Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Socialdemokratins framtid

En Löfven-effekt går att tyda i United Minds opinionsmätning som presenteras idag. Ser framtiden ljus ut för S?  Läs (105) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Kvotering

Fyra av tio börsbolag saknar kvinnor i sina ledningsgrupper, visar en rapport från stiftelsen Allbright. Dags för kvotering?  Läs (9) Skriv

Svensk humor

Foto: Fredrik Sandberg / Scanpix
Nour El-Refai om ståuppandets könsmaktsordning:

Därför har Humorsverige problem med kvinnor

I helgen sände SVT ståupp-special med bara manliga komiker. Problemet med humor-Sverige i dag är inte bara att det rent procentuellt är färre kvinnor som uppträder, syns och hörs, utan även det faktum att de förblir sekundära även då de fått sin plats, rent fysiskt. Det skriver teveaktuella ståupp-komikern NOUR EL-REFAI.


Se Nour El-Refai i TV4 Nyhetsmorgon kl 6.53, onsdag.

Om författaren

Nour El-Refai är komiker. Hon medverkade bla i årets Melodifestivalen och är aktuell i SVT:s "Morgonsoffan" och TV3:s "Extra, extra". Just nu arbetar hon med materialet till en kommande ståupp-turné.

Idag har Dagens Nyheters film- och tevekritiker Johan Croneman upptäckt hur absurt det är att vi lever i ett patriarkat som inte gör undantag för SVT och humorvärlden. Han reagerar på det faktum att en helkväll med ståupp i tv inte innefattande en enda kvinna! Han skriver: "Vore jag kvinna på SVT skulle jag vara rasande när jag kom till jobbet idag".

Hej, Johan Croneman, jag är kvinna som jobbar bland annat på SVT, och jag är skitförbannad, varje dag, och vad jag vet har kvinnor varit det i 2000 år. Om jag får lov att ta mitt kön i försvar och bolla över ansvaret till dig, som upplysare på en tidning med väldigt stor läskrets, som makthavare, som man. Varför är inte du och dina manliga kollegor förbannade? Om jag var man och tv- och filmkritiker, då skulle jag försöka använda min makt till att förändra den struktur som råder genom att synliggöra vilka som bär ansvaret och framförallt TA MITT ANSVAR. Det räcker inte med att ni pekar på hundbajset och säger "där är en hög med bajs", det räcker inte med ett konstaterande som är gammalt som gatan, ni måste börja plocka upp skiten efter er.

Jag var på RAW för några veckor sen. Samtliga av de sju komiker som uppträdde var män. Inget ont om komikerna i sig, men kvinnans frånvaro gör att det tenderar att bli väldigt grabbigt. Den utländska komikern som avslutade var det sämsta jag sett på länge. Hans material bestod av ingenting, varvat med snuskiga sånger som han plinkade fram på gitarren, med blottad överkropp. Hans framförande var plumpt, hetsig och skrikigt och han avslutade med att visa kuken. Där satt jag och var sexualbrottsling för att jag visat mina bröst i fem sekunder, i samma syfte. Jag gick hem och var förbannad igen. Att vara förbannad gör mig inte mindre förtryckt. Det gör mig kreativ, absolut, men eftersom min kreativitet är hårt bevakad av patriarkatet, som redigerar, reducerar och censurerar, så förblir jag just bara en förbannad, olycklig och förtryckt kvinna.

Det spelar ingen roll om jag är "en kvinna på SVT", varje gång jag vill få in ett skämt som på minsta lilla vis har en feministisk vinkel så uppstår långa diskussioner som ofta slutar med att jag ger mig av ren utmattning. Sen står jag och kedjeröker med mina kvinnliga kollegor och är förbannad igen. Jag är minst tio år yngre än de flesta av dem. De har levt med det här i minst tio år längre än jag. Och ingenting har hänt. Jag förstår att de inte orkar tjata, att de inte vill gå in i debatter om den mansdominerade humorbranschen. De har blivit nedbrutna. Jag är fortfarande naiv nog att bli så förälskad i bilden av den feministiska världen så mitt hjärta brinner av hopp och lust, men det är fan inte mitt fel den dagen den slocknar i det odödliga blåsvädret. Jag kan fortfarande ha ork att stå och käfta mot fyra män om ett skämt som efter att ha blivit dissekerat visat sig vara kritiskt mot mansrollen, men så länge jag inte är man så kommer jag bara hit, men inte längre. Hur förbannad jag än blir. Vare sig det är på SVT, på krogen, eller i sovrummet med en pojkvän, det här är resten av mitt liv, i krig mot den manliga eliten, jag kommer alltid vara den som KÄFTAR EMOT, inte hon som kommer med ett intellektuellt faktabaserat uttalande som man utan någon större eftertanke borde lyssna till.

Problemet med humor-Sverige idag är inte bara att det rent procentuellt är färre kvinnor som uppträder, syns och hörs, utan även det faktum att de förblir sekundära även då de fått sin plats, rent fysiskt. I Johan Cronemans krönika idag utvärderar han avslutningsvis några manliga komiker och konstaterar att det är tacksamt att slå underifrån, men att det inte håller under en längre tid. Han radar upp: "En jude, en arab, en nigger, en bög, en lantis..." Jag skulle vilja lägga till "kvinna" på hans lista över minoriteter. Vi ÄR ingen minoritet, vi är 50 % av befolkningen, vi är hälften, ändå är vi kvinnliga komiker representanter för en minoritet, alltså nischade, bara för att vi är kvinnor. Det är inget vi, precis som araben och juden valt, utan vi är naturligt placerade i ett underläge som vi inte vill vara i och inte kan ta oss ur.
Jag kan ställa mig på en scen och skämta om grönsaker, det kommer ändå att vara grönsaker ur ett kvinnligt perspektiv. Om man ska prata dagisspråk: när en man talar så representerar han folket, när en kvinna talar representerar hon kvinnan. Det en man säger är allmän kännedom, det en kvinna säger är en kvinnlig åsikt, en egen påhittad version av sanningen.

Alltså, det handlar inte bara om att kvinnliga komiker måste få mer tid i rutan eller på scenen, utan att få samma förutsättningar som männen. Precis som när vi är i diskussioner med män och vi plötsligt får ordet och blir så nervösa av den plötsliga uppmärksamheten som vi längtat så mycket efter att vi fumlar till våra resonemang och därför sabbar den chans vi fick att låta smart, och så dröjer det hundra år innan vi får den uppmärksamheten igen och framförallt vågar ta den. Detsamma gäller ståupp-scenen.

Jag gjorde mitt första ståupp-framträdande för bara en vecka sen och jag var livrädd att göra bort inte bara mig, utan alla unga kvinnor. Lyckligtvis gick det bra och jag möttes av ett tjejgäng som sa just "tack för att du visar att unga tjejer också kan vara roliga". Jag är alltså en politisk aktion, inte komiker. Vare sig jag vill eller inte. Precis samma sak som jag kände när jag såg Magnus Betnér live första gången. Tack, tack, tack, för att du visar att alla män inte är dumma i huvudet. Jag skrattade inte, jag grät. Det är där förändringen ligger. En alfahanne som inte sjunger låtar om att tjejer borde betala för sin taxiresa eller att vi ska stå på oss, som inte lämnar över ansvaret som också är ett sätt att fortsätta förtrycka kvinnan, utan som sparkar uppåt.

Ni som har makt, det är NI som måste bli förbannade! Sluta för hundradegången konstatera det som vi redan förstått när kvinnor äntligen fick rösträtt, att vi borde få mer plats, börja handla för fan. Skriv krönikor som faktiskt hyllar kvinnan istället för att skriva att det är märkligt hur lite hyllningar kvinnor får.

















Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/2143

167 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Själv tycker jag det är synd att komiker förs fram, främst i SVT, utan att vara roliga. När jag sedan märker att alla dessa icke-roliga komiker är kvinnor, förstår jag att man försöker kvotera in, och då blir man arg.
När man går på stand-up-comedy, ska man då skratta spontant, eller ska man hiva fram ett konstgjort skratt för att världen ska bli mer politiskt korrekt? "Fan också, komikern är både CP-skadad, mörkhyad, homsexuell och kvinna, nu måste jag snart skratta jättemycket...". En enkel skrattmätning torde bevisa vilken komiker som är rolig och vilken som bara är inkvoterad. Att sympatiskratta bara för att komikern är kvinna, vore lika galet som att bli lesbisk av politiskt korrekta skäl.

Permalänk | Anmäl #1 Glenn Lacrosse, 2008-11-17, 18:10

Nour
Kvinnor har andra arenor där dom är extremt dominanta.

http://www.aftonbladet.se/sofismode/

På dessa arenor känner vi män oss helt utan plats. Avskilda och utestängda.

Men å andra sidan tycker jag att du kanske överdriver. Genom åren kan jag påminna mig en mycket stor mängd mycket roliga komiker.

Inom standup är manligheten dominant men å andra sidan upplever jag standup som extremt grabbigt pubertal (med några få undantag)

Vad vore livet utan Ulla Skoog

Permalänk | Anmäl #2 Anders B Westin, 2008-11-17, 18:39

Om kvinnor skulle sluta tända på mäns kapacitet och status skulle män som grupp vara mindre uptight och dominanta. Därmed skulle även den lättande känslan av att skratta åt/med män försvinna. Och då skulle båda könen vara lika tråkiga.

(P.S. Titta lite längre ner i kommentarsfältet. Där kommer det stå att "nästan alla som kommenterar här är män", och en insinuation om att det är på grund av rädsla för starka kvinnor.)

Permalänk | Anmäl #3 Jocke, 2008-11-17, 18:42

Klokt skrivet, Nour. Fast var lite glad att det finns män som har makt som faktiskt märker sådana här saker. De flesta män lägger ju inte ens märke till hundbajset.

Johan Croneman och massa andra män kanske faktiskt också försöker förbättra saker. Fast det vore väl lite fånigt att skriva om vad man själv gör, lite som att skryta. Så var glad över att någon av oss då och då vaknar upp och lägger märke till hur sned världen är. Så att inte bara kvinnor måste peka ut hundbajs hela tiden.

Annars blir det lite som när miljörörelsen kräver att alla ska gå runt i hemstickade koftor, förbjuda alla bilar och ta bort alla datorer. Ingen är speciellt sugen, så ingen blir lockad att ens ta ett litet steg.

Permalänk | Anmäl #4 o, 2008-11-17, 18:50

Nour tycker att vi män borde skratta åt kvinnorna. Hur kan hon var så omedveten om det som händer varje dag "Att vi män skrattar åt kvinnorna".

Permalänk | Anmäl #5 Bror, 2008-11-17, 19:05

Har egentligen inget att säga om inlägget i sig.
Däremot är jag väldigt frågande till varför Nour El-Refai förs fram som representant för kvinnlig humor i Sverige.
Hon gjorde präktigt fiasko i Melodifestivalen och hon har tydligen gjort ett, säger ett, framförande som ståuppkomiker.

Permalänk | Anmäl #6 Hoola Bandola, 2008-11-17, 19:11

Nour, jag applåderar dig! Äntligen en vettig feminist i mediavärlden - ni är tyvärr alltför få!

Permalänk | Anmäl #7 Karin, 2008-11-17, 19:22

Hej!

Det är inte många som får plats. Kanske kungligheter och näringslivstoppars barn. Vi vanliga dödliga får ta plats.

Skulle du, som ändå har nått en position då det du säger lyssnas på*, ge upp din plats? Hur skulle det gå till? För vem skulle du göra det?

Jag, fast jag letar noggrant, ser inget patriarkat. Däremot ser jag massor av män (och kvinnor!) i matkpositioner med unken syn på kvinnor. Det bara de själva som kan förändra sig - varken du, jag eller Johan Croneman kan få dem att göra det.

Fortsätt med det du är bra på, vägra låta dig knäckas eller tystas - men sluta vara arg. Ilska skrämmer bort fler än det lockar till sig och vi måste vara fler om någonting ska kunna förändras.

Hoppas du läser detta och besvarar de.

hjärtliga hälsningar

Permalänk | Anmäl #8 Carl McLam, 2008-11-17, 19:47

Hej,
såg dig i Melodifestivalen, men tyvärr gjorde du inte nåt större intryck som komiker, kanske för lite tid. Vad jag undrade över på humorkvällen, var, vart tog alla svenska stå upp komiker vägen? De enda som jag tyckte var hysteriskt roliga och outstanding var Ondskans axlar. Killarna från Palestina och Iran. Det andra var uruselt. Bara svordomar och könsord. Det har jag tröttnat på för länge sedan.

Kvinnliga duktiga komiker finns och visas då och då, Sisela Kyle, Jessica Sandén, Babben Larsson, med flera. För mig räcker det inte med snuskiga uttal eller svordomar. Det är ointelligenta skämt, det måste vara berörande och de bästa skämten, enligt min mening, är när man använder sitt eget liv och omgivning.

Jag avskyr det som kallas humor, som förlöjligar andra kändisar, om hur de ser ut, klär sig osv... En komiker som kan få en vardagshändelse att bli ett gapskratt, det är en vinnare!

Permalänk | Anmäl #9 Ramona Fransson, 2008-11-17, 19:48

Hörru Glenn Lacrosse. Att du tycker att det är tråkigt med kvinnor vet vi, men finns det nåt i världen du tycker är roligt? (Och försök svara ärligt nu.)

Permalänk | Anmäl #10 Carl Johan Peterson, 2008-11-17, 19:52

Sorry, generellt sett är kvinnliga komiker astråkiga. Och det här dumma snacket som "könsmaktsordning" är bara en ny front för Vänstern att föra nu när de förlorat kampen för sin älskade socialism. Istället är det "könsmaktskamp" och klimathysteri som ersätter deras globala kamp mot...ja...något.

Nu pratas det om att kvotera in kvinnor i komiken - bara det är komiskt i sig. Tips; lär er vara roliga så kanske någon vill lyssna på er.

Permalänk | Anmäl #11 johan, 2008-11-17, 19:59

Kvinnor! För Guds skull, sluta göra er själva till offer. Varför finns det inga kvinnliga stand-up komiker? För att dom är tråkiga, majoriteten tycker inte att dom är bra??? Var på maz Jobrani igår och värmningen var en kvinna, HON SÖG! Hon hade seriöst ingenting att komma med. Som civilekonom har jag många manliga konkurrenter, jag sopar golvet med dom, det är inte synd om mig.. bara för att jag är kvinna! SUCK!

Permalänk | Anmäl #12 Sanaz, 2008-11-17, 20:26

Som vissa andra redan påpekat, tror inte att det var könet främst som avgjorde att det var manliga komiker som premierades utan att det var deras kvalitet som till slut avgjorde. När det gäller den här typen av stå-upp-komiker så finns det få aktiva kvinnor men Tina Fey, Amy Poehler och andra inom Saturday Night Live har tidigare varit det. Men idag ser det lite tunt ut...

Permalänk | Anmäl #13 Lars Cromander, 2008-11-17, 20:32

På pricken Nour!! Det är mycket talande att de flesta som kommenterat Nours inlägg är män, och att de flesta kommentarer är negativa. Men när man har privilegiet att tillhöra normen så känner man sig naturligtvis hotad när någon ifrågasätter detta. När någon ställer det minsta lilla krav på en blir det ju genast oerhört jobbigt..
Jag har för länge sedan givit upp om att alla MÄNniskor ska förstå hur maktstrukturer, på basis av kön, etnicitet, sexualitet osv, genomsyrar samhället. Men, jag tycker Nour ger en utmärkt förklaring till hur kvinnor osynliggörs, och i alla sammanhang reduceras till sitt kön. Det påverkar naturligvis tyvärr också hur samhället (och majoriteten av dess medborgare) ser på humor.
Heja Nour!! Vi är trots allt många som har förstått hur det ligger till och kan uppskatta riktigt bra humor!

Permalänk | Anmäl #14 Hanna WV, 2008-11-17, 20:48

Jag kan tipsa om en krönika/artikel i Vanity Fair som heter "Why Women Aren't Funny", skriven av Christopher Hitchens och som publicerades januari 2007: http://korturl.se/ymzi
Kvinnor är inte lika roliga som män för de behöver inte vara det, män finner dem attraktiva ändå. Att kunna få en kvinna att skratta är dock en stor fördel om man är man. Men läs artikeln jag länkade till. :-)

Permalänk | Anmäl #15 Mikael, 2008-11-17, 20:49

Kvotera in kvinnor i något är fan det dummaste som finns. Sen att kvotera in kvinnor i humor programmen...då kan vi väl lika gärna ta bort programmen eftersom humorn försvunnit helt.
Det finns fan inga bra kvinnliga komiker.

Parlamentet - Ingen av tjejerna är roliga, Johan glans, Betner, Schyffert står för all underhållning. Kvinnorna är bara där och drar ner allting.

Kan ta min klass som exempel, inte en jävla tjej är rolig, det är killarna som får stå för underhållningen.

Inse att du (Om du nu är rolig i huvudtaget) är unik som kvinna för jag kan fan inte komma på någon annan.

Kvinnor är precis som länder som var kolonier för 50 år sen, de skyller sina problem på andra utan att ta tag i problemen själva. De gnäller och vill att andra ska hjälpa dem, att andra ska rätta sig efter dem men att de själva inte ska rätta sig efter världen. Tja Indien är undantaget, de klagade inte utan tog tag i sina problem.

Summa summarum.
STFU and GTFO

Permalänk | Anmäl #16 Sebastian, 2008-11-17, 20:57

Om jag förstår dig rätt, när du hyllar Betner, så anser du att humorn är ett medel för att framföra ett budskap. Om så är fallet så kan jag bara instämma. Humor ska, i alla fall försöka, förändra vårt sätt att tänka.

För mig blir detta mycket tydligt om man jämför RAW (orginalet med Eddie Murphy) och vilket framträdande som helst med Bill Hicks.
Den förste kör plumpa, sexistiska "negerskämt" varvat med kissåbajs humor. Dessutom sparkar han ofta neråt. Medan Hicks material är fyllt av politiska komentarer, dock inlindat i samma grova språk som Murphy. Hicks, han sparkade alltid uppåt mot makten/dummheten, ofta på sig själv dessutom. Problemet
är ju att alltför många inte ser/såg skillnaden melllan de två. De ser bara ytan, språket.

För mig är Murphy bortkastad tid medan Hicks är en "GUD".

Måste ge dig beröm för din "Sofie Ghotleib" som på Hicks vis verkligen säger något om hur världen (medievärlden) ser ut idag. Grymma oneliners, med tanke.

De sista åren har ju en hel del kvinnor gjort sig ett namn som shoppande idioter utan något som helst djup. Att de dessutom blir förebilder för unga är ju sjukt, bara sjukt.

Så länge du har nått att säga kommer jag att lyssna och förhoppningsvis också att skratta.

Permalänk | Anmäl #17 Mårten, 2008-11-17, 21:02

Hur har Nour, som är så bitter, kommit på tanken att uppträda som komiker? Och varför finns ingen arena för endast kvinnliga komiker? Intäkterna skulle ju avspegla kvaliteten.

Permalänk | Anmäl #18 Robert Pettersson, 2008-11-17, 21:19

Du är grym Nour!

Permalänk | Anmäl #19 Clara , 2008-11-17, 21:20

Ett hett inlägg i debatten.

http://www.youtube.com/watch?v=I7izJggqCoA

Permalänk | Anmäl #20 Neo, 2008-11-17, 21:20

Återigen denna särartsfeminism. Jag blir så trött. Förutom den där bettnér så finns det inte mycket att hämta ho os män tydligen. Trött så trött, jag orkar inte ens bli förbannad längre.

Permalänk | Anmäl #21 Klas, 2008-11-17, 21:26

Säg något roligt så lovar jag att skratta!

Permalänk | Anmäl #22 Björn, 2008-11-17, 21:40

Som man av samma generation som Nour blir jag ibland skrämd av synen många andra män har på kvinnor. Jag kallar mig inte feminist, jag tror nämnligen inte det minsta på kvoteringar och att man balanserar bristen på jämnlikhet med att ge kvinnorna björntjänster.

DÄREMOT blir jag irriterad på er som verkar tycka att Nour ska hålla käften och vara tacksam med hänvisning till "det är bättre idag än det var förr". Ja det är bättre idag än det var förr, men det är inte bra nog, och så länge samhället är uppenbart ojämnlikt, när kvinnor och män som vill göra samma saker hindras på grund av sitt kön, ja då finns det ingen som helst anledning att nöja sig.

Ni som påpekar att Nour "inte var rolig i Melodifestivalen", ni har precis läst ett inlägg där hon påpekar att hennes skämt blir censurerade. Själv funderar jag på om inte det gällde även där, men det vet jag tyvärr inte.

Jag vill avsluta min kommentar med att säga att jag som man inte är något helgon i frågan, jag är med all säkerhet bidragande till ojämnlikheten varje dag jag med. Men jag frågar mig också vad vi män är så rädda för, varför kämpar vi emot? Är det bara vanan?

Permalänk | Anmäl #23 Agaton Sax, 2008-11-17, 21:41

Käre Agaton, du fågar vad vi män är rädda för? Jag tror att du är rädd för att inte bli accepterad, att inte ha rätt åsikt. Prova att tänka själv Agaton. Släpp lös, känn efter, du kommer att överleva.

Permalänk | Anmäl #24 Klas, 2008-11-17, 21:53

Go Nour! Du har så rätt, det behövs verkligen fler roliga tjejer som SYNS! För att ni finns är uppenbart, man undrar om inläggen som betvivlar detta är skämt?! Eller kommer från ett annat århundrade kanske. Kvinnor väljer män eller kvinnor och män väljer män, så är det bara men det ska vi ändra på. Dels genom att kvinnorna sakta blir fler, dels genom att männen måste lära sig att våga välja kvinnor i större utsträckning - dels är det en naturlig utveckling, dels påverkar saker som din krönika i rätt riktning. Att det är många män som kommentarat måste också anses vara positivt - när första försvarsinsikten lagt sig kanske budskapet sjunker in!

Permalänk | Anmäl #25 Lisa, 2008-11-17, 21:57

Fantastiskt bra skrivet! Jag är helt med dig Nour och jag tycker du har uttryckt dig jättebra! Vill också passa på att tipsa alla som kommenterat här om intressant läsning. Valerie Solanas SCUM Manifesto, på ett sätt humoritistisk men samtidigt fullt allvarlig.

Permalänk | Anmäl #26 Hanna, 2008-11-17, 21:58

Carl Johan, anses det inte vara dålig diskussionssed att börja diskutera debattören istället för ämnet? Medan jag väntar på svar ska jag ändå besvara din fråga om vad jag tycker är roligt. Simpsons är genial humor som passar de flesta oavsett smak. Det finns även många komedifilmer, många av Jim Carreys filmer t.ex, med högkvalitativ komik. Standuphumor är också kul, t.ex. Jay Leno's monolog, och kända ståuppare såsom Pablo Fransisco.
Tror man att nåt kan bli roligt bara för att det är politiskt korrekt, har man inte fattat vad humor är. Man kan t.ex. inte räcka micken åt första bästa minoritetsperson och låta denne snubbla omkring lite - sådär lätt uppstår inte äkta humor. Tyvärr.

Jag måste förresten dementera ditt felaktiga påstående att jag inte tycker kvinnor kan vara roliga. Jag vet åtminstone en kvinnlig komiker som är rolig, Babben Larsson. Hur kunde du tolka mig så galet, eller vantolkade du mig avsiktligt? Att jag inte tycker att folk bör kvoteras fram, utan att de bör väljas efter kompetens, betyder såklart inte att jag har nåt emot kvinnliga komiker. Är det så i din föreställningsvärld, att alla som inte är kvoteringsförespråkare är nån sorts kvinnohatare? Kvoteringarna gör väl snarast kvinnorna en björntjänst, för eftersom det ska kvoteras överallt så kanske folk utgår från att kvinnor är inkvoterade, även om det inte skulle vara så.

Permalänk | Anmäl #27 Glenn Lacrosse, 2008-11-17, 21:59

Hej Nour!

Jag tycker att du och dom andra kvinnorna i Morgonsoffan är jätteroliga! Men jag saknar ett satiriskt, skruvat humorprogram med bara kvinnor. Det finns många gubbar (o tanter) att driva med..

Permalänk | Anmäl #28 Viktoria, 2008-11-17, 22:14

Nour har helt rätt, så länge inte kvinnor tillåts vara lika töntiga och omogna som män finns det ingen jämställdhet på humorområdet. Förra veckan var jag på ett kundevenemang på jobbet och lyssnade på Lennie Norman ståuppa. Publiken bestod av idel ingenjörer, ca 60 män och 2 kvinnor. Normans framträdande var minst sagt schizofrent, han försökte både skämta om mäns homofobi och samtidigt dra ett antal homofoba skämt. Det var ingen tvekan om vilket av skämten som drog ned mest skratt hos den manliga publiken..Dessutom konstaterade han att skillnaden mellan kvinnor och män är att kvinnor föds med hjärna. Dvs kvinnor förväntas alltid vara förståndiga, sansade och intelligenta, och hur kul är det?

Permalänk | Anmäl #29 Anna Maxwell, 2008-11-17, 22:18

Måste bara skriva att detta behövdes! Och jag hoppas fan inte att denna debattartikel bara blåses bort för att du, för det första är kvinna, för det andra tillhör en ung generation som förväntas vara blåsta, dumma och allmänt kändiskåta. Tack för att du visar att det faktiskt finns smarta människor i media-Sverige som har nåt vettigt att föra fram! Hoppas bara att det är någon som lyssnar. Att döma av de kommentarer jag sett verkar ju inte det fungera, men hoppas kan man ju alltid...

Permalänk | Anmäl #30 Nik, 2008-11-17, 22:19

Jag kan bara redogöra för min personliga åsikt och inget annat, men som jag uppfattar det finns det visst roliga kvinnor i "Humor-sverige". Men i fråga om att visa brösten på scen likaså visa kuken tror jag det finns bättre sätt att göra sig rolig på. Det ska mycket till för att något sådant skulle vara roligt. Riktig humor ska vara smart och genomtänkt – likt Ricky Gervais debatterande om hur Gud skapade jorden i mörkret istället för att skapa ljuset först så han såg vad han egentligen gjorde.

Sen är det faktiskt skillnad på när killar berättar sexskämt och när tjejer gör det. Jag tror inte det är någon hemlighet att det är lättare för tjejer att få killar i säng än vice versa, så när en kille berättar historier är det oftast så stark kontrast mot verkligheten att man förstår att det är ett skämt och därför okej att skratta. Vid den omvända situationen känner man sig inte lika bekväm till att skratta eftersom det inte låter lika absurt. Tror det är därför det finns mer manliga komiker eftersom sex är bland de enklaste ämnena att göra sig rolig över.

Jag tror inte mitt inlägg kommer skapa någon större förändring inom humorvärlden och inte heller att sexskämten kommer att avta. Vilket jag inte heller vill, men för guds skull läs igenom skämten en gång till så de verkligen fungerar...

OBS. Allt ovan är personliga åsikter men det är en teori som jag tror på angående könsfördelningen inom humorvärlden.

Permalänk | Anmäl #31 Rico, 2008-11-17, 22:20

PS. Det omvända gäller såklart heller inte, att komik skulle uppstå av att man är politiskt inkorrekt, vilket bevisas av bl.a. Magnus Betnér vars karriär verkar bygga på idén att efterapa det gamla rebell-idéalet från 60/70-talet. Att han lyckas dåligt beror väl bl.a. på att vänsterrebellen inte längre är politiskt inkorrekt utan tvärtom. Folk chockeras inte längre av inkrystade svordomar eller av löpande-band-provokationer. Magnus Betnérs åsikter är ju så politiskt korrekta nåns nånsin kan bli, så det var pinsamt att se hans TV-serie nyligen där han desperat försökte chockera men ständigt misslyckades. I trailern sades det att han skulle häckla allt från muslimer till Greenpeace. Yeah, right! Att göra en genomtänkt satir på Magnus Betnér skulle däremot vara ett tacksamt tema.

Permalänk | Anmäl #32 Glenn Lacrosse, 2008-11-17, 22:32

Applåd till dig Nour! Har ingen erfarenhet av komikervärlden, men det är ju bara är att byta ut komiker och branschen till ungefär vilken annan titel och bransch som helst, situationen är den samma. Fortsätt vara förbannad, obekväm och käfta emot i din bransch, så fortsätter jag i min!

Permalänk | Anmäl #33 Jenny Gustavsson, 2008-11-17, 22:42

Varför kan inte kvinnor ta ansvar? När ska kvinnor bli vuxna, ansvarstagande människor? Därför att det är oerhört bekvämt att slippa, bättre att skylla på män och begära av dem att ta ansvar.

Permalänk | Anmäl #34 sture, 2008-11-17, 22:51

Att hoppa på människor på stan och blotta sig är inte så roligt, mest plumpt.... finns ett antal riktigt roliga kvinnor som Mia å Klara, Tina Fey mfl. - dessa tre har en sak gemensamt, självdistans, förmågan att inte ta sig själva på så stort allvar. Detta är en egenskap som många kvinnor verkligen saknar och som gör att de inte är det minsta roliga. Men om du själv anser att du är rolig så finns det säkert någon annan som också tycker det och dina medkvinnor är säkert villiga att betala för att se dina shower i så fall. Men att det skulle finnas en rättighet att få eget program på SvT bara för att du är kvinna är smått löjligt.

Permalänk | Anmäl #35 Q, 2008-11-17, 23:13

Tyvärr representerar nog kvinnor alla kvinnor även när de misslyckas. En dålig kvinnlig komiker ger alla kvinnliga komiker en dålig bild, medan en dålig manlig komiker bara är en individuell dålig komiker.

Permalänk | Anmäl #36 Kaonashi, 2008-11-17, 23:23

Nour - Du behagar skämta, jag beklagar men precis som dina pinsamheter i Melodifestivalen är heller inte detta särskilt kul. Du kanske har svårt att begripa att göra narr av könsmaktsordning bara är att göra narr av sig själv eftersom könsmaktsordning i sig är en feministisk vanföreställning? Ungefär som att klaga på judiska konspirationer som styr världen, bara larvigt, inte ett dugg roligt och att sedan använda de påhittade konspirationerna som källa för egna påståenden är bara korkat. Jag skall berätta en sak om ståuppkomedi för dig. Precis som när en kille raggar så är det alltid ståupparens fel ingen skrattar. Det är aldrig tjejers fel de inte har sex med en kille som är dålig på att ragga och det aldrig publikens fel ståuppare inte är roliga. Publiken har helt enkelt ingen som helst plikt att uppväga könsmaktsordningen du inbillat dig existerar. DU har plikt att se till publiken har roligt. Annars är frågan varför du ens kallar dig komiker. En komiker beodrar publiken att inte skratta, en komiker som beodrar publiken att skratta är bara tragisk och tjejer som inbillar sig de kan bli bäst i alla branscher bara genom att klaga på att det finns män det går bättre för är ännu mer tragiska.

Permalänk | Anmäl #37 VEB, 2008-11-17, 23:29

Jag vet att det här är vid sidan av poängen och kan framstå som provocerande i sammanhanget men finns inget sätt att annars få dig Nour att kanske se att jag tycker så här:

DU är den vackraste kvinna jag har sett i mitt liv.

Permalänk | Anmäl #38 Fredrik Copy, 2008-11-17, 23:39

Jag vet inte om du har rätt eller fel, men du är arg och smart och jag tycker du är hemskt rolig. Jag tror faktiskt jag är kär! / Jocke

Permalänk | Anmäl #39 Joaquim, 2008-11-17, 23:50

Jag är, enligt en del, en ganska kul tjej och jag gillar att skratta. Men, jag vet inte hur många gånger jag skrattat åt en killes skämt, bara för att vara artig och inte göra det pinsamt för honom. Kvinnor har nämligen tränats i några tusen år att vara underlägsen mannen (fysiskt är hon ju det), och att le är ett väl använt beteende för att demonstrera underlägsenhet. Detta är så djupt inrotat att det sker omedvetet. Så, omvänt kan man demonstrera makt genom att inte le åt någon som försöker vara rolig, och faktiskt är det! Värt att tänka på.

Permalänk | Anmäl #40 Isabel , 2008-11-18, 00:12

Som av en händelse satt jag igår och dammsög youtube på allt jag kunde hitta med Crista Flanagan. Fantastiskt rolig kvinna! Att se henne som karaktären Luanne Lockhart är stor humor OM JUST ämnet här för dagen.
http://www.youtube.com/watch?v=dFDBmePJuRw
USA ligger något decennium före på området...

Permalänk | Anmäl #41 Monodemon, 2008-11-18, 00:15

Tack Nour, för en välskriven och välformulerad artikel. Den handlar inte bara om stå up, jag känner igen mig även i min livssituation. Det patriarkala förtrycket är ju ett universiellt fenomen, som de flesta kvinnor tvingas leva med vare sig vi vill eller inte. Och det är inte alltid som orken finns där att sparka uppåt. Alla kommentarer visar så tydligt på att män aldrig kommer att förstå hur det är att bli diskriminerad på detta sätt. Tack för att du kämpar för att synliggöra dessa strukturer med de medel du har!!

Permalänk | Anmäl #42 Kajsa, 2008-11-18, 00:32

Här håller jag med får jag säga. Jag ska inte förneka att vi har ett jämställdhetsproblem, frågan är bara hur det ska angripas. Jag har varit mycket fackligt aktiv och min bestämdda erfarenhet är att kvinnliga chefer blir sorgligt underskattade i en manlig omgivning. Nu var det emellertid humor som var ämnet här, och där tycker tycker jag kvinnor är vassare i allmänhet, mer subtila.

Permalänk | Anmäl #43 Peter Ingestad, 2008-11-18, 02:07

Grymt skrivet! Ett skäl till att så få kvinnor kommer fram som komiker är att man skrattar åt den som är högre upp i hierarkin. Om chefen drar ett dåligt skämt skrattar alla, om den coola killen i klassen drar ett skämt skrattar alla. Skulle den mesigaste killen i klassen, eller kanske en tjej, dra samma skämt skulle ingen skratta. Hur rolig man uppfattas vara beror till stor del på status i samhället. Jag tror det är bakgrunden till att så få kvinnor kommer fram alls. Det är svårt att märka att man är rolig när den manliga pajasen får mer skratt eftersom han har högre status.

Permalänk | Anmäl #44 Frida, 2008-11-18, 06:31

Jag tycker de här två unga tjejerna med luva som är roliga, de som dricker i sugrör och allt är "pinsamt".

Alltså utvecklingen har gått framåt men tragiskt långsamt går det. För tio år sen fanns det ju i princip inga kvinnliga komiker, nu har vi bla den alltid lysande Babben, Sissela Kyle och säkert fler.

Permalänk | Anmäl #45 Carin, 2008-11-18, 07:23

Naturligtvis är det dags att vi män skrattar åt kvinnor. I mer än 2000 år, sedan kelterna assimilerades i det romerska systemet av Caesar, har kvinnor skrattat åt män. I Halstattkulturen, hos Iberokelterna och förmodligen även i Mitanniriket var det tvärtom kvinnorna som skrattades åt.
Dags att vända på steken, och låta kvinnor ta plats igen således. I ett första skede kan det krävas att vi män bjuder till och skrattar innan vi förstått riktigt hur roliga de roliga kvinnorna är, men komiken växer faktiskt ju mer man skrattar. Ju mer vi vant oss att skratta åt kvinnor, desto mer kommer skratten att komma naturligt.
Och killar, sluta lipa. Vi kan faktiskt fortsätta gilla manliga komiker som Jesper Odelberg OCKSÅ!

Permalänk | Anmäl #46 M, 2008-11-18, 07:24

De fåtal kvinnor som är feminister och därmed förstör för hela mänskligheten, SLUTA MED DET! Kvinnor tänder på män med status, makt och pengar, och även våldsamma män. Detta självklart i olika glad. Snälla pojkar får inte kyssa söta flickor. Det vet alla. Fula kvinnor som inte får männens uppmärksamhet är bittra och vill därmed förstöra för båda könen. Då blir de feminister. Kvinnor vill ha riktiga män! Tyvärr, verkligen tyvärr, ingår i det att vara dominant, härskande och stautssökande. Det har inte jag som man bestämt, utan det är KVINNOR som attraheras av det. FATTA DET!!! Så länge det finns en efterfrågan från vissa, inte alla, kvinnor så kommer dessa härskande män att finnas. Ni feminister kan ju börja med att prata lite förnuft i de kvinnor som vill älska och gifta sig med våra mest brutal fängelsekunder! Tack

Permalänk | Anmäl #47 sebastian, 2008-11-18, 07:58

De fåtal kvinnor som är feminister och därmed förstör för hela mänskligheten, SLUTA MED DET! Kvinnor tänder på män med status, makt och pengar, och även våldsamma män. Detta självklart i olika glad. Snälla pojkar får inte kyssa söta flickor. Det vet alla. Fula kvinnor som inte får männens uppmärksamhet är bittra och vill därmed förstöra för båda könen. Då blir de feminister. Kvinnor vill ha riktiga män! Tyvärr, verkligen tyvärr, ingår i det att vara dominant, härskande och stautssökande. Det har inte jag som man bestämt, utan det är KVINNOR som attraheras av det. FATTA DET!!! Så länge det finns en efterfrågan från vissa, inte alla, kvinnor så kommer dessa härskande män att finnas. Ni feminister kan ju börja med att prata lite förnuft i de kvinnor som vill älska och gifta sig med våra mest brutal fängelsekunder! Tack

Permalänk | Anmäl #48 sebastian, 2008-11-18, 07:58

Du tar upp ett problem men ger ju samtidigt
omedvetet själv förklaringen till att det ser ut som det gör.
Du verkar ju definiera dig själv som en komiker vars skämt
av någon sorts naturlag måste baseras på könsmaktsstrukturer
och genusperspektiv bara för att du råkar vara kvinna. Och så talar du om att "män" borde ta ansvar, och göra si eller så. Tala om sunkig och tröttsam kategorisering och könsidentifikation.
Om dina skämt bygger på samma världsbild så förstår jag att folk inte skrattar.

Feminismen har ju varit medias älskling i åratal nu, så ämnet känns också totalt snustorrt redan från början. Du kanske helt enkelt får inse att pk-humor har en rätt begränsad publik.

Permalänk | Anmäl #49 Zeb, 2008-11-18, 07:59

Du tar upp ett problem men ger ju samtidigt själv förklaringen till att det ser ut som det gör. Du verkar ju definiera dig själv som en komiker vars skämt av någon sorts naturlag måste baseras på könsmaktsstrukturer och genusperspektiv. Och så talar du om att "män" borde ta ansvar, göra si eller så. Tala om sunkig och tröttsam kategorisering och könsidentifikation. Om dina skämt bygger på samma världsbild så förstår jag att folk inte skrattar.

Feminismen har ju varit medias älskling i åratal nu, så ämnet känns också totalt snustorrt redan från början. Du kanske helt enkelt får inse att pk-humor har en rätt begränsad publik.

Permalänk | Anmäl #50 Zeb, 2008-11-18, 08:02

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.