Ironiskt att en muslim kan säga sanningen(vi måste skilja på islamister och mainstreamuslimer) men ingen annan utan att bli anklagad för rasism. Säger väl mer om det hyperventilerande Sverige än något annat.
Permalänk | Anmäl
Anna Minnér, 2010-04-01, 18:21
Hej Kadafi! Får jag bara säga en sak först: TACK! Det behövs miljoner fler av dig!
Ha de gott och lycka till med allt du företar dig i ditt liv!
Ramona Fransson
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2010-04-01, 19:14
Utmärkt inlägg och en applåd för att en sekulariserad muslim tar bladet från munnen! Ska det till en verklig förändring måste vi SDare och de sekulariserade muslimer gemensamt arbeta mot PKismen, som i missriktad godhet bara förstör för dem som liknande Kadafi Hussein faktiskt vill se en förändring till det bättre.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2010-04-01, 19:17
SD är förmodligen de sekulariserade invandrarnas bästa vän, varför framkommer aldrig detta i debatten?
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2010-04-01, 19:18
Magnus Johansson
Hur kan alla de oförrätter förekomma i Sverige som begås av svenskar.Om Sveriges icke-muslimer är toleranta och tror på demokrati?
Profeten Muhammeds(SAV) farbror var och är den största islam -fienden genom tiderna behövs det något mer för att berätta vad Han(sav) stod för?
Ett allmänt förkommande fel hos svenskar är att ni använder er historia som präglades av kyrkans förtryck som referens när ni kommer till tals gällande islam.
Permalänk | Anmäl
Bozkurt, 2010-04-01, 20:41
Du är en klart lysande och modig stjärna, Kadafi. Om vi nån gång ska kunna leva tillsammans, sida vid sida, vi människor, så behöver du klonas om, och om och om igen.
Slå dig ihop med Nalin Pekgul, GÖR nånting! Jag stöttar all the way.
http://soldatmamma.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Carina Nordén Åkerlund, 2010-04-01, 21:07
Magnus:
du blandar ihop två saker. Kadafi Hussain kan visst ta avstånd från fanatism samtidigt som han är muslim. Det är det ena - och det viktiga i det här sammanhanget.
Den andra diskussionen, om islam som sådan, är också viktig, men är liksom en annan fråga.
Permalänk | Anmäl
Kenneth Karlsson, 2010-04-01, 21:51
Jag skulle vilja få förtydligat vad en sekulariserad muslim är. Är denne inte homofob och antisemit? Är denne egentligen inte muslim?
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2010-04-01, 22:14
Hej Kadafi,
Du behövs, du har förstått!
På FB finns en grupp som stödjer Nalin Pekgula... du är välkommen i gruppen
Permalänk | Anmäl
B T, 2010-04-01, 22:17
Ta en titt här och se hur mycket stöd Kadafi egentligen
http://www.facebook.com/group.php?gid=387059954941
Permalänk | Anmäl
Byn4life, 2010-04-01, 23:00
Helt rätt. Antisemitismen bland muslimer i Sverige måste bekämpas. Du är en föregångare och jag hoppas många andra muslimer kommer inspireras av dig. Men blanda inte in homosexualitet. Det är en *helt* annan fråga som inte passar in här. Trots allt fördöms homosexualitet av samtliga monoteistiska religioner så det är inget som enbart Islam kan belastas för.
Permalänk | Anmäl
Lars J., 2010-04-02, 00:44
Tack Kadafi!
Ge aldrig upp! Du behövs, du har startat något som kommer att förändra detta landet i rätt riktning.
En ny stjärna har tänts i Sverige, klarsynt och starkt lysande. Du inger hopp och framtidstro för hela svenska folket.
Permalänk | Anmäl
Leif Sandvik, 2010-04-02, 01:24
#6 Magnus Johansson skrev:
-
"Hur får du ihop detta, Kadafi Hussein? Att som muslim tro på demokrati och tolerans är en självmotsägelse. Har du läst Koranen? Vet du vem profeten Muhammed var och vad han stod för?"
-
Magnus Johansson, jag har läst både Bibeln och Koranen. Jag vet att det står ungefär samma saker i båda dessa böcker. Anser du, Magnus Johansson, att man kan vara kristen och tro på demokrati och tolerans samtidigt? Om du anser detta låter sig göras, så får du acceptera att man också kan vara muslim och tro på demokrati och tolerans samtidigt.
-
De här sakerna är inget problem för mig, eftersom jag är ateist, men jag har flera vänner som är kristna och samtidigt sanna demokratianhängare. Varför skulle man inte kunna vara muslim på samma villkor som mina vänner är kristna? Om du anser att detta inte går, så har du dömt ut alla människor som identifierar sig som muslimer så fullständigt att jag måste beteckna ditt ställningstagande som rasism.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2010-04-02, 04:57
Runt omkring i världen, varje dag och kanske i alla tider förekommer det konflikter. De svåraste konflikterna som finns är de som är baserade på värderingar. När värdekonflikten uppstår inom gruppen gör den förmodligen som mest ont men det är också så förändringar kan ske. Men det behövs medling. Kan det svenska samhället ta på sig en roll som en neutral medlare, jag tror och hoppas det.
Permalänk | Anmäl
Eva K Oscarsson, 2010-04-02, 06:27
Håller helt med föregående!
Det är helt sjukt att man i lilla Sverige inte får säga sanningen om de muslimska extremiströrelserna -- såvida man inte själv är muslim.
Samtidigt en bra och avslöjande artikel, som avslöjar hur långt dessa extremisters infiltrering av det svenska samhället redan har hunnit.
När ska någon ha modet att sätta stopp-- innan det är för sent?!
Permalänk | Anmäl
Kai Virihaur, 2010-04-02, 09:37
De som tror på koranen, bibeln eller toran, samtidigt som de erkänner det demokratiska och sekulära samhällets ideologiska överbyggnad, är först och främst en demokrat och inte religiös. Alltså en person som erkänner att samhället ska bygga på förnuft - inte på vidskepelse - och där lagar endast kan stiftas av människor och inte av Gud.
Permalänk | Anmäl
Christer Eriksson, 2010-04-02, 10:10
Det vore nog bra om Mehmet Kaplan, SSU och Mohammed Kharraki svarade på artikeln.
Sveriges största rappare är Dogge. Sen kommer ingenting. Och sen kommer ännu mera ingenting. Men någonstans där längre bort ser jag skymten av ADL.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-04-02, 13:01
Läs vad de själva säger om Abdullah Hakim Quick
http://www.ungamuslimer.se/
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-04-02, 13:04
Hej Kadafi
Mycket bra artikel, du har tagit upp viktiga frågor som vi svenska muslimer måste debattera. Jag vet inte SUM men jag har sett somaliska ungdomar med intifadan flagga på huvudet på deras hemsida, som jag tror är något att göra med politisering som kan ledde till radikalisering.
Intifadan är frågan inte skall importeras här, eftersom dess främmande för svenska ungdomar och signaler fel budskap till alla.
Permalänk | Anmäl
Farah Abdulsamed, 2010-04-02, 13:48
Religion är lite udda tycker jag.
www.evilbible.com
Permalänk | Anmäl
Joel Muskos, 2010-04-02, 15:03
Jag förstår inte alls vissa kommentatorer. Eller rättare sagt; jag förstår er precis. Allting blir mycket enklare om man delar upp saker i svart och vitt som ni gör. Antingen så är man demokrat eller så är man religiös. Antingen så är man fundamentalist eller så är man icke troende. Jag måste göra er besvikna och säga att det inte alls är så enkelt. Sekularisering är inte detsamma som total utrensning av all religiös verksamhet, utan bara att religionen inte ska diktera våra lagar. Var och en tolkar Bibeln och Koranen på sitt eget sätt. Räknar vi bara fundamentalister som kristna och muslimer så märker vi snart att det knappt finns några troende kvar. Kadafi Hussein är muslim och tror på demokrati och tolerans - acceptera det!
Permalänk | Anmäl
B Henrik Jonsson, 2010-04-02, 16:22
@28
Jag kan tycka att man söker lite på fel plats om man bara vill vara spirituell när man ser till religioner som Islam och kristendomen, dom har klara regelverk för att komma till himmelen med stränga konsekvenser för regelbrott. Kan man vara alkis och muslims ? kan man äta äta fläsk och vara jude?
Religion är nått man väljer och om man inte ska följa reglerna så ska man väll inte tillhöra religionen, svårare än så är det inte.
Permalänk | Anmäl
johnhenry, 2010-04-02, 18:32
Magnus Johansson, i vanliga fall håller jag med dig om att det är fel att tala om rasism när man är kritisk mot en religion. Men ditt fördömande av alla människor som betecknar sig som muslimer är så fullständigt att jag gör ett undantag för dig. Ditt ställningstagande är verkligen ett exempel på rasism.
-
Du känner kanske till Nalin Pekgul? Hon är en av Sveriges mest kända muslimer, och hon är djupt och starkt engagerad i kampen mot muslimsk extremism. Men trots att Nalin Pekgul bevisligen kämpar för att muslimer i Sverige ska få leva ett normalt svenskt liv, att muslimska flickor ska få klä sig i korta kjolar och gå utan slöja, att muslimska ungdomar ska få gå på disco, att homosexuella muslimer ska få visa sin sexuella läggning utan att drabbas av hot etcetera, så anser du tydligen fortfarande att Nalin Pekgul inte kan vara anhängare av demokrati och tolerans eftersom hon betecknar sig själv som muslim. Vill du i så fall förklara varför Nalin Pekgul INTE kämpar för demokrati och tolerans? För att hon är muslim? Du kunde lika gärna säga att det beror på att hon har bruna ögon, så korkat är ditt argument.
-
Du undrar vad det är för likhet mellan Bibeln och Koranen. Tja, jag kan ju börja med att berätta för dig om några mindre kända gräsligheter i Bibeln. I Josuas bok tar israelerna över Kanaans land genom att begå folkmord på de människor som redan bor där - och de begår detta folkmord på Guds uppmaning. Något så grymt återfinner man inte någonstans i Koranen.
-
I Domarbokens tre sista kapitel begår israelerna "femicid" - det vill säga, de dödar alla kvinnor som tillhör en viss stam. Historien är fruktansvärd nog att förtjäna att berättas. En man övernattar med sin konkubin i en främmande stad, och när han hotas av männen i staden tvingar han sin konkubin att gå ut till de hotfulla männen och "ta stöten", så att säga. Konkubinen våldtas hela natten. Mannen tar hem sin konkubin och styckar henne och skickar bitarna av henne till elva av Israels stammar för att kräva hämnd. De övriga stammarna belägrar staden där konkubinen våldtogs och straffar sedan staden genom att mörda samtliga kvinnor och flickor i staden. För att männen i staden inte ska behöva vara utan hustrur anfaller israelerna en ny stad och dödar alla dess invånare utom några hundra unga flickor som har oskulden i behåll. Dessa unga oskulder, som just har sett hela sin stad utplånas, tvångsgifts sedan bort med männen från staden som våldtog konkubinen. Och vad har Bibeln att säga om hela den här historien? Ingenting särskilt, mer än att sånt här händer när folkslag inte har en kung. (Det bör påpekas att Gud gästspelar i historien om massmördandet av kvinnorna och ger israelerna goda råd om hur de ska kunna genomföra sin massaker.)
-
Bibeln säger också att kvinnor ska stenas om de inte är oskuld på bröllopsnatten. Unga män ska stenas om de inte lyder sina föräldrar. Häxor ska dödas. Barn ska dödas om deras far har försyndat sig. Det är rätt okej för en far att begå incest med sin dotter, så länge han håller tassarna och andra kroppsdelar borta från sin egen syster och sin egen mor. Och ingenstans står det i Bibeln att en man inte får ha mer än en hustru.
-
Nej, den som tror att Bibeln är snäll och Koranen är elak har misstagit sig grundligt och har förmodligen inte läst dessa båda heliga böcker. Hur mycket har du själv läst Bibeln och Koranen, Magnus Johansson?
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2010-04-02, 20:18
Tack Kadafi Hussein för dina ord!
Permalänk | Anmäl
Andreas Kandelabersson, 2010-04-02, 23:17
Kadafi, du är en hjälte! Så ofta sägs det i debatten att muslimer bör ställa sig upp och protestera mot intolerans, nå, det är ju precis vad du gör! Lycka till med allt!
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2010-04-03, 02:24
KADAFI HUSSEIN- Du är ett exempel för allt de goda som människan är mäktig till, jag önskar att jorden skulle befolkas av människor som Du är!! ock tusen tack för din artikel !!!!
Adalbert
Permalänk | Anmäl
Bela Czitron, 2010-04-03, 06:08
Tack för detta inlägg. Vi har väntat länge på att hyckleriet ska upphöra och någon sannfärdig muslim ska ställa sig upp och avslöja kulissen. Vi vanliga dödliga kan inte göra det utan att få höra att vi är islamofober, nämligen. Och ju längre detta har dröjt, desto längre har misstanken närts att muslimer de facto ÄR fundamentalister. Men icke, du är ett levande exempel på att så behöver det alls inte vara. Samtidigt förstår man att du utsätter dig för en stor risk, för i Sverige går man inte trygg om man uttrycker åsikter som avviker från de gängse. Så jag önskar dig stort lycka till i ditt arbete och du har mitt fulla stöd.
Sverige ska ta emot muslimer som flyr de islamiska förtrycket, inte muslimer som tar med sig förtrycket hit.
Permalänk | Anmäl
Cavatus Carlson, 2010-04-03, 11:47
Ann sidbrant: sen när blev gamla testamentet den mest tongivande delen för de kristna? Därmed inte sagt att bibeln inte är är full av underligheter, men konstiga beteenden är inte lika explict sanktionerade av skriften som i koranen.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2010-04-03, 17:13
Kadafi har rätt. Jag har träffat så pass många muslimer att jag vet att han inte är ensam om sina åsikter. "Gullandet" med dessa reaktionära krafter finns i många partier dessvärre. Vanliga muslimer vill inte bli sammankopplade med de här organisationerna, lika lite som vanliga kristna vill låta sig representeras av livets ord.
Permalänk | Anmäl
Johnny Lilja, 2010-04-03, 18:52
Det är intressant att när man gör ett aktivt försök om att skapa en dialog som kan handla om yttrandefrihet, likas värde och alla har lika rättigheter. Det går på ett i lungt och sansad sätt föra detta med kristna, katoliker, budister, santiologer med flera. Men när man försöker med de som anser sig vara aktiva muslimer med rötterna i mellanöstern eller Afrika då stötter man på starkt motstånd och då ingår det från deras sida trakasserier, hot och manipulation samt en jädrans massa lögner.
Det pratas så fint om att de infödda svenskarna med rötterna i det svenska historian som har kämpat stenhårt för att sverige ska anses vara ett av de mest demokratiska länderna i världen. Vi ska vara så toleranta, solidariska och demokratiska. Men min gräns när nådd och säger att det har sin gräns och det har sitt pris för att de aktivt muslimska individer jag har mött vet inte vad ömsesidhet innebär varken ytligt eller på djupet. De visar ingen ömsesidig toloerans, ingen ömsesidig respekt eller ömsesdig hänsyn.
Utan de ska minnsan ha en jädrans massa rättigheter utan att de ska ha några skyldigheter och de har minnsan inget ansvar överhuvudtaget. Jag har mött dem live! Jag har sett hur de klär sig, jag har sett hur de beteer sig och hört dem live! Det är som om de är extremt bortskämda som verkar ha suttit inne i mörker för att de vet inte ens hur deras egna ursprungsländer fungerar och ser ut.
Permalänk | Anmäl
Eva Johansson , 2010-04-03, 20:01
Ditt resonemang är fortfarande lika orimligt, Magnus Johansson.
-
Du säger att det är tveksamt om Nalin Pekgul är muslim. Men om hon definierar sig själv som muslim så måste hon väl vara muslim? Om tror att det finns en enda gud som heter Allah och att Muhammed är hans profet, så måste hon väl vara muslim? Om hon dessutom firar de muslimska högtiderna så måste hon väl vara muslim?
-
Men jag är övertygad om att Nalin Pekgul helt förkastar den ruskiga koranvers som du citerade. Och det är väl just precis det som menas med att vara en moderat kristen eller för den delen en moderat muslim, nämligen att man inte tror på precis allt som står i ens heliga bok. Man gillar helt enkelt inte vissa grymma och konstiga verser och väljer att strunta i dem. Tror du på allvar, Magnus, att alla eller de flesta kristna i dagens Sverige tror på alla verser i Nya testamentet? Tror du att de rättar sig efter alla verser i Nya testamentet?
-
Det tror inte jag. Och här ska du få höra några bibelställen som jag tror att de flesta kristna svenskar inte tror på. Jesus säger till exemple ungefär så här: "Om ditt öga är dig till förförelse, så riv ut det och kasta det ifrån dig. Om din högra hand är dig till förförelse, så hugg av den och kasta den ifrån dig." Menar du på allvar, Magnus Johansson, att de flesta kristna svenskar är fullt beredda att stympa sina egna kroppar för att slippa synda? Och om de inte är beredda att begå självstympning, menar du att de inte är några riktiga kristna då?
-
Låt mig fortsätta. Jesus säger på ett ställe att han inte har kommit för att upphäva Lagen, det vill säga ungefär Gamla testamentet, utan han har kommit för att fullborda den. Han säger också att inte en bokstav av Lagen ska ändras. Om det alltså står i Gamla testamentet att en pojke ska stenas till döds om han vägrar att lyda sina föräldrar, så menar alltså Jesus att den här reglen ska gälla, eftersom ingenting av det som står i Gamla testamentet ska upphävas. Tror du att de flesta kristna svenskar anser att pojkar ska stenas till döds om de inte lyder sina föräldrar? Och menar du att de här kristna svenskarna inte är några riktiga kristna om de inte är beredda att stena pojkar till döds?
-
Jesus har också en ganska grym inställning till slavar, och han antyder att slavar förtjänar att piskas, kanske dödas, om de inte sköter sitt slavarbete tillräckligt bra. Det går faktiskt utmärkt att försvara slaveriet med hjälp av Nya testamentet. Anser du, Magnus Johansson, att dagens kristna svenskar inte är några riktiga kristna om de inte är beredda att försvara slaveriet?
-
Jag tror inte alls att du kräver av dagens kristna svenskar att de ska vara beredda att stympa sig själva, stena olydiga pojkar till döds och försvara slaveriet. Jag tror tvärtom att du tycker att kristna människor har rätt att bortse från eller omtolka de här bibelverserna och kalla sig kristna ändå.
-
Samma rätt måste ges till muslimer. De måste också ha rätt att strunta i de värsta och grymmaste verserna i sin egen heliga bok.
-
Det finns alltför många muslimer som inte är beredda att bortse från de galnaste verserna i Koranen. Det är dessa personer som Kadafi Hussein går till angrepp mot. Kadafi Hussein har all rätt att vägra acceptera vissa Koranverser och kalla sig muslim ändå. Och han har all rätt att skarpt kritisera fundamentalistiska muslimer som kräver att få tro på de värsta verserna i Koranen som som dessutom kräver att få bli betraktade som extra rättfärdiga för att de vill tro på den där dyngan.
-
Ja, sådana muslimer finns det. De förtjänar inte någon respekt och inte något som helst fjäsk från svenska myndigheter. Du får gärna tala illa om den sortens muslimer, Magnus Johansson. Inte mig emot.
-
Men om du inte kräver av svenska kristna att de ska vara beredda på självstympning och att de ska försvara slaveriet och stening av olydiga pojkar, så ska du banne mig inte förmena Nalin Pekgul och Kadafi Hussein rätten att vara vilka rimliga och normala människor som helst och samtidigt kalla sig muslimer.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2010-04-03, 20:30
Tack Ann. Du lyfter fram det mesta som jag vill ha sagt, så slipper jag att förklara dessa enkla saker själv :).
Vi behöver bevisligen nya ord för de kristna och muslimer som inte är fundamentalister eftersom dessa enligt debattörer som Magnus Johansson inte kan vara kristna och muslimer eftersom de inte följer det som ska vara Guds ord bokstavligt. Det innebär ju givetvis att det knappt kommer att finnas några kristna eller muslimer kvar i världen efter den omdefinitionen. Detta omfattar alla jag känner som är präststudenter, ingen av dem tolkar bibeln på ett fundamentalistiskt sätt, vilket då per automatik inte gör dem kristna enligt Magnus definition.
Värt att betänka är att det finns flera sorter av såväl kristna (protestanter, katoliker etc.) som muslimer (sunni, shia osv.). Eftersom dessa typer av troutövare använder sig av olika typer av tillvägagångssätt så kan därför endast en av dem anses vara den "rätta" eftersom man inte kan tolka Guds ord på mer än ett sätt, eller hur? Det finns mängder av olika grenar inom alla religioner, lev med det! - Eller om du mår bättre av det så kan vi hitta på ett nytt ord för alla icke-fundamentalister. Det förändrar fortfarande inte det faktum att man kan välja att tolka religioner på olika sätt och fortfarande tillhöra dessa.
Permalänk | Anmäl
B Henrik Jonsson, 2010-04-03, 21:02
Men seriöst den här artikeln måste väl vara ett skämt! Kolla bara vad som skrivs i början. Kadafi Hussein en av Sveriges största hiphop artister sen när blev han det? För det andra ni alla som pratar om hur Rinkeby är och vad som händer där innan gör det gå dit och bedöm vissa människor verkar vara snabba med att kritisera utan att ens ha grund till det som säger. Åtminstone måste ni väl se till kolla efter andra Rinkeby-bors åsikter inte bara en media-fjäskande individ innan ni skapar en åsikt om hur det är i Rinkeby
Permalänk | Anmäl
Musse, 2010-04-04, 13:43
Magnus Johansson
Vilka är det som skall mördas var helst man finner dem?
Under vilka omständigheter är det okej att mörda dem?
Varför skall man inte vara vänner med dem?
Ditt tillvägagångsätt är precis det samma som desom kallar händelserna 1915 som folkmord.
Ni utgår från en sak och försöker genom manipulation och lögner rättfärdiga era teser.
Om du absolut vill vara islam-fientlig befatta dig inte med Koranen och dess verser du har inget där att hämta....
Ann Sidbrant
Man kan inte välja och vraka ur Koranen .
Om Nalin Pekgul definerar sig som muslim så är det bara att respektera det.I slutändan vet Allah vem som är vad.
Permalänk | Anmäl
Bozkurt, 2010-04-04, 15:53
Gott slut på en religiös helg!
Newsmill har förstärkt den kontemplationära verksamheten i kubik.
Men förmodligen har ingen av er ägnat ursprunget för edra åsikter en endaste sekund i helgen eller tidigare, innan ni avfyrat era påskraketer gentemot varandra.
Ursprunget för de troende bygger på evangeliet för kristna och koranen för muslimer. Ingen idag levande varelse har fått eller kommer att få "kontakt" med någon gudomlig varelse utan att först underkastats evangeliet eller koranen.
Om Kadafi Hussein och de "riktiga muslimerna" - hans fiender, kommit till Tensta utan religiösa referenser hade de inte mött varken Muhammed eller Gud på torget, och allt vore frid och fröjd i förorten. Eller...
Nu har de istället fått veta att enligt Muhammed borde folket erkänna Gud som sin skapare, som ska dyrkas ensam och som man ska överlåta sig till. "Sök kunskap från vaggan till graven", och liknande budskap förekommer i den kristna tron och styr deras liv
Att inlemma ett barn i en viss tro och övertygelse är detsamma som att frånta densamma ett EGET livslångt ansvar.
Att vilja kopiera egna tillkortakommanden via lästa teser på kommande generationer är inte bara ett mänskligt brott mot individen utan en kontradiktion mot all mänsklig omtanke.
Utan detta våldsförande hade undertecknad sluppit ägna mig åt pseudovetenskap i Newsmill, och de riktigt ilskna fått leta efter annan målgrupp.
Permalänk | Anmäl
Leif E Ström, 2010-04-05, 10:36
Jag har sett 2 stycken tv program ett från utbildningsradion om Islamismens framväxt samt ett via svtplay som handlade om förlåtelse. Dessutom följt debatten i newsmill. Det verkar som om det finns allt för många människor anser att man ska som indivd ge de anser sig vara aktivt religösa människor en falsk förlåtelse. Falsk förlåtelse kan innebära att man ska förlåta någon oavsett vilken handling det än är. I utbildningsradion kom det fram att islamisternas framfart har ökat marknat och deras drivkraft är hot, aggressivtet och manipulation. Det är som om ju mer motstånd de får från västvärlden trots att en del av dem kan ha levt hela sitt liv i tex London eller flyttat från Egypten som en man gjorde till London för att han blev helt enkelt utsparkad från Egypten på grund av sina radikala islamistiska argument. Om detta borde räcka som en tydlig signal att hans synsätt och argument är omänskligt helt fel!? Inte kan man ge de som stoppar ungdomar framför allt unga kvinnor att dansa en lördag kväll med radikala islamistiska argument som inte hör hemma år 2010 i ett av världens mest jämställda och demokratiska länder? De verkar som ge förlåtelse är att ge snarare en falsk förlåtelse än en äkta förlåtelse om de skulle själva förlåta och skulle de saga förlåt betyder det inte att den är äkta. De muslimer som hävdar att Wilks och svenska folket ska be om ursäkt för att vi har yttrandefriheten som en grundbult i den svenska versionen av demokrati kan tolkas som om dessa muslimer vill att man ska falsk förlåta dem för deras kränkringar i nutid och historiskt sett för deras handlingar som kränker människor grundläggande mänskliga rättigheter med islam som ett dålig argument. Att män kränker kvinnor är inget nytt, men borde egentligen ses idag som ett gamalt medeltida problem som borde ha varit utrotat sedan årtionden. De män som gör dessa handlingar kan man undra om de är rädda för sig själva för att hävda att kvinnor måste kläa sig i hel täckande kläder och får inte gå på disko med kompisarna för att det kan finnas män som kan kränka dem. Inte ska man som kvinna begränsa sig i sitt livsutrymme, klädval och andra val i livet för ett fåtal män som är rädda för sig själva och osäkra i sin manlighet och i sin manliga identitet. Män ta och växa upp och bli som riktigt äkta gentleman.
Permalänk | Anmäl
Eva Johansson , 2010-04-05, 13:47
Har religion någon plats i dagens samhälle ? Religion eller ska vi säga dess utövare i olika former skapar mest problem på denna planet, och har gjort i alla tider.
Böckerna som refereras till är läsvärda, men jag tror inte det är fel att anse dem som sagoböcker och betrakta innehållet därefter.
Permalänk | Anmäl
Rolf Nylander, 2010-04-06, 00:19
Magnus Johansson
Förstår att du inte vill svara på frågorna.
Permalänk | Anmäl
Bozkurt, 2010-04-06, 16:08
Nr 1: Kadafi, ett av Sveriges största hip hop artister? Nämen snälla låt mig inte dö av skratt, haha seriöst han måste vara botten i listan av den. Sådana Somalier får mig o skämmas över att vara Somalier, men åandrasidan är det hans o medians åsikt så.
Nr 2: Det finns inget som kallas sekularistisk muslim, det motsäger sig självt.
nr 3: Mycket av det som Kadafi säger är rotlöst och är bara påhittade anklagelser, jag har aldrig sett Kadafi på ett Seminarium som Sum har haft och det han förespråker är en ren lögn. En sak kan man berömma Kadafi för, och det är hans MOD att skriva detta, jag hörde att han knappt kunde svenska, inte såhär bra iallafall, och så poppar en såhär bra inlägg upp, hmm han kanske fått hjälp av någon?
nr 4: Det är självklart att Kadafi inte står som muslim då han motarbetar muslimer, detta fungerar inte, men det är ett bra försök på att göra en illusion genom att Kadafi är den rätt ledda muslimen, som följer koranen och profetens frid vare över honoms Sunnah, hans traditioner etc, vilket han verkligen gör, (NEJ!!!)
nr 5: Och vem är Kadafis grupp av muslimer då, haha jag vill gärna veta vilken förening han sammarbetar med och vilka hans "unga muslimer" är. Skulle jätte gärna vilja veta och ta del av deras kunskap.
nr 6: Jag tror inte att det kommer vara värt pengarna Kadafi, du kommer märka hur det kommer o bli och du kommer att se ut som ett fån, räkna med det, det är bara en tidsfråga.
Som avslutning vill jag bara säga att Kadafis påstående som att säga att vi på Sveriges unga muslimer står för antisemitism och homofobi, men jag vill gärna se bevisen.
Ni andra som sitter och klappar för denne förlöjligade versionen av Nalin Pekgul må jag säga tar dessa anklagelser utan att kolla upp om det är verkligen sant, ni vill bara höra o läsa om att muslimer är dåliga och ni hatar utan en ren och ordentlig grund.
BEVIS TACK PÅ ALLT KADAFI SAGT!
(Skrattar fortfarande åt att han ses som ett av sveriges bästa rappare, har aldrig sett eller hört om honom från tv eller från kompisar, tyvärr)
Permalänk | Anmäl
Malcolm X, 2010-04-09, 22:09
Malcolm X, 2010-04-09, 23:09
Salam....
Vad gäller vad du säger om andra muslimer i din kommentar vill jag berätta följande för dig:
Mohammed sa: (saw) sa: "Vet ni vad al-Gheeba är?
De svarade: "Allaah och hans budbärare vet bäst."
Mohammed (saw) sa: "Att du nämner något om din broder som han tycker illa om."
De frågade: "Och om det jag sa om min bror finns hos honom?"
Mohammed (saw) sa: "Om det du säger om honom finns hos honom så har du baktalat honom, och om det du nämnde inte finns hos honom så har du förtalat honom."
Meditera på det bäste broder....
Permalänk | Anmäl
gunnar mohammad, 2011-01-27, 02:32
40 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Ironiskt att en muslim kan säga sanningen(vi måste skilja på islamister och mainstreamuslimer) men ingen annan utan att bli anklagad för rasism. Säger väl mer om det hyperventilerande Sverige än något annat.
Hej Kadafi! Får jag bara säga en sak först: TACK! Det behövs miljoner fler av dig!
Ha de gott och lycka till med allt du företar dig i ditt liv!
Ramona Fransson
Utmärkt inlägg och en applåd för att en sekulariserad muslim tar bladet från munnen! Ska det till en verklig förändring måste vi SDare och de sekulariserade muslimer gemensamt arbeta mot PKismen, som i missriktad godhet bara förstör för dem som liknande Kadafi Hussein faktiskt vill se en förändring till det bättre.
SD är förmodligen de sekulariserade invandrarnas bästa vän, varför framkommer aldrig detta i debatten?
Magnus Johansson
Hur kan alla de oförrätter förekomma i Sverige som begås av svenskar.Om Sveriges icke-muslimer är toleranta och tror på demokrati?
Profeten Muhammeds(SAV) farbror var och är den största islam -fienden genom tiderna behövs det något mer för att berätta vad Han(sav) stod för?
Ett allmänt förkommande fel hos svenskar är att ni använder er historia som präglades av kyrkans förtryck som referens när ni kommer till tals gällande islam.
Du är en klart lysande och modig stjärna, Kadafi. Om vi nån gång ska kunna leva tillsammans, sida vid sida, vi människor, så behöver du klonas om, och om och om igen.
Slå dig ihop med Nalin Pekgul, GÖR nånting! Jag stöttar all the way.
http://soldatmamma.blogspot.com
Magnus:
du blandar ihop två saker. Kadafi Hussain kan visst ta avstånd från fanatism samtidigt som han är muslim. Det är det ena - och det viktiga i det här sammanhanget.
Den andra diskussionen, om islam som sådan, är också viktig, men är liksom en annan fråga.
Jag skulle vilja få förtydligat vad en sekulariserad muslim är. Är denne inte homofob och antisemit? Är denne egentligen inte muslim?
Hej Kadafi,
Du behövs, du har förstått!
På FB finns en grupp som stödjer Nalin Pekgula... du är välkommen i gruppen
Ta en titt här och se hur mycket stöd Kadafi egentligen
http://www.facebook.com/group.php?gid=387059954941
Helt rätt. Antisemitismen bland muslimer i Sverige måste bekämpas. Du är en föregångare och jag hoppas många andra muslimer kommer inspireras av dig. Men blanda inte in homosexualitet. Det är en *helt* annan fråga som inte passar in här. Trots allt fördöms homosexualitet av samtliga monoteistiska religioner så det är inget som enbart Islam kan belastas för.
Tack Kadafi!
Ge aldrig upp! Du behövs, du har startat något som kommer att förändra detta landet i rätt riktning.
En ny stjärna har tänts i Sverige, klarsynt och starkt lysande. Du inger hopp och framtidstro för hela svenska folket.
#6 Magnus Johansson skrev:
-
"Hur får du ihop detta, Kadafi Hussein? Att som muslim tro på demokrati och tolerans är en självmotsägelse. Har du läst Koranen? Vet du vem profeten Muhammed var och vad han stod för?"
-
Magnus Johansson, jag har läst både Bibeln och Koranen. Jag vet att det står ungefär samma saker i båda dessa böcker. Anser du, Magnus Johansson, att man kan vara kristen och tro på demokrati och tolerans samtidigt? Om du anser detta låter sig göras, så får du acceptera att man också kan vara muslim och tro på demokrati och tolerans samtidigt.
-
De här sakerna är inget problem för mig, eftersom jag är ateist, men jag har flera vänner som är kristna och samtidigt sanna demokratianhängare. Varför skulle man inte kunna vara muslim på samma villkor som mina vänner är kristna? Om du anser att detta inte går, så har du dömt ut alla människor som identifierar sig som muslimer så fullständigt att jag måste beteckna ditt ställningstagande som rasism.
Runt omkring i världen, varje dag och kanske i alla tider förekommer det konflikter. De svåraste konflikterna som finns är de som är baserade på värderingar. När värdekonflikten uppstår inom gruppen gör den förmodligen som mest ont men det är också så förändringar kan ske. Men det behövs medling. Kan det svenska samhället ta på sig en roll som en neutral medlare, jag tror och hoppas det.
Håller helt med föregående!
Det är helt sjukt att man i lilla Sverige inte får säga sanningen om de muslimska extremiströrelserna -- såvida man inte själv är muslim.
Samtidigt en bra och avslöjande artikel, som avslöjar hur långt dessa extremisters infiltrering av det svenska samhället redan har hunnit.
När ska någon ha modet att sätta stopp-- innan det är för sent?!
De som tror på koranen, bibeln eller toran, samtidigt som de erkänner det demokratiska och sekulära samhällets ideologiska överbyggnad, är först och främst en demokrat och inte religiös. Alltså en person som erkänner att samhället ska bygga på förnuft - inte på vidskepelse - och där lagar endast kan stiftas av människor och inte av Gud.
Det vore nog bra om Mehmet Kaplan, SSU och Mohammed Kharraki svarade på artikeln.
Sveriges största rappare är Dogge. Sen kommer ingenting. Och sen kommer ännu mera ingenting. Men någonstans där längre bort ser jag skymten av ADL.
Läs vad de själva säger om Abdullah Hakim Quick
http://www.ungamuslimer.se/
Hej Kadafi
Mycket bra artikel, du har tagit upp viktiga frågor som vi svenska muslimer måste debattera. Jag vet inte SUM men jag har sett somaliska ungdomar med intifadan flagga på huvudet på deras hemsida, som jag tror är något att göra med politisering som kan ledde till radikalisering.
Intifadan är frågan inte skall importeras här, eftersom dess främmande för svenska ungdomar och signaler fel budskap till alla.
Religion är lite udda tycker jag.
www.evilbible.com
Jag förstår inte alls vissa kommentatorer. Eller rättare sagt; jag förstår er precis. Allting blir mycket enklare om man delar upp saker i svart och vitt som ni gör. Antingen så är man demokrat eller så är man religiös. Antingen så är man fundamentalist eller så är man icke troende. Jag måste göra er besvikna och säga att det inte alls är så enkelt. Sekularisering är inte detsamma som total utrensning av all religiös verksamhet, utan bara att religionen inte ska diktera våra lagar. Var och en tolkar Bibeln och Koranen på sitt eget sätt. Räknar vi bara fundamentalister som kristna och muslimer så märker vi snart att det knappt finns några troende kvar. Kadafi Hussein är muslim och tror på demokrati och tolerans - acceptera det!
@28
Jag kan tycka att man söker lite på fel plats om man bara vill vara spirituell när man ser till religioner som Islam och kristendomen, dom har klara regelverk för att komma till himmelen med stränga konsekvenser för regelbrott. Kan man vara alkis och muslims ? kan man äta äta fläsk och vara jude?
Religion är nått man väljer och om man inte ska följa reglerna så ska man väll inte tillhöra religionen, svårare än så är det inte.
Magnus Johansson, i vanliga fall håller jag med dig om att det är fel att tala om rasism när man är kritisk mot en religion. Men ditt fördömande av alla människor som betecknar sig som muslimer är så fullständigt att jag gör ett undantag för dig. Ditt ställningstagande är verkligen ett exempel på rasism.
-
Du känner kanske till Nalin Pekgul? Hon är en av Sveriges mest kända muslimer, och hon är djupt och starkt engagerad i kampen mot muslimsk extremism. Men trots att Nalin Pekgul bevisligen kämpar för att muslimer i Sverige ska få leva ett normalt svenskt liv, att muslimska flickor ska få klä sig i korta kjolar och gå utan slöja, att muslimska ungdomar ska få gå på disco, att homosexuella muslimer ska få visa sin sexuella läggning utan att drabbas av hot etcetera, så anser du tydligen fortfarande att Nalin Pekgul inte kan vara anhängare av demokrati och tolerans eftersom hon betecknar sig själv som muslim. Vill du i så fall förklara varför Nalin Pekgul INTE kämpar för demokrati och tolerans? För att hon är muslim? Du kunde lika gärna säga att det beror på att hon har bruna ögon, så korkat är ditt argument.
-
Du undrar vad det är för likhet mellan Bibeln och Koranen. Tja, jag kan ju börja med att berätta för dig om några mindre kända gräsligheter i Bibeln. I Josuas bok tar israelerna över Kanaans land genom att begå folkmord på de människor som redan bor där - och de begår detta folkmord på Guds uppmaning. Något så grymt återfinner man inte någonstans i Koranen.
-
I Domarbokens tre sista kapitel begår israelerna "femicid" - det vill säga, de dödar alla kvinnor som tillhör en viss stam. Historien är fruktansvärd nog att förtjäna att berättas. En man övernattar med sin konkubin i en främmande stad, och när han hotas av männen i staden tvingar han sin konkubin att gå ut till de hotfulla männen och "ta stöten", så att säga. Konkubinen våldtas hela natten. Mannen tar hem sin konkubin och styckar henne och skickar bitarna av henne till elva av Israels stammar för att kräva hämnd. De övriga stammarna belägrar staden där konkubinen våldtogs och straffar sedan staden genom att mörda samtliga kvinnor och flickor i staden. För att männen i staden inte ska behöva vara utan hustrur anfaller israelerna en ny stad och dödar alla dess invånare utom några hundra unga flickor som har oskulden i behåll. Dessa unga oskulder, som just har sett hela sin stad utplånas, tvångsgifts sedan bort med männen från staden som våldtog konkubinen. Och vad har Bibeln att säga om hela den här historien? Ingenting särskilt, mer än att sånt här händer när folkslag inte har en kung. (Det bör påpekas att Gud gästspelar i historien om massmördandet av kvinnorna och ger israelerna goda råd om hur de ska kunna genomföra sin massaker.)
-
Bibeln säger också att kvinnor ska stenas om de inte är oskuld på bröllopsnatten. Unga män ska stenas om de inte lyder sina föräldrar. Häxor ska dödas. Barn ska dödas om deras far har försyndat sig. Det är rätt okej för en far att begå incest med sin dotter, så länge han håller tassarna och andra kroppsdelar borta från sin egen syster och sin egen mor. Och ingenstans står det i Bibeln att en man inte får ha mer än en hustru.
-
Nej, den som tror att Bibeln är snäll och Koranen är elak har misstagit sig grundligt och har förmodligen inte läst dessa båda heliga böcker. Hur mycket har du själv läst Bibeln och Koranen, Magnus Johansson?
Tack Kadafi Hussein för dina ord!
Kadafi, du är en hjälte! Så ofta sägs det i debatten att muslimer bör ställa sig upp och protestera mot intolerans, nå, det är ju precis vad du gör! Lycka till med allt!
KADAFI HUSSEIN- Du är ett exempel för allt de goda som människan är mäktig till, jag önskar att jorden skulle befolkas av människor som Du är!! ock tusen tack för din artikel !!!!
Adalbert
Tack för detta inlägg. Vi har väntat länge på att hyckleriet ska upphöra och någon sannfärdig muslim ska ställa sig upp och avslöja kulissen. Vi vanliga dödliga kan inte göra det utan att få höra att vi är islamofober, nämligen. Och ju längre detta har dröjt, desto längre har misstanken närts att muslimer de facto ÄR fundamentalister. Men icke, du är ett levande exempel på att så behöver det alls inte vara. Samtidigt förstår man att du utsätter dig för en stor risk, för i Sverige går man inte trygg om man uttrycker åsikter som avviker från de gängse. Så jag önskar dig stort lycka till i ditt arbete och du har mitt fulla stöd.
Sverige ska ta emot muslimer som flyr de islamiska förtrycket, inte muslimer som tar med sig förtrycket hit.
Ann sidbrant: sen när blev gamla testamentet den mest tongivande delen för de kristna? Därmed inte sagt att bibeln inte är är full av underligheter, men konstiga beteenden är inte lika explict sanktionerade av skriften som i koranen.
Kadafi har rätt. Jag har träffat så pass många muslimer att jag vet att han inte är ensam om sina åsikter. "Gullandet" med dessa reaktionära krafter finns i många partier dessvärre. Vanliga muslimer vill inte bli sammankopplade med de här organisationerna, lika lite som vanliga kristna vill låta sig representeras av livets ord.
Det är intressant att när man gör ett aktivt försök om att skapa en dialog som kan handla om yttrandefrihet, likas värde och alla har lika rättigheter. Det går på ett i lungt och sansad sätt föra detta med kristna, katoliker, budister, santiologer med flera. Men när man försöker med de som anser sig vara aktiva muslimer med rötterna i mellanöstern eller Afrika då stötter man på starkt motstånd och då ingår det från deras sida trakasserier, hot och manipulation samt en jädrans massa lögner.
Det pratas så fint om att de infödda svenskarna med rötterna i det svenska historian som har kämpat stenhårt för att sverige ska anses vara ett av de mest demokratiska länderna i världen. Vi ska vara så toleranta, solidariska och demokratiska. Men min gräns när nådd och säger att det har sin gräns och det har sitt pris för att de aktivt muslimska individer jag har mött vet inte vad ömsesidhet innebär varken ytligt eller på djupet. De visar ingen ömsesidig toloerans, ingen ömsesidig respekt eller ömsesdig hänsyn.
Utan de ska minnsan ha en jädrans massa rättigheter utan att de ska ha några skyldigheter och de har minnsan inget ansvar överhuvudtaget. Jag har mött dem live! Jag har sett hur de klär sig, jag har sett hur de beteer sig och hört dem live! Det är som om de är extremt bortskämda som verkar ha suttit inne i mörker för att de vet inte ens hur deras egna ursprungsländer fungerar och ser ut.
Ditt resonemang är fortfarande lika orimligt, Magnus Johansson.
-
Du säger att det är tveksamt om Nalin Pekgul är muslim. Men om hon definierar sig själv som muslim så måste hon väl vara muslim? Om tror att det finns en enda gud som heter Allah och att Muhammed är hans profet, så måste hon väl vara muslim? Om hon dessutom firar de muslimska högtiderna så måste hon väl vara muslim?
-
Men jag är övertygad om att Nalin Pekgul helt förkastar den ruskiga koranvers som du citerade. Och det är väl just precis det som menas med att vara en moderat kristen eller för den delen en moderat muslim, nämligen att man inte tror på precis allt som står i ens heliga bok. Man gillar helt enkelt inte vissa grymma och konstiga verser och väljer att strunta i dem. Tror du på allvar, Magnus, att alla eller de flesta kristna i dagens Sverige tror på alla verser i Nya testamentet? Tror du att de rättar sig efter alla verser i Nya testamentet?
-
Det tror inte jag. Och här ska du få höra några bibelställen som jag tror att de flesta kristna svenskar inte tror på. Jesus säger till exemple ungefär så här: "Om ditt öga är dig till förförelse, så riv ut det och kasta det ifrån dig. Om din högra hand är dig till förförelse, så hugg av den och kasta den ifrån dig." Menar du på allvar, Magnus Johansson, att de flesta kristna svenskar är fullt beredda att stympa sina egna kroppar för att slippa synda? Och om de inte är beredda att begå självstympning, menar du att de inte är några riktiga kristna då?
-
Låt mig fortsätta. Jesus säger på ett ställe att han inte har kommit för att upphäva Lagen, det vill säga ungefär Gamla testamentet, utan han har kommit för att fullborda den. Han säger också att inte en bokstav av Lagen ska ändras. Om det alltså står i Gamla testamentet att en pojke ska stenas till döds om han vägrar att lyda sina föräldrar, så menar alltså Jesus att den här reglen ska gälla, eftersom ingenting av det som står i Gamla testamentet ska upphävas. Tror du att de flesta kristna svenskar anser att pojkar ska stenas till döds om de inte lyder sina föräldrar? Och menar du att de här kristna svenskarna inte är några riktiga kristna om de inte är beredda att stena pojkar till döds?
-
Jesus har också en ganska grym inställning till slavar, och han antyder att slavar förtjänar att piskas, kanske dödas, om de inte sköter sitt slavarbete tillräckligt bra. Det går faktiskt utmärkt att försvara slaveriet med hjälp av Nya testamentet. Anser du, Magnus Johansson, att dagens kristna svenskar inte är några riktiga kristna om de inte är beredda att försvara slaveriet?
-
Jag tror inte alls att du kräver av dagens kristna svenskar att de ska vara beredda att stympa sig själva, stena olydiga pojkar till döds och försvara slaveriet. Jag tror tvärtom att du tycker att kristna människor har rätt att bortse från eller omtolka de här bibelverserna och kalla sig kristna ändå.
-
Samma rätt måste ges till muslimer. De måste också ha rätt att strunta i de värsta och grymmaste verserna i sin egen heliga bok.
-
Det finns alltför många muslimer som inte är beredda att bortse från de galnaste verserna i Koranen. Det är dessa personer som Kadafi Hussein går till angrepp mot. Kadafi Hussein har all rätt att vägra acceptera vissa Koranverser och kalla sig muslim ändå. Och han har all rätt att skarpt kritisera fundamentalistiska muslimer som kräver att få tro på de värsta verserna i Koranen som som dessutom kräver att få bli betraktade som extra rättfärdiga för att de vill tro på den där dyngan.
-
Ja, sådana muslimer finns det. De förtjänar inte någon respekt och inte något som helst fjäsk från svenska myndigheter. Du får gärna tala illa om den sortens muslimer, Magnus Johansson. Inte mig emot.
-
Men om du inte kräver av svenska kristna att de ska vara beredda på självstympning och att de ska försvara slaveriet och stening av olydiga pojkar, så ska du banne mig inte förmena Nalin Pekgul och Kadafi Hussein rätten att vara vilka rimliga och normala människor som helst och samtidigt kalla sig muslimer.
Tack Ann. Du lyfter fram det mesta som jag vill ha sagt, så slipper jag att förklara dessa enkla saker själv :).
Vi behöver bevisligen nya ord för de kristna och muslimer som inte är fundamentalister eftersom dessa enligt debattörer som Magnus Johansson inte kan vara kristna och muslimer eftersom de inte följer det som ska vara Guds ord bokstavligt. Det innebär ju givetvis att det knappt kommer att finnas några kristna eller muslimer kvar i världen efter den omdefinitionen. Detta omfattar alla jag känner som är präststudenter, ingen av dem tolkar bibeln på ett fundamentalistiskt sätt, vilket då per automatik inte gör dem kristna enligt Magnus definition.
Värt att betänka är att det finns flera sorter av såväl kristna (protestanter, katoliker etc.) som muslimer (sunni, shia osv.). Eftersom dessa typer av troutövare använder sig av olika typer av tillvägagångssätt så kan därför endast en av dem anses vara den "rätta" eftersom man inte kan tolka Guds ord på mer än ett sätt, eller hur? Det finns mängder av olika grenar inom alla religioner, lev med det! - Eller om du mår bättre av det så kan vi hitta på ett nytt ord för alla icke-fundamentalister. Det förändrar fortfarande inte det faktum att man kan välja att tolka religioner på olika sätt och fortfarande tillhöra dessa.
Men seriöst den här artikeln måste väl vara ett skämt! Kolla bara vad som skrivs i början. Kadafi Hussein en av Sveriges största hiphop artister sen när blev han det? För det andra ni alla som pratar om hur Rinkeby är och vad som händer där innan gör det gå dit och bedöm vissa människor verkar vara snabba med att kritisera utan att ens ha grund till det som säger. Åtminstone måste ni väl se till kolla efter andra Rinkeby-bors åsikter inte bara en media-fjäskande individ innan ni skapar en åsikt om hur det är i Rinkeby
Magnus Johansson
Vilka är det som skall mördas var helst man finner dem?
Under vilka omständigheter är det okej att mörda dem?
Varför skall man inte vara vänner med dem?
Ditt tillvägagångsätt är precis det samma som desom kallar händelserna 1915 som folkmord.
Ni utgår från en sak och försöker genom manipulation och lögner rättfärdiga era teser.
Om du absolut vill vara islam-fientlig befatta dig inte med Koranen och dess verser du har inget där att hämta....
Ann Sidbrant
Man kan inte välja och vraka ur Koranen .
Om Nalin Pekgul definerar sig som muslim så är det bara att respektera det.I slutändan vet Allah vem som är vad.
Gott slut på en religiös helg!
Newsmill har förstärkt den kontemplationära verksamheten i kubik.
Men förmodligen har ingen av er ägnat ursprunget för edra åsikter en endaste sekund i helgen eller tidigare, innan ni avfyrat era påskraketer gentemot varandra.
Ursprunget för de troende bygger på evangeliet för kristna och koranen för muslimer. Ingen idag levande varelse har fått eller kommer att få "kontakt" med någon gudomlig varelse utan att först underkastats evangeliet eller koranen.
Om Kadafi Hussein och de "riktiga muslimerna" - hans fiender, kommit till Tensta utan religiösa referenser hade de inte mött varken Muhammed eller Gud på torget, och allt vore frid och fröjd i förorten. Eller...
Nu har de istället fått veta att enligt Muhammed borde folket erkänna Gud som sin skapare, som ska dyrkas ensam och som man ska överlåta sig till. "Sök kunskap från vaggan till graven", och liknande budskap förekommer i den kristna tron och styr deras liv
Att inlemma ett barn i en viss tro och övertygelse är detsamma som att frånta densamma ett EGET livslångt ansvar.
Att vilja kopiera egna tillkortakommanden via lästa teser på kommande generationer är inte bara ett mänskligt brott mot individen utan en kontradiktion mot all mänsklig omtanke.
Utan detta våldsförande hade undertecknad sluppit ägna mig åt pseudovetenskap i Newsmill, och de riktigt ilskna fått leta efter annan målgrupp.
Jag har sett 2 stycken tv program ett från utbildningsradion om Islamismens framväxt samt ett via svtplay som handlade om förlåtelse. Dessutom följt debatten i newsmill. Det verkar som om det finns allt för många människor anser att man ska som indivd ge de anser sig vara aktivt religösa människor en falsk förlåtelse. Falsk förlåtelse kan innebära att man ska förlåta någon oavsett vilken handling det än är. I utbildningsradion kom det fram att islamisternas framfart har ökat marknat och deras drivkraft är hot, aggressivtet och manipulation. Det är som om ju mer motstånd de får från västvärlden trots att en del av dem kan ha levt hela sitt liv i tex London eller flyttat från Egypten som en man gjorde till London för att han blev helt enkelt utsparkad från Egypten på grund av sina radikala islamistiska argument. Om detta borde räcka som en tydlig signal att hans synsätt och argument är omänskligt helt fel!? Inte kan man ge de som stoppar ungdomar framför allt unga kvinnor att dansa en lördag kväll med radikala islamistiska argument som inte hör hemma år 2010 i ett av världens mest jämställda och demokratiska länder? De verkar som ge förlåtelse är att ge snarare en falsk förlåtelse än en äkta förlåtelse om de skulle själva förlåta och skulle de saga förlåt betyder det inte att den är äkta. De muslimer som hävdar att Wilks och svenska folket ska be om ursäkt för att vi har yttrandefriheten som en grundbult i den svenska versionen av demokrati kan tolkas som om dessa muslimer vill att man ska falsk förlåta dem för deras kränkringar i nutid och historiskt sett för deras handlingar som kränker människor grundläggande mänskliga rättigheter med islam som ett dålig argument. Att män kränker kvinnor är inget nytt, men borde egentligen ses idag som ett gamalt medeltida problem som borde ha varit utrotat sedan årtionden. De män som gör dessa handlingar kan man undra om de är rädda för sig själva för att hävda att kvinnor måste kläa sig i hel täckande kläder och får inte gå på disko med kompisarna för att det kan finnas män som kan kränka dem. Inte ska man som kvinna begränsa sig i sitt livsutrymme, klädval och andra val i livet för ett fåtal män som är rädda för sig själva och osäkra i sin manlighet och i sin manliga identitet. Män ta och växa upp och bli som riktigt äkta gentleman.
Har religion någon plats i dagens samhälle ? Religion eller ska vi säga dess utövare i olika former skapar mest problem på denna planet, och har gjort i alla tider.
Böckerna som refereras till är läsvärda, men jag tror inte det är fel att anse dem som sagoböcker och betrakta innehållet därefter.
Magnus Johansson
Förstår att du inte vill svara på frågorna.
Nr 1: Kadafi, ett av Sveriges största hip hop artister? Nämen snälla låt mig inte dö av skratt, haha seriöst han måste vara botten i listan av den. Sådana Somalier får mig o skämmas över att vara Somalier, men åandrasidan är det hans o medians åsikt så.
Nr 2: Det finns inget som kallas sekularistisk muslim, det motsäger sig självt.
nr 3: Mycket av det som Kadafi säger är rotlöst och är bara påhittade anklagelser, jag har aldrig sett Kadafi på ett Seminarium som Sum har haft och det han förespråker är en ren lögn. En sak kan man berömma Kadafi för, och det är hans MOD att skriva detta, jag hörde att han knappt kunde svenska, inte såhär bra iallafall, och så poppar en såhär bra inlägg upp, hmm han kanske fått hjälp av någon?
nr 4: Det är självklart att Kadafi inte står som muslim då han motarbetar muslimer, detta fungerar inte, men det är ett bra försök på att göra en illusion genom att Kadafi är den rätt ledda muslimen, som följer koranen och profetens frid vare över honoms Sunnah, hans traditioner etc, vilket han verkligen gör, (NEJ!!!)
nr 5: Och vem är Kadafis grupp av muslimer då, haha jag vill gärna veta vilken förening han sammarbetar med och vilka hans "unga muslimer" är. Skulle jätte gärna vilja veta och ta del av deras kunskap.
nr 6: Jag tror inte att det kommer vara värt pengarna Kadafi, du kommer märka hur det kommer o bli och du kommer att se ut som ett fån, räkna med det, det är bara en tidsfråga.
Som avslutning vill jag bara säga att Kadafis påstående som att säga att vi på Sveriges unga muslimer står för antisemitism och homofobi, men jag vill gärna se bevisen.
Ni andra som sitter och klappar för denne förlöjligade versionen av Nalin Pekgul må jag säga tar dessa anklagelser utan att kolla upp om det är verkligen sant, ni vill bara höra o läsa om att muslimer är dåliga och ni hatar utan en ren och ordentlig grund.
BEVIS TACK PÅ ALLT KADAFI SAGT!
(Skrattar fortfarande åt att han ses som ett av sveriges bästa rappare, har aldrig sett eller hört om honom från tv eller från kompisar, tyvärr)
Malcolm X, 2010-04-09, 23:09
Salam....
Vad gäller vad du säger om andra muslimer i din kommentar vill jag berätta följande för dig:
Mohammed sa: (saw) sa: "Vet ni vad al-Gheeba är?
De svarade: "Allaah och hans budbärare vet bäst."
Mohammed (saw) sa: "Att du nämner något om din broder som han tycker illa om."
De frågade: "Och om det jag sa om min bror finns hos honom?"
Mohammed (saw) sa: "Om det du säger om honom finns hos honom så har du baktalat honom, och om det du nämnde inte finns hos honom så har du förtalat honom."
Meditera på det bäste broder....