Om författaren
Annika Borg är präst och teologie doktor. Hon disputerade på avhandlingen Kön och bibeltolkning.
I onsdagskvällens Uppdrag granskning i SVT reagerar en präst i Svenska kyrkan på följande sätt, när han blir upplyst upp om att en ung man som dömts för våldtäkt - en händelse som påverkat en hel ort - på kvällen efter en skolavslutning i kyrkan går ut och våldtar ytterligare en flicka: - "Stackarn".
Stackarn. Jag tror inte någon som såg programmet kunde undgå att dra efter andan inför en sådan ryggmärgsreflex. Stackars frestade våldtäktsman. Årtusenden av unken kvinnosyn blev förfärande påtaglig.
Prästen har blivit anmäld av ett flertal personer till det som är prästernas tillsynsnämnd, domkapitlet, och biskopen i Härnösands stift, Tuulikki Koivunen Bylund har tydligt sagt att det som skett i Bjästa är en fråga om kvinnosyn och att kyrkan ska stå på offrens sida.
Svenska kyrkan har ett stort och på många håll uppskattat ungdomsarbete.
Det är inte så att medarbetarna inte känner till att ungdomarna är på nätet. Det är inte så att diskussioner om manligt och kvinnligt, sexualitet och människosyn är frånvarande i det arbete. Tvärtom.
Jag har länge varit en kritisk röst i kyrkan, men det jag alltid känt en stolthet över är kyrkans ungdomsarbete. Ofta har jag tänkt på det som en av de få arenor där livsfrågor diskuteras på djupet, och ungdomar får en trygg och omsorgsfull ram kring den egna funderingarna.
Har jag levt med en illusion?
Nej, jag har mött just detta i många sammanhang.
Därför blir jag bestört när en kollega säger att han inte visste vad som pågick i det ganska lilla sammanhang där han är verksam. Det hade ju inte undgått någon annan vad som var ungdomarnas stora samtalsämne och kampanj.
Snarare handlar det om ett exempel på den vuxenvärld som gömmer sig bakom ord som "neutralitet" och kapitulerar från sitt ansvar. Och om en unken kvinnosyn där flickan blir osynlig och den unge mannen "stackarn" som blir den viktigaste.
I själva verket är det inte alls särskilt svårt att identifiera den utsatta i en situation.
Hela kyrkans programidé är ju att den kan det.
Ett av argumenten i diskussionen har varit att kyrkan inte får utesluta någon. Och det är sant.
Kyrkan är öppen för såväl våldtäktsmän som mördare. Hur provocerande det än kan vara.
Det strider mot det grundläggande budskapet att utestänga en människa som söker sig till kyrkan eller som söker kyrkans stöd. Kyrkan har häktespräster och fängelsepräster. Men den unge mannen som erkände och ångrade sig fick bara hjälp med att förneka.
Och det var flickan som redan på förhand var utesluten, av en hel ort. Det var hon som blev ytterligare utestängd och dömd genom kyrkans och skolans agerande vid skolavslutningen. Det var henne kyrkan uteslöt, genom en mix av feghet, brist på omdöme, masshysterins mekanismer och unken kvinnosyn.
Den unge mannen var inte den svage och utsatte här.
Det motsatta borde ha skett: att kyrkan var och gjorde det den säger sig stå för: stå på de svagas sida, vara obekväm, bidra till att en bristande människosyn blir synlig.
Det som hänt är ett haveri för vårt samhälle, och för alla de instanser som ständigt säger sig stå på barnens, de ungas eller de utsattas sida.
Som präst kan man hamna i situationer som glider en ur händerna och havererar, men här fanns varningsklockor, här fanns en infekterad situation som inte var en nyhet.
Ingen höll måttet. Få höjde förnuftets röst i det som förefaller ha varit en mobb av såväl ungdomar som vuxna. En mobb som tyst iakttogs av alla de instanser som har till uppgift att se och ha omsorg om våra unga.
Att säga att man inte visste är det obehagligaste och tommaste av alla argument, och ofta, vid närmare granskning, en ren lögn. Men diskussionerna om det som hänt får inte förvandlas till en ny mobb. Kanske kan vi alla åtminstone klara av att förhindra det.
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/20331
Även om jag kan bara instämma i Annika Borgs resonemang så blir jag förvånad över en sådan plattityd: ”Kyrkan är öppen för såväl våldtäktsmän som mördare. Hur provocerande det än kan vara”!
Det är väl lika självklart som att våldtäktsmän och mördare ska kunna få psykoterapi när de behöver det. Kyrkan är ju en plats för själavård och dess metodik (precis som självaårdens kusin psykoterapi) skiljer sig därefter från sjukvårdens metodik.
Men en psykoterapeut skulle inte per automatik utan att ens reflektera över frågan prioritera gärningsmannens väl på bekostnad av offrets om en sådan sällsynt situation skulle uppstå. En psykoterapeut av den kalibern borde rimligen anses vara helt inkompetent även när det gäller social kompetens och hyfs och utan verklighetsförankring.
Det är lätt att vandra i god tro med välviljan i religionens och medmänsklighetens idealistiska dimmor utan att se sig för. Den enda lösningen är en gnutta sunt förnuft och litet besvär med att putsa de egna inre fönstren och svårare än så är det inte!
Permalänk | Anmäl
Burr, 2010-03-29, 08:45
Hur är du själv Anikka Elisabeth Frero på tv4 gjorde ett reportage om kvinnliga pedofiler en psykolog som talat med barn uppskattade att 20% av offren hade en kvinnlig förövare och en advokat sa nyligen att även om en kvinna tillstyrker brott så läggs förundersöningar ner eftersom det är en kvinnlig förövare.Hur ofta har du talat om dessa barn som ingen talar om.Barn mellan 3-18år en majoritet av dom misshandlas av kvinnor dom här barnen som tror dom är ensamma efter som ingen talar om kvinnliga förövare hur länge till ska du svika dom.Det är lika många pojkar som skadar sig själva det är dubbelt så många killar som tar livet av sig men ingen talar om dom.Hur ofta har du talat om deras situation har du funderat på om du är sexistisk har du funderat på om att du vänder bort din blick från dessa barns lidande & förnedring för att du följer en ism & inte Jesus ord.Han sa man känner igen det på frukten vad som är bra & dåligt vad känner du i ditt hjärta när du hör Shymans ord å vad känner du när du hör Jesus ord att vara feminist är att se med ett öga att vara humanist är att se med båda
Permalänk | Anmäl
Michael Lilja , 2010-03-29, 09:34
Det måste ju inte nödvändigtvis vara så att han tänkte "stackars frestade våldtäktsman". Han kan ju också ha tänkt "stackars pojke som har förstört sitt liv genom att begå grova brott så ung". Det prästen sa var häpnadsväckande vid första påseende, men jag vill själv inte tänka på vilka idiotier jag antagligen skulle kläcka ur mig om jag fick en mikrofon uppkörd i ansiktet av Uppdrag granskning.
Det mesta verkar ha gått fel i Bjästa. Men vi utomstående ska vara försiktiga med att uttala oss alltför stensäkert och fördömande om de specifika personerna som är inblandade.
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2010-03-29, 09:55
När jag såg Uppdrag granskning trodde jag knappt mina ögon. Är det verklighet eller vad är det frågan om. Jag höll på att kräkas när jag hörde vad dom vuxna sa. Är det konstigt att "Oskar" utsatte en tjej till för våldtäkt. Dessutom så förnekar hans familj in absurdum att sonen har begått två våldtäkter där dessutom DNA finns säkrat på den senare våldtäkten. Hur dysfunktionell är inte denna familj. Det är ju där problemet finns i första hand. Men oavsett så måste "Oskar" stå sitt kast förstås och rehabiliteras. Stackars dessa unga tjejer vilket trauma och vilket svek från den vuxna världen. Skrämmande! Jag hoppas att detta är väckarklocka av guds nåde för alla i detta långa land så att det inte händer igen. Och Amanda som också stod pall och var ett stöd.
Permalänk | Anmäl
CeciliaT, 2010-03-29, 10:03
Anders A Nilsson: Det måste ju inte nödvändigtvis vara så att han tänkte "stackars frestade våldtäktsman"?
Nej, det behöver det absolut inte vara utan det är vår kultur där vi ska försöka behaga alla lika mycket, medmänskligt, rättvist och balanserat samtidigt som det naturligtvis är en utopi, en omöjlig uppgift. Vi vågar inte välja sida utan börjar kverulera med en balansgång på den verbala slaka linan: alla tänker på sig själva att de inte agerar eller säger sådant som kan vändas mot de själva med att någon anklagar vederbörande för att ha agerat orättvist.
Det gör att alla fokuserar på helt fel aspekter i stället för själva problemet: uttalarens empati ligger paradoxalt hos denne själv, mot en själv med viljan att skona sig. Detta uttrycks exempelvis i tanken att ”man måste hålla sig neutralt”!
Men barn och saknar all förståelse för den typen av moraliskt klinisk neutralitet vilket även är väldigt svårt för många vuxna att hantera mentalt och intellektuellt. Barns värld är ”ja och nej” och de moraliska avvägandena med sina relativa skalor kommer betydligt senare i livet. Sådan vuxen neutralitet är som att ställa alldeles på tok för stora krav på barn och unga. Det ger ju dubbla budskap.
Permalänk | Anmäl
Burr, 2010-03-29, 11:35
Jag blev också chockad av vad prästen sa, eller rättare sagt vad svt väljer att visa efter en timmeslång intervju. Jag blev upprörd av rektorns ord och uppsyn, eller rättare sagt vad svt väljer att visa efter ett par timmars intervju. Bestört när läraren i telefonintervjun sa samma sak flera gånger, synd bara att man inte fick höra hela intervjun som tog ungefär en timme!! När ska folk lära sig att inte lita på allt de ser och hör. Svt är väldigt duktiga på att klippa så att det passar deras syfte med programmet.
Permalänk | Anmäl
Åsa Snäll-Vestin, 2010-03-29, 16:23
Hur är det med kyrkan som lokal vid skolavslutning?
Med tanke på vår mångkulturella elevkår, så är det väl meningen att kyrkolokalen inte ska fungera som en kristen kyrka vid skolavslutningar. Prästen ska inte predika och olika religiösa ritualer som alla inte kan delta i ska inte få förekomma.
Är det inte så?
Då menar jag att skolan hade plikten att se till att "Oskar" inte dök upp. Skolan skulle ha informerat och stött Linnea att gå till avslutningen och lovat att hon skulle slippa några demonstrationer för våldtäktsmannen.
Kyrkan kan ta emot "oskar" på annan tid och ge honom det stöd han har rätt till, men inte just då, när skolan "hyrt" lokalen.
Nu kom inte "Oskar" för att få kyrkans hjälp utan för egna syften, att stärka sin egen ställning som offer för lögner och förtal.
Detta ska väl inte kyrkan medverka till.
Men det var precis vad Kempe gjorde.
Permalänk | Anmäl
MiaPia, 2010-03-29, 16:49
Att vissa vuxna i detta fall visat synnerligen stor brist på omdöme verkar tämligen klart, åtminstone baserat på rapporteringen i media. Samhällets hantering av brottslingar och brottsoffer i stort behöver definitivt granskas och diskuteras. Alla i Bjästa har dock förmodligen inte samma inställning som vissa givit uttryck för och skall naturligtvis inte heller som grupp klandras för det som hänt.
Det är, som skribenten skriver, viktigt att "diskussionerna om det som hänt får inte förvandlas till en ny mobb". Prästen i Bjästa verkar den som media, främst Svenska Dagbladet, skjuter in sig på i det här fallet. Han har onekligen gjort ett mycket olyckligt uttalande men också i efterhand sagt sig förstå sitt misstag och vara djupt ångerfull.
Detta borde vara tillräckligt för att han skall slippa schavottera med bild högst upp på Svenska Dagbladets hemsida i en hel vecka. Detta, om något, kallar jag offentlig lynchning. Kanske Svenska Dagbladet vill att någon omsätter denna nätmobbning i fysiskt handling?
Permalänk | Anmäl
Martin B, 2010-03-29, 17:20
"Men den unge mannen som erkände och ångrade sig fick bara hjälp med att förneka."
Det är trist att du som präst(överbetald verklighetsförnekare) nu väljer att ansluta dig till mobben mot "oscar". En person som sitter fängslad mot sitt nekande på bevisligen lösa grunder. Hörsägen och sperma i trosor är inte stark bevisföring, det behöver man inte vara jurist för att förstå.
Felet som har gjorts är att kyrkan har varit lokal för en skolavslutning. Det är något vi för övrigt hoppas slippa i framtiden.
Permalänk | Anmäl
ateist, 2010-03-29, 17:54
Uttalandet "stackars pojke" är tydligt nog. Det var förövaren prästen tyckte synd om, inte våldtäktsoffren. Inom kristendomen har det funnits en lång tradition av att fördöma kvinnor och förlåta män när någonting går fel inom sexualiteten. Det är alltså inte bara inom islam som skulden först och främst har lagts på kvinnan.
Inom den protestantiska kristendomen har kvinnan traditionellt tilldelats två roller: antingen har hon fått vara en lydig undergiven hustru eller också en syndig fresterska. Om kvinnan alltså inte är mannens lydiga hustru så måste hon i stället vara den fresterska som leder honom på villovägar. Men vare sig kvinnan är lydig eller syndig, så är det mannen som är huvudpersonen. Det är han som räknas. När en kvinna har lockat honom att göra fel är det hon som ska straffas, för det är bara på det sättet som mannen kan få upprättelse och återbördas till sin rätta plats i samhället igen.
Detta är vad som hände i Bjästa. Det var pojken som framstod som huvudpersonen för de flesta inblandade, och det var hans "syndafall" som intresserade de flesta. Det var han som skulle räddas och återbördas till samhället likt den förlorade sonen i bibeln. De våldtagna flickorna blev i stället de onda aktörer som frestade honom och lockade honom att göra fel. Prästen öppnade kyrkan för en känslosam ceremoni där pojken med kramar och blommor upptogs i bygemenskapen igen. Under den ceremonin passade inte de våldtagna flickorna in, för deras närvaro skulle kunna vara obehaglig både för pojken och för alla de närvarande bybor som hyllade honom. Flickorna betydde ändå så lite, för flickor är inga huvudpersoner i den traditionella kristna gemenskapen. Och just de två flickorna i Bjästa var inte ens lydiga och undergivna, så enligt traditionell kristen moral måste de i stället vara syndiga fresterskor. Därför hade de gjort sig förtjänta av att straffas eller att drivas bort. Varför skulle prästen tycka synd om dem? Det var ju deras fel att pojken hade drabbats, så tyckte många bybor och så tolkas en våldtäkt enligt traditionell kristen moral. Prästen menade nog precis vad han sa när han kallade den unge våldtäktsmannen för "stackars pojke". I sin egenskap av kristendomens främste företrädare i byn och dess främste uttolkare av kristen moral hälsade prästen våldtäktsmannen välkommen hem och visade bort de våldtagna kvinnorna.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2010-03-29, 17:58
Jaja.. Det viktigaste som religiös är att man ser till det goda och bortser från allt det dåliga vare sig det gäller verser i bibeln/koranen eller i verkligheten så att man mår bra och känner sig rättfärdig.
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2010-03-29, 18:26
Om kyrkan föredrar att vara öppen eller stängd är nog för de flesta fullständigt likgiltigt;
-medmänsklighet är bristvara, att manifestera sig är viktigare, en exegetiker vad har den att komma med och tillföra som tröst för dagens splittrade människor.
-Tveksamma präster som ser "kallet" som en räddningsplanka finns det för många av, tron är satt på undantag hos de flesta människor som tvingas möta och uthärda ett kallt och hårt samhälle.
Permalänk | Anmäl
Ebbe Cederblad, 2010-03-29, 20:34
Citat: "Därför blir jag bestört när en kollega säger att han inte visste vad som pågick i det ganska lilla sammanhang där han är verksam. Det hade ju inte undgått någon annan vad som var ungdomarnas stora samtalsämne och kampanj."
Det är alltid lätt att säga hur folk borde ha agerat när man i efterhand sitter med facit i hand. Men det är roligt att se att det i alla fall finns en perfekt präst, som vet precis hur man ska agera i samtliga situationer.
Permalänk | Anmäl
Magnus1276, 2010-03-29, 21:20
Kyrkan har ju våldtagit mångai "Guds namn2 genom åren!
Katolska kyrkan är inte ett dugg bättre!
Permalänk | Anmäl
Ingemar, 2010-03-29, 23:03
På något sätt har allt det här blivit en fråga om religion. Det är helt plötsligt kristendomens fel att "Linnea" blev våldtagen. Det kanske rentav var prästen som våldtog henne? Det vet man ju att präster är onda, man har väl sett på tv...
Våldtäkten har liksom helt försvunnit ur bilden. Näthatet på Fb är helt borta. Det stora problemet är plötsligt att "Oskar" fick vara med på skolavslutningen. Man kanske kan fråga "Linnea" om hon håller med om att det är det som hon har lidit mest av?
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2010-03-30, 07:47
Prästen tycker att våldtäktsmannens manifestation är stark, men ställer inga som helst frågor om den flicka som saknas. Det hade nästan varit komiskt i sin enfald, om det inte var så jäkla sorgligt.
@ateist, det är en två gånger lagakraftdömd våldtäktsman vi talar om. Du kan gärna ställa upp egna regler, men resten av oss lever i ett samhälle där domar gäller. HD har avslagit prövning därför att det inte finns något som behöver prövas.
Permalänk | Anmäl
Irriterad, 2010-03-30, 08:21
@Anders A Nilsson. Jag håller med dig på ett sätt, men på något vis blir prästens enögdhet en symbol för omgivningens oförmåga att omhänderta "Linnea" på ett värdigt sätt.
Brottet är begånget, gärningsmannen straffad, men kvar står ett samhälle och en vuxenvärld som måste kunna hantera ungdomar som blivit brottsoffer och gärningsmän.
Vi ställer höga krav på präster och vi gör det med rätta. Om vi inte kan vända oss till präster i kriser, vad skall vi då med präster till? Men när man så grundligt sviker uppdraget genom att se människan bakom handlingen i gärningsmannens fall, men tydligt signalerar ointresse för människan bakom offret. Då blir det väldigt snett.
Dessutom, hade den andra våldtäkten ägt rum om killen inte hyllats i kyrkan? Vad sänder det för en signal till en sextonåring?
Kyrkan måste älska och försona människan, men det finns ingen försoning utan att man accepterar den skuld man bär på. Det är genom att vi erkänner våra synder som förlåtelse är möjlig. Det finns inget budskap som är mera kristet än det.
Permalänk | Anmäl
Irriterad, 2010-03-30, 09:33
Våldtäkt är helt okej enligt Bibeln. Det finns inga förbud mot det och Bibeln innehåller många våldtäkter som påbjuds av "herren".
Fjärde Mosebok 31:7-18 Gud och Moses tillåter våldtäkt av oskulder.
Femte Mosebok 20:10-14 Njut av stöldgodset så som de kvinnor som blir över efter alla män dödats.
Femte Mosebok 22:28-29 En våldtagen kvinna skall gifta sig med mannen.
Femte Mosebok 22:23-24 En våldtagen kvinna skall stenas till döds.
Andra Samuelsboken 12:11-13 Davids hustrur förs bort av gud för att våldtas av en annan man.
Femte Mosebok 21:10-14 Röva bort kvinnor i guds namn och våldta dem.
Domarboken 5:30 De bortrövade kvinnorna delas bland männen.
Tredje Mosebok 21:7-11 Om sexslavar.
Domarboken 21:10-24 Här dödar man och våldtar en hel stad och vill sen ha fler oskulder så man lägger sig i bakhåll för att kidnappa och våldta lite till.
Sakarja 14:1-2 "Se, HERRENS dag kommer! Då skall man dela bytet bland er. Ty jag skall samla alla hednafolk till strid mot Jerusalem. Staden kommer att intas, husen plundras och kvinnorna våldtas. Halva staden skall föras bort i fångenskap. Men återstoden skall inte bli utrotad."
Permalänk | Anmäl
Staffan Bengtsson, 2010-04-02, 15:08
18 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Även om jag kan bara instämma i Annika Borgs resonemang så blir jag förvånad över en sådan plattityd: ”Kyrkan är öppen för såväl våldtäktsmän som mördare. Hur provocerande det än kan vara”!
Det är väl lika självklart som att våldtäktsmän och mördare ska kunna få psykoterapi när de behöver det. Kyrkan är ju en plats för själavård och dess metodik (precis som självaårdens kusin psykoterapi) skiljer sig därefter från sjukvårdens metodik.
Men en psykoterapeut skulle inte per automatik utan att ens reflektera över frågan prioritera gärningsmannens väl på bekostnad av offrets om en sådan sällsynt situation skulle uppstå. En psykoterapeut av den kalibern borde rimligen anses vara helt inkompetent även när det gäller social kompetens och hyfs och utan verklighetsförankring.
Det är lätt att vandra i god tro med välviljan i religionens och medmänsklighetens idealistiska dimmor utan att se sig för. Den enda lösningen är en gnutta sunt förnuft och litet besvär med att putsa de egna inre fönstren och svårare än så är det inte!
Hur är du själv Anikka Elisabeth Frero på tv4 gjorde ett reportage om kvinnliga pedofiler en psykolog som talat med barn uppskattade att 20% av offren hade en kvinnlig förövare och en advokat sa nyligen att även om en kvinna tillstyrker brott så läggs förundersöningar ner eftersom det är en kvinnlig förövare.Hur ofta har du talat om dessa barn som ingen talar om.Barn mellan 3-18år en majoritet av dom misshandlas av kvinnor dom här barnen som tror dom är ensamma efter som ingen talar om kvinnliga förövare hur länge till ska du svika dom.Det är lika många pojkar som skadar sig själva det är dubbelt så många killar som tar livet av sig men ingen talar om dom.Hur ofta har du talat om deras situation har du funderat på om du är sexistisk har du funderat på om att du vänder bort din blick från dessa barns lidande & förnedring för att du följer en ism & inte Jesus ord.Han sa man känner igen det på frukten vad som är bra & dåligt vad känner du i ditt hjärta när du hör Shymans ord å vad känner du när du hör Jesus ord att vara feminist är att se med ett öga att vara humanist är att se med båda
Det måste ju inte nödvändigtvis vara så att han tänkte "stackars frestade våldtäktsman". Han kan ju också ha tänkt "stackars pojke som har förstört sitt liv genom att begå grova brott så ung". Det prästen sa var häpnadsväckande vid första påseende, men jag vill själv inte tänka på vilka idiotier jag antagligen skulle kläcka ur mig om jag fick en mikrofon uppkörd i ansiktet av Uppdrag granskning.
Det mesta verkar ha gått fel i Bjästa. Men vi utomstående ska vara försiktiga med att uttala oss alltför stensäkert och fördömande om de specifika personerna som är inblandade.
När jag såg Uppdrag granskning trodde jag knappt mina ögon. Är det verklighet eller vad är det frågan om. Jag höll på att kräkas när jag hörde vad dom vuxna sa. Är det konstigt att "Oskar" utsatte en tjej till för våldtäkt. Dessutom så förnekar hans familj in absurdum att sonen har begått två våldtäkter där dessutom DNA finns säkrat på den senare våldtäkten. Hur dysfunktionell är inte denna familj. Det är ju där problemet finns i första hand. Men oavsett så måste "Oskar" stå sitt kast förstås och rehabiliteras. Stackars dessa unga tjejer vilket trauma och vilket svek från den vuxna världen. Skrämmande! Jag hoppas att detta är väckarklocka av guds nåde för alla i detta långa land så att det inte händer igen. Och Amanda som också stod pall och var ett stöd.
Anders A Nilsson: Det måste ju inte nödvändigtvis vara så att han tänkte "stackars frestade våldtäktsman"?
Nej, det behöver det absolut inte vara utan det är vår kultur där vi ska försöka behaga alla lika mycket, medmänskligt, rättvist och balanserat samtidigt som det naturligtvis är en utopi, en omöjlig uppgift. Vi vågar inte välja sida utan börjar kverulera med en balansgång på den verbala slaka linan: alla tänker på sig själva att de inte agerar eller säger sådant som kan vändas mot de själva med att någon anklagar vederbörande för att ha agerat orättvist.
Det gör att alla fokuserar på helt fel aspekter i stället för själva problemet: uttalarens empati ligger paradoxalt hos denne själv, mot en själv med viljan att skona sig. Detta uttrycks exempelvis i tanken att ”man måste hålla sig neutralt”!
Men barn och saknar all förståelse för den typen av moraliskt klinisk neutralitet vilket även är väldigt svårt för många vuxna att hantera mentalt och intellektuellt. Barns värld är ”ja och nej” och de moraliska avvägandena med sina relativa skalor kommer betydligt senare i livet. Sådan vuxen neutralitet är som att ställa alldeles på tok för stora krav på barn och unga. Det ger ju dubbla budskap.
Jag blev också chockad av vad prästen sa, eller rättare sagt vad svt väljer att visa efter en timmeslång intervju. Jag blev upprörd av rektorns ord och uppsyn, eller rättare sagt vad svt väljer att visa efter ett par timmars intervju. Bestört när läraren i telefonintervjun sa samma sak flera gånger, synd bara att man inte fick höra hela intervjun som tog ungefär en timme!! När ska folk lära sig att inte lita på allt de ser och hör. Svt är väldigt duktiga på att klippa så att det passar deras syfte med programmet.
Hur är det med kyrkan som lokal vid skolavslutning?
Med tanke på vår mångkulturella elevkår, så är det väl meningen att kyrkolokalen inte ska fungera som en kristen kyrka vid skolavslutningar. Prästen ska inte predika och olika religiösa ritualer som alla inte kan delta i ska inte få förekomma.
Är det inte så?
Då menar jag att skolan hade plikten att se till att "Oskar" inte dök upp. Skolan skulle ha informerat och stött Linnea att gå till avslutningen och lovat att hon skulle slippa några demonstrationer för våldtäktsmannen.
Kyrkan kan ta emot "oskar" på annan tid och ge honom det stöd han har rätt till, men inte just då, när skolan "hyrt" lokalen.
Nu kom inte "Oskar" för att få kyrkans hjälp utan för egna syften, att stärka sin egen ställning som offer för lögner och förtal.
Detta ska väl inte kyrkan medverka till.
Men det var precis vad Kempe gjorde.
Att vissa vuxna i detta fall visat synnerligen stor brist på omdöme verkar tämligen klart, åtminstone baserat på rapporteringen i media. Samhällets hantering av brottslingar och brottsoffer i stort behöver definitivt granskas och diskuteras. Alla i Bjästa har dock förmodligen inte samma inställning som vissa givit uttryck för och skall naturligtvis inte heller som grupp klandras för det som hänt.
Det är, som skribenten skriver, viktigt att "diskussionerna om det som hänt får inte förvandlas till en ny mobb". Prästen i Bjästa verkar den som media, främst Svenska Dagbladet, skjuter in sig på i det här fallet. Han har onekligen gjort ett mycket olyckligt uttalande men också i efterhand sagt sig förstå sitt misstag och vara djupt ångerfull.
Detta borde vara tillräckligt för att han skall slippa schavottera med bild högst upp på Svenska Dagbladets hemsida i en hel vecka. Detta, om något, kallar jag offentlig lynchning. Kanske Svenska Dagbladet vill att någon omsätter denna nätmobbning i fysiskt handling?
"Men den unge mannen som erkände och ångrade sig fick bara hjälp med att förneka."
Det är trist att du som präst(överbetald verklighetsförnekare) nu väljer att ansluta dig till mobben mot "oscar". En person som sitter fängslad mot sitt nekande på bevisligen lösa grunder. Hörsägen och sperma i trosor är inte stark bevisföring, det behöver man inte vara jurist för att förstå.
Felet som har gjorts är att kyrkan har varit lokal för en skolavslutning. Det är något vi för övrigt hoppas slippa i framtiden.
Uttalandet "stackars pojke" är tydligt nog. Det var förövaren prästen tyckte synd om, inte våldtäktsoffren. Inom kristendomen har det funnits en lång tradition av att fördöma kvinnor och förlåta män när någonting går fel inom sexualiteten. Det är alltså inte bara inom islam som skulden först och främst har lagts på kvinnan.
Inom den protestantiska kristendomen har kvinnan traditionellt tilldelats två roller: antingen har hon fått vara en lydig undergiven hustru eller också en syndig fresterska. Om kvinnan alltså inte är mannens lydiga hustru så måste hon i stället vara den fresterska som leder honom på villovägar. Men vare sig kvinnan är lydig eller syndig, så är det mannen som är huvudpersonen. Det är han som räknas. När en kvinna har lockat honom att göra fel är det hon som ska straffas, för det är bara på det sättet som mannen kan få upprättelse och återbördas till sin rätta plats i samhället igen.
Detta är vad som hände i Bjästa. Det var pojken som framstod som huvudpersonen för de flesta inblandade, och det var hans "syndafall" som intresserade de flesta. Det var han som skulle räddas och återbördas till samhället likt den förlorade sonen i bibeln. De våldtagna flickorna blev i stället de onda aktörer som frestade honom och lockade honom att göra fel. Prästen öppnade kyrkan för en känslosam ceremoni där pojken med kramar och blommor upptogs i bygemenskapen igen. Under den ceremonin passade inte de våldtagna flickorna in, för deras närvaro skulle kunna vara obehaglig både för pojken och för alla de närvarande bybor som hyllade honom. Flickorna betydde ändå så lite, för flickor är inga huvudpersoner i den traditionella kristna gemenskapen. Och just de två flickorna i Bjästa var inte ens lydiga och undergivna, så enligt traditionell kristen moral måste de i stället vara syndiga fresterskor. Därför hade de gjort sig förtjänta av att straffas eller att drivas bort. Varför skulle prästen tycka synd om dem? Det var ju deras fel att pojken hade drabbats, så tyckte många bybor och så tolkas en våldtäkt enligt traditionell kristen moral. Prästen menade nog precis vad han sa när han kallade den unge våldtäktsmannen för "stackars pojke". I sin egenskap av kristendomens främste företrädare i byn och dess främste uttolkare av kristen moral hälsade prästen våldtäktsmannen välkommen hem och visade bort de våldtagna kvinnorna.
Jaja.. Det viktigaste som religiös är att man ser till det goda och bortser från allt det dåliga vare sig det gäller verser i bibeln/koranen eller i verkligheten så att man mår bra och känner sig rättfärdig.
Om kyrkan föredrar att vara öppen eller stängd är nog för de flesta fullständigt likgiltigt;
-medmänsklighet är bristvara, att manifestera sig är viktigare, en exegetiker vad har den att komma med och tillföra som tröst för dagens splittrade människor.
-Tveksamma präster som ser "kallet" som en räddningsplanka finns det för många av, tron är satt på undantag hos de flesta människor som tvingas möta och uthärda ett kallt och hårt samhälle.
Citat: "Därför blir jag bestört när en kollega säger att han inte visste vad som pågick i det ganska lilla sammanhang där han är verksam. Det hade ju inte undgått någon annan vad som var ungdomarnas stora samtalsämne och kampanj."
Det är alltid lätt att säga hur folk borde ha agerat när man i efterhand sitter med facit i hand. Men det är roligt att se att det i alla fall finns en perfekt präst, som vet precis hur man ska agera i samtliga situationer.
Kyrkan har ju våldtagit mångai "Guds namn2 genom åren!
Katolska kyrkan är inte ett dugg bättre!
På något sätt har allt det här blivit en fråga om religion. Det är helt plötsligt kristendomens fel att "Linnea" blev våldtagen. Det kanske rentav var prästen som våldtog henne? Det vet man ju att präster är onda, man har väl sett på tv...
Våldtäkten har liksom helt försvunnit ur bilden. Näthatet på Fb är helt borta. Det stora problemet är plötsligt att "Oskar" fick vara med på skolavslutningen. Man kanske kan fråga "Linnea" om hon håller med om att det är det som hon har lidit mest av?
Prästen tycker att våldtäktsmannens manifestation är stark, men ställer inga som helst frågor om den flicka som saknas. Det hade nästan varit komiskt i sin enfald, om det inte var så jäkla sorgligt.
@ateist, det är en två gånger lagakraftdömd våldtäktsman vi talar om. Du kan gärna ställa upp egna regler, men resten av oss lever i ett samhälle där domar gäller. HD har avslagit prövning därför att det inte finns något som behöver prövas.
@Anders A Nilsson. Jag håller med dig på ett sätt, men på något vis blir prästens enögdhet en symbol för omgivningens oförmåga att omhänderta "Linnea" på ett värdigt sätt.
Brottet är begånget, gärningsmannen straffad, men kvar står ett samhälle och en vuxenvärld som måste kunna hantera ungdomar som blivit brottsoffer och gärningsmän.
Vi ställer höga krav på präster och vi gör det med rätta. Om vi inte kan vända oss till präster i kriser, vad skall vi då med präster till? Men när man så grundligt sviker uppdraget genom att se människan bakom handlingen i gärningsmannens fall, men tydligt signalerar ointresse för människan bakom offret. Då blir det väldigt snett.
Dessutom, hade den andra våldtäkten ägt rum om killen inte hyllats i kyrkan? Vad sänder det för en signal till en sextonåring?
Kyrkan måste älska och försona människan, men det finns ingen försoning utan att man accepterar den skuld man bär på. Det är genom att vi erkänner våra synder som förlåtelse är möjlig. Det finns inget budskap som är mera kristet än det.
Våldtäkt är helt okej enligt Bibeln. Det finns inga förbud mot det och Bibeln innehåller många våldtäkter som påbjuds av "herren".
Fjärde Mosebok 31:7-18 Gud och Moses tillåter våldtäkt av oskulder.
Femte Mosebok 20:10-14 Njut av stöldgodset så som de kvinnor som blir över efter alla män dödats.
Femte Mosebok 22:28-29 En våldtagen kvinna skall gifta sig med mannen.
Femte Mosebok 22:23-24 En våldtagen kvinna skall stenas till döds.
Andra Samuelsboken 12:11-13 Davids hustrur förs bort av gud för att våldtas av en annan man.
Femte Mosebok 21:10-14 Röva bort kvinnor i guds namn och våldta dem.
Domarboken 5:30 De bortrövade kvinnorna delas bland männen.
Tredje Mosebok 21:7-11 Om sexslavar.
Domarboken 21:10-24 Här dödar man och våldtar en hel stad och vill sen ha fler oskulder så man lägger sig i bakhåll för att kidnappa och våldta lite till.
Sakarja 14:1-2 "Se, HERRENS dag kommer! Då skall man dela bytet bland er. Ty jag skall samla alla hednafolk till strid mot Jerusalem. Staden kommer att intas, husen plundras och kvinnorna våldtas. Halva staden skall föras bort i fångenskap. Men återstoden skall inte bli utrotad."