Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Vad betyder Obamas seger för världen?

Foto: Maja Suslin / Scanpix
Big Fred om varför en svart amerikansk president inte motverkar svensk rasism:

Antirasist-rörelsen har gått på Obama-myten

Det kan komma tusen Barack Obamas till makten i USA utan att det skulle förändra situationen för Sveriges minoriteter. Vi kommer aldrig att sätta likhetstecken mellan Obama och den svarta mannen vi möter på gatan av den enkla anledningen att de inte har samma värderingar. Tror vi. Det skriver FREDRIK EDDARI, alias BIG FRED.


Om författaren

Fredrik Eddari är programledare och musiker. Han läser till läkare i Lund.

Jaha, då var det klart då. Barack Obama blir USA:s näste president. Jag trodde att det var omöjligt för en icke-vit person att bli president i ett land som för lite mer än 40 år sedan uppvisade statssanktionerad rasdiskriminering. Visserligen kanske valresultatet speglar mer vad den genomsnittlige amerikanen tycker om republikan-Bush-McCain-Palin-träsket än Barack Obama. Om så är fallet är jag glad att rasistiska värderingar inte satts i första rummet.

Vad betyder det här för minoriteter i Sverige undrar nu många. Ingenting tror jag. Man skulle lätt kunna tänka sig att en färgad amerikansk president skulle sparka upp många dörrar för icke-svenskar i vårt långt ifrån jämlika land. Det skulle lätt kunna antas att den svarta mannen du möter på gatan ter sig mindre hotfull och mer mänsklig nu när du har Obama som måttstock. Men nej, jag tror inte det. Problemet i Sverige idag är inte att vi ogillar människor av annan hud- eller hårfärg. Problemet är att vi är så förbaskat rädda för det som är annorlunda.

Skitsamma om personen du möter är mörkare än du. Det farliga är om denne har andra värderingar än du, pratar sämre svenska än du eller, Gud förbjude, inte är sekulariserat kristen utan en "sån där muslim". Jag tror definitivt att vi är mer rädda för en blond blåögd, muslimsk, arab som talar dålig svenska med yviga gester än lilla Stina som är adopterad från Nigeria men talar perfekt svenska med armarna utmed sidorna. Den blonda blåögda araben är jätteläskig. Han har säkerligen könsstympat hela sin familj, kanske till och med handläggartanten på socialen för att hon ville sänka hans bidrag, för att han inte ville ta ett jobb. Stina däremot ser ju lite konstig ut. Men vad gör det, hon har säkerligen Tomas Ledin i stereon, vin i glaset, falukorv i ugnen och blommiga plattskydd på spisen. Hon är inte annorlunda även om hon har en annan hudfärg. Hon utgör inget hot.

Vad menar jag med allt det här babblet då? Jo, Barack Obama är inte annorlunda. Han är en vältalig och proper amerikan, och finns det något som har högre status än svenskar i Sverige så är det just amerikaner. Men det viktigaste av allt är att han inte är en "jävla neger". Vi kommer aldrig att sätta likhetstecken mellan Obama och den svarta mannen vi möter på gatan av den enkla anledningen att de inte har samma värderingar. Tror vi.

Så det kan komma tusen Barack Obamas till makten i USA utan att det skulle förändra situationen för Sveriges minoriteter så länge vi i är så rädda för det som är annorlunda. De av mina vänner som haft oturen att födas med svart hudfärg kommer fortsätta flytta till London för att ha en chans att få ett jobb. Taxibilar kommer att fortsätta köras av civilingenjörer och läkare som tyvärr inte har ett knivskarpt uttal av sin svenska. Sverige kommer att fortsätta behandla en betydlig del av oss som ej fullvärdiga oavsett Barack Obamas vara eller icke vara. Så antirasist-Sverige kan bli hur exalterade som helst över Obama-vinsten. Gringo-folket kan söka mer sympatier och ekonomiskt stöd genom att nöta orden blatte, vår och tur till förbannelse för att få uppmärksamhet. Det spelar ingen roll, jag tror att rädslan är för stark för att minoriteter ska behandlas någorlunda likvärdigt i dagens Sverige även om jag hoppas att jag har lika fel om situationen här som jag hade om situationen i USA.

 

 





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/2082

28 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Du har rätt i att människor är alltför rädda för det som är annorlunda. Felet är att antirasiströrelsen beskriver problemet som att hudfärg och religion är det enda sätt man kan vara annorlunda på, medan de som är annorlunda på något annat sätt, kanske helt vanliga svenskar som mobbas för att de är fula, inte får lika starka lobbyister som språkrör. Antirasiströrelsens missriktade välvilja blir kontraproduktiv för de människor de försöker värna om. För är det egentligen så humant att reducera svarta till deras hudfärg? För det är ju just vad man gör när man jublar över presidentens hudfärg.
Så det var en bra och intelligent artikel (även om det är synd att klimatet är sånt att man måste iklä sig antirasismens, eller någon annan politiskt korrekt mantel, innan man kan få gehör).

Permalänk | Anmäl #1 Glenn Lacrosse, 2008-11-11, 12:40

Bra artikel! Ja roten till problemet löser sig inte över en dag o mycket kvarstår med tanke på hur samhället exempelvis behandlar oss handikappade. Om hudfärg skrämmer gör givetvis dregel o spasmer det med. Så kampen fortsätter. No Pasaran!

Permalänk | Anmäl #2 Adryan Linden, 2008-11-11, 13:34

Bra artikel! Du har rätt om den svarte mannen, men när det gäller religionen tror jag svenskarna ofta är lika "rädda" för t.ex. kristna frireligiösa grupper som för inbitna muslimer. Religionen i sig har blivit något främmande i vårt samhälle och den som inbitet praktiserar detta hamnar lätt utanför samhället.

Samtidigt blir ofta Sveriges muslimer hopbuntade till en enda grupp, när det egentligen är en religion det handlar om.

Permalänk | Anmäl #3 ÄRRHÅ, 2008-11-11, 14:40

Bla bla bla alla svenskar är idioter, bla bla bla alla svenskar är rasister, bla bla bla alla svenska minoriteter är så öppna för andra kulturer. De senaste veckorna har svenskarna fått sig en del ovett från än den ena minoriteten än den andra. Big Fred måste må för djävligt när han sitter på läkarprogrammet i Lund, gratis utbildning med fulla bidrag och sitt extraknäck som programledare samt sitt musikerjobb. Stackars, stackars Fredrik Eddari han måste verkligen ha det för djävligt. I likhet med Halalflickorna har han iaf verkligen anammat en svensk egenskap - förmågan att gnälla som fan och utmåla sig som ett offer.

Permalänk | Anmäl #4 Q, 2008-11-11, 19:13

Ärligt talat förstår jag inte vad Big Fred är ute efter här. Han brukar vara vassare än så här och jag brukar läsa hans skriverier med nöje. Detta känns som att sparka in vidöppna dörrar eller snarare på amrisarnas språk - stating the obvious.

Kan även till viss del hålla med Q här ovan. Börjar det inte bli liite tröttsamt att hela tiden kasta skit på "svenne"? Öppnar ju inte direkt till dialog när den ena parten lägger ribban i knähöjd från första början...

Permalänk | Anmäl #5 Mike Rossi, 2008-11-11, 19:33

Jo, Fredrik är ju jättediskrimerad....tjena...

Permalänk | Anmäl #6 E, 2008-11-11, 21:40

Men...är det inte bra att påminnas om att genomsnittssvensken är, om inte idiot, så rasist? Och vill man gå så långt som till att vi är idioter tycker jag i och för sig att rasismen i så fall är ursäktad.

Sen är vi inte ensamma om att vara rasister utan i fint (?) sällskap av fransmän, tyskar och många många fler. Och visst beror det troligen på rädsla.

Jag har nu inget universalbot även om jag är övertygad om att utlandsboende och ett öppet sinne är till hjälp.

Och Obama...well what can I say...för oss är han ju som sagt i första hand amerikan. En amerikan har för svensken alltid en halvguds status om han så är grön och har päls (därmed inga liknelser mellan Obama och mupparna).

Permalänk | Anmäl #7 Moms, 2008-11-11, 21:48

Ni rädda människor, var i inlägget klagar jag? Jag konstaterar bara. Sen kanske det har undgått er att jag säger vi, inte ni. Men det klart, man missar ofta skogen om det är för många träd i vägen.

Permalänk | Anmäl #8 Fredrik Eddari, 2008-11-12, 03:28

Erfarenhet av att ha bott och levt vardagsliv utomlands under en period tror jag är ett bra botemedel mot främlingsfientlighet. Instämmer med Moms.

Permalänk | Anmäl #9 Linnéa, 2008-11-12, 07:31

Tycks som om "Store Fred" i artikeln,sig själv ovetande, har lämnat svaret: den som lär sig svenska och accepterar svenska värderingar blir heller inte diskriminerad. Men den som av olika skäl inte vill, skall inte tro att lösningen ligger i slappa , och felaktiga, påståenden om svenskarnas generella "rasistiska " attityder,

Permalänk | Anmäl #10 christina wegel, 2008-11-12, 09:40

Så svenskarna är rasister, men vad skönt att vi är i gott sällskap. Även fransmän, tyskar och många fler är tydligen rasister.
Underförstått är i alla fall att det enbart är vita som är rasister.

Tror ni att en vit europé skulle kunna möta rasism i t.ex. Somalia, Kina eller Japan. Har ni hört talas om rasismen bland afroamerikaner?

Människor oavsett var de bor är avvaktande inför det som avviker. Det är helt enkelt en skyddsmekanism som under årtusendenas gång hjälp till att skydda gruppen. Vad visste man om främlingens avsikter? Kunde han/hon vara sjuk?

Genom att vi lär känna varandra skapas identifikation, men det är inget som kan tvingas fram genom att man skuldbelägger och förtalar folk.

Permalänk | Anmäl #11 Anna, 2008-11-12, 13:26

Varför ser Big Fred så arg ut. Om inte annat så skulle åtminstone jag bli genuint rädd om jag i verkliga livet mötte en person som såg så arg ut som han på fotot.

Genuin rädsla kan triggas av andra människors uppsyn. Inte bara av att dom upplevs annorlunda.

Ett tankspår är alltså att leta rädslan i kroppsspråk och ansiktets klassiska signaler för aggressivitet. Det har varit en hel del gorillahanne - ideal i de senaste årens förortsmanlighet.

Kanske det skrattande leendet och det trevliga handslaget vore en effektiv metod till att demontera många rädslor.

Permalänk | Anmäl #12 Anders B Westin, 2008-11-12, 13:42

Den medial bilden av Adam Tensta är en sådan person att bejaka.

Permalänk | Anmäl #13 Anders B Westin, 2008-11-12, 13:44

Så sant Big Fred: Valet av Obama är en positiv symbolik, men det är ett långt arbete att skapa sann integration där man kastar av sig kön, hudfärg, religion och annat och mer jobbar på hur vi alla är lika i vårt inre landskap med längtan, behov, önskemål - men också rättigheter och skyldigheter. Så länge som man ser olika på varandra, utifrån t ex hudfärg, så länge glömmer vi bort varandra och ser mer fel än rätt. Kärleken är blind och kanske dags att se Obama som en bra symbol att allt är möjligt - men också ta den känslan in i att alla parter hjälps åt att samverka - där skillnader kan raderas ut och likheten mer lyftas fram. Vi är alla människor och unika, där olikheter kan ses som styrka eller som en rädsla. Vi kan välja i det i varje stund och får 2 helt olika resultat beroende på vad vi väljer!

Permalänk | Anmäl #14 Lennart Matikainen, 2008-11-12, 14:39

Rädda människor, tillåt mig le. Jag har under långa perioder bott utomlands bland "främmande" människor och kulturer som har andra värderingar än jag själv. En sak har jag lärt mig under dessa vistelser - lär dig språket och acceptera den kultur som du lever i även om du själv inte anser att den passar just dig fullt ut. Att tro att majoriteten i den "främmande kulturen" ska anpassa sig till dig och dina åsikter är inte bara naivt utan även ganska fräckt och oförskämt. Men det är mycket enklare att slänga ur sig rasist och sedan sätta sig på sin feta röv och anse att inget är ens eget fel utan att det är omgivningen som beter sig som idioter och ska ändra på sig.
---
Sedan, om du Fredrik anser att du är rasist så kanske du ska skriva en artikel om hur du ska ändra på ditt rasistiska beteende och inte ge pekpinnar till alla andra - för det är väl så du menar när du säger vi!? Vi andra som har en annan åsikt än du behöver varken vara rädda för det som är annorlunda eller rasister bara för att vi inte är som du?

Permalänk | Anmäl #15 Q, 2008-11-12, 18:58

Anna. Först kort; "många många fler" betyder inte många fler européer och alla européer är inte vita.

Jag har inte bott i Kina eller Somaila utan exemplifierade med det självupplevda. Jag funderade faktiskt en kort stund på att ändå vara extremt övertydlig och räkna upp alla världens länder...jag menar ifall det verkligen är så att genomsnittssvensken är idiot...men jag kom helt enkelt fram till att det skulle ha blivit ett opraktiskt långt inlägg.

Permalänk | Anmäl #16 Moms, 2008-11-12, 19:18

Rasism av absolut värsta slag finns i Mellanöstern! I Libanon där jag bott i tio år,där är verkligen rasismen utstuderad.Allas värde grundas på graden av vit hudfärg.Ju vitare desto värdefullare,avskyn mot mörka araber,och värst av allt svarta afrikaner är så vanlig att ingen reagerar.Som blond svenska gift med en libanes blev ju våra barn ljusare än medelaraben.Det var det absolut viktigaste,de är ljusa,det får vi fortfarande höra.Däremot beklagas den som varit dum nog att få barn med en egyptier t.ex.En ännu mer utstuderad rasism är ju den mellan judar och araber.De ser i mina ögon alla likadana ut vad det gäller färg,men se det är helt fel! Judar är nämligen, enligt egen utsago vita,araber är mörka! Men jag kan inte skilja dem åt! Så Fred,den rasism du påstår finns i Sverige ,den är i det närmaste gullig jämfört med den i Mellanöstern!

Permalänk | Anmäl #17 Charlotte Torkelius, 2008-11-12, 23:11

Fredrik Eddari tycker att ”Problemet i Sverige idag är inte att vi ogillar människor av annan hud- eller hårfärg. Problemet är att vi är så förbaskat rädda för det som är annorlunda”. Om det är riktigt att vi är rädda för det som är annorlunda, så måste jag göra den reflektionen att rädslan för det annorlunda är ett framgångsrecept. Jag tror man kan sätta sig på ett plan och flyga i timtal i vilken riktning som helst, och ha en stor chans att se bevis för närvaro av Ericsson, Ikea, H&M, Volvo eller Scania när man landar. Om man sedan åker ut till en liten landsortshåla är chansen stor att byns järnhandlare har en skylt med reklam för Sandvik eller Husqvarna på väggen. Jag har inte lagt märke till något annat land med jämförbar historia och folkmängd som kan ”ståta” med något liknande och jag kan inte heller för mitt liv tro att det skulle kunnat uppnås om vi är eller var rädda för det annorlunda.

Permalänk | Anmäl #18 Observatör, 2008-11-13, 10:59

Ett problem hos en del debattörer tycks vara att de inte kan läsa innantill. Var påstår Fredrik Eddari att svenskarna är rasister?
Han talar om rädslan för det annorlunda och det är något helt annat. Dessutom är jag benägen att ge honom rätt. Det finns en utbredd rädsla för det annorlunda i Sverige.
Jag känner en ung irakisk kvinna som inte har varit här så länge och därför inte talar så bra svenska. Men hon är ambitiös, pluggar sfi och hoppas en dag kunna skaffa sig en högskoleutbildning. För att slippa vara beroende av försörjningsstöd söker hon jobb som hotellstäderska. Hon får avslag med motiveringen att hon "inte talar svenska". Jag ska inte tala med sängarna, jag ska bädda dem, säger hon.
Min misstanke är att det i grund och botten inte är hennes bristfälliga svenska som är problemet utan hennes huvudduk. Den kan förmodligen vara stötande för en del hotellgäster (som är rädda för det annorlunda) och därför får hon nobben.
Korkat, tycker jag.

Permalänk | Anmäl #19 Anders Ljungberg, 2008-11-13, 12:24

Allt är hemskt, inget blir bättre, svenskar är antingen självutplånande mesar eller hardcore-rasister! Jag blir så trött på gnället!
Naturligtvis finns det rasism mot svarta och andra och det är förjävligt! men på vilket sätt skulle det hjälpa att skriva en artikel om hur inget kommer att bli bättre? Offermentaliteten lär väl knappast leda vare sig till att unga svarta tycker det är nån vits att lägga energi på sina drömmar, eller till att Svennen får större respekt och förståelse?
För att drömmen ska kunna leva måste man åtminstone ibland också kunna dra huvet ur sin egen röv och tro på det omöjliga.

Permalänk | Anmäl #20 Hilmir , 2008-11-13, 17:01

Anders det är du som inte kan läsa. Bara för att Fredrik inte skriver rakt ut att alla svenskar är rasister så är ju det kontentan av vad han menar. Jag har också bra vänner som är muslimer, färgade och som är välutbildadeOCH som har bra jobb på "genomsvenska" företag. En fördel för dem är att de inte kräver att deras omgivning ska sluta med än det ena eller det andra. Det sitter en muslim två bord ifrån mig på mitt arbete och ingen här har några som helst problem med honom. Så bara för att du har ett exempel, som i tillägg är ganska dåligt, så ger det ju inte Fredrik det minsta rätt hans svepande kommentarer. Att han sedan enligt honom själv inkluderar sig själv är ju bara nys (som han påstår ovan i en kommentar) eftersom han skriver i texten "Sverige kommer att fortsätta behandla en betydlig del av OSS som ej fullvärdiga oavsett Barack Obamas vara eller icke vara.". Återigen vad har det svenska samhället gjort Fredrik så illa förutom gett honom alla tänkbara möjligheter till skola, karriär i TV och musikbranschen samt nu en plats på läkarlinjen i Lund??? Ett sånt jävla tröttsamt gnäll är den enda slutsats jag kan dra av hans artikel. Men återigen, det är lättare att skylla sina egna tillkortakommande på andras beteende antar jag.

Permalänk | Anmäl #21 Q, 2008-11-13, 18:45

Vad vi missar är det verkligt stora.
Världens mäktigaste man är svart. !?
Det är stort...
Det signalerar förändring.
Att sedan inte vägen är spikrak, de visste vi nog... eller?

Permalänk | Anmäl #22 michael, 2008-11-14, 23:12

Anders
-
"Min misstanke är att det i grund och botten inte är hennes bristfälliga svenska som är problemet utan hennes huvudduk. Den kan förmodligen vara stötande för en del hotellgäster (som är rädda för det annorlunda) och därför får hon nobben. Korkat, tycker jag."
-
Korkat? Är det nån som är korkad är det väl hon som envisas med att bära huvudduk? Av samma orsak som det var vettigt av Thomas Edward Lawrence att bära huvudduk och visa han värdesätte lokala traditioner i öknen är det enbart idiotiskt av henne att göra det här i Sverige.

Permalänk | Anmäl #23 VEB, 2008-11-17, 02:53

Att Obama är färgad innebär bara en sak. Det kommer bli svårare att kritisera honom och hans politik än det skulle varit att kritisera en WASP (vit anglosaxisk protestant, som de flesta presidenter varit). Kritiserar man Obama kommer man direkt bli anklagad för att vara rasist.

- Ifrågasätter du Obamas beslut att skicka fler soldater till Afghanistan? Din rasist!

- Vill du rösta om Lissabonfördraget? Rasist.

- Ifrågasätter du Obamas polis som står och hoppar på ditt ansikte? Rasist.

Ni förstår nog vad jag menar. Obama kan komma undan med mycket mer än vad till exempel George Bush någonsin skulle kunna komma undan med.

Permalänk | Anmäl #24 Lars J., 2008-11-17, 21:54

VEB skrev: "Är det nån som är korkad är det väl hon som envisas med att bära huvudduk? Av samma orsak som det var vettigt av Thomas Edward Lawrence att bära huvudduk och visa han värdesätte lokala traditioner i öknen är det enbart idiotiskt av henne att göra det här i Sverige."

Så det skulle vara rätt och riktigt att du tvingas bära en sån där arafat-turban på huvudet och vit klänning om du skulle få för dig att bli oljeshejk i Saudiarabien? Ska man bo i Sverige ska man fanimig också försöka se ut som en? DET var riktigt korkat.

Permalänk | Anmäl #25 Jenz Kjellberg, 2008-12-01, 11:05

Vitas rasism emot afrikaner som Barack Obama är ganska obetydlig om man jämför med arabers rasism emot afrikaner, vilket visar sig mycket tydligt idag igenom Sudan tex.

En intressantare fråga vore om araber kommer sänka sin nivå av rasism jämte afrikaner nu.

Permalänk | Anmäl #26 Kenneth Degerfält, 2008-12-01, 22:49

Artikeln föder funderingar. Vem har mest problem med sin svartsyn... Big Fred? Eller Medel-Svenne?

Permalänk | Anmäl #27 Ingemar Fagerström, 2008-12-02, 16:27

Du har helt rätt. Vi människor har fördomar och det är inte så konstigt eftersom våra hjärnor letar efter samband och kausalitet. Träffar vi en människa från någon främmande kultur så tror vi gärna att vi känner alla andra därifrån också. Visar det sig att de nästa 10 personerna från samma kultur är annorlunda så förändrar jag min uppfattning efter hand. Många fördomar är helt enkelt riktiga. Skåningar är dryga. Stockholmare är fjolliga. Ostasiater är intelligenta och flitiga. Muslimer skriker och bråkar. Judar är världens mest intelligenta och chauvinistiska folk. Fransmän är främlingsfientliga och överlägsna. Norrmän är glada och rika. Afrikaner är promiskuösa och odemokratiska. Svenskar är inbundna och tråkiga. Alla de här påståendena är givetvis felaktiga men det är något som har fått våra hjärnor att tro det här. Det är inte så att det är en slump utan det ligger verkligen lite sanning i det här också, annars skulle inte våra hjärnor acceptera påståendena. Vi skulle helt enkelt inte fungera utan våra fördomar. Utan dem skulle vi vara helt aningslösa om vad som hände runt omkring oss. Så det är inte fördomarnas fel att saker och ting går snett.

Det är våra attityder och vår bristande insikt om hur vi fungerar som ställer till det. Hade alla förstått att varje individ är unik och att man inte kan dra alla över en kam oavsett religion, kön, sexuell läggning, politisk tillhörighet, hudfärg och så vidare så hade vi inte haft så stora problem. En sak till krävs. Att alla kan se sig själva utifrån och bedöma sina åsikter och passioner och tillhörighet med rättvisa ögon. Om den andra personen hade satts i min situation, hade jag tyckt på samma sätt då. Den egoistiska och självgoda tendensen att skydda sig själv och sina närmaste från kritik är mycket förödande. Ett rättvist tänkande måste till för att vi ska kunna leva drägligt tillsammans. Att byta ut orden Jude mot Muslim och vise versa skulle vara en bra metod. Byt ut och variera subjekten i en mening så märker ni att det ni påstår är absurt många gånger. I bland har vi rätt i våra påståenden men ofta har vi helt fel och ibland är vi helt blinda för våra egna fel och brister. Sådana är vi människor. Det är viktigt att andra påtalar detta för oss när vi är ute på tunn is. Lite mer självkritik behöver vi alla, hela tiden. Slutligen. Byt ut bilden på dig själv till en där du ser lite mer älskvärd ut. Det kommer att förhindra många felaktiga fördomar om dig. Fortsätt skriva på Newsmill och var en god svensk. Du har ju redan visat framfötterna. Lycka till i framtiden BIG FRED.

Permalänk | Anmäl #28 Kristian Fredriksson, 2010-05-14, 22:40


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  5. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  6. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  7. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  10. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  7. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  8. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  9. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  10. Stora risker med MP:s energipolitik
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. För terroristen i Norge var svenska SD ett ljus i mörkret
  4. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  5. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  6. Tack vare SD har vi nu en kritisk debatt om mångkulturen
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Länderna måste undvika protektionism
  9. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  10. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.