, 19:59
Mats Tunehag försökte i en tidigare artikel försöka få det till att palestinier bedriver apartheid gentemot israeler i Gaza. Det här är en förvrängare och skojare av oerhörda mått. Tunehags artiklar hör generellt hemma i en fantasivärld som Walt Disney.
Permalänk | Anmäl
Terry K, 2010-06-01, 20:15
Vad gäller sjungandet så bevisar det väl bara att flera av aktivisterna har starka sympatier med Hamas, en organisation som faktiskt vill döda judar. Om någon efter alla debatter i ämnet tvivlar på detta så hänvisar jag till deras egen programförklaring.
Och vad gäller skeppet så var detta på väg till Gaza, på väg att bryta den blockad som Israel har. Man glömmer att Israel och Hamas befinner sig i en krigssituation, vilket inte är helt oviktigt.
Om man åker in i en krigszon, om man trotsar en militär blockad, så måste man förstå att detta får konsekvenser.
Om man dessutom bankar skiten ur de bordande soldaterna med blyrör och kastar dem överbord så får det också konsekvenser, och hade fått i vilket land som helst.
Hade det varit hjälp åt Gazas befolkning man hade som primärt mål så hade detta kunnat lösas på hundra andra sätt, framförallt i samarbete med Israel (som själv för in mängder av förnödenheter till Gaza!).
Permalänk | Anmäl
John G-son, 2010-06-01, 20:29
Mats Tunehag...
Jag / månqa behöver få veta:
Vad var det för islamsk sång som sjöngs. Vem/vilka sjöng sången? Vad säger texten?
Aktivisterna på båten sjöng, säger du. Det var 400 personer från många olika länder på den största båten. Det är (minst) tre religioner och ännu många fler icke-troende i Ship to Gaza.
Den organisatoriska bredden är viktig för Ship to Gaza! Judar, kristna, muslimer...och sekulära. Enade i målet att bryta blockaden och få in förnödenheter så att Gaza kan börja sitt återuppbyggnadsarbete.
Det förefaller helt osannolikt att de tillsammans skulle ha sjungit "islamska krigssånger ".
Men det är faktiskt möjligt att några har gjort det. Just därför behöver vi klara fakta - inte svepande anklagelser.
Fakta på bordet Mats!
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-06-01, 20:42
Islamisterna sjöng, judarna dödade. Vad är värst?
Permalänk | Anmäl
Anestis Antoniou, 2010-06-01, 21:06
#3 Niclas Åhlberg
>>Mats benämner inte sakfrågan utom att det sjungits islamistiska sånger, utan misstänkliggör istället de som deltagit utifrån vad de inte protesterar emot.
Artikeln går igenom en lista på dubbla standarder i nyhetsbevakningen och bland Vänsterextremister.
Men det är även relevant för vad du vill se, om du tänker efter lite.
I ABSOLUT värsta fall har civila mördats av israeliska soldater på order av regeringen. Då har den Israeliska staten sänkt sig till Hamas nivå, i det här fallet. Och förtjänar precis samma kritik som Hamas förtjänar för det. Vilket, från Vänster-extremister, är inget alls...
Rätt roande, om du tänker lite.
#2 Thomas Palm,
>>Israel har ingen som helst rätt att blockera passagen till Gaza via internationellt vatten. En sådan blockad är en krigshandling och eftersom Israel alltså befunnit sig i krig med Gaza sedan 2007 så har de all rätt att skjuta raketer tillbaka.
1. Du försvarar alltså raketartilleri mot städer? Allvarligt? Du vet att det är svårt att ge exempel på tydligare krigsbrott?
2. Vet du VERKLIGEN inte heller att raketer och annan kom en bra bit innan 2007?
3. Vet du inte heller att Hamas har Israels utplånande i sin charter -- tillsammans med rakt antisemitisk hatpropaganda? Deras uttryckliga väg är att acceptera temporära vapenvilor när det passar dem, inget annat. (Och om det bara är propaganda för de interna medlemmarna; (a) Vad säger det om de interna medlemmarna?! (b) Hur vet du det?)
O.s.v...
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2010-06-01, 21:08
Sjöng svenskarna också "Döda judar"? I sådant fall har de väl gjort sig skyldiga till hets mot folkgrupp!
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2010-06-01, 21:58
Klockren reflektion Elin Eriksson!
Vilks skall f ö få möjligheten att återigen uppträda i Uppsala, inom universitetets väggar. -Den berömda muslimska toleransen sätts åter på prov!
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2010-06-01, 22:01
Mats Tunehag frågar en hel del om varför omgivande Arabländer inte gör det ena eller andra.
Svaret är kanske inte så enkelt, men leta gärna efter information på internet: googla då på Tsvi Misinai:
85 - 90 % av Palestinierna härstammar från de Judar och andra Israeliter som inte förgjordes eller deporterades av Romarna, och som successivt konverterade till icke-hebreiska religioner.
Även om de nu är Kristna eller Muslimer, så är deras härstamning Israelitisk.
De kommer aldrig helt accepteras av omgivande Arabstater. Dags att Israel accepterar dem som de är, och med samma rättigheter som de Judiska Israelerna.
Permalänk | Anmäl
Pasha, 2010-06-02, 00:10
#21 Pasha,
>>[Palestinier] kommer aldrig helt accepteras av omgivande Arabstater [för att de har judiskt påbrå].
He he, det här får mig att skratta och ger mig svindel samtidigt...
Pasha kallar alltså hela arab-världen för extrema rasistsvin?!
Ge seriösa källor, för en gångs skull.
Du har en historia av att påstå saker du vill ska vara sant utan att kunna ge motivering -- sen skriver du hundratals kommentarer och påstår samma sak utan att ge stöd. (Jag vet inte om du är Troende eller troll, skillnaden brukar vara hårfin.)
Här tror jag inte på vad du skriver heller, för den attityden till palestinier går emot allt jag läst om 1948 och framåt.
Bara som ett exempel: Palestinierna publicerar ju också antisemitisk propaganda.
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2010-06-02, 11:56
En fred som bygger på judeutrotning är inte acceptabel.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-06-02, 13:38
Bra artikel.
Nu väntar vi på att få se Ship to Iran, där aktivisterna åker med båtar till Iran. Om de inte stoppas på havet så går de i land där och anordnar en lugn och fredlig demonstration mot att Ahmadinejadregimen avrättar oppisitionella politiker.
Mankell kommer dock inte att medverka. För han protesterar aldrig mot diktaturer.
Permalänk | Anmäl
Filip Björner, 2010-06-02, 16:52
Tack för "länken" #18 Christopher . Den säger en hel del om varför allt slutade som det gjorde.
Jag förstår Israelerna. Instängda i Arabvärlden och hur de än gör, så blir det alltid fel.Tänk er själva, omgivna av detta ständiga HAT. Suckar
Permalänk | Anmäl
Katrin Andersson, 2010-06-02, 17:38
Israeler och palestiner har samma urfader, Abraham, alltså har palestiner mer gemensamt med israeler än med araber.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2010-06-02, 17:45
Christina
Inte bara det du nämner om Abraham, utan ännu närmare i tiden. Det finns genetiska, historiska och kulturell data som talar sitt tydliga språk Palestinierna härstammar från de Judar och andra Israeliter som inte massakrerades av Romarna, inte deporterades och som successivt konverterade till Kristendomen och Islam.
Se # 21 - googla Tsvi Misinai
Permalänk | Anmäl
Pasha, 2010-06-02, 20:33
Jag är trött på den fotbollssupporter/huligan-jargong som folk har när det kommer till den här konflikten. Att man som svensk, boendes ett antal 100 mil från regionen, inte tycker att det är pinsamt att slå sig för bröstet och mena att man minsann har tagit ställning och vet sanningen, är helt obegripligt för mig.
Som jag har förstått det så har Israel trampat rejält i klaveret och det råder det inga tvivel om, oavsett om skälet var att man var oförbered på motstånd eller bara arrogant, i och med att man bordade fartygen på internationellt vatten.
Och antingen gjorde Gazakonvojen likaså som bjöd in en organisation vilken "kanske" inte är fullt lika övertygad som Gandhi om det förträffliga med Icke-våld, eller så lyckades man att skapa det man var ute efter.
(http://www.justjournalism.com/media-analysis/view/press-ignores-controve...)
..och tyvärr lär vi så här dags nästa år diskutera en liknande händelse, antingen med omvända roller eller dom samma.
Permalänk | Anmäl
Christopher , 2010-06-02, 22:15
#29 Pasha
Och mot bakgrund av det kanske världssamfundet kunde kräva att denna, förhoppningsvis sista släktfejd (den näst sista, Nordirland).
Världen borde sätta en enorm press på dessa två parter att lösa sin situation. Press på gränsen till tvång. Ett starkt unisont krav.
Men så länge världsopinionen upprätthåller situationen genom att stå på fattige lillebrors sida så bidrar man också till en cementering av situationen.
Lyft bort terroristerna, PLO och Hamas, öppna gränserna och låt integrationen börja. Det vore en vinst för hela mänskligheten.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2010-06-03, 05:56
Tack för mycket bra artikel !
Ser f.ø. på SVT-text, att Hamas inte ens är interesserad av att få åtminstone en del af hjälpen ifrån kovojen fram. Vad kallas sånt, annat än oerhörd cynism och dubbltmoral !
(snip)
SVT Text Torsdag 03 jun 2010
UTRIKES Publicerad 2 juni
Israel: Hamas stoppar biståndslast
Den israeliska militären uppger att
islamiströrelsen Hamas inte velat ta
emot den biståndslast som kommer från
aktivistfartygen. Armén har hittills
lastat 20 lastbilar med varor.
Hamas socialminister Ahmad al-Kurd
säger att lasten "ska vara fullständig
så att ingenting, utan undantag,
stjäls". Förutom vårdutrustning och
kläder ska det även finnas cement,
järn och generatorer i lasten.
Hamas vill att distributionen ska
samordnas med Turkiet, som har stått
för stora delar av de 10.000 ton med
förnödenheter som fanns på konvojen.
------------------
Permalänk | Anmäl
Thomas Larsen, 2010-06-03, 10:13
# 31 Christina skrev
"Världen borde sätta en enorm press på dessa två parter att lösa sin situation. Press på gränsen till tvång. Ett starkt unisont krav."
Jag håller helt med dig
Permalänk | Anmäl
Pasha, 2010-06-03, 15:54
Med vänner som Mats Tunehag så kommer Israel att få vänta länge på sin fred. Och det moraliska ansvaret för de övergrepp och krigshandlingar som palestinierna dagligen utsätts för kommer att falla tungt på Mats och hans gelikar.
Jag förstår inte hur man kan vara så blind för sakfrågan att man dagligen och stundligen lyckas att ständigt "sila mygg och svälja kameler". Men med tanke på att Världen Idag lyckats med konststycket att fördöma Ecce Homo-bilderna och jubla över Muhammed-karikatyrerna så är det kanske inte konstigt att detta flagranta hyckleri fortsätter. Och fortsätter.
En dag kommer du att få skämmas Mats Tunehag.
Permalänk | Anmäl
Mikael T Larsson, 2010-06-03, 17:07
Mikael T Larsson "En dag kommer du att få skämmas Mats Tunehag." -> varför får jag känslan att du tryckte ner ett annat omdöme där Mikael. Säg din partitillhörighet nu:
AFA?, vänsterpartiet?
Permalänk | Anmäl
Gunde Gunnarsson, 2010-06-04, 11:11
Gunde Gunnarsson.
Jag menar att för de som okritiskt omhuldar Israel i allt de gör och tänker så kommer det att komma en dag när de får stå med skammens rodnad på kinderna.
Vad trodde du?
Permalänk | Anmäl
Mikael T Larsson, 2010-06-04, 15:04
@Thomas Larsen, #32
"Hamas socialminister Ahmad al-Kurd
säger att lasten "ska vara fullständig
så att ingenting, utan undantag,
stjäls""
De vill väl försäkra sig om att alla vapen som dolts i lasten kommer fram, så att deras raketbeskjutningar och självmordsbombare kan fortsätta obehindrat.
Permalänk | Anmäl
Init, 2010-06-05, 20:13
# 32
Hej Thomas Larsen!
Du har missuppfattat en sak...Det var inte Hamas som var mottagare av och ägare till hjälpsändningarna från Ship to Gaza. Inte Fatah heller. Det var civilsamhället i Gaza, partipolitiskt oberoende organisationer, t ex halvmånen, det muslimska Röda Korset.
Israels olagliga våld har fört aktionen till regerings-och president-och FN-nivå. Ship to Gaza KUNDE ha blivit en hjälpsändning människa till människa, civilsamhälle till civilsamhälle. Om lag finge lov att gälla...
Men o-lag och o-rättfärdighet är i full aktion just nu *suck*
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-06-05, 21:50
"""Jag menar att för de som okritiskt omhuldar Israel i allt de gör och tänker så kommer det att komma en dag när de får stå med skammens rodnad på kinderna."""
Det kan vara tvärtom, ingen vet hur framtiden ser ut. Du förstår jag litar inte på vänstern. Ni löser inte problem på ett intellektuellt sätt utan med socialt ingenjörskap. Hade ni tagit över i Israel hade ni gjort som i Sverige. Varje Israel är en rasist som skall be om ursäkt för sin kultur och identitet. Gränsen skulle öppnas och Palestinierna skulle få rösträtt. De har majoriteten så det skulle innebära att sharia lagar kommer införas i Israel ... Er idealism gör Er blinda ...
Permalänk | Anmäl
Gunde Gunnarsson, 2010-06-09, 12:39
du är vell bara tramsig å har inte använt det som många andra använder dvs logik när du skriver! eller varför skall alla andra länder förutom israel ta emot de medborgare som har rätt att vara där... ja jag behöver vell inte skriva mer om det som är så ologistk och oförklariligt icke medmänskligt tänkande i text! SYMPATI är ett ord och ett begrepp som saknas.......men är det "bara" en liten "kul" bod humor text som vi skall ta med en klack spark är det fortfarande SYMPATI med ALLA medmäsnniskor som gäller... annars saknas sympati å därmed (attityd till andra människors värde) godkännande av alla människors rätta värde FN....?!
Permalänk | Anmäl
Karl_Larsson, 2010-08-08, 03:52
härlig rasism Tunehag bjuder på, genom att nämna Turkar och Iranier påvisar att det skulle vara något negativt. Tunehag bevisar islamofobins rätta ansikte.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2010-11-01, 14:45
BBC hade modet i Panorama att visa en mycket bra utsändning om det skedda. Inte konstigt att SVT inte vill visa det programmet. Då hade svenskarna kanske fått en lite annan bild av "fredsaktivistern". Jihadbåtarna var från början inte ute efter något annat än att skapa problem.
Permalänk | Anmäl
Michael Lindblom, 2010-12-14, 18:48
Ja i en del muslimska gruppers och i många vänstergruppers sångbok så är det nog tyvärr fredsakivism!
Inte undra på att konflikten fortgår nere i Mellanöstern, och att tvåstatslösningen är svår att förverkliga! -Dessa grupper vill inte ha någon tvåstatslösning. De vill utplåna Israel!
Om de istället arbetat för fred så hade palestinierna kunnat bygga upp ett eget land. Men företrädare de valt på Gazaremsan, Hamas (som bl a spöar upp Fatahanhängare) förstör ju möjligheteterna till fred! Så ta ansvar, skyll inte hela tiden på israelierna!
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2011-01-18, 19:34
Det är fullkomligt obegripligt att någon kan stödja Hitlers arvtagare Hamas? Det är den mest högerextrema organisation som finns och de skiter fullständigt i palestinierna, de vill döda judar och ha makt. Total makt och helst över hela jorden, de vill självmordsbomba mänskligheten tillbaka till medeltiden.
http://petterssons.bloggsida.se/politik/medeltiden-harjar-i-gaza
Permalänk | Anmäl
Tommy Pettersson, 2011-05-21, 20:10
Hela artikeln ställer en del bra frågor, men intrycket dras ner fullständigt med dåliga motargument mot vänstern. Att vänsteraktivister skulle drivas av judehat är absurdt, inom vänstern finns en stark tro på människors lika värde och att ta ställning till den "svaga" mot elit och förtryckare. Det är precis det man också gör när man stödjer palestinier i komflikten.
Bra inlägg, Thomas Palm!
Permalänk | Anmäl
Natalie Medic, 2011-06-01, 23:16
41 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Och martyrskap fick dem.
Mats Thuneshag, Gaza har gräns mot Israel, som Israel har viss rätt att stäng, de har gräns mot Egypten som Egypten har motsvarande rätt att stänga, men Israel har ingen som helst rätt att blockera passagen till Gaza via internationellt vatten. En sådan blockad är en krigshandling och eftersom Israel alltså befunnit sig i krig med Gaza sedan 2007 så har de all rätt att skjuta raketer tillbaka. Hamas försökte sig på en vapenvila som dock bara ledde till fortsatta israeliska angrepp.
Sen har du naturligtvis rätt i att vi har en bunt andra, inte direkt sympatiska, länder i regionen, men Gaza är ett stort flyktingläger för att palestinier fördrevs från Israel, inte för att de fördrivits från Egypten. Det är Israel som bombar Gaza med deprimerande regelbundenhet, och det är Israel som hindrar transporter sjövägen till Gaza. Dessutom är det Israel som har en massa försvarare här i Sverige som vad de än tar sig för alltid hittar på ursäkter. Kan man inte säga att Israel gör rätt kan man alltid klaga på att det finns någon annan som också gör fel.
Kan man verkligen inte ställa högre krav på hur man argumenterar av en Utrikesredaktör.
Mats benämner inte sakfrågan utom att det sjungits islamistiska sånger, utan misstänkliggör istället de som deltagit utifrån vad de inte protesterar emot.
Jag tror att de flesta människor, inklusive Mats, klarar av att protestera mot något som man uppfattar som en orättvisa utan att för den skull ge legitimitet åt alla handlingar som den som blir förtryckt begår. De flesta människor anser inte att ändamålen helgar medlen i hur stor utsträckning som helst.
De flesta som kritiserar Israels förtryck mot befolkningen av Gaza är också kritiska till de våldshandlingar som begås av fundamentalister från Gaza riktade mot israeliska medborgare. Men det är trots allt så att Israel har en större makt och möjligheter att militärt slå till mot befolkningen i Gaza vilket de visit vid flera tillfällen. Jag är starkt kritisk till hur Israel handlade igår men jag är också helt emot det slumpvisa användandet av våld mot israeler.
Det kommer aldrig att bli fred i regionen förrän man slutar att bygga murar (konkreta och ekonomiska) och istället börjar bygga broar mellan folken. Jag tror faktiskt att de flesta medborgarna i Israel och de flesta palestinerna i Gaza föredrar en fredlig lösning framför den konfrontationspolitik som förs idag (av bägge sidor).
Som vanligt ett mycket bra inlägg av Dig, Mats. Det finns en rad utestående frågor som aldrig kommer att få några svar, bara mothugg. Vänsteraktivisternas skenhelighet är lätt att avslöja men svår att acceptera, för vänsteraktivisterna alltså. :)
Diskrepansen mellan å ena sidan en allt rödare media, kulturelit och politiker som hukar allt djupare för islam - och å andra sidan en västerländska befolkningen som tröttnat på muslimska krav, våld och idioti börjar närma sig en farlig klyfta.
Oavsett vad man anser om denna incident är det viktigt att komma ihåg att det finns (minst) två tolkningar av historien. Låt bli att fördöma israelerna förrän ni känner till hela bilden.
Tyvärr Mats, du kommer inte få några svar. Jag tycker du sammanfattar väl hyckleriet i debatten. Det handlar väldigt lite om att få till stånd en rättvis fred, mer om att utnyttja palestinierna för egna syften bland grupper på yttersta vänsterkanten
Jag har noterat att professor Mattias Gardell som deltagit i "Ship to Gaza" snabbt var ute och fördömde Lars Vilks "provokation" mot världens muslimer när han höll sitt föredrag vid Uppsala universitet. Enlig Gardell borde Vilks aldrig ha fått hålla sitt föredrag och han uttryckte viss förståelse för muslimerna som använde våld i föreläsningslokalen.
Nu har samme Gardell tydligen sett det som mycket angeläget att provocera staten Israel. Har "professorn" helt andra åsikter om provokationens värde i det här fallet och finns det inte längre någon förståelse från Gardells sida för den våldsamma reaktionen?
Tack för bra artikel !
nej, beväpnade med knivar och järnrör banditer kan INTE kalla 'fredsaktivister''.
Tiotals soldater hade ingen chans mot 600 (sex hundra) st. lynch-mobben, som attackerade dem
Mats Tunehag försökte i en tidigare artikel försöka få det till att palestinier bedriver apartheid gentemot israeler i Gaza. Det här är en förvrängare och skojare av oerhörda mått. Tunehags artiklar hör generellt hemma i en fantasivärld som Walt Disney.
Vad gäller sjungandet så bevisar det väl bara att flera av aktivisterna har starka sympatier med Hamas, en organisation som faktiskt vill döda judar. Om någon efter alla debatter i ämnet tvivlar på detta så hänvisar jag till deras egen programförklaring.
Och vad gäller skeppet så var detta på väg till Gaza, på väg att bryta den blockad som Israel har. Man glömmer att Israel och Hamas befinner sig i en krigssituation, vilket inte är helt oviktigt.
Om man åker in i en krigszon, om man trotsar en militär blockad, så måste man förstå att detta får konsekvenser.
Om man dessutom bankar skiten ur de bordande soldaterna med blyrör och kastar dem överbord så får det också konsekvenser, och hade fått i vilket land som helst.
Hade det varit hjälp åt Gazas befolkning man hade som primärt mål så hade detta kunnat lösas på hundra andra sätt, framförallt i samarbete med Israel (som själv för in mängder av förnödenheter till Gaza!).
Mats Tunehag...
Jag / månqa behöver få veta:
Vad var det för islamsk sång som sjöngs. Vem/vilka sjöng sången? Vad säger texten?
Aktivisterna på båten sjöng, säger du. Det var 400 personer från många olika länder på den största båten. Det är (minst) tre religioner och ännu många fler icke-troende i Ship to Gaza.
Den organisatoriska bredden är viktig för Ship to Gaza! Judar, kristna, muslimer...och sekulära. Enade i målet att bryta blockaden och få in förnödenheter så att Gaza kan börja sitt återuppbyggnadsarbete.
Det förefaller helt osannolikt att de tillsammans skulle ha sjungit "islamska krigssånger ".
Men det är faktiskt möjligt att några har gjort det. Just därför behöver vi klara fakta - inte svepande anklagelser.
Fakta på bordet Mats!
Islamisterna sjöng, judarna dödade. Vad är värst?
#3 Niclas Åhlberg
>>Mats benämner inte sakfrågan utom att det sjungits islamistiska sånger, utan misstänkliggör istället de som deltagit utifrån vad de inte protesterar emot.
Artikeln går igenom en lista på dubbla standarder i nyhetsbevakningen och bland Vänsterextremister.
Men det är även relevant för vad du vill se, om du tänker efter lite.
I ABSOLUT värsta fall har civila mördats av israeliska soldater på order av regeringen. Då har den Israeliska staten sänkt sig till Hamas nivå, i det här fallet. Och förtjänar precis samma kritik som Hamas förtjänar för det. Vilket, från Vänster-extremister, är inget alls...
Rätt roande, om du tänker lite.
#2 Thomas Palm,
>>Israel har ingen som helst rätt att blockera passagen till Gaza via internationellt vatten. En sådan blockad är en krigshandling och eftersom Israel alltså befunnit sig i krig med Gaza sedan 2007 så har de all rätt att skjuta raketer tillbaka.
1. Du försvarar alltså raketartilleri mot städer? Allvarligt? Du vet att det är svårt att ge exempel på tydligare krigsbrott?
2. Vet du VERKLIGEN inte heller att raketer och annan kom en bra bit innan 2007?
3. Vet du inte heller att Hamas har Israels utplånande i sin charter -- tillsammans med rakt antisemitisk hatpropaganda? Deras uttryckliga väg är att acceptera temporära vapenvilor när det passar dem, inget annat. (Och om det bara är propaganda för de interna medlemmarna; (a) Vad säger det om de interna medlemmarna?! (b) Hur vet du det?)
O.s.v...
Här är filmen/reportaget Mats talar om.
http://www.youtube.com/watch?v=b3L7OV414Kk&feature=player_embedded
Sjöng svenskarna också "Döda judar"? I sådant fall har de väl gjort sig skyldiga till hets mot folkgrupp!
Klockren reflektion Elin Eriksson!
Vilks skall f ö få möjligheten att återigen uppträda i Uppsala, inom universitetets väggar. -Den berömda muslimska toleransen sätts åter på prov!
Mats Tunehag frågar en hel del om varför omgivande Arabländer inte gör det ena eller andra.
Svaret är kanske inte så enkelt, men leta gärna efter information på internet: googla då på Tsvi Misinai:
85 - 90 % av Palestinierna härstammar från de Judar och andra Israeliter som inte förgjordes eller deporterades av Romarna, och som successivt konverterade till icke-hebreiska religioner.
Även om de nu är Kristna eller Muslimer, så är deras härstamning Israelitisk.
De kommer aldrig helt accepteras av omgivande Arabstater. Dags att Israel accepterar dem som de är, och med samma rättigheter som de Judiska Israelerna.
#21 Pasha,
>>[Palestinier] kommer aldrig helt accepteras av omgivande Arabstater [för att de har judiskt påbrå].
He he, det här får mig att skratta och ger mig svindel samtidigt...
Pasha kallar alltså hela arab-världen för extrema rasistsvin?!
Ge seriösa källor, för en gångs skull.
Du har en historia av att påstå saker du vill ska vara sant utan att kunna ge motivering -- sen skriver du hundratals kommentarer och påstår samma sak utan att ge stöd. (Jag vet inte om du är Troende eller troll, skillnaden brukar vara hårfin.)
Här tror jag inte på vad du skriver heller, för den attityden till palestinier går emot allt jag läst om 1948 och framåt.
Bara som ett exempel: Palestinierna publicerar ju också antisemitisk propaganda.
En fred som bygger på judeutrotning är inte acceptabel.
Bra artikel.
Nu väntar vi på att få se Ship to Iran, där aktivisterna åker med båtar till Iran. Om de inte stoppas på havet så går de i land där och anordnar en lugn och fredlig demonstration mot att Ahmadinejadregimen avrättar oppisitionella politiker.
Mankell kommer dock inte att medverka. För han protesterar aldrig mot diktaturer.
Tack för "länken" #18 Christopher . Den säger en hel del om varför allt slutade som det gjorde.
Jag förstår Israelerna. Instängda i Arabvärlden och hur de än gör, så blir det alltid fel.Tänk er själva, omgivna av detta ständiga HAT. Suckar
Israeler och palestiner har samma urfader, Abraham, alltså har palestiner mer gemensamt med israeler än med araber.
Christina
Inte bara det du nämner om Abraham, utan ännu närmare i tiden. Det finns genetiska, historiska och kulturell data som talar sitt tydliga språk Palestinierna härstammar från de Judar och andra Israeliter som inte massakrerades av Romarna, inte deporterades och som successivt konverterade till Kristendomen och Islam.
Se # 21 - googla Tsvi Misinai
Jag är trött på den fotbollssupporter/huligan-jargong som folk har när det kommer till den här konflikten. Att man som svensk, boendes ett antal 100 mil från regionen, inte tycker att det är pinsamt att slå sig för bröstet och mena att man minsann har tagit ställning och vet sanningen, är helt obegripligt för mig.
Som jag har förstått det så har Israel trampat rejält i klaveret och det råder det inga tvivel om, oavsett om skälet var att man var oförbered på motstånd eller bara arrogant, i och med att man bordade fartygen på internationellt vatten.
Och antingen gjorde Gazakonvojen likaså som bjöd in en organisation vilken "kanske" inte är fullt lika övertygad som Gandhi om det förträffliga med Icke-våld, eller så lyckades man att skapa det man var ute efter.
(http://www.justjournalism.com/media-analysis/view/press-ignores-controve...)
..och tyvärr lär vi så här dags nästa år diskutera en liknande händelse, antingen med omvända roller eller dom samma.
#29 Pasha
Och mot bakgrund av det kanske världssamfundet kunde kräva att denna, förhoppningsvis sista släktfejd (den näst sista, Nordirland).
Världen borde sätta en enorm press på dessa två parter att lösa sin situation. Press på gränsen till tvång. Ett starkt unisont krav.
Men så länge världsopinionen upprätthåller situationen genom att stå på fattige lillebrors sida så bidrar man också till en cementering av situationen.
Lyft bort terroristerna, PLO och Hamas, öppna gränserna och låt integrationen börja. Det vore en vinst för hela mänskligheten.
Tack för mycket bra artikel !
Ser f.ø. på SVT-text, att Hamas inte ens är interesserad av att få åtminstone en del af hjälpen ifrån kovojen fram. Vad kallas sånt, annat än oerhörd cynism och dubbltmoral !
(snip)
SVT Text Torsdag 03 jun 2010
UTRIKES Publicerad 2 juni
Israel: Hamas stoppar biståndslast
Den israeliska militären uppger att
islamiströrelsen Hamas inte velat ta
emot den biståndslast som kommer från
aktivistfartygen. Armén har hittills
lastat 20 lastbilar med varor.
Hamas socialminister Ahmad al-Kurd
säger att lasten "ska vara fullständig
så att ingenting, utan undantag,
stjäls". Förutom vårdutrustning och
kläder ska det även finnas cement,
järn och generatorer i lasten.
Hamas vill att distributionen ska
samordnas med Turkiet, som har stått
för stora delar av de 10.000 ton med
förnödenheter som fanns på konvojen.
------------------
# 31 Christina skrev
"Världen borde sätta en enorm press på dessa två parter att lösa sin situation. Press på gränsen till tvång. Ett starkt unisont krav."
Jag håller helt med dig
Med vänner som Mats Tunehag så kommer Israel att få vänta länge på sin fred. Och det moraliska ansvaret för de övergrepp och krigshandlingar som palestinierna dagligen utsätts för kommer att falla tungt på Mats och hans gelikar.
Jag förstår inte hur man kan vara så blind för sakfrågan att man dagligen och stundligen lyckas att ständigt "sila mygg och svälja kameler". Men med tanke på att Världen Idag lyckats med konststycket att fördöma Ecce Homo-bilderna och jubla över Muhammed-karikatyrerna så är det kanske inte konstigt att detta flagranta hyckleri fortsätter. Och fortsätter.
En dag kommer du att få skämmas Mats Tunehag.
Mikael T Larsson "En dag kommer du att få skämmas Mats Tunehag." -> varför får jag känslan att du tryckte ner ett annat omdöme där Mikael. Säg din partitillhörighet nu:
AFA?, vänsterpartiet?
Gunde Gunnarsson.
Jag menar att för de som okritiskt omhuldar Israel i allt de gör och tänker så kommer det att komma en dag när de får stå med skammens rodnad på kinderna.
Vad trodde du?
@Thomas Larsen, #32
"Hamas socialminister Ahmad al-Kurd
säger att lasten "ska vara fullständig
så att ingenting, utan undantag,
stjäls""
De vill väl försäkra sig om att alla vapen som dolts i lasten kommer fram, så att deras raketbeskjutningar och självmordsbombare kan fortsätta obehindrat.
# 32
Hej Thomas Larsen!
Du har missuppfattat en sak...Det var inte Hamas som var mottagare av och ägare till hjälpsändningarna från Ship to Gaza. Inte Fatah heller. Det var civilsamhället i Gaza, partipolitiskt oberoende organisationer, t ex halvmånen, det muslimska Röda Korset.
Israels olagliga våld har fört aktionen till regerings-och president-och FN-nivå. Ship to Gaza KUNDE ha blivit en hjälpsändning människa till människa, civilsamhälle till civilsamhälle. Om lag finge lov att gälla...
Men o-lag och o-rättfärdighet är i full aktion just nu *suck*
"""Jag menar att för de som okritiskt omhuldar Israel i allt de gör och tänker så kommer det att komma en dag när de får stå med skammens rodnad på kinderna."""
Det kan vara tvärtom, ingen vet hur framtiden ser ut. Du förstår jag litar inte på vänstern. Ni löser inte problem på ett intellektuellt sätt utan med socialt ingenjörskap. Hade ni tagit över i Israel hade ni gjort som i Sverige. Varje Israel är en rasist som skall be om ursäkt för sin kultur och identitet. Gränsen skulle öppnas och Palestinierna skulle få rösträtt. De har majoriteten så det skulle innebära att sharia lagar kommer införas i Israel ... Er idealism gör Er blinda ...
du är vell bara tramsig å har inte använt det som många andra använder dvs logik när du skriver! eller varför skall alla andra länder förutom israel ta emot de medborgare som har rätt att vara där... ja jag behöver vell inte skriva mer om det som är så ologistk och oförklariligt icke medmänskligt tänkande i text! SYMPATI är ett ord och ett begrepp som saknas.......men är det "bara" en liten "kul" bod humor text som vi skall ta med en klack spark är det fortfarande SYMPATI med ALLA medmäsnniskor som gäller... annars saknas sympati å därmed (attityd till andra människors värde) godkännande av alla människors rätta värde FN....?!
härlig rasism Tunehag bjuder på, genom att nämna Turkar och Iranier påvisar att det skulle vara något negativt. Tunehag bevisar islamofobins rätta ansikte.
BBC hade modet i Panorama att visa en mycket bra utsändning om det skedda. Inte konstigt att SVT inte vill visa det programmet. Då hade svenskarna kanske fått en lite annan bild av "fredsaktivistern". Jihadbåtarna var från början inte ute efter något annat än att skapa problem.
Ja i en del muslimska gruppers och i många vänstergruppers sångbok så är det nog tyvärr fredsakivism!
Inte undra på att konflikten fortgår nere i Mellanöstern, och att tvåstatslösningen är svår att förverkliga! -Dessa grupper vill inte ha någon tvåstatslösning. De vill utplåna Israel!
Om de istället arbetat för fred så hade palestinierna kunnat bygga upp ett eget land. Men företrädare de valt på Gazaremsan, Hamas (som bl a spöar upp Fatahanhängare) förstör ju möjligheteterna till fred! Så ta ansvar, skyll inte hela tiden på israelierna!
Det är fullkomligt obegripligt att någon kan stödja Hitlers arvtagare Hamas? Det är den mest högerextrema organisation som finns och de skiter fullständigt i palestinierna, de vill döda judar och ha makt. Total makt och helst över hela jorden, de vill självmordsbomba mänskligheten tillbaka till medeltiden.
http://petterssons.bloggsida.se/politik/medeltiden-harjar-i-gaza
Hela artikeln ställer en del bra frågor, men intrycket dras ner fullständigt med dåliga motargument mot vänstern. Att vänsteraktivister skulle drivas av judehat är absurdt, inom vänstern finns en stark tro på människors lika värde och att ta ställning till den "svaga" mot elit och förtryckare. Det är precis det man också gör när man stödjer palestinier i komflikten.
Bra inlägg, Thomas Palm!
Och i Jerusalem sjunger judiska ungdomar ; slakta araberna:
http://mondoweiss.net/2011/06/white-shirts-in-jerusalem-cry-butcher-the-...
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.