[...] Bra inlägg om integrationspolitik http://www.newsmill.se/artikel/2008/11/24/inte-sds-fel-att-partierna-tavlar-i-invandrarpopulism [...]
Blogg:Bra inlägg om integrationspolitik « Alaa, 2008-11-25, 11:26
"De missnöjda arbetarna", ja de flesta Sd-väljarna är väl personer som tidigare röstat på Socialdemokraterna.
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2008-11-24, 15:53
En annan starkt bidragande faktor är förstås muslimerna. Ja, jag skrev det. Låt oss tala klarspråk om den saken. Vi kan börja med att jag tror och hoppas att klarsynta muslimer som inte förespråkar sharia-lagar och allt det negativa som kommit att förknippas med den typen av islamism, är i kraftig majoritet inte bara i Sverige utan i resten av världen. Men de har varit tysta väldigt länge nu och denna tystnat har sitt pris, det ter sig för alla som att islamisterna representerar alla muslimer. SD talar klarspråk om att de är rädda för den typen av islam, det extrema islam som faktiskt förespråkar våld mot oskyldiga inte bara på gatorna i Bagdad eller Jerusalem utan även i Sverige. Det är framför allt socialdemokratisk oförmåga att ställa krav på invandrare som har bidragit till denna situation, förutom invandrarna själva då förstås. Att ställa krav på en grundläggande uppfattning om demokrati och personlig frihet tillika ansvar är helt rimligt. Om jag kom som flykting från en diktatur som tolkade koranen så snurrigt att dödstraff genom stenande eller ett massivt förtryck av den kvinnliga befolkningen ansågs vara rätt, så skulle jag nog vara väldigt benägen att förkasta de värdena omgående. Att skriva på ett kontrakt om den saken är då en smal sak. Men varför komma hit och förakta vår västerländska livstil, då skulle man väl ändå ha trivts bäst i den diktatur man lämnat!? Vissa kommer enkom i syfte att sprida sina tankar om de medeltida sharia-lagar som de vill införa även i Sverige. Moskéer är inte bara som en kyrka för muslimer har vi fått lära oss, här sprids och planeras ondskefulla handlingar mot de som inte är rättrogna.
Missnöjet med hur vissa invandrare beter sig drabbar även de som sköter sig, det går inte att komma ifrån, inte konstigt att unga muslimer kallar sig Romario eller Gino istället för Mohammad eller Mustafa. Det är helt rätt att ställa krav på dem som vill komma hit och bo här, precis som på oss som redan gör det.
Permalänk | Anmäl
Lars Cromander, 2008-11-24, 16:13
Varför kallas det bara för "populism" när det handlar om invandrarfrågan? Främst socialdemokraterna talar ju till den folkliga dumheten i så gott som alla frågor.
Permalänk | Anmäl
Glenn Lacrosse, 2008-11-24, 16:35
Lars Vromander: Sd är inte bara emot extrema shaira-förespråkande muslimer utan även alla de som överhuvudtaget vill praktisera denna religion i Sverige. Det visar de främst genom sin vilja att förbjuda moskéer. Går väl knappast hand i hand med demokratiska värderingar?
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2008-11-24, 16:41
Håller inte med Manuel Ferrer om allt han skriver. Han kommer emellertid vinna Augustpriset en vacker dag. Vilket språk!
Permalänk | Anmäl
Jonas J. Persson, 2008-11-24, 16:43
Den här artikeln var på pricken. När ens trygghet försvinner skyller man på andra. Nu när vi ser varslen som tornar upp sig inom industrin får vi osäkra arbetare och även tjänstemän. Man måste lägga skulden på några, invandrarna (konstigt att man benämner dem som en homogen grupp) blir då ett lätt byte.
Lägg skulden på de som förtjänar det istället, inte de invandrare som kommer hit och jobbar skiten ur sig på dåligt betalda jobb som städare, taxichaufförer och liknande..
Permalänk | Anmäl
Axel, 2008-11-24, 17:15
När jag såg rubriken så blev jag nyfiken på Manuels artikel. Jag blev nyfiken på vem eller vilka som Manuel anser bär ansvaret.
Manuel är i alla fall tydlig med vilka han anser bär ansvaret och de är de missnöjda och obildade arbetarna. Eftersom dessa missnöjda arbetare är så dumma och obildade så är dom förstås beroende av att det finns en bildad medelklass som väljer att inte argumenterar emot men felet är dock arbetarnas enl Manuel Ferrer.
En fd presschef för det Socialdemokratiska Arbetarpartiet har talat till oss utifrån sitt från ovan perspektiv.
Men man kan ju undra om inte den politiska klass som han själv tillhör och även medierna har en större skuld än han själv vill medge.
Man behöver ju bara nämna den havererade integrationspolitiken som Socialdemokraterna är skapare av. Alltså dom bildade Socialdemokraterna som suttit högre upp i organisationen som Manuel Ferrer själv och inte dom obildade arbetarna.
Det har ju också från politiskt håll funnits en vilja att sopa problemen under mattan eller låtsas som dom inte finns. Tex så fick BRÅ för några år sedan en fråga om hur stor andel av dom sim sitter i våra fängelser som har utländsk bakgrund. Då löd svaret ”det vet vi inte”.
I själva verket så vet man ju svaret men man ville bara inte tala om det.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2008-11-24, 17:36
Vidrigt att moderaterna kastar fram invandrarfientlighet i sin desperation. Usch!
Permalänk | Anmäl
Usch!, 2008-11-24, 18:49
Alla som saknat Sveriges bästa Amerika-bloggare får en dos med en högaktuell inrikes analys. Jonas och Axel har rätt , en på pricken beskrivning av medelklassens tystnad med en prosa som gör mig grön av avund. Det enda jag saknar är SD:s ansvar för sin uppvigling. De har ett ansvar de med!
Permalänk | Anmäl
Jonas Klerkberg, 2008-11-24, 19:24
En socialdemokrati som löst alla samhällsproblem genom att dela ut bidrag. Fackföreningar som pressat fram en orimligt reglerad arbetsmarknad. Två starka fundament bakom den misslyckade integrationen i Sverige.
Permalänk | Anmäl
David Jonasson, 2008-11-25, 01:23
Nu är jag den siste att försvara sverigedemokraterna, men man behöver inte bekämpa dem med lösryckta påståenden, sanningen räcker bra den med. Sd vill inte förbjuda praktiserandet islam i Sverige, de vill ha en restriktiv invandringspolitik samt ställa mycket högre krav på de invandrare som vi enligt dem kan släppa in.
De högerextrema partierna får näring av varje muslim som ställer sig upp och yrar om sharia-lagars införande i Sverige, varje muslim som spränger sig själv och andra för sin blinda tros skull, av varje förtryckt kvinna eller ung etniskt svensk tjej som råkar illa ut för att hon klär sig för utmanande enligt muslimer med extrem bokstavstro. Dessa islamister världen över är vanliga muslimers största fiende. Jag undrar om de någonsin själva kommer att inse det.
Permalänk | Anmäl
Lars Cromander, 2008-11-25, 03:10
Lars Cromander,
Visst är det fantastiskt att vita och/eller kristna inte behöver försvara sig när en kristen fundamentalist spränger en abortklinik eller skjuter en homosexuell? Jag undrar vad det beror på.
Permalänk | Anmäl
Kauka, 2008-11-25, 05:45
Nils Lundgren från Junilistan skrev nyligen att de enda invandrare som medför ett positivt tillskott till Sverige är högutbildade som åker hem när de går i pension. Rått ekonomiskt. Syftet tolkar jag som att vi bör ifrågasätta om analfabeter från Kurdistan eller Afganistan kommer att kunna utföra ett arbete som Sverige behöver.
Det är så oändligt trist att alla som kritiserar invandringen blir beskyollda för att vara rasister eller något annat ännu värre. I Malmö står unga invandrarpojkar och trakasserar kvinnor som cyklar till jobbet. Det borde ju inte arbeta. Kanske börjar nu en debatt som skulle startat för länge sedan.
Permalänk | Anmäl
Kjell Brel, 2008-11-25, 08:45
"2010 lättar jag utomlands. Jag ska köpa mig ett hus på Mallis. "
Tack för det!
Permalänk | Anmäl
Nisse i Hökarängen., 2008-11-25, 09:47
re: Kauka
I Sverige har vi ju en tradition av statskyrka vilket inneburit att det funnits en officell religion. Denna oficiella religion har inte sanktionerat sprängningar av abortkliniker varför man som medlem i Svenska kyrkan inte behöver försvara sig när sådant sker.
På grund av religiös övertygelse och med hjälp av oljepengar har Saudiarabien jobbat för att påverka Islam i väst.
Jag såg för inte så längesedan att Göteborg ska få en Iman från Saudi. Saudiarabien är ett fundamentalistiskt land där Sharialagar tillämpas. Saudiarabien har också en officiell trosinriktining som kallas wahhabism. Den är betydligt extremare än den som den svenska kyrkan representerar.
Kom ihåg att ´Nya testamentet saknar motsvarighet till Sharialagarba pga av att de som skapade kristendomen levde under den romerska rätten vilket gjorde att lagstiftningen redan då var en fråga för politiker och inte för kyrkan.
Pga av att Islam är betydligt mer politisk än kristendomen så ser kritiken mot Islam annorlunda ut. Om Sveriges ärkebiskop ställt sig bakom sprängsningar av abortkliniker skulle det vara annat ljud i skällan.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2008-11-25, 10:09
Ferrer är känd för att ha en von oben-syn. När han var SAPs spinndoctor drev han ofta igenom strategier över huvudet på sina medarbetare. Inget tvivel om hans begåvning, den är exceptionell, samt att han skriver som en gud. Dock skulle Ferrer tjäna på att kliva ner från sina höga hästarna och leva bland "de missnöjda arbetarna" för att förstå deras ställningstaganden.
Permalänk | Anmäl
Kongressen, 2008-11-25, 10:45
Det kanske är så att vi får acceptera att 5 procent av väljarna röstar på sd. Ett samhälle som totalt misslyckats med att integrera en miljon av sina medlemmar kan tydligen inte heller får en tjugondel att förstå att invandring och mångkultur inte är ett hot.
Ferrer berör också ett djupare och mer illavarlslande problem – att de andra partierna glider allt närmare sd:s värderingar.
Inget nämnt, inget glömt.
Permalänk | Anmäl
Ola Tedin, 2008-11-25, 11:07
Tack Manuel Ferrer för din inifrån-version som är härligt rak och politiskt inkorrekt. För visst är det arbetarrörelsen som i allians med facket + socialdemokratins bidragstänkande skapat segregationen. Jag tror också att det här börjar gå upp för allt fler invandrare. (s) kan inte längre räkna hem förorterna som man kunde tidigare. När Fredrik Reinfeldt i valrörelsen använde uttrycket "komma till sin rätt" visste han vad han gjorde. Alla människor tycker det är viktigare att få komma till sin rätt än att få bidrag från staten.
Permalänk | Anmäl
Lasse, 2008-11-25, 11:22
Hur kan en socialdemokratisk insider skriva om invandrings och integrationspolitik och inte en enda gång beröra de problem som Monas invandringspolitik lett till? Hur kan han missa att ta upp rosengård, personrån, mafiosos, bilbränder, "respekt", "svennehora", "vi kallar sverige till islam", bandidos, mord på öppen gata, etc etc etc
Senast för några dagar sedan sa en polis med invandrarbakgrund från rosengård att problemet vara att det kom för mycket folk.
Var det inte så att Mona släppte in massor av invandrare medan LO hindrade deras inträde på arbetsmarknaden?
Vems "ansvar" är det egentligen?
Däremot är det intressant att lasermannen tas upp. Jag har länge misstänkt att lasermanen är ett lokalt mälardalstrauma som får nationella konsekvenser. Därefter bestämde sig mälardalsetablissemanget att via de nationella institutioner de hade nära till hands att förlägga problemen till någon annan stans.
Permalänk | Anmäl
Erik, 2008-11-25, 15:28
Ferrer, lasermannen var och är blatte!
Permalänk | Anmäl
Charlotte Torkelius, 2008-11-25, 23:06
Borde inte den springande frågan istället vara: vad krävs för att en person med hygglig bildning och ställning i samhället ska släppa spärrarna, stå upp för sina påstådda ideal och våga ta debatten om invandringen?
Varför agerar man (våra etablerade riksdagspolitiker m fl) som att det är en debatt man inte kan vinna? Är man rädd för att någon slags obehaglig sanning om dessa "parasiter" ska blottläggas?
I så fall säger jag: avgå! Och ge plats åt någon för vilken solidaritet och kulturell mångfald inte bara är tomma ord.
Permalänk | Anmäl
Mårten, 2008-11-26, 09:55
Ferrer. Du måste ha haft ett gott ekonomiskt utbyte av att bo i Sverige eftersom Du kan flytta till Mallis och köpa Dig ett hus uppe i bergen.
Det kan ingen vanlig svensk.Vi får hålla för våra trasiga munnar och le förläget,trots att vi betalat världens högsta skatter i 60 års tid.
Våra politiker (folkförrädare) har gett global allemansrätt till folk från hela världen att utnyttja den svenska välfärden(snart ett minne blott) som tre generationer av svenskar och många arbetsinvandrare slitit ont för att bygga upp.
Aldrig har vi blivit tillfrågade om vår åsikt om detta!
Det har tagits en lag HMF som sätter oss svenskar i samma tvåmgströja som apartheid var för den svarta majoritetsbefolkningen i Syd-afrika.
Vi hånas och förföljs av våra förtroendevalda för att vi vill att Sverige förblir svenskt och att det är den platsen på jorden där vi svenskar genom arvsrätten har rätt att leva och bo.
Vi har ochså "fortfarande"rätten til att rösta på vad vi vill i valet och därmed blir valet självklart år 2010.
Ett Sverigevänligt och svenskvänligt parti ,nämnligen Sverige-demokraterna!!
Permalänk | Anmäl
Katinka Glahd, 2008-11-26, 10:05
Manuel har skildrat stämningarna på ett utmärkt sätt. Vad som hindrar den bildade medelklassen från att öppet ansluta sig till sd ( bortsett från partiets primitiva budskap) är avsaknaden av en karismatisk ledare.
Ny demokrati gynnades av en sådan : Ian Wachmeister. Bert fick man ta på köpet. Skulle någon av Ians kaliber efterträda "Jimmy" - och putsa fasaden- fanns det anledning för de etablerade partierna att vara oroliga. Som det nu är kommer m att lugnt och stilla positionera sig i sds riktning, ta vinden ur "Jimmys" segel och förhindra sd att nå riksdagen. Och tur är ju det.
Permalänk | Anmäl
christina wegel, 2008-11-26, 12:54
Författarn Manuell Ferrer lyfter upp en väldigt viktig diskussion när han pekar på politikernas trångsynhet att endast fokusera på budbäraren, när det är kollektivet som bär ett enormt ansvar för den svenska främlingsfientligheten. Mina vänninor brukar när ingen hör på klaga på invandringen men skulle aldrig säga det öppet. Det är den sortens tystnad Manuell formulerar på ett otroligt gripande sätt. Jag hoppas lärarkollegiet uppmärksammar denna artikel och läser upp den för våra skolbarn, så slipper de begå samma misstag som vår generation begått.
Permalänk | Anmäl
Siv , 2008-11-26, 13:15
Precis, arbetarklassen är rasistisk (och homofob och sexistisk och guvetallt) och FÖRJÄNAR inte bättre än att bli utplundrad på alla de sätt. Så kryper då stekeln ur äpplet: det "socialistiska" klassförräderiet är fullbordat. Vad det handlar om är nomenklaturans egna privilegier. Ner med rödgröna röran!
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-11-26, 13:30
Manuel,
Bara två ord: CHAPEAUX BAS.
BR
Permalänk | Anmäl
Maroun, 2008-11-26, 21:21
Det är ju smidigt att skylla problemen på "obildad arbetarklass", istället för den politik som ens egna parti har fört. Det ironiska är att det är ju den de obildade arbetarna som länge varit ens ens röstbas, men när de plötsligt inte är lika tacksamt röstboskap längre så är det bara att kasta dem överbord antar jag.
Permalänk | Anmäl
AndreasB, 2008-11-26, 22:23
Ferrer verkar ha missat den lilla detaljen att invandringen de sista 20-30 åren har kostat mer än den smakat.
Permalänk | Anmäl
Gunnar B, 2008-11-27, 06:17
Jag vet inte varför vissa väljer att tolka ens kommentarer fel, kanske är det avsiktligt kanske är det av enfald. Kristna kryper bokstavligen till korset när kristna extremister dödar oskyldiga människor. Den som öppnar en tidning kan läsa det själv, Alf Svensson var exempelvis väldigt bra på att ta avstånd från vansinnesdåd utförda av kristna extremister.
Men även om han inte hade gjort det, rättfärdigar det då att muslimer spränger oskyldiga i tusental?
Permalänk | Anmäl
Lars Cromander, 2008-11-27, 18:20
"En annan starkt bidragande faktor är förstås muslimerna." - skriver Lars C.
Nehej Lars, problemmet är inte muslimerna. Det är svenska politikers feghet samt "nyttiga idioter" inom s.k. kultursverige och brunvänster som ger fullt utrymme åt islamisterna.
Det finns faktiskt många som kommer från muslimska länder, både muslimer och icke praktiserande, som proteterar högt mot t.ex. det senaste idiotprojektet på SVT - det s.k. Halal-TV. Med de skriker för döva öron, för svenska makthavare föredrar att vara tysta, eller stödjer rent av islamister. Har någon missat "Debatt" med den här Umeå TV-chefen, ansvarigt för Halal-TV? - En typiskt "nyttig idiot"!
Här krävs faktiskt en verklig revolution i sinnet på svsnska politiker!
Permalänk | Anmäl
wrrr, 2008-11-28, 00:14
Konstigt inlägg av Ferrer.
"Det är missnöjda arbetare som bär det ansvaret." Ansvaret för att de inte längre röstar på (s) precis som om det vore en plikt att rösta så.
Vore det inte bättre att Ferrer försökte utreda varför arbetarna är missnöjda?
Möjligen skulle han då finna att ansvaret t.ex. beror på både en usel socialdemokratisk politik och att alltför många invandrare inte försörjer sig utan lever på bidrag och är överrepresenterade i brottsstatistiken.
Men i socialdemokraternas Sverige har man inget eget ansvar, det är alltid någon annans fel att man har det dåligt. Den seden har Ferrer åtminstone uppsnappat.
Permalänk | Anmäl
goran, 2008-11-28, 11:40
"Det som gör oss arga är farligt optimistiska föreställningar om hur världen och människor är beskaffade" Seneca
Permalänk | Anmäl
Clara, 2008-11-29, 00:35
"Det som gör oss arga är farligt optimistiska föreställningar om hur världen och människor är beskaffade" Seneca.
Mallis är ingen bra plats, dit kommer just dessa horder av fyllsvennar med blatteallergi...
Permalänk | Anmäl
Clara Heider, 2008-11-29, 00:55
Vad är det som är konstigt med ett "kontrakt". Det konstiga är väl att det inte sedan länge är infört. I alla andra sammanhang sker det ju en prövning innan någon släpps in. Det gäller familjen, bekantskapskretsen, vid anställningar osv. Varför skulle det inte gälla vid invandring? Skälet till att den här frågan debatteras är att den trots sin enkelhet inte besvaras av ansvariga politiker. Den som inte ställer upp på demokratiska värderingar ska inte släppas in. Vad är problemet med det?
Permalänk | Anmäl
Hans Berntson, 2008-11-29, 20:55
2008 års viktigaste artikel! Varenda politiker tvingas förhålla sig till den framöver. Bra jobbat, Manuel.
Permalänk | Anmäl
Sten Larson, 2008-11-30, 14:07
" Vad är det som är konstigt med ett "kontrakt"." Hans, inget konstigt!
Varför inte börja direkt på bb med alla nyfödda svenskar?
Alltså ett "nyungekontrakt". Typ, Härmed intygar vi, föräldrar till Kalle, att vår söta rara ungen alltid skall vara en sann demokrat. Därmed kommer han att följa svenska lagboken och aldrig ställa till bekymmer med alkohol/droger/kriminalitet eller annat. Han skall betala skatt och göra rätt för sig. Detta förstås i Sverige men även när lille Kalle semestrar/bor utomlands! eller?
Miljonfrågan blir: vad gör vi om/när gullige Kalle inte följer avtalet. Var dumpar vi honom?
Permalänk | Anmäl
Clara, 2008-11-30, 14:18
Hans, håller med, jättebra med ett kontrakt.
Varför inte börja direkt på bb med alla nyfödda svenskar?
Typ, vi föräldrar till Kalle, vår söta rara ungen lovar att han blir en sann demokrat. Han kommer därför alltid att följa lagboken. Betala skatt och göra rätt för sig. Vidare kommer han aldrig att ställa till problem för samhället, dvs inga alkohol/droger/kriminalitet. Detta förstås i Sverige men även om/när vår lilla Kalle semestrar utomlands.
Miljonfrågan blir: var dumpar vi gulliga Kalle om han råkar inte fullfölja avtalet?
Permalänk | Anmäl
Clara Heider, 2008-11-30, 14:30
"Den springande frågan är därför: vad krävs för att en person med hygglig bildning och ställning i samhället ska släppa spärrarna och skylla sina motgångar på landets samlade blattar?"
Att påtala kostnaden för Sveriges invandringspolitik innbär inte att man "skyller sina motgångar på landets samlade blattar" Jag tycker inte att invandringspolitiken är det viktigaste politiska temat idag men den elitism som du och dina gelikar visar gör att jag skal rösta på SD nästa val. Jag har 7 års universitetsutbildning och har inga "spärrar". Lästips: Exit Folkhemssverige av Johnatan Friedman
Permalänk | Anmäl
Dodo, 2008-12-01, 22:51
Håller med Dodo (har av en slump också 7 års universitetsutbildning) och ställer frågan - hur vanligt är det att man skyller sina motgångar på Sveriges huvudlösa invandringspolitik, egentligen?
Det låter som ett klassiskt tema då man beskriver unga skins. Den lågutbildade, underbetalda (eller arbetslösa) arbetargrabben, som aldrig kan mäta sig med killarna som kör BMW, bär Rolexklockor, kommer in på de coolaste krogarna etc etc, denne stackare skyller alltså sin underdogposition på "blattarna". Jo det finns säkert sådana, men de är knappast i majoritet i dagens invandringskritiska debatt (om de nu någonsin varit det?).
Däremot är det säkert flera personer, med varierande bildningsnivå och ekonomisk ställning, som skyller den ökade brottsligheten, den minskade tryggheten och samhörighetskänslan, det ökade bidragsberoendet och den religiösa radikaliseringen, på just invandringen. Dessa frågor bör man ta upp i en öppen diskussion, istället för att öda energi på att skramla med nyckelknippor och kasta ägg då demokratiskt valda partier skall hålla torgmöte, istället för att skriva långa artiklar om vem det eventuellt är som röstar på SD och vad det är för fel på dem, ja överhuvudtaget istället för att fråga vad det är fel i huvudet på de som är kritiska, kanske för en gångs skull ställa frågan vad det är för fel i huvudet på de som vägrar att erkänna att det finns problem, och vad dessa problem beror på.
Permalänk | Anmäl
LP, 2008-12-04, 18:38
Gratulerar till beslutet att flytta. Vi får hoppas att du blir väl mottagen på Mallorca. Lika väl som de drygt 90 000 invandrare som blev insläppta i Sverige 2008. Vi får hoppas att de ger dig startbidrag och en bostad. Som de 90 000 invandrarna som kom till Sverige får. Och Spanjorerna har säkert inget emot att försörja ytterligare en invandrare. De är säkert mer förstående än Svensken som bara vill att alla invandrare flyttar hem. För här i Sverige har vi råd att försörja mycket människor, vi har ju bara en utlandskuld på drygt 1500 miljarder. Men i Spanien är det ju varmt och allting är bra där utom de baskiska separatisterna och terror bombningarna. Du har helt rätt, jag tror att jag också ska flytta och ta med hela min familj för det finns väl inga regler för invandring till Spanien?
Permalänk | Anmäl
Fennos, 2009-01-22, 12:10
Artikelförfattaren skriver:
"Den springande frågan är därför: vad krävs för att en person med hygglig bildning och ställning i samhället ska släppa spärrarna och skylla sina motgångar på landets samlade blattar?"
Jag frågar:
Vad krävs för att den missnöjda invandrade underklassen skall sluta skylla sin egen misslyckade integration på det "rasistiska" svenska samhället ?
Permalänk | Anmäl
Jan, 2009-02-17, 19:52
"Mallis är ingen bra plats, dit kommer just dessa horder av fyllsvennar med blatteallergi..."
Ja, och visst är det bra att vi tillåts kritisera detta utan att kallas rasister. Att invandrare tillåts rikta sig till "svenska samhället" (alla svenskar) med kritik om diskriminering, att vi själva uppfyller samtliga medier med diskussioner om rasism från svenskar gentemot invandrare - utan att detta räknas som rasism.
Men diskuterar man rasism mot svenskar är man genast själv rasist. Detta trots att rasism mot svenskar skapar rasism mot invandrare!
Människor som blir traumatiserade av våldsdåd riktade mot "svennar", med tydliga drag av dehumanisering och inte sällan uttalade invektiv som "svennefitta" osv - blir ofta rasistiska en tid därefter. De får för mycket att bearbeta, de blir bittra och med rätta. Det vore bra om man poängterade att det är en fördel om man håller mängden sådana trauma att bearbeta till ett minimum! Men vill man poängtera det är man rasist.
Det är inte jämlikt i diskussionerna - ingen tjänar på ojämlika diskussionsförutsättningar.
Permalänk | Anmäl
Snälla, 2009-02-18, 10:48
M Ferrer. Du som skrivit den här artikeln var tidigare presschef för socialdemokraterna, hur kunde de engagera dig med den cynism och det språk du skriver?
Permalänk | Anmäl
Lisa Andersson, 2009-02-22, 19:40
Manuel Ferrer inlägg genomsyras av cynism och förakt för vanliga arbetare. Pressekreterare för Socialdemokraterna. Jo, jag tackar.
Med vänner som dig behöver sossarna inga fiender.
Ha d så trevlig på Mallis!
Permalänk | Anmäl
Fredrik Arvidsson, 2009-03-21, 12:09
Man undrar hur en socialdemokratisk politiker kan säga "ni är alla idioter, ni lågutbildade bönder" om folk som röstar på SD. Efter 4 år på universitet kallar jag mig inte direkt för en lågutbildad arbetare. Jag bor i en kommun i Stockholms län som har väldigt många invandrare. Det går inte en enda dag utan att jag ser invandrare (dock är de flesta födda i Sverige) i centrum bete sig som små hyenor. Min trappuppgång ser ut som värsta tänkbara ghettotrappuppgången från en dålig B-film från USA. Jag får dagligen tåla att det spelas upp arabisk "musik" (koransång) på högsta volym. Dagligen pratas det mycket värre saker om invandrare på mitt arbete i lunchrummet än det wannabe scoop SR "avslöjade" igår. Detta på en arbetsplats där alla har examen från svenska universitet. Till och med personer med invandrarbakgrund är med i snacket. Det som är ironiskt i det hela är att jag själv är en invandrare från Finland. Men jag räknas väl inte som det för att jag råkar har mindre pigment på mig?
Permalänk | Anmäl
Pekka, 2009-03-30, 13:16
I would like to propose not to hold back until you earn enough money to order goods! You can get the personal loans or just small business loan and feel comfortable
Permalänk | Anmäl
ChaseADA24, 2010-03-02, 14:33
48 kommentarerSkriv kommentar
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"De missnöjda arbetarna", ja de flesta Sd-väljarna är väl personer som tidigare röstat på Socialdemokraterna.
En annan starkt bidragande faktor är förstås muslimerna. Ja, jag skrev det. Låt oss tala klarspråk om den saken. Vi kan börja med att jag tror och hoppas att klarsynta muslimer som inte förespråkar sharia-lagar och allt det negativa som kommit att förknippas med den typen av islamism, är i kraftig majoritet inte bara i Sverige utan i resten av världen. Men de har varit tysta väldigt länge nu och denna tystnat har sitt pris, det ter sig för alla som att islamisterna representerar alla muslimer. SD talar klarspråk om att de är rädda för den typen av islam, det extrema islam som faktiskt förespråkar våld mot oskyldiga inte bara på gatorna i Bagdad eller Jerusalem utan även i Sverige. Det är framför allt socialdemokratisk oförmåga att ställa krav på invandrare som har bidragit till denna situation, förutom invandrarna själva då förstås. Att ställa krav på en grundläggande uppfattning om demokrati och personlig frihet tillika ansvar är helt rimligt. Om jag kom som flykting från en diktatur som tolkade koranen så snurrigt att dödstraff genom stenande eller ett massivt förtryck av den kvinnliga befolkningen ansågs vara rätt, så skulle jag nog vara väldigt benägen att förkasta de värdena omgående. Att skriva på ett kontrakt om den saken är då en smal sak. Men varför komma hit och förakta vår västerländska livstil, då skulle man väl ändå ha trivts bäst i den diktatur man lämnat!? Vissa kommer enkom i syfte att sprida sina tankar om de medeltida sharia-lagar som de vill införa även i Sverige. Moskéer är inte bara som en kyrka för muslimer har vi fått lära oss, här sprids och planeras ondskefulla handlingar mot de som inte är rättrogna.
Missnöjet med hur vissa invandrare beter sig drabbar även de som sköter sig, det går inte att komma ifrån, inte konstigt att unga muslimer kallar sig Romario eller Gino istället för Mohammad eller Mustafa. Det är helt rätt att ställa krav på dem som vill komma hit och bo här, precis som på oss som redan gör det.
Varför kallas det bara för "populism" när det handlar om invandrarfrågan? Främst socialdemokraterna talar ju till den folkliga dumheten i så gott som alla frågor.
Lars Vromander: Sd är inte bara emot extrema shaira-förespråkande muslimer utan även alla de som överhuvudtaget vill praktisera denna religion i Sverige. Det visar de främst genom sin vilja att förbjuda moskéer. Går väl knappast hand i hand med demokratiska värderingar?
Håller inte med Manuel Ferrer om allt han skriver. Han kommer emellertid vinna Augustpriset en vacker dag. Vilket språk!
Den här artikeln var på pricken. När ens trygghet försvinner skyller man på andra. Nu när vi ser varslen som tornar upp sig inom industrin får vi osäkra arbetare och även tjänstemän. Man måste lägga skulden på några, invandrarna (konstigt att man benämner dem som en homogen grupp) blir då ett lätt byte.
Lägg skulden på de som förtjänar det istället, inte de invandrare som kommer hit och jobbar skiten ur sig på dåligt betalda jobb som städare, taxichaufförer och liknande..
När jag såg rubriken så blev jag nyfiken på Manuels artikel. Jag blev nyfiken på vem eller vilka som Manuel anser bär ansvaret.
Manuel är i alla fall tydlig med vilka han anser bär ansvaret och de är de missnöjda och obildade arbetarna. Eftersom dessa missnöjda arbetare är så dumma och obildade så är dom förstås beroende av att det finns en bildad medelklass som väljer att inte argumenterar emot men felet är dock arbetarnas enl Manuel Ferrer.
En fd presschef för det Socialdemokratiska Arbetarpartiet har talat till oss utifrån sitt från ovan perspektiv.
Men man kan ju undra om inte den politiska klass som han själv tillhör och även medierna har en större skuld än han själv vill medge.
Man behöver ju bara nämna den havererade integrationspolitiken som Socialdemokraterna är skapare av. Alltså dom bildade Socialdemokraterna som suttit högre upp i organisationen som Manuel Ferrer själv och inte dom obildade arbetarna.
Det har ju också från politiskt håll funnits en vilja att sopa problemen under mattan eller låtsas som dom inte finns. Tex så fick BRÅ för några år sedan en fråga om hur stor andel av dom sim sitter i våra fängelser som har utländsk bakgrund. Då löd svaret ”det vet vi inte”.
I själva verket så vet man ju svaret men man ville bara inte tala om det.
Vidrigt att moderaterna kastar fram invandrarfientlighet i sin desperation. Usch!
Alla som saknat Sveriges bästa Amerika-bloggare får en dos med en högaktuell inrikes analys. Jonas och Axel har rätt , en på pricken beskrivning av medelklassens tystnad med en prosa som gör mig grön av avund. Det enda jag saknar är SD:s ansvar för sin uppvigling. De har ett ansvar de med!
En socialdemokrati som löst alla samhällsproblem genom att dela ut bidrag. Fackföreningar som pressat fram en orimligt reglerad arbetsmarknad. Två starka fundament bakom den misslyckade integrationen i Sverige.
Nu är jag den siste att försvara sverigedemokraterna, men man behöver inte bekämpa dem med lösryckta påståenden, sanningen räcker bra den med. Sd vill inte förbjuda praktiserandet islam i Sverige, de vill ha en restriktiv invandringspolitik samt ställa mycket högre krav på de invandrare som vi enligt dem kan släppa in.
De högerextrema partierna får näring av varje muslim som ställer sig upp och yrar om sharia-lagars införande i Sverige, varje muslim som spränger sig själv och andra för sin blinda tros skull, av varje förtryckt kvinna eller ung etniskt svensk tjej som råkar illa ut för att hon klär sig för utmanande enligt muslimer med extrem bokstavstro. Dessa islamister världen över är vanliga muslimers största fiende. Jag undrar om de någonsin själva kommer att inse det.
Lars Cromander,
Visst är det fantastiskt att vita och/eller kristna inte behöver försvara sig när en kristen fundamentalist spränger en abortklinik eller skjuter en homosexuell? Jag undrar vad det beror på.
Nils Lundgren från Junilistan skrev nyligen att de enda invandrare som medför ett positivt tillskott till Sverige är högutbildade som åker hem när de går i pension. Rått ekonomiskt. Syftet tolkar jag som att vi bör ifrågasätta om analfabeter från Kurdistan eller Afganistan kommer att kunna utföra ett arbete som Sverige behöver.
Det är så oändligt trist att alla som kritiserar invandringen blir beskyollda för att vara rasister eller något annat ännu värre. I Malmö står unga invandrarpojkar och trakasserar kvinnor som cyklar till jobbet. Det borde ju inte arbeta. Kanske börjar nu en debatt som skulle startat för länge sedan.
"2010 lättar jag utomlands. Jag ska köpa mig ett hus på Mallis. "
Tack för det!
re: Kauka
I Sverige har vi ju en tradition av statskyrka vilket inneburit att det funnits en officell religion. Denna oficiella religion har inte sanktionerat sprängningar av abortkliniker varför man som medlem i Svenska kyrkan inte behöver försvara sig när sådant sker.
På grund av religiös övertygelse och med hjälp av oljepengar har Saudiarabien jobbat för att påverka Islam i väst.
Jag såg för inte så längesedan att Göteborg ska få en Iman från Saudi. Saudiarabien är ett fundamentalistiskt land där Sharialagar tillämpas. Saudiarabien har också en officiell trosinriktining som kallas wahhabism. Den är betydligt extremare än den som den svenska kyrkan representerar.
Kom ihåg att ´Nya testamentet saknar motsvarighet till Sharialagarba pga av att de som skapade kristendomen levde under den romerska rätten vilket gjorde att lagstiftningen redan då var en fråga för politiker och inte för kyrkan.
Pga av att Islam är betydligt mer politisk än kristendomen så ser kritiken mot Islam annorlunda ut. Om Sveriges ärkebiskop ställt sig bakom sprängsningar av abortkliniker skulle det vara annat ljud i skällan.
Ferrer är känd för att ha en von oben-syn. När han var SAPs spinndoctor drev han ofta igenom strategier över huvudet på sina medarbetare. Inget tvivel om hans begåvning, den är exceptionell, samt att han skriver som en gud. Dock skulle Ferrer tjäna på att kliva ner från sina höga hästarna och leva bland "de missnöjda arbetarna" för att förstå deras ställningstaganden.
Det kanske är så att vi får acceptera att 5 procent av väljarna röstar på sd. Ett samhälle som totalt misslyckats med att integrera en miljon av sina medlemmar kan tydligen inte heller får en tjugondel att förstå att invandring och mångkultur inte är ett hot.
Ferrer berör också ett djupare och mer illavarlslande problem – att de andra partierna glider allt närmare sd:s värderingar.
Inget nämnt, inget glömt.
Tack Manuel Ferrer för din inifrån-version som är härligt rak och politiskt inkorrekt. För visst är det arbetarrörelsen som i allians med facket + socialdemokratins bidragstänkande skapat segregationen. Jag tror också att det här börjar gå upp för allt fler invandrare. (s) kan inte längre räkna hem förorterna som man kunde tidigare. När Fredrik Reinfeldt i valrörelsen använde uttrycket "komma till sin rätt" visste han vad han gjorde. Alla människor tycker det är viktigare att få komma till sin rätt än att få bidrag från staten.
Hur kan en socialdemokratisk insider skriva om invandrings och integrationspolitik och inte en enda gång beröra de problem som Monas invandringspolitik lett till? Hur kan han missa att ta upp rosengård, personrån, mafiosos, bilbränder, "respekt", "svennehora", "vi kallar sverige till islam", bandidos, mord på öppen gata, etc etc etc
Senast för några dagar sedan sa en polis med invandrarbakgrund från rosengård att problemet vara att det kom för mycket folk.
Var det inte så att Mona släppte in massor av invandrare medan LO hindrade deras inträde på arbetsmarknaden?
Vems "ansvar" är det egentligen?
Däremot är det intressant att lasermannen tas upp. Jag har länge misstänkt att lasermanen är ett lokalt mälardalstrauma som får nationella konsekvenser. Därefter bestämde sig mälardalsetablissemanget att via de nationella institutioner de hade nära till hands att förlägga problemen till någon annan stans.
Ferrer, lasermannen var och är blatte!
Borde inte den springande frågan istället vara: vad krävs för att en person med hygglig bildning och ställning i samhället ska släppa spärrarna, stå upp för sina påstådda ideal och våga ta debatten om invandringen?
Varför agerar man (våra etablerade riksdagspolitiker m fl) som att det är en debatt man inte kan vinna? Är man rädd för att någon slags obehaglig sanning om dessa "parasiter" ska blottläggas?
I så fall säger jag: avgå! Och ge plats åt någon för vilken solidaritet och kulturell mångfald inte bara är tomma ord.
Ferrer. Du måste ha haft ett gott ekonomiskt utbyte av att bo i Sverige eftersom Du kan flytta till Mallis och köpa Dig ett hus uppe i bergen.
Det kan ingen vanlig svensk.Vi får hålla för våra trasiga munnar och le förläget,trots att vi betalat världens högsta skatter i 60 års tid.
Våra politiker (folkförrädare) har gett global allemansrätt till folk från hela världen att utnyttja den svenska välfärden(snart ett minne blott) som tre generationer av svenskar och många arbetsinvandrare slitit ont för att bygga upp.
Aldrig har vi blivit tillfrågade om vår åsikt om detta!
Det har tagits en lag HMF som sätter oss svenskar i samma tvåmgströja som apartheid var för den svarta majoritetsbefolkningen i Syd-afrika.
Vi hånas och förföljs av våra förtroendevalda för att vi vill att Sverige förblir svenskt och att det är den platsen på jorden där vi svenskar genom arvsrätten har rätt att leva och bo.
Vi har ochså "fortfarande"rätten til att rösta på vad vi vill i valet och därmed blir valet självklart år 2010.
Ett Sverigevänligt och svenskvänligt parti ,nämnligen Sverige-demokraterna!!
Manuel har skildrat stämningarna på ett utmärkt sätt. Vad som hindrar den bildade medelklassen från att öppet ansluta sig till sd ( bortsett från partiets primitiva budskap) är avsaknaden av en karismatisk ledare.
Ny demokrati gynnades av en sådan : Ian Wachmeister. Bert fick man ta på köpet. Skulle någon av Ians kaliber efterträda "Jimmy" - och putsa fasaden- fanns det anledning för de etablerade partierna att vara oroliga. Som det nu är kommer m att lugnt och stilla positionera sig i sds riktning, ta vinden ur "Jimmys" segel och förhindra sd att nå riksdagen. Och tur är ju det.
Författarn Manuell Ferrer lyfter upp en väldigt viktig diskussion när han pekar på politikernas trångsynhet att endast fokusera på budbäraren, när det är kollektivet som bär ett enormt ansvar för den svenska främlingsfientligheten. Mina vänninor brukar när ingen hör på klaga på invandringen men skulle aldrig säga det öppet. Det är den sortens tystnad Manuell formulerar på ett otroligt gripande sätt. Jag hoppas lärarkollegiet uppmärksammar denna artikel och läser upp den för våra skolbarn, så slipper de begå samma misstag som vår generation begått.
Precis, arbetarklassen är rasistisk (och homofob och sexistisk och guvetallt) och FÖRJÄNAR inte bättre än att bli utplundrad på alla de sätt. Så kryper då stekeln ur äpplet: det "socialistiska" klassförräderiet är fullbordat. Vad det handlar om är nomenklaturans egna privilegier. Ner med rödgröna röran!
Manuel,
Bara två ord: CHAPEAUX BAS.
BR
Det är ju smidigt att skylla problemen på "obildad arbetarklass", istället för den politik som ens egna parti har fört. Det ironiska är att det är ju den de obildade arbetarna som länge varit ens ens röstbas, men när de plötsligt inte är lika tacksamt röstboskap längre så är det bara att kasta dem överbord antar jag.
Ferrer verkar ha missat den lilla detaljen att invandringen de sista 20-30 åren har kostat mer än den smakat.
Jag vet inte varför vissa väljer att tolka ens kommentarer fel, kanske är det avsiktligt kanske är det av enfald. Kristna kryper bokstavligen till korset när kristna extremister dödar oskyldiga människor. Den som öppnar en tidning kan läsa det själv, Alf Svensson var exempelvis väldigt bra på att ta avstånd från vansinnesdåd utförda av kristna extremister.
Men även om han inte hade gjort det, rättfärdigar det då att muslimer spränger oskyldiga i tusental?
"En annan starkt bidragande faktor är förstås muslimerna." - skriver Lars C.
Nehej Lars, problemmet är inte muslimerna. Det är svenska politikers feghet samt "nyttiga idioter" inom s.k. kultursverige och brunvänster som ger fullt utrymme åt islamisterna.
Det finns faktiskt många som kommer från muslimska länder, både muslimer och icke praktiserande, som proteterar högt mot t.ex. det senaste idiotprojektet på SVT - det s.k. Halal-TV. Med de skriker för döva öron, för svenska makthavare föredrar att vara tysta, eller stödjer rent av islamister. Har någon missat "Debatt" med den här Umeå TV-chefen, ansvarigt för Halal-TV? - En typiskt "nyttig idiot"!
Här krävs faktiskt en verklig revolution i sinnet på svsnska politiker!
Konstigt inlägg av Ferrer.
"Det är missnöjda arbetare som bär det ansvaret." Ansvaret för att de inte längre röstar på (s) precis som om det vore en plikt att rösta så.
Vore det inte bättre att Ferrer försökte utreda varför arbetarna är missnöjda?
Möjligen skulle han då finna att ansvaret t.ex. beror på både en usel socialdemokratisk politik och att alltför många invandrare inte försörjer sig utan lever på bidrag och är överrepresenterade i brottsstatistiken.
Men i socialdemokraternas Sverige har man inget eget ansvar, det är alltid någon annans fel att man har det dåligt. Den seden har Ferrer åtminstone uppsnappat.
"Det som gör oss arga är farligt optimistiska föreställningar om hur världen och människor är beskaffade" Seneca
"Det som gör oss arga är farligt optimistiska föreställningar om hur världen och människor är beskaffade" Seneca.
Mallis är ingen bra plats, dit kommer just dessa horder av fyllsvennar med blatteallergi...
Vad är det som är konstigt med ett "kontrakt". Det konstiga är väl att det inte sedan länge är infört. I alla andra sammanhang sker det ju en prövning innan någon släpps in. Det gäller familjen, bekantskapskretsen, vid anställningar osv. Varför skulle det inte gälla vid invandring? Skälet till att den här frågan debatteras är att den trots sin enkelhet inte besvaras av ansvariga politiker. Den som inte ställer upp på demokratiska värderingar ska inte släppas in. Vad är problemet med det?
2008 års viktigaste artikel! Varenda politiker tvingas förhålla sig till den framöver. Bra jobbat, Manuel.
" Vad är det som är konstigt med ett "kontrakt"." Hans, inget konstigt!
Varför inte börja direkt på bb med alla nyfödda svenskar?
Alltså ett "nyungekontrakt". Typ, Härmed intygar vi, föräldrar till Kalle, att vår söta rara ungen alltid skall vara en sann demokrat. Därmed kommer han att följa svenska lagboken och aldrig ställa till bekymmer med alkohol/droger/kriminalitet eller annat. Han skall betala skatt och göra rätt för sig. Detta förstås i Sverige men även när lille Kalle semestrar/bor utomlands! eller?
Miljonfrågan blir: vad gör vi om/när gullige Kalle inte följer avtalet. Var dumpar vi honom?
Hans, håller med, jättebra med ett kontrakt.
Varför inte börja direkt på bb med alla nyfödda svenskar?
Typ, vi föräldrar till Kalle, vår söta rara ungen lovar att han blir en sann demokrat. Han kommer därför alltid att följa lagboken. Betala skatt och göra rätt för sig. Vidare kommer han aldrig att ställa till problem för samhället, dvs inga alkohol/droger/kriminalitet. Detta förstås i Sverige men även om/när vår lilla Kalle semestrar utomlands.
Miljonfrågan blir: var dumpar vi gulliga Kalle om han råkar inte fullfölja avtalet?
"Den springande frågan är därför: vad krävs för att en person med hygglig bildning och ställning i samhället ska släppa spärrarna och skylla sina motgångar på landets samlade blattar?"
Att påtala kostnaden för Sveriges invandringspolitik innbär inte att man "skyller sina motgångar på landets samlade blattar" Jag tycker inte att invandringspolitiken är det viktigaste politiska temat idag men den elitism som du och dina gelikar visar gör att jag skal rösta på SD nästa val. Jag har 7 års universitetsutbildning och har inga "spärrar". Lästips: Exit Folkhemssverige av Johnatan Friedman
Håller med Dodo (har av en slump också 7 års universitetsutbildning) och ställer frågan - hur vanligt är det att man skyller sina motgångar på Sveriges huvudlösa invandringspolitik, egentligen?
Det låter som ett klassiskt tema då man beskriver unga skins. Den lågutbildade, underbetalda (eller arbetslösa) arbetargrabben, som aldrig kan mäta sig med killarna som kör BMW, bär Rolexklockor, kommer in på de coolaste krogarna etc etc, denne stackare skyller alltså sin underdogposition på "blattarna". Jo det finns säkert sådana, men de är knappast i majoritet i dagens invandringskritiska debatt (om de nu någonsin varit det?).
Däremot är det säkert flera personer, med varierande bildningsnivå och ekonomisk ställning, som skyller den ökade brottsligheten, den minskade tryggheten och samhörighetskänslan, det ökade bidragsberoendet och den religiösa radikaliseringen, på just invandringen. Dessa frågor bör man ta upp i en öppen diskussion, istället för att öda energi på att skramla med nyckelknippor och kasta ägg då demokratiskt valda partier skall hålla torgmöte, istället för att skriva långa artiklar om vem det eventuellt är som röstar på SD och vad det är för fel på dem, ja överhuvudtaget istället för att fråga vad det är fel i huvudet på de som är kritiska, kanske för en gångs skull ställa frågan vad det är för fel i huvudet på de som vägrar att erkänna att det finns problem, och vad dessa problem beror på.
Gratulerar till beslutet att flytta. Vi får hoppas att du blir väl mottagen på Mallorca. Lika väl som de drygt 90 000 invandrare som blev insläppta i Sverige 2008. Vi får hoppas att de ger dig startbidrag och en bostad. Som de 90 000 invandrarna som kom till Sverige får. Och Spanjorerna har säkert inget emot att försörja ytterligare en invandrare. De är säkert mer förstående än Svensken som bara vill att alla invandrare flyttar hem. För här i Sverige har vi råd att försörja mycket människor, vi har ju bara en utlandskuld på drygt 1500 miljarder. Men i Spanien är det ju varmt och allting är bra där utom de baskiska separatisterna och terror bombningarna. Du har helt rätt, jag tror att jag också ska flytta och ta med hela min familj för det finns väl inga regler för invandring till Spanien?
Artikelförfattaren skriver:
"Den springande frågan är därför: vad krävs för att en person med hygglig bildning och ställning i samhället ska släppa spärrarna och skylla sina motgångar på landets samlade blattar?"
Jag frågar:
Vad krävs för att den missnöjda invandrade underklassen skall sluta skylla sin egen misslyckade integration på det "rasistiska" svenska samhället ?
"Mallis är ingen bra plats, dit kommer just dessa horder av fyllsvennar med blatteallergi..."
Ja, och visst är det bra att vi tillåts kritisera detta utan att kallas rasister. Att invandrare tillåts rikta sig till "svenska samhället" (alla svenskar) med kritik om diskriminering, att vi själva uppfyller samtliga medier med diskussioner om rasism från svenskar gentemot invandrare - utan att detta räknas som rasism.
Men diskuterar man rasism mot svenskar är man genast själv rasist. Detta trots att rasism mot svenskar skapar rasism mot invandrare!
Människor som blir traumatiserade av våldsdåd riktade mot "svennar", med tydliga drag av dehumanisering och inte sällan uttalade invektiv som "svennefitta" osv - blir ofta rasistiska en tid därefter. De får för mycket att bearbeta, de blir bittra och med rätta. Det vore bra om man poängterade att det är en fördel om man håller mängden sådana trauma att bearbeta till ett minimum! Men vill man poängtera det är man rasist.
Det är inte jämlikt i diskussionerna - ingen tjänar på ojämlika diskussionsförutsättningar.
M Ferrer. Du som skrivit den här artikeln var tidigare presschef för socialdemokraterna, hur kunde de engagera dig med den cynism och det språk du skriver?
Manuel Ferrer inlägg genomsyras av cynism och förakt för vanliga arbetare. Pressekreterare för Socialdemokraterna. Jo, jag tackar.
Med vänner som dig behöver sossarna inga fiender.
Ha d så trevlig på Mallis!
Man undrar hur en socialdemokratisk politiker kan säga "ni är alla idioter, ni lågutbildade bönder" om folk som röstar på SD. Efter 4 år på universitet kallar jag mig inte direkt för en lågutbildad arbetare. Jag bor i en kommun i Stockholms län som har väldigt många invandrare. Det går inte en enda dag utan att jag ser invandrare (dock är de flesta födda i Sverige) i centrum bete sig som små hyenor. Min trappuppgång ser ut som värsta tänkbara ghettotrappuppgången från en dålig B-film från USA. Jag får dagligen tåla att det spelas upp arabisk "musik" (koransång) på högsta volym. Dagligen pratas det mycket värre saker om invandrare på mitt arbete i lunchrummet än det wannabe scoop SR "avslöjade" igår. Detta på en arbetsplats där alla har examen från svenska universitet. Till och med personer med invandrarbakgrund är med i snacket. Det som är ironiskt i det hela är att jag själv är en invandrare från Finland. Men jag räknas väl inte som det för att jag råkar har mindre pigment på mig?
I would like to propose not to hold back until you earn enough money to order goods! You can get the personal loans or just small business loan and feel comfortable